Vandaag worden in Parijs de besprekingen over het „groene plan" geopend. ZEELAND DOOR WATER EN VUUR El °"d" de loupe Verbindingen tussen Middelburg en overig Zeeland moeten verbeterd worden. INSCHRIJVINGSFORMULIER Geld gedeponeerd in alle brieven bussen van de stadl Vreemdelingen moeten Zeeland leren kennen* Pagina 2 Dinsdag 29 Maart 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 ÏN Integratie van de Europese landbouw De plannen zullen alleen slagen als er een „Hoge Autoriteit" wordt ingesteld. Aardverschuiving bij Bandoeng. DERTIG DODEN. HIER Ds C. Diemer. f Predikantenvergaderingen, De Jan van Riebeeck-herdenking in Zuid-Afrika. Drie halen twee betalen l Practfsch onontbeerlijk middel. MARNIX DHONTENISSE V „POINT OF NO RETURN Verkeerscommissie der Zeeuwse hoofdstad rapporteert Centrumfunctie van de stad is voor uitbreiding vatbaar* Hiermee geef ik me op als abonné op het „ZEEUWSCH DAGBLAD" betalen v. Til irringa eeste- Offi- Stam paci- ieant- 'oen- kool kool dun- 34— 63— -23; -7; m B -18. Vertegenwoordigers van zeventien landen komen vandaag te Parijs bijeen om over het „groene Plan", dat tot integratie van de landbouw in West- Europa moet lelden, te spreken. Naar uit bevoegde bron wordt vernomen zal ln Nederland op grond van voorafgaande studies een „Adviesraad voor de Landbouwintegratie' worden gevormd. Uit deze raad zullen werkgroepen met daartoe uitgenodigde des kundigen voor iedere hoofdtak van het landbouwbedrijf worden ingesteld. Aan gezien op de komende besprekingen te Parjjs de Instelling der landen ten aan zien van het „groene Plan" duidelijk (er) zal worden, zal het deze advies raad, naar mag worden aangenomen, mogelijk worden vruchtbaar werk te gaan leveren. De tot dusverre in Nederland ge maakte studies hebben tot de slotsom geleid, dat integratie op landbouwge bied alleen zal kunnen slagen, indien de landen zich principieel bereid ver klaren een „Hoge Autoriteit'' te aan vaarden. Aan dit standpunt zal te Pa rijs worden vastgehouden. Zoals reeds enige jaren bekend is, achten Nederlandse deskundigen het alleen met behulp van een dergelijke autoriteit mogelijk om tot verhoging en in evenwicht houden van de pro ductie te geraken, alsook om prijzen en afzet behoorlijk in de hand te hou den. Daardoor slechts kan een open West-Europese landbouwmarkt zon der schokken en desastreuse gevolgen voor de deelnemers ontstaan. In Nederlandse kringen hoopt men van harte, dat een aantal landen aan de uitwerking van „het groene Plan" zal willen meedoen. Daarnaast zal ge tracht moeten worden om met landen, die zich afzijdig willen houden, zoals Engeland, zo nauw mogelijk samen te werken. Minister Eden heeft onlangs nadrukkelijk verklaard, dat Engeland niet aan een West-Europees „groen Plan" kan meedoen, doch wel zoveel mogelijk samen wil werken. Naar Nederlands inzicht moet het „groene Plan" bezien worden als een belangrijk onderdeel van een algehele economische integratie, welke een basisvoorwaarde is voor politieke in tegratie. Beschouwt men het vraag stuk als zodanig, dan zal uiterste nauwkeurigheid bij het ontstaan en groeien van de West-Europese land- bouwsamenwerking moeten worden betracht. Indien deze samenwerking tot stand komt, dan zulien vele verhoudingen in enger verband, zoals de Benelux- verhouding, gemakkelijker komen te liggen. Over de positie welke West-Duits- land te Parijs zal gaan innemen, be staat te Den Haag nog geen volledig duidelijk beeld. Beschouwt met de po sities, die in dit land door da