„Flying Enterprise" gezonken, kapitein
Carlsen en stuurman Dancy in veiligheid
r
B||j(
Üuropees centrum voor atoom
onderzoek
SNIPPER
NIEUWS k
Dr Drees' reis
naar Amerika*
Middelburg maakte Haarlem in
Middelburg heeft teveel buurt
verenigingen
CT
■fin»
mm
m
a m
idwerken
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
De iange weg naar
eenheid
Na een harde strijd van 13 dagen
Zij sprongen van de schoorsteen in zee,
waarna de „Turmoil" hen oppikte
Truman zal Eisenhower niet
in de weg staan
„Frameggen" in Den Helder
aangekomen.
Gedeeeltelijke verhoging der
spoorwegtarieven
.1
Pagina '4
ijke
offie,
ruikt.
dom>
offie*
f
wenk
busje
asje op
luiting,
ad.
s Biscuits,
de oven,
roquant,
m verruk-
an smaak.
HKI11
Si
vacante be-
de Bree te
minuten: iVz-
lts lesuur van
lemeester van
■rschijnen van
Uitgave
Stichting „Zeeuwsch Dagblad".
Hoofdkantoor Goes, L. Vorststr.
90, Tel. 2438, bij geen gehoor voor
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren
Viissingen Van tier Manderestr.
40, Tel. 2754, Middelburg Korte
Noordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Ter-
neuzen Dijkstraat 2628.
ZEEUWSCH DAGBLAD
7e JAARGANG No. 2967
VRIJDAG 11 JAN. 1952
Abonnementsprijs j 0.44 per week, Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Directeur: (ACQ DE SMIT
-t" 8j Los^numtners^jT'cenY'11'* t Medewerkers: Mr W. F. E. baron van der Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes,
Advertentieprijs 19 cent per m.m. Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J.
Rubriek Kabouters 10 et. per woord Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes.
Op- en ondergang van
Zon en Maan.
Zaterdag: Zon op 8.47 u., onder
16.51 u. Maan op 16.54 u., onder
9.24 u. Volle Maan 5.55 u.
Hoogwater op Zaterdae 12 Jan.:
Vlissingen: 2.03 u. 1.86 m., 14.25
u. 1.90 m.; Terneuzen: 2.33 u.
2.05 m., 14.53 u. 2.09 m.; Wemel-
dinge: 3.50 u. 1.57 m., 16.09 u.
1.64 m.; Zierikzee: 3.35 u. 1.32
m., 15.58 u. 1.38 m.
11. Waarschuwingsborden.
OVERDRACHT van souvereiniteit
betekent gevaar!" dat is een
van de waarschuwingsborden, die op
gesteld zijn langs de weg, die de vrije
volken van Europa zullen moeten
gaan, willen zij tot de noodzakelijke
eenheid komen. Want zonder het los
laten, het aan de gemeenschap over
dragen van een deel van de souvereine
macht, waarover iedere vrije staat be
schikt, zal het nooit mogelijk zijn tot
een eenheid van handelen te komen.
Als voorbeeld willen wij ons in dit
artikel zoveel mogelijk bepalen tot het
plan-Pleven, de poging om te komen
tot een militaire gemeenschap, daar
dit plan duidelijker dan welk ander de
noodzaak van en de nadelen van de
souveremiteitsoverdracht illustreert.
Wil men met een Europees leger
kunnen opereren, dan zal dat leger
een opperpevel moeten hebben en net
zal ook geleid moeten worden door een
politieke macht. Het eerste zal direct
duidelijk zijn: twee generaais zullen
even moeilijk een leger kunnen aan
voeren als twee kapiteins een schip
kunnen besturen! Maar ook het twee
de is noodzakelijk, daar een leger
slechts een instrument is om politieke
doeleinden te bereiken. Als er een
Europees leger zal zijn, zal er dus ook
een Europese politiek gevoerd dienen
te worden. En de leiders van die poli
tiek zullen met macht moeten zijn be
kleed, daar het immers mogelijk kan
zijn, dat bepaalde omstandigheden on
middellijke beslissingen eisen. De mo
gelijkheid om eerst overleg te plegen
met de ministers der diverse landen
kan op een gegeven ogenblik ontbre
ken.
z.0 zal hei uus noodzakelijk zijn bij
de totstandkoming van een Europees
leger de soldaten onder een gemeen-
sciiappelijk opperbevel te stellen en de
politieke beslissingen aan een geza
menlijk gekozen uitvoerend lichaam
op te dragen. Wat zeggen wil, dat niet
ieder land meer souverein over zijn
eigen soldaten zal kunnen beschikken:
souvereiniteitsoverdracht zal biervoor
noodzakelijk zijn.
