de loupe Volgende week wordt in Utrecht de christelijk-sociale conferentie gehouden. DUITSE U-BOOT SCHOOT IN 1937 BRITS TOESTEL NEER! Belangwekkende referaten. Grondslag en grondmotieven van christelijk-sociaal handelen. Ongeveer 80 pCt genas in de grotten van Klutert (Did*) Een vliegtuig verdween... Een „sensatie-film" onthulde, dat de Engelsen op de hoogte waren. Chefarine „4" doet wonderen Niet tweemaal* Op reis* Vlissingcn* Duitse socialisten willen conventies van Bonn herzien, Woensdag 29 October 1952 JWSCH DAGBLAD Pagina 3 Onder Vele mensen maken zich ongerust over de drieste wijze, waarop in Duitsland gewezen Nazi's, S.S.-ers en dergelijke lieden, de kop opsteken. En ab men leest hoe de vroegere para chutisten-generaal Ramcke tekeer is gegaan, toen hij als eregast op een congres van oud-S.S.-ers het woord voerde, kan men die ongerustheid be grijpen. Deze man gaf blijk, dat hij de redenaarskunst van Hitier terdege heeft begrepen en zijn vraag en ant woordspel leidde er tenslotte toe dat men generaal Eisenhower als een „Schweinhund" betitelde en het een eer noemde op de zwarte lijst te staan. En daarna hebben deze lieden weer eens met fikse pas door de straten gemarcheerd en hun liederen gezongen. Natuurlijk moet er tegen dezerge- lijke excessen met kracht worden op getreden maar men behoeft het naar ons gevoelen ook weer niet al te serieus te nemen. „De geschiedenis herhaalt zich", zegt men en het is waar. Maar nooit tweemaal op precies dezelfde wijze. Napoleon heeft op een heel andere wijze Europa getyranni- seerd dan zijn voorgangers, de zonne koningen b.v.: een Bismarck heeft het weer heel anders gedaan dan Hitier. Het is zeker niet onmogelijk, dat nog eens een Duits nationalisme de kop zal opsteken en onrust in Europa zal vërwekken. Maar heel waarschijn lijk zal het dan weer anders zijn, geen Bismarck en geen Hitier maar aange past aan de nieuwe omstandigheden. Voor een eventuele Duitse overheer sing in de diverse gemeenschappen, die men bezig is te stichten of al heeft gesticht of een al te leidende rol in een eventuele overkoepelend orgaan voor Europa, koesteren wij in wezen meer angst dan voor die brallende S. S.-ers, die een verleden terug willen roepen dat onherroepelijk verleden Prins Bernhard is zijn derde reis naar Zuid-Amerika begonnen. Een belangrijke reis, gezien het wel heel zware programma dat hij te verwer ken zal krijgen. En dat hij zijn ver plichtingen op een zeer serieuze wijze zal vervullen, daaraan zullen zij, die hem tijdens zijn werkbezoek aan Z. Vlaanderen hebben gadegeslagen, ze ker niet twijfelen. Men is nogal eens geneigd om deze „goodwill-reizen" als „uitjes" te zien en de publiciteit die eraan gegeven wordt, is daar voor een deel de schuld aan. In de verslagen wordt meestal slechts gesproken over de feesten die ter ere van het bezoek worden ge geven en de filmpjes, die worden op genomen, wekken de mdruk, dat er voor werken weinig tijd overschiet. Men moet dit goed zien: Prins Bern- hards taak is tweeledig, want hij moet zorgen dat in de landen die hij bezoekt over Nederland gesproken wordt en hij moet, voorzover dat mo gelijk is, munt uit deze publiciteit over Nederland trachten te slaan. De eerste opgave bestaat voor het be langrijkste deel uit het waarnemen van allerlei officiële plichten, het bij wonen van diners en feesten en het zich vertonen in het openbaar. Dat is stof voor de krantenverslagen en de cineasten. Het tweede deel voltrekt zich binnenskamers, in gesprekken en conferenties. Er is niets spectaculairs aan en daarom valt er