Haandag begint in Den Haag het
Europese Jeugdparlement.
Een strijd om het Koninkrijk Gods
de loupi
Deskundigen uit diverse landen
zullen de besprekingen leiden*
yuj/jxen naak de, p,e,n.
Onder
Mensen
Mensen
Mensen
Foto van bemande „vliegende
schotel".
Voor meerdere eenheid in Europa
Zeven Nederlanders.
OPROEP
der Benelux-jeugd.
Nog eensGetuigen ook in
de raadszaal.
„Getuigen ie de politiek."
DE OPWEKKINGSBEWEGING
DIT ARTIKEL
Zaterdag 25 October 1952
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
„Volgens waarnemers houdt dit in dat
Engeland grotere en betere bommen in ge
dachten heeft" zo staat te lezen aan het
slot van het artikel waarin Churchill's me
dedelingen over het ontploffen van de
waterstofbom worden weergegeven. Chur
chill had eerst verteld, dat een schip van
1450 ton op een paar brokstukken na een
voudig „verdampt" is onder de kracht der
ontploffing. Hij heeft verteld dat de explo
sie duizenden tonnen zeewater, modder en
rotsblokken de lucht in slingerdehet is
allemaal niet genoeg. Er moeten grotere,
betere bommen komen!
De mens heeft de natuur een geheim ont
futseld en dat is goed. Maar het grootste
ideaal van die mens schijnt te zijn de na
tuurkrachten zodanig aan te wenden, dat
hij er zijn medemens mee kan vernietigen.
En nog zijn er mensen die menen dat de
mensheid vooruitgaat, dat wij op de goede
weg zijn naar een betere wereld, een ge
zonder samenleving; dat de mens in zichzelf
goed is en dat dat goede uiteindelijk zal
zegevieren. Tragische gedachtengang.
Churchill* heeft, van zijn standpunt uit
bekeken, gelijk als hij om nog betere bom
men vraagt, want het is zijn plicht als pre
mier zijn land de sterkst denkbare wapenen
te verschaffen om iedere aanvaller te kun
nen afweren. Maar wat is de mens, die
noodgedwongen in deze sfeer moet leven en
geen uitzicht heeft op een leven na dit
leven bij zijn Vader in de Hemelen wat
is die mens een beklagenswaardig schepsel!
Op dezelfde pagina van ons blad heeft
men kunnen lezen, dat de gewezen lucht-
maarschalk Kesselring, bombardeur van
Warschau en Rotterdam, verantwoordelijk
voor het doden van 335 Italiaanse burgers,
in vrijheid is gesteld. Aanvankelijk was hij
ter dood veroordeeld, daarna werd zijn
vonnis gewijzigd in levenslange gevange
nisstraf, daarna ia 21 jaar gevangenisstraf
en uiteindelijk is hij dan na 7 jaar gevan
genisstraf in vrijheid gesteld.
Zo zijn wij, mensen, ook: onmiddellijk
na de oorlog, toen de hartstochten nog
heersten over het gezonde verstand, had
men leder die iets met Hitier te maken had
gehad, wel ter dood willen brengen maar
zeven jaar later is er al weer zoveel ge
beurd, dat men bereid is onder alles maar
een streep te zetten en een toch al ten dode
opgeschreven patiënt (de ex-maarschalk
lijdt aan kanker) maar vrij te laten. Bij
deze man heeft men geen belang meer.
Maar stel eens dat sommigen er wel be
lang bij hadden. In Duitsland wordt op het
ogenblik door de socialisten moord en
brand geschreeuwd over het feit, dat er ex-
naZi's zitten in het ministerie van Buiten
landse Zaken. Wie nuchter is vraagt zich
af; kan het anders? De overgrote meerder
heid van het Duitse volk is met blijdschap
achter Hitier aangegaan wil men dan nu
alleen nog maar met mensen te maken heb
ben, die altijd Hitiers principiële tegenstan
ders geweest zijn? Dan mag men wel met
een lantaarntje gaan zoeken! Maar het is
duidelijk: deze roep om zuiverheid is een
aanval op de regering. Het komt in de
kraam te pas van partijleiders. Zo zijn de
mensen: om het eigenbelang speelt men met
het geluk, met de goede naam en zelfs met
het leven van medemensen. Kesselring mag
vrij maar de anderen moeten voor de
bijl, want dat komt beter uit!