industrie enerzijds en door de georganiseerde landbouw anderzijds worden ingeno men, dan zou de regering, indien deze Tengevolge van een grote aardver schuiving die zich Zondagmorgen te Bandoeng voordeed, zijn dertig per sonen om het leven gekomen, 41 ge- Wond en acht vermist. De slachtoffers Zijn voor het merendeel vrouwen en kinderen. Volgens Antara raakte een aard- massa van 16 meter hoogte en 50 me ter lengte van een heuvel los tenge volge van de aanhoudende regen en bedolf de mensen, die op een rijst veld aan het werk waren. Negen der gewonden zijn in een ziekenhuis op genomen. (Ingezonden Mededeling advert.) aan het „groene Plan" zou willen mee doen, voor zeer moeilijke vraagstuk ken kunnen komen te staan. De Duit se industrie zou waarschijnlijk deel neming steunen, maar of de landbouw met zijn vaak duidelijke onderstroom voor bescherming tot algehele mede werking zal kunnen worden overge haald, is nog een open vraag, van daar, dat uit Bonn uitlatingen komen als: „Wel meedoen, doch voorlopig ai- leen voor suiker en tarwe en voorts maar voorzichtig aan, een langzame, geleidelijke ontwikkeling". Het Franse standpunt is positief. Vandaar dat de Franse regering via en over de grenzen Een Frans passagiersvliegtuig is Maan dag te Gao in Frans West-Afrika neer gestort. Naar verluidt zijn vijftien per sonen om het leven gekomen. Vier in zittenden werden uit het brandende wrak bevrijd. Twee ondernemingen in het Ruhrgebied zullen m.Lv. 1 Juli gas aan België leve ren. Het gas wordt gedeeltelijk uit het gebied van Aken betrokken. In de door droogte geteisterde gebieden van de Australische staat New South Wales zijn het afgelopen weekeinde re gens gevallen, die de hoop der land bouwers voor het komende seizoen heb ben doen herleven. De Sowjet-autoriteiten in Neder-Oos- tenrijk zetten honderden boeren uit hun woningen om plaats te maken voor leden van de plaatselijke communistische par tij, aldus meldt de Weense correspondent van de „Times". In een officieel bulletin van de West- Duitse regering is verklaard, dat de Westex-se mogendheden niet langer ge bonden zijn door de overeenkomsten van Yalta en Potsdam om Polen de voormali ge Duitse gebieden ten Oosten van de Oder-Neisse-lijn te geven. Met ingang van 7 April zullen alle Ne derlandse strocartonfabrieken een pro ductiebeperking invoeren van 25 Eén en ander is oorzaak van de teruggang van de binnen- en buitenlandse opdrach tenpositie. De New York Times heeft gemeld, dat generaal Eisenhower's stafchef, generaal Günther, besloten ts een poging te doen om de benoeming van veldmaar schalk Montgomery of generaal Juin tot opvolger van Eisenhower op het hoofd kwartier van de Shape te bewerken. Een commissie van onderzoek uit de Amerikaanse Senaat heeft zich bezig ge houden met rapporten, waarin gezegd wordt, dat millioenen dollars zijn ver spild bij de aanleg van de geheime lucht basis „Bluejay" op de noordpunt van Groenland. het secretariaat van de Raad van Europa de zeventien O.E.E.S.-landen tot de conferentie uitnodigde. Het staat vrijwel vast, dat al deze lenden aan de uitnodiging gehoor zullen ge ven. Inhoeverre zij zich officieel doen vertegenwoordigen dan wel als waar nemers aanwezig zullen zijn, is nog niet recht duidelijk. Van Amerikaanse zijde, speciaal in kringen van het Mutual Security Agency, M.S.A., wordt grote belang stelling voor het „groene Plan" ge toond. Ook uit het hoofdkwartier van de N.A.V.O., ln het bijzonder van ge neraal Elsenhower is vernomen, dat integratie van de landbouw ln West- Europa zeer gaarne zal worden ge zien. Dat een open landbouwmarkt in dit gebied voor de defensie van enorm belang kan zijn, wordt schier overal onderschreven. KERK EN SCHOOL In de quderdsm van 80 jaar if te te 's-Gravenmoer overleden ds C. Die mer, em.