r iiipe Luitenant ter zee W. Liu Yuan-taoeen Nederlander in de Chinese marine ABDUSIROOP Chefarine .4' ZMMimma Verkeersfatsoen laat nog veel te wensen over. PAS OP UW KEEL ©ie yLchyeift ov-eAunnJt ff! ïds dele- ■rijs. rinvoer ic ver- igam. Twintig jaar geleden nam Willem van Lennep de Chinese nationaliteit aan Viervoudigezéér krachtige werking. De gevolgen kunnen fataal zijn. Te weinig steun voor Prof. militaire tehuizen Nieuwe veldmuizenplaag op komst Paqfria 2 ÏMMING. •voering, die dnister van dag gehou- der Ver. ■schat ivor en in deze \prekers van .eeft gemist ■genwoordi- redevoering Naties ge in de eerste \e toon, die :ssen werd om zijn he men, Ache- h eens wat op een ho- \>an de oude zhhen altijd iming ver wat herei- stige cliënt, genot van smakelijke meer kans Ins een be- fantoorsfeer. latielc suc- [iner of een iwn Wenen eld van. Om te krijgen toch aller- dergelijk de verte lden. te goed, dat bepaalt, die machtheb- |>ze mannen an de rap- toordigers in \trekken nwoordigers ti zeker de lagt men er rouwen van is de kant fnning gro- voortdu- Lt. Daarom Teerste stap fijke vrede, iit wil vol- |n voorstel- Ykleine din- psen en al- rronwen te (g zal men en als het de kloof, I is van vij- gen aan de de 6e Al- Verenigde is, toegac huis en M. peede voor- Ikcentraleiu besprekin- Lissle ove» hulp en fi- 'he ontwlk- ehle gebie- inet het pier, René zal voeren onale Ver- I en econo- zal hij |ring aan- te beta- het zal tij- pensdag of [na afloop luwen van I worden. van Han- pt van de de Ver. gnse rege- lertrouwen pornemens toe ta Belgische ar water inzet van Ir op de krautigam afgelegd. de heer ntwerpen prkeer op de goe- |eg is om erend te iters, al- pssen de zou niet ^twerpen, ssel, het |n Luik. al via de fee export (eveneens van de geen on- de op dien. Itropole" 1 met be- laien de len aan- (lsof Ne- België Idat vele (tden ge- te los- kanaal, kanaal lent zou 1 hebben, I-den dat lien ten ^drijven, tet nieu- kunnen Woensdag 14 November 1951 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 3 Verrassende ontmoeting op Formosa (Van onze correspondent Alfred van Sprang). KAOHSIUNG (FORMOSA), October 1951. Bij de begroetings commissie'van Chinese marine-officieren op het station staat een onge woon lange en magere man met een oude marinepet diep in de ogen. Op het visitekaartje, dat hij me volgens Chinese gewoonte bij de kennis making overhandigt, staat Commander Willem H. Liu Yuan-Tao CN en in kleine, doorkraste letters er onder: Assistent to the Head of Com munication Department Navy Headquarters. „Spreekt u Nederlandsinformeert hij in accentloos Nederlands. „Natuurlijkzeg ik. „Ik ook", voegt hij er laconiek aan toe. Verwonderd kijk ik hem aan. In de drukte van de begroeting heb ik geen speciale aandacht aan hem besteed. Bij een tweede blik ontdek ik, dat hij geen Chinees is al draagt hij een uniform van de Chinese marine en spreekt hij in vlot Chinees met de andere officieren. „Bent u Nederlandervraag ik. „Geweestik ben nu Chinees". En lachend houdt hij het portier van de auto open, waarmee we naar de vlootbasis Tsoying rijden. Nederlandse boeken en kranten in de kast Veertig jaar geleden is kapitein lui tenant-ter-zee Willem H. Liu Yuan-tao eenvoudig als Willem van Lennep er gens in Nederland geboren. Twintig jaar lang heeft hij in Nederland ge leefd als een van de tien millioen Ne derlanders. Toen is hij naar China ge trokken om er te studeren. Hij is er niet alleen gebleven, maar hij heeft er ook zijn naam en nationaliteit ver anderd. De Nederlander Willem van Lennep is de Chinees Willem H. Liu Yan-tao geworden. Willem H. Liu leeft met zijn vrouw en dochter van dertien in een soort marinedorp onder de rook van de vlootbasis. Kleine, houten huisjes aan schaduwrijke