Eenshowvanfeestkleding
A. Wilking
zwarte damesjaponnen
en mantels
Als „dame" gekleed,
bij WILKING besteed
Het STOFFENPALEIS voor al uw
WOLLEN en ZIJDEN STOFFEN!
Fa C. ORANJE Lz. - VOORSTAD - GOES
't Naaimachinehuis
4
4
4
4
t
4
r §me>e>sfniddd>
Kerstdag en Nieuwjaar
MERISON'S IJZERHANDEL c.v.
li ilaaql
eA attijd
beieJi!
Lange Kerkstraat 44
Telefoon 2273
GOES
Wij hebben meer
dan U denkt!
VLOERBEDEKKING
LINOLEUM
VLOERZEIL
BALATUM
isonze confectie-etalage
gedurende de Kersttijd
DRANKEN
ROTH'S WIJNHANDEL
DAMES-, HEREN- EN KINDERCONFECTIE
Het huis voor betere kledingtegen minder geld
TELEFOON 2687 VRIJE TOEGANG
oc
Fa P. A. de Kramer - Goes
Aparte kleding,
ook voor u
is een vertrouwensartikel
||llf?*~ Een oud en vertrouwd adres voor
geneesmiddelen vindt U in Goes bij
FIRMA GEBR. MULDER
2),e 6-eïte. w-enben aan aJUU. menten
Donderdag 21 December 1950
t
T ZEEUWSCK WEEKEND
Pagina 2
door Ds H. G. GROENEWOUD
f U ik dit artikel schrijf,
is de gehele wereld be-
vangen door angstige
i spanning en vrees voor
een nieuwe oorlog. De
Oebeurtenissen op Korea, het in
grijpen «ter Chinezen, de reactie
in de Verenigde Staten, de hou-
cSng van Rusland, het is alles als
de eerste stoot van een orkaan,
die straks, wie weet hoe spoedig,
in volle hevigheid zal losbarsten
en deze wereld, onze mensheid,
aal teisteren met alle vernietigen
de krachten.
Zo even nog ging het gesprek
in kleine kring over de mogelijk
heid van een oorlog n u we wa
ren allen verslagen door deze vre
selijke dreiging; en met schaamte
overdachten we de kansen, die we
gemist hebben in de vijf jaren na
de oorlog.
Het heeft geen zin, op dit stra
mien voort te borduren en ons de
situatie in te denken, zoals die
met de Kerstdagen 1950 zal kun
nen zijn; de kans is groot, dat
we er dan volkomen naast zijn.
De gebeurtenissen volgen elkaar
zo snel op; de grote wereldveran
deringen voltrekken zich in ijl
tempo.
Maar het Is ook niet van be
lang, of dit artikel bij is met do
gebeurtenissen en de situatie van
deze wereld op het Kerstfeest.
Meer dan de feiten is de inner
lijke, geestelijke toestand van de
ze wereld. En hóe de dingen zich
ontwikkelen, deze toestand blijft
dezelfde.
Wat dan openbaar wordt in al
wat wc thans doorleven, is wel
allereerst de bedriegelijkheid van
de mensen.
We zijn geschrokken van de
brutaliteit waarmee kwade trouw
en bedrog optreden. En daarmee
is gezegd, dat al wat waarde had,
met de voeten getreden wordt.
Recht en waarheid zijn onbruik
baar; de normen van zedelijkheid,
het begrip en gevoel hiervoor, zijn
verdwenen. We leven in de ramp
zalige tijd van een „Umwettung
aller Werte" of liever nog een
JEntwertung" een waardeloos
taorden van alle Waarden.
Het enige dat thans in de we-
«eid nog betekenig heeft, is de
macht o»n zich te laten gelden.
Macht is recht; macht is waar-
4; de wereld is afhankelijk van
cht. Voor rede is men niet
vatbaar; machtswaanzin,
bezetenheid van de macht, heeft
Mcfe meester gemaakt van leiders
•a volksmassa's. Het gaat dan
ook alleen maar om het hebben
van, om het uitoefenen en ver
meerderen van de macht.
