Vandaag worden in Parijs de besprekingen
over het „groene plan" geopend.
ZEELAND
DOOR WATER EN VUUR
El
°"d" de loupe
Verbindingen tussen Middelburg en overig
Zeeland moeten verbeterd worden.
INSCHRIJVINGSFORMULIER
Geld gedeponeerd in alle brieven
bussen van de stadl
Vreemdelingen moeten Zeeland
leren kennen*
Pagina 2
Dinsdag 29 Maart 1952
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
ÏN
Integratie van de Europese landbouw
De plannen zullen alleen slagen als er een
„Hoge Autoriteit" wordt ingesteld.
Aardverschuiving bij
Bandoeng.
DERTIG DODEN.
HIER
Ds C. Diemer. f
Predikantenvergaderingen,
De Jan van Riebeeck-herdenking in Zuid-Afrika.
Drie halen twee betalen l
Practfsch onontbeerlijk middel.
MARNIX DHONTENISSE
V „POINT OF NO RETURN
Verkeerscommissie der Zeeuwse hoofdstad rapporteert
Centrumfunctie van de stad is voor
uitbreiding vatbaar*
Hiermee geef ik me op als abonné op het
„ZEEUWSCH DAGBLAD"
betalen
v. Til
irringa
eeste-
Offi-
Stam
paci-
ieant-
'oen-
kool
kool
dun-
34—
63—
-23;
-7;
m B
-18.
Vertegenwoordigers van zeventien landen komen vandaag te Parijs bijeen
om over het „groene Plan", dat tot integratie van de landbouw in West-
Europa moet lelden, te spreken.
Naar uit bevoegde bron wordt vernomen zal ln Nederland op grond van
voorafgaande studies een „Adviesraad voor de Landbouwintegratie' worden
gevormd. Uit deze raad zullen werkgroepen met daartoe uitgenodigde des
kundigen voor iedere hoofdtak van het landbouwbedrijf worden ingesteld. Aan
gezien op de komende besprekingen te Parjjs de Instelling der landen ten aan
zien van het „groene Plan" duidelijk (er) zal worden, zal het deze advies
raad, naar mag worden aangenomen, mogelijk worden vruchtbaar werk te
gaan leveren.
De tot dusverre in Nederland ge
maakte studies hebben tot de slotsom
geleid, dat integratie op landbouwge
bied alleen zal kunnen slagen, indien
de landen zich principieel bereid ver
klaren een „Hoge Autoriteit'' te aan
vaarden. Aan dit standpunt zal te Pa
rijs worden vastgehouden.
Zoals reeds enige jaren bekend is,
achten Nederlandse deskundigen het
alleen met behulp van een dergelijke
autoriteit mogelijk om tot verhoging
en in evenwicht houden van de pro
ductie te geraken, alsook om prijzen
en afzet behoorlijk in de hand te hou
den. Daardoor slechts kan een open
West-Europese landbouwmarkt zon
der schokken en desastreuse gevolgen
voor de deelnemers ontstaan.
In Nederlandse kringen hoopt men
van harte, dat een aantal landen aan
de uitwerking van „het groene Plan"
zal willen meedoen. Daarnaast zal ge
tracht moeten worden om met landen,
die zich afzijdig willen houden, zoals
Engeland, zo nauw mogelijk samen te
werken. Minister Eden heeft onlangs
nadrukkelijk verklaard, dat Engeland
niet aan een West-Europees „groen
Plan" kan meedoen, doch wel zoveel
mogelijk samen wil werken.
Naar Nederlands inzicht moet het
„groene Plan" bezien worden als een
belangrijk onderdeel van een algehele
economische integratie, welke een
basisvoorwaarde is voor politieke in
tegratie. Beschouwt men het vraag
stuk als zodanig, dan zal uiterste
nauwkeurigheid bij het ontstaan en
groeien van de West-Europese land-
bouwsamenwerking moeten worden
betracht.
Indien deze samenwerking tot stand
komt, dan zulien vele verhoudingen
in enger verband, zoals de Benelux-
verhouding, gemakkelijker komen te
liggen.
