EDELWEISS ZEEPPOEDER
de loupe
Neem de proef
V'Bi* de shag!
Nationale Woningraad acht bouw van minstens
50.000 woningen noodzakelijk en mogelijk.
op de... shag/
-
£)ie yidhqelfy weUuitvt
Mac
Westelijk Schouwen krijgt een
tehuis voor ouden van dagen*
Overheidsinvloed nog te groot op
Raad voor Emigratie*
Gewijzigd prijzenbeleid van de
Regering niet aanvaardbaar*
desoud-gele VIRGINIA'
mm
Een demonstratief congres.
Burgemeester van Bergen op Zoom bepleit
étappen-gewijze huurverhoging.
frissere kleuren - brandschone was
Met z'n viertjes op stap in de herfst.
Vergelijk
kleur
smaak
en geur
en Uw conclusie is:
ONS FEUILLETON.
Vree
Donderdag 25 October 1951
ZEEUWSCH DAGBLAD
mi
Pagina 2
Drie sprekers hebben gisteren in „Tivoli'' te Utrecht de staf gebroken over
de woningpolitiek der regering tydens het z.g. „demonstratief congres'', dat
door de Nationale Woningraad belegd was. De hoofddirecteur van de ge
meentelijke dienst voor wederopbouw en stadsontwikkeling, dr Ir F. Bakker
Schut, sprak over de verdeling van het bouwvolume, waarbij hjj waarschuwde
tegen een te eenzijdig acht geven op de eisen der industrialisatie met voorbij
gaan van de belangrijke sociale factor van de omvang van het plaatselijk wo
ningtekort.
Ir H. B. J. Witte, burgemeester van Bergen op Zoom, sprak over het vraag
stuk van de woninghuur, waarbij hjj een etappengewjjze verhoging van de
huurprijs bepleitte, terwijl prof. F. de Roos, hoogleraar aan de V.U., de mo
gelijkheid aantoonde om ondanks de moeilijkheden van het ogenblik het oor
spronkelijke bouwprogramma van 50.000 woningen uit te voeren.
Erkennende, dat het uitermate moei
lijk is om bij de voortdurende spanning
tussen lonen en prijzen het juiste
evenwicht te bereiken, moet geconsta
teerd worden, dat bij het streven naar
dit evenwicht de huren en dus de
De rede van dr ir Bakker Schut kan
als volgt worden samengevat:
De zeer ernstige en in sommige
gemeenten zelfs toenemende wo
ningnood en het dreigende gevaar voor
werkloosheid in de bouwvakken leg-
gen de overheid de morele verplichting volkshuisvesting steeds het kind van
op alles te doen wat mogelijk is om te
geraken tot een verhoging van het wo
ningbouwprogramma 1952 van 40.000
tot tenminste 50.000 woningen.
Aangezien, naar het zich thans laat
aanzien, zonder nadere maatregelen de
In het programma voorziene beschei
den aantallen woningen niet tot uit
voering zullen komen, dienen de no
dige maatregelen (in hoofdzaak van
financiële aard) te worden genomen ter
verzekering van de feitelijke uitvoe^
ring van het (te wijzigen) woning
bouwprogramma 1952.
Het woningbouwprogramma 1952
dient zodanig te worden gewijzigd, dat
de verhouding tussen de aantallen in
de verschillende categorieën te bou
wen woningen economisch doelmatig
en sociaal verantwoord is. Dit is slechts
het geval, indien de verdeling zodanig
wordt gekozen, dat enerzijds het in to
taal te investeren bedrag zo klein mo
gelijk wordt gehouden en dat ander
zijds een aanbod van nieuwe wonin
gen wordt verkregen, waarbij alle be
volkingsgroepen gelijkelijk in hun be
hoeften tegemoet worden gekomen. Uit
dien hoofde is bestendiging van de
verhouding tussen de in de onderschei
dene categorieën gebouwde woningen
(ongeveer deel woningwetwoningen
en ongeveer Va deel particuliere wo
ningen) noodzakelijk.
