VACANTE IN T BUITENLAND
AMSTERDAM-RIJNKANAAL
lokt steeds meer Nederlanders.
Geboeid door de loopbaan van de
z.g. „self-made-man".
wordt binnenkort geopend.
Een winst voor Amsterdam van 40 kilometer.
Niet meer gereisd wordenmaar zelf verkennen
Kosten naar verhouding lager dan vóór de
oorlog.
Werk aan de winkel voor
landbouwdeskundigen.
ftcrfuuAfiAocM en
binótlcAatten %ijn
tneeA in VieJk, dan
v-eAüeA en lwx&.
Watersnood in
Amerika*
tie
naat* liu; smaak
Japanse oorlogsindustrie
weer aan het draaien.
Nederland kreeg nieuwe
straaljagers.
Een heitje voor 'n (goed volbracht) karweitje
Niet trachten elkaar in onze eigen
vorm te dringen!
Nieuw waterbouwkundig hoogtepunt,
HIER
In Nederland snorren 109 wegen
wachten rond*
Woensdag 16 April 1952
ZEEUWSCïi DAGBLAD
Pagfna 5
Toeristische organisaties verwachten, dat het aantal Nederlanders
met neigingen voor n buitenlandse vacantiereis ongeveer 10 pCt gro
ter zal zijn dan in 1951. Wel wordt nu reeds duidelijk, dat men over
het algemeen en zo voordelig mogelijke vacantie-besteding zoekt. Een
voor de Ned. Reisvereniging door het N. I. P. O. gehouden leden
enquête toont aan, dat als eerste eis „veel moois zien" gesteld wordt.
Plezier, leerzaamheid en comfort worden in veel geringere mate ge
vraagd.
De grote belangstelling gaat ook dit jaar weer uit naar Frankrijk,
Oostenrijk en Zwitserland. Tachtig percent van de Nederlandse toe-
r n naar het buitenland zal zich naar deze landen begeven.
luxe, is het door de massavraag mogelijk
geworden goedkope aanbiedingen te
doen. De groepsreizen bestaan nog altijd,
doch gebleken is, dat „samen reizen en
individueel verblijven" thans de grootste
attractie is.
Naar Engeland met de „Zeeland".
Verwacht wordt, dat de Mij „Zeeland"
dezer dagen dractische tariefsverlagingen
voor bepaalde categorieën toeristen zal
aankondigen. Gezelschappen zullen re
ductie krijgen en voor individuele reizen
met hotelarrangementen in Engeland zal
eveneens een lagere vervoersprjjs ge
vraagd worden. Zulks in concurrentie
met de bootdiensten op Engeland via
Oostende.
Per 1 Mei begint het officiële
grote reisseizoen. Extra treinen en
autocars zullen weer duizenden ki
lometers verslinden om tienduizen
den Nederlanders naar den vreem
de en terug te voeren. Het grote
verschil met twintig jaar geleden
is, dat de reizigers niet „gereisd
worden", maar dat zij zelf reizen en
met technische steun van ervarenen
zelf de nabije wereld kunnen gaan
verkennen. Het grote belang hier
van wordt door officiële instanties
beseft en erkend. Van die kant
ondervinden de „reisondernemers"
veel hulp en steun.
Zeven percent, een groeiend aantal dus,
wil naar Duitsland. Voor Engeland, d«
Scandinavische landen. Italië en Spanje
is de belangstelling naar evenredigheid
van de reiskosten bevredigend. Ook Joe-
go-Slavië is thans met verrassend resul
taat aan de toeristische markt. Naar deze
landen worden doorgaans vacantiever-
blijven van meer dan veertien dagen ge
vraagd. Voor de omringende landen
vraagt men vacantieverblijven van een
dag of tien, een week of zelfs nog korter.
De Ned. Reisvereniging heeft op Major
ca een aantal buitenhuisjes gehuurd. De
belangstelling hiervoor is zo groot, dat
alle huisjes door de zomer heen reeds
werden volgeboekt.
