BACH'S MATTHEUS PASSION Een muzikaal meesterwerk, dat in de eerste plaats evangelieprediking wil zijn N. A.V. O. IS MEER DAN EEN VERDEDIGENDE COALITIE. ZEELAND DOOR WATER EN VUUR MODESHOW ffEen rustig geval" zonder strop en zonder voordeel* In de laatste lijdensweek. MIDDELBURG 22 EN 23 APRIL Grote Kerk van Deventer weer in gebruik* Zaterdag 5 April 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 5 Het is nu al weer meer dan 120 jaar geleden, dat Bach's nu zo beroemde werk uit het stof werd opge diept. En we mogen zeggen, dat het traditie gewor den is, dat in de lijdensweken op zeer veel plaatsen in het land dit prachtige, nobele werk wordt uitge voerd. Buiten de bekende uitvoeringen in de grote Steden is men speciaal in de na-oorlogse tijd er toe overgegaan in tal van kleinere plaatsen er een ver tolking van te geven. Nu kan men natuurlijk de vraag stellen, of dat dan ook artistiek verantwoord is. Het lijkt ons echter niet hier de plaats om daarover te delibereren. Vast staat, dat daardoor, en door de radio-uitvoeringen, de Matthaus Passion in steeds breder kring bekend wordt en vast staat ook, dat het dus doende goed is zich te onttrekken aan de sleur van het dagelijks leven, en enkele uren geconfronteerd te worden met het lijden en sterven van Christus en dat op zulk een indrukwekkende wijze. Nu schuilt hier een gevaar in. Men is n.l. vaak ge neigd, de Matthaus Passion alleen maar te waarderen als kunstwerk en hem ook alleen als zodanig maar te beoordelen. Dit is fout. Bach heeft zijn werk in de eerste plaats bestemd voor de Liturgie, voor de kerk dus. Het wil Evangelieprediking zijn in de eerste plaats. En dat het, muzikaal gezien, zulk een meester werk is, komt, hoe paradoxaal dit moge klinken, op de tweede plaats. Aan de andere kant blijkt, dat het sterk oecumenisch werkt. Bij het beluisteren van Bach's schepping vallen de kerkelijke tegenstellingen weg. Zelfs Rooms en Protestants vinden hier elkaar. Is het niet opmerke lijk, dat in Zeeland (misschien een unicum in het land?ieder jaar in een R.K. kerkgebouw de Matthaus Passion wordt uitgevoerd? Voor deze erkenning-in-brede-kring echter is gekomen, zijn er vele decen nia voorbijgegaan. En Bach zelf heeft in de verste verte niet kunnen vermoeden, gezien het resultaat van zijn werk geduren de zijn leven, dat het ooit zo ver ko men zou. Het was in Bach's tijd namelijk he lemaal zo'n schokkend feit niet, dat «r Passiemuziek werd gecomponeerd. Ten eerste bestond de Passiemuziek reeds in het Gregoriaans, ten tweede waren er reeds enkele Passionen in de geest als die van Bach en in de derde plaats was Bach iemand, die slechts in beperkte kring gewaardeerd werd. Al deze factoren maakten, dat er tijdens Bach's leven maar één uitvoe ring is gegeven, en dat het honderd jaar duurde, eer er een tweede kon plaats vinden. Vragen we ons af, hoe net komt, dat heden juist Bach's werk bractisch alleen nog wordt uitgevoerd, Qan moeten wa tot de conclusie komen, dat Bach zjjn tijd ver vooruit was. Zelfs de Matthauspassion van Heinrich Schütz (1585—1672), die ook nog wel eens wordt uitgevoerd, en ook een meesterwerk is, klinkt in onze oren sterk verouderd. Bach's werk niet. Integendeel, in zijn eigen tijd was men nog niet rijp om het te waar deren. Men zou zeggen, dat die tijd nu pas gekomen is. VORM EN STRUCTUUR Het zou ondoenlijk zijn in dit kort bestek een volledige beschrijving van de Matthauspassion te geven. We zul len ons daarom beperken tot de vorm en structuur. De kern van de Matthauspassion vormen de hoofdstukken 26 en 27 van het Evangelie van Mattheus. De tekst van het Bijbelverhaal wordt letter lijk gevolgd en gezongen door de Evangelist, een tenorsolist. Men kan het zo zeggen, dat de Evangelist als het ware het verhaal uit de Bijbel Voorleest, met dien verstande, dat het lingend wordt gesproken. Men noemt dit dan ook het Recitatief. Het