„Flying Enterprise" gezonken, kapitein Carlsen en stuurman Dancy in veiligheid r B||j( Üuropees centrum voor atoom onderzoek SNIPPER NIEUWS k Dr Drees' reis naar Amerika* Middelburg maakte Haarlem in Middelburg heeft teveel buurt verenigingen CT ■fin» mm m a m idwerken PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND De iange weg naar eenheid Na een harde strijd van 13 dagen Zij sprongen van de schoorsteen in zee, waarna de „Turmoil" hen oppikte Truman zal Eisenhower niet in de weg staan „Frameggen" in Den Helder aangekomen. Gedeeeltelijke verhoging der spoorwegtarieven .1 Pagina '4 ijke offie, ruikt. dom> offie* f wenk busje asje op luiting, ad. s Biscuits, de oven, roquant, m verruk- an smaak. HKI11 Si vacante be- de Bree te minuten: iVz- lts lesuur van lemeester van ■rschijnen van Uitgave Stichting „Zeeuwsch Dagblad". Hoofdkantoor Goes, L. Vorststr. 90, Tel. 2438, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren Viissingen Van tier Manderestr. 40, Tel. 2754, Middelburg Korte Noordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Ter- neuzen Dijkstraat 2628. ZEEUWSCH DAGBLAD 7e JAARGANG No. 2967 VRIJDAG 11 JAN. 1952 Abonnementsprijs j 0.44 per week, Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: (ACQ DE SMIT -t" 8j Los^numtners^jT'cenY'11'* t Medewerkers: Mr W. F. E. baron van der Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Advertentieprijs 19 cent per m.m. Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Rubriek Kabouters 10 et. per woord Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes. Op- en ondergang van Zon en Maan. Zaterdag: Zon op 8.47 u., onder 16.51 u. Maan op 16.54 u., onder 9.24 u. Volle Maan 5.55 u. Hoogwater op Zaterdae 12 Jan.: Vlissingen: 2.03 u. 1.86 m., 14.25 u. 1.90 m.; Terneuzen: 2.33 u. 2.05 m., 14.53 u. 2.09 m.; Wemel- dinge: 3.50 u. 1.57 m., 16.09 u. 1.64 m.; Zierikzee: 3.35 u. 1.32 m., 15.58 u. 1.38 m. 11. Waarschuwingsborden. OVERDRACHT van souvereiniteit betekent gevaar!" dat is een van de waarschuwingsborden, die op gesteld zijn langs de weg, die de vrije volken van Europa zullen moeten gaan, willen zij tot de noodzakelijke eenheid komen. Want zonder het los laten, het aan de gemeenschap over dragen van een deel van de souvereine macht, waarover iedere vrije staat be schikt, zal het nooit mogelijk zijn tot een eenheid van handelen te komen. Als voorbeeld willen wij ons in dit artikel zoveel mogelijk bepalen tot het plan-Pleven, de poging om te komen tot een militaire gemeenschap, daar dit plan duidelijker dan welk ander de noodzaak van en de nadelen van de souveremiteitsoverdracht illustreert. Wil men met een Europees leger kunnen opereren, dan zal dat leger een opperpevel moeten hebben en net zal ook geleid moeten worden door een politieke macht. Het eerste zal direct duidelijk zijn: twee generaais zullen even moeilijk een leger kunnen aan voeren als twee kapiteins een schip kunnen besturen! Maar ook het twee de is noodzakelijk, daar een leger slechts een instrument is om politieke doeleinden te bereiken. Als er een Europees leger zal zijn, zal er dus ook een Europese politiek gevoerd dienen te worden. En de leiders van die poli tiek zullen met macht moeten zijn be kleed, daar het immers mogelijk kan zijn, dat bepaalde omstandigheden on middellijke beslissingen eisen. De mo gelijkheid om eerst overleg te plegen met de ministers der diverse landen kan op een gegeven ogenblik ontbre ken. z.0 zal hei uus noodzakelijk zijn bij de totstandkoming van een Europees leger de soldaten onder een gemeen- sciiappelijk opperbevel te stellen en de politieke beslissingen aan een geza menlijk gekozen uitvoerend lichaam op te dragen. Wat zeggen wil, dat niet ieder land meer souverein