TUSSEN HET PUIN BLOEIEN PAARDEBLOEMEN, maar in de bergen is 't voorjaar. „President Roberts" lag in de haven van Agadir in Marokko. Van een bakkertje, dat niet bang was, mensen van goeden wille en politieke domkoppen... ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina S Weerzien met Duitsland. (I) Zeeuws toerisme schept nieuwe functies. Dolend over de zeeën Opvarenden zouden er genoeg van krijgen. Stemming aan boord van notaris Quadvliegts jacht laat wel iets te wensen over» Donderdag 5 Juni 1952 TODTNAU IM SCHWARZWALD, Mei 1952. - Frau Wehrle, de ronde gezellige bakkersvrouw, herkent me onmiddellijk. Ze slaat verbaasd de handen ineen. Haar winkeltje ligt vlak naast de kerk en ik heb, als ik na de autorit van drie dagen met stijve knieën uitstap, de verleiding niet kunnen weerstaan om meteen het hardstenen stoepje te betreden en het belletje te laten rinkelen. Voor ik binnenging keek ik onbewust m'n kleding langs. Ge moet namelijk weten, dat, als wij destijds onze schamele broodbonnetjes bij haar gingen wisselen met de zekerheid, dat we een kilo méér kregen dan waar we recht op hadden en ze bemerkte dat er iemand een gat in zijn broek had of met een versleten sok rondliep, ze hem mee nam naar de achterkamer, waar het gat werd gestopt. Haar waslijnen hingen meestal vol met HoUands wasgoed, want we waren hier met een kleine veertig man. „Het is al erg genoeg", zei ze dan, „dat jullie hier voor „Die Lumpe" moeten werken Vrouw Wehrle was, zoals ge begre pen zult hebben, nu niet bepaald be zaaid met nationaal-socialistische moedervlekken en hoe arroganter en heerszuchtiger de party en de Orts- gruppenleiter met zyn ene arm, tegen over ons en tegenover haar optrad, hoe gezelliger ze werd. En haar kleine Joseph hy ls twee jaar geleden gestorven stond haar dapper bij. Hij zag er uit als een pantoffelheld, maar hield ons regelmatig op de hoog te van het laatste Engelse nieuws Nee, hij was niet bang, de kleine bak ker. Bestond hij het zelfs niet, om, te midden van de partijleden, een goede pro-Amerikaanse mop te vertellen? Ik herinner me dat nog goed. We zaten met een groepje Hollanders in een Qastwirtschaft. Aan hun „stamtafel" in een andere hoek zaten de partij bonzen van het stadje, die nors naar ons keken en opletten of de waard ons geen wyn zou geven. Die was na melijk niet voor „Auslander" bestemd, moet ge weten. We waren net van plan ons geluk elders te beproeven, toen de kleine Joseph binnentrad. „Grüsz-di" zei hij achteloos. De waard knikte schuw, de partij gromde. We schoven al een eindje opzij, maar de bakker draaide zich om, met een knipoogje, en keerde zich naar de stamtafel. Hebben jullie het gehoord?" zei hij en sloeg met een vuist in zijn open hand. „Daar komt me vannacht toch zo'n Amerikaanse bommenwerper over Zwitserland hierheen vliegen. De Zwitserse luchtafweer seint naar bo ven: „Hé, je vliegt over Zwitsers. grondgebied". De Amerikaan seint te rug: Dat weet ik!''. De partij gromde, en de kleine bak ker vervolgde: „De Zwitser seint: Als je niet vlug weggaat, schiet ik!" Die Amerikaan, seint terug„Dat weet ik!" „Nou daar begint me de Zwitserse luchtafweer te schieten, maar allemaal mis hé?" Seint die Amerikaan terug: „Hé, je schiet veel te laag!" En weet je, wat die Zwitsers toen deden? Ze seinden terug: „Dat weten we!" Ge had de gezichten van de partij moeten zien, mensen! Ach, snappen deden ze de mop niet. „Brutaliteit", gromde de kleine bakker en dronk z'n „viertele" aan de tapkast, waar de waard, nerveus, de glazen begon te spoelen. Ge kunt kiezen. Als ge ooit nog eens met een auto het buitenland intrekt, wendt U dan met een gerust hart tot de A.N.W.B. of de K.N.A.C. Ze stippelen een mooie route voor U uit. Wilt ge snel op de plaats van bestemming zijn, welnu dan kan dat. Wilt ge onderweg nog wat van natuurschoon genieten, even min een bezwaar. Ik koos, voor de heenreis het laatste. Ge