VAL DA
VOOR IEDÉREHUISVROUW!
De galeislaaf
KERKORDE
Irovintig^/aw
opent nieuwe gezichtspunten*
Verband tussen apostolaat en belijden.
r/
DIESEL ZELFWERKEND WASMIDDEL
ADELAAR HUISHOUDZEEP
Vluchtelingenstroom een der
Chinese offensieve wapens*
Vluchtelingenellende onbeschrijflijk.
verkleint het gevaar,
HOEST
Donderdag 18 Januari 1951
PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD
Pagina 2
Meningen over de kerkorde. III.
Tot degenen, die van harte hebben voorgestemd, toen de Generale
Synode moest beslissen, of z\j het ontwerp-kerkorde kon aanvaarden,
behoort ouderling L. de Geer te Zeist. Als afgevuardigde van de
classis Amersfoort heeft ouderling De Geer reeds enige Jaren de
vergaderingen van de Synode bijgewoond.
Als wij hem vragen naar de
motivering van zijn stem, wijst
ouderling De Geer ons erop, dat
de kerkorde veel nieuwe gezichts
punten opent. Van beslissend be
lang acht hij het verband tussen
belijden en apostolaat.
Dat in de kerkorde het aposto
laat vóór het belijden wordt ge
noemd (resp. artikel 8 en artikel
10), staat sommigen niet aan. Zij
vrezen, dat de Kerk zich te acti
vistisch gaat gedragen, wanneer
zij zich eerst met de wereld en
daarna met de „eigen mensen"
wil bemoeien.
Deze visie, aldus ouderling De
Geer, is scheef. Want het aposto
laat is nooit los te maken van het
belijden en aan het belijden zit on
herroepelijk het apostolaat vast.
Door het vervullen van haar
apostolaat belijdt de Kerk, dat zij
niet in zichzelf is opgesloten,
maar dat zij van Godswege mid
den in de wereld is gesteld.
Opdracht der Kerk.
De Kerk heeft er opdracht voor
om te verkondigen, dat het Heil
voor de mensheid uitsluitend en
volkomenlijk in de Here Jezus
Christus is. Immers, HU is niet
alleen het Hoofd der Kerk, maar
ook de Heer, de Kurios der we
reld. De Kerk kan en mag op
atraffe van onvruchtbaarheid
nooit vergeten, dat haar aposto
laat belu'dend en haar belijden
apostolisch dient te zUn.
Het apostolaat is geleid in drie
banen, namehjk het gesprek met
Israël, het werk der zending en de
evangelisatorische en herkerste-
nende arbeid. Wat het gesprek
met Israël betreft, dit opent en
bepaalt het apostolisch karakter
der Kerk. De Kerk heeft met Is
raël een onverbrekehjke relatie,
want vanuit Israël bloeit het Heil
op en wij mogen het Evangelie
aan Israël teruggeven onder het
teken des kruises.
Het kon wel eens zUn, aldus
ouderling De Geer, dat de oecu
mene ten aanzien van Israël ge
toetst zal worden!
Geen dode belijdenis.
In artikel 10 van het belijden
der Kerk wordt het duidelijk,
dat de Heilige Schrift de Kerk in
al haar uitingen regeert. De Kerk
belijdt in gemeenschap met de be
lijdenis der vaderen. Deed zU dit
niet, zou de Kerk de oud-christe-
lijke symbolen en de reformatori
sche belUdenisgeschriften maar
laten liggen, zo brak de Kerk van
zelf af. Doch de Kerk wil dit on
vervreemdbare belijdenisgoed
steeds opnieuw beleven en daar
door gemeenschap hebben met de
religie, die achter deze belUdenis
geschriften zat. Met een „dode"
belijdenis doet de Kerk niets. Een
landskerk in Duitsland bezat de
meeste en mooiste belUdenisge
schriften, maar voer nochtans vol
ledig in nationaal-socialistische
wateren!
De term „in gemeenschap met
de belUdenis der vaderen", zoals
tlngez. mededeling, advert.)
Neem een doos echte
PA STIL LES
TEGEN
VERKOUDHEID
deze in artikel 10 voorkomt, is op-
zettelUk gekozen. Het woord ge
meenschap gaat verder dan het
woord overeenstemming. In ge
meenschap met datgene wat de
vaderen hebben beleden, strekt
men zich uit naar de toekomst
van Jezus Christus.