laantjes. „Schoenen uitwaarschuwt hij, als we voor de deur staan. Het huisje is als zovele huizen op Formosa naar Japanse stijl gebouwd. Dat sluit onder andere in: niet met de schoenen van de straat in huis lopen. Speciale slippers staan bij de deur. Men kan echter ook op de sokken of blote voeten lopen. „Ga zittenwijst hij naar een rottan stoel. Even later verschijnt een kleine, Chinese vrouw in een hoog gesloten en nauwe nationale dracht. „Mijn vrouw.stelt hij voor. Een beetje verlegen stamelt ze howdoyou- do? Ze is een Cantonese en spreekt het plaatselijk dialect. Dat is de voer taal in huis. Buiten spreken beiden mandarijn. „Heb je koffievraagt hij. Ze knikt. En terwijl ze zich naar de keuken begeeft, heb ik gelegenheid om uit te vinden, hoe deze Nederlander er toe gekomen is zijn afkomst en verle den af te zweren en als Chinees een nieuw leven te beginnen. „In mijn moeder's familie zit Chi nees bloedlicht hij toe. Het is al lerminst aan hem te zien. In zijn jeugd is echter een meer dan normale be langstelling voor China ontstaan. Hij is Chinees gaan studeren en naar Can ton getrokken om er de universiteit te bezoeken. Drie jaar is hij er gebleven en met de dag is de liefde voor China gegroeid. Hij heeft dienst genomen in het Chinese leger, heeft een Chinese vrouw getrouwd en de Chinese natio naliteit aangenomen. Als een trouw Chinees heeft hij zijn nieuwe vader land de gehele oorlog als officier ge diend. Na de oorlog heeft hij zijn le geruniform geruild voor dat van de marine. Na dienst bij de verbindingen en aan boord van een torpedobootjager is hij nu als kapitein luitenant-ter-zee belast met het beheer van een nieuwe bioscoop op de vlootbasis. Helfrich en Viruly. Het is een bescheiden bestaan. De levensstandaard van een Chinees marine-officier is nu eenmaal niet boog. Dat geldt ook voor Willem H. Liu. Tenslotte is hij ook een Chinees. In de kleine huiskamer staan niet veel meer dan een keukentafel en wat houten stoelen. Twee rottan stoelen doen dienst als fauteuils. Een kaal, electrisch peertje zorgt voor de ver lichting. De wanden hangen vol foto's van de marine: een portret van admi raal Kwei Yun-chin, een stijve groeps foto van marine-officieren in Nanking en allerlei opnamen van schepen en plechtigheden. Een kaart en een lijst van internationale vlaggeseinen. Ver der souvenirs als mouw- en schouder emblemen. Aan spijkers hangen uni formstukken. En natuurlijk is er het in bijna elk nationalistisch huis aan- Kapitein-luitenant-ter-zee Willem H. Liu Yuan-Tao met z(jn vrouw bi) de boekenkast van hun bescheiden Ja panse huisje op de vlootbasis Tsoying op Formosa. Kai-shek. In een hoek staat een pri mitief kastje vol met boeken in ver schillende talen. „Heeft u Nederlandse boeken vraag ik nieuwsgierig. „Zeker. Ze staan tussen werken in het En gels, Chinees en Japans. Evenals de andere boeken hebben de Nederlandse ook bijna allemaal betrekking op het zeewezen. De twee delen van Admiraal Helfrich's Memoires staan er en De Nederlandse Vlag op de Wereldzeeën. De Geschiedenis van het Nederlandse Korps Mariniers van 16651945 en Doorman's Ik Val aan Volgt Mij. De drie delen van Gods Geuzen en Dispe- reert niet van Hettema. Ook De Slag van Piet Bakker heeft al zijn weg naar Formosa gevonden. En een beetje uit de toon vallend staat er Viruly's Ver rassende Ontmoetingen tussenin. „Hoe komt u aan die boeken „Van mijn moeder. Mevrouw Van Lennep stuurt hem ook regelmatig de „Gooi. en Eemlander" en „Elsevier's Weekblad". Zo blijft h(j op de hoogte van wat er fn Nederland ge beurt. Tegelijk onderhoudt hjj er z(jn kennis van het Nederlands door. Die belangstelling onthult, dat hij toch niet helemaal gebroken heeft met de cultuur van zijn geboorteland. Het is ook