Haandag begint in Den Haag het Europese Jeugdparlement. Een strijd om het Koninkrijk Gods de loupi Deskundigen uit diverse landen zullen de besprekingen leiden* yuj/jxen naak de, p,e,n. Onder Mensen Mensen Mensen Foto van bemande „vliegende schotel". Voor meerdere eenheid in Europa Zeven Nederlanders. OPROEP der Benelux-jeugd. Nog eensGetuigen ook in de raadszaal. „Getuigen ie de politiek." DE OPWEKKINGSBEWEGING DIT ARTIKEL Zaterdag 25 October 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 „Volgens waarnemers houdt dit in dat Engeland grotere en betere bommen in ge dachten heeft" zo staat te lezen aan het slot van het artikel waarin Churchill's me dedelingen over het ontploffen van de waterstofbom worden weergegeven. Chur chill had eerst verteld, dat een schip van 1450 ton op een paar brokstukken na een voudig „verdampt" is onder de kracht der ontploffing. Hij heeft verteld dat de explo sie duizenden tonnen zeewater, modder en rotsblokken de lucht in slingerdehet is allemaal niet genoeg. Er moeten grotere, betere bommen komen! De mens heeft de natuur een geheim ont futseld en dat is goed. Maar het grootste ideaal van die mens schijnt te zijn de na tuurkrachten zodanig aan te wenden, dat hij er zijn medemens mee kan vernietigen. En nog zijn er mensen die menen dat de mensheid vooruitgaat, dat wij op de goede weg zijn naar een betere wereld, een ge zonder samenleving; dat de mens in zichzelf goed is en dat dat goede uiteindelijk zal zegevieren. Tragische gedachtengang. Churchill* heeft, van zijn standpunt uit bekeken, gelijk als hij om nog betere bom men vraagt, want het is zijn plicht als pre mier zijn land de sterkst denkbare wapenen te verschaffen om iedere aanvaller te kun nen afweren. Maar wat is de mens, die noodgedwongen in deze sfeer moet leven en geen uitzicht heeft op een leven na dit leven bij zijn Vader in de Hemelen wat is die mens een beklagenswaardig schepsel! Op dezelfde pagina van ons blad heeft men kunnen lezen, dat de gewezen lucht- maarschalk Kesselring, bombardeur van Warschau en Rotterdam, verantwoordelijk voor het doden van 335 Italiaanse burgers, in vrijheid is gesteld. Aanvankelijk was hij ter dood veroordeeld, daarna werd zijn vonnis gewijzigd in levenslange gevange nisstraf, daarna ia 21 jaar gevangenisstraf en uiteindelijk is hij dan na 7 jaar gevan genisstraf in vrijheid gesteld. Zo zijn wij, mensen, ook: onmiddellijk na de oorlog, toen de hartstochten nog heersten over het gezonde verstand, had men leder die iets met Hitier te maken had gehad, wel ter dood willen brengen maar zeven jaar later is er al weer zoveel ge beurd, dat men bereid is onder alles maar een streep te zetten en een toch al ten dode opgeschreven patiënt (de ex-maarschalk lijdt aan kanker) maar vrij te laten. Bij deze man heeft men geen belang meer. Maar stel eens dat sommigen er wel be lang bij hadden. In Duitsland wordt op het ogenblik door de socialisten moord en brand geschreeuwd over het feit, dat er ex- naZi's zitten in het ministerie van Buiten landse Zaken. Wie nuchter is vraagt zich af; kan het anders? De overgrote meerder heid van het Duitse volk is met blijdschap achter Hitier aangegaan wil men dan nu alleen nog maar met mensen te maken heb ben, die altijd Hitiers principiële tegenstan ders geweest zijn? Dan mag men wel met een lantaarntje gaan zoeken! Maar het is duidelijk: deze roep om zuiverheid is een aanval op de regering. Het komt in de kraam te pas van partijleiders. Zo zijn de mensen: om het eigenbelang speelt men met het geluk, met de goede naam en zelfs met het leven van medemensen. Kesselring mag vrij maar de anderen moeten voor de bijl, want dat komt beter uit! Zijn wij zelf anders? Weer grijpen we terug naar diezelfde pagina. Er staat ook Iets te lezen over verhoging van levensmid- delenprijzen