EDELWEISS ZEEPPOEDER de loupe Neem de proef V'Bi* de shag! Nationale Woningraad acht bouw van minstens 50.000 woningen noodzakelijk en mogelijk. op de... shag/ - £)ie yidhqelfy weUuitvt Mac Westelijk Schouwen krijgt een tehuis voor ouden van dagen* Overheidsinvloed nog te groot op Raad voor Emigratie* Gewijzigd prijzenbeleid van de Regering niet aanvaardbaar* desoud-gele VIRGINIA' mm Een demonstratief congres. Burgemeester van Bergen op Zoom bepleit étappen-gewijze huurverhoging. frissere kleuren - brandschone was Met z'n viertjes op stap in de herfst. Vergelijk kleur smaak en geur en Uw conclusie is: ONS FEUILLETON. Vree Donderdag 25 October 1951 ZEEUWSCH DAGBLAD mi Pagina 2 Drie sprekers hebben gisteren in „Tivoli'' te Utrecht de staf gebroken over de woningpolitiek der regering tydens het z.g. „demonstratief congres'', dat door de Nationale Woningraad belegd was. De hoofddirecteur van de ge meentelijke dienst voor wederopbouw en stadsontwikkeling, dr Ir F. Bakker Schut, sprak over de verdeling van het bouwvolume, waarbij hjj waarschuwde tegen een te eenzijdig acht geven op de eisen der industrialisatie met voorbij gaan van de belangrijke sociale factor van de omvang van het plaatselijk wo ningtekort. Ir H. B. J. Witte, burgemeester van Bergen op Zoom, sprak over het vraag stuk van de woninghuur, waarbij hjj een etappengewjjze verhoging van de huurprijs bepleitte, terwijl prof. F. de Roos, hoogleraar aan de V.U., de mo gelijkheid aantoonde om ondanks de moeilijkheden van het ogenblik het oor spronkelijke bouwprogramma van 50.000 woningen uit te voeren. Erkennende, dat het uitermate moei lijk is om bij de voortdurende spanning tussen lonen en prijzen het juiste evenwicht te bereiken, moet geconsta teerd worden, dat bij het streven naar dit evenwicht de huren en dus de De rede van dr ir Bakker Schut kan als volgt worden samengevat: De zeer ernstige en in sommige gemeenten zelfs toenemende wo ningnood en het dreigende gevaar voor werkloosheid in de bouwvakken leg- gen de overheid de morele verplichting volkshuisvesting steeds het kind van op alles te doen wat mogelijk is om te geraken tot een verhoging van het wo ningbouwprogramma 1952 van 40.000 tot tenminste 50.000 woningen. Aangezien, naar het zich thans laat aanzien, zonder nadere maatregelen de In het programma voorziene beschei den aantallen woningen niet tot uit voering zullen komen, dienen de no dige maatregelen (in hoofdzaak van financiële aard) te worden genomen ter verzekering van de feitelijke uitvoe^ ring van het (te wijzigen) woning bouwprogramma 1952. Het woningbouwprogramma 1952 dient zodanig te worden gewijzigd, dat de verhouding tussen de aantallen in de verschillende categorieën te bou wen woningen economisch doelmatig en sociaal verantwoord is. Dit is slechts het geval, indien de verdeling zodanig wordt gekozen, dat enerzijds het in to taal te investeren bedrag zo klein mo gelijk wordt gehouden en dat ander zijds een aanbod van nieuwe wonin gen wordt verkregen, waarbij alle be volkingsgroepen gelijkelijk in hun be hoeften tegemoet worden gekomen. Uit dien hoofde is bestendiging van de verhouding tussen de in de onderschei dene categorieën gebouwde woningen (ongeveer deel woningwetwoningen en ongeveer Va deel particuliere wo ningen) noodzakelijk. Ten aanzien van de geografische ver deling van de woningen over ons land, betoogde spreker, dat moet worden ge waakt tegen een te eenzydlg acht ge ven op de eisen der industrialisatie met voorby gaan van de belangrijke sociale factor van de omvang van het plaatse ïyke woningtekort. REDE VAN IR. WITTE. Het kunstmatig laag houden van de huren heeft, zoals uit de practijk in andere landen gebleken is, kwalijke gevolgen voor de volkshuisvesting, al dus betoogde ir H. B. J. Witte, burge meester van Bergen op Zoom. Reeds thans zijn deze bezwaren