WEST-EUROPA EN AMERIKA, twee werelddelen, die sterk op elkaar zijn aangewezen. de loup e Old mac Er is geen hoop meer voor „De Hoop MIG 15, een Duits vliegtuig met Engelse motor* Pnns Bernhard verhaalt van zijn reis: „Wanneer men elkaar vertrouwt en waar deert, vindt men oplossingen voor de moeilijkheden/' LOCOMOTIEF Pagfna 2 Woensdag 14 Mei lb_,_ ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 pe broeder hij altijd an in het [e kapitein, fD VAN IWEN in hotel linciaal be- lattelands- londer lei- Huisman- pdegedeeld verschil- se gehou- ïikken van van de har. I levendige lling „Wo- reeht werd Be agenda bring, die [gehouden, ten lande- perbonden, uit Zee- bijzonder afdelingen lie komen- 27 en 28 worden verd het besprekin- |in het a.s. veer een besturen, Jllende as- Iven hoopt pg belang- (k „Vrou- te Mid- Ig welkom pfdbestuur Tot mej. waardering emen van de afwe- kkens. deti. |uin m vplan-Oost om drie |W. C. ten vorden ge- hn deelne- |orafgegaan ng maken ertrekt om It en komt leltuin aan. Ilgd: larkt, Bier- endrikskin- neuwstraat, heldestraat, lob Valcke- pstraat, Ko- rfergweg, leij/ieymg iverpleging j te Hilver- Ir wonende Ipieging A lier, D. Bo- Tlink, H. J. beg, J. van pijn, allen val. Lorna" een l.v. Piet de volgt: 1. 2. Ouver- Ji; 3. Lotus- Ia. Dglhae; gcht, J. Si- [arche des jis; 6. Tan- ïrr. G. Ga- pi, a. Les .Au Temps Delhae; 8. viaiciie de ood. B. heeft van een fgemaakt. ling groot aid. od-Wit" en spelen Za- 1 het Goese |jd. De ba- ,,De speel- I/.v. „Goes" petbaLwed- van de in met 7-3. nst fopaganda- Ned. Rode nende in- ingeleid lig, burge- leye sprak Idbestuurs- Jelde mede, loeger arts leden ver wees de [iingen van Jde aan de lan Oranje Terk heeft fcnkele van bloedtrans- e.a. lit Zeeland gebracht he. Voorts lor de ka» Op uitnodiging van het bestuur der American Businessmen's Club heeft Prins Bernhard gistermiddag aan een lunch in het Amstel Ho tel In Amsterdam voor leden van de A. B. C. en genodigden een causerie ge houden over het recente koninklijk bezoek aan de Verenigde Staten. Op deze pagina drukken we woor delijk het relaas van onze Prins af. ..Ik wil enkele indrukken geven van de reis, die mijn vrouw en ik hebben gemaakt naar de Verenigde Staten. Ik zal daarbij niet uitwijden over elk punt van het programma. Dat hebt u in de couranten kunnen lezen, 't Zal dus meer zijn een in vogel vlucht nagaan van het verloop van de reis en het belichten van enkele belangrijke of typische punten. Het meest formeel ging het natuurlijk in Washington toe. Daar is de regering der Verenigde Staten gevestigd. Daar vonden dus die plechtigheden plaats, die onverbrekelijk met een officieel bezoek zijn verbonden. Ik noem: een diner op het Witte Huis. Zoals u weet was het Witte Huis juist klaar gekomen na een restau ratie. die enige jaren heeft geduurd. Wij waren de eerste gasten na de voltooiing. Gezegd kan worden, dat de restauratie volkomen geslaagd is. Het is een stijlvol en smaakvol geheel geworden. Een waardig ver blijf voor Amerika's eerste burger. Ik sliep in de kamer, die ik al eerder had, in het bed van president Lincoln. Behalve het diner van de president gaf ook de minister van Buiten landse Zaken, Acheson, een diner, terwijl de Koningin en ik op de Nederlandse ambassade gastvrouw en gastheer waren. Het zal u bekend zijn, dat Neder landse bloemkwekers bij deze maal tijd de bloemen verzorgden en ik kan n verzekeren, dat zij de grote roep, die er van de Nederlandse bloemiste rij uitgaat, volkomen hebben beves tigd. Niet alleen diners. Het spreekt wel vanzelf, dat ons verblijf in Washington niet alleen met diners gevuld is geweest. Wij gingen ook naar Mount Vernon en Arlington Cemetary. U weet, dat de Koningin een rede in het congres heeft gehouden, die zeer goed ontvangen is. Het corps diplomatique werd ontvangen, en ik vond gelegenheid enkele uren in het „Pentagon" door te brengen, om pro blemen van vliegtuigproductie, bewa pening enz. te bespreken. In Washing ton, maar