HUB EH WIM YAH DOORNE Van smidsjongen tot groot-industrieel Het levensverhaal Zo begon het in 1928 x Dit is nu onze fabriek! Is het volgen met borden, waarop vermeldt „Hier gaat een onder kruiper", strafbaar? Arbitrage voorlopig afgewezen* Nederlandse sergeant stal uit villa van Krupp. Zaterdag 4 October 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 van een arme jongen, die zo graag smid wilde worden en die nu, 40 jaar later, eigenaar is van een enorm fabriekscomplex, waar 2500 man werken enmet liefde werken 1 JAREN VAN ECONOMISCHE CRISIS, jaren van oorlog, jaren na een oor log met hun materiaalschaarste en hun overheidsbemoeiing zijn voor verreweg de meesten in materieel en geestelijk opzicht moeilijke jaren. Men wil wel, maar door allerlei omstandigheden kan men niet. Maarjuist in zulke moeilijke jaren komen er soms figuren naar voren, mensen, met 'n bijzondere wilskracht, met 'n enorm doorzettingsvermogen en 'n nooit te vernietigen optimismedie als het ware juist die moeilijkheden voor zich laten werken. Die onverzettelijk hun gang gaan, het ideaal nastrevend, dat hen voor ogen staat. Zij maken zich een naam, die een begrip gaat wor den en die door velen, met een aureool omgeven wordt. Hebben deze mensen „geluk gehad"? Kan men de groei van een Ford, een Phillips en een Van Doorne aan „geluk" toeschrijven? Zoek het antwoord op deze vraag in het leven van deze mensen. Neem met ons ais voorbeeld het leven van Hub van Doorne, de man die met slechts lagere schoolopleiding 80 patenten op zjjn naam wist te krjjgen en mede daardoor een bedrijf wist op te bonwen, welks naam bekend Is in de gehele wereld. En de D.A.F., Van Doorne's Aanhangwagens en Automobiel fabrieken te Eindhoven heeft in de bijna 25 jaar van zijn bestaan zijn groei nog niet voleindigd: naast de D.A.F. I, de aanhangwagenfabriek, is men in April 1950 begonnen aan de D.A.F. n, de automobielfabriek met een opper vlakte van 10.000 vierkante meter. Echterook dit complex Is te klein ge bleken en zo zal er in het volgend voorjaar een gigantische nieuwbouw van fabriekshallen en kantoorgebouwen gereed komen met een oppervlakte van 70.000 vierkante meter, waardoor het arbeiderspotentieel zal moeten stijgen van 1500 tot 2500 man. Duizend man meerin een bedrijf dat in 1928 door Hub van Doorne begonnen is samen met twee nog onvolwassen knechts! Huib van Doorne is even oud als deze eeuw van teohniek; hij werd op 1 Ja nuari 1900 in het dorpje America bij Deurne geboren als zoon van een hoef smid. De smidse en de paarden waren beslissend voor zijn leven; reeds als kleine jongen voelde hij het grote ver langen om in zijn vrije uren in vaders smederij te mogen helpen aan allerlei reparaties. Doch om die gunist deelachtig te wor den moest de jonge Hub eerst de ren nen van een paar honderd kippen schoonmaken. De beloning was slechts 2% cent, die steevast in vaders zak belandden! Een jaar nadat het gezin van Doorne (in 1910) naar het nabije Deurne was verhuisd, overleed de vader. De jonge van Doorne zette zich in om de achter uitgaande smederij voor ondergang te behoeden, doCh het mocht niet baten. De zaak werd opgedoekt en Hub zocht emplooi in Eindhoven, waar hij bij Phi lips een poging deed; doch een test viel niet in zijn voordeel uit daar hij onvol doende vaardigheid bezat in breuksom men! Ontmoedigd zwierf van Doorne dagenlang in de Brabantse bossen rond, zich voedend met wortels. Eindelijk belandde hij bij smid Man- digers, die hem als leerling aannam, zodat Hub zijn ideaal: eenmaal het smidsvak onder de knie te hebben, weer wat