PARADE VAN NIEUWE AUTO-MODELLEN MR SOEBARIO IS NIET GISTEREN GEBOREN. Dertien duizend vierkante meter groot en nog te klein voor 1 Ruim de kleine stenen des aanstoots op! stelling-Person 2595 MEER PARK DAN AM OPALEIS, Met geringe middelen kan in vele gemeenten meer gebeuren. Uit de belastingkeuken. e(iasliomolsieiesi Vinding ten voordele van dameshoofden en kappers handen. KABINETSCRISIS IN INDONESIË. Meer toeristen naar dit gewest 3agina 2 Zaterdag 1 Maart 1952 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 :er B. Bur- Aan de van secre- trectrice. {tuigde van de O.L.B.; plagen zeer L. Ander- icening van j 50.90 laat Louwerse Ir de O.L.B. Iiden ruim luezoek aan [e 4814 be- 3e van 542 rerden 405 op 1 Jan. loepoort. (wen op de en de Koe- fchl ontvan gen zekere [i. Het laat van de |nd van ca. doen aan lijn. [)d, voor de iet de be- ïkantoor te t>r de twee- ïciële toe- |g niet door ondernam ferrein te hield l'v. School- ng bijeen arzitter d« Imng over- heer Joh. was te- |d. Na de yijze, kre- l'urger, en J. Meijers, |en uit te de he il, wer- herkozen. Beatrix- E, gaf ver leid „Ong {gewisseld uitgevoerd tses Irene- oefening nses Bea- G. van tiet muzi- opkomst tien en de verd door èr aange- door de feebed ge- tL.B. N.C.L.B. pan in een distribu- (ma sprak de voor- welkom duidelijk jaar. Be over het Irder werd Tht en sa ri. Schel- |me avond „D.E.L." [aderde. LR. kies- Irvergade- I, de heer (ngswoord. van de Ihet vast- [Tot voor- Ie heer J. I Koevoets. Ir de heer Toorn. Als ficiaal co- G. M. bij net dank- '1JS de Jong gl K.O.). te Uit- Nieuw- de Vries, pppel, J. LEN ken: Sprui- |j—5/ideul Rode kool [erekool 13 19; Kool- Jer 100 kg. 28 Febr. 100 kg. St. An- stek 8.10/ Iwone uie» lcklers 10.10 23.20; id. 20 ton. 129 Febr. 57Goud- jeker 35; itildeman ns blau- Jeerlan- H ij vie 99 Jjye kool iten 14— br. 1952: halen 80. Al heeft Nederland dan, ook verhoudingsgewijs, heel wat min der auto's dan de meest andere landen, toch Is ook in ons land de belanstelling groot. Daarom hebben we gemeend onze lezers de Indrukken niet te mogen ont houden, die een onzer verslagge vers opdeed op de 30ste R.A.I., (Van onze speciale verslaggever). In Amerika komt op elke vijf per sonen (precies uitgedrukt op 4,6 in woner) een personenauto voor. In Nederland treft men slechts op elke 69 personen een personenauto aan. Al mag dan de behoefte aan dit vervoermiddel in de V.S. groter zijn dan bij ons, Nederland komt toch wel erg achteraan. Het aantal in woners per personenautomobiel is voor Engeland 21, Frankrijk 26, Zweden 26, België 31, Luxemburg 20, Denemarken 35, Zwitserland 31, Noorwegen 49, zodat wij ook voor West-Europa in de achter hoede staan. Dit vertelde de heer E. Eriksson, voor zitter van de Ned. Ver. „De Rijwiel- en Automobiel-Industrie", op de 30ste R.A.I.- tentoonstelling, die gisteren in Amster dam geopend is. De heer Eriksson liet de aanwezigen niet in het onzekere over de oorzaak van dit „tekort" aan personenauto's in ons land. Het verzadigingspunt is stellig nog niet bereikt. Nu kan men aanvoeren dat de Import van auto's niet vrij is. Maar ook al ware dit wel het geval, dan nog zou het cijfer van het aantal personenauto's niet met sprongen vooruit gaan. Goedkope auto's gevraagd. De financiële situatie van Nederland zou een belemmering vormen. Er wordt hier te lande gevraagd om goedkope auto's, die ook in het gebruik niet duur zijn. Toen in 1950 uit hoofde van het destijds vigerende handelsverdrag een grotere mvoermogelijkheid uit West- Duitsland bestond, kwamen 12.500 per sonenwagens de grens over; in 1951 (er golden toen weer beperkende bepalingen) waren het er 9.000. Het ging hier om auto's in de populaire prijsklasse. Remmend wérken, vooral op de aan koop van auto's