de loupe ZEELAND DOOR WATER EN VUUR Chr. Ger. Kerken (in tegenwoordige formatie) bestaan 60 jaren. N.V.C.K.H. wordt beambtenbond. Drukbezochte Theologische Hoge- schooldag te Kampen* Belangrijk kerkelijk jaarboek Erkenning van Geref* zijde„Een schismati- sche groep groeide uit tot kerk"* Zaterdag 31 Mei ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 7 Met onderverdeling in beroepsgroepen. (Van onze speciale verslaggever). De Ned. Vereniging van Chr. Kantoor •n Handelsbedienden heeft in haar tegen woordige vorm voor het laatst vergaderd. Op het te Zeist gehouden tweedaags con- Ses der Vereniging is besloten de orga- satie op te heffen en wel op 30 Sep tember a.s. Men zal dan de dag erna, 1 October 1952, een Ned. Chr. Beambten- ond stichten, welke wordt gevormd door ie leden der N.V.C.K.H., van de Ned. !hr. Herkmeestersbond en van de Ver. van Chr. Technici. Althans wanneer bei de laatstgenoemde organisaties op haar komende algemene vergaderingen even eens besluiten tot opheffing van de be staande bond of vereniging en aansluiting b(j de Ned. Chr. Beambtenbond. De drie opgeheven organisaties blijven in de nieuwe Bond als drie bedrijfsgroe pen gehandhaafd. Geleidelijk aan zullen de industriële bedrijfsgroepen uit de Be ambtenbond verdwijnen, totdat deze or ganisatie alleen overhoudt de administra- 'eve werkers in het bank- en verzeke^ ingswezen. De grafische sector van de '.V.C.K.H. wordt momenteel al rijp ge acht voor overheveling naar de bedrigfs- taksgewijze organisatie, met uitzondering echter van het personeel werkzaam in uitgevers- en dagbladbedrijven. TOESPRAAK M. RUPPERT. Mede in verband met het afscheid van de heer A. Borstlap als secretaris der Vereniging, woonde de heer M. RUppert, voorzitter van het C.N.V., de tweede con gresdag bij. Deze feliciteerde de organi satie met het door haar genomen besluit betreffende de nieuwe organisatievorm, waarin hij een middel zag om te komen tot de bedrijfstaksgewijze organisatie. Als het ons gelukt, aldus de voorzitter van het C.N.V., om de tegenstelling tus sen leidinggevende en uitvoerende arbei ders op deze wijze te overbruggen, dan hebben we een sociaal probleem in eigen geledingen opgelost. Daar juist op deze dag de regeling in zake wachtgeld en werkloosheid was af lekomen, wilde de heer Ruppert ook lier iets van zeggen. HjJ zeide het te etreuren, dat de Regering de werkgevers Wet wat verder tegemoet is gekomen. Hu toonde waardering voor het resultaat Van overleg tussen werkgevers, werkne- Siers en Regering. Het een en ander zal e bonafide vakbeweging veel moeite be sparen. ANNA PAUKER IN ONGENADE? De naam van de Roemeense minis ter van buitenlandse zaken, Anna Pau per, die als tweede op de ranglijst van het politieke bureau stond, komt niet meer op de lijst voor van het nieuwe bureau, aldus meldt het Roemeense nieuwsbureau „Agerpress". De naam van Anna Pauker komt thans op de vijfde plaats voor van het organisatie bureau, een ondergeschikt uitvoerend orgaan van het politieke bureau. Mevrouw Pauker stond in nauw con tact met Luca, die enkele dagen geleden uit het hoofdbestuur van de communis tische partij is gestoten. De Duitse douane heeft op verschillen- P,unt-en van de DuitsZwitserse grens autos van een internationale smokkel organisatie in beslag genomen, die koffie en andere artikelen tot een waarde van een millioen mark vervoerden. Vijf smokkelaars zijn gearresteerd. zich aan een hereniging, welke onze vaders zagen als een bevel en ze gen des Heren. Is dat nu veranderd? Kan een schuld