LOOSTERMAN
„Sanlla" 'Cerscllcn en 3&Usl®BfiC>U<9ei*S
P. PIETERSE
GEBROKENHEID
Lichaamszorg,
ERSTBROOD
ERSTKRANSEN
ERSTSTAVEN
ERSTKOEKJES
ERSTBONBONS
De van ouds bekende
behoren vanwege hun superieure kwaliteit evenals de Buikbanden, Breukbanden,
Elastieken Spataderkousen enz. van VAN DER REST tot de artikelen voor bétere
en zijn daarom te GOES alléén verkrijgbaar bij
A. Q. u-cui deJv
Aaö -Afzoihekeh. £ang-e KefiJkbJUaal 42 Zelefixui 2468
De meest uitgebreide zaak voor middelen èn artikelen voor GEZONDHEIDSZORG!!
0]®
C. V. TROUW CO.
Gods zegen voor de
Kerstdagen
en
Nieuwjaar
wenst U
lte.iiApuij
Lange Delft 11
Middelburg
MSt-n MS*1
en
pn;Mon *0^ 9,75
Bakkerij GOES St Jacobstraat 13
Donderdag 21 December 1950
T ZEEUWSCH WEEKEND
Pagina
Vraag Uw leverancier
altijd voer, vermengd
met VITAL (bet ide
ale Vitamine B. E. t
K. preparaat). Hier
door verkrijgt U de
beste resultaten.
Dit oergezonde en prachtige VITAL-varken
belooft weer de beste resultaten op te
leveren. Een mooie brede platte rug, goed
gevuld aan de achter- en voorhand, krach
tige poten, prachtige beharing. Kortom,
een van de fijnste slachtvarkens 1
AMSTERDAM
MAASSLUIS
HERENMODEHUIS
Keizerstraat 7
GOES
Telef. 2669
In ieder Christelijk gezin
het Christelijke dagblad!
tjeei/o/sc//
behorende bij het
ZEEOWSCH DAGBLAD
van Donderdag SI Dec. 1350,
No. 1746
Exploitantc
Oosterbaan Le Colntre N.V.
Goes
u/eexe/fD
KERSTFEEST 1950
se Kerk geworden.
Maar nu roept God in Zijn vrij
machtig welbehagen een vrouw,
een weduwe, die maar zeven jaar
gehuwd geweest is en waarschijn
lijk zelfs geen kinderen heeft.
Kan er iets armelijkcrs bedacht
worden? Een weduwe in Israël,
een soort mensen, die algemeen
veracht waren. Jezus zal later
waarschuwen voor de mannen die
do huizen der weduwen opeten.
Neen, ze waren niet in tel. Bo
vendien uit het geslacht van Aser,
uit het verworpen Tien-slammen-
rijk. En diè wordt nu verwaar
digd een profetos te worden.
En deze armelijke vrouw treedt
dan ook plots naar voren in het
profetisch ambt, om dit ambt te
bedienen bij de geboorte van de
Heiland. En zij profeteert, als ge-
trokkene en geroepene, als een
eerstelinge uit één der verstgele-
gen stammen van het voormalig
Noordelijk Kijk. En doze profetes
van het Oude Verbond wordt zo
maar opgeroepen door de Aller
hoogste om predikster te worden
van het Nieuwe Verbond.
En hierin word' de innerlijke
gebrokenheid volkomen geheeld.
Niet alleen wordt weer in be
ginsel de band hersteld tllssen het
Twee- en Tienstammen Rijk,
maar hier wordt ook de gebro
kenheid in beginsel hersteld van
de Kerk van onze Heiland.
Ach, de oude boom wordt wel
vernietigd, maar een scheut uit
zijn wortelen zal oprijzen en veel
vruchten voort brengen.
En wanneer we nu deze stijl
van het Hemelse Kerstfeest maar
in geloof aanvaarden willen, kun
nen we getroost, óók op het
Kerstfeest van 1950, verder gaan.
Want ook nu ligt er een wereld
in verbrokenheid en vertoont de
ze aarde het beeld van de wilg
op onze houtsnede, verdorring,
gespletenheid, wanstaltigheid. Let
maar eens op de beide koppen in
de wilg. Zij hebben de contouren
van monsters, die elkaar aangrijn
zen. De tekenaar deed dit niet
zonder bedoeling. De mensheid
stamt uit éne wortel, maar de
stam is verscheurd, de Kains
zonde ligt aan de wortel: ben ik
mijns broeders hoeder? En de
wereld staat, in opstand tegen
zichzelf, bereid de broedermoord
van Kain millioenen-voudig te
repeteren. En er is slechts plaats
voor een gruwelijke angst voor
wat komen kan.
Maar wie nu gelovig zijn Bijbel
bestudeert en op zich laat in
werken, herkent vandaag de stijl
van de levende God, die ook op
Kerstfeest 1950 Zijn gemaakt be
stek handhaaft: een overblijfsel
zal behouden en daarin zal de
wereld worden gered en hersteld
in haar volkomen eenheid. Alles
lijkt slechts afbraak vandaag.