-predikant van de Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. De over ledene werd 18 Augustus 1871 gebo ren, studeerde te Kampen en werd in 1899 predikant te Warns. Hij diende de kerken van Hindelopen, Bergent- heim, Pljnacker, Poortugaal en Sil- volde, waar hij in 1921 met emeri taat ging. Daarna was hij nog als hulpprediker werkzaam te Ouddorp (Z.-H.). Later woonde hij te Rotter dam, Vlaardingen en Schiedam, en nu de laatste jaren te 's-Gravenmoer. Als em.-predikant ging hij met de vrijmaking mee. Ete jaarlijkse predikantenvergade ring der Ned. Herv. kerk zal van 21 23 April a.s. te Utrecht worden ge houden onder auspiciën van de Gene rale Synode. Maandagavond, Dinsdag morgen en -middag wordt gezamen lijk met de Ver. van Vrijz. Herv. pre dikanten vergaderd en Dinsdagavond en Woensdagmorgen gaan de verga deringen uit van de Ned. Herv. pre dikantenvereniging. Maandagavond zal in K. en W. een ontmoetingssamen komst gehouden worden, waarin ook -enkele buitenlandse theologen het woord zullen voeren. Dinsdagmorgen zal ds J. F. Wolfensberger van Am sterdam als praeses van de Generale Synode de vergadering openen. Ver volgens zal mr F. J. Brevet de z.g, domineespreek houden, waarna prof, dr G. C. van Niftrik van Amsterdam zal refereren over: „De moderne mens hoe deze zichzelf ziet en hoe de Bijbel hem ziet". In de middagverga dering zullen als referenten optre den dr A. de Wilde van O. en N. Nie- dorp en ds C. Aalders van 's-Graven- hage. In de avondvergadering zal mr T. Semeyns de Vries van Doesburgh van Roterdam refereren over: „Crimi naliteit en reclassering". In de slot vergadering van Woensdagmorgen 23 April refereert mr M. de Niet, burge meester van Wagenlngen, over: „De verantwoordelijkheid van de Westerse samenleving voor de andere wereld delen". (Ingezonden Mededeling advert.) Deze week zullen alle huisvrouwen van de Provincie Zeeland geld in haar brievenbus vinden, inruilbonnen ter waarde van 41 cent. Dit gelds waardige papier wordt voor korte tijd in omloop gebracht door de fabrikan ten van de bekende Castella produc ten. Met deze waardebon kan men namelijk een pak Castella Wolwas betalen (prijs 41 cent), indien men bij zijn winkelier twee pakken Ca stella voor de Gezinswas (met het op zienbare „Actief Wit") bestelt. Ca stella Wolwas is een merkwaardig en volkomen alkalivrij wasmiddel, dat wol heerlijk zacht en luchtig, en zijde nieuw, mooier en gaver maakt. De doffe aanslag, die gewone wasmidde len op het goed achterlaten, verdwijnt nu spoorslags. Castella Wolwas is bo vendien gemengd met „Kleur Actief", dat de tint van fijne pastelkleuren extra frisheid en gloed geeft. Wollen jumpertjes, fijne lingerie, babykleer tjes, nylons, etc. gaan viermaal zolang mee. Men mag dan ook verwachten, dat alle vrouwen de gelegenheid zul len aangrijpen, om met Castella Wolwas kennis te maken of de kennis making te bestendigen. Het blauwe pak Castella voor de Gezinswas (met „Actief Wit") is reeds onontbeerlijk geworden in practisch ieder modern huishouden. Het ziet er naar uit, dat dit weldra ook het geval zal zijn met „Castella Wolwas"! 