IN AMERIKA KENT MEN GEEN
„DOMINEES"
ZEELAND
DOOR WATER EN VUUR
en de professoren „domineren", niet.
DRIE NIEUWE TAKEN VOOR
„KERK EN WERELD".
VAN HOUTEN'S
Een Christen moet meedoen
aan de oorlog
Vervoer van passagiers wordt
wat minder#
EN
Aan iedere haar een zweetdruppeltje
Door dr A. H. Oussoren
Zandlopers heeft men bij de kerkdiensten
niet nodig.
dominees in de omgeving halen het niet bij hem. En de jeugdo
Eén Kolom Vuur
van Uw maag
tot in Uw koel
elkchocoladekorrels
90
pet 250 gram
MARNIX D'HONTENISSE
^Zeeland", een nieuwe folder
voor de Prov.V.V.V.
Lr wordt geen druppel donor-
bloed aan het buitenland
verkocht.
Dinsdag 29 April 1952
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina
)G over
Jen door
het is
iers, dat
Iers luid-
hierbij
de eer-
Ird, ging
Ie R.V.I.
fggebeen
ren van
lurrentie
len. De
hierom
Invoeren,
>n bren-
besluit
waren
lof niets
Je R.V.I.
|rgument
zinloos,
Jrworpen
gevoe-
Jij heeft
■lijk ver-
persoons.
?an haar
Ier geen
ekwestie
pten wij
einde zal
nen het
Sat G.S.
lijkt ons
Ichijnlijk
(je open
litteken,
schuld
zich te
Ie vraag
'erheids-
|el maar
vijsheid
bn heeft
Irk ont-
terke.
het mid-
in de
(sen Dis-
Ie duin-
Jhonder-
|oor het
ke werd
on snel
lor grote
Tiet vuur
van de
J top tot
|meente-
brand
de fa.
len ver-
J vertra-
Imheden
wijten
|r.
ter ge-
Ite Mid-
Iworden.
lde bur-
pofdstad
(optocht
wordt
Tam-
a" ten
Voort-
I N. van
neide
okhorst
aent J.
naar
(voor
I) J. J.
feenberg
Toorn-
Borne
Scher-
le Bus-
L Grif-
pdankte
Kuy-
[pma te
Ij. van
v. d.
Sme-
Weele
te El-
aingen.
Fruit:
48—
ppelen:
leerlan-
ltjes 14;
1 han-
16—30:
75; 228
28.
HOBOKEN. Sssst! Vinger op de mond! Daar gaat een dominee
voorbij.
Hoge zwarte zij-en op, witte das, zwarte jas met zwaluwstaartjes,
wandelstok
't Is toch zo'n aardige man. Zo neerbuigend vriendelijk. Net als een
vorst over een onderdaan.
En preken dat ie kanneemaar. Niemand beter dan hij. Die
die loopt met hem weg. En iedereen gaat 'n pas opzij als hij er aan komt.
Nu moet u niet zeggen dat dit type uitgestorven is. Ik ken er nog heel
wat zo. Zo'n gezellig afgodjezo 'n „echte dominee". Want dominee zo-
ais u weet betekent „heer". Vroeger werd iedereen „dominee" genoemd,
als hij dokter, advocaat, notaris of iets dergelijks was. Maar al die mensen
worden sedert 1800 niet meer zo genoemd. Voor één werd een uitzonde
ring gemaakt, de man die „dominee" was bij uitstek. Die het langst bleef
lopen met zijn pruik, of zijn kuitbroek of zijn zwarte jas en zijn
kachelpijp.
Misschien is het u bekend, dat de
mensen heel wat gevochten hebben
over dat dasje en jasje van de domi
nee. Eerst spraken ze er schande over
toen hij een pruik droeg, net als alle
heren in de 16de en 17de eeuw. Foei,
wat een „luchte" dominee was dat.
Met een pruik op! En toen zo heel
schoorvoetend alle dominees een pruik
gingen dragen, toen was het net weer
tijd dat het ding werd afgeschaft.
En toen had je de mensen moeten
horen over die „luchte" dominees die
zomaar zonder pruik op de preek
stoel durfden komen. -Vreselijk, dat
was een modepop. En toen de fiet
sen uitkwamen: nee maar, een domi
nee op een fiets! Vreselijk! Tja, en
nu ben ik waar ik wezen wil.