moei lijk voor te stellen, dat de overgang zo compleet zou kunnen zijn. Maar aan de andere kant leeft h(j toch geheel als een Chinees onder de Chinezen. En dat een Westerling daarin voldoening kan vin den is op zichzelf al wonderlijk. Vertrouwen in China, De koffie komt in grove, stenen marinemokken, In theedrinkend China is koffie een luxe met een buitenlands tintje. Ook in zijn liefde voor koffie schemert er iets door van de westerse afkomst van Liu. „Verlangt u niet naar Nederland.. wil ik weten. Willem Liu schudt het hoofd. „Ik zou er wel heen willen om mijn moeder op te zoeken, maar ik zou er niet willen wonen". „Waarom niet „Europa heeft zijn tijd gehad. Ik ge loof er niet meer in „En gelooft u wel in China. Er is weinig twijfel op dat punt. „De invasie van het vasteland is een wereldprobleem, maar iedereen op For mosa heeft het volste vertrouwen, dat we er komen zullen. Helaas wordt er in die tussentijd veel door onze mensen ginds geleden, maar we kunnen niets doen. In het Oosten heeft men echter meer geduld dan in het Westen. China is over tien of twintig jaar een van de machtigste naties Hjj gelooft in China. Meer dan menige geboren Chinees staat hij op de bres voor het land. Uit het feit, dat hij een hoge rang in de marine bekleedt blijkt ook, dat men hem als volwaardig landgenoot aan vaard heeft. De belangen van China zijn bij hem in goede handen. Wetende welke bezwaren vele buitenlanders tegen het regiem van Chiang Kai- shek en de Kuomintang hebben zegt hij: „De wereld wijst China altijd na voor allerlei misstanden en corruptie, maar er is evengoed corruptie in Europa en in Amerika. Daar praat men echter niet over Herinneringen. Liu staat op. Uit een kast haalt hij een foto-album te voorschijn. Het is een album vol met gedeeltelijk verbleekte en ver geelde amateuropnamen. De eerste bladzijden worden ingenomen door herinneringen aan de langvervlogen 'jeugdjaren in Nederland. Hijzelf als een schooljongen. Familieportretten met de ouders. De vacanties en de vrienden. Het oude, statige huis in Graveland. Dan gaat Nederland ineens over in China. Tafereeltjes in Canton. Portret ten van Chinese vrienden. Hijzelf als cadet op de Militaire Academie met een kaalgeschoren hoofd boven een linnen uniform. Een huwelijksfoto en een serie opnamen van de kleine. Dan de periode in het leger: als verbin dingsofficier bij het Amerikaanse le ger, in de voorste frontlijn, als speler in een Chinese oorlogsfilm. Stijve fa milieportretten met vrouw en dochter. Er tussenin een foto van moeder voor het huis in Hilversum. In marine-uni form met andere officieren bij ver schillende plechtigheden. De dochter als leerlinge van de Middelbare School. „Een hele collectiemerk ik op. „Er zijn er veel verloren gegaan op het vasteland.zucht hij. Met zorg bergt hij het album weer op. Het is een dierbaar bezit en tegelijk een do cument. De twee levens van één man zijn er in vereeuwigd. Het leven van de Nederlandse jongeling Willem van Lennep en dat van de Chinese man (Ingez. mededeling, adv.) Chefarine „4" werk! viervoudig, want elk tablet bevat 4 verschillende geneesmiddelen tegen pijnen en griep. Deze brachten aan miliioe- nen mensen in de gehele wereld baat, vaak ook wanneer andere middelen faalden. De werking is bijzonder krachtig maar weldadig. cCoeé itfottcC&iertf Staking in kolenmijnen in Noord-Frankrijk. Een gedeeltelijke staking in de voornaamste Franse kolenmijnen in de departementen Nord en Pas de Calais, die thans een week duurt, is Maandag uitgebreid. Bijna 12.000 van de 98.658 mijnwerkers in het gebied zijn thans in staking. Zij protesteren tegen het feit, dat zij vijftien procent van de kosten van de medische verzorging en medicijnen moeten betalen, welke tot de vorige