verjaren? Kan men van schismatieke groep tot kerk worden' Inderdaad. In de loop der jaren is voor ons aanvaardbaar geworden, dat de broeders, die in 1892 zich aan de hereniging onttrokken, dit deden uit trouw aan de kerk en niet met schismatieke» bedoelingen". Ds Velema, die deze erkenning van Gereformeerde zijde dankbaar no teert, wijst er echter op, dat het her denkingsjaar 1892 roept tot ernstige kerkelijke zelfbezinning. De vraag moet gesteld worden of het Schrif tuurlijk-confessionele standpunt het kerkelijk leven naar alle zijden nog beheerst. Men zal zich als kerkge-> meenschap bewust moeten zijn van een positieve roeping. GROTE GROEI. Intussen zijn de Chr. Geref Kerkep in zestig jaar wel gegroeid! Blijkens het Jaarboek dateren de gemeenten van Harlingen, Lutten, Doesburg, Utrecht-Centrum, Zeist, 's-Gravenha- ge-Centrum, Dordrecht, Rotterdam- Centrum en Zierikzee uit het jaar 1892. In de volgende jaren breidde het getal der gemeenten zich maar lang zaam uit. Momenteel zijn de negen gemeenten van 1892 vermeerderd tot 152, met een zielental van 56.248; er zijn 90 predikanten. (Van een onzer redacteuren.) Op 17 Juni 1952 zal het zestig jaar geleden zijn dat op een daartoe belegde gemeenschappelijke synodale zitting in de Keizersgrachtkerk te Amsterdam de hereniging tot stand kwam van de Chr. Geref. Kerk en de Nederd. Geref. Kerken, voortaan gezamenlijk de „Geref. Kerken in Nederland" geheten. Een maand later, op 20 Juli 1892, wordt op een vergadering in het militair tehuis te Utrecht door een aantal leden van de vroegere Chr. Geref. Kerk besloten deze hereniging niet te erkennen. De daar ver gaderden organiseren zich afzonderlijk onder de oude naam hunner kerkformatie. Zo zal dus in de komende weken zowel voor de Geref. Kerken als voor de Chr. Geref. Kerken een belang rijke herinneringsdatum aanbreken. De laatstgenoemde kerkformatie zal Donderdag haar Theologische School dag wijden aan het feit van 1892; in het dezer dagen bij Uitgeverij D. J. van Brummen te Dordrecht versche nen Jaarboek der Chr. Geref. Kerken voor 1952 heeft ds J. H. Velema te Zwolle een artikel aan 1892 gewijd. Waarom heeft een aantal leden der vroegere Chr. Geref. Kerk zich ln 1892 afzijdig gehouden? Omdat men meende dat bij deze vereniging het Schriftuur lijk-confessionele standpunt der Afschei ding was verlaten. In zijn bovengenoemd artikel laat ds Velema uitkomen, dat geen secta- flsche motieven ten grondslag lagen aan het streven van degenen die in 1892 de vergadering te Utrecht beleg den. Dit blijkt uit het feit, dat men tot de nieuwe groepering maar niet ledereen toeliet welke zich kwam aanmelden; het was er de achterge blevenen om te doen een gemeenschap te hebben waar men het beginsel der Afscheiding trouw bleef. Men wenste zich niet terug te trek ken om ter wille van het isolement. „De vergadering te Utrecht oordeelde aamelijk „dat het aller dure roeping 63door alle geoorloofde middelen hen terug te brengen, die nu met de al gemene stroom bewust of onbewust lijn medegevoerd en thans bjj de Gereformeerde Kerken in Nederland" «Dn ingelijfd". VERJAARDE SCHULD. Aanvankelijk hebben degenen, die Sch in 1892 niet verenigden met de t de Doleantie ontstane groepering Veel tegenkanting ontvangen. Nader hand is men de Chr. Geref. Kerk gaan Vrkennen. Ds Velema maakt in dit verband melding van een uitspraak, onlangs gedaan door ds Th. Delleman Geref. predikant te Groningen. Deze uitspraak luidde: „In 1892 was de Chr. Geref. Kerk voor onze vaders een schismatieke groep. Deze broeders