In Amerika zijn geen „dominees".
Althans ik heb ze nog niet gezien. Dat
treft me telkens weer als we bij elkaar
zijn.
Op de classis kan zomaar een „jong
broekje", met enkele jaren pastorale
practijk naar een synode worden afge
vaardigd. Wat een echt bijbelse geest,
waar een jong Timotheüs ook belang
rijke functies worden opgedragen.
Hier zijn professoren heel doodge
wone mensen, die geen allergewichtig
ste stem op de synode hebben. Een
professor op onze classis mocht wat
zeggen, maar "„domineerde" niet.
Kerkvisitatoren werden zomaar tot
roulerende factoren gemaakt: geen
kardinalen die jaar in jaar uit „visi
teren", maar broeders onder de broe
ders Wel verbaast het me dat in deze
zo democratische wereld een kerkvi-
tator, dus een deputaat met opdracht
van de classis, de stoel van de voor
zitter van de kerkeraad inneemt.' Hoe
is dat mogelijk in een reformatorische
kerk. in een democratisch land?
LEIDING GEVEN.
Telkens frappeert me de prachtige
parliamentary procedure. Nooit had
ik van deze gang van zaken gehoord
tot voor enkele jaren terug toen ik zo
maar in Clarens, op de vergadering
van de NAE deze methode moest toe
passen. Dat de vice-voorzitter ma
iedere keer influisterde: „Nu moet u
zeggen, „Any questions?" (nog vra
gen?), en dan: „All who are in favor
vn Mededeling (adv.).
en dan die laaiend brandende pijn.
Als dit schrikbeeld U voor ogen staat,
bij Iedere maaltijd, neem dan Uw
toevlucht tot Rennies. 'n Paar Ren-
nles, gewoon gesmolten op Uw tong,
blussen de hevigste aanval van bran
dend maagzuur binnen enkele mi
nuten. Een wondermiddel die Rennies
en gemakkelijk in te nemen, zonder
water of wat ook. En bovendien nog
zo smakelijk!
say Aye", zal ik nooit vergeten. Aan
iedere haar hing een zweetdruppeltje.
Het is ook zo geheel anders dan de
Europese methode. Doordrijverij en
voorzittersinvloed worden hier geëli
mineerd.
Een voorzitter kan hier geen voor
stel doen. Hij heeft geen andere taak
dan de vergadering te leiden. Wanneer
er een onderwerp besproken wordt,
wacht hij tot iemand met een voorstel
komt en als hij iets graag voorgesteld
wil hebben, vraagt hij: „Any motion?
Wat zoveel betekent als: is er ook
iemand die een voorstel indient? En
als iemand dan zegt: „So move", dan
moet die laatste man zeggen wat hij
precies voorstelt als het voorstel ten
minste door een ander gesteund wordt.
Dan wordt over dat voorstel breed
voerig gesproken. Als alle kanten be
keken zijn vraagt de voorzitter: „Ready
for voting", of „Any more discussion"?
Eerst dan wordt tot stemming overge
gaan. En niet alleen voorstemmers
maar ook alle tegenstemmers moeten
duidelijk aangeven hoe ze denken over
het voorgestelde.
Deze methode is inderdaad wel om
slachtig, maar nooit kan hier een
voorzitter zijn zin dóórzetten. En wat
ook heel gelukkig is voor sommige
voorzitters: hij kan nooit „jagen". En
ook niet „dazen", want een voorzit
ter die zelf veel aan het woord is, is
ondenkbaar. Hij heeft geen andere
taak dan leiding geven aan de ge
dachten die uit de vergadering komen.
HET AVONDMAAL.
Bj) de avondmaalbediening hebben we
individuele glazen bekertjes ingevoerd.
Als allen een bekertje ln hun handen
hebben zegt de liturg: „Neemt, drinkt
allen daaruit" enz. Voordat ze rondge
deeld worden wordt gezegd: „De drink
beker der dankzegging, die we dank
zeggende zegenen is de gemeenschap des
bloeds van Christus
Allen communiceren dan tegelpk. M.i.
is dit een methode die veel rustiger is
en ook meer indrukwekkend.
De diensten duren hier nooit langer
dan één uur, dus precies als in de da
gen van Calvijn, die ook de mensen
niet langer dan één uur in de kerk
hield. Zandlopers bij langdradige do
minees hebben we hier dus niet nodig.
