„Caravaggio en de Nederlanden", een rijke schilderijententoonstelling. Bomaanslagen hebben weinig invloed* Een show door en voor mannen in het Casino te Scheveningen* Zeven gewonden bij spoorweg ongeluk te Amersfoort* De Rode Hand toept in Tunis. Fransen beschouwen de Neo-Destoer- beweging geen ernstig gevaar* 7 e Utrecht en te Antwerpen Rijkdom aan uitbeelding, die onge ëvenaard schijnt* Pagina 2 Vrijdag 18 Juli 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 gisteren Li. Export- 51; idem I boven 70 idem II 60. Bin- p. verpakt lomskinde- 17—84; 81—105; (Van onze correspondent Alfred van Sprang.) Tunis, Juli 1952. De Arabische eigenaar van het kleine met leren poefs, koperen dien- bladen en andere souvenirs afgeladen winkeltje in een van de smalle, schemerachtige straatjes van de Arabische wijk spreidt zijn armen in vertwijfeling uit. ,,'t Is nog nooit zo slecht geweest, m'sieur „Vanwege de politieke toestand „Preciesde mensen kopen niet meer." Het is de klacht van vele winkeliers, zakenmensen, hotelhouders en kellners. De ordeverstoringen hebben drommen toeristen afgeschrikt. De kooplust van de plaatselijke bevolking is door stakingen en andere abnormale omstandigheden sterk gedaald. Het is het werk van de Neo-Destoer: een partij van super'nationalisten, die door een politiek van terreur en intimidatie haar ontevredenheid over het uitblijven van de onafhankelijkheid tracht te demonstreren. Het enige resultaat van die politiek is eigenlijk de verwoesting van de welvaart. En daarmee treft ze in eerste instantie haar eigen mensen. Frans vertrouwen. In het hart van de stad staat het weinig-fraaie gebouwencomplex waar in de Fransen hun verschillende bestuurs lichamen geconcentreerd hebben. In deze uiteraard ambtelijke omgeving schijnt men zich niet al te veel zorgen over de toestand te maken. Men is er zeker van twee dingen. In de eerste plaats: de eisen van de extreem-nationalistische Neo- Destoer zijn binnen het kader van de Franse hervormingsplannen toch niet te bevredigen. En in de tweede plaats: als het moet, beschikt men over alle machts middelen om de situatie in de hand te houden. De Neo-Destoer beschouwt men niet als een beweging welke werkelijk de mening van het volk vertegenwoordigt. Men geeft toe, dat ze in de grote steden een zekere invloed heeft, maar niet op het platteland. Met stapels beschouwin gen en documenten tracht men verder het dictatoriale karakter van deze bewe ging aan te tonen. In de bezettingsjaren heeft ze intiem samengewerkt met de Duitsers en haar activiteit op nationaal- socialistische grondslag ontwikkeld. Haar leiderde nu op een klein eiland ten noorden van Tunis uitgebannen Habib Bourguibazou in relgtie gestaan hebben met de Italiaanse fascisten. En men beschuldigt de Neo-Destoer nu van geheime collaboratie met de communis ten. Meerderheid afkerig? De Fransen beweren, dat de overgrote meerderheid van het Tunesische volk af kerig is van de methoden van de Neo- Destoer. Terreur en intimidatie dwingen hen echter te doen wat zjj willen. Het is natuurlijk moeilijk om uit te maken In hoeverre dat juist is. Het is echter een feit, dat de Neo-Destoer op weike manier dan ook er in slaagt de mensen naar baar pijpen te laten dansen. Dat is bevvwteu toen aij gedurende de vastentijd alle feestelijkheden en uitingen van vreugde rigoureus verboden had. In de Arabische wijk van de stad was in scherpe tegenstelling mei andere jaren geen spoor van feestelijkheid. En waar men een bescheiden poging deed om de rouwstemming te verbreken door bijvoor beeld een rauio te