de loupe
Export van oude materialen bracht
dit jaar al 63 millioen op*
Stop' I
Geen breuk te verwachten in de
Katholieke Volkspartij*
De Chr, Gereformeerden en de Vrijgemaakfen.
JUa de txMdMc. do-epJt
Strubbelingen in Egypte.
38 48 118.75
Onder
ONS FEUILLETON.
LANGE NOORDSTRAAT 8-10'
MIDDELBURG
ZEEUWSCH DAGBT AD
Paqina 2
Ruim die rommel op
Er worden nog te veel botjes weggegooid»
„Moedèèèèèr, daar komt dt voddeman, kryg ik nou een ballonnetje!" En
mama, die veel voor haar kroost over heeft, snuffelt nog eens in de lompen
en krabbelt zuchtend wat papier en lappen te voorseliyn, die dienen moeten
om zoonlief z\jn begeerde ballon te verschaffen. Ze moppert, want ze heeft
het zo druk.
Maar weet men, dat al die zachtjes mopperende mama's mee hebben gehol
pen aan de export van afvalstoffen voor de waarde van byna 63 millioen
gulden in de eerste helft van dit jaar?
Ook de Industrie kreeg Weer waardevol materiaal in handen. Natuurlijk
niet alleen uit de lompen of papier, maar ook uit de afval van metalen. In
1938 bedroeg de opbrengst van oud papier gemiddeld per maand 6400 ton. Dit
jaar echter reeds 19.000 ton en dat betekent byna 40 pet van het ver
bruik van nieuw papier. Aan deviezen leverde de export van oud papier van
Maart tot en met Juli f 9.500.000 op. Aan lompen werd in 1938 per maand
8000 ton opgebracht en dit jaar 4.400 ton. De exportwaarde bedroeg in ge
noemde maanden byna 36 millioen en dat is evenveel ais de export van room
en gecondenseerde melk gedurende die periode opleverde
De metaalafval de' handel is sinds
enige tijd gebonden aan minimum voor-
raadbepalingen behalve t.a.v. lood en
oud zink Is van groot belang voor
de metaalindustrie in ons land, want
deze is in hoge mate afhankelijk van
de schroottoevoer uit het binnenland.
En dan de beenderen! Hoewel de
beenderverwerkende industrie de groot
ste hoeveelheden via de slagers ver
krijgt, gaan er nog heel wat botjes ver
loren.
Men neemt aan, dat het verlies dit
jaar nog 13 millioen kilogram bedraagt
en dat betekent aan lym, gelatine, been
dermeel, vet enz. toch nog altjjd ruim
6.5 millioen gulden. Men gaat nu de ge
organiseerde schillenhandel inschake
len.
WAT MOET BEWAARD?
Wat moet ik nu bewaren? vraagt de
huisvrouw. Welnu, allereerst alle soor
ten geweven en gebreide oude text: el-
goederen en afvallen, oud papier, oude
metalen en beenderen. Oude voorwer
pen van riet, biezen of cocos, oude
Vloerbedekking van linoleum of bala
tum, gegummeerde kledingstukken of
artikelen van plastic zijn onbruikbaar.
Conservenblikken of flessen met een
Inhoud van minder dan 1 liter behoe
ven niet te worden bewaard (tenzij men
ALS JAPAN „EEN BETROUW
BARE DEMOCRATIE" IS.
Vrydag heeft de Japanse premier
Josjlda in het parlement verklaard, dat
het geschikte ogenblik voor Japanse
herbewapening kan komen, nadat de
economie van het land is hersteld en
de „wereld overtuigd is, dat Japan een
betrouwbare democratie Is geworden".
Josjida zei, dat zijn regering niet
verwachtte in de naaste toekomst met
de communistische of de nationalis
tische regering van China een vredes
verdrag te tekenen. Hij deelde mede,
dat de huidige Russische missie in
Japan zou ophouden te bestaan, wan
neer het vredesverdrag, dat geallieerde
oontröle van Japan opheft, zou zijn
•geratificeerd.
(Ingez. mededeling, adv.)
er statiegeld voor terugontvangt). Via
de reinigingsbelt, waar een sortering
van huisvuil plaats vindt, komt dit ma
teriaal toch waai men het hebben wilt.
Teerpapier, carbonpapier, vettig pa
pier en cellophaan behoren met het
huisvuil te worden weggeworpen, aan
gezien deze papiersoorten, wanneer zy
tussen het overige oude papier terecht
komen, bij verwerking door de industrie
ernstig schade aan de machines kunnen
veroorzaken.