Onmiddellijk na de dienst is er „Young
People Society" een club jongens en
meisjes en jonge mannen en vrouwen
die de Schrift bestuderen. Natuurlijk
drinken ze samen „een cup of tea and
some pie or cake". Koekjes presente
ren kent men hier niet. De doos wordt
eenvoudig open op tafel gezet en ieder
neemt er zoveel uit als hij wenst. Zo
doet men trouwens ook met de suiker
en melk. In elk restaurant hier staat
een suikerstrooier op het tafeltje en je
Een Geref. Maatschappelijk
Verbond opgericht
Te Zwolle is onder presidium van de
heer A. A. Basoski van Apeldoorn een
Geref. Maatsch. Verbond opgericht, dat
zijn leden trekt uit de Geref. kerken
onderhoudende artikel 31 K.O. Het Ver
bond zal in twee delen worden gesplitst
n.l. een voor werkgevers en een voor
werknemers. Van werkgeverszijde wer
den tot bestuursleden gekozen de heren
Groen te Rotterdam, Klapwijk te Berkel,
Meyer te Rotterdam, mr Schilder te As
sen en Smilde te Heerenveen en van
werknemerszijde de heren Basoski Apel
doorn, v. d. Engel te Rotterdam, v. d.
ochaaf te Amerstoort, Wezeman te Gro
ningen en Wijnands te Wormer. Als voor
lopig secretaris van het verbond treedt
op de heer Jac. Wijnands te Wormer. Het
Geref, Sociaal Economisch Verbond dat
ruim 400 leden telt zal dus in het Geref.
Maatschappelijk Verbond overgaan.
Instituut voor Sociaal Vormingswerk gesticht.
(Van onze speciale verslaggever).
Het Instituut „Kerk en Wereld" te Driebergen, dat sedert 1945 de opleiding ver
zorgt voor werkers in kerkelijke arbeid (wika'sj, heeft zoals onlangs reeds is
gemeld een school voor maatschappelijk werk gesticht onder de naam „Instituut
voor Sociaal Vormingswerk. Dit Instituut, dat evenals „Kerk en Wereld" op De
Horst" te Driebergen gevestigd wordt, zal zich bezig houden met de opleiding
tot personeelsfunctionnaris voor het bedrijfsleven; tot sociaal-culturele vormings-
Ieid(st)er en ten derde tot vormingsleidster voor gezinsopvoeding.
Chr. Geref. Theologische
Schooldag te Apeldoorn.
De jaarlijkse Schooldag van de Theol.
School der Chr. Ger. kerken zal Donder
dag na Pinksteren te Apeldoorn worden
gehouden. De Schooldag, die ook dit jaar
in de Grote kerk gehouden wordt, zal
ditmaal staan in het teken van het feit
dat het 60 jaar geleden is dat de Chr.
Geref. kerk zelfstandig bleef voortbe
staan. De Schooldag staat onder leiding
van prof. L. H. v. d. Meiden, In de mor
genvergadering refereert ds D. Biesma Jr
van Amsterdam-Oost over: „In 't goede
spoor". De middagvergadering wordt ge
opend door de nestor der Chr. Geref. pre
dikanten ds R. E. Sluiter, em. predikant
te Hillegom, waarna als referent zal op
treden ds L. S. den Boer van 's-Graven-
hage-West, die spreken zal over: „God
delijke correctie op predikers onder een
afdak".
kunt nemen zoveel als je wenst.
Een jong ouderling leidt de meeting
die ongeveer anderhalf uur duurt. Die
anderhalf uur worden niet „volge
praat". Men geeft aan de gezelligheid
ook enige tijd. Zo is het ook met ons
„choral-society". We komen des Vrij
dags om 8 uur bij elkaar, maar er gaat
zeker een half uur af voor thee of kof
fie drinken. Des morgens drinkt men
hier geen koffie. En 's middags geen
thee. Veel Hollanders betreuren dat,
en sommigen willen zich niet aanpas
sen. Zo zjjn er heel wat verschillen.
Amerika kent ook geen gang met een
kapstok. De jassen worden in een clo
set, een hangkast geborgen. Altijd als
er Amerikananen komen, kijken ze
met verwondering naar die Hollandse
verchroomde kapstokken.