dui delijk aantoonbaar. Wegens de hoge lasten op de Rijksbegroting zijn de bij dragen en premies zodanig vermin derd, dat enerzijds slechts het meest Uitgemergelde woningtype kan worden gebouwd en anderzijds onaanvaardbare huurverschillen optreden. De huur van 1940 op 100 stellende, zyn de officiële huurindices thans: 115 voor oude woningen, 180 voor woningen, die in de eerste jaren na de oorlog ge bouwd zyn en 145 voor de laatstge- bouwde woningen. In werkeiykheid lig gen de huren voor vergelijkbare objec ten nog verder uit elkaar, terwijl voor de huurders het verschil in huurprys soms 100 procent bedraagt. Deze huur verschillen vormen een belemmering voor een doelmatige verdeling van de woonruimte. de rekening zijn geweest. Verlangd mag worden, dat bij een eventuele eerstvolgende loonronde of bij een daling van de index van de kosten van het levensonderhoud de huren worden opgetrokken. Uiteindeiyk zal gegeven het hui dige bouwkostenpeil een huurprys- verhoging tot rond 225 procent nood- zakeiyk zgn. Deze zal niet anders dan In etappen bereikt kunnen worden. Als eerste etappe wordt voorgesteld een verhoging tot 145 procent, opdat de huidige onbillijke en schadelijke huur verschillen verdwynen. De doorvoering van de huurverho ging mag niet belemmerd worden door gebrek aan overeenstemming over de vraag of de huurverhoging geheel aan de huiseigenaars ten goede moet ko men. Dit is uit een oogpunt van volks huisvesting een secundair probleem. (Ingez. meiedeling, advert.) Als compromis voor de verschillen van inzicht over dit vraagstuk kan wellicht worden aanvaard, dat een gedeelte van de huurverhoging tijdelijk wordt weg- belast, waardoor tevens een financiële basis voor de subsidiëring van de nieuwbouw wordt geschapen. VRIJWILLIGE BESPARINGEN. Het onderwerp „De financiering van 1 de woningbouw" werd ingeleid door prof. dr F. de Roos, hoogleraar aan de economische faculteit van de V.U. te Amsterdam. Spr. vatte zijn inleiding als volgt samen: Binnen het kader van de thans in Nederland gevolgde monetaire poli tiek, welke gericht is op het bestrijden van betalingsbalanstekorten, dient vol doende ruimte te worden gelaten voor de woningbouw. Het moet niet onmogeiyk worden ge acht om binnen dit kader de woning bouw op de in het oorspronkeiyke re geringsprogramma voorgestelde wyze voortgang te doen vinden. De Nederlandse bevolking dient, ten einde bovenbedoelde voortgang in de woningbouw te bevorderen, zonder dat andere sectoren van de Nederlandse economie ernstig worden geschaad door het optreden van betalingsbalans-tekor ten, haar vrijwillige besparingen in be perkte mate te verhogen. Voorzover het de bouw van woning wetwoningen betreft, is het gewenst, dat het rijk de financiering weder ter hand neemt overeenkomstig artikel 56 van de woningwet. Indien de overheid niet bereid of in staat is om aan deze financiering te voldoen, dient zij de hier bedoelde wo ningbouw niet onmogelijk te maken door het voorschrijven van rente-maxi ma, welke zodanig zijn gesteld, dat het kapitaal voor de financiering van deze woningbouw niet kan worden ver kregen. In het gemeentehuis van Haamstede is Maandagmiddag het algemeen be stuur van de Stichting Rusthuizen Westeiyk Schouwen geïnstalleerd. Dit ge schiedde door de voorzitter van het voorlopige bestuur, borgemeeser jlir R. J. H. Q. Roëll van Haamstede, die een uitvoerig overzicht gaf van de voor bereidingen tot stichting van een tehuis voor ouden van dagen. De plannen dateren reeds van 1949, Het gemeentebestuur van Haamstede was de initiatiefnemer. In het stich tingsbestuur hebben zitting vertegen woordigers van de gemeentebesturen van Burgh, Haamstede, Renesse, Noord- welle en Serooskerke, alsmede van de diaconieën der Ned. Herv. Kerk, Geref, Kerken en Geref. Gemeente. De Stich ting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk verleende belangrijke diensten bij de voorbereidingen. Eind December 1949 werd bouwvo lume aangevraagd. Bij de vele bespre kingen, die werden gevoerd, stond steeds voorop, dat het te stichten te huis een protestants-christelijk karak ter moest dragen. Op 7 September 1951 werd de stichtingsacte verleden. Via het gemeentebestuur van Haam stede kon de Stichting beslag leggen op een uitermate geschikt bouwterrein bij de buitenplaats „Duinoord" van de erven de Crane, gelegen op enkele mi nuten van de kom van Haamstede en van de bus- en tramhalte. De koopprijs was billijk. Ir Klokke heeft opdracht gekregen een voorlopig schetsplan te maken voor een eenvoudig tehuis met 40 bedden, waarbij rekening dient te worden gehouden met beter en minder gesitueerden. Voordat bouwvolume be schikbaar wordt gesteld, moet bekend zijn, of het tehuis exploitabel zal zijn. Tweede Kamer heeft bezwaren. Aandacht gevraagd voor de uit Indonesië gerepatrieerden. Dat de Raad voor de Emigratie slechts een adviserende taak zal hebben, achtten sommige leden van de Tweede Kamer niet geheel en al juist. Meer conform de verantwoordelijkheid der maatschappelyke organisaties zou het hun geleken hebben, indien voor deze Raad een medebeslissende taak in het algemene emigratiebeleid zou zijn weggelegd. Waar intussen het verstrekte advies door de samenstelling van de Raad ongetwijfeld het karakter van een zeer sterk advies zal kunnen dragen, kunnen deze leden zich volgens het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer inzake het ontwerp van wet tot instelling van organen ten behoeve van emi gratie, toch wel by het adviserend karakter van de Raad neerleggen. Waarom de benoeming van de voor-1 andere landen worden hun ook grote zitter van de Raad door de Kroon moet bezwaren in de weg gelegd, verband geschieden ontging deze leden. Zij kon- houdende met hun afkomst (gemengd den er zich bij neerleggen, dat de Kroon zou benoemen op voordracht van de Raad. Juister achtten zij het, indien eenvoudig de raad zelf zijn voorzitter zou verkiezen. Een zeer belangrijk gebrek in het wetsontwerp is, naar hun mening, ge legen in de verhouding van de migra- tiedienst tot het emigratiebestuur. De ze dient er een te zijn van gezagsorgaan tot uitvoeringsorgaan. De minister kan echter, met voorbij gaan van het emigratiebestuur, aan de emigratiedienst opdrachten verstrek ken. Zulk een verregaande verwijde ring van de opzet van samenwerking, welke het wetsontwerp kenmerkt, von den deze leden volstrekt ongewenst. In verband met de toekomstige po sitie van de Hervormde Emigratie- Commissie is het gewenst, zo merkten verscheidene leden nog op, uitdrukke- lyk vast te leggen, dat in overleg met de oecumenische raad vanwege deze Commissie voorlopig ook de geestelijke en zedelijke belangen van emigranten, behorende tot andere in de Oecumeni sche Raad samenwerkende kerken, worden behartigd. Verscheidene leden wilden niet nala ten de aandacht van de regering te vestigen op de bijzondere positie van de uit Indonesië gerepatrieerde Nederlan ders. Vele duizenden van hen zijn af hankelijk van sociale hulpverlenings organen en willen graag emigreren. Zij hebben mede daartoe een stichting ge vormd om hun belangen te kunnen voorstaan. Bij de emigratie ondervinden zeer velen in verschillende landen o.a. in Australië en Nieuw-Zeeland onoverkomelijke moeilijkheden en in ras). Is het mogelijk, zo vroegen deze leden, dat een vertegenwoordiger dezer stichting een zetel krijgt toegewezen in de Raad 7 De gemeente Noordwelle verleende be middeling bij de aankoop van de grond. De gemeenten Burgh, Haamstede, Noordwelle en Serooskerke stelden zich garant voor betaling van rente en af lossing van dit bedrag. Nadat burgemeester Roëll de leden van het algemeen bestuur had geïn stalleerd, werden tot leden van het da gelijks bestuur gekozen de heren jhr Roëll, voorzitter, G. A. Haringman, secretaris, C. M. Moolenburg, penning meester, ds J. v. Vliet en J. A. v. Wa- veren, leden. De collecte voor de samenwerkende Prot.