Over de positie welke West-Duits-
land te Parijs zal gaan innemen, be
staat te Den Haag nog geen volledig
duidelijk beeld. Beschouwt met de po
sities, die in dit land door da industrie
enerzijds en door de georganiseerde
landbouw anderzijds worden ingeno
men, dan zou de regering, indien deze
Tengevolge van een grote aardver
schuiving die zich Zondagmorgen te
Bandoeng voordeed, zijn dertig per
sonen om het leven gekomen, 41 ge-
Wond en acht vermist. De slachtoffers
Zijn voor het merendeel vrouwen en
kinderen.
Volgens Antara raakte een aard-
massa van 16 meter hoogte en 50 me
ter lengte van een heuvel los tenge
volge van de aanhoudende regen en
bedolf de mensen, die op een rijst
veld aan het werk waren. Negen der
gewonden zijn in een ziekenhuis op
genomen.
(Ingezonden Mededeling advert.)
aan het „groene Plan" zou willen mee
doen, voor zeer moeilijke vraagstuk
ken kunnen komen te staan. De Duit
se industrie zou waarschijnlijk deel
neming steunen, maar of de landbouw
met zijn vaak duidelijke onderstroom
voor bescherming tot algehele mede
werking zal kunnen worden overge
haald, is nog een open vraag, van
daar, dat uit Bonn uitlatingen komen
als: „Wel meedoen, doch voorlopig ai-
leen voor suiker en tarwe en voorts
maar voorzichtig aan, een langzame,
geleidelijke ontwikkeling".
Het Franse standpunt is positief.
Vandaar dat de Franse regering via
en over de grenzen
Een Frans passagiersvliegtuig is Maan
dag te Gao in Frans West-Afrika neer
gestort. Naar verluidt zijn vijftien per
sonen om het leven gekomen. Vier in
zittenden werden uit het brandende wrak
bevrijd.
Twee ondernemingen in het Ruhrgebied
zullen m.Lv. 1 Juli gas aan België leve
ren. Het gas wordt gedeeltelijk uit het
gebied van Aken betrokken.
In de door droogte geteisterde gebieden
van de Australische staat New South
Wales zijn het afgelopen weekeinde re
gens gevallen, die de hoop der land
bouwers voor het komende seizoen heb
ben doen herleven.
De Sowjet-autoriteiten in Neder-Oos-
tenrijk zetten honderden boeren uit hun
woningen om plaats te maken voor leden
van de plaatselijke communistische par
tij, aldus meldt de Weense correspondent
van de „Times".
In een officieel bulletin van de West-
Duitse regering is verklaard, dat de
Westex-se mogendheden niet langer ge
bonden zijn door de overeenkomsten van
Yalta en Potsdam om Polen de voormali
ge Duitse gebieden ten Oosten van de
Oder-Neisse-lijn te geven.
Met ingang van 7 April zullen alle Ne
derlandse strocartonfabrieken een pro
ductiebeperking invoeren van 25 Eén
en ander is oorzaak van de teruggang
van de binnen- en buitenlandse opdrach
tenpositie.
De New York Times heeft gemeld, dat
generaal Eisenhower's stafchef, generaal
Günther, besloten ts een poging te
doen om de benoeming van veldmaar
schalk Montgomery of generaal Juin tot
opvolger van Eisenhower op het hoofd
kwartier van de Shape te bewerken.
Een commissie van onderzoek uit de
Amerikaanse Senaat heeft zich bezig ge
houden met rapporten, waarin gezegd
wordt, dat millioenen dollars zijn ver
spild bij de aanleg van de geheime lucht
basis „Bluejay" op de noordpunt van
Groenland.
het secretariaat van de Raad van
Europa de zeventien O.E.E.S.-landen
tot de conferentie uitnodigde. Het
staat vrijwel vast, dat al deze lenden
aan de uitnodiging gehoor zullen ge
ven. Inhoeverre zij zich officieel doen
vertegenwoordigen dan wel als waar
nemers aanwezig zullen zijn, is nog
niet recht duidelijk.
Van Amerikaanse zijde, speciaal in
kringen van het Mutual Security
Agency, M.S.A., wordt grote belang
stelling voor het „groene Plan" ge
toond. Ook uit het hoofdkwartier van
de N.A.V.O., ln het bijzonder van ge
neraal Elsenhower is vernomen, dat
integratie van de landbouw ln West-
Europa zeer gaarne zal worden ge
zien. Dat een open landbouwmarkt in
dit gebied voor de defensie van enorm
belang kan zijn, wordt schier overal
onderschreven.
