Mr Smith gaf 'n vliegtuig cadeau. JRQRBEURS ZEELAND DOOR WATER EN VUUR Gebrek aan liquide middelen bij middenstand en ambacht. r \cM Officieel is Bonn niet ongerust over het nationaal-socialisme. Productieverhoging (vooral van veevoer) de enige oplossing* Maar Adenauers Ministerie van Buitenlandse Zaken zou voor 85 pCt uit Nazi's bestaan* Thiessen en Lokollo waren op weg naar de Molukken* Pagina 5 Amerika en de Amerikanen In 1950 beurde „American Airlines" meer geld van zijn passagiers dan de meeste grote spoorwegmaatschappijen* f«T DENK EROM Onrust in West-Duitsland. En overal duiken besmettingshaarden op* [TTARNIX D'HONTENISSE 26- SPROETEN^m Aanzienlijke verhoging van het werk- tuigencrediet voorgesteld* Tuinbouwveilingen dringen aan op overleg met Bonn, Zaterdag 22 Maart 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Cyrus Rowlett Smith, president van American Airlines Inc. de firootste luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten is niet al- een een zakenman van wat men zou kunnen noemen het klassieke Amerikaanse typet bij de pinken als geen andere, en een durfal als fen jongen van zeventien jaar, hij is ook een man, die rijk gezegend is met een gevoel voor humor. Zijn concurrenten evenwel kunnen dit gevoel voor humor niet altijd even goed waarderen. Zoals bijvoorbeeld in het geval met de DC-3s. t)at gebeurde nu bijna twee jaar geleden, op 31 Maart 1949. American Airlines had haar hele vloot vernieuwd, vervangen door Douglas DC-6s voor de lange trajecten en Convairs voor de korte afstanden. Met een royaal gebaar (en een scherp oog voor publici teit!) gaf mr Smith zijn laatste DC-3 weg aan een museum. En dat terwijl zijn concurrenten nog vele toestellen van dit type op hun vaste lijndiensten gebruikteni Wonderful vol van wonderen I De vice-president in Boston voor „Ame rican" één der veteranen van de Ame rikaanse civiele luchtvaart heeft bijna evenveel plezier om dit verhaal als ik, wanneer hl) het mij vertelt. „De baas is een machtig mooie kerel. Als je voor „American" werkt, dan behoef je niet bang te zjjn dat je onvoldoende afwisse ling krijgt. Er is altijd wat nieuws en meestal iets goeds". En hij besluit zijn opmerking over de „Boss" met een voor hem typerende brede lach en zijn lieve lingsuitdrukking: „Is not it wonderful?" Inderdaad, het is „wonderful", zoals het gegaan is met de ontwikkeling van de Amerikaanse burgerluchtvaart in het al gemeen en die van „American Airlines" In het bijzonder. Maar dan niet alleen, „wonderful" in de gangbare betekenis van prachtig, maar evenzeer in de letter lijke vertaling: vol van wonderen. Twintig jaar geleden American Air lines moest toen nog geboren worden uit American Airways hadden nog maar heel weinig mensen vertrouwen in de ontwikkeling van de continentale Ame rikaanse luchtvaart. „Zeker, voor het overbrengen van post, daar zat iets in, maar passagiersvluchten, dat werd nooit wat. Tegen de bussen en spoorwegen konden de vliegtuigmaatschappijen im mers nooit op". En nu? In de Verenigde Staten zien we thans vier grote maatschappijen Ame rican, Eastern, United en T.W.A. die samen verreweg het grootste deel van het passagiersvervoer door de lucht voor hun rekening nemen: daarnaast zijn er ver schillende kleinere, meest regionale maatschappijen. Nemen we nu alleen eens „American" gn een paar cijfers zullen duidelijk aan tonen hoe groot die ontwikkeling wel is. 48.000 telefoontjes per dag. „American" beurde in 1950 van de be talende passagier meer geld dan het ge val was met New York Central en bijna evenveel als de Pennsylvania Railroads, de twee machtigste spoorwegmaatschap pijen in Amerika. Het reisschema van „American" voorziet In 300 passagiers- vluchten per dag, sommigen waarvan zich uitstrekken tot in Canada en Mexico. De maatschappij heeft op het ogenblik in dienst 79 Convairs, 66 toesteilen van het type D.C.