DRIE OVERLEVENDEN NA DE RAMP MET DE „KON. JULIANA" Passagiers vonden de dood in de vlammen RG Gevallen op hun post in de cockpit De omyeivuiiien passagiers Opnieuw gewonden bij betogingen in Triest Prof. K. Schilder overleden hi K.L.M.-TOESTEL STORTTE NEER IN BOSSEN BIJ FRANKFORT (T CONTACT MET RADIOSTATION WAS PLOTSELING VERBROKEN 1 SNIPPER Arj' 4 A NIEUWS k Egypte gaat kiezen tegen 18. Mei Rebellen gooiden met stenen naar regeringsgebouwen Twee Nederlanders in Duitsland verongelukt 216 doden bij wervel storm in Amerika Constellation maakte geslaagde noodlanding Pagina 8 KEUS qoie SSIHS JZEN. OOM Uitgave Stichting „Zeeuwscli Dagblad". Hoofdkantoor Goes, L. Vorststr. 00, Tel. 2438, bil geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren Vlissingen i Van der Manderestr. 40, Tel. 2754, Middelburg Korte Noordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter- neuzen Dijkstraat 2628. ZEEUWSCH DAGBLAD MAANDAG 24 MAAKT 1952 PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND 7e JAARGANG No. 2129 Abonnementsprijs j 0.44 per week, ƒ1.85 p. maand, 5.45 p. kwartaal Losse nummers 13 cent Advertentieprijs 20 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 et. par woord Hoofdredacteur; J. D. TROOSTHEIDE Directeur: VACQ DE SMIT Medewerkers: Mr W. F. E. baron van der Feitz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J, S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelsé, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; 3. Laport, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes. Op- en ondergang van Zon en Maan. Dinsdag: Zon op 6.32 u.t onder 19.02 u. Maan op 6.10 u., onder 18.59 u. Niewe Maan 21.12 u. Hoogwater Dinsdag 25 Maart: Vlissingen: 1.22 u. 2.16 m„ 13.51 u. 2.31 m. Terneuzen: 1.55 u. 2.35 m., 14.19 u. 2.50 m. Wemeidinge: з.17 u. 1.72 m., 15.42 u. 1.93 m. Zierikzee: 3.01 u. 1.46 m., 15.32 1.66 m. Een chaos van verwrongen aluminium is alles wat overbleef van de trotste K.L.M.-vogel, „Koningin Juliana". Over een af stand van honderden meters liggen de stukken metaal in het bos verspreid. Experts waren Zondag reeds bezig bij het wrak met landmeters de plaats, waarop ieder belangrijk onderdeel van de machine terecht was gekomen, vast te stellen, om aan de hand daarvan na te gaan welke bewegingen het vliegtuig heeft gemaakt, nadat het voor het eerst met de bomen in aanraking was gekomen. Het totaal verwoeste en in vele brokstukken uit eengevallen wrak van de trotse Douglas DC-6 der K.L.M. „Koningin Juliana", het lijntoestel uit Jo hannesburg, ligt thans uitgebrand in een bos vlak bij het Rhein-Main vliegveld, acht kilometer ten duiden van Frankfort. Tussen de ranke, rechte dennen, hebben hier Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor elf vier en veertig mensen bij een der zwaarste vliegrampen, die na de oorlog in Duitsland zijn voorgekomen, het leven verloren. Van de zeven en veertig inzittenden zijn er nog slechts drie in leven, n.l. de stewardess, mej. Gautier uit Halfweg, de enige van de tien koppen tellende bemanning en twee'Duitse passagiers. Enkele andere passagiers, die in Johannesburg waren ingestapt, ontkwamen aan de ramp doordat zij het toestel in Rome hadden verlaten. Een kwartier na bet ongeluk waren in totaal nog zes inzittenden in leven. Twee van hen overleden echter tijdens het vervoer per ambulance naar een ziekenhuis en een derde, de Egyptenaar Girgis, is Zaterdagavond aan de zeer zware brandwonden, die hij had opgelopen bezweken. Aan boord van het tot nu toe door onopgehelderde oorzaak