28. Weglopen? En onze gemeente dan? Waar moeten de mensen ons zoeken, wanneer ze ons nodig hebben? vroeg hij. Ja maar, blijven zou toch roekeloos zijn? wierp Beekman tegen. Je moet zelf weten, wat je te doen staat, ik blijf hier. Straks zijn er misschien gewonden of stervenden, die naar je vragen- Moeten wij dan weglopen? Beekman keek schichtig naar het raam. Er gonsde een vliegtuig. Hoor, daar komen ze weeri riep hij. Ik hoor vlieg tuigen. Gauw naar de keuken....! Hij snelde de kamer uit, de keuken in en greep een zwarte ijzeren pot van een plank en zette die op zijn eerbiedwaardig hoofd. Hij zakte kleintjes in elkaar ge doken tegen de muur omlaag. Er was welhaast niets meer van hem te zien, dan een zwarte jas met een ijzeren pot ér op. Van onder die pot hoorden dominé en mevrouw Versendaal een benauwde stem: Mensen gaat toch tegen de muur liggen, dat is veilig! Wat betekent dat allemaal? vroeg Versendaal ver baasd. Toe kom bij me zitten, laag tegen de muur, zeggen de kranten, dan heb je de minste trefkans. Versendaal bleef kalm staan. Wat betekent die pot op je eerwaardig hoofd, collega? Voor de scherven natuurlijk. Je hoöfd is het meest kwetsbaar. De kinderen van Versendaal kwamen er bijstaan en begonnen elkander aan 't schreien te maken. Kom nou, wees wijzer, je maakt de kinderen van streek, zei Versendaal. Maar het vliegtuig bleef ronken en Beekman verroerde geen lid. Integendeel hij scheen no- meer in elkaar te krimpen. Eindelijk werd het stil in de lucht. Hij kroop overeind Sn zette de pot binnen zijn bereik op tafel. Doen jullie dat allemaal bij je thuis als er luchtalarm gegeven wordt? vroeg Versendaal, Ja natuurlijk. Doen jullie er dan niets tegen? Neen. Maar ik vind dat roekeloos, spotten met je leven. Ik vind jou belachelijk, collega. H|j reageerde er niet verder op. Het luchtgevaar bleef hem blijkbaar hinderen- Hij keek angstig om zich heen en tenslotte waagde hij een paar stappen naar het raam en keek naar de blauwe lucht. Zou ik het durven wagen naar huis te fietsen? vroeg hij. Ik zou het maar proberen. Er zal nu wel geen taxi voor je gereed zijn om je weg te brengen. Jij spot er mee. Ja, dat doe ik zeker. Ik denk, dat ik het maar wagen zal. Dat zou ik doen. Je kunt desnoods de ijzeren pot op je hoofd zetten. Mijn vrouw zal hem wel zolang wil len missen. Beekman keek hem wantrouwend aan. Hij wist niet, of h(j in ernst sprak of hem voor de gek hield. Jij bent onbevreesd, weet je waarom? zei Beekman. Nou laat eens horen? Omdat je het gevaar niet kent. Maar dat heeft niets met dapperheid te maken. Wie zegt dat ik dapper ben? Ga nu maar naar huis en maak je vrouw en kinderen niet meer van streek, dan ze wellicht al zijn. Versta je plicht in deze dagen. Dat geeft rust voor jezelf en je omgeving. Beekman sloop de gang uit naar de voordeur. In het portiek bleef hij tegen de muur geleund de vier wind streken afzoeken naar vliegtuigen. Ik denk, dat ik het wagen zal, zei hij aarzelend. Doe dat, collega- Versendaal zag hem op de fiets klauteren met zijn zwaar gewicht en daarop plotseling vaart nemen, alsof de dood hem op de hielen zat. Toen ging hij de kamer in en probeerde met zijn vrouw de kinderen tot rust te brengen. (Wordt vervolgd De Jan van Riebeeck-tentoonstelling, welke thans te Kaapstad wordt ge houden ter herdenking van de aankomst van de eerste Nederlanders, ts de grootste tentoonstelling welke ooit in Zuid-Afrika werd gehouden. Behalve een getrouwe copie van de markt te Culemborg de plaats waar Jan vein Riebeeck in 1618 werd geboren, is er ook de nieuwe „Dromme- daris", geheel gebouwd op dezelfde wijze als het