Bij belverhaal, i.e. de Recitatieven worden Ïichter gedurig onderbroken door zgn, yrische gedeelten. Deze gedeelten zijn meest aria's, voor sopraan-, alt-, tenor- of bassolo; enkele malen echter zijn ze voor koor gezet, zoals bijv. het begin- en het Elotkoor. In die lyrische delen geeft de dichter (een Leipziger Postbe ambte, waarmee Bach heel goed kon opschieten) niet woordelijk weer, maar een eigen, bespiegelende tekst, die echter wel vaak slaat op het Bij- beldeel, dat er onmiddellijk aan voor af gaat. Een voorbeeld: als Judas naar de Overpriesters gaat en aanbiedt Jezus aan hen over te leveren, volgt daar direct op de sopraanaria: „Blute nur, du liebes Herz", waarin de dich ter als het ware zijn deernis uit met de moeder van de verrader en de tmart begrijpt, die zij moet hebben om deze diepgevallen zoon. Sommige aria's worden gecombi neerd met koor. Als in het Evangelie letterlijk Jezus' woorden aangehaald worden, zingt de bassolist deze woor den als Recitatief. De melodie is Uiterst eenvoudig, maar zeer ontroe rend. Ook Petrus, Judas en 'Pilatus' woorden worden door de bassolist ge zongen. Behalve deze solistische delen neemt het koor, of eigenlijk de koren, een belangrijke plaats in. Het werk wordt dan ook reeds geopend met een prach tig koorwerk: „Kommt ihr Töchter, helft mir klagen", waarin de twee ko ren als het ware elkaar toezingen, n.l. als Gelovigen en als Dochteren Sions. Men noemt dat: antifonaal, d.w.z. een wisselzang. Het ene koor zingt bijv. „Sehet", het andere vraagt: „Wen?" Het eerste antwoordt daar weer op: „Den Brautigam!" enz. Merkwaardig is, dat Bach nog een oude traditie voortzet. De dubbel- korige structuur werd n.l. reeds door de z.g. Oud-Venetiaanse school toe gepast en was daar zeer geliefd. Maar dat was al ruim honderd jaar vóór Bach. In de koorwerken komt verder tot uiting, wat overigens door het hele werk sterk spreekt: het soms tot op het naïeve af realistische. Ze beelden de werkelijkheid soms schrijnend uit. We denken bijv. aan: „Herr, bin ich's", het korte als het ware bijtend geschreeuwde woord: „Barrabam" en het wel zeer drama tische: „Sind Blitze, sind Donner in Wolken verschwunden". Al deze koren zijn "technisch zeer moeilijk en vergen van de uitvoeren den zeer veel. Maar evenzeer zijn ze onvergelijkelijk mooi. Het is bij Bach, ds polyfonist in hart en nieren, zo, dat zelfs bij de homophone koren iedere stem een eigen melodie heeft. Alt, tenor en bas hebben dus niet, zoals in de meeste homophone koren een begeleidende functie, (die bovendien nog vaak ta melijk mönotoon is) maar vormen a. h.w. een melodie tegen elkaar en te gen de sopraan in. Vandaar, dat niet alleen Ingewikkelde koorwerken, maar ook de eenvoudige koralen zo bijzon der mooi zijn. Behalve twee gemengde koren werkt ook een knapenkoor mee. In het ope ningskoor zingen zij als tegenmelodie het koraal: „O Lamm Gottes unschul- dig". Verder worden zij ook vaak ingezet als versterking van de sopraan, zoals bijv. op het eind van het eerste deel, bij het koraal: „O, Mensch, bewein dein Simde grosz". Deze gewoonte wijkt hier van Bach's opzet af. In zijn tijd was er namelijk geen apart kna penkoor. Alle vrouwenstemmen wer den toen door jongens gezongen, zoals momenteel nog gebeurt bij kerkkoren in sommige kerkgenootschappen. TAAK DER INSTRUMENTEN. Al dit vocale werk nu, wordt bij Bach zonder onderbreking gesteund door een Instrumentaal koor. De bovengenoemde Matthauspassion van Schütz is geschreven zonder eni ge begeleiding. Een geïnstrumenteerde uitvoering hiervan (wat soms voor komt), doet zeer vreemd aan. Welnu, zo Is Bach's Matthauspassion ondenk baar zónder begeleiding. Die vormt er zelfs een integrerend deel van. Wel loopt de aard der begeleiding zeer uiteen. De koren bijv. worden bijna alle begeleid door volledig or kest, terwijl de lyrische gedeelten vaak maar enkele instrumenten