FILO FOP Bij ons Bniis Zeldzame Plant aphauómen en de Om ïcunülmad de, q&eaten. btanfysiigtmu uootwaacde. Vrifdbg 12 Januari 1951 T ZEEUWSCH WEEKEND Pagina 4 Correspondentie uitsluitend te richten aan: J. Joosse, Eigenhaardstraat 6. Middelburg. Bij het eerste verschijnen in dit jaar van deze rubriek wens ik alle schaakvrienden langs de ze weg mijn beste gelukwensen voor 1951. Plannen zijn in voorbereiding om de schaakrubriek voor onze lezers nog aantrekkelijker te maken; deze zullen wij binnen kort bekend maken! En dan nu de eerste party van dit jaar. In de strijd om het Kampioen schap Zeeland 1947 werd een partij gespeeld door de heren J. J. v. d. Ende (Wit) en A. Dob belaar (Zwart). Hoewel ruim 3 jaar oud, is het de moeite wel waard om deze partij eens na te spelen. In een Konings-Indiscbe par tij zien we de spelers naar ver schillende vleugels rocheren. Beide spelers gaan aanvallen, en Zwart komt door een aardige combinatie in het voordeel en wint. Wit: J. J. v. d. Ende. Zwart: A. Dobbelaar. Konings-Indisch. 1. d2d4, Pg8—f6; 2. c2—c4, g7g6; 3. Pblc3, Lf8—g7; 4. e2e4, d7—d6; 5. Lel—e3, (Wit maakt nu reeds plannen voor de lange rochade) 5. 00; 6. f2f3, (tegenwoordig speelt men meestal g3 en Lg2 en Pe2) 6. e7e5; 7. Ddl—d2, Tf8—e8; 8. 0—0—0, e5xd4; 9. Le3xd4, Pb8c6; (Zwart ontwikkeld zijn stukken met tempowinst) 10. Ld4e3, Lc8e6; 11. Kcl—bl, a7a6; 12. g2g4 (Wit gaat de stormloop op de Koningsvleugel beginnen) 12Ta8b8 (en Zwart gaat zich klaarmaken voor de aanval op de andere vleugel. Het is nu de vraag wel ke het snelst gaat) 13. h2h4, Pc6e5; (op c4 gericht waar door de verzwakking b3 wordt uitgelokt) 14. b2—b3, b7—b5 (Zwart gaat beginnen) 15. c4xb5, a6xb5; 16. Pc3xb5? (Wit ziet geen gevaar in het slaan op b5 en wordt nu verrast door de zwarte combinatie) 16Pe5x g4!17. f3xg4, Pf6xe4; 18. Dd2 a5 (de Dame blijft b5 dekken, anders kan volgen Tb5; Lb5; Pc3f enz) 18Le6xg4; (Zwart heeft nu nog maar 2 pionnen voor zijn stuk) 19. Lfle2 (op Tel kan Pg3 en op Tdl eveneens Pg3 volgen) 19Tb8xb5 (het gaat gebeuren. Let U eens op hoeveel stukken van Wit onge dekt staan en hoe de zwarte oorde. 't Lik bekaont wa 'n kan- nibalen-ivaesie imme kot! Stom merik da 'k bin loap 'k wir vlug nae binnen. Daat'aok nie motte doeë, waont toen aajut lieve live gaendeü Driedubbele erreme Jewan- nesü! Waont wa 'k dè in die 'zie- kamer zaog, waos gaons'n'ille- gaer glaod nie moo mir. M'n wuuf aolsmae aen d'r kil krau wende de nieuwste negerinnen- daans (de saombae g'leuf 'k dattum 'it) deu ons klein zie- kaemertje, terwiel dao 't aeke- lige mins va vaon Driel stids mac versrikkeluk braekende de boel kromme'nen'ondersteboaven traopte. Wat waos dao 'n'aeke- lig 'ezicht, om te spugen!! Aas vint wizende wau 'k sjuust d'norde'stellen, toen 'k deu 't ra'em de piter-olie-boer- z'n-vouwe 't arf opzaog komme, woest metter 'èrrumme zwaei- end. Oak da'nog! Wao 'k toen'edocht, wee'k'nie mir, maer veul moais waost glaod nie! Aalin wee'k nog, dao 'k bie m'n eige docht: „Jewan- nes paok dao noe's goed an. On- dertusse dao 'tie op d'er achterste vaalt (aoltied die gliebaene!) gae jie d'r vandeu. En laet ze nou sjuust ok uutglieë, allin waos die wi veul vlugger opge- kraabelt daon'k edocht 'aod! Zo kwammut da zie sjuust de keu ken binnenvloag, toennik dlrruut goeng. Kort 'en goed: Dao wuuf waos zotte vaon kwaedeit. Ze douwde toen 'ondekt'ik me fout!) al d'aoker- tjes imme snoete bruld'iets wao'k'nie vestond. We wit'k dao'k oppun gegeve momit m'n eige ommekirde doa gaon'ge de straet'op vloag. 