dichterbij zag komen. Toen een arbeider met een werkstuk tot de middag was bezig geweest zonder re sultaat, knapte de jonge Hub het in een half uur op en werd hierom na de middag danig de les gelezen. De man was evenwel uit het goede hout gesne den: Hub kon bij hem in de kost ko men voor drie gulden per week. Omdat hij er zodoende van zijn weekloon van f 3,50 niet kon komen, ging hij na vol brachte dagtaak om 8 uur tot midder nacht bij een ander werken! De eerste eigen zaak. Ettelijke malen werd Hub door zijn werkgever ontslagen omdat de weder zijdse opvattingen omtrent het werk al te zeer uiteenliepen, doch telkens weer opnieuw werd hij aangenomen! Nadat hij Mandigers had verwisseld voor een werkgever in Helmond, he landde hij als chauffeur bij een dokter in Deurne, waar hij het anderhalf jaar uithield. Hub achtte toen de tijd geko men om een eigen zaak te beginnen in reparatie van rijwielen en motoren, an nex grof-, fijn- en kachelsmederij. De grootste moeilijkheid was, dat de on dernemende jongeman geen cent be drijfskapitaal bezat. Voor een auto-reparatie moest hij eens tal van onderdelen uit Duitsland halen. Wellicht uit afgunst van de destijds weer brutaler wordende Duitsers belandde hij ginds in de ge vangenis, deed ettelijke handige hoewel vergeefse uitbraakpogin- gen en wist tenslotte, geholpen door vrienden uit Nederland de vrijheid te herkrijgen. De stichting van een fabriek. Na niet al te lange tjjd liep het mis met de zaak en van Doorne kwam. weer In betrekking bij zjjn voormalige pa troon, Mandigers, zij het na korte tjjd als bedrijfsleider. Zijn verlangen naar het zelfstandig ondernemerschap liet hem evenwel niet los en al spoedig wist hij te bewerken, dat de directeur van een brouwerij hem f 10.000 leende. Met dit kapitaal begon de energieke fi guur op 1 April 1928 „Hub van Doorne's Machinefabriek", die 2 jon gens als personeel telde en allerhande reparatiediensten uitvoerde. De zaak bleek levensvatbaarheid te hebben, want op 1 April 1929 telde zij al 30 man personeel! Van Philips kreeg de jonge ondernemer tal van orders (stalen ramen, werkbanken, enz.); on danks de inzettende economische de pressie wist hij toch nog een grote werkplaats te betrekken op het terrein waar nu nog de aanhangwagenfabriek (D.A.F.I.) ligt. Zijn 6 jaar jongere broer Wim van Doorne werd in de lei- ding opgenomen en de jonge onderne ming scheen een grote toekomst tege moet te gaan, toen de steeds scherper wordende economische crisis de grote spelbreker werd. Philips annuleerde zijn orders en de Van Doornes zagen dat het roer moest worden omgegooid. Maar hoe? De fi nanciële welstand eiste een productie, die constant verkocht kon worden. Be sloten werd de fabricage van opleggers en aanhangwagens ter hand te nemen en dit werd spoedig een groot succes, later gevolgd door D.A.F.-lossers en -trailers. De revolutionaire constructies van Van Doorne bleken een enorme aan winst ten opzichte van deze destijds nog primitieve vervoersmiddelen. De internationale vakpers erkende de uit zonderlijke capaciteiten van Van Door ne op dit gebied. De D.A.F. plaatste zich aan de spits van deze constructies en het bedrijf heeft deze plaats tot dusver weten te 'behouden. In het buitenland werden van die tijd af D.A.F.-opleggers en -aanhangwagens in licentie gebouwd. Later wist van Doorne zijn practische vindingen steeds meer te perfectione ren. De regering plaatste een order voor pantserwagens. Hoewel van Doorne er nimmer een had gezien, construeerde hij aan de hand van de gestelde eisen een proto-type, dat direct werd aanvaard. Sindsdien maakte de D.A.F. een grote opgang en dank zij Van Doornes vin dingen op het gebied van artillerie- trekkers en wagens voor pantser-af weergeschut stroomden de defensie orders binnen. Een enorm succes werd de D.A.F.