Ten aanzien van de geografische ver
deling van de woningen over ons land,
betoogde spreker, dat moet worden ge
waakt tegen een te eenzydlg acht ge
ven op de eisen der industrialisatie met
voorby gaan van de belangrijke sociale
factor van de omvang van het plaatse
ïyke woningtekort.
REDE VAN IR. WITTE.
Het kunstmatig laag houden van de
huren heeft, zoals uit de practijk in
andere landen gebleken is, kwalijke
gevolgen voor de volkshuisvesting, al
dus betoogde ir H. B. J. Witte, burge
meester van Bergen op Zoom.
Reeds thans zijn deze bezwaren dui
delijk aantoonbaar. Wegens de hoge
lasten op de Rijksbegroting zijn de bij
dragen en premies zodanig vermin
derd, dat enerzijds slechts het meest
Uitgemergelde woningtype kan worden
gebouwd en anderzijds onaanvaardbare
huurverschillen optreden.
De huur van 1940 op 100 stellende,
zyn de officiële huurindices thans: 115
voor oude woningen, 180 voor woningen,
die in de eerste jaren na de oorlog ge
bouwd zyn en 145 voor de laatstge-
bouwde woningen. In werkeiykheid lig
gen de huren voor vergelijkbare objec
ten nog verder uit elkaar, terwijl voor
de huurders het verschil in huurprys
soms 100 procent bedraagt. Deze huur
verschillen vormen een belemmering
voor een doelmatige verdeling van de
woonruimte.
de rekening zijn geweest.
Verlangd mag worden, dat bij een
eventuele eerstvolgende loonronde of
bij een daling van de index van de
kosten van het levensonderhoud de
huren worden opgetrokken.
Uiteindeiyk zal gegeven het hui
dige bouwkostenpeil een huurprys-
verhoging tot rond 225 procent nood-
zakeiyk zgn. Deze zal niet anders dan
In etappen bereikt kunnen worden. Als
eerste etappe wordt voorgesteld een
verhoging tot 145 procent, opdat de
huidige onbillijke en schadelijke huur
verschillen verdwynen.
De doorvoering van de huurverho
ging mag niet belemmerd worden door
gebrek aan overeenstemming over de
vraag of de huurverhoging geheel aan
de huiseigenaars ten goede moet ko
men. Dit is uit een oogpunt van volks
huisvesting een secundair probleem.
(Ingez. meiedeling, advert.)
Als compromis voor de verschillen van
inzicht over dit vraagstuk kan wellicht
worden aanvaard, dat een gedeelte van
de huurverhoging tijdelijk wordt weg-
belast, waardoor tevens een financiële
basis voor de subsidiëring van de
nieuwbouw wordt geschapen.
VRIJWILLIGE BESPARINGEN.
Het onderwerp „De financiering van 1
de woningbouw" werd ingeleid door
prof. dr F. de Roos, hoogleraar aan de
economische faculteit van de V.U. te
Amsterdam. Spr. vatte zijn inleiding
als volgt samen:
Binnen het kader van de thans in
Nederland gevolgde monetaire poli
tiek, welke gericht is op het bestrijden
van betalingsbalanstekorten, dient vol
doende ruimte te worden gelaten voor
de woningbouw.
Het moet niet onmogeiyk worden ge
acht om binnen dit kader de woning
bouw op de in het oorspronkeiyke re
geringsprogramma voorgestelde wyze
voortgang te doen vinden.
De Nederlandse bevolking dient, ten
einde bovenbedoelde voortgang in de
woningbouw te bevorderen, zonder dat
andere sectoren van de Nederlandse
economie ernstig worden geschaad door
het optreden van betalingsbalans-tekor
ten, haar vrijwillige besparingen in be
perkte mate te verhogen.
Voorzover het de bouw van woning
wetwoningen betreft, is het gewenst,
dat het rijk de financiering weder ter
hand neemt overeenkomstig artikel 56
van de woningwet.
