Krijgt de lfKarel Doorman
vliegtuigen?
nieuwe
éida,
Reizigers gaan poolkoude trotseren.
vv
Verbeteringen door de Engelsen
overgenomen*
Twee jaar met aftrek geëist tegen
spion Krantz*
Boswachter G* van Ernst beplantte
1500 ha***
Voorwaardelijke straf geëist tegen
mr Van der Starp*
Brood
6 cent duurder?
Vliegdekschip uit de vaart.
1
De activiteit van de Tsjechische geheime dienst.
Per motor met zijspan door
de Sahara.
Koolwijk liep gevaar.
Geen prijs in Novelle-prijs
vraag*
Donderdag 16 October 1952
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
Het vliegdekschip Hr. Ms. „Karei Doorman" ligt weer voor enige tijd aan
de wal bü de Ruigeplaatbrug te Rotterdam. Zolang de Doorman uit de
vaart is, zullen onze Marinevliegers weer in Engeland gaan oefenen, even
als andere jaren. Bij de Britse Luchtmacht hebben alle vliegers de rang
van officier, hetgeen bij de Marineluchtvaartdienst niet het geval is, waar
door bij oefeningen met de Engelsen wel eens moeilijkheden optraden. Men
heeft dan ook enige squadrons samengesteld, die alleen uit officier-vliegers
bestaan, zodat wat dit betreft geen moeilijkheden meer zullen voorkomen.
Luitenant-ter-Zee 2e klasse W. A. van Leeuwen, die op de Doorman „Flight
Deck Engineerofficyeris, zorgt op het vliegdek voor de katapult-installatie,
de bediening van de remkabels, kortom voor alle machinerieën, die voor
de vliegerij op het schip nodig zijn.
De Doorman heeft één katapult,
waarvan gebruik wordt gemaakt bij
windstilte, omdat de vliegtuigen dan
niet snel genoeg van het dek los
komen. Ook bij erg zwaar weer wor
den katapult-starts gemaakt, omdat het
schommelende dek gevaar kan op
leveren voor de startende machines.
Er komt heel wat voor zo'n katapult
start kijken. Toch moet het mogelijk
zijn, dat een vliegtuig binnen 40 se
conden per katapult gelanceerd wordt.
Van het personeel vereist dat veel
oefening. De vlieger moet diverse
voorzorgsmaatregelen nemen: de flaps
moeten uit, het hoofd moet flink
tegen de steun worden gedrukt, de
gashandle moet helemaal naar voren
worden geduwd enin die stand
worden vastgeschroefd! Zou men dit
niet doen, dan zou door de klap van
de lancering de gashandle gemakke
lijk naar achteren kunnen slaan, het
geen funeste gevolgen zou kunnen
hebben. Pas wanneer hij zich goed en
wel in de lucht bevindt, mag de vlie
ger zijn gashandle weer losschroeven.
De katapult van de Doorman wordt
met lucht afgeschoten. Sedert vorig
jaar November zijn op het schip 200
katapult-starts gemaakt, die alle vlot
verliepen. Tien starts werden door
Engelse vliegers gedaan, aangezien de
Engelsen een speciaal squadron heb
ben, dat tot taak heeft nieuwe kata-
pults en remkabels te beproeven. Toen
de katapults van de Doorman vorig
jaar dan ook hersteld waren, hebben
de Engelsen de eerste starts gemaakt.
REMKABELS EN VANGNETTEN.
Achter op het vliegdek van de
Doorman bevinden zich de 10 achter
elkaar opgestelde remkabels, die ho
rizontaal over het vliegdek zijn ge
spannen. De landende vliegtuigen
moeten met hun grijphaak, die zjj
achter onder de staart hebben, een
remkabel grijpen, die hem binnen
korte afstand afremt. Missen zij de
kabels, dan vliegen ze in de vang
netten.
Er bestaat een uitstekende samen
werking tussen onze marinemensen
en de Engelsen, die op hun beurt weer
nauw met de Yanks samenwerken.
Meerdere ideeën worden uitgewisseld,
Zo gebeurde het vroeger, dat als het
vliegtuig de laatste remkabel pakte,
het toestel nog zover uitrolde, dat het
in de vangnetten terecht kwam en
daarbij beschadigd werd. Op de Door
man heeft men nu een heel eenvoudig
apparaatje uitgevonden, waardoor als
de 10e kabel gepakt wordt, de vang
netten automatisch tegen het dek
worden geslagen, zodat het vliegtuig
er geen hinder van heeft. De Engel
sen zijn er thans mee bezig dit ap
paraatje over te nemen! Op de Door
man heeft de vinding bij 16 landin
gen zijn doelmatigheid reeds bewezen.