De vacantiespreiding blijkt, ondanks
propaganda, nog niet geslaagd te zijn. Tot
dusver binnengekomen boekingen betref
fen voornamelijk de maanden Juli en
Augustus, hoewel uitgeschreven reizen
tussen Mei en September zich ook in egn
flinke belangstelling mogen verheugen.
Het Hotelplan.
Zoals men weet, is het streven der reis'
organisaties steeds meer gericht op indi
viduele vacanties met culturele waarde,
terwijl dan toch de voordelen van geza
menlijk reizen kunnen worden genoten.
Grote projecten zijn hiertoe opgezet. Het
internationale hotelplan speelt hierin
voor Nederlanders ook een voorname rol.
Uit gesprekken met de heren H. F.
Bath, directeur voor West-Europa van
het Hotelplan en C. van Zwijndregt, on
der-directeur van de Ned. Reisvereniging,
bleek, dat deze organisaties de toerist de
technische hulp willen bieden om een
eigen vacantie naar eigen inzicht en bin
nen eigen financiële spankracht te ver
schaffen. Speciale treinen en bussen zul
len in het komende reisseizoen in grote
getale rijden om de Nederlander Europa
te leren kennen.
Met Frankrijk is een taai overleg ge
voerd om toestemming te verkrijgen om
over dit grondgebied pendelbusdiensten
In Syrië, Irak en Pakistan
In Irak zijn de omstandigheden voor
Nederlanders zeer gunstig. In dit land
bestaan grote mogelijkheden, ook voor
het Nederlandse zakenleven. Als ge
volg van de gebeurtenissen in het
aangrenzende Iran geniet men thans
enorme inkomsten uit de olierechten.
Irak gaat een grote toekomst tegemoet.
Aldus prof. dr C. H. Edelman, hoog
leraar aan de landbouwhogeschool te
Wageningen, die, teruggekeerd van een
studiereis naar Syrië, Irak en Pakis
tan, hierover iets vertelde.
Men beseft in deze drie landen vol
komen hoe noodzakelijk het is, de
grootst mogelijke aandacht te beste
den aan de oplossing van agrarische
vraagstukken. In Pakistan heeft men
bijvoorbeeld te kampen met het zeer
moeilijke probleem van de verzouting
van de bodem. In Syrië hebben Ne
derlanders reeds volop gelegenheid
te tonen, waartoe zij in staat zijn. Een
combinatie van Nederlandse instel
lingen, waaronder de Nederlandse
Heide-Maatschappij, gaat hier de aan
leg van irrigatiewerken voorbereideri.
Staatsmijnen zuUen particuliere
woningbouw stimuleren.
De directie van de Staatsmijnen
heeft besloten de personeelsleden van
de Staatsmijnen, die een eigen huis
willen bouwen, maar niet over ge
noeg kapitaal beschikken, zodat zij
een geldlening aan moeten gaan, fi
nancieel tegemoet te komen. Deze ad-
spirant-bouwers zullen een jaarlijkse
feldelijke tegemoetkoming kunnen
rijgen in de lasten van de bouw. Dit
jaarlijks bedrag, dat dus neerkomt op
schenking van een bepaald bedrag,
wordt verzekerd gedurende de gehele
aflossingstermijn van de geldlening
(in pri cipe ongeveer 20 jaar).
Als voorwaarde voor het verkrij
gen van deze tegemoetkoming zal
waarschijnlijk o.m. gesteld worden,
dat de adspirant-bouwer een bepaalde
leeftijd heeft bereikt, bijv. 25 jaar, dat
hij minstens drie jaar bij de Staats
mijnen werkzaam is en een goede
staat van dienst heeft. Tevens moet
hij een bepaald bedrag eigen ge
spaard geld als grondkapitaal hebben;
normaal wordt hiervoor ongeveer tien
pCt van de stichtlngskosten verwacht.