Indien de overheid niet bereid of in
staat is om aan deze financiering te
voldoen, dient zij de hier bedoelde wo
ningbouw niet onmogelijk te maken
door het voorschrijven van rente-maxi
ma, welke zodanig zijn gesteld, dat het
kapitaal voor de financiering van deze
woningbouw niet kan worden ver
kregen.
In het gemeentehuis van Haamstede is Maandagmiddag het algemeen be
stuur van de Stichting Rusthuizen Westeiyk Schouwen geïnstalleerd. Dit ge
schiedde door de voorzitter van het voorlopige bestuur, borgemeeser jlir
R. J. H. Q. Roëll van Haamstede, die een uitvoerig overzicht gaf van de voor
bereidingen tot stichting van een tehuis voor ouden van dagen.
De plannen dateren reeds van 1949,
Het gemeentebestuur van Haamstede
was de initiatiefnemer. In het stich
tingsbestuur hebben zitting vertegen
woordigers van de gemeentebesturen
van Burgh, Haamstede, Renesse, Noord-
welle en Serooskerke, alsmede van de
diaconieën der Ned. Herv. Kerk, Geref,
Kerken en Geref. Gemeente. De Stich
ting Zeeland voor Maatschappelijk en
Cultureel Werk verleende belangrijke
diensten bij de voorbereidingen.
Eind December 1949 werd bouwvo
lume aangevraagd. Bij de vele bespre
kingen, die werden gevoerd, stond
steeds voorop, dat het te stichten te
huis een protestants-christelijk karak
ter moest dragen. Op 7 September 1951
werd de stichtingsacte verleden.
Via het gemeentebestuur van Haam
stede kon de Stichting beslag leggen
op een uitermate geschikt bouwterrein
bij de buitenplaats „Duinoord" van de
erven de Crane, gelegen op enkele mi
nuten van de kom van Haamstede en
van de bus- en tramhalte. De koopprijs
was billijk. Ir Klokke heeft opdracht
gekregen een voorlopig schetsplan te
maken voor een eenvoudig tehuis met
40 bedden, waarbij rekening dient te
worden gehouden met beter en minder
gesitueerden. Voordat bouwvolume be
schikbaar wordt gesteld, moet bekend
zijn, of het tehuis exploitabel zal zijn.
Tweede Kamer heeft bezwaren.
Aandacht gevraagd voor de uit Indonesië gerepatrieerden.
Dat de Raad voor de Emigratie slechts een adviserende taak zal hebben,
achtten sommige leden van de Tweede Kamer niet geheel en al juist. Meer
conform de verantwoordelijkheid der maatschappelyke organisaties zou het
hun geleken hebben, indien voor deze Raad een medebeslissende taak in het
algemene emigratiebeleid zou zijn weggelegd.
Waar intussen het verstrekte advies door de samenstelling van de Raad
ongetwijfeld het karakter van een zeer sterk advies zal kunnen dragen,
kunnen deze leden zich volgens het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer
inzake het ontwerp van wet tot instelling van organen ten behoeve van emi
gratie, toch wel by het adviserend karakter van de Raad neerleggen.
Waarom de benoeming van de voor-1 andere landen worden hun ook grote
zitter van de Raad door de Kroon moet bezwaren in de weg gelegd, verband
geschieden ontging deze leden. Zij kon- houdende met hun afkomst (gemengd
den er zich bij neerleggen, dat de Kroon
zou benoemen op voordracht van de
Raad. Juister achtten zij het, indien
eenvoudig de raad zelf zijn voorzitter
zou verkiezen.
Een zeer belangrijk gebrek in het
wetsontwerp is, naar hun mening, ge
legen in de verhouding van de migra-
tiedienst tot het emigratiebestuur. De
ze dient er een te zijn van gezagsorgaan
tot uitvoeringsorgaan.
De minister kan echter, met voorbij
gaan van het emigratiebestuur, aan de
emigratiedienst opdrachten verstrek
ken. Zulk een verregaande verwijde
ring van de opzet van samenwerking,
welke het wetsontwerp kenmerkt, von
den deze leden volstrekt ongewenst.
