Rode troepen
haastig terug.
trekken
Oefening „Ombrelle" begon gisteren
Antwerpen zoekt contact met Zeeland*
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Wegen zijn verstopt met
vrachtauto's*
Blinden weer ziende
maken.
Vereenvoudiging van
belastingaangifte-biljetten.
Motie Donker
aangenomen.
Een generaal zwerft over West-Europa.
k SNIPPER
NIEUWS
Goederenvervoer per vrachtauto
in Tweede Kamer besproken*
Zeeuwen bezochten Sinjorenstad en
bekeken havens en bedrijven»
Uitgave
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
90, T^J. 2438, bij geen gehoor vopr
advertenties 2970, voor redactie
2435. Giro 274289. Kantoren
Vlissingen: Van der Manderestr.
40, Tel. 2754, Middelburg Korte
Noordstraat 35. Tel. administratie
2009, Tel. redactie 2347; Terneu-
zen Dijkstraat 26—28.
ZEEUWSCH DAGBLAD
7e JAARGANG No. 1871
Abonnementsprijs 4,55 p. kwartaal
Franco per post ƒ4,65
Advertentieprijs 19 cent per tn.ïö-
Rubriek Kabouters 10 et. per woord
DONDERDAG 24 MEI 1951
Hoofdredacteur: Drs C. GROEN. Medewerkers: Directeur: JACQ DE SMIT
Mr W. F. E. bargn V, d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek,
Middelburg; J. Hommes, Nieutvdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes;
Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes
Op- en ondergang van
Zon eh Maan.
Vrijdag: Zon op 4.34 u., onder
19.40 u. Maan op 0.54 u., onder
8.30 u.
Hoogwater op Vrijdag 25 Mei:
Vlissingen: 4.47 u. 2.28 m„ 17.15
u. 2.07 m. Terneuzen: 5.17 u. 2.45
m., 17.48 u. 2.24 m. Wemeldinge:
6.39 u. 1.88 m., 19.10 u. 1.65 m.
Zierikzee: 6.25 u. 1.62 m., 18.53 u.
1.41 m.
De communistische strijdkrachten hebben gisterochtend vroeg het con
tact met de verbondenen over de gehele linie verbroken. De verbon
denen rukken thans over het gehele Koreaanse front op, zonder enige
tegenstand te ondervinden.
De terugtrekkende Chinese legers worden voortdurend door geallieerde
vliegtuigen aangevallen. De vliegers melden dat de wegen, die van het Wes
telijk gedeelte van de centrale frontsector naar het Noorden voeren, overvuld
zijn met vrachtauto's en wagens, waarop de Chinese troepen worden vervoerd.
In het middelste en Oostelijke gedeelte van de centrale frontsector hebben
de Chinezen reeds een uitgestrekt „niemandsland" tussen hen en de opruk
kende verbondenen gelaten.
Britse en Amerikaanse stafofficieren uit boeren bestaande aan het front
zijn van mening dat het voortdurend
uit de lucht bombarderen van de Chi
nese bevoorradingswegen en het vuur
der zware geallieerde artillerie, waar
door de communisten hun troepen niet
op grote schaal konden samentrekken,
het voor hun commandanten onmogelijk
heeft gemaakt de infanterie te organi
seren en van wapens en levensmiddelen
te voorzien.
De oorlogscorrespondenten van Reu
ter bij de verbonden troepen te velde,
meldden Woensdagavond dat de gealli
eerden een markante overwinning heb
ben behaald.
DAGBOEK ONTHULT ELLENDE.
Een van hen, Ronald Batchelor, heeft
inzage gehad van een dagboek, dat werd
aangetroffen in een der handen van een
gesneuvelde Chinese boerensoldaat. Het
dagboek is over geruime tijd bijgehou
den. De Chinees vertelt hierin hoe hij
te voet naar het front werd gezonden,
waarbij hij slechts karig te eten kreeg.
Toen hij in de frontlinie aankwam, was
hij door ontberingen volkomen uitgeput.
In actie gekomen, werd hij bijna on
middellijk gedood.