Zijn wij zelf anders? Weer grijpen we
terug naar diezelfde pagina. Er staat ook
Iets te lezen over verhoging van levensmid-
delenprijzen en van huren en over de mo
gelijkheden van een nieuwe loonronde. En
als we eerlijk zijn zullen we ons zelf beken
nen, dat ons dat eigenlijk wel het aller
meeste interesseert. Of er recht of onrecht
gedaan wordt in deze wereld, of er mensen
opgeofferd worden aan partijbelangen of
niet, het interesseert ons allemaal maar zij
delings want we zijn er zelf niet bij betrok
ken". Het hemd is nader dan de rok!" zeggen
we dan. Zijn we dan egoïsten? Och neen...
we zijn mensen!
Waarheid of sensatie?
WAARNEMING
VAN EEN ITALIAAN
De 29-jarige Italiaan Monguzzi heett
verklaard toto's te hebben gemaakt van
een vliegende schotel, die op een
Gletscher van het Bernina massief in de
Alpen was geland.
Monguzzi bevond zich op dat ogen
blik met zijn vrouw in de buurt. Uit
de „schotel" was een persoon gekomen,
gekleed In een soort duikerspak, die
om het toestel heengelopen was als
om het te inspecteren. Daarna was de
persoon weer in het toestel gegaan,
dat met adembenemende snelheid en
zonder geluid was opgestegen om in
d ridhting van Zwitserland te ver
dwijnen. Volgens- de Italiaan gebeurde
dit alles ongeveer twee maanden gele
den. De foto's had hij aan een Frans
tijdschrift verkocht
(Van onze parlementaire redacteur).
Maandagochtend zal Z.K.H. Prins Bernhard met een grote rede
voering het Europese Jeugdparlement openen. Niet minder dan 198
gedelegeerden en 50 waarnemers, voor een groot deel afkomstig uit
de politieke jeugdbewegingen in Europa, zullen tot en met Vrijdag
debatteren over de éénwording van Europa. Daarnaast zal dit grote
congres zich bezig houden met een drietal andere vraagstukken, t.w.i
jeugd en politiek, jeugd en cultuur en economische problemen. Het zal
gehouden worden in de Ridderzaal, waar in 1948 ook de grondslag
is gelegd voor het federale Europa.
Wat de afvaardiging uit de politieke
jeugdbewegingen betreft, deze zal
even groot zijn als die van de ver
schillende landen naar Straatsburg.
De Nederlandse delegatie zal dus uit
zeven personen bestaan. De K.V.P. en
de Nieuwe Koers (arb.) leveren ieder
twee man, terwijl de Arjos, C.H.J.G.
en de J.O.V.D. één afgevaardigde zul
len sturen.
Het doel van dit congres is, zo ver
telde de heer Rencki, secretaris-gene
raal van deze organisatie op een pers
conferentie, de politieke jeugdleiders
een Europese scholing te geven. Ook
beoogt men ermede de publieke opinie
zodanig te beïnvloeden, dat de brede
lagen van de bevolking Europees-min-
ded zullen worden. Daarvoor is dit
ene congres niet voldoende. Er is dan
ook een permanente organisatie ge
schapen, die voor zover dit moge
lijk is ieder jaar een dergelijke bij
eenkomst zal organiseren.
GROTE BELANGSTELLING.