In verband met de toekomstige po
sitie van de Hervormde Emigratie-
Commissie is het gewenst, zo merkten
verscheidene leden nog op, uitdrukke-
lyk vast te leggen, dat in overleg met
de oecumenische raad vanwege deze
Commissie voorlopig ook de geestelijke
en zedelijke belangen van emigranten,
behorende tot andere in de Oecumeni
sche Raad samenwerkende kerken,
worden behartigd.
Verscheidene leden wilden niet nala
ten de aandacht van de regering te
vestigen op de bijzondere positie van de
uit Indonesië gerepatrieerde Nederlan
ders. Vele duizenden van hen zijn af
hankelijk van sociale hulpverlenings
organen en willen graag emigreren. Zij
hebben mede daartoe een stichting ge
vormd om hun belangen te kunnen
voorstaan. Bij de emigratie ondervinden
zeer velen in verschillende landen
o.a. in Australië en Nieuw-Zeeland
onoverkomelijke moeilijkheden en in
ras). Is het mogelijk, zo vroegen deze
leden, dat een vertegenwoordiger dezer
stichting een zetel krijgt toegewezen in
de Raad 7
De gemeente Noordwelle verleende be
middeling bij de aankoop van de grond.
De gemeenten Burgh, Haamstede,
Noordwelle en Serooskerke stelden zich
garant voor betaling van rente en af
lossing van dit bedrag.
Nadat burgemeester Roëll de leden
van het algemeen bestuur had geïn
stalleerd, werden tot leden van het da
gelijks bestuur gekozen de heren jhr
Roëll, voorzitter, G. A. Haringman,
secretaris, C. M. Moolenburg, penning
meester, ds J. v. Vliet en J. A. v. Wa-
veren, leden.
De collecte voor de samenwerkende
Prot.-Chr. T.B.C.-organisaties heeft te
's-Heer Abtskerke f 34 opgebracht.
Onder
Vier kleine meiskes, genietend van de opwekkenae herfstlucht en de nog
weldadig aandoende stralen van fiet h erfstzonnetje. Het zijn de Engelse vier
lingzusjes Bridget, Frances, Elizabeth en Jennifer Good uit Bristol, 3]/j jaar
oud, tijdens een ochtendwandeling.
Bestuursvergadering Stichting voor de Landbouw.
Houding van de Kamer van Koophandel van Zeeuwsch
Vlaanderen betreurd»
Het hoofdbestuur van de Stichting voor de Landbouw heeft in beginsel
bezwaar gemaakt tegen de door de minister in het begrotingsontwerp aange
kondigde belangrijke wyzigingen in de landbouwpolitiek inzake het pryzen-
beleid. Door deze wyzigingen wordt een al te vlotte aanpassing aan de situatie
van het ogenblik en aan de behoeften van de regering uitgelokt. Dit klemt
te meer omdat er in de landbouwpolitiek elementen aanwezig zyn, welke
alleen tot gelding kunnen komen en alleen het nodige vertrouwen kunnen op
roepen, indien zy onderdelen vormen van een op langer termyn vastgelegd
beleid.
In de bestuursvergadering van de
Stichting voor de Landbouw in Zeeland,
die Dinsdag werd gehouden, kwamen
de volgende punten van dit beleid naar
voren.
Sinds de bevrijding is t.a.v. vele land
bouwproducten een prijsbeleid ge
voerd, dat in de praktijk is neergekO'
men op een prijsbeheersing, met als
gevolg een lagere rentabiliteit van de
landbouw.
De daaruit ten gunste van de land
bouwbevolking ontstane materiële en
morele aanspraken kunnen alleen hun
vervulling vinden in een landbouwbe
leid op langere termijn.
(Ingez. mededeling, advert.)
■T
Het landbouwbeleid is een onderdeel
van het gehele sociale en economische
beleid dat in Nederland wordt ge'voerd
met name t.a.v. de redelyke beloning
en de ondernemersprestatie; daarom
mag de landbouw niet in een uitzonde,
ringspositie worden geplaatst en zyn
schoksgewijze veranderingen niet aan
vaardbaar.