minder nadruk op. Bovendien wordt over de afloop van die gesprekken maar zelden iets gepubliceerd. Onze Prins heeft tijdens zijn voor gaande reizen bewezen, dat hij voor de hem opgedragen taak uitstekend geschikt is. Wij hopen van ganser har te én voor hemzelf én voor ons ge hele volk, dat hij ook deze derde reis succes zal hebben! De havenstad Vlissingen raakt ook het restant van haar lijndienst op En geland kwijt, nu de stoomvaartmij „Zeeland' besloten heeft ook een einde te maken aan de zomerdiensten. Voor een havenstad is het een kwaad ding en voor Vlissingen geldt dit te meer, daar deze in een uithoek van Nederland gelegen stad daardoor ge heel buiten de gangbare routes komt te liggen. Men kan echter de beslissing van de „Zeeland" begrijpen, want wat heeft men aan een onrendabele lijn? En men kan begrijpen, waarom deze dienst onrendabel was, want wie wil eerst zo ver reizen om de boot te kunnen nemen, als men die boot ook veel dichter bij huis heeft? Nog afge zien hiervan, dat de vliegdiensten op Engeland steeds meer reizigers trek ken. Laat men in Vlissingen hierom ech ter niet treuren. De scheepswerf oogst steeds meer roem en die pijler van de welvaart is heel wat belangrijker dan het altijd wat onstabiele toeristen verkeer, dat de scheepslijnexploitatie meebracht. Nog meer dan voorheen zal men zich op industrialisatie moe ten toeleggen. Dan zal het leed over dit verlies snel geleden zijn! In de komende week wordt te Utrecht de Christelijk-Sociale confe rentie 1952 gehouden en wij achten deze gebeurtenis van het allet- grootste gewicht voor de ontwikkeling van de sociale en maatschappe lijke verhoudingen in Nederland. Want niemand zal het ontkennen: in christelijke kring bestaat er op dit punt zo weinig eenstemmigheid, zo weinig eensgezindheid van visie, dat het nauwelijks verwondering kan wekken, dat men klaagt over de weinige stootkracht van het christelijke volksdeel op het sociale en maatschappelijke erf. Tijdens deze conferentie wordt de gehele christelijk-sociale gedachte als het ware „op de helling gezet". Tot zelfs de fundamenten toe worden aan een grondige inspectie onderworpen en dat is verblijdend, want als wij willen komen tot die fantasie en durf temidden van de politieke, sociale en economische feitelijkheden, waarvan Dr Berkhof in zijn referaat spreekt, dan zal een nauwkeurige beschouwing van gronaslag en het opgetrokken gebouw noodzakelijk zijn. Referaten van dr Berkhof en niteit in eigen kring> de door Kuyper tot een leidend beginsel is verheven. prof. Herman Ridderbos. De referaten, die tijdens deze con ferentie gehouden zullen worden, zjjn thans reeds in druk verschenen en - er is toestemming verleend, deze aan het Nederlandse volk door te geven (uiter aard zonder ze aan een critische be schouwing te onderwerpen, daar dit een vooruitlopen zou zjjn op het werk van deze conferentie!) Wij menen er goed aan te doen een korte weergave te verstrekken van de belangrijkste inleidingen. En wij vol gen daarbij de indeling, zoals die ook ter conferentie wordt gehandhaafd, n.l. die in secties, In de eerste sectie zal gesproken worden over de betekenis van de Bijbelse boodschap voor het so ciale leven, in sectie II over Mens, massa en gemeenschap en in sectie Hl over de organisatie van de maatschap pij. Voor ditmaal volstaan we met de rapporten, die aan sectie I zullen worden uitgebracht. Als eerste rapporteur in deze sectie treedt op Dr H. Berkhof, Ned. Herv. predikant in algemene dienst en rec tor van het Ned. Herv. semnarium. Zijn referaat is getiteld: „Grondmotieven