schip waarmee Jan van Riebeeck naar Zuid-Afrika kwam. De nieuwe „Drommedaris", waarmede „de landing van Van Riebeeck aan de Kaap" zal worden herhaald. Temidden van de wrakstukken die de plaats wezen, waar de Koningin Juliana" was neergestort plek van trieste ellende heeft men een boek gevonden, dat een der Amerikaanse passagiers blijkbaar heeft zitten lezen op het moment waarop de ramp ge beurde. „Point of no return" staat op de omslag punt waarvan geen te rugkeer meer mogelijk is. Deze boektitel zou als opschrift kun nen dienen voor de zwarte bladzijde uit het logboek der K.L.M., waarop deze vliegtuigramp geschreven staat. Geen terugkeer mogelijkhet gold voor die 44 mensen, die, vol plannen misschien, in het vliegtuig zijn ge stapt het geldt ook voor ons. Iedere minuut van ons leven is een „point of no return". Elk woord dat over onze lippen is gekomen, elke handeling die we hebben verricht ze zijn niet meer ongedaan te maken. Terugkeer is er niet. Totdat eens het eindpunt, het laatste „point of no return" is ge komen en we van al die woorden en handelingen rekenschap moeten af leggen voor de Heer des Hemels. Er is echter ook nog een geheel an der facet aan deze ramp; de titel „point of no return" geldt niet min der voor de K.L.M. De eerste ge dachte, die bij velen opkomt als ze van een vliegtuigongeluk met zovele doden horen, is deze: „Ik nooit (of nooit meer) in een vliegtuig!" Deze gedachte is niet reëel. De mens heeft in de loop der eeuwen vele uitvindin gen gedaan en hij heeft er altijd de goede en de kwade zijden van moeten dragen. De samenleving is zonder het snelverkeer langs de weg niet meer denkbaar, ook al eist dit verkeer dan ook dagelijks vele doden. Zo is ook de samenleving niet meer denkbaar zon der het vliegtuig. Een dergelijke ramp spreekt meer tot de verbeelding om dat het aantal doden zo groot is maar het is zeer de vraag of de lucht niet veiliger is dan de weg! Het lucht verkeer is er en dus gaat de K. L. M. verder. En wij met haar. Een ogen blik ontbloten we het hoofd en zwij gen we in diepe smart. En dan is er voor ons allen weer: de toekomst. Nergens is een „point of return" het is goed daar even over te denken! In een kort en zakelijk rapport heeft de commissie tot onderzoek inzake de verbindingen tussen Middelburg en de verschillende delen van Zeeland, die begin vorig jaar door B. en W. van Middelburg werd ingesteld, baar mening gegeven en enige belangrijke suggesties gedaan. Aan het einde van bet rapport is een samenvatting opgenomen, waarin de voornaamste wensen zijn verwerkt. De commissie meent in de eerste plaats, dat het aanbeveling verdient de voor- en nadelen van het drie-eilanden-plan door een breed samengestelde commissie te laten onderzoeken en de resultaten in een rapport neer te leggen. Voorts acht zij net gewenst, dat bus diensten worden onderhouden tussen Middelburg en de zak van Zuid-Beveland en Wolphaartsdijkseveer en Katseveer, zo mogelijk dagelijks en anders in ieder geval op Donderdag en Zaterdagmiddag. Zoals men weet heeft de Commissie Ver gunningen Personenvervoer op verzoe ken om concessies van de A.M.Z. gunstig beslist en moet het resultaat van de daar tegen ingestelde beroepen nog worden afgewacht. LEWEDORP—KATSEVEER. Als volgende punt meent de commissie, dat de weg van Lewedorp via Wol phaartsdijkseveer naar Katseveer drin gend afdoende verbetering behoeft. Als dit is geschied, zou de dienstregeling van de veren zó kunnen worden gemaakt, dat eén bus op beide aansloot. Indien