de loupe Export van oude materialen bracht dit jaar al 63 millioen op* Stop' I Geen breuk te verwachten in de Katholieke Volkspartij* De Chr, Gereformeerden en de Vrijgemaakfen. JUa de txMdMc. do-epJt Strubbelingen in Egypte. 38 48 118.75 Onder ONS FEUILLETON. LANGE NOORDSTRAAT 8-10' MIDDELBURG ZEEUWSCH DAGBT AD Paqina 2 Ruim die rommel op Er worden nog te veel botjes weggegooid» „Moedèèèèèr, daar komt dt voddeman, kryg ik nou een ballonnetje!" En mama, die veel voor haar kroost over heeft, snuffelt nog eens in de lompen en krabbelt zuchtend wat papier en lappen te voorseliyn, die dienen moeten om zoonlief z\jn begeerde ballon te verschaffen. Ze moppert, want ze heeft het zo druk. Maar weet men, dat al die zachtjes mopperende mama's mee hebben gehol pen aan de export van afvalstoffen voor de waarde van byna 63 millioen gulden in de eerste helft van dit jaar? Ook de Industrie kreeg Weer waardevol materiaal in handen. Natuurlijk niet alleen uit de lompen of papier, maar ook uit de afval van metalen. In 1938 bedroeg de opbrengst van oud papier gemiddeld per maand 6400 ton. Dit jaar echter reeds 19.000 ton en dat betekent byna 40 pet van het ver bruik van nieuw papier. Aan deviezen leverde de export van oud papier van Maart tot en met Juli f 9.500.000 op. Aan lompen werd in 1938 per maand 8000 ton opgebracht en dit jaar 4.400 ton. De exportwaarde bedroeg in ge noemde maanden byna 36 millioen en dat is evenveel ais de export van room en gecondenseerde melk gedurende die periode opleverde De metaalafval de' handel is sinds enige tijd gebonden aan minimum voor- raadbepalingen behalve t.a.v. lood en oud zink Is van groot belang voor de metaalindustrie in ons land, want deze is in hoge mate afhankelijk van de schroottoevoer uit het binnenland. En dan de beenderen! Hoewel de beenderverwerkende industrie de groot ste hoeveelheden via de slagers ver krijgt, gaan er nog heel wat botjes ver loren. Men neemt aan, dat het verlies dit jaar nog 13 millioen kilogram bedraagt en dat betekent aan lym, gelatine, been dermeel, vet enz. toch nog altjjd ruim 6.5 millioen gulden. Men gaat nu de ge organiseerde schillenhandel inschake len. WAT MOET BEWAARD? Wat moet ik nu bewaren? vraagt de huisvrouw. Welnu, allereerst alle soor ten geweven en gebreide oude text: el- goederen en afvallen, oud papier, oude metalen en beenderen. Oude voorwer pen van riet, biezen of cocos, oude Vloerbedekking van linoleum of bala tum, gegummeerde kledingstukken of artikelen van plastic zijn onbruikbaar. Conservenblikken of flessen met een Inhoud van minder dan 1 liter behoe ven niet te worden bewaard (tenzij men ALS JAPAN „EEN BETROUW BARE DEMOCRATIE" IS. Vrydag heeft de Japanse premier Josjlda in het parlement verklaard, dat het geschikte ogenblik voor Japanse herbewapening kan komen, nadat de economie van het land is hersteld en de „wereld overtuigd is, dat Japan een betrouwbare democratie Is geworden". Josjida zei, dat zijn regering niet verwachtte in de naaste toekomst met de communistische of de nationalis tische regering van China een vredes verdrag te tekenen. Hij deelde mede, dat de huidige Russische missie in Japan zou ophouden te bestaan, wan neer het vredesverdrag, dat geallieerde oontröle van Japan opheft, zou zijn •geratificeerd. (Ingez. mededeling, adv.) er statiegeld voor terugontvangt). Via de reinigingsbelt, waar een sortering van huisvuil plaats vindt, komt dit ma teriaal toch