-losser voor de spoorwegen, die de ideale oplossing uit honderden systemen bleek en spoedig internatio nale erkenning kreeg. Na-oorlogse ontwikkeling. De grauwe bezettingsjaren werden een handicap voor de groei van het bedrijf. Wel werd in die tijd een serie- fabricage van oplegggers en aanhang wagens voorbereid, aangezien men na de oorlog een grote vraag naai- deze producten verwachtte en terecht. Voorts kwamen na de bevrijding tal van nieuwe opdrachten binnen, zoals reinigingsonaterieelj vuilniswagens, enz. Als nieuwe, opvallende constructies volgden in 1947 een uitsehuifbare motor voor autobussen en in 1949 een S-hell- tanker voor straalvliegtuigen, die on middellijk ook internationaal de be wondering der vakmensen had. Voorts begon men aan de vervaardi ging van D.A.F.-bussen, landbouwwagens tankwagens en kipwagens in diverse typen, die zowel in Europa hun afne mers vinden als geëxporteerd worden naar andere werelddelen. Doch 't zou uiet alleen bij 't genoemde productieplan bljjven. Tengevolge van de dreigende internationale toestand werd een omvangrijk militair program ma voorbereid (artillerie-trekkers met zes aangedreven wielen, jeeps en vlieg tuigtankwagens) Daarbjj komt straks de grote regerings-order ter waarde van f 175 millioen de grootste ooit in Nederland geplaatst voor de pro ductie van 3-tons en 54-tons chassis, die voor elk terrein geschikt zijn. De automobielfabriek. Reeds jaren was de fabricage van automobielen, i.e. vrachtwagens een punt van diepgaande studie geweest. Ook van overheidswege heeft men hier toe steeds aandrang uitgeoefend, om dat de verwezenlijking van dit-doel een enorm voordeel voor 's lands economie zou betekenen en tevens ook van be lang zou zijn voor ons nationaal In dustrialisatie-plan. Sinds April 1950 is de automobielfa briek (de „D.A.F. II") in bedrijf en het personeel is in één jaar verdubbeld van 500 tot 1000 man, terwijl in tal van neven-industrieën (fabrieken van ban den, sefhokbrekers, accu's, enz.) nog een groot aantal arbeiders werkzaam is. De productie van vrachtwagens is niet direct voor 100 pCt te verwezen lijken en is daarom in 4 fasen ingedeeld om zodoende in de toekomst tot een compleet Nederlands product te ko men. Een auto bestaat uit ongeveer 20.000 onderdelen, waarvan er steeds meer door D.A.F. zelf worden vervaar digd. Enorme uitbreiding. Teneinde zowel aan de militaire or ders ais toekomstige civiele opdrachten te kunnen voldoen, is op 2 Januari van dit jaar begonnen met de uitbreiding van de automobielfabriek, alsmede van de kantoorruimte, die absoluut onvol doende is. In snel tempo werd de bouw aangepakt en wie thans het gigantische houwwerk bezoekt, constateert de enorme bedrijvigheid die hier heerst. Naast de vrijwel gereed zijnde grote hal wordt thans o.m. de laatste hand ge legd aan de inrichting van de Noord- Oost-hai, waar de 1200 tons pers de grootste in Nederland een plaats heeft. De nieuwe en ruime gebouwen ademen een moderne sfeer met veel licht en lucht, T.L.