De meest romantische figuur aan
boord van een vliegdekschip is wel
de „batsman", de man, die in zijn
eentje op een platform aan bakboord
naast het vliegdek staat. Met behulp
van zijn beide „bats" geeft hij aan de
vliegers aanwijzingen, hoe zij moeten
landen. Op de Doorman zijn nu al
meer dan 2000 landingen gemaakt en
bijna al die landingen heeft luitenant
ter-zee 2e klasse J. Molenaar binnen
„gebat". Een man dus met een enorme
ervaring op dit gebied, want ook bij
de Engelsen heeft hij dit werk ge
daan. Tijdens de oorlog vloog hij zelf
op tot vliegdekschepen omgebouwde
tankers.
NIEUWE VLIEGTUIGEN.
Het is te verwachten, dat spoedig
nieuwe vliegtuigen op de Doorman in
gebruik zullen worden genomen.
Waarschijnlijk worden het Grumman
Avengers, die we van Amerika krij
gen. Ook gaan er geruchten over een
tweetal Piasecki's (helicopters met
twee hefschroeven in tandem) en een
aantal tweemotorige Beechcrafts, die
men eveneens uit Amerika hoopt te
ontvangen.
De straaljager, die bij vrijwel alle
moderne marineluchtmachten reeds
haar intrede heeft gedaan, zal voor
lopig nog wel niet bij de Marinelucht
vaartdienst in gebruik komen.
Onder het vliegdek bevinden zich
de enorme hangars, waarin 23 vlieg
tuigen met opgeslagen vleugels tege
lijk kunnen worden gestald. Met twee
grote liften worden de vliegtuigen
van de hangars naar het vliegdek ge
bracht. Interessant is het, hoe aan de
brandbestrijding alle mogelijke aan
dacht wordt besteed. Zo mag men b.v.
niet met spijkerschoenen in de han
gars lopen. Een enkel vonkje zou n.l.
aanleiding kunnen geven tot een gro
te brand. Ook aanstekers mag men
niet in de zak hebben. In het plafond
van de hangars zijn sproei-installaties
aangebracht, die in de hangars in 'n
minimum van tijd een groot regen
gordijn kunnen doen ontstaan. Eens
per jaar wordt deze installatie be
proefd, hetgeen een fantastisch gezicht
is. Met behulp van een lift worden
bommen uit het bommenruim, dat
twee dekken lager ligt, opgetakeld.
1400 KOPPEN.
De oorlogsbemanning van de Door
man telt 1200 koppen, maar soms
wordt met 1400 man gevaren. Tegen
woordig wordt een dankbaar gebruik
gemaakt van de helicopter, die altijd
het eerste start en het laatste landt
wanneer er gevlogen wordt. Zij snelt
onmiddellijk te hulp als een vlieger
in het water mocht vallen. Er zijn nu
twee vliegers, die over een helicopter-
brevet beschikken. De heer van Leeu
wen, die zelf „wild" is voor de vlie
gerij en het vliegdekbedrijf het mooi
ste bedrijf vindt dat er in de Marine
te koop is, zegt dat er altijd span
ning op de Doorman is.
Het vliegdek vormt een kleurrijk
schouwspel als er gevlogen wordt.
Tussen de bont gekleurde vliegtuigen
lopen de mensen, die al naar hun taak
op het vliegdek verschillend gekleur
de kappen dragen. Groen is de kleur
van de vliegtuigduwers; rood van de
brandweermannen; blauw van de
blokploegen; geel van de verkeers
leiders; zwart van de technische men
sen. Er is altijd een dokter en een
tandarts aan boord. De Doorman be
schikt over een ruime operatiekamer,
's Nachts wordt er op de Doorman niet
gevlogen, hoewel het vliegdek wel
verlicht kan worden. De bewapening
van de Doorman is sterk verouderd,
maar er moet een plan zijn voor een
nieuwe moderne bewapening. Interes
sant tenslotte is nog, dat elke landing
steeds weer wordt gefilmd. Nog de
zelfde avond worden de flims aan de
vliegers getoond, zodat zij van eikaars
fouten kunnen leren....
