VACANTE IN T BUITENLAND AMSTERDAM-RIJNKANAAL lokt steeds meer Nederlanders. Geboeid door de loopbaan van de z.g. „self-made-man". wordt binnenkort geopend. Een winst voor Amsterdam van 40 kilometer. Niet meer gereisd wordenmaar zelf verkennen Kosten naar verhouding lager dan vóór de oorlog. Werk aan de winkel voor landbouwdeskundigen. ftcrfuuAfiAocM en binótlcAatten %ijn tneeA in VieJk, dan v-eAüeA en lwx&. Watersnood in Amerika* tie naat* liu; smaak Japanse oorlogsindustrie weer aan het draaien. Nederland kreeg nieuwe straaljagers. Een heitje voor 'n (goed volbracht) karweitje Niet trachten elkaar in onze eigen vorm te dringen! Nieuw waterbouwkundig hoogtepunt, HIER In Nederland snorren 109 wegen wachten rond* Woensdag 16 April 1952 ZEEUWSCïi DAGBLAD Pagfna 5 Toeristische organisaties verwachten, dat het aantal Nederlanders met neigingen voor n buitenlandse vacantiereis ongeveer 10 pCt gro ter zal zijn dan in 1951. Wel wordt nu reeds duidelijk, dat men over het algemeen en zo voordelig mogelijke vacantie-besteding zoekt. Een voor de Ned. Reisvereniging door het N. I. P. O. gehouden leden enquête toont aan, dat als eerste eis „veel moois zien" gesteld wordt. Plezier, leerzaamheid en comfort worden in veel geringere mate ge vraagd. De grote belangstelling gaat ook dit jaar weer uit naar Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Tachtig percent van de Nederlandse toe- r n naar het buitenland zal zich naar deze landen begeven. luxe, is het door de massavraag mogelijk geworden goedkope aanbiedingen te doen. De groepsreizen bestaan nog altijd, doch gebleken is, dat „samen reizen en individueel verblijven" thans de grootste attractie is. Naar Engeland met de „Zeeland". Verwacht wordt, dat de Mij „Zeeland" dezer dagen dractische tariefsverlagingen voor bepaalde categorieën toeristen zal aankondigen. Gezelschappen zullen re ductie krijgen en voor individuele reizen met hotelarrangementen in Engeland zal eveneens een lagere vervoersprjjs ge vraagd worden. Zulks in concurrentie met de bootdiensten op Engeland via Oostende. Per 1 Mei begint het officiële grote reisseizoen. Extra treinen en autocars zullen weer duizenden ki lometers verslinden om tienduizen den Nederlanders naar den vreem de en terug te voeren. Het grote verschil met twintig jaar geleden is, dat de reizigers niet „gereisd worden", maar dat zij zelf reizen en met technische steun van ervarenen zelf de nabije wereld kunnen gaan verkennen. Het grote belang hier van wordt door officiële instanties beseft en erkend. Van die kant ondervinden de „reisondernemers" veel hulp en steun. Zeven percent, een groeiend aantal dus, wil naar Duitsland. Voor Engeland, d« Scandinavische landen. Italië en Spanje is de belangstelling naar evenredigheid van de reiskosten bevredigend. Ook Joe- go-Slavië is thans met verrassend resul taat aan de toeristische markt. Naar deze landen worden doorgaans vacantiever- blijven van meer dan veertien dagen ge vraagd. Voor de omringende landen vraagt men vacantieverblijven van een dag of tien, een week of zelfs nog korter. De Ned. Reisvereniging heeft op Major ca een aantal buitenhuisjes gehuurd. De belangstelling hiervoor is zo groot, dat alle huisjes door de zomer heen reeds werden volgeboekt. De vacantiespreiding blijkt, ondanks propaganda, nog niet geslaagd te zijn. Tot dusver binnengekomen boekingen betref fen voornamelijk de maanden Juli en Augustus, hoewel uitgeschreven reizen tussen Mei en September zich ook in egn flinke belangstelling mogen verheugen. Het Hotelplan. Zoals men weet, is het streven der reis' organisaties steeds meer gericht op indi viduele vacanties met culturele waarde, terwijl dan toch de voordelen van geza menlijk reizen kunnen worden genoten. Grote projecten