In de Europese wereld bestaat voor
dit congres grote belangstelling. Na
het openingswoord van Prins Bern-
Bernhard zullen de grote federalisten
Spaak en de Menthon, resp. ex- en
huidig voorzitter van de .Raad van
Europa in Straatsburg, het woord
voeren. De vier genoemde problemen
zullen in commissies worden bespro
ken. Zij zullen onder leiding staan van
een expert. De commissie Jeugd en
Cultuur heeft als deskundige Denis de
Rougemont. Pfof. Brugmans zal advi
seren bij de vraagstukken die verband
houden met Jeugd en Politiek, terwijl
André Philip zich met de Economische
problemen zal bezig houden. De af
deling voor de politieke eenheid van
Europa heeft de hulp van vier des
kundigen, t.w.: dr K. von Brentano,
de Duitser die een grote rol speelt in
Straatsburg, de Engelsman Amery,
conservatief lid van het Lagerhuis, dr.
Schuman, voorzitter van de organisa
tie der Jonge Christendemocraten en
de Fransman Farine, chef van het Ka-
P. H. SPAAK
op de bres voor Europa's eenheid
binet van de Minister van Buitenland
se Zaken, Schuman.
Tussen de vergadering door zullen be
halve door de heren Spaak en de Men
thon nog lezingen worden gehouden,
waarvoor uitgenodigd zijn Carlo
Schmidt (Duitsland) en Jean Monnet,
de voorzitter van de Schuman Assem-
blée.
Hoewel Oostenrijk en Zwitserland
in Straatsburg niet zijn vertegenwoor
digd zijn deze landen als waarnemers
wel uitgenodigd voor het jongeren-
congres. Uit de volgende landen ko
men afgevaardigden naar Den Haag
België, Denemarken, Frankrijk, Duits
land, Griekenland, IJsland, Ierland,
Italië, Luxemburg, Nederland, Noor
wegen, Saargebied, Zweden, Turkije
en het Verenigd Koninkrijk. Daar
naast vaardigen verschillende interna
tionale politieke jeugdbewegingen nog
personen naar dit congres af. De 50
waarnemers worden gerecruteerd uit
andere jeugdbewegingen, uit de werk
nemersorganisatie en uit kleine par
tijen, die geen afgevaardigden naar
Straatsburg kunnen sturen.
De voorbereidingen voor dit congres
hebben geruime tijd in beslag geno
men. In verschillende landen, vooral
in Engeland en Italië, hebben de de
legaties zich reeds geducht voorbereid
op de onderwerpen die in bespreking
zullen komen. In de Italiaanse dele
gatie heeft o.a. zitting de dochter van
de Minister-President, de Gasperi. De
Premier zal helaas zelf niet aanwezig
kunnen zijn. Hij wordt echter verte
genwoordigd door de Italiaanse Minis
ter van Landbouw, de heer Fan Fani,
die namens hem een bcodschap tot de
Europese jongeren zal richten.
FRACTIE-VORMING.
Het is de verwachting, dat er reeds
spoedig een fractievorming in deze
jongeren assemblée zal plaatsvinden.
In de internationale organisaties van
de socialistische en liberale jongeren
organisaties zijn reeds afspraken ge
maakt over de verkiezing van een
voorzitter. Ook de rechtse groeperin
gen zullen zoveel mogelijk en bloc
optreden.
KOSTEN: t 100.000.
De begroting van dit congres be
draagt f 100.000. Daarin zijn begrepen
de reiskosten van de deelnemers. De
gemeente Den Haag, die deze gelegen
heid öm grote Europese staatslieden
binnen haar poorten te krijgen niet
voorbij liet gaan, heeft een subsidie
verstrekt van 5.000,Zo komen dan
voor de eerste maal de verschillende
politieke jeugdleiders uit de democra
tische landen bijeen om zich te bezin
nen op de éénwording van Europa.
Deze poging zal gezien moeten worden
als een proef. Een proef, die bij her
haling ongetwijfeld haar nut zal be
wijzen.