laten spelen sloegen de nationalisten onmiddellijk toe. Vrije wil of intimidatie; men kan niet ontken nen, dat de als verboden partij in de schemer van de subversiviteit opererende Neo-Destoer de over het algemeen bang uitgevallen Tunes;ërs mee weet te krij gen. Geteiüeujke evolutie. Het nationalisme leeft hier natuurlijk. Elke Tunesiër is in zijn hart een natio nalist. Een veel grotere mate van on afhankelijkheid dan men nu onder het protectoraatsverdrag geniet is het ver langen van iedereen. Maar niet iedereen wil de Neo-Destoer volgen om dat te be reiken. Velen hebben meer vertrouwen in de Franse methoden van geleidelijke overdracht van de macht. De Franse resident-generaal Jean de Hauteclocque, heeft plannen voor een dergelijk proces op papier gezet. Zij beogen de stichting van een Frans-Tunesisch lichaam op fi- nancieel-economische gebied, een advi serend Tunesisch parlement en de ver vanging van Franse ambtenaren op plaat sen waar capabele Tunesiërs beschikbaar zijn om hun werk over te nemen als een eerste stap op de weg naar complete in terne autonomie. Democrausiue verkiezingen is een an der Frans plan: Iets waar de als absoluut monarch almachtige Bey en de totalitair- ingestelde Neo-Destoer weinig van willen weten. Maar vele andere Tunesiërs en met name zjj, die van een voortduren van de Franse invloed profiteren, tonen zich meer dan tevreden over de omvang van de plannen. Eén van deze mensen is de Tunesische minister van Handel, Sidi El Hadi Ben Rais: medicus van be roep en de gewezen hofarts van de Bey. In de strijd tegen de extreme elementen onder de nationalisten heeft hjj de dok- tersjas aan de kapstok gehangen om de moeilijke en uiterst ondankbare post van minister op zich te nemen. En in die functie spreekt hij met grote Instemming over de komende veranderingen. Anders zijn er grote feesten in het paleis van de Bey.nu is alles opgeschort op bevel van de Neo-Destoer. „Nee.... dat niet.'Maar men kan de terroristen, die met bomaanslagen en dergelijke de orde trachten te verstoren arresteren en dan houdt het uiteindelijk wel op. En het volk vergeet de hele ge schiedenis dan weer gauw". „Gelooft u in die mogelijkheid „Ik ben optimist. Het lijkt heus alle maal veel erger dan het is!" Het is een feit, dat de hele beweging van verre er ernstiger uitziet dan ze in werkelijkheid is. Maar de minister is misschien wel erg optimistisch als hij gelooft, dat het allemaal evenals de hitte van de sirocco na een poosje wel weer overdrijft. Het is ten slotte een fundamenteel probleem. En veel Fransen maken zich er even druk over als de Tunesiërs. In de brievenbus sen van verscheidene Franse woningen lagen dezer dagen bijvoorbeeld gesten cilde oproepen met een met rood potlood getekende hand als ondertekening en onder andere de volgende tekst: Organiseert u in uw woonwijken en dorpen in commando'sbewapent u en bestrijdt zonder mededogen de cri minelen, die verantwoordelijk zijn voor de moeilijkheden. Dit land behoort tot het Franse cultuurgebied en dat blijft het. De Broeders van de Rode Hand rood van het bloed van Frankrijks vij andennodigen alle Franse en Tu nesische oud-strijdersalle vrije burgers van dit landuit om zich bi) hen aan te sluiten. Leve Frankrijk Leve Frans-Tunesië! Weinig invloed. Het leven gaat echter door. In de kranten staat elke dag een op gave van de plaatsen waar terroristen een bom geplaatst hebben of waar kwa jongens een tram met stenen bekogeld hebben. De resultaten van deze aanslagen zijn meestal niet eens de moeite waard. Het postkantoor is met prikkeldraad en