NATIONALISTEN IN TUNIS BESCHEIDEN. ZIJN Radiostad wil mensen trekken. mildlmi In de landbouw speelt het vliegtuig een steeds grotere rol. Fransen hebben geen vertrouwen in hun oprechtheid. Zuinigheid bedriegt de verkeers veiligheid l automobilist ie trein. Farhat Hacked: V/olf in schaapsvel. De strijd tegen plantenziekte. Nog geen helicopters, want die zijn nog te duur. Nieuw technisch snufje in Stedelijk museum. di7tïll,m gouden pgdbte: middelburg tel-2769 LIKEUREN Vagina 2 Vrijdag 25 Juli 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD u sprak hij, nadat Roeten rijden. Eerst ;ens, maar er rijden grond heen ging. ir verdwenen. :rlicht gelet. •licht-installatie al [e Woensdagavond Nieuwe Pekela toch 1 onbewaakte over- tsseren. De electrl- Iteenwijk was ver- uto en sloeg het Rn twintig meter *verd uit de auto gewond. Een juist to vervoerde hem !in werd licht be- rinuten vertraging. t geborgen. Door rboot is in de om- stoffelijk overschot t Bergen op Zoom, ddag bij het zwem- iborgen. schepen enua n. R'dam; "ork n. R'dam !P p. 23 Zw Lands tw.,daarna Bre- KOM 23 v. Chris- 24 v. Singa- Te Port Swetten- o n. Valparaiso; -terdam; CONGO- ka (nabij Dualan); 5 van Kymassi n. "ÏCoewat n. Nigala GROOTE BEER York; INDRAPOE- n naar Rotterdam; BARNEVELT p. 24 \A INTEN 24 te Ge- n; LAAGKERK 23 T R'dam; LISSE- MANOERAN 24 te K 24 v. Damman/ WILLEM IV 24 te L.LEM V 23 v. To- JW 22 te Bahrein; tef. Flores Azoren [GA 23 v. Palem- IECHT p. 24 Aden; yeston v. Baltimo- 23 van Colombo; ierabaja; TAWALl TARAKAN 26 te ;JT 22 v. San Fran- R'dam naar New 50 EMIGRANTEN RIKA. gistermiddag met Qsterdam naar vaart via ARA; 7.00 ws en weer- 1.55 Voor de huis- 5—9.40 Waterstan- iidelijk uitgescha- ■feviui'genwijdmg. ^Crbeiders in de 'ianorecital. 12.00 uinbouwmedede- 3.00 Nieuws. 13.15 lling. 13.45 Gram. un brood", rögramma. 15.00 d.30 Boekbespre- 16.15 „Van de e. 16.30 Rad. Phil- 0 Voor de jeugd. ARA-Varia. 16.20 ■9.00 Artistieke O „Passepartout", pde Testament in 55 „Deze week", Mieuws. 20.05 Ac- ieerd programma, immentaar. 21.15 21.45 Voordracht. 22.40 Lichte mu- 5 Orgelspel. 23.30 m.). KRO. 7.00 gymnastiek. 7.30 Uvlorgengebed en 8.00 Nieuws en im. 9.00 Voor de j.00 Voor de kleu- Voor de zieken, ulus. 12.03 Gram. luwmededelingen. ische spelen. 19.00 euws. 13.20 Amu- Boekbespreking. 4.35 ManuenKoor. sren en kunsten. 16.05 Zang en ieid van het Gre- de jeugd. 16-00 30 Nieuws. 18.40 Zoeklicht op de i.OO Gram. 19.15 icht. 19.25 Lichte ;en. 20.00 Nieuws Voordracht. 20.13 20.38 Gram. 21.00 de-orkest en so- 'ij luiden de Zon- 23.15 Nieuws in Irani. 324 ra.). 11-15 'arieerde muziea. .34 Gram. la.Oll piano. 13.4d en recital. 1505^eii gelse les. 17.00 .30 Orgelconcert. 9.00 Nieuws. 19.30 Tazzmuziek. 21.30 Gram. 21.50 Ac- puws. 22.15 Lichte 'IN OO'fiS "ilalzaUJ; Pagina 3 (Van onze correspondent Alfred van Sprang) TUNIS, Juli 1952. Boven de poort van een achteraf hofje in het hart van de Arabische w'j'c prijkt een groot bord met twee ineengrijpende handen, omringd d j r onbegrijpelijke Arabische karakters. Op de schaduwrijke binnenplaat sje hangen wat mannen schijnbaar-doelloos op een bank. Uit de aan grenzende ruimten klinkt ruzie-achtige conversatietoon, waarin Arabieren zich dikwijls met elkaar onderhouden. Als ik ietwat weifelend om me heen sta te kijken, komt een jongeman in Europese kleding naar me toe. „Wat wenst u, m'sieur ,,/s hier de U.G.T.T „Ja...." Ik laat hem een visitekaartje van een Arabische collega zien. „Een ogenblik, alstublieft. Even later komt hij terug en gaat me twee trappen in het oude, smalle huis voor naar een klein kantoor. Een forse, weinig-Oosters uitziende man in een blauw overhemd met korte mouwen Jtaat achter de schrijf tafel op. „Earhat Hached „Aangenaam „Wat kan ik voor u doen Farhat Hached is de secretaris-generaal van het Tuneslsch Verbond van Arbeiders, een