De macht is de godheid,
drijfveer en doel, de moloch die
alios opslokt. In het licht hiervan
het sproken over gelijk
•echt, en over vrede en welvaart
en rust, een valse klank. We la-
tan ons daardoor niet misleiden
en weten maar al te goed, dat ons
bestaan aan een zijden draadje
hangt, doordat de macht en het
•toewen naar macht is gaan heer-
Wat ons verontrust is de ver
blinding, de bezetenheid die de ge
dachte aan overleg uitbant, die
geen bezinning meer toelaat, die
niet meer halt houdt voor het
besef van verantwoordelijkheid en
voor de gevolgen van woorden en
daden. In dit alles speuren we de
geheimzinnige, onheilvolle, duiste
re macht van duivelse krachten,
die uit de hel komen. Het is alsof
de satan nog eenmaal zijn verlei
dingsmacht ontplooit om het
mensdom te verderven.
En in dit alles staan we voor
het falen van de mens. Met een
wonderbaarlijk optimisme heeft
de mens na de oorlog verschillen
de instellingen opgebouwd, plan
nen gemaakt en tal van wegen
gezocht om een „nieuwe" en „be
tere" wereld te bouwen. Het bleef
alles in het menselijk vlak, alsof
de menselijke mogendheden toe
reikend waren, alsof er geen God
ware. Op deze weg zijn we vol
komen vastgelopen. Niet, dat er
op een zeker ogenblik onverwacht
een spaak in het wiel gestoken
is, maar deze gehele weg liep
rechtstreeks hierop uit. De weg,
die schijnbaar de weg van het
herstel was, is thans gebleken, de
weg van het falen te zijn. Wij
mensen kunnen niet anders dan
de ondergang voorbereiden.
Want, of er nu oorlog komt of
nog niet, het gevaar blijft dreigen,
onafwendbaar.
Welk gevaar? Niet alleen het
gevaar van oorlog. Dat is het
ergste niet, hoe verschrikkelijk
het moge zijn. Veel erger is het
gevaar van het verlies der gees
telijke vrijheid. Wat „het 25e uur"
hiervan schrijft, is benauwend
de werkelijkheid zelf is een ver
schrikking. Zonder geestelijke
vrijheid is menselijk leven op aar
de niet mogelijk. En het is nu
eenmaal zo, dat de moderne „be
schaving" de wereld de middelen
biedt om de geest letterlijk aan
banden te leggen, d.w.z. te doden.
Hiermee hangt samen de dreiging
van de uitroeiing van het christe
lijk geloof. Dit is overigens meer
dan een menselijk streven. De
geesten uit de hel, die op deze
wereld zijn losgelaten, doen hun
werk. We hebben de strijd tegen
de geestelijke boosheden. Dit zijn
voor Kerstfeest alles behalve op
wekkende klanken. Eerlijk 'ge
zegd: ik zou me kunnen indenken,
dat U dit artikel ietwat verstoord
terzijde legt. Laten we Kerstfeest
tenminste anders vieren. Laten
we nu zingen van „Stille nacht"
en „Vrede op aarde". Gun ons nu
de rust, koffie met slagroom en
een stuk kerstgebak. Nu tenmin
ste een of twee dagen geen oor
logsgedachten, maar even de heel
andere sfeer, die van het blijde
onbezorgde kinderlijke feest. Het
split mo, maar Kerstfeest is nu
eenmaal geen feest van zoetelijke
romantiek. Dat hebben wij er van
gemaakt. En we doen dat hoe lan
ger hoe meer, naarmate de wei'eld
wreder en harder en minder ro
mantisch wordt.
Deze poging om met Kerstfeest
even de rauwe werkelijkheid te
ontvluchten is in wezen hetzelfde
als het optimisme, waarin mensen
dachten een nieuwe wereld te
kunnen bouwen, ook een vlucht
voor, een ontkennen van de wer
kelijkheid, die de Bijbel ons voor
ogen stelt als Gods kennis van
ons: „Het gediehtsel van 's men-
schen hart is boos".
Wat zich nu als een lavastroom
over deze wereld uitbreidt is niets
anders da., de ontplooiing van de
ze werkelijkheid, die God al uit
sprak vlak na de zondvloed.
Maar het verwonderlijke is, dat
God, dit wetende, besluit en be
looft „niet meer al het levende
te zullen slaan", en een verbond
met Noach sluit.