KERK EN SCHOOL
In de quderdsm van 80 jaar if te
te 's-Gravenmoer overleden ds C. Die
mer, em.-predikant van de Geref.
kerken onderh. art. 31 K.O. De over
ledene werd 18 Augustus 1871 gebo
ren, studeerde te Kampen en werd in
1899 predikant te Warns. Hij diende
de kerken van Hindelopen, Bergent-
heim, Pljnacker, Poortugaal en Sil-
volde, waar hij in 1921 met emeri
taat ging. Daarna was hij nog als
hulpprediker werkzaam te Ouddorp
(Z.-H.). Later woonde hij te Rotter
dam, Vlaardingen en Schiedam, en
nu de laatste jaren te 's-Gravenmoer.
Als em.-predikant ging hij met de
vrijmaking mee.
Ete jaarlijkse predikantenvergade
ring der Ned. Herv. kerk zal van 21
23 April a.s. te Utrecht worden ge
houden onder auspiciën van de Gene
rale Synode. Maandagavond, Dinsdag
morgen en -middag wordt gezamen
lijk met de Ver. van Vrijz. Herv. pre
dikanten vergaderd en Dinsdagavond
en Woensdagmorgen gaan de verga
deringen uit van de Ned. Herv. pre
dikantenvereniging. Maandagavond zal
in K. en W. een ontmoetingssamen
komst gehouden worden, waarin ook
-enkele buitenlandse theologen het
woord zullen voeren. Dinsdagmorgen
zal ds J. F. Wolfensberger van Am
sterdam als praeses van de Generale
Synode de vergadering openen. Ver
volgens zal mr F. J. Brevet de z.g,
domineespreek houden, waarna prof,
dr G. C. van Niftrik van Amsterdam
zal refereren over: „De moderne mens
hoe deze zichzelf ziet en hoe de
Bijbel hem ziet". In de middagverga
dering zullen als referenten optre
den dr A. de Wilde van O. en N. Nie-
dorp en ds C. Aalders van 's-Graven-
hage. In de avondvergadering zal mr
T. Semeyns de Vries van Doesburgh
van Roterdam refereren over: „Crimi
naliteit en reclassering". In de slot
vergadering van Woensdagmorgen 23
April refereert mr M. de Niet, burge
meester van Wagenlngen, over: „De
verantwoordelijkheid van de Westerse
samenleving voor de andere wereld
delen".
(Ingezonden Mededeling advert.)
Deze week zullen alle huisvrouwen
van de Provincie Zeeland geld in haar
brievenbus vinden, inruilbonnen
ter waarde van 41 cent. Dit gelds
waardige papier wordt voor korte tijd
in omloop gebracht door de fabrikan
ten van de bekende Castella produc
ten. Met deze waardebon kan men
namelijk een pak Castella Wolwas
betalen (prijs 41 cent), indien men
bij zijn winkelier twee pakken Ca
stella voor de Gezinswas (met het op
zienbare „Actief Wit") bestelt. Ca
stella Wolwas is een merkwaardig
en volkomen alkalivrij wasmiddel, dat
wol heerlijk zacht en luchtig, en zijde
nieuw, mooier en gaver maakt. De
doffe aanslag, die gewone wasmidde
len op het goed achterlaten, verdwijnt
nu spoorslags. Castella Wolwas is bo
vendien gemengd met „Kleur Actief",
dat de tint van fijne pastelkleuren
extra frisheid en gloed geeft. Wollen
jumpertjes, fijne lingerie, babykleer
tjes, nylons, etc. gaan viermaal zolang
mee. Men mag dan ook verwachten,
dat alle vrouwen de gelegenheid zul
len aangrijpen, om met Castella
Wolwas kennis te maken of de kennis
making te bestendigen. Het blauwe
pak Castella voor de Gezinswas (met
„Actief Wit") is reeds onontbeerlijk
geworden in practisch ieder modern
huishouden. Het ziet er naar uit, dat
dit weldra ook het geval zal zijn met
„Castella Wolwas"!
28.
