Een
zonder Euditmacht Is
als een huis zonder dak!
Jgjgk
JHhBb
'ÊÈÊÊÊtSÊÊÊÈÈË
IEUGD EN LUCHTMACHT
Luchtverdediging en Tactische Luchtstrijd
krachten taak van Nederlandse luchtmacht.
Voor jonge mannen ligt hier
een toekomst!
EEN BAAN VOOR TECHNICI
beide de hoop van Nederland!
M
Van Cadet tot Chef Luchtmachtstaf.
Tijd van neutraliteit is voorbij.
Majoor H. J» Waalwijk
r 'M\.
Aftentic, scholieren
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
MEN ZAL niet van mij verwachten, dat ik in de ruimte, die mij
beschikbaar is gesteld, een afgerond en volledig beeld geef van
de taak, de samenstelling en de mogelijkheden van en bij de
Luchtmacht. Dit onderwerp is zo veelomvattend, dat ik mij wel moet
beperken tot het doen van enige grepen. Niettemin zal ik toch trachten
een duidelijk beeld te geven, zodat aan het einde van dit artikel naar
ik hoop het gevoel bestaat op de hoogte te zijn, zij het dan ook in
grote lijnen.
Het is nodig, dat ik begin iets te
vertellen over de politiek, die Neder
land voor de oorlog volgde, om de
ontwikkeling tot de huidige Lucht
macht duidelijk te kunnen maken.
Nederland hing voor de oorlog de
neutraliteitspolitiek aan. Wij stonden
op het standpunt, dat wij ons volko
men afzijdig dienden te houden van
elk conflict, dat in de wereld tussen
landen zou kunnen ontstaan.
Wij zijn een vredelievend volk en
wij wilden niets liever dan rustig ons
werk doen. Maar dat hield in, dat wij
in tijden van gevaar ook volkomen
op onszelf aangewezen zouden blijven
of met andere woorden, dat wij in
geval wij op één of andere wijze in
een conflict betrokken zouden wor
den, zelf onze peultjes zouden moeten
doppen. Dat betekende, dat wij een
strijdmacht ter zee, te land en in de
lucht moesten opbouwen van een dus
danige sterkte, dat wij iedere vijand
konden afslaan. Want dat is de conse
quentie van neutraliteit: helemaal
voor jezelf zorgen. Men weet, hoe dat
in de Meidagen van 1940 voor ons is
afgelopen, in weerwil van alle held
haftigheid van de Nederlandse strijd
krachten. Voor Marine, Leger en
Luchtmacht niets dan lof. Aan hen is
hei te danken, dat de ongelijke strijd
nog vier dagen kon worden volgehou
den. De fout lag elders, de fout lag
bij het Nederlandse volk in zijn ge
heel. Wij wilden wel neutraal zijn,
maar wij hadden er geen geld voor
over.
Ik behoef dat niet nader uiteen te
zetten. U weet nog wel van het Vloot-
plan, van de inkrimping van het Le
ger, van de moeilijkheden bij de groei
van de Luchtmacht. Nederland ging
de oorlog in, zonder militair voldoen
de te zijn uitgerust. Nogmaals: onze
wens tot neutraliteit hield geen gelijke
tred met de financiële opofferingen,
die wij ons wilden getroosten.
Nu gebiedt de eerlijkheid te zeg-
ecn, dat m de gehele West-Europese
wereld vóór de Tweede Wereldoorlog
weinig aandacht aan de defensie was
besteed in tegenstelling tot de Mid
den-Europese wereld, met name Duits
land en Italië. De gevolgen zijn ook
niet uitgebleven. Welke verschrikkin
gen een oorlog met zich meebrengt,
hebben wij allen aan den lijve onder
vonden, in het bijzonder gij in Zee
land. Gelukkig hebben wij uit de ja
ren 19401945 wijze lessen getrokken
en geleerd.
Wijze lessen.
In de eerste plaats hebben wij ge
leerd, dat neutraliteit tot het verle
den behoort. In deze wereld kan geen
land meer neutraal blijven om de een
voudige reden, dat het als een
agressor daartoe de behoefte gevoelt
toch in een conflict wordt betrok
ken. Het is nog altijd zo, dat twee
man sterker zijn dan één.