van Christelijk-sociaal handelen". REFERAAT Dr BERKHOF. „Er is alle reden zo schrijft Dr H. Berkhof om zich juist nu meer in het bijzonder mét de grondslagen van het christelijk-sociaal handelen bezig te houden. De opkomst van de dialec tische theologie, de nieuwe koers der Hervormde Kerk, de doorbraak op het politieke terrein, de sterke sociale ver schuivingen in en na de oorlog geven er volop aanleiding toe. Maar ook schijn baar minder verstrekkende feiten doen dat: de diseusse over de souvereiniteit in eigen kring", de afstand tussen het C.N.V. en verscheidene christelijke ge leerden en politici, de onzekerheid en onenigheid onder de protestantse chris tenen over allerlei maatregelen (be- lastingpolitiek, geleide economie, P. B. O. e.a.); al deze en nog meerdere fei ten raken niet alleen het practische beleid, maar ook de grondslagen waar op het steunen moet. De referent ontwikkelt dan zijn ge dachte over het christelijk-sociaal han delen en als leidraad daarvoor geeft hij, dat de mens geroepen is tot na volging Gods. Hoe God die navolging ziet heeft hij neergelegd in zijn samen vatting der geboden: God liefhebben boven al Uw naaste als Uzelve. Het één zowel als het ander: God liefhebben is niet mogelijk zonder de naaste lief te hebben!" zo betoogt Dr Berkhof. Die liefde tot de naaste (lielfhebben ziet Dr Berkhof in dit verband als het goede zoeken) dient zich te uiten in woord en daad. Voorop gesteld dient dan te worden, wat men met die daad moet beogen. De referent stelt het zo, dat de aandacht voor het sociale leven geen doel in zichzelf mag zijn. Gods redding omvat mede het sociale aspect van het mens-zijn. Maar ook de meest volmaakte sociale verhoudingen zijn op zichzelf nog niet het geredde bestaan dat God beoogt. Ja het is zelfs mogelijk, dat ze juist door hun volmaaktheid de ware redding zouden belemmeren. De sociale verhou dingen dienen beoordeeld te worden naar de mate waarin zjj de verwezen- Ijjke en totale redding van de mens Gods helpen of hinderen. ORDENINGEN EN RELATIEVE BEGINSELEN. Ordeningen zijn vaste regels, die we in het christelijk-sociale handelen heb ben te respecteren. Het huwelijk, het gezin, de arbeid, de eigendom, de maatschappij, het volk, de staat, deze alle kan men onder ordeningen reke nen. Dr Berkhof onderzoekt nu de vraag hoe wij deze ordeningen als uit drukking van Gods wil kennen. Zijn conclusie is, dat er in de Bijbel geen sprake is van een wettisch en statisch hanteren van bepaalde „ordeningen Gods". De ordeningen worden realis tisch genomen zoals ze in een bepaalde tijd worden gevonden en de gelovige dient ernaar te streven in die ordenin gen God na te volgen. Dan is de huwe lijksliefde beeld van Gods liefde, ouder schapsbeeld van Gods vaderschap, ons overheden beeld van Gods koning schap, enz. Thans stellen ons de nieu we vormen van samenleven, die door de industrialisatie zijn en worden ge schapen, voor ongekende en zeer zware en ethische vragen. Wij hebben daarbij niet te dromen van een volmaakte maatschappij, maar als navolgers van God te staan in déze maatschappij. Waarschijnlijk zullen wij dan beurte lings conservatief, progressief en re- volutionnair hebben te zijn! Daar het er vandaag om gaat die gestalten op te sporen, die nu, in 1952, voor de navolging Gods het meest ge schikt zijn, krijgt men te maken met de zgn. relatieve beginselen. Naar de mening van Dr Berkhof blijken wij voortdurend geneigd om het relatief, het uiisselend karakter deze beginse len, te vergeten. „Bijna alle échecs zo zegt hij van het christelijk-soci aal