-Chr. T.B.C.-organisaties heeft te 's-Heer Abtskerke f 34 opgebracht. Onder Vier kleine meiskes, genietend van de opwekkenae herfstlucht en de nog weldadig aandoende stralen van fiet h erfstzonnetje. Het zijn de Engelse vier lingzusjes Bridget, Frances, Elizabeth en Jennifer Good uit Bristol, 3]/j jaar oud, tijdens een ochtendwandeling. Bestuursvergadering Stichting voor de Landbouw. Houding van de Kamer van Koophandel van Zeeuwsch Vlaanderen betreurd» Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw heeft in beginsel bezwaar gemaakt tegen de door de minister in het begrotingsontwerp aange kondigde belangrijke wyzigingen in de landbouwpolitiek inzake het pryzen- beleid. Door deze wyzigingen wordt een al te vlotte aanpassing aan de situatie van het ogenblik en aan de behoeften van de regering uitgelokt. Dit klemt te meer omdat er in de landbouwpolitiek elementen aanwezig zyn, welke alleen tot gelding kunnen komen en alleen het nodige vertrouwen kunnen op roepen, indien zy onderdelen vormen van een op langer termyn vastgelegd beleid. In de bestuursvergadering van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland, die Dinsdag werd gehouden, kwamen de volgende punten van dit beleid naar voren. Sinds de bevrijding is t.a.v. vele land bouwproducten een prijsbeleid ge voerd, dat in de praktijk is neergekO' men op een prijsbeheersing, met als gevolg een lagere rentabiliteit van de landbouw. De daaruit ten gunste van de land bouwbevolking ontstane materiële en morele aanspraken kunnen alleen hun vervulling vinden in een landbouwbe leid op langere termijn. (Ingez. mededeling, advert.) ■T Het landbouwbeleid is een onderdeel van het gehele sociale en economische beleid dat in Nederland wordt ge'voerd met name t.a.v. de redelyke beloning en de ondernemersprestatie; daarom mag de landbouw niet in een uitzonde, ringspositie worden geplaatst en zyn schoksgewijze veranderingen niet aan vaardbaar. De Stichting voor de Landbouw van oordeel dat voor het jaar 1952 één landelijke minimumgarantie voor alle geproduceerde melk van f 20.per 100 kg. melk met een gehalte van 3,5 gecombineerd met een vrije uitloop naar boven, noodzakelijk is voor een lonende melkproductie. TENTOONSTELLING MIDDELBURG 1953. Betreurd wordt dat de Kamer van Koophandel In Zeeuwsch-Vlaanderen geen medewerking wil verlenen aan de ze Zeeuwse tentoonstelling, hoewel zy hiertoe morele verplichtingen heeft. Het ligt in de bedoeling de tentoon stelling Middelburg 1953 te houden op de nieuw geprojecteerde sportterrei nen aan de Veerseweg, doch het is de vraag of deze nog in de loop van het volgend jaar geschikt gemaakt kunnen worden voor dit doel. WEDEROPBOUW BOERDERIJEN. De urgentielijst voor de wederop bouw van door oorlogsgeweld en an dere oorzaken verloren gegane boerde rijen, werd tot het vorig jaar vastge steld door de Prov. Advies-commissie voor de Wederopbouw van boerde rijen onder voorzitterschap van de In specteur van de Dienst Landbouwher- tel. De werkzaamheid van deze commis sie verliep tot tevredenheid zowel van de Overheid als van het bedrijfsleven, doch deze commissie is reeds eerder op geheven. In verband met de stagnatie, tenge volge van de bouwstop, is een urgen tiebepaling weer van belang en het ge organiseerde bedryfsleven zal daarom weer overgaan tot instelling van een commissie. MELKVOORZIENING ZEEUWSCH-VLAANDEREN. De hoeveelheid boeren-consumptie melk is in Zeeuwsch-Vlaanderen be langrijk gedaald en die van fabrieks consumptiemelk in betekenende mate De meneer heeft een jongeman geroe pen en deze vraagt, wat Jan Riuter no dig heeft. Jan noemt enkele artikelen en dan zegt