'k Oarde nog roepe: „Dae gaet'n smilaop!" toen waos'k op straet. Hè hè, waot waos'k blieë, dao kun'julder zikur ao wè begriepe? Toe b'in'k mac vanzalvers nae schil-'Aerie vao'de tubaokswien- kel'egaen, ommun doasje puup- tebaok ennun puupje vaonün kwaoretje; waont m'nechte laog thuus; dae durrufde'nik ve- loapig nie-öm, zoalaonge m'n- eige'nuus betèt waos. Toenk wee vaon Aerie trugkwaom, vlug voobie mcnuus'liep, oardi'k ze daebinne nog stis kraekille. 'k Zegge toen me zoa bië mun eige: Die wuuve motte noe be kaont illegaens aoltied'eliek'eb- ben! O mae! Aol mie aol zao'k'oppun goeie daog is naer de burgevaeder toe- gaen en dao zaok's vraege of dae gliebaene gedoe nie's bie de wet verboje ken worre. Of zou'k dae soms bij Dris voo motte wize? ■IEWANNES va Leu Va Vullem vaon'de Ziwse jojumü je geen tijd meer om wat meer te vertellen. Ik weet graag wat van mijn krantenfamilie. Bos viooltje te Middelburg. Van jou heb ik twee lange brieven om te lezen. Echt gezellig. Die eerste was voor de beantwoording te laat gekomen, maar gelezen heb ik hem wel. Dat zie je. Ik heb genoten van je beschrijving van die stokbrood-bakkerij. Fijn, dat je al die smakelijke dingen leert klaar maken op de huishoud school. Als ik dichter in de buurt woonde, kwam ik vast eens proe ven. Hoe is het met de repetities Vallen ze nog al mee. Heel veel dank voor je prachtige kaart. Si mon B. te Aagtekerke Ik ben een paar dagen uit geweest en toen ik bij terugkomst je brief las, was het te laat om voor zo'n tochtje naar Aagtekerke te komen, want de sneeuw was al weg. Jammer genoeg hé, want ik houd wel van zo iets vooral nu je beloofde dat je me niet zou laten buitelen. En nu het regent (want dat doet het op dit ogenblik) komt er van sa men schaatsenrijden ook al niets. Maar ik zal het onthouden voor de volgende keer. Heb jij nog veel gereden? Liesbeth M. te Arne- muiden. Wat een lange brief heb jij geschreven en allemaal over zulke gezellige dingen. Ik denk dat jij wel heel goed opstellen kunt. maken, dat merk ik ten minste wel aan het briefschrijven. Jij hebt heel wat prettige uurtjes gehad in de Sinterklaastijd. Nu zie ik alweer met verlangen naar je brief uit over de Kerstvacan- tie. Vertel je weer van alles? Wim M. te Arnemuiden. En later nog veel gereden? Op het ogenblik, dat ik schrijf, is de ijs- prct weer voorbij. Maar de win ter is nog niet aan het eind hoor. Je komt misschien nog wel weer op de schaats. Ben je nog meer uit geweest? In alle gestalten en standen der mensheid komt het minder aan op ontwikkeling van onze geest, dan wel op opvoeding van het hart. Niet erg is 't als de tijd met sneeuw uw haren tooit, maar er ger als hij u de sneeuw in 't harte strooit. Wanneer wij onze koloniën kwijt raken is het niet door het ontwaken van het Oosten, maar door het inslapen van het Westen. Koppigheid is het zekerste te ken van domheid. zoa; ie-r'ei-je-ze!" Mae m'n wuuf wou ze glaod nie anpaoke. Ze kommundeerde m'ieskoud: ,,Nae de keuken Je- wannes! E' vlug wa!!" 