zijn hiertoe opgezet. Het internationale hotelplan speelt hierin voor Nederlanders ook een voorname rol. Uit gesprekken met de heren H. F. Bath, directeur voor West-Europa van het Hotelplan en C. van Zwijndregt, on der-directeur van de Ned. Reisvereniging, bleek, dat deze organisaties de toerist de technische hulp willen bieden om een eigen vacantie naar eigen inzicht en bin nen eigen financiële spankracht te ver schaffen. Speciale treinen en bussen zul len in het komende reisseizoen in grote getale rijden om de Nederlander Europa te leren kennen. Met Frankrijk is een taai overleg ge voerd om toestemming te verkrijgen om over dit grondgebied pendelbusdiensten In Syrië, Irak en Pakistan In Irak zijn de omstandigheden voor Nederlanders zeer gunstig. In dit land bestaan grote mogelijkheden, ook voor het Nederlandse zakenleven. Als ge volg van de gebeurtenissen in het aangrenzende Iran geniet men thans enorme inkomsten uit de olierechten. Irak gaat een grote toekomst tegemoet. Aldus prof. dr C. H. Edelman, hoog leraar aan de landbouwhogeschool te Wageningen, die, teruggekeerd van een studiereis naar Syrië, Irak en Pakis tan, hierover iets vertelde. Men beseft in deze drie landen vol komen hoe noodzakelijk het is, de grootst mogelijke aandacht te beste den aan de oplossing van agrarische vraagstukken. In Pakistan heeft men bijvoorbeeld te kampen met het zeer moeilijke probleem van de verzouting van de bodem. In Syrië hebben Ne derlanders reeds volop gelegenheid te tonen, waartoe zij in staat zijn. Een combinatie van Nederlandse instel lingen, waaronder de Nederlandse Heide-Maatschappij, gaat hier de aan leg van irrigatiewerken voorbereideri. Staatsmijnen zuUen particuliere woningbouw stimuleren. De directie van de Staatsmijnen heeft besloten de personeelsleden van de Staatsmijnen, die een eigen huis willen bouwen, maar niet over ge noeg kapitaal beschikken, zodat zij een geldlening aan moeten gaan, fi nancieel tegemoet te komen. Deze ad- spirant-bouwers zullen een jaarlijkse feldelijke tegemoetkoming kunnen rijgen in de lasten van de bouw. Dit jaarlijks bedrag, dat dus neerkomt op schenking van een bepaald bedrag, wordt verzekerd gedurende de gehele aflossingstermijn van de geldlening (in pri cipe ongeveer 20 jaar). Als voorwaarde voor het verkrij gen van deze tegemoetkoming zal waarschijnlijk o.m. gesteld worden, dat de adspirant-bouwer een bepaalde leeftijd heeft bereikt, bijv. 25 jaar, dat hij minstens drie jaar bij de Staats mijnen werkzaam is en een goede staat van dienst heeft. Tevens moet hij een bepaald bedrag eigen ge spaard geld als grondkapitaal hebben; normaal wordt hiervoor ongeveer tien pCt van de stichtlngskosten verwacht. Tenslotte moet men van plan zijn de woning zelf te gaan bewonen. met Zwitseland te onderhouden. Dank zij onvermoeide steun van het ministerie van Verkeer in ons land is dit gelukt. Het is dit seizoen weer mogelijk per groepsbus met hotelarrangement naar 't Alpenland te rijden en met dezelfde ge legenheid weer terug te komen. Ook voor Oostenrijk is via Duitsland een dergelijke reisgelegenheid ingesteld. De spoorwegen. De spoorwegmaatschappijen hebben in concurrentie met de bussen ook niet stil gezeten. Zij zijn wel niet even goedkoop maar hebben toch aanzienlijke reducties gegeven. Voor Zwitserland is b.v. een ar rangement mogelijk met aanzienlijke treinreducties via BelgiëLuxemburg, mits men tenminste zes dagen hotel voor uit bespreekt. De retours zijn een maand geldig. Het wordt mogelijk om middels deze en dergelijke regelingen vacanties inclu sief reis voor negen tot twaalf gulden per dag aan te bieden. Ook voor Frankrijk zijn zowel per trein als per bus aantrek kelijke arrangementen ingesteld om reis lustigen met smalle beurzen een