KERKELI|K ROTTERDAM HERRI|ST UIT
PUIN EN AS.
Nederlandse
papieren staan lang niet slecht
in Indonesië»
Eeuwfeestpaleis een droomwereld voor
zakenman en transportondernemer.
Het eerst verwoest, het laatst herbouwd»
„Hier weidt mijn ziel met een verwondrend oog!"
Nederlanders gezocht
Jonge mensen, die op gelijke voet met de
Indonesiërs willen omgaan, gewenst*
Houdt dat in de gaten.»,
't gaat om onze soldaten 1
België neemt taak van Nederland over*
KLOOSTERBALSEH
Dromers en realisten.
JaaröoeKje Zeeuwse Foider-
en vvaterscuapsbond
genéést
ZWITSALl winter-
handen en
schrale huid
Vrijdag 1 Februari 195°
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 3
(Van onze correspondent Alfred van Sprang).
DJAKARTA, Januari 1952, In de schemerachtige, ouderwets-
gemeubileerde werkkamer van het stijlloze gemeentegebouw aan het
Koningsplein somt burgemeester Sjamsuridzal vol geestdrift de plan
nen op vopr de ontwikkeling van zijn stad tot een moderne metro
polis.
„Er is veel werk .1" concludeert hij.
Even wacht hij met praten. Weloverwogen voegt hij er dan nog een
paar woorden aan toe.
„Veel werkook voor Nederlanders."
En hij vertelt hoe hij in Nederland op zoek is naar een verkeers-
expert, die Djakarta's kritieke verkeerschaos kan oplossen en naar
een stedebouwkundige om de stad in een nieuw kleed te steken en
ook naar ingenieurs voor het dringende probleem van de waterzuive
ring. Tot nu toe is het zoeken zonder resultaat gebleven. De burge
meester hoopt echter binnen niet te lange tijd serieus met het uitvoe
ren van zijn plannen te kunnen beginnen.
Hij heeft gelijk.
Er is in Indonesië veel werk. Daar is iedereen in de wereld het
trouwens over eens. Men is het er echter niet algemeen over eens, dat
er hier ook voor Nederlanders nog veel te doen is. Speciaal in Neder
land twijfelt men daar aan. En toch is het zo.
Burgemeester Sjamsuridzal zucht.
„Het is alleen zo jammer van die
politieke dingen, hèzegt hij min
of meer terloops.
„Welke
„Nou, jaIrian en zo".
Ik knik.
„Dat is niet alleen Nederland
De burgemeester is het daar mee
eens.
„Het is zo stom van die Australiërs
wfj vormen nog altijd een dekking
voor die lui, niet?"
Nieuw-Guinea (en de Unie) is ove
rigens een punt, dat in gesprekken
met min of meer leidende Indonesiërs
steeds weer naar voren komt. Het
volk heeft weinig werkelijke interesse
er voor. Dat loopt veel meer warm
voor de alarmerend hoge prijs van de
rijst. Maar op officieel niveau staat
Nieuw-Guinea ongetwijfeld een betere
verstandhouding tussen beide landen
in de weg. In veel Nederlandse krin
gen hier is dan ook een tendenz om
Nieuw-Guinea maar op te geven. Dat
standpunt berust zuiver op zakelijke
gronden. Men vergelijkt de kosten om
Nieuw-Guinea te exploiteren met de
baten van de Nederlandse belangen in
Indonesië en komt dan tot de nuch
tere conclusie, dat het veel lucratie
ver is om zich op Indonesië te con
centreren. Nederland heeft tenslotte
enorme investeringen hier. Men wil
die niet graag in de waagschaal ge
steld zien voor een zo irreëel en kost
baar project als Nieuw-Guinea, ook al
blijft het dan twijfelachtig of de In
donesische verlangens daarmee ge
stild zullen zijn. Strategisch heeft het
echter geen enkele waarde voor ons.
Het is verder voor een arm land als
Nederland niet verantwoord er alleen
uit prestige-overwegingen aan vast te
houden. Het voor zijn eigen veiligheid
bezorgde Australië mag ons dan achter
de schermen aanmoedigen er rustig te
blijven zitten, maar dat levert geen
klinkende munt op. Een betere relatie
met Indonesië daarentegen wel.