DAT WUOi-tD; souveieinneitsovci-
dracht, heeft vooral in Nederland
een heel slechte klank. Tegenstanders
van het Europese federalisme aarzelen
dan ook niet naar de gebeurtenissen in
Indonesië te verwijzen. „Zie zeggen
zij „op een ongelegen ogenblik heb
ben wij aan dat land de vrijheid, de
souvereiniteit geschonken. Het resul
taat is ellende voor Indonesië èn voor
.Nederland. Moeten wij nu op die weg
van souvereiniteitsoverdracht voort
gaan en in nog grotere ellende ko
men?"
Dit is een drogredenering. De fout
school n.l. niet in de souvereiniteits
overdracht als zodanig, maar in het
feit, dat men die souvereiniteit legde
in handen, die voor de taak van sou
verein nog niet berekend waren. De
ellende is niet voortgekomen uit het
geven van de vrijheid aan de Indone
sische volkeren, maar uit de omstan
digheid dat men die vrijheid heeft ge
geven op een tijdstip, dat die volkeren
daarvoor nog met rijp waren.
is derhalve de waarschuwing: „Over
dracht van souvereiniteit betekent ge
vaar!" overbodig? Kan men dat bord
langs de weg gevoegelijk weghalen?
Zeker niet! Want zoals er bij de over
dracht der souvereiniteit aan Indone
sië gevaren waren, zo is dat nu ook
mogelijk bij het streven naar een
Europese eenheid: men zal er nauw
keurig op moeten toezien, dat men die
souvereiniteit niet in verkeerde han
den legt. En daarvoor is die eerste
voorwaarde, die wij in ons beginarti-
kel stelden, zo belangrijk: er moet een
werkelijke eendracht zijn, anders is
geen enkele waarborg tegen het hier
boven genoemde euvel aanwezig. Zo
lang er animositeit bestaat tussen
Duitsland en Frankrijk b.v., zo lang er
een mogelijkheid bestaat dat óf Duits
land óf Frankrijk een kans krijgen om
dat Europese leger voor eigen doelein
den te gebruiken of de kolen- en staal
gemeenschap ten eigen nutte aan te
wenden, zo lang moet zeker een klein
land weigeren ook maar een stukje
van zijn souvereine rechten ai te staan.
KaN daT ooit aidoende gewaar
borgd worden? Was men na de
eerste wereldoorlog niet van mening,
da. men Duitsland volkomen de kans
op net ontketenen van een nieuwe oor
log iiad ontnomen en is het Hitier niet
in vijf jaar tijds gelukt das Reich weer
tot een wereldmacht te "maken? Hoe
kan men de vrede in deze wereld ooit
aidoende waarborgen?
Dat kan inderdaad met. Volgens de
beginselen van het pian-Schuman lijkt
het onmogelijk dat Duitsland ooit weer
zijn machtige industrie zal kunnen in
schakelen voor een derde oorlog tegen
zijn deelgenoten in dat plan. Maar vol
komen zekerheid heelt men nooit.
Maar.mag dit een bezwaar zijn om
naar een zo groot mogelijke zekerheid
te streven? Neen immers! We weten
dat er op deze aarde nog vele oorlogen
zullen woeden, de Bijbei laat ons daar
over niet in het ongewisse. Maar is het
niet desondanks onze plicht die oorlog
zo ver mogelijk uit te bannen? Daarom
mag men in deze niet afzijdig staan.
De pessimisten die zeggen: „Och, het
helpt toch niets, dus iaat maar!", die
verzaken hun plicht. Laten zij, die zo
critisch staan, dat toch vooral beden
ken. Het is zo gemakkelijk uit de
hoogte op al dat „domme, idealistische
gedoe" neer te zien het is heus ge
makkelijker dan zich met enthousias
me te geVen voor deze zaak, waarvan
men ae tekortkomingen zo goed ziet!