moet er, in dat geval, wel op bedacht zijn, dat ge vele haardspeld- bochten moet „nemen" en af en toe duchtig moet klimmen, hetgeen op zichzelf ook weer verrassingen ople ver, Bij Locht, achter Heerlen, dreef de Duitse douane, in de vorm van een stoppelig kereltje, dat op kromme pikkeltjes daar de wacht stond te houden en dat in een mooi groen uni form, met de onvermijdelijke Duitse pet met lange klep op, rondliep, met geweld een stempel in ons paspoort. H:j neusde eens onverschillig in mijn koffer, vroeg of er geen „Bonenkaffee" werd meegevoerd, liet me de bande rolles van mijn sigaretten voorraadje verbreken en rook eens begerig aan '■et blikje Engelse sigaretten dat ik me voor deze tocht had veroorloofd. Hij salueerde beleefd, toen hij de tol boom ophaalde. Het was zo te zien, wel een geschikt mannetje. ^an Locht naar Aken is 't maar een mapje en ge kunt niet verdwalen want met zijn gewone „Gründlichtkeit" heeft de Duitser zowat op iedere straathoek de ook hier destijds bekende geel met zwarte bordjes geplaatst. Daar in Aken zagen v,e de eerste puinhopen weer terug. Ze hebben het gewoon laten liggen en zyn buiten de stad maar weer aan bet bouwen ge slagen. Maar de trams rijden weer tjin- gelend dwars door aïie hoeken en het Duitse volk, ziet geloof ik, niet meer, hoe op de bergen puin' tussen de naakte muren paardebloemen zijn gaan groeien. De vrouwen lopen, netjes gekleed te winkelen en voor de restaurants, die nel zijn opgebouwd, staan dure auto's. 1 ocnt vol verrassingen. Ge behoeft overigens heus geen luxe es te bezitten om een genoeglijke va- cantietocht te maken. Tenminste onze Kleine Morris 8 hield zich bést. Ook oen, na Aken, de klim pas recht be gon. Door het Eifelgebergte ging het op o„ ??Z toe; een tocht vo1 verrassin- lifu'a ®erst? was Monschau, een lief- UK dorpje, diep in een dal verscholen. Je ziet het ineens liggen. Zo maar, als een plaatje uit een sprookjesboek ligt het in de diepte neergevlijd. Een trotse hoge en welhaast onneembare burcht beheerst boven op een steile helling het beeld. Als ge met een.auto door de smalle straatjes rijdt, waar de ge veltjes met de bekende „holzfacher" elkaar soms dreigen te raken, verwacht ge ieder moment een oude diligence te ontmoeten, en ge zult m'n verbazing kunnen begrijpen, toen ik werkelijk het drietonig signaal van een wald hoorn hoorde weerklinken. Het was de diligence, maar nu in de vorm van een gele autobus van de Deutsche Bundesbahn, met op de zijkant een posthoorntje geschilderd. Hij snorde langs me heen met een vaart van in de zeventig een steile helling op. Die moderne diligence's beschikken name lijk over heel wat gebundelde paarde- krachten. De eerste dag kwam ik met mijn acht paarden niet verder dan Adenau, een mooi dorpje vlak bij de Nürburg- ring, de bekende autorenbaan van de Eifel. De avond hing al tussen de berg- oefent veel invloed uit op jong Ade nau. In een klein zijsteegje, waar tien tallen zware motoren voor een werk plaats stonden opgesteld, stond een jonge vrouw verbeten te sissen tegen zo'n jonge motormaniak, „dat ie zich niet op z'n kop moest laten zitten Maar ie trekt zo slecht!" verontschul digde hy zich. „Dan repareer je dat ding maar", kefte zc. „Als je de prijs maar wint. Ben jij een kerel!" Die Nürburgring is overigens geen kleinigheid. Op weg naar Koblenz ben ik er een keer overheen ge snord. Er zijn bochten in waar grote kerels zelfs koud van worden. Langs de Rijn. Méér nog heb ik echter genoten van het natuurschoon, want het was volop lente in de bergen. Voor iemand, die gewoon is aan het vlakke Hollandse landschap biedt het berglandschap voortdurend afwisseling. Heuvels met malse groene weiden, waarop trage koeien heel in de hoogte grazen, weg schietende beekjes en daartussen de kronkelende wegen, die klimmen en dalen, nu eens een wijds uitzicht bie dend, dan weer zich slingerend tussen twee nauwe wanden