kippengaas omgeven sinds er enkele maanden geleden een van de weinige ernstige explosies heeft plaats gehad en een politie-agent laat zijn speurende blik ken gaan over de bagage van de mensen, die het postkantoor willen betreden. Aan plakbiljetten in het Arabisch en Frans herinneren er de bevolking aan, dat men onder een militair bestuur leeft en dat elke poging tot het verstoren van de openbare orde onmiddellijk streng ge straft zal worden en de regelmatige lijs ten met tot zware straffen veroordeelde agitators bewijzen, dat het de Fransen ernst is met dat dreigement. En ook een sporadische witte vlek in een van de kranten bewijst, dat ook de censuur niet met zich laat spotten. Maar voor de rest rolt het leven ge- woon verder. Arabieren en Fransen mengen zich als van ouds in de sfeer volle, ietwat-geheimzinnige Arabische wijk en in het uitgesproken-Franse centrum van de stad. In de schaarse koele avonduren flaneren ze geza menlijk onder de bomen van de sta tige Boulevard Jules Ferry en drin ken iets op een van de vele café terrassen, welke zich aan beide zijden van deze hoofdstraat aaneen rijen, Bomaanslagen en dergelijke beïnvloe den in geen enkele mate het leven van alledag. Iedereen gaat gewoon zijn gang. En men haalt hoofdschuddend de schouders op als de kranten uit Parijs weer met verontrustend-grote koppen op de voorpagina een explosie vermelden waar men hier niet eens bij stilstaat. De politie en de Tour de France zijn in deze dagen het onder werp van meer gesprekken dan de bomaanslagen van de Neo-Destoer. Ook onder de meerderheid van de Tu nesiërs. Gaart de mannen zich straks „verkleden" Zullen wij, heren van Nederland, ook mee gaan doen aan de mode, voor ons ontworpen door kopstukken onder de maatkleermakers? Wij kunnen dan onze colbertjes wel in de kast hangen, want daar kunnen we dan ons zelf niet meer in „vertonen". Dat vrouwen zeggen, dat wij zo „saai" aangekleed zijn, zullen we dan niet meer horen. Want ook wij, als we aan de Mode-koningen-roep gehoor geven, zullen er op moeten gaan letten wat nu eigenlijk bij elkaar past. Zijn déze schoenen wel geschikt om bij dat pak te dragen? Afijn, we kennen dat wel, de vrouwen hebben we er vaak mee geplaagd. Maar laten we eerlijk zijn, zijn we niet erg eentonig? Hoevelen van ons lopen een hele week met hetzelfde pak, das en schoenen? Ja, een overhemd (liefst zonder stropdas er op, verwisselen we nog wel eens een keer. Maar niet omdat we vinden dat het niet zo goed bij ons pak past, maar om de eenvoudige reden, dat het vuil is Door middel van een show hebben nu maat kleermakers uit acht verschillende landen (waaronder ook Neder land, getracht hierin verandering te brengen. In het Casino te Sche- veningen werd Woens dag j.l. voor het eerst in de snijdershistorie, een mannen-mannequin -show georganiseerd. Daar konden we een Parijzenaar zien flane ren in een grijs cos- tuum met daaronder een twee-rij fantasie- vest, het jasje van opengesneden revers voorzien en (gaat U nu niet lachen) op z'n hoofd een plat rond hoedje. De muziek speelde, terwijl deze creatie gelanceerd werd „C'est si bon!", maar „bon" of niet, nadat de ze „mannequin" de show geopend had, kwamen aldra ook de anderen voor het licht der schijnwerpers. Een heer in een hel geel gabardine pak, met éénrij jasje waarop opgestikte zakken en vooral de twee boven ste knopen van het jas je dicht, dus niet al leen de middelste zoals wij het plegen te dra gen. En als we in Pa rijs onze rok willen gaan luchten, dan moe ten daarbij persé witte handschoenen gedragen worden. De vrouwelijke