Ljisi' ZoU te ver voeren de plannen,
waaraan «ïen thans werkt, aan
een nauwkeurige beschouwing te on
derwerpen om te zien of ze inderdaad
het maximum aan waarborgen bieden
voor een juist gebruik van de daardoor
verkregen macht. Het zou ook te ver
voeren de bewering te weerleggen, dat
Nederland „nu al niets meer te vertel
len heeft over zijn eigen kolenmijnen
en dat een ander daarover maar vrije
lijk beschikt"! Over het plan-Schuman
s al zo veel geschreven, dat iedere
Na een strijd van dertien dagen met de elementen is Donderdagmiddag een
einde gekomen aan het drama van het Amerikaanse vrachtschip „Flying
Enterprise". De hoop van de heldhaftige kapitein Carlsen om aan boord te
kunnen blijven tot het schip in veilige haven zou zijn gesleept, vervloog, toen
de „Flying Enterprise" begon te zinken. De zee was zeer onstuimig en er
vielen zware slagregens. Carlsen en zijn Britse metgezel, stuurman Dancy
van de sleepboot „Turmoil", verklaarden zich bereid zich met een hefschroef-
vliegtuig van het zinkende schip te laten halen. Toen het vliegtuig echter
tengevolge van het slechte weer moest terugkeren, bleef Carlsen en Dancy
geen andere keuze dan in zee te springen. Zij waagden de sprong van de
top van de schoorsteen vlak voordat het schip omsloeg. Na vier of vijf mi
nuten zwemmen werden zij door de „Turmoil" opgepikt.
Ongeveer een kwartier na de mededeling, dat Carlsen en Dancy zich aan
boord van de „Turmoil" bevonden, werd gemeld, dat de „Enterprise" geheel
onder water verdwenen was.
Na het bericht, dat de „Enterprise"
begon te zinken, vormden de aanwe
zige schepen een nauwe ring om het
wrak, dat, met de achtersteven het
eerst, langzaam in de golven ver
dween. Tengevolge van de zware slag
zij en de hoge golven maakte de „En
terprise" water door de schoorsteen.
Om 16.12 uur (Ned. tijd) meldde de
Amerikaanse torpedobootjager „Wil-
lard Keith": „Er zijn genoeg schepen
in de buurt om Carlsen en Dancy te
redden". Om 16.16 uur: „De „Enter
prise" met tachtig graden slagzij nog
drijvende. Carlsen en Dancy staan aan
stuurboord van de stuurhut". Om 16.20
uur vroeg radio Landsend, of de red
dingsboot in zicht was, waarop de
„Willard Keith" ontkennend ant
woordde en meedeelde, dat de „Enter
prise" water maakte door de schoor
steen en dat de „Turmoil" en de „Dex
terous" zich in de onmiddellijke omge
ving van het zinkende-schip bevonden.
Om 16.30 uur meldde de „Keith":
„Carlsen en Dancy hebben na in zee
te zijn gesprongen een touwladder van
President Truman heeft verklaard
indertijd gemeend te hebben, dat ge
neraal Eisenhower een democraat was.
Thans wist hij echter, dat hij een repu
blikein was. Hij zei gaarne te zien, dat
Eisenhower zijn tegenwoordige post
zou handhaven „zolang dit nodig is"
en zolang hij, de president, van oor
deel was, dat hij zulks diende te doen.
Truman zou Eisenhower echter niet
in de weg staan, indien hij „alle mod
der en rotte eieren van een politieke
campagne" wenste. Zulks was Eisen
howers zaak. Hij had het diepste ver
trouwen in hem en dit was niet ver
anderd.
De president zei einge tijd voor de
aanvang van het republikeinse con
gres, begin Juli, bekend te zullen ma
ken, of hij zich al dan niet candidaat
zou stellen.
Om half twee is het Noorse s.s.
„Frameggen" de haven van Den Hel
der binnengesleept. Het is gemeerd,
nadat de Koninklijke Marine daartoe
vergunning had verleend, tegenover
het havenkantoor. Duikers zullen een
onderzoek instellen naar de schade,
waarna in Den Helder noodreperaties
zullen worden verricht. Daarna zal het
schip al of niet op eigen kracht naar
Rotterdam varen voor de definitieve
reparaties in het dok. De bemanning
blijft voorlopig aan boord.
De belangstelling voor de aankomst
in Den Helder was zeer groot niet al
leen van de zijde der inwoners. Uit tal
van andere plaatsen waren reeds van
morgen belangstellenden gekomen om
de aankomst van het schip mee te ma
ken.
de „Turmoil" bereikt en brengen zich
in veiligheid". Een minuut later: „De
„Flying Enterprise", die met de achter
steven wegzinkt, kapseist. Carlsen en
Dancy kijken van het dek van de
„Turmoil" toe".
VEILIG IN FALMOUTH.