en van huren en over de mo gelijkheden van een nieuwe loonronde. En als we eerlijk zijn zullen we ons zelf beken nen, dat ons dat eigenlijk wel het aller meeste interesseert. Of er recht of onrecht gedaan wordt in deze wereld, of er mensen opgeofferd worden aan partijbelangen of niet, het interesseert ons allemaal maar zij delings want we zijn er zelf niet bij betrok ken". Het hemd is nader dan de rok!" zeggen we dan. Zijn we dan egoïsten? Och neen... we zijn mensen! Waarheid of sensatie? WAARNEMING VAN EEN ITALIAAN De 29-jarige Italiaan Monguzzi heett verklaard toto's te hebben gemaakt van een vliegende schotel, die op een Gletscher van het Bernina massief in de Alpen was geland. Monguzzi bevond zich op dat ogen blik met zijn vrouw in de buurt. Uit de „schotel" was een persoon gekomen, gekleed In een soort duikerspak, die om het toestel heengelopen was als om het te inspecteren. Daarna was de persoon weer in het toestel gegaan, dat met adembenemende snelheid en zonder geluid was opgestegen om in d ridhting van Zwitserland te ver dwijnen. Volgens- de Italiaan gebeurde dit alles ongeveer twee maanden gele den. De foto's had hij aan een Frans tijdschrift verkocht (Van onze parlementaire redacteur). Maandagochtend zal Z.K.H. Prins Bernhard met een grote rede voering het Europese Jeugdparlement openen. Niet minder dan 198 gedelegeerden en 50 waarnemers, voor een groot deel afkomstig uit de politieke jeugdbewegingen in Europa, zullen tot en met Vrijdag debatteren over de éénwording van Europa. Daarnaast zal dit grote congres zich bezig houden met een drietal andere vraagstukken, t.w.i jeugd en politiek, jeugd en cultuur en economische problemen. Het zal gehouden worden in de Ridderzaal, waar in 1948 ook de grondslag is gelegd voor het federale Europa. Wat de afvaardiging uit de politieke jeugdbewegingen betreft, deze zal even groot zijn als die van de ver schillende landen naar Straatsburg. De Nederlandse delegatie zal dus uit zeven personen bestaan. De K.V.P. en de Nieuwe Koers (arb.) leveren ieder twee man, terwijl de Arjos, C.H.J.G. en de J.O.V.D. één afgevaardigde zul len sturen. Het doel van dit congres is, zo ver telde de heer Rencki, secretaris-gene raal van deze organisatie op een pers conferentie, de politieke jeugdleiders een Europese scholing te geven. Ook beoogt men ermede de publieke opinie zodanig te beïnvloeden, dat de brede lagen van de bevolking Europees-min- ded zullen worden. Daarvoor is dit ene congres niet voldoende. Er is dan ook een permanente organisatie ge schapen, die voor zover dit moge lijk is ieder jaar een dergelijke bij eenkomst zal organiseren. GROTE BELANGSTELLING. In de Europese wereld bestaat voor dit congres grote belangstelling. Na het openingswoord van Prins Bern- Bernhard zullen de grote federalisten Spaak en de Menthon, resp. ex- en huidig voorzitter van de .Raad van Europa in Straatsburg, het woord voeren. De vier genoemde problemen zullen in commissies worden bespro ken. Zij zullen onder leiding staan van een expert. De commissie Jeugd en Cultuur heeft als deskundige Denis de Rougemont. Pfof. Brugmans zal advi seren bij de vraagstukken die verband houden met Jeugd en Politiek, terwijl André Philip zich met de Economische problemen zal bezig houden. De af deling voor de politieke eenheid van Europa heeft de hulp van vier des kundigen, t.w.: dr K. von Brentano, de Duitser die een grote rol speelt in Straatsburg, de Engelsman Amery, conservatief lid van het Lagerhuis, dr. Schuman, voorzitter van de organisa tie der Jonge Christendemocraten en de Fransman Farine, chef van het Ka- P. H. SPAAK op de bres voor Europa's eenheid binet van de Minister van Buitenland se Zaken, Schuman. Tussen de vergadering door zullen be halve door de heren Spaak en de Men thon nog lezingen worden