waai men het hebben wilt. Teerpapier, carbonpapier, vettig pa pier en cellophaan behoren met het huisvuil te worden weggeworpen, aan gezien deze papiersoorten, wanneer zy tussen het overige oude papier terecht komen, bij verwerking door de industrie ernstig schade aan de machines kunnen veroorzaken. De bedoeling is, dat al het bewaarde oude materiaal via de bonafide handel terecht komt bij de industrie. De in zameling geschiedt door de leden van de ondervakgroep opkopers van oude materialen en afvalstoffen, die te her kennen zijn aan een speciaal schild, dat aan hun wagens of pakhuis bevestigd is. (Ineez. mededeling, adv.) Voorkomen It beter dan genezen! 5TOPHOEST it gezond èn lekker. Ï0W' STOPHOEST j j muts |4Hoesten It hinder- vv* I lijkl STOPHOEST i verzacht direct die J lastige keelkriebel. f s r*> i K V Zorg, dat U altijd 'n paar rolletje in huis heeltI Met STOPHOEST it het hoesten snel verleerd en wie niet hoest, snoept graag i Proef ze maar eensl Het Egyptische linkse blad „Al Le va a, Al Guaded" heeft aangedrongen op vernietiging van het standbeeld van Ferdinand de Lesseps, dat bij de in gang van het Suezkanaal te Port Said staat. De hierboven afgebeelde WINTERMANTEL van zuiver wollen velours in de kleuren zwart, bordeaux, groen en grijs, in de maten Uitgelezen collectie WINTERMANTELS vanaf 59.75 Egyptisch katoenen REGENMANTELS geheel dubbel 39.95 Zeer aparte collectie DAMESJAPONNEN in diverse modetinten wol met rayon vanaf 14.25 geheel zuiver wol vanaf 19.75 Zeer speciale aanbieding zuiver wollen YERSEY JAPONNEN exclusieve modellen 59.75 Groep-Steenberghe heeft suggesties gedaan nopens beleid en program tijdens openhartige besprekingen. Tijdens het landelijk congres dat de Katholieke Volksparty heden te Utrecht houdt, heeft de partyvoorzitter, de heer W. J. Andriessen, een verklaring afge legd naar aanleiding van de polemiek, die hjj enige tijd geleden heeft gevoerd met Prof. Mr F. J. F. M. Duynstee. In tal van kringen hebben toen geruchten de ronde gedaan, dat er een breuk zou ontstaan in de K.V.P. De heer Andries sen deelde mede, dat er op initiatief van het partijbestuur besprekingen zijn gevoerd tussen het dagelijks bestuur en een afvaardiging van de ontevreden groep onder leiding van Mr M. P. L. Steenberghe. Namens die groep namen ook de heren Duynstee, Sassen, van Spaendonck en van der Ven aan de besprekingen deel. Hoewel het overleg nog niet is afgesloten, kon de heer Andriessen toch verklaren, dat de groep Steenberghe er naar streeft de een heid van de party te versterken en dat op het ogenblik suggesties nopens beleid en program door de betrokken party-instanties worden bestudeerd. Voor drie punten zal de K.V.P. in de de komende verkiezingscampagne de aandacht vragen. Allereerst voor de ernstige situatie waarin Nederland en de wereld verkeren. Krachtsinspan ningen op economisch en op moreel gebied zullen hiervoor nodig zijn en de wil tot samenwerking. In de tweede plaats zal de K.V.F. oproepen tot so berheid en spaarzin en in de derde plaats tot het con amore meewer ken aan de bouw van een nieuw Europa en zo nodig tot het brengen van offers daarvoor. De technische zyde van de verkie zingscampagne staat in het teken van „de verovering van het straatbeeld". Moderne, door deskundigen ontworpen affiches zullen dit moeten bewerkstel ligen. En het tweede wapen in de ver kiezingsstrijd zal zijn de „gerichte" pro paganda, gericht n.l. op de verschillen de groeperingen in het Katholieke volksdeel. In het slot van zijn rede keerde de heer Andriesen zich scherp tegen de heer Andriessen zich scherp tegen „Het Parool", waarin de K.V.P.