handelen zijn tot dit vergeten te herleiden!" In dit verband wijst de schrijver op de leer van de souverei- Dr Berkhof bestrijdt de waarde van die opvatting voor onze tijd. „Een twee heid van staat en maatschappij wordt steeds meer een fictie!" zo zegt hij. „De drooglegging van de Zuiderzee, overheids- en semi-overheidsbedrijven, regeringsbeleid bij internationaal ruil verkeer, industrialisate, emigratie, enz. zijn voor ons vanzelfsprekend en op zichzelf van christelijk standpunt ge heel aanvaardbaar. „Bet gaat er niet om een grens voor overheidsbemoeiing te zoeken, maar de overheid aan haar doel te herinneren: ervoor te zorgen, dat het op aarde menselijk toega en een ieder onbelemmerd zijn roeping kan volgen om God en zijn naaste te dienen. Wanneer bepaalde maatrege len van de staat tot gevolg hebben, dat het op de wereld menswaardiger toegaat dan zonder deze maatregelen het geval zou zijn geweest, dan zijn die maatregelen goed. Anders niet. Tot slot handelt Dr Berkhof nog over het christelijk geweten, waarbij hij erop wijst, dat een beroep hierop soms tot gebrokenheid zal leiden, maar men zal deze gebrokenheid dienen te aanvaarden. Wij hebben geen belofte van God, dat de Gemeente ook in deze zin één zal zijn en dus ook geen gebod, dat ze in deze zin één moet zijn. REFERAAT PROF. RIDDERBOS Volgens afspraak met Dr Berkhof heeft Prof. Dr Herman Ridderbos, hoogleraar aan de Theologische Hoge school der Geref. Kerken te Kampen in de exegese van het N.T., zich in hoofdzaak beziggehouden met de exe getische zijde en daarom staat er ook boven zijn referaat: „De BIJBELSE boodschap en de sociale verhou dingen". Prof. Ridderbos stelt voorop, dat de Bijbel geen handboek is in sociale wetenschappen of staathuishoudkun de; er wordt een visie op het leven en dus ook op de sociale verhoudin gen in gegeven onder het drieërlei ge zichtspunt van schepping, zonde en verlossing. Volgens deze punten heeft de referent dan ook zijn betoog in gedeeld. In de schepping heeft God de wereld gemaakt zoals Hij wil dat die is en daarmee heeft men rekening te hou den. God schiep alles „naar zijn aard" en daarom zal in heel de beschouwing van het maatschappelijk leven slechts dan in overeenstemming met de Schrift zijn als men niet slechts de gemeenschapsgedachte, maar ook de verscheidenheid in die gemeenschap en in heel het bestel van het maat schappelijk leven tot zijn recht doet komen. En als men pleit voor christe lijk sociale actie met een beroep op de schepping van de mens naar Gods beeld, dan zal men niet in de eerste plaats moeten denken aan wat de mens toekomt aan aardse goederen, aan zijn recht op een minimum aan welstand of maatschappelijke rechts zekerheid, maar voor alles aan de band der gemeenschap, die de mens aan zijn naaste bindt: man en vrouw, kind en ouders, baas en knecht, werk gever en werknemer. In dit Goddelijk bestel is de zonde gekomen en als gevolg hiervan tracht de mens de hem door God gegeven gaven, talenten, mogelijkheden, enz. niet voor de gemeenschap te gebrui ken maar slechts voor zich zelf. Die zonde kleeft de enkeling aan maar ook een instelling als de staat b.v. Want ook het overheidsgezag kan ont aarden en Prof. Ridderbos haalt hier voor de bewijzen uit het boek der Openbaringen. Door de verlossing in Christus is er een mogelijkheid tot verbetering en vernieuwing. Maar er is geen waar achtige vernieuwing van de verhou ding van mens tot mens als er geen waarachtige vernieuwing van de ver- 1 mding van de mens tot God aan vooraf gaat. Christus heeft de mens vrij gemaakt en In