De bedoeling is, dat al het bewaarde
oude materiaal via de bonafide handel
terecht komt bij de industrie. De in
zameling geschiedt door de leden van
de ondervakgroep opkopers van oude
materialen en afvalstoffen, die te her
kennen zijn aan een speciaal schild, dat
aan hun wagens of pakhuis bevestigd is.
(Ineez. mededeling, adv.)
Voorkomen It beter dan
genezen! 5TOPHOEST it
gezond èn lekker.
Ï0W'
STOPHOEST j j
muts |4Hoesten It hinder-
vv* I lijkl STOPHOEST i
verzacht direct die J
lastige keelkriebel. f
s r*>
i
K V
Zorg, dat U altijd 'n paar rolletje
in huis heeltI Met STOPHOEST
it het hoesten snel verleerd en
wie niet hoest, snoept graag i
Proef ze maar eensl
Het Egyptische linkse blad „Al Le
va a, Al Guaded" heeft aangedrongen
op vernietiging van het standbeeld van
Ferdinand de Lesseps, dat bij de in
gang van het Suezkanaal te Port Said
staat.
De hierboven afgebeelde
WINTERMANTEL
van zuiver wollen velours in
de kleuren zwart, bordeaux,
groen en grijs, in de maten
Uitgelezen collectie
WINTERMANTELS
vanaf 59.75
Egyptisch katoenen
REGENMANTELS
geheel dubbel 39.95
Zeer aparte collectie
DAMESJAPONNEN
in diverse modetinten
wol met rayon vanaf 14.25
geheel zuiver wol vanaf 19.75
Zeer speciale aanbieding
zuiver wollen
YERSEY JAPONNEN
exclusieve modellen 59.75
Groep-Steenberghe heeft suggesties gedaan nopens
beleid en program tijdens openhartige besprekingen.
Tijdens het landelijk congres dat de Katholieke Volksparty heden te Utrecht
houdt, heeft de partyvoorzitter, de heer W. J. Andriessen, een verklaring afge
legd naar aanleiding van de polemiek, die hjj enige tijd geleden heeft gevoerd
met Prof. Mr F. J. F. M. Duynstee. In tal van kringen hebben toen geruchten
de ronde gedaan, dat er een breuk zou ontstaan in de K.V.P. De heer Andries
sen deelde mede, dat er op initiatief van het partijbestuur besprekingen zijn
gevoerd tussen het dagelijks bestuur en een afvaardiging van de ontevreden
groep onder leiding van Mr M. P. L. Steenberghe. Namens die groep namen
ook de heren Duynstee, Sassen, van Spaendonck en van der Ven aan de
besprekingen deel. Hoewel het overleg nog niet is afgesloten, kon de heer
Andriessen toch verklaren, dat de groep Steenberghe er naar streeft de een
heid van de party te versterken en dat op het ogenblik suggesties nopens
beleid en program door de betrokken party-instanties worden bestudeerd.
Voor drie punten zal de K.V.P. in de
de komende verkiezingscampagne de
aandacht vragen. Allereerst voor de
ernstige situatie waarin Nederland
en de wereld verkeren. Krachtsinspan
ningen op economisch en op moreel
gebied zullen hiervoor nodig zijn en de
wil tot samenwerking. In de tweede
plaats zal de K.V.F. oproepen tot so
berheid en spaarzin en in de derde
plaats tot het con amore meewer
ken aan de bouw van een nieuw
Europa en zo nodig tot het brengen
van offers daarvoor.
De technische zyde van de verkie
zingscampagne staat in het teken van
„de verovering van het straatbeeld".
Moderne, door deskundigen ontworpen
affiches zullen dit moeten bewerkstel
ligen. En het tweede wapen in de ver
kiezingsstrijd zal zijn de „gerichte" pro
paganda, gericht n.l. op de verschillen
de groeperingen in het Katholieke
volksdeel.
In het slot van zijn rede keerde
de heer Andriesen zich scherp tegen
de heer Andriessen zich scherp tegen
„Het Parool", waarin de K.V.P.-op-
slag en de grote gezinnen worden
aangevallen. (In Het Parool heeft
prof. dr J. J. Fahrenfort progressie
ve kinderbijslag o.a. „waanzin" ge
noemd!) Als we de kant van deze
critici uitgaan dan zullen de grote
gezinnen -de leverantie worden van
een onevenredig groot deel van de
ongeschoolde arbeidskrachten, aldus de
heer Andriessen. Hij legde er de na
druk op, dat de K.V.P. niet zal af
laten haar politiek met kracht te
richten op een redelijke hulp aan de
grote gezinnen.
