r r..* Zuid-Afrika trekt zijn delegatie in de Ver, Naties terug Gratie voor de „beul van Amersfoort Mijnendienst van de Marine heeft taak volbracht zijn Minister in 't Veld acht huuiv verhoging noodzakelijk 'SNIPPER NIEUWS Reorganisatie van de Prov* Stoom bootdiensten op komst Beheerskwestie Zuid-West-Afrika oorzaak „Ik ben bezeten van de idee Irian V* Vlootrevue en détail Aanvaring voor Hoedekenskerke Laatste operatie vond plaats voor de Walcherse kust Pagina volle,zuivere een kostbaar ie gespreide eenoog met j|elaar. Band- 9 functies. hoger |üIS ANNEX VTS TE KOOP, tddellijke omge- ïoes, werkplaats I voor alle doel- Ichikt. Te aan- 1 jaar. Br. Eur. van dit Middelburg Ieente tENDSKERKE. m het gemeen- 's-H. Arends- t bekend, dat Staten dezer aebben goed- plan tot herzie- plan van uit- het dorp 's-H. plan ligt in kaarten uitge- ecretarie dezer bor een ieder hden, die be; het plan bij iben ingediend, en een maand de Koningin ;n. dskerke, fcr 1951. van het Ge- Jtebestuur, slenbaas. Missingen. SOOP: blEUWE 4SWONING um der stad. aanvaarden- ïschikbaar Tf jtaris Mr E* aai 11, Mld* Uitgavp; Stichting „Zeeuwsch Dagblad", Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 90, Te!. 2438, bij geen gehoor voor advertenties 2970, voor redactie 2135. Giro 274289. Kantoren j Vlissingen: Van der Manderestr. 40. Tel. 2754, Middelburg: Korte Noordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Terneu- zen; Dijkstraat 2628. ZEEUWSCH DAGBLAD ie JAARGANG No, 3045 Abonnementsprijs 4,55 p. kwartaal Franco per post ƒ4,65 Advertentieprijs 19 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct. per woord PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND DONDERDAG 13 DEO. 1951 Op- en ondergang van Zon en Maan. Vrijdag: Zon op 8.42 u., onder 16.26 Maan or 10.15 u. Maan u., >p 16.47 u., onder Hoofdredacteur: J. D. TROOSTHEIDE Medewerkers: Directeur: JACQ DE SMIT Mr W. F. E. baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; 3. Hommes, Nieuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse Goes; Drs 3. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes Hoogwater op Vrijdag 14 Dec.: Vlissingen: 2.21 u. 1.96 m., 14.38 u. 1.95 m.; Terneuzen: 2.52 u. 2.15 m., 15.06 u. 2.14 m.; Wemeldinge: 4.09 u. 1.68 m., 16.23 u. 1,67 m.; Zierikzee: 3.56 u. 1.42 m., 16.12 u. 1.41 m. De Zuid-Afrikaanse regering heeft besloten haar delegatie in de Algemene Vergadering der Ver. Naties terug te trekken. Dit besluit blijft van kracht zo lang de klacht van Zuld-Afrika tegen het optreden van de beheerschapscom- missie inzake het vraagstuk van het beheer over Zuid-West-Afrika niet op bevredigende wjjze is behandeld. Premier Malan zei, dat eveneens be sloten is het hoofd van de delegatie, dr Doenges, minister van Binnenlandse Zaken, terug te roepen voor het uit brengen van een mondeling rapport en voor verder overleg. Hij verklaarde, dat de Unie smadelijk behandeld en beledigd was. „In strijd Ili— V De toekomst van dit gewest* I. Oorzaak en gevolg. I-JET LEVEN gaat vandaag de dag 1 zo snel!" ziehier een uitdruk king, die ieder van ons wel eens in de mond neemt en die juist door dit vele gebruik het gevaar loopt versleten te raken. We zeggen het, maar de grote waarheid ervan dringt nog maar nau welijks tot ons door. „Regeren is vooruitzien" is ook zon uitdrukking en die gebruiken we maar al te graag, als we hen, die tot regeren geroepen zijn, eens ter verantwoording menen te moeten roepen over gemaak te fouten. Tussen deze beide uitdrukkingen is een zeer direct verband. Juist omdat we zo snel leven is het vooruitzien meer dan ooit de taak der regeerders. Opdat zij niet op het onverwacht tegenover een situatie komen