verongelukte toestel bevond zich 491 kilogram plaatgoud, totale geldwaarde ongeveer drie miiiioen gulden, verpakt in twaalf kisten, en afkomstig uit Zuid-Afrika. Het was een doorvoerzending, die niet voor ons land was bestemd. Het goud werd na de ramp voor het overgrote deel geborgen. wie als enig lid der bemanning mej. Gautier, uit de romp te bevrijden. Kort daarop keerde Ruth Horn roepende om haar man bij het wrak terug, doch toen was het reeds te laat. De Duitse burgers moesten zich ijlings uit de voe ten maken, want met een ver in de omtrek hoorbare klap explodeerde een der benzinetanks. Delen van de ma chine werden door het bos geslingerd, terwijl steekvlammen omhoog scnoten. Wel slaagden de redders er by een moedige poging in de heer Hom ook nog uit het wrak te trekken, doch hjj had reeds zoveel brandwonden opge iopen, dat hij tijdens het vervoer naar het ziekenhuis de iaatste adem uitblies. Lijdelijk moesten enkele omstanders daarna toezien hoe het vuur zich van het wrak meester maakte, terwijl zü daarbinnen nog gekreun hoorden. Binnen weinige ogenblikken arri veerden toen tientallen Amerikaanse en Duitse ambulance-auto's, bulldo zers, politiewagens en andere, op het vliegveld gestationneerde brandweer auto's die de strijd tegen het vuur met schuimblusapparaten spoedig in hun voordeel beslechtten. Daarna zette men de gekantelde romp met een kraanwagen overeind en HOE HET GEBEURDE. Omstreeks kwart voor elf Zaterdag morgen stuurde gezagvoerder Pouts- ma de „Koningin Juliana" uit de vrij laaghangende wolken, in een fijne mot regen naar omlaag en naderde het vliegveld. Vier kilometer van de Noord-Oostelijke uithoek van 't vlieg veld af staat een Duitse tegelfabriek aan de Oostzijde van de Frankfurter Strasse, een lange rechte asfaltweg, die aan beide zijden begrensd wordt bos sen. Enkele arbeiders van deze fabriek zagen de machine zo laag naderen, dat tij een moment vreesden het toestel tegen de fabriek te zien opvliegen. Dat geschiedde niet. Het vliegtuig vloog schuin over de weg en botste daar met een vleugel ln volle vaart tegen de kruin van een hoge den, die afknapte. By de volgen de boom brak de tip van deze vleugel af, terwijl het vliegtuig als een bull dozer zijn weg dwars door de vele bo men voortzette, en overal stukken van het toestel rondvlogen. Welk een enorme kracht er in dit toestel heeft geschuild moge blijken uit het feit dat het zich met daverend ge weld een geui van driehonderd meter heeft gebaand door dit dichte bos. Redders snelden toe. Drie Duitsers, die in een vrachtwa gen juist daar over de Frankfurter Strasse reden, renden naar het voorste wrak toe, dat op nauwelijks vijftig me ter van hen lag. Zy slaagden er met veel moeite in een opening in de romp te forceren en hoorden tot hun afgrij zen daarbinnen uit de onbeschrijfelijke chaos van over en door elkaar gewor pen stoeien een hartverscheurend ge kreun en gejammer. Zonder aarzelen lichtten zij een jon ge Duitse vrouw, Ruth Horn, tot voor kort Grondhostess bij de K.L.M. te f rankfort, uit het wrak. Zij was juist vier dagen tevoren getrouwd, en keer de met haar jeugdige echtgenoot terug uit Rome, waar zij enkele wittebroods- dagen hadden doorgebracht. Volkomen overstuur rende zij met twee gebroken armen naar de straat. Intussen slaagden de redders er in nog enkele andere inzittenden onder De volgende leden van de beman ning kwamen bij de ramp om het leven: L. E. J. Foutsma, gezagvoerder. Hij werd 29 jaar, was gehuwd en vader van 2 kinderen. Hij woon de in Krommenie. Sinds 1946 in dienst. J. J. Gart, 