noot in deze show werd no dig geacht, vandaar dat tussen het „optreden" van de heren even een dame-mannequin de aandacht kwam vragen. Na enige tijd kon ge constateerd worden, dat de Engelsen nog steeds statig waren. Mister Hewiss droeg zijn avondcape (rood ge voerd) met verfijnde flair. De Italianen wa ren naar onze smaak een ietsje te opzichtig en de Duitsers feilloos, maar die hadden zich alleen wat te brede schouders aangemeten. Lange knikkende pan talons waren van de lijst geschrapt, een pan talon la mode 1952 hangt vrij op de schoe nen en is ongeveer 24 cm wijd. Ook zullen we moeten gaan letten op wat de vrouw die aan onze zijde loopt draagt. Waagt U het niet een blauwe hoed te dragen als zij een gele jas draagt, want dan be hoort die hoed de kleur geel te hebben. De sjaalkraag, die met een zacht gebogen lijn direct overloopt in de revers, gaat onze klassieke revers ver vangen. De broekspijpen krij gen breed omgeslagen zomen, maar wanneer U daar niet aan kunt wennen: zonder zomen is ook geen bezwaar. „Ziet U heren, het is de stijl die wij vast wil len houden"! kwam één der kleermakers de pers in het oor fluisteren. „Wanneer je het am bacht aan kant zet, krijg je algemene vervlak king. Dit is kunstwerk: van mensen die hiervoor acht a negen jaar heb ben gestudeerd. Geluk kig draagt dertig pCt van de Nederlandse mannen nog maatkle ding". In het vervolg zullen alle nieuwe vindingen vooral op het gebied van rationalisatie voor het eerst in de historie van de maatkleerma kers, vrij uitgewisseld worden. „Blijf hier!" tot Prof. Berkouwer. Enkele tientallen predikanten van de Gereformeerde Kerken uit de classis Amsterdam hebben zich in een gemeen schappelijk schrijven gericht tot de hoogleraar in de dogmatiek aan de V. U., Prof. Dr G. C. Berkouwer, in Ver band met zijn benoeming tot hoogleraar in de dogmatiek van het Calvin Semi nary te Grand Rapids. In deze brief me nen de predikanten, dat Prof. Berkou wer, die nu reeds een van de oudere hoogleraren is, door zijn persoon en door het vak dat hij doceert, n.l. de dogma tiek, moeilijk gemist kan worden. Voorts vragen zij zich af, of de V.U., die de hoogleraar riep, niet min of meer recht heeft op de voltooiing van zijn „dogmatische studiën" in de lijn van de grote gereformeerde dogmatici, vooral van belang ln verband met de geweldi ge omwenteling in het dogmatisch den ken van de 20ste eeuw. VALSE DOCUMENTEN VOOR HANDEL MET HET BUITENLAND. Door Ue Economische controledienst van het ministerie van Economische Za ken is huiszoeking verricht bjj de Haagse zakenman van D., die er van werd ver dacht met gebruikmaking van falsificaties van officiële Nederlandse en buitenland se documenten, handel met het buiten land te drijven. Tijdens deze huiszoeking zijn in de woning van verdachte voor gebruik ge reed zijnde valse documenten aangetrof fen. Tevens kon de hand worden gelegd op een aantal voor de vervalsing beno digde atributen, zoals iralse handtekening stempels. Gebleken is dat deze certificaten reeds op grote schaal waren gebruikt ten einde belangrijke hoeveelheden koper, alumi nium, lood, nikkel, pyriet, wolfram enz. te kunnen betrekken, zogenaamd ten be hoeve van de Nederlandse industrie. Deze documenten zouden moeten dienen om tenslotte de buitenlandse autoriteiten hiermede te overtuigen van de Neder landse eindbestemming der goederen en hen te bewegen tot afgifte van de ver eiste uitvoervergunningen. Verdachte is op last van de Officier van Justitie in verzekering gesteld. De bevolking van België telde op 31 December j.l. 8.703.119 zielen, een