Tenslotte moet men van plan zijn de
woning zelf te gaan bewonen.
met Zwitseland te onderhouden. Dank zij
onvermoeide steun van het ministerie
van Verkeer in ons land is dit gelukt.
Het is dit seizoen weer mogelijk per
groepsbus met hotelarrangement naar 't
Alpenland te rijden en met dezelfde ge
legenheid weer terug te komen. Ook voor
Oostenrijk is via Duitsland een dergelijke
reisgelegenheid ingesteld.
De spoorwegen.
De spoorwegmaatschappijen hebben in
concurrentie met de bussen ook niet stil
gezeten. Zij zijn wel niet even goedkoop
maar hebben toch aanzienlijke reducties
gegeven. Voor Zwitserland is b.v. een ar
rangement mogelijk met aanzienlijke
treinreducties via BelgiëLuxemburg,
mits men tenminste zes dagen hotel voor
uit bespreekt. De retours zijn een maand
geldig.
Het wordt mogelijk om middels deze
en dergelijke regelingen vacanties inclu
sief reis voor negen tot twaalf gulden per
dag aan te bieden. Ook voor Frankrijk
zijn zowel per trein als per bus aantrek
kelijke arrangementen ingesteld om reis
lustigen met smalle beurzen een mooie,
zij het eenvoudige vacantie in het buiten
land te bezorgen.
Uit de aanbiedingen blijkt, dat de goed
koopste reizen thans nog niet het dub
bele kosten van voor de oorlog, en dit
terwijl de gemiddelde Europese prijzen
reeds tot het drie- tot viervoudige geste
gen van de vroegere zijn. De reisorgani
saties gaan echter niet in de eerste plaats
op de gestegen kosten, doch wel op de
financiële mogelijkheden van de toeris
ten af. Waar gebleken is, dat de Neder
landse toerist in de eerste plaats naar
„mooie dingen zien" vraagt, en niet naar
In Sioux City (Iowa), dat reeds door
velen van de 84.000 inwoners is verlaten,
stelt men pogingen in het werk om een
vloedgolf van naar verwachting acht me
ter hoogte te keren. Deze vloedgolf wordt
vandaag bij de stad verwacht en is af
komstig van de rivier de Missouri.
De nabijgelegen stad South Sioux City,
in Nebraska, is op enkelen na door de
6.000 inwoners verlaten.
Naar schatting van het Rode Kruis te
Washington zijn ongeveer 20.000 gezin
nen gevlucht voor de watersnood, die
heerst in de Staten Montana, Noord-Da-
kota, Zuid-Dakota, Iowa, Nebraska, Mis-
sourien Winconsin. Minstens 12 dorpen
en steden zijn gedeeltelijk ontruimd.
(Ingezonden Mededeling advert.)
IBIS
De Amerikaanse autoriteiten in Ja
pan hebben met ingang van Dinsdag
Japan volledige vrijheid gege\en om
zijn oorlogsindustrie weer op gang te
brengen. Het hoofd van de econo
mische afdeling van het geallieerde
opperbevel in Japan, generaal Mar-
quat, heeft het Japanse ministerie
van handel en industrie een memo
randum doen toekomen waarbij toe
stemming wordt verleend voor het
vervaardigen van wapens en vlieg
tuigen voor de Amerikaanse troepen.
Van een Amerikaans vliegkamp
schip werden vorige week in Kopen
hagen 16 thunderjets F-84g gelost, die
bestemd zijn voor ons land en een deel
vormen van het Amerikaanse program
voor de wederzijdse beveiliging,
Hiermee is het totaal aantal thun
derjets, dat binnen een maand in
Kopenhagen voor ons land arriveerde,
op 35 gebracht. De Nederlandse pilo
ten zullen de toestellen naar ons land
vliegen.
Aan boord van een Nederlands
vrachtschip, dat gisteren in Rotterdam
arriveerde, bevonden zich 25 gemoto
riseerde eenheden voor onze land
macht.