gehouden, waarvoor uitgenodigd zijn Carlo Schmidt (Duitsland) en Jean Monnet, de voorzitter van de Schuman Assem- blée. Hoewel Oostenrijk en Zwitserland in Straatsburg niet zijn vertegenwoor digd zijn deze landen als waarnemers wel uitgenodigd voor het jongeren- congres. Uit de volgende landen ko men afgevaardigden naar Den Haag België, Denemarken, Frankrijk, Duits land, Griekenland, IJsland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noor wegen, Saargebied, Zweden, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Daar naast vaardigen verschillende interna tionale politieke jeugdbewegingen nog personen naar dit congres af. De 50 waarnemers worden gerecruteerd uit andere jeugdbewegingen, uit de werk nemersorganisatie en uit kleine par tijen, die geen afgevaardigden naar Straatsburg kunnen sturen. De voorbereidingen voor dit congres hebben geruime tijd in beslag geno men. In verschillende landen, vooral in Engeland en Italië, hebben de de legaties zich reeds geducht voorbereid op de onderwerpen die in bespreking zullen komen. In de Italiaanse dele gatie heeft o.a. zitting de dochter van de Minister-President, de Gasperi. De Premier zal helaas zelf niet aanwezig kunnen zijn. Hij wordt echter verte genwoordigd door de Italiaanse Minis ter van Landbouw, de heer Fan Fani, die namens hem een bcodschap tot de Europese jongeren zal richten. FRACTIE-VORMING. Het is de verwachting, dat er reeds spoedig een fractievorming in deze jongeren assemblée zal plaatsvinden. In de internationale organisaties van de socialistische en liberale jongeren organisaties zijn reeds afspraken ge maakt over de verkiezing van een voorzitter. Ook de rechtse groeperin gen zullen zoveel mogelijk en bloc optreden. KOSTEN: t 100.000. De begroting van dit congres be draagt f 100.000. Daarin zijn begrepen de reiskosten van de deelnemers. De gemeente Den Haag, die deze gelegen heid öm grote Europese staatslieden binnen haar poorten te krijgen niet voorbij liet gaan, heeft een subsidie verstrekt van 5.000,Zo komen dan voor de eerste maal de verschillende politieke jeugdleiders uit de democra tische landen bijeen om zich te bezin nen op de éénwording van Europa. Deze poging zal gezien moeten worden als een proef. Een proef, die bij her haling ongetwijfeld haar nut zal be wijzen. Ingezonden Mededeling (adv.) Aan de vooravond van de bijeenkomst van het Europees jongeren parlement hebben de jongeren der Beneluxlanden een oproep gericht tot de jeugd. De tekst van deze oproep luidt als volgt: Jonge BelgenNederlanders en Luxem burgers, De laatste weken gebeuren er.in de we reld en speciaal in Europa dingen, die het voortbestaan van onze lage landen zowel politiek als economisch op het spel zetten. Ie, De Duitse en Italiaanse vertegenwoor digers van de industrie hebben besloten een Duits-Italiaanse industriegemeen schap op te richten. Dit zal het mach tigste industriële blok van West- Europa zijn. 2e. In het kader van de Europese samen werking wordt een Europees beheer over de overzeese gebiedsdelen van en kele Europese landen voorbereid. Het is duidelijk, dat in de eerste plaats de Benelux-landen en het kleine Portugal het slachtoffer zouden worden van dit voor Duitsland en Italië belangrijke plan. Frank rijk heeft uitdrukkelijk verklaard hieraan niet mede te willen doen. Deze twee alarmerende feiten tonen aan, dat wij, kleine landen, op onze hoede moe ten zijn. Dat er een zekere samenwerking spe ciaal op militair gebied tussen o.a. de Westeuropese staten moet bestaan, spreekt van zelf. Dat deze samenwerking echter dreigt uit te lopen op de vorming van een organisatie, welke met veronachtzaming van de belangen der kleine landen, slechts be paalde grote mogendheden alle macht in handen tracht te spelen, moet worden voor komen. Het is dan ook daarom, dat wij een