over zijn eigen soldaten zal kunnen beschikken: souvereiniteitsoverdracht zal biervoor noodzakelijk zijn. DAT WUOi-tD; souveieinneitsovci- dracht, heeft vooral in Nederland een heel slechte klank. Tegenstanders van het Europese federalisme aarzelen dan ook niet naar de gebeurtenissen in Indonesië te verwijzen. „Zie zeggen zij „op een ongelegen ogenblik heb ben wij aan dat land de vrijheid, de souvereiniteit geschonken. Het resul taat is ellende voor Indonesië èn voor .Nederland. Moeten wij nu op die weg van souvereiniteitsoverdracht voort gaan en in nog grotere ellende ko men?" Dit is een drogredenering. De fout school n.l. niet in de souvereiniteits overdracht als zodanig, maar in het feit, dat men die souvereiniteit legde in handen, die voor de taak van sou verein nog niet berekend waren. De ellende is niet voortgekomen uit het geven van de vrijheid aan de Indone sische volkeren, maar uit de omstan digheid dat men die vrijheid heeft ge geven op een tijdstip, dat die volkeren daarvoor nog met rijp waren. is derhalve de waarschuwing: „Over dracht van souvereiniteit betekent ge vaar!" overbodig? Kan men dat bord langs de weg gevoegelijk weghalen? Zeker niet! Want zoals er bij de over dracht der souvereiniteit aan Indone sië gevaren waren, zo is dat nu ook mogelijk bij het streven naar een Europese eenheid: men zal er nauw keurig op moeten toezien, dat men die souvereiniteit niet in verkeerde han den legt. En daarvoor is die eerste voorwaarde, die wij in ons beginarti- kel stelden, zo belangrijk: er moet een werkelijke eendracht zijn, anders is geen enkele waarborg tegen het hier boven genoemde euvel aanwezig. Zo lang er animositeit bestaat tussen Duitsland en Frankrijk b.v., zo lang er een mogelijkheid bestaat dat óf Duits land óf Frankrijk een kans krijgen om dat Europese leger voor eigen doelein den te gebruiken of de kolen- en staal gemeenschap ten eigen nutte aan te wenden, zo lang moet zeker een klein land weigeren ook maar een stukje van zijn souvereine rechten ai te staan. KaN daT ooit aidoende gewaar borgd worden? Was men na de eerste wereldoorlog niet van mening, da. men Duitsland volkomen de kans op net ontketenen van een nieuwe oor log iiad ontnomen en is het Hitier niet in vijf jaar tijds gelukt das Reich weer tot een wereldmacht te "maken? Hoe kan men de vrede in deze wereld ooit aidoende waarborgen? Dat kan inderdaad met. Volgens de beginselen van het pian-Schuman lijkt het onmogelijk dat Duitsland ooit weer zijn machtige industrie zal kunnen in schakelen voor een derde oorlog tegen zijn deelgenoten in dat plan. Maar vol komen zekerheid heelt men nooit. Maar.mag dit een bezwaar zijn om naar een zo groot mogelijke zekerheid te streven? Neen immers! We weten dat er op deze aarde nog vele oorlogen zullen woeden, de Bijbei laat ons daar over niet in het ongewisse. Maar is het niet desondanks onze plicht die oorlog zo ver mogelijk uit te bannen? Daarom mag men in deze niet afzijdig staan. De pessimisten die zeggen: „Och, het helpt toch niets, dus iaat maar!", die verzaken hun plicht. Laten zij, die zo critisch staan, dat toch vooral beden ken. Het is zo gemakkelijk uit de hoogte op al dat „domme, idealistische gedoe" neer te zien het is heus ge makkelijker dan zich met enthousias me te geVen voor deze zaak, waarvan men ae tekortkomingen zo goed ziet! Ljisi' ZoU te ver voeren de plannen, waaraan «ïen thans werkt, aan een nauwkeurige beschouwing te on derwerpen om te zien of ze inderdaad het maximum aan waarborgen bieden voor een juist gebruik van de daardoor verkregen macht. Het zou ook te ver voeren de bewering te weerleggen, dat Nederland „nu al niets meer te vertel len heeft over zijn eigen kolenmijnen en dat een ander daarover