Maar de Kerk van onze Heiland
die trouw blijft aan het Woord
Gods, is de nieuwe wereldschep
ping, waarin alles hersteld wordt
en wie daarin deel heeft, behoeft,
ook op Kerstfeest 1950, in geen
ding bezorgd te wezen, de gesple
tenheid raakt hem niet, want in
Christus is ook bij hem alle din
gen tot Gods eenheid hersteld.
Wanneer we de houtsnede op Hem ontvangen, ambtshalve,
aeze pagina bekijken komt onwil- Het K o n i n k 1 ij k ambt heeft
lekeurig de vraag bij ons op: wat getuigenis gegeven door Jozef,
heeft dit met het Kerstfeest te die uit het geslacht Davids, het
maken? Kind van Maria als zijn wettige
Een wilgenboom, die ten dode
gedoemd schijnt. Niets meer dan
een armelijke bast, die bovendien
volkomen in tweeën gespleten is,
een paar armetierige takken, al
les slechts het droevig beeld van
een volslagen gebrokenheid. An
ders niet.
En triest en troosteloos is ook
de entourage. Een winters land
schap, bedekt met sneeuw en ijs,
koud en guur en verlaten, een
ondergaande winterzon, beeld van
"stervend leven en aan de horizon
een donkere, onheilspellende
lucjjt.
Üeeft dat alles iets met ons
Kerstfeest te maken, waarin we
de Engelenzang gedenken en de
Engelenboodschap: „Ziet- ik ver
kondig u grote blijdschap die al
de volken wezen zal?"
Blijdschap? We bespeuren er
niets van op de houtsnede van
onze bekende Goesse kunstenaar
Melse.
En toch is zij hier volkomen
op haar plaats.
Want wanneer we iets van de
Bijbel afweten, herkennen we in
het beeld van deze in tweeën ge
kliefde wilgenboom de toestand
van het volk Israël in de volheid
des tijds, toen de Heiland geboren
werd.
Het Joodse volk leefde onder
een strenge vijandelijke bezetting.
Het was er hulpeloos aan over
geleverd. Bovendien was de eigen
godsdienst een vormen-dienst ge
worden, met geen wezenlijke in
houd. De leidinggevende personen
hadden zich verstrikt in een
koude, dorre dogmatiek, versteen
de theorieën en constructies, een
pure vormendienst, die niet meer
appelleerde aan het Woord van
God. Het was alles doodsheid en
dorheid en verstervend leven.
Maar ook nationaal was het volk
een gebrokenheid. Reeds eeuwen
geleden was het, om de zonde van
de leiders, verscheurd in een
twee- en tien-stammenrijk en leed
het aan een innerlijke gebroken
heid, gescheurd van de kroon tot
aan de wortel.
En in die winterse doodslaap
rijpt nu de tijd van het Kerst
feest.
Uiterlijk verandert er niets. De
Wetgeleerden vertellen de Wijzen
uit het Oosten wèl waar de Ko
ning geboren moet worden, maar
zélf blijven ze in Jeruzalem en
weigeren te aanbidden. De ge
spletenheid blijft in het volk, al
les lijkt te blijven versterven.
Maar er zijn weinige getrouwen Zoon aanvaard heeft. Het Pries-
in de lande, een „overblijfsel", t e r 1 ij k ambt is er, in Johan-
waarvan de profeten al zo vaak nes de Doper, die uit de Hoge-
gesproken hadden, een klein priester geboren, de voorloper en
overblijfsel, en dat wordt de heraut van de Messias is, en ten-
nieuwe, levengevende kracht in slotte is er het Profetisch
het verstorven Bondsvolk. Letten ambt in Anna, de profetes, die
we maar even. op. (het staat er nadrukkelijk bij) ge-
Als de Heiland geboren is, zijn boren is uit de stam van Aser.
et direct de drie Ambten, die Niet de officiële priesterschaar,
uit de ingezonken tempeldienst
wordt verwaardigd de Heiland te
ontvangen; God heeft met hen af
gedaan. Hij kiest Zich een arme
lijk „overblijfsel", waarin Hij de
ambten hersteldt cn handhaaft,
hierin Zijn Goddelijke stijl, waar
in Hij Zich altoos wendt tot een
klein overblijfsel, dat nietig en
men zou.
En zo wordt Israels' verbroken
heid geheeld.
Want let nog eens verder op.
Anna de Profetes komt uit de
stam van Aser.
Wat zegt ons dit?
Zij komt als een „overblijfsel"
uit het Tien-stammenrijk.
veracht is, om de Kerk te refor
meren en in stand te houden,
handhavend.
Niet hetgeen groot en voor
naam en sterk is, heeft God uit
verkoren, maar hetgeen veracht,
klein en niet in tel is, en dwaas
is, heeft God uitverkoren, opdat
Hij het sterke en wijze van
deze wereld beschamen zou.
Wanneer de Schrift ons zoiets
nadrukkelijk er bij vermeldt,
heeft dat altoos betekenis. De
Tien-stammen waren van de ove
rige Twee afgescheurd en wat er-
gèr is, de Tien-stammen hadden
God en Zijn dienst volkomen ver
laten, door de invoering van de
kalverendienst, een eigenwillige
godsdienst en waren alzo tot val-