te staan, die zij niet hadden zien aankomen en waar tegen zij geen maatregelen hebben ge nomen. Maar juist ook, omdat we zo snel leven, is dat vooruitzien, dat re geren, zo moeilijk geworden. Neem ons eigen land tot voorbeeld: een mensenleeftijd geleden nog maar was Nederland grotendeels een agra risch land, was er b.v. nog geen sprake van een industrie als Philips, die nu aan vele tienduizenden mensen werk en brood verschaft en die één der steun pilaren is van 's lands economie. Hoe zal het er over nog een mensenleeftijd uitzien, als onze kinderen mannen ge worden zijn en onze kindskinderen op het punt staan hun intrede te doen in de maatschappij 7 En dat is toch niet zo'n verre toekomst. Men mag toch wel aan een generatie de eis stellen, dat zij, voor zover mogelijk, zorgt voor haai- kinderen en' kindskinderen. Het is een zware eis, ongetwijfeld! Hoe zal men in een tijd als deze, waar in men minder nog dan vroeger zeker ls van de dag van morgen, een mensen leeftijd ver vooruit kunnen zien? Dat kan niemand. Maar desalniettemin rust op ons allen de taak, en speciaal op de schouders der regeerders, dusdanige plannen op te zetten, dat de toekomst van onze kinderen, naar menselijke be rekening althans, verzekerd lijkt. T N DIT BLAD is de vorige week een drietal artikelen gepubliceerd onder het opschrift „Om de toekomst van onze provincie", Interessante en leer zame artikelen, want hier werden cij fers en feiten gegeven en conclusies ge trokken, die tot nadenken stemmen. Daar was allereerst het verloop dei- bevolking in dit gewest. Sn acht jaar tijds hebben ruim tienduizend bewoners meer de Zeeuwse eilanden veriaten ('ar, er zich hebben gevestigd. Waarbij mag worden opgemerkt, dat dit ver trekoverschot in de laatste jaren een afnemende tendens vertoont. Daar staat tegenover, dat in die acht jaar tijds er een geboorteoverschot was van bijna 24.000 of 1,15 procent, een cijfer, dat laag ligt vergeleken bij de rest van Nederland. Wanneer men deze cijfers op zich laat inwerken, doemen tal van vragen voor de geest op. Hoe komt het, dat Zeeland een zo groot vertrekoverschot heeft en hoe komt het, dat er in de laatste jaren een dalende tendens is waar te nemen? En hoe komt het, dat het geboortecijfer in deze provincie zo laag ligt? Deze vragen heeft de schrijver van de ge noemde artikelen zich niet gesteld, om dat hij zich meer verdiept heeft in een nabije toekomst dan in datgene wat nog achter de gezichtseinder verborgen ligt. En toch is het zaak, hierop een ant woord te vinden, dat de waarheid zo dicht mogelijk benadert, wil men tot 'n toekomstpolitiek-op-de-iange-afstand komen. En dat is toch noodzakelijk, Natuurlijk is het voor ons allemaal be langrijk, dat Tholen b.v. nu al tobt met 'n structurele werkloosheid, maar min- Jtens zo belangrijk is het een antwoord le vinden op de vraag, of er niet de kans bestaat, dat over zeg 50 jaren, geheel Zeeland in deze toestand zal ver keren en of niet nu al maatregelen ge nomen moeten worden om dat te voor komen! met het Handvest der V.N. en de pro cedureregels is over ons hoofd heen contact gemaakt met personen uit Zuid- West-Afrika en Michael Scott, een al gemeen bekend vijandig en fanatiek buitenlander, die een agitator is". Rechten, volgens het Verdrag van Versailles toegekend, waren geschonden en de organisatie der V.N. had zich aan agressie tegenover Zuid-Afrika schuldig gemaakt. Reuter tekent hierbij aan, dat de vroegere kolonie van Duitsland, Zuid- West-Afrika, nog steeds de status heeft van mandaatgebied. Zuid-Afrika, dat sinds 1920 de mandaatmogendheid is, deelde in 1947 de V.N. mede, dat het van plan was het gebied in te lijven. De Alg. Vergadering