KLEIN „I A. WILKING - GOES J.R0UW WINKELWEEK WILKINGWEEK Uw aandacht waard waskracht 20 jaar geregelde luchtdiensten tussen Amsterdam en Djakarta RIJWIEL EEN FEESTTAART mantel óf japon. ADVERTEERT IN DIT BLAD 144.000 passagiers op 's werelds langste intercontinentale luchtlijn. GANZEPOOIISTRAATI - Tel. 3032 - GOES mantels japonnen blouses rokken en regenkleding le Ambtenaar ter Secretarie Alle manufacturen en Stukgoederen oude prijs Pracht dekens en prima bedstelien Kapok of binnenvering (gegarandeerd) v.a. f 132,50 2,50 7,25 11,50 11,75 DAMESMANTELS DAMESJAPONNEN BACKFISHJAPONNEN KINDERJURKEN KINDERMANTELS LODEN MANTELS GUMMI MANTELS OOSTERBAAN LE GOINTRE N.Y. Donderdag 5 October 1950 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD Pagina 5 JUBILEUM VAN EEN ROEMRIJKE LUCHTLIJN. Bijna 144.000 passagiers, 3.600.000 kg post en 1.900.000 kg. vracht dit is in nuchtere cijfers het resultaat van de geregelde lucht diensten, hetwelk de K.L.M. thans gedurende 20 jaar vliegen tus sen Nederland en Indonesië heeft bereikt. Op 25 September 1930 ging de K.L.M., na een aantal proefvluchten over tot het instellen van een geregelde veertiendaagse luchtdlenst tussen Amsterdam en Djakarta. Hoofdzakelijk voor het vervoer van post, alhoewel er ook accomodatie was voor één passagier. Tot 25 September '50 vlogen de Vliegende Hollanders niet minder dan 4300 maal tussen deze beide steden, een afstand van 14.500 km. Al de 144.000 passagiers op deze Indertijd langste intercontinentale luchtlijn ter wereld legden te za- fen een afstand af van meer dan milliard km. Nu de luchtvaart na de tweede wereldoorlog meer en meer een alledaags begrip is geworden zijn deze cijfers wel licht niet zo sprekend. Als men echter bedenkt, dat van deze 144.000 betalende passagiers en 111.000 in de vijf na-oorlogse ja ren van deze luchtroute gebruik maakten tegen ongeveer 33.000 in de voorafgaande jaren, dan zeggen deze cijfers wellicht iets meer. Het begin. De geschiedenis van deze lijn, de meest inspirerende van de K.L.M., dateert uit de „oertijd" van de burgerluchtvaart. Met een Uit gelaste staalbuizen en linnen samengestelde Fokker, uitgerust met slechts één motor, zonder ra dio, zonder weerberichten, ja zon der alle hulpmiddelen, waarover thans een vliegtuigbemanning be schikt, baanden de vliegers Van der Hoop en Van Weerden Poel man en de boordwerktuigkundige Van dé Broeke zich een weg door nauwe bergpassen en zware moe sons, over onherbergzame woestij nen en ondoordringbare oerwou den. Men was er echter nog niet. Want al had Van der Hoop de mogelijkheid wel bewezen, voor geregelde luchtdiensten bleek de tijd nog niet gekomen. Het duur de dan ook tot midden 1927 al vorens een tweede vlucht werd ondernomen. Toen lil. kwam de Amerikaanse millionair Van Lear Black bij de K.L.M. met het voorstel om een vlucht rond de wereld te maken, want hij wilde iets opvallends presteren. Dit was de K.L.M. echter een beetje te veel van het goede en zij stelde daarom voor naar Batavia te vliegen. „Batavia" vroeg de Ame rikaan, „waar ligt dat?" Het was echter ver genoeg naar zijn zin en zo vloog gezagvoerder Geys- sendorfer met hem in 16 dagen naar Batavia en in 18 dagen te rug. Zodoende was de eerste pas- sagiersvlucht naar Djakarta ge maakt en toen enkele maanden later de vliegers Koppen en Frijns met de „Postduif" zelfs binnen een maand op en neer vlogen was het pleit beslecht. In 1928 wer den enkele proefvluchten gemaakt en in September 1929 werd zelfs een veertiendaagse proefdienst ingesteld. Alles liep zo naar wens, dat men besloot in September 1930 een geregelde veertiendaagse luehtdienst te openen en daarme de was de langste Intercontinen tale luchtroute ter wereld tot stand gebracht. Aanvankelijk