Ingezonden Mededeling (adv.)
Aan de vooravond van de bijeenkomst
van het Europees jongeren parlement
hebben de jongeren der Beneluxlanden
een oproep gericht tot de jeugd.
De tekst van deze oproep luidt als
volgt:
Jonge BelgenNederlanders en Luxem
burgers,
De laatste weken gebeuren er.in de we
reld en speciaal in Europa dingen, die het
voortbestaan van onze lage landen zowel
politiek als economisch op het spel zetten.
Ie, De Duitse en Italiaanse vertegenwoor
digers van de industrie hebben besloten
een Duits-Italiaanse industriegemeen
schap op te richten. Dit zal het mach
tigste industriële blok van West-
Europa zijn.
2e. In het kader van de Europese samen
werking wordt een Europees beheer
over de overzeese gebiedsdelen van en
kele Europese landen voorbereid.
Het is duidelijk, dat in de eerste plaats de
Benelux-landen en het kleine Portugal het
slachtoffer zouden worden van dit voor
Duitsland en Italië belangrijke plan. Frank
rijk heeft uitdrukkelijk verklaard hieraan
niet mede te willen doen.
Deze twee alarmerende feiten tonen aan,
dat wij, kleine landen, op onze hoede moe
ten zijn.
Dat er een zekere samenwerking spe
ciaal op militair gebied tussen o.a. de
Westeuropese staten moet bestaan, spreekt
van zelf. Dat deze samenwerking echter
dreigt uit te lopen op de vorming van een
organisatie, welke met veronachtzaming van
de belangen der kleine landen, slechts be
paalde grote mogendheden alle macht in
handen tracht te spelen, moet worden voor
komen.
Het is dan ook daarom, dat wij een be
roep op die jonge Nederlanders doen» die
zich tot taak hebben gesteld aan de samen
werking in Europees verband te bouwen,
en hen vragen er in de eerste plaats voor te
waken, dat met de belangen van onze lage
landen op dezelfde wijze wordt rekening
gehouden als met die van de grote mogend
heden. Dit kan ons inziens slechts bereikt
worden indien de Benelux-landen als één
hechte en dus sterke eenheid optreden. Bo
vendien is de Europese samenwerking hier
mede het best gediend, aangezien een sterke
Benelux een element van evenwicht vormt
in bovengenoemde belangenstrijd.
De oproep is namens het jongeren comité
Benelux ondertekend door A. Doeve
(secretaris) en J. L. F. van Moorsel (voor
zitter).
Ingezonden Mededeling (adv.).
Op straten en wegen
komt U Enolebert
tegen.
Veel heeft de historische Ridderzaal
in Den Haag al binnen haar muren
gezien, maar het gezelschap, dat er
thans zal vergaderen, een „Europees
Jeugdparlement"is wel enig in haar
geschiedenis. Moge het een debat
worden, dat in overeenstemming is
met deze waardige omgeving.
Mag ik naar aanleiding van uw on
derschrift bij mijn artikel in uw blad
van 16 dezer nog even enige plaats
ruimte? Bij voorbaat dank.
Wanneer u uit mijn schrijven de
conclusie trekt, dat ik tegen sportvel
den zou zijn, omdat die op Zondagen
worden gebruikt, houdt dit bijgevolg
ook in, dat ik tegen sportbeoefening
als zodanig zou zijn.
Maar dan heeft u mij toch verkeerd
begrepen.
Als Christen ben ik niet tegen de
sport als zodanig. Hierover zou nog
wel het een en ander te zeggen zijn.
Uw voorbeeld van het mes zou dan
ook nog met vele andere aangevuld
kunnen worden.