onttrokken Prof. dr J. Waterink t „De ambtsdrager moet kind van zijn tijd zijn"* (Van onze speciale verslaggever.) Onder grote belangstelling uit alle delen des lands is Donderdag in de Burgwalkerk te Kampen de jaarlijkse Schooldag gehouden van de Theol. Hogeschool der Gereformeerde Kerken in Nederland. Vertegenwoordigers van zeer vele kerkeraden en vrienden van de School waren in grote getale opgekomen. (Ingezonden Mededeling adv.) Onder Aan de Schooldag ging ouder gewoonte vooraf de sluiting van de lessen. Dit geschiedde met een toe spraak van de rector, prof. dr G. B. Wurth, die er in zijn rede op wees, dat een goed en geslaagd cursusjaar mocht worden afgesloten. De vacantie zal dit jaar wel lang duren en prof. Wurth verwachtte, met het oog op de komende generale synode, dat men elkander wel niet voor Nov. a.s. zou weerzien. Na geaccentueerd te hebben dat de voorbereiding tot het predik ambt in de studententijd een zaak is van heel grote en heilige verant woordelijkheid gaf hij zijn gehoor als afscheidswoord mee Ps. 697; „Be schaam door mij niet hen, die U ver wachten". Der traditie getrouw ging aan de Schooldag Woensdagavond in de Burg walkerk een ure des gebeds vooraf. Voorganger was ditmaal een oud discipel der school, ds O. Bouwman van Nijverdal, zoon van wijlen prof. dr H. Bouwman. De voorganger be paalde zijn gehoor bij Hand. 1 8a. -De leiding van de Schooldag was 'opgedragen aan de president-curator, ds S. W. Bos, em. predikant te Leeu warden. DE LOTGEVALLEN DER SCHOOL. Prof. Wurth bracht verslag uit van de lotgeva%m der School. Ingrijpen de gebeurtenissen vonden niet plaats, wat temeer gewaardeerd werd, nu aan de andere Kamper School tot tweemaal toe zulk een zware slag viel. Aan de curatorenkring ontviel ds G. Diemer, een man van fijne theo logische eruditie. In Sept. j.l. was er een aanzienlijke toeloop van nieuwe studenten. Dit jaar werd voor het eerst ingevoerd een regelmatig per soonlijk bezoek van de professoren bij de studenten. In doorsnee wordt er Ijverig gestudeerd. DE BELIJDENIS IN DEZE TIJD, Als referent in de morgenvergade ring trad op prof. dr R. D. R. Polman, met het onderwerp: „De waarde van de belijdenis in deze tijd". Hij wees op de tweevoudige functie van de be lijdenis, naar binnen en naar buiten. Op kerkelijk terrein wordt de vraag naar de waarde der belijdenis tegen woordig geheel beheerst door de radi cale koerswending in de Ned. Herv. Kerk. Onder invloed en leiding van Karl Barth, die hier als een onge kroonde paus de positie bepaalt, zijn het vooral drie gedachten, die de waarde van de belijdenis nader be palen. Een confessie is allereerst een gezaghebbend commentaar op het woord der Schrift dat aan en door de kerk onder bepaalde omstandig heden gegeven werd. In de tweede plaats wordt sterke nadruk gelegd op het actueel karakter der belijdenis. Daarbij komt de derde gedachte, dat men van een kerkrechtelijke binding aan de Confessie niet weten wil. Dit is niets anders dan een juridisch en wettisch legalisme. Wat de wereld van het heden be treft wees prof. Polman op het steeds toenemende secularisatieproces, de stijgende invloed van het existentia lisme en het opnieuw opkomen van het Humanisme. Na deze terrein verkenning zette hy het Geref. stand punt nader uiteen. Hier wordt alles beheerst door de belijdenis van de duidelijkheid der H. Schift als het door Gods Geest geïnspireerde Woord van God. Het statisch karakter van de belijdenis moet juist in deze tijd beklemtoond. Wat de kerkrechtelijke binding be treft toonde