-op- slag en de grote gezinnen worden aangevallen. (In Het Parool heeft prof. dr J. J. Fahrenfort progressie ve kinderbijslag o.a. „waanzin" ge noemd!) Als we de kant van deze critici uitgaan dan zullen de grote gezinnen -de leverantie worden van een onevenredig groot deel van de ongeschoolde arbeidskrachten, aldus de heer Andriessen. Hij legde er de na druk op, dat de K.V.P. niet zal af laten haar politiek met kracht te richten op een redelijke hulp aan de grote gezinnen. STERFGEVALLEN DOOR MOND EN KLAUWZEER. Het aantal sterfgevallen tengevolge van het mond- en klauwzeer was in de week van 714 October 1 rund, 4 kal veren en 5 biggen. Belastingverlaging in Nieuw- Zeeland. Gelukkig Nieuw-Zeelandl Volgens de Donderdag ingediende be groting zullen 27.000 personen niet langer belasting behoeven te betalen. Door belastingverlaging zullen n.l. in komens beneden de 300 pond sterling vrij van inkomstenbelasting zijn. Synode te Kampen. RONDVRAAG. Geschil RotterdamZuid-Holland ter sprake. De laatste dagen der zitting van de synode der Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.) worden gebruikt voor behan deling van zaken die voor de rondvraag zijn ingediend. Donderdag is nog eens gesproken over de exegese van art. 15 dér acta (de positie der hoogleraren ter Synode). In deze kwestie is nog geen definitieve uitspraak gedaan en ds den Boeft verzocht niet uiteen te gaan al vorens deze zaak geregeld is. Commis sie I zal het vraagstuk nog eens door nemen. Ook het geschil tussen de particuliere synode van Zuid-Holland en de classis Rotterdam is ter sprake gekomen. Het wezen van het geschil ligt in de han tering en de toepassing van art. 30, 31 en 46 der K.O. Na een uitgebreid debat over de vraag of dit geschil als een quaestie dan wel als een appèlzaak be handeld moet worden, ging men accoord met de beide adviezen van de commissie n.l. dat de classis Rotterdam ten on rechte het bezwaarschrift van de heer van der Dool heeft teruggewezen naar de kerkeraad van Delfshaven en dat de part. synode van Zuid-Holland ten onrechte een schrijven van de classis Rotterdam inhoudende een bezwaar te gen de uitspraak van deze synode inza ke" de noodwet ouderdomsvoorziening, niet in behandeling heeft genomen. Een derde conclusie werd hieraan toege voegd, n.l. dat de classis Rotterdam dringend verzocht wordt zich aan deze uitspraak te conformeren. VOLGENDE SYNODE TE BERKEL? Naar wij vernemen bestaat het voor nemen om de volgende generale synode te Berkel-Rodenrys te houden. Men wil dan n.l. in het Westen des lands ver gaderen, maar gezien het feit, dat maar weinige gemeenten over een eigen kerk gebouw en voldoende accomodatie be schikken is de keus klein. Berkel-Rodenrijs heeft een grote ge meente en heeft voldoende ruimte. Ds H. J. de Vries, die Zondag a.s. afscheid neemt van zijn gemeente te Eindhoven wegens vertrek naar Berkel, zal dan namens de roepende kerk de synode openen. Ds H. Velema sprak over (Van onze Utrechtse correspondent.) Dat over de verhouding tussen de Chr. Geref. Kerken en de Geref. Kerken (onderhoudende art. 31 K.O.) momenteel veel wordt nagedacht, ligt voor de hand. De beslissingen van de synode der laatstgenoemde kerkengroep leidden daar als vanzelf toe. Op