'n wenk voor Kerst Gillette Stichting wegschap Hulst-de Paal uitgesteld tot zomerzitting. VAART DER STILTE Rotterdam heeft felle critiek op België en op de Nederlandse Regering. Men komt er niet door er veel over te praten en te schrijven! De Schelde-Rijn-ver binding. Als het niet anders kan, dan maar „vechttarieven". KUNST OP DE SCHOLEN. Een Cadadees komt om een kunstharf. Wintevzitting Pvov. Staten. Het nieuwe stierenreglement zonder stemming aangenomen. Ook Zondagsarbeid ter sprake in vergade ring van Staathuishoudkundigen. ONS FEUILLETON. Woensdag 19 December 1951 ZEEUWSCH DAGBLAD Eacjfna 3 „Als men nu denkt, dat w\j ons rustig in een hoekje laten drukken en ons maar als Joris Goedbloed alles laten welgevallen, dan vergist men zich. Botter dam zal pal staan en by iedere gelegenheid weer de Rotterdamse havenbelan- gen verdedigen. Kan het zonder vechttarieven ot premies voor het Belgische Industriële verkeer des te beter, maar moet het anders, omdat de regering ons In de steek laat, dan zal het ook anders. Laat men zich daarover in Den Haag, Antwerpen en in Brussel generlei illusies maken!'' Met deze felle woorden besloot Maandag de wethouder van financiën en voor het havenbedrijf van Botterdam, de heer J. van Tilburg, tijdens de behande ling van de algemene beschouwingen in de Botterdamse raad, zjjn rede naar aanleiding van de door de raadsleden gemaakte opmerkingen. En zoals deze slotwoorden waren, zo was de gehele rede: een scherpe aanval op het Belgische beleid ten aanzien van de Eijnvaart en een bitter re&uisitoir over de houding van de Nederlandse regering in deze, waarbjj vooral minister Stikker het moest ontgelden. De Rotterdamse wethouder begon met de motie in herinnering te roe pen, die een jaar geleden door de Rotterdamse raad is aangenomen naar aanleiding van de plannen over een Moerdijkkanaal. In deze motie werd gezegd, dat iedere beslissing voorbarig is, zolang niet na de totstandkoming en onder de volledige medewerking van de economische unie een diepgaand onderzoek is ingesteld ten aanzien van de vraag of de gemeenschappelijke economische belangen een ingrijpen in de bestaande structuur der vaar wegen noodzakelijk maken en de re sultaten van dit onderzoek in discus sie is geweest. In het begin van dit jaar nu is het rapport van de Belgisch Nederlandse bijzondere commissie voor de water wegen gepubliceerd. Spr. bracht hul de aan de Nederlandse leden van die commissie die kans hebben gezien de Belgische argumenten voor een Schelde-Rijhverbinding „in htm volle naakte onbeduidendheid in het dag licht te stellen". Technisch, economi sch en financieel is er van de Belgi sche documentatie niets overgebleven. De wethouder vervolgde: „Waar het juridische standpunt dus uit de dis cussie is geëlimenteerd, zou hoogstens een politieke wenselijkheid als uit gangspunt kunnen dienen. En hier wringt nu de schoen: zodra België zich uit andere hoofde sterk voelt, zoals in 1919 toen het zich ge steund wist door de grote geallieerde broers en na 1945, toen de economi sche ontreddering van Nederland stond tegenover de ongelooflijke eco nomische meevallers van België, o.m. tengevolge van het spoediger einde van de oorlog, toen bracht het al spoedig voordelen wel heel sterk aan zijn kant. Indien het Belgische volk inderdaad zo'n goede buur en vriend was als het beweert te zijn, dan had het van deze situatie geen gebruik gemaakt. Het te gendeel is het geval. Ik moge in het zelfde verband noemen