KLEIN „I
A. WILKING - GOES
J.R0UW
WINKELWEEK WILKINGWEEK
Uw aandacht waard
waskracht
20 jaar geregelde luchtdiensten tussen
Amsterdam en Djakarta
RIJWIEL
EEN FEESTTAART
mantel óf japon.
ADVERTEERT IN DIT BLAD
144.000 passagiers op 's werelds langste
intercontinentale luchtlijn.
GANZEPOOIISTRAATI - Tel. 3032 - GOES
mantels
japonnen
blouses
rokken en
regenkleding
le Ambtenaar ter
Secretarie
Alle manufacturen en
Stukgoederen oude prijs
Pracht dekens en prima
bedstelien
Kapok of binnenvering
(gegarandeerd) v.a. f 132,50
2,50
7,25
11,50
11,75
DAMESMANTELS
DAMESJAPONNEN
BACKFISHJAPONNEN
KINDERJURKEN
KINDERMANTELS
LODEN MANTELS
GUMMI MANTELS
OOSTERBAAN LE GOINTRE N.Y.
Donderdag 5 October 1950
PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD
Pagina 5
JUBILEUM VAN EEN ROEMRIJKE LUCHTLIJN.
Bijna 144.000 passagiers, 3.600.000 kg post en 1.900.000 kg. vracht
dit is in nuchtere cijfers het resultaat van de geregelde lucht
diensten, hetwelk de K.L.M. thans gedurende 20 jaar vliegen tus
sen Nederland en Indonesië heeft bereikt. Op 25 September 1930
ging de K.L.M., na een aantal proefvluchten over tot het instellen
van een geregelde veertiendaagse luchtdlenst tussen Amsterdam
en Djakarta. Hoofdzakelijk voor het vervoer van post, alhoewel er
ook accomodatie was voor één passagier. Tot 25 September '50
vlogen de Vliegende Hollanders niet minder dan 4300 maal tussen
deze beide steden, een afstand van 14.500 km.
Al de 144.000 passagiers op deze
Indertijd langste intercontinentale
luchtlijn ter wereld legden te za-
fen een afstand af van meer dan
milliard km. Nu de luchtvaart
na de tweede wereldoorlog meer
en meer een alledaags begrip is
geworden zijn deze cijfers wel
licht niet zo sprekend. Als men
echter bedenkt, dat van deze
144.000 betalende passagiers en
111.000 in de vijf na-oorlogse ja
ren van deze luchtroute gebruik
maakten tegen ongeveer 33.000 in
de voorafgaande jaren, dan zeggen
deze cijfers wellicht iets meer.
Het begin.
De geschiedenis van deze lijn,
de meest inspirerende van de
K.L.M., dateert uit de „oertijd"
van de burgerluchtvaart. Met een
Uit gelaste staalbuizen en linnen
samengestelde Fokker, uitgerust
met slechts één motor, zonder ra
dio, zonder weerberichten, ja zon
der alle hulpmiddelen, waarover
thans een vliegtuigbemanning be
schikt, baanden de vliegers Van
der Hoop en Van Weerden Poel
man en de boordwerktuigkundige
Van dé Broeke zich een weg door
nauwe bergpassen en zware moe
sons, over onherbergzame woestij
nen en ondoordringbare oerwou
den.
Men was er echter nog niet.