mooie, zij het eenvoudige vacantie in het buiten land te bezorgen. Uit de aanbiedingen blijkt, dat de goed koopste reizen thans nog niet het dub bele kosten van voor de oorlog, en dit terwijl de gemiddelde Europese prijzen reeds tot het drie- tot viervoudige geste gen van de vroegere zijn. De reisorgani saties gaan echter niet in de eerste plaats op de gestegen kosten, doch wel op de financiële mogelijkheden van de toeris ten af. Waar gebleken is, dat de Neder landse toerist in de eerste plaats naar „mooie dingen zien" vraagt, en niet naar In Sioux City (Iowa), dat reeds door velen van de 84.000 inwoners is verlaten, stelt men pogingen in het werk om een vloedgolf van naar verwachting acht me ter hoogte te keren. Deze vloedgolf wordt vandaag bij de stad verwacht en is af komstig van de rivier de Missouri. De nabijgelegen stad South Sioux City, in Nebraska, is op enkelen na door de 6.000 inwoners verlaten. Naar schatting van het Rode Kruis te Washington zijn ongeveer 20.000 gezin nen gevlucht voor de watersnood, die heerst in de Staten Montana, Noord-Da- kota, Zuid-Dakota, Iowa, Nebraska, Mis- sourien Winconsin. Minstens 12 dorpen en steden zijn gedeeltelijk ontruimd. (Ingezonden Mededeling advert.) IBIS De Amerikaanse autoriteiten in Ja pan hebben met ingang van Dinsdag Japan volledige vrijheid gege\en om zijn oorlogsindustrie weer op gang te brengen. Het hoofd van de econo mische afdeling van het geallieerde opperbevel in Japan, generaal Mar- quat, heeft het Japanse ministerie van handel en industrie een memo randum doen toekomen waarbij toe stemming wordt verleend voor het vervaardigen van wapens en vlieg tuigen voor de Amerikaanse troepen. Van een Amerikaans vliegkamp schip werden vorige week in Kopen hagen 16 thunderjets F-84g gelost, die bestemd zijn voor ons land en een deel vormen van het Amerikaanse program voor de wederzijdse beveiliging, Hiermee is het totaal aantal thun derjets, dat binnen een maand in Kopenhagen voor ons land arriveerde, op 35 gebracht. De Nederlandse pilo ten zullen de toestellen naar ons land vliegen. Aan boord van een Nederlands vrachtschip, dat gisteren in Rotterdam arriveerde, bevonden zich 25 gemoto riseerde eenheden voor onze land macht. Daarmee is het totaal dezer leger voertuigen artillerietrekkers en af fuiten, dragende vier machinegeweren kaliber 50 in de laatste weken uit de V.S. werd ontvangen, op 189 ge- bracht. Ingezonden Mededeling (adv.). H. M. tot de zakenlieden van Detroit „De indruk, die de aandachtige beschouwer van het Amerikaanse leven krijgt, is dat het in sommige opzichten met het Nederlandse te vergelijken is. ^'Wat ons boeit, is de loopbaan van de zogenaamde „self-made man", die wij ook kennen en bewonderen. Deze loopbaan treft ons, doordat hij betekent: honderd procent kans voor iedereen, en het is juist de ontkenning van het recht hierop, dat zovelen van uw voorvaderen naar dit land deed komen. Ik geloof, dat het juist ook om deze reden is, dat ge het liefheb bend „Gods eigen land" noemt." Aldus sprak gisteren H. M. de Koningin tijdens een diner, dat te Harer ere werd aangeboden in het Sheraton Cadillac Hotel te Detroit. Twee Padvindersgroepen uit Baam hebben als onderdeel van de actie „Een heitje voor een karweitje", welke actie door het gehele land door Pad vinders gevoerd wordt, een gedeelte van de tuin bij het Paleis te Soest dijk aangeharkt en schoongemaakt. Nadat dit omvangrijke karwei vol bracht was, werd hun de beloning door Prinses Beatrix overhandigd, ter wijl Prinses Irene de staatjes, waarop het door de jongens verdiende be drag wordt aangetekend, bijhield. Onze foto geeft een beeld tijdens de „uitbetaling". (Van een speciale medewerker). Met koortsachtige haast wordt thans gewerkt aan de voltooiing