Krijgt de lfKarel Doorman vliegtuigen? nieuwe éida, Reizigers gaan poolkoude trotseren. vv Verbeteringen door de Engelsen overgenomen* Twee jaar met aftrek geëist tegen spion Krantz* Boswachter G* van Ernst beplantte 1500 ha*** Voorwaardelijke straf geëist tegen mr Van der Starp* Brood 6 cent duurder? Vliegdekschip uit de vaart. 1 De activiteit van de Tsjechische geheime dienst. Per motor met zijspan door de Sahara. Koolwijk liep gevaar. Geen prijs in Novelle-prijs vraag* Donderdag 16 October 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Het vliegdekschip Hr. Ms. „Karei Doorman" ligt weer voor enige tijd aan de wal bü de Ruigeplaatbrug te Rotterdam. Zolang de Doorman uit de vaart is, zullen onze Marinevliegers weer in Engeland gaan oefenen, even als andere jaren. Bij de Britse Luchtmacht hebben alle vliegers de rang van officier, hetgeen bij de Marineluchtvaartdienst niet het geval is, waar door bij oefeningen met de Engelsen wel eens moeilijkheden optraden. Men heeft dan ook enige squadrons samengesteld, die alleen uit officier-vliegers bestaan, zodat wat dit betreft geen moeilijkheden meer zullen voorkomen. Luitenant-ter-Zee 2e klasse W. A. van Leeuwen, die op de Doorman „Flight Deck Engineerofficyeris, zorgt op het vliegdek voor de katapult-installatie, de bediening van de remkabels, kortom voor alle machinerieën, die voor de vliegerij op het schip nodig zijn. De Doorman heeft één katapult, waarvan gebruik wordt gemaakt bij windstilte, omdat de vliegtuigen dan niet snel genoeg van het dek los komen. Ook bij erg zwaar weer wor den katapult-starts gemaakt, omdat het schommelende dek gevaar kan op leveren voor de startende machines. Er komt heel wat voor zo'n katapult start kijken. Toch moet het mogelijk zijn, dat een vliegtuig binnen 40 se conden per katapult gelanceerd wordt. Van het personeel vereist dat veel oefening. De vlieger moet diverse voorzorgsmaatregelen nemen: de flaps moeten uit, het hoofd moet flink tegen de steun worden gedrukt, de gashandle moet helemaal naar voren worden geduwd enin die stand worden vastgeschroefd! Zou men dit niet doen, dan zou door de klap van de lancering de gashandle gemakke lijk naar achteren kunnen slaan, het geen funeste gevolgen zou kunnen hebben. Pas wanneer hij zich goed en wel in de lucht bevindt, mag de vlie ger zijn gashandle weer losschroeven. De katapult van de Doorman wordt met lucht afgeschoten. Sedert vorig jaar November zijn op het schip 200 katapult-starts gemaakt, die alle vlot verliepen. Tien starts werden door Engelse vliegers gedaan, aangezien de Engelsen een speciaal squadron heb ben, dat tot taak heeft nieuwe kata- pults en remkabels te beproeven. Toen de katapults van de Doorman vorig jaar dan ook hersteld waren, hebben de Engelsen de eerste starts gemaakt. REMKABELS EN VANGNETTEN. Achter op het vliegdek van de Doorman bevinden zich de 10 achter elkaar opgestelde remkabels, die ho rizontaal over het vliegdek zijn ge spannen. De landende vliegtuigen moeten met hun grijphaak, die zjj achter onder de staart hebben, een remkabel grijpen, die hem binnen korte afstand afremt. Missen zij de kabels, dan vliegen ze in de vang netten. Er bestaat een uitstekende samen werking tussen onze marinemensen en de Engelsen, die op hun beurt weer nauw met de Yanks samenwerken. Meerdere ideeën worden uitgewisseld, Zo gebeurde het vroeger, dat als het vliegtuig de laatste remkabel pakte, het toestel nog zover uitrolde, dat het in de vangnetten terecht kwam en daarbij beschadigd werd. Op de Door man heeft men nu een heel eenvoudig apparaatje uitgevonden, waardoor als de 10e kabel gepakt wordt, de