organisatie met naar eigen opgave zestigduizend leden en aangesloten bij het Internationale Verbond van Vrije Vakverenigingen. Het verbond is uiteraard geen politieke partij, maar de Fransen noemen Farhat Hached niettemin de gevaarlijkste nationalist in Tunesië, nu de volksmenner Habib Bourguiba, leider van de super-nationalistische Néo- Destour, veilig op een klein eilandje geïsoleerd is. Frank man rijks sterke in Tunis, resident-generaal Jean Së Haute- (Apeque (links) en zijn plaatsvervan ger De Éoisseson, uitvoerders van de nieuwe hervor mingen, waartegen in vele kringen bezwaren bestaan. Hacued is een lelie nationalist. Je Fransen beweren, dat hij vroeger een belangrijke rol in de internationale com munistische wereld gespeeld heeft en ook nu nog geheime relatie met de commu nisten onderhoudt. Dat is best mogelijk, want de communisten hebben altijd war me belangstelling voor een nationalisti sche beweging, die zich van de banden van het Westen tracht te bevrijden. In die wereld gaan nationalisme en commu nisme broederlijk hand in hand. Farhat Hached is echter veel te verstandig om dat toe te geven. Hij is een intelligent en energiek man, die vloeiend Frans spreekt en zfjn argumenten op een overtuigende en tegelijk innemende manier aan een buitenstaander weet op te dringen. „Wij stellen geen onredelijke eisen", verzekert hij me. „Maar wat eist men dan7" „Complete interne autonomie....", „Nu ineens. Farhat schudt met zijn hoofd. „Neein verschillende fazen". „En wat met de defensie en de buiten landse betrekkingen?" „Dat is iets, wat we later met de Fran sen kunnen regelen....". „Er is dus geen sprake van een com plete breuk met Frankrijk7" „Absoluut nietI" „Maar de Fransen zijn toch bereid tot deze geleidelijke overgang7" Farhat Hached lacht spottend. Uit de la van zijn schrijftafel (waar achter een portret van hemzelf prijkt) diept hij een copie op van een motie, waarin zijn vakverbond en vijftien an dere min of meer representatieve orga nisaties (inclusief de Néo-Destour en de Vieux-Destour) bij de Bey protesteren tegen de nieuwe Franse plannen. En aan de hand daarvan zet hij uiteen waarom de nationalisten allesbehalve tevreden zijn. Het g,ou,-.!e bezwaar geidt de samen stelling van de Tunesische regering: een gemengd lichaam, waarin de ministeries van ataat, Landbouw, Sociale Zaken, Openbare Gezondheid, justitie en Handel door Tunesische ministers geleid worden, de vitale ministeries van Financiën, JP.T.T., Openbare Werken, Wederopbouw, Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en het Secretariaat-Generaal echter door Franse directeuren, het geheel onder lei ding van een Tunesische minister-presi dent. Buitenlandse Zaken en Defensie zijn geen ministeries, maar worden recht streeks door de Franse resident-generaal behartigd, evenals Binnenlandse Veilig heid. „Er bestaat nergens in de wereld een dergelijk tweeslachtig monsterzelfs met in de landen, die na de oorlog bezet zyn", betoogt Farhat Hached. Dat is mis schien waar. Er schuilt ook zeker waar- 'i -e in zijn bewering, dat er met een -iijke verdeling van ministeries wei- erkelijke macht voor Tunesiërs is. - ansen weerleggen dat met het tra- <m.„uele argument: er zijn geen capabele ruuesiërs voor die posten. En zij voor spenen desastreuze gevolgen als een Tu nesiër bijvoorbeeld het Ministerie van financiën zou overnemen. De nationalis ten voeren daar weer tegen aan, dat men m het begin altijd buitenlandse specialis ten als adviseurs kan aantrekken. Zolang er echter geen volledig-Tunesisehe rege ring het binnenlandse bestuur op zich kan nemen kan er geen sprake zijn van een serieuze stap in de richting van in terne autonomie. De nu in aantocht zijn de hervormingen op verschillend gebied zijn te vaag in omvang en tempo om de nationalisten te kunnen bevredigen. „Het duurt veel te langzegt Far hat