Daarmee is het totaal dezer leger
voertuigen artillerietrekkers en af
fuiten, dragende vier machinegeweren
kaliber 50 in de laatste weken uit
de V.S. werd ontvangen, op 189 ge-
bracht.
Ingezonden Mededeling (adv.).
H. M. tot de zakenlieden van Detroit
„De indruk, die de aandachtige beschouwer van het Amerikaanse
leven krijgt, is dat het in sommige opzichten met het Nederlandse te
vergelijken is. ^'Wat ons boeit, is de loopbaan van de zogenaamde
„self-made man", die wij ook kennen en bewonderen. Deze loopbaan
treft ons, doordat hij betekent: honderd procent kans voor iedereen,
en het is juist de ontkenning van het recht hierop, dat zovelen van
uw voorvaderen naar dit land deed komen.
Ik geloof, dat het juist ook om deze reden is, dat ge het liefheb
bend „Gods eigen land" noemt."
Aldus sprak gisteren H. M. de Koningin tijdens een diner, dat
te Harer ere werd aangeboden in het Sheraton Cadillac Hotel te
Detroit.
Twee Padvindersgroepen uit Baam hebben als onderdeel van de actie
„Een heitje voor een karweitje", welke actie door het gehele land door Pad
vinders gevoerd wordt, een gedeelte van de tuin bij het Paleis te Soest
dijk aangeharkt en schoongemaakt. Nadat dit omvangrijke karwei vol
bracht was, werd hun de beloning door Prinses Beatrix overhandigd, ter
wijl Prinses Irene de staatjes, waarop het door de jongens verdiende be
drag wordt aangetekend, bijhield. Onze foto geeft een beeld tijdens de
„uitbetaling".
(Van een speciale medewerker).
Met koortsachtige haast wordt thans gewerkt aan de voltooiing
van het Amsterdam-Rijnkanaal, waarvan de opening over ruim een
maand zal plaats hebben. Het zal dan 21 jaar geleden zijn, dat de
Staten-Generaal de plannen tot het graven van deze belangrijke
waterverkeersweg goedkeurden.
Hoewel Amsterdam de opening van het kanaal luisterrijk gaat vie
ren, begrijpt iedereen dat de betekenis van dit kanaal niet alleen be
perkt blijft tot de hoofdstad. Het hele land heeft er baat bij dat nu
een nieuwe ader voor de Rijnvaart geschapen is.
Een snelle en tamelijk rechte weg verbindt Bazel met de Noordzee.
Wel liggen in deze route enige sluizen, maar het oponthoud voor
schepen is daar teruggebracht tot het minimale.
Een paar superlatieven mogen wel ge
noemd worden! Het AmsterdamRijn
kanaal is het grootste kanaal, gerekend
naar breedte en diepte, dat voor de bin
nenvaart in Nederland gegraven werd.
pe twee grootste binnenvaartsluizen van
Europa liggen in dit kanaal. Er wordt
het snelst geschut.
Wellicht kan men hier nog wel enige
overtreffende trappen aan toevoegen. Ze
ker deze: de voorgeschiedenis duurde het
langst!
Tachtigjarige oorlog.
Stemmen voor een betere verbinding
van Amsterdam met de Rijn gingen tach
tig jaar geleden al op. Maar in 1880
kwam de waterstaatsingenieur J. van der
Toorn voor het eerst met een plan voor
een scheepvaartverbinding van Amster
dam met de Bovenrijn, namelijk door het
graven van een kanaal naar Utrecht,
voortgezet naar Wijk bij Duurstede en
vandaar door de Betuwe naar Tiel.
Men ziet dat dit oudste plan inderdaad
is uitgevoerd. Het Jieeit er anders om ge
spannen! In 1881 verscheen al een brochu
re „De twaalf ontwerpen voor het Am
sterdamRijnkanaal".