-6B en 14 D.C.-4S voor het Vrachtvervoer. Bij Douglas wordt hard gewerkt aan een order van 30 D.C.-6Bs, een order die op 35 millioen dollar komt. Elke dag komen op de reserverings kantoren van „American" 48.000 telefoon bes binnen. Op het vliegveld „La Guar- Oia" van New York alleen al werken bij „Reservations" van „American" 345 men- Sin om de dagelijkse stroom van meer an 8000 aanvragen te behandelen. Geen wonder, dat er op die manier wel eens fouten gemaakt worden. Hoe kunnen ze nu bij zulk een grote stroom, van minuut tot minuut in de ga ten houden hoe het precies staat met de plaatsruimte? „American" gelooft binnenkort een op lossing voor dit probleem te hebben ge- Vonden. En wel door de ingebruikneming van een zeer vernuftig electrisch appa raat, de Reservisor, aan de totstandko ming waarvan Charles Amman van „American" jaren heeft gewerkt in sa menwerking met de Teleregister Corp. Men moet mij maar niet vragen hoe dit apparaat werkt, ik weet alleen dat het een wonder van vernuft is. (Iemand, die er wel verstand van heeft, vertelde mij: Als je het principe door hebt is het eigenlijk heel eenvoudig; bijna net zo eenvoudig als een stopcontact. Het zal Wei waar zijn, van een stopcontact be grijp ik ook practisch niets). Het effect is in elk geval als volgt: Een employé voor plaatsbespreking behoeft alleen maar gebruik te maken van een heel simpel toetsenbord om in een minimum van tijd gewaar te worden hoe het staat met de situatie der plaatsen in enig vlieg tuig, voor welke dag ook. En dan doet het er niets toe of die employé dicht bij de Reservisor is, of in een bijkantoor duizenden kilometers verwijderd van de plaats, waar dit wonderlijke apparaat is opgesteld. Het geheim van mr Smith. Men zal zich afvragen waarin nu het geheim zit van deze wonderbaarlijke ont wikkeling. Hoe het juist „American" was, die zich aan de top wist te stellen van alle Amerikaanse luchtvaartmaatschap pijen. Waarom juist „American" op het ogenblik meer vliegtuigen heeft, meer mijlen aflegt, meer passagiers vervoert, meer geld beurt en ook na aftrek van belastingen meer winst overhoudt dan enige andere maatschappij. Voor directeur Smith is dit geheim niet zo groot: Houd je concurrenten bezig, wees ze voor en geef je passagiers een betere service. Altijd bïter. Smith heeft heel wat keren op het aam beeld moeten slaan, voor hij kon bewij zen dat hij gelijk had, maarhij smeedde het ijzer telkens wanneer het heet was en op den langen duur heeft hij gelijk gekregen. Niet weinige zijn de verbeteringen door „American" ingevoerd, aanvankelijk door iedereen als dwaas betiteld en nu algemeen in gebruik bij alle maatschap pijen. In 1935 waren dat de credit-cares. Elke klant kan op crediet reizen, hij re kent dar. éénmaal per maand af. Thans is dit systeem alom ingevoerd en is het De vice-president van American Airlines in Boston heeft een naam, die bij vele Amerikanen op de lachspieren werktHij heet namelijk William Nelson Bump. Het werkwoord „to bump" bete kent stoten en als je een vlucht hebt gehad bij slecht weer, met veel stoten dus, dan noem je dat „a bumpy ride". Nu is het meestal niet prettig om voor de gek gehouden te worden met je naamen daar wilde ik ook rekening