de eenzijdige Belgische heffing van uitvoerrechten. Teleurstellend en erger. Indien wij nu inderdaad niet ver der zien dan de tegenwoordige moei lijkheden, dan tonen wij de neiging om te wijken voor Belgische deside rata en komen wij tot een compromis als door minister van den Brink aan vaard: geen Benelux zonder kanaal en geen kanaal zonder Benelux. Dit is echter „kortzicht-politiek". Ik bezig hier bewust deze formu lering, omdat de hedendaagse moei lijkheden zeker overwinbaar zullen blijken en er geen enkele aanwijzing is dat wij tegenover België voor een onoverzienbare reeks van jaren de Op instigatie van een commissie van leraren bij het V.H.O. en M.O. is Za terdagmiddag in het gebouw van de Rijks H.B.S. te Amersfoort een infor matieve bijeenkomst belegd, waar de moeilijkheden onder ogen werden ge zien, die zich voordoen bij het orga niseren van kunstmiddagen, resp. avonden voor de leerlingen van het voortgezet onderwijs. Vooral docen ten in de provincie en in de provin ciesteden hebben behoefte aan voor lichting omtrent datgene wat op kunstgebied voor hun leerlingen ge schikt is en wat zij, met de hun ten dienste staande middelen, kunnen bereiken. Besloten is een stichting op te rich ten, die een informatie- en werkcen trum zal zijn. Dit centrum zal be schikken over de nodige gegevens en tevens coördinerend, activerend en stimulerend kunnen optreden. Het bestuur overweegt de mogelijk heid aan het informatie- en werkcen trum een documentatiecentrum te verbinden, waarin zal worden nage gaan wat op talrijke scholen reeds ge daan wordt voor de aesthetische vor ming van de jeugd. Op grond van de verkregen gegevens zal het mogelijk zijn op uitgebreider schaal dan tegen woordig het geval is het kunstleven op de scholen voor voortgezet onderwijs te activeren, o.a. door uitwisseling van de prestaties van leerlingen, waardoor een belangrijke bijdrage kan worden geleverd tot de vernieuwing van ons onderwijs zonder dat hiermede grote kosten gepaard gaan. Syriërs beschoten Israëliërs op het meer van Galilea Zondagavond zijn drie Israëliërs, die op het meer van Galilea voeren, van de Syrische oever beschoten. Twee van hen werden gedood. Een derde werd gewond, doch hij wist het er levend af te brengen door op de bodem van het vaartuig te gaan liggen en te wachten tot het invallen der duisternis. Israël verzoekt in een scherp gestelde protestnota aan de Syrisch-Israelische wapenstilstandscommissie der V.N. de oimiddellijke bijeenkomst der commis si voor het bespreken van dit incident. Regering en Roode Kruis zorgen voor Kerstfeest der Ambonezen In alle 48 woonoorden der in ons land verblijvende Ambonezen zal de kerst boom branden. Deze wordt, tezamen met een kerstmaaltijd, vanwege het mi nisterie van Uniezaken en Overzeese Lijksdelen geschonken. Voor alle kinderen tot zes jaar heeft het Roode Kruis 50 gram breiwol ter beschikking gesteld. Kinderen en vol wassenen zullen voorts een zoete kerst- versnapering ontvangen. zwakke partner zullen zijn. Waarom dit defaitisme? Reeds menen velen een belangrijke conjuncturele wijzi ging te zien doorbreken; is het zo zo- ker, dat België uit een omslag zoveel beter te voorschijn zal komen dan Nederland? Maareen eenmaal gegraven ka naal wordt nooit meer dichtgegooid# dit zal volgens de wethouder betekenen een onherstelbare zaak, erger: een fout, waarop men niet meer zou kunnen te rugkomen, hoe graag men dit ook in een bepaalde toekomstige constellatie' zal