We kunnen iets „gebruiken" of
„misbruiken", daarover zijn wij het
wel eens. Maar dat is hier niet aan
de orde. Waar het om gaat is dit
Wanneer wij moeten constateren dat
de Zondag op de sportvelden wordt
ontheiligd en Gods Naam misbruikt,
kunnen wij dan als -Christen onze
stem wel geven aan de uitbreiding
daarvan? En zijn wij dan klaar met
deze dingen te betreuren, en ook nog
een zachte wenk te geven aan de
sportverenigingen, om toch de Zondag
te ontzien? Mijn inziens niet!
U noemt dit „getuigen", 't Kan zijn,
maar dan is dit toch maar „zwak".
Daarom blijf ik nog maar hopen dat
voortaan „onze" mannen een krachti
ger getuigenis laten horen.
Daar ging het mij om.
Middelburg.
J. Labruyère.
Het schrijven van de heer J. La
bruyère te Middelburg d.d. 16 October,
waarin deze critiek oefent op de hou
ding der A.R.-fractie in de raadsver
gadering van 7 October j.l. ten op
zichte van het punt „uitbreiding sport
velden", heeft mij tot nadenken ge
bracht.
Nu heeft iedere politieke partij een
program van beginselen als uitgangs
punt waar men mee moet rekenen.
De Prot. Chr. partijen b.v. hebben
o.m. de Chr. beginselen te verdedigen
en te waken en te strijden voor de
eer van de Almachtige God, zij het
dan met tekortkomingen en gebreken.
Als mede-collega, zij het dan van
wege de C.H.U. (men zoeke hier s.v.p. -
geen zelfverheffing), weet ik dat dit
niet altijd even eenvoudig en gemak
kelijk is.
Toch wil ik trachten mijn visie ta
geven op de houding van bovenver
melde fractie van.onze Zeeuwse hoofd
stad. Maar dan wil ik ook onmiddellijk
onze C.H.U.-fractie er bij betrekken,
die mede sanctie verleende aan dit
voorstel.
Wij vragen: „Kan iemand als ver
tegenwoordiger van een Chr. pol. par
tij volstaan met enkel en alleen te
„betreuren" dat de Zondag ontheiligd
wordt door sport en spel? Is het ver
antwoord als men dan vóórstemt om
sportvelden uit te breiden, waar des
Zondags gespeeld wordt om mogelijk
nog meer service te bieden aan spelers
en publiek? Is dat niet tegenstrijdig:
betreuren en tevens in de hand wer
ken?
Wat zegt de andersdenkende hier
van? Mogelijk zoiets als: „Er valt mee
te praten, ze schipperen wel wat!"
Maar de eer van onze God is toch
ondeelbaar? Voor de heiliging van de
Zondag wordt toch in de eerste plaats
dê Christen verantwoordelijk gesteld?
En, die Mij eren zal Ik erenzegt
de Here! Of zie ik het verkeerd?
Met de heer Labruyère ben ik van
mening, dat een krachtiger getuigenis
beter op zijn plaats ware geweest.
Met opzet schreef ik „Zeeuwse hoofd
stad" omdat velen in onze plattelands
gemeenten uitzien hoe het in grotere
plaatsen toegaat ook in de politiek.
Hoewel ik meer genoemde houding
als fout zie, mag ik niet oordelen en
verwijten, maar liever opwekken om
getrouw te willen zijn en blijven, ook
ten opzichte van de Chr. beginselen,
maar dat geldt dan alle Prot. Chr.
fracties.
Temeer m.i. in onze tijd die boorde
vol is van oppervlakkigheid in denken
en handelen, ook op het Christelijk le
vensterrein.
Wemeldinge.
J. M. v. d. Hiele.
(Wij zien in het wederwoord van de heer
Labruyere noch in de hem verleende bijval
reden onze meniging over deze zaak te wij
zigen. Maar wij zijn dankbaar dat deze
lezers er het hunne van hebben willen zeg
gen. Red.).