Men is er bij de verbondenen van
'overtuigd dat de geschiedenis van deze
Chinese boer, die uit zijn werk werd
gehaald, om zover van huis te sterven,
zonder dat zijn dood enig resultaat had,
geldt voor vele duizenden van zijn land
en lotgenoten. In de laatste dagen zijn
Chines troepen over het algemeen
Koningin Juliana bezocht voor
lichtingsdag Ned. Rode Kruis.
H.M. de Koningin bezocht gisteren
de Voorlichtingsdag te 's-Gravenhage
georganiseerd door het Centrale Cam
pagne Comité van het Ned. Rode Kruis.
De voorzitter van het hoofdbestuur
van het Rode Kruis, ir F. C. C. Baron
van Tuyll van Zuyien, hield een korte
begroetingstoespraak.
Prof. dr H. M. Weve, hoogleraar in de
oogheelkunde aan de universiteit te
Utrecht, lid van het Centraal Comité
voor de hoornvliescentra van het Ne'd.
Rode Kruis, hield nadien een korte in
leiding over „het bijzondere werk van
de hoornvlies-transplantatie". Prof.
Weve bleek optimistisch over de resul
taten van dit werk, dat aan velen, on
geveer 200 gevallen per jaar, het licht
teruggeeft. Daarvoor zijn echter onge
veer 500 stukjes hoornvlies nodig. Het
Rode Kruis heeft de taak op zich ge
nomen, de bereidheid tot het afstaan
van hoornvlies van dierbare gestorvenen
aan te kweken. Reeds thans is deze be
reidheid groeiende.
Na de lezing heeft men de film „Geef
hen het licht terug" vertoond.
De vele aanwezigen waren zeer ont
roerd over deze film, die niet anders
wil, dan duidelijk maken, dat men ve
len, die thans hulpeloos en invalide zijn
het levensgeluk kan teruggeven. Om
streeks 12.00 vertrok de Koningin naar
Soestdijk.
Het ligt in het voornemen half Juni
over to gaan tot het uitreiken van de
nieuwe aangiftebiljetten voor de Inkom
stenbelasting en do vermogensbelasting.
Deze biljetten hebben een vrjj aanmer
kelijke wijziging ondergaan, die een
grote vereenvoudiging betekent.
Voor belastingplichtigen, die zowel
hun inkomen als bun vermogen moeten
aangeven deze ontvangen een z.g.
aangiftebiljet B is voorts een maat
regel getroffen, die ten doel heeft het
opleggen van voorlopige aanslagen in de
inkomstenbelasting vlotter te doen ver
lopen en het aantal verzoeken om de
termijn van inlevering te beperken. Bij
het aangiftebiljet B wordt in het ver
volg namelijk een tweede, zeer kort for
mulier ingesloten, waarop zij desgewenst
'1 voorlopige aangifte kunnen doen.
verschenen, die in ellendige toestand
verkeerden. Zij zijn dwars door China en
Mandsjoerjje vervoerd en moesten toen
nog een tocht maken door het berg
achtige Noord-Korea, voor zij de front
linie bereikten.
VERSTERKING VOOR
NEDERLANDERS.
Dinsdagavond is een groep Nederland
se officieren en manschappen gearri
veerd aan het centrale front in Korea
om de Nederlandse troepen aldaar te
versterken. Zoals reeds gemeld zijn de?e
troepen hier toegevoegd aan de tweede
Amerikaanse divisie infanterie.
mStBBmmtÊmÊÊÊeasB
TWEEDE KAMER.
(Van onze parlementaire redacteur)
Nadat de heer v. d. Wetering (C.H.)
verlof had gevraagd om een interpella
tie te mogen houden over de vorming
en de vaststelling van de broodprijs
waarover heden beslist zal worden
ging de Kamer gisteren over tot de
stemmingen over de verschillende mo
ties inzake het gratie-beleid.
De communistische motie om de richt
lijnen openbaar te maken werd verwor
pen met 1065 stemmen. Voor waren
de communisten gesteund door de he
ren Gerbraqdy (A.R.), Weiter, Rit
meester en Cdrnelissen (beide V.V.D.).
