Rode troepen haastig terug. trekken Oefening „Ombrelle" begon gisteren Antwerpen zoekt contact met Zeeland* PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Wegen zijn verstopt met vrachtauto's* Blinden weer ziende maken. Vereenvoudiging van belastingaangifte-biljetten. Motie Donker aangenomen. Een generaal zwerft over West-Europa. k SNIPPER NIEUWS Goederenvervoer per vrachtauto in Tweede Kamer besproken* Zeeuwen bezochten Sinjorenstad en bekeken havens en bedrijven» Uitgave Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 90, T^J. 2438, bij geen gehoor vopr advertenties 2970, voor redactie 2435. Giro 274289. Kantoren Vlissingen: Van der Manderestr. 40, Tel. 2754, Middelburg Korte Noordstraat 35. Tel. administratie 2009, Tel. redactie 2347; Terneu- zen Dijkstraat 26—28. ZEEUWSCH DAGBLAD 7e JAARGANG No. 1871 Abonnementsprijs 4,55 p. kwartaal Franco per post ƒ4,65 Advertentieprijs 19 cent per tn.ïö- Rubriek Kabouters 10 et. per woord DONDERDAG 24 MEI 1951 Hoofdredacteur: Drs C. GROEN. Medewerkers: Directeur: JACQ DE SMIT Mr W. F. E. bargn V, d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieutvdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Terneuzen; Ds J. Karelse, Goes; Drs J. Kwekkeboom, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen; R. Zuidema, Goes Op- en ondergang van Zon eh Maan. Vrijdag: Zon op 4.34 u., onder 19.40 u. Maan op 0.54 u., onder 8.30 u. Hoogwater op Vrijdag 25 Mei: Vlissingen: 4.47 u. 2.28 m„ 17.15 u. 2.07 m. Terneuzen: 5.17 u. 2.45 m., 17.48 u. 2.24 m. Wemeldinge: 6.39 u. 1.88 m., 19.10 u. 1.65 m. Zierikzee: 6.25 u. 1.62 m., 18.53 u. 1.41 m. De communistische strijdkrachten hebben gisterochtend vroeg het con tact met de verbondenen over de gehele linie verbroken. De verbon denen rukken thans over het gehele Koreaanse front op, zonder enige tegenstand te ondervinden. De terugtrekkende Chinese legers worden voortdurend door geallieerde vliegtuigen aangevallen. De vliegers melden dat de wegen, die van het Wes telijk gedeelte van de centrale frontsector naar het Noorden voeren, overvuld zijn met vrachtauto's en wagens, waarop de Chinese troepen worden vervoerd. In het middelste en Oostelijke gedeelte van de centrale frontsector hebben de Chinezen reeds een uitgestrekt „niemandsland" tussen hen en de opruk kende verbondenen gelaten. Britse en Amerikaanse stafofficieren uit boeren bestaande aan het front zijn van mening dat het voortdurend uit de lucht bombarderen van de Chi nese bevoorradingswegen en het vuur der zware geallieerde artillerie, waar door de communisten hun troepen niet op grote schaal konden samentrekken, het voor hun commandanten onmogelijk heeft gemaakt de infanterie te organi seren en van wapens en levensmiddelen te voorzien. De oorlogscorrespondenten van Reu ter bij de verbonden troepen te velde, meldden Woensdagavond dat de gealli eerden een markante overwinning heb ben behaald. DAGBOEK ONTHULT ELLENDE. Een van hen, Ronald Batchelor, heeft inzage gehad van een dagboek, dat werd aangetroffen in een der handen van een gesneuvelde Chinese boerensoldaat. Het dagboek is over geruime tijd bijgehou den. De Chinees vertelt hierin hoe hij te voet naar het front werd gezonden, waarbij hij slechts karig te eten kreeg. Toen hij in de frontlinie aankwam, was hij door ontberingen volkomen uitgeput. In actie gekomen, werd hij bijna on middellijk gedood. Men is er bij de verbondenen van 'overtuigd dat de geschiedenis van deze Chinese boer, die uit zijn werk werd gehaald, om zover van huis te sterven, zonder dat zijn dood enig resultaat had, geldt voor vele duizenden van zijn land en lotgenoten. In de laatste dagen zijn Chines troepen over het algemeen Koningin Juliana bezocht voor lichtingsdag Ned. Rode Kruis. H.M. de Koningin bezocht gisteren de Voorlichtingsdag te 's-Gravenhage georganiseerd