'k Zegge teuge ze: „Zag vrou we, zoa zag 'k, zag vrouwe je bin nie mè-'j-öudje bizig oooör, of dochie sums va we?" Mae me wuuf doude m'aol in de keuken. 'k Zegge teuge d'r: „Mö je sums je vint nie mè liefde be' nondele?" E toen gebeurd'et. M'n vrouwe dee dermond oape, en toen kwaom d'r in woarden- stroam vao-jewalste. Ze begon me'nuut te maeken voo aol wa moai lillik was, edde waos nog vee mir 'ekommc, aos 'k'nie d'aokertjes in der viengers 'edouwd aod! Siene maekte toen vlug 't zaokje oapen: „Mae stommerik toch, zee ze, jie ai poejer migebrocht!" 'k Schrokke er van. 'k Zegge vlug d'r op: „Ao wè vrouwe, dao za netuurluk aokers -in-poejervurrum wize!" 'k Zegge d'r nóbie: „Nim jie vrouwe vit Driel noe mè 'n flienke paoplipel oppun bitje wacter d'r vao-nln. Afflin, ze dee zoyvas ik'ut voor 'esreven 'aod, ennik goeng vlug nae voaren. Mae lae'k noe sjuustement bie de voodeur komme, 'k aod ne- tuurlik irst in de gaong me jaos 'an'etrokken. toen 'k vanuit de ■iekaemer oppins un èls lawaei Stand na de 20e zet van Zwart Pe4c3f. Er bestaat geen volkomen op gaan van twee mensen in elkan der. Het zal altijd een aantrekken en afstoten en wedervinden moe ten blijven. Men moet elkander veel vergeven. Maar het grote vertrouwen moet er zijn. Dan komt ook het geloof en het geluk. De zwaarste beproevingen wor den ons opgelegd door Weinighe den. Zij overvallen ons dagelijks, telkens, aanhoudend, en vinden ons meestal ongewapend. Hoe treurig is het kennis te hebben als zij tot niets dient. Mama, Nero zit bepaald ergens over te piekeren. Hij zit heel de dag al achter z'n oor te krabben. 120. Wat?! Ophouden met hijsen? Filo hield het touw kramp achtig stil. „Wat zou er toch met Dr Spriet aan de hand zijn?" dacht hij, „als het nu maar niets ergs is! Tjonge, hoe lang zal ik zo nog moeten blijven staan?Ik ben al zo moeO, mijn armen!" Daar klonk de stem van Dr Spriet weer! „Juist, jong mens! Trekken maar!!" Filo rukte uit alle macht aan de tentlijn; eerst kwam de tent over de rand van de afgrond en Filo wist jiem zó naar zich toe te halen dat de wind er niet wéér vat op kreeg. Daarna verscheen de geleerde, kalm glimlachend; hij hield het touw maar met één hand vast, want in de andere had hijeen plantje „Juist!" riep hij, nog voor ie goed en wel veilig op z'n voeten stond, „ziehier, jongmens, een Astrantium Absurdum, in de volks mond wel koddig Klipkruid genoemd. Een zeldzame vonds:. die het beetje "ongemak, dat wij hadden, ruimschoots vergoedt.... „Hm", zei Filo, „doe het plantje maar gauw in Uw trommel, hier is Uw rugzakde tent zit er al in en Uw hoed ook en Juist! Bravo! Laten we de ochtend afwachten buiten de wind, daar, in die rotsspleet!" stukken werken) 20. Le2xb5, Pe4c3f (zie diagram) 21. Kbl el, Pc3xdl; 22. Le3g5, (wat anders?) Lg7b2t; (de Lopers van Zwart werken prachtig) 23. Kcl—c2, f7—f6; 24. Lb5xe8, Dd8xe8, 25. Da5d5f (adders volgt De4f) 25Kg8—g7; 26. Lg5d2, Lb2a3!; (een fijn zetje, dekt d6 en dreigt c6 enz.) 27. Pgl—f3, c7—c6!; 28. Thl—el, (een fout in een verloren stel ling) 28De8xel; 29. Dd5—d3, Del—f2; 30. Dd3—a6, (Wit wil nog proberen om met Db7t enz, binnen te dringen, maar dat lukt niet meer) 30Df2—c5; 31. Kc2xdl, Lg4xf3f en Wit gaf op. Diagram partijstand v. d. EndeDobbelaar. behorende by het ZEEUWSCH DAGBLAD van Vrftdag-12 Jan. 1951, No. 1762 Uitgave van Oosterbaan Le Cointre N.V. Goes eei/u/sc# u/eexe/fD