Eenshowvanfeestkleding A. Wilking zwarte damesjaponnen en mantels Als „dame" gekleed, bij WILKING besteed Het STOFFENPALEIS voor al uw WOLLEN en ZIJDEN STOFFEN! Fa C. ORANJE Lz. - VOORSTAD - GOES 't Naaimachinehuis 4 4 4 4 t 4 r §me>e>sfniddd> Kerstdag en Nieuwjaar MERISON'S IJZERHANDEL c.v. li ilaaql eA attijd beieJi! Lange Kerkstraat 44 Telefoon 2273 GOES Wij hebben meer dan U denkt! VLOERBEDEKKING LINOLEUM VLOERZEIL BALATUM isonze confectie-etalage gedurende de Kersttijd DRANKEN ROTH'S WIJNHANDEL DAMES-, HEREN- EN KINDERCONFECTIE Het huis voor betere kledingtegen minder geld TELEFOON 2687 VRIJE TOEGANG oc Fa P. A. de Kramer - Goes Aparte kleding, ook voor u is een vertrouwensartikel ||llf?*~ Een oud en vertrouwd adres voor geneesmiddelen vindt U in Goes bij FIRMA GEBR. MULDER 2),e 6-eïte. w-enben aan aJUU. menten Donderdag 21 December 1950 t T ZEEUWSCK WEEKEND Pagina 2 door Ds H. G. GROENEWOUD f U ik dit artikel schrijf, is de gehele wereld be- vangen door angstige i spanning en vrees voor een nieuwe oorlog. De Oebeurtenissen op Korea, het in grijpen «ter Chinezen, de reactie in de Verenigde Staten, de hou- cSng van Rusland, het is alles als de eerste stoot van een orkaan, die straks, wie weet hoe spoedig, in volle hevigheid zal losbarsten en deze wereld, onze mensheid, aal teisteren met alle vernietigen de krachten. Zo even nog ging het gesprek in kleine kring over de mogelijk heid van een oorlog n u we wa ren allen verslagen door deze vre selijke dreiging; en met schaamte overdachten we de kansen, die we gemist hebben in de vijf jaren na de oorlog. Het heeft geen zin, op dit stra mien voort te borduren en ons de situatie in te denken, zoals die met de Kerstdagen 1950 zal kun nen zijn; de kans is groot, dat we er dan volkomen naast zijn. De gebeurtenissen volgen elkaar zo snel op; de grote wereldveran deringen voltrekken zich in ijl tempo. Maar het Is ook niet van be lang, of dit artikel bij is met do gebeurtenissen en de situatie van deze wereld op het Kerstfeest. Meer dan de feiten is de inner lijke, geestelijke toestand van de ze wereld. En hóe de dingen zich ontwikkelen, deze toestand blijft dezelfde. Wat dan openbaar wordt in al wat wc thans doorleven, is wel allereerst de bedriegelijkheid van de mensen. We zijn geschrokken van de brutaliteit waarmee kwade trouw en bedrog optreden. En daarmee is gezegd, dat al wat waarde had, met de voeten getreden wordt. Recht en waarheid zijn onbruik baar; de normen van zedelijkheid, het begrip en gevoel hiervoor, zijn verdwenen. We leven in de ramp zalige tijd van een „Umwettung aller Werte" of liever nog een JEntwertung" een waardeloos taorden van alle Waarden. Het enige dat thans in de we- «eid nog betekenig heeft, is de macht o»n zich te laten gelden. Macht is recht; macht is waar- 4; de wereld is afhankelijk van cht. Voor rede is men niet vatbaar; machtswaanzin, bezetenheid van de macht, heeft Mcfe meester gemaakt van leiders •a volksmassa's. Het gaat dan ook alleen maar om het hebben van, om het uitoefenen en ver meerderen van de macht. De macht is de godheid, drijfveer en doel, de moloch die alios opslokt. In het licht hiervan het sproken over gelijk •echt, en over vrede en welvaart en rust, een valse klank. We la- tan ons daardoor niet misleiden en weten maar al te goed, dat ons bestaan aan een zijden draadje