KERKELI|K ROTTERDAM HERRI|ST UIT PUIN EN AS. Nederlandse papieren staan lang niet slecht in Indonesië» Eeuwfeestpaleis een droomwereld voor zakenman en transportondernemer. Het eerst verwoest, het laatst herbouwd» „Hier weidt mijn ziel met een verwondrend oog!" Nederlanders gezocht Jonge mensen, die op gelijke voet met de Indonesiërs willen omgaan, gewenst* Houdt dat in de gaten.», 't gaat om onze soldaten 1 België neemt taak van Nederland over* KLOOSTERBALSEH Dromers en realisten. JaaröoeKje Zeeuwse Foider- en vvaterscuapsbond genéést ZWITSALl winter- handen en schrale huid Vrijdag 1 Februari 195° ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 (Van onze correspondent Alfred van Sprang). DJAKARTA, Januari 1952, In de schemerachtige, ouderwets- gemeubileerde werkkamer van het stijlloze gemeentegebouw aan het Koningsplein somt burgemeester Sjamsuridzal vol geestdrift de plan nen op vopr de ontwikkeling van zijn stad tot een moderne metro polis. „Er is veel werk .1" concludeert hij. Even wacht hij met praten. Weloverwogen voegt hij er dan nog een paar woorden aan toe. „Veel werkook voor Nederlanders." En hij vertelt hoe hij in Nederland op zoek is naar een verkeers- expert, die Djakarta's kritieke verkeerschaos kan oplossen en naar een stedebouwkundige om de stad in een nieuw kleed te steken en ook naar ingenieurs voor het dringende probleem van de waterzuive ring. Tot nu toe is het zoeken zonder resultaat gebleven. De burge meester hoopt echter binnen niet te lange tijd serieus met het uitvoe ren van zijn plannen te kunnen beginnen. Hij heeft gelijk. Er is in Indonesië veel werk. Daar is iedereen in de wereld het trouwens over eens. Men is het er echter niet algemeen over eens, dat er hier ook voor Nederlanders nog veel te doen is. Speciaal in Neder land twijfelt men daar aan. En toch is het zo. Burgemeester Sjamsuridzal zucht. „Het is alleen zo jammer van die politieke dingen, hèzegt hij min of meer terloops. „Welke „Nou, jaIrian en zo". Ik knik. „Dat is niet alleen Nederland De burgemeester is het daar mee eens. „Het is zo stom van die Australiërs wfj vormen nog altijd een dekking voor die lui, niet?" Nieuw-Guinea (en de Unie) is ove rigens een punt, dat in gesprekken met min of meer leidende Indonesiërs steeds weer naar voren komt. Het volk heeft weinig werkelijke interesse er voor. Dat loopt veel meer warm voor de alarmerend hoge prijs van de rijst. Maar op officieel niveau staat Nieuw-Guinea ongetwijfeld een betere verstandhouding tussen beide landen in de weg. In veel Nederlandse krin gen hier is dan ook een tendenz om Nieuw-Guinea maar op te geven. Dat standpunt berust zuiver op zakelijke gronden. Men vergelijkt de kosten om Nieuw-Guinea te exploiteren met de baten van de Nederlandse belangen in Indonesië en komt dan tot de nuch tere conclusie, dat het veel lucratie ver is om zich op Indonesië te con centreren. Nederland heeft tenslotte enorme investeringen hier. Men wil die niet graag in de waagschaal ge steld zien voor een zo irreëel en kost baar project als Nieuw-Guinea, ook al blijft het dan twijfelachtig of de In donesische verlangens daarmee ge stild zullen zijn. Strategisch heeft het echter geen enkele waarde voor ons. Het is verder voor een arm land als Nederland niet verantwoord er alleen uit prestige-overwegingen aan vast te houden. Het voor zijn eigen veiligheid bezorgde Australië mag ons dan achter de schermen aanmoedigen er rustig te blijven zitten, maar dat levert geen klinkende munt op. Een betere relatie met Indonesië daarentegen wel. „Ik hoop, dat de samenwerking spoe dig beter wordtbesluit de burge meester, „het is voor ons van veel be lang, maar misschien voor Nederland van nog meer En dat is mogelijk. Klaagzang De Nederlandse kolonie klaagt. Men is ontevreden over de gehele gang van zaken. Links en rechts wijst men naar allerlei misstanden. Die zijn er ook. Aan de andere kant heeft die zelfde Nederlandse kolonie persoonlijk al heel weinig