Hached. „In hoeveel tijd denkt u, dat Tunesië intern op eigen benen kan staan n een •'aar- De nationalisten spreken met minach ting over de zeven Tunesiërs, die nu in net kabinet zitten. „Allemaal Franse stromannen....", be weert Farhat Hached. „Premier Baccouche ook....?" „Die ook..1" De ministers zijn inderdaad stuk voor stuk francophielen in tegenstelling met het vorige kabinet, dat zodanig onder dictatuur van de Néo-Destour stond, dat de Fransen het eenvoudigweg in een vliegtuig gestopt hebben om het ergens in een hotelletje in de Sahara huisarrest te geven. De huidige ministers (en met hen vele Tunesiërs) geloven, dat een ge leidelijke overdracht van de macht het meest in het belang van het volk is. Daar bestaat weinig twijfel aan. De na tionalisten hebben echter andere belan gen. Vele leiders hunkeren naar de machtsposities, welke nu door anderen bekleed worden. Zij beloven hun volge lingen gouden bergen als zü maar een maal die posten veroverd hebben. En waar de meerderheid van die volgelingen arm is en dikwijls niet eens kan lezen en schrijven is het begrijpelijk, dat zij hun hoop op die beloften gevestigd heb ben. Zij nebben niets te verliezen en alles te winnen. Er zijn echter evenzeer be langrijke groepen Tusesiërs, die bij een plotselinge overgang alles te verliezen nebben. En zij zijn het, die een blijvend samengaan met f rankrijk propageren. „Ja-broers zijn 'tvervolgt Farhat Hached zijn critiek op de ministers, „ze doen precies wat de Fransen dicteren en de Fransen beschouwen hen als ambte naren. en de Bey als een automaat, die niets anders moet doen dan stempels zetten op de besluiten, die de Fransen genomen hebben". De Franse druk op ae Bty is een doorn in het oog van de nationalisten. De Bey is echter een oud en weinig-vechtlustig man, die financieel van de Fransen af hankelijk is. Bovendien heeft hij vele andere en nogal wonderlijke bezigheden behalve het besturen van zijn land. In de eerste plaats practiseert hij als amateur medicus. Het geven van injecties, het controleren van de temperatuur en het analyseren van urine in een klein labo ratorium zijn slechts enkele van de han delingen, die hij zijn vrouw en kinderen doet ondergaan. Verder schildert hij graag zelfportretten en zit hij hele nach ten op om uit zijn zomerpaleis aan zee by het historische Carthago de sterren te bewonderen. In het paleis draait ooa uyna iedere avond een spannende cowboyfilm. En het is een publiek geheim, dat als de beyli- cale limousine met zijn melodieuze claxon door de straten van Tunis rijdt, die claxon niet door de chauffeur bediend wordt, maar eigenhandig door de Bey. De na tionalisten hebben dan ook met veel hoop op hem gevestigd en evenmin op zijn eventuele opvolgereen eveneens ouae neef. Het protocol doet de macht name lijk overgaan op het oudste familielid. Met weinig toekomst als regerend vorst heeft de oudste zoon zich daarom maar aan de zijde van de Néo-Destour ge schaard, die hem tenminste het president schap van de nieuwe republiek beloofd heefials men het ooit zover zal wa- ten te brengen. Die zoon levert de Fran sen dan ook meer last op dan de Bey en als een wet het voor het gerecht dagen van familieleden van de Bey niet zou verbieden, zou men hem allang wegens het links en rechts maken van belang rijke schulden ter verantwoording ge roepen hebben. Farhat Hached is de meest bescheiden nationalist, die ik ooit ergens ontmoet heb. En met een enkele uitzondering (als Bourguiba, die als devies heeft „Alle Fransen de zee inI") spreken de na tionalisten ook in zulke bescheiden ter men, dat men er onwillekeurig achter dochtig van wordt. Die achterdocht leeft by de Fransen In zeer sterke mate. Zij geloven namelijk niet, dat de nationalis ten werkelijk niet meer willen dan zij nu eisen. Zij zijn er van overtuigd, dat het voor hen slechts een eerste stap is, die