Ingezonden Mededeling (adv.).
UW
VOETEN
MOETtN
BOETEN.,
Waarom, eigenlijk
Weet V dan niet, dat de tvonder-
stift
tegen eksterogen, eelt en wratten
U voor 90 ets. van die narigheid
verlost?
Verkrijgb. bij Uw apoth. of drog.
f ver
I Vei
f v
T.
•V". - I - 4
Het vliegdekschip „Karei Doorman"
Koningin Elizabeth van Engeland
in 1954 naar Australië.
Koningin Elizabeth van Engeland en
prins Philip zullen in het begin van 1954
een bezoek brengen aan Australië en
Nieuw-Zeeland. Zij zullen tevens Ceylon
bezoeken.
Het koninklijk paar zal in December
1953 uit Engeland vertrekken, het groot
ste deel van de maand Januari in Nieuw-
Zeeland verblijven en daarna Australië
bezoeken tot begin April.
Nijlwater zal doelmatiger gebruikt
worden.
De Egyptische en Soedanese regeringen
hebben overeenstemming bereikt over de
plannen betreffende een doelmatiger ge
bruik van het Nijlwater. Naar schatting
zal door de uitvoering van deze plannen,
die wellicht 25 jaar zullen duren, alleen
al in Egypte het landbouwgebied stijgen
van 2.400.000 ha tot vier millioen ha. Er
zullen nieuwe dammen worden gebouwd,
bestaande stuwen verbeterd en voor be
tere bevloeiingswerken worden gezorgd.
„Ik alléén ben schuldig", verklaarde hij*
Deze man is als gering individu klem geraakt tussen de grote politieke
tegenstellingen van het ogenblik, tegenstellingen, die hij niet heeft kunnen
maar wel had moeten verwerken, aldus kenschetste de Officier van Justitie,
mr Overbeek, de 34-jarige planoloog dr D. E. Krantz uit Den Haag, die
zich, verdacht van spionnage voor de Tsjechoslowaakse inlichtingendienst,
voor de Haagse rechtbank had te verantwoorden. De Officier achtte het
tenlastegelegde bewezen en eiste een gevangenisstraf van twee jaar met
aftrek van een jaar voorarrest.
De verdediger, mr Lambrechtsen, zoek om voor deze dienst te spion-
Ingezonden Mededeling (adv.).
AfiiNO 1690
WAT' LEVERT LEVERT IS GOED!
Twee ondernemende Hagenaars.
De Hagenaars, W. Paling van Veen en
T. WiUemsen, die per motor met zijspan
naar Noord-Afrika zijn getrokken om een
collectie van geprepareerde dieren bij
een te brengen, zijn nu bijna aan het
einde van hun 17.500 km lange reis.
Gedurende hun verblijf in Hoggarge-
bergte in de Sahara hebben zij een col
lectie van driehonderd geprepareerde vo
gels weten te vormen, plus een flinke
collectie insecten en zoogdieren. Na een
verblijf van twee en een halve maand in
de Hoggar zijn zij in Juni naar Marokko,
hun tweede „werkterrein", vertrokken.
Op die reis hadden ze veel bandenpech,
zo schreven ze en enkele malen moesten
ze zelfs met stukjes vulcaniseerrubber
tegen de uitlaat van de draaiende mo
tor de binnenband vulcaniseren, omdat
solutie bij de hoge temperaturen in de
Sahara niet hield.
In de Marokkaanse Sahara hebben zij
zich twee weken bezig gehouden met het
aanvullen van hun collectie. Naar de bei
de reizigers menen, zijn zij de eersten ge
weest die met een lichte motor met zij
span de Sahara zijn doorgereisd. Zij zijn
inmiddels terug in Europa, waar zij bij
Zwitserse musea en particuliere verza
melaars en bij de Sorbonne in Parijs
afzet hopen te vinden voor het verzamel
de materiaal. Eind October denken ze in
ons land terug te zijn.
Bedwinger van het stuifzand met pensioen.
Een markante figuur in de bos
bouw is in het begin van deze
maand met pensioen gegaan. Het is
Gerrit van Ernst uit Kootwijk. Hij
verwierf de erenaam „bedwinger
van het stuifzand".