Weglopen? En onze gemeente dan? Waar moeten de
mensen ons zoeken, wanneer ze ons nodig hebben?
vroeg hij.
Ja maar, blijven zou toch roekeloos zijn? wierp
Beekman tegen.
Je moet zelf weten, wat je te doen staat, ik blijf hier.
Straks zijn er misschien gewonden of stervenden, die naar
je vragen- Moeten wij dan weglopen?
Beekman keek schichtig naar het raam. Er gonsde een
vliegtuig.
Hoor, daar komen ze weeri riep hij. Ik hoor vlieg
tuigen. Gauw naar de keuken....!
Hij snelde de kamer uit, de keuken in en greep een
zwarte ijzeren pot van een plank en zette die op zijn
eerbiedwaardig hoofd. Hij zakte kleintjes in elkaar ge
doken tegen de muur omlaag. Er was welhaast niets meer
van hem te zien, dan een zwarte jas met een ijzeren pot
ér op. Van onder die pot hoorden dominé en mevrouw
Versendaal een benauwde stem: Mensen gaat toch
tegen de muur liggen, dat is veilig!
Wat betekent dat allemaal? vroeg Versendaal ver
baasd.
Toe kom bij me zitten, laag tegen de muur, zeggen
de kranten, dan heb je de minste trefkans.
Versendaal bleef kalm staan.
Wat betekent die pot op je eerwaardig hoofd, collega?
Voor de scherven natuurlijk. Je hoöfd is het meest
kwetsbaar.
De kinderen van Versendaal kwamen er bijstaan en
begonnen elkander aan 't schreien te maken.
Kom nou, wees wijzer, je maakt de kinderen van
streek, zei Versendaal.
Maar het vliegtuig bleef ronken en Beekman verroerde
geen lid. Integendeel hij scheen no- meer in elkaar te
krimpen.
Eindelijk werd het stil in de lucht. Hij kroop overeind
Sn zette de pot binnen zijn bereik op tafel.
Doen jullie dat allemaal bij je thuis als er luchtalarm
gegeven wordt? vroeg Versendaal,
Ja natuurlijk. Doen jullie er dan niets tegen?
Neen.
Maar ik vind dat roekeloos, spotten met je leven.
Ik vind jou belachelijk, collega.
H|j reageerde er niet verder op. Het luchtgevaar bleef
hem blijkbaar hinderen- Hij keek angstig om zich heen
en tenslotte waagde hij een paar stappen naar het raam
en keek naar de blauwe lucht.
Zou ik het durven wagen naar huis te fietsen?
vroeg hij.
Ik zou het maar proberen. Er zal nu wel geen taxi
voor je gereed zijn om je weg te brengen.
Jij spot er mee.
Ja, dat doe ik zeker.
Ik denk, dat ik het maar wagen zal.
Dat zou ik doen. Je kunt desnoods de ijzeren pot
op je hoofd zetten. Mijn vrouw zal hem wel zolang wil
len missen.
Beekman keek hem wantrouwend aan. Hij wist niet, of
h(j in ernst sprak of hem voor de gek hield.
Jij bent onbevreesd, weet je waarom? zei Beekman.
Nou laat eens horen?
Omdat je het gevaar niet kent. Maar dat heeft niets
met dapperheid te maken.
Wie zegt dat ik dapper ben? Ga nu maar naar huis
en maak je vrouw en kinderen niet meer van streek, dan
ze wellicht al zijn. Versta je plicht in deze dagen. Dat
geeft rust voor jezelf en je omgeving.
Beekman sloop de gang uit naar de voordeur. In het
portiek bleef hij tegen de muur geleund de vier wind
streken afzoeken naar vliegtuigen.
Ik denk, dat ik het wagen zal, zei hij aarzelend.
Doe dat, collega-
Versendaal zag hem op de fiets klauteren met zijn zwaar
gewicht en daarop plotseling vaart nemen, alsof de dood
hem op de hielen zat.
Toen ging hij de kamer in en probeerde met zijn vrouw
de kinderen tot rust te brengen.
(Wordt vervolgd
De Jan van Riebeeck-tentoonstelling, welke thans te Kaapstad wordt ge
houden ter herdenking van de aankomst van de eerste Nederlanders, ts
de grootste tentoonstelling welke ooit in Zuid-Afrika werd gehouden.