mee hou den toen ik mr Bump ging op zoeken. Het geval was echter dat het. weer inderdaad slecht was geweest en dat ik werkelijk een „bumpy ride" had gehad. Toen dan ook de heer Bump mij naar mijn ervaringen in de lucht vroeg, zat ik wat met de mond vol tanden. Hoe moest ik dat nu uitleggen, zonder een schijnbaar goedkoop mopje te maken. Ik stotterde dus wat en toen was het mr Bump zelf die mij uit de nood hield: „Ja, het weer is niet zo best. You must have had quite a bumpy ride!" J) zelfs zo dat je met een credit-card van „American" even goed per Eastern of United kunt reizen als met de vliegtui gen van „American". En In 1949 voegde Smith daaraan toe het „gezinsplan". De statistieken we zen uit dat het vervoer van Maandag tot en met Woensdag het minst druk was. Op die dagen is het nu mogelijk dat 'n vaste klant zijn gezin meeneemt tegen de halve prijs. Deze methode, die door velen aanvankelijk voor een dwa- ze stunt werd aangezien, is ook al door de andere maatschappijen overgeno men. Verder was „American" een pionier op het gebied van de toeristenklasse. Hoe populair dit soort vluchten wel is „American" zorgde er, in tegenstelling tot sommige van haar concurrenten, steeds vor dat de passagiers niet als schapen werden opgepakt of ouderwetse vliegtui gen kregen bewijst wel het feit dat de toeristenvluchten steeds voor ruim 90 procent zijn volgeboekt. Het nieuwste van het nieuwste is een samenwerking met enkele andere regio nale maatschappijen. Deze samenwerking maakt het mogelijk dat een passagier van San Francisco, ova.- Dallas en New Or leans, naar Miami, steeds hetzelfde vlieg- (Ingezonden Mededeling advert.) K EEN DAG TE RESERVEREN Y00R DE UTRECHT 25 HAART Vm 3 APRIL Minister Mansholt sprak tot jonge boeren. Het centraal comité voor uitwisseling van jonge boeren en tuinders heeft, on tredend ais contactorgaan, in 1949, 1950 en 1951 de uitzending verzorgd van een drietal groepen jonge boeren naar de Ver. Staten. De uitzending geschiedde in samenwerking met de E.C.A., het minis terie van Landbouw, het bureau Hirsch- feld en de commissie opvoering productie (C.O.P.). In een te Utrecht gehouden bij eenkomst waren de drie groepen in totaal honderd man samen gekomen en hielden de leiders dezer groepen refe raten over de uitgebrachte rapporten. Op deze bijeenkomst heeft minister Mansholt een rede gehouden over de noodzaak en de betekenis van de produc tieverhoging in het algemeen en de bij drage van de boeren in het bijzonder. Minister Mansholt begon zijn rede met de verwachting uit te spreken, dat de uitzending van de groepen jonge boeren, die in Amerika kennis gemaakt hebben met de vorderingen die daar in de land bouw gemaakt zijn, bevruchtend zal wer ken op de Nederlandse landbouw. Hij wekte het centraal comité op, de gelegde banden vast te houden en te verstevigen. Minister Mansholt besprak eerst de noodzaak en de betekenis van productie verhoging voor de gehele wereld. Ook in ons land is iedere productieverhoging ten hoogste gewenst. Ze betekent een di rect voordeel voor onze boeren, Deze pro ductieverhoging is te bereiken door be tere rassenkeuze, grondverbetering en be tuig houdt, hoewel hij met niet minder tere bewaring van de producten. Spre- dan drie verschillende maatschappijen I kende over de import van krachtvoer, zei vliegt. Hs. I de heer Mansholt dat door grote impor- Nauwelijks is de vroegere majoor Otto Ernst Remer in Brunswijk tot gevangenisstraf veroordeeld omdat hij de plegers van de aanslag op Hitier als landverraders had gebrandmerkt, of