door het Centrale Cam pagne Comité van het Ned. Rode Kruis. De voorzitter van het hoofdbestuur van het Rode Kruis, ir F. C. C. Baron van Tuyll van Zuyien, hield een korte begroetingstoespraak. Prof. dr H. M. Weve, hoogleraar in de oogheelkunde aan de universiteit te Utrecht, lid van het Centraal Comité voor de hoornvliescentra van het Ne'd. Rode Kruis, hield nadien een korte in leiding over „het bijzondere werk van de hoornvlies-transplantatie". Prof. Weve bleek optimistisch over de resul taten van dit werk, dat aan velen, on geveer 200 gevallen per jaar, het licht teruggeeft. Daarvoor zijn echter onge veer 500 stukjes hoornvlies nodig. Het Rode Kruis heeft de taak op zich ge nomen, de bereidheid tot het afstaan van hoornvlies van dierbare gestorvenen aan te kweken. Reeds thans is deze be reidheid groeiende. Na de lezing heeft men de film „Geef hen het licht terug" vertoond. De vele aanwezigen waren zeer ont roerd over deze film, die niet anders wil, dan duidelijk maken, dat men ve len, die thans hulpeloos en invalide zijn het levensgeluk kan teruggeven. Om streeks 12.00 vertrok de Koningin naar Soestdijk. Het ligt in het voornemen half Juni over to gaan tot het uitreiken van de nieuwe aangiftebiljetten voor de Inkom stenbelasting en do vermogensbelasting. Deze biljetten hebben een vrjj aanmer kelijke wijziging ondergaan, die een grote vereenvoudiging betekent. Voor belastingplichtigen, die zowel hun inkomen als bun vermogen moeten aangeven deze ontvangen een z.g. aangiftebiljet B is voorts een maat regel getroffen, die ten doel heeft het opleggen van voorlopige aanslagen in de inkomstenbelasting vlotter te doen ver lopen en het aantal verzoeken om de termijn van inlevering te beperken. Bij het aangiftebiljet B wordt in het ver volg namelijk een tweede, zeer kort for mulier ingesloten, waarop zij desgewenst '1 voorlopige aangifte kunnen doen. verschenen, die in ellendige toestand verkeerden. Zij zijn dwars door China en Mandsjoerjje vervoerd en moesten toen nog een tocht maken door het berg achtige Noord-Korea, voor zij de front linie bereikten. VERSTERKING VOOR NEDERLANDERS. Dinsdagavond is een groep Nederland se officieren en manschappen gearri veerd aan het centrale front in Korea om de Nederlandse troepen aldaar te versterken. Zoals reeds gemeld zijn de?e troepen hier toegevoegd aan de tweede Amerikaanse divisie infanterie. mStBBmmtÊmÊÊÊeasB TWEEDE KAMER. (Van onze parlementaire redacteur) Nadat de heer v. d. Wetering (C.H.) verlof had gevraagd om een interpella tie te mogen houden over de vorming en de vaststelling van de broodprijs waarover heden beslist zal worden ging de Kamer gisteren over tot de stemmingen over de verschillende mo ties inzake het gratie-beleid. De communistische motie om de richt lijnen openbaar te maken werd verwor pen met 1065 stemmen. Voor waren de communisten gesteund door de he ren Gerbraqdy (A.R.), Weiter, Rit meester en Cdrnelissen (beide V.V.D.). De motie-Stokvis (Comm.) waarin teleurstelling werd uitgesproken over Aus der Fü de gratieverlening aan Fünten c.s. werd eveneens verworpen en wel met 5718 stemmen. C.P.N, eq A.R. stemden voor, alsmede de heren Weiter, Cornelissen en Ritmeester, De heer Donker (P.v.d.A.) had meer succes. Zijn „bezorgdheidsmotie" werd aangenomen met 5322 stemmen De K.V.P. was tegen, met uitzondering van de heren Koersen, V, Koeverden en Fens. De heer Beerninck (C.II.) deed een poging om het wetsartikel ongedaan te maken, waardoor in de toekomst voor ieder stemhokje een gordijntje zal moe ten hangen. Deze opzet gelukte. Met 4923 stemmen werd het amendement aangenomen. Tegen waren de socialis ten, behalve de heer Willems. Plannen voor Nederlandse emigratie naar Noorwegen. De plannen om Nederlandse arbeids krachten naar Noorwegen over te brengen zijn onder de boeren in ge heel