De „Willard Keith" en de „Turmoil"
zijn gisteravond in de haven van Fal
mouth voor anker gegaan. Carlsen en
Dancy kregen, na medisch te zijn on
derzocht, een warme maaltijd en droge
pyama en gingen vervolgens aan boord
van de „Turmoil" te kooi.
Na zijn onderzoek verklaarde de ha
venarts tegenover een verslaggever
van Reuter, dat beide mannen zich in
goede lichamelijke toestand bevinden
en dat zij de spanning goed hebben
doorstaan.
Kapitein Carlsen had kort nadat hij
was opgepikt een radiotelefonisch ge
sprek met zijn ouders, die in een hotel
te Falmouth op hem wachtten. Hij
deelde hun mee, dat alles in orde was.
Zijn echtgenote hoorde het nieuws van
de redding via ds Kirkegaard Jensen
van de Deense Lutherse Kerk te Perth
Amboy (New Jersey). Zij was sinds
verscheidene dagen ongesteld tenge
volge van de spanning over het lot van
haar man.
CRITIEK VAN FRANSE BLADEN.
Het rechtse Franse „Paris-Presse" en
de onafhankelijke „Le Monde" hebben
critiek uitgeoefend op het beleid van
de gezagvoerder van de „Turmoil".
Beide bladen verklaren, dat de „Flying
Enterprise" zich op het tijdstip van
ontmoeting met de Britse sleepboot
dichter bij de Franse haven Brest dan
bij de Engelse haven Falmouth bevond.
Voorts schrijven zij, dat de Franse
sleepboot „Abeille 25" eerder had
moeten worden verzocht eveneens aan
de sleep deel te nemen. De „Paris-
Presse" vindt, dat „het de schijn heeft,
dat er een fout is begaan", terwijl „Le
Monde" van mening is, dat „typische
Britse koppigheid en overdreven natio
nale trots de gezagvoerder van de
„Turmoil" een verkeerde beslissing
nebben doen nemen".
BELANGRIJKE BESLISSING TE PARIJS.
Er zullen twee cyclotrons komen.
„Het is de bedoeling, in Europese samenwerking, en wel onder auspiciën
van de Unesco, te komen tot stichting van een Europees centrum voor atoom
onderzoek, dat de beschikking zal krijgen over een cyclotron van 5 milliard
electro volt en daarnaast ev. over een dergelijke machine van 500 millioen
electro volt. Met deze apparatuur zal zuiver wetenschappelijk onderzoek ver
richt kunnen worden. Over deze plannen zijn in December te Parijs be
sprekingen gehouden en men is daar voorlopig tot een compromis gekomen,
waaruit een internationale overeenkomst zal resulteren, die thans door een
kleine commissie wordt voorbereid".
Dit verklaarde de heer J. H. Ban
nier, directeur van de Ned. Organisatie
voor Zuiver Wetenschappelijk Onder
zoek in Den Haag, over de bedoeling
van de gedachte inter-Europese sa
menwerking op het gebied van de
kernphysica.
Op het ogenblik zijn in de V.S. twee
cyclotrons van 5 milliard e.v. in aan
bouw. Het eerste zal voltooid zijn aan
het einde van dit jaar, het tweede in
het volgende jaar. Zij zullen een bouw
tijd nodig hebben gehad van vijf jaar.
De kosten van zulk een apparaat, dat
men dus ook in Europa wii bezitten,
bedragen 15 millioen dollars.
DE KOSTEN VOOR NEDERLAND.
Het is de vraag, zo zei de heer Ban -
nier, of Nederland de uitgave van een
half millioen gulden per jaar over vijf
of zes jaar zal kunnen dragen, maar
het kwam hem voor, dat ons land zich
in ieder geval aan de voorbereiding
niet zal moeten onttrekken.
Overwogen moet nog worden, waar
het apparaat geplaatst dient te wor
den waarbij men rekening moet hou-
i k
Te Parijs is medegedeeld, dat de toe
stand van Generaal de Lattre de Tas-
signy, Hoge Commissaris en opperbe
velhebber in Indo-China, plotseling
slechter is geworden en als ernstig
moet worden beschouwd. Hij heeft gis
teren het heilige oliesel ontvangen.