wensen. Is het dan niet aangewe zen hier het voeren van een „langzicht- politiek'' te vragen? CRITIEK OP DE BEGERING. Hierna nam de heer van Tilburg de politiek der Nederlandse regering on der de loupe, en hekelde hij het feit, dat niet de Rotterdammer Brautigam ais onderhandelaar is aangewezen, omdat men van Belgische zijde tegen hem be zwaar maakte, terwijl men aan de Bel gische kant de Antwerpenaar als on derhandelaar heeft. Ook het door de regering aan de dag gelegde gebrek aan overleg met Rotterdam was een punt, dat ernstige critiek te verduren kreeg. „Thans, nu het spant zo zei de wethouderheeft men geen tijd tot voorafgaand overleg. De minister van Buitenlandse Zaken, de heer Stikker, niet, noch zijn staatssecretaris, noch zijn secretaris-generaal, noch een van de andere „gevolmachtigde ministers" of hoe de vele hoge functionarissen van zijn departement mogen worden genoemd. Antwerpen heeft niet opgehouden in Brussel te klagen dat kunnen wij Antwerpen helemaal niet kwalijk ne men. Evenmin kan men het een Bel gische regering euvel dulden, dat zij het voor haar eerste haven opneemt. Maar de Nederlandse ministers verge ten op het critieke ogenblik het meest voor-de-hand-liggende, n.l. Botterdam, de grote concurrent die het gelag moet betalen, te horen. En dan komt van de zijde van mi nister Stikker achteraf een onaan vaardbare verontschuldiging: „Geen tijd, geen gelegenheid". Al die heren die ik noemde, aldus spr., noch de heren van Economische Zaken, en van Verkeer en Waterstaat, hebben gele genheid Rotterdam op te bellen en op korte termijn een afspraak te ma ken. Het is verbijsterend in het jaar 1951 en ik hoop, dat hierover ook huiten Botterdam en vooral in de beide Ka mers der Staten-Generaal een golf van verontwaardiging zal opgaan. Veront waardiging over een zo kennelijk ont breken van beleid op het juiste ogen blik. Maar de Utrechtse professor weet van niets. Naar Keuter meldt heeft een man op leeftijd uit Victoria in Brits Columbia (Canada) zichzelf aangeboden als men selijk proefkonijn voor een experiment met het kunstmatig hart in Nederland. Hij bereidde zich vandaag voor op zijn vertrek naar Utrecht waar, naar hij zei, zijn hart zou worden vervangen door een door de Utrechtse professor Jan Jongbloed geconstrueerd kunsthart. Prof. Jongbloed heeft met zijn uit vinding geslaagde proeven op dieren ge daan, maar nog nooit op mensen. De man, die vroeg, zijn identiteit niet hekend te maken, zei dat hij een contract had getekend volgens het welk de professor vrij van schuld zou zijn voor het geval de operatie mocht falen. „Ik zou niet weten waarom ik het niet zou overleven", aldus de man. Volgens het contract zullen al zijn kosten van levensonderhoud ge durende twee jaar betaald worden, en mocht hij blijvend invalide wor den, dan zal er voor ziekenhuisver- pleging worden gezorgd. „U moet niet denken dat ik gek ben", zei de man verder, „of dat ik me alleen voor de financiële kant van de zaak interesseer. Ik doe het ge deeltelijk omdat ik het lot van mijn zoon indachtig ben, gedeeltelijk om anderen hoop te geven. Zijn zoon was in de tweede wereldoorlog gestorven op een schip op zee, nadat hij was afgekeurd voor militaire dienst we gens een te zwak hart. Naar aanleiding van dit Reuterbe- richt heeft het A.N.P. inlichtingen in gewonnen bij prof Jongbloed. Deze ver klaarde zeer nadrukkelijk, nergens van te weten. Maandagmorgen is de uitgifte '51 in de Noord-Oost-Polder een feit gewor den. Een lijst met de namen van 129 nieuwe pachters van landbouwbedrijven is» hekend gemaakt. (Ingez. mededeling, advert.) Geef hem een Gillette veiligheidsscheerapparaat ids 50 jaar u 'n Gillette een neer welkom geschenk. JUNIOR ARISTOCRAT één-delig precisie-scheer- apparaat met een Dispenser, (om snel de mesjes te kunnen verwisselen) bevattende 10 Blauwe Gillette sleufmesjes, in aantrekkelijk etui van kunstleer. Prijs f7.75. Andere practische geschenken: Gillette apparaten in prijzen van f 1^ tot f 20.