We verlangen de rust, de vre
dige sfeer van Kerstfeest. Maar
ik ,vrees, dat we dan niet toe
komen aan de werkelijke, grote
glorierijke betekenis van het
Kerstfeit voor ons in de hui
dige wereldnood. Als we aan
onze nood, onze ondergang, ons
falen, onze schuld voorbijgaan,
dan gaan we aan de Heere Jezus
Christus voorbij. We vinden
Hem nergens elders dan in de
angstaanjagende benauwende
werkelijkheid van de dagen van
heden. Want het wonder van de
Kerstnacht js dit, dat God Zijn
Zoon gezonden heeft daarheen
waar wij werkelijk zijn. In onze
situatie; het betekent, dat God
van de hemel zich zo over deze
verknoeide wereld en over ons
boosaardige en bedorven men
sen heeft ontfermd, dat Hij hier
in bij ons kwam en dit alles niet
alleen maar verdragen, doch ook
Zelf gedragen heeft.
En daarom, hoe onmogelijk en
tegenstrijdig het klinken moge,
in alles, wat ons met afgrijzen-
vervult, maar dat tegelijk onze
eigen menselijke schuld is, is de
ontferming en liefde, de redding
Gods werkzaam. Zo kunnen we
bij het licht van het Kerstevan
gelie getroost in deze, onze wer
kelijkheid schouwen. Ja, we
kunnen niet anders dan getroost
dit alles recht in de ogen zien.
En als wij er nu maar geen
doekjes om winden, en het niet
met allerlei lapmiddelen wat op
kalefateren, dan zal onze troost
des te groter worden. Het is
overigens niet genoeg gezegd,
dat God, Immanuel, midden in
deze boosheid is neergekomen.
Kerstfeest wil niet alleen zeg
gen, dat God zich tóch ontfermt,
tóch deze wereld liefheeft, maar
ook, dat Zijn liefde voor ons
overwint. Het kind in de kribbe
is overwinnaar over alle macht
des duivels. Het goede heeft het
kwade overwonnen. Echter niet
het goede van de mens heeft dat
gedaan, doch de goedheid Gods.
Terwijl we zeer bezorgd zijn
voor wat komen kan, sterker
voor wat werkelijkheid is, weten
we, dat de diepste werkelijkheid
de overwinning van Gods ont
ferming is en dat Hij alle ding
regeert. Zonder Zijn wil kan
geen schepsel zich roeren of be
wegen.
Heel het tragische wereld
drama onzer dagen heeft zijn
plaats in het heilswerk des Hee-
ren. Dat betekent volstrekt niet,
dat alles wel weer op z'n pootjes
terecht zal komen. Het is opper
vlakkig onBijbels optimisme, te
menen, dat er tenslotte wel een
goede wereld zal groeien.
Het zal echter zijn „een nieu
we hemel en een nieuwe aarde,
waarop gerechtigheid woont".
Hij die gekomen is in vernede
ring zal komen in heerlijkheid,
en dwars door de donkere wol
ken, die over de wereld samen
pakken, hebben we het uitzicht
daarop.
In de bundel Kerstsproken,
verzameld door N. Bazenau
Goemans, komt een prachtig
stuk voor, waarin in 't licht
wordt gesteld, dat het bij Chris
tus' geboorte gaat om de heer
schappij Gods. De daad van
Gods liefde en de overwinning,
in Christus ons geschonken,
hebben ten doel de heerschappij
des Heeren der ganse aarde.
Het vriendelijke, zachtmoedige
Kerstfeest getuigt ook van de
onwrikbare wil Gods om te
heersen; in het Kind in de krib-
b komt Zijn Rijk nabij. Noch
de hooggeroemde democratie,
noch het strijdbare communis
me zullen Gods Rijk doen ko
men. De Zoon Gods in vernede
ring en ondergang, Hij brengt
het nabij als de meest werke
lijkheid. God regeert. Hij heerst;
Zjjn Ryk is nabij; ook in de
tegenwoordige wereldsituatie. En
dat betekent zeer concreet, dat
alle heerschappij van de demo
nen onzer dagen eigenlijk maar
illusie is, de onwerkelijke ver
beelding van een mensheid die
niet meer kan zien. O ja, ze zijn
er wel, maar ze hebben niet de
macht in handen.