De motie-Stokvis (Comm.) waarin
teleurstelling werd uitgesproken over
Aus der Fü
de gratieverlening aan
Fünten
c.s. werd eveneens verworpen en wel
met 5718 stemmen. C.P.N, eq A.R.
stemden voor, alsmede de heren Weiter,
Cornelissen en Ritmeester,
De heer Donker (P.v.d.A.) had meer
succes. Zijn „bezorgdheidsmotie" werd
aangenomen met 5322 stemmen De
K.V.P. was tegen, met uitzondering van
de heren Koersen, V, Koeverden en
Fens.
De heer Beerninck (C.II.) deed een
poging om het wetsartikel ongedaan te
maken, waardoor in de toekomst voor
ieder stemhokje een gordijntje zal moe
ten hangen. Deze opzet gelukte. Met
4923 stemmen werd het amendement
aangenomen. Tegen waren de socialis
ten, behalve de heer Willems.
Plannen voor Nederlandse
emigratie naar Noorwegen.
De plannen om Nederlandse arbeids
krachten naar Noorwegen over te
brengen zijn onder de boeren in ge
heel Noorwegen met aanzienlijke be
langstelling ontvangen.
Een ambtenaar van het Nederlandse
ministerie van sociale zaken heeft te
zamen met de Nederlandse attaché
voor landbouwzaken in Scandinavië
en vertegenwoordigers van de Noorse
regering onlangs Noorse boerderijen
van verschillende grootte bezocht.
Binnenkort zouden definitieve plan
nen bij de Nederlandse regering wor
den in gediend. Waarnemers in Oslo
geloven, dat het overbrengen van ar
beidskrachten naar Noorwegen op
aanzienlijke schaal zal geschieden als
de Nederlandse regering de plannen
goedkeurt.
Ned. Christenvrouwenbond
Middelburg.
Afscheid mevr. de Jong.
Dezer dagen hield, onder zeer grote
belangstelling, de afdeling Middelburg
van de Nederlandse Christenvrouwen
bond haar jaarvergadering in de Bo-
garcjzaal o.l.Vi presidente, mevr, Blaauw.
Uit de verslagen bleek dat de afde
ling groeit. Het ledental steeg dit jaar
tot 285, Hierna dankte mevr. Blaauw
Jong, voor het vele werk dat zij in de
afgelopen 13 jaar als bestuurslid heeft
verricht. Als presidente van het gewes
telijk bestuur en als hoofdbestuurslid
zal mevr de Jong echter haar plaats in
de Vrouwenbond blijven innemen. De
scheidende vice-presidente ontving als
aandenken een reisnecessaire.
Daarna heette mevr. Blaauw het
nieuwe bestuurslid, mevr. de Pagter,
welkom. De rest van de avond werd op
gezellige wijze doorgebracht.
EEN NOODZAKELIJK OORLOGSSPEL.
Gisteren is over geheel West-Europa de oefening „Ombreiie" begonnen; welke
beoogt de luchtverdediging in Nederland, België en Oost-Frankrük op haar
doelmatigheid te beproeven. Vijfhonderd vliegtuigen uit Engeland, de Ver.
Staten, Frankrijk, Nederland, België en Denemarken nemen er aan deel.
Op alle vliegvelden in West-Europa stond van dat tijdstip af alles in koorts
achtige afwachting van de vijand, die „uit het Oosten" moet komen. Daar
was dan ook alles mee gezegd.
Nam Richter Peron bij de neus?
Volgens een Braziliaans blad, heeft
Peron, de president van Argentinië, de
arrestatie gelast van de atoomgeleerde
van Oostenrijkse herkomst, Ronald
...enter. Niet lang geleden verklaarde
Peron, dat Richter in staat was, vol
gens^ een nieuw, aanzienlijk goedkoper
procédé, atoomenergie te vervaardigen.