-., Dispensers met 20 Blauwe Gillette mesjes ook loa verkrijgbaar a f 3.-. Nadat de voorzitter jhr mr A. F. C. de Casembroot in de winterzltUng van de Prov. Staten gistermorgen wijlen de oud-Commissaris der Koningin, jhr mr J. W. Quarles van Ufford, had herdacht, zijn de Staten aan de afwerking van de agenda begonnen. Met een meer dan bewonderenswaardige snelheid gingen bijna alle voorstellen onder de hamer door. Alleen de Stichting van het Weg schap Hulstde Paal leverde een aardig steekspel op tussen de K.V.P.-fractie- leider, de heer P. V. M. Vercauteren, en het lid van Ged. Staten, de heer C. Hamelink. De heer Hamelink moest het loodje leggen, want op voorstel van de heer Vercauteren besloten de Staten met 18 tegen 16 stemmen de vast stelling van het ontwerp-beslult, waarbij het wegschap werd opgericht, aan te houden tot de zomeTzitting. Gillette S3 Een goeie morgenbegint met Gillette I Naar productieverhoging. „Wij eerbiedigen uiteraard de Zondagsheiliging. Nu wordt van confessionele zijde gesteld, dat economische noodzaak wèl het werken op Zondag toestaat, maar alleen economische wenselijkheid niet. Nu is het grote probleem hierbij, dat de grens tussen noodzaak en wenselijkheid uiterst vaag en moeilijk te trekken is!" Tot deze verzuchting kwam de kabinetschef van minister Albregts, de heer Pen, Zaterdag toen hij tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Vereniging voor Staathuishoudkunde in debat trad met de beide prae-advi- seurs over het in deze vergadering aan de orde zijnde onderwerk: „De opvoering van de productiviteit. Het was trouwens niet de enige i perkende bepalingen, noch voor de verzuchting: een der prae-adviseurs, werknemers, daar men geen loon meer Prof. Ir B. W. Berenschot, had zich naar prestatie kent en er geen of wei- al eerder afgevraagd of het niet be ter was al dat gepraat en geschrijf over productieverhoging nu maar eens achterwege te laten en die tijd te be steden aan het werkelijke opvoeren der productie! Zij het dan misschien op bescheidener schaal, maar wel met een onmiddelijk effect! De 17 sprekers die van de voorzitter, Ir H. L. Keus, het woord verlangden, waren het over het algemeen wel met deze opvattin gen eens. En men was het er ook over eens, dat productie-opvoering alleen maar kan slagen als daarvoor een bepaald „geestelijk klimaat" wordt geschapen, een soort sfeer, die ieder bewust maakt, dat de productie om hoog moet. „Maar dan moeten er ook prikkels z(jn om de productie te verhogen!'' zei een der sprekers. En die zijn er niet, noch voor de ondernemers, die gebukt gaan onder zware lasten en allerlei be nig differentiëring in de lonen is''. Hierover kwam Prof. Koopmans in debat met de twee prae-adviseurs, mr J. A. Berger. Mr Berger had grote aandacht besteed aan het „prestatie- loon" en een goed opgebouwd loon systeem met objectieve prestatiebelo ning bepleit. Dit achtte de professor niet goed mogelijk. Een goed opge bouwd loonsysteem vraagt