heb ben. Het bijzondere bij Bach's instru mentatie is alweer, dat de begeleiding geen verdubbeling van de melodie is. Een prachtig toon-patroon wordt als het ware om- en door de gezon gen melodie heen geweven. Heel vaak uiterst doorzichtig en helder, soms buitengewoon realistisch. Hoe ragfijn en teer is bijv. het fluit- duo rond de altaria: „Busz und Reu". Hoe sonoor is de hobo-solo bij de tenorsolo: „Ich will bei meinem Jesu wachen" en hoe prachtig van melodie de vioolsolo In de altaria: „Erbarme dich, mein Gott". Wat de Recitatieven aangaat, Bach heeft alleen maar begeleide recitatie ven genoteerd, de z.g. Recitativa ac- compagnata. Onbegeleide kwamen in die tijd n.l. ook veel voor. Die bege leiding is echter zeer sober. Enkele accoorden in een volzin. Men vermoedt, dat bij Bach's uit voering het orgel daarvoor werd ge bruikt; zekerheid hieromtrent bestaat echter niet. Tegenwoordig wordt meestal het clavecimbel daarvoor ge bruikt. Dit instrument lijkt uiterlijk enigszins op een vleugel, maar gelijkt in de toon meer op een harp. Alleen bij de Christus-partij wordt niet met clavecimbel begeleid, maar door strij kers, wat een warme achtergrond geeft voor een eveneens ontroerend warme melodie. Dan is er nog het ge meente-element, de koralen. Hier be lijdt de gehele gemeente mee. Als bijv. de discipelen vragen, na het aan zeggen van het verraad „Herr, bin ich's?" volgt onmiddellijk het koraal: „Ich bin's, ich sollte büszen", waar in de gehele Christenheid betuigt, dat ze medeschuldig is aan het lijden van Christus. DE OPVATTING Wat nu de uitvoering betreft, een zeer belangrijk element hlerbU ls de op vatting, op welke wjjze het moet wor den uitgevoerd. Men kan n.l. b\)na zon der enige reserve zeggen, dat geen twee uitvoeringen van de Matth&us Passion gel(jk zjjn. Dit hangt ln grote trekken af van de opvatting van de dirigent en de solisten. Nu zou men eenvoudig kunnen zeg gen: „Voer het uit, zoals Bach het bedoeld heeft". Maar hier schuilt juist de moeilijkheid. Men vergete n.l. niet, dat Bach het voor 't eerst uitvoerde in 1729. En dit zou nog zo erg niet zijn, als het niet honderd jaar bij die ene uitvoering was gebleven. Pas in 1829 voerde Mendelssohn het voor het eerst weer uit. Bovendien gaf men in die tijd (denk ook aan Bach's orgel werken) zeer weinig aanwijzingen. Het is dus zeer moeilijk te zeggen: zus of zo was Bach's persoonlijke op vatting. We) belangrijk is, dat we weten wat de gangbare opvatting in het al- gemc in de tijd van Bach was. De opvaL.ng van de Barok dus, Nu we ten we, dat de Baroktijd over het al gemeen de haar muziek vrij sober uitvoerde. En met name, wat de dy namiek betreft. Nuanceringen, aanzwellen van zeer zacht tot zeer sterk bijv., zijn haar totaal vreemd. Dit was ook eerst een uitvinding van de Romantiek. Hieruit volgt dus, dat men zich bij een verantwoorde uitvoering dient te richten naar de uitvoeringstechniek van de Barok. En dat een dirigent geen persoonlijke visie op het werk moet leveren. Men moet Bach horen, en wel de Bach die werkelijk bestaan heeft, althans die trachen te bena deren, en geen eigen romantische Bach creëren. Trouwens, men ziet ook direct dat de inhoud soberheid en eenvoud eist. De geschiedenis van Christus' lijden en sterven vraagt geen gezwollenheid en bombast. Neem bijv. de Evangelist- party. Een Evangelist die met veel pathos zijn partij staat te galmen (en dat kwam vroeger voor!) verstaat zijn taak niet. Men zou hem kunnen ver gelijken met een declamator van vijf tig jaar geleden, vol rhetoriek en over dreven stembuiging. Neen, de Evan gelist heeft een eenvoudige en toch weer belangrijke taak: hij moet zich aansluiten bij de eenvoud van het Evangelie. Natuurlijk hoeft de persoonlijkheid niet verloren te gaan. De lyrische de len laten trouwens daarvoor ruimte genoeg open. Het lijkt ons voor een dirigent uiterst moeilijk, om hierin