de te Utrecht gehouden ouderlingenconferentie der Chr. Geref. Kerken heeft ds J. H. Velema van Zwolle, gerefereerd over de thans door de Chr. Geref. Kerken te volgen gedragslijn. Duidelijk zette hy uiteen, dat het de taak der Chr. Geref. Kerken blijft om de eenheid to zoeken. Toch zal momenteel het contact wel de opvatting te laken, dat de werken der oud-vaders eigenlijk alleen maar een maatstaf kunnen vormen voor de prediking. Wie deze oude theologen be studeert, aldus ds Velema, komt tot de conclusie, dat zij onderling dikwijls veel verschilden. Men moet niet vast houden aan de kerk der eeuwen maar aan de belijdenis der eeuwen. moeilijkheden opleveren, zeker van de zijde der Vrijgemaakte Gereformeerden. Dit neemt niet weg, dat men naar toe nadering dient te streven. Vele gemeen ten hebben dat trouwens al gedaan; an deren zien de weg tot toenadering afge sloten omdat men van vrijgemaakte zij de plaatselijk de Chr. Geref. Ker ken soms als een secte pleegt aan te duiden. Een dergelijk ongunstig oordeel over de Chr. Geref. Kerken is noch door de synode van Kampen, noch door de depu- taten voor de samenspreking geuit. Hoogleraren als dr K. Schilder en P. Deddens hebben zich er wel eens voor gewacht om de Chr. Geref. Kerken vals te noemen of haar te typeren als een secte. Zij huldigen de mening, dat ook in de Chr. Geref. Kerken Gods Geest en het Evangelie der genade wordt verkon digd. Dit moet dan ook de reden zijn om naar toenadering te blijven zoeken. EIGEN KERKELIJK LEVEN. Ds Velema meende dat men ten op zichte van het zoeken van elkander een dubbele taak heeft, een taak naar bui ten en een taak naar binnen. Er valt inwendig nog wel iets op te knappen! In de Chr. Geref. Kerken valt vooral op te merken een gevarieerde prediking, iets waartegen de Vrijgemaakte Kerken telkens weer bezwaren laten horen. De ze variatie achtte ds Velema niet onge zond, mits zij binnen de perken van het redelijke blijft. Vaak wordt de allegorische prediking verworpen. Ds Velema meende, dat er zeker allegorische preken zijn waarin een Schriftuurlijke visie behouden is ge bleven. Maar soms zijn er wel gevallen waarin de prediker zich niet laat ge bruiken door het Woord, doch waarin hij het Woord gebruikt voor zichzelf. Dat levert dan wel volle kerken en goe de collectes op maar dat is een kwaad ding in de kerk. In dit opzicht valt ook HETEROGENE ELEMENTEN. Terugkomend op de plicht tot het zoeken van toenadering tussen Chr. Ge ref. Kerken en Geref. Kerken (onderh. art. 31 K.O.), zei ds Velema, dat er in de praktijk veel verschillen zijn. Dit komt doordat in de Vrijgemaakte Ker ken zeer heterogene elementen zitten. In 1944 en daarna zijn tal van lieden vrijgemaakt geworden omdat zij wens ten terug te keren tot oud-A; daaren tegen heeft men zich ook uit radicaal tegengestelde overwegingen aan de sy nodale hiërarchie onttrokken. Zeer terecht heeft prof. dr Herman Ridderbos opgemerkt, dat de bestrijding van de leer der veronderstelde weder geboorte door Chr. Geref. en Vrij gemaakte Gereformeerden samen, uit geheel verschillende motieven is ont staan. De Chr. Geref. Kerken waren in 1892 tegen het tolereren van de veron derstelde wedergeboorte, de Geref. Ker ken (onderh. art. 31 K.O.) verzetten zich in 1944 tegen de binding aan de leer van de veronderstelde wedergeboorte. Daar zit wel enig verschil in. Er worden er in de Vrijgemaakte Ker ken wel gevonden, die de vrijmaking en