STERFGEVALLEN DOOR MOND
EN KLAUWZEER.
Het aantal sterfgevallen tengevolge
van het mond- en klauwzeer was in de
week van 714 October 1 rund, 4 kal
veren en 5 biggen.
Belastingverlaging in Nieuw-
Zeeland.
Gelukkig Nieuw-Zeelandl
Volgens de Donderdag ingediende be
groting zullen 27.000 personen niet
langer belasting behoeven te betalen.
Door belastingverlaging zullen n.l. in
komens beneden de 300 pond sterling
vrij van inkomstenbelasting zijn.
Synode te Kampen.
RONDVRAAG.
Geschil RotterdamZuid-Holland
ter sprake.
De laatste dagen der zitting van de
synode der Geref. Kerken (onderh. art.
31 K.O.) worden gebruikt voor behan
deling van zaken die voor de rondvraag
zijn ingediend. Donderdag is nog eens
gesproken over de exegese van art. 15
dér acta (de positie der hoogleraren
ter Synode). In deze kwestie is nog geen
definitieve uitspraak gedaan en ds den
Boeft verzocht niet uiteen te gaan al
vorens deze zaak geregeld is. Commis
sie I zal het vraagstuk nog eens door
nemen.
Ook het geschil tussen de particuliere
synode van Zuid-Holland en de classis
Rotterdam is ter sprake gekomen. Het
wezen van het geschil ligt in de han
tering en de toepassing van art. 30, 31
en 46 der K.O. Na een uitgebreid debat
over de vraag of dit geschil als een
quaestie dan wel als een appèlzaak be
handeld moet worden, ging men accoord
met de beide adviezen van de commissie
n.l. dat de classis Rotterdam ten on
rechte het bezwaarschrift van de heer
van der Dool heeft teruggewezen naar
de kerkeraad van Delfshaven en dat
de part. synode van Zuid-Holland ten
onrechte een schrijven van de classis
Rotterdam inhoudende een bezwaar te
gen de uitspraak van deze synode inza
ke" de noodwet ouderdomsvoorziening,
niet in behandeling heeft genomen. Een
derde conclusie werd hieraan toege
voegd, n.l. dat de classis Rotterdam
dringend verzocht wordt zich aan deze
uitspraak te conformeren.
VOLGENDE SYNODE TE
BERKEL?
Naar wij vernemen bestaat het voor
nemen om de volgende generale synode
te Berkel-Rodenrys te houden. Men wil
dan n.l. in het Westen des lands ver
gaderen, maar gezien het feit, dat maar
weinige gemeenten over een eigen kerk
gebouw en voldoende accomodatie be
schikken is de keus klein.
Berkel-Rodenrijs heeft een grote ge
meente en heeft voldoende ruimte. Ds
H. J. de Vries, die Zondag a.s. afscheid
neemt van zijn gemeente te Eindhoven
wegens vertrek naar Berkel, zal dan
namens de roepende kerk de synode
openen.
Ds H. Velema sprak over
(Van onze Utrechtse correspondent.)
Dat over de verhouding tussen de Chr. Geref. Kerken en de Geref. Kerken
(onderhoudende art. 31 K.O.) momenteel veel wordt nagedacht, ligt voor de
hand. De beslissingen van de synode der laatstgenoemde kerkengroep leidden
daar als vanzelf toe.
Op de te Utrecht gehouden ouderlingenconferentie der Chr. Geref. Kerken
heeft ds J. H. Velema van Zwolle, gerefereerd over de thans door de Chr.
Geref. Kerken te volgen gedragslijn. Duidelijk zette hy uiteen, dat het de taak
der Chr. Geref. Kerken blijft om de eenheid to zoeken.
Toch zal momenteel het contact wel de opvatting te laken, dat de werken
der oud-vaders eigenlijk alleen maar
een maatstaf kunnen vormen voor de
prediking. Wie deze oude theologen be
studeert, aldus ds Velema, komt tot de
conclusie, dat zij onderling dikwijls
veel verschilden. Men moet niet vast
houden aan de kerk der eeuwen maar
aan de belijdenis der eeuwen.
moeilijkheden opleveren, zeker van de
zijde der Vrijgemaakte Gereformeerden.
Dit neemt niet weg, dat men naar toe
nadering dient te streven. Vele gemeen
ten hebben dat trouwens al gedaan; an
deren zien de weg tot toenadering afge
sloten omdat men van vrijgemaakte zij
de plaatselijk de Chr. Geref. Ker
ken soms als een secte pleegt aan te
duiden.