Bestuur en beheer.
Gevraagd naar de gevolgen,
welke de invoering van de kerk
orde voor het directe kerkelUke
werk zal hebben, verklaarde
ouderling De Geer. dat men aller
eerst getracht heeft een oplossing
te vinden voor de verhouding be
stuur en beheer.
Uitgaande van de opvatting, dat
men als Kerk bij Mozes hoort en
niet bij Plato, dat men dus geest
en stof niet van elkander mag
scheiden, heeft de synode de op
bouw van de gemeenten in pasto
raal en stoffelijk opzicht onder
één ambt gebracht, nameiyk on
der dat van ouderling Nochtans
zyn de ouderlingen en zU die kerk
voogd heten, wel onderscheiden.
Ten opzichte van de diakenen
laat de reformatie een verschil
lend geluid horen. De synode was
van mening, dat de diakenen niet
langer uit de hogere vergaderin
gen der kerk geweerd kunnen
worden en bepaalde, dat zU voor
taan tot in de hoogste vergadering
zullen doordringen. Evenzo de
kerkvoogden.
Daarom zal de nieuwe synode,
welke in Mei 1951 samenkomt, be
staan uit 27 predikanten, 13
ouderlingen, 7 kerkvoogden en 7
diakenen.
Nederlandse producten staan
goed bekend.
Op verzoek van het Nederlands
Instituut voor de Publieke Opinie
(NIPO) te Amsterdam is in
Frankrijk en Amerika door soort
gelijke instituten de openbare me
ning onderzocht over de Neder
landse exportproducten. De eerste
vraag, die gesteld werd, luidde:
„Kunt u mij enkele der belang-
rUkste producten uit Nederland
opnoemen?" In Amerika wist bij
na tweederde van het publiek (62
pCt) en in Frankrijk bUna negen
tiende (87 pCt) hier een ant
woord op te geven. HierbU bleek,
aldus het NIPO, dat zowel in
Frankrijk als in Amerika de grote
meerderheid van het publiek
vooral aan zuivelproducten en
bloembollen denkt. In Amerika
werden deze artikelen resp. door
37 pCt en 31 pCt genoemd, in
Frankrijk door resp. 70 pCt en 41
pCt. Van de andere Nederlandse
uitvoerproducten blykt bU het
publiek niet te veel bekend te zün.
Vervolgens werd een vraag ge
steld aangaande de kwaliteit.
Deze was aldus geformuleerd:
„Hoe vindt u deze Nederlandse
producten? Uitstekend, goed, ta-
(Ingez. mededeling, advert.)
Bij aankoop van 2 pakken
39 ets. per pak, geeft iedere
leverancier U bovendien
gratis 1 dubbel stuk
Tijdelijke
aanbieding wormerveer
meUjk goed of slecht Uitste
kend en goed is de mening van de
overgrote meerderheid, zowel van
het Amerikaanse als van het
Franse publiek. 31 pCt. van de
Amerikanen gaf „uitstekend" als
zUn oordeel en 32 pCt van de
Fransen. De kwalificatie „goed"
kwam bU 22 pCt der Amerikanen
voor en bU 40 pCt der Fransen.
In Amerika kende 38 pCt der on
dervraagden geen Nederlandse
producten en ln Frankrijk 13 pCt.
Jo van Ammers—Kuiler in
Maart voor de rechter.
Na een onderzoek, dat langer
dan een jaar duurde, heeft de sub
stituut-officier van Justitie te
Amsterdam, jhr mr A. Reigers
man, de instructie tegen de
schrijfster Jo van AmmersKül-
ler gesloten.
Mevr. van AmmersKüller
werd op grond van de bUzondere
wet betreffende de zuivering van
kunstenaars verboden haar beroep
van schrijfster uit te oefenen ln de
periode van 1 Juli 1945 tot Juli
1951.
In 1949 verscheen bij een Am
sterdamse uitgever de roman
„Dorstig paradijs" van Adriaan
Hulshoff. Er rees het vermoeden,
dat mevr. van AmmersKüller
dit boek zou hebben geschreven.
