LOOSTERMAN „Sanlla" 'Cerscllcn en 3&Usl®BfiC>U<9ei*S P. PIETERSE GEBROKENHEID Lichaamszorg, ERSTBROOD ERSTKRANSEN ERSTSTAVEN ERSTKOEKJES ERSTBONBONS De van ouds bekende behoren vanwege hun superieure kwaliteit evenals de Buikbanden, Breukbanden, Elastieken Spataderkousen enz. van VAN DER REST tot de artikelen voor bétere en zijn daarom te GOES alléén verkrijgbaar bij A. Q. u-cui deJv Aaö -Afzoihekeh. £ang-e KefiJkbJUaal 42 Zelefixui 2468 De meest uitgebreide zaak voor middelen èn artikelen voor GEZONDHEIDSZORG!! 0]® C. V. TROUW CO. Gods zegen voor de Kerstdagen en Nieuwjaar wenst U lte.iiApuij Lange Delft 11 Middelburg MSt-n MS*1 en pn;Mon *0^ 9,75 Bakkerij GOES St Jacobstraat 13 Donderdag 21 December 1950 T ZEEUWSCH WEEKEND Pagina Vraag Uw leverancier altijd voer, vermengd met VITAL (bet ide ale Vitamine B. E. t K. preparaat). Hier door verkrijgt U de beste resultaten. Dit oergezonde en prachtige VITAL-varken belooft weer de beste resultaten op te leveren. Een mooie brede platte rug, goed gevuld aan de achter- en voorhand, krach tige poten, prachtige beharing. Kortom, een van de fijnste slachtvarkens 1 AMSTERDAM MAASSLUIS HERENMODEHUIS Keizerstraat 7 GOES Telef. 2669 In ieder Christelijk gezin het Christelijke dagblad! tjeei/o/sc// behorende bij het ZEEOWSCH DAGBLAD van Donderdag SI Dec. 1350, No. 1746 Exploitantc Oosterbaan Le Colntre N.V. Goes u/eexe/fD KERSTFEEST 1950 se Kerk geworden. Maar nu roept God in Zijn vrij machtig welbehagen een vrouw, een weduwe, die maar zeven jaar gehuwd geweest is en waarschijn lijk zelfs geen kinderen heeft. Kan er iets armelijkcrs bedacht worden? Een weduwe in Israël, een soort mensen, die algemeen veracht waren. Jezus zal later waarschuwen voor de mannen die do huizen der weduwen opeten. Neen, ze waren niet in tel. Bo vendien uit het geslacht van Aser, uit het verworpen Tien-slammen- rijk. En diè wordt nu verwaar digd een profetos te worden. En deze armelijke vrouw treedt dan ook plots naar voren in het profetisch ambt, om dit ambt te bedienen bij de geboorte van de Heiland. En zij profeteert, als ge- trokkene en geroepene, als een eerstelinge uit één der verstgele- gen stammen van het voormalig Noordelijk Kijk. En doze profetes van het Oude Verbond wordt zo maar opgeroepen door de Aller hoogste om predikster te worden van het Nieuwe Verbond. En hierin word' de innerlijke gebrokenheid volkomen geheeld. Niet alleen wordt weer in be ginsel de band hersteld tllssen het Twee- en Tienstammen Rijk, maar hier wordt ook de gebro kenheid in beginsel hersteld van de Kerk van onze Heiland. Ach, de oude boom wordt wel vernietigd, maar een scheut uit zijn wortelen zal oprijzen en veel vruchten voort brengen. En wanneer we nu deze stijl van het Hemelse Kerstfeest maar in geloof aanvaarden willen, kun nen we getroost, óók op het Kerstfeest van 1950, verder gaan. Want ook nu ligt er een wereld in verbrokenheid en vertoont de ze aarde het beeld van de wilg op onze houtsnede, verdorring, gespletenheid, wanstaltigheid. Let maar eens op de beide koppen in de wilg. Zij hebben de contouren van monsters, die elkaar aangrijn zen. De tekenaar deed dit niet zonder bedoeling. De mensheid stamt uit éne wortel, maar de stam is verscheurd, de Kains zonde ligt aan de wortel: ben ik mijns broeders hoeder? En de wereld staat, in opstand tegen zichzelf, bereid de broedermoord van Kain millioenen-voudig te repeteren. En er is slechts plaats voor een gruwelijke angst voor wat komen kan. Maar wie nu gelovig zijn Bijbel bestudeert en op zich laat in werken, herkent vandaag de stijl van de levende God, die ook op Kerstfeest 1950 Zijn gemaakt be stek handhaaft: een overblijfsel zal behouden en daarin zal de wereld worden gered en hersteld in haar volkomen eenheid. Alles lijkt slechts afbraak vandaag. Maar de Kerk van onze Heiland die trouw blijft aan het Woord Gods, is de nieuwe wereldschep ping, waarin alles hersteld wordt en wie daarin deel heeft, behoeft, ook op Kerstfeest 1950, in geen ding bezorgd te wezen, de gesple tenheid raakt hem niet, want in Christus is ook bij hem alle din gen tot Gods eenheid