vang netten automatisch tegen het dek worden geslagen, zodat het vliegtuig er geen hinder van heeft. De Engel sen zijn er thans mee bezig dit ap paraatje over te nemen! Op de Door man heeft de vinding bij 16 landin gen zijn doelmatigheid reeds bewezen. De meest romantische figuur aan boord van een vliegdekschip is wel de „batsman", de man, die in zijn eentje op een platform aan bakboord naast het vliegdek staat. Met behulp van zijn beide „bats" geeft hij aan de vliegers aanwijzingen, hoe zij moeten landen. Op de Doorman zijn nu al meer dan 2000 landingen gemaakt en bijna al die landingen heeft luitenant ter-zee 2e klasse J. Molenaar binnen „gebat". Een man dus met een enorme ervaring op dit gebied, want ook bij de Engelsen heeft hij dit werk ge daan. Tijdens de oorlog vloog hij zelf op tot vliegdekschepen omgebouwde tankers. NIEUWE VLIEGTUIGEN. Het is te verwachten, dat spoedig nieuwe vliegtuigen op de Doorman in gebruik zullen worden genomen. Waarschijnlijk worden het Grumman Avengers, die we van Amerika krij gen. Ook gaan er geruchten over een tweetal Piasecki's (helicopters met twee hefschroeven in tandem) en een aantal tweemotorige Beechcrafts, die men eveneens uit Amerika hoopt te ontvangen. De straaljager, die bij vrijwel alle moderne marineluchtmachten reeds haar intrede heeft gedaan, zal voor lopig nog wel niet bij de Marinelucht vaartdienst in gebruik komen. Onder het vliegdek bevinden zich de enorme hangars, waarin 23 vlieg tuigen met opgeslagen vleugels tege lijk kunnen worden gestald. Met twee grote liften worden de vliegtuigen van de hangars naar het vliegdek ge bracht. Interessant is het, hoe aan de brandbestrijding alle mogelijke aan dacht wordt besteed. Zo mag men b.v. niet met spijkerschoenen in de han gars lopen. Een enkel vonkje zou n.l. aanleiding kunnen geven tot een gro te brand. Ook aanstekers mag men niet in de zak hebben. In het plafond van de hangars zijn sproei-installaties aangebracht, die in de hangars in 'n minimum van tijd een groot regen gordijn kunnen doen ontstaan. Eens per jaar wordt deze installatie be proefd, hetgeen een fantastisch gezicht is. Met behulp van een lift worden bommen uit het bommenruim, dat twee dekken lager ligt, opgetakeld. 1400 KOPPEN. De oorlogsbemanning van de Door man telt 1200 koppen, maar soms wordt met 1400 man gevaren. Tegen woordig wordt een dankbaar gebruik gemaakt van de helicopter, die altijd het eerste start en het laatste landt wanneer er gevlogen wordt. Zij snelt onmiddellijk te hulp als een vlieger in het water mocht vallen. Er zijn nu twee vliegers, die over een helicopter- brevet beschikken. De heer van Leeu wen, die zelf „wild" is voor de vlie gerij en het vliegdekbedrijf het mooi ste bedrijf vindt dat er in de Marine te koop is, zegt dat er altijd span ning op de Doorman is. Het vliegdek vormt een kleurrijk schouwspel als er gevlogen wordt. Tussen de bont gekleurde vliegtuigen lopen de mensen, die al naar hun taak op het vliegdek verschillend gekleur de kappen dragen. Groen is de kleur van de vliegtuigduwers; rood van de brandweermannen; blauw van de blokploegen; geel van de verkeers leiders; zwart van de technische men sen. Er is altijd een dokter en een tandarts aan boord. De Doorman be schikt over een ruime operatiekamer, 's Nachts wordt er op de Doorman niet gevlogen, hoewel het vliegdek wel verlicht kan worden. De bewapening van de Doorman is sterk verouderd, maar er moet een plan zijn voor een nieuwe moderne bewapening. Interes sant tenslotte is nog, dat elke landing steeds weer wordt gefilmd. Nog de zelfde avond worden de flims aan de vliegers getoond, zodat zij van