maand gratis werden verleend. De betaling was opgelegd, omdat de so ciale verzekeringsorganisatie van do mijnwerkers schulden had. De arbeiders zouden te grote hoe veelheden medicijnen henbben ge bruikt. C. dc Monchy overleden. In de middag van 8 November is te Rotterdam op 79-jarige leeft^d overle den do heer Cornells de Monchy. De heer C. de Monchy trad op 1 Juli 1892 in dienst bij de firma M. en R. de Monchy van welk handelshuis hij sinds 1 Januari 1879 mede de lei ding heeft géhad. Via zijn functie als leider van deze vennootschap heeft de heer C. de Monchy zitting gehad in talrijke commissies op uiteenlo pend gebied. Hij was o.a. meer dan 25 jaar voor zitter van de Vereniging tot Beslechting van ge schillen in de graanexpeditie en heeft mede de stoot gegeven tot het oprichten van voor Rotter dam belangrijke industriebedrijven o.a. de graan silomaatschappij. Verschillende commissariaten zijn door hem vervuld, o.a. was hij ook nog com missaris van de Nederlandsche Handel Maat schappij N.V. te Amsterdam. „Wees een heer in het verkeerJ" „WEES EEN HEER IN HET VERKEER!" Deze slagzin is niet uitgevon den, om er gepaste of ongepaste grapjes over te maken, maar om er werke lijk naar te handelen! Laten wjj het maar direct zeggen: de ervaring leert, dat op de weg de categorie hyper-individualisten onder de automobilisten ont stellend groot Is. Dat zij zich volkomen onvoldoende instellen op hun collega- automobilisten en andere weggebruikers endat de gevolgen van hun geen-heer-zijn dikwijls onherstelbaar blijken. Majoor W. H. van Ballegoyen de Jong, commandant van de Rijkspolitie in Zeeland, heeft, daarbij geassis teerd door opperwachtmeester W. G. de Bruijn, de leider van de Verkeers- groep, aan de pers zo het één en ander verteld over de slechte gewoonten, alsmede het gebrek aan verkeersfatsoen van en slordigheid in gebruik en onderhoud van auto's door automobilisten. (Ingez. mededeling, advert.) In do keel beginnen enkele der gevaarlijkste aandoe ningen. Neem bij de i ste klacht, zoals kriebe heid, pijn of gezwollenheid de heia, pi|n of gezwollenheid de slijmoplossende, snelwerkende AKKER'S Willem Liu Yuan-tao. Het zijn de le vens van een westerling, die wil be wijzen, dat de eeuwenoude bewering Oost is Oost en West is West en die twee zullen elkaar nimmer ontmoeten onjuist is. Een blik diep in zijn hart zou alleen kunnen onthullen in hoe verre hij gelijk heeft. (Nadruk verboden). Nu de herfst in het land is en straks de winter begint, neemt het aantal ver keersongevallen tengevolge van slippen weer toe. De praktijk leert steeds weer, dat de automobilist door ervaring wijs moet worden. Wie één keer flink is ge slipt, wordt dubbel voorzichtig! Hij zal de uiterste behoedzaamheid betrachten, als een motregentje na een droge pe riode het wegdek verraderlijk glad maakt én hij zal niet minder uitkijken voor het laagje „blubber", dat, vooral in Zeeland, door de „peeënwagens" is achtergelaten of voor de rottende bla deren, die op de weg liggen. Het merkwaardige is (en ieder moet dat maar eens controleren), dat vele automobilisten, als zij voelen, dat er slipgevaar is, permanent remmen, waardoor dus 't achterlicht blijft bran den. Dit is gevaarlijk, omdat de wagen zó kan blokkéren. „Pompen", d.i. gelei delijk afremmen, is de oplossing, waar bij men de wagen in zijn macht houdt. DE VERLICHTING. Met de verlichting van de auto's is het over het algemeen droevig gesteld. Het gebruik, de soorten, de plaatsing en het onderhoud der verlichting laten vaak zeer veel te wensen over. Bij mist is het voorschrift met groot, gedimd licht te rijden, maar zeer vele automo bilisten rijden met stadslichten. Zij zijn dan ernstig in overtreding! Een ander euvel is, dat vele wagen bestuurders