Boswachter Van Ernst is een een
voudig man, maar hij spreekt met lust
en liefde over zijn levenswerk. Toen
hij vier en veertig jaar geleden door
Staatsbosbeheer werd benoemd, ontving
hij tot taak de stuifzanden in het hart
van de Veluwe, die zich uitstrekten
tot Kootwijk, te beteugelen. En dat
was geen gemakkelijke taak! Het dorp
Kootwijk liep gevaar door het zand,
dat langzaam maar zeker voortvrat, te
worden bedekt. En dat niet alleen.
Ook de omliggende gronden zouden
worden opgeslokt. Zo ving de strijd te
gen het zand aan. „Boswachter werd
ik genoemd, maar ze hadden beter
kunnen spreken van zandwachter..
zegt de heer van Ernst lachend. „Zo
ver ik kon zien was alles zand". Het
lijkt zo eenvoudig, doch het had heel
wat voeten in de aarde, voordat 1500
ha. waren bebost. Daar waren 1500
maal170000 dennen voor nodig.
Een getal om van te duizelen. Maar in
1928 was de zandwoestijn in deze con
treie overwonnen. Wat er overbleef
aan zandverstuivingen, was genoeg om
een grillig natuurreservaat te vormen,
waarvoor men tot over onze grenzen
bewondering heeft.
VERWOEST
Een jaar later werd een deel van het
levenswerk van de heer Van Ernst ver
woest door de vreselijkste bosbrand,
die ons land ooit trof. De oorzaak is
niet bekend, zoals bij zovele bosbran
den, doch 200 ha. bos werd een prooi
van de vlammen. Er was geen honden
aan. Het vuur ijlde voort en de velen,
die hielpen blussen, konden vaak met
grote moeite de vuurzee vóór blijven
en het lijf redden.
Wonderlijk: de woning van de bos
wachter bleef gespaard. Na afloop
stond het huis met frisgroene linden
er voor, temidden van een geblakerd
troosteloos landschap.
Drie jaar later was het geteisterde
gebied herbebost. Minister Kan gaf
opdracht, dat niets in de boswachterij
zou mogen geschieden zonder dat Van
Ernst er in gekend werd. Hij be
greep, dat de ramp in het bijzonder
voor de boswachter een steek in zijn
hart was geweest. Deze brand was
aanleiding, dat de bosbrandweer in
het leven werd geroepen.
De heer Van Ernst heeft altijd bij
zonder veel liefde gehad voor het win
nen van het zaad. Hij begon al in 1910
met een oude bakkersover, doch in
1913 kreeg hij een zaadeest van het
Rijk in Stroe. De kegels worden hier
bewerkt en dan verzonden naar bos-
wachterijen, gemeenten, kwekers, enz.
Een kostbaar bedrijf intussen. Een kg.
douglasszaad bijv. kost niet minder
dan f 100.
BOSWACHTERSGESLACHT.
Het geslacht van Ernst zit al meer
dan 100 jaar in de bosbouw. De over
grootvader van de heer van Ernst be
gon als bosarbeider. De grootvader van
de boswachter werd „bosvaêr" genoemd.
De vader van de „bedwinger van het
stuifzand" heette voor het eerst bos
wachter. De zoon van de scheidende
boswachter doet hetzelfde werk als zijn
vader in Diepenveen. Trouwens: van
de vijf broers, die van Ernst heelt ge
had, zaten er liefst vier ook in de
bosbouw. Eén hunner werd in 1944 in
Appelscha gefusilleerd.
De boswachter besteedde zijn vrije
tijd in dienst van kerk, chr. onderwijs
en barmhartigheid. Hij was een der op
richters van de Chr. schoolvereniging
in die omgeving en van het Groene
Kruis. Verder is hij president-kerk
voogd der Ned. Herv. Gemeente van
Kootwijk. Hij weet, dat de mens bij
brood alléén niet kan leven. En bij
bossen alléén evenmin.
meende, dat het tenlastegelegde niet
is bewezen en vroeg vrijspraak.
De behandeling van deze zaak ge
schiedde voor een groot deel met ge
sloten deuren. Alleen het requisitoir
en het pleidooi waren openbaar.