Maar bij alle verschil is er deze
overeenkomst: dat zondaren door het
geloof uit genade zalig worden.
(Ingezonden Mededeling adv.)
n
Boterham-
belegging
die nooit
verveelt I
Minister Sta! voor de C.H.U. te Utrecht.
Federatie C.H.-jongeren kwam te Amersfoort bijeen
In de verkiezingsactie van de Christelijk Historische Unie vervulde ir
C. Staf, minister van Oorlog en van Marine, Zaterdag in het openbare ge
deelte van een bijeenkomst van de Kamerkring Utrecht een spreekbeurt.
„In deze byzondere tijden van spanning, waarin de wereld verbeert en
waarin tussen twee werelden, die tegenover elkaar staan, geen toenadering
mogelijk schijnt, is het onmogelijk „de derde weg" te gaan. Maar deze weg
leidt niet naar de vrede", aldus minister Staf. Op de vraag: Mag een Christen
meedoen aan de oorog en de oorlogsuitrusting?, zeg ik zonder enige aar
zeling: „Ja, als het moet".
Ook in de Europese samenwer
king heeft het kleine Nederland een
grote taak. Door constructief daar
aan mee te werken kan ons land een
zeer belangrijke bijdrage leveren. Er
is al veel toenadering gekomen en
er wordt met eikaars moeilijkheden
rekening gehouden.
De Europese samenwerking is op
militair terrein het meest voortge
schreden. Dit alles kan leiden tot het
voeren van een Europese politiek met
55.
Ik ben me
Zwijg, kaffer, als ik aan 't woord ben! Hij sloeg zijn
vuist op tafel.
Dan heb je je hele huis rondom in de oranjebloeme-
tjas gezet, hé? En in je huis hangen aan alle muren por
tretten van dat wijf, dat naar Engeland gevlucht is met
jullie goud, hé. Ja, ja, je dacht dat we hier niet alles wisten.
Man, we weten méér dan je zélf weet van je! Ha, ha, ha,
we hebben onze spionnen tot in je slaapkamer toe. Dacht
je, dat je maar doen kon wat je wilde, hé? We zullen het
je wel anders inpeperen, stuk communistisch vergif, dat je
bent, hé?
Opnieuw likte hij zijn lippen. Zijn ogen zagen nu groen
als van een panter. De pupillen krompen en groeiden regel
matig. Hij bukte zich over het dossier en siste toen op
nieuw:
Dan ben jij zo'n Jodenvriendje, hé? Dat loopt naar
de trein om zo'n smerige Jood demonstratief een handje te
drukken en aan het publiek te laten zien: dat durf ik, ik
durf wel tegen de Duitsers op! Dappere kerel ben jij, hé?
Onthoud het maar goed: wie een Jodenvriend is, is een
vijand van de Duitsers en wordt als de Joden behandeld.
Schoft, die je bent! Je was waart, dat we jou ook in een
concentratiekamp stopten, dan kon je met je luie bast
werken, dan zouden we je die oranjeliefde er wel uit-
knuppelen. We hebben daar wel middelen voor, heus, daar
hebben we wel middelen voor.
Zijn tongpunt schoot snel heen en weer tussen zijn lip
pen, zijn groene ogen flitsten bij de sadistische visioenen,
die zijn gedegeneerde hersens produceerden en zijn dieren-
klauw greep rondom de tafelrand, zodat de magere knokels
wit doorschenen, alsof hij de gummiknuppel reeds in zijn
vingers had.
Bovenmenselijke zelfbeheersing was nodig om het ventje
"let beet te pakken en over de knie in tweeën te breken.
De Wilde zou hem met één klap de nek gebroken hebben.
£ar naast hem op tafel lag een revolver en naast De
Wilde stond in de stramme militaire houding van de
iwr ®®klaat, een bewaker. Het ventje wist zich veilig.
Maar De Wilde slaakte toch een zucht van verlichting
'oen de Gestapo-handlanger hem tenslotte zijn persoons
bewijs in het gezicht smeet. Het ding viel op de grond
en De Wilde bukte zich om het op te rapen.
Met een grijs van vergenoeging wenkte de vent de be-(
I waker. Het „onderhoud" was afgelopen. De Wilde had geen
woord gezegd. Heel de voorstelling was bedoeld als inti
midatie.