Noorwegen met aanzienlijke be langstelling ontvangen. Een ambtenaar van het Nederlandse ministerie van sociale zaken heeft te zamen met de Nederlandse attaché voor landbouwzaken in Scandinavië en vertegenwoordigers van de Noorse regering onlangs Noorse boerderijen van verschillende grootte bezocht. Binnenkort zouden definitieve plan nen bij de Nederlandse regering wor den in gediend. Waarnemers in Oslo geloven, dat het overbrengen van ar beidskrachten naar Noorwegen op aanzienlijke schaal zal geschieden als de Nederlandse regering de plannen goedkeurt. Ned. Christenvrouwenbond Middelburg. Afscheid mevr. de Jong. Dezer dagen hield, onder zeer grote belangstelling, de afdeling Middelburg van de Nederlandse Christenvrouwen bond haar jaarvergadering in de Bo- garcjzaal o.l.Vi presidente, mevr, Blaauw. Uit de verslagen bleek dat de afde ling groeit. Het ledental steeg dit jaar tot 285, Hierna dankte mevr. Blaauw Jong, voor het vele werk dat zij in de afgelopen 13 jaar als bestuurslid heeft verricht. Als presidente van het gewes telijk bestuur en als hoofdbestuurslid zal mevr de Jong echter haar plaats in de Vrouwenbond blijven innemen. De scheidende vice-presidente ontving als aandenken een reisnecessaire. Daarna heette mevr. Blaauw het nieuwe bestuurslid, mevr. de Pagter, welkom. De rest van de avond werd op gezellige wijze doorgebracht. EEN NOODZAKELIJK OORLOGSSPEL. Gisteren is over geheel West-Europa de oefening „Ombreiie" begonnen; welke beoogt de luchtverdediging in Nederland, België en Oost-Frankrük op haar doelmatigheid te beproeven. Vijfhonderd vliegtuigen uit Engeland, de Ver. Staten, Frankrijk, Nederland, België en Denemarken nemen er aan deel. Op alle vliegvelden in West-Europa stond van dat tijdstip af alles in koorts achtige afwachting van de vijand, die „uit het Oosten" moet komen. Daar was dan ook alles mee gezegd. Nam Richter Peron bij de neus? Volgens een Braziliaans blad, heeft Peron, de president van Argentinië, de arrestatie gelast van de atoomgeleerde van Oostenrijkse herkomst, Ronald ...enter. Niet lang geleden verklaarde Peron, dat Richter in staat was, vol gens^ een nieuw, aanzienlijk goedkoper procédé, atoomenergie te vervaardigen. Peron schijnt echter bij de neus te zijn genomen want Argentijnse legerdeskun- digen hebben uitgemaakt, dat de ont dekking waarop Richter aanspraak maakt niets meer dan kolossale bluf betrof. Peron is hierover in woede ont stoken en heeft de arrestatie gelast. (Dat deze woede een soort zeer goed kope energie is, die zonder meer door Richter werd opgewekt, vergeet Peron blijkbaar. Red.). Wat meer zei, was een communiqué van het hoofdkwartier van de gealli eerde luchtstrijdkrachten: „De vijand heeft de strijd zonder voorafgaande waarschuwing geopend en rukt op, de geallieerde lucht- en land strijdkrachten zijn gealarmeerd. Terwijl een deel van de vijandelijke strijdkrach ten zich concentreerde op Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Brussel, Charle roi, Parijs, Amiens, Reims en Straats burg, voerden andere formaties secon daire aanvallen uit op Augsburg, Neu renberg, Gent, IJmmden en <Je vlieg velden Giize-Rijen, Chievres, Florennes en Luxeuil. Zodra de bommenwerpers ontdekt werden, stegen de jagers op. In deze eerste fase wordt de verdediging be gunstigd door de weersomstandigheden", Heel veel duidelijker was het niet maar het was toch meer dan de piloten zelf zeiden als ze terugkeerden na een aan val. Op Giize-Rijen, waar drie squadrons „Meteors" (twee Nederlandse en een Deens), liggen, werd om 11,80 uur het sein gegeven voor de eerste „scramble", zo gezegd het sein om zo snel mogelijk de lucht in te gaan en de vijand aan te vallen. De Denen waren na een half uur te rug. Een stel jonge frisse kerels van ongeveer 24 jaar. „Iets gezien?" vroe gen wij. Lachend stak de piloot zijn handen