het juiste standpunt te vinden, ener zijds zonder het werk geweld aan te doen, anderzijds om te vermijden dat hij een robot wordt, die automatisch aangeeft, zonder meer. Bach's Matthauspassion is echter ten volle de uiterste inspanning waard. Omdat het hier niet gaat om geweldige prestaties van diri gent, koor en orkest aan te horen, maar om iets veel hogers: Evange lieprediking in de meest Schrif tuurlijke zin des Woords, zoals de grote Leipziger Meester dat zelf ook bedoelde. (Ingez. mededeling, adv.) De slechtste Jaarbeurs na 1945. Energie voor export een zeldzaam verschijnsel. De Voorjaarsbenrs van 1952 is weer achter de rug. Aanvankelijk was de Jaar beurs uitgesproken slecht; dat betrof de eerste week. In de tweede week ging het veel beter. Maar een beste beurs is het slechts voor enkelen geweest. Het meren deel van de zakenlieden blijkt geen strop aan de Jaarbeurs te hebben gehad, doch evenmin veel voordeel. Hier en daar heeft een standhouder beste zaken ge daan. Deze beurs was voor ons „een rustig geval", verzekerde één der standhouders ons. Wij vonden de mensen ietwat luste loos. Het staat vast, dat velen onze ar tikelen nodig hebben over enkele maan den (deze standhouder handelde in tuin stoelen), maar of het nu door de sneeuw kwam of door de ziekte om zaken uit te stellen weten we niet, maar in ieder ge val: de orders kwamen niet los. Slechte tijden? We geloven het niet. De mensen hebben doorgaans wel geld, maar ze houden het zo lang mogelijk vast. Soms op hoop van prijsdalingen. (Ingezonden Mededeling advert.) HEEFT U LAST VAN HAARUITVAL OF ROOS? GEBRUIKT DAN JOCHEM S HORMONEN PREPARAAT Voor engros: Fa. W. F. v. d. HOFSTEDE ZOON te Middelburg Felicitatie-telegram, van dr Drees. Dr W. Drees heeft het volgen de telegram gezonden aan Lester B. Pearson, voorzitter van de At lantische Raad te Ottawa: „Ter gelegenheid van de derde ver jaardag van de Navo is het mij een voorrecht uit naam van Nederland en zijn regering nog eens de verzekering te geven van onze standvastige trouw aan de doelstelling en de principes van het Noord-Atlantisch Verdrag. Vandaag een jaar geleden gaf ik uiting aan mijn vertrouwen, dat wij er in zouden slagen de vrede te hand haven door vergroting van onze col lectieve kracht en door instandhou ding tevens van de economische en sociale stabiliteit van onze landen. Sindsdien heeft de loop der gebeur tenissen aangetoond dat dit vertrou wen gegrond is geweest. In de afge lopen twaalf maanden zijn waarde volle ervaringen opgedaan en bemoe digende vorderingen gemaakt. Ons deelgenootschap heeft in groei ende mate succes. Uit een blauwdruk voor het verdedigen van de Atlanti sche wereld Van vrije landen is een werkende organisatie ontstaan, toe gerust met een machinerie die voort durend doelmatiger is gemaakt. Maar de Navo is nu meer dan een verdedigende coalitie alleen: in het afgelopen jaar is het verband tussen de verdedigingsinspanning van de Navo deelgenoten en de economi sche en sociale omstandigheden in de betrokken landen voor het eerst gron dig onderzocht. Ik wys op het uitste kende werk van de tijdelijke commis sie van de raad. Deze commissie heeft nog afgezien van het belang van haar rapporten aanbevelingen, een geheel nieuw voorbeeld gesteld van interna tionale samenwerking. Souvereine naties legden haar defensie-inspanning MARNIX D'HONTENISSE 37. Maar de Duitsers hadden haast. Ze richtten hun artillerie op de mooiste stad van Nederland, het historische Middel burg. Hun bommenwerpers vlogen als kleine insecten over een gave vrucht en het mooie Walcheren zou binnen één nacht geschonden en vertreden in 'svijands macht liggen. Gierende duivels gelijk, stortten de Duitse jachttoestel- len, zich in deze Walpurgisnacht op de eeuwenoude mo numenten: de slanke Lange Jan, de statige Abdij en de pittoreske gevels van tientallen woningen, ze vielen als slachtoffer