uit de V.S., de buiten gewoon zware heffingen, verklaarde de heer Eriksson. Deze Heffingen, welke in de afschrijving haar terugsiag vinden en de hoge kosten, welke op het gebruik der auto's vallen tengevolge van de be lastingen, maken het transport duur, te duur. Aantallen. Op 1 Augustus 1939 reden er in Neder land 99.98b personenauto's. Tien jaar la ter was dit aantal vermeerderd tot 113.477. In 1951 waren er 157.000 (weder up i Augustus), terwijl naar alle waar schijnlijkheid het cijler van 1 Januari 195:: was165.000. Dat lijkt wel een indrukwekkend ge tal maar in werkelijkheid beweegt zich het totaalcijfer der jaarlijkse vermeerde ring in dalende lijn. In het vorig jaar werden acutduizend personenauto's min der aan ons nationaal wagenpark toege voegd dan in 1950 (er kwamen in 1951 ruim 24.000 auto's bij, waartegenover staat dat in dit jaar zesduizend personen auto's uit het verkeer verdwenen). Meer dan het vierde deel van ons per sonenwagenpark, namelijk 28 procent, draagt een vooroorlogs bouwjaar. Bijna de neift van het aantal personenwagens, te weten 47,9 procent, behoort tot de lich te klasse, dat is de klasse van auto's die niet zwaarder dan duizend kg zijn. Nu we toch cijfers noemen kan terloops worden vermeld, dat deze derde na-oor- logse personenwagen-R.A.l. een opper vlakte van dertienduizend vierkante m. beslaat. Nochtans heelt men gebrek aan ruifnte; daarom worden ditmaal uitslui tend auto's tentoongesteld en geen onder delen of andere benodigdheden. De R.A.L is uit haar dertig jaar geleden opgezette noodgebouw gegroeid; plannen tot de bouw van een ooeimatiger home zijn in de maak. Naar de heer Eriksson mededeelde, hoopt men weldra met een bouwplan voor de dag te komen. Nieuwe modellen. Wat de tentoonstelling zelf aangaat zij maakt een weidse inaruk. Juist door dat allerlei kleine stands met assessoires zijn vervallen, krijgt men een indruk wekkend wagenpark te zien. De enorme ruimte, omzoomd met groen zodat men zich soms in een park en niet m een autopaleis waant, heeft een aan trekkelijk cachet gekregen nu zij gevuld is met uiteraard prachtig opgepoetste splinternieuwe wagens. Slechts hier en daar vormt een in plastic-vitrine opge stelde motor een onderbreking. Zoekt men- tussen deze omvangrijke parade de nieuwe modellen, dan komt men o.a. terecht bij de Willys personen auto, die niet eerder in ons land werd gezien. Het bijzondere ervan is de wijze, waarop de voorwielvering is opgehangen. Voorts ziet de bezoeker de Austin Se ven, een zeer licht Engels maaksel dat op de najaarstentoonstelling te Londen, 1951, werd geïntroduceerd en dat daar groot succes had. Ook de Austin Somerset kwam niet eerder in Nederland op een expositie voor. Andere Engelse personenauto's die haar debuut in Nederland maken, zijn o. m. de Ford Consul en Zephyr, alsmede de Vauxhall Velox en Wyvern. Uit Frankrijk is een nieuwe Simca („Aronde") verschenen. Renault komt met een Frégate naar voren. Oost-Duitsland prijkt met een I.F.A.- personenwagen het enige merk perso nenauto met een 3-cylinder tweetact mo tor. De Ford Taunus 12 M, een in Neder- j, paps' De Ford Taimus 12 M is een in Nederland nog niet geziene verschijning, waarmee West-Duitsland zich op de R.A.I. presenteert. Het is een 4-cylin- der wagen, die slechts 850 kg. weegt, maar desondanks veel ruimte biedt. NUTTIGl Er zijn vele automobilisten, maar slechts weinigen zijn ook echt vriend van hun auto. Let eens op als er een automobilist panne heeft: hij zal met veel poeha de motorkap oplichten, maar tien tegen een, dat hij er eigenlijk geen benul van heeft, wat hij onder die kap zal aan treffen! En hij zal dan ook een zucht van verlichting slaken als een actieve wegenwacht zijn hulp zal komen aanbieden! Voor