De aaneensluiting van de naties in
de jaren 19401945 heeft tot de over
winning op Duitsland en Japan geleid.
En toen na de oorlog de Sowjet-Unie
zijn invloed ging uitstrekken tot Tsje-
cho-Slowakije, herinnerden de Wester
se mogendheden zich ineens deze les
weer. En zij sloten zich weer aaneen,
wetende dat dit preventief zou kun
nen werken. Men weet nog wel, wat
DOOR
Hoofd van de Luchtmacht
voorlichtingsdienst»
er verder gebeurde. Het verdrag van
Brussel schiep de Westerse Unie, la
ter breidde het aantal landen, dat zich
wilde aaneensluiten zich uit en het
Atlantisch Pact kwam tot stand. Door
dat Atlantisch Pact hebben de verbon
den landen zich verplicht elkaar te
helpen en bij te staan. Deze eenheids
gedachte, die thans overal veld wint,
kan men dus zien als een logisch ge
volg van de ervaringen uit de jong
ste oorlog.
Wij hebben uit die Wereldoorlog ge
leerd, dat wij ons moeten aaneenslui
ten en reeds in tijd van vrede
om een eventuele agressor alle lust te
ontnemen om een agressie te begin
nen.
In de tweede plaats hebben wij ge
leerd, dat zonder Luchtmacht geen
oorlog meer gewonnen kan worden.
Hitler had in 1940 nooit zijn doel in
het Westen in een zo korte tijd kun
nen bereiken, indien hij niet had be
schikt over een moderne, sterke Luft
waffe. Hitler had de eerste jaren van
de oorlog het volkomen overwicht in
de lucht. En eerst met het minder
worden van dat overwicht, dus toen
de geallieerde luchtmacht in sterkte
toenam, begon Duitsland in een na
delige positie te geraken. De jongste
oorlog heeft geleerd dat, al zijn legers
nog zo sterk, bij het bevechten van
de overwinning de sterkte van de
Luchtmacht een doorslaggevende rol
speelt.
Ruim baan voor de Luchtmacht,
Bij de opbouw van de Nederlandse
strijdkrachten moet dus uit de
overwegingen, die ik zojuist noemde
een grote plaats worden ingeruimd
voor de Luchtmacht, een luchtmacht,
die berekend is voor haar taak. En
haar taak vloeit voort uit het Atlan
tisch Pact. Want het is nu eenmaal zo,
dat als je met elkaar afspreekt ge-
zamelijk iets te doen, elk van de deel
genoten een taak toegewezen moet
krijgen, anders loopt alles mis. De
taak, die de Nederlandse Luchtmacht
is toebedeeld is tweeledig.
In de eerste plaats: het schoon
houden van het luchtruim boven
Nederland en eraan medewerken,
dat het luchtruim boven West-
Eurcpa vrij blijft van vijandelijke
vliegtuigen. De Nederlandse lucht
macht moet er dus voor zorgen, dat
vijandelijke bommenwerpers niet
tot ons land doordringen en zo
dat toch het geval mocht zijn er
voor zorgen, dat zij geen of een zo
gering mogelijke schade kunnen
aanrichten. Dit heet Luchtverdedi
ging.
In de tweede plaats moet de Ne
derlandse luchtmacht steun verlenen
aan de grondtroepen. Dit gebeurt
door de Tactische Luchtstrijdkrach
ten.
=R\
Voordat een vliegtuig de
lucht ingaat wordt het ge
ïnspecteerd en daar zit heel
wat aan vast.
Want zoals wij reeds
elders schreven, de tijd van
de waaghalzerij is voorbij
nu geldt het „safety first"
óók in de militaire lucht
vaart en niets wordt aan
het toeval overgelaten,
want onze vliegers moeten
weten, dat zij bij alarm met
een volledig gevechtswaar-
dig toestel erop uit kunnen
trekken. Vroeger was een
vliegtuig gauw bekeken.