UÏT DE SCHRIFT De Bijbel moet het in onze dagen wel zeer ontgelden. Van alle zijden en door aller lei stromingen wordt het Woord van God aangetast. Wat dat betreft leven we in een veel gevaarlijker wereld dan die waarin onze grootouders in de vorige eeuw geleefd hebben. In de negentiende eeuw was er de scherpe en duidelijk waar neembare antithese. Het ratio nalistisch standpunt, dat de massa toen innam, was hoog hartig in het afwijzen van de Bijbel, als een boek slechts ge schikt voor dompers, lieden, die met de nachtschuit reisden en kinderlijke geesten, die nog in de bakersprookjes van dat oude Boek geloofden. Op welk een grove manier werd er door de dageraadsmen sen niet gespot met de Bijbel en met hen die nog in die Bijbel geloofden. Toen kwam in het begin dezer eeuw de kentering. De Bijbel kwam, zo het scheen, weer in ere. Het was niet meer achter lijk in de Bijbel te geloven. De vraag werd slechts: hoé gelooft men er in? En vandaag zijn er niet veel mensen meer te vinden, die niet op de een of andere manier res pect voor de Bijbel hebben en er aan geloven willen. Het is daarom zaak voor ieder, die nog de Belijdenis der Kerk lief heeft, een belijdenis waarin zulke schone dingen van de Bij bel gezegd worden, de geesten te beproeven. Dezer dagen las ik een mooi artikel in „De Hervormde Vaan", het orgaan van de Bond van Ned. Herv. Mannenvereni- gingen op Geref. grondslag. Het ging over het spiritisme en daar in werd gezegd: „We willen op enkele dingen wijzen, waarmee de Spiritisten de band met de Bijbel willen tonen. Volgens hen zijn Engelen vergevorderde geesten van mensen, die meer malen op deze aarde óf op een der andere planeten geleefd hebben. De engelen-verschijnin gen (en hoeveel staan er niet in de Bijbel) zijn even zovele „be-1 wijzen" voor de waarheid van het Spiritisme, wantengelen zijn vroegere mensen geweest. (Hebt u die „waarheid" in de Bijbel kunnen vinden?) En om hun opvattingen omtrent de om gang van geesten met de aard bewoners te rechtvaardigen, wijzen ze b.v. op de uitleiding van Lot uit Sodom, op de aan kondiging van S'mson's geboor te, op de boodschap aan de her ders. Daar immers is steeds sprake van een engel, dat is vol gens hen: een geest. De Profeten onder Israël waren niet door Gods Geest geïnspireerd, maar Samuel b.v. was eerst „horend medium" en daarna onmiddel lijk gewaarwordend en „vér ziend medium". De brief, welke koning Joram ontving van Elia, vier jaar nadat deze gestorven was, is een voorbeeld van direct geestenschrift. De hand die op de muur schreef in Belsazars paleis, was een gewoon spiritis tisch verschijnsel. Wat er van het lichaam van de Here Jezus geworden is, na Zijn opstanding de Bijbel leert het ons dui delijk. Elice van Calcar kan het ons evenwel nóg beter zegger. want zij heeft zich uit de gees tenwereld horen toeroepen: „Het was de opdracht der1 engelen om het reine lichaam van Jezus door een enkele electrische uitstraling der hand op te lossen en aan de elementen weer te geven...." Deze dame wordt door een Spi ritistenblad de „moeder der Spiritisten" genoemd, «en haar „geest" werd waargenomen op de Spiritistische Landdag in 1919De Spiritist, Ds Van Ysendijk, schrijft: „Gij, (dat is dan de niet-spiritist) gelooft, dat de zware steen, waarmede de toegang tot het graf