hangt, doordat de macht en het •toewen naar macht is gaan heer- Wat ons verontrust is de ver blinding, de bezetenheid die de ge dachte aan overleg uitbant, die geen bezinning meer toelaat, die niet meer halt houdt voor het besef van verantwoordelijkheid en voor de gevolgen van woorden en daden. In dit alles speuren we de geheimzinnige, onheilvolle, duiste re macht van duivelse krachten, die uit de hel komen. Het is alsof de satan nog eenmaal zijn verlei dingsmacht ontplooit om het mensdom te verderven. En in dit alles staan we voor het falen van de mens. Met een wonderbaarlijk optimisme heeft de mens na de oorlog verschillen de instellingen opgebouwd, plan nen gemaakt en tal van wegen gezocht om een „nieuwe" en „be tere" wereld te bouwen. Het bleef alles in het menselijk vlak, alsof de menselijke mogendheden toe reikend waren, alsof er geen God ware. Op deze weg zijn we vol komen vastgelopen. Niet, dat er op een zeker ogenblik onverwacht een spaak in het wiel gestoken is, maar deze gehele weg liep rechtstreeks hierop uit. De weg, die schijnbaar de weg van het herstel was, is thans gebleken, de weg van het falen te zijn. Wij mensen kunnen niet anders dan de ondergang voorbereiden. Want, of er nu oorlog komt of nog niet, het gevaar blijft dreigen, onafwendbaar. Welk gevaar? Niet alleen het gevaar van oorlog. Dat is het ergste niet, hoe verschrikkelijk het moge zijn. Veel erger is het gevaar van het verlies der gees telijke vrijheid. Wat „het 25e uur" hiervan schrijft, is benauwend de werkelijkheid zelf is een ver schrikking. Zonder geestelijke vrijheid is menselijk leven op aar de niet mogelijk. En het is nu eenmaal zo, dat de moderne „be schaving" de wereld de middelen biedt om de geest letterlijk aan banden te leggen, d.w.z. te doden. Hiermee hangt samen de dreiging van de uitroeiing van het christe lijk geloof. Dit is overigens meer dan een menselijk streven. De geesten uit de hel, die op deze wereld zijn losgelaten, doen hun werk. We hebben de strijd tegen de geestelijke boosheden. Dit zijn voor Kerstfeest alles behalve op wekkende klanken. Eerlijk 'ge zegd: ik zou me kunnen indenken, dat U dit artikel ietwat verstoord terzijde legt. Laten we Kerstfeest tenminste anders vieren. Laten we nu zingen van „Stille nacht" en „Vrede op aarde". Gun ons nu de rust, koffie met slagroom en een stuk kerstgebak. Nu tenmin ste een of twee dagen geen oor logsgedachten, maar even de heel andere sfeer, die van het blijde onbezorgde kinderlijke feest. Het split mo, maar Kerstfeest is nu eenmaal geen feest van zoetelijke romantiek. Dat hebben wij er van gemaakt. En we doen dat hoe lan ger hoe meer, naarmate de wei'eld wreder en harder en minder ro mantisch wordt. Deze poging om met Kerstfeest even de rauwe werkelijkheid te ontvluchten is in wezen hetzelfde als het optimisme, waarin mensen dachten een nieuwe wereld te kunnen bouwen, ook een vlucht voor, een ontkennen van de wer kelijkheid, die de Bijbel ons voor ogen stelt als Gods kennis van ons: „Het gediehtsel van 's men- schen hart is boos". Wat zich nu als een lavastroom over deze wereld uitbreidt is niets anders da., de ontplooiing van de ze werkelijkheid, die God al uit sprak vlak na de zondvloed. Maar het verwonderlijke is, dat God, dit wetende, besluit en be looft „niet meer al het levende te zullen slaan", en een verbond met Noach