2e bestuurder. Oud 35 jaar, gehuwd en vader van 2 kin deren. Hij kwam uit Zwanen burg, en was sinds Maart 1946 in dienst van de K.L.M. A. M. van der Stelt, 3e bestuur der. Oud 24 jaar en ongehuwd. Hij woonde te Amsterdam en was sinds Januari van dit jaar in dienst. C. Hoefnagel, le radio-telegrafist. Oud 34 jaar, gehuwd en vader van 2 kinderen. Hij kwam uit Amstelveen en was sinds 1939 in dienst der K.L.M. S. de Waard, 2e radio-telegrafist. Oud 29 jaar en ongehuwd. Hij woonde te Amsterdam. Sinds 1947 ln dienst der K.L.M. C. van Etten, le mecano. Oud 24 jaar. Gehuwd en 1 kind. Hij woonde te 's-Gravenhage, en was Binds 1946 in dienst der K.L.M. H. van der Lee, 2e mecano. Oud 26 jaar. Gehuwd en 1 kind. Woon plaats Amsterdam. Sinds 1951 in dienst der K.L.M. F. J. Koershuis, le steward. Oud 36 jaar, gehuwd en vader van 2 kinderen. Woonplaats Wassenaar. In dienst der K.L.M. sinds 1945. 3. Blaauw, 2e steward. 28 jaar oud. Gehuwd^ en vader van 2 kin deren. Wonend te Dordrecht. In dienst der K.L.M. sinds 1951. scheurde met zwaar materiaal de romp en stuurhut open, omdat de omgeko menen op geen andere wijze konden worden geborgen. BuUdozers trokken verschroeide en verbogen delen van 't omhulsel uiteen en daarna werden de stoffelijke resten op brancards naar de weg en naar de ambulance-wagens ge dragen. Lang niet alle inzittenden werden ln het voorste deel van het wrak gevonden. Een aantal werd hon derdvijftig meter verder aangetroffen bij het achterste gedeelte van de romp. Alle overleden slachtoffers werden naar de „Universitats-klinik" te Frank fort gebracht, waar men Zaterdag avond begonnen is met de identificatie. Oorzaak onbekend. OVER DE OORZAAK kan nog niets definitiefs worden gemeld. „Nader hu Offenbach, daal tot tweeduizend voet". Dat is het laatste wat men van de „Koningin Juliana" heeft gehoord. Toen het vijf minuten later nog niet was geland begon men op de ver keerstoren het vliegtuig te missen. Tien minuten lang trachtte een tele grafist contact op te nemen. Om 11.03 uur kwam telefonisch bericht binnen van het ongeluk en rukten onmiddel lijk alle brandweerauto's uit. Op het vliegveld van Frankfort wordt vernomen, aldus A.F.P., dat het vliegtuig enkele seconden voor de ramp per radio meldde, dat het hy draulische systeem onklaar was ge worden. Op grond van dit bericht had de contróletoren van het vliegveld het alarmsein gegeven. Deze technische storing scheint de voornaamste oor zaak te zijn van de ramp, aldus A.F.P. De leden van de Nederlandse com missie van onderzoek weigerden op dit bericht commentaar te geven. Zij zullen pas hun gevolgtrekkingen be kend maken, wanneer het onderzoek voltooid is. Het aantal passagiers bestond uit 5 Nederlanders en 32 buitenlanders. De Nederlandse omgekomen passagiers zijn: R. J. de Vries, ass. stationschef der K.L.M. uit Amstelveen. H. A. Bennink uit Apeldoorn. Ir N. J. C. Smit, hoofdofficier N.S.O. 2e klasse uit Hilversum. A. Koning, employé van Wilton- Feijenoord uit Schiedam. J. H. Feuth, directeur Kaufmanns Huidenhandel te Wassenaar. Buitengewoon tragisch is het feit, dat de heer R. J. de Vries op weg was van Johannesburg naar Nederland om zijn vrouw en drie kinderen, na een korte vacantie in Nederland, mee te nemen naar Zuid-Afrika waar hij in Johannesburg dienst zou gaan doen als assistent „stationsmanager" van de K. L.M. Hij had nu zijn emigratie voor bereid en was in bezit van de vereiste papieren. De heer de Vries was 38 jaar oud en kwam in 1946 in dienst van de K.L.M. Ir Smit was gepensionneerd kapitein