minimum lonen. Stijgt de behoefte dan stijgen ook die lonenen gaan zij, die naar Deviezenreisregeling en autotoerisme. De K.N.A.C. heeft zich in verband met de bekendmaking van de devie zenreisregeling voor 1952 tot de direc tie van de Nederlandsche Bank' ge richt met het verzoek de toe te ken nen autovergoeding, welke thans f 2000 bedraagt en alleen aan de eige naar van de auto wordt verschaft, in overeenstemming te brengen met de zeer sterk gestegen bedrijfskosten. Rekening houdende met kleine voorzieningen zou men met dit be drag hoogstens, bij de sterk gestegen benzineprijzen, een afstand van on geveer 2000 km. kunnen afleggen. Voor hen, die per auto naar Madrid of Lissabon willen reizen, bedragen de kortste kilometerafstanden echter resp. 3266 en 4568 km. Soortgelijke afstanden gelden ook voor bezoeken aan Klagenfurt in Oostenrijk, Stock holm in Zweden of Rome in Italië, welke dus practisch voor de autotoe rist onbereikbaar zijn, hoewel deze landen toch ook in de reisregeling zijn opgenomen. Deze situatie is aldus de K.N.A.C. in scherpe tegenstelling tot de andere vormen vah toerisme. prestatie beloond willen worden loon eisen stellen, want zij willen uiter aard meer verdienen, dan degenen, die minder prestaties leveren. En zo gaat men in een cirkel draaien. In zijn herdenkingsrede wees de Commissaris der Koningin op het af scheid, dat Jhr Quarles van Ufford op 23 December 1947 van de Staten nam. Jhr de Casembroot wees er op hoe zeer Jhr Quarles de goede verstand houding met de Zeeuwen op prijs stelde, wat hem zo herhaaldelijk bij lief en leed is betoond. Vooral de hartelijkheid van de be volking, betoond bij zijn verbanning naar Brabant, een hartelijkheid'waar aan zelfs een zeker risico was ver bonden, werd door hem dubbel op prijs gesteld. Wanneer wij een terugblik werpen op hetgeen tijdens zijn ambtsperiode tot stand is gebracht, dan is dat in derdaad een indrukwekkende lijst. Ik denk hierbij aan de enorme voor uitgang op het gebied van de wegen verbetering, provinciale bootdiensten, de P.Z.E.M., enz. Het verdroot hem zeer, zo vervolg de de Commissaris, dat hij het her stel van zijn door de oorlog zo zwaar geteisterde provincie, niet geheel heeft kunnen voltooien, maar wij allen zijn ervan overtuigd, dat onder zijn be wind de hechte grondslagen voor dit herstel werden gelegd. Hij ontzag zich geen moeite, wan neer het er om ging om iets voor Zeeland te bereiken. Ondanks het ge brek aan verbindingen na de bevrij ding, was hij daarvoor, in letterlijke zin, dag en nacht in de weer. Ik meen zelfs te mogen verklaren, dat hij hiervoor ten dele zijn gezond heid heeft opgeofferd, waardoor hij helaas zo kort van zijn zo welver diende rust heeft mogen genieten. Moge de waardering die hij aller- wege en niet in het minst ook van uw college voor zijn arbeid heeft mo gen ondervinden, een troost zijn voor zijn zo diep bedroefde familie, zo be sloot Jbr r3" Casembroot. LOF VOOK DE A.M.Z. Van de ingekomen stukken werd o.m. een verzoek van het Middel burgs Mannenkoor om subsidie in handen van G.S. gesteld. De wijziging van het Bezoldigingsbesluit Prov. ambtenaren werd z.h.s. aangenomen. Ook het voorstel tot wijziging van de Verordening tot regeling van de reis- en verblijfkosten van de leden van G. S., waardoor een billijker regeling ontstaat werd z.h.s. aanvaard. De heer D. W. Lindenbergh (V.V.D.) voorzag onbillijkheden en verzocht de terug werkende kracht van het besluit niet op 1 Januari 1950 te laten ingaan, doch op 1 Januari 1951. Toen het lid van O.S., de heer C. Philipse, hem ech ter verzekerde, dat de onbillijkheden, die zich zouden voordoen, in onder ling overleg tussen de betrokken le den van G.S. uit de weg zouden wor den geruimd, had ook de V.V.D.