be roep op die jonge Nederlanders doen» die zich tot taak hebben gesteld aan de samen werking in Europees verband te bouwen, en hen vragen er in de eerste plaats voor te waken, dat met de belangen van onze lage landen op dezelfde wijze wordt rekening gehouden als met die van de grote mogend heden. Dit kan ons inziens slechts bereikt worden indien de Benelux-landen als één hechte en dus sterke eenheid optreden. Bo vendien is de Europese samenwerking hier mede het best gediend, aangezien een sterke Benelux een element van evenwicht vormt in bovengenoemde belangenstrijd. De oproep is namens het jongeren comité Benelux ondertekend door A. Doeve (secretaris) en J. L. F. van Moorsel (voor zitter). Ingezonden Mededeling (adv.). Op straten en wegen komt U Enolebert tegen. Veel heeft de historische Ridderzaal in Den Haag al binnen haar muren gezien, maar het gezelschap, dat er thans zal vergaderen, een „Europees Jeugdparlement"is wel enig in haar geschiedenis. Moge het een debat worden, dat in overeenstemming is met deze waardige omgeving. Mag ik naar aanleiding van uw on derschrift bij mijn artikel in uw blad van 16 dezer nog even enige plaats ruimte? Bij voorbaat dank. Wanneer u uit mijn schrijven de conclusie trekt, dat ik tegen sportvel den zou zijn, omdat die op Zondagen worden gebruikt, houdt dit bijgevolg ook in, dat ik tegen sportbeoefening als zodanig zou zijn. Maar dan heeft u mij toch verkeerd begrepen. Als Christen ben ik niet tegen de sport als zodanig. Hierover zou nog wel het een en ander te zeggen zijn. Uw voorbeeld van het mes zou dan ook nog met vele andere aangevuld kunnen worden. We kunnen iets „gebruiken" of „misbruiken", daarover zijn wij het wel eens. Maar dat is hier niet aan de orde. Waar het om gaat is dit Wanneer wij moeten constateren dat de Zondag op de sportvelden wordt ontheiligd en Gods Naam misbruikt, kunnen wij dan als -Christen onze stem wel geven aan de uitbreiding daarvan? En zijn wij dan klaar met deze dingen te betreuren, en ook nog een zachte wenk te geven aan de sportverenigingen, om toch de Zondag te ontzien? Mijn inziens niet! U noemt dit „getuigen", 't Kan zijn, maar dan is dit toch maar „zwak". Daarom blijf ik nog maar hopen dat voortaan „onze" mannen een krachti ger getuigenis laten horen. Daar ging het mij om. Middelburg. J. Labruyère. Het schrijven van de heer J. La bruyère te Middelburg d.d. 16 October, waarin deze critiek oefent op de hou ding der A.R.-fractie in de raadsver gadering van 7 October j.l. ten op zichte van het punt „uitbreiding sport velden", heeft mij tot nadenken ge bracht. Nu heeft iedere politieke partij een program van beginselen als uitgangs punt waar men mee moet rekenen. De Prot. Chr. partijen b.v. hebben o.m. de Chr. beginselen te verdedigen en te waken en te strijden voor de eer van de Almachtige God, zij het dan met tekortkomingen en gebreken. Als mede-collega, zij het dan van wege de C.H.U. (men zoeke hier s.v.p. - geen zelfverheffing), weet ik dat dit niet altijd even eenvoudig en gemak kelijk is. Toch wil ik trachten mijn visie ta geven op de houding van bovenver melde fractie van.onze Zeeuwse hoofd stad. Maar dan wil ik ook onmiddellijk onze C.H.U.-fractie er bij betrekken, die mede sanctie verleende aan dit voorstel. Wij vragen: „Kan iemand als ver tegenwoordiger van een Chr. pol. par tij volstaan met enkel en alleen te „betreuren" dat de Zondag ontheiligd wordt door sport en spel? Is het ver antwoord als men dan vóórstemt om sportvelden uit te breiden, waar des Zondags gespeeld wordt om mogelijk nog meer service te bieden aan spelers en publiek? Is dat niet tegenstrijdig: betreuren en tevens in de hand wer ken? Wat zegt de andersdenkende hier van? Mogelijk zoiets als: „Er valt mee te praten, ze schipperen wel wat!" Maar de eer van onze God is toch