Behalve aan de motor en
aan de besturing waren er
weinig complicaties te ver
wachten. Met het zo inge
wikkelde moderne vliegtuig
gaat dat zo eenvoudig niet
meer. Het onderhoud is nu
uitgegroeid tot een systeem
waarin diverse specialisten
met verschillende taken
hun plaats vinden. Dat eist
Luchtverdediging en Tactische
Luchtstrijdkrachten: zie daar de
taak van de Nederlandse luchtmacht
in het Atlantisch defensieverbond.
Deze taak is enerzijds vastgesteld op
grond van strategische en tactische
overwegingen, maar anderzijds
speelde daarbij ook de economische
kant een rol. Die zijde wil ik toch
ook gaarne belichten.
Ik heb uiteengezet, dat neutraliteit
uit veiligheidsoverwegingen niet meer
mogelijk is. Maar er komt nog iets bij:
neutraliteit is voor een klein land niet
meer te betalen. Een neutraal land
moet over een all-round Luchtmacht
beschikken, d.w.z. over bommenwer
pers, jagers, verkenningsvliegtuigen
enz., enz. En nu zal ik eens cijfers noe
men om aan te tonen, dat Nederland
ook uit financiële overwegingen niet
neutraal kan zijn.
Het Commando Luchtverdediging
bezit squadrons Gloster Meteor-straal-
jagers. Een squadron bestaat weer uit
een aantal vliegtuigen. De prijs van
één Gloster Meteorstraaljager is van
daag aan de dag een paar ton. De op
leiding van een adspirant-vlieger tot
jachtvlieger, een opleiding die twee
jaar duurt, kost de Staat der Neder
landen eveneens een paar ton. Na die
opleiding blijft de vlieger contractueel
nog een jaar in dienst en in dat jaar
moet hij 200 vlieguren maken. Elk
vlieguur kost de Staat f1000, 200
vlieguren f200.000. De Minister van
Oorlog heeft destijds bekend gemaakt,
dat Nederland zal wc-den uitgerust
met 21 squadrons. Als w;ij nu gaan
rekenen, komen wij tot een enorm ge
tal. Laten we blij zijn, dat we ook
niet voor squadrons bommenwerpers
behoeven te zorgen, want de prijs van
een moderne bommenwerper ligt bo
ven de 1 Ij millioen. Dit zouden wij
zeer moeilijk meer kunnen betalen.
Enorme wetenschappelijke
inspanning.
-Nog even moet ik een zijweggetje
bewandelen om een indruk te geven
van de kosten, die aan moderne vlieg
tuigen zijn verbonden. Die kosten
houden verband met de ontwikkeling.
De grotere prestaties van het heden
daagse vliegtuig maken de kostprijs
hoger en de bouwtijd langer. Moderne
jagers ontwikkelen snelheden boven
de 600 mijl (ca. 950 km.) per uur en
er zijn nog snellere typen, die in staat
zijn om op geluidssnelheid te vliegen.
De snelste typen in Wereldoorlog II
vlogen nog ongeveer 450 mijl (rond
725 km.) per uur.
De zgn. geluidsbarrière is definitief
overwonnen ten koste van veel tijd en
geld. De kosten van de huidige super
sonische jagers zijn zo hoog opgelo
pen, dat deze vliegtuigen welhaast
hun gewicht in goud waard zijn. Al
leen de radar-uitrrwting van all-wea
ther fighters is even duur als een hele
Spitfire jager uit de laatste oorlog.
De hoogtegrens voor moderne jagers
en bommenwerpers is verdubbeld in
vergelijking met die van Wereldoorlog
II n.l. ca. 15.000 tot 16.000 m. tegen
vroeger 6.000 tot 7.000 m. Ondanks de
grote bezwaren, die dit met zich mee
bracht, heeft men kans gezien het ge
wicht nog op te voeren en de huidige
all-weather jager weegt nu meer dan
een Dakota DC-3 compleet met een
volle pasagiersbezetting.
De brandstofvoorraad, die thans
door een jager wordt meegenomen, is
gelijk aan de hoeveelheid van een
hoeveelheid van een bommenwerper
uit de laatste oorlog en de bewape
ning heeft een vuurkracht gelijk aan
die van een torpedobootjager.