verzette zich echter hiertegen. Een resolutie in de beheerschapscom- missie van de huidige Alg. Vergadering, ingediend door acht mogendheden, ver zoekt Zuld-Afrika de onderhandelingen over het betwiste gebied te hervatten. PRESIDENT SOEKARNO: „Onze delegatie naar Nederland on der leiding van prof. Soepomo moeten wij niet beschouwen als een loopjongen, die we naar de pasar sturen om een kain (31 kledingstuk) te kopen, terwijl wij intussen rustig op zijn terugkomst wachten", aldus president Soekarno in een rede in zijn paleis te Djakarta voor 3000 personen t.g.v. de herdenking der geboorte van Mohammed. „Er is geen enkele Indonesische lei der, die niet zegt, dat Irian vast en ze ker tot Indonesië zal terugkeren. Wij geloven, dat Irian eenmaal tot het grondgebied der Republiek zal behoren. Maar waarop baseren wij dit? God be loofde de profeet Mohammed glorie en overwinning, doch desondanks zette hij de strijd voort. Ik ben bezeten van de idee Irian en ik verlies het voorbeeld van de profeet Mohammed niet uit het oog!" Onderhandelingen te Panmoendjon weer op gang. De onderhandelaars der Verbonde nen hebben Woensdag te Panmoendjon Ingestemd met het Noordelijke voorstel voor inspectie achter de linies door neu trale waarnemers na het sluiten van een wapenstilstandsovereenkomst. Dé waar nemers zouden echter onder een mili taire wapenstilstandscommissie moeten staan. De Verbondenen hebben de Noorde lijken toegegeven, dat een vliegtuig van het commando der V.N. de neutrale zöne van Kaesong Dinsdag door onacht zaamheid van de piloot heeft geschon den. STICHTING BESCHERMING BEVOLKING IN OORLOGSTIJD. Op het departement van Binnenland se Zaken heeft ir Groothoff, directeur van de Staatsmijnen, gisteren het be stuur van een stichting geïnstalleerd, welke uit particulier initiatief geboren is en die zich ten doei stelt de bevor dering van de voorlichting van ons volk inzake de bescherming der bevolking In oorlogstijd. Begin van deze week zijn de Nobel prijswinnaars 1951 in Stockholm de Nobelprijzen ter hand gesteld. Prins Wilhelm feliciteert de schrijver Per Lagerkvist met het winnen van de literatuurprijs 1951. Op de Rijksweg MiddelburgGoes is gistermorgen tegen tal van automobi listen door de Rijkspolitie proces-ver baal opgemaakt wegens het lijden zon der groot licht, De Rijkspolitie zal ook in de toekomst streng optreden tegen hen, die zonder licht bij mistig weer rij den. en Kotalla had „een ziekelijke stoornis' is dus verminderd toerekeningsvatbaar! Bij wijze van gratie is de aan Kotalla opgelegde doodstraf ver anderd in levenslange gevangenis straf. De „beul van Amersfoort" is niet geheel toerekeningsvatbaar verklaard. Op 16 November 1948 begon het Bijzonder Gerechtshof te Amsterdam met de behandeling van de zaak te gen de ondercommandant van het concentratiekamp „Laan 1914" te Amersfoort, Kotalla. In de dagvaarding tegen deze man, die van 1943 tot 1945 In het concen tratiekamp was, stond onder meer vermeld, dat hij 100 gevangenen zou hebben neergeschoten. Het eindresul taat van het proces was, dat de tegen hem geëiste doodstraf door dc Bij zondere Raad van Cassatie werd be vestigd. Hoewel een naar aanleiding van ge- „ZEELAND IS ER NOG NIET ZO SLECHT AFGEK OMEN". (Van onze parlementaire redacteur). Minister in 't Veld heeft gisteravond in de Tweede Kamer medegedeeld, dat het wenselijk en nodig is-de huren op 145 tot 150 van het vooroorlogse peil te brengen. Dit was zjjn persoonlijke mening. Het regeringsstandpunt moet echter nog worden bepaald. Noodzakelijk gevolg zal zjjn, aldus de minister, dat 20 tot 25 van die huren zal worden afgeroomd voor nieuwbouw. Zonder compensatie zal deze huur