omhoog. Hij mocht niets zeg gen. De generaal moest even naar Fontalneblean. Lachend en bereid tot een praatje maar niet om iets concreets te vertel len, stond ons ook de leider van „Om breiie" luitenant-generaal Norstad te woord. Een jeugdige slanke vijftiger met vrolijke grijsblauwe ogen, die in een B-36 op het vliegveld lancjde. Voor de eerste maal was hij in Holland en het beviel hem best. Hij kwam van Wies- i i in Amsterdam neett de politie zeven fabrieksarbeiders en 2 helers aangehou den onder verdenking van diefstal van niet minder dan 15.000 speelgoedballen uit een fabriek. Vandaag zal de Officier van Justitie met hen wel een balletje hierover opwerpen, denken we. Nog een diefstal, nu van 150.000 „ballen", zoals men in 't bargoens, ook wel ons papieren guldenbiljet pleegt te noemen. Een 68-jarige Haagse koopman wordt ervan verdacht. Slachtoffer is een in Rotterdam wonende zakenman. Niet rond maar kegelvormig is het toestel waarvoor de heer Kos uit Amsterdam octrooi heeft aangevraagd. Hij is er stel lig van overtuigd, dat hij met dit toe stel, dat ca. 30 meter hoog is, waarde volle ladingen goud en zilver uit gezon ken schepen kan halen en denkt daar bij niet aan Lieftinck, maar aan de „Lutine". Een kolossale frais- en boormachine, speciaal uit Duitsland ge transporteerd naar de „Technische show 1951", welke volgende week te Rotter dam wordt geopend, bleek gisteren de Ahoy'-hal niet binnen te kunnen. Men moet nu 'n heel stuk ervan demonteren. 1 De plaatsvervangers van de Grote Vier hadden gisteren ook beter thuis kunnen blijven. Een halve minuut wa ren zij bijeen, toen gingen ze weer weg. Niemand wenste het woord te voeren... Maar het vliegtuig van Kirk mag vertrekken van Polen en dat is weer een geruststelling. baden en hoopte op een redelijk resul taat. Met een vriendelijk klapje op onze schouders nam hij afscheid: „Sorry, I have to go to Fontaineblew now Nog meer hoge bezoekers waren op de Nederlandse basis: onder wien Hen derson, de Britse staatssecretaris van Oorlog, Zij zijn ingewijden, die terecht meer te zien krijgen dan de burgers, die hier rondlopen en zien achter de schermen deze reusachtige technische machines. Achter de schermen hebben wü niet gekeken, maar wel even om een hoek meegeluisterd via de koptelefoon van een Beechcraft van de Nederlandse luchtmacht, cU eons van Giize-Rijen naar Volkel, de basis waar de Nederlandse Thunderjets gemonteerd worden, bracht. Daar hoorden wij de „Tally-ho"-kreet van de jagers, toen zij een vijandelijke macht ontdekten en er zich ais haviken op wierpen. In de Beechcraft zagen we ook plotseling twee Vampiers op ons neerduiken, die de Beechcraft als een geweldige prooi beschouwden. Loeiend stoven zij er onder door en de goeie „Beech" sidderde onder de druk van de uitlaatgassen van de Vamps, die naast ons omhoog schoten. Dat hoort bij een luchtmachtoefening als het zout bij het ei. Het maakt de zaak pittig, voor zo ver overigens het woord „pittig" een juist adjectief is tegen de sinistere ach tergrond van dit nog noodzakelijke oor logsspel. PLATTELANDSVROUWEN NAAR UTRECHT. Gisteren werd te Utrecht de voor jaarsvergadering van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen gehouden onder voorzitterschap van de vice-presidente, mevr. J. Faber-Welling uit Ureterp. De presidente van de Bond, mevr. Willinge Prins-Visser vertoeft lil Ame rika. Volgens het jaarverslag is het leden tal van de Bond in het afgelopen jaar met 882 gestegen tot 33.465 en het aan tal afdelingen met 40 tot 475. De periodiek aftredende leden van het hoofdbestuur werden herkozen. Bij het bekend maken van de prijzen voor de landelijke handwerkwedstrijd, waarvan het aantal deelnemers (500) en het peil van inzendingen zeer geste gen was, bleek dat evenals verleden jaar de provincie Friesland het meren deel der