door vele andere gevolgd zal worden. Het ls natuurlijk onmogelijk te beoor delen in hoeverre de nationalisten op recht menen wat ze beweren. Daarvoor zou men de proef op de som moeten nemen. Wederzijds wantrouwen is wat de verhouding vertroebelt. Daarom bestem pelen de Fransen een man als Farhat Hached dan ook als een wolf in schaaps vel. Farhat Hached staat op. „We leven in een donkere tijd zucht hij op dramatische toon, „de men sen dóen hun werk, maar er is geen vreugde en geen tevredenheid omdat er geen vrijheid is Dat is sterk overdreven. Er is van die sombere stemming niets te merken. Het leven gaat normaal zijn gang. „Het is voor ons of we nog in de be zettingstijd levenvoegt hij er aan toe. Misschien geldt dat inderdaad enigs zins voor Farhat Hached zelf. Het mili taire bestuur stelt de politie in staat re gelmatig huiszoekingen te doen in de kantoren van zijn organisatie. De politie bezoekt de bijeenkomsten en arresteert de leden, die men van onregelmatigheden verdenkt. Farhat Hached is min of meer het zwijgen opgelegd door de strenge censuur op de pers. En daar hy zich (volgens de Fransen) meer met propa ganda voor de Tunesische onafhankelijk heid dan met arbeidersaangelegenheden bezighield ais hij de internationale con gressen van het Internationale Verbond van Vrije Vakverenigingen bezocht, heb ben de Fransen hem nu ook verboden, naar het buitenland te gaan. En daarmee kweekt men natuurlijk geen vrienden. (Nadruk verboden). Hier Hilversum „H H" een jaarlijks evenement (Van onze Utrechtse correspondent). Aangemoedigd door het succes van ten toonstellingen als Rotterdam-Ahoy en FF-Twente, heeft een groep vooraan staande personen uit het bedrijfsleven en de burgerü van Hilversum het plan op gevat om een soortgelijk evenement in het Gooi te organiseren. Men heeft aldus geredeneerd: er wonen in het Gooi ruim 150.000 mensen en de ligging van de streek maakt het bezoek mogelijk van vele duizenden uit andere provincies. Immers is Hilversum zeer goed bereikbaar; deze stad heeft ook zelf wat te bieden. Voor een nationale ten toonstelling moet daar plaats zijn. Om deze redenen is besloten een bij zonder soort tentoonstelling in de Radio- stad te houden en wel van 13 tot 21 Sep tember a.s., onder de naam HH (Hier Hilversum). Berouw komt altijd te laat Vele nieuwe wegen zijn een aanfluiting van moderne veiligheidsbegrippen. Men ls er in Nederland al aan gewend dat verkeersongelukken ieder jaar honderden slachtoffers eisen. Men probeert dat te ondervangen door ons allen aan te moedigen „een heer In het verkeer" te zyn, men ontwerpt ingewikkelde bepalingen voor bromfietsen, die op het ogenblik als het lelijke eendj'e worden aangezien, omdat zij tal van ongelukken veroorzaken maar slechts zelden vraagt men zich af of ons wegennet wel berekend is op het verkeer en of wel alles gedaan wordt om dat wegennet aan het verkeer aan te passen. In „De Auto" het orgaan van de K.N.A.C. is dezer dagen een artikel verschenen waarin deze vragen onder de loupe worden genomen en het dient-gezegd: de critiek is niet mals! En vanzelf stelt de schrijver de vraag: „Wat doet men met de f240 mlllioen aan belastinggelden, die het wegverkeer jaarlijks In de schatkist brengt? Heeft het wegverkeer" zelf daar niet in de eerste plaats recht op?" Wij menen er goed aan te doen dit artikel in zijn geheel af te drukken. Artikel in „De Auto". Dat de zuinigheid de wijsheid bedriegt is een oud spreekwoord. Dat daarmede echter ook de verkeersveiligheid wordt bedrogen is een gedachtengang welke blijkbaar nog niet algemeen wordt ge realiseerd. Immers, reeds voor de oorlog werd bij de uitvoering van wegprojecten waarmee, naar de toenmalige maatsta ven, zeer grote bedragen gemoeid wa ren, vaak by de kunstwerken een be zuiniging toegepast, door deze niet over de volle wegbreedte te maken, waar over het