De Stichting voor de Landbouw
van oordeel dat voor het jaar 1952 één
landelijke minimumgarantie voor alle
geproduceerde melk van f 20.per 100
kg. melk met een gehalte van 3,5
gecombineerd met een vrije uitloop
naar boven, noodzakelijk is voor een
lonende melkproductie.
TENTOONSTELLING
MIDDELBURG 1953.
Betreurd wordt dat de Kamer van
Koophandel In Zeeuwsch-Vlaanderen
geen medewerking wil verlenen aan de
ze Zeeuwse tentoonstelling, hoewel zy
hiertoe morele verplichtingen heeft.
Het ligt in de bedoeling de tentoon
stelling Middelburg 1953 te houden op
de nieuw geprojecteerde sportterrei
nen aan de Veerseweg, doch het is de
vraag of deze nog in de loop van het
volgend jaar geschikt gemaakt kunnen
worden voor dit doel.
WEDEROPBOUW BOERDERIJEN.
De urgentielijst voor de wederop
bouw van door oorlogsgeweld en an
dere oorzaken verloren gegane boerde
rijen, werd tot het vorig jaar vastge
steld door de Prov. Advies-commissie
voor de Wederopbouw van boerde
rijen onder voorzitterschap van de In
specteur van de Dienst Landbouwher-
tel.
De werkzaamheid van deze commis
sie verliep tot tevredenheid zowel van
de Overheid als van het bedrijfsleven,
doch deze commissie is reeds eerder op
geheven.
In verband met de stagnatie, tenge
volge van de bouwstop, is een urgen
tiebepaling weer van belang en het ge
organiseerde bedryfsleven zal daarom
weer overgaan tot instelling van een
commissie.
MELKVOORZIENING
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
De hoeveelheid boeren-consumptie
melk is in Zeeuwsch-Vlaanderen be
langrijk gedaald en die van fabrieks
consumptiemelk in betekenende mate
De meneer heeft een jongeman geroe
pen en deze vraagt, wat Jan Riuter no
dig heeft. Jan noemt enkele artikelen
en dan zegt de jongeman: „Gaat u maar
met me mee!"
En nu volgt de rondgang door het
enorme magazijn. Het telt vier verdie
pingen, en elke verdieping heeft een
aantal afdelingen, dat Geert onbegrensd
toeschijnt. En overal goederen en nog
eens goederen. Niet alleen manufactu
ren, maar ook ledikanten, matrassen,
meubelen, snuisterijen. Teveel om op te
noemen. Geert geeft zijn ogen duchtig
de kost, maar toch kan hij niet alles in
zich opnemen.
Bovendien moet hij zijn aandacht hou
den bij de inkopen, die de baas doet,
want dat gaat hem ook aan. De jonge
man is steeds bij hen, en noteert voort
durend wat Jan koopt. Als de jongen
iets ziet, dat hij mooi vindt, zegt hij te
gen Ruiter: „Zouden we dat ook niet
nemen, baas Ik geloof, dat we er b'est
klanten voor kunnen vinden!"
Dan lacht Ruiter, soms is hij het met
Geert eens, en wordt er iets van het
nieuwe artikel besteld. We zouden de
zaak nog geweldig kunnen uitbreiden,
denkt Geert. Al die mensen daar in
de buurt wonen zo afgelegen, en ze
moeten soms om een kleinigheid te ko
pen een hele reis maken. Die moeite
zouden we hen kunnen besparen.
„Zachtjes aan, dan breekt het lijntje
niet", antwoordt Jan op zijn enthou
siaste opmerkingen.
Natuurlijk, Geert is geen kind. Hij
wil geen dolle dingen doen en dan:
alles kost geld. Ruiter mag het wel
behoorlijk kunnen doen Geert
heeft tenminste die indruk maar
hij moet voorzichtig met zijn geld
smaden.
Dan gaan ze weer de straat op.
Geert haalt verlicht adem, als hij
weer in de frisse buitenlucht komt.