Een dergelijk ongunstig oordeel over
de Chr. Geref. Kerken is noch door de
synode van Kampen, noch door de depu-
taten voor de samenspreking geuit.
Hoogleraren als dr K. Schilder en P.
Deddens hebben zich er wel eens voor
gewacht om de Chr. Geref. Kerken vals
te noemen of haar te typeren als een
secte. Zij huldigen de mening, dat ook
in de Chr. Geref. Kerken Gods Geest en
het Evangelie der genade wordt verkon
digd. Dit moet dan ook de reden zijn om
naar toenadering te blijven zoeken.
EIGEN KERKELIJK LEVEN.
Ds Velema meende dat men ten op
zichte van het zoeken van elkander een
dubbele taak heeft, een taak naar bui
ten en een taak naar binnen. Er valt
inwendig nog wel iets op te knappen!
In de Chr. Geref. Kerken valt vooral
op te merken een gevarieerde prediking,
iets waartegen de Vrijgemaakte Kerken
telkens weer bezwaren laten horen. De
ze variatie achtte ds Velema niet onge
zond, mits zij binnen de perken van het
redelijke blijft.
Vaak wordt de allegorische prediking
verworpen. Ds Velema meende, dat er
zeker allegorische preken zijn waarin
een Schriftuurlijke visie behouden is ge
bleven. Maar soms zijn er wel gevallen
waarin de prediker zich niet laat ge
bruiken door het Woord, doch waarin
hij het Woord gebruikt voor zichzelf.
Dat levert dan wel volle kerken en goe
de collectes op maar dat is een kwaad
ding in de kerk. In dit opzicht valt ook
HETEROGENE ELEMENTEN.
Terugkomend op de plicht tot het
zoeken van toenadering tussen Chr. Ge
ref. Kerken en Geref. Kerken (onderh.
art. 31 K.O.), zei ds Velema, dat er in
de praktijk veel verschillen zijn. Dit
komt doordat in de Vrijgemaakte Ker
ken zeer heterogene elementen zitten.
In 1944 en daarna zijn tal van lieden
vrijgemaakt geworden omdat zij wens
ten terug te keren tot oud-A; daaren
tegen heeft men zich ook uit radicaal
tegengestelde overwegingen aan de sy
nodale hiërarchie onttrokken.
Zeer terecht heeft prof. dr Herman
Ridderbos opgemerkt, dat de bestrijding
van de leer der veronderstelde weder
geboorte door Chr. Geref. en Vrij
gemaakte Gereformeerden samen, uit
geheel verschillende motieven is ont
staan. De Chr. Geref. Kerken waren in
1892 tegen het tolereren van de veron
derstelde wedergeboorte, de Geref. Ker
ken (onderh. art. 31 K.O.) verzetten
zich in 1944 tegen de binding aan de leer
van de veronderstelde wedergeboorte.
Daar zit wel enig verschil in.
Er worden er in de Vrijgemaakte Ker
ken wel gevonden, die de vrijmaking en
de doorgaande reformatie geweldig over
schatten en die eenzijdig opgaan in ac
tivisme. Wy zullen hen telkens weer ons
eigen Schiftuurlijke-confessionele stand
punt trachten dnidelyk te maken, waar
bij het voor alle dingen taak zal zyn het
onderscheid te laten uitkomen dat er is
tussen valse mystiek en een gezond
geestelijk leven dat niet eenzijdig op
gaat in activisme, zei ds Velema.
V RECLAME EN
VERKIEZINGEN.
Als straks, in het voorjaar van 1952,
de bomen weer gaan uitbotten en het
jonge groen struik en heester zal sie
ren, dan zal de natuuro wedijveren in
schoonheid en compositie met de af
fiches, die de Katholieke Volkspartij
overal in den lande zal doen ophangen
in haar poging om „het straatbeeld te
veroveren". Want dat is het doel van
de a.s. verkiezingscampagne en om dat
doel te bereiken wil men de moderne
reclametechniek te hulp roepen en
kunstenaars in het vervaardigen van
affiches inschakelen.
Zo zullen dan onze Christelijke par
tijen moeten gaan wedijveren tegen de
Rooms-Katholieken met hun reclame
en als er niet veel in die partijen ver
andert, dan zullen ze het op dat punt
met glans verliezen. In het zakenle
ven is iedereen er wel van overtuigd,
dat reclame een apart vak is, waar
voor een speciale opleiding nodig is.