ter Zee van de technische dienst der Kon. Marine. Hij is 50 jaar oud gewor- Een nieuw onderzoek is gaande in de zaak Marie Besnard. Zaterdag zijn opnieuw de stoffelijke overschotten der elf overledenen, die zij met arse nicum zou hebben gedood, opgegra ven. De haren der overledenen zullen in een atoomzuil op arsenicum worden onderzocht. Deze giftige stof heeft de nijging zich in de haarwortels te con centreren. Mac Arthur heeft in een rede te Missisippi verklaard, dat de politiek van Truman Amerika naar een communistische staat voert. De regering onthoudt de geallieerde strijdkrachten een spoedige overwin ning in Korea, aldus Mac Arthur. De drie westelijke mogendheden zyn het eens over hun antwoord inzake Duitsland aan de Sowjet-Unie. Het zal binnen enkele dagen worden overhan digd. De West-Duitse minister Ro bert Lehr heeft de vroegere leider van „Zwart Front" Otto Strasser beschul digd van het vervalsen van reisbillet- ten, teneinde hiermee te pogen West- Duitsland binnen te komen. Don Stephan Senanayake, de premier van Ceylon is Zaterdag overleden. Hij maakte onlangs een ernstige val van zijn paard. De premier was 68 jaar oud. Na een wilde jacht hebben Duitse douane-beambten aan de Ne derlands-Duitse grens een auto met meer dan 1000 kg. koffie in beslag ge nomen. In de nacht van Vrijdag op Zaterdag is in een storm de Neder landse kustvaarder Borneo, 342 ton, bij Workington (N.W. Engeland) aan de grond gelopen. De bemanning is gered. den. Hy is vooral bekend door zijn rol die hij tijdens de oorlog in Indië heeft gespeeld. Hij was een der weinigen die de slag in de Javazee heeft over leefd. Na de oorlog vervulde hij de functie bij de staf zeemacht. Na zijn pensioen verzamelde hij tijdens een dienstreis als chef van de technische dienst van de Fa Vinke Co op de „Willem Barendsz" gegevens die van groot nut waren voor de bouw van een nieuw schip. Hij kwam nu ook van de „Willem Barendsz" terug. Hij was ge huwd en vader van 2 kinderen. Van 24 andere slachtoffers is de identiteit vastgesteld. Het waren 6 Zuid-Afrikanen, zes Engelsen, vier No ren, twee Amerikanen, twee Italianen, twee Israëliërs, twee Fransen,- een Duitser (Horn) en een Armeniër. Van drie personen ontbreken nog gegevens. Kabinet besloot Kamer te ontbinden. Het Egyptische Kabinet heeft Zon dagavond besloten de kamer van af gevaardigden te ontbinden en tegen 18 Mei verkiezingen uit te schrijven. Het Kabinet zal vandaag het decreet uitvaardigen betreffende de ontbin ding van de Kamer. De regering be sloot voorts, dat het nieuwe parlement op 31 Mei met zijn werkzaamheden zal beginnen. Te Cairo is men over het algemeen de mening toegedaan, dat premier Hilaly Pasja, die vorig jaar November uit de Wafd-partij werd gestoten, van plan is aan het hoofd van een eigen partij aan de verkiezingscampagne deel te nemen. Van de in 1919 opgerichte Wafd- partij zijn reeds enige groepen afge scheiden, zoals de Saadisten en het Kotla-blok. Zoals bekend heeft Hilaly Pasja op 2 Maart het parlement, waar de Waf- disten de meerderheid bezaten, ge schorst. En Moskou lacht Bij botsingen tussen burgers en politiemannen, die Z^"^af J.e -SS? hebben Dlaats gevonden zijn 157 personen, waaronder 51 leden der P0ll"®> gewond. Er werden 61 arrestaties verricht. Gisteren werden 12 betogers g WGroepen Ralilnen riSten'gebouwen van de dbs®f"^/én autoriteiten aan. Het was voor Triest een van de beklemmendste dagen sedert de oorlog. Groepen studenten, die Italiaanse volksliederen zongen en „Weg met Amerika", „Weg met Engeland schreeuwden, gooiden