Want al had Van der Hoop de
mogelijkheid wel bewezen, voor
geregelde luchtdiensten bleek de
tijd nog niet gekomen. Het duur
de dan ook tot midden 1927 al
vorens een tweede vlucht werd
ondernomen. Toen lil. kwam de
Amerikaanse millionair Van Lear
Black bij de K.L.M. met het
voorstel om een vlucht rond de
wereld te maken, want hij wilde
iets opvallends presteren. Dit
was de K.L.M. echter een beetje
te veel van het goede en zij stelde
daarom voor naar Batavia te
vliegen. „Batavia" vroeg de Ame
rikaan, „waar ligt dat?" Het was
echter ver genoeg naar zijn zin
en zo vloog gezagvoerder Geys-
sendorfer met hem in 16 dagen
naar Batavia en in 18 dagen te
rug. Zodoende was de eerste pas-
sagiersvlucht naar Djakarta ge
maakt en toen enkele maanden
later de vliegers Koppen en Frijns
met de „Postduif" zelfs binnen
een maand op en neer vlogen was
het pleit beslecht. In 1928 wer
den enkele proefvluchten gemaakt
en in September 1929 werd zelfs
een veertiendaagse proefdienst
ingesteld. Alles liep zo naar wens,
dat men besloot in September
1930 een geregelde veertiendaagse
luehtdienst te openen en daarme
de was de langste Intercontinen
tale luchtroute ter wereld tot
stand gebracht. Aanvankelijk was
alles langs deze route, welke meer
dan 20 plaatsen (thans acht!)
aandeed, nog zeer primitief. De
benzine moest door muilezels of
kamelen worden aangevoerd en
met kannen in de tanks worden
gegoten.
Van het begin af aan heeft de
K.L.M. getracht hierin verbete
ring te brengen. Overal langs de
routes werden deskundigen ge
plaatst, voorraden reserve-onder
delen opgeslagen en aan het ge
rief voor de passagiers werd zo
veel mogelijk zorg besteed.
Alhoewel van de K.L.M. gedu
rende de oorlog vrijwel alles ver
loren ging, heeft zij zich na de
bevrijding niet alleen zeer spoe
dig hersteld maar ook snel aange
past aan de gewijzigde situatie in
de luchtvaart, welke én door de
technische ontwikkeling én door
het gebrek aan vervoersmiddelen
een prachtige gelegenheid kreeg
zich te ontplooien. Dat de K.L.M.
niet achter bleef bleek wel uit
het feit, dat zij reeds een half
jaar na de oorlog de oude en be
roemd geworden route naar Indo
nesië herstelde. Midden Novem
ber 1945 vertrok de eerste Sky-
master van een nog half verwoest
Schiphol naar Djakarta en nog
geen maand later vlogende de
Vliegende Hollanders weer drie
maal per week tussen Nederland
en Indonesië. Nu in vier dagen
tijd. Thans vliegen ze 6 maal per
week naar de Oost.
Matroos verongelukt.
De matroos Willem Blom van
het schip „Loenekerk" van de V.
N. S. is van enige meters hoogte
op het dek gevallen en kort daar
op aan de gevolgen van een sche-
delbasisfractuur overleden. De
Loenekerk is te Marseille binnen
gelopen.
Een Europees wegennet.
De K.N.A.C. deelt mede, dat
volgens bericht uit Zwitserland
onlangs het project voor een in
ternationaal wegennet, opge
maakt door de Economische en
Sociale raad van de U.N.O., be
reids door een aantal landen,
waaronder Nederland, is onder
tekend. De staten die hebben ge
tekend, verplichten zich niet de
betreffende wegen binnen een be
paalde tijd aan te passen aan de
internationaal vastgestelde eisen,
maar wel het plan in het kader
van de nationale plannen in de
toekomst te verwezenlijken.
Voor Nederland zijn van belang:
le de route LissabonParijs
Stockholm, die van Antwerpfen
naar Hamburg via Venlo loopt;
2e de route LondenDen Haag
BerlijnWarschau, die over Hoek
van Holland—Den Haag—Utrecht
—AmersfoortOldenzaal is ge
projecteerd;
3e de route Amsterdam(Den
Haag)BaselGenua, die door
Nederland loopt van Amsterdam
via UtrechtEindhovenMaas
tricht (Luik) en
4e de route ParijsBrusselDen
HaagAmsterdam, welke in Ne
derland loopt van (Antwerpen)
Breda—RotterdamDen Haag
Amsterdam.