in stadskommen rustig met groot licht blijven rijden, hetgeen van zelfsprekend uit den boze is. Talrijke voorbeelden bewijzen de Rijkspolitie telkens weer, dat er tal van automobi listen zijn, die zelf niet eens weten, wat voor licht zij voeren. Er was kortge leden zelfs een man, die met zijn kop lampen alle tegenliggers verblindde, toen hij voor een brug over het kanaal door Zuid-Beveland moest wachten, maar na een opmerking van de politie zei: „Mijnheer, mijn lichten branden niet eens!" „Terugslaan" is erg ver leidelijk, als een tegenligger zijn licht niet dimt. Maar het is onverstandig, want dan worden twee partijen ver blind. En iemand, die niet het fatsoen kent te dimmen voor hem tegemoetko mend verkeer, is alleen maar te gene zen, ais zijn portemonnaie lichter wordt. Jammer, maar waar. HET ACHTERLICHT. Dimmen, wanneer men achter een andere auto rijdt, is een goed gebruik, maar staat niet met zoveel woorden als voorschrift in het wegenverkeers reglement. Doet men het niet, dan brengt men de verkeersveiligheid ern stig in gevaar. En dan het achterlicht: (Ingez. mededeling, advert.) WH»® EN Mnsp tegelijk.... apart.... en toch Solide Egyptisch katoenen WI.NDBREAKER met warme Teddy-kraag en Teddy-voering leeftijd 10 jaar 42,10 Corduroy PLUSFOURS diverse kleuren leeftijd 7 jaar 5.7 5 ZEILJEKKERS leeftijd 12 jaar 18.75 Ratiné JEKKERS in blauw en bruin leeft 4 j. 34.45 jongen. WINTERJASSEN uitgebreide sortering leeftijd 8 jaar 40.50 MEISJESMANTEL met capuchon, in pracht kwaliteit, mêlé-velours in diverse kleuren (capuchon met wollen ruitvoering) leeftijd 7 jaar 34.75 KINDERSKIPAKKEN SNOW-SUITS, geheel met wol gevoerd vanaf 36.25 MEISJESROKJES zuiver wollen Yersey vanaf 13.75 MEISJESJACKS met peau de pêche gevoerd vanaf 29.- Al deze prijzen met kleine stijging per maat IANGE NOORDSTRAAT MIDDELBURG ONS FEUILLETON. Nog geen week later wordt er bij Slot een telegram bezorgd. Dat ge beurt daar zelden. Echter, het komt niet geheel onverwacht. Moeder Slot neemt het formulier van de bestel ler aan. Ze begint over al haar leden te trillen. Als het maar goed nieuws is! Zo snel ze kan, loopt ze naar de werkplaats, om haar man het papier tje te overhandigen. „Een telegram!" zegt ze. Wat zou het zijn?" „Een flinke jongen, alles goed. Harmen", lezen ze. Moeders ogen schieten vol tranen. Nu is ze dus grootmoeder en haar man grootvader. Ze weten aanvankelijk geen woord tegen elkaar te zeggen. Dan zegt vader Slot schor: „Zo, da's heel mooiVader Slot is nu een maal geen welsprekend man. Telkens en telkens weer lezen ze de korte inhoud van het telegram over. „Een flnke jongen...." Ja, het staat er. 't Is een wonder! Als Geert thuiskomt, heeft hij het grote nieuws al gehoord. Want moe der moest het ijlings in de buurt rondvertellen; ze kon het nieuws niet voor zich houden. En van de een ging het naar de ander, zodat Geert bij de ingang van het dorp al hoorde dat Harmen een zoon had. Geert zegt niet alles wat hij denkt, maar dat is niet moeilijk te begrijpen: dat het nu niet zo heel lang meer wezige portret van president Chiang mag duren, dat ook aan Tootje en hem zo'n geluk zal zijn beschoren. Misschien al over een jaar. Maar laat hij niet op de tijd vooruitlopen De volgende Zaterdag gaan vader en moeder Slot met hun jongste zoon op reis naar de verre stad S., waar Harmen en Sien wonen. Tootje kon nog niet meegaan, maar over een week of wat zal ze wel weer zover zijn, dat ze kan reizen. Harmen straalt en Sien, die nog in bed ligt, niet minder. De jonge vader presenteert voor de bijzondere gele genheid een extra fijne sigaar. Hij ver telt hoe goed alles is gegaan; je kon 't niet beter wensen. Na de grote gebeurtenissen van deze week worden er oude herinneringen opgehaald. Er zijn