reden tot klagen. Het gaat de Nederlanders (met uitzondering van de altijd in een ongunstige hoek gezeten hebbende Indo-Europeanen) over het algemeen verre van slecht, Men heeft een behoorlijk inkomen en leeft in de regel heel wat beter en ge makkelijker dan in Nederland ook al zijn de kosten van dit levensonderhoud dan hoog. Veel Nederlanders hebben een ei gen auto. Sommigen hebben een bun galow in de bergen. Men beoefent de sporten die men wenst. En er is prac- tisch niemand, die daarbuiten nog niet een flinke spaarpot in Nederland kan kweken. Miliioenen mensen in Neder land kunnen zich een dergelijke luxe niet permitteren. Het Nederlandse bedrijfsleven klaagt mee. De cultuurondernemingen zijn ech ter op een enkele uitzondering na de enigen, die het terecht doen. De affdere maken ondanks de overheidsbemoeienis en de nieuwe concurrentie niet-onaan- zienlfjke winsten. De dividendlijsten laten dat trouwens zien. En er zijn be drijven (drukkerijen b.v.) die voor de souvereiniteitsoverdracht nooit zo goed zijn gegaan. In de Indonesische maatschappij dan ook zeker plaats voor de neder- landers. Men heeit tenslotte zoveel des kundigen nodig. Die kan men natuurlijk het beste betrekken uit Nederland. Men kent de Nederlander ais een serieus werker. Men kent zijn taal ook. En bo vendien stellen ze meestal lagere eisen dan andere buitenlanders. Maaraan de andere kant hebben de Indonesiërs het recht eveneens eisen te stellen. Men kan hun moeilijk kwa lijk nemen, dat zij mensen willen heb ben, die bereid zijn de veranderde om standigheden eerlijk en spontaan te aanvaarden. En daar ontbreekt het nog veel aan. Meer begrip. Er leven hier nog teveel Nederlanders die om de een ol anaere reden geen kans zien om zich aan te passen. Som migen voeien niet de noc .zaak omdat ze min of meer zelfstandig zijn. Ande ren hebben een ingeboren minachting voor Indonesiërs,, hetzij uit een eigen minderwaardigheidscomplex dan wel uit een gebrek aan werkelijk inzicht. Het is echter een feit, dat er nog veel te veel mensen geestelijk in het kolo niale tijdperk leven. Zij hebben een in gewortelde mening over de gang van zaken hier en kunnen maar niet op houden om op alles en nog wat ver nietigende critiek te leveren. Zij voelen zich niet als buitenlanders, die hier ge bruik trachten te maken van de - kans op een goed bestaan, maar als veron gelijkte slachtoffers van het wereldge beuren. Zij zijn de mensen, die de Nederlandse belangen veel schade doen. Natuurlijk hebben niet alleen de Nederlanders schuld aan het ontbreken van goede verhoudingen. Het is echter voor ons Westerlingen zoveel gemakkelijker om iets toe te geven dan'voor Indonesië. Er is weinig te merken van een anti- Nederlandse mentaliteit. Men spreekt nog overal Nederlands. Dikwijls verkiest men het zelfs. En veel Indonesiërs spreken het ook onder el kaar. Dat men de grieven uit het ver leden kan vergeten demonstreert de op vallend goede verhouding, die er tussen de leden van de Nederlandse Militaire Missie en het Indonesische leger be staat. En het is wel typerend, dat het Indonesische leger in zijn wervings advertenties ook mensen tracht aan te trekken, die vroeger in het K.N.I.L. ge diend hebben. Trouwens, over de gehele linie schijnt er een beweging te zijn om bestuurs ambtenaren, die vroeger onder de Ne derlandse gewerkt hebben en bij de overdracht min of meer als verraders aan de kant gezet zijn nu weer in te schakelen omdat zij tenslotte veel ge schikter zijn. Het is een symptoom, dat de redelijkheid het begint te winnen over de roes der revolutie. Eisen. Er is plaats voor Nederlanders. Niet alle Nederlanders zijn echter welkom. De mensen, die hier vroeger geweest zijn wil men over het algemeen liever niet, uit angst voor koloniale in vloeden. Degenen, die zich al in'Neder land een bevoordeelde mening over In donesië gevestigd hebben vóór er zelfs voet aan wal gezet te hebben evenmin. De laatste tijd maakt het leger ook be zwaar tegen