Peron schijnt echter bij de neus te zijn
genomen want Argentijnse legerdeskun-
digen hebben uitgemaakt, dat de ont
dekking waarop Richter aanspraak
maakt niets meer dan kolossale bluf
betrof. Peron is hierover in woede ont
stoken en heeft de arrestatie gelast.
(Dat deze woede een soort zeer goed
kope energie is, die zonder meer door
Richter werd opgewekt, vergeet Peron
blijkbaar. Red.).
Wat meer zei, was een communiqué
van het hoofdkwartier van de gealli
eerde luchtstrijdkrachten:
„De vijand heeft de strijd zonder
voorafgaande waarschuwing geopend en
rukt op, de geallieerde lucht- en land
strijdkrachten zijn gealarmeerd. Terwijl
een deel van de vijandelijke strijdkrach
ten zich concentreerde op Amsterdam,
Den Haag, Rotterdam, Brussel, Charle
roi, Parijs, Amiens, Reims en Straats
burg, voerden andere formaties secon
daire aanvallen uit op Augsburg, Neu
renberg, Gent, IJmmden en <Je vlieg
velden Giize-Rijen, Chievres, Florennes
en Luxeuil.
Zodra de bommenwerpers ontdekt
werden, stegen de jagers op. In deze
eerste fase wordt de verdediging be
gunstigd door de weersomstandigheden",
Heel veel duidelijker was het niet maar
het was toch meer dan de piloten zelf
zeiden als ze terugkeerden na een aan
val.
Op Giize-Rijen, waar drie squadrons
„Meteors" (twee Nederlandse en een
Deens), liggen, werd om 11,80 uur het
sein gegeven voor de eerste „scramble",
zo gezegd het sein om zo snel mogelijk
de lucht in te gaan en de vijand aan te
vallen.
De Denen waren na een half uur te
rug. Een stel jonge frisse kerels van
ongeveer 24 jaar. „Iets gezien?" vroe
gen wij. Lachend stak de piloot zijn
handen omhoog. Hij mocht niets zeg
gen.
De generaal moest even naar
Fontalneblean.
Lachend en bereid tot een praatje
maar niet om iets concreets te vertel
len, stond ons ook de leider van „Om
breiie" luitenant-generaal Norstad te
woord. Een jeugdige slanke vijftiger met
vrolijke grijsblauwe ogen, die in een
B-36 op het vliegveld lancjde. Voor de
eerste maal was hij in Holland en het
beviel hem best. Hij kwam van Wies-
i i
in Amsterdam neett de politie zeven
fabrieksarbeiders en 2 helers aangehou
den onder verdenking van diefstal van
niet minder dan 15.000 speelgoedballen
uit een fabriek. Vandaag zal de Officier
van Justitie met hen wel een balletje
hierover opwerpen, denken we. Nog
een diefstal, nu van 150.000 „ballen",
zoals men in 't bargoens, ook wel ons
papieren guldenbiljet pleegt te noemen.
Een 68-jarige Haagse koopman wordt
ervan verdacht. Slachtoffer is een in
Rotterdam wonende zakenman. Niet
rond maar kegelvormig is het toestel
waarvoor de heer Kos uit Amsterdam
octrooi heeft aangevraagd. Hij is er stel
lig van overtuigd, dat hij met dit toe
stel, dat ca. 30 meter hoog is, waarde
volle ladingen goud en zilver uit gezon
ken schepen kan halen en denkt daar
bij niet aan Lieftinck, maar aan de
„Lutine". Een kolossale frais- en
boormachine, speciaal uit Duitsland ge
transporteerd naar de „Technische show
1951", welke volgende week te Rotter
dam wordt geopend, bleek gisteren de
Ahoy'-hal niet binnen te kunnen. Men
moet nu 'n heel stuk ervan demonteren.
1 De plaatsvervangers van de Grote
Vier hadden gisteren ook beter thuis
kunnen blijven. Een halve minuut wa
ren zij bijeen, toen gingen ze weer weg.
Niemand wenste het woord te voeren...