Zelf verklaarde zU het manuscript
slechts te hebben bewerkt. Het
onderzoek door de Justitie inge
steld en dat aanvankelUk tevens
tegen de uitgever was gericht, is
thans gesloten.
De rechtzaak zal waarschy'niyk
in Maart zijn.
Politie bemoeit zich met
leeuwentemmer.
In Amsterdam treedt op het
ogenblik circus Strassburger op.
Eén van de attracties van het
programma is een Spaans leeu
wennummer van de temmer Dola.
Het hoogtepunt van het nummer
Is dat de temmer zUn hoofd in de
muil van de leeuwin Semba steekt.
De laatste dagen loopt het num
mer niet zo vlot. Donderdag j.l.
werd de temmer by het verlaten
van de kooi door een van de leeu
wen in de hand gebeten. Zater
dagmiddag is hU door een der
leeuwen aangevallen en vrij ern
stig verwond. In verband hierme
de heeft de politie overleg ge
pleegd met de directie van het
circus. Het schUnt dat de leeuwen
bronstig zUn en daardoor bijzon
der nerveus. Jalouzie van leeuwin
nen onderling schUnt de oorzaak
van de moeilukheden te zUn. De
politie heeft na het overleg het
verder optreden van de temmer
en zyn leeuwen niet verboden,
maar de eis gesteld dat de leeuw
in Semba voorlopig niet aan het
nummer zal medewerken.
Ned. Bond van J.V. op G.G.
De bondsdag 1951 van de
Ned. Bond van J.V. op G.G. cal
Hemelvaartsdag a.s. in Ahoy te
Rotterdam worden gehouden. Dc
aan de bondsdag voorafgaande
huishoudelijke vergadering zal
in Palace gehouden worden.
Indonesische Staatsspoor
wegen zullen wagens in
Nederland hestellen.
Het hoofd van de Indonesische
Staatsspoorwegen, ir Effendi
Saleh, is vergezeld van hoofdinge
nieur Rad. Loven Maandag per
vliegtuig naar Nederland vertrok
ken om 100 3e klas wagens bü
Beynes en Allan te bestellen, 1000
goederenwagens bU Nederlands
Werkspoor en 100 locomotieven
bü Krupp.
Nederlanders in Djokja laten
zich naturaliseren.
Negentien in Djokja woonach
tige Nederlanders hebben te ken
nen gegeven het Indonesisch
staatsburgerschap te willen aan
vaarden. Onder hen bevinden zich
enkele R.K. geestelU'ken en domi
nees. Ook prof. dr Zoetmulder S.
J., hoogleraar in de Javaanse taal
aan de Gadjah Mada heeft het
Warga-negaraschap aangevraagd.
inbraxen
in de Kreekrakpolder.
Toen de klein-landbouwer M.
Akkerman Dinsdagmorgen in zün
schuur kwam in de Kreekrakpol
der bleek, dat er was ingebroken.
Later bleek bovendien, dat een
aantal schuurtjes in deze polder
van de kleinlandbouwers, die op
Rilland-Bath wonen, waren be
zocht; doordat ruiten vernield of
ramen opgeschoven waren. Er is
eigenaardig tewerk gegaan. Hier
en daar was de boel overhoop ge
gooid. Enkele dingen, o.a. een
paar laarzen, waren ontvreemd.
Zelfs hadden de bezoekers de
kachel aangemaakt en waar-
schünlijk thee gedronken. Toen
Akkerman in zün schuur kwam,
brandde de kachel nog! De politie
onderzoekt de zaak.
Bijdragen voor tertiaire
wegen in Zeeland.
Ged. Staten van Zeeland hebben
over 1950 de volgende bijdragen
toegekend in de verbeteringskos-
ten van wegen, voorkomende op
het tertiaire wegenplan Zeeland;
voor de weg Oudelande-Baarland-
Hoedekenskerke f 132.234; Krui-
ningen-Krabbendijke-Waarde
f8647.98 en f519.27; Retranche-
ment-Oude Tol f 5494.13; Oost-
burg-Waterlandkerkje-weg
Schoondüke/IJzendijke f 59.749.48;
grens gemeenten Hoofdplaat en
Biervliet-weg IJzendijke/Biervliet
f 15.418.72; Rapenburg-Rapen-
burgse Tol f 46.733.37 Groenen-
dük-Hengstdijk-Stoppeldük
f 1899.79; KUkuit-Koewacht-grens
f28.944.34; Hulst-Nieuw Namen
f30.600.06, f20.155.78, f41.015.22
en f 10.966.85
Afdeling der Walcherse
Ringrijdersvereniging te
Domburg.