het geloof in deze vrijmaking ligt het uitgangspunt van heel de christelijk-sociale gedachte. Dat is haar maatschappelijk evangelie, in onder scheiding van hen, die de wortel van deze vrijheid ln eigen rechten en waardigheid van de mens zoeken. De Schrift ontkent deze niet, als oor spronkelijke gaven van de mens. Zij predikt echter h't herstel en de terug gave daarvan alleen in Christus. Met niet minder kracht zal dit ech ter de christelijk-sociale beweging er toe nopen zich principieel teweer te stellen tegen iedere inrichting van het sociale en maatschappelijke leven, waarin voor de mens in zijn eigenheid nauwelijks plaats meer overblijft, waarin over zijn arbeid, loon en le vensinrichting zonder hem beschikt wordt en waarin het besef van eigen maatschappelijke- en geestelijke ver antwoordelijkheid steeds meer wordt afgestompt. De christelijk-sociale be weging zal er de ogen voor geopend moeten hebben, dat, ook al is de sla vernij in de gangbare zin van het' woord overwonnen, de moderne maat schappij niet minder door de slavernij bedreigd wordt, vanwege de daarin op tredende demoniën (als van de macht van het geld en van de staat) en zal daartegenover vanuit haar christelijke visie de vrijheid van de individuele mens hebben te handhaven en te ver dedigen. Als zij maar aan de macht komen In een communiqué van het partijbestuur van de Westduitse socialistische partij over de tweedaagse bijeenkomst te Berlijn is an dermaal uiting gegeven aan krachtig socia listisch verzet tegen het Verdrag van het Europese Leger, de Conventies van Bonn en de politiek van Kanselier Adenauer in de Saarkwestie. Over de deelneming van West-Duits- land aan de Europese defensie wordt gezegd, dat het soort van deelneming dat thans wordt voorgesteld een ver dere stap is naar de volkomen schei ding van Duitsland en Europa. De Saarpolitiek van Adenauer wordt een volkomen mislukking genoemd. Zij was te haastig en onhandig geweest. De voorzitter van de partij, Ollenhauer, zei op een na de vergadering gehouden persconferentie dat zijn partij er op zou staan dat men geen definitieve verplichtin gen in Europa op zich zou nemen zolang in de Saarkwestie geen vorderingen worden gemaakt. Indien de verdragen inzake het Europese leger en de conventies van Bonn zouden worden bekrachtigd en indien de socialisten volgend jaar bij de verkiezingen aan de macht zouden komen, zo voegde hij er aan toe, dan zou zijn partij trachten het verdrag met de Westelijke mogendheden te herzien. Incident in krijgsgevangenenkamp in Zuid-Korea. De leiding van de krijgsgevangenenkam pen in Zuid-Korea heeft bekend gemaakt, dat een communistische krijgsgevangene om het leven gekomen en 75 gevangenen ge wond werden in het kamp Kojedo tenge volge van een incident dat zich Zondag heeft voorgedaan. Ingezonden Mededeling (adv.) N.V. GLIMFABRIEK AMBONEES VERZETSLEIDER IN NIEUW-GUINEA GEARRESTEERD. Ir J. A. Manusama, één van de leiders van het verzet der Ambonezen tegen de Republiek Indonesië, die op Nieuw-Guinea asyl had verzocht en verkregen, is in hech tenis genomen. De heer Manusama behoor de tot de Ambonezen, die op het eiland Ce- ram de strijd bleven voortzetten van de zich noemende „Republiek der Zuid-Molukken" en die later naar Nederlands territoir zijn uitgeweken. Hun verzoek om asyl op Ne derlands Nieuw Guinea werd toegestaan onder uitdrukkelijk beding, dat zij de plech tige belofte zouden afleggen zich op Neder lands gebied van elke politieke activiteit te zullen onthouden. Ook de heer Manusama legde deze belofte af. Inmiddels is echter