maar vrije lijk beschikt"! Over het plan-Schuman s al zo veel geschreven, dat iedere Na een strijd van dertien dagen met de elementen is Donderdagmiddag een einde gekomen aan het drama van het Amerikaanse vrachtschip „Flying Enterprise". De hoop van de heldhaftige kapitein Carlsen om aan boord te kunnen blijven tot het schip in veilige haven zou zijn gesleept, vervloog, toen de „Flying Enterprise" begon te zinken. De zee was zeer onstuimig en er vielen zware slagregens. Carlsen en zijn Britse metgezel, stuurman Dancy van de sleepboot „Turmoil", verklaarden zich bereid zich met een hefschroef- vliegtuig van het zinkende schip te laten halen. Toen het vliegtuig echter tengevolge van het slechte weer moest terugkeren, bleef Carlsen en Dancy geen andere keuze dan in zee te springen. Zij waagden de sprong van de top van de schoorsteen vlak voordat het schip omsloeg. Na vier of vijf mi nuten zwemmen werden zij door de „Turmoil" opgepikt. Ongeveer een kwartier na de mededeling, dat Carlsen en Dancy zich aan boord van de „Turmoil" bevonden, werd gemeld, dat de „Enterprise" geheel onder water verdwenen was. Na het bericht, dat de „Enterprise" begon te zinken, vormden de aanwe zige schepen een nauwe ring om het wrak, dat, met de achtersteven het eerst, langzaam in de golven ver dween. Tengevolge van de zware slag zij en de hoge golven maakte de „En terprise" water door de schoorsteen. Om 16.12 uur (Ned. tijd) meldde de Amerikaanse torpedobootjager „Wil- lard Keith": „Er zijn genoeg schepen in de buurt om Carlsen en Dancy te redden". Om 16.16 uur: „De „Enter prise" met tachtig graden slagzij nog drijvende. Carlsen en Dancy staan aan stuurboord van de stuurhut". Om 16.20 uur vroeg radio Landsend, of de red dingsboot in zicht was, waarop de „Willard Keith" ontkennend ant woordde en meedeelde, dat de „Enter prise" water maakte door de schoor steen en dat de „Turmoil" en de „Dex terous" zich in de onmiddellijke omge ving van het zinkende-schip bevonden. Om 16.30 uur meldde de „Keith": „Carlsen en Dancy hebben na in zee te zijn gesprongen een touwladder van President Truman heeft verklaard indertijd gemeend te hebben, dat ge neraal Eisenhower een democraat was. Thans wist hij echter, dat hij een repu blikein was. Hij zei gaarne te zien, dat Eisenhower zijn tegenwoordige post zou handhaven „zolang dit nodig is" en zolang hij, de president, van oor deel was, dat hij zulks diende te doen. Truman zou Eisenhower echter niet in de weg staan, indien hij „alle mod der en rotte eieren van een politieke campagne" wenste. Zulks was Eisen howers zaak. Hij had het diepste ver trouwen in hem en dit was niet ver anderd. De president zei einge tijd voor de aanvang van het republikeinse con gres, begin Juli, bekend te zullen ma ken, of hij zich al dan niet candidaat zou stellen. Om half twee is het Noorse s.s. „Frameggen" de haven van Den Hel der binnengesleept. Het is gemeerd, nadat de Koninklijke Marine daartoe vergunning had verleend, tegenover het havenkantoor. Duikers zullen een onderzoek instellen naar de schade, waarna in Den Helder noodreperaties zullen worden verricht. Daarna zal het schip al of niet op eigen kracht naar Rotterdam varen voor de definitieve reparaties in het dok. De bemanning blijft voorlopig aan boord. De belangstelling voor de aankomst in Den Helder was zeer groot niet al leen van de zijde der inwoners. Uit tal van andere plaatsen waren reeds van morgen belangstellenden gekomen om de aankomst van het schip mee te ma ken. de „Turmoil" bereikt en brengen zich in veiligheid". Een minuut later: „De „Flying Enterprise", die met de achter steven wegzinkt, kapseist. Carlsen en Dancy kijken van het dek van de „Turmoil" toe". VEILIG IN FALMOUTH. De „Willard Keith" en de „Turmoil" zijn gisteravond in de haven van Fal mouth voor anker gegaan. Carlsen en Dancy kregen, na medisch te zijn on derzocht, een warme maaltijd en droge pyama en gingen vervolgens aan boord van de „Turmoil" te kooi. Na zijn onderzoek verklaarde de ha venarts tegenover een verslaggever van Reuter, dat beide mannen zich in goede lichamelijke toestand bevinden en dat zij de spanning goed hebben doorstaan. Kapitein Carlsen had kort nadat hij was opgepikt een radiotelefonisch ge sprek met zijn ouders, die in een hotel te Falmouth op hem wachtten. Hij deelde hun mee, dat alles in orde was. Zijn echtgenote hoorde het nieuws van de redding via ds Kirkegaard Jensen van de Deense Lutherse Kerk te Perth Amboy (New Jersey). Zij was sinds verscheidene dagen ongesteld tenge volge van de spanning over het lot van haar man. CRITIEK VAN FRANSE BLADEN. Het rechtse Franse „Paris-Presse" en de onafhankelijke „Le Monde" hebben critiek uitgeoefend op het beleid van de gezagvoerder van de „Turmoil". Beide bladen verklaren, dat de „Flying Enterprise" zich op het tijdstip van ontmoeting met de Britse sleepboot dichter bij de Franse haven Brest dan bij de Engelse haven Falmouth bevond. Voorts schrijven zij, dat de Franse sleepboot „Abeille 25" eerder had moeten worden verzocht eveneens aan de sleep deel te nemen. De „Paris- Presse" vindt, dat „het de schijn heeft, dat er een fout is begaan", terwijl „Le Monde" van mening is, dat „typische Britse koppigheid en overdreven natio nale trots de gezagvoerder van de „Turmoil" een verkeerde beslissing nebben doen nemen". BELANGRIJKE BESLISSING TE PARIJS. Er zullen twee cyclotrons komen. „Het is de bedoeling, in Europese samenwerking, en wel onder auspiciën van de Unesco, te komen tot stichting van een Europees centrum voor atoom onderzoek, dat de beschikking zal krijgen over een cyclotron van 5 milliard electro volt en daarnaast ev. over een dergelijke machine van 500 millioen electro volt. Met deze apparatuur zal zuiver wetenschappelijk onderzoek ver richt kunnen worden. Over deze plannen zijn in December te Parijs be sprekingen gehouden en men is daar voorlopig tot een compromis gekomen, waaruit een internationale overeenkomst zal resulteren, die thans door een kleine commissie wordt voorbereid". Dit verklaarde de heer J. H. Ban nier, directeur van de Ned. Organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onder zoek in Den Haag, over de bedoeling van de gedachte inter-Europese sa menwerking op het gebied van de kernphysica. Op het ogenblik zijn in de V.S. twee cyclotrons van 5 milliard e.v. in aan bouw. Het eerste zal voltooid zijn aan het einde van dit jaar, het tweede in het volgende jaar. Zij zullen een bouw tijd nodig hebben gehad van vijf jaar. De kosten van zulk een apparaat, dat men dus ook in Europa wii bezitten, bedragen 15 millioen dollars. DE KOSTEN VOOR NEDERLAND. Het is de vraag, zo zei de heer Ban - nier, of Nederland de uitgave van een half millioen gulden per jaar over vijf of zes jaar zal kunnen dragen, maar het kwam hem voor, dat ons land zich in ieder geval aan de voorbereiding niet zal moeten onttrekken. Overwogen moet nog worden, waar het apparaat geplaatst dient te wor den waarbij men rekening moet hou- i k Te Parijs is medegedeeld, dat de toe stand van Generaal de Lattre de Tas- signy, Hoge Commissaris en opperbe velhebber in Indo-China, plotseling slechter is geworden en als ernstig moet worden beschouwd. Hij heeft gis teren het heilige oliesel ontvangen. Te Teheran is verklaard, dat de be sprekingen over Amerikaanse hulp aan Perzië zijn geschorst. De Russi sche- Hoge Commissaris in Oostenrijk heeft 51 politieke gevangenen uit het in de Sowjetzöne liggende strafkamp