van Jezus was afgesloten, door de hand van een engel is afgewenteld, maar gij ontkent, dat een zware tafel, zonder aanraking van mensenhanden, van de vloer tot het plafond is opgeheven." Zo wordt het mensdom mis leid en hem zijn Bijbel ontno men, onder de schijn, hem zijn Bijbel te verklaren. Maar deze vorm is nog niet de ergste. Wanneer men tegen woordig vertelt, dat de Bijbel inderdaad een Woord van God is, maar dat we het moeilijk kunnen verstaan, wanneer we er de achterliggende symboliek niet van doorzien, is dit gevaar lijker, dan het nogal simpele spiritisme. Men vertelt u, dat ge Sues' wat in de Bijbel staat moet lezen als „verhaal", als dichter lijke vertelling, heel mooi en schoon en zuiver en doordrenkt van Goddelijke waarheid, om ons op te voeden en tot een meer humane levenshouding te brengen. Schepping, zondeval, geboorte van Gods Zoon, kruisi ging, opstanding, hemelvaart enz. het is alles vol prachtige symboliek, en als zodanig wer kelijk Gods eigen woord, waar bij het er tenslotte niets aan toe of af doet, of men het historisch dan wel symbolisch opvat. De lessen, die we er uit kunnen trekken, zijn er niets minder om. Zo redeneert men tegenwoor dig en op die manier draagt iedereen zijn Bijbel op zak. En zo wordt de wereld van vandaag nog vroom op de koop toe. Maar het is een gevaarlijke manier van verzoeking. Want de Bijbel is de Openbaring Gods aan de mensen, waaruit wij Hem recht kunnen leren kennen, evenals ons zeiven in onze vol strekt verloren staat, van doem- waardigen. Wij belijden daarom het Woord van God, zoals onze vaderen dat zo kernachtig, con creet en zuiver hebben beleden in Art. VII van onze Ned. ge loofsbelijdenis, vlijmscherp er bij zeggend: „Beproeft de geesten, of zij uit God zijn", en insgelijks: „Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis...." Vlijmscherp. Inderdaad, maar er hangt ook alles van af wat de zaligheid des mensen en het voortbestaan der Kerk aangaat. Daarom kwam satan in zijn verzoeking in de woestijn tot Jezus met zijn: „Er is geschre venGods Woord verkeerd uitleggend en verdraaiend. En daarom verslaat de Christus Gods hem ook met het zelfde Woord Gods, zeggend: „Daar staat wederom geschreven Gods Woord weer in hét rechte verband zettend en Schriftuur lijk exegetiserend. En wal getracht is met de Christus, dat ontlopen de chris tenen niet. Zalige troost ligt er in de zekerheid, dat Christus' doorstaan van de verzoeking, voor ons betekenen mag, door Hem in onze verzoeking staande Matth. 5:20: Want ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij dan der Schriftgeleerden en farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Vele mensen maken zich ang stig over de aardse koninkrij ken. Zullen wij ons vrije Ko ninkrijk der Nederlanden mo gen behouden, of opnieuw on der vreemde, wrede machten komen? De Russische wals staat onder stoom, steeds ge reed naar 't Westen te rollen, als één man de tijd daarvoor gunstig acht. Dat is inderdaad angstwekkend. Een echt gelovig mens wordt er toch niet tot in zijn funda menten door bewogen. Hij weet, dat het Koninkrijk van God komt op aarde. Dat rijk is veel veiliger en zekerder dan Amerika of Canada, of welke aardse macht ook. Maar wat iemand met veel méér reden wel eens angstig maken mag, is de vraag: Heb ik wel