gebleken en ook door hem zelf erkend dat ir Manusama de voorwaarde, waaronder hem in Neder- lands-Nieuw-Guinea asyl was verleend, niet is nagekomen. Onder meer heeft hij ln het ln Nederland onder de Ambonezen ver spreide maandblad „Mena Muria" een boodschap doen opnemen, waarbij de Am bonezen worden aangespoord, de strijd voor de onafhankelijkheid voort te zetten. Nieuwe hoop voor asthmalijders. Nu overweegt men de bouw van een onderaards sanatorium. Vaak komt iets, dat wij „toeval" noemen de wetenschap te hulp en soms wordt uit grote nood iets goeds geboren. Toen het Roergebied onder een bom menregen lag, zoals de geschiedenis nimmer had gekend, toen hl deze streek van Duitsland de bevolking ln schuilkelders leefde, die niet bestand waren tegen het oorlogsgeweld, gingen velen tussen Wuppertal en Hagen hun tenten opslaan in Klutert, waar Immers een ondergronds rotsenlabyrint afdoende beschutting bood. Wie in deze periode het eerst ontdekt heeft, dat de lucht in deze gangen en grotten een heilzame uitwerking had, is niet bekend. Een. feit is echter, dat vele asthmapatiënten na enige uren verlichting voelden; Een feit is ook, dat ln deze moeilijke en angstige dagen vele asthmapatiënten, na dagenlang in de grot ten geschuild te hebben, van hun ziekte waren genezen. Wat was dat? Er werden allerlei mogelijkheden ge opperd. De schok, veroorzaakt door de bombardementen en de angsten in de rotsen uitgestaan zouden een indirecte invloed hebben. Na de oorlog bleek ook deze theorie onhoudbaar. Tot in verre omtrek was het geheim van het laby rint bekend geworden en ook na de oor- Het was op de 16e Februari 1938 ruim anderhalf jaar voordat de tweede wereldoorlog zou uitbreken dat in de vroege morgen aan de Zuidkust van Engeland, in de omgeving van Farnborough, een vliegtuig uit een hangar werd gerold. Men kon het de militairen, die hierbij' aanwezig waren, aanzien, dat zij tot de Royal Air Force be hoorden. Dat een en ander in het grootste geheim moest gebeuren, kwam doordat het vliegtuig een spiksplinternieuwe Vickers was, die met zijn twee motoren zulk een enorme snelheid kon ontwikkelen, dat men zelfs van een geheim wapen sprak. Na de inspectie stegen kapitein G. D. D. Thompson en luitenant F. S. Gardiner in voor een korte rondvlucht. Om kwart over negen die dag startten ze opnieuw en kwamen nimmer terugDe Britse Marine en de Royal Air Force speurden dagenlang naar het vermiste vliegtuig, echter zonder resultaat1 Ongeveer een jaar na dit voorval ductie van deze film een geheel nieuwe kwam in Engeland en de Verenigde Staten onder de titel: „Clouds over Europe" (Wolken boven Europa) een nieuwe film uit, die een spionnage- thriller van groot formaat bleek te zijn. Het verhaal, dat aan deze op zienbarende film ten grondslag lag was het verdwijnen van Britse vliegtuigen tijdens oefenvluchten. De film onthulde dat in Londen een Duitse militaire ge heime dienst werkte, waar verschillen de berichten over de Royal Air Force binnenkwamen. Men zag op deze film enkele uiterst geheime proefvluchten van Engelands nieuwste toestellen en het verbinding zoeken van Duitse ra diotelegrafisten met op de Noordzee koersende Duitse U-Boten om aan de ze de route van de Britse vliegtuigen door te geven. Kwamen de toestellen in het schootsveld van de -Duitse oor logsbodems, dan werden ze neerge schoten, de bemanning gevangen ge nomen en met de overblijfselen van hun vliegtuig via de kortste weg naar een Duitse haven getransporteerd. Een alleszins goed gegeven dus voor een spionnage-fïlm. Zelfs het happy end ontbrak niet, want tenslotte zag men dat een aantal R.A.F.