Om dit te bereiken is heel wat we
tenschappelijk werk nodig geweest.
Uitgedrukt in man-uren kost een mo
derne jager in totaal 17 >/2 maal zo
veel wetenschappelijke inspanning als
zijn collega uit Wereldoorlog n. Om
thans een jager te ontwerpen, dus zui
ver alleen op de tekentafel klaar te
krijgen, zijn ongeveer 700.000 man
uren vereist, dat is meer dan voor het
ontwerpen van een gebouw groter dan
het Centraal Station te Amsterdam.
Het instrumentarium is twintig maal
groter dan bü een Dieselïocomotief.
Tijd van uitbouw.
Ik keer tot de Nederlandse lucht
macht terug. Zoals gezegd zal Neder
land in de naaste toekomst beschik
ken over 21 squadrons voor Luchtver
dediging en Tactische Luchtstrijd
krachten. Luchtverdediging wordt tot
dusver uitgevoerd met Gloster Meteor-
straaljagers, waarvan Fokker er in li
centie 150 voor ons bouwt; de Tac
tische Luchtstrijdkrachten beschikken
over Thunderjets, waarvan de' Ver.
Staten er o.a. Nederland honderden
cadeau doet.
Naast de Gloster Meteor z.g.n.
dagjagers zal Nederland gaan be
schikken over enige squadrons all-
weather-fighters, dat zijn tweeper
soons jagers, uitgerust met radar-ap-
paratuur. Voorts komen er nog een
transporteenheid en enkele squadrons
verkenningsvliegtuigen. Verwacht
wordt dat medio 1954 de Nederlandse
Luchtmacht zo sterk zal zijn als ik
hierboven schetste.
Wij leven nu in de tijd van uitbouw. Het
■fundament is gelegd en het gebouw, dat
De levensloop van
lt-gen. I. A. ALER.
r UITENANT-GENE-
■L- RAAL I. A. ALER,
de Chef van de Lucht
machtstaf, werd geboren in
1896. Nadat hij de H.B.S.
had doorlopen, studeerde
hij achtereenvolgens aan de
Cadettenschool en aan de
Koninklijke Militaire Aca
demie.
Op 3 Maart 1916 werd
hij beëdigd als 2e luitenant
der Artillerie. Het hart van
de jonge luitenant ging
echter uit naar de vliegerij
en hij gaf zich dan ook op
voor de opleiding tot vlie
ger. In 1918 kwam hij op
Soesterberg, waar hij een
jaar later het vliegbrevet
behaalde. In 1924 werd hij
gedetacheerd naar Istres en
Cazaux. Teruggekeerd in
Nederland kreeg hij een
jaar verlof om als invlieger
bij de Nationale Vliegtuig
Industrie constructeur
Koolhoven op Waal
haven te werken. Na af
loop van zijn contract
vroeg hij wederom een
jaar, nü om bij de K.L.M.
ervaring op te doen. Dit
jaar groeide uit tot veertien
jaren. Veertien jaar bleef
hij verbonden aan de
K.L.M.bij welke maat
schappij hij na enige tijd in
de functie van chef van de
vliegdienst meehielp onder
Plesmans leiding aan de
opbouw van de Neder
landse verkeersluchtvaart.
Bij de voormobilisatie
van 1939 werd de kapitein
vlieger Aler teruggeroepen
in actieve dienst en inge
deeld bij de Staf van de
Commandant van het veld
leger. Van 1940 tot 1942
1' V'-i -
i "4".
L
\-
ifey 'v 'W?/'
-•*%?
f
L»
maakte hij gebruik van de
gelegenheid dat hij als of
ficier op wachtgeld was
gesteld om in dienst te tre
den bij de Nederlandse
Stichting voor Psychotech
niek te Utrecht om zich te
bekwamen in functie-ana
lyse en andere psychologi
sche bedrijfsproblemen,
waarvoor zijn belangstel
ling bij de K.L.M. was ge
wekt.