De verdachte in dit proces is een
der hoofdpersonen uit het veelbespro
ken regeringscommuniqué van 29 Oc
tober van het vorige jaar, waarin om
standig mededelingen werden gedaan
over de activiteit van de Tsjechische
geheime dienst in Nederland. Deze
mededelingen zijn destijds door velen
niet „au serieux" genomen,
De tenlastelegging vermeldde drie
punten: K. heeft aan de Tsjechische
geheime dienst medegedeeld, dat de
Nederlandse ambassadeur te Moskou
aan Den Haag had bericht, dat Rus
land zeer verontrust was over de her
bewapening van W.-Duitsland. Dit was
een foutieve weergave van een rap
port waarin stond, dat Rusland tot
concessies bereid zou zijn om de her
bewapening van W.-Duitsland te voor
komen. Verder heeft K. bericht, dat
minister Stikker gekant was tegen het
plan-Pléven en vele Nederlanders te
gen de anr. :atie van Duits gebied.
Voorts, dat iemand, die met valse pa
pieren Zwitserland was binnengeko
men, daar voor de Nederlandse Ge
heime Dienst emigranten bespion-
neerde.
ERNSTIGE FEITEN.
Dit zijn zeer ernstige feiten, zo zei
de Officier. K. heeft het buitenland
in de kaart gespeeld, de ambtelijke
instanties, die hem te goeder trouw
hadden ingelicht, bedrogen en het
leven van een lid van de Nederland
se Geheime Dienst ernstig in gevaar
gebracht.
Mr Overbeek ging vervolgens uit
voerig in op de persoon en het ka
rakter van de verdachte. Tijdens de
oorlog, zo zei hij, heeft K. in een
uiterst links milieu verkeerd. Daarna
vertrok hij voor studie naar Praag,
waar hij de communistische omwente
ling meemaakte. Hij werd toen van
wege zijn relaties met het Nederland
se gezantschap zijn vrouw werkte
op de legatie benaderd door de
Tsjechische geheime dienst. Het ver-
Luchtvaartmaatschappijen zoeken kortere routes.
neren, werd door hem aanvaard. Hij
hielp de Tsjechen bij het bespionne-
ren van Nederlanders in Praag. Een
totalitair regiem heeft niet alleen een
totalitaire greep op de maatschappij
maar ook op het individu, aldus mr
Overbeek. Naar Nederland terug
gekeerd kreeg hij een betrekking bij
de directie van het nationale plan. De
Tsjechische geheime dienst liet hem
echter niet los. Via een handelsattaehé
op de Tsjechische legatie in Den Haag
kreeg hij opdrachten uit Praag. Werk
te hij niet hard genoeg, dan kwamen
er' klachten. Hij kon zijn gegevens
loskrijgen, omdat men hem sympa
thiek vond. Hij werd beschouwd als
een man waarop men bouwen kan.
De handelsattaché van de Tsjechische
legatie stond echter in verbinding met
de B.V.D. Deze dienst ging hem scha
duwen en ontdekte dat hij bij zijn
berichtgeving gebruik maakte van de
zgn. „dode brievenbus" Hij deponeer
de zijn berichten in een leeg sigaret
tendoosje in een tramhuisje in Den
Haag, waar een ander ze kwam op
halen.
De omstandigheid, dat er geen be
wijs is, dat de door K. verzamelde
inlichtingen ook inderdaad naar Praag
zijn overgebracht, vormde het juri
dische probleem in deze zaak, een
probleem, waarover geen jurispruden
tie bestaat. De stelling van het O.M.
was, dat het misdrijf van spionnage
voltooid is, als de spion zijn inlich
tingen heeft gedeponeerd. De vraag
of de inlichtingen zijn Opgehaald en
verzonden is van geen belang. De
raadsman was het hier niet ~iee eens.
Hij meende, dat er eerst van een vol
tooid delict gesproken kan worden
als bewezen wordt, dat de gegevens
in handen van een buitenlandse mo
gendheid zijn gekomen. Aangezien dit
bewijs niet geleverd is concludeerde
hij tot vrijspraak.
IK ALLEEN BEN SCHULDIG.
K. maakte gebruik van zijn recht
op het laatste woord. Door met zeer
zachte stem te verklaren, dat hij niet
onder dwang van een politieke par
tij tot spionnage was gekomen. „Ik
alleen ben schuldig".
Hij zei, dat hij beheerst was door
een grote afschuw voor de oorlog.
Amerika was in zijn ogen het land,
dat op oorlog aanstuurde. „Ik wilde
iets positiefs doen om dat te ver
hinderen. Toen dat niet mogelijk was
ben ik, om toch in ieder geval iets
te doen, gaan spionneren".