een aandeel in dat heerlijk hemels Koninkrijk? Velen, ook gedoopte mensen, ook kerkse mensen, zullen buitengesloten worden bij de voltooiing van dat Rijk. Er is nog iets anders nodig dan vormen of schijnvroom heid. Alleen van die bijzon dere mensen, zoals de Koning zelf in de Bergrede beschrijft, zullen Zijn burgers zijn. Rei ner moeten ze zijn, en eer lijker, en trouwer meer vergevensgezind en meer zelf verloochenend dan de Fari zeën, die zichzelf toch zo voor treffelijk vonden. Dat nog be tere, „meer overvloedige", is de enige „entree". Het staat er: Anders niet ingaan. Geens zins! Dit bijzondere is niet uit ons ze eigen wil of karakter op te brengen. Het is een gave. Een gena degave voor elk, die de Heere Jezus als Heiland en Verlos ser voor zijn zonden leerde vinden en waarachtig in Hem geloven. Ik kan de vraag naar uw „entree" dus ook zó formu leren: Is Jezus Christus ook uw Redder? Dan komt het ook met uw „overvloediger ge rechtigheid" meer en meer in orde- Maar het zou er voor ons land en voor onze kerken min der beangstigend uitzien, als de „christenen" wat meer van die bijzondere gerechtigheid vertoonden'. eigen hart of verstand, uit on- Haamstede. D. VAN SWIGCHEM. te zullen worden gehouden, in dien we slechts geloven en blij ven leven bij wat onze vaderen bij de grote Kerkhervorming in de zestiende eeuw beleden heb ben, omtrent de fundamentele waarheden van Gods Woord. Verleje weke kwam een goeie buur van me bie me en zee as- dat ie van plan was noe de krante weer dierder was gewor- re om het blad maar samen te gaan lezen met een aere lezer en hie zee dat ie het helegaer niet goed kon vinden asdat ze voor zo'n vodje pampier noe zoveul geld gonge vragen. Hie zee of het leven toch al niet dier ge- nogt was teugeswoordig. Dat heit mien an het dinken gebroch. en ik zegge teugen me vrouwe: ik dienke asdat ik, as het martdag is in Goes is bie de krant anloop om is te infer- meren hoe dat noe eigenlijk wel zit met die krante. Noe, zo ge- zeid zo gedaen en ik bin er is wezen» kieken. Ik wier ontvangen deur een meheer met dikke brilleglazen, waaran je zo maar kon zieje as dat ie hele daege over ciefertjes gebogen zit. En toen heb ik hom gevrogen hoe dat noe eigenlijk zit met die pampierprijzen waar ze het altoos zo drok over heb ben. Want het wou er bie mien ook nog niet goed in, dat zo klein brokkie armtierig pampier noe zoveul geld ken kosten dat de pries van de krant er deur verhoogd most worde. En tóen heit ie mien zo een en aere ver teld hoe dat in mekaer zat. En hie was er net mee begonnen toen er een aere meheer binnen kwam, eentje mit een nogal kael oad. En daar had ik drek respekt voor, want ze zeggen altied, dat op hersens geen haar ken groei en. Noe, hie mot er dan heel wat hersens opna houwen, al zeg ik 't zeivers. En die vertelde me. toen ik zee dat ik Flippie Bramse was, dat ie het angenaem vond kennis met me te maeken en dat ie me eigenlijk as een kollegr beschouwende en toen heb ik is over me eigen bolletje gewre ven, want ik docht bie me zei vers: Bram, jie heit nog een dik ke bos haar op je dakpan groei en, en me vrouwe is derwat groat mee, maar as dat waer is van dat spreekwoord, dan ken jie vast niet veul hersens hebben, en ken je nooit van ze leven een kollega van die meheer wezen. Maar ik heb 't