- woordvoerder geen bedenkingen meer. De aanvaarding van de door de mi nister van Verkeer en Waterstaat aan de N.V. Ned. Spoorwegen voorgestelde regeling betreffende de liquidatie van de N.V Spoorweg Mij. „Zuid-Beve land" leverde de heer J. S. Visscher (Arb.) stof tot spreken. Hij wees er op, dat er een en ander hapert aan de busverbinding GoesHoedekens- kerke, vooral omdat geen fietsen en kinderwagens kunnen worden ver voerd. Hij vroeg te bevorderen, dat de spoorverbinding tussen beide plaat sen weer zou worden hersteld. De heer Philipse zei in zijn antwoord, dat de minister ongetwijfeld bezwaren zou hebben tegen de spoorverbinding. Bovendien zijn er geen motorwagens meer, die vroeger de spoorwegverbin ding onderhielden. Hij bracht hulde aan de A.M.Z. voor de wijze, waarop deze maatschappij de busverbindingen op Noord- en Zuid-Beveland onderhoud. (Ingez. mededpling, advert.) NN.ALLEMAAL ZUANENBERG'S ROOKWORST..KOLOSSAAL} NA Her PLL2/ER/0 GLIJDEN OP GLADDE BAAN. TRACfESRTMOEVER OPROOKWORiTVANVE „MTTEZMfiH"/ „Ik had niet moeten gaan", zei hij. „Ik maak de hele boel kapot". Vorstermans kwam naast hem staan, vergevensgezind. „Wat maak je kapot?" vroeg hij belangstellend. „Dat met Marianne", antwoordde Karei. „Dat briefje, hier...." Hij reikte het verfrommelde papiertje over. Los van de aarde, hoog in de lucht en dan maar met z'n tweeën, kan een gesprek zo vertrouwelijk worden. „Wat!?" riep Vorstermans ver baasd. „Wat verbeeldt dat ding zich eigenlijk? Denkt ze soms, dat je om het simpele feit dat je op haar aar dige bekje verliefd geworden bent, geen ballonvaarten meer mag maken? Wat is dat voor een grap?" Karei staarde verlegen op het briefje. „Ik heb het beloofd", erken de hij. Vorstermans greep hem bij zijn schouders. „Kijk me aan Karei Bovenkamp", beval hij. „Wil je daar mee zeggen, dat je haar op de voor waarde gekregen hebt?" 't Bleef lang stil. Karei keek hem niet aan en antwoordde niet. Pas toen Vorstermans opnieuw bulderde en het klonk zo hard in de stille lucht „Zeg op!" knikte hij bedeesd en ver legen ja. Vorstermans schaterde. „Die is goed. Vorstelijk vind ik die mop: Ka- reltje geeft z'n toekomst voor de liefde. Man dat is een roman op zich zelf". Hjj zag de verwarring van de jonge ballonvaarder en direct bond hij in. „Kop op, kerel. Ik kan me best voorstellen dat je verliefd bent, maar je had zeker de mogelijkheid uitge sloten dat zij het ook was? Heus, dat meisje komt wel bij je terug." daar verwen je ze mee.... Stil nou eens even, man, je wilt toch niet be weren dat je er meer verstand van hebt, dan ik? Nou dan." „Ze komt niet terug, 't Is uit!" hield Karei bokkig vol, maar hij hoopte anders en was bereid om al les te geloven wat Vorstermans hem zou voorspellen. „Je wilt graag mar- GO VERBURG 27. „Vast niet", zei Karei. „Je kent haar niet. Ik had niet moeten gaan". „Luister nou eens heel eventjes naar mij: Waarom mag jij niet in die ballon? Nee, stil maarik begrijp dat best: Ze is bang. Is het niet zo?" Karei knikte opnieuw, maar hij deed-zijn mond open om haar hou ding te verdedigen. Vorstermans wenkte dat hij zwijgen moest. „Ik heb er geen bezwaar tegen dat ze bang is. Dat gaat wel over, als ze ziet dat het steeds