de ve ren tegelijk zouden aankomen, zou één bus kunnen rijdenKatseveerWol phaartsdijkseveerLewedorpMiddel burg en een andere Wolphaartsdijkseveer KatseveerGoes voor de verbinding met deze plaats en aansluiting op de trein. Dit alles natuurlijk vice-versa. Vervolgens is het gewenst, dat de ver binding per bus-veer-bus tussen Noord- Beveland en Middelburg via Kamperland en Veere wordt verbeterd. De diensten zullen beter moeten aansluiten en zij zul ten liefst iedere dag, maar in ieder geval op Donderdag en op Zaterdagmiddag moeten worden gereden. VANUIT ZEEUWSCH-VLAAN- DEREN. Van belang acht de commissie het ook, dat de veerdienst BreskensVlissingen frequenter en steeds volgens dienstrege ling wordt uitgevoerd. Zij vindt de uur- dienst te gering, vooral ook wanneer de ze wordt vergeleken met de halfuurdienst tussen KruiningenPerkpolder, terwijl beide veren elkaar in betekenis niet veel ontlopen. Bovendien werd bepleit de busverbin dingen tuisen de centra Oostburg en Middelburg door middel van aansluiten de diensten te verbeteren. Momentcel worden in het bijzonder klachten geuit over verkeer in de richting naar Middel burg. Vooral met betrekking tot Donder dag en Zaterdagmiddag is verbetering ge wenst. DE WEG DOOR DE BRAAKMAN. Een andere wens der commissie is, dat de hoofdweg door de nieuwe Braakman polder in Oost- en West-Zeeuwsch-Viaan- deren van goede aansluitingen zal wor den voorzien. De commissie spreekt zich niet uit over voorkeur voor de noorde lijke of de meer zuidelijke weg, maar wel is zij van mening, dat een weg via de Braakman van hei grootste belang is voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor ge heel Zeeland. Unaniem is zij van men ning, dat bij aanleg van een hoofdweg door het Noorden van de polder goede wegaansluitingen enerzijds met Terneu- zen en anderzijds met Hoofdplaat en Biervliet onontbeerlijk zijn en dat bij aanleg van een middenweg aansluitingen met Sluiskil en Terneuzen, alsmede met Biervliet en IJzendijke niet gemist kun nen worden. Bovendien werd gedacht aan bruggen over beide sluishoofden in Ter- neuzen. De commissie is ook van oordeel, dat de zeer scherpe bocht in de kom van Nieuw en St. Joosland een gevaarlijk verkeersobstakel is en dat de wegomleg- ging rond deze gemeente op korte termijn tot stand dient te komen. Vanaf deze weg dient Middelburg op goede wijze bereik baar te zijn. DE FUNCTIE VAN MIDDELBURG. Aan deze wensen gaan beschouwingen vooraf omtrent de functie van Middel burg. Opgemerkt wordt, dat de relatieve betekenis daarvan als koopstad weer het voor-oorlogse niveau evenaart en ver moedelijk nog een verdere stijging zal ondergaan, dat Donderdag nog steeds de belangrijkste koopdag is en dat ook de Zaterdagmiddag steeds meer van beteke nis wordt, dat een toenemend aantal plaatsen in Zeeland op rationele wijze vanuit Middelburg van al het nodige wordt voorzien en dat een goed gecoör dineerde activiteit van de middenstand van groot belang is. Het karakter van Middelburg, dat in de ogen van de Zeeuw zowel als van de vreemdeling werkelijk de hoofdplaats is, komt voorts uit in de aanwezigheid van een groot aantal (over- heids) diensten en instellingen, waarvan de voornaamste worden genoemd in het rapport. NOORD-ZEELAND. Uiteraard is het grootste gedeelte van het rapport gewijd aan de verkeersver bindingen, speciaal wat het personenver voer betreft. Behalve hetgeen reeds werd genoemd wordt opgemerkt, dat de noor delijke eilanden (St. Philipsland en Tho- len) door