Een zonder Euditmacht Is als een huis zonder dak! Jgjgk JHhBb 'ÊÈÊÊÊtSÊÊÊÈÈË IEUGD EN LUCHTMACHT Luchtverdediging en Tactische Luchtstrijd krachten taak van Nederlandse luchtmacht. Voor jonge mannen ligt hier een toekomst! EEN BAAN VOOR TECHNICI beide de hoop van Nederland! M Van Cadet tot Chef Luchtmachtstaf. Tijd van neutraliteit is voorbij. Majoor H. J» Waalwijk r 'M\. Aftentic, scholieren ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 MEN ZAL niet van mij verwachten, dat ik in de ruimte, die mij beschikbaar is gesteld, een afgerond en volledig beeld geef van de taak, de samenstelling en de mogelijkheden van en bij de Luchtmacht. Dit onderwerp is zo veelomvattend, dat ik mij wel moet beperken tot het doen van enige grepen. Niettemin zal ik toch trachten een duidelijk beeld te geven, zodat aan het einde van dit artikel naar ik hoop het gevoel bestaat op de hoogte te zijn, zij het dan ook in grote lijnen. Het is nodig, dat ik begin iets te vertellen over de politiek, die Neder land voor de oorlog volgde, om de ontwikkeling tot de huidige Lucht macht duidelijk te kunnen maken. Nederland hing voor de oorlog de neutraliteitspolitiek aan. Wij stonden op het standpunt, dat wij ons volko men afzijdig dienden te houden van elk conflict, dat in de wereld tussen landen zou kunnen ontstaan. Wij zijn een vredelievend volk en wij wilden niets liever dan rustig ons werk doen. Maar dat hield in, dat wij in tijden van gevaar ook volkomen op onszelf aangewezen zouden blijven of met andere woorden, dat wij in geval wij op één of andere wijze in een conflict betrokken zouden wor den, zelf onze peultjes zouden moeten doppen. Dat betekende, dat wij een strijdmacht ter zee, te land en in de lucht moesten opbouwen van een dus danige sterkte, dat wij iedere vijand konden afslaan. Want dat is de conse quentie van neutraliteit: helemaal voor jezelf zorgen. Men weet, hoe dat in de Meidagen van 1940 voor ons is afgelopen, in weerwil van alle held haftigheid van de Nederlandse strijd krachten. Voor Marine, Leger en Luchtmacht niets dan lof. Aan hen is hei te danken, dat de ongelijke strijd nog vier dagen kon worden volgehou den. De fout lag elders, de fout lag bij het Nederlandse volk in zijn ge heel. Wij wilden wel neutraal zijn, maar wij hadden er geen geld voor over. Ik behoef dat niet nader uiteen te zetten. U weet nog wel van het Vloot- plan, van de inkrimping van het Le ger, van de moeilijkheden bij de groei van de Luchtmacht. Nederland ging de oorlog in, zonder militair voldoen de te zijn uitgerust. Nogmaals: onze wens tot neutraliteit hield geen gelijke tred met de financiële opofferingen, die wij ons wilden getroosten. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeg- ecn, dat m de gehele West-Europese wereld vóór de Tweede Wereldoorlog weinig aandacht aan de defensie was besteed in tegenstelling tot de Mid den-Europese wereld, met name Duits land en Italië. De gevolgen zijn ook niet uitgebleven. Welke verschrikkin gen een oorlog met zich meebrengt, hebben wij allen aan den lijve onder vonden, in het bijzonder gij in Zee land. Gelukkig hebben wij uit de ja ren 19401945 wijze lessen getrokken en geleerd. Wijze lessen. In de eerste plaats hebben wij ge leerd, dat neutraliteit tot het verle den behoort. In deze wereld kan geen land meer neutraal blijven om de een voudige reden, dat het als een agressor daartoe de behoefte gevoelt toch in een conflict wordt betrok ken. Het is nog altijd zo, dat twee man sterker zijn dan één. De aaneensluiting van de naties in de jaren 19401945 heeft tot de over winning op Duitsland en Japan geleid. En toen na de oorlog de Sowjet-Unie zijn invloed ging uitstrekken tot Tsje- cho-Slowakije, herinnerden de Wester se mogendheden zich ineens deze les weer. En zij sloten zich weer aaneen, wetende dat dit preventief zou kun nen werken. Men weet nog wel, wat DOOR Hoofd van de Luchtmacht voorlichtingsdienst» er