toe neming van 49.466 sedert 1950. Het ge boorteoverschot bedroeg 34.836, de rest van de aanwas komt op rekening van het immigratiesaldo, in hoofdzaak tenge volge van de tewerkstelling van Italiaan se mijnwerkers. Kopje onder in Bergen op Zoomse haven. Dinsdagavond reed het zoontje van ds Elseman met zijn step bij de Bonte Brug in de haven en viel van onge veer 4 m. hoogte in de slikken van de drooggevallen haven. Het ventje ging kopje onder. Gelukkig werd het bijtijds opgemerkt door schipper Lande van Nispen, die - zich geen ogenblik bedacht en het ventje nasprong. Het ventje was met zijn hoofd in het slik geraakt en kon door snel optreden van een verstikkingsdood gered wor den. Beiden konden zich daarna bij (Nadruk verboden.) omwonenden reinigen. 8.55 uur van Amersfoort naar Amster dam was vertrokken, is bij Birkhoven een rijtuig met één as ontspoord. De twee achterste rijtuigen van de trein, die te Amersfoort hadden moeten blij ven, waren blijkbaar niet geheel losge- Stap voor stap. „Het is precies wat Tunesië nodig heeftzegt hij met nog meer over tuiging dan de resident-generaal zelf. „In welk opzicht „We moeten stap voor stap evolueren., anders ontstaat er anarchie en chaos en daar is niemand mee gebaatmet uit zondering van de communisten dan". „En de Neo-Destoer....?" Hij haalt zijn schouders op. „Dat gaat wel voorbij „Vanzelf De roeping van Mattheus, een schilderij van Hendrick Ter- brugghen (1588—1629). Een ech te navolger van Caravaggio in het licht-effect en in de uitbeel ding der gezichten. Maar ook in de gebaren! Let op de zes handen die hier te zien zijn. (Van een onzer redacteureh.) „Ik ben eigenlijk tegen schil derijententoonstellingen. Mijn grote bezwaar is, dat het weg halen en vervoeren van schilde rijen uit allerlei hoeken van de wereld aan die kunstwerken geen goed doet. Men kan ze het best op hun plaats laten. Maar als er dan met alle geweld schilderijen tentoonstellingen moeten komen, welnu dan dienen die exposities ook bijzonder goed te zijn." Deze woorden spreekt dr M. Elisa beth Houtzager, directrice van het Centraal Museum te Utrecht, als zij ons rondleidt op de in haar museum ingerichte tentoonstelling „Caravaggio en de Nederlanden". En wanneer wij onder haar leiding deze expositie heb ben gezien dan moeten we wel consta teren, dat „Caravaggio en de Nederlan den" waarlijk iets heel bijzonders is en dat het transport van schilderijen uit alle hoeken van de wereld voor ditmaal gerechtvaardigd was. De hoop van mej. Houtzager en van ons is, dat velen naar Utrecht zullen komen om zelf te kunnen vaststellen dat deze tentoonstelling inderdaad bij zonder goed is. De naam Caravaggio zal menigeen weinig zeggen. Voegen wij er aan toe dat deze naam behoorde bij een Itali aans schilder die leefde van 1573 tot 1610 dan zal men niet veel verder zijn. School gemaakt. Waarom dan deze tentoonstelling van 115 schilderijen, waaronder er slechts vijf of zes door Caravaggio ge maakt zijn? Het raadsel is gauw op gelost wanneer men weet dat de Ita liaanse schilder school gemaakt heeft in ons vaderland. Omstreeks het jaar 1600 bezochten tal van jonge Nederlandse kunstenaars Italië en inzonderheid Rome. Daar maakten zij kennis met het werk van Caravaggio, dat hun bewondering kreeg. Wanneer de schilder Carel van Man der in het begin van de 17e eeuw zijn „Schilder-boeck" samenstelt (waarin biografieën van bekende kunstenaars staan) dan vermeldt hij daarin ook Caravaggio „die te Room wonderlijcke dingen doet". Wat hij daar schreef was kennelijk opvattig van zijn Ne derlandse kunstbroeders