-verlichting en hete luoht-verwarming. Het gehele enorme complex moet volgend voorjaar gereed zijn. Personeels zorgen. Deze uitbreiding vraagt uiteraard ook een personeels-vermeerdering van ongeveer 1000 man en het is een hele puzzle zulk een aantal geschoolde krachten te krijgen. Daartoe worden bij de Rijksomscholingsdienst speciale cur sussen georganiseerd, waartoe men zich eerst bij de arbeidsbeurs dient te mel den. Na afloop van de cursus volgt een indiensttreding voor 6 8 maanden. In verband met het woningprobleem wor den deze krachten voornamelijk uit de omgeving van Eindhoven gerecruteerd. Typerend voor de geest die in het bedrijf heerst is het feit dat er in de 24-jarige bestaansperiode nimmer een arbeidsconflict is voorgekomen. De lei ding weet haar medewerkers te beïn vloeden met een bezielende geest en het personeel is er zich van bewust te werken in een vitaal bedrijf dat nooit tevreden is met reeds behaalde re sultaten. Er wordt rekening gehouden met ieders persoonlijke aanleg: via een lichte test door de psychotechnische dienst wordt zorg gedragen dat de juis te man op de juiste plaats komt en dit systeem voldoet uitstekend. Voor allen zijn er uitstekende promotie-kansen; het personeel heeft zijn eigen gekozen vertegenwoordiging bij de directie door een fabrieks- en een beambten-kern. Er werd een goede pensioenregeling in het leven geroepen. Er is in de fabriek ook een speciale opleiding van jongeren door ervaren mensen, die de evolutie van het bedrijf hebben meegemaakt en door daartoe bevoegde leraren. Het bedrijf heeft twee sociale ver zorgsters en de instelling van een aparte medische dienst onder leiding van een arts ligt in het verschiet. De fabriek heeft een eigen maandelijks or gaan, de „D.AF."-bode, dat uitstekend wordt geredigeerd en alle nieuws uit de D.A.F.-wereId bevat: (de uitbreiding, de personeels-vereniging, de technische nieuwtjes, familieberichten, enz.). Via een „ideeënbus" kan ieder personeels lid zijn denkbeelden omtrent een con structie óf werkmethode kenbaar ma ken. Wanneer het idee bruikbaar is, volgt een speciale beloning. De mens Van Doorne. Ondanks deze geweldige evolutie is van. Doorne gebleven wie hij was: de eenvoudige, wars van grootdoenerij. Als hij door zfln bedrjjf loopt, gaat hfl met zjjn personeel om als waren zjj zijn collega's. Van Doorne is ook bekend om zijn milddadigheid. De gemeente Deurne is hem zeer erkentelijk; hij nam ojn. het initiatief tot stichting van een am bachtsschool en de aanleg van een sportveld. Een curiositeit is voorts het ama teur-circus van Hub van Doorne, ge naamd „Het Hoefke", waartoe zeker zijn aangeboren liefde tot paarden de drijfveer is geweest. Het circus bestaat thans 7 jaar en telt 16 volbloedpaar den edelschimmels van het Lippi- zaner-ras.) De amateurs zijn allen ingezetenen van Deurne; zij verrichten hun gewone dagtaak en geven 's zomers avond voorstellingen, waartoe legio aanvra gen binnenkomen, vooral uit Brabant en Limburg. De schone doelstelling is, dat het circus alleen werkt voor lief dadige doeleinden. De tweelingdoch ters van Hub van Doorne de 20- jarige Anny en Tiny zijn met de paarden opgegroeid en de meisjes rij den fantastisch goed. IN DE D.A.F. II, de automobielenfabriek wordt als in alle autofabrieken aan de lopendeband. gewerkt. Tegen de geestdodendheid, die deze wijze van werken met zich brengt, strijden de Van Doorne's met alle sociale midde len die hen ten dienste staan. Wim van Doorne. De broer van Hub, de 46-jarige Wim van Doorne, is mede-directeur en voor het grote publiek min of meer de man op de achtergrond. Spreekt het leven van Hub als geniaal constructeur en technisch grondlegger van het bedrijf meer tot de massa, Wim is niet min der belangrijk als commercieel leider (beiden zijn eigenaars). Hij is opgeleid voor timmerman en zou later voor architect studeren, doch het liep an ders. Pi-actisch van het begin af was hij in het bedrijf en de twee broers werden twee directeuren van één fa briek, ieder met een eigen terrein en speciale gaven; doch twee krachten, die elkaar wonderwel completeren. Zo bouwden zij samen een bedrijf op dat een fantastische groei open baarde, dat een enorme bijdrage vormt voor de welvaart van Oost- Brabant en dat de naam van Ne derlands industriële voortbrengse len uitdraagt over Europa en ver daarbuiten. Een bezoek aan het enorme D.A.F.