ook in de andere bezochte plaatsen is telkens een receptie voor de daar wonende Nederlanders ge houden en het deed goed te zien hoe talloos velen, soms uit verre omtrek, waren opgekomen om ons te begroe ten en zo hun gehechtheid aan het Oude vaderland te demonstreren. Een typisch voorbeeld was een 76-jarige Nederlander, die al 50 jaar in San Francisco woonde, jarenlang in de haven had gewerkt en nu in een te huis voor ouden van dagen was, hij wachtte urenlang om toch maar op tijd te zijn voor de Nederlandse re ceptie. Grand Rapids. Wanneer ik over contact met Ne derlanders spreek, dan moet ik hier ineens en in de eerste plaats het be zoek aan de plaatsen Grand Rapids en Holland in de staat Michigan ver melden. In deze plaatsen is de bevolking voor 65 tot 85 pet van Nederlandse afkomst. Soms was het de grootvader, ïoms de overgrootvader of de betover grootvader, die emigreerde. Veel Ne derlands wordt er dus behalve door de nieuwkomers niet meer gespro ken, maar er is toch bij zeer velen nog een gevoel van verbondenheid met ons land. En dat gevoel kwam bij het bezoek op ontroerende wijze tot uiting. De intocht in deze steden, misschien nog het allersterkst in Grand Rapids, leek in heel veel op de binnenkomst in een feestvierende Ne derlandse stad. Overal Nederlandse vlaggen, tallozen getooid met oranje, kinderen met oranje luchtballons en tienduizenden op de been. In Holland bovendien een grote groep kinderen In boereneostuum, die op voortref- felijke wijze een Nederlands liedje zongen. En daar was ook een bijeen komst met vertegenwoordigers van omliggende plaatsen, waarvan de na men al op de afstamming duidden: Vriesland, Groningen, Graafschap, enz. Maar ik keer nog even naar Was hington terug. Wij woonden daar een s'-.j.volle herdenking van de onder tekening van het Noord-Atlantisch Pact bij en brachten in New-York ook een bezoek aan het nog niet vol tooide, maar ook nu al imposante ge bouw van de United Nations. Een van de mooiste momenten was de aanbieding van het carillon na mens het Nederlandse aan het Amerikaanse volk. Uit tal van reac ties is gebleken hoe dit geschenk, juist omdat het van alle groepen en klassen van ons volk kwam, is ge waardeerd. Ik mag niet verzuimen hier iets te zeggen over de Amerikaanse pers mensen en -fotografendie ons in dit zo publicity minded land in grote ge tals omzwermden. Als Nederlander moet men wel even wennen aan zo'n snelvuur van camera's en aan de vriendelijke of smekende uitroepen waar dit mee gepaard gaat. Please queen, look this way". „Hold the key up". „Once more". „Yes, that is right" Maar ik kan niet anders zeggen dan dat onze verhouding tot pers en fotografen uitstekend is geweest en dat zij steeds erop bedacht zijn ge weest het ons niet moeilijker te maken dan nu eenmaal voor de vervulling van hun taak noodzakelijk was. Zo heb ik het zeer gewaardeerd, dat men ons tijdens onze korte paasvacantie op Sea Island inderdaad volkomen met rust heeft gelaten. Over de dagen in New York kan ik kort zijn. Deze causerie is ten slotte geen beschrijving van interes sante steden. Dan zou men over New York niet gauw uitgepraat zijn. Wel wil ik even vermelden de merkwaardige intocht over Broadway met de u natuurlijk bekende con- fetti-regen.Terwijl ook een hoogte punt was het diner van de Nether land-America Foundation, waar als ik me goed herinner een kleine duizend gasten aanwezig waren. Wilde oesters. Zo juist noemde ik al Sea Island, waar we enkele dagen konden uit rusten. Al u ooit behoefte aan va- cantie en een teveel aan dollars hebt, kan ik u dit ideale oord aanbevelen. Een heerlijk klimaat, een prachtig strand, bijna tropische plantengroei, Een hoogtepunt van het verblijf daar is wel geweest de maaltijd van roas ted oy Iers barbecuedie wij des y 1 ifói 1 van een krans c,, hel graf van George Washington eet den ü'n Juliana en Piins Bern aard het Amerikaanse volk met zijn roem rijk verleden. De Prinsessen moesten op Soestdijk achterblijven; maar