prof. Polman aan, dat de Herv. beschouwing als elke anticipatie haar grote bekoring heeft, maar in deze bedeling in heilige nuchterheid moet worden afgewezen. Allerlei ge varen dreigen, maar die worden alleen overwonnen zo het objectief belijden altijd betrokken blijft op het levend geloof, dat tot dit belijden dringt. Zonder dit laatste wordt de Geref. visie op de waarde der belijdenis tot een leugen en komen de gevaren van orthodoxisme en confessionalisme van alle kant opzetten, „AMBT EN TIJD". In de middagvergadering sprak dr J. Waterink, hoogleraar aan de V.U., over: „Ambt en tijd". Het Evangelie is gericht op de noden van alle tijden en de vorm, waarin het gebracht wordt, moet zijn die in de eigen tijd nodig is. Prof. Waterink wees op de eigen aardigheid van het conventionele en conservatieve, anderzijds op de eigen aardigheid van het „doorslaan", waar bij men uitdrukkingen gebruikt, die op de kansel niet thuishcren. De pre diking en het optreden van de ambts drager moet het karakter houden van rust, evenwichtigheid en ernst. Hij wees op het gevaar van de amb telijke sleur, waardoor men de pro blematiek van de eigen tijd niet ziet. De mensen worstelen thans met an dere vraagstukken dan vroeger. De ambtsdrager moet kind van zijn tijd zijn, doordat hij zelf ook bewust leeft en op de hoogte blijft van wat er in de wereld gaande is. Dit geldt met name de moeilijkheden der jon geren. Prof. Waterink wees in het bijzonder op de vraagstukken met betrekking tot de industrialisatie. Ds G. Brinkman sprak het slot woord, getiteld: „Bewaakt het erf goed!", waarin hij achtereenvolgens wees op het goed dat geërfd werd en op de taak dit te bewaren. Aan de Schooldag ging Woensdag in de grote aula van de Theol. Hoge school de jaarvergadering vooraf van de reünistenorganisatie van F.Q.I. Duits protest bij Amerika. De Westduitse regering heeft bij Amerika geprotesteerd tegen de be scherming, die de Amerikaanse autori teiten hebben verleend aan Hans Kem- ritz, die ervan beschuldigd wordt 23 Duitsers aan de Russische geheime dienst te hebben uitgeleverd. Kemritz werkte indertijd zowel voor de Ameri kaanse als voor de Russische geheime dienst. De Amerikanen hadden hun houding gemotiveerd met de verklaring, dat Kemritz waardevol werk heeft gedaan voor de Westelijke geallieerde zaak. AJtö de. keJiMMc bo-e.pl ZONDAG 1 en MAANDAG 2 JUNI. (Eerste en Tweede Pinksterdag). Anna Jacobapolder: G: 2 x ds Sajuit uit Den Haag. St. Annaland: H: 10 en 2.30 ds van Dijk. (M. 10 ds van Dijk); GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (M. 9.30 leesd.). Aagtekerke: H: 10 ds Theunissen, 2.30 ds van Willenswaard; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Arnemuiden: H: 10 en 2.30 ds Korevaar; G: 10 en 2.30 ds Veldhuy- zen; C: 6.15 ds Slagboom ln Ver. Ge bouw; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (M. 2.30 6.30 ds Rijksen). Baarland: G: 9.30 ld., 2 ds Aalbersberg; H: 9.30 ds Beneder (Gez. d.) en 2.30 ds Beneder. Bergen op Zoom: H: 10 ds Wisse, 5 ds Else- man; G: 9.30 en 5.30 ds v. d. Stoel. Biezelinge: C: 10 en 2.30 ds Gruppen; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Borssele: H: 9.30 en 2 ds Vrijland; G: 10 ds v. Veen, 2.30 dr Stam; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Bruinisse: H: 10 en 5 ds v. d. Brink; G: 10 en 5 ds Bremmer; GG: 10 en 5 ds Mallan. (M. 10 ds Mallan); OG: 9.30 en 4.30 leesd. Colijnsplaat: H: 10 leesd., 2.30 ds Pontier; G: 10 en 6 ds Retel; GG: 10, 2 en 6 leesd. Driewegen: H: 2 ds Das; G: 9.30 dr Stam, 2.30 ds v. d. Veen. Ellewoutsdijk: H: 9.30 ds Zunne- berg. Gapinge: H: 10 dhr Boogaard, 2 ds den Boer; G: 9.30 en 2 ds Spoelstra. Geersdjjk: H: 10 en 2.30 dhr Kraak. Goes: H: 10 ds Odé (kerkkoor), 5 ds Metselaar. (M. 10 ds Strating); Chr. Bewarschool: 10 dhr Vleugel; G: 10 ds Flinterman, 5 dr Stam (Voorber. H. A.); GV: 10 en 2.30 ds Hordijk; GG: 3 x leesd.; DG: 7 mej. dr Bakker; VEG: 9.30 ds Karelse (bevestiging van leden) 6 ds Karelse. 