van het moderne barbarisme en Middelburg werd een tweede Rotterdam. Henk en de meeste Hollandse soldaten maakten de terug tocht over de Schelde mede. Rechts en links smeten de Duitse bommenwerpers hun helse machines, maar er werd weinig geraakt, het afweergeschut, dat aan de wal van Breskens was opgesteld deed goed werk en hield de Duit sers op een eerbiedige afstand. De grote veerboten voeren overbelast heen en weer en brachten het Franse leger en veel materiaal veilig aan in het land van Zeeuwsch-Vlaan deren. En toen de Duitse troepen eindelijk, na grote ver liezen geleden te hebben aan de Sloedam, in Vlissingen aankwamen, hadden ze het nakijken. Maar wat de Fransen konden, zouden zij immers even goed kunnen Met grote snelheid werden eveneens boten gereed ge maakt en de eerste Duitse colonnes gingen op het brede water scheep. Nog meer volgden en al maar meer, zwaar bewapend zetten zij de Fransen achterna, als eenmaal Farao en zijn volk het de kinderen Israels deden door de Rode Zee. Maar op dit tijdstip kwamen plots de zolang verbeide Engelse bommenwerpers en jachtvliegtuigen en ze lieten het bommen regenen op de schepen, waarmee de Duitsers wilden oversteken. Muren van water werden over de dobberende bootjes heen gehoost en geen enkele Duitser kreeg ook maar een schijn van kans de overzijde te berei ken. De Fransen aan de oever van Breskens en de En gelsen in de lucht zaaiden de dood onder de stormtroe pen van Adolf Hitler. Honderden zonken weg in de snelle Scheldestroom en dreven mee naar de Noordzee. Vele anderen spoelden aan langs de beschoeiingen van Vlissin gen en toen het water zakte, hingen hun verwrongen lijken als druipend wier tussen de palen der pieren. Het is de Duitsers niet gelukt over Vlissingen Zeeuws- Vlaanderen te bereiken. Ze moesten terug over Walcheren en Zuid-Beveland om hoger op bij Antwerpen zich een doortocht te banen naar de kust. Toen het die avond donker was geworden, zag Henk van Zeeuws-Vlaanderen uit de rode gloed van het bran dend Middelburg over geheel Walcheren als een bloed- druipend gordijn neerhangen. De vonken laaiden bij elk nieuw voedsel hoger op en spatten in alle richtingen uit een. Een macabre vuurwerk ontstoken op de hoogtijdag van de oorlogsgod. En er was voedsel genoeg! Het was in de laatste weken heel droog geweest en de oude huizen, waarvan vele dateerden uit de middeleeuwen, brandden als gedrenkte fakkels. Een door de natuur en historie zelve gevormd museum van devote schoonheid en architectonische cultuur ging in enkele uren voor eeuwig ten onder. En de Lange Jan blakerde als een martelaar aan de staak gebonden. Zyn slanke, hautaine gestalte, die eeuwen lang in trotse pracht het wijde, vlakke Walcheren be heerst had, schrompelde weg in het verterend vuur. Het machtig klokkenspel, losbrandend van zijn gestoelte, viel met donderend geraas, witgloeiend zonk het weg in deze loeiende zee, die het schone hart uit het vruchtbare Walcheren wegschroeide. En over Walcheren verspreidden zich de Middelburgers met het weinigje, dat zij te redden wisten uit de vuur- brand. Voor de meesten was dit niet meer dan zij dragen konden. Zieken en ongelukkigen, zwakken en ouden van dagen, ze werden op allerlei vehikels meegevoerd, terwijl hun bezittingen achterbleven en in het overal rondvretend vuur, dat geen verzadiging kende, verteerd werd. Vele van die ouden stierven deze nacht of binnen enkele dagen daarna. Hun hart hield op met kloppen, toen het hart van hun mooie eiland gebroken was. (Wordt vervolgd en haar financiële implicaties voor een critische analyse voor aan haar Navo- deelgenoten. Enkele jaren geleden zou een dergelijke handelwijze ondenkbaar geweest zijn. Dit ene voorbeeld toont reeds, welk een voortgang de Atlantische samen werking het afgelopen jaar heeft ge maakt. Ik vertrouw dat op deze wijze, door versterking en verbetering van de