de doorgaande reformatie geweldig over schatten en die eenzijdig opgaan in ac tivisme. Wy zullen hen telkens weer ons eigen Schiftuurlijke-confessionele stand punt trachten dnidelyk te maken, waar bij het voor alle dingen taak zal zyn het onderscheid te laten uitkomen dat er is tussen valse mystiek en een gezond geestelijk leven dat niet eenzijdig op gaat in activisme, zei ds Velema. V RECLAME EN VERKIEZINGEN. Als straks, in het voorjaar van 1952, de bomen weer gaan uitbotten en het jonge groen struik en heester zal sie ren, dan zal de natuuro wedijveren in schoonheid en compositie met de af fiches, die de Katholieke Volkspartij overal in den lande zal doen ophangen in haar poging om „het straatbeeld te veroveren". Want dat is het doel van de a.s. verkiezingscampagne en om dat doel te bereiken wil men de moderne reclametechniek te hulp roepen en kunstenaars in het vervaardigen van affiches inschakelen. Zo zullen dan onze Christelijke par tijen moeten gaan wedijveren tegen de Rooms-Katholieken met hun reclame en als er niet veel in die partijen ver andert, dan zullen ze het op dat punt met glans verliezen. In het zakenle ven is iedereen er wel van overtuigd, dat reclame een apart vak is, waar voor een speciale opleiding nodig is. Er wordt wel veel in gebeunhaasd, maar niet door de grote zaken, die werkelijk profijt van hun reclame trekken; zij weten wel dat men van de diensten van een specialist gebruik moet maken, wil het vele, aan de re clame bestede geld niet weggegooid zijn. Maar als de politieke partijen recla me gaan maken ook al zijn de lei ders daarvan zakenmensen dan gaat het anders. Zwaarwichtige betogen worden neergeschreven, op de meest smakeloze wijze op papier gedrukt en aan het stemvee thuis bezorgd met de wetenschap, dat ze ongelezen in de prullebak verdwijnen. Er wor den slagzinnen uitgeroepen die de mens de haren ten berge doen rijzen en er worden „gedichten" geprodu ceerd, waarvoor menig amateur-Sin terklaas zich nog diep zou schamen. (Nog niet zo heel lang geleden kregen we weer een kersvers product onder ogen!) Van harte hopen we dat het initia tief van de K.V.P. ook de andere po litieke partijen eens zal activeren. Misschien krijgen we dan een verkie zingsstrijd, waar tenminste stijl in zit. En zeker zal men de politieke lauw heid van het Nederlandse volk er dwr kunnen verminderen. ZONDAG 31 OCTOBER. Anna Jacobapolder: G: 2 x Arntzen. St. Annaland: H: 10 en 6 van Dijk, GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Aagtekerke: H: IJ dhr d'Olivat, 7 v. Winterswijk, GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Arnemuiden: H: 10 en 6 dhr Stekelenberg, 2.30 v. Woerden, G: 10 leesd., 2,30 GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (Hedenav.: 7 Rijksen). Axel: H. 10 dhr Heijboer, 2.30 ten Haaft, G: 10 en 3 Couvée, GV: 10 en 2.30 Kuiper, GG: 10 en 2.30 leesd. Baarland: G: 2 x v. d. Leek. Bergen op Zoom: H: 10 prof. den Boer (jeugdd.), 5 Wisse, G: 9.30 van Halsema, 5.30 v. d. Stoel. Biezelinge: C: 10 en 2.30 Gruppen, GG; 9.30, 2 en 6 leesd. Borssele; H; 9.30 en 2 Vrij- Algemene vergadering Lutherse zending. In Amsterdam is dezer dagen de al gemene najaarsvergadering van het Nederlands Luthers Genootschap voor in- en uitwendige zending gehouden. In deze bijeenkomst deed ds C. C. G. Visser uit Utrecht mededelingen over de uitwendige zending, waarbij hij o.a. bijzonderheden vertelde over het werk op Nieuw-Guinea, waar