stenen naar re geringsgebouwen en vernielden de rui ten van de bioscoop van de Britse strijdkrachten en van Britse winkels. Een andere groep demonstranten gooi den stenen naar militaire auto's: een militaire wagen werd omver gegooid. De onlusten waren begonnen, nadat 60.000 arbeiders een staking van twaalf uur en de gemeentelijke autoriteiten 'n campagne van „niet-samenwerken" waren begonnen uit protest tegen het optreden van de politie op Donderdag j.l., toen bij een pro-Italiaanse beto ging in Triëst een botsing tussen de monstranten en politie ontstond, waar bij 31 personen werden gewond en 61 gearresteerd. De Britse commandant van Triëst, Winterton, heeft geweigerd op de eisen van Italiaanse politieke leiders voor „volledige genoegdoening voor het op treden van de politie" in te gaan. In de hoofdstraten van Rome hebben ongeveer 2000 personen een optocht gehouden. De betogers voerden een grote vlag met de kleuren van de stad Triëst met zich mee. Zij riepen anti- Britse leuzen, toen zij een. Brits-Ame rikaans hotel in het centrum van de stad passeerden. Radio Moskou heeft Zondag de Wes telijke mogendheden er van beschul digd haar verplichtingen op grond van het Italiaanse vredesverdrag ten aan zien van Triëst niet te zijn nagekomen. Volgens radio Moskou had Triëst op grond vajn dit verdrag moeten worden gedemilitariseerd en tot neutraal ge bied gemaakt. „De fout ligt bij de Wes terlij ke mogendheden", aldus radio Moskou. Methaangas-bron ontplofte. In de buurt van Cremona in Italië ontplofte Zaterdag een methaan gas bron. Het gas dat onder druk stond van 220 atmosfeer deed een vlam de lucht in schieten van 100 meter hoog te. De veertig cm. brede put werd in een oogwenk een gapend gat van der tig meter doorsnee. Vijftien werklie den konden nog op tijd ontsnappen. Binnen enkel# minuten waren een 40 meter hoge boortoren en andere in stallaties door de vlammen verwoest. De Verbondenen hebben ingestemd tot het houden van geheime bespre kingen met de communisten om het vraagstuk der krijgsgevangenen in Korea op te lossen. Kind door trein gegrepen. De 40-jarige H. Cox, vader van ze ven kinderen en de 35-jarige Chr. Nijs vader van vier kinderen, beiden chauf feurs van het Venlose expeditiebedrijf „Inter-Limburg" zijn op een viaduct bij Maagdenburg in Oost-Duitsland met hun auto met aanhangwagen van de berm gegleden en op slag gedood. De wagens waren beiden met zware ma chine-onderdelen geladen en werden geheel in elkaar gedrukt waarna ze uitbrandden. Gedood bij een mijnongeval is Za terdag de 81-jarige houwer Lamby uit Heerlen. Hij werd door vallend ge steente getroffen. De man laat een vrouw en een kind na. Door een dieseltrein gegrepen werd gisteren op de spoorlijn Nijmegen-^ Den Bosch een driejarig jongetje uit Wychen. Het kind was onmiddellijk dood. Een 83-jarige man verdronk gister avond in de Plantage Muidergracht te Amsterdam. Op het circuit van Zandvoort zagen Zaterdag de toeschouwers hoe tijdens de sprints en klassementsproeven, de heer Dik uit Haarlem in zijn Peugeot voorover viel en recht door de afras tering heen schoot waarna de auto kantelde. Een arts constateerde een hartverlamming. De wedstrijden wer den afgelast. In de Nieuwe Havenstraat te Den Haag is Zaterdag een grote parfume- riefabriek van Rhodel afgebrand. De brandweer zag zich genoodzaakt al het verpakkingsmateriaal op straat te gooien. De oorzaak is niet bekend. De fabriek was kort geleden in andere handen overgegaan. Het Rode Kruis meldt na herziene telling van het aantal slachtoffers