berouw (een typische eigen schap van berouw) als steeds te Iaat kwam. Het spreekt vanzelf, dat na de tweede wereldoorlog dit er niet beter op is geworden. Vele nieuwe verbindin gen, oorspronkelijk ontworpen met ge scheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen, werden gedegradeerd en daarmede niet alleen economisch min der waardevol, doch tevens een aanflui ting van moderne veiligheidsbegrippen. Het spreekt vanzelf dat de Rijkswa terstaat hierop niet mag worden aan gezien. Een goed ingenieur wil niets lie ver dan een technisch zo goed mogelijk werk creëren. Het waren echter de koorden van de beurs, die voor wegen aanleg slechts een heel klein eindje werden losgelaten, om ze daarna weer des te steviger aan te trekken, zodat diverse projecten haastig moesten wor den omgewerkt. Wil men voorbeelden van de allerlaatste tijd. Zij zijn gemak- Langzamerhand gaat de luchtvaart ook op landbouwgebied een rol van be tekenis spelen. Reeds geruime tijd worden in alle delen van de wereld vliegtuigen gebruikt om landbouwgewassen te bestuiven tegen schadelijke ziektekiemen en insecten. Het ls nn vooral de opkomst van de helicopter die luchtvaart en land bouw dichter bij elkaar zal brengen. In tal van opzichten immers is het hef- schroefvliegtuig beter voor bestuivingsdoeleinden bruikbaar dan het normale vaste-vleugel vliegtuig. Een helicopter behoeft géén voorwaartse snelheid om in de lucht te kunnen blijven cn kan daardoor heel langzaam vliegen of desnoods stilhangen. Daarom is laagvliegen met helicopter nodig als het is voor landbouw- bestuivingen niet zo gevaarlijk als laagvliegen met een normaal vliegtuig. Bovendien vereist een helicopter geen vliegveld met startbanen om op te stijgen en te landen. Vanaf elk vlak stukje grond dat enkele vierkante meter groot is kan de helicopter gebruik maken en ook dit is een enorm voordeel voor land- bouwgebruik. Tenslotte biedt de helicopter dan nog het bijkomstige voordeel, dat door de met kracht neerslaande wind van de ronddraaiende hefschroef de wapperende blaadjes van landbouwgewassen niet al leen van boven, maar óók van onder bestoven worden. Bestuiving met heli copters is dan ook beslist doelmatiger dan met vliegtuigen. Vandaar dan ook, dat allerwegen van helicopters voor landbouwdoeleinden gebruik wordt ge maakt en dat zelfs speciale landbouw- helicopters worden ontwikkeld. In ons land werd in 1946 door het ministerie van Landbouw begonnen met het onderzoek naar de gebruiksmogelijk heden van vliegtuigen bij de bestrijding van plantenziekten en insectenplagen. Eerst werden proeven genomen met de Sikorsky S-51, de enige helicopter die ons land rijk is. Dit toestel, dat toen nog in dienst was van de „Stichting Hef- schroefvliegtuigen" en waarmede ook nog in de Wilhelminapolder werd gede monstreerd, is thans overgegaan in dienst van de Marine voor gebruik aan boord van het vliegkampschip „Karei Door man". Een nadeel van de helicopter vormt nog altijd de hoge aanschaffingsprijs en de dure exploitatie. Hoewel verwacht mag worden dat in de toekomst ook in ons land helicopters voor landbouwdoeleinden gebruikt zullen worden, blijft men toch in Nederland nog van normale vliegtuigen gebruik maken bij bestuivingen vanuit de lucht. Onder andere wordt daarbij een dank baar gebruik gemaakt van de Stinson Vigilant van Z.K.H. Prins Bernhard, die door hem welwillend voor dit doel be schikbaar werd gesteld en daarvoor van een speciale sproei-installatie werd voor zien. Met dit toestel is o.a. gesproeid bo ven de Noord Oost Polder en Rozenburg. In 1950 werd het onderzoek onderge bracht bij het instituut voor Plantenziek- tekundig Onderzoek. In Amsterdam ls nu onlangs de N.V. Meteor opgericht, een maatschappijtje dat met enkele Austers speciale sproeivluchten voor de landbouw uitvoert. De Austers van deze N.V. Me teor zijn op het vliegveld