er verschijnen In de straten van Celle, de oliestad halverwege Hamburg en Hannover, plakkaten» „En landverraders zijn het toch". De nieuwe nationaal- socialistlsche partijen roeren zich heftiger sedert de regering te Bonn de juridische strijd tegen haar heeft aangebonden. Officieel voelt men zich In Bonn in de laatste tijd minder bevreesd over de gevaren van een rechts extremisme. Staatssecretaris professor Hallsteln heeft in Washington nog eens ver klaard, dat reële gevaren van deze zijde niet te duchten zijn. Ook de resultaten van de verkiezingen, die de laatste tijd hier en daar in de Bondsrepubliek zijn gehouden, hebben officiële woordvoer ders doen constateren, dat het met de doorwoekering van het politieke leven door oude en nieuwe nazi'B niet zo'n vaart zou lopen als ln het buitenland soms wordt gevreesd. De cijfers spreken. De cyfers hebben echter aangetoond, dat er toch ook in het Zuiden haarden van nationaal-socialistische besmetting zijn, die naar het oordeel van buiten landse waarnemers in Bonn een voort durende belangstelling verdienen. Zo heeft deze nazi-party, die in dit deel van Duitsland debuteerde, het in en rond de universiteitsstad Heidelberg tot een stemmental van ruim tien procent kunnen brengen. Er zijn zelfs plaatsen, waar vijftien procent der kiezers weer voor een herstel van een nationaal-soci- alistisch bewind in het strijdperk zijn Maar dat zal ze nooit lukken, zei Wim grimmig. Ze blazen natuurlijk de Moerdijkbruggen op, dat is nog al logisch en dan moeten ze maar zien hoe ze over de Moer dijk |fomen Maar uit nog latere berichten bleek wel, dat de brug gen niet opgeblazen waren- Dat is verraad! zei Wim van zijn stoel opspringend. Dat is verraad, anders had hét onmogelijk kunnen gebeuren. De berichten waren verder verward. Antwerpen en Brussel waren gebombardeerd en voor Luik werd hard gevochten. Ook op het eiland van Dordrecht woedde de ïtrijd fel. Ontmoedigd ging men de nacht in. Mevrouw De Wilde sloop nog even de kamer in van haar zoon. Hij lag in een diepe, vaste slaap. Dinsdagmorgen om zeven uur was Henk gereed om naar Walcheren te vertrekken. Zijn gelaat stond strak, maar zijn ogen waren rustig geworden. Ik ben er van bekomen, zei hij, toen hij afscheid nam. Zijn vader had hem met de auto willen wegbrengen, maar dat wees hij van de hand. Veel te gevaarlijk. Alle auto's, die ze maar zien, kunnen ze requireren. Bovendien ga ik veel liever op de fiets, die kan ik bij me houden en wie weet hoe goed me die nog te pas kan komen. Zijn moeder had zijn ransel vol gepakt met eetwaren voor wel drie dagen en zijn vader had voor sigaren gezorgd. Ze waren allemaal sterk bij het afscheid. Wim en Theo zouden een eind meefietsen. Tot ziens, jongen! zei De Wilde. Hij kuste zijn moeder en juist toen hij op de fiets wilde springen verscheen de Franse officier aan de deur om hem nog de hand te drukken. Bon courage! Vive La France et La Holland^! lachte hij. Henk salueerde en daarop zijn hand omlaag slaande riep hij: A bas les Allemandes! En wéér zwaaiden vader en moeder De Wilde hun vaar wel tot ze hem niet meer zagen. Nu in Westelijke richting. Om acht uur luisterden ze gespannen naar de nieuws berichten van het A.N.P. Een vreemde stem begon met een woord te spreken dat als „stichtelijk" was aangekondigd. Hij had het over liefde tot onze vijanden en het geduldig dragen van het lot, dat ons beschoren was- Laat die vent stikken, barstte Wim los. Daarop werd mededeling gedaan, dat oud-minister Colijn niet zou spreken zoals de vorige dag was aangekondigd. Dat