verder gebeurde. Het verdrag van Brussel schiep de Westerse Unie, la ter breidde het aantal landen, dat zich wilde aaneensluiten zich uit en het Atlantisch Pact kwam tot stand. Door dat Atlantisch Pact hebben de verbon den landen zich verplicht elkaar te helpen en bij te staan. Deze eenheids gedachte, die thans overal veld wint, kan men dus zien als een logisch ge volg van de ervaringen uit de jong ste oorlog. Wij hebben uit die Wereldoorlog ge leerd, dat wij ons moeten aaneenslui ten en reeds in tijd van vrede om een eventuele agressor alle lust te ontnemen om een agressie te begin nen. In de tweede plaats hebben wij ge leerd, dat zonder Luchtmacht geen oorlog meer gewonnen kan worden. Hitler had in 1940 nooit zijn doel in het Westen in een zo korte tijd kun nen bereiken, indien hij niet had be schikt over een moderne, sterke Luft waffe. Hitler had de eerste jaren van de oorlog het volkomen overwicht in de lucht. En eerst met het minder worden van dat overwicht, dus toen de geallieerde luchtmacht in sterkte toenam, begon Duitsland in een na delige positie te geraken. De jongste oorlog heeft geleerd dat, al zijn legers nog zo sterk, bij het bevechten van de overwinning de sterkte van de Luchtmacht een doorslaggevende rol speelt. Ruim baan voor de Luchtmacht, Bij de opbouw van de Nederlandse strijdkrachten moet dus uit de overwegingen, die ik zojuist noemde een grote plaats worden ingeruimd voor de Luchtmacht, een luchtmacht, die berekend is voor haar taak. En haar taak vloeit voort uit het Atlan tisch Pact. Want het is nu eenmaal zo, dat als je met elkaar afspreekt ge- zamelijk iets te doen, elk van de deel genoten een taak toegewezen moet krijgen, anders loopt alles mis. De taak, die de Nederlandse Luchtmacht is toebedeeld is tweeledig. In de eerste plaats: het schoon houden van het luchtruim boven Nederland en eraan medewerken, dat het luchtruim boven West- Eurcpa vrij blijft van vijandelijke vliegtuigen. De Nederlandse lucht macht moet er dus voor zorgen, dat vijandelijke bommenwerpers niet tot ons land doordringen en zo dat toch het geval mocht zijn er voor zorgen, dat zij geen of een zo gering mogelijke schade kunnen aanrichten. Dit heet Luchtverdedi ging. In de tweede plaats moet de Ne derlandse luchtmacht steun verlenen aan de grondtroepen. Dit gebeurt door de Tactische Luchtstrijdkrach ten. =R\ Voordat een vliegtuig de lucht ingaat wordt het ge ïnspecteerd en daar zit heel wat aan vast. Want zoals wij reeds elders schreven, de tijd van de waaghalzerij is voorbij nu geldt het „safety first" óók in de militaire lucht vaart en niets wordt aan het toeval overgelaten, want onze vliegers moeten weten, dat zij bij alarm met een volledig gevechtswaar- dig toestel erop uit kunnen trekken. Vroeger was een vliegtuig gauw bekeken. Behalve aan de motor en aan de besturing waren er weinig complicaties te ver wachten. Met het zo inge wikkelde moderne vliegtuig gaat dat zo eenvoudig niet meer. Het onderhoud is nu uitgegroeid tot een systeem waarin diverse specialisten met verschillende taken hun plaats vinden. Dat eist Luchtverdediging en Tactische Luchtstrijdkrachten: zie daar de taak van de Nederlandse luchtmacht in het Atlantisch defensieverbond. Deze taak is enerzijds vastgesteld op grond van strategische en tactische overwegingen, maar anderzijds speelde daarbij ook de economische kant een rol. Die zijde wil ik toch ook gaarne belichten. Ik heb uiteengezet, dat neutraliteit uit veiligheidsoverwegingen niet meer mogelijk is. Maar er komt nog iets bij: neutraliteit is voor een klein land niet meer te betalen. Een neutraal land moet over een all-round Luchtmacht beschikken, d.w.z. over bommenwer pers, jagers, verkenningsvliegtuigen enz., enz. En nu zal ik eens cijfers noe men om aan te tonen, dat Nederland ook uit financiële overwegingen niet neutraal kan zijn. Het Commando Luchtverdediging bezit squadrons Gloster Meteor-straal- jagers. Een