verhoging echter niet voltrokken kunnen worden. Eventueel zal zjj in étappes moeten plaatsvinden. Onoverkomelijk vond hjj een huurverhoging niet, want zij betekent niet meer, bjj een volledige compensatie, dan een verhoging van het loon met ongeveer 8 AAR ONZE MENING zijn zowel het grote vertrekoverschot als het lage geboortecijfer te wijten aan het gebrek aan industrie. En dat er nauwe lijks industrie is, is voor een deel let wel: voor een deel! te wijten aan de behoudende aard van het Zeeuwse volk, dat met een zekere koppigheid vasthoudt aan deze gedachte„Onze provincie is een agrarische provincie en dat moet zo blijven!" Terwijl het toch niet zo heel moeilijk is te begrijpen, dat het niet zo k a n blijven! Op het ogen blik (bij een groot vertrekoverschot en een laag geboortecijfer dus!) is er een jaarlijkse bevolkingsaanwas van rond 1750 zielen. Dat betekent in een tijd perk van een mensenleeftijd een toe name van omstreeks 100.000. Hoeveel men in die jaren ook nog zal inpolderen, men zal er deze toename niet mee kun nen opvangen. Daartoe zal het nodig zi)n, dat Zeeland zich in de toekomst minder van de rest van het land zal afsluiten en dat het industrie gaat aan trekken. In enkele volgende artikelen hopen WÜ dit nader uit te werken. De minister heeft op vrij felle wijze zijn beleid verdedigd. „Men doet, alsof ik er de laatste jaren maar op los ge bouwd heb. Uiterst links en uiterst rechts ontmoeten elkaar als het gaat om afbrekende critiek. Men 'acht het oorbaar om de resultaten van mijn be leid als strikt onvoldoende te kwalifice. ren, zonder dat men daarvoor een zweem van bewijs heeft. Ik meen er recht op te hebben mijn beleid in deze moeilijke jaren in een goed daglicht te plaatsen", zo zei hij. De minister vertelde, dat er in de vier jaar van zijn beleid 180.000 wonin gen zijn gebouwd en daarenboven nog 10.500 duplexwoningen, terwijl er ook nog 5500 wooneenheden verkregen zijn door woningsplitsing. Gemiddeld zijn er dus 49.000 eenheden per jaar gereed ge komen. Ook de woningbezetting daalt weer. Deze bedroeg in 1938 voor het ge hele land 4,11 en thans 4,45. Voor Zeeland geldt het cijfer van 3,75, zowel voor 1988 als voor 1950. Een be wijs, aldus de minister, dat deze provin cie er niet zo slecht is afgekomen. Het volgend jaar zal het aantal ge bouwde woningen dichter bij de 50.000 dan bij de 40.000 liggen. Wat betreft de burgerzin-acties, zei de bewindsman, A De Hoge Commissaris voor de V.S. McCloy, heeft medegedeeld, dat West- Duitsland in plaats van een tekort te hebben aan zijn eigen in het binnenland geproduceerde kolen dit jaar bijna 11 millioen ton meer zal hebben voor bin nenlands verbruik dan vorig jaar. De nemarken zal een parate troepenmacht krijgen van één divisie van 18.000 man. Onder auspiciën van de Unesco zal te Parijs van 17 tot 21 December een con ferentie gehouden worden voor de stich ting van een centrum van atoomonder zoek in Europa. Het Russische schip tmandra" heeft de bemanning van het Belgische vaartuig „Jean Marie" aan boord genomen. De „Jean Marie" ver keerde in moeilijkheden in de Botnische Golf. Het wensbedrag van drie ton bij de inzameling voor de slachtoffers in de Po-vlakte is niet alleen bereikt, doch reeds met f25.764.overschreden. De bouw van het nieuwe stadhuis te 's-Gravenhage heeft tot nu toe volgens een raming ruim 17 millioen gekost. De gemeente Vlist in Zuid-Holland telt 491 inwoners. Deze hebben voor de wo ningbouw hijeengebraebt niet minder dan f 32.000.