is vreemd, zei De Wilde verwonderd en ongerust. Ik geloof nooit, dat de radio van Hilversum nog in onze handen is, merkte Wim nerveus op. Daarop kwam toch weer een van de drie „vertrouwde stemmen" voor de microfoon. Gelukkig! zei mevrouw, her-ademend. Wie zal zeggen, of hij niet gedwongen wordt met het pistool op de borst? vroeg Wim, De berichten waren verpletterend. De Koningin en de regering waren uitgeweken naar Londen. Nu zijn we verloren, zuchtte De Wilde. Als ze het tenminste niet staan te liegen, zei Wim ver beten. Maar de bulletins brachten die morgen de ene Jobs tijding na de andere- De regering verklaarde, dat zij had moeten uitwijken om in staat te zijn naar behoren haar taak te kunnen blijven vervullen. De spanning klom die dag tot de hoogste graad. Dinsdagavond kwam het bericht, dat aan alle hoop een einde maakte: de vesting Holland had gecapituleerd. Alleen de vesting Zeeland zou blijven doorvechten. De vertrouwde stem bleef ook nu spreken voor de microfoon. Zie je wel, dat ze hem gedwongen hebben? Als hij een kerel was geweest had hij zich moeten laten dood schieten! schreeuwde Wim schor van woede. Hij stamp voette en liep de kamer uit, de deur achter zich dicht smijtend. Theo bleef bevend en doodsbleek bij de anderen in de kamer. Ze zaten, versuft door de, alle hoop vernietigende feiten, zwijgend bijeen. Toen ze naar bed zouden gaan en De Wilde het avond gebed wilde doen, zei zijn vrouw tegen Dina: „Roep jij Wim even, hij behoort er ook bij te zijn. Dina ging. (Wordt vervolgd getreden. Ribbentrop-kliek. Het Noorden van Duitsland blijft ove rigens de bakermat van de nationaal- socialistische herleving. Naarmate offi ciële instanties in Bonn zeggen zich min der ongerust te maken over het gevaar van de opmars der neo-nazi's, wordt het moeilijker het heroptreden van de oude nazi's op belangrijke sleutelposten te verklaren. De sedert lang geuite be schuldigingen aan het adres der rege ring, dat zij zou hebben toegelaten dat zich in het nieuwe ministerie van Bui tenlandse Zaken een oude Ribbentrop- kliek nestelde, zijn thans we! op een hoogtepunt gekomen. Een parlementair onderzoek is gaande. Daarnaast heeft dr Adenauer persoonlijk een Keulse rechter opgedragen na te gaan, wat er waar is van de beschuldigingen, die te gen een groot aantal van zijn naaste medewerkers zijn ingebracht. Nadat sedert geruime tijd niets meer over deze onderzoekingen was verno men, heeft de Beierse radio weer eens opnieuw een knuppel in het bruine hoen derhok geworpen. Zy heeft do samen stelling van dr Adenauers ministerie van Buitenlandse Zaken „het grootste schandaal in onze na-oorlogse ontwik keling" genoemd. Het ministerie is vol gens de omroep een bnrcht van voor malige handlangers van Ribbentrop ge worden. 85 procent van de leidende be ambten van het ministerie zyn volgens deze geruchtmakende publicaties voor malige „PG", partygenoten van Hitier. „Dat is meer dan zelfs in Hitler's' tyd", zo werd eraan toegevoegd. Uit een onderzoek, dat een Duitse journalist in de documenten van Neu renberg heeft ingesteld, zou zijn geble ken, dat drie der vijf bouwmeesters van het ministerie nazi's zijn geweest, die een gehele kliek zouden hebben meege- loodst. Verdachte personen. De beschuldigingen zijn in de eerste plaats gericht tegen de huidige perso neelschef van het ministerie, Dïtt- mann. Diens medewerker Melchers zou onder andere het contact onder houden hebben met de Groot Moefti van Jeruzalem en daardoor hebben voorkomen, dat Joodse kinderen naar Palestina in veiligheid