van de wervelstormen in de V.S., dat sinds Vrijdag 216 personen om het leven zijn gekomen. Het aantal gewonden wordt op duizend geschat en het aan tal daklozen op drieduizend. De zes staten Arkansas, Alabama, Kentucky, Missouri, Mississipi en Tennessee zijn tot „rampgebied" ver klaard. Er is voor millioenen dollars schade aangericht. In Kentucky verdronken zeven leden van één familie, die aan de wervelwinden was ontkomen. Een hevige sneeuwstorm woedde gisteren in het gebied ten Noorden van de vier door tornado's getroffen Amerikaanse staten en wel met name in Noord-West Kansas, Nebraska en gedeelten van Iowa. In dit gebied zijn de telefoon- en telegraafverbindingen verbroken. Prof. Auguste Picard is met zijn zoon Jacques te Napels aangekomen om voorbereidingen te treffen voor een poging, het in 1923 door prof. Beek gevestigde diepzeerecord te verbete ren. Picard wil afdalen bij het eiland Ponza, waar de zee ongeveer 4000 me ter diep is. Een gouden ketting uit de tweede helft der zevende eeuw, die kinderen in een dorp nabij Hannover onlangs hadden gevonden, is voor 40.000 mark aan een particuliere verzamelaar ver kocht. In de nacht van Zaterdag op Zondag is plotseling op 61-jarige leeftijd overleden prof. dr K. Schil der, hoogleraar in de dogmatiek, ethiek, encyclopaedic, geschiedenis der wijsbegeerte aan de Theologi sche Hogeschool der Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken te Kampen. Hij werd aan de Theologische Ho geschool te Kampen cum laude theo logisch candidaat in 1914. Later pro moveerde hy aan de universiteit te Erlangen summa cum laude. Zyn vroegere functies waren predikant bjj de Gereformeerde Kerken achtereen volgens van Ambt Vollenhove, Vlaar- dingen, Gorinchem, Delft Oegstgeest, Rotterdam-West (Delfshaven). Prof. Schilder heeft enige kerkelijke reizen naar Amerika gemaakt. Door zijn vele publicaties heeft de thans ontslapene zich veel bekendheid verworven. Hij bekleedde verscheide ne kerkelijke deputaatschappen. In dertijd was hij medeoprichter en be stuurslid van de N.C.R.V. Ook was hij redacteur van het weekblad „De Re formatie". Hij werkte mede aan on derscheidene kerkelijke bladen. Bij de Gen. Synode der Gerefor meerde Kerken werden destijds be zwaarschriften ingediend over de be lijdenis van een groep leden der Geref. Kerken, van welke groep prof. Schil der de leider was. Deze bezwaarschrif ten zijn de oorsprong geworden van de totstandkoming van de Geref. Ker ken, onderhoudende art. 31 der kerk orde. Naast de Theologische Hogeschool der Geref. Kerken werd in Kampen door een groep-Schilder een eigen Theologische Hogeschool gesticht. Prof. Schilder werd hieraan hoogle raar. Prof. Schilder wordt begraven a.s. Woensdag op de algemene begraaf plaats te Kampen. De begrafenis ver trekt' van het sterfhuis om half drie. INZITTENDEN ONGEDEERD. De K.L.M. Constellation PH-TFF „Venlo", onder gezagvoerder Creel, die Vrijdagavond van Schiphol was ver trokken met bestemming Sydney, heeft gistermorgen omstreeks zes uur (Ned. tijd) wegens storing in een mo tor een noodlanding moeten maken bij Bangkok. De 34 passagiers en bemanning ble ven ongedeerd. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd. De inzittenden zullen de reis zo spoedig mogelijk voortzetten met een ander vliegtuig. DE BILT ZEGT: Zachter. Weersverwachting geldig tot vanavond Overwegend zwaar bewolkt met tij delijk enige lichte regen. Aanvanke lijk zwakke veranderlijke, later ma tige wind uit zuidelijke richtingen. I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 1