Te Teheran is verklaard, dat de be
sprekingen over Amerikaanse hulp aan
Perzië zijn geschorst. De Russi
sche- Hoge Commissaris in Oostenrijk
heeft 51 politieke gevangenen uit het
in de Sowjetzöne liggende strafkamp
Stein vrijgelaten. West-Duitsland
had in December j.l. in zijn betalings
verkeer met de Europese Betalings
Unie een overschot van ongeveer 42
millioen dollars. Generaal Sir Ge
rald Templer, bevelhebber van 't mili
taire gebied van het Verenigd Konink
rijk, is Donderdagavond per vliegtuig
uit Londen naar Canada vertrokken
met een vertrouwelijke opdracht der
Britse regering. Aan boord van de
„Willem Ruys", die gisteren in Rotter
dam arriveerde, bevonden zich, behal
ve enige particuliere Indonesische stu
denten, 25 Indonesische studenten in
groepsverband. Zij komen voor reke
ning van de Indonesische regering aan
verschillende onderwijsinstellingen in
Nederland studeren.
goedwillende kan weten, dat dit nog
niet eens een halve waarheid is.
Echter, er staat nog een ander waar
schuwingsbord langs deze weg naar
eenheid. „Denk aan de torenbouwers
van Babel!" staat hierop. Het is de
waarschuwing van hen, die menen, dat
dit zoeken naar eenheid in strijd is
met Gods gebod. Hierover morgen een
enkel woord.
DE „KAREL DOORMAN"
NAAR DE WEST.
Gistermiddag heeft het vliegdek-
schip Karei Doorman" de haven van
Rotterdam verlaten voor zijn reis naar
West-Indië.
Aan boord van het schip bevinden
zich ook 12 „Firefly"-vliegtuigen, vor
mend het eerste squadron van de Ma
rine Luchtvaartdienst, die op Bonaire
zullen worden uitgeladen en op de
Ned. Antillen zullen worden gestation-
neerd.
Voor de geestelijke verzorging zijn
pater Bots en ds F. Colenbrander aan
boord.
Vliegtuig in Wales neergestort.
Een „Dakota" van de lijn Dublin
Northolt (Londen) is Donderdagavond
boven Wales omlaag gestort. Veron
dersteld wordt, dat 20 personen om het
leven zijn gekomen. Te middernacht
was het wrak nog niet gevonden.
den met goedkope stroom, voldoende
behuizing, de aanwezigheid van een
grote universiteit in de omgeving enz.
Een aanbod van Denemarken is aan
vaard om een internationale groep
theoretische physici te laten werken in
het phijsische instituut van prof. Niels
Bohr te Kopenhagen. Een tweede aan
bod, waarvan gebruik werd gemaakt,
was het Britse: gebruik te maken van
het middengrote cyclotron te Liver
pool van 450 millioen e.v. Daarnaast
zullen tegelijkertijd werkgroepen aan
de arbeid gaan om de gro,e apparaten
te ontwerpen.
IN KOREA GESNEUVELD.
De regering maakt bekend, dat
tot haar leedwezen tijdens ge
vechten in Korea zijn gesneu
veld: Op 22 December 1951 de
sergeant G. Teunissen, afkomstig
uit Bandoeng. De sergeant was
ongehuwd en afkomstig van het
regiment grenadiers en jagers.
Op 4 Januari 1952 de eerste
luitenant J. G. H. Gunning, af
komstig uit Diepenveen. Hij was
gehuwd en afkomstig van het
regiment Oranje-Gelderland.
De besprekingen te Fanmoendjon.
Communisten geven lijst met namen
van krijgsgevangenen.
Op de bijeenkomst van de subcom
missie voor de krijgsgevangenen te
Panmoendjon heeft de Noord-Koreaan-
se generaal Lee Sang Tsjo schout bij
nacht Libby een lijst met 7142 namen
van Zuid-Koreaanse krijgsgevangenen
gegeven, waarom het geallieerde op
perbevel had gevraagd.
Libby heeft Lee meegedeeld, dat het
opperbevel van de V.N. nog werkt aan
de lijsten, waarom de communisten
reeds enige malen hebben gevraagd en
hem beloofd, zo spoedig mogelijk de
44.000 namen te zullen verschaffen.
BIDAULT GEEFT HET OP.
Georges Bidault heeft de hem door
president Auriol verstrekte informa
tieve opdracht tot het vormen van een
nieuwe Franse regering teruggegeven.
Amerikaans vrachtschip
„Pennsylvania" in nood.
Het Amerikaanse vrachtschip „Penn
sylvania" met 46 man aan boord, heeft
van het Noorden van de Stille Oceaan
een S.O.S. uitgezonden. Het schip, dat
op weg is naar Japan, meldde dat het
een scheur heeft in één van zijn zij
kanten, dat de stuurinrichting onklaar
is geraakt en water de machinekamer
en een ruim binnenstroomt.