Behalve een getrouwe copie van de markt te Culemborg de plaats waar
Jan vein Riebeeck in 1618 werd geboren, is er ook de nieuwe „Dromme-
daris", geheel gebouwd op dezelfde wijze als het schip waarmee Jan van
Riebeeck naar Zuid-Afrika kwam. De nieuwe „Drommedaris", waarmede
„de landing van Van Riebeeck aan de Kaap" zal worden herhaald.
Temidden van de wrakstukken die
de plaats wezen, waar de Koningin
Juliana" was neergestort plek van
trieste ellende heeft men een boek
gevonden, dat een der Amerikaanse
passagiers blijkbaar heeft zitten lezen
op het moment waarop de ramp ge
beurde. „Point of no return" staat op
de omslag punt waarvan geen te
rugkeer meer mogelijk is.
Deze boektitel zou als opschrift kun
nen dienen voor de zwarte bladzijde
uit het logboek der K.L.M., waarop
deze vliegtuigramp geschreven staat.
Geen terugkeer mogelijkhet gold
voor die 44 mensen, die, vol plannen
misschien, in het vliegtuig zijn ge
stapt het geldt ook voor ons. Iedere
minuut van ons leven is een „point of
no return". Elk woord dat over onze
lippen is gekomen, elke handeling die
we hebben verricht ze zijn niet
meer ongedaan te maken. Terugkeer
is er niet. Totdat eens het eindpunt,
het laatste „point of no return" is ge
komen en we van al die woorden en
handelingen rekenschap moeten af
leggen voor de Heer des Hemels.
Er is echter ook nog een geheel an
der facet aan deze ramp; de titel
„point of no return" geldt niet min
der voor de K.L.M. De eerste ge
dachte, die bij velen opkomt als ze
van een vliegtuigongeluk met zovele
doden horen, is deze: „Ik nooit (of
nooit meer) in een vliegtuig!" Deze
gedachte is niet reëel. De mens heeft
in de loop der eeuwen vele uitvindin
gen gedaan en hij heeft er altijd de
goede en de kwade zijden van moeten
dragen. De samenleving is zonder het
snelverkeer langs de weg niet meer
denkbaar, ook al eist dit verkeer dan
ook dagelijks vele doden. Zo is ook de
samenleving niet meer denkbaar zon
der het vliegtuig. Een dergelijke ramp
spreekt meer tot de verbeelding om
dat het aantal doden zo groot is
maar het is zeer de vraag of de lucht
niet veiliger is dan de weg! Het lucht
verkeer is er en dus gaat de K. L.
M. verder. En wij met haar. Een ogen
blik ontbloten we het hoofd en zwij
gen we in diepe smart. En dan is er
voor ons allen weer: de toekomst.
Nergens is een „point of return"
het is goed daar even over te denken!
In een kort en zakelijk rapport heeft de commissie tot onderzoek inzake de
verbindingen tussen Middelburg en de verschillende delen van Zeeland, die begin
vorig jaar door B. en W. van Middelburg werd ingesteld, baar mening gegeven
en enige belangrijke suggesties gedaan. Aan het einde van bet rapport is een
samenvatting opgenomen, waarin de voornaamste wensen zijn verwerkt.
De commissie meent in de eerste plaats,
dat het aanbeveling verdient de voor- en
nadelen van het drie-eilanden-plan door
een breed samengestelde commissie te
laten onderzoeken en de resultaten in een
rapport neer te leggen.
Voorts acht zij net gewenst, dat bus
diensten worden onderhouden tussen
Middelburg en de zak van Zuid-Beveland
en Wolphaartsdijkseveer en Katseveer, zo
mogelijk dagelijks en anders in ieder
geval op Donderdag en Zaterdagmiddag.
Zoals men weet heeft de Commissie Ver
gunningen Personenvervoer op verzoe
ken om concessies van de A.M.Z. gunstig
beslist en moet het resultaat van de daar
tegen ingestelde beroepen nog worden
afgewacht.
LEWEDORP—KATSEVEER.