„Ik hoop, dat de samenwerking spoe
dig beter wordtbesluit de burge
meester, „het is voor ons van veel be
lang, maar misschien voor Nederland
van nog meer
En dat is mogelijk.
Klaagzang
De Nederlandse kolonie klaagt.
Men is ontevreden over de gehele
gang van zaken. Links en rechts wijst
men naar allerlei misstanden. Die zijn
er ook. Aan de andere kant heeft die
zelfde Nederlandse kolonie persoonlijk
al heel weinig reden tot klagen. Het
gaat de Nederlanders (met uitzondering
van de altijd in een ongunstige hoek
gezeten hebbende Indo-Europeanen)
over het algemeen verre van slecht,
Men heeft een behoorlijk inkomen en
leeft in de regel heel wat beter en ge
makkelijker dan in Nederland ook al zijn
de kosten van dit levensonderhoud dan
hoog. Veel Nederlanders hebben een ei
gen auto. Sommigen hebben een bun
galow in de bergen. Men beoefent de
sporten die men wenst. En er is prac-
tisch niemand, die daarbuiten nog niet
een flinke spaarpot in Nederland kan
kweken. Miliioenen mensen in Neder
land kunnen zich een dergelijke luxe
niet permitteren.
Het Nederlandse bedrijfsleven klaagt
mee. De cultuurondernemingen zijn ech
ter op een enkele uitzondering na de
enigen, die het terecht doen. De affdere
maken ondanks de overheidsbemoeienis
en de nieuwe concurrentie niet-onaan-
zienlfjke winsten. De dividendlijsten
laten dat trouwens zien. En er zijn be
drijven (drukkerijen b.v.) die voor de
souvereiniteitsoverdracht nooit zo goed
zijn gegaan.
In de Indonesische maatschappij
dan ook zeker plaats voor de neder-
landers. Men heeit tenslotte zoveel des
kundigen nodig. Die kan men natuurlijk
het beste betrekken uit Nederland. Men
kent de Nederlander ais een serieus
werker. Men kent zijn taal ook. En bo
vendien stellen ze meestal lagere eisen
dan andere buitenlanders.
Maaraan de andere kant hebben
de Indonesiërs het recht eveneens eisen
te stellen. Men kan hun moeilijk kwa
lijk nemen, dat zij mensen willen heb
ben, die bereid zijn de veranderde om
standigheden eerlijk en spontaan te
aanvaarden. En daar ontbreekt het nog
veel aan.
Meer begrip.
Er leven hier nog teveel Nederlanders
die om de een ol anaere reden geen
kans zien om zich aan te passen. Som
migen voeien niet de noc .zaak omdat
ze min of meer zelfstandig zijn. Ande
ren hebben een ingeboren minachting
voor Indonesiërs,, hetzij uit een eigen
minderwaardigheidscomplex dan wel
uit een gebrek aan werkelijk inzicht.
Het is echter een feit, dat er nog veel
te veel mensen geestelijk in het kolo
niale tijdperk leven. Zij hebben een in
gewortelde mening over de gang van
zaken hier en kunnen maar niet op
houden om op alles en nog wat ver
nietigende critiek te leveren. Zij voelen
zich niet als buitenlanders, die hier ge
bruik trachten te maken van de - kans
op een goed bestaan, maar als veron
gelijkte slachtoffers van het wereldge
beuren.
Zij zijn de mensen, die de Nederlandse
belangen veel schade doen. Natuurlijk
hebben niet alleen de Nederlanders
schuld aan het ontbreken van goede
verhoudingen. Het is echter voor ons
Westerlingen zoveel gemakkelijker om
iets toe te geven dan'voor Indonesië.
Er is weinig te merken van een anti-
Nederlandse mentaliteit.
Men spreekt nog overal Nederlands.