Afhankelijk van de verkeers
intensiteit zullen de wegen wor
den ingedeeld in drie categorieën.
Post, bestemd voor het troe
penschip „Skaugum", welke in
één der tussenhavens zal worden
uitgereikt, moet uiterlijk 9 Oct.
a.s. in Nederland worden ter post
bezorgd.
Indonesisch stilzwijgen over
Ambon.
Het Indonesische ministerie van
defensie betrachtte gisteren een
stilzwijgen met betrekking tot de
berichten, dat Indonesische mili
tairen op het eiland Ambon ge
land waren en dat zwaar gevoch
ten werd.
Correspondenten beschikken
niet over middelen om het gebied
van Ambon te bereiken.
Agence France Presse bericht,
dat de redenen voor het stilzwij
gen van de Indonesische autori
teiten naar men meent liggen in
de vrees, dat de berichten over de
Indonesische actie tegen Ambon
ongeregeldheden zullen veroorza
ken onder de Indonesische mili
tairen van het voormalige K.N.I.
L., die merendeels Ambonnezen
zijn en die zich nog in kampen
te Semarang, Surabaja en Ban
dung bevinden.
Belgisch vakverbond wil
5 pet. loonsverhoging.
Na afloop van een Dinsdag ge
houden vergadering van het be
stuur van het algemeen Belgisch
vakverbond, is een communique
uitgegeven, waarin wordt ver
klaard, dat het A.B.V.V. van oor
deel ls, dat de stijging van het
indexcijfer der kleinhandelsprijzen
in September tot 391.6 (einde Juli
370.3) een aanpassing der lonen
en salarissen dringend noodzake
lijk maakt. Het A.B.V.V. is van
oordeel dat deze stijging van het
indexcijfer de vaststelling van het
minimumloon op f 16.89 per uur
en een algemene verhoging der
lonen en salarissen met 5 procent
rechtvaardigt.
Het bestuur van het A.B.V.V.
is verder van oordeel, dat rede
lijke maximumprijzen dienen te
worden vastgesteld voor de grond
stoffen en de voornaamste koop
waren.
Officiële Publicatiën
Ontheffing Bouwverordening.
B. en W. van Middelburg, brengen ter
openbare kennis, dat door J. Roodenburgh
q.q. te Amsterdam ontheffing is verzocht
van de bepalingen van art. 14 lid 1 en
art. 26 lid 1 der bouwverordening voor
het herbouwen van een pand aan de
Gravenstraat.
Het verzoek ligt voor een ieder ter in
zage ter gemeente-secretarie 2e afdeling
van 2 t.m. 16 October 1950.
Drankwet.
B. en W. van Middelburg, brengen ter
openbare kennis, dat door A. A. Triou,
wonende te Scbocmdijke, domicilie kiezen
de te Middelburg, Vlissings Wagenplein
14, een verzoek is ingediend om een ver
lof A voor de beneden localiteit van per
ceel Vlissings Wagenplein 14.
Binnen twee weken na heden, kan een
ieder tegen het verlenen van dit verlof
bezwaren indienen bij hun College.
Ontheffing Bouwverordening.
B. en W. van Middelburg, brengen ter
openbare kennis, dat door J. B. van
Wuijckhuijse q.q. te Middelburg ontheffing
is verzocht van de bepalingen van art.
14 sub 1 en art. 26 sub 1 der Bouwver
ordening voor een te bouwen pand aan
de Lange Delft.
Het verzoek ligt voor een ieder ter
inzage ter gpmeente-secretarie 2e afdeling
van 2 t.m. 16 October 1950.
SCHEEPSTIJDINGEN
GROTE VAART.
AALSUM 3 te Boulogne. ALDERAMIN
3 van Bordeaux naar Dakar. AMSTEL-
STAD 4 te Semarang. BENGKALIS pass.
3 Gibraltar. BEVERWIJK pass. 3 Wight.
BLOEMFONTEIN 3 dwars Oporto. BOS
KOOP 3 van Madeira naar Laguaira.