Hilversum on dergebracht. IN HET BUITENLAND. In Engeland is het de Pest Control Ltd. die zich speciaal bezig houdt met die bestrijding van plantenziekten en daarbij van een groot aantal helicopters gebruik maakt. Deze doen o.a. dienst in de Soe dan, waar uitgestrekte katoenvelden worden bespoten tegen schadelijke insec ten die de oogst dreigen te doen misluk ken. Er zijn op het ogenblik verschillende helicopter-types voor bestuivingsdoelein den in gebruik, o.a. de Sikorsky S-51, de Bell-47 en de Hiller-360, De laatste wordt o.a. door Pest-Control Ltd. in de Soedan gebruikt en is wellicht de interessantste van allemaal. Opgevouwen in de romp van een Bristol Freighter vrachtvliegtuig werden deze helicopters van Engeland naar de Soedan overgevlogen. De Hiller-360 is één van de populairste en meest gebruikte helicoptertypes van het ogenblik. Zij wordt voor allerlei doeleinden gebruikt, zowel civiel als mi litair (Korea!). Waarschijnlijk is deze Hiller de gemakkelijkst te vliegen heli- oopter die op het ogenblik beschikbaar is en ook zou zij de goedkoopste commer ciële helicopter op de markt zijn, zowel in aanschaf, onderhoud en verzekering. SPROEIEN. Er bestaan verschillende manieren van sproeien, o.a. kan men gebruik maken van poeder dan wel van vloeistof en de helicopters zjjn al naar het gebruik daar van ingericht. Normaal vliegt de Hiller, die totaal ruim 1000 kilo weegt, met een snelheid van 134 km per uur. Bovendien kan zij 3965 meter hoog en 336 kilometer ver vliegen. Bij het sproeien bestrijkt zij een gebied van 18.3 m. in doorsnee en zo besproeit zij, vliegend met een snelheid van 80 km. per uur een gebied van twee hectaren per minuut. Zeker ls wel, dat met de steeds verder gaande ontwikkeling van de helicopter dit merkwaardige luchtvaartuig ook in de landbouwwereld een steeds belang rijker rol zal spelen. Een helicopter aan het werk. kelijk voor het grijpen. In de eerste plaats de weg AmsterdamUtrecht, die na jarenlange vertraging een twee- strooks rijvlak krijgt met kruisingen a niveau, en het nieuwe wegvak Eemnes Hoevelaken, dat als autowég reeds niet veilig en minder bruikbaar is gebleken. Reeds zyn een aantal ongelukken op de gelijkvloerse kruisingen gebeurd. Ook de vertraging in projecten die reeds lang voor de oorlog tot uitvoe ring hadden moeten komen, vraagt in dit kader bijzondere aandacht. Wij den ken bijv. aan de verbinding Amsterdam Het Gooi, een weg die in de winter bij avond practisch onbruikbaar is en, niet te vergeten, de weg Den Haag Haagsche Schouw, waarover men voor de oorlog al van oordeel was dat deze een gevaarlijke, volkomen onvoldoende verbinding was geworden. Desondanks wordt getracht met allerlei „gepruts" van op zichzelf misschien wel nuttige verbeteringen, de fictie dat het hier een Bruikbare weg betreft (tot hoe lang nog?) In stand te houden, doch cijfers en ervaringen leren wel anders. Van tweeën een: óf men aanvaardt het feit, dat deze wegen in de praktijk aanleiding geven tot deze ongelukken, óf men aanvaardt dit niet, maar dan ls ook daaruit de noodzakelijke consequen tie te trekken om de technici de nodige middelen te verstrekken. WAAROM VOOR HET WEG VERKEER NIET Nu doet zich een zeer merkwaardige denkfout voor bij velen, wier taak het is de wegverkeershelangen te behartigen. Immers, een ieder vindt het volkomen redelijk en logisch, dat geen kosten worden gespaard om vlieg-, spoorweg en waterverkeer zo goed en modern mogelijk te beveiligen. Nog nimmer heeft men een ogenblik geaarzeld fondsen beschikbaar te stellen voor de meest up to date beveiliging van onze water- en luchthaven, dikwijls zelfs met de wetenschap dat de techniek deze bin nen afzienbare tijd zou achterhalen door nog betere methodes. Maar bij het wegverkeer is het plot seling anders, dan stuiten allerlei nood zakelijke voorzieningen onmiddellijk af ol de