Dikwijls verkiest men het zelfs. En veel
Indonesiërs spreken het ook onder el
kaar. Dat men de grieven uit het ver
leden kan vergeten demonstreert de op
vallend goede verhouding, die er tussen
de leden van de Nederlandse Militaire
Missie en het Indonesische leger be
staat. En het is wel typerend, dat het
Indonesische leger in zijn wervings
advertenties ook mensen tracht aan te
trekken, die vroeger in het K.N.I.L. ge
diend hebben.
Trouwens, over de gehele linie schijnt
er een beweging te zijn om bestuurs
ambtenaren, die vroeger onder de Ne
derlandse gewerkt hebben en bij de
overdracht min of meer als verraders
aan de kant gezet zijn nu weer in te
schakelen omdat zij tenslotte veel ge
schikter zijn. Het is een symptoom, dat
de redelijkheid het begint te winnen
over de roes der revolutie.
Eisen.
Er is plaats voor Nederlanders.
Niet alle Nederlanders zijn echter
welkom. De mensen, die hier vroeger
geweest zijn wil men over het algemeen
liever niet, uit angst voor koloniale in
vloeden. Degenen, die zich al in'Neder
land een bevoordeelde mening over In
donesië gevestigd hebben vóór er zelfs
voet aan wal gezet te hebben evenmin.
De laatste tijd maakt het leger ook be
zwaar tegen ex-militairen. Maar wel
stelt men op prijs jonge Nederlanders,
die op gelfjke voet met de Indonesiërs
willen omgaan en willen erkennen, dat
Indonesië een souvereine staat is waar
in uitsluitend Indonesiërs verantwoor
delijk zijn voor de gang van zaken.
Opbouwende critiek kan men best
velen, maar het is maar op welke ma
nier die naar voren gebracht wordt. Het
zou ons in Nederland echter evenzeer
ergeren, als de Indonesische kolonie
daar onophoudelijk op schampere wijze
aan het vitten en klagen was over de
interne situaties daar.
Het was de mening van vele Neder
landers, dat Indonesië nog niet in staat
was om zichzelf te besturen. De ont
wikkelingen in de' eerste twee jaren
1 bben die mening in velerlei opzicht
bevestigd. Daar gaat het nu echter niet
meer om.
Men moet nu trachten samen de
belangen van Nederland en Indone
sië zo goed mogelijk te dienen. De
verhouding tussen beide landen
komt daarbij op een veel meer zake
lijke basis te staan dan vroeger. Dat
wil Indonesië ook. En voor Neder
land is dat niet alleen aantrekkelijk,
maar ook broodnodig. In dat proces
kunnen Nederlanders met een nuch
tere inslag en aanpassingsvermogen
een grote rol spelen. Ondanks alle
moeilijkheden.
(Nadruk verboden)
fr-~-
In Nieuwdorp gaat men Zater
dagavond een poying wagen om
een behoorlijk steentje bij te
dragen voor het nieuwe militaire
tehuis te Middelburg. Zaterdag
avond om 7 uur zal in de con
sistorie van de Geref. Kerk in
Nieuwdorp door de Chr. Re.iteer
club opgevoerd worden: „Wil te
gen wil". De entreeprijs is vast
gesteld cj 75 cent en de baten
komen ten goede aan het mili
taire tehuis. Een prachtig initia
tiedat zeker in andere gemeen
ten navolging zal krijgen. Inmid
dels is een kleine stroom giften
binnen gekomen. Het Indië-co-
mité te Nieuwland werd ontbon
den. Er was nog 12 kasgeld en
dat werd gestort ten bate van het
Militair Tehuis. Een betere be
stemming was niet denkbaar ge
weest. Tal van jongelui gaan met
bouwsteentjes rond. A. van Wee-
ren in Vlissingen bracht f5 mee
Mineke Brasser, Serooskerke en
Rinus Copoolse, Grijpskerke ver
kochten ook ieder voor f5 aan
bouwsteentjes. Jaap Leendertse
te Gecrsdijk haalde f 15 op en S.
Bakker te Middelburg f2.75. De
stand werd nu gebracht op
f 10.289,42.