hun geografische ligging waar schijnlijk niet van grote betekenis voor Middelburg kunnen worden. Frappant fa echter, dat tussen Tholen en Middelburg een rechtstreekse bodedienst wordt on derhouden, wat van betekenis is voor het goederenvervoer en een bewijs van be staande relaties ls. Van Schouwen en Duiveland ls de lig ging t.o.v. Middelburg gunstiger. Het ie daarom van belang, dat op dit eiland goede verbindingen bestaan met het knooppunt Zierikzee, alsmede aansluiting op het veer aldaar en zo weer met dé Zeeuwse hoofdstad. Plannen van de Prop. Zeeuwse V.V.V. voor 1952. Duizenden vouwbladen naar binnen" en buitenland. De directeur van de Prov. Zeeuwse V.V.V., de heer E. Smit te Veere, heeft Zaterdagmiddag in de jaarvergadering te Vlissingen de plannen voor dit jaar bekend gemaakt. Vouwbladen zullen in duizenden exemplaren in binnen- en buitenland worden verspreid om reclame voor het vreemdelingenverkeer te maken, terwijl aan tal van acties, die het terrein van V.V.V. raken, zal worden mede gewerkt. In de eerste plaats zal een vouwbladte Vlissingen wordt een comité gevormd, in 20.000 exemplaren worden uitgegeven, dat de moeilijkheden op dit, voor een speciaal gericht op België. Daarin zal groot aantal buitenlandse zeilers zo be- een adressenlijst uit heel Zeeland worden 1-■«-* --1 opgenomen, waarin de zaken zijn ver meld, die de Belgische toeristen van nut kunnen zijn. In 10.000 exemplaren gaat vervolgens een folder de deur uit, getiteld „Visit Walcheren", die speciaal op Engeland zal zijn gericht en die tot stand komt in sa menwerking met de V.V.V.'s Middelburg, Vlissingen en Domburg en de Stoom vaartmaatschappij „Zeeland". „Varen en rijden" is de naam van een derde uitgave, die bedoeld is Nederlandse toeristen aan te trekken en die in 10.000 afleveringen zal worden verspreid. Hierin wordt de nadruk gelegd op de aangena me afwisseling, die men reizende per fiets, bromfiets of motor, beleven kan door van eiland tot eiland en ook Zeeuwsch Vlaanderen te trekken met ge bruikmaking van de verschillende veer diensten. Ook zal medegewerkt worden aan de verspreiding van het propaganda- boek „Walcheren", dat door de Pers-As sociatie te Amsterdam wordt uitgegeven. VOOR DE JACHTEN. Tot heroprichting van de Jachthaven langrijke punt, zal bestuderen en zal trachten op te lossen. Bovendien wordt een enquête gehouden onder een groot aantal buitenlandse jachtclubs, teneinde aan te tonen, dat de meergelegenheid voor jachten te Veere dringend uitbrei ding en verbetering behoeft. Uiteraard zal alle steun en medewer king worden gegeven aan de congressen, bondsdagen enz., die in Zeeland zullen worden gehouden, terwijl aan de propa ganda, aan de daarmede gepaard gaande festiviteiten en aan de logiesinlichtingen- dienst voor de tentoonstelling „Oost* Vlaanderen vlagt in Middelburg" inten sief zal worden deelgenomen. De bevordering van de vereniging van plaatselijke V.V.V.'s in streek- of eiland- verband staat eveneens op het program ma, evenals het houden van werkverga deringen met de secretarissen van de plaatselijke verenigingen. Tenslotte zal het foto-archief worden uitgebreid en zullen, op verzoek van de A.N.V.V., op namen van Zeeuwse carillons of klokke- torens worden verzameld ter expositie in een groot nieuw gebouw te New York. per week Ik wil per maand per kwartaal Naam Adres Woonplaats Invullen en in gesloten enveloppe opzenden aan „Zeeuwsch Dagblad", Lange Vorststraat 90, Goes.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3