's-Gravenpolder: H: 9.30 en 2 ds Kluiver; G: 9.30 en 2 ds Veld kamp uit Middelburg; OG: 9.30, 1.30 en 5 leesd.; GG: 9.30, 1.30 en 5.30 leesd. Grjjpskerke: H: 10 en 2.30 ds v. Win terswijk; G: 10 ds Goumare, 2.30 ds Schaaf. Haamstede: H: 10 en 7 ds v. Vliet; G: 10 en 5 dienst; C: 10 en 6 ds Mejjerink. 's-H. Abtskerke: H: 9.30 ds •v. d. Werf, 6 ds v. d. Werf. 's-Heer Arendskerke: H: 10 ds Talma, 2.30 ds Oyen. 's-Heerenhoek: H: 2.30 ös v. d. Made. Hansweert: H: 9.30 en 6.30 ds v. d. Ham. 's-H. Hendrikskinderen: H: 10 ds de Roos, 6 ds Timmerman uit Yerseke (jeugdd.). Heinkenszand: H: 10 en 2.30 dr Klijn; G: 10 en 2.30 ds Lammens. Hoedekenskerke: H: 9.30 ds Hulsbergen, 2 ds Heymans uit Oude- lande; GG: 9.30, 2 en 5.30 leesd. Yer seke: G: 9.30 en 2 ds Booy; GG: 9.30, 2 en 6 ds Dieleman; VEG: 10 en 2.30 ds Timmerman. Kamperland: H: 10 en 2.30 ds Postma; G: 10 en 2.30 ds Rad der. Kapelie: H: 10 ds Jebbink, 2.30 ds Kluiver van 's-Gravenpolder. Katten- djjke: H: 9.30 ds Breek, 2 ds Nutbey. Kats: H: 10 dhr Overgaauw, 2 ds de Roos. Kleverskerke: H: 10 ds Odé. Kloetinge: H: 10 en 2.30 ds Jellema. Kortgene: H: 10 ds v. Schuppen, 2.30 leesd. Koudekerke: H: 10 ds van Dijl, 2.30 ds Durkstra; Vliss. weg: 7 ds Durkstra; G: 9.30 en 2.30 ds Elshout. Krabbendvjke: H: 10 en 2.30 ds Baar slag; G: 10 en 2.30 ds Besselaar; GG; 9.30, 2.30 en 6 ds Bel. Kruiningen: H: 10 en 2.30 ds van Burgeier; G: 10 en 2.30 ds Koolstra; GG: 9.30, 2 en 6 lees- dlenst. Lewedorp: H: 10.30 ds v. d. Ma de, 6 gezinsdienst met Zondagsschool; G: 10 en 2.30 ds Wiersinga. St. Lau rens: H: 10 vergaderlokaal en 6.30 Ge ref. Kerk, ds Kalkman; G: 10 en 2.30 ds Boon. St. Maartensdijk: H: Reho- both: 7 ds v. d. Ree te Amsterdam. Me- Uskerke: H: 10 dhr Barnard, 2.30 ds van Dijl; GG: 9.30, 2.30 en 7 leesd. N.- en St. Joosland: H: 10 en 2.80 ds Pijn- acker Hordijk. Middelburg: H: 10 ds Smits, 7 ds Don in de Oostkerk, 10 ds van Voorts Vader in Concertzaal; 10 wlka Bijleveld (jeugdd.) in Electro Bi oscoop; G: Hofpleinkerk: 9.30 ds v. Til, 2.30 ds Meister; Noorderkerk: 9.30 ds Meister, 5 ds v. Til; GV: 8.30 en 4.30 cand. Nijenhuis uit Zwolle; C: 10 en 3 leesd.; GG: 9.30, 2 en 6.30 leesd, (M. 9.30 ds Rijksen); C: 10 en 3 ds Slag boom. (M. 10 ds Slagboom). Nieuw- dorp: H: Zaterdag 6 zangdienst (kerk koor); 10 ds v. d. Made (kerkkoor), 2.30 ds v. Empel. Nisse: H: 9.30 ds v. Oyen, 2 ds v. Oyen; GG: 9.30, 2 en 5.30 leesd. Oostkapelle: H: 10 en 2.30 ds Ri chard; G: 10 en 2.30 ds Derksen; GG: 10 en 2.30 leesd. (M. 9.30 ds Dieleman). Oud-Vossemeer: H: 10 ds van Putten, 2.30 ds van Putten (bev. lidmaten). (M. 10 ds v. Putten); G: 10 en 2.30 ds de Wit uit Rotterdam. (M. 10 ds de Wit uit Rotterdam); C: 10, 2.30 en 6.30 leesd. (M. 10 ds Gebraad). Ovezande: H: 9.30 ds Das. St. Philipsland: H: 9.30 en 2.30 ds de Lint. (M. 9.30 ds v. d. Wiel). Poortvliet: "ft: 10 en 2.30 dhr Balke uit Baarn. (M. 10 dhr Balke uit Baarn); G: 10 en 2.30 ds v. Halsema; GG: 10, 2 en 6 stud. Honkoop uit Den Haag). (M. 10 leesd.). Rilland-Bath: H: 10 en 2.30 ds den Engelse; G: 10 en 2.30 ds Baayen; GG: 9.30, 2 en 6 leesd.; VEG: 10 