Langzaam maar zeker komt de
actie weer op gang. Waar blijven
de collectes op feestavonden? In
welke gemeente zal ditmaal een
kuis-aan-huis-actie op touw wor
den gezet? We wachten af ai ho
pen ditmaal spoedig met een
grotere verantwoording te kun
nen terugkomen.
Noteert U even het gironum
mer 68787 t.n.v. Zeeuwsch Dag
blad „Actie Bouw Militaire Te
huizen" te Goes.
Automobieltentoonstelling te Brussel
(Van onze speciale verslaggever).
Ook wanneer men niet van plan is een nieuwe auto aan te schaffen of zelfs
niet in staat is er een motorvoertuig op na te houden, is een bezoek aan de
jaariijKse automobieltentoonstelling te Brussel de moeite waard. Het grootse
£euwfeestpaleis in het Park van Laeken, waar behalve personenwagens en vracht
auto's, ook motorrijwielen, fietsen en bromfietsen in een pracht collectie zijn
geëxposeerd, trekt dan ook duizenden en duizenden bezoekers, die zich komen
vergapen aan de luxe van de „sleeën", of aan de enorme vrachtwagens met
motoren, die men eerder in een schip dan in een auto verwacht.
-J
(Ingez. mededeling, adv.)
piinfiikc» st")ve
jriimtKr spiercn moct v
driemaal daags krachtig laten
wrijven met Kloosterbalsem, die
diep in de weefsels doordringt.
Ook bij rheumatiek en ischias:
In Stockholm is officieel bekend ge
maakt, dat drie niet met name te noemen
personen wegens spionnage veroordeeld
zijn tot resp. drie, vier en acht maanden
dwangarbeid.
Natuurlijk; trekken de personenwagens
het meeste publiek; de kiassewagens wel
in het bijzonder. Wie kijkt er niet graag
eens naar een slanke Ferrari, een ko
ninklijke Rolls Koyce of een onbetaal
bare Bentley, om nog maar met te spre
ken van de fraaie (en dure! wagens ais
Jaguar, Mercedes, Cadillac en zoveel an
deren. De Belgen, die niet gauw tevreden
zijn, werpen oegerige blikken op deze
wagens en stappen er op al met net air
van een bezitter. Ze laten zich de wagen
demonstreren, kruipen zeil achter net
stuur en de standnouders zijn behulp
zaam genoeg om de ingewikkeldheden
van een of andere grote Amerikaan ge
duldig uit te leggen.
De realisten omringen echter de klei
nere wagens. Die liggen meer binnen het
bereik van de mogelijkheden, van die
kleinere wagens trekken vooral de aan
dacht de nieuwe Ford Taunus, aie ge
heel gemoderniseerd is en de Kleinsl-
wagen, een Belgisch product, dat er nog
niet zo heel kinderaentig uitziet, maar
(omgerekend! nog aitija een 3000,
kost in België, ue Volkswagen mocht
zich eveneens m een goede belangstelling
verheugen, vooral nu deze soliede wagen
tjes wat traaier uitgevoerd worden. En
dan kon men er zien de nieuwe Austin V,
een wagen, die ongetwijfeld een goede
markt zai vinden, Afgezien van de Tau
nus en de nieuwe Willy's (ditmaal geen
jeep, maar een fraaie personenwagen),
was er weinig nieuws.
Ter illustratie van de prijzen en de
bedragen, die er tussen kaai en schip
blijven hangen, moge liet volgende voor
beeld dienen. Een Volkswagen kost in
Nederland 5200,De productiekosten
bedragen ongeveer 2400 gulden, de winst
voor de fabriek is nog geen 500 gulden,
zodat om een rond beurag te noemen een
Volkswagen af fabriek op 3000 gulden
komt.
NIEUWE MOTOREN.
Het viel op, dat de kopklepmotor in
Amerika steeds meer terrein gaat win
nen. Voor de Ford Lincoln is een zware
kopklepmotor ontworpen, een V 8, die
ook in de zwaarste Ford truck wordt
geleverd. Verder heeft Ford voor zijn
Amerikaanse personenwagens nieuwe zes
cylinder kopklepmotoren.