-vliegboten een Duitse duikboot overweldigden en de bemanning uitleverden aan de British Secret Intelligence Service.... GEEN SENSATIE. Achter het vertonen van deze kost bare en Interessante film zat echter iets anders dan alleen een op sensatie belust publiek te amuseren. Het viel insiders al direct op, dat voor de pro maatschappij was opgericht. Twee be kende financiers werden als de geld schieters genoemd, doch acnter de schermen hield zich nog een derde fi nancier op, namelijkLord Robert Vansittard, onderstaatssectretaris van Buitenlandse Zaken en daarnaast hoofd van de Britse Geheime Dienst! Lord Vansittard wist maar al te goed waar het op de 16e Febr. 1938 verdwenen Vickers-vllegtulg zich be vond. HU was uitstekend geïnformeerd over het feit, dat het toestel op een Duitse marine-werf door officieren en ingenieurs van Görlngs Luftwaffe tot in de kleinste onderdelen werd bestu deerd ennagemaakt. Lord Vansittard wist ook, dat het de Duitse Geheime Dienst van admiraal Canaris was, die de Britse vliegtuigen 'had laten neerschieten. En om de Duit sers aan het verstand te brengen, dat men in het hoofdkwartier van de Bri tish Secret Intelligence Service op de hoogte was van de practijken van ad miraal Canaris, had men de film ge produceerd. GOED GEORIëNTEERD. Lord Vansittard wist uiterst nauw keurig, hoe zich het noodlot van kapi tein Thompson en luitenant Gardiner had voltrokken: Op 12 Februari 1938, dus vier dagen voordat de proefvlucht zou plaats heb ben, werd de order hiervoor zeer ge heim afgegeven in een verzegelde enve loppe van het Britse Ministerie van Oor log aan de commandant van het vlieg veld Farnborough. De order mocht pas een half uur voor de start aan de beide officieren worden bekendgemaakt. Niet temin was het hoofdkwarties van admi raal Canaris' Abwehrstelle 24 uur na het afgeven van de orde precies op de hoogte van hetgeen te gebeuren stond. Door middel van een verrader op het Britse ministerie was een Duits ge heim agent van één en ander verwit tigd. De diplomatieke koerierdienst tus sen Londen en Berlijn werkte maar al te goed! Admiraal Canaris gaf via de Duitse Marinestaf een U-Boot-commandant op dracht zich met zijn schip naar een bepaald punt op de Noordzee te bege ven waar het Britse toestel op 16 Fe bruari 1938 zou vliegen. De U-Boot was bewapend met het meest moderne af weergeschut, dat overvliegende toe stellen tot op een hoogte van 6000 me ter doeltreffend kon bereiken. Thomp son en Gardiner vlogen echter op de hun voorgeschreven hoogte van 2000 meter. Toen zij in de nabijheid van de Duitse duikboot kwamen werden ze neergeschoten, alsof het volop oorlog was! GEEN GETUIGEN. De commandant van de U-Boot had opdracht, hoewel het volle vredestijd was, eventueel overlevende slachtoffers „kalt zu stellen", Levende getuigen van de begane misdaad impliceerden immers een dodelijke bedreiging. En zo kon het gebeuren, dat, gebruikmakende van de mistige korte Februaridag, de duikboot met het wrak van Engelands nieuwste vinding op vlieggebied in aller ijl in de richting van het Duitse Marinecentrum Kiel verdween. De British Secret Intelligence Service wist spoedig, wie de regisseur van dit wreed gebeuren was: admiraal Canaris en niemand anders. Lord Vansittard verzocht Neville Chamberlain met klem ten aanzien van deze allerschandelijkste affaire de nodige stappen te onderne men b(j de Duitse regering. Doch Chamberlain, bang om de Duitsers te prikkelen en nog steeds bezeten van de Idee dat hjj de vrede kon