was alles langs deze route, welke meer dan 20 plaatsen (thans acht!) aandeed, nog zeer primitief. De benzine moest door muilezels of kamelen worden aangevoerd en met kannen in de tanks worden gegoten. Van het begin af aan heeft de K.L.M. getracht hierin verbete ring te brengen. Overal langs de routes werden deskundigen ge plaatst, voorraden reserve-onder delen opgeslagen en aan het ge rief voor de passagiers werd zo veel mogelijk zorg besteed. Alhoewel van de K.L.M. gedu rende de oorlog vrijwel alles ver loren ging, heeft zij zich na de bevrijding niet alleen zeer spoe dig hersteld maar ook snel aange past aan de gewijzigde situatie in de luchtvaart, welke én door de technische ontwikkeling én door het gebrek aan vervoersmiddelen een prachtige gelegenheid kreeg zich te ontplooien. Dat de K.L.M. niet achter bleef bleek wel uit het feit, dat zij reeds een half jaar na de oorlog de oude en be roemd geworden route naar Indo nesië herstelde. Midden Novem ber 1945 vertrok de eerste Sky- master van een nog half verwoest Schiphol naar Djakarta en nog geen maand later vlogende de Vliegende Hollanders weer drie maal per week tussen Nederland en Indonesië. Nu in vier dagen tijd. Thans vliegen ze 6 maal per week naar de Oost. Matroos verongelukt. De matroos Willem Blom van het schip „Loenekerk" van de V. N. S. is van enige meters hoogte op het dek gevallen en kort daar op aan de gevolgen van een sche- delbasisfractuur overleden. De Loenekerk is te Marseille binnen gelopen. Een Europees wegennet. De K.N.A.C. deelt mede, dat volgens bericht uit Zwitserland onlangs het project voor een in ternationaal wegennet, opge maakt door de Economische en Sociale raad van de U.N.O., be reids door een aantal landen, waaronder Nederland, is onder tekend. De staten die hebben ge tekend, verplichten zich niet de betreffende wegen binnen een be paalde tijd aan te passen aan de internationaal vastgestelde eisen, maar wel het plan in het kader van de nationale plannen in de toekomst te verwezenlijken. Voor Nederland zijn van belang: le de route LissabonParijs Stockholm, die van Antwerpfen naar Hamburg via Venlo loopt; 2e de route LondenDen Haag BerlijnWarschau, die over Hoek van Holland—Den Haag—Utrecht —AmersfoortOldenzaal is ge projecteerd; 3e de route Amsterdam(Den Haag)BaselGenua, die door Nederland loopt van Amsterdam via UtrechtEindhovenMaas tricht (Luik) en 4e de route ParijsBrusselDen HaagAmsterdam, welke in Ne derland loopt van (Antwerpen) Breda—RotterdamDen Haag Amsterdam. Afhankelijk van de verkeers intensiteit zullen de wegen wor den ingedeeld in drie categorieën. Post, bestemd voor het troe penschip „Skaugum", welke in één der tussenhavens zal worden uitgereikt, moet uiterlijk 9 Oct. a.s. in Nederland worden ter post bezorgd. Indonesisch stilzwijgen over Ambon. Het Indonesische ministerie van defensie betrachtte gisteren een stilzwijgen met betrekking tot de berichten, dat Indonesische mili tairen op het eiland Ambon ge land waren en dat zwaar gevoch ten werd. Correspondenten beschikken niet over middelen om het gebied van Ambon te bereiken. Agence France Presse bericht, dat de redenen voor het stilzwij gen van de Indonesische autori teiten naar men meent liggen in de vrees, dat de berichten over de Indonesische actie tegen Ambon ongeregeldheden zullen veroorza ken onder de Indonesische mili tairen van het voormalige K.N.I. L., die merendeels Ambonnezen zijn en die zich nog in kampen te Semarang, Surabaja en Ban dung bevinden. Belgisch vakverbond wil 5 pet. loonsverhoging. Na afloop van een Dinsdag ge houden vergadering van het be stuur van het algemeen Belgisch vakverbond, is een communique uitgegeven, waarin wordt ver klaard, dat het A.B.V.V. van oor deel ls, dat de stijging