hersteld. Wanneer we de houtsnede op Hem ontvangen, ambtshalve, aeze pagina bekijken komt onwil- Het K o n i n k 1 ij k ambt heeft lekeurig de vraag bij ons op: wat getuigenis gegeven door Jozef, heeft dit met het Kerstfeest te die uit het geslacht Davids, het maken? Kind van Maria als zijn wettige Een wilgenboom, die ten dode gedoemd schijnt. Niets meer dan een armelijke bast, die bovendien volkomen in tweeën gespleten is, een paar armetierige takken, al les slechts het droevig beeld van een volslagen gebrokenheid. An ders niet. En triest en troosteloos is ook de entourage. Een winters land schap, bedekt met sneeuw en ijs, koud en guur en verlaten, een ondergaande winterzon, beeld van "stervend leven en aan de horizon een donkere, onheilspellende lucjjt. Üeeft dat alles iets met ons Kerstfeest te maken, waarin we de Engelenzang gedenken en de Engelenboodschap: „Ziet- ik ver kondig u grote blijdschap die al de volken wezen zal?" Blijdschap? We bespeuren er niets van op de houtsnede van onze bekende Goesse kunstenaar Melse. En toch is zij hier volkomen op haar plaats. Want wanneer we iets van de Bijbel afweten, herkennen we in het beeld van deze in tweeën ge kliefde wilgenboom de toestand van het volk Israël in de volheid des tijds, toen de Heiland geboren werd. Het Joodse volk leefde onder een strenge vijandelijke bezetting. Het was er hulpeloos aan over geleverd. Bovendien was de eigen godsdienst een vormen-dienst ge worden, met geen wezenlijke in houd. De leidinggevende personen hadden zich verstrikt in een koude, dorre dogmatiek, versteen de theorieën en constructies, een pure vormendienst, die niet meer appelleerde aan het Woord van God. Het was alles doodsheid en dorheid en verstervend leven. Maar ook nationaal was het volk een gebrokenheid. Reeds eeuwen geleden was het, om de zonde van de leiders, verscheurd in een twee- en tien-stammenrijk en leed het aan een innerlijke gebroken heid, gescheurd van de kroon tot aan de wortel. En in die winterse doodslaap rijpt nu de tijd van het Kerst feest. Uiterlijk verandert er niets. De Wetgeleerden vertellen de Wijzen uit het Oosten wèl waar de Ko ning geboren moet worden, maar zélf blijven ze in Jeruzalem en weigeren te aanbidden. De ge spletenheid blijft in het volk, al les lijkt te blijven versterven. Maar er zijn weinige getrouwen Zoon aanvaard heeft. Het Pries- in de lande, een „overblijfsel", t e r 1 ij k ambt is er, in Johan- waarvan de profeten al zo vaak nes de Doper, die uit de Hoge- gesproken hadden, een klein priester geboren, de voorloper en overblijfsel, en dat wordt de heraut van de Messias is, en ten- nieuwe, levengevende kracht in slotte is er het Profetisch het verstorven Bondsvolk. Letten ambt in Anna, de profetes, die we maar even. op. (het staat er nadrukkelijk bij) ge- Als de Heiland geboren is, zijn boren is uit de stam van Aser. et direct de drie Ambten, die Niet de officiële priesterschaar, uit de ingezonken tempeldienst wordt verwaardigd de Heiland te ontvangen; God heeft met hen af gedaan. Hij kiest Zich een arme lijk „overblijfsel", waarin Hij de ambten hersteldt cn handhaaft, hierin Zijn Goddelijke stijl, waar in Hij Zich altoos wendt tot een klein overblijfsel, dat nietig en men zou. En zo wordt Israels' verbroken heid geheeld. Want let nog eens verder op. Anna de Profetes komt uit de stam van Aser. Wat zegt ons dit? Zij komt als een „overblijfsel" uit het Tien-stammenrijk. veracht is, om de Kerk te refor meren en in stand te houden, handhavend. Niet hetgeen groot en voor naam en sterk is, heeft God uit verkoren, maar hetgeen veracht, klein en niet in tel is, en dwaas is, heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke en wijze van deze wereld beschamen zou. Wanneer de Schrift ons zoiets nadrukkelijk er bij vermeldt, heeft dat altoos betekenis. De Tien-stammen waren van de ove rige Twee afgescheurd en wat er- gèr is, de Tien-stammen hadden God en Zijn dienst volkomen ver laten, door de invoering van de kalverendienst, een eigenwillige godsdienst en waren alzo tot val-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 5