prijzen had verworven. Mevr. Fortenier-de Wit uit Overveen hield een causerie over het doel van de Verenigde Naties, alsmede over de ap paratuur van het Handvest en de wijze waarop de zaken in de verschillende commissies worden behandeld. Bedrijfsongeval te Vlissingen, Dinsdagmiddag had bij het lossen van een schip met betonijzer voor „De Schelde" een ongeval plaats. De 47- jarige L. uit Zoutelande kwam tijdens het lossen met zijn been in aanraking met een stuk betonijzer, waarbij hij zijn linkeronderbeen brak. Het slacht offer werd met een ambulance-auto naar het St. Josephziekenhuis ge bracht. EEN „ZWARE PIJP" VOOR DE „UNITED STATES". Tien auto's kunnen ruimschoots in de schaduw staan van deze enorme schoorsteen, welke bestemd is voor de „United States", het grootste pas sagiersschip dat tot dusverre in Amerika gebouwd is. De Oceaanreus, die ruim 300 meter lang is, en met twee van deze „pijpen" wordt uitgerust, zal de volgende maand te water worden gelaten. De schoorstenen hebben een hoogte van 16.5 meter en een breedte van 18 meter. Zij zijn geheel van aluminium vervaardigd. EEN OUD WETSONTWERP. (Van onze parlementaire redacteur) Het was een heel oud wetsontwerp, dat de Kamer gistermiddag behandelde. Op 31 October 1947 is het ingediend en het heeft dus zo ongeveer drie en een half jaar op behandeling moeten wachten. Het betreft hier de regeling van vervoer van goederen per vrachtauto. Een materie, waarmede destijds minister Vos is bezig geweest en die het goederenvervoer min of meer wild© socialiseren. Die gedachte is nu wel uit het ontwerp verdwenen, maar er was op verschillende punten nogal enige eritiek. Het is de bedoeling dat het vervoer gebonden zal worden aan een vergun ningssysteem. Zo'n vergunning kan men krijgen als men voldoet aan zekere mi nimum eisen, zoals credietwaardigheid en vakbekwaamheid. Deze vergunnin gen worden uitgereikt door een commis sie, de Commissie Vergunningen Goe derenvervoer. Zij wordt bijgestaan door een adviescommissie. Heeft men een maal een vergunning die voor een bepaalde tijd wordt verleend dan is men verplicht om de rol van ver voerder te gaan spelen. Dit is in ze?r korte trekken de hoofdinhoud van dit ontwerp. Het debat was vrij uitgebreid. De A.R.-afgevaardigde, de heer Algera, vroeg zich af of de ordening van het goederenvervoer langs de weg wel no dig was. De minister vond hij niet sterk in zijn bewijzen. Wat wil de minister eigenlijk WU hij de bestaande toestand verbeteren of wil hij voorkomen dat er een zelfde chaos ontstaat als voor 1940 Dit laatste is best te voorkomen door slechts de bestaande bedrijven een ver gunning te geven. Dan krijgt men een vrijwillige sanering. Eventuele concen tratie van bedrijven zal alleen maar mogen geschieden op basis van vrijwil ligheid. In 1940 waren er ongeveer 1200 ondernemers, thans zijn er 9500. De mi- niste zegt zelf zo vervolgde de heer Algera dat gedurende de laatste 2 jaar 218 bedrijven zijn verdwenen. De vrijwillige sanering is dus aan de gang. Is dit chaos? Daar kon de heer Algera niet aan geloven. Er is enige overcapa citeit, maar dat is niet verontrustend. Hieruit kan men slechts de conclusie trekken, dat wij een concessiestelsel moeten krijgen, dat uitgaat van de be staande toestand, met vrijwillige con centratie. Dan zijn eigenlijk geen ver dere maatregelen nodig. Nu het Moerdijkkanaal de aandacht vraagt Nu de zaak van het Moerdijkkanaal weer actueel is geworden, staat Ant werpen in het brandpunt van de belangstelling. Gisteren brachten enkele tien tallen leden van het Departement Zeeland van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel een bezoek aan de Sinjorenstad, waarbij men zich kon vergewissen van de drukte in de modern geoutilleerde havens en bedrijven. Na een ontvangst op het stadhuis werd een rondvaart door de havens ge