eikaars fouten kunnen leren.... Ingezonden Mededeling (adv.). UW VOETEN MOETtN BOETEN., Waarom, eigenlijk Weet V dan niet, dat de tvonder- stift tegen eksterogen, eelt en wratten U voor 90 ets. van die narigheid verlost? Verkrijgb. bij Uw apoth. of drog. f ver I Vei f v T. •V". - I - 4 Het vliegdekschip „Karei Doorman" Koningin Elizabeth van Engeland in 1954 naar Australië. Koningin Elizabeth van Engeland en prins Philip zullen in het begin van 1954 een bezoek brengen aan Australië en Nieuw-Zeeland. Zij zullen tevens Ceylon bezoeken. Het koninklijk paar zal in December 1953 uit Engeland vertrekken, het groot ste deel van de maand Januari in Nieuw- Zeeland verblijven en daarna Australië bezoeken tot begin April. Nijlwater zal doelmatiger gebruikt worden. De Egyptische en Soedanese regeringen hebben overeenstemming bereikt over de plannen betreffende een doelmatiger ge bruik van het Nijlwater. Naar schatting zal door de uitvoering van deze plannen, die wellicht 25 jaar zullen duren, alleen al in Egypte het landbouwgebied stijgen van 2.400.000 ha tot vier millioen ha. Er zullen nieuwe dammen worden gebouwd, bestaande stuwen verbeterd en voor be tere bevloeiingswerken worden gezorgd. „Ik alléén ben schuldig", verklaarde hij* Deze man is als gering individu klem geraakt tussen de grote politieke tegenstellingen van het ogenblik, tegenstellingen, die hij niet heeft kunnen maar wel had moeten verwerken, aldus kenschetste de Officier van Justitie, mr Overbeek, de 34-jarige planoloog dr D. E. Krantz uit Den Haag, die zich, verdacht van spionnage voor de Tsjechoslowaakse inlichtingendienst, voor de Haagse rechtbank had te verantwoorden. De Officier achtte het tenlastegelegde bewezen en eiste een gevangenisstraf van twee jaar met aftrek van een jaar voorarrest. De verdediger, mr Lambrechtsen, zoek om voor deze dienst te spion- Ingezonden Mededeling (adv.). AfiiNO 1690 WAT' LEVERT LEVERT IS GOED! Twee ondernemende Hagenaars. De Hagenaars, W. Paling van Veen en T. WiUemsen, die per motor met zijspan naar Noord-Afrika zijn getrokken om een collectie van geprepareerde dieren bij een te brengen, zijn nu bijna aan het einde van hun 17.500 km lange reis. Gedurende hun verblijf in Hoggarge- bergte in de Sahara hebben zij een col lectie van driehonderd geprepareerde vo gels weten te vormen, plus een flinke collectie insecten en zoogdieren. Na een verblijf van twee en een halve maand in de Hoggar zijn zij in Juni naar Marokko, hun tweede „werkterrein", vertrokken. Op die reis hadden ze veel bandenpech, zo schreven ze en enkele malen moesten ze zelfs met stukjes vulcaniseerrubber tegen de uitlaat van de draaiende mo tor de binnenband vulcaniseren, omdat solutie bij de hoge temperaturen in de Sahara niet hield. In de Marokkaanse Sahara hebben zij zich twee weken bezig gehouden met het aanvullen van hun collectie. Naar de bei de reizigers menen, zijn zij de eersten ge weest die met een lichte motor met zij span de Sahara zijn doorgereisd. Zij zijn inmiddels terug in Europa, waar zij bij Zwitserse musea en particuliere verza melaars en bij de Sorbonne in Parijs afzet hopen te vinden voor het verzamel de materiaal. Eind October denken ze in ons land terug te zijn. Bedwinger van het stuifzand met pensioen. Een markante figuur in de bos bouw is in het begin van deze maand met pensioen gegaan. Het is Gerrit van Ernst uit Kootwijk. Hij verwierf de erenaam „bedwinger van het stuifzand". Boswachter Van Ernst is een een voudig man, maar hij spreekt met lust en liefde over zijn levenswerk. Toen hij vier en veertig jaar geleden door Staatsbosbeheer werd benoemd, ontving hij tot