-bedrijf schenkt de overtui ging, dat Nederland lééft en zal le ven, zolang het topfiguren heeft als de Van Doornes, die ondanks vele schier onoverkomelijke hinderpalen en trots een keurslijf van belemme rende voorschriften en bepalingen deze bloei van hun bedrijf be werkstelligden. D. W. Ingezonden Mededeling (adv.). vraagt prospectus aan; Koninklijk Tochnleum PBNA ARNHEM» Valparboitanslngoi 564 „KOREA-ARTS" NOG IN TOKIO. Hoewel algemeen werd aangenomen, dat de reserve-officier van gezondheid, dr H. S. Zylker uit Bilthoven, die de Staat der Nederlanden had gedagvaard, omdat hij van mening was, dat hij te lang in Korea zou moeten blijven, gis teren in ons land zou aankomen, blijkt thans, dat hij zich nog in Tokio bevindt. Inmiddels heeft de staatssecretaris van Oorlog hem telegrafisch toestemming verleend naar Nederland terug te ke ren. In het toestel, dat Dinsdag uit Tokio was vertrokken, was geen plaats zodat dr Zylker eerst volgende week naar huis kan vliegen. Hij wordt Don derdag as. op Schiphol verwacht. Heldcrse zeevaartscholieren dreven af naar Texel. Gistermiddag heeft in Den Helder enige ongerustheid geheerst over het lot van vier leerlingen van de gemeen telijke zeevaartschool, die met een zeil- sloep op het Marsdiep waren gaan zeilen en van wie men niets meer had ver nomen. Reeds was de reddingboot „Prins Hendrik" van Texel uitgevaren toen van Texel het bericht binnenkwam, dat de jongelui daar waren geland. Het scheepje was door de sterke stroom afgedreven en men kon niet meer op eigen kracht terug keren. De minister voor Handel van commu nistisch China heeft verklaard, dat zijn land bereid is de handel met de Weste lijke landen te hervatten en uit te brei den. De president van de federatie van de Westduitse chemische industrie, W. A. Menne, heeft een dringend pleidooi ge houden voor de opheffing van het geal lieerde verbod voor atoomonderzoek in West-Duitsland. een brouwerij leende de toen 28-jarige Hub van Doorne f 10.000 en daarmee zette de wilskrachtige jongeman een werkplaats op (foto hiernaast), waar in allerhande reparatiewerkzaamheden werden ver richt. „Hub van Doorne's machinefabriek" heette de zaak en er werkten behalve de baas zelf twee jon gens. Maar een jaar later werkten er al 30 mensen, de orders kwamen binnen, in de crisisjaren legde men zich toe op de fabricage van aanhangwagens 0want men had een artikel nodig dat men tegen contant geld kon verkopen!)er kwamen defensie opdrachten en zo is er in nauwelijks 25 jaar een fabriekscomplex gegroeid zoals er maar weinige in Nederland zijn. Maar de fabriek die de onderste foto laat zien is te klein het volgende jaar moet een enorme uitbreiding gereed zijn, waar duizenden te werk gesteld moeten worden. Duizenden die met trots zeggen: Het conflict bij „De Ommelanden De directie van „De Ommelanden" deelde het A.N.P. naar aanleiding van het huidige stadium waarin zich het conflict tussen „De Ommelanden" en de Algemene Agrarische bedrpsbond (A.N.A.B.) bevindt, mede, dat arbitra ge door een commissie door „De Omme landen niet geweigerd is op grond van het feit dat de