de jongeman: „Gaat u maar met me mee!" En nu volgt de rondgang door het enorme magazijn. Het telt vier verdie pingen, en elke verdieping heeft een aantal afdelingen, dat Geert onbegrensd toeschijnt. En overal goederen en nog eens goederen. Niet alleen manufactu ren, maar ook ledikanten, matrassen, meubelen, snuisterijen. Teveel om op te noemen. Geert geeft zijn ogen duchtig de kost, maar toch kan hij niet alles in zich opnemen. Bovendien moet hij zijn aandacht hou den bij de inkopen, die de baas doet, want dat gaat hem ook aan. De jonge man is steeds bij hen, en noteert voort durend wat Jan koopt. Als de jongen iets ziet, dat hij mooi vindt, zegt hij te gen Ruiter: „Zouden we dat ook niet nemen, baas Ik geloof, dat we er b'est klanten voor kunnen vinden!" Dan lacht Ruiter, soms is hij het met Geert eens, en wordt er iets van het nieuwe artikel besteld. We zouden de zaak nog geweldig kunnen uitbreiden, denkt Geert. Al die mensen daar in de buurt wonen zo afgelegen, en ze moeten soms om een kleinigheid te ko pen een hele reis maken. Die moeite zouden we hen kunnen besparen. „Zachtjes aan, dan breekt het lijntje niet", antwoordt Jan op zijn enthou siaste opmerkingen. Natuurlijk, Geert is geen kind. Hij wil geen dolle dingen doen en dan: alles kost geld. Ruiter mag het wel behoorlijk kunnen doen Geert heeft tenminste die indruk maar hij moet voorzichtig met zijn geld smaden. Dan gaan ze weer de straat op. Geert haalt verlicht adem, als hij weer in de frisse buitenlucht komt. Het was leuk daarbinnen en hij ge looft, dat hij er veel heeft geleerd. Maar hij is zo'n echt buitenmens, dat hij het binnen niet lang uithoudt. Nu zoeken ze een melksalon op, 61. door WIJMIE FIJN VAN DRAAT. omspringen, want je bent het eerder kwijt dan dat je het verdient. Op de duur is het wel vermoeiend in dat magazijn. Veel daglicht komt er niet binnen, zodat overal electri- sche lampen branden. En dan hangt er een drukkende atmosfeer, verza digd van stof. Dat komt van de vele artikelen, die hier opgestapeld zijn. Maar gelukkig, Jan is klaar met zijn inkopen. De jongeman, die hen rond leidt, leest alles nog even op. „Het gaat vandaag nog weg", zegt hij. „Wat wilt u, rembours of dertig dagen?" „Rembours maar", antwoordt Rui ter. Dan krijgt hij een korting van drie procent en dat is niet te ver- Daar bestelt Jan een kop koffie en Geert een kop chocolade en ze eten hun boterhammen er bij op. Je zit hier prachtig. Ze zitten vlak voor het raam en zien uit op een plein, waar het een drukte van je welste is. Het verkeer overtreft alles, wat Geert die morgen heeft gezien. Geen wonder: ht is nu de tijd, waarop alle kanto ren en fabrieken uitlopen en de men sen zich reppen, om thuis of ergens anders iets te gaan gebruiken, voor de middagtaak begint. „Zou je hier wel willen wonen?" vraagt Jan. Geert schudt gedecideerd het hoofd. „Nee, het is hier wel leuk voor een dag, maar ik zit toch liever in de buurt van Heidorp." Jan verklaart lachend, dat het hem evenzo vergaat. Ze rusten een uurtje uit en bege ven zich dan weer op weg. Geert heeft een prachtig plannetje ge maakt. Van het geld, dat hij verdient, krijgt hij elke week wat zakgeld. Nu laat hij het meeste daarvan onaan geroerd. Hij bewaart het in hetzelf de trommeltje, waarin hij eenmaal zijn fooien heeft bewaard. Vanmor gen, voor hij van huis ging, heeft hij wat van het geld meegenomen, om er een paar cadeautjes voor de huisge noten te kopen. Nu loopt hij met Jan de winkels langs om te zien of hij wat geschikts kan vinden. Jan zelf wil zijn vrouw ook met iets verrassen. De keus is moeilijk. Er is zoveel te koop, dat het je duizelen gaat. Lang loopt Geert te aarzelen. Maar ein delijk slaagt hij dan toch. Voor moe der koopt hij een mooie schaar. Die kon ze best gebruiken, want haar oude is een paar dagen geleden ge broken. En voor vader