Stein vrijgelaten. West-Duitsland had in December j.l. in zijn betalings verkeer met de Europese Betalings Unie een overschot van ongeveer 42 millioen dollars. Generaal Sir Ge rald Templer, bevelhebber van 't mili taire gebied van het Verenigd Konink rijk, is Donderdagavond per vliegtuig uit Londen naar Canada vertrokken met een vertrouwelijke opdracht der Britse regering. Aan boord van de „Willem Ruys", die gisteren in Rotter dam arriveerde, bevonden zich, behal ve enige particuliere Indonesische stu denten, 25 Indonesische studenten in groepsverband. Zij komen voor reke ning van de Indonesische regering aan verschillende onderwijsinstellingen in Nederland studeren. goedwillende kan weten, dat dit nog niet eens een halve waarheid is. Echter, er staat nog een ander waar schuwingsbord langs deze weg naar eenheid. „Denk aan de torenbouwers van Babel!" staat hierop. Het is de waarschuwing van hen, die menen, dat dit zoeken naar eenheid in strijd is met Gods gebod. Hierover morgen een enkel woord. DE „KAREL DOORMAN" NAAR DE WEST. Gistermiddag heeft het vliegdek- schip Karei Doorman" de haven van Rotterdam verlaten voor zijn reis naar West-Indië. Aan boord van het schip bevinden zich ook 12 „Firefly"-vliegtuigen, vor mend het eerste squadron van de Ma rine Luchtvaartdienst, die op Bonaire zullen worden uitgeladen en op de Ned. Antillen zullen worden gestation- neerd. Voor de geestelijke verzorging zijn pater Bots en ds F. Colenbrander aan boord. Vliegtuig in Wales neergestort. Een „Dakota" van de lijn Dublin Northolt (Londen) is Donderdagavond boven Wales omlaag gestort. Veron dersteld wordt, dat 20 personen om het leven zijn gekomen. Te middernacht was het wrak nog niet gevonden. den met goedkope stroom, voldoende behuizing, de aanwezigheid van een grote universiteit in de omgeving enz. Een aanbod van Denemarken is aan vaard om een internationale groep theoretische physici te laten werken in het phijsische instituut van prof. Niels Bohr te Kopenhagen. Een tweede aan bod, waarvan gebruik werd gemaakt, was het Britse: gebruik te maken van het middengrote cyclotron te Liver pool van 450 millioen e.v. Daarnaast zullen tegelijkertijd werkgroepen aan de arbeid gaan om de gro,e apparaten te ontwerpen. IN KOREA GESNEUVELD. De regering maakt bekend, dat tot haar leedwezen tijdens ge vechten in Korea zijn gesneu veld: Op 22 December 1951 de sergeant G. Teunissen, afkomstig uit Bandoeng. De sergeant was ongehuwd en afkomstig van het regiment grenadiers en jagers. Op 4 Januari 1952 de eerste luitenant J. G. H. Gunning, af komstig uit Diepenveen. Hij was gehuwd en afkomstig van het regiment Oranje-Gelderland. De besprekingen te Fanmoendjon. Communisten geven lijst met namen van krijgsgevangenen. Op de bijeenkomst van de subcom missie voor de krijgsgevangenen te Panmoendjon heeft de Noord-Koreaan- se generaal Lee Sang Tsjo schout bij nacht Libby een lijst met 7142 namen van Zuid-Koreaanse krijgsgevangenen gegeven, waarom het geallieerde op perbevel had gevraagd. Libby heeft Lee meegedeeld, dat het opperbevel van de V.N. nog werkt aan de lijsten, waarom de communisten reeds enige malen hebben gevraagd en hem beloofd, zo spoedig mogelijk de 44.000 namen te zullen verschaffen. BIDAULT GEEFT HET OP. Georges Bidault heeft de hem door president Auriol verstrekte informa tieve opdracht tot het vormen van een nieuwe Franse regering teruggegeven. Amerikaans vrachtschip „Pennsylvania" in nood. Het Amerikaanse vrachtschip „Penn sylvania" met 46 man aan boord, heeft van het Noorden van de Stille Oceaan een S.O.S. uitgezonden. Het schip, dat op weg is naar Japan, meldde dat het een scheur heeft in één van zijn zij kanten, dat de stuurinrichting onklaar is geraakt en