die te Rome hadden gewerkt. Materiele schade viel mee. Twee gedeeltelijk ontkoppelde rijtuigen veroorzaakten het ongeval. Van de trein, die gistermorgen om koppeld. Alleen de mechanische- en de luchtkoppeling waren verbroken. Onder weg werd de bestuurder door een over wegwachter gewaarschuwd, dat er iets niet in orde was. Hij remde daarop, met het gevolg, dat de laatste twee rijtui gen, die onberemd waren, op de daar voor lopende rijtuigen reden. Het laat ste balkon van de eigenlijke trein en het eerste balkon van de twee gedeelte lijk ontkoppelde rijtuigen werden inge drukt. Ook een bagagewagen, die mid den in de trein liep, onderging gedeel telijk hetzelfde lot. Ér waren zeven ge wonden, onder wie één ernstig. De ernstig gewonde, de hoofdconduc teur G. de Jager uit Amsterdam, moest uit de bagagewagen worden losgezaagd. De gewonden zijn naar het ziekenhuis „de Lichtenberg" vervoerd. Zij konden met uitzondering van de hoofdconduc teur, na verbonden te zijn allen hun weg vervolgen. Het treinverkeer tus sen Amsterdam en Amersfoort werd lange tijd over enkel spoor onderhou den. Onder de reizigers ontstond enige pa niek. Velen verlieten de trein roepend om hulp. Onder hen bevonden zich en kelen, die verwondingen hadden opge lopen. Drie ambulancewagens van de G.G.D. van Amersfoort waren snel ter plaatse. Enkelen hadden een shock. De mate riële schade ls meegevallen. De electri- sche bovenleiding is geheel Intact ge bleven. Nu is het wel zo, dat geen enkele onzer landgenoten rechtstreeks Cara- vaggio als zijn leermeester heeft er- stelling om er geboeid te worden door r 1 K ir 1ld TT„ff.. 1L -z J ufiTa nrtrm mi+k/i/lTfïiin/s 7 O njo OYt Ons heeft dit het meest getroffen op het doek genaamd „Het offer van Isaac". Hier ziet men een en al ex pressie: de angst van Isaac, de verbe tenheid van Abraham, de beslistheid van de engel en de stille overgave van het ram. Op dit tafereel, waarbij de werking van licht en donker van zo veel belang is, zien wij Caravaggio te- vens als een meester in het uitbeelden van handgebaren. De navolgers. Na de enkele schilderijen van Cara vaggio zelf, ziet men er een menigte van zijn navolgers uit Noord- en Zuid- Nederland. Tal van schilderijen had den hier te lande reeds jarenlang in musea en andere openbare verzame lingen gehangen en waren derhalve bekend. Men mag echter de speurzin van mej. dr Houtzager en haar mede werkers roemen, die een reeks van kunstwerken uit particulier bezit voor een groot deel nooit geëxposeerd in Utrecht heeft gekregen. Welke zijn vooral de meester die onder invloed van Caravaggio hebben gestaan? Ten eerste Theodoor van Ba- buren, een Utrechter die zelf in Rome heeft gewerkt en van wie het doek „De Doornenkoning" door Caravaggio geschilderd kon zijn. Dan Jan van Bijlert die zich ge waagd heeft aan een uitbeelding van de roeping van Mattheus, zulks op het voetspoor van de Italiaanse meester. Hetzelfde onderwerp werd gekozen door Hendrick Terbrugghen bij wie wel zeer duidelijk het principe van Caravaggio is nagevolgd. We vinden voorts Gerard van Hout horst in de rij dergenen wier werk niet zonder Italiaanse invloeden is geble ven. Zijn schilderij „De Koppelaar ster" vertoont magistrale licht-effec- ten en behoort tot het boeiendse wat men op de expositie zien kan. Figuren als Paulus Bor, Abraham Bloemaert en Matthias Stoomer zijn er in verscheidene te zien. Daarnaast minder bekende schilders en een rijke variatie van Zuid-Nederlanders, die we hier niet zullen noemen. Al deze kunstenaars hebben de in vloed van Caravaggio ondergaan. In hun