een pijp. Het is een fraaie donkerbruine, met een grote kop en een gebogen steel, waar vader zo van houdt. Nu nog iets voor Harmen zoeken. Ook dat lukt. Geert heeft zijn broer laatst horen praten over een nieuw boek van een predikant. Dat zou Harmen graag willen hebben. In een grote boek winkel koopt hij het. TEKORT AAN AMBTENAREN? Het ligt nu eenmaal in de aard van de socialist, de overheid een zo groot mogelijke invloed en controle toe te kennen op het economische leven. Dat daardoor in vele gevallen brokken worden gemaakt, wil de socialist niet inzien, zelfs niet met het schrikwek kend voorbeeld van de gevolgen der nationalisatie van tal van Engelse be drijfstakken voor ogen. Het orgaan van de Partij van de Arbeid, „Het Vrije Volk", heeft dezer dagen weer eens critiek geleverd op de opvattingen van de rooms-katholieke minister Albregts, die in een nota zijn opvattingen over de verhoging van de 1 productiviteit heeft weergegeven. Tus sen twee haakjes: ook de socialistische ministers Drees en Joekes zetten hun handtekening onder de nota, maar „Het Vrije Volk" spreekt in zijn be schouwingen alleen over minister Albregts. Deze minister nu heeft naar de me ning van het socialistische dagblad veel te weinig de nadruk gelegd op de winst, die men kan boeken door de arbeidsverdeling tussen de bedrijven beter te organiseren. De nota besteed de teveel aandacht aan de bevordering der productiviteit binnen de bedrijven. En, zegt „H.V.V.", wanneer men al te zeer vertrouwt op vrijwillige samen werking en het eigen initiatief van het bedrijfsleven zonder concrete taakstel ling en zonder uitgesproken voorne men van de overheid desnoods zelf in te grijpen, dan blijft elke poging tot productiviteitsverhoging grotendeels een slag in de lucht. Gelukkig voor het Nederlandse be drijfsleven, dat het socialistische blad het nog niet te vertellen heeft en dat óók de socialistische ministers nog blijk geven van realiteitsbesef. Anders zag het er maar somber uit. Want dan zou de overheid, de ambtenaar, precies voorschrijven aan de ondernemer, wat hij wel en wat hij niet mag produce ren. Dan zou de ondernemer haarfijn worden verteld, welke soorten artike len hij mag maken. Best mogelijk, dat zo'n ondernemer zou voorstellen zijn personeel maar te ontslaan en de amb tenaren, die met de controle zijn be last, zou vragen het werk over te ne men. De arbeiders zouden dan prachtig de tijd hebben om plannen te ontwer pen (met de ondernemers, die hun za ken dan immers met een gerust hart aan de dienaren der overheid kunnen overlaten) tot grote besparingen bin nen de bedrijven. Want dat wil „Het Vrije Volk" ook. Maar.... dat moet ook weer onder toezicht van de over heid gebeuren. Op de duur komen wij zodoende nog ambtenaren tekort! T. gestegen. Dit had tot gevolg een belangrijke daling van de melkprijs voor de boer, deze ontvangt momenteel van de fa briek 4]/2 cent minder per liter melk dan hij bij rechtstreekse levering van de melk aan de melkslijter zou kunnen ontvangen. Andere gevolgen zijn het vervoede ren van volle melk aan kalveren, het opruimen van melkvee en het fabrice ren van kunstmatige consumptiemelk uit geïmporteerde room en ondermelk. De georganiseerde landbouw zal al 't mogelijke in het werk stellen om te trachten dat de boer een hogere prijs voor zijn melk zal ontvangen. Advies inzake onteigeningsaangele genheden, waaraan dringend behoefte bestaat, wordt door de overheid (con sulenten) niet meer gegeven. De Commissie Grondgebruik van de Stichting voor de Landbouw acht een advies-instantie uitermate wenselijk, reden waarom voor dit werk een des kundige uit de praktijk zal worden aangezocht, die in contact zal staan met bedoelde commissie. BESTRIJDING SCHADELIJK GEVOGELTE. In het afgelopen seizoen werden al leen mussen en duiven bestreden, die zeer ernstige schade