taak de stuifzanden in het hart van de Veluwe, die zich uitstrekten tot Kootwijk, te beteugelen. En dat was geen gemakkelijke taak! Het dorp Kootwijk liep gevaar door het zand, dat langzaam maar zeker voortvrat, te worden bedekt. En dat niet alleen. Ook de omliggende gronden zouden worden opgeslokt. Zo ving de strijd te gen het zand aan. „Boswachter werd ik genoemd, maar ze hadden beter kunnen spreken van zandwachter.. zegt de heer van Ernst lachend. „Zo ver ik kon zien was alles zand". Het lijkt zo eenvoudig, doch het had heel wat voeten in de aarde, voordat 1500 ha. waren bebost. Daar waren 1500 maal170000 dennen voor nodig. Een getal om van te duizelen. Maar in 1928 was de zandwoestijn in deze con treie overwonnen. Wat er overbleef aan zandverstuivingen, was genoeg om een grillig natuurreservaat te vormen, waarvoor men tot over onze grenzen bewondering heeft. VERWOEST Een jaar later werd een deel van het levenswerk van de heer Van Ernst ver woest door de vreselijkste bosbrand, die ons land ooit trof. De oorzaak is niet bekend, zoals bij zovele bosbran den, doch 200 ha. bos werd een prooi van de vlammen. Er was geen honden aan. Het vuur ijlde voort en de velen, die hielpen blussen, konden vaak met grote moeite de vuurzee vóór blijven en het lijf redden. Wonderlijk: de woning van de bos wachter bleef gespaard. Na afloop stond het huis met frisgroene linden er voor, temidden van een geblakerd troosteloos landschap. Drie jaar later was het geteisterde gebied herbebost. Minister Kan gaf opdracht, dat niets in de boswachterij zou mogen geschieden zonder dat Van Ernst er in gekend werd. Hij be greep, dat de ramp in het bijzonder voor de boswachter een steek in zijn hart was geweest. Deze brand was aanleiding, dat de bosbrandweer in het leven werd geroepen. De heer Van Ernst heeft altijd bij zonder veel liefde gehad voor het win nen van het zaad. Hij begon al in 1910 met een oude bakkersover, doch in 1913 kreeg hij een zaadeest van het Rijk in Stroe. De kegels worden hier bewerkt en dan verzonden naar bos- wachterijen, gemeenten, kwekers, enz. Een kostbaar bedrijf intussen. Een kg. douglasszaad bijv. kost niet minder dan f 100. BOSWACHTERSGESLACHT. Het geslacht van Ernst zit al meer dan 100 jaar in de bosbouw. De over grootvader van de heer van Ernst be gon als bosarbeider. De grootvader van de boswachter werd „bosvaêr" genoemd. De vader van de „bedwinger van het stuifzand" heette voor het eerst bos wachter. De zoon van de scheidende boswachter doet hetzelfde werk als zijn vader in Diepenveen. Trouwens: van de vijf broers, die van Ernst heelt ge had, zaten er liefst vier ook in de bosbouw. Eén hunner werd in 1944 in Appelscha gefusilleerd. De boswachter besteedde zijn vrije tijd in dienst van kerk, chr. onderwijs en barmhartigheid. Hij was een der op richters van de Chr. schoolvereniging in die omgeving en van het Groene Kruis. Verder is hij president-kerk voogd der Ned. Herv. Gemeente van Kootwijk. Hij weet, dat de mens bij brood alléén niet kan leven. En bij bossen alléén evenmin. meende, dat het tenlastegelegde niet is bewezen en vroeg vrijspraak. De behandeling van deze zaak ge schiedde voor een groot deel met ge sloten deuren. Alleen het requisitoir en het pleidooi waren openbaar. De verdachte in dit proces is een der hoofdpersonen uit het veelbespro ken regeringscommuniqué van 29 Oc tober van het vorige jaar, waarin om standig mededelingen werden gedaan over de activiteit van de Tsjechische geheime dienst in Nederland. Deze mededelingen zijn destijds door velen niet „au serieux" genomen, De tenlastelegging vermeldde drie punten: K. heeft aan de Tsjechische geheime dienst medegedeeld, dat de Nederlandse ambassadeur te Moskou aan Den Haag had bericht, dat Rus land zeer verontrust was over de her bewapening van W.