water de machinekamer en een ruim binnenstroomt. De deklading raakt los door stort zeeën en de boeg ligt laag in het wa ter. De opvarenden schijnen het schip te hebben verlaten. Vandaag eerste ontmoeting der delegaties. Naar het A.N.P. verneemt zal van middag om drie uur de eerste officiële ontmoeting van de Nederlandse en In donesische delegaties worden gehou den. Na afloop zal een gemeenschappe lijke verklaring volgen. De minister-president, dr Drees, zal vanavond van Schiphol vertrekken voor zijn on-officieel bezoek aan de Verenigde Staten van Amerika. Op het programma komen oa. voor een lunch met president Truman en een reis naar Pittsburgh. De minister-president zal o.a. aan zitten aan een diner van de Neder landse club in New York en een be zoek brengen aan burgemeester Vin cent R. Impelliteri. In Washington zal or Drees een be zoek brengen aan pres.dent Truman en aan de minister van Buitenlandse Zaken, Dean Acheson, en aanzitten aan een lunch met de president en verscheidene leden van het Kabinet. Dr Drees zal tevens een informeel be zoek brengen aan het Kapitool en aan een militair trainingskamp in de om geving van Washington. Tenslott zal dr Drees het diner bij wonen, dat ter gelegenheid van de jaarlijkse toekenning van de Willem de Zwijger-prijs wordt gegeven. LEG KOUS EN KRANT.... Sportieve radiostrijd tussen twee christelijke kweekscholen. De leerlingen uit de derde klas van de Chr. Kweekschool voor Zeeland te Middelburg hebben gisteravond in een sportieve strijd voor de N.C.R.V.- microfoon de leerlingen uit de derde klas van de Chr. Kweekschool, de Da Costaschool te Haarlem, met 368325 punten verslagen. En dal is geen kleinigheid, want we geven het u te doen om met een koptelefoon op en zo'n soort bloemenvaas de microfoon midden op de tafel binnen de vijftien seconden het antwoord te geven op vragen als „een spreekwoord met „wal" er in" en „tussen welke twee plaatsen maakte Abraham zijn eerste lange reis?". Nu, Guus Bertijn uit Vlissingen, Tonny Ollebek uit Terneuzen, Dien Jobse uit Goes, Joban Kouwer uit Wissekerke en de tweeling Jacob en Izaak de Boo uit Kats wisten het en juist met deze vragen brachten zij hun a.s. collega's uit Haarlem en omgeving een verpletterende nederlaag toe. Het huis van de heer J. A. van Ben- nekom, directeur van de Chr. Kweek school te Middelburg, was ingericht als een kleine studio. Het moet de gast vrouw wel geduizeld hebben met al die apparaten in huis. Maar de technici van de N.C.R.V. werkten perfect en geen enkele wanklank werd de aether Als gevolg van de in 1951 sterk geste gen prijzen van voor de spoorwegen on misbare grond- en hulpstoffen alsmede kolen en electrische energie, hebben de Ned. Spoorwegen zich genoodzaakt ge zien per 1 Febr. a.s. tot een .partiële verhoging van reizigers- en goederen tarieven. De verhoging der reizigers tarieven betreft de tarieven voor af standen van 22 km. en hoger, zodat de prijs van de meeste trajectkaarten on gewijzigd blijft. Voor enkele reizen loopt de vernoging van 22 km. af ge leidelijk op van 4 pCt tot 15 pCt bij 150 km., waarna dit percentage weer daalt. Voor retours loopt de verhoging op van 3 pCt tot 15 pCt bij 150 km., waarna ook hier een daling intreedt. De verhoging van het tarief der week kaarten is tot het uiterste beperkt. Zij bedraagt gemiddeld 1.8 pCt. De prijzen van algemene abonnementskaarten gaan ongeveer 6 pCt omhoog. Het ta rief der jeugdkaarten blijft onveran derd. Bijscholingscursussen voor wijkverpleegsters. Het ligt In ue beuoeimg van de Zeeuw se vereniging „Het Groene Kruis" bin nenkort, dank zij de steun van het Prae- ventiefonds, ook in onze provincie op enkele plaatsen cursussen te geven voot de bijscnolmg van de