Er wordt wel veel in gebeunhaasd,
maar niet door de grote zaken, die
werkelijk profijt van hun reclame
trekken; zij weten wel dat men van
de diensten van een specialist gebruik
moet maken, wil het vele, aan de re
clame bestede geld niet weggegooid
zijn.
Maar als de politieke partijen recla
me gaan maken ook al zijn de lei
ders daarvan zakenmensen dan gaat
het anders. Zwaarwichtige betogen
worden neergeschreven, op de meest
smakeloze wijze op papier gedrukt en
aan het stemvee thuis bezorgd
met de wetenschap, dat ze ongelezen
in de prullebak verdwijnen. Er wor
den slagzinnen uitgeroepen die de
mens de haren ten berge doen rijzen
en er worden „gedichten" geprodu
ceerd, waarvoor menig amateur-Sin
terklaas zich nog diep zou schamen.
(Nog niet zo heel lang geleden kregen
we weer een kersvers product onder
ogen!)
Van harte hopen we dat het initia
tief van de K.V.P. ook de andere po
litieke partijen eens zal activeren.
Misschien krijgen we dan een verkie
zingsstrijd, waar tenminste stijl in zit.
En zeker zal men de politieke lauw
heid van het Nederlandse volk er dwr
kunnen verminderen.
ZONDAG 31 OCTOBER.
Anna Jacobapolder: G: 2 x Arntzen.
St. Annaland: H: 10 en 6 van Dijk, GG:
9.30, 2 en 6 leesd. Aagtekerke: H: IJ
dhr d'Olivat, 7 v. Winterswijk, GG:
9.30, 2 en 6 leesd. Arnemuiden: H: 10
en 6 dhr Stekelenberg, 2.30 v. Woerden,
G: 10 leesd., 2,30 GG: 9.30, 2 en 6
leesd. (Hedenav.: 7 Rijksen). Axel: H. 10
dhr Heijboer, 2.30 ten Haaft, G: 10 en
3 Couvée, GV: 10 en 2.30 Kuiper, GG:
10 en 2.30 leesd. Baarland: G: 2 x v. d.
Leek. Bergen op Zoom: H: 10 prof. den
Boer (jeugdd.), 5 Wisse, G: 9.30 van
Halsema, 5.30 v. d. Stoel. Biezelinge:
C: 10 en 2.30 Gruppen, GG; 9.30, 2 en
6 leesd. Borssele; H; 9.30 en 2 Vrij-
Algemene vergadering Lutherse
zending.
In Amsterdam is dezer dagen de al
gemene najaarsvergadering van het
Nederlands Luthers Genootschap voor
in- en uitwendige zending gehouden.
In deze bijeenkomst deed ds C. C. G.
Visser uit Utrecht mededelingen over
de uitwendige zending, waarbij hij o.a.
bijzonderheden vertelde over het
werk op Nieuw-Guinea, waar ds W.
Jense in militair verband werkzaam is
en ds D. Solinger optreedt als advi
seur en leraar van de Batak-kerk. Ds
Gramberg en ds Franke van Bali zijn
op het ogenblik in ons land. De eerste
hoopt in Januari nieuwe arbeid op
Ceylon ter hand te nemen.
Ds Gramberg hield in de middag
vergadering een lezing over „Het
Evangelie in Azië en de nieuwe tijd",
waarin hij onder meer zei, dat het de
voorkeur verdient als zendingsarbei
der te gaan naar gebieden zonder ko
loniaal verleden.
(Ingez. mededeling, advert.)
Millioenen dames
zeggenVoor de handen niets
beter dan HAMEA-GELEL
landt, G: 10 leesd., 5 Veldhuyzen, GG.
9.30, 2 en 6 leesd. Bruinlsse: H: 11 en
5 v. d. Brink, G: 9.30 en 3 Bremmer,
GG: 10 en 5 Mallan, OG: 10.30 en 4.30
leesd. Domburg: H: 10 en 7 van Wil-
lenswaard (H.A.), G: 10 en 2.30 leesd.
Driewegen: H: 9.30 Beneder. Gapinge:
H: 10 de Boer (H.A.), G: 9.30 en 7
Spoelstra. Geersdyk: H: 10 en 2.30 dhr
Kraak, G: 10 en 2.30 van Aller. Goes:
H: 10 de Roos, 5 Odé; Chr. bewaarseh.:
10 dhr Allewijn, G: 10 en 5 Flinterman,
GV: 10 en 2.30 Hordijk (H.A.), VEG:
9.30 Karelse en Ytsema, 5 dienst, 's-
Gravenpolder: H: 9.30 Odé, 2 dhr Bak
ker, G: 9.30 leesd., 5.30 v. d. Leek. OG:
9.30, 1.30 en 5 leesd. Grijpskerke: H:
10 en 2.30 v. Winterswijk. Haamstede:
H: 10 en 6.30 v. Vliet, G: 10 en 3 den
Boer te Voorschoten, GG: 10 en 2.30
leesd., C: 10 Velema (H.A.), 3 v. d.