van het Amsterdam-Rijnkanaal, waarvan de opening over ruim een maand zal plaats hebben. Het zal dan 21 jaar geleden zijn, dat de Staten-Generaal de plannen tot het graven van deze belangrijke waterverkeersweg goedkeurden. Hoewel Amsterdam de opening van het kanaal luisterrijk gaat vie ren, begrijpt iedereen dat de betekenis van dit kanaal niet alleen be perkt blijft tot de hoofdstad. Het hele land heeft er baat bij dat nu een nieuwe ader voor de Rijnvaart geschapen is. Een snelle en tamelijk rechte weg verbindt Bazel met de Noordzee. Wel liggen in deze route enige sluizen, maar het oponthoud voor schepen is daar teruggebracht tot het minimale. Een paar superlatieven mogen wel ge noemd worden! Het AmsterdamRijn kanaal is het grootste kanaal, gerekend naar breedte en diepte, dat voor de bin nenvaart in Nederland gegraven werd. pe twee grootste binnenvaartsluizen van Europa liggen in dit kanaal. Er wordt het snelst geschut. Wellicht kan men hier nog wel enige overtreffende trappen aan toevoegen. Ze ker deze: de voorgeschiedenis duurde het langst! Tachtigjarige oorlog. Stemmen voor een betere verbinding van Amsterdam met de Rijn gingen tach tig jaar geleden al op. Maar in 1880 kwam de waterstaatsingenieur J. van der Toorn voor het eerst met een plan voor een scheepvaartverbinding van Amster dam met de Bovenrijn, namelijk door het graven van een kanaal naar Utrecht, voortgezet naar Wijk bij Duurstede en vandaar door de Betuwe naar Tiel. Men ziet dat dit oudste plan inderdaad is uitgevoerd. Het Jieeit er anders om ge spannen! In 1881 verscheen al een brochu re „De twaalf ontwerpen voor het Am sterdamRijnkanaal". Die twaalf ontwerpen kristalliseerden zich op de duur in drie: een ontwerp via Vreeswijk en Tiel, een ontwerp via Wijk bij Duurstede en Tiel en een ontwerp Gelderse ValleiHien. Bij al deze ontwerpen ging men ervan uit, dat Amsterdam verbonden moest worden met de Waal, die immers een diepere vaargeul heeft dan de Beneden rijn en die de schepen nog iets sneller naar Lobith brengt. Van 1924 tot 1931 had de oorlog om het kanaal zijn hevigst aspect. Toen ging het er om welk ontwerp de voorkeur ver diende. Tot een van de voorstanders van het project via Wijk bij Duurstede be hoorde ir A. A. Mussert. Was hij maar bij de waterstaatkunde gebleven! De sluis te Wijk bij Duurstede was ai voor de oorlog klaar; de schutkolklengte van deze sluis bedraagt 350 meter, de breedte 18 meter. Twee slepen kunnen in hun geheel worden geschut in twintig minuten Het vullen van de sluiskolk duurt 8 (6 minuut, het ledigen vergt 14 minuten tijd. De kolk wordt afgesloten door twee hefdeuren van 190.000 kg elk. Deze brengt men in beweging door een gelijkstroom- motor met een vermogen van 120 p.k. Ter vergelijking: de oude sluis bij Go- rinchem heeft een schutkolklengte van 120 meter, breedte 12 meter. Van een sleep moeten de schepen stuk voor stuk geschut worden; het oponthoud in de sluis is anderhalf uur. Terwijl het passeren van de sluizen in de nieuwe verbinding (Wijk bij Duur stede en Tiel) drie kwartier vraagt, kost het oponthoud in de vier sluizen op de oude route (Utrecht, Vreeswijk, Vianen en Gorinchem) zes uur. Afstanden, De oude weg (MerwedekanaalVaart- se It ij iiZederikkanaal) beslaat een af stand van 112 kilometer. De nieuwe ver binding is niet langer dan 72 kilometer. Langs de oude vaarweg bereikt een sleep uit Amsterdam Gorinchem pas op het tijdstip waarop een sleep via Tiel al in Lobith aankomt! Uit deze gegevens blijkt wel hoeveel perspectieven 't AmsterdamRijnkanaal voor de Rijnvaart opent. De tachtigjarige oorlog om het kanaal is nagenoeg volstreden. Enkele jaren ge leden spande het er om, toen het depar tement van Waterstaat de sluisbouw in Tiel niet wilde laten voltooien. Gelukkig