kosten, terwijl nota bene ditzelf de wegverkeer jaarlijks f240 millioen aan belastinggelden in allerlei vormen opbrengt. Bovendien vergeet men nog, dat ons kleine landje met de grootste bevolkingsdichtheid, met bevolkings centra welke op zeer korte afstand lig gen, met zijn meest gemengd verkeer van alle overige landen, geheel andere oplossingen eist dan in die landen aan vaardbaar zijn. Daarbij heeft de sterke ontwikkeling van het militaire verkeer deze situatie nog aanmerkelijk gecom pliceerd. Ook hiermede wordt geenszins voldoende rekening gehouden. Nu zijn er mensen die argumenteren, dan moet het verkeer zich maar aan de toestan den aanpassen zoals deze nu eenmaal zijn en voorlopig schijnen te blijven. De praktijk is hier echter veel sterker dan de leer der theoretici. De beste regelin gen, het beste toezicht zouden niet kun nen bereiken, dat de nadelen van een onvoldoende uitgerust wegennet worden gecompenseerd. Immers, theorieën hou den alleen rekening met ideale objecten en niet voldoende met het feit dat het levende mensen zijn, met al hun feilen en reacties, waarop deze moeten wor den toegepast. Wil men constructief werk verrichten, dan dient men uit te gaan van de levende practijk en niet van veronderstellingen en normen waar aan de moderne mens nu eenmaal blijkt niet te kunnen voldoen. MEN REAGEERT NIET! Reeds geruime tijd geleden vestigde de K.N.A.C. in een adres aan de rege ring de aandacht op deze feiten in ver band met de op dat tijdstip voorgeno men uitbreiding van de uitvoering van openbare werken in het kader der werkloosheidsbestrijding. Ditzelfde ar gument geldt nog steeds, doch het we genprogramma bleef vrijwel even mager en een sluitpost in de werkverruiming in plaats van een integrerend onderdeel daarvan. Bovendien en hier komt ons spreekwoord nog eens extra om de hoek kijken leert de practijk dat voorlopige en beperkte verbeteringen zich wreken en de definitieve oplossing, die toch ko men moét, alleen maar vertragen en duurder maken. Teneinde niet te uitvoerig te worden laten we dan nog onbesproken het feit, dat zelfs het noodzakelijke onderhoud van de bestaande wegen bedenkelijke hiaten begint te vertonen. Wij zouden nog kunnen ingaan op het gebrek aan Het HH-bestuur koestert de hoop dat deze show aldus duidt men het eve nement aan de eerste zal zijn van een jaarlijks terugkerend HH-festijn. Met het oog hierop wordt getracht iets zeer bijzonders te brengen, waarvan de herhaling alleszins gerechtvaardigd is. Het tijdstip van de HH-show lijkt de organisatoren gunstig. In September gaat men over van de zomer op het najaar. Dit is juist het ogenblik waarop de men sen nieuwe ideeën kunnen gebruiken. RADIO-ARTISTEN WERKEN MEE. In het hartje van Hilversum, op de Groest (in weike naam het woord groeze, drassige weide verscholen zit) staat de herberg „De Karseboom", die echter min der landelijk is aan men op de klank af zou vermoeoen. Gelijk ook de Groest van weiland is veranderd in een brede ver keersweg. In „be Karseboomzal nH voor het eerst zijn tenten opstaan. Vijftig stands worden in de zalen en tuinen ingericht. Wat komt er in deze stands? Uitstal lingen van het nieuwste wat de industrie te presenteren heeft. Vindingen op huis houdelijk terrein. Snufjes uit de sport wereld. Attractieve voorlichting inzake net vervaardigen van dames- en kinder kleding. Modeshows en schoonheidsver zorging. Exposities op cultureel gebied. Oud en jong kan van HH genieten. Juist omdat alles hier bescheidener van opzet is dan Rotterdam-Ahoy en FF- Twente, heeft men zeer hoge eisen ge steld aan de deelnemers erf aan degenen die voor het amusement zorgen. In de laatstgenoemde sector zullen radio-artis- ten optreden. Anders zou Hilversum zyn naam Radiostad niet mogen voeren De „Stichting HH", de show ir- géniseert (in de Raad van Toezicht en Advies heeft