Die twaalf ontwerpen kristalliseerden
zich op de duur in drie: een ontwerp via
Vreeswijk en Tiel, een ontwerp via Wijk
bij Duurstede en Tiel en een ontwerp
Gelderse ValleiHien.
Bij al deze ontwerpen ging men ervan
uit, dat Amsterdam verbonden moest
worden met de Waal, die immers een
diepere vaargeul heeft dan de Beneden
rijn en die de schepen nog iets sneller
naar Lobith brengt.
Van 1924 tot 1931 had de oorlog om het
kanaal zijn hevigst aspect. Toen ging het
er om welk ontwerp de voorkeur ver
diende. Tot een van de voorstanders van
het project via Wijk bij Duurstede be
hoorde ir A. A. Mussert. Was hij maar bij
de waterstaatkunde gebleven!
De sluis te Wijk bij Duurstede was ai
voor de oorlog klaar; de schutkolklengte
van deze sluis bedraagt 350 meter, de
breedte 18 meter. Twee slepen kunnen in
hun geheel worden geschut in twintig
minuten
Het vullen van de sluiskolk duurt 8 (6
minuut, het ledigen vergt 14 minuten
tijd. De kolk wordt afgesloten door twee
hefdeuren van 190.000 kg elk. Deze brengt
men in beweging door een gelijkstroom-
motor met een vermogen van 120 p.k.
Ter vergelijking: de oude sluis bij Go-
rinchem heeft een schutkolklengte van
120 meter, breedte 12 meter. Van een
sleep moeten de schepen stuk voor stuk
geschut worden; het oponthoud in de
sluis is anderhalf uur.
Terwijl het passeren van de sluizen in
de nieuwe verbinding (Wijk bij Duur
stede en Tiel) drie kwartier vraagt, kost
het oponthoud in de vier sluizen op de
oude route (Utrecht, Vreeswijk, Vianen
en Gorinchem) zes uur.
Afstanden,
De oude weg (MerwedekanaalVaart-
se It ij iiZederikkanaal) beslaat een af
stand van 112 kilometer. De nieuwe ver
binding is niet langer dan 72 kilometer.
Langs de oude vaarweg bereikt een
sleep uit Amsterdam Gorinchem pas op
het tijdstip waarop een sleep via Tiel al
in Lobith aankomt!
Uit deze gegevens blijkt wel hoeveel
perspectieven 't AmsterdamRijnkanaal
voor de Rijnvaart opent.
De tachtigjarige oorlog om het kanaal
is nagenoeg volstreden. Enkele jaren ge
leden spande het er om, toen het depar
tement van Waterstaat de sluisbouw in
Tiel niet wilde laten voltooien. Gelukkig
is die bouw doorgegaan.
Wel zal, wanneer het nieuwe kanaal
gereed is, het oude gedeelte (Amsterdam
—Utrecht dat in 1892 als Merwedekanaal
,-erd gegraven verbreed moeten worden
Daarvoor is het laatste gevecht nodig!
Hare Majesteit vervolgde aldus:
Mensen, die dapper genoeg zijn om
huis en haard en alle bescherming van
de bekende omgeving te verlaten, heb
ben ook de moed het te wagen, zichzelf
en de wereld rekenschap te geven van
hun gaven en tekortkomingen.
Wanneer de geschiedenis ontstaat en
herinnerd wordt temidden van zulke
mensen, kan men met recht spreken van
de „geschiedenis van het volk".
Bovendien verschaft deze geschiedenis
een maatstaf, waarmee men de levens
waarde van alles kan meten. Deze maat
staf wordt in de nieuwe bakermat met
zorg bewaard en geeft zo een nieuwe
vorm van bescherming.