ds W. Jense in militair verband werkzaam is en ds D. Solinger optreedt als advi seur en leraar van de Batak-kerk. Ds Gramberg en ds Franke van Bali zijn op het ogenblik in ons land. De eerste hoopt in Januari nieuwe arbeid op Ceylon ter hand te nemen. Ds Gramberg hield in de middag vergadering een lezing over „Het Evangelie in Azië en de nieuwe tijd", waarin hij onder meer zei, dat het de voorkeur verdient als zendingsarbei der te gaan naar gebieden zonder ko loniaal verleden. (Ingez. mededeling, advert.) Millioenen dames zeggenVoor de handen niets beter dan HAMEA-GELEL landt, G: 10 leesd., 5 Veldhuyzen, GG. 9.30, 2 en 6 leesd. Bruinlsse: H: 11 en 5 v. d. Brink, G: 9.30 en 3 Bremmer, GG: 10 en 5 Mallan, OG: 10.30 en 4.30 leesd. Domburg: H: 10 en 7 van Wil- lenswaard (H.A.), G: 10 en 2.30 leesd. Driewegen: H: 9.30 Beneder. Gapinge: H: 10 de Boer (H.A.), G: 9.30 en 7 Spoelstra. Geersdyk: H: 10 en 2.30 dhr Kraak, G: 10 en 2.30 van Aller. Goes: H: 10 de Roos, 5 Odé; Chr. bewaarseh.: 10 dhr Allewijn, G: 10 en 5 Flinterman, GV: 10 en 2.30 Hordijk (H.A.), VEG: 9.30 Karelse en Ytsema, 5 dienst, 's- Gravenpolder: H: 9.30 Odé, 2 dhr Bak ker, G: 9.30 leesd., 5.30 v. d. Leek. OG: 9.30, 1.30 en 5 leesd. Grijpskerke: H: 10 en 2.30 v. Winterswijk. Haamstede: H: 10 en 6.30 v. Vliet, G: 10 en 3 den Boer te Voorschoten, GG: 10 en 2.30 leesd., C: 10 Velema (H.A.), 3 v. d. Klis. 's-H. Abtskerke: H: 9.30 en 2 v. d. Werf (H.A.) 's-H. Arendskerke: H: 9 Talma, 2.30 Klijn. 's-H. Hendrikskin deren: H: 10 dhr de Zwart, 2 de Roos. Heinkenszand: H: 10 Klijn, 2.30 Talma G: 10.30 en 3 Lammens. Hoedekens- kerke: H: 9.30 en 2 Hulsbergen, GG: 9.30, 2 en 5.30 leesd. Yerseke: G: 9.30 en 2 Booy. GG: 9.30, 2 en 6 Dieleman, VEG: 10 en 2.30 Timmerman. Kamper land: H: 9.30 en 2.30 Postma, 7 Mor- reau (jeugdd.), G: 9.30 en 2.30 Radder. Kapelle: H: 10 en 6 Jebbink (jeugdd.), G: 10 en 2.30 Scheele te Assen. Katten- dyke: H: 9.30 en 2 Breek (H.A.). Kats: H: 10 en 2 Morreau. Kleverskerke: H: 2 Otte. Kloetinge: H: 10 en 2.30 Jel- lema. Kortgene: H: 10 en 7 Pennings (jeugdd.). Koudekerke: H: 10 Enker, 2.30 van Dijk, 10 jeugdkerk, G: 9.30 en 2.30 Verschoor. Krabbendylte: H: 9.30 en 2.30 Baarslag, G: 9.30 en 2.30 Hoornstra te Hoofddorp, GG: 9.30, 2 en 6 Bel. Kruiningen: H: 10 en 2.30 v. Burgeier, G: 10 en 2.30 Pos. te Haar- 0.30 Zwerus) Lewedorp: H: 10.30 Talma. 6.30 Zwerus. Lewedorp: H: 10.30 Talma. St. Laurens: H: 10 en 2.30 Kalkman, G: 10 en 2.30 Boon (H.A.). St. Maar tensdijk: H: 9.30 en 2 de Bres; Reho- Dat mag dan al waar zijn, maar de bedrieger bezorgt hun heel wat moeite. Hij blijkt hier de hele buurt te hebben afgegraasd onder het voorwendsel, dat hij voortaan Hannes' klanten zou bedie nen. De mensen zijn woedend, want er is vrijwel niemand, die hij niet heeft beetgenomen. En daarbij 1 eeft hij prij zen gevraagd, die veel hoger zijn dan die Ruiter voor zijn goede spullen neemt. Ze komen spoedig te weten, wie die kerel is. Hij heet Fransen en hij komt uit de stad. Jan meent zich te herinne ren, dat hij die naam wel eens heeft gehoord in verband met het een of andere zwendelzaakje. Geert windt zich vreselijk op over 't geval. Maar Jan blijft bedaard. In zaken krijg je altijd met concurrentie te doen, zelfs vaak met oneerlijke concurrentie. Daar moet je tegen kunnen. De jongen kan daar nog niet tegen. Er steekt nog te veel van de oude Geert Slot in hem dan dat zijn drift niet af en