dezulken is eert bezoek aan de R.A.I. lang niet overbo dig. Laten ze dan niet in de eer ste plaats gaan kijken naar al die luxe, die ze zien uitgestald, maar laten ze 'n kijkje nemen bij de stand van Fiat, die een doorge sneden motor van het type 1400 exposeert. Al draaiend zullen ze deze motor kunnen aanschouwen .en misschien zullen ze iets gaan voelen voor wat toch eigen lijk het hart van hun auto isi land nog niet geziene verschijning (zelf dragende carrosserie en onafhankelijke voorwielvering), is het nieuwtje waar mee West-Duitsland op de R.A.I. arri veerde. Het buitenland Iaat zich goed vertegen woordigen op deze show. Engeland neemt met 25 merken de eerste plaats in, dan volgen Amerika met 17, West-Duitsland met 11, Frankrijk met 9, Italië met 3, Oost-Duitsland, Tsjecho-Slowakije en Zweden met 2 merken. In totaal dus 71 merken. Nederland zelf komt met 5 merken voor de dag: Fiat, Ford, Kaiser, Morris, Simca, allen assemblage. De Nederlandse industrie maakt ook een goede beurt met kampeerwagens. Evolutie. De belemmerende bepalingen waarvan de heer Eriksson gewaagde en die dus inzonderheid de Amerikaanse export treffen, gelden niet alleen in Nederland. Het behoeft daarom geen verbazing dat de Europese auto-industrie een omme keer heeft ondergaan. Natuurlijk zijn de ontwerpers in ons werelddeel nog vaak uit op het over nemen van ideeën uit Amerika. Naar de experts ons echter verzekeren, heeft de Europese wagen zijn eigen karakter geenszins verloren. Een paar kentekenen van de evolutie: steeds grotere voor- en zijruiten, wat het uitzicht zeer ten goede komt; verbeterd rijcomfort door het plaatsen van zittingen tus sen de assen, wat weer leidde tot het meer naar voren plaatsen van de motor; onafhankelijke vering van de voorwielen; het almeer over gaan op de zelfdragende carrosse- r'ï, met verdwijning deswege van het afzonderlijke chassis, wat al weer een gewichtsafname voor de auto meebrengt. Wanneer we hier de vernieuwing aan motoren terzijde laten om niet teveel in de techniek onder te duiken, kunnen we nog wel wijzen op het streven in Ame rika naar „stuurbekrachtiging". Aanvankelijk kwam Chrysler ermee, maar men ziet de stuurbekrachtiging nu ook toegepast bij Cadillac, Buick en Olds- mobne. Stuurbekrachtiging bespaart de be stuurder enige energie, doordat hij min der spierkracht nodig heeft voor het be sturen van zijn wagen. Het is momenteel nog een luxe en men vindt de toepassing derhalve alleen in dure auto's. Maar het is wel de bedoeling om de stuurbekrachtiging uit te breiden tot goedkopere modellen. De Europese auto-industrie heeft zich er tot heden niet mee bezig gehouden. Waar blijft ons belastinggeld? I. Wanneer wij onze geachte en nijvere minister van Financiën de vraag zouden stellen, waar ons met zoveel liefde betaalde belastinggeld blijft, dan zou hij met het antwoord niet veel moeite hebben. De bekende opsomming: bewapening, sociale uitk eringen, oorlogsherstel en woning bouw, is wel in staat iemand te overtuigen van het feit, dat er ontzettend veel nodig is. Maar toch heeft bij zeer velen (terecht!) de mening postgevat, dat het „wel wat zuiniger aan kon" met allerlei zaken. DE GEMEENTELIJKE ZORGEN. Waarvoor moet nu de gemeente zo Over de reeds genoemde uitgaven heerst in het algemeen weinig ver schil van mening. In de meeste geval len zijn zij van a tot z door de Kamer leden serieus bekeken en accoord be vonden. Maar juist op allerlei daar naast vallende uitgaven, die wel geen grote percentages van het Staatsin- komen belopen, maar toch altijd nog de moeite waard zijn grondig onder zocht te worden, bestaat nogal wat critiek. Laten wij dicht bij huis blijven en eerst eens de gemeentefinanciën be kijken. De inkomsten der gemeenten