squadron bestaat weer uit een aantal vliegtuigen. De prijs van één Gloster Meteorstraaljager is van daag aan de dag een paar ton. De op leiding van een adspirant-vlieger tot jachtvlieger, een opleiding die twee jaar duurt, kost de Staat der Neder landen eveneens een paar ton. Na die opleiding blijft de vlieger contractueel nog een jaar in dienst en in dat jaar moet hij 200 vlieguren maken. Elk vlieguur kost de Staat f1000, 200 vlieguren f200.000. De Minister van Oorlog heeft destijds bekend gemaakt, dat Nederland zal wc-den uitgerust met 21 squadrons. Als w;ij nu gaan rekenen, komen wij tot een enorm ge tal. Laten we blij zijn, dat we ook niet voor squadrons bommenwerpers behoeven te zorgen, want de prijs van een moderne bommenwerper ligt bo ven de 1 Ij millioen. Dit zouden wij zeer moeilijk meer kunnen betalen. Enorme wetenschappelijke inspanning. -Nog even moet ik een zijweggetje bewandelen om een indruk te geven van de kosten, die aan moderne vlieg tuigen zijn verbonden. Die kosten houden verband met de ontwikkeling. De grotere prestaties van het heden daagse vliegtuig maken de kostprijs hoger en de bouwtijd langer. Moderne jagers ontwikkelen snelheden boven de 600 mijl (ca. 950 km.) per uur en er zijn nog snellere typen, die in staat zijn om op geluidssnelheid te vliegen. De snelste typen in Wereldoorlog II vlogen nog ongeveer 450 mijl (rond 725 km.) per uur. De zgn. geluidsbarrière is definitief overwonnen ten koste van veel tijd en geld. De kosten van de huidige super sonische jagers zijn zo hoog opgelo pen, dat deze vliegtuigen welhaast hun gewicht in goud waard zijn. Al leen de radar-uitrrwting van all-wea ther fighters is even duur als een hele Spitfire jager uit de laatste oorlog. De hoogtegrens voor moderne jagers en bommenwerpers is verdubbeld in vergelijking met die van Wereldoorlog II n.l. ca. 15.000 tot 16.000 m. tegen vroeger 6.000 tot 7.000 m. Ondanks de grote bezwaren, die dit met zich mee bracht, heeft men kans gezien het ge wicht nog op te voeren en de huidige all-weather jager weegt nu meer dan een Dakota DC-3 compleet met een volle pasagiersbezetting. De brandstofvoorraad, die thans door een jager wordt meegenomen, is gelijk aan de hoeveelheid van een hoeveelheid van een bommenwerper uit de laatste oorlog en de bewape ning heeft een vuurkracht gelijk aan die van een torpedobootjager. Om dit te bereiken is heel wat we tenschappelijk werk nodig geweest. Uitgedrukt in man-uren kost een mo derne jager in totaal 17 >/2 maal zo veel wetenschappelijke inspanning als zijn collega uit Wereldoorlog n. Om thans een jager te ontwerpen, dus zui ver alleen op de tekentafel klaar te krijgen, zijn ongeveer 700.000 man uren vereist, dat is meer dan voor het ontwerpen van een gebouw groter dan het Centraal Station te Amsterdam. Het instrumentarium is twintig maal groter dan bü een Dieselïocomotief. Tijd van uitbouw. Ik keer tot de Nederlandse lucht macht terug. Zoals gezegd zal Neder land in de naaste toekomst beschik ken over 21 squadrons voor Luchtver dediging en Tactische Luchtstrijd krachten. Luchtverdediging wordt tot dusver uitgevoerd met Gloster Meteor- straaljagers, waarvan Fokker er in li centie 150 voor ons bouwt; de Tac tische Luchtstrijdkrachten beschikken over Thunderjets, waarvan de' Ver. Staten er o.a. Nederland honderden cadeau doet. Naast de Gloster Meteor z.g.n. dagjagers zal Nederland gaan be schikken over enige squadrons all- weather-fighters, dat zijn tweeper soons jagers, uitgerust met radar-ap- paratuur. Voorts komen er nog een transporteenheid en enkele squadrons verkenningsvliegtuigen. Verwacht wordt dat medio 1954 de Nederlandse Luchtmacht zo sterk zal zijn als ik hierboven schetste. Wij leven nu in de tijd van uitbouw. Het ■fundament is gelegd en het gebouw, dat De levensloop van lt-gen. I. A. ALER. r UITENANT-GENE- ■L- RAAL I. A. ALER, de Chef van de Lucht machtstaf, werd geboren in 1896. Nadat