Het was leuk daarbinnen en hij ge
looft, dat hij er veel heeft geleerd.
Maar hij is zo'n echt buitenmens, dat
hij het binnen niet lang uithoudt.
Nu zoeken ze een melksalon op,
61.
door WIJMIE FIJN VAN DRAAT.
omspringen, want je bent het eerder
kwijt dan dat je het verdient.
Op de duur is het wel vermoeiend
in dat magazijn. Veel daglicht komt
er niet binnen, zodat overal electri-
sche lampen branden. En dan hangt
er een drukkende atmosfeer, verza
digd van stof. Dat komt van de vele
artikelen, die hier opgestapeld zijn.
Maar gelukkig, Jan is klaar met zijn
inkopen. De jongeman, die hen rond
leidt, leest alles nog even op.
„Het gaat vandaag nog weg", zegt
hij. „Wat wilt u, rembours of dertig
dagen?"
„Rembours maar", antwoordt Rui
ter. Dan krijgt hij een korting van
drie procent en dat is niet te ver-
Daar bestelt Jan een kop koffie en
Geert een kop chocolade en ze eten
hun boterhammen er bij op. Je zit
hier prachtig. Ze zitten vlak voor het
raam en zien uit op een plein, waar
het een drukte van je welste is. Het
verkeer overtreft alles, wat Geert die
morgen heeft gezien. Geen wonder:
ht is nu de tijd, waarop alle kanto
ren en fabrieken uitlopen en de men
sen zich reppen, om thuis of ergens
anders iets te gaan gebruiken, voor
de middagtaak begint.
„Zou je hier wel willen wonen?"
vraagt Jan.
Geert schudt gedecideerd het
hoofd. „Nee, het is hier wel leuk voor
een dag, maar ik zit toch liever in
de buurt van Heidorp."
Jan verklaart lachend, dat het
hem evenzo vergaat.
Ze rusten een uurtje uit en bege
ven zich dan weer op weg. Geert
heeft een prachtig plannetje ge
maakt. Van het geld, dat hij verdient,
krijgt hij elke week wat zakgeld. Nu
laat hij het meeste daarvan onaan
geroerd. Hij bewaart het in hetzelf
de trommeltje, waarin hij eenmaal
zijn fooien heeft bewaard. Vanmor
gen, voor hij van huis ging, heeft hij
wat van het geld meegenomen, om er
een paar cadeautjes voor de huisge
noten te kopen. Nu loopt hij met
Jan de winkels langs om te zien of
hij wat geschikts kan vinden. Jan zelf
wil zijn vrouw ook met iets verrassen.
De keus is moeilijk. Er is zoveel te
koop, dat het je duizelen gaat. Lang
loopt Geert te aarzelen. Maar ein
delijk slaagt hij dan toch. Voor moe
der koopt hij een mooie schaar. Die
kon ze best gebruiken, want haar
oude is een paar dagen geleden ge
broken. En voor vader een pijp. Het
is een fraaie donkerbruine, met een
grote kop en een gebogen steel, waar
vader zo van houdt. Nu nog iets
voor Harmen zoeken. Ook dat lukt.
Geert heeft zijn broer laatst horen
praten over een nieuw boek van een
predikant. Dat zou Harmen graag
willen hebben. In een grote boek
winkel koopt hij het.
TEKORT AAN
AMBTENAREN?
Het ligt nu eenmaal in de aard van
de socialist, de overheid een zo groot
mogelijke invloed en controle toe te
kennen op het economische leven. Dat
daardoor in vele gevallen brokken
worden gemaakt, wil de socialist niet
inzien, zelfs niet met het schrikwek
kend voorbeeld van de gevolgen der
nationalisatie van tal van Engelse be
drijfstakken voor ogen.
Het orgaan van de Partij van de
Arbeid, „Het Vrije Volk", heeft dezer
dagen weer eens critiek geleverd op de
opvattingen van de rooms-katholieke
minister Albregts, die in een nota zijn
opvattingen over de verhoging van de
1 productiviteit heeft weergegeven. Tus
sen twee haakjes: ook de socialistische
ministers Drees en Joekes zetten hun
handtekening onder de nota, maar
„Het Vrije Volk" spreekt in zijn be
schouwingen alleen over minister
Albregts.