toe nog zou bovenkomen. Hy kan geen ongerechtigheid verdra gen. En die is er toch altijd geweest en zal wel blijven bestaan, zolang er mensen zijn. „Als je de ongerechtigheid wilt be strijden, moet je bij je zelf begin nen", zegt Jan. „Als iedereen dat deed, zouden we een heel eind in de goede richting komen. Maatschappij verbeteraars zijn er genoeg, maar de meesten zien alleen de splinter in andermans oog en niet de balk in hun eigen." „Maar we zijn toch eerlijker dan die kerel", zegt Geert. „Ik zou het niet durven zeggen. Daar kunnen we zelf niet over oor met een spits gezicht. Hij ziet er uit, alsof hij graag een borrel drinkt. En dat klopt ook wel met de verhalen, die over hem de ronde doen. „Daar moeten we ook heen", zegt Geert. „Het is een klant van ons." Maar Ruiter wil er niet van horen. „Dank je wel, daar gaan we later wel eens naar toe. Ik heb er volstrekt delen. Het menselijk hart kan alleen door God worden gewogen." Geert voelt, dat Ruiter gelijk heeft. En toch is het zo moeilijk te aan vaarden. De mens is van nature maar al te zeer geneigd, aan alles en ieder een zijn eigen maatstaven aan te leg gen. Een dag of wat later zien ze hun oneerlijke mededinger. Hij staat voor de deur bij iemand, die eigenlijk een klant van hen is. Geert begint te be ven, als hij het geval in 't oog krijgt. Daar heb je hem dus! Er kan geen twijfel mogelyk zijn, want achter op het karretje van de ander staat een bordje met de naam J. Fransen. Ze zien een klein mager mannetje geen behoefte aan om die vent te gen het lijf te lopen." Die middag gaan ze in een kleine herberg hun boterham opeten. Als ze er een kwartiertje hebben gezeten, komt er nog een wagentje voorgere den. Er springt een kleine, magere man af. Het is niemand anders dan Fransen. „Daar heb je hem weer!" roept Geert uit, die onmiddellijk van het hoofd tot de voeten begint te trillen. „Denk er om, dat je geen woord zegt", waarschuwt Jan hem. Deze schijnt niet in het minst nerveus te zijn. Hy ziet het mannetje met veel belangstelling de gelagkamer betre den en aan een tafeltje links van hem plaats nemen. Hij heeft niet gegroet, toen hij binnenkwam. Behalve de koop lieden zijn er geen bezoekers in de herberg. De waard, een oude boer, komt naar voren. Zijn stappen knerpen op de met zand bestrooide vloer. „Een ouwe klare", zegt Fransen. De boer kijkt hem aandachtig aan, alsof het mannetje een merkwaardig natuurverschijnsel is. „Ja, jij bent het", zegt hij. „Wie zou Ik anders zijn?" grijnst Fransen. „Nou geen grapjes", zegt de waard, „want ik heb met jou nog een appel tje te schillen. Je herinnert je zeker die borstrokken nog wel, die je me een week of wat geleden hebt aange smeerd". „En ofl Had je er nog wat van wil len hebben?" „Man loopt rond!" zegt de kaste lein verontwaardigd, 't Is rommel. Eenmaal in de was geweest en nou lijkt het al nergens meer naar!" „Je vrouw zal een slecht wasmid del hebben gebruikt", merkt de koop man op, die blijkbaar niet om een uit vlucht verlegen is. „Als je me nou nog ls wil betoe- terenl Ik zeg je, dat je rommel hebt geleverd en je krijgt van mij geen borrel, of je moet me schadevergoe ding hebben gegeven". (Wordt vervolgd.) Luthers, both 7 Molenaar te Scheveningen, GG: 9.30, 2 en 6 leesd., OG: 9.30, 2 en 6 leesd. Meliskevke: H: 10 en 2.30 Spij kerboer, G: 9.30 en 2.30 v, Nes, GG; 9.30 en 2.30 leesd. (Woensdag: 7 Rijk sen). Nieuw- en St Joosland: H: 10 en 2.30Pijnacker Hordijk. Middelburg: H: Oostkerk: 10 v. Woerden (H.A.), 7 Smits; Concertzaal: 10 v. Voorst Va der; Engelse Kerk: 9.45 Smits (jeugd kerk) C.J.M.V.