Klis. 's-H. Abtskerke: H: 9.30 en 2 v.
d. Werf (H.A.) 's-H. Arendskerke: H:
9 Talma, 2.30 Klijn. 's-H. Hendrikskin
deren: H: 10 dhr de Zwart, 2 de Roos.
Heinkenszand: H: 10 Klijn, 2.30 Talma
G: 10.30 en 3 Lammens. Hoedekens-
kerke: H: 9.30 en 2 Hulsbergen, GG:
9.30, 2 en 5.30 leesd. Yerseke: G: 9.30
en 2 Booy. GG: 9.30, 2 en 6 Dieleman,
VEG: 10 en 2.30 Timmerman. Kamper
land: H: 9.30 en 2.30 Postma, 7 Mor-
reau (jeugdd.), G: 9.30 en 2.30 Radder.
Kapelle: H: 10 en 6 Jebbink (jeugdd.),
G: 10 en 2.30 Scheele te Assen. Katten-
dyke: H: 9.30 en 2 Breek (H.A.). Kats:
H: 10 en 2 Morreau. Kleverskerke: H:
2 Otte. Kloetinge: H: 10 en 2.30 Jel-
lema. Kortgene: H: 10 en 7 Pennings
(jeugdd.). Koudekerke: H: 10 Enker,
2.30 van Dijk, 10 jeugdkerk, G: 9.30
en 2.30 Verschoor. Krabbendylte: H:
9.30 en 2.30 Baarslag, G: 9.30 en 2.30
Hoornstra te Hoofddorp, GG: 9.30, 2
en 6 Bel. Kruiningen: H: 10 en 2.30 v.
Burgeier, G: 10 en 2.30 Pos. te Haar-
0.30 Zwerus) Lewedorp: H: 10.30 Talma.
6.30 Zwerus. Lewedorp: H: 10.30 Talma.
St. Laurens: H: 10 en 2.30 Kalkman,
G: 10 en 2.30 Boon (H.A.). St. Maar
tensdijk: H: 9.30 en 2 de Bres; Reho-
Dat mag dan al waar zijn, maar de
bedrieger bezorgt hun heel wat moeite.
Hij blijkt hier de hele buurt te hebben
afgegraasd onder het voorwendsel, dat
hij voortaan Hannes' klanten zou bedie
nen. De mensen zijn woedend, want er
is vrijwel niemand, die hij niet heeft
beetgenomen. En daarbij 1 eeft hij prij
zen gevraagd, die veel hoger zijn dan
die Ruiter voor zijn goede spullen neemt.
Ze komen spoedig te weten, wie die
kerel is. Hij heet Fransen en hij komt
uit de stad. Jan meent zich te herinne
ren, dat hij die naam wel eens heeft
gehoord in verband met het een of
andere zwendelzaakje. Geert windt
zich vreselijk op over 't geval. Maar
Jan blijft bedaard. In zaken krijg je
altijd met concurrentie te doen, zelfs
vaak met oneerlijke concurrentie.
Daar moet je tegen kunnen.
De jongen kan daar nog niet tegen.
Er steekt nog te veel van de oude
Geert Slot in hem dan dat zijn drift
niet af en toe nog zou bovenkomen.
Hy kan geen ongerechtigheid verdra
gen. En die is er toch altijd geweest
en zal wel blijven bestaan, zolang er
mensen zijn.
„Als je de ongerechtigheid wilt be
strijden, moet je bij je zelf begin
nen", zegt Jan. „Als iedereen dat
deed, zouden we een heel eind in de
goede richting komen. Maatschappij
verbeteraars zijn er genoeg, maar de
meesten zien alleen de splinter in
andermans oog en niet de balk in hun
eigen."
„Maar we zijn toch eerlijker dan
die kerel", zegt Geert.
„Ik zou het niet durven zeggen.
Daar kunnen we zelf niet over oor
met een spits gezicht. Hij ziet er uit,
alsof hij graag een borrel drinkt. En
dat klopt ook wel met de verhalen,
die over hem de ronde doen.
„Daar moeten we ook heen", zegt
Geert. „Het is een klant van ons."
Maar Ruiter wil er niet van horen.