doorboren. Van Koblenz tot Bingen voert de tocht langs de Rijn. Met aan de rech terkant de steil oprijzende bergen, waarop tot ver in de hoogte de ontel bare stokken van de wijngaarden en aan de linkerzijde, vlak naast de weg, de snel stromende rivier was dit wel haast het mooiste gedeelte van de rit. De oude kastelen, de plompe burch ten die daar in de hoogte -oprijzen, scheppen een onvergetelijke sfeer, een sfeer van sagen over woeste roofrid ders, die de reizigers overvielen, die met hun schepen de rivieren afzak ten. Het is een sfeer, die niet ver stoord wordt door de honderden aken en de vele plezierboten, die deze machtige stroom bevaren. Zelfs de lange colonnes militaire voertuigen, bemand met nonchalant rokende Yankees, die in woeste vaart de weg langs racen, kunnen deze sfeer niet verstoren. Achter de blauw om- TOEN WE met wei- Weinig meer dan een terugkeerde heb ik be nig meer dan een oude overallmaar het merktdat velen maar overall aan en op hou- lager werd iedere Zater- weinig veranderd zijn. ten klompschoenen door dag gepoetst! Maar heb ik ook erva- de straten van het klei- ren, dat naast de poli- ne Zuidwestduitse stad- tieke domkoppen, velen je Todtnau klosten op chen die ons toen sarde van goede wille wonen, weg naar de fabriek, ,dat ze toch lekker nog Het verblijf in het Zuid waar we als „Hilfsar- een geheim wapen had- westen van Duitsland, beiter" de bevrijding den". Nu na zeven jaar tussen de lenteheuvels verbeidden, droomden die droom in vervulling van het Zwarte Woud we, dat we nog eens is gegaan en ik zij het leverde genoeg stof met een luxe slee terug niet met een slee, doch voor een luchtige reis- zouden keren. Zo maar, met een heel klein, reportage, waarmee we om iedereen uit te la- maar bést vierpittertje, heden een begin maken. Kronkelende wegen, die klimmen en dalen. toppen toen ik er arriveerde en in de I waasde toppen van Hunsrück en Tau- haast een goed onderkomen te vinden, I nus leeft een bevolking, die zichzelf •1 17 -r 7 A— in -/-LI (M UIOV nnVl fllo 1-VAC11,Q77_ stopte ik natuurlijk bij een véél te luxe hotel. De wijze woorden van m'n baas om het maar zuinig aan te doen, was ik, bij de aanblik van de picolo, die naar buiten snelde, totaal verge ten. Temeer omdat de jongen zulke vrien delijke pogingen deed om Hollands te praten en hij in de garage meteen ijve rig begon de wagen van stof te ont doen. Zodoende betaalde ik 13 Mark voor een nachtje slapen en een ontbijt. Achteraf beschouwd, was dat wel wat te duur, want het was nog maar vóór seizoen. Voorts vermaakte jong Ade nau zich, naast mijn slaapvertrek, tot diep in de avond met een Amerikaanse cowboyfilm, het geen nog te verdragen zou zijn geweest, als het .apparaat, dat dit cultuurproduct op het witte doek wierp, maar niet zo'n ellendig reute lend geluid had gemaakt. Het bed was overigens prima. Voor ik slapen ging, heb ik Adenau nog bekeken. Het is één lange straat. Alleen de huizen zijn wat groter. Vier keer ben ik bijna overreden door jonge motor-enthousiastelingen, want de Nürburgring, waar deze maand grote races plaats vonden, is gebleven in haar schamele boeren woningen. Overigens moet ge, als automobilist, voortdurend op Uw hoede zijn, want de spoorlijn kruist de weg ontelbare malen. De avond van de tweede dag be reikte ik Rastatt, een stad even ten Zuiden van Karlsruhe, met veel, heel veel puin. Maar de protserige bios coop draait weer en de Fransen heb- men er een duur casino laten inrich ten. Pas op, dat ge het trottoir voor het casino niet betreedt. Toen ik op een avondwandeling, niets vermoedend deze luxe gelegenheid voorbijliep, werd ik er door een Franse wacht post bars weggejaagd. Over Offenburg en Freiburg be reikte ik in een halve dag het eind doel Todtnau. Achter Freiburg heb ik dat wil ik eerlijk bekennen nog wel even in m'n rats gezeten. Freiburg ligt na melijk pal aan de rand van het