en 2.30 cand. Troost uit Rot terdam. Scherpenisse: H: 10 en 6.30 ds Brons. (M. 10 ds Brons); GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (M. 9.30 stud. Honkoop uit Den Haag). Serooskerke (W.): H: 10 en 2.30 ds v. d. Wind. Souburg: H: 9.30 en 11 ds Hartjes, 7 ds Kloosterman; 9.30 Rehoboth: Jeugdkerk; G: 9.30 ds Verschoor (Openb. Bel.), 2.30 ds Ver schoor. Stavenisse: H: 10 en 6 ds En kelaar. (M: 9.30 ds de Bres); OG: (M. 9.30 leesd.); GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (M: 9.30 leesd.); OGG: (M. 9.30 leesd.). Tholen: H: 10 en 3 ds v. d. Wiel. (M. 10 ds de Ent); G: 10 leesd., 5 ds" van Halsema. (M. 10 ds v. Halsema); GG: 10, 2.30 en 6 leesd. (M: 10 leesd.); C: 10, 2.30 en 6.30 dhr Gebraad. (M. 10 leesd.); NPB: 5 ds Wybenga uit R'dam. Veere: H: 10 ds v. Woerden, 7 ds Otte; G: 10 en 2.30 ds Streefkerk. Vlissingen: H: Grote Kerk: 10 ds Kloosterman, 7 ds Maas; N. Kapel: 9 ds Sickesz, 10.30 ds Sickesz (H. Doop), 10 ds Maas; Eng. Kerk: Vrijz. Herv., ds Wentzel van Dordrecht. (M. Sint Jacobskerk: 10 ds Hartjes); G: 9.30 en 5 ds v. d. Schaaf; GV: 9.45 en 2.30 leesd.; C: 9.30 en 5 ds de Vuyst. (M. 9.30 ds de Vuyst). Vrouwenpolder: H: 9 ds den Boer, 2 ds Kalkman; G: in de Herv. Kerk, 1 ds Dercksen, 4 ds v. Nes; GV: bevestiging door ds Schilder en intrede van ds Zo mer. Waarde: H: 9.30 en 2 ds den Boer; GG: 2 en 6 leesd. Wemeldinge: H: 10 ds v. Ieperen, 2.30 ds Schellevis. (M. 10 ds v. Ieperen); G: 10 leesd., 5 ds Lammens; GG: 10 en 2 leesd.; VEG: 10 en 2.30 ds de Goede. Westkapelie: H: 9.30 Liturgische Dienst, 2.30 ds Theunissen. (M. 9.30 leesd.); G: 9.30 ds Pontier, 2.30 ds van Til; GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Wilhelminadorp: H: 10 ds Nutbey, 3 ds Breek. Wissekerke: H: 10 en 2.30 ds Boonstra; G: 10 en 2.30 ds Fokkens. Wolf aartsdijk: H: 10 ds Pon steen, 2.30 ds Ponsteen; G: 10 en 2.30 ds HeyermanGG: 9.30, 2 en 6 leesd.; GV: 10.15 leesd., 4.15 ds Hordijk. Zou- telande: GV: 10.30 en 2.30 ds Nijenhuis uit Zwolle, 't Zand: H: 10 ds Durkstra, 7 ds v. Dijl. Zierikzee: H: 9.30 en 7 ds v. Roon, 9.30 ds Elseman. (M. 10 ds v. Roon); G: 10 en 5 ds Tiemersma; C: 10 en 6 ds v. d. Klis. (M. 10 ds v. d. Klis); GG: 9, 3 en 6 leesd. (M. 10 ld.); GG: 10, 3 en 6 leesd. (M. 10 leesd.). OGEN OPEN, LEZER! Naar aanleiding van het een week geleden onder de titel „De dertigdaag- se veldtocht" in ons blad verschenen artikel, heeft een van onze lezers en kele opmerkingen gemaakt en wel speciaal over ons verwijt aan de Rooms-rode combinatie, dat door haar toedoen ons land, zowel als Indonesië de wrange vruchten plukken van het Indië-beleid. Lezer Breure schrijft dan: „Eén ding zeg ik U: wat was het Nederlandse volk blij dat het zich van de Duitsers verlost voelde en ook: wat was het Indonesische volk blij, dat het zich van de Nederlan ders verlost voelde. Want als die Indonesiërs zo voor Nederland en zijn vorstenhuis gevoelden, waarom hingen er dan zo links en rechts geen portretten van ons vorsten huis of van een G.G. in hun wonin gen? Ik heb vier jaar in Indonesië vertoefd, het grootste deel van die tijd onder de lagere bevolking, de tani, de toekang en de koeli, niet in hotels en conferentie-oorden maar in de kampongs nergens zag ik portretten van ons vorsten huis maar wel van president Soe- karno, ten teken, dat ze die toch beschouwden als hun leider. En dat het Nederlandse volk daar nu de wrange vruchten van plukt, dat geloof ik zo een, twee, drie nog niet. Wel die grote ondernemers van rubbertuinen, suikerriet- en thee- en