redden, schoof de zaak op de lange baan. Lord Vansittard was na de lauwe re actie van Chamberlain hevig veront waardigd. Wat hij ook probeerde en wie hij ook inschakelde, de vredelie vende Britse premier was niet tot an dere gedachten te brengen. Dies besloot de chef van de British Secret Intelli gence Service ten einde raad tot de productie van de spionnage-film. Hij wenste de Duitse spionnage-chefs te bewijzen, dat ze hem tenminste niet om de tuin hadden kunnen leiden. Dit laatste gelukte Vansittard meesterlijk, dodfl het kwaad was toen reeds ge schied. log bleken tal van patiënten te genezen. Klutert kreeg het er druk mee. Van heinde en verre kwamen de zieken. Opnieuw noteerde men opmerkeiyke resultaten. Ongeveer tachtig pet. der lij ders genas, andere zieken beweerden daarentegen, dat hun toestand verergerd was. Een buitenlands (Frans) professor in de geneeskunde, die zelf as ijder was, vertoefde negen dagen in _ngen van Klutert en kon b(j zichzelf een be langrijke vooruitgang constateren. WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK. De stroom bleef en blijft aanhouden, Klutert heeft naam gemaakt. Zelfs uit het buitenland 'komen lijders aan asthma, bronchitis en andere ademhalingsaandoe ningen hier verlichting en beterschap zoeken. Dat lucht en klimaat in de grot ten een heilzame uitwerking hebben, staat thans onomstotelijk vast en kort geleden hebben diverse medische orga nisaties een begin gemaakt met het we tenschappelijk onderzoek van het waar om en hoe. Het officiële „Gesundheits- amt" van Schwelm heeft dezer dagen da eerste resultaten in een medisch tijd schrift gepubliceerd. Volgens de weten schappelijke waarnemers en onderzoe kers is het koolzuurgehalte in de onder aardse gangen ongeveer acht tot tien maal zo groot als in de buitenlucht. Het natuurlijke adem volume wordt hierbij belangrijk verhoogd. O.m. heeft dit een uitstekende uitwerking op door zenuw invloeden veroorzaakte ademhalingssto ringen. Het hoge vochtigheidsgehalte van lucht, ongeveer 95 pet., het geringe zout gehalte en de gelijkmatige lage tempe raturen veroorzaken voorts, dat het bloed het koolzuur gemakkelijk en vlugger op neemt. Nog meer belang moet waar schijnlijk gehecht worden aan de radio active werking van de steenmassa. Het onderzoek staat nog in het be ginstadium. Toch staat vast, dat al tachtig van de honderd patiënten baat hebben gevonden bij een Klutertkuur, zodat het alleszins begrijpelijk is, dat de grotten veel belangstelling trekken en er plannen worden ontworpen om t.z.t. hier een ondergronds sanatorium te bouwen voor asthma- en bronchitis- lijders. Voorlopig is de kuur gratis. Men doet echter goed om voorzichtig te zijn en de arts te raadplegen, om dat gebleken is, dat ademhalingssto ringen welke veroorzaakt worden door hartkwalen, gebrekkige bloedsomloop of verhoogde bloeddruk, door een ver blijf in de grotten worden verergerd. Ingezonden Mededeling (Adv.) TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN k F 0.7# Verkiezingsstrijd in de V.S.: FELLE AANVAL OP EISENHOWER. Senator Wayne Morse, die onlangs uit de republikeinse partij trad om gouverneur Stevenson te kunnen steunen, heeft te Min neapolis verklaard, dat generaal Eisenhower verantwoordelijk is voor het verspillen van millioenen dollars in het program van de N.A.V.O. Op grond van een lange inspectiereis langs bases van de NAVO ben ik van me ning, dat het tijd is om een einde te maken aan de mythe, dat Eisenhower een groot bestuurder zou zijn, aldus de senator.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3