Hoch- Schwarzwald en om in Todtnau te komen, dat verscholen ligt ;ussen de uitlopers van de 1500 m. hoge Feld- berg, moet men geducht klimmen. Dat de weg zo steil, zou zijn en er zoveel scherp klimmende bochten in zouden zitten, had ik me waarlijk niet voor kunnen stellen. Als een berggeit nam de kleine Morris de eerste hellingen, doch later nam het tempo zichtbaar af, zelfs zó veel, dat we als een slak naar boven kropen. Toen ik tenslotte met een zucht van verlichting boven stond, bleek, dat een draad van een bougie aarde had ge maakt en de wagenop drie cylin der de achthonderd meter had ge klommen. De Hollanders, die destijds in Todt nau terecht zijn gekomen, hebben, en ze komen daar eerlijk voor uit, ge boft. Natuurlijk, het was lang geen pretje om in Duitsland te werk te worden gesteld, doch wie in een grote stad heeft gezeten, in Leipzig, Stutt gart, Mannheim, Keulen of Hamburg, heeft honderdmaal meer gevaar gelo pen dan de veertig man, die hier hun werk moesten verrichten. Luchtalarm kende men niet en, wat voornamer was, zestig procent van de bevolking was hen goed gezind. Want Todtnau is een plaatsje, dat voor de oorlog practisch uitsluitend heeft geleefd van het vreemdelingenverkeer en de Hol landers waren er altijd geziene gas ten. En toen de Hollanders er later als arbeiders door de straten sjokten heb ben zij geleerd, dat er naast de nazi's ook nog anderen in Duitsland waren. Anderen, zoals Frau W. en haar man. Nu ik hier ben teruggekeerd heb ik met die anderen vele gesprekken gevoerd. Zij wilden niets liever, dan de hele erfenis van de oorlog liquideren en de ellende, die het Derde Rijk heeft aangericht, weer goed maken. Ik heb echter ook Duitsers ont moet, die nog restanten aan heers zuchtige tradities met zich meedra gen. Die nog een tekort aan schuld gevoelens tonen en die niet willen toegeven, dat ze politieke domkop pen zijn. Ze hokken samen en doen door hun uitingen van nationaal zelfbeklag en verongelijktheid alles wat in hun vermogen ligt om te ver hinderen, dat hun land als volwaar dig lid van een Europese gemeen schap woi dt geaccepteerd. Ad. Het jaarlijks toenemende toeristen bezoek aan Zeeland heeft een nieuwe functie gecreëerd, n.l. die van gids. Dagelijks kan men ze bezig zien, vooral bij de provinciale boot op de lijn VlissingenBreskens. Actief in hun optreden en rad van tong in diverse talen bewijzen ze hun dien sten aan de vreemdeling, die zonder deze gedienstige mannen argeloos langs plaatsen zouden rijden of lo pen, waar kortgeleden nog 60 m diepte gaapte inplaats van een zware massieve dijk. Nuttige mensen zijn het voor onze streek. Dagelijks worden contracten ge legd voor grote gezelschappen en in het buitenland hangen hun propaganda- biljetten of liggen hun folders op V.V.V.-bureaux. Onmisbare schakels zijn ze geworden voor hotel-restau rant en cafébedrijf. We troffen een dezer dagen zo'n bekend geworden figuur aan. Guide de Walcheren, G, A. de Wilde. Met in haast gecharterde collega's di rigeerde hij een vijftal bussen met Belgische toeristen naar het veer om Walcheren te gaan bezichtigen. In rad Frans vertelde hij reeds een en ander uit de omgeving. Een keurig verzorgde folder met gegevens van Walcheren ging rond en enkele restau rants op Walcheren troffen reeds de voorbereidingen om de vele gasten god te onthalen voor kostbare de viezen. Vele dagen zyn reeds volgeboekt voor deze actieve gids. Vooral de ko mende feestdagen zullen de gehele persoon van hem eisen. Op dergelijke dagen komt alles tegelijk. Voorzover mogelijk schakelt hij weer zijn col lega's in en de toeristenmotor draait op volle toeren. Het Zeeuwse zaken leven kan gerust zyn. Keurig op tijd voor zakenman en toerist zal hij d« gezelschappen straks weer afleveren en de deviezen zullen rollen. Jaarlijki zal hy een grotere rol gaan spelen in het toeristenleven. In het belang van Zeeland en natuurlijk van