Als volgende punt meent de commissie,
dat de weg van Lewedorp via Wol
phaartsdijkseveer naar Katseveer drin
gend afdoende verbetering behoeft. Als
dit is geschied, zou de dienstregeling van
de veren zó kunnen worden gemaakt, dat
eén bus op beide aansloot. Indien de ve
ren tegelijk zouden aankomen, zou één
bus kunnen rijdenKatseveerWol
phaartsdijkseveerLewedorpMiddel
burg en een andere Wolphaartsdijkseveer
KatseveerGoes voor de verbinding
met deze plaats en aansluiting op de
trein. Dit alles natuurlijk vice-versa.
Vervolgens is het gewenst, dat de ver
binding per bus-veer-bus tussen Noord-
Beveland en Middelburg via Kamperland
en Veere wordt verbeterd. De diensten
zullen beter moeten aansluiten en zij zul
ten liefst iedere dag, maar in ieder geval
op Donderdag en op Zaterdagmiddag
moeten worden gereden.
VANUIT ZEEUWSCH-VLAAN-
DEREN.
Van belang acht de commissie het ook,
dat de veerdienst BreskensVlissingen
frequenter en steeds volgens dienstrege
ling wordt uitgevoerd. Zij vindt de uur-
dienst te gering, vooral ook wanneer de
ze wordt vergeleken met de halfuurdienst
tussen KruiningenPerkpolder, terwijl
beide veren elkaar in betekenis niet veel
ontlopen.
Bovendien werd bepleit de busverbin
dingen tuisen de centra Oostburg en
Middelburg door middel van aansluiten
de diensten te verbeteren. Momentcel
worden in het bijzonder klachten geuit
over verkeer in de richting naar Middel
burg. Vooral met betrekking tot Donder
dag en Zaterdagmiddag is verbetering ge
wenst.
DE WEG DOOR DE BRAAKMAN.
Een andere wens der commissie is, dat
de hoofdweg door de nieuwe Braakman
polder in Oost- en West-Zeeuwsch-Viaan-
deren van goede aansluitingen zal wor
den voorzien. De commissie spreekt zich
niet uit over voorkeur voor de noorde
lijke of de meer zuidelijke weg, maar
wel is zij van mening, dat een weg via
de Braakman van hei grootste belang is
voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor ge
heel Zeeland. Unaniem is zij van men
ning, dat bij aanleg van een hoofdweg
door het Noorden van de polder goede
wegaansluitingen enerzijds met Terneu-
zen en anderzijds met Hoofdplaat en
Biervliet onontbeerlijk zijn en dat bij
aanleg van een middenweg aansluitingen
met Sluiskil en Terneuzen, alsmede met
Biervliet en IJzendijke niet gemist kun
nen worden. Bovendien werd gedacht aan
bruggen over beide sluishoofden in Ter-
neuzen.
De commissie is ook van oordeel, dat
de zeer scherpe bocht in de kom van
Nieuw en St. Joosland een gevaarlijk
verkeersobstakel is en dat de wegomleg-
ging rond deze gemeente op korte termijn
tot stand dient te komen. Vanaf deze weg
dient Middelburg op goede wijze bereik
baar te zijn.
DE FUNCTIE VAN MIDDELBURG.
Aan deze wensen gaan beschouwingen
vooraf omtrent de functie van Middel
burg. Opgemerkt wordt, dat de relatieve
betekenis daarvan als koopstad weer het
voor-oorlogse niveau evenaart en ver
moedelijk nog een verdere stijging zal
ondergaan, dat Donderdag nog steeds de
belangrijkste koopdag is en dat ook de
Zaterdagmiddag steeds meer van beteke
nis wordt, dat een toenemend aantal
plaatsen in Zeeland op rationele wijze
vanuit Middelburg van al het nodige
wordt voorzien en dat een goed gecoör
dineerde activiteit van de middenstand
van groot belang is. Het karakter van
Middelburg, dat in de ogen van de Zeeuw
zowel als van de vreemdeling werkelijk
de hoofdplaats is, komt voorts uit in de
aanwezigheid van een groot aantal (over-
heids) diensten en instellingen, waarvan
de voornaamste worden genoemd in het
rapport.
NOORD-ZEELAND.