De ringrijders uit Domburg kwa
men in vergadering büeen in de
zaal Tramzicht. De voorzitter, de
heer W. Brand, deelde mede, dat
het aantal Domburgse rüders, dat
zich als lid van de vorig jaar op
gerichte Walcherse Ringrüders-
vereniging heeft opgegeven, 40 be
draagt. Hij releveerde de samen-
spreking met de V.V.V., die een
dat de Amerikanen te ruw tegen
deze ellendigen optraden. Ik sprak
daarover met een Amerikaanse
officier, die mij medenam naar
een „check point" ergens achter
het front. TUdens het eerste half
uur verliep alles schünbaar nor
maal. De vluchtelingen passeer
den onverschillig en gelaten. De
M.P.'s controleerden vluchtig de
inhoud van hun bagage, om ze
vervolgens naar een büstandscen-
trum te leiden. Tenslotte kwam
een groepje van drie personen
aan, bestaande uit een man, onge
veer 50 jaar oud, een ongeveer
twaalfjarige jongen en een stok
oude tandeloze vrouw. Zij werden
terzü'de gebracht en hun bagage
aan een grondig onderzoek onder
worpen. De uitslag van het on
derzoek was als volgt: bü de man
een volledig mortier, bü de vrouw
dertig granaten en het kind had
zo maar 20 kg. munitie bij zich.
ZU werden onder bewaking naar
een afgesloten terrein gebracht,
dat bewaakt werd door Koreaan
se politie. Binnen de omheining
zaten reeds ongeveer 30 gevange
nen, vrouwen en mannen, onbe-
weeglük als Boedha's.
Als een der belangrijkste Chi
nese offensieve wapens wordt be
schouwd de stroom van Koreaanse
vluchtelingen, die zjl voor zich uit
drijven. Deze mannen, vrouwen en
kinderen vormen als het ware een
soort van derde leger, dat ver
spreidt evolueert tussen beide
fronten. Het is een ontzettend
schouwspel te zien, hoe deze men
sen, van alles beroofd, doel- en
zinloos voorbjjstrompelen,
Zü dragen op hun rug een pak
met hun laatste bezit en wat rijst,
om toch iets te eten te hebben
in een land waar letterlük niets
meer is. Sommige groepen trek
ken naar het Zuiden, andere heb
ben de richting van het Noorden
ingeslagen. Het is een heen en
weer geloop zoals in een mieren
hoop, die werd ingetrapt. Ik zag
een oude man met een zo zware
last op de rug, dat hü, zo hij ware
gevallen, onmogelijk opnieuw
overeind had kunnen komen, al
dus schrijft een der frontcorres
pondenten. Zwümelend alsof hü
dronken was zette hü zün einde
loze reis voort langs de rand van
de weg, terwül hü voortdurend
met zyn last tegen de bomen aan
stiet, zodat hü telkens büna om
viel. Toen ik een uur later langs
dezelfde weg terugkwam zag ik de
man weer maar nu lag de onge
lukkige op zün rug in een sloot
langs een rijstveld, met zün ba
gage nog steeds bij zich.
In het verlaten Soewon zag ik
op een afstand een vüftiental ver
laten en in lompen gehulde kinde
ren. Er woei een üskoude wind en
de kinderen schenen van 4 tot 12
jaar oud. Sommigen huilden en
poogden enige beschutting te vin
den maar vergeefs. Anderen voch
ten wanhopig om een Amerikaans
rantsoen te bemachtigen, dat door
een soldaat van een vrachtwagen
was geworpen.
In het begin had ik de indruk,
FEUILLETON.
Vrij naar het Engels van
JOSEPH STEPHENS.