sluit. We verlangen de rust, de vre dige sfeer van Kerstfeest. Maar ik ,vrees, dat we dan niet toe komen aan de werkelijke, grote glorierijke betekenis van het Kerstfeit voor ons in de hui dige wereldnood. Als we aan onze nood, onze ondergang, ons falen, onze schuld voorbijgaan, dan gaan we aan de Heere Jezus Christus voorbij. We vinden Hem nergens elders dan in de angstaanjagende benauwende werkelijkheid van de dagen van heden. Want het wonder van de Kerstnacht js dit, dat God Zijn Zoon gezonden heeft daarheen waar wij werkelijk zijn. In onze situatie; het betekent, dat God van de hemel zich zo over deze verknoeide wereld en over ons boosaardige en bedorven men sen heeft ontfermd, dat Hij hier in bij ons kwam en dit alles niet alleen maar verdragen, doch ook Zelf gedragen heeft. En daarom, hoe onmogelijk en tegenstrijdig het klinken moge, in alles, wat ons met afgrijzen- vervult, maar dat tegelijk onze eigen menselijke schuld is, is de ontferming en liefde, de redding Gods werkzaam. Zo kunnen we bij het licht van het Kerstevan gelie getroost in deze, onze wer kelijkheid schouwen. Ja, we kunnen niet anders dan getroost dit alles recht in de ogen zien. En als wij er nu maar geen doekjes om winden, en het niet met allerlei lapmiddelen wat op kalefateren, dan zal onze troost des te groter worden. Het is overigens niet genoeg gezegd, dat God, Immanuel, midden in deze boosheid is neergekomen. Kerstfeest wil niet alleen zeg gen, dat God zich tóch ontfermt, tóch deze wereld liefheeft, maar ook, dat Zijn liefde voor ons overwint. Het kind in de kribbe is overwinnaar over alle macht des duivels. Het goede heeft het kwade overwonnen. Echter niet het goede van de mens heeft dat gedaan, doch de goedheid Gods. Terwijl we zeer bezorgd zijn voor wat komen kan, sterker voor wat werkelijkheid is, weten we, dat de diepste werkelijkheid de overwinning van Gods ont ferming is en dat Hij alle ding regeert. Zonder Zijn wil kan geen schepsel zich roeren of be wegen. Heel het tragische wereld drama onzer dagen heeft zijn plaats in het heilswerk des Hee- ren. Dat betekent volstrekt niet, dat alles wel weer op z'n pootjes terecht zal komen. Het is opper vlakkig onBijbels optimisme, te menen, dat er tenslotte wel een goede wereld zal groeien. Het zal echter zijn „een nieu we hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont". Hij die gekomen is in vernede ring zal komen in heerlijkheid, en dwars door de donkere wol ken, die over de wereld samen pakken, hebben we het uitzicht daarop. In de bundel Kerstsproken, verzameld door N. Bazenau Goemans, komt een prachtig stuk voor, waarin in 't licht wordt gesteld, dat het bij Chris tus' geboorte gaat om de heer schappij Gods. De daad van Gods liefde en de overwinning, in Christus ons geschonken, hebben ten doel de heerschappij des Heeren der ganse aarde. Het vriendelijke, zachtmoedige Kerstfeest getuigt ook van de onwrikbare wil Gods om te heersen; in het Kind in de krib- b komt Zijn Rijk nabij. Noch de hooggeroemde democratie, noch het strijdbare communis me zullen Gods Rijk doen ko men. De Zoon Gods in vernede ring en ondergang, Hij brengt het nabij als de meest werke lijkheid. God regeert. Hij heerst; Zjjn Ryk is nabij; ook in de tegenwoordige wereldsituatie. En dat betekent zeer concreet, dat alle heerschappij van de demo nen onzer dagen eigenlijk