In 1942 werd hij als ge
vangene naar Duitsland
gevoerd. Pogingen om uit
het kamp te ontsnappen
mislukten.
Na de oorlog werd hij bij
de R.A.F. geplaatst om op
de hoogte te komen van de
moderne luchtmachtproble
men en begin 1946 werd de
kolonel-vlieger Aler direo
teur der Luchtstrijdkrach
ten, later met de titel Com
mandant Luchtmacht Ne
derland. In 1948 ging de
geeieraal-majoor Aler als
lid van het Air Advisory
Committee naar Londen.
In 1950 keerde hij naar
Nederland terug om op 15
September van dat jaar de
functie te aanvaarden van
Chef van de Luchtmacht
staf in de rang van luite
nant-generaal.
Luitenant-generaal Aler is
Ridder in de Orde van de
Nederlandse Leeuw en
Officier in de Orde van
Oranje Nassau met de
Zwaarden. De regering
van de Verenigde Staten
verleende hem het Legion
of Merit (Commander).
Luchtmacht heet, wordt opgetrokken. De
squadrons worden gevormd, de vliegbases
gemoderniseerd en uitgebreid, de opleidin-
gen zowel van vliegend- als van het vlieg-
technisch grondpersoneel draaien op volle
toerenIn de Ver. Staten bevindt zich per
soneel van de Nederlandse luchtmacht voor
het volgen van speciale cursus of voor het
ontvangen van een (vlieger)opleiding. Het
materiaal, dat Amerika ons heeft toegezegd,
komt regelmatig binnen. De luchtmacht
neemt deel aan de grote internationale
luchtverdedigmgsoefeningen, er is een nauw
contact met de landen van het Atlantisch
Pact. Er wordt hard gewerkt en wat in de
weinige jaren na de oorlog uit de grond
is gestampt is verbluffend.
teamspirit. En verantwoord
delijkheidsgevoel. Daarom
technici vóórDe lucht
macht heeft motormonteurs,
vliegtuigmonteurs, instru
mentmakers, electriciens,
wapenmonteurs en radio-
en radarmonteurs nodig
De eisen worden hoog
gesteld, maar juist die ho
ge eisen zullen menigeen
een gevoel van eigenwaar
de geven, waarnaar vele
jonge mensen, juist in deze
tijd, zo verlangen.
Foto boven: Monteurs
een plaatje uit de film
Mannen in overall", die
ook op de Lumato zal
draaien.
Onder: Voor radio- en
radardeskundigeneen
kjjkje op de radarschool
ORGEN opent in Goes de „Lumato", de Luchtmachttentoonstelling,
haar poorten. Op de Beestenmarkt is een straaljager, een „Thun-
derjet" neergezet en in de zaal Krijger zal men van 3 toS 8 October
allerlei facetten van de Luchtmacht in ogenschouw kunnen nemen en kun
nen bestuderen. En als de voortekenen niet bedriegen zullen uit heel Zee
land en West-Brabant dagelijks de schoolkinderen en ook ouderen deze
tentoonstelling bezoeken. Want dat is het doel van deze expositie: de be
volking van Nederland vertrouwd te maken met haar beschermers in de
lucht en speciaal de jeugd van Nederland „luchtvaart-minded" te maken.
Omdat Nederland niet zonder luchtmacht kan en omdat de luchtmacht niet
kan functioneren zonder flinke jonge kerels, die pit in hun lijf hebben
endie over vaderlandsliefde beschikken. Want beide: de jeugd en de
luchtmacht, zijn Nederlands hope!
Het is om deze reden, dat wy van
deze tentoonstelling veel werk ge
maakt hebben in onze krant. Wy hebben
de majoor Waalwijk, hoofd van de Lucht-
machtvoorliehtingsdienst gevraagd een
artikel voor ons te schrjiven en één
onzer redacteuren heeft zich beijverd
tal van andere facetten van de vliegerij
uiteen te zetten. Wy willen doen wat
W(j kunnen om deze luchtmachtsten
toonstelling te doen slagen!