62) o—
Op een zonnige morgen werd
Io bü Nero in zijn paleis Domus
Transitoria toegelaten. Hy had
juist met zijn architecten ge
sproken over de bouwplannen
voor de Domus Aurea, het „Gou
den Huis", dat hij zich al lange
tijd gewenst had. Geldgebrek
was oorzaak geweest, dat nog
geen ontwerp was goedgekeurd
en ook nu had Nero geen kans
gezien een brug te slaan tus
sen de hem voorgelegde teke
ningen en zijn beurs. Derhalve
was zijn humeur verre van op
gewekt.
Io, die hem sterk veranderd
vond en in zyn oogopslag al
leen maar dreiging en ontstem
ming las, herinnerde zich Mon-
tanus' opmerking, toen zij diens
hulp gevraagd had voor het
verkrijgen van een audiëntie:
„Hij is het voornaamste beest
van het keizerrijk, bovendien
op en top egoïst, altijd maar
denkend en pratend over de
verheven imperator, de godde
lijke Caesar. Men zou bijna kun
nen zeggen, dat hem het men
selijk geweten ontbreekt; liet
enige, wat hem met een mens
gelyk stelt, is zijn stem en zyn
gang. Overigens bezit hij de pri
maire instincten van een dier,
ook daarin dat hij geen grenzen
kent".
Met een zeer platonisch „Ave
Io" verwelkomde Nero zyn be
zoekster en vervolgde;
Neem plaats. Waar ben je
zo lang geweest en waarom heb
je ons verlaten? Ik weet wel,
dat het pynlijk was die race te
verliezen, maar by Juno, wat
was het een pracht race! Rome
had nog nooit zo een gezien.
Maar je moest niet naar Ionog
zün gevlucht!
Dat was geen vlucht, Sire.
Ik wilde alleen in rust met mijn
man gaan leven.
O ja. dat is een romance,
niet? Maar wat voert je tot me?
Wat wil je vragen? Ik zeg niet,
dat ik 't zal toestaan, maar wie
weet.
Na een diepe zucht antwoord
de Io:
U weet, dat myn man in
het Tullianum is opgesloten?
Natuurlyk.
Hy is onschuldig, aan welk
misdrijf ook.
Ik weet, dat hy een Chris
ten is en dat weigert te her
roepen.
Dat is waar, Virginius is
een Christen, maar dat is niet
tegen de wet. De keizer heeft
ia heel Rome geen loyaler on
derdaan dan mün man.
Onderdaan. Hoe aardig ge
vonden, zei Nero met een Ha
telijke gryns. Die barbaar uit
Cymroe een loyale onderdaan.
Jawel, maar hy erkent tegelijk
een gekruisigde Jood, die zegt
zyn eigen Koninkrijk te zullen
oprichten.
En bovendien heeft die Chris
tus voluit erkend zyn deelname
in een beweging, die gericht was
tegen de Keizerlijke Procura
tor, voor wie hy terechtstond.
Toen Pilatus hem vroeg; „Zyt
gy de koning der Joden?" heeft
hij dat bevestigd. Io, je bewe
ringen zyn wel heel zwak.
En toch zoudt u er anders
over denken, als u ooggetuigen
had horen spreken over Chris
tus' wonderen.
O, daar heb ik van ge
hoord. Maar die wonderverha
len hebben de kleur van de
Joodse literatuur en moet men
niet als historisch aannemen
Ik heb tovenaars en goochelaars
aan het werk gezien, die nog
heel wat meer konden. Ik kan
die Christenen niet uitstaan.
Enkele jaren terug voelde ik nog
iets voor de Joden, omdat ik
dacht, dat men een goede Jood
en tegelijk een goed Romein
kon wezen Maar ik heb erva
ren, dat Jood-zijn meer inhoudt
dan het hebben van een stel
religieuze meningen. Christus
is niet alleen hun God, Hy is
hun Koning!
Zy moest nu doorzetten:
Ik kwam.ik hoopte.
o Caesar, als gy zyn leven zoudt
sparen
Dwaas kind. Hoe kan Cae
sar nu toelaten, ook tegenover
de Senaat, dat een barbaar het
erkennen van de Keizer als ver
heven god belachelijk maakt.