hij de H.B.S. had doorlopen, studeerde hij achtereenvolgens aan de Cadettenschool en aan de Koninklijke Militaire Aca demie. Op 3 Maart 1916 werd hij beëdigd als 2e luitenant der Artillerie. Het hart van de jonge luitenant ging echter uit naar de vliegerij en hij gaf zich dan ook op voor de opleiding tot vlie ger. In 1918 kwam hij op Soesterberg, waar hij een jaar later het vliegbrevet behaalde. In 1924 werd hij gedetacheerd naar Istres en Cazaux. Teruggekeerd in Nederland kreeg hij een jaar verlof om als invlieger bij de Nationale Vliegtuig Industrie constructeur Koolhoven op Waal haven te werken. Na af loop van zijn contract vroeg hij wederom een jaar, nü om bij de K.L.M. ervaring op te doen. Dit jaar groeide uit tot veertien jaren. Veertien jaar bleef hij verbonden aan de K.L.M.bij welke maat schappij hij na enige tijd in de functie van chef van de vliegdienst meehielp onder Plesmans leiding aan de opbouw van de Neder landse verkeersluchtvaart. Bij de voormobilisatie van 1939 werd de kapitein vlieger Aler teruggeroepen in actieve dienst en inge deeld bij de Staf van de Commandant van het veld leger. Van 1940 tot 1942 1' V'-i - i "4". L \- ifey 'v 'W?/' -•*%? f L» maakte hij gebruik van de gelegenheid dat hij als of ficier op wachtgeld was gesteld om in dienst te tre den bij de Nederlandse Stichting voor Psychotech niek te Utrecht om zich te bekwamen in functie-ana lyse en andere psychologi sche bedrijfsproblemen, waarvoor zijn belangstel ling bij de K.L.M. was ge wekt. In 1942 werd hij als ge vangene naar Duitsland gevoerd. Pogingen om uit het kamp te ontsnappen mislukten. Na de oorlog werd hij bij de R.A.F. geplaatst om op de hoogte te komen van de moderne luchtmachtproble men en begin 1946 werd de kolonel-vlieger Aler direo teur der Luchtstrijdkrach ten, later met de titel Com mandant Luchtmacht Ne derland. In 1948 ging de geeieraal-majoor Aler als lid van het Air Advisory Committee naar Londen. In 1950 keerde hij naar Nederland terug om op 15 September van dat jaar de functie te aanvaarden van Chef van de Luchtmacht staf in de rang van luite nant-generaal. Luitenant-generaal Aler is Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en Officier in de Orde van Oranje Nassau met de Zwaarden. De regering van de Verenigde Staten verleende hem het Legion of Merit (Commander). Luchtmacht heet, wordt opgetrokken. De squadrons worden gevormd, de vliegbases gemoderniseerd en uitgebreid, de opleidin- gen zowel van vliegend- als van het vlieg- technisch grondpersoneel draaien op volle toerenIn de Ver. Staten bevindt zich per soneel van de Nederlandse luchtmacht voor het volgen van speciale cursus of voor het ontvangen van een (vlieger)opleiding. Het materiaal, dat Amerika ons heeft toegezegd, komt regelmatig binnen. De luchtmacht neemt deel aan de grote internationale luchtverdedigmgsoefeningen, er is een nauw contact met de landen van het Atlantisch Pact. Er wordt hard gewerkt en wat in de weinige jaren na de oorlog uit de grond is gestampt is verbluffend. teamspirit. En verantwoord delijkheidsgevoel. Daarom technici vóórDe lucht macht heeft motormonteurs, vliegtuigmonteurs, instru mentmakers, electriciens, wapenmonteurs en radio- en radarmonteurs nodig De eisen worden hoog gesteld, maar juist die ho ge eisen zullen menigeen een gevoel van eigenwaar de geven, waarnaar vele jonge mensen, juist in deze tijd, zo verlangen. Foto boven: Monteurs een plaatje uit de film Mannen in overall", die ook op de Lumato zal draaien. Onder: Voor radio- en radardeskundigeneen kjjkje op de radarschool ORGEN opent in Goes de „Lumato", de Luchtmachttentoonstelling, haar poorten. Op de Beestenmarkt is een straaljager, een „Thun- derjet" neergezet en in de zaal Krijger zal men van 3 toS 8 October allerlei facetten van de Luchtmacht in ogenschouw kunnen nemen en kun nen bestuderen. En als de voortekenen niet bedriegen zullen uit heel Zee land en West-Brabant