„Dank je wel, daar gaan we later
wel eens naar toe. Ik heb er volstrekt
delen. Het menselijk hart kan alleen
door God worden gewogen."
Geert voelt, dat Ruiter gelijk heeft.
En toch is het zo moeilijk te aan
vaarden. De mens is van nature maar
al te zeer geneigd, aan alles en ieder
een zijn eigen maatstaven aan te leg
gen.
Een dag of wat later zien ze hun
oneerlijke mededinger. Hij staat voor
de deur bij iemand, die eigenlijk een
klant van hen is. Geert begint te be
ven, als hij het geval in 't oog krijgt.
Daar heb je hem dus! Er kan geen
twijfel mogelyk zijn, want achter op
het karretje van de ander staat een
bordje met de naam J. Fransen.
Ze zien een klein mager mannetje
geen behoefte aan om die vent te
gen het lijf te lopen."
Die middag gaan ze in een kleine
herberg hun boterham opeten. Als ze
er een kwartiertje hebben gezeten,
komt er nog een wagentje voorgere
den. Er springt een kleine, magere
man af. Het is niemand anders dan
Fransen.
„Daar heb je hem weer!" roept
Geert uit, die onmiddellijk van het
hoofd tot de voeten begint te trillen.
„Denk er om, dat je geen woord
zegt", waarschuwt Jan hem. Deze
schijnt niet in het minst nerveus te
zijn. Hy ziet het mannetje met veel
belangstelling de gelagkamer betre
den en aan een tafeltje links van hem
plaats nemen. Hij heeft niet gegroet,
toen hij binnenkwam. Behalve de koop
lieden zijn er geen bezoekers in de
herberg.
De waard, een oude boer, komt naar
voren. Zijn stappen knerpen op de
met zand bestrooide vloer.
„Een ouwe klare", zegt Fransen.
De boer kijkt hem aandachtig aan,
alsof het mannetje een merkwaardig
natuurverschijnsel is.
„Ja, jij bent het", zegt hij.
„Wie zou Ik anders zijn?" grijnst
Fransen.
„Nou geen grapjes", zegt de waard,
„want ik heb met jou nog een appel
tje te schillen. Je herinnert je zeker
die borstrokken nog wel, die je me
een week of wat geleden hebt aange
smeerd".
„En ofl Had je er nog wat van wil
len hebben?"
„Man loopt rond!" zegt de kaste
lein verontwaardigd, 't Is rommel.
Eenmaal in de was geweest en nou
lijkt het al nergens meer naar!"
„Je vrouw zal een slecht wasmid
del hebben gebruikt", merkt de koop
man op, die blijkbaar niet om een uit
vlucht verlegen is.
„Als je me nou nog ls wil betoe-
terenl Ik zeg je, dat je rommel hebt
geleverd en je krijgt van mij geen
borrel, of je moet me schadevergoe
ding hebben gegeven".
(Wordt vervolgd.) Luthers,
both 7 Molenaar te Scheveningen, GG:
9.30, 2 en 6 leesd., OG: 9.30, 2 en 6
leesd. Meliskevke: H: 10 en 2.30 Spij
kerboer, G: 9.30 en 2.30 v, Nes, GG;
9.30 en 2.30 leesd. (Woensdag: 7 Rijk
sen). Nieuw- en St Joosland: H: 10 en
2.30Pijnacker Hordijk. Middelburg:
H: Oostkerk: 10 v. Woerden (H.A.), 7
Smits; Concertzaal: 10 v. Voorst Va
der; Engelse Kerk: 9.45 Smits (jeugd
kerk) C.J.M.V.-gebouw: 10 kinder-
kerk; WH: 7 Metz; EV: 5 Johannes;
DG: 10.15 Daalder; G: Hofpleinkerk:
9.30 v. Til, 2.30 Telkamp te Haarlem;
Noorderkerk: 9.30 Telkamp, 5 v. Til;
C: 10 en 3 Slagboom; GG: 9.30, 2 en
6.30 Rijksen; GV: 8.30 en 4.30 Verhey.
Nieuwdorp: G: 10 Beukema, 2.30 van
Til. Nïsse: H: 10 prof. van Oyen (be
vestiging), 5 van Oyen (intrede), GG;
9.30, 2 en 5.30 leesd. (Donderdag: 7.30
Aangeenbrug). Oostkapelle: H: 10 Ri
chard, 2.30 v. d. Wind, G: 10 en 2.30
Dercksen, GG: 10 en 2.30 leesd. Oud-
Vossemeer: H: 10 en 6,30 van Putten,
G: 10 en 2.30 ds de Wit te Rotterdam, C:
10 en 2.30 v. d. Bijl, 6.30 dhr Gebraad.