Die Christus is hun Caesar, niet
Nero. En alsof dat nog niet ge
noeg ware, trachten zij ook an
deren in hun fanatieke en ver
raderlijke opvattingen mee te
slepen. Bovendien bederven zij
mijn legionaires, werken zelfs
onder het personeel van mijn
hofhouding. Ik heb rapporten
van mijn geheime dienst over
voorname vrouwen en zelfs Se
natoren, die worden overge
haald om de Joodse Messias in-
plaats van Caesar te huldigen.
Zie je nu niet, hoe gevaarlyk
hun leer is voor het Imperium?
Lang, te lang heb ik geduld
gehad. Maar het gevaar is nu
zó verbreid, dat het een samen
zwering wordt. Het ogenblik is
nu aangebroken, Io, dat Rome
bevrijd moet worden van de
Christenen en dat spoedig, eer
het te laat is.. En wat nu je
man betreft, open tegenstand
maakt mij boos, maar lijdelijk
verzet kan ik niet dulden. Sa
menzweringen verraad
(Wordt vervolgd.)
Geldkistje met inhoud gered
uit de vuilnis.
Een bewoner van de Ko
ningin Emmakade te 's Gra-
venhage had de gewoonte
om wanneer hij uitging zijn
geldkistje op een voor even
tuele dieven onopvallende
plaats te deponeren, name
lijk. in het vuilnisvat. Dezer
dagen deed hij dit weer, doch
vergat het kistje 's avonds
uit de ongewone bewaar
plaats te nemen. De volgen
de dag toen de ophaaldienst
van de gemeentereiniging
kwam zette hij het vuilnis
vat buiten op straat en pas
nadat de ophaalwagen reeds
lang gepasseerd was, herin
nerde hij zich zijn vergis
sing. Met spoed begaf de
man zich naar de politie, die
zich in verbinding stelde met
de gemeentereiniging. De
ophaalwagen was inmiddels
reeds leeg gestort in een
wagon van de trein, die het
Haagse huisvuil naar Drenthe
brengt. Op het kantoor der
gemeentereiniging wist men
echter precies in welke wa
gon de inhoud van de be
wuste ophaalwagen was ge
stort. De wagon werd uit „de
trein genomen die nog niet
vertrokken was en de in
houd loerd er uitgehaald,
waarbij het geldkistje, dat
een gouden horloge, een
gouden ketting, sieraden en
honderd gulden bevatte, aan
het licht kwam.
Zeven Kamerleden naar
Engeland.
(Van onze parlem. redacteur).
Voorzitter Kortenhorst deelde
eergisteren in de Tweede Kamer
mede, dat er een uitnodiging van
de Speaker van het Britse Lager
huis was binnengekomen om ze
ven parlementsleden als gast te
mogen ontvangen. Dit zal moeten
gebeuren in de week van 714
Februari. De voorzitters van de
Eerste en de Tweede Kamer zul
len in onderling overleg de leden
van deze delegatie aanwyzen.
goede basis van samenwerking op
leverde.
Besloten werd een afdeling van
de Walcherse Ringrijdersvereni
ging te vormen. Statuten en
reglement werden besproken en
goedgekeurd. Tot afd. bestuurders
werden benoemd de heren W.
Brand, C. Minderhoud, Jac. Gel
dof, L. Dourleyn en W. Maljaars.
De door de Walcherse vereni
ging uit te schrijven kampioen-
schapswedstryden zullen dit jaar
in Juli te Domburg verreden wor
den en door deze afdeling georga
niseerd moeten worden.
SOLBURG.
Ontspanningsmiddag.
Zaterdagmiddag a.s. zal erin
„De Zwaan" door de afdeling
Souburg van de bond van ouden
van dagen een ontspannings
middag* worde ngehouden. Mede
werking verleent de toneelver
eniging uit de Buteuxstraat. Alle
personen van 60 jaar en ouder
zyn welkom en hebben gratis
toegang.
ZOUTELANDE.
Jongensrlub „Jonathan".
Voor de installatie van een
achttal nieuwe leden hadden
de leiders van de Zoutelandse
Jongensclub „Jonathan" Maan
dagavond de heer Wytman te
Middelburg, bondsbestuurder der
CJ.M.V. uitgenodigd. Na een
inleidende bespreking over-
„Wees een goed kameraad" leg
den de nieuwe leden in handen
van de heer Wytman de ge
lofte af. Na de pauze vertelde
de heer H. J. Schoenmaker een
spannend verhaal. Er waren
ook verschillende ouders tegen
woordig.