Toen hij de deur uitliep kwam schuchter een Zeeuws
boertje met zijn ronde hoedje in de hand, binnen stappen.
De Wilde had medelijden met de timide collega. Toen
de bewaker een ander slachtoffer naar de Gestapo-agent
had meegenomen, wenkte hij de Zeeuwse boer en fluis
terde:
Die kerel gaat wel erg te keer, maar wees niet bang,
hij doet je niets. Je houdt je mond maar en je laat de
stortvloed maar over je heen gaan als een bui hagel.
Het boertje begon verlegen te lachen:
Blaffende honden biete niet, zulle we maè zegge....
zei hij.
Juist.
De Wilde was blij toen hij de blauwe Zeeuwse lucht
weer zag. Hij snoof de zeewind diep in en zette zijn borst
uit. De vergiftigde lucht in dat Gestapokamertje perste
hij uit iedere vezel van zijn longen.
In de trein reisde hij met een marechaussee. Een goede
bekende. Hij vertelde het geval en vroeg:
Maar hoe kan die kerel zo goed Hollands spreken?
De politieman vertelde, dat die kerel als zes jaar in ons
land gewoond had vóór de Duitsers hier binnenvielen. Hij
had een betrekking gehad op het Duitse consulaat in Am
sterdam. Natuurlijk een Hitlerspion. Die lui komen uit de
onderste lagen van het Duitse volk. Onder een normale
regering in een rechtstaat, zijn ze de bandieten, die langs
illegale weg aan de kost komen.
De Nederlandse politieman had een goede kijk op de
Hitlermethoden.
Ik moet er niets van hebben, zei hij. Ze beginnen
ons corps ook al te vergiftigen. Er is een politieschool,
waar ze je leren hoe je onschuldige mensen moet neer
knuppelen, hoe je bij een huiszoeking te werk moet gaan
om de bewoners te intimideren, hoe je iemand aan het
spreken moet krijgen en al dat fraais meer. Maar wij
Hollanders zijn daar niet voor geschikt, mijnheer, daar
moet je een Mof voor wezen, zei de politieman, met de
knop van het portier in zijn vingers. Hij salueerde. De
trein was in Goes.
De Wilde werd alleen gelaten met zijn gedachten ge
durende het laatste gedeelte van de rit.
(Wordt vervolgd)
als gevolg een Europese integratie
op militair, economisch en financieel
terrein. Het Nederlandse volk is po
sitief, wil de realiteit onder de ogen
zien en verantwoordelijk nemen. Ne
derland is niet militairistisch, doch
door de harde overtuiging gedrongen,
wel militair.
Ik zal zoveel als mogelijk is doen
om aan het houden van eigen oefe
ningen op Zondag te ontkomen, doch
als het noodzakeijk is oefeningen op
Zondag te houden, zullen we het ook
moeten doen.
FEDERATIE C.-H. JONGEREN.
In Amersfoort kwam Zaterdag
middag de federatie van Christelijk-
Historische Jongeren in algemene
vergadering bijeen onder voorzitter
schap van de heer T. Rademaker.
Eerst sprak de minister van Justitie
mr H. Mulderije over de Grondwets
herziening.
Met grote waardering sprak de
minister voor de uiterst deskundige
wijze, waarop de openbare behan
deling der wetsontwerpen wordt
voorbereid. Dit eist zeer veel van de
persoon van het Kamerlid, dat naast
zijn belangrijke taak als lid van de
Kamer ook gesublimeerd moet blij
ven in het maatschappelijk leven.
We moeten dankbaar zijn, besloot
spreker, voor onze grondwet. Hoge
waarden zijn daarin vastgelegd, waar
uit zeker nog wel het Christelijk ka
rakter van onze natie blijkt. Ook
overigens zijn er in spijt van bewe
ringen, als zou het anders zijn, nog
tal van symptomen, die er op wij
zen, dat we nog wei degelijk een
Christelijke natie zijn.
Na de minister sprak de voor
zitter van de Christelijk-Historische
Unie, de heer H. W. Tilanus, een
opwekkend woord. Tenslotte refe
reerde de heer W. Nauta te Sneek,
lid van het hoofdbestuur der C.H.U.
over gezag en vrijheid.