wijkverpleegsters. Over 't programma en over de meest geschikte plaatsen wordt nog overleg gepleegd. Het ligt ln het voornemen, dat zo'n cursus op 6 middagen wordt gehouden en dat onderwerpen zullen worden behandeld, die voor de wijkver pleegsters en haar werk van groot be lang zullen zijn. Door de lastige geografische ligging van Zeeland is het organiseren van de ze cursussen niet gemakkelijk en zijn de kosten vrij hoog. Met het subsidie van het Praeventlefonds komt men er lang niet. Het hoofdbestuur van het Groene Kruis zou echter graag zien, dat de zus ters deze cursus gratis zouden kunnen volgen. Het ls al een zware opgaaf het werk zó te regelen, dat zij er 6 keer uit kunnen breken. Voorgesteld wordt, dat de verenigingen per zuster b.v. f6. bijdragen en dat de Prov. Vereniging de rest bijpast. ingezonden, maar nagenoeg alleen maar goede antwoorden van de Zeeu wen. Zij waren streng, die technici, want toen de werkelijke uitzending begon (eerst had een proefwedstrijd plaats gehad, die de Zeeuwen ook al hadden gewonnen), werden de heer Schouten en zijn slachtoffers alleen in de kamer achtergelaten. En daar za ten ze dan met hoofden als boeien. Eerst was daar nog dat zenuwslopende voorwoordje uit de studio in Hilver sum, dat deze avond wel extra lang duurde. De wedstrijd begon en onmid dellijk had Zeeland een flinke voor sprong genomen. Het scoreverloop tij dens de eerste helft van de wedstrijd was 19—38, 58—99, 98—130, 148—169, 148209, Zeeland won met glans! „Wat kunnen vijftien seconden nog lang duren", was het éné commentaar en een ander: „Gelukkig, dat het ant woord op die éne vraag in het dictaat stond". Hoe dit ook zij, de taart gaat naar Middelburg. En terwijl de leerlingen van de Chr. Kweekschool nog nafuifden in de wo ning van de directeur al gauw was de deur bestormd door medescholieren snorden de technici van de N.C.R.V. reeds in hun auto over de natte weg richting Holland en zij luisterden door de auto-radio naar het tweede gedeelte van de steravond, tijdens welke de Chr. Kweekschool even tevoren zo'n uitstekende indruk had gemaakt. MEN WIL HET AANTAL TOT 19 TERUGBRENGEN. Middelburg heeft een groot aantal grote en kleine buurtverenigingen. Bovendien is er een aantal straten, waar geen buurtvereniging bestaat. De Kon. Ver. „Uit het VolkVoor het Volk" heeft het plan opgevat het aantal buurtverenigingen door samenvoeging in te krimpen tot 19. Een commissie van vijf leden uit het centraal bestuur heeft een plan daartoe opgesteld. Dit werd Donderdagavond in een vergadering met afgevaardigden der bij de vereniging aangesloten buurtverenigingen besproken. In zijn openingswoord heette de voorzitter, de heer L. A. Schenk, o.m. burgemeester Bolkestein welkom. Hij deelde mede, dat een commissie, be staande uit de heren P. Bouman, L. M. Helder, L. M. Naaktgeboren, J. de Wolf en B. Jacobsen, het plan heeft voorbereid. De voorzitter meende, dat het werk der buurtverenigingen beter tot zijn recht zal komen, indien zij groter zijn. Door samenbundeling kun nen bovendien straten, waar er nu geen is, in het werk worden betrok ken. In verband met het bedanken van de buurtver. Spanjaardstraat drong hij er nog eens op aan, dat alle buurt verenigingen lid worden van „Uit het VolkVoor het Volk", daar deze dan meer kan doen by festiviteiten e.d. De burgemeester wees erop, dat een vereniging als „U.h.V.V.h.V." voor een stad onmisbaar is. Door het for meren van grotere buurtverenigingen komen er grotere mogelijkheden. Aan gezien de financiële toestand der ge meente moeilijk is, meende hij, dat er meer door het particulier initiatief zal moeten worden gedaan t.o.v. werken, die anders door de overheid kunnen worden uitgevoerd. In dit verband noemde de burgemeester de rijdbare muziektent en hulp der burgerij bij het maken van een zweminrichting. HOE HET WORDT. De heer Jacobsen vertelde aan de hand van een kaart, dat de 19 buurt verenigingen als volgt zijn gedacht: 1. Over de Seisbrug; 2. 