koffieplantages, want die zijn er schatrijk geworden ten koste van de Indonesische bevolking. „Gedenk de armen" stond bij de meeste onder nemers niet in het woordenboek en hoe graag die arme koelies en wie ook op schoenen liepen, hun loon was zo groot dat ze net geen schoe nen k.ovJon kopen...." Wij heboeu ae indruu u,ut lezer Breure een beetje naast de werkelijk heid staat en dat hij daarom tot de wel uitermate beledigende vergelijking komt tussen het optreden van de Duitsers hier en dat van de Neder landers in Indië. Kijk, lezer Breure, U bent waarschijnlijk alleen in het na-oorlogse Indonesië geweest, gezien Uw mededeling over de portretten van Soekarno maar U zult toch wel niet willen betwisten, dat de Nederlanders Indië meer tot zegen zijn geweest dan de Duitsers in 1940'45! Nederland heeft daar iets groots verricht en dat zal ook iedere Indonesiër, die niet door haat is verblind, U willen toestemmen. Dat er weinig sociaal gevoel is ge weest bij sommige ondernemers, och, hetzelfde zal men wel tegenkomen nu de Indonesiërs zelf ondernemers zijn geworden. Dat is niet de schuld van het systeem maar van de mensen. Het zo te stellen dat de Nederlanders schatrijk zijn geworden ten koste van de arme bevolking is een fabeltje, le zer Breure! Dat de bevolking tot die mate van welstand is gekomen die het in 1940 had, is te danken aah de on dernemerszin van de Nederlanders. En wat die net te lage lonen betreft: misschien weet U dat het voor de oor log in Indië heel gewoon was, dat een arbeider, die loonsverhoging kreeg, direct enkele uren minder kwam wer ken. Zijn behoefte aan welvaart was meestal geringer dan zijn behoefte aan rust! East is east, weet U! En wat°U over die portretten ver telt, gebruik nu even Uw gezond ver stand, lezer Breure! U zult toch ook wel weten, dat het die eerste jaren na de oorlog (en nu is het waarschijnlijk nog niet anders!) nogal gevaarlijk was om een portret van Nederlands Konin gin op te hangen. Soekarno en de zij nen waren nogal wreed ten opzichte van pro-Nederlandse lieden. En daar om hingen ze maar liever een portret van Soekarno op! Bij de meesten niet uit liefde, lezer Breure, maar uit angst voor bruut geweld! Dat verschil moet U even zien en als U er over nadenkt zult U het ook zien! Over de vraag of het doorsnijden van de band met Indonesië al dan niet wrange vruchten voor onze beide vol keren heeft opgeleverd, zullen we ver der maar zwijgen. Houd Uw ogen open, lezer Breure en denk na over wat U ziet. Misschien dat Rooms-rood over enkele weken dan Uw steun niet (meer?) krijgt! MARNIX D'HONTENISSE 79. Jij, jij hebt geen hart! riep ze. Kan hij er wat aan doen, dat hij gedwongen wordt oorlog te voeren? Duitsland is toch zijn vaderland? En weet jij of hij ooit tegen Enge land zal willen vechten? Hij staat tegenover de Duitse nazi's net eender als wij tegenover de N.S.B.-ers. Moet jij de christenen over één kam scheren met de Hitlerianen? Ben jij een meisje, je hebt geen hart! Tranen stonden in haar ogen en snel liep ze de kamer uit, de deur met een slag achter zich toetrekkend. Dergelijke scènes kwamen er in de laatste tijd steeds meer voor op „My Home" en moeder De Wilde zuchtte er vaak over. Ze kende haar kinderen niet meer. En het moei lijkste was, dat ze feitelijk niet wist, wie ze gelijk moest geven. Ze hadden allebei een kant van de waarheid. Zo naderde Kerstmis 1941 Rudolf Weber had verlof gekregen de Kerst- en Nieuw jaarsdagen bij zijn moeder te gaan doorbrengen. Veertien dagen verlof. Hij stelde er zich heel wat van voor. Nu