ARNEMUIDEN.
In memoriam J. Dingemanse.
Zoals wy reeds berichtten, is
onlangs overleden de heer J. Din-
gemanse, een bekend bouwer van
scheepsmodellen.
134 modellen heeft hü tijdens
zün leven gebouwd, waarvan de
meeste een meter lang waren.
2400 uren besteedde wyien de
heer Dingemanse aan dit werk.
In 1896 verkocht hü één van
zyn mooiste modellen aan een En
gelsman, die er op de wereldten
toonstelling te Chicago een eerste
pry's mee verwierf. Voor 75 harde
guldens had hy het losgelaten.
Zeventien typen voor zeil- en vis
sersschepen heeft hü ontworpen
en gebouwd.
In verschillende Nederlandse
musea en in gemeentehuizen
staan zün werkstukken en ze hou
den daar de herinnering levendig
aan de oude glorie van de Neder
landse zeilvaart in de negentiende
eeuw.
Vele vrienden heeft „Joost" zich
in al die jaren verworven. In al
lerlei rijdschriften werd over zün
werk geschreven.
TERNEUZEN.
Filmavond.
Door de Politie-sport-vereniging
werd Maandag' in het R.K, Patro
naatsgebouw een film over Ame
rika vertoond.
Hoewel deze film eerst in een
zaal van hotel „Centraal" ge
draaid zou worden, bleek dit door
het grote aantal gegadigden niet
mogelyk.
Het was dan ook werkelyk de
moeite waard. Niet alleen het le
ven van de emigranten in Ame
rika, het Marshall-plan en hel
dagelijkse leven in dit werelddeel,
doch daarnaast een aantal kleu
renfilms gaven de bezoekers een
zeer goede avond.
OOSTBURG.
Bouw Lyceum begonnen.
Met de bouw van het Wilhel-
mina Lyceum is een aanvang ge
maakt. De fundering ligt er reeds
en de muren worden thans opge
trokken. De oude gymnastiekzaal
is gedeeltelijk afgebroken en
wordt thans herbouwd.
RETRANCHEMENT.
Filmavond.
Voor een volle zaal draaide het
Ned. Rode Kruis Maandagavond
te Retranchement de prachtige
film: „Wat Lenie Rosner beleef
de". Dit was de eerste vertoning
in het tournée door W.-Zeeuwsch-
Vlaanderen. Boeiend van het be
gin tot het eind laat deze film de
schrijnende nood zien in het na
oorlogse Europa en het zegenrüke
werk van het Rode Kruis.
De heer Hoste had niet veel
moeite de aanwezigen ervan te
overtuigen, dat het Rode Kruis
helpt, als op zün beurt het Neder
landse volk deze instelling helpt.
Dit bleek bü de verloting, die een
daverend succes werd.
t}mUc dc loupe»
VERNIEUWING GEEN
VERBETERING.
Vooral vóór de Chinese inva
sie in Korea behoorde het in
veie kringen tot de goede toon
om, bij uile bezwaren die men
mocht hebben, het communisti
sche regiem in China toch m elk
geval hoog te* prijzen boven de
ais volkomen corrupt alge-
sciulderae regering vun Tsjung
Kaï Sjek. Au beheist dit laatste
#te"'9 veel waarheid, maar dat
daarom elke veranuering, zeljs
het aan de mucht komen van
het communisme, voor China
als een verbetering kan worden
beschouwd, is toch wel een al
te naïeve opvatting gebleken.
Dat ervaart m deze dagen ook
de christelijke kerk in dat land,
blijkens liet volgende bericht
verstrekt door de Britse ambas
sade.