bestaan tenslotte ook voor een groot gedeelte uit de opbrengst van Rijks- en gemeentebelastingen. Dat bepaal- de heffingen, die de laatste jaren zijn ingevoerd, om het zacht uit te druk ken niet erg gelukkig gekozen zijn, moeten we maar op de koop toe ne men. Tenslotte probeert iedereen te genwoordig zijn inkomsten te verho gen en waarom zouden dan de ge meenten aan dit algemene streven niet meedoen? Dat tot de meest onsympathieke bron van inkomsten der gemeenten de heffing op het onderhoud en het heb ben van een grafversiering behoort, och, laten we ook daarover maar niet boos worden. Het blijft een raadsel, dat er één gemeenteraad is geweest, die een dergelijke belasting kon goed keuren! Dat de wijze, waarop de graf- versieringhouders aangeschreven wor den, alleen maar aan de methodes uit een nog niet zo lang geleden afgesloten tijdperk doet denken, is een verschijn sel, dat dé hele zaak nog stotender maakt. in het algemeen zorgen? Dat is heel wat: brandweer, soms gas- en elec- triciteitsvoorziening, gemeentereini ging, straatverlichting, verzorging van plantsoenen en niet te vergeten be strating. Deze opsomming is natuur lijk niet volledig. Voor de uitvoering van de taken zijn mensen in dienst, die natuurlijk betaald moeten worden. Als wij nu de gang van zaken zo eens bekijken, dan rijst dikwijls de vraag, of al het geld wel goed wordt besteed. Waarbij wij de factor ver gissingen in rekening brengen en er voor waken moeten spijkers op laag water te zoeken. Maar dan nog kun nen wij gerust zeggen, dat een en an der vaak veel te wensen overlaat. Wat wij daaraan zelf dikwijls kun nen doen? In de eerste plaats het be trokken hoofd van dienst inlichten over een bepaalde wantoestand. U kunt die mensen gerust zien als lie den, die voor namens ons, hun taak uitvoeren. En verder zou het in vele gemeenten volstrekt geen kwaad kunnen, wan neer In opdracht van B. en W. de direc teur van gemeentewerken eens per maand op een flets met zachte banden zijn gemeente moest doorkruisen voor het opsporen van aanstootgevende on effenheden, die met heel weinig kosten uit de weg (letterlijk!) geruimd kun nen worden. Want laten de gemeentebesturen toch vooral bedenken, dat hét voor namelijk juist deze kleine stenen des aanstoots zijn, die de meeste ergernis opleveren. De grote komen immers toch wel in de gemeenteraad in be handeling. En het gevolg van dit alles? De burgerij ziet, dat met de weinige mid delen het grootst mogelijke resultaat wordt bereikt! (Ingezonden Mededeling adv.) tent&on 29 FEBRUARI tym 9 MAART Geopend van 10-17 en 19-22 uur ENTREE f 1.50 INCL. BEL. RAI - Gebouw Amsterdam (Van onze correspondent). Voor dames, die zich van tijd tot tijd bij de kapper plegen op te houden ten einde haar kapsel een behandeling te laten ondergaan, valt iets nieuws te mel den. Zoals men weet wordt de permanent wave op verschillende manieren toege past, o.m. de cold-wave, die aangebracht wordt met een chemische vloeistof en zo nodig met behulp van een geringe bij verwarming. Jammer genoeg heeft de laatste me thode ernstige bezwaren. De daarvoor benodigde vloeistof verspreidt een aller onaangenaamste geur, maar wat erger is: zij kan de huid van de onder behandeling zijnde dame aantasten. En helemaal scnadelijk was deze vloei stof voor de kapper, wiens handen te lijden hadden onder de inwerking van het venijnige vocht. Het is te begrijpen, dat men lang ge zocht heeft naai' een vloeistof, die te ge bruiken zou zijn bij cold-wave, zonder dat een schadelijk effect zou worden ver kregen. Na vijf jaren experimenteren heeft de firma J. C. Boldoot te Amsterdam zulk een vloeistof ontdekt. Er zijn uitgebreide proeven mee genomen en thans wordt het product in de handel gebracht. De Cold-wave