dagelijks de schoolkinderen en ook ouderen deze tentoonstelling bezoeken. Want dat is het doel van deze expositie: de be volking van Nederland vertrouwd te maken met haar beschermers in de lucht en speciaal de jeugd van Nederland „luchtvaart-minded" te maken. Omdat Nederland niet zonder luchtmacht kan en omdat de luchtmacht niet kan functioneren zonder flinke jonge kerels, die pit in hun lijf hebben endie over vaderlandsliefde beschikken. Want beide: de jeugd en de luchtmacht, zijn Nederlands hope! Het is om deze reden, dat wy van deze tentoonstelling veel werk ge maakt hebben in onze krant. Wy hebben de majoor Waalwijk, hoofd van de Lucht- machtvoorliehtingsdienst gevraagd een artikel voor ons te schrjiven en één onzer redacteuren heeft zich beijverd tal van andere facetten van de vliegerij uiteen te zetten. Wy willen doen wat W(j kunnen om deze luchtmachtsten toonstelling te doen slagen! ^7IJN WIJ daarmee op een verkeerde weg? Is het „misdadig" jonge jongens (zoals de luchtverkennertjes, die op de foto hierboven toont) aan te moedigen in hun liefhebberij voor de luchtvaart? Ach, we weten het: er zijn vele ouders, wie de angst om het hart slaat als zij hun zoons (en dochters) over vliegtuigen horen praten en als ze merken hoe enthousiast ze daarvoor zijn. En er zijn meisjes die hun verloving verbreken als ze horen dat hun verloofde bij de luchtmacht wil gaan dienen. Telkens immers lezen ze in de krant van ongelukken, vooral met straaljagers „laat ik dan liever nu het verdriet hebben om een ver broken verloving dan straks te moeten treuren om een verongelukte echtgenoot!" is hun redenering! Zo te spreken is door en door egoistisch! We zullen maar de vraag in het midden laten of vliegen meer of minder gevaarlijk is dan dagelijks te moeten deelnemen aan het verkeer in Nederland! En eveneens kun nen we de vraag in het midden laten of dienen bij de luchtmacht gevaarlijker is dan bij een ander wapen. Want daar gaat het immers niet om! Het gaat er om dat Ne derland een luchtmacht nodig heeft om ons grondgebied te beschermen. Wat een lucht macht vermag is in de jongste oorlog wel duidelijk gebleken: een stad als Rotterdam is er het levende getuigenis van. Men kan dat betreuren en men kan schimpen op de wetenschap, die van elke vinding in de eerste plaats een oorlogswapen maakt maar men kan die ontwikkeling niet tegen houden door de luchtmacht te „boycotten"! Dat is verraad aan het vaderland, TNE LUCHTMACHT IS NOODZAKE- L— LIJK en voor die luchtmacht zijn jon ge mensen nodig! Jonge mensen met een gezond verstand en een nuchtere kijk op de dingen geen fantasten of sensatiezoekers. Bij dit wapen wordt hard gewerkt door mensen van allerlei aard en aanleg. Want niet alleen de vlieger is nodig maar ook de hele staf van wetenschappelijk en tech nisch gevormde mannen. Zonder hen kan de luchtmacht evenmin bestaan als zonder de mannen die, op dat voorbereidend werk vertrouwend, de lucht ingaan. Dat maakt het dienen bij de luchtmacht en de lucht vaart in het algemeen zo mooi: er zit vaart in èn er is een grote teamgeest voor nodig. Hooit staat de ontwikkeling stil en allemaal samen moet men die ontwikkeling bijhou den. De vlieger weet dat het opvoeren van plafond en snelheid steeds meer van hem zal vergen maar hij durft het aan omdat de technici weten, dat de veiligheid, het leven van de vliegtuigbemanning mense lijkerwijs gesproken van hen afhangt! VAN HARTE hopen we, dat deze ten toonstelling in Goes een groot succes zal worden. Dat jong-Zeeland zal gaan be seffen dat luchtmacht een noodzaak is ter bescherming van ons grondgebied, van de levens van de millioenen Nederlanders. Van harte hopen we dat ook de ouders deze ten toonstelling zullen bezoeken en dat zij hun jongens eerder zullen aanmoedigen dan dat zij er zich tegen verzetten, wanneer deze zich vol enthousiasme aan de luchtvaart willen geven. Met terzijdestelling van on rechtvaardige