Maar het vliegtuig van Kirk mag
vertrekken van Polen en dat is weer
een geruststelling.
baden en hoopte op een redelijk resul
taat. Met een vriendelijk klapje op onze
schouders nam hij afscheid: „Sorry, I
have to go to Fontaineblew now
Nog meer hoge bezoekers waren op
de Nederlandse basis: onder wien Hen
derson, de Britse staatssecretaris van
Oorlog, Zij zijn ingewijden, die terecht
meer te zien krijgen dan de burgers,
die hier rondlopen en zien achter de
schermen deze reusachtige technische
machines.
Achter de schermen hebben wü niet
gekeken, maar wel even om een hoek
meegeluisterd via de koptelefoon van
een Beechcraft van de Nederlandse
luchtmacht, cU eons van Giize-Rijen naar
Volkel, de basis waar de Nederlandse
Thunderjets gemonteerd worden, bracht.
Daar hoorden wij de „Tally-ho"-kreet
van de jagers, toen zij een vijandelijke
macht ontdekten en er zich ais haviken
op wierpen. In de Beechcraft zagen we
ook plotseling twee Vampiers op ons
neerduiken, die de Beechcraft als een
geweldige prooi beschouwden. Loeiend
stoven zij er onder door en de goeie
„Beech" sidderde onder de druk van de
uitlaatgassen van de Vamps, die naast
ons omhoog schoten. Dat hoort bij een
luchtmachtoefening als het zout bij het
ei. Het maakt de zaak pittig, voor zo
ver overigens het woord „pittig" een
juist adjectief is tegen de sinistere ach
tergrond van dit nog noodzakelijke oor
logsspel.
PLATTELANDSVROUWEN
NAAR UTRECHT.
Gisteren werd te Utrecht de voor
jaarsvergadering van de Ned. Bond van
Plattelandsvrouwen gehouden onder
voorzitterschap van de vice-presidente,
mevr. J. Faber-Welling uit Ureterp.
De presidente van de Bond, mevr.
Willinge Prins-Visser vertoeft lil Ame
rika.
Volgens het jaarverslag is het leden
tal van de Bond in het afgelopen jaar
met 882 gestegen tot 33.465 en het aan
tal afdelingen met 40 tot 475.
De periodiek aftredende leden van het
hoofdbestuur werden herkozen.
Bij het bekend maken van de prijzen
voor de landelijke handwerkwedstrijd,
waarvan het aantal deelnemers (500)
en het peil van inzendingen zeer geste
gen was, bleek dat evenals verleden
jaar de provincie Friesland het meren
deel der prijzen had verworven.
Mevr. Fortenier-de Wit uit Overveen
hield een causerie over het doel van de
Verenigde Naties, alsmede over de ap
paratuur van het Handvest en de wijze
waarop de zaken in de verschillende
commissies worden behandeld.
Bedrijfsongeval te Vlissingen,
Dinsdagmiddag had bij het lossen
van een schip met betonijzer voor „De
Schelde" een ongeval plaats. De 47-
jarige L. uit Zoutelande kwam tijdens
het lossen met zijn been in aanraking
met een stuk betonijzer, waarbij hij
zijn linkeronderbeen brak. Het slacht
offer werd met een ambulance-auto
naar het St. Josephziekenhuis ge
bracht.
EEN „ZWARE PIJP" VOOR DE „UNITED STATES".
Tien auto's kunnen ruimschoots in de schaduw staan van deze enorme
schoorsteen, welke bestemd is voor de „United States", het grootste pas
sagiersschip dat tot dusverre in Amerika gebouwd is. De Oceaanreus, die
ruim 300 meter lang is, en met twee van deze „pijpen" wordt uitgerust,
zal de volgende maand te water worden gelaten. De schoorstenen hebben
een hoogte van 16.5 meter en een breedte van 18 meter. Zij zijn geheel
van aluminium vervaardigd.
EEN OUD WETSONTWERP.
(Van onze parlementaire redacteur)
Het was een heel oud wetsontwerp, dat de Kamer gistermiddag behandelde.