hebben toege bracht aan de landbouwgewassen met name aan de erwten en de mais. Het overleg met de Bonden van Postduivenhouders, de Rijkslandbouw- voorlichtingsdienst, de Plantenziekten- kundige Dienst en de gemeentebestu ren inzake het ophokken van duiven heeft al gunstig gewerkt; enige verbe tering is wellicht nog mogelijk en daarom zal dit overleg vroegtijdig die nen plaats te vinden. PLUIM VEEBELEID. Met betrekking tot de kuiken toe wij zing is gemeend geen bezwaar meer te moeten maken tegen de richtlijnen voor de kuikentoewijzing 1952, met dien verstande dat deze besprekingen in het vervolg op een vroeger tijdstip dienen plaats te vinden en men ook niet gebonden is voor de volgende ja ren aan de regeling voor het nieuwe jaar. De kuikentoewijzing is voor 't kleine bedrijf vrijwel veilig gesteld, hoewel rekening gehouden moet worden met de aankoop van minderwaardige kui kens, terwijl door de aankoop van kui kens bij onbekende personen wellicht de pseudo-vogelpest in de hand wordt gewerkt. Tenslotte zal ook bij een mogelijke toekomstige t.b.c.-bestrijding onder het pluimvee een grotere toewijzing nood zakelijk blijken. Vebo koos een nieuwe secretaris. Dinsdagavond vergaderde de Vebo, de vereniging tot bevordering van de oestercultuur in Zeeland onder voorzit terschap van mr M. Vlaming. Tot be stuurslid in de vacature W. Bom werd met grote meerderheid gekozen de heer J. Bal van Tholen, die in 't vervolg ook het secretariaat zal waarnemen. Aan de heer Bom werd voor zijn jarenlang waarnemen van het secretaris-penning meesterschap de dank der vereniging gebracht. Donderdag 25 TAIPEH (F restaurant vhn Een heterogeer van generaal den. Chinese 2 rikaanse Milit ren van legei diplomaten. „Zie je die „Bij het raa „Juist... daa heidsdienst." „Zo...!" Voor we va van de veiligh der weet ik we; matig aan de de gasten in cL van telefoonge papieren in mij fgfo f* fMt Jacht op man China is een de een hemelsbreed mocratie in het Oosten. Op papief gens dezelfde prii ten. In de praktij vele punten meer giem. En dat geld' Het oude polit panse bezettingsti steeds van krachl deeld in vele, klei politiepost in het van elke post kl beidsveld van bi Een nieuw gezicht onmiddellijk op. I een van de oude min lang verborg manier kan de p de gehele bevoü Verder moet iede wijs hebben. Rege tröle. De politie i na middernacht, huis en wekt de 1 Ook de gasten buitenlanders) w holst van de nach om hun papieren^ dan wordt een g^ enkele uren lang 1 een leger van poli persoonsbewijzen, nen wordt mee nat genomen voor v tracht men alle in de kiem te snj Het fluisteren munisme kan een heden brengen. He vlak na de bevrijd beschuldiging van and is voldoende c gevaarlijk individu Een formele aanl Men houdt mense maanden vast zonj cifieks te beschu! of levenslange ops minst tot de zeld Zwa] Mijn gastheer b' Met dezelfde voc sen waarmee ik i Joego-Slavië gesp; eerst even om zich te verzekeren, dr oren meeluisteren. „Er is hier eer die men op een go heeft en acht maai gehouden. Toen me laten gaan heeft h te weten waar hjj i digd was. Dat was tijd niet medegede men r. t de besch de landen achter ook zo graag gebn van militaire get moesten blijven. E: het maar doen". Weer kijkt hij „Een ander geva, schiet in de lach. tische activiteit L aan het doorslaan politie een volkome verhaal verteld i van communisten En de deelnemers zouden allemaal 1 dragen. De politie en vlak bij het man met een Politiebureau bleek raadslid te zyn van wist. Maar dagen gekost om wijzen en al die 1 het hoofdkwartier dienst opgesloten En zo zijn er bf sta zwar di het zi 40 g me Onder Buitenlanders langstelling. China 1 «en uitgebreid om de gangen na te gaan. j ambtenaren en als informant g, verdienen, is de n°g veel intensieve] polit ge; na 1 poli; van Met vel graaj c

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 2