o.m. burgemeester J. J. G. Boot zitting), hoopt'dat HH „een goede gooi van groeiend Gooi" zal zijn. GROEIEND GOOI. v erudAiiigwektitum is inderdaad de groei van het Gooi, een streek die hon derd jaar geleden geen enkele bekend heid had. In 1870 woonden er in heel de streek 18.000 mensen. Hilversum, een vrij arm industriedorp (weverijen) telde er 6.600. Momenteel heeft men de 90.000 al gepasseerd. Om te weten op welk peil de bevol king toen stond, behoeft men er slechts aan herinnerd te worden dat het dorp destijds 51 kroegen telde. Sedert Hilversum in 1874 een spoor verbinding kreeg (het station dateert nog uit die tijd), veranderde het aanzien van de plaats. Er kwamen toeristen; forensen vestigden zich hier. De centrale ligging maakte het dorp aantrekkelijk voor de industrie. In de laatste kwart eeuw gaf de radio de klap op de vuurpijl. Wat van Hilversum is gezegd, geldt ook van plaatsen als Bussum, Laren e.d. Jammer genoeg gaat het er met het natuurschoon niet op vooruit in het Gooi. Alles „muisstil" en toch wordt er gesproken Het Stedelijk Museum te Amsterdam heeft de wereldprimeur van een „draadloze rondleiding". De bezoeker voorzien van een ontvangapparaat, beluistert, al wandelend langs het ge- exposeerde, de daarover gegeven uit leg, die van een tape-recorder via een versterker van een centraal punt wordt uitgezonden. Om het complex zalen, waarin de expositie „vals of echt" is onderge bracht is een kabel gelegd, die ver bonden is met de versterker en deze is aangesloten op de tape-recorder. De kabel omsluit de zalen als een lus, en in de zalen bevindt zich dus een elec- tromagnetisch veld. De spoel in het gehoorapparaat vangt de uitgezonden trillingen op, die, na omzetting, via een in de oor schelp geklemd knopje, in het oor worden overgebracht. Het voordeel van deze draadloze rondleiding het is nog een experiment is, dat de stilte in de zalen niet wordt verstoord. Op welke afstand de bezoeker zich ook van het object, waarover uitleg wordt gegeven, opstelt, overal kan hij het gesprokene verstaan. Het is een ietwat vreemde gewaar wording zo, kijkend en luisterend in een muisstille zaal te worden „rond- gepraat". De directie van het Stedelijk Mu seum is voornemens als de proef slaagt, de bezoekers, die van deze draadloze gids gebruik wensen te ma ken, een kleine vergoeding in reke ning te brengen. De tekst van de expositie „vals of echt" is ook in het Frans, Engels en Duits opgenomen. In Oost-Duitsland bestaat een groot te kort aan bestrijdingsmiddelen tegen colo radokevers en als gevolg daarvan zijn grote stukken van aardappelvelden ge heel kaalgevreten, aldus de Westduitse anti-communistische „Vereniging van Vrije juristen". Volgens deze vereniging wordt een slechte oogst verwacht. >rden Mededeling (adv.). I8tt verschijning van de bromfiets heeft meegebracht en op veel meer, om ons betoog nog aan te vullen. Wellicht is daar op een ander ogenblik nog wel eens gelegenheid toe. Ook de economi sche aspecten liggen buiten de strek king van dit artikeltje. Wij willen ons thans beperken tot het bovenstaande en besluiten met een dringend beroep op regering en volks vertegenwoordiging om de methode van half werk te staken, een positief wegen urgentieprogramma te doen opstellen en op korte termijn tot uitvoering te doen brengen. Zou de huidige personeelsorganisatie een dergelijke aanpak niet toelaten, welnu dan moet daarin worden voor zien. De spoed waarmede noodzakelijke defensiewerken uit de grond kunnen worden gestampt, leert dat waar een wil is ook een weg kan worden gevon den. Verzaakt men deze plicht, dan zal er rekening mee moeten worden gehou den, dat een der belangrijkste wapens in de strijd tegen de verkeersongevallen is uitgevallen, met alle gevolgen daar- rjjwieïpaden, op complicaties welke de aan verbonden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3