Voor u heeft deze levensstandaard on
getwijfeld betekend, de poorten wijd
open te zetten voor alle volkeren van de
wereld, in kameraadschap en gastvrij
heid. Wij houden ervan, onze vleugels uit
te slaan en vrij te zijn en zo houden wij
ook van deze kameraadschap en gastvrij
heid hebben wij altijd graag aanvaard,
want ook wij hebben steeds gewild, dat
onze poorten wijd open stonden. Zo kan
in- of uitvliegen, gast of gastheer zijn, n
gelijke mogelijkheid voor internationale
omgang betekenen.
büilo oi uzi ONVERWACHT»a
De geestesgesteldheid van een volk kan
altijd verrassende mogelijkheden in zich
bergen, en men kan nooit werkelijk voor
spellen, welke vruchten tuin versland en
nun geest soms zullen dragen, of hoevele.
Verantwoordelijke mensen, die de gege
ven kansen zorgvuldig, en liet oog ge
richt op de toekomst, benutten, kunnen
het ver brengen. Wie zou bijvoorbeeld m
de 18e eeuw de groei van de steden van
het midden-Westen, deze wonderbaarlijke
verschijnselen der 19e en 20e eeuw heb
ben kunnen voorspellen? Hier geschiedde
het wonder, in de verbeelding van de
wereld „Amerika" genoemd.
De echte, levende plant, die men een
volk noemt, wiens karakter niemand,
door welke dwang dan ook, kan veran
deren, kan bloeien op de meest onver
wachte tijden en kan mogelijk de vrucht
der evolutie in zich dragen, die een gun
stige en gelukkige ontwikkeling voor dat
volk betekent
ONDERLING BEGRIP.
Ais volkeren van de wereld van van
daag moeten wij allen de organische en
geestelijke structuur van elkaar, leren
kennen, teneinde te komen tot een 'onder
ling begrip, dat een zegen voor ons allen
zal zijn.
Hiervoor zuilen wij respect moeten
hebben voor eikaar en niet de vergissing
moeten begaan elkaar in een vorm als
onze eigen te willen dringen. Deze ver
gissing wordt nog te dikwijls begaan in
ieder land, het mijne niet uitgezonderd.
Dit neigt altijd tot het verwekken van
disharmonie. Maar anderen te kennen en
hen te begrijpen, betekent een vrucht
baar uitgangspunt te maken voor een
denken in wereldtermen, dat wij zo zeer
nodig hebben, zij het op politiek of op
economisch terrein.
Wij weten te weinig van u af, maar wij
zouden een zeer belangwekkend gesprek
kunnen voeren, indien wij een nauwere
verwantschap hadden.
Indien u, anderzijds, ons nog beter ken
de, zoudt u begrijpen, waarom wij over
het algemeen in Europa u niet wensen te
bezwaren door steeds afhankelijk te zijn
van uw vrijgevige hulp, maar dat wij
onze producten aan u zouden wensen te
verkopen en de uwe van u te kopen.
Als in gemeen overleg betere op
lossingen moeten worden gevonden
om plannen te ontwerpen voor
verdere samenwerking tussen de
burgers van veel landen, zal onge
twijfeld een diepaand verantwoor
delijkheidsgevoel van ons allen
worden geëist. Alleen zo kan
„goodwill" tot een voldongen feit
worden.
Nooit was de tijd zo rijp, zo
doorwrocht en zo doorploegd met
menselijke ervaring aan illusie en
desillusie als juist nu en daarom
nooit zo vol van verreikende
mogelijkheden.
en over de grenzen
Licht in juwelenuici„.a>. Haarlemse
recherche heeft een 34-jarige inwoonster
uit Bloemendaal gearresteerd, die er van
verdacht wordt in de afgelopen weken
Amsterdamse en Haarlemse juweliers te
hebben beroofd van gouden en platina
ringen ter waarde van enkele duizenden
guldens.