—, d.i. per inwoner f 65.17. dat het hier gaat om een laatste red middel. Al zün andere pogingen, ook in het Kabinet, om gelden te verkrijgen, hebben gefaald. Er is nog een tekort van 100 millioen gulden, maar door de activiteit van de gemeentebesturen zal dit een heel eind kunnen worden weg gewerkt. SOCIALE ZAKEN. In de middagvergadering vertelde Staatssecretaris Van Rhijn bij de be groting van Sociale Zaken, dat er geen reden is ongerust te zijn over de drei gende werkloosheidscrisis. De heer Suurhof (Arb.) diende nog een motie in om ook de ouden van da gen en de rentetrekkers in aanmerking te laten komen voor de jongste loon- ronde. Om de administratieve bezwaren te ondervangen vond hij het gewenst, dat men voor iedereen een gelijk be drag uitkeert. Deze motie was mede on dertekend door de AR. en de C.H.U. rezen twijfel aan de toerekeningsvat baarheid van Kotalla op last van deze Raad uitgebracht psychiatrisch rap port concludeerde, dat er geen ter men aanwezig waren ham geheel of gedeeltelijk als ontoerekeningsvat baar te beschouwen, heeft de veide- diger na de uitspraak aanleiding ge vonden een nieuw psychiatrisch rap port te doen uitbrengen, in verband waarmede de toenmalige minister van Justitie aan andere deskundigen ook zijnerzijds een rapport heeft verzocht. De gratieverlening is uitsluitend ge grond op de omstandigheid, dat deze beide, na de einduitspraak van de Bijz. Raad van Cassatie uitgebrachte psychi atrische rapporten, concludeerden tot verminderde toerekeningsvatbaarheid, resp. tot een zodanige ziekelijke stoor nis zijner geestvermogens, dat de hem ten laste gelegde en gepleegde feiten in het algemeen slechts in verminderde mate kunnen worden toegerekend. Op deze grond ls, ondanks de onmen selijkheid der gepleegde feiten, de ten uitvoerlegging van de zwaarste straf niet langer verantwoord voorgekomen. DIRECTEUR G. J. DE JONGE MET PENSIOEN. Gaan de tarieven op de Wester-Schelde omhoog? In hun antwoord op de vragen, die werden gesteld in de afdelingsvergadering der Prov. Staten over de begroting 1952 hebben Ged. Staten enkeie belangrijke mededelingen gedaan over de Prov. Stoombootdiensten. Zo werd meegedeeld, dat de directeur, de heer G. J. de Jonge, op 31 December a.s. met pensioen gaat. Stappen in de richting van een nieuwe benoeming kunnen nog niet worden ondernomen, omdat nog met het Rijk wordt gecorrespondeerd over de organi satie van de Stoombootdiensteii. Op een vraag over verhoging van de tarieven van de veerdiensten over de Wester-Schelde werd geantwoord, „dat er iets gaande is''. Concrete mededelingen konden nog niet worden gedaan. getrokken. Er wordt momenteel hard gewerkt aan een overzicht van kosten en moge lijkheid van uitvoering van een vaste oeververbinding. 'Breskens Veerdienst Vlissingen- in de mist. Tengevolge van de mist is de veer dienst tussen Vlissingen en Breskens zeer ongeregeld uitgevoerd. Ofschoon de boot met radar is uitgerust, kon men de haven van Breskens niet binnenvaren, doordat de toegang tot deze haven te nauw is. Vooral in de eerste avonduren heeft de boot slechts enkele malen ge varen. De kwestie van de verbindingen met Schouwen is uitvoerig besproken, waar bij o.m. werd medegedeeld, dat voor het goederenvervoer op de diensten Katse- veerZierikzee en KortgeneWol- phaartsdijk per 1 Januari niet langer betaald zal moeten worden. I.v.m. de geschillen met de R.T.M. werd erop aangedrongen het veer Anna Jacoba PolderZfjpe aan de provincie te trekken. Volgens GR. stuit dit op zoveel practische bezvvaren, dat daar van wel nimmer iets zal komen, om nog maar te zwijgen van de financiële con sequenties. G.S. delen echter mede, dat zij diligent blijven t.a.v. de verbindingen van Schouwen met overig Nederland. Wanneer men tot koplading zou kun nen komen op het veer ZijpeAnna Ja coba Polder, zouden de grootste ver keersmoeilijkheden opgelost