zijn jongste broer er ook niet meer was en zijn moeder alleen leefde, zouden deze feestdagen het moederhart goed doen. Hij had uitgerekend, dat wanneer de reis niet al te onvoorspoedig was, hij tien dagen van de veertien thuis zou kunnen zijn. Het was in geen anderhalf jaar gebeurd. Wim en Theo waren weer thuis gekomen. Theo was sterk vermagerd en zijn ogen stonden onna tuurlijk scherp. Hij had dongewoonte aangenomen voort durend met zijn hand over zijn voorhoofd te strijken, een gebaar, alsof hij iets wilde wegvagen uit zijn hersenen. Wim was ook gejaagd en zag er slecht uit. Krijgen jullie wel voldoende voedsel, jongens? vroeg zijn moeder bezorgd. U stuurt ons toch geregeld pakketten? zei hij glim lachend. Ze schudde het hoofd en streek hem langs de bleke wangen. Tegen Rudolf Weber waren de jongens gereserveerd. Wim kon niet verkroppen, dat deze Duitse officier elke avond in de huiskamer kwam en koffie dronk, alsof hij de beste huisvriend was, ook al zat hij heel gemoedereerd mee te luisteren naar de berichten van de Engelse radio. Ik begrijp niet, dat jullie die mof niet op een afstand houden, zei hij op een morgen tegen Gërda. Op een afstand houden? vroeg ze verbaasd. Jóh, dan krijgen we immers Dina aan onze hals. Dié is smoor op 'm! Dina kleurde en schoot bits uit: Kind, jij bent sip! Maar Wim keek haar strak aan en dreigde met zijn wijs vinger: Zusje, doe ons dié schande niet aan hoor. Denk er om, zo gauw als de Engelsen in Zeeland landen, en ik krijg de kans, sla ik hem als doodsvijand van ons vaderland de hersens in, daar kun je op rekenen. Haar lippen trilden. Hij staat zelf aan onze kant, zei ze zacht. Zo, gelóóf jij dat nog, onnozel vinkje? Dat zegt ie na tuurlijk alleen maar om alvast gedekt te zijn, wanneer het eens mis mocht gaan met de moffenzaak. Laat je alsjeblieft niets wijsmaken! Ik laat me niets wijsmaken, streed ze fel. Vraag het maar aan dominé Versendaal, die spreekt vaak niet hem. Hij is het helemaal met ons eens, hij is een christen en moet van de nazi's niets hebben. Wim keek haar steeds aan. Zijn tanden klemden opeen en hij deed een stap nader. Toen vroeg hij, met zijn wijs vinger op haar hart wijzend: Waarom verdedig jij die mof zo fel? Omdatomdatstotterde ze. Ja, jaomdat, je kunt niet eens uit je woorden komen, beet hij haar toe. Toen richtte ze zich fier op en antwoordde: Omdat wij zeggen voor een rechtvaardige zaak te strijden en dus ook tegenover onze vijanden rechtvaardig moeten zijn. Ik zeg je, dat hij anders is dan de nazi's. Als de Engelsen komen, zul je zien, dat hij met ons mee vecht Haar gezicht gloeide. Ze vaagde met de rug van haar hand een haarlok van haar voorhoofd naar achteren. Aha!.... zei hij, meisje je bent helemaal van koers. Je vergeet, dat hij als officier trouw aan Hitier heeft ge zworen. Jij bent verliefd en daarom stekeblind. Ik vind het een schande, dat jij je zó vergeten kunt. Bah! ben jij een Hollandse meidikikwalg er van. Als jij het werkelijk met die kerel aanlegt, erken ik je niet meer als zuster, dan ben je een vervloekte mof voor me, daar, nou weet je het De haat schoot uit zijn donkere ogen. Theo greep zijn arm en keek verschrikt van de één naai de ander. Op dit moment kwam zijn moeder de kamer in en verbleekte. Ze had de laatste worden gehoord, en meen de eerst, dat het scherts was. Nog nooit waren er op „My Home" zulke woorden gehoord. Wat moet dat hier? vroeg ze ontzet. Wim zweeg en Dina liep met tranen in de ogen de kamer U"' (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 7