Ovezande: H: 2 Das. St. Philipsland:
H: 9.30 leesd., 2.30 v. Dijk, GG: 3 x
leesd., OG: 3 x v. Leeuwen. Poortvliet:
H: 10 leesd., 2.30 van Putten, G: 10
leesd., 2.30 v. Halsema, GG: 10, 2 en 6
leesd. Rilland-Bath: H: 10 en 2.30 den
Engelse, G: 10 en 2.30 Baayen, GG:
9.30, 2 en 6 Zwerus te Midtlelharnls,
VEG: 10 en 2.30 Zegerius te Dordrecht.
Ritthem: H: 10 en 7 Muller (jeugdd.;.
Scherpenisse: H: 10 en 2.30 Brons (H.
A.), GG: 9.30, 2 en 6 leesd. Seroosker-
ke (W.): 10 v. d. Wind, 2.30 Richard.
Souburg: H: 9 en 11 de Stoppelaar
(H.A.)7 dhr Tabaksblatt, G: 9.30 en
2.30 Meyer te Beverwijk, GV: 9.45 en
2.30 Strating te Den Haag. Stavenisse:
H: 10 leesd., 6 Enkelaar, GG: 9.30, 2
en 6 leesd. Terneuzen: H: 9.30 en 2.30
v. d. Vlugt (H.A.), 7 Scholten (jeugd
dienst), G: 11.15 en 4.30 Pestman, GG:
9.30 en 3 ten Hove (H.A.), GG: 9.30, 2
en 6 Aangeenbrug, OG: 9.30, 2 en 6 de
Reuver. Tholen: H: 10 Enkelaar, 3 v.
d. Wiel, G: 10 v. d. Stoel, 5 v. Halse-
lem, GG: 9.30, 2 en 6 leesd. (Zaterd.):
en 2.30 dhr Gebraad, 7 v. d. Bijl te Kat
wijk. Veere: H: 10 en 7 Otte (jeugdd.),
G: 10 en 2.30 Streefkerk. Vlissingen:
H: St. Jaeobskerk: 10 Inr Tabaksblatt,
5 Sicktsz; Noor.ierkapel9.30 en 10.45
Hartjes; Havendorp: 10 Sikenz; Eng.
Kerk: 10 jeugdkerk, WH: 10.45 Metz,
G: 9.30 en 5 v. d. Schaaf, GV: 8 en
2.30 Strating, C: 9.30 leesd., 5.30 Slag-
boom.Vrouwenpolder: H: 2 de Boer, G:
9.30 leesd., 2 Spoelstra. Wemeldinge:
H: 10 O vergauw, 2.30 Sehellevis, G: 10
en 2.30 van Veen, GG: 10, 2 en 6 leesd.,
VEG: 10 en 2.30 de Goede. Westkapel-
le: H: 9.30 en 2.30 Oosthoek, G: 9.30
en 2.30 Pontier (H.A.), GG: 9.30, 2 en
6 leesd. Wilhelminadorp: H: 10 en 3
Nutbey. Wissekerke: H: 10 en 2.30
Boonstra, G: 10 en 2.30 Fokkens. Wol-
faartsdijk: H: 10 en 2.30 Ponsteen (H.
A.), G: 10 en 2.30 Kouwenhoven te
Wagenlngen, GG: 9.30, 2 en 6 leesd,,
GV: 10.15 leesd., 4.15 Hordijk. Zierik-
zee: H: 10 en 7 v. Roon, ver.geo.: 10
Pijnacker, G: 10 en 5 Tlemersma (H.
A.), GG: 9.30, 2 en 6 leesd., C: 10 v. d.
Kils, 6 Velema, OG: 10, 2 en 6 leesd.
Zoutelande: H: 9.30 Kloosterman, 7 de
Stoppelaar (jeugdd.), GV: 10.30 Ver
hey, 4 leesd., GG: 10, 2.30 en 7 leesd.
't Zand: H: 10 v. Dyl, 7 Enker, 10.15
jeugdkerk, Zaamslag: G: 9.30 en 2.30
Ritsema.
H Herv. Kerk; G Geref. Kerk;
GG «e Geref. Gemeente; GV Geref.
Kerk (art. 31); C Ohr. Geref. Kerk;
OG Oud Geref. Gemeente; VEG
Vrije Evang. Gemeente; DG Doops
gezinde Gemeente; NPB Ned. Prot.
Bond; WG Waalse Gemeente; WH
Ver. Vrijzinnig Herv.; EL Evang.