Naast schitterend uitgevoerde bus-
carrosserieén zag men de verder vervol
maakte en meer gestroomlijnde vracht
wagens van het iientste tot net zwaarste
type. Grote interesse was er ook voor
urie tot zeven tons wagens, waar men
ais Nederlander naai- mag kijken, doch
niet aankomen, ornaat ze ïu ons land om
meer redenen dan dollarscnaarste alleen
niet woraen ingevoerd. Overigens mag
men blij zijn, dat er voor dit jaar 1UU0
vrachtwagens meer mogen woraen inge
voerd dan verleden jaar, toen er laOO
oinnenkwamen.
Ford, Henscnel, iviagirus en M.A.N.
heooen vraentwagens met vierwiel-aan-
drijving op hun stands en dit feit zal
(algezien van de beperkte import! vele
transportondernemers een pak van het
nart zfjn, nu de dumpwagens, die uit
stekende diensten bewijzen bij terrein-
werk, binnen alzienbare tijd toch ver
vangen moeten worden.
Op deze autotentoonstelling is zelis O.-
Dunsland vertegenwoordigd met enkele
bestel- en vrachtwagens.
BELGIE favoriet.
Ondertussen kan de goede opmerker
op deze formidabele expositie ook leren,
dat de Amerikaanse auto-nidustne zich
sterk voor Beigie interesseert. België
heeft veel wagens uit ivmerika geïmpor
teerd en het piukt er de vruchten van.
Door de bouw van assemblagebeorijven
en andere fabrieken voor liet vervaar
digen van automooieionaerdelen lioeft
Beigié nu minder Amerikaanse chassis
in te voeren. Dat keert de steeds grotere
werkgelegenheid, die de automobiel-
brancne in België bidt. Een werkgelegen
heid, die ontstaat doordat de grote auto
mobielfabrieken er hun dochteronder
nemingen vestigen. Het is wei erg jam
mer, dat het onze (Nederlandse! neus
voorbij gaat. Ieder die op de hoogte is
van de vernoudmgen, weet maar al te
goed, dat België Aeoerlanüs betekenis als
internationale automobielmarkt groten
deels neeit overgenomen.
(Van onze Utrechtse correspondent).
Toen op de beruchte 14e Mei van
het jaar 1940 de binnenstad van
Rotterdam in vlammen opging, wer
den ook negentien kerkgebouwen
benevens een vijftal kleine lokalitei
ten voor kerkelijke samenkomsten te
gronde gericht. Eerst heden, bijna
twaalf jaar na die verschrikkelijke
datum, begint er schot te komen in
de herbouw van kerkelijk Rotterdam.
In de Maasstad heeft het zakenleven
de voorrang gehad bjj de wederopbouw,
daarna de woningbouw en tenslotte de
kerkbouw.
Men zou hieruit kunnen opmaken,
dat het godsdienstig leven niet meer
op de eerste plaats staat in Rotterdam.
Maar het is gevaarlijk om deze conclu
sie te trekken. Want bij de verwoesting
van de binnenstad werd het zakenleven
het ergst gedupeerd: bankgebouwen,
winkelmagazijnen, kantoren van
scheepvaartmaatschappijen en pakhui
zen stonden nu eenmaal in het hartje
van de stad.
Al meer dan een halve eeuw werd de
city als woonwijk niet meer begeerd en
trok men naar de peripherie. Als gevolg
daarvan kwamen de kerkgebouwen in
het centrum buiten de belangstelling te
staan.
Reeds had de herv. gemeente twee
harer kerken (de Prinsekerk en de
Oostkerk) laten afbreken; de gerefor
meerden stelden eveneens twee bede
huizen buiten gebruik (Goudse singel
en Hovenierstraat).
Ook wel om andere redenen waren
voorts de waaise-, engelse- en remon
strantse kerken uit de city verwijderd,
terwijl de oud-katholieken hun Paradijs-
kerk hadden prijsgegeven voor een kerk
in het Westen.
De overgebleven kerkgebouwen in de
binnenstad zagen de toeloop sterk ver
minderen. Het staat wel vast, dat van
de negentien verwoeste godshuizen niet
veel meer dan een dozijn terugkomt.