^7IJN WIJ daarmee op een verkeerde
weg? Is het „misdadig" jonge jongens
(zoals de luchtverkennertjes, die op de foto
hierboven toont) aan te moedigen in hun
liefhebberij voor de luchtvaart? Ach, we
weten het: er zijn vele ouders, wie de angst
om het hart slaat als zij hun zoons (en
dochters) over vliegtuigen horen praten en
als ze merken hoe enthousiast ze daarvoor
zijn. En er zijn meisjes die hun verloving
verbreken als ze horen dat hun verloofde
bij de luchtmacht wil gaan dienen. Telkens
immers lezen ze in de krant van ongelukken,
vooral met straaljagers „laat ik dan
liever nu het verdriet hebben om een ver
broken verloving dan straks te moeten
treuren om een verongelukte echtgenoot!"
is hun redenering!
Zo te spreken is door en door egoistisch!
We zullen maar de vraag in het midden
laten of vliegen meer of minder gevaarlijk
is dan dagelijks te moeten deelnemen aan
het verkeer in Nederland! En eveneens kun
nen we de vraag in het midden laten of
dienen bij de luchtmacht gevaarlijker is dan
bij een ander wapen. Want daar gaat het
immers niet om! Het gaat er om dat Ne
derland een luchtmacht nodig heeft om ons
grondgebied te beschermen. Wat een lucht
macht vermag is in de jongste oorlog wel
duidelijk gebleken: een stad als Rotterdam
is er het levende getuigenis van. Men kan
dat betreuren en men kan schimpen op de
wetenschap, die van elke vinding in de
eerste plaats een oorlogswapen maakt
maar men kan die ontwikkeling niet tegen
houden door de luchtmacht te „boycotten"!
Dat is verraad aan het vaderland,
TNE LUCHTMACHT IS NOODZAKE-
L— LIJK en voor die luchtmacht zijn jon
ge mensen nodig! Jonge mensen met een
gezond verstand en een nuchtere kijk op de
dingen geen fantasten of sensatiezoekers.
Bij dit wapen wordt hard gewerkt door
mensen van allerlei aard en aanleg. Want
niet alleen de vlieger is nodig maar ook
de hele staf van wetenschappelijk en tech
nisch gevormde mannen. Zonder hen kan
de luchtmacht evenmin bestaan als zonder
de mannen die, op dat voorbereidend werk
vertrouwend, de lucht ingaan. Dat maakt
het dienen bij de luchtmacht en de lucht
vaart in het algemeen zo mooi: er zit vaart
in èn er is een grote teamgeest voor nodig.
Hooit staat de ontwikkeling stil en allemaal
samen moet men die ontwikkeling bijhou
den. De vlieger weet dat het opvoeren van
plafond en snelheid steeds meer van hem
zal vergen maar hij durft het aan omdat
de technici weten, dat de veiligheid, het
leven van de vliegtuigbemanning mense
lijkerwijs gesproken van hen afhangt!
VAN HARTE hopen we, dat deze ten
toonstelling in Goes een groot succes
zal worden. Dat jong-Zeeland zal gaan be
seffen dat luchtmacht een noodzaak is ter
bescherming van ons grondgebied, van de
levens van de millioenen Nederlanders. Van
harte hopen we dat ook de ouders deze ten
toonstelling zullen bezoeken en dat zij hun
jongens eerder zullen aanmoedigen dan dat
zij er zich tegen verzetten, wanneer deze
zich vol enthousiasme aan de luchtvaart
willen geven. Met terzijdestelling van on
rechtvaardige vooroordelen. Het vaderland
roept zijn zonen op en biedt hun in ruil
een prachtige werkkring wij hopen dat
ook vele Zeeuwen aan die roepstem gehoor
zullen geven! Tr.
Er is nog meer nodig.
Maar Luchtverdediging wordt niet
alleen gevoerd met vliegtuigen. Er is
meer nodig. In de eerste plaats een
omvangrijk waarschuwingssysteem.
Eén van de waarschuwingssystemen
bestaat uit een reeks van radarsta
tions, die op bepaalde plaatsen in ons
land staan opgesteld. Een andere wijze
van waarschuwen wordt in toepassing
gebracht door de Luchtwachtdienst,
die kort geleden is opgericht en lang
zamerhand tot ontplooiing komt.