allenig maer ge docht, je mot teugenover derge lijke lui nooit te veul loslaten, want ze vangen je bekant op ieder woord dat je zeit. Maar goed, ik dee nog is me bood schap en toen begon ie ook al over die schandalige pampier- priezen te vertellen. Hie zee as dat de regering het pampier wil uutvoeren voor de eksport. Ne derland is wat dat betreft door z'n lage guldens goedkoop in het butenland en Amerika schient zowat alles op te slokken en dat maakt het leVen bie ons dier. Noe goed, ik kon dat alles best annemen, maar ik zee teugen z'n: dat ken noe allegaer wel waar wezen, maar hoe verklaar jie noe, dat zo'n armetierig brokkie pampier, dat een krant toch eigenlijk maar is, de pries zo naar boven ken jaegen As je der een lucifertje onder houdt is de krant in tien tellen naar de maan. Ken dat noe van zo veul invloed wezen Toen heit ie me mee genomen naar wat ie noemt 't pampier magezien en daar laggen grote rollen en toen heit ie me gezeid wat zoén rol weegt en hoeveul van die rollen ze in een maand gebruken en toen zee ie: Bram, zee ie, we gongen erg amikaal met me- 'taere om, zeker vanwege dat ie me kollege noemde, Bram zee ie as ik joe noe vertel, (en ie be gon zeeuws te praten, wat me best leek, want dan voel je je eigen op je gemak kommen,) as ik joe noe is vertel dat het pam pier voor' d'n oorlog 8 cent per kilo kostende en dat het noe opgériapen ,_c cent per kilo, dan ken jie toch wel be- griepen wat dat kost en verge- liek noe is wat julder voor een krant motten betaelen. Voor de oorlog was dat f2.60 in de drie maanden en noo betael julder f4.55 in de drie maanden. Ver- geliek dat noe is met mekaere. En toen zee ie, wat betael je op 't ogenblik voor een sigaere? Ik ■zegge teugen z'n, niet veul want ik rol me eigen sigaretten, de sigaere binnen me te dier. Me vrouwe zeit wel is, as ik voor de zundag een paer sigaere koa- pe, Bram, ken je noe je geld niet beter besteje, noe dan koap ie maer weer is een pakkie sjek, en zoaMaar hie liet me niet uutpraete, want ik zag wel an z'n dat as ie eenmaal op dreef was, je er niet zoa gemakkelijk tussen kon kommen, wat dat betreft zou ie een betere parite an me vrouwe hebben, maar dat daar gelaten, hie zee, een sigaar die je vroeger kocht voor vuuf cente kost je noe vuuf en twintig, dat is vuuf maal zoveul en toen begon ie een hoap diengers op te noemen die vier en vuuf en zesmaal zo dier binnen geworden as voor d'n oorlog en toen zee ie weer en kiek noe is wat je voor een krante betaelt en hoe veul maal dat pampier dierder is dan voor d'n oorlog. Noe en toen most ik hom geliek geven. En toen is ie met me deur het bedrief gelopen. Ik mot julder zegge asdat ik er niet veul van snapte, maar waar ik versteld van stong was, dat er zoveul mensen voor zo'n krantenbedrief nodig binnen. Je loopt iedere meter bekant iemand teugen het lief. En wat een machines. Een lawaai, en een geratel, ik wier er kompleet beduusd van. En toen begon ie me te vertellen wat die machines voor d'n oor log en wat ze noe kosten. Dat gaat allegaer maar met tien du- zenden te gelieke en op slot brocht ie me nog in een klein kamertje waar een schriefmachi - ne stong en toen docht ik dat k een bietje betoverd wier want dat dieng stong te schrievc

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1951 | | pagina 5