-gebouw: 10 kinder- kerk; WH: 7 Metz; EV: 5 Johannes; DG: 10.15 Daalder; G: Hofpleinkerk: 9.30 v. Til, 2.30 Telkamp te Haarlem; Noorderkerk: 9.30 Telkamp, 5 v. Til; C: 10 en 3 Slagboom; GG: 9.30, 2 en 6.30 Rijksen; GV: 8.30 en 4.30 Verhey. Nieuwdorp: G: 10 Beukema, 2.30 van Til. Nïsse: H: 10 prof. van Oyen (be vestiging), 5 van Oyen (intrede), GG; 9.30, 2 en 5.30 leesd. (Donderdag: 7.30 Aangeenbrug). Oostkapelle: H: 10 Ri chard, 2.30 v. d. Wind, G: 10 en 2.30 Dercksen, GG: 10 en 2.30 leesd. Oud- Vossemeer: H: 10 en 6,30 van Putten, G: 10 en 2.30 ds de Wit te Rotterdam, C: 10 en 2.30 v. d. Bijl, 6.30 dhr Gebraad. Ovezande: H: 2 Das. St. Philipsland: H: 9.30 leesd., 2.30 v. Dijk, GG: 3 x leesd., OG: 3 x v. Leeuwen. Poortvliet: H: 10 leesd., 2.30 van Putten, G: 10 leesd., 2.30 v. Halsema, GG: 10, 2 en 6 leesd. Rilland-Bath: H: 10 en 2.30 den Engelse, G: 10 en 2.30 Baayen, GG: 9.30, 2 en 6 Zwerus te Midtlelharnls, VEG: 10 en 2.30 Zegerius te Dordrecht. Ritthem: H: 10 en 7 Muller (jeugdd.;. Scherpenisse: H: 10 en 2.30 Brons (H. A.), GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Seroosker- ke (W.): 10 v. d. Wind, 2.30 Richard. Souburg: H: 9 en 11 de Stoppelaar (H.A.)7 dhr Tabaksblatt, G: 9.30 en 2.30 Meyer te Beverwijk, GV: 9.45 en 2.30 Strating te Den Haag. Stavenisse: H: 10 leesd., 6 Enkelaar, GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Terneuzen: H: 9.30 en 2.30 v. d. Vlugt (H.A.), 7 Scholten (jeugd dienst), G: 11.15 en 4.30 Pestman, GG: 9.30 en 3 ten Hove (H.A.), GG: 9.30, 2 en 6 Aangeenbrug, OG: 9.30, 2 en 6 de Reuver. Tholen: H: 10 Enkelaar, 3 v. d. Wiel, G: 10 v. d. Stoel, 5 v. Halse- lem, GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (Zaterd.): en 2.30 dhr Gebraad, 7 v. d. Bijl te Kat wijk. Veere: H: 10 en 7 Otte (jeugdd.), G: 10 en 2.30 Streefkerk. Vlissingen: H: St. Jaeobskerk: 10 Inr Tabaksblatt, 5 Sicktsz; Noor.ierkapel9.30 en 10.45 Hartjes; Havendorp: 10 Sikenz; Eng. Kerk: 10 jeugdkerk, WH: 10.45 Metz, G: 9.30 en 5 v. d. Schaaf, GV: 8 en 2.30 Strating, C: 9.30 leesd., 5.30 Slag- boom.Vrouwenpolder: H: 2 de Boer, G: 9.30 leesd., 2 Spoelstra. Wemeldinge: H: 10 O vergauw, 2.30 Sehellevis, G: 10 en 2.30 van Veen, GG: 10, 2 en 6 leesd., VEG: 10 en 2.30 de Goede. Westkapel- le: H: 9.30 en 2.30 Oosthoek, G: 9.30 en 2.30 Pontier (H.A.), GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Wilhelminadorp: H: 10 en 3 Nutbey. Wissekerke: H: 10 en 2.30 Boonstra, G: 10 en 2.30 Fokkens. Wol- faartsdijk: H: 10 en 2.30 Ponsteen (H. A.), G: 10 en 2.30 Kouwenhoven te Wagenlngen, GG: 9.30, 2 en 6 leesd,, GV: 10.15 leesd., 4.15 Hordijk. Zierik- zee: H: 10 en 7 v. Roon, ver.geo.: 10 Pijnacker, G: 10 en 5 Tlemersma (H. A.), GG: 9.30, 2 en 6 leesd., C: 10 v. d. Kils, 6 Velema, OG: 10, 2 en 6 leesd. Zoutelande: H: 9.30 Kloosterman, 7 de Stoppelaar (jeugdd.), GV: 10.30 Ver hey, 4 leesd., GG: 10, 2.30 en 7 leesd. 't Zand: H: 10 v. Dyl, 7 Enker, 10.15 jeugdkerk, Zaamslag: G: 9.30 en 2.30 Ritsema. H Herv. Kerk; G Geref. Kerk; GG «e Geref. Gemeente; GV Geref. Kerk (art. 31); C Ohr. Geref. Kerk; OG Oud Geref. Gemeente; VEG Vrije Evang. Gemeente; DG Doops gezinde Gemeente; NPB Ned. Prot. Bond; WG Waalse Gemeente; WH Ver. Vrijzinnig Herv.; EL Evang.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 2