De deklading raakt los door stort
zeeën en de boeg ligt laag in het wa
ter. De opvarenden schijnen het schip
te hebben verlaten.
Vandaag eerste ontmoeting der
delegaties.
Naar het A.N.P. verneemt zal van
middag om drie uur de eerste officiële
ontmoeting van de Nederlandse en In
donesische delegaties worden gehou
den. Na afloop zal een gemeenschappe
lijke verklaring volgen.
De minister-president, dr Drees, zal
vanavond van Schiphol vertrekken
voor zijn on-officieel bezoek aan de
Verenigde Staten van Amerika. Op
het programma komen oa. voor een
lunch met president Truman en een
reis naar Pittsburgh.
De minister-president zal o.a. aan
zitten aan een diner van de Neder
landse club in New York en een be
zoek brengen aan burgemeester Vin
cent R. Impelliteri.
In Washington zal or Drees een be
zoek brengen aan pres.dent Truman
en aan de minister van Buitenlandse
Zaken, Dean Acheson, en aanzitten
aan een lunch met de president en
verscheidene leden van het Kabinet.
Dr Drees zal tevens een informeel be
zoek brengen aan het Kapitool en aan
een militair trainingskamp in de om
geving van Washington.
Tenslott zal dr Drees het diner bij
wonen, dat ter gelegenheid van de
jaarlijkse toekenning van de Willem
de Zwijger-prijs wordt gegeven.
LEG KOUS EN KRANT....
Sportieve radiostrijd tussen twee christelijke kweekscholen.
De leerlingen uit de derde klas van de Chr. Kweekschool voor Zeeland te
Middelburg hebben gisteravond in een sportieve strijd voor de N.C.R.V.-
microfoon de leerlingen uit de derde klas van de Chr. Kweekschool, de Da
Costaschool te Haarlem, met 368325 punten verslagen. En dal is geen
kleinigheid, want we geven het u te doen om met een koptelefoon op
en zo'n soort bloemenvaas de microfoon midden op de tafel binnen de
vijftien seconden het antwoord te geven op vragen als „een spreekwoord
met „wal" er in" en „tussen welke twee plaatsen maakte Abraham zijn eerste
lange reis?". Nu, Guus Bertijn uit Vlissingen, Tonny Ollebek uit Terneuzen,
Dien Jobse uit Goes, Joban Kouwer uit Wissekerke en de tweeling Jacob en
Izaak de Boo uit Kats wisten het en juist met deze vragen brachten zij hun
a.s. collega's uit Haarlem en omgeving een verpletterende nederlaag toe.
Het huis van de heer J. A. van Ben-
nekom, directeur van de Chr. Kweek
school te Middelburg, was ingericht als
een kleine studio. Het moet de gast
vrouw wel geduizeld hebben met al
die apparaten in huis. Maar de technici
van de N.C.R.V. werkten perfect en
geen enkele wanklank werd de aether
Als gevolg van de in 1951 sterk geste
gen prijzen van voor de spoorwegen on
misbare grond- en hulpstoffen alsmede
kolen en electrische energie, hebben de
Ned. Spoorwegen zich genoodzaakt ge
zien per 1 Febr. a.s. tot een .partiële
verhoging van reizigers- en goederen
tarieven. De verhoging der reizigers
tarieven betreft de tarieven voor af
standen van 22 km. en hoger, zodat de
prijs van de meeste trajectkaarten on
gewijzigd blijft. Voor enkele reizen
loopt de vernoging van 22 km. af ge
leidelijk op van 4 pCt tot 15 pCt bij
150 km., waarna dit percentage weer
daalt. Voor retours loopt de verhoging
op van 3 pCt tot 15 pCt bij 150 km.,
waarna ook hier een daling intreedt.
De verhoging van het tarief der week
kaarten is tot het uiterste beperkt. Zij
bedraagt gemiddeld 1.8 pCt. De prijzen
van algemene abonnementskaarten
gaan ongeveer 6 pCt omhoog. Het ta
rief der jeugdkaarten blijft onveran
derd.
Bijscholingscursussen voor
wijkverpleegsters.
Het ligt In ue beuoeimg van de Zeeuw
se vereniging „Het Groene Kruis" bin
nenkort, dank zij de steun van het Prae-
ventiefonds, ook in onze provincie op
enkele plaatsen cursussen te geven voot
de bijscnolmg van de wijkverpleegsters.