Navo, wij stap voor stap nader komen tot de verwerkelijking van een ware Atlantische gemeenschap, die ons einddoel blijft. Drees, eerste minister van Neder land." KABINETSCRISIS IN TUNESIë NOG NIET OPGELOST. De Kabinetscrisis in Tunesië is nog niet opgelost. Van Franse zijde is er op aangedrongen met deze zaak spoed te betrachten. De Bey van Tunis heeft om onbekende redenen zyn verblijf in Tunis verlaten en is eerder dan ge woonlijk, naar zyn zomerverblijf in Carthago vertrokken. De politie in Sousse heeft een grootscheepse razzia gehouden. In de boring BerkelRodenrijs bij Ritterdam, zo deelt men ons van de zijde der B.P.M. mede, werden op een diepte van circa 295 meter zwakke gas- en olie sporen aangetroffen. maar meestal uit gebrek aan onderne mingszin. ZONEN VAN VAN RIEBEÈCK. Wat deze zakenman vertelde, werd ons met allerlei variaties ook in andere stands medegedeeld. De ware lust tot kopen ontbreekt momenteel. Dit geldt dus voor détaillisten. Maar er zit ook een andere kant aan het gelaat van deze Jaarbeurs. Hierop heeft mr W. H. Fockema Andreae als voorzitter van de Raad van Beheer der Jaarbeurs de aandacht gevestigd: de geringe energie van fabrikanten en im porteurs om zich nu eens opzettelijk met de export te bemoeien. Veel deelnemers hebben rabrikaten voor het buitenland aan te bieden en veel importeurs voeren producten in, die ze aan de andere kant van de grens weer kwijt kunnen. De kleine en middelgrote bedrijven zijn als regel wel bereid om bestellingen uit het buitenland te noteren en uit te voeren. Maar alleen wanneer de vreemdelingen er zelf om komen vra gen; Zij denken er niet aan om er zelf nu eens op uit te trekken of zij laten zich door ae eerste de beste teleurstelling afschrikken. Dit blijkt op de Jaarbeurs wei uit de reclamefolders. Slechts nu en dan worden artikelen ook in het Engels aangeboden en aar zelden is een standhouder be- kwj,. om het buitenlands bezoek te wooru te staan. Talenkennis moet toch de eerste voorwaarden zijn wanneer men artikelen presenteert welke mogelijk voor vreemdelingen aantrekkingskracht bezitten. u nandel is één van Nederlands krach tigste organen. Durf, wilskracht, door zettingsvermogen kwamen er bij te pas. Zoals drie eeuwen geleden Van Riebeeck ais gevolg van zijn dooi tastendheid tot grote prestaties in staat was, zo moet de handelsman van vandaag zich een zoon van Van Riebeeck tonen en ook even onvervaard voortwerken, al heeft hij in het beetin tegenspoed. JE SPEELTUIN. üem nc Q.„aarbeurs geen opwekkend beeld (deze beurs behoort tot de slechtste beurzen van na 1945), er zijn enkele goede onderdelen. Slecht land waar het niemand goed gaat. Bouwmaterialen en machinerieën ston den er beter op dan bijvoorbeeld byou- terieën en voedings- en genotmiddelen. In de textiel werd minder verkocht dan in het speelgoed. Om bij het laatste te blijven: alles wat betrekking had op „de speeltuin" (prentenboeken, kleurboeken, prentbriefkaarten, spelen en legpuzzles) ging er goed in. Balonnen zijn druk ver kocht en ook kinderdriewielers en pop- penwandelwagentj es. Goede zaken zijn voorts gedaan in da groep militaire producten en in het Duit se paviljoen. De andere buitenlanders toonden zich voor het merendeel maar matig tevreden. (Ingezonden Mededeling adv.) Concert en Gehoorzaal te op Dinsdag en Woensdag Nadere aankondiging volgt De inwendig gerestaureerde Hervormde Grote oj oi. Debumusicei r* .e De venter is Vrijdag in tegenwoordigheid van vele kerkelijke autoriteiten weer in gebruik genomen. De restauratiewerkzaamheden hebben ruim 25 jaar geduurd. De kerk werd in 770 na Chr. door Lebuinus gebot/tod, verschil lende keren verwoest en weder herbouwd, tot zij in 1450 haar huidige vorm kreeg. In de Tweede Wereldoorlog werd aan het bouwwerk grote schade toegebracht en werden o.a. alle ramen vernield.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 5