zichzelf. Zuidkoreaanse Nationale Vergadering geboycot. De aanhangers van de Zuidkoreaan se president Syngman Rhee hebben gisteren verklaard, dat zij niet meet aan vergaderingen van het Parlement zullen deelnemen. De Nationale Ver gadering wordt door dit besluit z« goed als machteloos. Zij zal nu ooi geen president kunnen kiezen. Een congres van Jehova's getuigen zon Zondagmiddag worden besloten met eer openbare bijeenkomst in een tent op he! terrein der gemeente Venlo. De Katho lieke inwoners van Venlo waren zeer ge kant tegen deze vergadering. Toen dl openbare vergadering zou beginnen, ver. zamelden zich ongeveer 200 personen veelal leden van „Katholiek Venlo" met de bedoeling de vergadering met stink bommen enz. te verstoren. De politi» heeft dit onder leiding van de burge meester van Venlo verijdeld, maar het re. sultaat was niettemin, dat de vergaderin] een besloten karakter droeg. Een week of zeven geleden hebben ze dat in de haven van Agadir gedaan: het In opkomst zijnde sardine- en groenten- centrum aan de Zuidkust, waar de Haag se maatschappij Zanen en Verstoep al anderhalf jaar bezig is met de uitbrei ding van de haven. De laatste dagen heb ik de opvarenden van de „President Roberts" regelmatig in Todtnau, nü weer vacantie-oord, waar destijds 40 Hollanders moesten werken, ligt beschut tussen de uit lopers van de 1500 m. hoge Feldberg. (Van onze correspondent Alfred van Sprang.) AGADIR (Fransch-Marokko), Mei 1952. Temidden van de vissersschepen en kustvaarders in de kleine haven ligt een wit jacht met de vlag van Lyberia van de achtersteven en op de boeg de naam „President Roberts": het geruchtmakende schip, waarmee de Neder landse notaris Quadvliegt en drie-en-twintig reisgenoten ruim een jaar geleden het zeegat gekozen hebben en waarover de binnen- en buitenlandse pers sindsdien zoveel geschreven heeft. De feiten zijn in het kort: een viertal Nederlandse families heeft haar hele hebben en houwen te gelde gemaakt. Met geld, goud en een enorme hoeveelheid levensmiddelen hebben zij zich ingescheept op het vroegere jacht van de Britse koning en zijn met een Poolse kapitein op de brug in een waas van geheimzinnigheid vertrokken. Min of meer doelloos zijn ze langs de kusten van Spanje, Noord- Afrika en Portugal gaan zwerven om hier of daar een haven binnen te lopen en er voor korte of lange tijd het anker te laten vallen. de stad kunnen gadeslaan. Een enkele keer heb ik ook (toevallig in de buurt gezeten) naar hun gesprekken kunnen luisteren. Tevens heb ik met verscheide ne personen gesproken, die in min of meer direct contact met het schip en zijn opvarenden staan. Met buitensluiting van alle geheimzinnigheid en sensatie is deze hele romantisch-aandoende onderneming eigenlijk met twee nuchtere woorden te karakteriseren: zielige dwaling. Voor de buitenwereld trachten de op varenden van de „President Roberts' krampachtig een air van gewichtigheid te scheppen. Men spreekt met vreemden over het bestaan van een kapitaalkrach tige maatschappij met kantoren in ver schillende delen van de wereld en grote interesse. Men heeft het over het stich ten van belangen in Zuid-Afrika en Zuid-Amerika. En over meer van derge lijke luchtkastelen. Er is echter geen enkel bewijs van het bestaan van een maatschappij en evenmin van transacties. Men leeft van de fondsen waarmee men vertrokken is. Door de grote kosten, die het houden van een jacht met een be manning van veertien koppen en vier-en twintig passagiers met zich meebrengen verminderen de fondsen uiteraard sneL Er is weliswaar nog geen sprake van geldnood, maar de bodem van de schat kist begint toch zichtbaar te worden, en daarmee is ook de stemming aan boord aan het verminderen. Het is niet meer dan natuurlijk, dat er moeilijkheden ontstaan als vier fa milies een jaar lang onder zulke onge wone omstandigheden met elkaar moeten leven. En vooral als alles niet naar wens