gebracht wer den. Zijn andere medewerker Von Keiler zou de rechterhand zijn ge weest van de in Neurenberg veroor deelde Jodenvervolger Woermann. Van de huidige Duitse Ambassadeur in Athene, Werner von Grundherr, staat in de documenten, dat hij de correspon dentie over de concentratiekampen voor Ribbentrop moest voeren. De voormalige vertegenwoordiger van Ribbentrop in Brussel, gezant von Bar- gen, zou ook in deportaties en moord plannen gemengd zijn geweest. Hij zetelt thans in het ministerie in Bonn. De radio-omroep, die al deze beschul- digigen ln de lucht heeft gebracht, heeft nog vijf andere ambtenaren met name genoemd. De politieke zuivering van al dezen is volgens de publicatie door vriendendiensten en meineed verkregen. De meesten hebben zich aangediend ais verzetsman, doch het gold hier, volgens het onderzoek van de Keulse rechter, slechts het „onzichtbare" verzet. Door Nederlandse militairen ontdekt en teruggestuurd* De Nederlander Joh. Thiessen, de vroegere medewerker van ex-kapitein Wes terling, heeft samen met P. Lokollo, een Ambonnees van Nederlandse nationali teit getracht vanuit Australië met een sloep contact te maken met de strijd krachten van de Republiek Zuid-Molukken. Bij het eilandje Misoel aan de West punt van Nieuw-Guinea werden zy ontdekt door Nederlandse militairen en po litie. Thiessen en zijn reisgenoten, zes in totaal, werden gedeeltelik door een korvet geëscorteerd naar Darwin teruggestuurd vanwaar zy vertrokken waren. soonlijk eigendom waren van een der op varenden. Joh. Thiessen en Lokollo kwamen on langs als toeristen naar Australië en huurden in Port Darwin de sloep en na men een inwoner van Darwin, R. Ed wards genaamd, in dienst. De sloep arri veerde op 15 Februari ter hoogte van Mi soel. De minister zei, dat het bezoek aan Nederlands Nieuw-Guinea geen overtre ding inhield. De eigenaar van de sloep zal echter vervolgd worden want hij heeft de Australische quarantaine- en douanewetten overtreden. URANIUM. Lokollo deelde in Port Darwin aan Reuter mede, dat hij minister voor voed selvoorziening en bevoorrading in de re gering van de Republiek Zuid-Molukken was en dat hij het enige lid der regering was, dat wist te ontsnappen, toen de In donesische strijdkrachten in 1950 Ambon veroverden. Hij zeide, dat de Zuid-Mo- lukkers christenen zijn en onafhankelijk heid en erkenning door de Verenigde Na ties wensen in ruil waarvoor zij het Wes ten lucht- en marinebases en „grote lagen uranium" aanboden. Ons land is anti communistisch en wij willen samenwer ken bij de vorming van een anti-commu nistisch front van Japan naar Australië", zo besloot hij. Deze mededeling heeft, zo meldt Reu ter, de Australische minister Robert Ca sey, gedaan. Het was een Australische sloep en het doel van de reis was om de Republiek der Zuid-Molukken van een radio-installatie te voorzien. GEEN WAPENS. Nadat de sloep op 30 Januari uit Dar win was vertrokken deden geruchten de ronde, dat verscheidene personen zouden trachten wapens naar de Zuid-Molukken te vervoeren. Dit bleek echter onjuist te zijn. In de sloep werden geen wapens gevonden, behalve een gladloops geweer, een buks en twee pistolen, die het per ten een groot risico op onze landbouw komt te rusten. We dienen ons te richten op de verho ging van de productie van veevoederge wassen. Na de aangekondigde verlaging van de veevoertoewyzing zal de import nog 700.000 ton of 8 procent van het aan bod bedragen. Vermindering van de vee stapel zou een onmiddeiiyke daling van het welvaartspeil van de hoer en