zijn. WESTER-SCHELDE. Hoewel het aantal klachten vermin dert, werd de aandacht gevraagd voor de verbinding VlissingenBreskens. Men wilde wijziging brengen in de dienstregeling, doch G.S. hebben uitge rekend, dat verschuiving van de ver trektijden met een half uur zou mee brengen, dat o.m. vrijwel alle aanslui tingen te Breskens worden gemist, als mede vele treinverbindingen. Gelijk reeds herhaaldelijk is meegedeeld, laten de treinaansluitingen te Vlissingen te wensen over. Ondanks dat tal van in stanties hebben gezocht naar een op lossing ls deze nog niet gevonden, zon der dat het gehele verbindingssehema wordt ontwricht. Over de trage gang van zaken bij de kaartverkoop is even eens geklaagd. Men wilde rittenboekjes of -kaarten, doch volgens G.S. is zulks practisch niet uit te voeren. De uiteenlopende tarieven zjjn een bezwaar, doch G.S. pogen in het kader van de samenspreking met de regering' over de organisatie van de Stoombootdiensten tevens te geraken tot de vroeger bestaande uniformiteit der tarieven. NOORD-BEVELAND. Aan de verbinding Wolphaartsdjjk Kortgene is eveneens ruimschoots aan dacht geschonken. I.v.m. de bouw van de nieuwe boot, die in Juli 1952 in de vaart wordt gebracht, werd geïnfor meerd naar verbetering van het laden en lossen. Het voorzien van de boot van grote kleppen blijkt op grote bezwaren af te stuiten. Men zoekt thans een oplossing in de richting van het construeren van een beweegbare brug aan de steigers in Kortgene en Wolphaartsdjjk. Om zo spoedig mogelijk met de uitvoering van deze plannen, die nog in bewerking zjjn, te kunnen beginnen, hebben G.S. voor een brug te Wolphaartsdjjk f 90.500. en voor die te Kortgene f 99J500.uit- Verdi's Requiem klonk in Middelburgse Concertzaal. „Een liturgisch' werk gecomponeerd op de manier van een opera", zou men van Verdi's Requiem kunnen zeggen. Eq dan bedoelen we dit niet uiterlijk, maar dezelfde hartstocht, de dramatische fan tasie, die aan Verdi's beste opera s ten grondslag liggen, maken ook dit, werk tot één van de prachtigste voortbreng selen van de romantiek. Ze maken ech ter ook duidelijk, dat deze „dodenmis" niet voor de ltiurgie bedoeld is, maar voor de concertzaal. Maar ook daar kan men de ontroe ring ervaren, die zulk een meesterwerk opwekt. De Middelburgse zangvereni ging „Tot Oefening en Uitspanning" bracht het gisteravond in de Concert en Gehoorzaal te Middelburg. De bege leiding berustte bij de Ver. voor Instru mentale Muziek te Middelburg, ver sterkt met leden van het Gelders or kest. Als solisten traden op Corrie Bijs ter, sopraan, Watty Krap, mezzo-só- praan, John van Kesteren, tenor, en Peter de Vos, bas. Het koor had het hierin niet gemakkelijk. De geweldige dynamische effecten, die Verdi niet alt leen van het orkest, maar ook vein hei koor vraagt vergen de uiterste pres taties. En over het algemeen waren die prestaties ook goed. Heel mooie mo menten waren er, zoais bijv. het Sanc- tus en Libera me. Jammer was, dat lil sterke gedeelten het orkest zo domlr neerde, dat het koor practisch niet meer te horen was. De begeleiding was trou wens meermalen te sterk; jammer, want de prachtige toon van hout. en koperblazers was overigens bewonde renswaardig. En dan de solisten. Het hoge peil van de avond is zeker voor een groot deel aan hen te danken. Zoq- der aan één van hen tekort te doen, mogen we toch zeker wel de sopraan Corrie Bijster noemen, die een prachtig timbre heeft en een verbluffend volu me. En we zouden zeker niet mogeh eindigen zonder een woord van waar dering voor de nog immer vitale diri gent, de heer Caro, die koor en orkest eenvoudig, maar strak leidde, B. DE BILT ZEGT: Droog weer. Weersverwachting