Voorts behoort tot Luchtverdediging
ook Luchtdoelartillerie. Vliegtuigen
en luqhtdoelartillerie moeten zeer
nauw samenwerken.
Voor dit alles is veel, zeer veel per
soneel nodig. De Luchtmacht is nog
jong en heeft nog veel expansie-mo
gelijkheden. Een paar duizend jonge
mannen, vooral technisch aangelegde,
kunnen in de Luchtmacht een plaats
vinden. De Luchtmacht is een wapen,
dat groeit. De ontwikkeling in de
Luchtvaart is nog bij lange niet tot
stilstand gekomen. Nog dagelijks wor
den op dat gebied uitvindingen ge
daan. Juist daarin ligt de aantrekke
lijkheid. Altijd vooruitgai.g, altijd iets
nieuws.
Zonder sterke Luchtmacht staat een
land bloot aan agressie uit de lucht.
Het is dan gelijk een woning zonder
dak. In het Westelijk defensiesysteem
moet dus een sterke Luchtmacht zijii
geprojecteerd. Voor ons aller welzijn
en veiligheid. Wij hebben geen keus.
Wil Nederland zijn verplichtingen je
gens de bondgenoten nakomen, dan
moet het minstens zijn zoëven ge
noemde bouwprogramma volledig uit
voeren. Dat kost in de eerste paats
geld, maar met geld alleen zijn wij er
niet. Er moet ook personeel zfjn, per
soneel om de vliegtuigen te bemannen
en om de vliegtuigen vlieggereed té
houden. Bij de Luchtmacht zijn 17
vakken, waaruit gekozen kan worden.
Personeel!
jongelui, die vooruit willen komen in hgt
leven vinden bij de Luchtmacht een goede
toekomst. Afgestudeerden van M.T.S.-eri,
H.B.S.-en en Gymnasia, van Muio's en
Ambachtsscholen zijn welkom. Vliegers
technisch en administratief grondpersoneel
kunnen zoals gezegd nog steeds in de ge-
lederen worden opgenorhen.
Honderden reeds hebben een goed be-
staan in de Luchtmacht gevonden. Voor,
honderden is er nog plaats. En bedenkt wet
dat om mij tot de lagere rangen te be
palen een onderofficier bij de Lucht
macht In een technische functie een „big
boss" is, een bekwaam vakman, die ge
respecteerd wordt.
In grote trekken is hierboven iets
verteld over de luchtmacht. Ik hoop,
dat men na het lezen de behoefte
gevoelt de Luchtmachttentoonstel
ling te bezoeken om op de hoogte te
komen van wat Luchtmacht omvat.
En dat men zal begrijpen, dat de
Luchtmacht aller steun nodig heeft,
ook Uw steun. Immers een sterke
en goed bezette luchtmacht is mede
een waarborg voor de vrede.
Het Lumato-comité heeft voor de
scholieren, die de tentoonstelling be
zoeken, een aardige attractie bedacht.
Elke school die deze tentoonstelling
bezoekt krijgt een nummer. Van het
aantal uitgegeven nummers worden,
na afloop van de tentoonstelling direct
drie aangewezen die recht geven om
met ten hoogste een 30-tal leerlingen
gratis een bezoek te brengen aan de
luchtbasis Woensdrecht.
De leerlingen, die een hele dag op
de vliegbasis mogen vertoeven, wor
den zonder enige kosten in de woon
plaats (school) afgehaald en weer te
ruggebracht. We kunnen hun verzeke
ren, dat ze op deze basis reusachtig
zullen genieten van hetgeen daar te
zien valt.
De scholen, die aangewezen worden
voor de reis, ontvangen vóór 15 Octo
ber bericht. Voor het bezoek aan de
tentoonstelling mag, zo heeft de In
specteur van het Onderwijs, de heer
C. Kuiper, besloten, van het lesrooster
worden afgeweken.
Aangeraden wordt het bezoek in
klasseverband zoveel mogelijk in de
ochtenduren te doen plaats vinden.
4