Deze minister nu heeft naar de me
ning van het socialistische dagblad
veel te weinig de nadruk gelegd op de
winst, die men kan boeken door de
arbeidsverdeling tussen de bedrijven
beter te organiseren. De nota besteed
de teveel aandacht aan de bevordering
der productiviteit binnen de bedrijven.
En, zegt „H.V.V.", wanneer men al te
zeer vertrouwt op vrijwillige samen
werking en het eigen initiatief van het
bedrijfsleven zonder concrete taakstel
ling en zonder uitgesproken voorne
men van de overheid desnoods zelf in
te grijpen, dan blijft elke poging tot
productiviteitsverhoging grotendeels
een slag in de lucht.
Gelukkig voor het Nederlandse be
drijfsleven, dat het socialistische blad
het nog niet te vertellen heeft en dat
óók de socialistische ministers nog
blijk geven van realiteitsbesef. Anders
zag het er maar somber uit. Want dan
zou de overheid, de ambtenaar, precies
voorschrijven aan de ondernemer, wat
hij wel en wat hij niet mag produce
ren. Dan zou de ondernemer haarfijn
worden verteld, welke soorten artike
len hij mag maken. Best mogelijk, dat
zo'n ondernemer zou voorstellen zijn
personeel maar te ontslaan en de amb
tenaren, die met de controle zijn be
last, zou vragen het werk over te ne
men. De arbeiders zouden dan prachtig
de tijd hebben om plannen te ontwer
pen (met de ondernemers, die hun za
ken dan immers met een gerust hart
aan de dienaren der overheid kunnen
overlaten) tot grote besparingen bin
nen de bedrijven. Want dat wil „Het
Vrije Volk" ook. Maar.... dat moet
ook weer onder toezicht van de over
heid gebeuren. Op de duur komen wij
zodoende nog ambtenaren tekort! T.
gestegen.
Dit had tot gevolg een belangrijke
daling van de melkprijs voor de boer,
deze ontvangt momenteel van de fa
briek 4]/2 cent minder per liter melk
dan hij bij rechtstreekse levering van
de melk aan de melkslijter zou kunnen
ontvangen.
Andere gevolgen zijn het vervoede
ren van volle melk aan kalveren, het
opruimen van melkvee en het fabrice
ren van kunstmatige consumptiemelk
uit geïmporteerde room en ondermelk.
De georganiseerde landbouw zal al 't
mogelijke in het werk stellen om te
trachten dat de boer een hogere prijs
voor zijn melk zal ontvangen.
Advies inzake onteigeningsaangele
genheden, waaraan dringend behoefte
bestaat, wordt door de overheid (con
sulenten) niet meer gegeven.
De Commissie Grondgebruik van de
Stichting voor de Landbouw acht een
advies-instantie uitermate wenselijk,
reden waarom voor dit werk een des
kundige uit de praktijk zal worden
aangezocht, die in contact zal staan
met bedoelde commissie.
BESTRIJDING SCHADELIJK
GEVOGELTE.
In het afgelopen seizoen werden al
leen mussen en duiven bestreden, die
zeer ernstige schade hebben toege
bracht aan de landbouwgewassen met
name aan de erwten en de mais.
Het overleg met de Bonden van
Postduivenhouders, de Rijkslandbouw-
voorlichtingsdienst, de Plantenziekten-
kundige Dienst en de gemeentebestu
ren inzake het ophokken van duiven
heeft al gunstig gewerkt; enige verbe
tering is wellicht nog mogelijk en
daarom zal dit overleg vroegtijdig die
nen plaats te vinden.
PLUIM VEEBELEID.
Met betrekking tot de kuiken toe wij
zing is gemeend geen bezwaar meer te
moeten maken tegen de richtlijnen
voor de kuikentoewijzing 1952, met
dien verstande dat deze besprekingen
in het vervolg op een vroeger tijdstip
dienen plaats te vinden en men ook
niet gebonden is voor de volgende ja
ren aan de regeling voor het nieuwe
jaar.