Waarom heeft het directorium van
„Kerk en Wereld" deze nieuwe taken op
zich genomen?
Hierop gal ds F. J. Pop ons een ant
woord. Wij zien dit als een deel van het
apostolaat der kerk, zei hij. Wij willen
in gemeenschap met de andere kerken
ernst maken met het dragen van de ver
antwoordelijkheid die wij nebben ten aan
zien van het hele volk. Aan de oplei
dingen, welke thans van ons Instituut
zulten uitgaan, bestond grote behoefte.
Op de reeds bestaande christelijke scho
len voor maatschappelijk werk wordt
aan deze taken niet gewerkt.
Aangaande de opleiding lot personeels
functionnaris lichtte dr J. C. C. Rupp ons
voor. De heer Rupp, die deel uitmaakt
van het directorium van „Kerk en We
reld", is voorzitter van de Commissie van
Opleiding van bet nieuwe Instituut.
DE MENSELIJKE FACET.
Wat in fabrieKen en bedrijven steeds
meer opvalt is het verdwijnen van de
menselijke facet in het bedrijfsleven. Op
allerlei gebied en in zeer uiteenlopende
kring binnen het bedrijf blijkt de achter
uitgang van de sociale verhoudingen.
Wij hadden jarenlang nauw contact
met deskundigen uit het bedrijfsleven, zei
dr Rupp. Bovendien is er een uitgebreide
literatuur over deze kwestie. Het vraag
stuk van de „human relations" bleef al
lerminst onbesproken. Maar hoeveel er
ook over werd getheoretiseerd, in de
practijk kon nog niet veel worden uit
gericht. Het verloren gaan van de per
soonlijkheid, het niet meer beseffen van
de verantwoordelijkheid welke men als
werker in een bedrijf ten opzichte van
het bedrijf zelf en van de bedrijfsgenoten
heeft, doet schade.
Nu heeft het bedrijfsleven zen uun ai
het een en ander gedaan om hierin ver
betering te brengen. Ook in de vakbewe
ging wordt op dit terrein wel iets ge
daan. Wij menen echter, aldus de heer
Rupp, dat de protestantse kerken hier
eveneens verantwoordelijk zijn en daar
om zijn we er toe overgegaan het Insti
tuut voor Sociaal Vormingswerk op te
richten en er wettelijke erkenning voor
te vragen.
Wij stellen ons voor de tot
personeelsfunctionnaris te verdelen over
een tijdperk van drie jaar. Zij die opge
leid zijn, kunnen worden aangesteld bij
een personeelsafdeling, bij de bedrijfs-
kadertraining of bij een dergelijke dienst.
GEZINSNOOD PLATTELAND.
Over de twee andere taken vertelde
de heer E. M. van Diffelen, eveneens lid
van het directorium van „Kerk en We
reld" ons iets. Deze taken zijn wel ver
want aan de eerstgenoemde opleiding.
Het teloorgaan van de persoonlijkheid
is niet alleen beperkt gebleven tot het
bedrijf maar is ook doorgedrongen in de
gezinnen. Dit blijkt vooral op het platte
land, hoewel men het in de steden ook
tegen komt.
Koreavrijwilligers op Koninginne-
thuis.
Gewonden een dag eerder per vliegtuig.
Onvoorziene omstandigheden voorbe
houden zal het detachement Korea-vrü-
willigers, dat op 31 Maart 1951 onder
commando van eerste luitenant T. J. W.
Meyer naar Korea vertrok, morgen in
Nederland terugkeren. Het detachement,
dat vandaag in Liverpool arriveert, ver
trekt op 30 April met de „Koningin Em
ma" van de Stoomvaartmij. Zeeland naar
Nederland en wordt om plus minus 19.00
uur in Hoek van Holland verwacht. De
debarkatie te Hoek van Holland is voor
lopig vastgesteld morgenavond om 20.00
uur. Alle opvarenden zullen nog dezelfde
dag naar huis worden vervoerd.
Onvoorziene omstandigheden voorbe
houden zullen hedennamiddag veertien
gewonde militairen van het Nederlandse
Detachement V.N. uit Korea op het vlieg
veld Valkenburg arriveren. Zuster Hoek-
veen uit Maasdijk, die op 31 Maart 1951
naar Korea vertrok, komt als verpleeg
ster mee.