ex-militairen. Maar wel stelt men op prijs jonge Nederlanders, die op gelfjke voet met de Indonesiërs willen omgaan en willen erkennen, dat Indonesië een souvereine staat is waar in uitsluitend Indonesiërs verantwoor delijk zijn voor de gang van zaken. Opbouwende critiek kan men best velen, maar het is maar op welke ma nier die naar voren gebracht wordt. Het zou ons in Nederland echter evenzeer ergeren, als de Indonesische kolonie daar onophoudelijk op schampere wijze aan het vitten en klagen was over de interne situaties daar. Het was de mening van vele Neder landers, dat Indonesië nog niet in staat was om zichzelf te besturen. De ont wikkelingen in de' eerste twee jaren 1 bben die mening in velerlei opzicht bevestigd. Daar gaat het nu echter niet meer om. Men moet nu trachten samen de belangen van Nederland en Indone sië zo goed mogelijk te dienen. De verhouding tussen beide landen komt daarbij op een veel meer zake lijke basis te staan dan vroeger. Dat wil Indonesië ook. En voor Neder land is dat niet alleen aantrekkelijk, maar ook broodnodig. In dat proces kunnen Nederlanders met een nuch tere inslag en aanpassingsvermogen een grote rol spelen. Ondanks alle moeilijkheden. (Nadruk verboden) fr-~- In Nieuwdorp gaat men Zater dagavond een poying wagen om een behoorlijk steentje bij te dragen voor het nieuwe militaire tehuis te Middelburg. Zaterdag avond om 7 uur zal in de con sistorie van de Geref. Kerk in Nieuwdorp door de Chr. Re.iteer club opgevoerd worden: „Wil te gen wil". De entreeprijs is vast gesteld cj 75 cent en de baten komen ten goede aan het mili taire tehuis. Een prachtig initia tiedat zeker in andere gemeen ten navolging zal krijgen. Inmid dels is een kleine stroom giften binnen gekomen. Het Indië-co- mité te Nieuwland werd ontbon den. Er was nog 12 kasgeld en dat werd gestort ten bate van het Militair Tehuis. Een betere be stemming was niet denkbaar ge weest. Tal van jongelui gaan met bouwsteentjes rond. A. van Wee- ren in Vlissingen bracht f5 mee Mineke Brasser, Serooskerke en Rinus Copoolse, Grijpskerke ver kochten ook ieder voor f5 aan bouwsteentjes. Jaap Leendertse te Gecrsdijk haalde f 15 op en S. Bakker te Middelburg f2.75. De stand werd nu gebracht op f 10.289,42. Langzaam maar zeker komt de actie weer op gang. Waar blijven de collectes op feestavonden? In welke gemeente zal ditmaal een kuis-aan-huis-actie op touw wor den gezet? We wachten af ai ho pen ditmaal spoedig met een grotere verantwoording te kun nen terugkomen. Noteert U even het gironum mer 68787 t.n.v. Zeeuwsch Dag blad „Actie Bouw Militaire Te huizen" te Goes. Automobieltentoonstelling te Brussel (Van onze speciale verslaggever). Ook wanneer men niet van plan is een nieuwe auto aan te schaffen of zelfs niet in staat is er een motorvoertuig op na te houden, is een bezoek aan de jaariijKse automobieltentoonstelling te Brussel de moeite waard. Het grootse £euwfeestpaleis in het Park van Laeken, waar behalve personenwagens en vracht auto's, ook motorrijwielen, fietsen en bromfietsen in een pracht collectie zijn geëxposeerd, trekt dan ook duizenden en duizenden bezoekers, die zich komen vergapen aan de luxe van de „sleeën", of aan de enorme vrachtwagens met motoren, die men eerder in een schip dan in een auto verwacht. -J (Ingez. mededeling, adv.) piinfiikc» st")ve jriimtKr spiercn moct v driemaal daags krachtig laten wrijven met Kloosterbalsem, die diep in de weefsels doordringt. Ook bij rheumatiek en ischias: In Stockholm is officieel bekend ge maakt, dat drie niet met name te noemen personen wegens spionnage veroordeeld zijn tot resp. drie, vier en acht maanden dwangarbeid. Natuurlijk; trekken de personenwagens het meeste publiek; de kiassewagens wel in het bijzonder. Wie kijkt er niet graag eens naar een slanke Ferrari, een ko ninklijke Rolls Koyce of een onbetaal bare Bentley, om nog maar met te spre ken van de fraaie (en dure! wagens ais Jaguar, Mercedes, Cadillac en zoveel an deren. De