maar illusie is, de onwerkelijke ver beelding van een mensheid die niet meer kan zien. O ja, ze zijn er wel, maar ze hebben niet de macht in handen. De tragiek van onze tijd is, dat de mens de wereld wil ver beteren, en haar daarmee naar de ondergang voert. Wie zal een reine geven uit een onreine? Het boze hart brengt een boze wereld voort. De ontferming Gods in Christus betekent ook dit, dat Hij de Reine geeft die rei nigt en vernieuwt. Wij mensen lopen in onszelf met deze wereld muurvast. Maar de vernieuwing, de reiniging van de mens wordt ons geschonken in de „tweede Adam", het kindeke in de kribbe. Zo is de Kerstboodschap in deze t(jd vol troost, omdat zij ons verkondigt, dat God ons geeft al wat we behoeven; in wezen zijn, door Gods ingrijpen in de Kerstnacht, alle dingen anders dan ze zijn. We zien op aarde slechts de vergankelijke schijn der din gen. Alleen door het geloof in de Heere Jezus Christus zien we de hemelse werkelijkheid. En die blijft hemels, ook in het kleed der aardse gebeurtenissen. Niet, dat deze aardse nood er nu ineens niet meer zou zijn of maar een soort inbeelding. Neen, ze is zeer werkelijk ernstig; maar ze is niet de laatste wer kelijkheid. En we vallen steeds terug op die werkelijkheid, die God ons in Christus geeft. Deze werkelijkheid, waarvan het Kerstfeest getuigt is on Ze troost, onze steun, ons houvast. Hieraan hebben we een rots grond en zekerheid; hierdoor zijn we zelfs in deze wereld vol goede moed en worden we niet geslingerd tussen hoop en vrees. Maar God roept ons in Jezus Christus dan ook op tot ver trouwen op Hem alleen, tot ge loof en voortdurend gebed tot waarachtige en totale beke ring tot vernieuwing van ons gehele leven, en tot standvastige strijd. En met dit alles staan we in deze wereld niet als mensen over wie de orkaan losbarst, maar actief en agressief. Het is Kerstfeest. En we weten, dat God zich over ons heeft ont fermd. En dat bepaalt het lot dezer wereld. INHOUD VAN ONS KERSTNUMMER. pag. 1: Hoofdartikel: Gebroken heid. pag. 2: Meditatie: En toch Kerstfeest! pag. 3: Literaire Revue: Het Kerstfeest en de moder ne dichters. pag. 4: Vrouwenrubriek: Kerst feest; Uit mijn klas; en bestuurt hun lot"; Ons Kerstverhaal: Haar Jubileum. pag. 5: Bij ons thuis; Kerstvers. pag. 6: Een gezellige Kersttafel; Het Stra-feest. pag. 7: (vervolg: Het Stra- feest). pag. 8: Voor de jeugd. pag. 9: Saemen een paar daegies uit. pag. 10: Kruiswoordraadsel. pag. 11: Een zoon van zóveel ge beden 21 December 1950 'T ZEEUWSCH WEEKEND Pagina 15 Prachtige dessins en kleuren in effen en bewerkte Zijde Japon- en Mantelstoffen in alle tinten Neemt U voor de feestdagen nog iets nieuws in Telefoon 2370 'ï-- I - - - We etaleren de moderne Komt u ook eens kijken en loopt u dan gelijk even binnen, want daar is een grote sortering PRIMA ADVOCAAT vanaf f 3,75 per fles BISSCHOPWIJN f 2,50 per fles Verder ruim gesorteerd in alle soorten tegen billijke prijs MIDDELBURG KOUDEKERKE Tel. 231 9 O N I O NI LU De zaak van vertrouwen v. Zuid- en N.-Beveland Lan^e Vorststraat 6 Tel. 2061 U koopt het dan ook uitsluitend bij een vertrouwd adres KORTE KERKSTRAAT 17 TELEFOON 2201 voor van GOES - TELEFOON 2555 DE ZAAK WAAR U PRETTIG WINKELT.... Huishoudelijke Artikelen, Gereedschappen Haarden, Kachels, Wasmachines

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 6