Generaal Eisenhower heeft vandaag b(j
zijn vertrek naar Bucksburg (Duitsland)
verklaard, dat hij „omstreeks één Juni"
naar de Ver. Staten terug denkt te keren.
„De datum is echter nog niet precies
vastgesteld", aldus de generaal.
De Prov. V.V.V. heeft een keurig
verzorgde folder over Zeiand uitge
geven in de Nederlandse en de Franse
taal, die in duizenden exemplaren in
binnen- en buitenland zal worden
verspreid.
Het vouwblad, in rood-zwarte uit
voering, bevat vele mooie foto's uit
de gehele provincie, terwijl de tekst
goed verzorgd is. Aan de binnenzijde
is, rondom een kaartje van Zeeland,
waarop de verkeersverbindingen zijn
aangegeven, een zeer groot aantal
adressen opgenomen van hotels, res
taurants, souvenirwinkels, boekhan
dels enz. uit alle Zeeuwse plaatsen,
die bij het vreemdelingenverkeer be
lang hebben. Een opgave van de mooi
ste bezienswaardigheden completeert
het geheel. Wij kunnen slechts ho
pen, dat dit vouwblad, waarop aan
de voorkant een fraaie foto van een
boerenmeisje prijkt, zijn werk zal
doen voor onze provincie.
In elke folder is een inlegvel ge
sloten met een aanbeveling van de
tentoonstelling „Oost-Vlaanderen
vlagt in Middelburg".
Het gezin bestaat uit een aantal per
sonen, die volkomen los naast elkaar le
ven. Geestelijk verkeer, niet alleen in
godsdienstige zin, is uitgesloten.
Hier moet ook ingegrepen worden.
Maar dat is wel zeer moeilijk. Hoe zal
men de jeugd, welke afkomstig is uit de
totaal vervallen gezinnen (want zo moet
men de gezinnen wel noemen, die naar
buiten normaal maar naar binnen vol
komen zinloos zijn; kunnen ieren wat
werkelijk de bedoeling van huwelijks- en
gezinsleven is? Het instituut houdt zich
met deze vraagstukKen bezig en hoopt
jongelui aan te trekken, die op dit ter-
rem willen arbeiden.
Nauw hieraan verbonden is sociaal-cul
turele opleiding. Hoe staat de mens te
genover de cultuur? De massa weet niet
noe zij zal deelnemen aan het culturele
leven. Met elkaar spreken over dingen
van waarde in het leven, inzonderheid
over dingen die het geestelijke leven aan
gaan, heeft men niet geleerd. In veel ge
zinnen is de radio een plaag geworden, in
tal van mensenlevens heelt de bioscoop
een overmatige plaats gekregen. Men laat
zich leiden doop willekeur, ja men is
eigenlijk slaat van die cultuurverschijn
selen geworden.
Ook hier blijkt hoe groot de behoefte
is aan personen, die vormend kunnen
werken en die het jonge geslacht leren
hoe het op de juiste wijze tegenovei de
cultuur dient te staan.
Ziehier de bedoeling van het Instituut
met haar drie taken. Ieder die een van
deze drie taken zou willen vervullen, kan
op „De Horst" terecht, ook als men geee
lid is van de Ned. Herv. Kerk.
Het Rode Kruis schrijft ons:
Belangrijke dingen kunnen soms van
kleinigheden afhangen. Op dit ogenblik
hangen byvoorbeeld mensenlevens af van
een misverstand, dat ook in sommige
kringen in Zeeland bestaat. Er wordt n.l.
beweerd, dat Nederlands bloed naar het
buitenland verkocht zou worden, om er
deviezen voor te maken. Dit is niet waar;
nn niet en nooit!
Hei oioed dat ae donor ucocnikbaar
stelt voor de Bloedtransfusiedienst van
het Nederlandsche Roode Kruis wordt
gebruikt in Nederlandse ziekenhuizen
door Nederlandse doktoren. Nooit wordt
ook maar één druppel ervan verkocht;
in nei buitenland met en in Nederland
ook niet.