is die bouw doorgegaan. Wel zal, wanneer het nieuwe kanaal gereed is, het oude gedeelte (Amsterdam —Utrecht dat in 1892 als Merwedekanaal ,-erd gegraven verbreed moeten worden Daarvoor is het laatste gevecht nodig! Hare Majesteit vervolgde aldus: Mensen, die dapper genoeg zijn om huis en haard en alle bescherming van de bekende omgeving te verlaten, heb ben ook de moed het te wagen, zichzelf en de wereld rekenschap te geven van hun gaven en tekortkomingen. Wanneer de geschiedenis ontstaat en herinnerd wordt temidden van zulke mensen, kan men met recht spreken van de „geschiedenis van het volk". Bovendien verschaft deze geschiedenis een maatstaf, waarmee men de levens waarde van alles kan meten. Deze maat staf wordt in de nieuwe bakermat met zorg bewaard en geeft zo een nieuwe vorm van bescherming. Voor u heeft deze levensstandaard on getwijfeld betekend, de poorten wijd open te zetten voor alle volkeren van de wereld, in kameraadschap en gastvrij heid. Wij houden ervan, onze vleugels uit te slaan en vrij te zijn en zo houden wij ook van deze kameraadschap en gastvrij heid hebben wij altijd graag aanvaard, want ook wij hebben steeds gewild, dat onze poorten wijd open stonden. Zo kan in- of uitvliegen, gast of gastheer zijn, n gelijke mogelijkheid voor internationale omgang betekenen. büilo oi uzi ONVERWACHT»a De geestesgesteldheid van een volk kan altijd verrassende mogelijkheden in zich bergen, en men kan nooit werkelijk voor spellen, welke vruchten tuin versland en nun geest soms zullen dragen, of hoevele. Verantwoordelijke mensen, die de gege ven kansen zorgvuldig, en liet oog ge richt op de toekomst, benutten, kunnen het ver brengen. Wie zou bijvoorbeeld m de 18e eeuw de groei van de steden van het midden-Westen, deze wonderbaarlijke verschijnselen der 19e en 20e eeuw heb ben kunnen voorspellen? Hier geschiedde het wonder, in de verbeelding van de wereld „Amerika" genoemd. De echte, levende plant, die men een volk noemt, wiens karakter niemand, door welke dwang dan ook, kan veran deren, kan bloeien op de meest onver wachte tijden en kan mogelijk de vrucht der evolutie in zich dragen, die een gun stige en gelukkige ontwikkeling voor dat volk betekent ONDERLING BEGRIP. Ais volkeren van de wereld van van daag moeten wij allen de organische en geestelijke structuur van elkaar, leren kennen, teneinde te komen tot een 'onder ling begrip, dat een zegen voor ons allen zal zijn. Hiervoor zuilen wij respect moeten hebben voor eikaar en niet de vergissing moeten begaan elkaar in een vorm als onze eigen te willen dringen. Deze ver gissing wordt nog te dikwijls begaan in ieder land, het mijne niet uitgezonderd. Dit neigt altijd tot het verwekken van disharmonie. Maar anderen te kennen en hen te begrijpen, betekent een vrucht baar uitgangspunt te maken voor een denken in wereldtermen, dat wij zo zeer nodig hebben, zij het op politiek of op economisch terrein. Wij weten te weinig van u af, maar wij zouden een zeer belangwekkend gesprek kunnen voeren, indien wij een nauwere verwantschap hadden. Indien u, anderzijds, ons nog beter ken de, zoudt u begrijpen, waarom wij over het algemeen in Europa u niet wensen te bezwaren door steeds afhankelijk te zijn van uw vrijgevige hulp, maar dat wij onze producten aan u zouden wensen te verkopen en de uwe van u te kopen. Als in gemeen overleg betere op lossingen moeten worden gevonden om plannen te ontwerpen voor verdere samenwerking tussen de burgers van veel landen, zal onge twijfeld een diepaand verantwoor delijkheidsgevoel van ons allen worden geëist. Alleen zo kan „goodwill" tot een voldongen feit worden. Nooit was de tijd zo rijp, zo doorwrocht en zo doorploegd met menselijke ervaring aan illusie en desillusie als juist nu en