De tragiek van onze tijd is,
dat de mens de wereld wil ver
beteren, en haar daarmee naar
de ondergang voert. Wie zal een
reine geven uit een onreine? Het
boze hart brengt een boze wereld
voort. De ontferming Gods in
Christus betekent ook dit, dat
Hij de Reine geeft die rei
nigt en vernieuwt. Wij mensen
lopen in onszelf met deze wereld
muurvast. Maar de vernieuwing,
de reiniging van de mens wordt
ons geschonken in de „tweede
Adam", het kindeke in de
kribbe.
Zo is de Kerstboodschap in
deze t(jd vol troost, omdat zij
ons verkondigt, dat God ons
geeft al wat we behoeven; in
wezen zijn, door Gods ingrijpen
in de Kerstnacht, alle dingen
anders dan ze zijn.
We zien op aarde slechts de
vergankelijke schijn der din
gen. Alleen door het geloof in
de Heere Jezus Christus zien we
de hemelse werkelijkheid. En
die blijft hemels, ook in het
kleed der aardse gebeurtenissen.
Niet, dat deze aardse nood er nu
ineens niet meer zou zijn of
maar een soort inbeelding. Neen,
ze is zeer werkelijk ernstig;
maar ze is niet de laatste wer
kelijkheid. En we vallen steeds
terug op die werkelijkheid, die
God ons in Christus geeft.
Deze werkelijkheid, waarvan
het Kerstfeest getuigt is on Ze
troost, onze steun, ons houvast.
Hieraan hebben we een rots
grond en zekerheid; hierdoor
zijn we zelfs in deze wereld vol
goede moed en worden we niet
geslingerd tussen hoop en vrees.
Maar God roept ons in Jezus
Christus dan ook op tot ver
trouwen op Hem alleen, tot ge
loof en voortdurend gebed
tot waarachtige en totale beke
ring tot vernieuwing van ons
gehele leven, en tot standvastige
strijd.
En met dit alles staan we in
deze wereld niet als mensen over
wie de orkaan losbarst, maar
actief en agressief.
Het is Kerstfeest. En we weten,
dat God zich over ons heeft ont
fermd. En dat bepaalt het lot
dezer wereld.
INHOUD VAN ONS
KERSTNUMMER.
pag. 1: Hoofdartikel: Gebroken
heid.
pag. 2: Meditatie: En toch
Kerstfeest!
pag. 3: Literaire Revue: Het
Kerstfeest en de moder
ne dichters.
pag. 4: Vrouwenrubriek: Kerst
feest; Uit mijn klas;
en bestuurt hun lot";
Ons Kerstverhaal: Haar
Jubileum.
pag. 5: Bij ons thuis; Kerstvers.
pag. 6: Een gezellige Kersttafel;
Het Stra-feest.
pag. 7: (vervolg: Het Stra-
feest).
pag. 8: Voor de jeugd.
pag. 9: Saemen een paar daegies
uit.
pag. 10: Kruiswoordraadsel.
pag. 11: Een zoon van zóveel ge
beden
21 December 1950
'T ZEEUWSCH WEEKEND
Pagina 15
Prachtige dessins en kleuren in effen en bewerkte Zijde
Japon- en Mantelstoffen in alle tinten
Neemt U voor de feestdagen nog iets
nieuws in
Telefoon 2370
'ï-- I - - -
We etaleren de moderne
Komt u ook eens kijken en loopt
u dan gelijk even binnen, want daar
is een grote sortering
PRIMA ADVOCAAT vanaf f 3,75 per fles
BISSCHOPWIJN f 2,50 per fles
Verder ruim gesorteerd in alle soorten
tegen billijke prijs
MIDDELBURG KOUDEKERKE
Tel. 231 9
O
N
I
O
NI
LU
De zaak van vertrouwen
v. Zuid- en N.-Beveland
Lan^e Vorststraat 6 Tel. 2061
U koopt het dan ook uitsluitend bij een vertrouwd adres
KORTE KERKSTRAAT 17
TELEFOON 2201
voor
van
GOES - TELEFOON 2555
DE ZAAK WAAR U PRETTIG
WINKELT....
Huishoudelijke Artikelen, Gereedschappen
Haarden, Kachels, Wasmachines