maakt, waarna een bezoek werd gebracht aan het Opslagbedrijf „Stocatra" en aan de gebouwen van de „Compagnie Maritime Beige". Om kwart voor tien verenigde het gezelschap zich in het Century-hotel, waar koffie werd aangeboden. Onder hen, die de excursie meemaakten, be vonden zich mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, lid der Tweede Kamer, mevr. E. J. v. d. Broecke-de Man en de heer L. F. du Bois, beiden Jid van de Prov. Sta ten, de burgemeesters van Middelburg, Vlissingen en Goes, ir Th. Heyblom, hoofdingenieur-directeur der Rijkswa terstaat in Zeeland en de heer A. S. de Jonge, secretaris van de Kamer van Koophandel voor de Zeeuwse eilanden. ONTVANGST. Na de koffie begaf het gezelschap zich naar het prachtige Antwerpse stad huis, waar een viertal schepenen (wet houders) voor een waardige ontvangst zorgden. Het waren de heren W. Vrins, de schepen vopr de handel en scheep vaart, J. W. Cornet, Lebon en Thys- mans. De heer Vrins hield een korte rede, waarin hij zei, dat er meer dan een re den was, waarom Antwerpen contact met Zeeland op prijs stelde. „De Schelde", aldus spr., „is de le vensader van Zeeland en Antwerpen; Zeeland en ook Noord-Brabant zijn his torisch samengegroeid met België en samen is men ook beproefd door de oorlogsgebeurtenissen". De heer Vrins sprak zijn vreugde uit over de voort gang, die de wederopbouw in Zeeland heeft, en sprak zijn waardering uit voor de vlijt en volharding der Zeeuwen. De heer Vrins wees er vervolgens op, dat het noodzakelijk is, dat er in Euro pa een eind wordt gemaakt aan de ver deeldheid. Ook in dit kader, zo verze kerde hij, wil Antwerpen contact zoe ken met Zeeland, omdat beiden onmis kenbare gemeenschappelijke belangen hebben, o.m. bij het Schelderegiem. De bloei van de Antwerpse haven, zo ver volgde de heer Vrins, is een belang voor België en Zeeland beide, doch ook voor geheel West-Europa. Spr. besloot met tè wijzen op het belang, dat Zeeland en Antwerpen bij de Benelux hebben. De voorzitter van het Departement Zeeland van de Nederlandse Mij voor Nijverheid en Handel, de heer D. F. P. Hoegen, onderstreepte nog eens het nut van het wederzijdse contact en dankte voor de hartelijke ontvangst. Als blijk van waardering boöd de heer floegen het gemeentebestuur van Antwerpen een oude kaart, vervaardigd omstreeks 1700, aan, waarop de loop van de Schel de met Zeeland en Antwerpen zijn ge tekend. Bij deze ontvangst, dié in de schap vertolkte. Leyszaal van het stadhuis plaats vond, was ook de heer O. Leemans, directeur- generaal van de haven aanwezig. Hier na werd een wandeling door het stad huis gemaakt, waarbij tal van bijzon derheden over het gebouw werden ver teld. DOOR DE HAVEN, Met de gepavoiseerde „Flandria Vil" werd vervolgens de tocht over de Schel de gemaakt, waarna door de grote sluis de eigenlijke havens werd binnengeva ren. Onderwijl werd aan boord een uit stekende, van Belgische smaak en gast vrijheid getuigende lunch aangeboden. Aan de verschillende tafels hadden des kundigen van het havenbedrijf plaats genomen, waardoor goede voorlichting werd gegeven. Natuurlijk kwam het ge sprek op het Moerdijkkanaal, hetgeen de Antwerpenaren van het grootste be lang achten. Een bezoek werd gebracht aan het Opslag- en Overslagbedrijf „Stocatra", waar de erts uit de sche pen wordt op- en overgeslagen. Men bekeek de imposante kranen en grij pers, alsmede een modern Zweeds ets- schip. Vervolgens werden de splinter nieuwe en enige dagen geleden pas ge opende gebouwen van de Compagnie Maritime Beige bezocht. Deze gebou wen dienen als opslagruimte voor de maatschappijen, die een geregelde dienst op Antwerpen onderhouden en boven dien arriveren er de grote passagiers schepen. Daar de vaart door de havens langer duurde, dan oorspronkelijk was verwacht, moest de ontvangst door de Antwerpse Kamer van