heel vaak strubbe lingen en zelfs grote moeilijkheden In 78. door WIJMIE FIJN VAN DRAAT. =J Geert is nog één keer bij zijn broer in diens nieuwe woonplaats op bezoek geweest. Hij heeft weinig gelegenheid om zulke reizen te maken. Het jonge echtpaar woont in een nieuwe midden- standsbuurt. Kleine eengezinshuisjes vanbaksteen met rood pannendak. Alles heel keurig en onberispelijk. Echt een buurt voor Harmen, denkt Geert, er is werkelijk niets op aan te merken. Het kleine kereltje ontroerd zowel de grootouders als de oom. Zo'n wicht je in de wieg heeft nog geen weet van de wereld om hem heenl „Een pracht-jongen!" zegt vader Slot. „Een heerlijk kind!" getuigt zijn vrouw. „Ja, 't is liefl" voegt Geert er aan toe. hun leven geweest. Maar nu ze zo te rugzien, lijkt het toch een prachtige tijd, waarin ze innerlijk zeer verrijkt zijn. Moeder moet telkens weer naar het wiegje lopen. Die kan maar niet ge noeg zien naar haar kleinkind. Ze kan niet alles zeggen wat ze voelt. Maar haar gevoel is daarom niet min der sterk. Dit kind heeft zo duidelijk het bewustzijn, dat het leven verder gaat, dat ieder geslacht maar een scha kel is in een eindeloze keten. Ze denkt aan Psalm 90: „Here, Gij zijn ons ge weest een toevlucht van geslacht tot geslacht". Van geslacht tot geslacht. Er is geen onderbreking; de schakels grijpen in elkaar; de keten neemt geen einde. Als Geert weer bij zftn verloofde komt en haar verslag doet van de reis, blinken haar ogen. „Och", zegt ze ver tederd, „zo'n lief schatje!" Ze had er van haar eigen moeder, die immers ook grootmoeder van het kind is, al over gehoord, maar steeds weer loopt haar hart vol, als iemand er over begint. „Nou, maar wij schieten ook op!" zegt Geert. „De maand September komt al In zicht!" September is de maand, waarin ze zullen trouwen, als alles goed gaat. Dat dit *in zicht is, is wel wat over dreven,- want men schrijft nu pas Mei. Maar de tijd snelt voort. Het duurt niet lang meer, of Tootje mag weer buiten. Het wordt een prachtige zomer, een zomer vol van verwachting voor de beide jonge mensen. Ze wandelen veel en elke dag kan Tootje al een eindje verder. Als Geert eens een middag of een ochtend vrij kan maken gaan ze de hei op en soms rusten ze wat uit bü „De Viersprong", de plaats, waar Geert zijn eerste schreden in het gro te mensenleven heeft gezet. Nu loopt er een bejaarde kellner rond, een ge- noegelijk baas met grijzend haar en een wat gebogen rug. Hij loopt niet zo hard als het jonge broekje inder tijd, maar ook in dit kalmere tempo gaat alles goed. Nog altijd komen hier de toeristen, oudere en jongere, maar vooral jongere. Er zullen nog wel dikwijls Henk Kraays onder zijn. Geert herinnert zich hem met 'n glim lach. Het is nu zo lang voorbij, dat hij geen pijn meer voelt bij de herin nering. (Wordt vervolgd). het is schering en inslag, dat dit niet in orde is. Een kleine moeite: voor het starten des avonds even rond de wagen lopen en zich van het branden overtui gen. Maar welke automobilist doet dat als gewoonte? De autobestuurder moet er ook voor waken niet te hard te rij den, als hij stadslichten voert. Want anders wordt zijn risico veel te groot. Dat vooral wagens met paarden be spannen en zonder achterlicht uiterst gevaarlijke verkeersobstakels zijn, heb ben helaas tal van-chauffeurs aan den lijve ondervonden. Het merkwaardige daarbij is, dat de wagen met voermal! en paard meestal niets mankeren, maar de bestuurder en de auto des te meer. DE ACHTERKIJKSPIEGEL. Speciaal bij vrachtwagens wordt vaak geconstateerd, dat een kapotte ruit door b.v. een stuk triplex is vervangen. Het gevolg: geen zicht meer op de ach teruitkijkspiegel, die overigens naar het oordeel der politie toch al veel te wei nig wordt gebruikt, ook