De vakgroep „Groothandel in Boter"
die binnen afzienbare tijd geheel zal wor
den opgeheven, zal haar arbeid reeds
thans beëindigen. De werkzaamheden
zuilen woraen overgenomen door de on
langs opgeriente vereniging van groot
handelaren in boter.
in de omgeving van Stollenberg onder
Berg en Dal bij Nijmegen brak gistermid
dag een bosbrand uit. De iMijmeegse
brandweer en de bosbrandweer waren
spoedig ter plaatse, zodat ernstige uit
breiding kon worden voorkomen. Een
kleine hectare bos en heide brandde kaal.
Ten Noord-Westen van Hue in Midden-
Vietnam hebben de troepen van de Fran
se unie de operatie „Carrelet" voltooid.
Er zijn 384 gevangenen gemaakt. Boven
dien zijn 87 ton suiker en 10 ton zout als
mede een belangrijke hoeveelheid medi
camenten buitgemaakt. In het gebied
waarin de operatie werd uitgevoerd be
vond zich een herstellingsoord van de
Vietminh.
A. N.W. B.-spruit werd zes jaar.
Dat is voor iedere duizend leden één.
Dl de „huiskamer van de A.N.W.B.", de vergaderzaal van het hoofdkantoor
dezer organisatie in Den Haag, is gisteren in kleine kring de zesde verjaardag
van de Wegenwacht gevierd. Hoofdinspecteur A, J. M. Mosheuvel en wegen
wacht B. Bouwmeester ontvingen hun zesde jaarster, maar omdat de zilveren
jaarsterren in de buitlucht alras goudkleur aannemen, kregen zjj een nieuw
embleem. Voor vijf jaar dienst werd hun een schildje met blauwe ondergrond,
waarop een gekroonde dubbele W bin nen een lauwerkrans in zijile is gebor
duurd, uitgereikt. Voor ieder jaar wordt een ster uitgereikt en voor tien jaar
genoemd embleem in goud.
Negen andere wegenwachten ontvin
gen eveneens het zilveren embleem uit
handen van directeur H. J. Rienstra.
Deze vertelde in een toespraak, dat
per 1000 wegenwachtleden, een volledi
ge uitgeruste wegenwacht kan worden
gefinancierd.
De W.W. heeft thans 107.000 leden
met 109 wegenwachten.
Hij dankte de manschappen en hun
Inspecteurs voor hun toegewijde arbeid
en hoopte dat bij de viering van de 70-
ste verjaardlg van de A.N.W.B. op 1
Juli 1953 het corps als jongste spruit
van de organisatie nog krachtiger en
gezonder dan thans zal mogen zfln.
Voorts sprak de heer Rienstra zijn
dank uit voor de medewerking van het
Rode Kruis, dat voor iedere nieuwe we
genwacht-eenheid een volledige ver-
bandtrommel beschikbaar stelt en thans
ook voor de aanvulling daarvoor zorgt.
Aan de uitrusting van de Wegen
wacht is sedert de oprichting weinig
veranderd. Een reddingslijn, een schuim-
blusser, een waarschuwingsbordje tegen
bosbrand en een „ho-stop-sein" is aan
de voorraad in de zijspannen toege
voegd. In 1951 werd in 89.000 gevallen
hulp verleend, waarvan in 1500 geval
len E.H.B.O. Hoewel in principe aan
W.W.-leden hulpdiensten worden ver
leend en voorts aan buitenlanders, wor
den bij verkeersongelukken de slacht
offers zeker bijgestaan.
De heer Rienstra spoorde zijn man
nen aan om hun taak even goed als tot
dusverre te blijven vervullen. Het ver
trouwen in de W.W. onder de wegge
bruikers is groot en kan nog steeds
groeien.
Aan de vraag naar meer wegenwach
ten op diverse trajecten kan nog niet
voldaan worden omdat een wegenwacht
met materiaal bijna ftO.OOO per jaar
vergt.
De Wegenwacht bestaat thans zes jaar. Dat betekent zes jaar lang kleinere
m grotere maar meestal lastige karweitjes opknappen. Zelfs onwillige
koebeesten krijgt zo'n Wegenwacht aan het lopen