Onder bovenstaande titel verscheen reeds vóór de oorlog een kleine
brochure over Blumhardt. Wie was Blumhardt? Een predikant, die in
1838 in Möttlingen (Zd.-Duitsland) zijn werk begon. De eerste jaren
waren moeilijk. Geen waarachtig leven viel in zijn gemeente te be
speuren. Onder veel kerkelijke vroomheid verschool zich een geestelijke
dood. Blumhardt besefte, dat hij met z'n preken niet opschoot. Een
openbaring van de levende God, dat was nodig.
In Möttlingen woonde een arm ge
zin. De 25-jarige dochter Gottliebin
Dittus, kreeg een ernstige ziekte. De
verschijnselen stemden geheel overeen
met de toestand van hen, die In de Bij
bel worden beschreven als door de dui
vel bezetenen. Blumhardt, door de dok
ter op dit geval gewezen, kwam tot
de overtuiging, dat hij in deze als
dienstknecht van Jezus Christus moest
optreden. Zo begon een harde en zware
strijd. Het werd Blumhardt duidelijk
dat de duivel hier aan het werk was.
Toen hij voor de zoveelste keer mee
maakte dat Gottliebin's lichaam zich
kromde en haar armen verwrongen
werden, greep hij haar handen, vouwde
ze samen tot gebed en zeide: „Vouw
uw handen en bid: Here Jezus, help mij!
hebben lang genoeg gezien, wat de dui
vel vermag, nu willen wij eens zien,
wat Jezus kan." Gottliebin ontwaakte
uit haar toestand en werd rustig. Dit
gebeuren werd een keerpunt in het le
ven van Blumhardt.
Maar de strijd was nog niet ten ein
de. Dat ogenblik kwam eerst na twee
jaar. Kerstmis 1843, 's nachts om 12 u.
scheurde zich uit de keel van Gottlie
bin's zuster, die ook aangetast was, een
schreeuw van vertwijfeling los. Een
kwartier lang. Om twee uur stootte de
duivel deze woorden naar buiten: „Jezus
is overwinnaar, Jezus is overwinnaar".
Daarna kwam de rust en de strijd was
gestreden.
OPWEKKINGS-BEWEGING
ONTSTOND.
Het gebeurde met Gottliebin werd de
stoot tot een krachtige opwekkings
beweging. Deze beweging concentreer
de zich op twee hoofdpunten: De ge
nezing van ziekten en de vergeving van
zonden.
Evenals in de tijd van de Heiland
ert de apostelen werden vele zieken op
wonderbaarlijke wijze genezen. Blum-
hardt's beschouwing van ziekte was
heel eenvoudig. Ziekte is een open
baring van de macht der zonde, welker
bezoldiging de dood is. Jezus is ge
komen om ons van deze macht te ver
lossen. Hij kan, als de levende Heiland,
redden van zonde, ziekte en dood. Het
genezen van ziekten is een gave van
de Heilige Geest, die door God gege
ven wordt aan wie Hij deze gaven ge
ven wil, maar geeft Hij haar, dan
geeft Hij haar als een gave die altijd
en uitsluitend aan het geloof gebon
den blijft. Blumhardt nu ontving deze
gave der gezondmaking.
Ongeveer 50 jaar na Blumhardt
kwam in Möttlingen wonen de tot beke
ring gekomen dronkaard Friedrich
Stanger. Deze man kwam tot zo on
voorwaardelijke overgave aan Jezus
Christus, dat God met deze man, die
zelf niets meer wilde wezen, opdat
Christus in hem alles zou worden, iets
meer kon beginnen, dan met de mees
ten van ons, die zo moeilijk kunnen ko
men tot dit „kleiner, al kleiner worden".