inbeslagneming van „De Ommelanden" door de A.N.A,?5. nog niet geldt, doch omdat men geen arbi trage wenst in een stadium dat de A. N.A.B. allerlei maatregelen aankondigt, alsmede op grond van het feit dat de arbeiders zich incorrect gedragen. De arbitrage-commissie zou bestaan uit de Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen, de heer E. H. Ebels, de burgemeester van de stad Groningen, de heer J. Tuin en het Tweede Kamerlid de heer A. W. Bie- wenga. De directie van „De Ommelan den" verklaarde dat men eerst deze zaak eens twee weken wil aanzien en wil kijken hoe de arbeiders zidh in deze periode gedragen. Zo lang de arbeiders evenwel doorgaan, de werkwilligen hin derlijk te volgen en 'borden met zich mee te dragen waarop vermeld staat „Hier gaat een onderkruiper", zij het voluit of in verkorte vorm, wenst „De Ommelanden" onder geen beding on derhandelingen op arbitrage, aldus de directie. De adjunct-directeur van „De Omme landen" heeft proces-verbaal laten op maken tegen een aantal arbeiders, op grond van het hinderlijk volgen. Van de zijde der politie te Groningen verneemt het A.N.P. dat het „hinderlijk volgen" zeer moeilijk te bewijzen is, doch er is een proef-verbaal opgemaakt, zodat te verwachten valt, dat de ambtenaar van het O.M. bij het Kantongerecht te Gro ningen standpunt zal kiezen in deze maatregel van de A.N,A.B. Het beslag op de roerende en on roerende goederen van „De Ommelan den" door de AN.A.B. gelegd, is on langs in een dagvaarding nader gemo tiveerd. Deze zaak zou dezer dagen voor de Arrondissementsrechtbank te Groningen dienen. De directie van „De Ommelanden" verklaarde ons evenwel dat van de zijde der Ommelanden niet de minste last van deze beslaglegging wordt ondervonden, zodat men geen haast heeft met produceren. De pro cureur van „De Ommelanden" zal der halve uitstel in deze procedure verzoe ken. Toen de Engelsen in het voorjaar van 1945 naar het Rurhgebied doorstootten, ontdekten zij nabij Essen „Villa Hugel", het rijke landgoed van de wapenfabri kant Alfred Krupp von Bohlen und Hal- bacih. De villa werd gevorderd en er werden Engelse militairen ingelegerd. Krupp werd gearresteerd en tot twaalf jaar gevangenisstraf veroordeeld. Na zes jaar kreeg hij gratie. Hij is toen onmiddellijk begonnen met een onder zoek naar de boeken, schilderijen en zilverwaren, die ondertussen uit zijn villa verdwenen bleken te zijn. De Engelse militaire politie in West-Duitsland kon nagaan, welke militairen in de villa ge legerd waren en is zodoende op liet spoor gekomen van degenen, die Krupp van enkele schatten hebben ontdaan. Bij dit onderzoek kwam vast te staan, dat ook een Nederlandse oorlogsvrij williger, die in die tijd als sergeant-tolk bij de Engelsen heeft gediend, mede schuldig is geweest aan de plundering van „villa Hugel". In verband hiermede is in de nacht van Maandag op Dinsdag j.l. te Amsterdam gearresteerd de 41- jarige L. van der V. Hij heeft een vol ledige bekentenis afgelegd. De Amerikaanse minister van Justitie, James McGranery, heeft Donderdag ver klaard, dat hij geen instructie heeft ge geven tot het instellen van een onder zoek naar de particuliere gelden, die Richard Nixon, republikeins candidaat voor het vice-presidentschap, heeft ont vangen. McGranery deelde voorts mede, dat hij van plan is ongeveer honderd „figuren van de onderwereld en de georganiseerde misdaad" die genaturaliseerde vreemde lingen zijn, hun Amerikaanse burger schap te ontnemen en hen te laten de porteren naar hun geboorteland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3