De rechtbank zal 28 October a.s.
uitspraak doen.
Verdediger van v. d* Waals
is nu boerenknecht*
De procureur-generaal van het
Haagse Gerechtshof heeft Dinsdag in
hoger beroep twee maanden voorwaar
delijk met drie jaar proeftijd geëist
tegen de vroegere verdediger van An
ton v. d. Waals, de Rotterdammer mr
J. E. v. d. Starp.
Deze advocaat, die geschorst is en van
armoede op het land werkt, heeft zich in
dertijd in een brochure beledigend uitgela
ten over de rechercheur v. d. E„ die, vol-
Biimen niet al te lange tijd zal de Britse
luchtvaartmaatschappij B.O.A.C., vanuit Lon
den via de Noordpool naar Tokio vliegen. Het
is een proef, die wellicht zal leiden tot opening
van een geregelde lijndienst, waardoor de
vlucht met tien uur wordt bekort. En niet
alleen de B.O.A.C. ook de Scandinavian Air
lines zal de mogelijkheid onderzoeken om via
de pool van Oslo naar San Francisco te vliegen.
Dit alles is mogelijk
geworde door de aan
leg van een vliegveld op
Groenland. Het heeft de
naam Thule gekregen.
Vijfduizend Amerikanen
hebben daar in de barre
Poolkoude gewerkt aan
dit gigantisch werk, dat
niet minder dan 10% mil
liard heeft gekost. Het
vliegveld ligt op een af
stand van 800 km van
de magnetische Noord
pool. De radiotoren, die
een hoogte heeft van 400
meter, staat voortdurend
in contact met Washing
ton.
Tot recreatie van de
arbeiders zijn er bios
copen en cantines ge
bouwd. Dag en nacht
wordt er doorgewerkt,
want het vliegveld is in
de eerste plaats bedoeld
als het meest Noordelijke
steunpunt van de Ame-
CARTO
rikaanse luchtmacht.
Door die vluchten over
de Noordpool kan het
aantal tussenlandingen
eveneens sterk vermin
derd worden. Men zal
trachten om, wanneer de
plannen doorgaan, ron
dom het vliegveld hotels
in te richten waar reizi
gers, die hun aansluiting
missen, kunnen over
nachten en voldoende
beschermd zijn tegen de
poolkoude.
Hoewel men vroeger
in de mening verkeerde,
dat Groenland één eiland
was, is men. tot de con
clusie gekomen, dat het
h samenstel van eiland
den moet zijn, bedekt
door een ijskorst van
soms 5 kilometer dikte!
Nieuwe broodsoort per
1 November.
Minister Mansholt zou er in de
Raad voor Economische Aangelegen
heden op hebben aangedrongen, de op
het ogenblik bestaande meelsoorten
voor witbrood en volksbrood reeds
per 1 November te vervangen door
een nieuw soort broodbloem, waarvan
het nitmalingspercentnage juist tussen
dan, de te verdwijnen meelgradaties
zou liggen. Naar verluidt, aldus de
„Tel.", zou minister Mansholt hierbij
hebben voorgesteld gelijktijdig de sub
sidie op te heffen, welke nu nog op
het volksbrood wordt gegeven. Het
gevolg hiervan zou zijn, dat de prijs
voor de nieuwe broodsoort ongeveer 6
cent boven die van het huidige volks-
brood zou komen te liggen.
Indien de nieuwe broodsoort inder
daad 1 November een feit wordt, zou
de hieraan verbonden stijging van de
broodprijs het vraagstuk van een
nieuwe loonronde weer in volle om
vang naar voren brengen. In verband
met deze consequentie is de gedachte
geopperd met de invoering van de
nieuwe meelsoort te wachten, totdat
ook de huurverhoging haar heslag
heeft gekregen. De loonronde zou dan
zowel op huren als op broodprijs be
trekking kunnen hebben.
Ook dit jaar heeft de commissie voor de
propaganda van het Nederlandse boek weer
een novelleprijsvraag uitgeschreven met de
bedoeling de bekroonde novelle tijdens de
boekenweek 1953 als geschenk aan het
Nederlandse publiek aan te bieden.
Dertien manuscripten werden ingezonden,
maar de jury, bestaande uit Anna Blaman,
C. J. Kelk, A. Kossmann, Michel van der
Plas, F. J. Dupont, Chr. Leerlang en W.
J. Schouten heeft geen van de inzendingen
bekroond.