Op 31 October 1947 is het ingediend en het heeft dus zo ongeveer drie en
een half jaar op behandeling moeten wachten. Het betreft hier de regeling
van vervoer van goederen per vrachtauto. Een materie, waarmede destijds
minister Vos is bezig geweest en die het goederenvervoer min of meer wild©
socialiseren. Die gedachte is nu wel uit het ontwerp verdwenen, maar er was
op verschillende punten nogal enige eritiek.
Het is de bedoeling dat het vervoer
gebonden zal worden aan een vergun
ningssysteem. Zo'n vergunning kan men
krijgen als men voldoet aan zekere mi
nimum eisen, zoals credietwaardigheid
en vakbekwaamheid. Deze vergunnin
gen worden uitgereikt door een commis
sie, de Commissie Vergunningen Goe
derenvervoer. Zij wordt bijgestaan door
een adviescommissie. Heeft men een
maal een vergunning die voor een
bepaalde tijd wordt verleend dan
is men verplicht om de rol van ver
voerder te gaan spelen. Dit is in ze?r
korte trekken de hoofdinhoud van dit
ontwerp.
Het debat was vrij uitgebreid. De
A.R.-afgevaardigde, de heer Algera,
vroeg zich af of de ordening van het
goederenvervoer langs de weg wel no
dig was. De minister vond hij niet sterk
in zijn bewijzen. Wat wil de minister
eigenlijk WU hij de bestaande toestand
verbeteren of wil hij voorkomen dat er
een zelfde chaos ontstaat als voor 1940
Dit laatste is best te voorkomen door
slechts de bestaande bedrijven een ver
gunning te geven. Dan krijgt men een
vrijwillige sanering. Eventuele concen
tratie van bedrijven zal alleen maar
mogen geschieden op basis van vrijwil
ligheid. In 1940 waren er ongeveer 1200
ondernemers, thans zijn er 9500. De mi-
niste zegt zelf zo vervolgde de heer
Algera dat gedurende de laatste 2
jaar 218 bedrijven zijn verdwenen. De
vrijwillige sanering is dus aan de gang.
Is dit chaos? Daar kon de heer Algera
niet aan geloven. Er is enige overcapa
citeit, maar dat is niet verontrustend.
Hieruit kan men slechts de conclusie
trekken, dat wij een concessiestelsel
moeten krijgen, dat uitgaat van de be
staande toestand, met vrijwillige con
centratie. Dan zijn eigenlijk geen ver
dere maatregelen nodig.
Nu het Moerdijkkanaal de aandacht vraagt
Nu de zaak van het Moerdijkkanaal weer actueel is geworden, staat Ant
werpen in het brandpunt van de belangstelling. Gisteren brachten enkele tien
tallen leden van het Departement Zeeland van de Nederlandse Maatschappij
voor Nijverheid en Handel een bezoek aan de Sinjorenstad, waarbij men zich
kon vergewissen van de drukte in de modern geoutilleerde havens en bedrijven.
Na een ontvangst op het stadhuis werd een rondvaart door de havens ge
maakt, waarna een bezoek werd gebracht aan het Opslagbedrijf „Stocatra"
en aan de gebouwen van de „Compagnie Maritime Beige".
Om kwart voor tien verenigde het
gezelschap zich in het Century-hotel,
waar koffie werd aangeboden. Onder
hen, die de excursie meemaakten, be
vonden zich mr W. F. E. Baron v. d.
Feltz, lid der Tweede Kamer, mevr. E.
J. v. d. Broecke-de Man en de heer L.
F. du Bois, beiden Jid van de Prov. Sta
ten, de burgemeesters van Middelburg,
Vlissingen en Goes, ir Th. Heyblom,
hoofdingenieur-directeur der Rijkswa
terstaat in Zeeland en de heer A. S.
de Jonge, secretaris van de Kamer van
Koophandel voor de Zeeuwse eilanden.
ONTVANGST.
Na de koffie begaf het gezelschap
zich naar het prachtige Antwerpse stad
huis, waar een viertal schepenen (wet
houders) voor een waardige ontvangst
zorgden. Het waren de heren W. Vrins,
de schepen vopr de handel en scheep
vaart, J. W. Cornet, Lebon en Thys-
mans.