Van de drie verwoeste hervormde
kerken twee (waaronder de St. Lau-
renskerk met welker restauratie
eerstdaags een begin wordt gemaakt);
van de vijf roomse kerken twee, van
de twee gereformeerde kerken één,
terwijl de twee verwoeste synagoges
nimmer in het stadsbeeld zullen te
rugkeren, om begrijpelijke redenen.
ENIG IN NEDERLAND.
Er zijn momenteel zeven kerken
herbouwd (waaronder wij de con
greszaal van het Leger des Heils re
kenen, die groter is dan menige kerk);
één bedehuis is in aanbouw (de
Schotse kerk), terwijl de hervorm
den, de r.-katholieken en de baptis
ten ieder een hulpkerk hebben.
Nieuwbouw is ook nodig voor de
gereformeerden (ond. art. 31 K.O.),
die er uiteraard in 1940 niet waren
en voor de vrijzinnige hervormden,
welke in dat jaar geen eigen kerk
bezaten en die het originele plan heb
ben opgevat om een kerkschip te
bouwen.
gedeelte van de stad, waar woonwij
ken liggen die in het laatst van de
19e eeuw zijn verrezen. Staande op
het kruispunt ErasmusstraatTollens
straat zagen we aan het eind van de
eerste straat de hervormde Noorder-
kerk (in 1891 cadeau gedaan door één
gemeentelid!) en aan het eind van de
tweede straat de gereform. Nieuwe
Noorderkerk. Twee forse kerken, die
deze straten prachtig afsluiten en die
de voorbijganger niet in twijfel laten
over haar bestemming.
Maar bjj de andere kerken (de lu
therse uitgezonderd) zegt men: „Is dat
een kerk?" De Rehobothkerk, een vier
kant plat geval, houdt men voor een
academie voor beeldende kunsten of een
museum; de doopsgezinde kerk lijkt een
soort concertzaal; de Nieuwe Ooster-
kerk met haar sprietige toren doet de
voorbijganger peinzen: „Dit zou wel
eens een kerk kunnen zijn!" Zo weinig
„lijkt" zij nog.
Gaande over de Goudsesingel za
gen we een hoge achthoekige zaal
met twee bazuinblazende engelen op
het dak. „De Muziekschool", dachten
we. Mis, het was de vrije evangelische
kerk.
Men moet echter niet te gauw een
verkeerde conclusie trekken: een
kerk wordt waarlijk niet gebouwd
door het optrekken van vier muren,
een dak, een toren en binnenin een
preekstoel, een orgel en zoveel mo
gelijk banken.
Wij hebben ook enige van deze ker
ken van binnen gezien. Dan vergaat
de lust tot spotten wel en roept een
mens uit: „Hier weidt mijn ziel met
een verwonderend oog!"
Al moet men hier en daar dan wen
nen aan de uiterlijke vorm, er is in
Rotterdam op kerkelijk gebied iets
bijzonders gebeurd en in het hele land
doet men goed met hierop te letten.
De deerlijk gehavende toren van St. Laurens vormt als het ware het symbool
van de wonden die aan Rotterdam zijn toegebracht. Eindelijk is het dan zover,
dat ook deze kerk zal worden hersteld.
Wat momenteel te Rotterdam gebeurt
is enig in de geschiedenis van Neder
land. Nog nooit werden in een stad zo
veel kerken tegelijk gebouwd. Het lijkt
op Londen, waar in de 17e eeuw een
felle brand de stad in de as legde. De
bouwmeester Christopher Wren kreeg
daarna opdracht om enige tientallen
kerken te ontwerpen.
Nooit in de wereldgeschiedenis werd
aan enig architect een dergelijke op
dracht gegeven. Maar Christopher
Wren kon deze opdracht aan. Hij
bouwde de tientallen kerken geheel
verschillend, al is wel duidelijk, dat
ze allen één geest ademen.
Te Rotterdam is achtereenvolgens
verrezen een lutherse kerk, de con
greszaal van Leger des Heils, de vrije
evangelische kerk, de Rehobothkerk
der chr. gereformeerden, de St. Lau-
rentiuskerk der oud-katholieken, de
doopsgezinde kerk en de Nieuwe Oos-
terkerk der gereformeerden.