-Duitsland. Dit was een foutieve weergave van een rap port waarin stond, dat Rusland tot concessies bereid zou zijn om de her bewapening van W.-Duitsland te voor komen. Verder heeft K. bericht, dat minister Stikker gekant was tegen het plan-Pléven en vele Nederlanders te gen de anr. :atie van Duits gebied. Voorts, dat iemand, die met valse pa pieren Zwitserland was binnengeko men, daar voor de Nederlandse Ge heime Dienst emigranten bespion- neerde. ERNSTIGE FEITEN. Dit zijn zeer ernstige feiten, zo zei de Officier. K. heeft het buitenland in de kaart gespeeld, de ambtelijke instanties, die hem te goeder trouw hadden ingelicht, bedrogen en het leven van een lid van de Nederland se Geheime Dienst ernstig in gevaar gebracht. Mr Overbeek ging vervolgens uit voerig in op de persoon en het ka rakter van de verdachte. Tijdens de oorlog, zo zei hij, heeft K. in een uiterst links milieu verkeerd. Daarna vertrok hij voor studie naar Praag, waar hij de communistische omwente ling meemaakte. Hij werd toen van wege zijn relaties met het Nederland se gezantschap zijn vrouw werkte op de legatie benaderd door de Tsjechische geheime dienst. Het ver- Luchtvaartmaatschappijen zoeken kortere routes. neren, werd door hem aanvaard. Hij hielp de Tsjechen bij het bespionne- ren van Nederlanders in Praag. Een totalitair regiem heeft niet alleen een totalitaire greep op de maatschappij maar ook op het individu, aldus mr Overbeek. Naar Nederland terug gekeerd kreeg hij een betrekking bij de directie van het nationale plan. De Tsjechische geheime dienst liet hem echter niet los. Via een handelsattaehé op de Tsjechische legatie in Den Haag kreeg hij opdrachten uit Praag. Werk te hij niet hard genoeg, dan kwamen er' klachten. Hij kon zijn gegevens loskrijgen, omdat men hem sympa thiek vond. Hij werd beschouwd als een man waarop men bouwen kan. De handelsattaché van de Tsjechische legatie stond echter in verbinding met de B.V.D. Deze dienst ging hem scha duwen en ontdekte dat hij bij zijn berichtgeving gebruik maakte van de zgn. „dode brievenbus" Hij deponeer de zijn berichten in een leeg sigaret tendoosje in een tramhuisje in Den Haag, waar een ander ze kwam op halen. De omstandigheid, dat er geen be wijs is, dat de door K. verzamelde inlichtingen ook inderdaad naar Praag zijn overgebracht, vormde het juri dische probleem in deze zaak, een probleem, waarover geen jurispruden tie bestaat. De stelling van het O.M. was, dat het misdrijf van spionnage voltooid is, als de spion zijn inlich tingen heeft gedeponeerd. De vraag of de inlichtingen zijn Opgehaald en verzonden is van geen belang. De raadsman was het hier niet ~iee eens. Hij meende, dat er eerst van een vol tooid delict gesproken kan worden als bewezen wordt, dat de gegevens in handen van een buitenlandse mo gendheid zijn gekomen. Aangezien dit bewijs niet geleverd is concludeerde hij tot vrijspraak. IK ALLEEN BEN SCHULDIG. K. maakte gebruik van zijn recht op het laatste woord. Door met zeer zachte stem te verklaren, dat hij niet onder dwang van een politieke par tij tot spionnage was gekomen. „Ik alleen ben schuldig". Hij zei, dat hij beheerst was door een grote afschuw voor de oorlog. Amerika was in zijn ogen het land, dat op oorlog aanstuurde. „Ik wilde iets positiefs doen om dat te ver hinderen. Toen dat niet mogelijk was ben ik, om toch in ieder geval iets te doen, gaan spionneren". De rechtbank zal 28 October a.s. uitspraak doen. Verdediger van