CALTEX LEIDEN (t.) pass. 3 Kp. Bon.
CALTEX THE HAGUE (t.) pass. 3 Kp.
Bon. CELEBES 3 van Southampton naar
Plymouth. CHAMA (t.) 3 van Yarrow
naar Curacao. CLAVELLA (t.) 3 van
Abadan naar Beiroeth. CORILLA pass.
3 Golf van Otranto. CORYDA (t.) pass.
3 Socotra. HECTOR 3 van Piraeus naar
Volos. HERSILIA 3 van Antwerpen naar
R'dam. JAVA 4 te Djakarta. JOBS
HAVEN pass. 3 Kp. Verde. JOHAN VAN
OLDENBARNEVELT 4 te Fremantle.
KERTOSONO 3 van Belawan naar Port
Soedan. KOTA AGOENG 3 te Port Said.
LEOPOLDSKERK 3 te Abadan. LEU-
VEKERK pass. 3 Kp. St. Vincent. LIE
VE VROUWEICERK 3 van Bahrein naar
Rastanura. LOENERKERK 3 te Genua.
LOPPERSUM pass. 3 Ouessant. LUT-
TERKERK pass. 3 Finisterre. MAAS-
KERK 3 van Plymouth naar Le Havre.
MARISA (t.) 3 van Balikpapan naar
Sydney. MENTOR 3 van Algiers naar
Alexandrië. METULA (t.) 4 te R'dam.
NIGERSTROOM 3 te Matadi. ONDINA
(t.) 4 te Suez. POELAULAUT pass. 3
Kp. Bougaroni. PRINS WILLEM Hl
pass. 3 Landsend. RIDDERKERK 3 van
East Londen naar Port Elizabeth. ROE
PAT 3 dwars Oporto. RUYS 3 van
Kaapstad naar Buenos Aires. STAD
ARNHEM pass. 3 Guernsney. STAD
MAASTRICHT 4 te Vlaardingen. STAD
SCHIEDAM 3 te Genua. STAD VLAAR
DINGEN 3 te Narvik. STRAAT MA-
LAKKA 3 van Singapore naar Penang.
STREEFKERK pass. 3 Bizerta. TABIAN
4 te Djeddah. COTTICA 4 te A'dam.
MACUBA (t.) 3 in Rode Zee. MIRZA
(t.) pass. 1 Thursday Eil- NAPOLI 3
200 ra. O.Z.O. Minicoy. NEW AUSTRA
LIË 29 van Fremantle naar Djakarta.
OMALA (t.) 1 van Colombo naar Miri.
PERNA (t.) 30 van Abadan naar Co
lombo. PHRONTIS 1 te Penang. SA-
RANG AN 3 te Madras. WELTEVRE
DEN 3 van Suez naar R'dam. AAGTE-
DIJK 4 te Antwerpen. ALTAIR 3 van
Vitoria naar Bahia. CALTEX DELFT
(t.) 4 dwars Kp. Fartak. ESSO DEN
HAAG (t.) 3 van Aruba naar Pernis.
LAURENSKERK 4 van Port Said naar
Genua. LEKHAVEN pass. 3 Kp. St.
Vincent. NESTOR pass. 4 Finisterre.
SOESTDIJK 2 te Mobile. STAD BREDA
4 te Antwerpen. STAD DORDRECHT 3
te Palermo. TALISSE pass. 3 Finisterre.
TERO pass. 4 Finisterre. VENUS 3 van
Alexandrië naar Latakia. WILLEMSTAD
4 te Antwerpen. ALDABI 4 van R'dam
naar Buenos Aires. BOSCHFONTEIN 4
van Daressalaam naar Zanzibar. DELFS-
HAVEN 3 dwars Riogrande. GRROTE-
'KERK pass. 3 Kp. St. Vincent. MAPIA
30 te Belawan. PRINS FREDERIK HEN
DRIK 2 van Montreal naar Hamburg.