Ook Stanger werd de gave der gezond
making geschonken. De mensen kwa
men in zo grote getale naar hem toe,
dat hij in het geloof de „reddingsark"
liet houwen, om de gasten te kunnen
herbergen.
dat ons van bevriende zijde
werd toegezonden en waarin door
de redactie geen wijzigingen zijn
aangebracht, ts bedoeld als in
leiding op de bijeenkomst van
Vrijdag a.s. in Goes, waar Her
mann Zaiss, de bekende Duitse
fabrikant en evangelist, het
woord zal voeren. Over de op
wekkingsbeweging zoals die zich
in Duitsland en in vele andere
landen manifesteert, is veel te
doen, vooral omdat velen gehoord
hebben over de wondere gene
zingen, die tot stand zijn geko
men. Wjj menen er dan ook goed
aan te doen door dit artikel het
licht te doen vallen op de achter
grond van deze beweging.
Hoe zegenrjjk het werk van Stanger
i9 geweest, valt niet te beschrijven.
Honderden, neen duizenden kwamen
tot bekering of werden genezen, In ons
land is altijd nog de Nederlandse tak
van dit werk te vinden op „de Hezen-
berg" bij Hattem, waar Ds Plug de lei
der is.
OPNIEUW ONTSTAAN.
"Thans, slechts enkele jaren na de
oorlog, is wederom in Duitsland, in
Rheinland en Westfalen, een nieuwe
„Erweckung" (opwekking) begonnen,
die zich als een bosbrand heeft uitge
breid. Het waren vijf mensen, die on
geveer vijf jaar geleden samen gingen
bidden voor de nood van Duitsland en
van de overige wereld, en om de red
ding van zieken. Ze werden daarbij ge
leid door Hermann Zaiss, fabri
kant in Solingen.
Zaiss is een merkwaardige figuur,
die naast zijn dagelijkse arbeid als
groot-induslrieel, evangeliseert en door
God op gans uitzonderlijke wijze met
evangelistengaven is toegerust. Hij be
weegt de mensen tot het geloof in
Christus!
De bidstonden onder zijn leiding,
breidden zich langzamerhand uit. Men
legde zich intensief toe op Bijbelstudie,
er werd geëvangeliseerd en in alle ste
den en dorpen ontstond een honger
naar het Evangelie. Het meest wonder
lijke is wel, dat velen zich in deze sa
menkomsten niet alleen bekeerden,
maar dat ook zij, die door ziekten en
kwalen aangetast waren, plotseling ge
nazen. Zo kreeg deze man en ver
schillende broeders met hem, de over
tuiging dat God de gave der gezondma
king waar Corinthe 12 zo duidelijk
over spreekt, in het midden van hen
geschonken had. Met grote kracht pre
diken deze broeders de blijde bood
schap, waarbij in het bijzonder de na
druk wordt gelegd op de bekering en
de wederkomst van Christus. Ook de
„kracht" van het geloof wordt verkon
digd,
NIET ALLEEN IN DUITSLAND.
Niet alleen in Duitsland vonden op-
wekkings-bewegingen plaats. Men kan
zeggen, dat ze over de gehele wereld
begonnen zijn. In Zuid-Afrika, in Japan,
in Korea, in Cuba, in Zweden en tal
van andere landen. Honderden, neen,
duizenden keren zich tot Christus. En
ook hier volgen de tekenen en wonde
ren, waarvan in de Bijbel gesproken
wordt.
Ook in ons land kan men hier en
daar reeds plaatsen aanwijzen (de
Zaanstreek o.a.) waar Gods geest
machtig werkzaam is. Nog maar een
week geleden hadden in de Grote Kerk
in Den Haag talrijke evangelisten
diensten plaats, waarbij de kerk ge
heel bezet was. (Ook genezingsdiensten
vonden daar plaats).
Op 27 October komt Hermann Zaiss
naar ons land, zo God wil, voor een
tournee van 10 dagen. Behalve in Goes
spreekt hij in Rotterdam, Amster
dam, Arnhem, Den Haag, Den Helder,
Woudschoten (N.S.C.V.), Groningen,
Leeuwarden, Hattem. Woensdagavond
29 October 's avonds van 22.30—
22.40 zal de N.C.R.V. een vraaggesprek
met Zaiss uitzenden.