v. d* Waals is nu boerenknecht* De procureur-generaal van het Haagse Gerechtshof heeft Dinsdag in hoger beroep twee maanden voorwaar delijk met drie jaar proeftijd geëist tegen de vroegere verdediger van An ton v. d. Waals, de Rotterdammer mr J. E. v. d. Starp. Deze advocaat, die geschorst is en van armoede op het land werkt, heeft zich in dertijd in een brochure beledigend uitgela ten over de rechercheur v. d. E„ die, vol- Biimen niet al te lange tijd zal de Britse luchtvaartmaatschappij B.O.A.C., vanuit Lon den via de Noordpool naar Tokio vliegen. Het is een proef, die wellicht zal leiden tot opening van een geregelde lijndienst, waardoor de vlucht met tien uur wordt bekort. En niet alleen de B.O.A.C. ook de Scandinavian Air lines zal de mogelijkheid onderzoeken om via de pool van Oslo naar San Francisco te vliegen. Dit alles is mogelijk geworde door de aan leg van een vliegveld op Groenland. Het heeft de naam Thule gekregen. Vijfduizend Amerikanen hebben daar in de barre Poolkoude gewerkt aan dit gigantisch werk, dat niet minder dan 10% mil liard heeft gekost. Het vliegveld ligt op een af stand van 800 km van de magnetische Noord pool. De radiotoren, die een hoogte heeft van 400 meter, staat voortdurend in contact met Washing ton. Tot recreatie van de arbeiders zijn er bios copen en cantines ge bouwd. Dag en nacht wordt er doorgewerkt, want het vliegveld is in de eerste plaats bedoeld als het meest Noordelijke steunpunt van de Ame- CARTO rikaanse luchtmacht. Door die vluchten over de Noordpool kan het aantal tussenlandingen eveneens sterk vermin derd worden. Men zal trachten om, wanneer de plannen doorgaan, ron dom het vliegveld hotels in te richten waar reizi gers, die hun aansluiting missen, kunnen over nachten en voldoende beschermd zijn tegen de poolkoude. Hoewel men vroeger in de mening verkeerde, dat Groenland één eiland was, is men. tot de con clusie gekomen, dat het h samenstel van eiland den moet zijn, bedekt door een ijskorst van soms 5 kilometer dikte! Nieuwe broodsoort per 1 November. Minister Mansholt zou er in de Raad voor Economische Aangelegen heden op hebben aangedrongen, de op het ogenblik bestaande meelsoorten voor witbrood en volksbrood reeds per 1 November te vervangen door een nieuw soort broodbloem, waarvan het nitmalingspercentnage juist tussen dan, de te verdwijnen meelgradaties zou liggen. Naar verluidt, aldus de „Tel.", zou minister Mansholt hierbij hebben voorgesteld gelijktijdig de sub sidie op te heffen, welke nu nog op het volksbrood wordt gegeven. Het gevolg hiervan zou zijn, dat de prijs voor de nieuwe broodsoort ongeveer 6 cent boven die van het huidige volks- brood zou komen te liggen. Indien de nieuwe broodsoort inder daad 1 November een feit wordt, zou de hieraan verbonden stijging van de broodprijs het vraagstuk van een nieuwe loonronde weer in volle om vang naar voren brengen. In verband met deze consequentie is de gedachte geopperd met de invoering van de nieuwe meelsoort te wachten, totdat ook de huurverhoging haar heslag heeft gekregen. De loonronde zou dan zowel op huren als op broodprijs be trekking kunnen hebben. Ook dit jaar heeft de commissie voor de propaganda van het Nederlandse boek weer een novelleprijsvraag uitgeschreven met de bedoeling de bekroonde novelle tijdens de boekenweek 1953 als geschenk aan het Nederlandse publiek aan te bieden. Dertien manuscripten werden ingezonden, maar de jury, bestaande uit Anna Blaman, C. J. Kelk, A. Kossmann, Michel van der Plas, F. J. Dupont, Chr. Leerlang en W. J. Schouten heeft geen van de inzendingen bekroond. In haar verslag aan de commissie schrijft