Belgen, die niet gauw tevreden zijn, werpen oegerige blikken op deze wagens en stappen er op al met net air van een bezitter. Ze laten zich de wagen demonstreren, kruipen zeil achter net stuur en de standnouders zijn behulp zaam genoeg om de ingewikkeldheden van een of andere grote Amerikaan ge duldig uit te leggen. De realisten omringen echter de klei nere wagens. Die liggen meer binnen het bereik van de mogelijkheden, van die kleinere wagens trekken vooral de aan dacht de nieuwe Ford Taunus, aie ge heel gemoderniseerd is en de Kleinsl- wagen, een Belgisch product, dat er nog niet zo heel kinderaentig uitziet, maar (omgerekend! nog aitija een 3000, kost in België, ue Volkswagen mocht zich eveneens m een goede belangstelling verheugen, vooral nu deze soliede wagen tjes wat traaier uitgevoerd worden. En dan kon men er zien de nieuwe Austin V, een wagen, die ongetwijfeld een goede markt zai vinden, Afgezien van de Tau nus en de nieuwe Willy's (ditmaal geen jeep, maar een fraaie personenwagen), was er weinig nieuws. Ter illustratie van de prijzen en de bedragen, die er tussen kaai en schip blijven hangen, moge liet volgende voor beeld dienen. Een Volkswagen kost in Nederland 5200,De productiekosten bedragen ongeveer 2400 gulden, de winst voor de fabriek is nog geen 500 gulden, zodat om een rond beurag te noemen een Volkswagen af fabriek op 3000 gulden komt. NIEUWE MOTOREN. Het viel op, dat de kopklepmotor in Amerika steeds meer terrein gaat win nen. Voor de Ford Lincoln is een zware kopklepmotor ontworpen, een V 8, die ook in de zwaarste Ford truck wordt geleverd. Verder heeft Ford voor zijn Amerikaanse personenwagens nieuwe zes cylinder kopklepmotoren. Naast schitterend uitgevoerde bus- carrosserieén zag men de verder vervol maakte en meer gestroomlijnde vracht wagens van het iientste tot net zwaarste type. Grote interesse was er ook voor urie tot zeven tons wagens, waar men ais Nederlander naai- mag kijken, doch niet aankomen, ornaat ze ïu ons land om meer redenen dan dollarscnaarste alleen niet woraen ingevoerd. Overigens mag men blij zijn, dat er voor dit jaar 1UU0 vrachtwagens meer mogen woraen inge voerd dan verleden jaar, toen er laOO oinnenkwamen. Ford, Henscnel, iviagirus en M.A.N. heooen vraentwagens met vierwiel-aan- drijving op hun stands en dit feit zal (algezien van de beperkte import! vele transportondernemers een pak van het nart zfjn, nu de dumpwagens, die uit stekende diensten bewijzen bij terrein- werk, binnen alzienbare tijd toch ver vangen moeten worden. Op deze autotentoonstelling is zelis O.- Dunsland vertegenwoordigd met enkele bestel- en vrachtwagens. BELGIE favoriet. Ondertussen kan de goede opmerker op deze formidabele expositie ook leren, dat de Amerikaanse auto-nidustne zich sterk voor Beigie interesseert. België heeft veel wagens uit ivmerika geïmpor teerd en het piukt er de vruchten van. Door de bouw van assemblagebeorijven en andere fabrieken voor liet vervaar digen van automooieionaerdelen lioeft Beigié nu minder Amerikaanse chassis in te voeren. Dat keert de steeds grotere werkgelegenheid, die de automobiel- brancne in België bidt. Een werkgelegen heid, die ontstaat doordat de grote auto mobielfabrieken er hun dochteronder nemingen vestigen. Het is wei erg jam mer, dat het onze (Nederlandse! neus voorbij gaat. Ieder die op de hoogte is van de vernoudmgen, weet maar al te goed, dat België Aeoerlanüs betekenis als internationale automobielmarkt groten deels neeit overgenomen. (Van onze Utrechtse correspondent). Toen op de beruchte 14e Mei van het jaar 1940 de binnenstad van Rotterdam in vlammen opging, wer den ook negentien kerkgebouwen benevens een vijftal kleine lokalitei ten voor kerkelijke samenkomsten te gronde gericht. Eerst heden, bijna twaalf jaar na die verschrikkelijke datum, begint er schot te komen in de herbouw van kerkelijk Rotterdam. In de Maasstad heeft het zakenleven de voorrang gehad bjj de wederopbouw, daarna de woningbouw