De heer Vrins hield een korte rede,
waarin hij zei, dat er meer dan een re
den was, waarom Antwerpen contact
met Zeeland op prijs stelde.
„De Schelde", aldus spr., „is de le
vensader van Zeeland en Antwerpen;
Zeeland en ook Noord-Brabant zijn his
torisch samengegroeid met België en
samen is men ook beproefd door de
oorlogsgebeurtenissen". De heer Vrins
sprak zijn vreugde uit over de voort
gang, die de wederopbouw in Zeeland
heeft, en sprak zijn waardering uit voor
de vlijt en volharding der Zeeuwen.
De heer Vrins wees er vervolgens op,
dat het noodzakelijk is, dat er in Euro
pa een eind wordt gemaakt aan de ver
deeldheid. Ook in dit kader, zo verze
kerde hij, wil Antwerpen contact zoe
ken met Zeeland, omdat beiden onmis
kenbare gemeenschappelijke belangen
hebben, o.m. bij het Schelderegiem. De
bloei van de Antwerpse haven, zo ver
volgde de heer Vrins, is een belang voor
België en Zeeland beide, doch ook voor
geheel West-Europa. Spr. besloot met
tè wijzen op het belang, dat Zeeland en
Antwerpen bij de Benelux hebben.
De voorzitter van het Departement
Zeeland van de Nederlandse Mij voor
Nijverheid en Handel, de heer D. F. P.
Hoegen, onderstreepte nog eens het nut
van het wederzijdse contact en dankte
voor de hartelijke ontvangst. Als blijk
van waardering boöd de heer floegen
het gemeentebestuur van Antwerpen
een oude kaart, vervaardigd omstreeks
1700, aan, waarop de loop van de Schel
de met Zeeland en Antwerpen zijn ge
tekend. Bij deze ontvangst, dié in de schap vertolkte.
Leyszaal van het stadhuis plaats vond,
was ook de heer O. Leemans, directeur-
generaal van de haven aanwezig. Hier
na werd een wandeling door het stad
huis gemaakt, waarbij tal van bijzon
derheden over het gebouw werden ver
teld.
DOOR DE HAVEN,
Met de gepavoiseerde „Flandria Vil"
werd vervolgens de tocht over de Schel
de gemaakt, waarna door de grote sluis
de eigenlijke havens werd binnengeva
ren. Onderwijl werd aan boord een uit
stekende, van Belgische smaak en gast
vrijheid getuigende lunch aangeboden.
Aan de verschillende tafels hadden des
kundigen van het havenbedrijf plaats
genomen, waardoor goede voorlichting
werd gegeven. Natuurlijk kwam het ge
sprek op het Moerdijkkanaal, hetgeen
de Antwerpenaren van het grootste be
lang achten. Een bezoek werd gebracht
aan het Opslag- en Overslagbedrijf
„Stocatra", waar de erts uit de sche
pen wordt op- en overgeslagen. Men
bekeek de imposante kranen en grij
pers, alsmede een modern Zweeds ets-
schip. Vervolgens werden de splinter
nieuwe en enige dagen geleden pas ge
opende gebouwen van de Compagnie
Maritime Beige bezocht. Deze gebou
wen dienen als opslagruimte voor de
maatschappijen, die een geregelde dienst
op Antwerpen onderhouden en boven
dien arriveren er de grote passagiers
schepen. Daar de vaart door de havens
langer duurde, dan oorspronkelijk was
verwacht, moest de ontvangst door de
Antwerpse Kamer van Koophandel ver
vallen. Omstreeks half zes arriveer
de de „Flandria VII" weer hij het his
torische Steen, waar afscheid werd ge
nomen van de gastheren, waarbij de
heer Hoegen de dank van het gezel-
De heer Algera ging er van uit, daj
de spoorwegen self-supporting moeten
zijn. Maar het is fout als dit bereikj
moet worden door de spoorwegen tot
de weg toe te laten. In principe moeten
de spoorwegen buiten het wegvervoefc
blijven, behalve als het gaat om de af»
haaldiensten dat moet het publiek zelf
weten of om historische rechten. Dit
probleem wilde deze spreker voorleggen
aan een staatscommissie.