gezelschap bevinden zich ook meesters als Frans Hals en Rembrandt. Men weet hoe Rembrandts kracht ook zat in de wisselkring van licht en don ker op zijn doeken. Het moge opmerkelijk heten, dat het onder „Caravaggisme" aangeduide verschijnsel eerst goed ontdekt is in deze eeuw. Het klare bewijs van de invloed die Caravaggio op jongere tijdgenoten heeft gehad, werd vorig jaar op een tentoonstelling te Milaan geleverd. Het nieuwe bewijs ziet men te Utrecht. Men bezoeke deze tentoon Fortuin bleek geen fortuin te zijn. Een sergeant van de Parijse politie zag Donderdag een oude koffer in de Seine drijven. Hij viste de koffer er uit en opende hein. Er bleek een bedrag van ongeveer honderd duizend dollar in te zitten. Het poiitielaboratorium kwam tot de ontdekking, dat de in de koffer aan getroffen dollarbiljetten vals zijn. De Parijse politie poogt uit te vinden door wie en onder welke omstandigheden de koffer met het valse geld in de Seine is geworpen. kend. Maar moet dat? Er zijn in het werk van menige Noord- of Zuid- Nederlander voldoende invloeden van Caravaggio aan te wijzen om te kunnen vaststellen, dat men het principe van de Italiaan heeft gevolgd. Dat principe was: het op een schilderij naar voren halen van enkele personen of hande lingen in het volle licht, het accentu eren van gebaren en het onuitgewerkt laten van de achtergrond. Bij het be trekkelijk weinige wat door Caravaggio op doek wordt gebracht ontwaart men evenwel een rijkdom aan uitbeel ding die ongeëvenaard schijnt de rijkdom aan uitbeelding, licht en kleur. Wie geen gelegenheid heeft om naar Utrecht te komen, kan na 10 Aug. voor dezelfde tentoonstelling in Ant werpen terecht. Het ziet er naar uit dat in deze zomer tienduizenden land genoten naar België zullen gaan. Zij krijgen daar dan gelegenheid hun scha de in te halen. Wil men de vele Utrechtse meesters uit de 17e eeuw in hun eigen stad zien, dan bezoeke men in de komende we ken het Centraal Museum. Daar her leeft de Gouden Eeuw in al haar glo rie. Comité van werklozen en DUW- arbeiders richt zich tot dr Drees. Het comité van werklozen en D.U.W.- arbeiders heeft de ministerpresident schriftelijk medegedeeld, dat van de nieuwe regering vooral doeltreffende maatregelen worden verwacht tot be strijding van de werkloosheid. Het co mité zegt verder het noodzakelijk te achten, dat een absoluut ontslagverbod wordt afgekondigd en dat een toestand van volledige werkgelegenheid wordt nagestreefd. Tevens dringt het comité met klem aan op een drastische verhoging van de z.g. B-uitkering en op het opnemen van alle werklozen in deze regeling, zodra zij zijn uitgetrokken van de werkloosheidswet en de A-regeling. Verder is het een gebie dende eis, aldus het adres, dat de grond en stopionen bij de D.U.W. met tenminste 10 procent worden verhoogd. Tenslotte wil het comité een week vacantiegeld voor de arbeiders. ZATERDAG RONDE VAN OUD-VOSSEMEER. Zaterdagmiddag zal voor de vijfde maal te Oud-Vossemeer een wed- wedstrijd voor amateurs worden ver reden. Een vijftigtal amateurs, w.o. ook Zeeuwen, zullen aan de start ver schijnen. Om half drie is de start. De renners rijden 65 ronden van plm. 1600 m. Het comité, dat deze ronde heeft georganiseerd, heeft er steeds naar gestreefd de beste rijders naar dit plaatsje te krijgen en ook het veld, dat nu weer zal starten, is van zeer goed gehalte. Wim van Est en Woutje Wagtmans hebben de „erste en twee de ronde van Oud-Vossemeer gewon nen, waaruit moge blijken, dat het comité wel een goede keus had.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3