kan nu worden toege past zonder dat er enige schade voor de huid van de dames en de kappers ont staat. Bovendien is de onwelriekende lucht weggenomen en vervangen door een aangename geur. Ook bij toepassing van de z.g. Tiède- methode kan deze vloeistof dienen. De firma Boldoot verwacht, dat haar vinding weldra op ruime schaal in ons land wordt toegepast; er zijn naar men ons vertelde ook grote exportmogelijkheden voor, daar nergens in de wereld tot heden een vloei stof als deze wordt gevonden. De vorige week zfjn twee gevallen van kinderverlamming aangegeven, n.l. één in Kollumeland en één in Brummen. De Zephyr Six, eveneens een product van Ford, maar ditmaal uit Engeland, i? een 6-cylinder auto met 4 deuren. De wagen heeft een lengte van ruim meter, een gewicht van 1150 kg. en een onafhankelijke voorwielvering. OP EEN DAG IN JANUARI lieten Igevoelens ook van een jonge staat, die twee Amerikaanse kolonels zich pas onafhankelijkheid heeft verwor- aandienen bij de Indonesische minis-1 ven en die nu iedere buitenstaander ter van Defensie, Sewaka, te Djakarta, met argusogen bespiedt uit angst dat Hoewel minister Sewaka op dat ogen blik niet zo erg te spreken was over de Amerikanen, kon hij toch niet weigeren ze te ontvangen; ze kwamen immers over het transport van een aanzienlijke hoeveelheid wapenen spreken, die Indonesië gekocht had in de Ver. Staten. Hun komst was echter niet onopge merkt gebleven: terwijl het gesprek in de werkkamer van de minister nog aan de gang was, ging al als een lo pend vuurtje het gerucht door Dja karta: „Onze regering heeft zich aan het Westelijk blok verkocht!" Opge wonden politici kwamen onmiddellijk in het geweer en schreeuwden moord en brand en in een van de dagbladen verscheen de volgende dag een spot prent, waarop de minister van Buiten landse Zaken, mr Soebardjo, was af gebeeld, op zijn knieën liggend en In donesia's onafhankelijkheid aanbie dend aan Amerika's ambassadeur in Djakarta, Merle Cochran, die als een bruid was getekend. Dat prentje moet Sewaka wel met een zekere voldoening hebben gezien en het moet zijn boze bui wel wat hebben doen zakken. Wat was er n.l. gebeurd? Een paar dagen voor de aankomst van de kolonels had am bassadeur Cochran een gewichtig do cument toegezonden aan minister Soebardjo: het Amerikaanse aanbod tot hulpverlening ten bedrage van acht millioen dollar aan Indonesië, echter onder de bepalingen van de Mutual Security Act, de Amerikaanse wet, die bepaalt dat de bijstand wederzijds moet zijn, dus het ontvangende land op zijn minst moet afzien van steun aan de communistische staten. Minister Soebardjo had even geaarzeld alvorens het document te ondertekenen. Maar tenslotte had hij er toch zijn handte kening onder geplaatst zonder het parlement er in te kennen. Dat nam Sewaka zijn collega kwalijk. Hij voelde zich persoonlijk en hij voel de ook zijn partij gepasseerd. Daarom was hij boos en daarom gaf het hem voldoening toen het parlement Mr Soebardjo op de vingers tikte en wel zo gevoelig, dat deze zijn ontslag moest indienen. Maar minder prettig zal hij zich gevoeld hebben, toen dat ook het einde van het kabinet Soekiman, dus ook van zijn eigen ministerschap be tekende. Want Indonesië was door het plaatsen van die handtekening in een kabinetscrisis geraakt! ER STAK ECHTER meer dan al leen persoonlijke geraaktheid ach ter de houding van minisfer Sewaka: de gevoelens van zijn partij, de Per- satoen Indonesia Raja, die 18 zetels in het parlement bezet en daarmee de op twee na grootste partij is. De die een aanval zal doen op die vrij heid. Want behalve dan die partijen- strijd is dit toch de achtergrond van deze kabinetscrisis: men wil in In donesië neutraal blijven. Men wil niet kiezen tussen Oost