PRINS WILLEM V 2 van Chicago naar
Montreal. THESEUS 3 te Bari. TITUS
4 te Rotterdam. TROMPENBERG 3 van
Charleston naar Le Havre. VULCANUS
2 te Izmir.
PASSAGIERS- EN TROEPEN
TRANSPORTSCHEPEN OP INDONESIË
CHIT RAL 3 te Aden naar Rotterdam.
GENERAL C. C. BALLOU pass. 3 Kp.
Degata naar Rotterdam. GENERAL S.
D. STURGIS 3 400 mijl O.Z.O. Malta
naar A'dam. SKAUGUM 29 van Fre
mantle naar Djakarta.
HAVEN VAN VLISSINGEN.
Te Vlissingen aangekomen 3 October:
Sleepboot THEEMS van Hoek van Hol
land.
Van Vlissingen vertrokken 3 October:
EUROPA naar Ipswich. ADM. DE RUIJ-
TER naar Dublin. PIETER naar zee.
Gepasseerd naar Antwerpen 3 October:
HERA van Hamburg. STAD BREDA
van Karlstad. 4 October: AAGTEDIJK
van Rotterdam. WILLEMSTAD van
Plymouth.
Gepasseerd van Antwerpen 3 October:
TOLENKERK naar Dakar. OCEAAN
naar Bari. BREEHELLE naar Hamburg.
RAPID naar Rotterdam. MIZAR N naar
Lissabon. 4 October: HERCILIA naar
Rotterdam.
<9s?e>
q) Op Zondag 8 October js
f hopen onze geliefde v
Ouders
SW. KURVINK
en
O M. J. KURVINK—
HEIJBOER, A
/e, hun 25-jarige Echtver- g)
S eniging te herdenken. (S
ft Dat zij nog lang ge- g)
X spaard mogen blijven is
de wens van hun doch- 3)
ters a
JANNIE en NELLIE.
Poortvliet, October 1950
<&fS> <as=5> <a?ë> 0#=ë> <as=E>
De J.V. op G.G. „De
Heere is onze Banier",
te Veere, geeft met diep
leedwezen kennis van
het overlijden van ons
aller vriend en medelid
ADRIE KASSE,
in de bloeiende leeftijd
van 21 jaar.
Moge God zijn diep
bedroefde familie met
Zijn vertroostende ge
nade nabij zijn, en dit
sterven vooi ons allen
een aansporing zijn om
ons leven in Zijn dienst
te besteden.
Namens de vereniging:
W. KASSE, voorzitter.
J. LUIJK, secretaris.
Heden nam God tot
Zich ons zoontje
WOUTER JACOB,
in de leeftijd van zeven
maanden.
P. VAN DER VEEN.
J. C. VAN DER VEEN-
HONDIUS.
Middelburg, 3 Oct. 1950
In ieder Christelijk gezin
het Christelijke daqbladl
Heden overleed zacht
en kalm, mijn echtge
noot en vader, behuwd-
en grootvader
MATTHEUS MARIJS,
in de ouderdom van 74
jaar.
Uit aller naam:
J. MARIJS—ROELSE.
en kinderen.
Biggekerke 3 Oct. 1950
A. v. d. HAGE
P. v. d. HAGE—MAAS,
betuigen, mede namens de
kinderen, allen hartelijk
dank voor.de zeer grote be
langstelling bij hun 50-jarig
huwelijk ondervonden.
Domburg, October 1950.
Noordstraat E 199.
Voor de zeer vele blijken
van deelneming, zowel van
hier als uit onze vorige woon
plaats ons betoond na het
overlijden van ons innig ge
liefd zoontje en broertje
PIETER,
zeggen wij langs deze weg
onze oprechte dank.
L. v. GOUDSWAARD.
J. v. GOUDSWAARD—
ZWEMER.
Grijpskerke, October 1950.