goed afloopt", ging hij verder. „Het is in ieder ge val een bewijs dat ze zuinig op je is. En nou die belofte. Dat was natuur lijk erg dom, dat weet je allang. Je moet een vrouw nooit te veel beloven, telaartje spelen, daar zit hem de kneep. Ze zal er misschien even over heen moeten komen dat je ook nog een eigen mening hebt, maar dan komt ze terug. Let op m'n woorden. Zo, en nu gaan we ook nog een beetje plezier van de wedstrijd bele ven. Van onze collega's is geen spoor meer te ontdekken, wel?" Uit de „rote linnen tas van de mandbekleding, pakte Karei zijn ver rekijker. Voordat hij de tas opende woog hij het instrument liefkozend op z'n hand. „Zo, heb je een kijker aangeschaft?" bewonderde Vorstermans. Trots nam Karei de kijker uit «te tas. „Hier", zei hij, „van notaris Wiekheuvel gekregen. Pracht-ding, hè!" Hij zocht de horizon af. „Nee hoor, geen ballon meer te zien. Vreemd is dat." Vorstermans lachte zacht. „Mis schien is het niet zo erg vreemd", zei hij. „We zijn ineens naar de 1500 me ter gesprongen, want ik had nog een extra zak ballast overboord gezet. Ik was bang dat je anders het sprongetje nog zou wagen en mij op mijn eentje laten gaan." Karei gaf geen antwoord. Het was niet prettig om aan dat ogenblik te rug te denken. Hij kon er zich voor schamen. Gedachteloos gaf hij de kijker aan Vorstermans. Ook die keek, maar ner gens zag hij een ballon. 'tWas trou wens ook moeilijk, want de zon stond in het Zuid-Oosten, zodat ze de later opgestegen ballons niet zien konden tegen het felle licht. De lucht was wazig, zodat ook met de kijkers het zicht beperkt bleef. Ben beetje over de hand van de mand hangend keek Vorstermans naar de aarde. Beneden slingerde zich het grijs-wit van een beton weg in wijde bochten. Met de kijker ont dekte hij daarop stipjes, veel stipjes. „We hebben heel wat vossenjagers", vertelde hij. „Zeker omdat wij zo netjes de weg volgen." (Wordt vervolgd.) Nimmer" aldus het lid van G.S. „bereikten ons klachten. Er wordt, zo verzekerde hij, naar een oplossing gezocht om het vervoer van rijwielen en kinderwagens mogelijk te maken". Z.h.s. werd het voorstel daarop aan genomen. Het nieuwe reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland werd z.h.s. vastgesteld. HET WEGSCHAP. De behandeling van de stichting van het wegschap Hulstde Paal werd een Oost Zeeuwsch-Vlaamse aange legenheid De heer Vercauteren ver zette zich tegen de verdeling der on derhoudskosten, zoals die in het ont- werp-besluit was opgenomen. Hij wil de nader overleg met de lichamen, die.bijdragen moeten verlenen. Hij kreeg steun van de heer Poppe (K.V.P.), die zei, dat er 30 jaar is onderhandeld eer dit wegschap kon worden opgericht. Hij wees er voorts op, dat het gevaarlijkste stuk weg n.l. Graauwde Paal niet verbeterd wordt. Ook was hij van mening, dat met betrekking tot de weg Stoppel dijkBoskapelle wellicht de oplos sing van de wegverbetering zou kun nen worden gezocht in oprichting van een wegschap. De heer Hamelink, lid van G.S., voelde niets voor de sug- gestie-Vercauteren, die in eerste in stantie het artikel over de onder houdskosten uit het voorstel gelicht wilde zien. Hij zei, dat de gemeenten Graauw en Hulst met betrekking tot de verbetering van de weg Hulstde Paal meer hebben gedaan, dan zij wettelijk verplicht waren. „Over de verbetëring van de weg Graauwde Paal", zo zei de heer Hamelink tot de heer Poppe, „moet U in Graauw gaan praten!" Er ontspon zich een discus sie tussen de K.V.P.