en tenslotte de kerkbouw. Men zou hieruit kunnen opmaken, dat het godsdienstig leven niet meer op de eerste plaats staat in Rotterdam. Maar het is gevaarlijk om deze conclu sie te trekken. Want bij de verwoesting van de binnenstad werd het zakenleven het ergst gedupeerd: bankgebouwen, winkelmagazijnen, kantoren van scheepvaartmaatschappijen en pakhui zen stonden nu eenmaal in het hartje van de stad. Al meer dan een halve eeuw werd de city als woonwijk niet meer begeerd en trok men naar de peripherie. Als gevolg daarvan kwamen de kerkgebouwen in het centrum buiten de belangstelling te staan. Reeds had de herv. gemeente twee harer kerken (de Prinsekerk en de Oostkerk) laten afbreken; de gerefor meerden stelden eveneens twee bede huizen buiten gebruik (Goudse singel en Hovenierstraat). Ook wel om andere redenen waren voorts de waaise-, engelse- en remon strantse kerken uit de city verwijderd, terwijl de oud-katholieken hun Paradijs- kerk hadden prijsgegeven voor een kerk in het Westen. De overgebleven kerkgebouwen in de binnenstad zagen de toeloop sterk ver minderen. Het staat wel vast, dat van de negentien verwoeste godshuizen niet veel meer dan een dozijn terugkomt. Van de drie verwoeste hervormde kerken twee (waaronder de St. Lau- renskerk met welker restauratie eerstdaags een begin wordt gemaakt); van de vijf roomse kerken twee, van de twee gereformeerde kerken één, terwijl de twee verwoeste synagoges nimmer in het stadsbeeld zullen te rugkeren, om begrijpelijke redenen. ENIG IN NEDERLAND. Er zijn momenteel zeven kerken herbouwd (waaronder wij de con greszaal van het Leger des Heils re kenen, die groter is dan menige kerk); één bedehuis is in aanbouw (de Schotse kerk), terwijl de hervorm den, de r.-katholieken en de baptis ten ieder een hulpkerk hebben. Nieuwbouw is ook nodig voor de gereformeerden (ond. art. 31 K.O.), die er uiteraard in 1940 niet waren en voor de vrijzinnige hervormden, welke in dat jaar geen eigen kerk bezaten en die het originele plan heb ben opgevat om een kerkschip te bouwen. gedeelte van de stad, waar woonwij ken liggen die in het laatst van de 19e eeuw zijn verrezen. Staande op het kruispunt ErasmusstraatTollens straat zagen we aan het eind van de eerste straat de hervormde Noorder- kerk (in 1891 cadeau gedaan door één gemeentelid!) en aan het eind van de tweede straat de gereform. Nieuwe Noorderkerk. Twee forse kerken, die deze straten prachtig afsluiten en die de voorbijganger niet in twijfel laten over haar bestemming. Maar bjj de andere kerken (de lu therse uitgezonderd) zegt men: „Is dat een kerk?" De Rehobothkerk, een vier kant plat geval, houdt men voor een academie voor beeldende kunsten of een museum; de doopsgezinde kerk lijkt een soort concertzaal; de Nieuwe Ooster- kerk met haar sprietige toren doet de voorbijganger peinzen: „Dit zou wel eens een kerk kunnen zijn!" Zo weinig „lijkt" zij nog. Gaande over de Goudsesingel za gen we een hoge achthoekige zaal met twee bazuinblazende engelen op het dak. „De Muziekschool", dachten we. Mis, het was de vrije evangelische kerk. Men moet echter niet te gauw een verkeerde conclusie trekken: een kerk wordt waarlijk niet gebouwd door het optrekken van vier muren, een dak, een toren en binnenin een preekstoel, een orgel en zoveel mo gelijk banken. Wij hebben ook enige van deze ker ken van binnen gezien. Dan vergaat de lust tot spotten wel en roept een mens uit: „Hier weidt mijn ziel met een verwonderend oog!" Al moet men hier en daar dan wen nen aan de uiterlijke vorm, er is in Rotterdam op kerkelijk gebied iets bijzonders gebeurd en in het hele land doet men goed met hierop te letten. De deerlijk gehavende toren van St. Laurens vormt als het ware het symbool van de wonden die aan Rotterdam zijn toegebracht. Eindelijk is het dan zover, dat ook deze kerk zal worden hersteld. Wat momenteel te Rotterdam gebeurt is enig in de geschiedenis van Neder land. Nog nooit werden in een stad zo veel kerken