ze werden niet ver geten. Hier schrijft Koningin Juliana, terwijlj ze na een vermoeiende week heerlijk uitrust op Sea Island, ansichtkaarten voor haar dochters in Neder land, die haar ouders zo lang moeten missen. avonds buiten op een voormalige rijst-plantage hebben genoten. Grote houtvuren verlichtten een open plek in het bos. Op een in de grond uitgegraven vuur werden de wilde oesters ge-grilled om dan met grote schoppen op houten tafels te worden gedeponeerd. Gewapend met een asbest-handschoen en een opener kon men dan toetasten. Het hoogte punt kwam na de maaltijd, toen de bedienden van het huis voor de gasten hun van ouder op ouder overgelever de negerliedjes en spirituals zongen. Een typische tegenstelling met dit natuurtafereel vormde wel het di rect na Sea Island volgende bezoek aan Detroit en de Fordfahrieken. Als American Businessmen behoef ik u hierover niet veel te vertellen. Maar het mag toch nog wel eens gezegd worden, dat zo'n assembling line toch steeds weer een verbluffende indruk maakt. Elke 55- seconden een auto, die de fabriek verlaat. 25000 parkerende auto's van employé's en arbeiders, het zijn haast niet te geloven getallen. Het Westen. Poordat, zoals u bekend is, het officiële bezoek aan Canada door het overlijden van de Engelse koning niet kon doorgaan, kwam er gelegenheid om ook de Westkust der Verenigde Staten, speciaal San Francisco en Los Angelos, te bezoeken. Op zichzelf was dit bijzonder verheugend, want men heeft Amerika toch slechts zeer ten dele gezien als men zich tot het Oos telijk deel moet beperken. In San Francisco was er een aller aardigste ontvangst In de City Hall georganiseerd, waar een aantal meis jes, gestoken in de nationale kleder dracht van alle bij de United Nations aangesloten landen, bloemen aan boden. En in Los Angeles was een der hoogtepunten het bezoek aan de metro Goldwyn-studios en een lunch, waar de leden van onze „party" zorg vuldig omgeven waren door alle be roemdheden van het witte doek. Zelf heb ik dit studio-bezoek niet kunnen meemaken door een bespreking met de directeur der Lockheedfabrieken, maar ik heb er vele enthousiaste ver halen over gehoord. Of sommigen on zer alsnog een aanbod zullen ontvan gen om in Hollywood een rol te ko men vervullen, is mij niet bekend. Bezoek aan emigranten. Zoals u weet, is na het bezoek aan de Westkust de Koningin nog enkele dagen naar Canada gegaan voor een niet-officiëel bezoek, waarbij zij toch nog gelegenheid heeft gevonden tal van in de laatste jaren geëmigreerde Nederlanders te bezoeken. Deze be langstelling is, zoals uit veel reacties is gebleken, door deze emigranten op heel hoge prijs gesteld. Zelf ben ik die laatste dagen in New-York geweest, waar ik gelegen heid heb gehad besprekingen te voe ren over tal van onderwerpen, meest van economische en zakelijke aard. In deze kring zijn de namen van mensen als Percy Ebbott en David Rockefeller van de Chase National Bank en van Thomas Watson van de Int. Business Machines Corporation zeker geen onbekenden. Ook met de redactiestaf van het bekende weekblad Life en met de hoofdredacteur van de New York Times had ik een bijzonder prettig, informeel contact. Doel. In het bijzonder wil ik nog ver melden een bijeenkomst van de Socie ty of Automotive Engineers, waar ik op hun verzoek een rede heb gehou den over de betekenis, die de Euro pese vliegtuigindustrie in het kader van de Atlantische samenwerking kan hebben. Ik noem dit even apart omdat dit onderwerp eigenlijk zo goed illustreert het uiteindelijke doel, dat aan een bezoek als het thans gebrachte ten grondslag ligt. West-Europa is in sterke mate op de Verenigde Staten aangewezen, en Amerika kan ook niet meer zonder West-Europa. Ik heb dat in de bedoelde rede trachten aan te tonen op het gebied der vliegtuigindustrie. Maar het geldt voor tal van gebieden. En nu is het zo, dat ons bezoek aan Amerika vooral ten doel had dit grote beginsel en aan onszelf en aan de Amerikanen