Uiteraard is het grootste gedeelte van
het rapport gewijd aan de verkeersver
bindingen, speciaal wat het personenver
voer betreft. Behalve hetgeen reeds werd
genoemd wordt opgemerkt, dat de noor
delijke eilanden (St. Philipsland en Tho-
len) door hun geografische ligging waar
schijnlijk niet van grote betekenis voor
Middelburg kunnen worden. Frappant fa
echter, dat tussen Tholen en Middelburg
een rechtstreekse bodedienst wordt on
derhouden, wat van betekenis is voor het
goederenvervoer en een bewijs van be
staande relaties ls.
Van Schouwen en Duiveland ls de lig
ging t.o.v. Middelburg gunstiger. Het ie
daarom van belang, dat op dit eiland
goede verbindingen bestaan met het
knooppunt Zierikzee, alsmede aansluiting
op het veer aldaar en zo weer met dé
Zeeuwse hoofdstad.
Plannen van de Prop. Zeeuwse V.V.V. voor 1952.
Duizenden vouwbladen naar binnen" en buitenland.
De directeur van de Prov. Zeeuwse V.V.V., de heer E. Smit te Veere, heeft
Zaterdagmiddag in de jaarvergadering te Vlissingen de plannen voor dit jaar
bekend gemaakt. Vouwbladen zullen in duizenden exemplaren in binnen- en
buitenland worden verspreid om reclame voor het vreemdelingenverkeer te maken,
terwijl aan tal van acties, die het terrein van V.V.V. raken, zal worden mede
gewerkt.
In de eerste plaats zal een vouwbladte Vlissingen wordt een comité gevormd,
in 20.000 exemplaren worden uitgegeven, dat de moeilijkheden op dit, voor een
speciaal gericht op België. Daarin zal groot aantal buitenlandse zeilers zo be-
een adressenlijst uit heel Zeeland worden 1-■«-* --1
opgenomen, waarin de zaken zijn ver
meld, die de Belgische toeristen van nut
kunnen zijn.
In 10.000 exemplaren gaat vervolgens
een folder de deur uit, getiteld „Visit
Walcheren", die speciaal op Engeland zal
zijn gericht en die tot stand komt in sa
menwerking met de V.V.V.'s Middelburg,
Vlissingen en Domburg en de Stoom
vaartmaatschappij „Zeeland".
„Varen en rijden" is de naam van een
derde uitgave, die bedoeld is Nederlandse
toeristen aan te trekken en die in 10.000
afleveringen zal worden verspreid. Hierin
wordt de nadruk gelegd op de aangena
me afwisseling, die men reizende per
fiets, bromfiets of motor, beleven kan
door van eiland tot eiland en ook
Zeeuwsch Vlaanderen te trekken met ge
bruikmaking van de verschillende veer
diensten. Ook zal medegewerkt worden
aan de verspreiding van het propaganda-
boek „Walcheren", dat door de Pers-As
sociatie te Amsterdam wordt uitgegeven.
VOOR DE JACHTEN.
Tot heroprichting van de Jachthaven
langrijke punt, zal bestuderen en zal
trachten op te lossen. Bovendien wordt
een enquête gehouden onder een groot
aantal buitenlandse jachtclubs, teneinde
aan te tonen, dat de meergelegenheid
voor jachten te Veere dringend uitbrei
ding en verbetering behoeft.
Uiteraard zal alle steun en medewer
king worden gegeven aan de congressen,
bondsdagen enz., die in Zeeland zullen
worden gehouden, terwijl aan de propa
ganda, aan de daarmede gepaard gaande
festiviteiten en aan de logiesinlichtingen-
dienst voor de tentoonstelling „Oost*
Vlaanderen vlagt in Middelburg" inten
sief zal worden deelgenomen.
De bevordering van de vereniging van
plaatselijke V.V.V.'s in streek- of eiland-
verband staat eveneens op het program
ma, evenals het houden van werkverga
deringen met de secretarissen van de
plaatselijke verenigingen. Tenslotte zal
het foto-archief worden uitgebreid en
zullen, op verzoek van de A.N.V.V., op
namen van Zeeuwse carillons of klokke-
torens worden verzameld ter expositie
in een groot nieuw gebouw te New York.
per week
Ik wil per maand
per kwartaal
Naam
Adres
Woonplaats
Invullen en in gesloten enveloppe opzenden aan
„Zeeuwsch Dagblad", Lange Vorststraat 90, Goes.