geldig tot vanavond. Aanvankelijk lichte tot matige vorst en op vele plaatsen mist. In de middag enkele verspreide opklaringen en tem peraturen oplopend tot iets boven het vriespunt. Zwakke tot matige wind tus sen Zuid en Zuidoost. Duitse matroos vrij ernstig gewond Gistermiddag omstreeks half vier is op de Wester-Schelde 500 meter uit de kust voor Hoedekenskerke het Noorse s.s. „Bengasi" in aanvaring gekomen met het Duitse s.s. „Olara Hugo Sti- nes". Het Duitse schip werd midscheeps geraakt juist ter hoogte van de machi nekamer en maakte snel water. Het werd op de plaat van Hoedekenskerke vastgezet. Bij de aanvaring werd één der opvarenden van het Duitse schip, de matroos Heinrich Thiedtje uit Ham burg, vrjj ernstig gewond. Hjj werd on- middelljjk naar het ziekenhuis Oostwal te Goes vervoerd. Zjjn toestand ls rede lijk. De „Bengasi" behoort aan de rederij Fred Olsen te Oslo. Het schip meet 2193 brt. Het kwam van Antwerpen. De „Clara Hugo Stines", 2623 brt. groot, is eigendom van de rederij Hugo Stines uit Hamburg en was op weg naar Ant werpen. Aan boord bevond zieh een aantal passagiers voor Mexico. het Noorse schip werd omstreeks vijf uur de haven van Terneuzen binnenge bracht. Het had ernstige schade aan de boeg opgelopen en kon zodoende het an ker niet gebruiken. De sleepboten „John F. Best" en „Walvisch" van de rederij Muller verleenden assistentie bjj het binnenvaren. Bjj het Duitse schip waren ter assistentie aanwezig de sleepboten „Schelde" en „Zuiderzee". Over de oor zaak van de aanvaring kon men ons niets mededelen. Er was geen mist. In de longroom, het offlciersverbljjf yan de mijnenveger „Vllestroom", lag een Engelse vertaling van „De Graaf van Monte Christo'' .op een broodrooster. Wjj houden niet van die graaf, maar we bannen ons voorstellen, dat hjj het prettig vond op deze broodrooster. Want, laten we het eerlijk bekennen, op de brug van de „Vllestroom'' was het gisteren blèr koud, zelfs ondanks het dubbel stel ondergoed, waarmee we ons speciaal voor deze tocht hadden omgord. De commandant van de „Vllestroom'', lt. ter zee H J. H. Over, was dan ook een goed gastheer, toen hjj ons naar beneden stunrde om een kop warme thee te nuttigen. Knus was het in deze longroom, waar een electrische kachel een heerljjke gloed verspreidde en waar de hete thee ons verkwikkend In de maag zakte. En op de brug stond de commandant, mat de afstand, die hem van de andere schepen scheidde en gaf zijn orders naar de roerganger beneden in de stuurhut. Vegen is een zeer eentonig bedrijf. Wie dat niet gelooft, moet maar eens een dag met een mijnenveger mee gaan. „De jongens zijn blij, als ze een mijn zien", zei de commandant ons en we kunnen ons dat voorstellen. Er viel ove rigens genoeg te vegen na de oorlog en nog. Wie weet, dat tijdens de oorlog van de Middellandse Zee tot aan de Witte Zee zo'n 616.000 van die gevaarlijke monsters zijn gelegd, zal dat begrijpen. Na de oorlog hebben dan ook alle oorlogvoerende naties afgesproken, dat ieder van hen de mijnen voor een ge deelte zou opruimen. Ook Nederland kreeg zijn taak en de marine veegde. Voor de Nederlandse kust van België tot aan Terschelling een strook van 20 mijl breed en benoorden Terschelling een vaargeul van 3 mijl breed. Niet minder dan 350 zeemijnen en 8350 anti- landingsmijnen werden er opgeruimd. Als nu dan nog een schip op een mijn loopt, bestaat er 99 kans, dat dit schip buiten de geveegde route is gaan varen, bijv. om een hoek af te snijden. VLOOTREVUE. Met dertien schepen werd gisteren geveegd. Het was in de door de mist heenbrekende zon een kleine vloot revue, toen het 6e en 2e flottielje mij nenvegers de haven van Vlissingen