door bestuur ders van luxe auto's. Eigenlijk moet het oog evenveel op de voorruit als op deze spiegel zijn gericht, ook 's avonds. Dat voorkomt niet alleen het gevaar lijke achterom kijken, waaraan vele be stuurders zich schuldig maken, maar maakt het ook mogelijk, dat men kaft constateren, met welke snelheid een achterliggend automobilist nadert, het geen weer van het grootste belang kan zijn, wanneer men zelf een voorliggende wagen wil inhalen. DE „BUITENSTALLERS". Een speciale waarschuwing voor da z.g. buitenstallers, de mensen, die zelf alles aan hun wagen doen, mag nie" ontbreken. Want hier constateert politie vaak, dat het onderhoud zei onvoldoende is, hetzij door slordighefi of doordat de betrokken bestuurde] technisch niet op de hoogte is. En heus met een kleine onvolkomenheid kunnen mensenlevens gemoeid zijn! Een ander euvel is, dat de richting aanwijzers, die soms van onvoldoem makelij en slecht aangebracht zijn, vaak worden gebruikt, waardoor andi ren in onzekerheid worden gebrachï Zij moeten alleen worden gebruikt, i: dien men van richting wil veranderen. Wil men dus inhalen, terwijl er geeft wagen achter zit, dan is het gebruilt ervan geheel onnodig. WEES EEN HEER! Zo zouden er nog tal van aanwijzin gen gegeven kunnen worden over hqt gedrag op de weg, zoals het onvoojy zichtig openen van portieren, het vaak toeteren (b.v. om een kennis, op de weg loopt, te groeten!), het vo stapelen van de ruimte voor het achte raam, het voeren van drukke gespre ken onder het rijden enz. Maar al dingen zijn terug te brengen tot waa mede wij begonnen: „Wees een heer het verkeer!" (Ingez. mededeling, advert.) GRIEP 1 Mijnhardt'f Grieppoeder*. Doos 47 ct* Prot. Mil. Tehuis te Nijmegen geopend. Het Protestants Militair Tehuis t^ Nijmegen is uitgebreid en zal vandaag officieel worden heropend. Op een garnizoen van ongeveer 2500 man, telt Nijmegen thans tweê militaire tehuizen. In het gehele land klaagt men er over, dat de militaire tehuizen weinig gesteund worden. Van offici ële zijde vernamen wij, dat de Ned, Militaire Bond „Pro Rege" te Utrecht, welke 42 militaire tehuizen onder haar beheer heeft, het vorig jaar slechts een subsidie ontving van f40.000. Op herhaaldelijk verzoek ii dit bedrag in 1951 verhoogd tot f 60.000. In 1947 bedroeg het subsidie nog f 90.000. weersomstandigheden ol Wanneer de hierin niet te hulp komen, moet vooi het komende jaar ernstig rekening worden gehouden met een nieuwe veld muizenplaag. In verschillende streken van ons land, o.a. in de Noord-Oost Polder, in Noord-Brabant en Zuid-Gel derland, treedt dit gedierte de laatste tjjd in grote getale op. Reeds is aan zienlijke schade toegebracht aan ver schillende gewassen, w.o. granen, kool- zaak en lucerne. De veldmuizenstand in de genoem de gebieden vertoont opmerkelijk veel overeenstemming met het op treden van deze dieren in de herfst en winter van 1949. Zoals men weet, had de daaropvolgende zachte winter tot gevolg, dat onder de veldmuizen weinig slachtoffers vielen, zodat in 1950 een massale aanwas mogelijk werd, welke grote schade aan het grasland en de gewassen in land- en tuinbouw aanrichtte. In de huidige stand van zaken kunnen dan ook aanwijzingen worden gezien voor een herhaling van hét veldmuizendrama 1950. Dit onheil kan echter worden voor komen, wanneer zowel ln de land- als In de tuinbouw thans reeds de grootst mogeljjke aandacht aan de bestrijding van het ongedierte wordt geschonken. Doorslaggevend voor de spoedige bestrijding is evenwel het feit, dat met het verdelgen van de veldmui zen in deze tijd de mogelijkheid van veel nakomelingen wordt weggeno men. Eén veldmuizenpaar kan per jaar ca 350 nakomelingen krijgen. h' l i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 3