Hoe dat misverstand in de wereld is
gekomen is niet precies na te gaan. Mis
schien is het een gevolg van een artikel
dat twee jaar geleden m de. „Spaarpost"
verscheen. In dit artikel betoogde de mi
nister van Sociale Zaken, dat het doel
van het Rode Kruis „sparen" is: het spa
ren van mensenlevens en het sparen vail
mensengeluk door het bestrijden van
nood en narigheid. Van de ideële doel
stelling van het Rode Kruis uitgaande,
noemde Zijne Excellentie enige practi-
sche voorbeelden welke de materiële zij
de van ons volksbestaan raken.
O.a, het volgende:
„In het Centraal Laboratorium van
de Bloedtransfusiedienstworde»
uit het menselijk bloed vele noodza
kelijke geneesmiddelen bereid, welk#
anders tegen hoge bedragen aan devie
zen (dollars!) zouden moeten worden
geïmporteerd".
Een andere oorzaak voor het misver
stand kunnen de transporten van bloed
en plasma zijn, welke regelmatig tussen
België en Nederland door de lucht wer
den verzonden. Dit betrof bloed dat in
België door Belgen was gegeven en dat
in het Centraal Laboratorium van de
Bloedtransfusiedienst van het Nederland
sche Roode Kruis te Amsterdam tot plas
ma werd verwerkt. In België was dat in
de afgelopen jaren nog niet mogelijk,
maar het Nederlandse Laboratorium heeft
België daarmee toen geholpen.
Wat ook de oorzaak van het misver
stand moge zijn, de gevolgen zijn heel
onaangenaam; want vele mensen lieten
zich weerhouden om hun bloed af ta
staan ten bate van patiënten, wier ge
zondheid en wier leven van een bloed
transfusie afhankelijk is.
1938
1949
1950
1951
1952
41.305
167.021
200.000
251.931
279.039
16.952
36.030
38.136
55.820
55.437
16.558
216.314
227.448
254.216
250.486
9.218
21.636
25.163
27.422
25.380
28.184
58.284
58.340
62.187
61.876
4.032
12.151
10.965
12.911
11.715
116.249
511.436
560.052
664.496
683.933
De cijfers der Prov. Stoombootdiensten over het
le kwartaal 1952.
Autovervoer neemt nog steeds toe.
Uit de vervoerscijfers van de Prov. Stoombootdiensten over het eerste kwar
taal van 1952 biykt, dat het aantal vervoerde passagiers op alle lijnen, met uit
zondering van de lijn YlissingenBreslcens, enigszins is achteruitgegaan. Het
aantal vervoerde auto's is op alle pnen weer toegenomen. De dalende tendens
wat de passagiers betreft was in Maart alleen op alle lijnen merkbaar. Maar
het aantal vervoerde auto's nam over de gehele linie toe in deze maand.
De cyfers over het kwartaal zijn als volgt:
Aantal vervoerde passagiers:
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekensk.
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatseveer
KortgeneW olfaartsdijk
VeereKamperland
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekensk.
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatseveer
KortgeneWolfaartsdijk
Totaal
Het vervoer over Maart alleen geeft de volgende cijfers te zien:
Passagiersvervoer Maart:
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekensk.
KruiningenPerkpolder
ZierikzeeKatseveer
KortgeneW olf aartsdij k
VeereKamperland
Autovervoer Maart:
1938
VlissingenBreskens 3.042
TerneuzenHoedekensk. 548
KruiningenPerkpolder 1.341
ZierikzeeKatseveer 353
KortgeneWolfaartsdijk 1.570
Totaal 6.854
1938
1949
1950
1951
1952
8.095
24.017
40.338
34.033
36.890
1.470
1.510
2.311
3.136
3.309
3.564
51.860
55.692
59.367
61.601
1.043
2.777
4.263
4.715
5.331
4.864
10.013
11.847
14.223
15.184
19.036
90.177
114.451
115.474
122.315
1938
1949
1950
1951
1952
15.161
57.103
73.666
122.620
96.020
6.150
12.320
14.623
23.833
19.061
5.994
76.974
77.941
93.889
91.440
2.870
7.253
9.368
11.031
8.863
8.881
19.796
20.900
- 23.727
20.300
1.740
4.288
4.124
5.021
4.468
40.796
177.734
200.622
280.121
240.152
1949
1950
1951
1952
8.551
14.998
14.774
13.315
594
922
1.032
1.146
18.547
19.734
20.049
21.370
1.026
1.552
1.682
1.855
3.633
4.539
4.949
5.223
32.351
41.745
42.436
42.909