verloopt. De zoon van de Haagse kleermaker Lomberts heeft zo'n beetje de leiding tot zich getrokken. Velen twijfelen aan zijn verstandelijke ver mogens. In ieder geval heeft hij de rest van het schip zo in zijn macht, dat allen inclusief notabene zijn eigen familie leden hem met president aanspre ken. Verscheidenen van hen schijnen echter meer dan genoeg te hebben van de geschiedenis en niets liever te willen dan naar Nederland terug te keren en weer een normaal leven te leiden. Aan de andere kant zijn ze echter zodanig geschrokken van het rumoer dat er om lun daad ontstaan is (vooral ook door de artikelen in de kranten) dat ze eraan twijfelen of het nog wel mogelijk zal zijn in hun eigen omgeving terug te keren. MISREKENING. De oorspronkelijke opzet, zich op deze manier aan de dreigende greep van de Russen te onttrekken (wat wel als de basis van het geheel aan te nemen is), is volkomen mislukt door het uitblijven van die gevreesde oorlog. De beoogde winst is daardoor vanzelf in verlies veranderd. Men heeft de schepen in Nederland achter zich verbrand. Men heeft lijdelijk moeten toezien hoe men op alle mogelijke manieren gecompro mitteerd is. Men heeft door eigen vreemd gedrag de hele situatie nog verder ver troebeld. En nu zit men met de scher ven: een ontevreden groep mensen, die uitzichtloos over de wereld doolt en in haar hart terug wil n'e sninenleving waar ze thuis hoow TAXICHAUFFEUR. Toe., ik up een avond kapitein Kazi- mierz No wak in een café tegen het lijf liep en hem naar de toestand aan boord van de „President Roberts" vroeg hief nij afwerend zijn armen op en zei: „Luister, monsieurtaxichauffeurs vervoeren hun passagiers naar de plaats waar ze heen willen en ze verdiepen zich niet in de problemen van die mensen. Welnu Ik ben de taxichauffeur van de „President Roberts" en doe hetzelfde". Er is een buitengewoon spannende roman te schrijven over het jacht „Pre sident Roberts" met de wonderlijke kleer makerszoon, met de pater en de ver pleegsters, de volwassenen en de kinde ren en de internationale bemanning. Het is niet moeilijk deze mensen nog belach- lijker te maken dan ze zichzelf al ge maakt hebben. Maar ik geloof, dat er ook een andere zijde aan deze geschiedenis zit: de tragische kant van mensen, die zich bitter vergist hebben en daardoor in zulke moeilijke omstandigheden gekomen zijn, dat zij geen uitkomst meer weten en derhalve dit spel tot een of ander onver kwikkelijk einde moeten spelen. Tenzy voor hen een weg gebaand wordt om op hun dwaling terug te keren. Uiteraard met een redelijke boetedoening. (Nadruk verboden). Vrije Universiteitsdagen te Leeuwarden. De jaarlijkse Vrye Universiteitsda gen zullen 9 en 10 Juli a.s. te Leeu warden worden gehouden. Op 9 Juli vinden zowel de wetenschappelijke sa menkomst als de bijeenkomst van Vrouwen V.U.-hulp plaats. Eerstge noemde bijeenkomst wordt dit jaar voorgezeten door prpf. dr A. M. Don- ner, terwijl als referenten optreden prof. dr G. Kuiper van Amsterdam en dr W. F. v. Gunsteren van Wassenaar. Vrouwen V.U.-hulp dat dit jaar door mevr. G. den Houting-v. Haselen van Leeuwarden gepresideerd wordt heeft thans als sprekers mevr. W. P. de Moor-Ringnalda van Enschede en dr J. Lever van Amsterdam. 9 Juli vindt in de Koepelkerk de jaarlijkse bid stond plaats waarin zal voorgaan ds B. Nederlof, Chr. Geref. predikant te Dokkum. Daarna heeft een ontmoe tingssamenkomst plaats waarin het koor „Fryske Stimmen" uit Minnerts- ga zal optreden. De jaarvergadering van de Ver. voor Hoger Onderwijs op Geref. grondslag wordt 10 Juli gehouden en zal worden gepresideerd door mr J. Verdam van Amsterdam. Referenten zullen zijn de heren prof. dr H. N. Ridderhos van Kampen, prof. dr J. F. Koksma van Amsterdam en ds F. Guillaume, Geref. predikant te Amsterdam-West. Alle bijeenkomsten worden in de Harmonie gehouden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3