nogmaals duidelijk voor ogen te stellen. In een sfeer van vriendschap kan men met elkaar over deze dingen praten. Ook over de moeilijkheden die er zijn. Wanneer men elkaar vertrouwt en waardeert, vindt men voor die moeilijkheden een oplossing. Het feit, dat uw club in wezen precies hetzelfde doet, is aanleiding geweest, dat ik op mijn stellige voorifemen om geen causerieën over de reis te houden, deze ene uit zondering heb gemaakt. En ik wil dan ook eindigen met u zegen op uw werk toe te wensen, tot heil van de United States en van Nederland". (Ingezonden Mededeling advert.) S«H H»f« Kies een lichtlopende fiets, die miader van spieren en adem eist en méér gemak en ge noegen schenkt! Kies een LOCOMOTIEF, gemaakt uit het oersterke, maar veel lichtere hoogmagnesium-staal LOOPT LICHTERI Frame van hoogmagnesium-slaal L. v. EENENNAAM, Middelburgsestr. 22, Goes, Tel. 2816 D. P. MANNAERT, Axelsestraat 16, Terneuzenr UNIEKE BRANDWEER TENTOONSTELLING TE BREDA. Ter gelegenheid van de feestelijk heden bij het 700-jarig bestaan van de stad Breda zal in de maanden Juli en Augustus een zeer gevariëerd pro gramma worden afgewerkt. In dit programma zal o.m. worden opgenomen een brandweertentoonstel- ling van 25 tot en met 29 Juli, te houden op de terreinen van de Ko ninklijke Militaire Academie, alsmede een défilé van oude en nieuwe brand weervoertuigen op 24 Juli a.s., waar op aansluitend wedstrijden en demon straties enz. De te houden optocht heeft als op zet een historisch overzicht te geven van hetgeen op brandweergebied in de laatste eeuwen werd gepresteerd. Met het oog op het gelijktijdig te houden congres van de Vereniging van Brandweercommandanten waar bij vertegenwoordigers uit verschil lende landen aanwezig zullen zijn, tracht men van deze tentoonstelling en het défilé een belangwekkend ge heel te maken, dat uniek kan worden genoemd in de geschiedenis van het brand weerwezen. Onder Ingezonden Mededeling (adv.). Het gedrag van Duitse toeristen in Nederland „Gedraagt u bescheiden want de Nederlanders hebben onschuldig veel geleden", aldus luidt het advies, dat Duitse toeristen, die Nederland bezoe ken, door luidsprekers in toeristen- treinen wordt gegeven. „Gedraagt u bescheiden, opdat de Nederlanders niet zeggen, dat de Duitsers net eender zijn als tijdens de oorlog". Men verwacht, dat een groot aantal Duitsers dit jaar Nederland zal bezoe ken. Toen een politieman van Cleveland, in de Amerikaanse staat Ohio, een jonge man van twintig jaar, die zich in een autobus bevond, wilde arresteren, trok deze een revolver en doodde de politie agent en drie buspassagiers. De overige buspassagiers wisten de jeugdige moor denaar te overmeesteren en hij Is dooi de woedende menigte om het leven ge bracht. Men weet nog niet voor welk misdrijf de politieman de jeugdige on verlaat wilde arresteren. Multhopp, de ontwerper van de Ta 185, werkt nu in Amerika. Het jongste nummer van het orgaan van de Glenn Martin vliegtuigfabrie ken te Baltimore onthult, dat de 39-jarige Duitse vliegtuigconstrueteur Hans Multhopp sedert October 1950 een vooraanstaande functie heeft bjj deze vliegtuigfabriek. Multhopp was eens hoofd van de afdeling aërodyna mica van de Duitse Focke-Wulf vlieg tuigenfabrieken te Bremen en Johannis- thal. H\j werkte er onder de technische directeur van deze vliegtuigenfabriek prof. Kurt Tank, die tegenwoordig een gelijke functie heeft by de staats- vliegtuigenfabriek in Argentinië. In 1944 kwam Multhopp voor de dag met zyn plannen voor de TA-188, het basisontwerp, waarvan, naar wordt aange nomen, de Russen sedertdien de Mig-15 daarna de Mig-19 straaljagers heb ben afgeleid. De TA-83, zo genoemd naar prof. Kurt Tank, was voorbeschikt om het laatste één-motorige straal jachtvlieg tuig van Focke-Wulf te zijn, dat vol ledig werd ontwikkeld voordat de oorlog in Europa eindigde. Deze straaljager was bedoeld als „onder schepper" van de geallieerde bommen werpers. Het toestel zou een snelheid