tegelijk gebouwd. Het lijkt op Londen, waar in de 17e eeuw een felle brand de stad in de as legde. De bouwmeester Christopher Wren kreeg daarna opdracht om enige tientallen kerken te ontwerpen. Nooit in de wereldgeschiedenis werd aan enig architect een dergelijke op dracht gegeven. Maar Christopher Wren kon deze opdracht aan. Hij bouwde de tientallen kerken geheel verschillend, al is wel duidelijk, dat ze allen één geest ademen. Te Rotterdam is achtereenvolgens verrezen een lutherse kerk, de con greszaal van Leger des Heils, de vrije evangelische kerk, de Rehobothkerk der chr. gereformeerden, de St. Lau- rentiuskerk der oud-katholieken, de doopsgezinde kerk en de Nieuwe Oos- terkerk der gereformeerden. Ook deze kerken zijn geheel ver schillend, hetgeen aannemelijk is daar elk bedehuis een andere bouwmees ter had. Om een indruk te geven van de kapitalen die nodig waren voor de bouw van deze godshuizen, vermel den wij de bouwkosten van de Nieu we Oosterkerk, die verleden week Donderdag in gebruik is genomen f900,000. Bij de eerste dienst is er aan her innerd, dat de vorige Nieuwe Ooster kerk (gebouwd omstreeks 1888) f34.500 kostte! IS DAT EEN KERK? Een tocht langs de nieuwe kerken heeft ons enig inzicht gegeven in de veranderde opvattingen inzake de kerkbouw. Wat was in de vorige eeuw een kerk? Een groot gebouw met „goti sche" of „romaanse" ramen en een toren. Wij kwamen in het noordelijk Verschenen is het j-t„. „oekje van de Zeeuwse Folder- en Walerschapsbond voor het jaar 1552. Het is de vierde jaar gang, die weer werd samengesteid uoor inr J. H. Munters, secr.-penn. van de Z.F.W.H. en gedrukt werd oij de fa. Lit- tooij en Olthoff te Middelburg. Voor belanghebbenden is dit 48 pagi na s tellende werkje onmisbaar: men vindt er ongeveer alles in wat op het polder- en waterscnapswezen in onze provincie betrekking neeft, alsmede de samenstelling van diverse commissies, die met enig facet van de Zeeuwse wa- ternuisnouding iets te maken hebben. Uit een in het jaarboekje opgenomen staat blijkt, dat de bond op 31 December 1945 93 leden telde en op 31 December j.l. reeds 154. Uit het jaaroverzicht blijkt, dat in 1951 acht nieuwe leden werden ingeschreven, waarvan twee in Noord-Beveland en zes in O.Z. Vlaanderen. Gememoreerd wordt het overlijden van de heer L. Simonse te Biggekerke, die vanaf 1933 onafgebro ken bestuurslid was. De heer A. P. Kos ter te Grijpskerke werd tot zijn opvolger benoemd. Het bestuur gaf, desgevraagd, aan Ged. Staten als zijn mening te kennen, dat al leen wanneer het aantal stembevoegden op basis van de huidige regeling in het betrokken waterschap tengevolge van wijziging van de verdeling van 't grond bezit zou dalen, er aanleiding zou kun nen zijn om de regeling der stembevoegd heid te herzien, doch dat verlaging van het aantal h.a., vereist voor stembe voegdheid, niet dient te worden vastge steld dan na een verzoek der ingelanden. VULKAAN-UITBARSTING DREIGT IN WEST-MEXICO. In een groot gebied in West-Mexico is de laatste 48 uur grote ongerustheid veroorzaakt door heftige werking van de „Paricutin", de jongste vulkaan ter wereld. In 1943 ontstond de „Paricutin" in 'n korenveld bij San Juan de las Colchas en in acht jaar is hij tot een hoogte van 2500 meter gegroeid. Ontploffin gen in de krater van de vulkaan en aardbevingen hebben reeds in een uit gestrekt gebied muren doen instorten en ramen in verscheidene steden en dorpen vernield. Argentinië, één van de grootste vlees exporteurs ter wereld, heeft Woensdag voor het eerst een rantsoenering van vlees ingevoerd. Hotels en restaurants moeten één vleesloze dag per week in stellen. (Ingez. mededeling, adv l Omstreeks een week geleden hadden de Gereformeerden alle reden tot dank baarheid, toen zij hun nieuwe Oosterkerk in gebruik konden nemen. Negen honderdduizend gulden heeft de bouw van deze kerk gekost. De vorige Oosterkerk werd gebouwd voor 34.500 guldenl

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 3