Over 't programma en over de meest
geschikte plaatsen wordt nog overleg
gepleegd. Het ligt ln het voornemen,
dat zo'n cursus op 6 middagen wordt
gehouden en dat onderwerpen zullen
worden behandeld, die voor de wijkver
pleegsters en haar werk van groot be
lang zullen zijn.
Door de lastige geografische ligging
van Zeeland is het organiseren van de
ze cursussen niet gemakkelijk en zijn
de kosten vrij hoog. Met het subsidie
van het Praeventlefonds komt men er
lang niet.
Het hoofdbestuur van het Groene
Kruis zou echter graag zien, dat de zus
ters deze cursus gratis zouden kunnen
volgen. Het ls al een zware opgaaf het
werk zó te regelen, dat zij er 6 keer uit
kunnen breken. Voorgesteld wordt, dat
de verenigingen per zuster b.v. f6.
bijdragen en dat de Prov. Vereniging de
rest bijpast.
ingezonden, maar nagenoeg alleen
maar goede antwoorden van de Zeeu
wen. Zij waren streng, die technici,
want toen de werkelijke uitzending
begon (eerst had een proefwedstrijd
plaats gehad, die de Zeeuwen ook al
hadden gewonnen), werden de heer
Schouten en zijn slachtoffers alleen in
de kamer achtergelaten. En daar za
ten ze dan met hoofden als boeien.
Eerst was daar nog dat zenuwslopende
voorwoordje uit de studio in Hilver
sum, dat deze avond wel extra lang
duurde. De wedstrijd begon en onmid
dellijk had Zeeland een flinke voor
sprong genomen. Het scoreverloop tij
dens de eerste helft van de wedstrijd
was 19—38, 58—99, 98—130, 148—169,
148209, Zeeland won met glans!
„Wat kunnen vijftien seconden nog
lang duren", was het éné commentaar
en een ander: „Gelukkig, dat het ant
woord op die éne vraag in het dictaat
stond". Hoe dit ook zij, de taart gaat
naar Middelburg.
En terwijl de leerlingen van de Chr.
Kweekschool nog nafuifden in de wo
ning van de directeur al gauw was
de deur bestormd door medescholieren
snorden de technici van de N.C.R.V.
reeds in hun auto over de natte weg
richting Holland en zij luisterden door
de auto-radio naar het tweede gedeelte
van de steravond, tijdens welke de
Chr. Kweekschool even tevoren zo'n
uitstekende indruk had gemaakt.
MEN WIL HET AANTAL TOT 19 TERUGBRENGEN.
Middelburg heeft een groot aantal grote en kleine buurtverenigingen.
Bovendien is er een aantal straten, waar geen buurtvereniging bestaat. De
Kon. Ver. „Uit het VolkVoor het Volk" heeft het plan opgevat het aantal
buurtverenigingen door samenvoeging in te krimpen tot 19. Een commissie
van vijf leden uit het centraal bestuur heeft een plan daartoe opgesteld. Dit
werd Donderdagavond in een vergadering met afgevaardigden der bij de
vereniging aangesloten buurtverenigingen besproken.
In zijn openingswoord heette de
voorzitter, de heer L. A. Schenk, o.m.
burgemeester Bolkestein welkom. Hij
deelde mede, dat een commissie, be
staande uit de heren P. Bouman, L. M.
Helder, L. M. Naaktgeboren, J. de
Wolf en B. Jacobsen, het plan heeft
voorbereid. De voorzitter meende, dat
het werk der buurtverenigingen beter
tot zijn recht zal komen, indien zij
groter zijn. Door samenbundeling kun
nen bovendien straten, waar er nu
geen is, in het werk worden betrok
ken. In verband met het bedanken van
de buurtver. Spanjaardstraat drong hij
er nog eens op aan, dat alle buurt
verenigingen lid worden van „Uit het
VolkVoor het Volk", daar deze dan
meer kan doen by festiviteiten e.d.
De burgemeester wees erop, dat een
vereniging als „U.h.V.V.h.V." voor
een stad onmisbaar is. Door het for
meren van grotere buurtverenigingen
komen er grotere mogelijkheden. Aan
gezien de financiële toestand der ge
meente moeilijk is, meende hij, dat er
meer door het particulier initiatief zal
moeten worden gedaan t.o.v. werken,
die anders door de overheid kunnen
worden uitgevoerd. In dit verband
noemde de burgemeester de rijdbare
muziektent en hulp der burgerij bij
het maken van een zweminrichting.
HOE HET WORDT.