hebben, volgens de berekening van de ontwerper, van bijna duizend kilome ter per- uur, een operationeel vlieg- bereik van 3600 kilometer en het zou in staat zijn een maximum-hoogte van bijna 15.000 meter te bereiken, waar van de eerste tienduizend meter snelle stijging zou worden verkregen door raketten. Het uiterlijk van het toestel onder scheidde zich door een T-vormig staartstuk (de hoogteroeren in flauwe V-stelling aan de top van het terug wijkend kielvlak) en terugwijkende vleugels. DE MIG-15. De Mig-15 wordt beschouwd als te zijn van de Russische vliegtuig-con structeurs Mikoyan en Gurevich; van daar de afkorting Mig. Dit toestel, een één-motorig één-persoons straalvlieg tuig met terugwijkende vleugels en staartvlakken is o.m. naar alle waar schijnlijkheid, de eerste copie van de TA-83. Dat moge zo zijn, maar de Mig-15 bevat een aantal door de Russische constructeurs verwerkte middenwe gen van uitvoering, meer met een V-vlietuig van de tot dusver gebrui kelijke type overeenkomende. DE MIG-19. De Mig-19 is een latere uitvoering van de Mig-15 en daarom zonder twij fel een toestel waarin de ervaringen in de luchtlagen opgedaan zijn ver werkt. De tot dusverre voorhanden gegevens over dit nieuwere straal vliegtuig, dat officieel nog niet in ac te is gemeld, zouden er op wijzen, dat dit toestel een uitgesproken T-staart- stuk heeft terukwijkende vleugels, en in het algemeen een vorm die lelfs nog dichter die van Multhopps ont werp zou naderen. Zoals bekend, zijn de Migs uitge rust met een in Rusland uit de En gelse Rolls Hoyce ontwikkelde straal motor. Multhopp is spoedig na het einde van de oorlog naar Engeland gegaan, waar hij werkzaam was in da. leiding van het Koninklijk Luchtvaart La boratorium te Farnborough. Daar werkte hij aan proefontwerpen voor supersonische en subsonische vlieg tuigen. Vervolgens hield hij zich aan de Londense universiteit bezig met theoretische problemen van de aëro dynamica om, na aanbiedingen uit In dia, Zweden, Argentinië en de Ver enigde Staten te hebben gekregen, naar de V.S. te gaan en bij Glenn Martin in dienst te komen. ZIJT NIET BEZORGD. Een ogenblik zijn wij getroffen ge weest door het hier volgende bericht: „Volgens een rapport van de com missie der Ver. Naties voor maat schappelijke aangelegenheden is de helft der wereldbevolking slecht ge voed, onvoldoende behuisd en on geletterd en wordt zij geplaagd door ziekten. „Doch het toenemend maatschappelijk besef der volken geeft hoop op een betere toekomst". Zulke berichten doen soms plotse ling de angst in eens mensen hart oplaaien. Waar moet het naar toe met deze wereld? Twee wereldoorlogen hebben gewoed in dertig jaar lijds en niemand weet hoe lang het nog zal duren voordat de volgende ontbrandt. En misschien zijn die oorlogen nog niet eens het ergste. In deze wereld wordt honger geleden, kou geleden, waren ziekten rond als boze spook beelden. In deze wereld leven afgunst, haat en nijd, onderdrukking en terreur, uitzuigerij en chantage; het leidt tot verzet en revolutie, die een uitweg zoeken in moord en plundering en nieutoe terreur. Het lijkt een nooit eindigende kringloop van bloed en zweet en tranen. De commissie der Ver. Naties wijst een weg aam: toenemend maatschappe lijk besef geeft hoop op een betere toekomst. Maatschappelijk besef wat is dat? Het is een zich-bewust- zijn dat men niet alleen maar samen met andere mensen, medemensen op deze wereld is. En dat men ten op zichte van die medemens niet alleen en niet in de eerste plaats zelfs rech ten heejt maar ook plichten, vele plichten. Zo beschouwd is dit inderdaad een middel om te ontkomen aan die chaos waarin de wereld zichzelf dreigt te doen ondergaan. Maar die uitspraak is niet compleet, die woorden zijn als een fraai gebouw, dat geen enkel fun dament heeft. De storm hoeft maar op te steken en er blijft niets van over. Men behoeft maar aan het belang van ieder mens persoonlijk te komen, of fers te eisen en dat fraaie vernisje, dat „maatschappelijk besef", verdwijnt als sneeuw voor de zon. De oorlogs jaren hebben ons dat wel geleerd! Het fundament ontbreekt - en het zal een ramp voor de wereld zijn als men dat fundament niet legt. Het is im mers zo gemakkelijk te vinden: Ligt de Bijbel niet binnen ieders bereik? En daar staat het: „Daarom, zijt niet bezorgd, zeg gende: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken of: Waarmede zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen; want Uw hemelse Vader weet dat gij al deze dingen behoeft. Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en ziji» gerechtigheid en al deze dingen zul len U toegeworpen worden!" Soms mag de zorg om deze wereld de angst in het hart doen oplaaien die angst is onnodig, als.... als we maar vasthouden aan dat woord van God. Als we er ons maar aan vast klemmen, iedere dag weer. En als we er de wereld maar van door dringen, dat dat het fundament is, het enige fundament, waarop alles wat tot- leniging van de nood in deze wereld dienen moet, kan worden opgebouwd. Het is de enige weg om vrij te zijn van zorgen. Een wreed kerkschip. Wie bestelt een klinknagel? Zaterdag 17 Mei is het „Vlaggetjesdag". Dan zullen onze vissers havens het jaarlijks feest vieren van de start voor de haringvangst. Leuk voor de inwoners van die plaatsen, althans voor zover ze niets met de vangst te maken hebben. Pijnlijk voor de vissersgezinnen, waar men man en vader lange tijd moet missen. Spannend voor de vissers zelf, die op het punt staan om uit te varen. De vloot vaart echter niet alleen uit. Wanneer straks in de buurt van Doggersbank veel scheepjes zich gaan inspannen om de haring omhoog te halen, ligt tussen die vissers het hospitaal-kerkschip „De Hoop", het vaartuig dat dienst doet als 'centrale voor geestelijke en lichamelijke hulpverlening. Zou er wel iemand in Nederland zijn die nooit van „De Hoop" heeft gehoord? Al 54 jaar verricht het schip zijn belangrijk werk onder de vissers en coasters. Ontelbaar is het aantal vissers en schippers dat zijn gezond heid of geestelijk welzijn dankt aan het werk van de dokter of dominé, die op „De Hoop" meevaren. Het schip heeft een grote populari teit gekregen onder de vissersbevol king, maar ook in wijdere kring. Dat er voor de mannen op zee minder zorg behoeft te zijn omdat bij ziekte of on geval steeds een dokter bij de hand is; dat men weet hoe er door persoon lijk scheepsbezoek of via telefonische weg een geestelijk woord tot de scheepslieden kan uitgaan, dit alles heeft ertoe geleid, dat men het hospi taalkerkschip een goed hart toe draagt. Voorgoed ten anker. En nu? Er is geen hoop meer voor „De Hoop". Veertig jaar heeft het vaartuig de Noordzee en het Kanaal doorkruist. Nu wordt het tijd om voor goed ten anker te gaan. In schipperstermen is „De Hoop" een wreed schip. Het beweegt zich on gemakkelijk op de baren, het stoot en rukt en is vermoeiend voor alle op varenden. Dit verouderde en onprettige vaar tuig moet dienen voor operaties.... Nodig is een nieuw schip van 250 a 280 ton, dat werkelijk voor zeeschip kan doorgaan. Een schip met een rustig opstellingsvlak voor de operatietafel, met een kerkzaal en met behoorlijke ruimte voor de bemanning. Momenteel is voor deze drie sectoren van de ar beid op „De Hoop" maar één lokaliteit aanwezig. Wie bouwt mee aan het nieuwe schip? In rederskringen laat men zich niet onbetuigd. De visserij helpt ent housiast mee. De kustvaart is geïn teresseerd. Maar daarnaast behoeft ïnen de steun van heel ons volk. En vooral van degenen, die straks weer de nieuwe haring consumeren! Er is een actie op touw gezet. Men kan „De Hoop" blij maken 'met -allerlei onderdelen. Het goedkoopste onder deel, is een klinknagel. Wie er Ceil bestelt (giro 50375 van de Ned. Ver. ten behoeve van Zeelieden) voor de prijs van één gulden, krijgt een aar dige kaart als dank terug en houdt zijn hele leven een warm hart voor „De Hoop".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3