In haar verslag aan de commissie schrijft
de jury o.m.: „Hoezeer ook bezield van de
vurige wens u in deze een voorstel in posi-
tieve zin te kunnen doen, hoe lang wij ons
ook hebben beraden of door een eventuele
wijziging alsnog een der beste inzendingen
tot mogelijk geschenkboek zou kunnen wor"
den omgewerkt, wij hebben er tenslotte
geen kans toe gezien deze toekenning met
ons geweten in overeenstemming te bren
gen."
De commissie kon niet afzien van het
traditionele geschenk en heeft daarom prof.
dr N. A. Donkersloot uitgenodigd een bun
del samen te stellen van een aantal, zoals
de commissie zegt „ten onrechte weinig be
kende" reeds geschreven korte verhalen van
levende Nederlandse auteurs.
gens de brochure, Van der Waals zou heb
ben mishandeld. De Rotterdamse rechtbank
veroordeelde destijds mr v. d. S. daarvoor
tot zes weken gevangenisstraf.
De rechercheur, thans opnieuw gehoord
in deze hoger beroepszaak, ontkende cate
gorisch alles wat mr v. d. Starp van hem
had beweerd. „Het is allemaal door de fa
milie v. d. Waals verzonnen. Ik wist te
veel en moest daarom weggewerkt wor
den", zei hij.
De procureur-generaal meende, dat mr v.
d. Starp, de beschuldigingen niet waar heeft
kunnen maken. De verdediger, die de uit
gave van de brochure dom maar begrijpe
lijk als hartekreet vond, vertelde, dat de
rechter-commissaris in Rotterdam enkele
getuigen, die nog opgeroepen hadden moe
ten worden, niet had gehoord.
De uitspraak volgt op 20 October.
Duitse generaals in Oost-Duitsland
in ere hersteld.
De nagedachtenis van generaal Von
Clausewitz, een der bekendste militaire
leiders van het koninkrijk Pruisen ten
tijde van de Napoleontische oorlogen,
zal in Oost-Duitsland worden hersteld.
Volgens de in Oost-Berlijn verschijnende
„National Zeitung" heeft het stadsbe
stuur van Burg, nabij Maagdenburg, e-
sloten, de gedenksteen in het huis, waar
Von Clausewitz in 1780 werd geboren,
weer aan te brengen.
Grote Amerikaanse tarweoogst.
De Ver. Staten zullen dit jaar ver
moedelijk de op twee na grootste tar
weoogst binnenhalen, die ooit gemeld
werd. De oogst wordt geraamd op
1.299 millioen bushels tegen slechts
988 millioen het vorige jaar en een
record in 1947 van 1.367 millioen bus
hels.
Internationale „Wie is dat?"
voor misdadigers.
Scotland Yard is bezig met het sa
menstellen van een internationale
„Who's who?" van misdadigers, zulks
voor de bescherming van hen die
Groot-Brittannië het volgend jaar ter
gelegenheid van de kroningsfeesten
willen bezoeken. Scotland Yard werkt
in deze samen met de internationale
criminele politlecommissie te Parijs,
met het Amerikaanse „Federal bureau
of investigation" (de F.I.B.) en met
politie-autoriteiten uit de staten-leden
van het gemenebest.
Elke misdadiger die, of hij zich nu
b.v. toelegt op flessentrekkerij, het ste
len van juwelen, het uitvoeren van
diefstallen in hotel-recreatievertrekken,
het organiseren van hazardspel of de
handel inverdovende middelen, thans
naar Groot-Brittannië komt, krijgt
plaatsruimte in Scotland Yard's boek
„Wetenswaardigheden van internatio
nale misdadigers".
De nieuwe K.L.M.-lijn
Amsterdam—Mexico City.
Gistermiddag om twee uur is de DO
„Prinses Beatrix" van de K.L.M. van
Schiphol vertrokken voor de eerste
speciale tentoonstellingsvlueht naar
Mexico City. Ook op 21 October wordt
een dergelijke vlucht gemaakt, die be
doeld zijn hls voorbereiding voor de
officiële openingsvlucht op 27 Octo
ber a.s.
De route loopt via Montreal-Monterry
-Mexico City en wardt in 30 uur afge
legd.
Gisteren bevonden zich onder de pas
sagiers zes journalisten, die op uitno
diging van de K.L.M, de reis meema
ken.