-fractieleider en de heer Hamelink, die resulteerde in het voorstel van eerstgenoemde om de oprichting van het wegschap aan te houden tot de zomerzitting. HAMERSTUKKEN. Met een sneltreinvaart werkte men zich door de agenda heen. Er werd subsidie verleend aan de Commissie ter bestudering van de sloot en grond waterstanden, de subsidieregeling op leiding gezinsverzorgster werd goed gekeurd evenals het verlenen van een subsidie aan de Stichting „Vrienden van het Ned. Costuummuseum" ta Amsterdam. De bijdragen in de kosten van herstel van monumenten van ge schiedenis en kunst werden voet stoots verleend. Het voorstel tot af wijzing van het verzoek om subsidie van de afd. Zeeland van de Ver. voor Ned. Gemeenten werd ingetrokken, daar een brief van de afd. was inge komen, waarin van het subsidiever zoek werd afgezien, omdat gebleken was, dat kosten, die moeten worden gemaakt voor het geven van advies aan G.S., kunnen worden gedeclareerd ter Griffie. Tot aller verwondering tenslotte werd het nieuwe Zeeuwse Stierenreglement z.h.s aangenomen. De vergadering werd daarna ver daagd, waarna in de middaguren de begrotingen werden behandeld. Daar wegens de dikke mist de veerdienst VlissingenBreskens gestremd was, ontbraken de Statenleden uit West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Ook de heer D. Kodde (S.G.P.), die lange tijd ziek is geweest, doch nu weer uit het zie kenhuis in zijn woning is terugge keerd, ontbrak. Hilariteit verwekte nog de mededeling van de voorzitter (dit naar aanleiding van opmerkin gen over het afrekenen van de koffie na de Statenzitting) dat voor ditmaal was besloten, dat G.S. de Statenleden de koffie aanboden! Ambtenaren mogen geen lid zijn van de C.P.N. De regering is overgegaan tot de sa menstelling van een nieuwe lijst van voor ambtenaren verboden verenigingen. Deze lijst omvat: de Communistische Partij Nederland, de Arbeidersbond voor Cultuur, het Algemeen Neder lands Jeugdverbond, de Nederlandse Vrouwen Beweging, de Eenheidsvak centrale en de daarbij aangesloten be- drijfsbonden. De regering heeft boven dien besloten de colleges van Gedepu teerde Staten en de colleges van B. en W. in overweging te geven de plaatse lijke verordeningen in deze, met het rijksambtenarenreglement in overeen stemming te brengen. KORTE BERICHTEN De A.N.W.B.-wegenwachten zullen op Eerste Kerstdag en op Nieuwjaarsdag niet op de weg zijn. Evenals andere ja ren, zullen ook ditmaal de „pechbevrij- ders" in staat worden gesteld, deze feestdagen in de huiselijke kring te vieren. Tot burgemeester van de gemeente Vlodorp en van de gemeente Melick en Herkenbosch, beide in Limburg gelegen, is met ingang van 1 Januari a.s. be noemd mr E. G. G. M. Rutten, thans werkzaam bij het E.T.I. in Limburg. In een chemische fabriek in de bin nenstad van Amsterdam, was Maandag een ketel, waarin zich hixachoo-gas be vond, gebarsten. Een 24-jarige chef be gaf zich, voorzien van een gasmasker en met een touw om het middel in de ketel om de schade op te nemen. De eerste twee malen verbleef hij zeven minuten in de ketel. De derde maal dat hij in de ketel ging deed hjj het touw af. Na korte tijd bemerkte een toezicht houdende arbeider dat de man niet meer bewoog. Twee arbeiders haalden hem uit de ketel, maar hij bleek reeds te zijn overleden. De beide arbeiders geraakten zelf ook buiten bewustzijn en moesten naar het Wilhelmina Gasthuis worden vervoerd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 3