De heer Jacobsen vertelde aan de
hand van een kaart, dat de 19 buurt
verenigingen als volgt zijn gedacht: 1.
Over de Seisbrug; 2. 'tZand; 3. Nieuw
Middelburg; 4. Nadorst e.o. (Alle reeds
bestaande verenigingen); 5. Noordweg
e.o. (niet aangesloten); 6. Dampoort
(w.o. Veerseweg e.o.); 7. Over het Ka
naal (bestaat nog niet); 8. Stations
straat e.o.; 9. Seisdam e.o.; 10. Klein
Vlaanderen e.o.; 11. Molenwater e.o.;
12. Cirkeltje (enige straten rond de
Abdij); 13. Dok en Dam e.o.; 14. Bas
tion e.o.; 15. Spanjaardstraat e.o.; 16.
Vismarkt e.o.; 17. Centrum (Markt
e.o); 18. Penninghoek e.o.; 19. Bagijn-
hof e.o.
Op een vraag van de voorzitter, of
men het in principe eens was met het
vormen van grotere buurtverenigin
gen, werd bevestigend geantwoord.
Ook was men het erover eens, dat alle
verenigingen bij „U.h.V.V.h.V." be
horen aangesloten te zijn. Een sugges
tie van de buurtver. Lange en Korte
Delft om het winkelcentrum een an
dere indeling te geven, zodat dit zich
in één buurtvereniging kan verenigen,
werd door het bestuur overgenomen.
In principe ging men accoord, doch
vele practische bezwaren werden naar
voren gebracht. Waar nodig zal het
centraal bestuur of de commissie met
de besturen der buurtverenigingen, die
worden, samengevoegd, gaan spreken.
Daarna zullen de buurtverenigingsbe-
sturen het plan aan hun ledenvergade
ring dienen voor te leggen.
M.A.C, „ïnterscaldes" voor Zuid
en Noord-Beveland opgericht.
Gisteravond kwam in hotel „De
Pool" te Goes een aantal motorrijders
en automobilisten uit Zuid- en Noord-
Beveland bijeen, teneinde te trachten
een motor- en autoclub op te richten.
Uit de inleidende besprekingen bleek,
dat reeds dadelijk na de bevrijding in
Goes plannen bestonden om een mo
torclub op te richten. Het aantal lief
hebbers bleek toen echter te klein om
deze plannen te verwezenlijken. Ook
later werden enkele malen pogingen
ondernomen, echter zonder succes.
Thans meende men, dat het aantal
liefhebbers voor deze sport gróót ge
noeg was om een eigen vereniging te
stichten. Duidelijk werd naar voren
gebracht, dat hier van geen enkele ri
valiteit t.o.v. enige andere club sprake
was.
Er gaven zich ruim 30 leden voor de
nieuwe club op. Als naam werd ge
kozen: M.A.C. „ïnterscaldes". Het voor
lopige bestuur werd als volgt samen
gesteld: mevr. E. de DreuSohier,
Goes, de heren N. Filius, Kortgene;
Theo Briefjes, Goes; R. v. d. Riet
Kruiningen; A. Schrijver, Goes. In de
wedstrijdcommissie namen zitting de
heren W. v. d. Broeke, D. Lansen, S.
Boone, C. Blok en J. Weststra te.
De nieuwe club zal Zaterdag 19 Jan.
a.s. een knobelrit in de omgeving van
Goes houden. Voor deze rit werden nu
reeds vele fraaie prijzen beschikbaar
gesteld.
Tenslotte kan nog worden medege
deeld, dat de M.A.C. „ïnterscaldes" zich
binnen enkele weken hoopt aan té
sluiten bij de K.N.M.V.
Schepen op schorren
bij Bergen op Zoom weer vlot.
Door het gunstige tij en mede door
de sterke stroom zijn de motorschepen
„Anjo" van de rederij Poglmann uit
Hoogezand en „De Verwisseling" uit
St. Philipsland, die een lading had wil
len overnemen, van de schorren bij B.
o. Zoom vlotgekomen. Men had de an
kers met lange kabels het schor opge
bracht om de schepen naar dieper wa
ter te kunnen trekken. Toen ze een
maal vlot kwamen, was dit werk spoe
dig met succes bekroond en konden
beide boten naar de Haven varen. Er
was weinig schade.
DE BILT ZEGT:
Enige regen.
Overwegend zwaar bewolkt met nu
en dan enige regen. Matige tot krach
tige zuidwestelijke tot westelijke wind.
Ongeveer dezelfde temperatuur als
Donderdag.
I'
I I
f I