ondeelbaar? Voor de heiliging van de Zondag wordt toch in de eerste plaats dê Christen verantwoordelijk gesteld? En, die Mij eren zal Ik erenzegt de Here! Of zie ik het verkeerd? Met de heer Labruyère ben ik van mening, dat een krachtiger getuigenis beter op zijn plaats ware geweest. Met opzet schreef ik „Zeeuwse hoofd stad" omdat velen in onze plattelands gemeenten uitzien hoe het in grotere plaatsen toegaat ook in de politiek. Hoewel ik meer genoemde houding als fout zie, mag ik niet oordelen en verwijten, maar liever opwekken om getrouw te willen zijn en blijven, ook ten opzichte van de Chr. beginselen, maar dat geldt dan alle Prot. Chr. fracties. Temeer m.i. in onze tijd die boorde vol is van oppervlakkigheid in denken en handelen, ook op het Christelijk le vensterrein. Wemeldinge. J. M. v. d. Hiele. (Wij zien in het wederwoord van de heer Labruyere noch in de hem verleende bijval reden onze meniging over deze zaak te wij zigen. Maar wij zijn dankbaar dat deze lezers er het hunne van hebben willen zeg gen. Red.). Onder bovenstaande titel verscheen reeds vóór de oorlog een kleine brochure over Blumhardt. Wie was Blumhardt? Een predikant, die in 1838 in Möttlingen (Zd.-Duitsland) zijn werk begon. De eerste jaren waren moeilijk. Geen waarachtig leven viel in zijn gemeente te be speuren. Onder veel kerkelijke vroomheid verschool zich een geestelijke dood. Blumhardt besefte, dat hij met z'n preken niet opschoot. Een openbaring van de levende God, dat was nodig. In Möttlingen woonde een arm ge zin. De 25-jarige dochter Gottliebin Dittus, kreeg een ernstige ziekte. De verschijnselen stemden geheel overeen met de toestand van hen, die In de Bij bel worden beschreven als door de dui vel bezetenen. Blumhardt, door de dok ter op dit geval gewezen, kwam tot de overtuiging, dat hij in deze als dienstknecht van Jezus Christus moest optreden. Zo begon een harde en zware strijd. Het werd Blumhardt duidelijk dat de duivel hier aan het werk was. Toen hij voor de zoveelste keer mee maakte dat Gottliebin's lichaam zich kromde en haar armen verwrongen werden, greep hij haar handen, vouwde ze samen tot gebed en zeide: „Vouw uw handen en bid: Here Jezus, help mij! hebben lang genoeg gezien, wat de dui vel vermag, nu willen wij eens zien, wat Jezus kan." Gottliebin ontwaakte uit haar toestand en werd rustig. Dit gebeuren werd een keerpunt in het le ven van Blumhardt. Maar de strijd was nog niet ten ein de. Dat ogenblik kwam eerst na twee jaar. Kerstmis 1843, 's nachts om 12 u. scheurde zich uit de keel van Gottlie bin's zuster, die ook aangetast was, een schreeuw van vertwijfeling los. Een kwartier lang. Om twee uur stootte de duivel deze woorden naar buiten: „Jezus is overwinnaar, Jezus is overwinnaar". Daarna kwam de rust en de strijd was gestreden. OPWEKKINGS-BEWEGING ONTSTOND. Het gebeurde met Gottliebin werd de stoot tot een krachtige opwekkings beweging. Deze beweging concentreer de zich op twee hoofdpunten: De ge nezing van ziekten en de vergeving van zonden. Evenals in de tijd van de Heiland ert de apostelen werden vele zieken op wonderbaarlijke wijze genezen. Blum- hardt's beschouwing van ziekte was heel eenvoudig. Ziekte is een open baring van de macht der zonde, welker bezoldiging de dood is. Jezus is ge komen om ons van deze macht te ver lossen. Hij kan, als de levende Heiland, redden van zonde, ziekte en dood. Het genezen van ziekten is een gave van de Heilige Geest, die door God gege ven wordt aan wie Hij deze gaven ge ven wil, maar geeft Hij haar, dan geeft Hij haar als een gave die altijd en uitsluitend aan het geloof gebon den blijft. Blumhardt nu ontving deze gave der gezondmaking. Ongeveer 50 jaar na Blumhardt kwam in Möttlingen wonen de tot beke ring gekomen dronkaard Friedrich Stanger. Deze man kwam tot zo on