van de gehele landbouw tot gevolg hebben. Sprekende over de afzetmogelijkheden, zei de minister dat er in West-Europa nog een groot tekort is. Kostprijs en kwa liteit moeten echter op hetzelfde goede niveau gehandhaafd blijven. Ondanks de protectionistische maatregelen in een aantal landen zal naar sprekers mening het vrije ruilverkeer zich op den duur -n Medcde1!ng advert.) komen vroeg in't voorjaar Koop tijdig SPRUTOL Donderdagmorgen zijn Britse solda ten begonnen het gebied ten Noorden van het zoetwaterkanaal te Ismailia, dat zij sedert half Januari bezet hou- den, te ontruimen. De geëvacueerde gunstig ontwikkelen omdat dit het alge- I Egyptische gezinnen mogen naar hun mene welvaartspeil verhoogt. 1 woningen terugkeren. De hand in eigen boezem. De rapport-commissie is er van uitgegaan dat by het streven naar verbete ring van de liquiditeit in het ambacht de hand in eigen boezem gestoken moet worden. Immers, meer gegevens betreffende het ambacht en de kleine nijver heid zouden zeer gewenst zyn en verhelderend kunnen werken. Want zonder deze gegevens is een deugdelijke bestudering van de problemen en het aan geven van de juiste middelen voor hun oplossing niet mogeiyk. Evenwel is men er van overtuigd, dat het ambacht een duurzame ver betering uit eigen kracht niet zal kunnen tot stand brengen. Overheidsmaat regelen zyn mede noodzakelijk om verbetering te doen Intreden. In het rapport wordt er met klem op aangedrongen de credietverlening aan de klant tot een minimum te beperken. By eventuele afbetalingsregelingen ln het ambacht doen de betrokkenen er goed aan een zelfde samenwerking in het leven te roepen als in sommige plaatsen bij de detailhandel bestaat. Aangedrongen wordt op een fonds vorming ln het ambacht, waaraan de gedachte van een aanvullende staats garantie verbonden moet worden om de werkingssfeer van dit fonds verder te kunnen uitbreiden. In het rapport wordt op aanzienlijke verhoging van het werktuigencrediet aangedrongen. Het verdient tevens aan bevoling by de bindende loonregelingen meer ruimte te laten voor het belonen van een grotere mate van vakbekwaam heid en betere arbeidsprestaties. De druk van de belastingen is voor ambacht en kleine nijverheid wel zeer zwaar. De belastingdruk heeft geleid tot een belemmering van de mogelijkheid om met eigen kapitaal door middel van besparingen te vergroten. Detailhandel. Niet alleen in de textielbranche, maar ook in de branches van duurzame ge bruiksgoederen is de liquiditeitspositie voortdurend moeilyker geworden. De kruideniersbranche geeft een minder on gunstig beeld en ln andere takken van de levensmiddelenbranche is de liquidi teitspositie uitgesproken ongunstig. Om de liquiditeitsmoeilijkheden te overwinnen is in de eerste plaats nodig een fiscale politiek, welke er op gericht moet zijn by de bepaling van de belast bare winst sclujnwinsten te elimineren. Verder moet bij de toepassing van de regeling voor bijzondere credieten, waars- op de détailhandel in hoofdzaak is aan gewezen, niet dermate strakke normen bq de beoordeling van de aanvragen worden aangelegd, dat verhoudingsge- wys slechts weinig credieten tot stand komen. Maar bovenal moeten de middenstan ders zelf aan de sanering van het be- drijf medewerken door een doelmatig Kamerlid stelt vragen. Minderjarige jongen voor vreemdelingenlegioen geronseld. Het Tweede Kamerlid, mevr. Lips- Odinet heeft de ministers van Buiten landse Zaken en Justitie gevraagd, of zij bereid zyn maatregelen te nemen, opdat pogingen in het werk worden gesteld de