en West, tussen Amerika of Rusland. Men wil wel het Amerikaanse geld, graag zelfs, maar men wil niet „dank je wel" zeggen in deze vorm dat men daardoor bepaalde verplichtingen op zich neemt. Ver plichtingen echter, die Amerika als een conditio sine qua non, als een noodzaak beschouwt en terecht. Wan neer men iemand geld leent verwacht men niet, dat hij voor dat geld een pistool zal kopen om U dood te schie ten! En als Amerika zijn geld met handenvol rondstrooit, dan hoopt het dat het rente van dat geld zal trek ken In de vorm van voordelen voor zijn eigen handel en industrie, maar als eis stelt het dat dat geld niet tegen het land zal worden aange wend. Dit alles wist minister Soebardjo natuurlijk en h(j wist ook, dat het moeilijk zou zijn die eis aan de na tionalistische heethoofden duidelijk te maken, ook al is die dan nog zo lo gisch. En misschien is het daarom ge weest, dat hy tekende alvorens met het parlement en zijn collega's te overleggen: een handtekening kan niet meer teruggenomen worden, zelfs niet als men de minister daarna tot aftre den noopt! NATIONALISTISCHE HEETHOOF DEN noemden we die politici die moord en brand schreeuwden toen zij van de ondertekening van het verdrag hoorden. Het is de vraag of zij alleen maar „nationalistisch" denken; of hun gedachtenwereld ook niet wat ver troebeld is door communistsche pro paganda. Want dat is en blijft de grote vraag als men alles wat in In donesië gebeurt en helaas is dat maar al te vaak niet veel goeds nauwkeurig gaat beschouwen. De P.K.I., de Partai Kummunis Indone sia, is niet zo sterk, bezet slechts 14 zetels en is daarmee de vijfde partij. Voor haar komt de Masjoemi (de Mo hammedaanse partij, die 46 zetels be zet en waarvan Soebardjo en ook pre mier Soekiman lid is), de P.N.I. (Par tai Nasional Indonesia, 35 zetels en de tweede steunpilaar van de regering Soekiman beide partijen hadden vijf ministers in het kabinet), de P.I.R., waarvan Sewaka lid is (18 zetels) en de P.S.I. (Partai Socialis Indonesia, 16 zetels, partij van Sharir). Maar de vraag is gewettigd hoeveel van die vertegenwoordigers, die niet uit de communistische partij voortkomen, in werkelijkheid communistisch denken. Misschien niet bewust, niet pro-Mos kou, maar dit volk heeft een revolutie achter de rug en de geest van de re volutie doet nog altijd zijn uitwerking gevoelen in de geesten van de lei dende figuren. Men is ook niet be wust Anti-Amerikaans dat zou trouwens wel van grove ondankbaar heid getuigen na de hulp die het van Amerika en van de heer Cochran in het bijzonder ontvangen heeft in de worsteling om de onafhankelijkheid tegen Nederland. Maar men vreest nu „uitgebuit" te worden door de Amerikaan, zoals men eertijds door de Nederlanders immers „uitgebuit" is. Men wil onafhankelijk zijn maar men beseft niet dat die onafhankelijk heid niet meer bestaat in deze wereld van steeds nauwer saamgaande be langen. Men kan niet meer een een ling zijn, zeker niet een land als In donesië, dat zo rijk is aan natuurpro ducten en dat op een strategisch zo belangrijk punt ligt. Vóór of tegen, die keus moet Indonesië maken. Mee doen met de Westelijke mogendheden of langzaam meegezogen worden in de communistische invloedssfeer. Er is geen tussenweg. TN AMERIKA neemt men deze rel 1- om de aangeboden hulp niet zo zwaar op. Men gelooft in Washington, dat Djakarta de verplichtingen die het op zich nam, toen Soebardjo zijn hand tekening zette, wel zal nakomen. Men grondt die mening op de uitlatingen van vele Indonesiërs, die wel inzien dat die keuze gemaakt moet worden. Vooral de leiders van de Masjoemi geven blijk van veel gezond verstand in deze kwestie. En opvallend is wat de correspondent van de N.R.C. uit Djakarta schreef over het