voorwaardelijke overgave aan Jezus Christus, dat God met deze man, die zelf niets meer wilde wezen, opdat Christus in hem alles zou worden, iets meer kon beginnen, dan met de mees ten van ons, die zo moeilijk kunnen ko men tot dit „kleiner, al kleiner worden". Ook Stanger werd de gave der gezond making geschonken. De mensen kwa men in zo grote getale naar hem toe, dat hij in het geloof de „reddingsark" liet houwen, om de gasten te kunnen herbergen. dat ons van bevriende zijde werd toegezonden en waarin door de redactie geen wijzigingen zijn aangebracht, ts bedoeld als in leiding op de bijeenkomst van Vrijdag a.s. in Goes, waar Her mann Zaiss, de bekende Duitse fabrikant en evangelist, het woord zal voeren. Over de op wekkingsbeweging zoals die zich in Duitsland en in vele andere landen manifesteert, is veel te doen, vooral omdat velen gehoord hebben over de wondere gene zingen, die tot stand zijn geko men. Wjj menen er dan ook goed aan te doen door dit artikel het licht te doen vallen op de achter grond van deze beweging. Hoe zegenrjjk het werk van Stanger i9 geweest, valt niet te beschrijven. Honderden, neen duizenden kwamen tot bekering of werden genezen, In ons land is altijd nog de Nederlandse tak van dit werk te vinden op „de Hezen- berg" bij Hattem, waar Ds Plug de lei der is. OPNIEUW ONTSTAAN. "Thans, slechts enkele jaren na de oorlog, is wederom in Duitsland, in Rheinland en Westfalen, een nieuwe „Erweckung" (opwekking) begonnen, die zich als een bosbrand heeft uitge breid. Het waren vijf mensen, die on geveer vijf jaar geleden samen gingen bidden voor de nood van Duitsland en van de overige wereld, en om de red ding van zieken. Ze werden daarbij ge leid door Hermann Zaiss, fabri kant in Solingen. Zaiss is een merkwaardige figuur, die naast zijn dagelijkse arbeid als groot-induslrieel, evangeliseert en door God op gans uitzonderlijke wijze met evangelistengaven is toegerust. Hij be weegt de mensen tot het geloof in Christus! De bidstonden onder zijn leiding, breidden zich langzamerhand uit. Men legde zich intensief toe op Bijbelstudie, er werd geëvangeliseerd en in alle ste den en dorpen ontstond een honger naar het Evangelie. Het meest wonder lijke is wel, dat velen zich in deze sa menkomsten niet alleen bekeerden, maar dat ook zij, die door ziekten en kwalen aangetast waren, plotseling ge nazen. Zo kreeg deze man en ver schillende broeders met hem, de over tuiging dat God de gave der gezondma king waar Corinthe 12 zo duidelijk over spreekt, in het midden van hen geschonken had. Met grote kracht pre diken deze broeders de blijde bood schap, waarbij in het bijzonder de na druk wordt gelegd op de bekering en de wederkomst van Christus. Ook de „kracht" van het geloof wordt verkon digd, NIET ALLEEN IN DUITSLAND. Niet alleen in Duitsland vonden op- wekkings-bewegingen plaats. Men kan zeggen, dat ze over de gehele wereld begonnen zijn. In Zuid-Afrika, in Japan, in Korea, in Cuba, in Zweden en tal van andere landen. Honderden, neen, duizenden keren zich tot Christus. En ook hier volgen de tekenen en wonde ren, waarvan in de Bijbel gesproken wordt. Ook in ons land kan men hier en daar reeds plaatsen aanwijzen (de Zaanstreek o.a.) waar Gods geest machtig werkzaam is. Nog maar een week geleden hadden in de Grote Kerk in Den Haag talrijke evangelisten diensten plaats, waarbij de kerk ge heel bezet was. (Ook genezingsdiensten vonden daar plaats). Op 27 October komt Hermann Zaiss naar ons land, zo God wil, voor een tournee van 10 dagen. Behalve in Goes spreekt hij in Rotterdam, Amster dam, Arnhem, Den Haag, Den Helder, Woudschoten (N.S.C.V.), Groningen, Leeuwarden, Hattem. Woensdagavond 29 October 's avonds van 22.30— 22.40 zal de N.C.R.V. een vraaggesprek met Zaiss uitzenden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3