minderjarige jongen Ferrie Jacobs uit Haarlem, die zich als soldaat in het Franse vreemdelingen-legioen bevindt, weer in het ouderlyk huis terug te voe ren. Ferrie Jacobs is een z.g. kinderrechter pupil, die tot omstreeks Pasen 1950 in het Ryksopvoedingsgesticht te Doetin- chem verbleef, vanwaar hij naar West- Duitsland is gevlucht. Hier werd hij voor het Franse vreemdelingen-legioen geron seld. De ouders van deze jongen hebben reeds verscheidene pogingen in het werk gesteld om hun enige zoon terug te kry- gen. Mevr. Lips vroeg ook of het juist was dat d.d. 6 Februari j.l. aan de ouders van genoemde Ferrie Jacobs is geschreven: Er blijft uw zoon derhalve niets anders over dan de tijd, waarvoor hy zijn dienst verband heelt aangenomen, uit te dienen. En zij voert daarbij' aan, dat het dienst verband in het vreemdelingen-legioen geen enkele rechtsgeldigheid bezit. Op het verzoek van de minis ter zonder portefeuille, prof. dr Albregts, hebben de commissies uit het ambacht en uit de detail handel het liquiditeitsvraagstuk bestudeerd en gezocht naar mo gelijkheden om de op dit punt bestaande moeilijkheden zoveel mogelijk uit de weg te ruimen. De resultaten van deze studie zijn in overleg en met instemming van de Christelijke, de Katholieke en de Koninklijke Middenstands bond, van de bedrijfsgroep detail handel en van de hoofdgroep am bacht neergelegd in twee rap por ten. Deze rapporten zijn onlangs minister Albregts aangeboden. Vertegenwoordigers van de ge noemde instellingen hebben over de inhoud van deze rapporten met de minister van gedachten gewisseld. bedrijfsbeheer te voeren. Met alle kracht moeten de middenstanders er naar stre ven om de omzetsnelheld belangrijk bo ven het vooroorlogse niveau te houden. Noodzakelijk is een doelbewuste en effectieve middenstandspolittek, gericht op de verheffing en de verbetering van de efficiency van het middenstandsbe- drijf. Een zakelijke en maatschappelijke ontwikkeling van het bedryfsleven moet bevorderd worden. Redelyke vormen van concurrentie strijd moeten mogelyk blyven, maar aan een ongebreidelde concurrentiestrijd en aan deloyale vormen van concurrentie dient een halt te worden toegeroepen. Weerstandsfonds voor de tuinbouw. Tijdens de jaarvergadering van het Centraal Bureau van de Tuinbouwvei lingen te Utrecht is door de aangeslo ten veilingen bij de regering aange drongen op een zo spoedig mogelijk overleg met Bonn inzake de hoge Duitse invoertarieven op groenten en fruit. Indien, zo zegt men in dit telegram, deze invoertarieven niet verlaagd worden, dan zal hiervan zeker een ernstige terugslag op de uitvoer van tuinbouwproducten naar Duitsland het gevolg zijn. De vergadering besloot de minimum- prijzenfondsen voor tal van tuin bouwproducten te handhaven^ Teneinde de credietvoorschriften aan kopers op veilingen onvermin derd te handhaven, besloot de verga dering het voorschrift van contante betalingen aan de veilingen vast te houden. In uitzonderingsgevallen, bij voorbeeld bij de trage transfer van gelden uit het buitenland, zal, bij vol doende dekking, van één tot zeven dagen crediet kunnen worden ver leend. Het bestuur kreeg opdracht deze materie via een raad van advies nader te bestuderen. Besloten werd de statuaire veilplicht voor tal van tuinbouwproducten in te voeren en voorts het streven naar het vormen van een weerstandskas voor de tuinbouw te steunen- Contractteelt van producten (als bo nen en spinazie) zullen slechts bij hoge uitzondering getolereerd worden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 5