Ook deze kerken zijn geheel ver
schillend, hetgeen aannemelijk is daar
elk bedehuis een andere bouwmees
ter had.
Om een indruk te geven van de
kapitalen die nodig waren voor de
bouw van deze godshuizen, vermel
den wij de bouwkosten van de Nieu
we Oosterkerk, die verleden week
Donderdag in gebruik is genomen
f900,000.
Bij de eerste dienst is er aan her
innerd, dat de vorige Nieuwe Ooster
kerk (gebouwd omstreeks 1888)
f34.500 kostte!
IS DAT EEN KERK?
Een tocht langs de nieuwe kerken
heeft ons enig inzicht gegeven in de
veranderde opvattingen inzake de
kerkbouw.
Wat was in de vorige eeuw een
kerk? Een groot gebouw met „goti
sche" of „romaanse" ramen en een
toren. Wij kwamen in het noordelijk
Verschenen is het j-t„. „oekje van de
Zeeuwse Folder- en Walerschapsbond
voor het jaar 1552. Het is de vierde jaar
gang, die weer werd samengesteid uoor
inr J. H. Munters, secr.-penn. van de
Z.F.W.H. en gedrukt werd oij de fa. Lit-
tooij en Olthoff te Middelburg.
Voor belanghebbenden is dit 48 pagi
na s tellende werkje onmisbaar: men
vindt er ongeveer alles in wat op het
polder- en waterscnapswezen in onze
provincie betrekking neeft, alsmede de
samenstelling van diverse commissies,
die met enig facet van de Zeeuwse wa-
ternuisnouding iets te maken hebben.
Uit een in het jaarboekje opgenomen
staat blijkt, dat de bond op 31 December
1945 93 leden telde en op 31 December
j.l. reeds 154.
Uit het jaaroverzicht blijkt, dat in 1951
acht nieuwe leden werden ingeschreven,
waarvan twee in Noord-Beveland en zes
in O.Z. Vlaanderen. Gememoreerd wordt
het overlijden van de heer L. Simonse
te Biggekerke, die vanaf 1933 onafgebro
ken bestuurslid was. De heer A. P. Kos
ter te Grijpskerke werd tot zijn opvolger
benoemd.
Het bestuur gaf, desgevraagd, aan Ged.
Staten als zijn mening te kennen, dat al
leen wanneer het aantal stembevoegden
op basis van de huidige regeling in het
betrokken waterschap tengevolge van
wijziging van de verdeling van 't grond
bezit zou dalen, er aanleiding zou kun
nen zijn om de regeling der stembevoegd
heid te herzien, doch dat verlaging van
het aantal h.a., vereist voor stembe
voegdheid, niet dient te worden vastge
steld dan na een verzoek der ingelanden.
VULKAAN-UITBARSTING
DREIGT IN WEST-MEXICO.
In een groot gebied in West-Mexico
is de laatste 48 uur grote ongerustheid
veroorzaakt door heftige werking van
de „Paricutin", de jongste vulkaan ter
wereld.
In 1943 ontstond de „Paricutin" in 'n
korenveld bij San Juan de las Colchas
en in acht jaar is hij tot een hoogte
van 2500 meter gegroeid. Ontploffin
gen in de krater van de vulkaan en
aardbevingen hebben reeds in een uit
gestrekt gebied muren doen instorten
en ramen in verscheidene steden en
dorpen vernield.
Argentinië, één van de grootste vlees
exporteurs ter wereld, heeft Woensdag
voor het eerst een rantsoenering van
vlees ingevoerd. Hotels en restaurants
moeten één vleesloze dag per week in
stellen.
(Ingez. mededeling, adv l
Omstreeks een week geleden hadden de Gereformeerden alle reden tot dank
baarheid, toen zij hun nieuwe Oosterkerk in gebruik konden nemen. Negen
honderdduizend gulden heeft de bouw van deze kerk gekost. De vorige Oosterkerk
werd gebouwd voor 34.500 guldenl