vooroordelen. Het vaderland roept zijn zonen op en biedt hun in ruil een prachtige werkkring wij hopen dat ook vele Zeeuwen aan die roepstem gehoor zullen geven! Tr. Er is nog meer nodig. Maar Luchtverdediging wordt niet alleen gevoerd met vliegtuigen. Er is meer nodig. In de eerste plaats een omvangrijk waarschuwingssysteem. Eén van de waarschuwingssystemen bestaat uit een reeks van radarsta tions, die op bepaalde plaatsen in ons land staan opgesteld. Een andere wijze van waarschuwen wordt in toepassing gebracht door de Luchtwachtdienst, die kort geleden is opgericht en lang zamerhand tot ontplooiing komt. Voorts behoort tot Luchtverdediging ook Luchtdoelartillerie. Vliegtuigen en luqhtdoelartillerie moeten zeer nauw samenwerken. Voor dit alles is veel, zeer veel per soneel nodig. De Luchtmacht is nog jong en heeft nog veel expansie-mo gelijkheden. Een paar duizend jonge mannen, vooral technisch aangelegde, kunnen in de Luchtmacht een plaats vinden. De Luchtmacht is een wapen, dat groeit. De ontwikkeling in de Luchtvaart is nog bij lange niet tot stilstand gekomen. Nog dagelijks wor den op dat gebied uitvindingen ge daan. Juist daarin ligt de aantrekke lijkheid. Altijd vooruitgai.g, altijd iets nieuws. Zonder sterke Luchtmacht staat een land bloot aan agressie uit de lucht. Het is dan gelijk een woning zonder dak. In het Westelijk defensiesysteem moet dus een sterke Luchtmacht zijii geprojecteerd. Voor ons aller welzijn en veiligheid. Wij hebben geen keus. Wil Nederland zijn verplichtingen je gens de bondgenoten nakomen, dan moet het minstens zijn zoëven ge noemde bouwprogramma volledig uit voeren. Dat kost in de eerste paats geld, maar met geld alleen zijn wij er niet. Er moet ook personeel zfjn, per soneel om de vliegtuigen te bemannen en om de vliegtuigen vlieggereed té houden. Bij de Luchtmacht zijn 17 vakken, waaruit gekozen kan worden. Personeel! jongelui, die vooruit willen komen in hgt leven vinden bij de Luchtmacht een goede toekomst. Afgestudeerden van M.T.S.-eri, H.B.S.-en en Gymnasia, van Muio's en Ambachtsscholen zijn welkom. Vliegers technisch en administratief grondpersoneel kunnen zoals gezegd nog steeds in de ge- lederen worden opgenorhen. Honderden reeds hebben een goed be- staan in de Luchtmacht gevonden. Voor, honderden is er nog plaats. En bedenkt wet dat om mij tot de lagere rangen te be palen een onderofficier bij de Lucht macht In een technische functie een „big boss" is, een bekwaam vakman, die ge respecteerd wordt. In grote trekken is hierboven iets verteld over de luchtmacht. Ik hoop, dat men na het lezen de behoefte gevoelt de Luchtmachttentoonstel ling te bezoeken om op de hoogte te komen van wat Luchtmacht omvat. En dat men zal begrijpen, dat de Luchtmacht aller steun nodig heeft, ook Uw steun. Immers een sterke en goed bezette luchtmacht is mede een waarborg voor de vrede. Het Lumato-comité heeft voor de scholieren, die de tentoonstelling be zoeken, een aardige attractie bedacht. Elke school die deze tentoonstelling bezoekt krijgt een nummer. Van het aantal uitgegeven nummers worden, na afloop van de tentoonstelling direct drie aangewezen die recht geven om met ten hoogste een 30-tal leerlingen gratis een bezoek te brengen aan de luchtbasis Woensdrecht. De leerlingen, die een hele dag op de vliegbasis mogen vertoeven, wor den zonder enige kosten in de woon plaats (school) afgehaald en weer te ruggebracht. We kunnen hun verzeke ren, dat ze op deze basis reusachtig zullen genieten van hetgeen daar te zien valt. De scholen, die aangewezen worden voor de reis, ontvangen vóór 15 Octo ber bericht. Voor het bezoek aan de tentoonstelling mag, zo heeft de In specteur van het Onderwijs, de heer C. Kuiper, besloten, van het lesrooster worden afgeweken. Aangeraden wordt het bezoek in klasseverband zoveel mogelijk in de ochtenduren te doen plaats vinden. 4

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3