gros van de niet linkse opposanten. Hij meent dat velen alleen maar boos waren op Soebardjo, omdat .hij niet genoeg van Amerika had losgekregen. Zij zijn van mening, dat Birma en Pakistan b.v. betere voorwaarden hebben gekregen en ze willen, dat het volgende kabi net de zaak opnieuw zal bekijken. En daartoe zal men in Amerika vermoe delijk wel geneigd zijn. Men heeft er nu te kennen gegeven dat men rustig door zal gaan in afwachting van de reacties van Indonesische zijde. OVERZIET MEN deze gehele Indo nesische kabinetscrisis, dan ko men onwillekeurig de woorden in ge dachte die Soebardjo sprak in het parlement toen hij zijn aftreden aan kondigde: „Indonesië is nog te jong om de ge ijkte diplomatieke tradities te begrij pen!" En over zichzelf zei hij: „Ik ben niet gisteren geboren!" Hierin ligt in derdaad de kern van dit alles. Indo nesië telt verscheidene zeer bekwame figuren, mensen die „niet gisteren geboren zijn", die staatsmanskwalitei ten bezitten. Zij zijn het die nog de schijn ophoudendat dit land de vrij heid niet te vroeg verworven heeft. Maar na deze figuren komt een hele tijd niets: de mensen die achter hen zouden moeten staan, de hoge ambte naren, de volksvertegenwoordigers, zij zijn niet geschikt voor hun taak. Zij begrijpen „de geijkte tradities" niet, „spelen politiek" als het ware, zonder te begrijpen welk 'n onnoemelijke scha de ze daarmee hun land berokkenen en zonder te begrijpen ook dat dit een spel met vuur is, omdat hamer en sik kel dreigend bonen dit land hangen. Eens te meer blijkt hoe funest deze te vroegtijdige overdracht van souve- reiniteit voor dit land geweest is. Er zijn er die „niet gisteren geboren zijn", maar er zijn er veel meer, die er niets van begrijpen. Die schade zal alleen de tijd kunnen doen inhalen, Ameri kaanse dollars doen hier niets aan! V.V.V. ZUID- EN NOORD-BEVELAND Medewerking van de middenstand gevraagd. In de algemene jaarvergadering van de Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer in Zuid- en Noord-Beveland, gisteren gehouden in „De Prins van Oranje" te Goes, zijn de plannen be sproken om het toerisme in het ge west te bevorderen. Men was van me ning dat, hoewel mooie voorbeelden van samenwerking voorkwamen, de medewerking van de middenstand erg klein is. Het bedrag, dat de midden standsverenigingen beschikbaar stel len, is gering. „Er is", zo drukte de se cretaris, de heer M. Haasdonk het uit, „onder de middenstand in het alge meen en onder de burgerij in het bij zonder weinig begrip voor bet belang rijke werk van de V.V.V.". Tijdens deze geanimeerde vergade ring werd het voorstel geopperd om tijdens het seizoen propaganda te voe ren onder de vacantiegangers aan de Belgische kust. Goede propaganda ech ter kost geld en daarom raadden an dere leden het bestuur aan zeker te zijn van een degelijk inkomen. Daar toe is in de eerste plaats verhoging van contributie nodig. De heren E. N. C. van Riessen, A. A. Schuit, C. J. van Asperen Vervenne en M. Haasdonk werden in het bestuur herkozen. In plaats van de heer J. M. Kakebeeke kwam de heer F. Gerritsen in het bestuur. De bespreking van 't werkprogram ma voor het komende seizoen leverde de mededeling op, dat het gelukt was, met medewerking van het Bureau Ge meentewerken te Goes, een nieuws plattegrond voor Goes te laten druk ken en dat er in samenwerking, met de provinciale V.V.V. een folder in België verspreid was. In principe werd besloten het 35-jarig bestaan zó te vie ren, dat de vereniging er financieel bij gebaat zou zijn. De vergadering stond onder leiding van de heer E. N. C. van Riessen. On der de aanwezigen merkten we o.m. op de heer Smit uit Veere, directeur van de Provinciale V.V.V.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3