Ook zag de heer Algera een centralis
tische opzet in de wijze waarop de vet-
gunningen verleend worden. De Com
missie Vergunningen Goederenvervoer
zal moeten bestaan uit onpartijdig^
mensen. De invloed van het bedrijfs
leven zal op de een of andere wijze gej-
dend gemaakt moeten worden. Wel zaj
in deze commissie het provinciale elq>
ment vertegenwoordigd moeten wordeiL
Tegen de beslissing van de Rijksinspec
teur zal beroep mogelijk moeten zijn op
Gedeputeerde Staten.
£>e heer Schilthuis (P.v.d.A.) kon zi
best met dit ontwerp verenigen,
vond dat op deze wijze het onderne
mersbelang gediend wordt, juist oflldat
de bedrijfstak gezond gemaakt wordt;
De C.H.-afgevaardigde Krol had ei
bezwaar tegen, dat de vergunningej
maar voor tien jaar worden verleend;
Zij moeten voor onbepaalde tijd geldig
zijn. Evenals de heer Algera wilde hjj
in de C.V.G., een vertegenwoordiger
van Gedeputeerde Staten opnemen,
Verder wenste hij, dat de overdracht
van bevoegdheden van de C.V.G. aan de
Rijksinspecteurs alleen maar kan gef»
schieden krachtens door Alg, Maatre
gel van Bestuur te stellen regelen.
De heer Zegering Hadders (V.V.D.),
pleitte eveneens voor een vergunning
voor onbepaalde tijd. Hij was niet tegen
dit ontwerp gekant, maar de uitvoering
hangt wel in zeer sterke mate af van
de personen die daarmede bei ast wor
den. Enige ordening is nodig. Vele vei;*
voerders zien hun eigen belang nog niet
goed in. Zij komen er niet toe om sa
menwerking met hun collega's te onder
zoeken, want zij vrezen een verlies van
zelfstandigheid, een ondergeschikte po
sitie en fiscale moeilijkheden. Als de re
gering vrijwillige samenwerking wil
zo merkte de heer v. d. Heuvel (K.V.P,),
terecht op dan moet zij niet concu-
reren. Het overheidsvervoer moet dan
aan banden gelegd worden. Gezien het
feit, dat het vervoersbedrijf zeer dyna*
misch is kon hij zich wel neerleggen by
een vergunningverlening voor tien jaah
Ook de heer v. Dis (S.G.P.) kantte zicK
tegen een overheidsingrijpen. Minister
Wemmers zal hedenmiddag antwoorden,
Er ligt alvast een serie amendemen
ten op behandeling te wachten, zodat
men kan aannemen, dat het nog wel
even zal duren voordat het ontwerp is
afgehandeld.
Het V.G.L.O.-onderwijs te Goes.
Gisteravond werd in de Prinses Irene-
school te Goes een ouderavond gehou
den, speciaal voor de V.G.L.O.-afdeling,
Ds A. W. M. Odé heette de genodigden
hartelijk welkom. Als spreker trad op,
de heer J. A. Koeman, onderwyzer aan
de Prinses Ireneschool, die het woord
voerde over „Doel en werkwijze van het
V.G.L.O.". Hij ging speciaal in op het
nut van het V.G.L.O. voor de puber. Op
de V.G.L.O.-cursus leren de kinderen
zelfstandig werken en denken, hun
wordt een zekere mate van vrijheid ge
laten.
In de pauze werden de werkstukken
van de leerlingen bezichtigd.
Na de pauze werden enkele filmstro
ken vertoond, verband houdende met de
opening der school. Gelegenheid werd
gegeven tot het stellen van vragen. Na
dat de heer Velthuizen nog enige toe
lichting had gegeven betreffende het V,
G.L.O.-onderwijs, sloot hij de avond met
dankzegging.
DE BILT ZEGT:
Zomerse temperaturen.
Droog weer en over het algemeen ta-
meiyk zonnig. Weinig wind. Warmer.