De kuikentoewijzing is voor 't kleine
bedrijf vrijwel veilig gesteld, hoewel
rekening gehouden moet worden met
de aankoop van minderwaardige kui
kens, terwijl door de aankoop van kui
kens bij onbekende personen wellicht
de pseudo-vogelpest in de hand wordt
gewerkt.
Tenslotte zal ook bij een mogelijke
toekomstige t.b.c.-bestrijding onder het
pluimvee een grotere toewijzing nood
zakelijk blijken.
Vebo koos een nieuwe secretaris.
Dinsdagavond vergaderde de Vebo,
de vereniging tot bevordering van de
oestercultuur in Zeeland onder voorzit
terschap van mr M. Vlaming. Tot be
stuurslid in de vacature W. Bom werd
met grote meerderheid gekozen de heer
J. Bal van Tholen, die in 't vervolg ook
het secretariaat zal waarnemen. Aan
de heer Bom werd voor zijn jarenlang
waarnemen van het secretaris-penning
meesterschap de dank der vereniging
gebracht.
Donderdag 25
TAIPEH (F
restaurant vhn
Een heterogeer
van generaal
den. Chinese 2
rikaanse Milit
ren van legei
diplomaten.
„Zie je die
„Bij het raa
„Juist... daa
heidsdienst."
„Zo...!"
Voor we va
van de veiligh
der weet ik we;
matig aan de
de gasten in cL
van telefoonge
papieren in mij
fgfo f* fMt
Jacht op man
China is een de
een hemelsbreed
mocratie in het
Oosten. Op papief
gens dezelfde prii
ten. In de praktij
vele punten meer
giem. En dat geld'
Het oude polit
panse bezettingsti
steeds van krachl
deeld in vele, klei
politiepost in het
van elke post kl
beidsveld van bi
Een nieuw gezicht
onmiddellijk op. I
een van de oude
min lang verborg
manier kan de p
de gehele bevoü
Verder moet iede
wijs hebben. Rege
tröle. De politie i
na middernacht,
huis en wekt de 1
Ook de gasten
buitenlanders) w
holst van de nach
om hun papieren^
dan wordt een g^
enkele uren lang 1
een leger van poli
persoonsbewijzen,
nen wordt mee nat
genomen voor v
tracht men alle
in de kiem te snj
Het fluisteren
munisme kan een
heden brengen. He
vlak na de bevrijd
beschuldiging van
and is voldoende c
gevaarlijk individu
Een formele aanl
Men houdt mense
maanden vast zonj
cifieks te beschu!
of levenslange ops
minst tot de zeld
Zwa]
Mijn gastheer b'
Met dezelfde voc
sen waarmee ik i
Joego-Slavië gesp;
eerst even om zich
te verzekeren, dr
oren meeluisteren.
„Er is hier eer
die men op een go
heeft en acht maai
gehouden. Toen me
laten gaan heeft h
te weten waar hjj i
digd was. Dat was
tijd niet medegede
men r. t de besch
de landen achter
ook zo graag gebn
van militaire get
moesten blijven. E:
het maar doen".
Weer kijkt hij
„Een ander geva,
schiet in de lach.
tische activiteit L
aan het doorslaan
politie een volkome
verhaal verteld i
van communisten
En de deelnemers
zouden allemaal 1
dragen. De politie
en vlak bij het
man met een
Politiebureau bleek
raadslid te zyn
van wist. Maar
dagen gekost om
wijzen en al die 1
het hoofdkwartier
dienst opgesloten
En zo zijn er
bf
sta
zwar
di
het
zi
40
g
me
Onder
Buitenlanders
langstelling. China 1
«en uitgebreid
om de gangen
na te gaan. j
ambtenaren en
als informant g,
verdienen, is de
n°g veel intensieve]
polit
ge;
na 1
poli;
van
Met
vel
graaj
c