Koophandel ver vallen. Omstreeks half zes arriveer de de „Flandria VII" weer hij het his torische Steen, waar afscheid werd ge nomen van de gastheren, waarbij de heer Hoegen de dank van het gezel- De heer Algera ging er van uit, daj de spoorwegen self-supporting moeten zijn. Maar het is fout als dit bereikj moet worden door de spoorwegen tot de weg toe te laten. In principe moeten de spoorwegen buiten het wegvervoefc blijven, behalve als het gaat om de af» haaldiensten dat moet het publiek zelf weten of om historische rechten. Dit probleem wilde deze spreker voorleggen aan een staatscommissie. Ook zag de heer Algera een centralis tische opzet in de wijze waarop de vet- gunningen verleend worden. De Com missie Vergunningen Goederenvervoer zal moeten bestaan uit onpartijdig^ mensen. De invloed van het bedrijfs leven zal op de een of andere wijze gej- dend gemaakt moeten worden. Wel zaj in deze commissie het provinciale elq> ment vertegenwoordigd moeten wordeiL Tegen de beslissing van de Rijksinspec teur zal beroep mogelijk moeten zijn op Gedeputeerde Staten. £>e heer Schilthuis (P.v.d.A.) kon zi best met dit ontwerp verenigen, vond dat op deze wijze het onderne mersbelang gediend wordt, juist oflldat de bedrijfstak gezond gemaakt wordt; De C.H.-afgevaardigde Krol had ei bezwaar tegen, dat de vergunningej maar voor tien jaar worden verleend; Zij moeten voor onbepaalde tijd geldig zijn. Evenals de heer Algera wilde hjj in de C.V.G., een vertegenwoordiger van Gedeputeerde Staten opnemen, Verder wenste hij, dat de overdracht van bevoegdheden van de C.V.G. aan de Rijksinspecteurs alleen maar kan gef» schieden krachtens door Alg, Maatre gel van Bestuur te stellen regelen. De heer Zegering Hadders (V.V.D.), pleitte eveneens voor een vergunning voor onbepaalde tijd. Hij was niet tegen dit ontwerp gekant, maar de uitvoering hangt wel in zeer sterke mate af van de personen die daarmede bei ast wor den. Enige ordening is nodig. Vele vei;* voerders zien hun eigen belang nog niet goed in. Zij komen er niet toe om sa menwerking met hun collega's te onder zoeken, want zij vrezen een verlies van zelfstandigheid, een ondergeschikte po sitie en fiscale moeilijkheden. Als de re gering vrijwillige samenwerking wil zo merkte de heer v. d. Heuvel (K.V.P,), terecht op dan moet zij niet concu- reren. Het overheidsvervoer moet dan aan banden gelegd worden. Gezien het feit, dat het vervoersbedrijf zeer dyna* misch is kon hij zich wel neerleggen by een vergunningverlening voor tien jaah Ook de heer v. Dis (S.G.P.) kantte zicK tegen een overheidsingrijpen. Minister Wemmers zal hedenmiddag antwoorden, Er ligt alvast een serie amendemen ten op behandeling te wachten, zodat men kan aannemen, dat het nog wel even zal duren voordat het ontwerp is afgehandeld. Het V.G.L.O.-onderwijs te Goes. Gisteravond werd in de Prinses Irene- school te Goes een ouderavond gehou den, speciaal voor de V.G.L.O.-afdeling, Ds A. W. M. Odé heette de genodigden hartelijk welkom. Als spreker trad op, de heer J. A. Koeman, onderwyzer aan de Prinses Ireneschool, die het woord voerde over „Doel en werkwijze van het V.G.L.O.". Hij ging speciaal in op het nut van het V.G.L.O. voor de puber. Op de V.G.L.O.-cursus leren de kinderen zelfstandig werken en denken, hun wordt een zekere mate van vrijheid ge laten. In de pauze werden de werkstukken van de leerlingen bezichtigd. Na de pauze werden enkele filmstro ken vertoond, verband houdende met de opening der school. Gelegenheid werd gegeven tot het stellen van vragen. Na dat de heer Velthuizen nog enige toe lichting had gegeven betreffende het V, G.L.O.-onderwijs, sloot hij de avond met dankzegging. DE BILT ZEGT: Zomerse temperaturen. Droog weer en over het algemeen ta- meiyk zonnig. Weinig wind. Warmer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 1