de jury o.m.: „Hoezeer ook bezield van de vurige wens u in deze een voorstel in posi- tieve zin te kunnen doen, hoe lang wij ons ook hebben beraden of door een eventuele wijziging alsnog een der beste inzendingen tot mogelijk geschenkboek zou kunnen wor" den omgewerkt, wij hebben er tenslotte geen kans toe gezien deze toekenning met ons geweten in overeenstemming te bren gen." De commissie kon niet afzien van het traditionele geschenk en heeft daarom prof. dr N. A. Donkersloot uitgenodigd een bun del samen te stellen van een aantal, zoals de commissie zegt „ten onrechte weinig be kende" reeds geschreven korte verhalen van levende Nederlandse auteurs. gens de brochure, Van der Waals zou heb ben mishandeld. De Rotterdamse rechtbank veroordeelde destijds mr v. d. S. daarvoor tot zes weken gevangenisstraf. De rechercheur, thans opnieuw gehoord in deze hoger beroepszaak, ontkende cate gorisch alles wat mr v. d. Starp van hem had beweerd. „Het is allemaal door de fa milie v. d. Waals verzonnen. Ik wist te veel en moest daarom weggewerkt wor den", zei hij. De procureur-generaal meende, dat mr v. d. Starp, de beschuldigingen niet waar heeft kunnen maken. De verdediger, die de uit gave van de brochure dom maar begrijpe lijk als hartekreet vond, vertelde, dat de rechter-commissaris in Rotterdam enkele getuigen, die nog opgeroepen hadden moe ten worden, niet had gehoord. De uitspraak volgt op 20 October. Duitse generaals in Oost-Duitsland in ere hersteld. De nagedachtenis van generaal Von Clausewitz, een der bekendste militaire leiders van het koninkrijk Pruisen ten tijde van de Napoleontische oorlogen, zal in Oost-Duitsland worden hersteld. Volgens de in Oost-Berlijn verschijnende „National Zeitung" heeft het stadsbe stuur van Burg, nabij Maagdenburg, e- sloten, de gedenksteen in het huis, waar Von Clausewitz in 1780 werd geboren, weer aan te brengen. Grote Amerikaanse tarweoogst. De Ver. Staten zullen dit jaar ver moedelijk de op twee na grootste tar weoogst binnenhalen, die ooit gemeld werd. De oogst wordt geraamd op 1.299 millioen bushels tegen slechts 988 millioen het vorige jaar en een record in 1947 van 1.367 millioen bus hels. Internationale „Wie is dat?" voor misdadigers. Scotland Yard is bezig met het sa menstellen van een internationale „Who's who?" van misdadigers, zulks voor de bescherming van hen die Groot-Brittannië het volgend jaar ter gelegenheid van de kroningsfeesten willen bezoeken. Scotland Yard werkt in deze samen met de internationale criminele politlecommissie te Parijs, met het Amerikaanse „Federal bureau of investigation" (de F.I.B.) en met politie-autoriteiten uit de staten-leden van het gemenebest. Elke misdadiger die, of hij zich nu b.v. toelegt op flessentrekkerij, het ste len van juwelen, het uitvoeren van diefstallen in hotel-recreatievertrekken, het organiseren van hazardspel of de handel inverdovende middelen, thans naar Groot-Brittannië komt, krijgt plaatsruimte in Scotland Yard's boek „Wetenswaardigheden van internatio nale misdadigers". De nieuwe K.L.M.-lijn Amsterdam—Mexico City. Gistermiddag om twee uur is de DO „Prinses Beatrix" van de K.L.M. van Schiphol vertrokken voor de eerste speciale tentoonstellingsvlueht naar Mexico City. Ook op 21 October wordt een dergelijke vlucht gemaakt, die be doeld zijn hls voorbereiding voor de officiële openingsvlucht op 27 Octo ber a.s. De route loopt via Montreal-Monterry -Mexico City en wardt in 30 uur afge legd. Gisteren bevonden zich onder de pas sagiers zes journalisten, die op uitno diging van de K.L.M, de reis meema ken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3