uit- koerste om In de Deurloo de laatste mij nen (die er overigens niet meer waren) op te ruimen. Het 6e flottielje onder commando van lt ter zee II G. Gieles en bestaande uit de schepen Texel- stroom, Marsdiep, Volkerak, Wester- Schelde en Vliestroom ging voorop, ge volgd door het 2e flottielje onder com- Gisteren heeft de Mijnendienst van de Kon. Marine zijn laatste veegdag in internationaal verband gehouden. Hiermede is een belangrijke na-oor- logse taak voor de veiligheid van de zeevaart afgesloten. Niet minder dan 2500 vierkante mijl water voor de Nederlandse kust is gedurende de laatste jaren door de Marine mijnen- Vrij gemaakt. Eén onzer redacteuren heeft de laatste operatie, die voor de Walcherse kust plaatsvond, op uit nodiging van de Marine meege maakt. Hfj geeft hiervan een repor tage. mando van lt. ter zee II Cornelisse en bestaande uit de Rozenburg, de Ame land, Beveland, Texel, Marken en de Terschelling. Het mijnenvegers-moeder- schip Hr Ms „Douwe Aukes" (in de marine zeggen ze „de ouwe Daukes", maar dat moet U maar niet verder ver tellen) bleef In Vlissingen liggen. VLAGGEN EN SEINEN. Daar stonden wij, landrotten, dan op de brug en keken vol ontzag naar al die vlaggen, die aan de mast werden gehe sen en naar het razendsnelle seinen met de seinlampen. Ach, dat gaat allemaal héél vlot op zo'n veger. Koers bepalen, mjjndetector uit, hamerapparaat uit, zwarte vlag omhoog, rode vlag omhoog. Dan weer een commando „koers wijzi gen met behoud van formatie" Het duizelt U? En toch is het een voudig tenminste als men het eenmaal wéét Wij wisten het evenmin. Maar onze gastheer verklaarde het. Er zijn twee soorten mijnen. Eén soort reageert op het geluid, dat de schroef maakt en een reageert op het magnetisch veld, dat een ijzeren vaartuig met zich mee torst. Ze hebben echter beide de gemene eigenschap precies te ontploffen als mén er boven vaart. De eerste omdat het ge luid van de schroef een ontstekingsap paraat in beweging brengt en de tweede omdat het magnetisch veld van Het schip een stroompje in de mijn opwekt dat eveneens een ontploffing tengevolge heeft. Snuggere koppen vonden een oplos sing. Zij maakten een apparaat dat er uitziet als een klok, doch waarin een hamer het geluid van de schroef na bootst honderd maal versterkt. Dit ge luld loopt onder water ver voor het schip uit en doet dan de zgn. „acous- tische mijn" op 400 meter afstand voor het schip ontploffen. Overigens bestaat het risico, dat dergelijke mijnen wat „doof" worden, een ouderdomskwaal; die echter tengevolge kan hebben, dat het ding vlak voor de boeg pas op het sterke geluid reageert en dan ontploft. Hetgeen natuurlijk niet zo prettig is! Als zo'n hamerapparaat buiten boord gehesen wordt, gaat een zwarte vlag omhoog tot tweederde. Wordt dit sein geheel gehesen, dan betekent het, dat de hamer in werking is. Benedendeks maakt dit apparaat een enerverend la waai. De magnetische nujnen pakt men an ders aan. Die laat men nl. achter het schip ontploffen. Daartoe wordt oen lange rubber kabel uitgevierd. Door deze kabel loopt een sterke electrische stroom, die achter het schip een sterk magnetisch veld opwekt van 125 yards lang en 180 breed. Juist door met de schepen in formatie te varen kan men dan een zeer brede strook zee „afgra- __.i" en steeds met succes. Het schip zelf en een gedeelte van de kabel vlak erachter worden dan meteen gedemag netiseerd, zodat hier de nujnen niet op kunnen reageren. Nogmaals, het vegen is een eentonig werk. Soms wordt een strook zee 13 maal bevaren, heen en weer tot men geen water meer kan zien. Maar geloof (Zie vervolg op pag 2.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 1