daarom nooit zo vol van verreikende mogelijkheden. en over de grenzen Licht in juwelenuici„.a>. Haarlemse recherche heeft een 34-jarige inwoonster uit Bloemendaal gearresteerd, die er van verdacht wordt in de afgelopen weken Amsterdamse en Haarlemse juweliers te hebben beroofd van gouden en platina ringen ter waarde van enkele duizenden guldens. De vakgroep „Groothandel in Boter" die binnen afzienbare tijd geheel zal wor den opgeheven, zal haar arbeid reeds thans beëindigen. De werkzaamheden zuilen woraen overgenomen door de on langs opgeriente vereniging van groot handelaren in boter. in de omgeving van Stollenberg onder Berg en Dal bij Nijmegen brak gistermid dag een bosbrand uit. De iMijmeegse brandweer en de bosbrandweer waren spoedig ter plaatse, zodat ernstige uit breiding kon worden voorkomen. Een kleine hectare bos en heide brandde kaal. Ten Noord-Westen van Hue in Midden- Vietnam hebben de troepen van de Fran se unie de operatie „Carrelet" voltooid. Er zijn 384 gevangenen gemaakt. Boven dien zijn 87 ton suiker en 10 ton zout als mede een belangrijke hoeveelheid medi camenten buitgemaakt. In het gebied waarin de operatie werd uitgevoerd be vond zich een herstellingsoord van de Vietminh. A. N.W. B.-spruit werd zes jaar. Dat is voor iedere duizend leden één. Dl de „huiskamer van de A.N.W.B.", de vergaderzaal van het hoofdkantoor dezer organisatie in Den Haag, is gisteren in kleine kring de zesde verjaardag van de Wegenwacht gevierd. Hoofdinspecteur A, J. M. Mosheuvel en wegen wacht B. Bouwmeester ontvingen hun zesde jaarster, maar omdat de zilveren jaarsterren in de buitlucht alras goudkleur aannemen, kregen zjj een nieuw embleem. Voor vijf jaar dienst werd hun een schildje met blauwe ondergrond, waarop een gekroonde dubbele W bin nen een lauwerkrans in zijile is gebor duurd, uitgereikt. Voor ieder jaar wordt een ster uitgereikt en voor tien jaar genoemd embleem in goud. Negen andere wegenwachten ontvin gen eveneens het zilveren embleem uit handen van directeur H. J. Rienstra. Deze vertelde in een toespraak, dat per 1000 wegenwachtleden, een volledi ge uitgeruste wegenwacht kan worden gefinancierd. De W.W. heeft thans 107.000 leden met 109 wegenwachten. Hij dankte de manschappen en hun Inspecteurs voor hun toegewijde arbeid en hoopte dat bij de viering van de 70- ste verjaardlg van de A.N.W.B. op 1 Juli 1953 het corps als jongste spruit van de organisatie nog krachtiger en gezonder dan thans zal mogen zfln. Voorts sprak de heer Rienstra zijn dank uit voor de medewerking van het Rode Kruis, dat voor iedere nieuwe we genwacht-eenheid een volledige ver- bandtrommel beschikbaar stelt en thans ook voor de aanvulling daarvoor zorgt. Aan de uitrusting van de Wegen wacht is sedert de oprichting weinig veranderd. Een reddingslijn, een schuim- blusser, een waarschuwingsbordje tegen bosbrand en een „ho-stop-sein" is aan de voorraad in de zijspannen toege voegd. In 1951 werd in 89.000 gevallen hulp verleend, waarvan in 1500 geval len E.H.B.O. Hoewel in principe aan W.W.-leden hulpdiensten worden ver leend en voorts aan buitenlanders, wor den bij verkeersongelukken de slacht offers zeker bijgestaan. De heer Rienstra spoorde zijn man nen aan om hun taak even goed als tot dusverre te blijven vervullen. Het ver trouwen in de W.W. onder de wegge bruikers is groot en kan nog steeds groeien. Aan de vraag naar meer wegenwach ten op diverse trajecten kan nog niet voldaan worden omdat een wegenwacht met materiaal bijna ftO.OOO per jaar vergt. De Wegenwacht bestaat thans zes jaar. Dat betekent zes jaar lang kleinere m grotere maar meestal lastige karweitjes opknappen. Zelfs onwillige koebeesten krijgt zo'n Wegenwacht aan het lopen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 5