'tZand; 3. Nieuw Middelburg; 4. Nadorst e.o. (Alle reeds bestaande verenigingen); 5. Noordweg e.o. (niet aangesloten); 6. Dampoort (w.o. Veerseweg e.o.); 7. Over het Ka naal (bestaat nog niet); 8. Stations straat e.o.; 9. Seisdam e.o.; 10. Klein Vlaanderen e.o.; 11. Molenwater e.o.; 12. Cirkeltje (enige straten rond de Abdij); 13. Dok en Dam e.o.; 14. Bas tion e.o.; 15. Spanjaardstraat e.o.; 16. Vismarkt e.o.; 17. Centrum (Markt e.o); 18. Penninghoek e.o.; 19. Bagijn- hof e.o. Op een vraag van de voorzitter, of men het in principe eens was met het vormen van grotere buurtverenigin gen, werd bevestigend geantwoord. Ook was men het erover eens, dat alle verenigingen bij „U.h.V.V.h.V." be horen aangesloten te zijn. Een sugges tie van de buurtver. Lange en Korte Delft om het winkelcentrum een an dere indeling te geven, zodat dit zich in één buurtvereniging kan verenigen, werd door het bestuur overgenomen. In principe ging men accoord, doch vele practische bezwaren werden naar voren gebracht. Waar nodig zal het centraal bestuur of de commissie met de besturen der buurtverenigingen, die worden, samengevoegd, gaan spreken. Daarna zullen de buurtverenigingsbe- sturen het plan aan hun ledenvergade ring dienen voor te leggen. M.A.C, „ïnterscaldes" voor Zuid en Noord-Beveland opgericht. Gisteravond kwam in hotel „De Pool" te Goes een aantal motorrijders en automobilisten uit Zuid- en Noord- Beveland bijeen, teneinde te trachten een motor- en autoclub op te richten. Uit de inleidende besprekingen bleek, dat reeds dadelijk na de bevrijding in Goes plannen bestonden om een mo torclub op te richten. Het aantal lief hebbers bleek toen echter te klein om deze plannen te verwezenlijken. Ook later werden enkele malen pogingen ondernomen, echter zonder succes. Thans meende men, dat het aantal liefhebbers voor deze sport gróót ge noeg was om een eigen vereniging te stichten. Duidelijk werd naar voren gebracht, dat hier van geen enkele ri valiteit t.o.v. enige andere club sprake was. Er gaven zich ruim 30 leden voor de nieuwe club op. Als naam werd ge kozen: M.A.C. „ïnterscaldes". Het voor lopige bestuur werd als volgt samen gesteld: mevr. E. de DreuSohier, Goes, de heren N. Filius, Kortgene; Theo Briefjes, Goes; R. v. d. Riet Kruiningen; A. Schrijver, Goes. In de wedstrijdcommissie namen zitting de heren W. v. d. Broeke, D. Lansen, S. Boone, C. Blok en J. Weststra te. De nieuwe club zal Zaterdag 19 Jan. a.s. een knobelrit in de omgeving van Goes houden. Voor deze rit werden nu reeds vele fraaie prijzen beschikbaar gesteld. Tenslotte kan nog worden medege deeld, dat de M.A.C. „ïnterscaldes" zich binnen enkele weken hoopt aan té sluiten bij de K.N.M.V. Schepen op schorren bij Bergen op Zoom weer vlot. Door het gunstige tij en mede door de sterke stroom zijn de motorschepen „Anjo" van de rederij Poglmann uit Hoogezand en „De Verwisseling" uit St. Philipsland, die een lading had wil len overnemen, van de schorren bij B. o. Zoom vlotgekomen. Men had de an kers met lange kabels het schor opge bracht om de schepen naar dieper wa ter te kunnen trekken. Toen ze een maal vlot kwamen, was dit werk spoe dig met succes bekroond en konden beide boten naar de Haven varen. Er was weinig schade. DE BILT ZEGT: Enige regen. Overwegend zwaar bewolkt met nu en dan enige regen. Matige tot krach tige zuidwestelijke tot westelijke wind. Ongeveer dezelfde temperatuur als Donderdag. I' I I f I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1952 | | pagina 1