„Kestricties van allerlei aard
worden in het communistische
China op het werk van de
christelijke kerken gelegd. Uit
een rapport, dat door de Angli
caanse icerk zo juist is uitge
bracht, blijkt, dat hoewel in de
nieuwe Chinese constitutie een
clausule belrejfende godsdienst
vrijheid is opgenomen, het voor
predikanten in sommige streken
b.v. nodig is om aan de plaat
selijke regeringsambtenaar toe
stemming te vragen voor het
houden van een kerkdienst. Het
is reeds voorgekomen, dat een
predikant gearresteerd werd,
omdat hij die toestemming niet
vooraf had gevraagd. In een an
der geval werd toestemming
verleend, maar stond de amb
tenaar erop om zelf tijdens de
dienst een lezing over Marxisme
te houden. Vele kerkgebouwen
worden, omdat zij dikwijls de
enige grote gebouwen in de ste
den of dorpen zijn, gebruikt
voor onderwijsklassen in com
munistische begrippen. Ook
wordt het hoe langer hoe moei
lijker voor nieuwe missionaris
sen of voor missionarissen, die
van verlof terugkeren; om het
land binnen te komen, omdat
het beroep van predikant niet
als „productief" wordt be
schouwd. Wel varieert de toe
stand van streek tot streek ett
in de grotere steden is de kerk
dikwijls geheel ongemoeid ge
laten."
Een bericht, dat wel geschikt
is om ons tot voorzichtigheid te
manen bij het al te spoedig toe
juichen van verdwijnen van
oude regeringsvormen in het
Oosten, ook al kon men daar
tegen gerechte bezwaren koes
teren. Ook ten aanzien van de
beoordeling van de gang van
zaken in Indonesië bevat dit
voorbeeld een les. Het nieuwe
is niet altijd beter. Staatkundig
bezien niet, maar evenmin voor
de kerk.
(Ingez. mededeling, advert.)
Rode Hoestpoeders van Mijnharde
Doos 45 Ct.
ST. MAARTENSDIJK.
Loop der bevolking.
Het zielental nam in het afge
lopen jaar af met 11 personen.
Op 31 December 1949 bedroeg
het aantal ingezetenen 2698 (1372
mannen en 1326 vrouwen). Dit
aantal vermeerderde door geboor
te met 55 (28 m. en 27 vr.) en
door vestiging met 52 (30 m. en
22 vr.); het aantal verminderde
door overlüden met 27 (12 m. en
15 vr.) en door -vertrek met 91
(51 m. en 40 vr.).
Op 31 December 1950 bedroeg
het inwonertal dus 2687 (1367
mannen en 1320 vrouwen).
Er werden in 1950 14 huwely-
ken voltrokken; er werden 2 echt
scheidingen ingeschreven.
ZONNEMAIRE.
Bevolkingsonderzoek.
Het bevolkingsonderzoek op
t.b.c. zal op Maandag 5 Februari
a.s. van 25 uur en van 69 uur
in café W. H. Flohil plaats vinden.
Aan 20 ingezetenen zal worden
erzocht huisbezoeken af to leg
gen.
Hoe ziet de toekomstige
auto eruit?
Een voorproefje van de soort
auto's, die in 1965 misschien over
de wegen rijden, zal dit jaar op
het Festival of Britain te zien zyn.
De auto heeft een turbine-motor
achterin, ruimte voor zeven per
sonen, en voor de chauffeur een
zitplaats, die ver vooruit is ge
legen en wat doet denken aan de
cockpit In een vliegtuig. Het ont
werp van dit model, waaraan door
de Britse Council of Industrial
Design in samenwerking met ex
perts van de automobielindustrie
is gewerkt, is uitsluitend geba
seerd op practische behoeften, zo
als vastheid op de weg, manoeu
vreerbaarheid, comfort, waaraan
de moderne auto moet voldoen.
De auto heeft geen straalaandrij
ving.
Kwestie-Kasjmir nog niet
geregeld.
Nehroe heeft op een persconfe
rentie te Londen gezegd, dat bU
de besprekingen der premiers van
het Gemenebest bepaalde zaken
in de kwestie-Kasjmir opgehel
derd zün, doch dat men niet lot
een uiteindelüke beslissing is ge
komen. „Wij hebben echter aan-
zienlijke vorderingen gemaakt en
zyn het er allen over eens, dat
hel volk van Kasjmir moet be
slissen".
Op de vraag, of Nehroe Moskou
en Peking zou bezoeken, ant
woordde hij thans niet de bedoe
ling te hebben, doch „indien zulks
de zaak van de vrede kan dienen,
ben ik bereid naar het uiterste der
aarde te reizen".