Middelburgseweg 53.
en wij maken van ELKE TAART
Banketbakkerij-Tearoom M. H. DE VOS,
Nieuwe Burg - Middelburg - Tel. 2791 (K 1180)
Wensen en verlangens ten aanzien van de inhoud
onzer courant, worden gaarne bij onze hoofdredactie
ingewacht.
tijdens *de Goese
WINKELWEEK
i)
Heerlijke Patate Frites
Croquetten - Warme Worstjes
Koffie en Thee met gebak
Slagroombekers
IJs met slagroom
Soep van de dag
Biefstuk, enz. enz.
Beleefd aanbevelend,
P VAN DE VISSE
Er is extra voor gezorgd dames en
herenI
Een overweldigende keus prima kwa-
liteits-artikelen zoals u van ons gewoon
bent, wachten op u in onze zaak.
Zeer velen kochten reeds een pracht
Profiteert óók, nu
nog tegen oude prijs gaan.
U weet bij ons geen
seriegoed.
GEMEENTE
NIEUW EN ST. JOOSLAND
Sollicitanten worden opge
roepen voor de betrekking
van
Jaarwedde 2208.tot
2808.(5 eenj. verhogin
gen) excl. 5 Diplomatoe
lagen max. 216.Bekend
heid met het decimale regi
stratuurstelsel der Ver. v.
Ned. Gemeenten vereist. Di
ploma G.A.I. strekt tot aan
beveling. Diensttijd in an
dere gemeenten kan mede
tellen voor per. verh.
Desgewenst woning be
schikbaar. Eigenhandig ge
schreven sollicitaties binnen
10 dagen na verschijning
van dit blad aan de burge
meester.
Voor een nieuw
naar
Ook namens mijn kinde
ren, behuwd- en kleinkinde
ren, mijn hartelijke dank
voor de vele gelukwensen en
blijken van belangstelling
ondervonden op mijn 75e ge
boortedag.
D. SMALLEGANGE.
Biezelinge, Nw Kerkstraat.
Wie is er genegen mij te
helpen aan WERK op de
baan. Motor aanwezig.
Brieven onder No. A 3026,
bureau van dit blad, Goes.
Uw reis haalt u er dubbel uit, door te kopen bij
Voorstad 23
GOES
Plaatst ook Uw familie.
berichten in ^ns blad.
SCHORTENSTOFFEN
geheel nieuw assortiment in moderne
dessins en tinten
80 cm breed en wasecht, per meter
JAPONSTOFFEN
in diverse modetinten 130 cm breed,
wollen kwaliteiten vanaf
MANTELSTOFFEN
in fraaie sortering 140 cm breed
diverse modetinten en dessins vanaf
WOLLEN TWEKA ONDERJURKEN
in diverse tinten en modellen
thans nog zeer voordelig vanaf
HEREN PYAMA'S
prima gestreept flanel, goede pasvorm 14,98
en afwerking alle maten
Ga eerst eens kijken bij
OPRIL GROTE MORKT 13 GOES
Winkelweek-bonnen
Telefoon 2687
Telefoon 2687
SUNLIGHT
Het ideaal van vele dames is een
te bezitten.
Komt U vrijblijvend onze collectie BLEYLE
japonnen en DEUX-PIÈCES in zien.
Lange Vorsfsfraat 42-44-54
Telefoon 2712
ÖX& Uw- $amW-tchufaju-eAfo
en visitekaartjes worden vlug
en netjes klaargemaakt bij
Lange Vorststraat 88 - Goes
ABONNEERT U OF DIT BLAD
GOE5
TELEFOON 2447
KLOKSTRAAT 21
FLANELLEN NACHTHEMDEN
19,35) 110,65) 110,95) 112,89
KATOENEN NACHTHEMDEN
f 9,95
ZIJDEN NACHTHEMDEN
f 9,95) 1 13,95
INTERLOCK NACHTHEMDEN
1 15,95