van het indexcijfer der kleinhandelsprijzen in September tot 391.6 (einde Juli 370.3) een aanpassing der lonen en salarissen dringend noodzake lijk maakt. Het A.B.V.V. is van oordeel dat deze stijging van het indexcijfer de vaststelling van het minimumloon op f 16.89 per uur en een algemene verhoging der lonen en salarissen met 5 procent rechtvaardigt. Het bestuur van het A.B.V.V. is verder van oordeel, dat rede lijke maximumprijzen dienen te worden vastgesteld voor de grond stoffen en de voornaamste koop waren. Officiële Publicatiën Ontheffing Bouwverordening. B. en W. van Middelburg, brengen ter openbare kennis, dat door J. Roodenburgh q.q. te Amsterdam ontheffing is verzocht van de bepalingen van art. 14 lid 1 en art. 26 lid 1 der bouwverordening voor het herbouwen van een pand aan de Gravenstraat. Het verzoek ligt voor een ieder ter in zage ter gemeente-secretarie 2e afdeling van 2 t.m. 16 October 1950. Drankwet. B. en W. van Middelburg, brengen ter openbare kennis, dat door A. A. Triou, wonende te Scbocmdijke, domicilie kiezen de te Middelburg, Vlissings Wagenplein 14, een verzoek is ingediend om een ver lof A voor de beneden localiteit van per ceel Vlissings Wagenplein 14. Binnen twee weken na heden, kan een ieder tegen het verlenen van dit verlof bezwaren indienen bij hun College. Ontheffing Bouwverordening. B. en W. van Middelburg, brengen ter openbare kennis, dat door J. B. van Wuijckhuijse q.q. te Middelburg ontheffing is verzocht van de bepalingen van art. 14 sub 1 en art. 26 sub 1 der Bouwver ordening voor een te bouwen pand aan de Lange Delft. Het verzoek ligt voor een ieder ter inzage ter gpmeente-secretarie 2e afdeling van 2 t.m. 16 October 1950. SCHEEPSTIJDINGEN GROTE VAART. AALSUM 3 te Boulogne. ALDERAMIN 3 van Bordeaux naar Dakar. AMSTEL- STAD 4 te Semarang. BENGKALIS pass. 3 Gibraltar. BEVERWIJK pass. 3 Wight. BLOEMFONTEIN 3 dwars Oporto. BOS KOOP 3 van Madeira naar Laguaira. CALTEX LEIDEN (t.) pass. 3 Kp. Bon. CALTEX THE HAGUE (t.) pass. 3 Kp. Bon. CELEBES 3 van Southampton naar Plymouth. CHAMA (t.) 3 van Yarrow naar Curacao. CLAVELLA (t.) 3 van Abadan naar Beiroeth. CORILLA pass. 3 Golf van Otranto. CORYDA (t.) pass. 3 Socotra. HECTOR 3 van Piraeus naar Volos. HERSILIA 3 van Antwerpen naar R'dam. JAVA 4 te Djakarta. JOBS HAVEN pass. 3 Kp. Verde. JOHAN VAN OLDENBARNEVELT 4 te Fremantle. KERTOSONO 3 van Belawan naar Port Soedan. KOTA AGOENG 3 te Port Said. LEOPOLDSKERK 3 te Abadan. LEU- VEKERK pass. 3 Kp. St. Vincent. LIE VE VROUWEICERK 3 van Bahrein naar Rastanura. LOENERKERK 3 te Genua. LOPPERSUM pass. 3 Ouessant. LUT- TERKERK pass. 3 Finisterre. MAAS- KERK 3 van Plymouth naar Le Havre. MARISA (t.) 3 van Balikpapan naar Sydney. MENTOR 3 van Algiers naar Alexandrië. METULA (t.) 4 te R'dam. NIGERSTROOM 3 te Matadi. ONDINA (t.) 4 te Suez. POELAULAUT pass. 3 Kp. Bougaroni. PRINS WILLEM Hl pass. 3 Landsend. RIDDERKERK 3 van East Londen naar Port Elizabeth. ROE PAT 3 dwars Oporto. RUYS 3 van Kaapstad naar Buenos Aires. STAD ARNHEM pass. 3 Guernsney. STAD MAASTRICHT 4 te Vlaardingen. STAD SCHIEDAM 3 te Genua. STAD VLAAR DINGEN 3 te Narvik. STRAAT MA- LAKKA 3 van Singapore naar Penang. STREEFKERK pass. 3 Bizerta. TABIAN 4 te Djeddah. COTTICA 4 te A'dam. MACUBA (t.) 3 in Rode Zee. MIRZA (t.) pass. 1 Thursday Eil- NAPOLI 3 200 ra. O.Z.O. Minicoy. NEW AUSTRA LIË 29 van Fremantle naar Djakarta. OMALA (t.) 1 van Colombo naar Miri. PERNA (t.) 30 van Abadan naar Co lombo. PHRONTIS 1 te Penang. SA- RANG AN 3 te Madras. WELTEVRE DEN 3 van Suez naar R'dam. AAGTE- DIJK 4 te Antwerpen. ALTAIR 3 van Vitoria naar Bahia. CALTEX DELFT (t.) 4 dwars Kp. Fartak. ESSO DEN HAAG (t.) 3 van Aruba naar Pernis. LAURENSKERK 4 van Port Said naar Genua. LEKHAVEN pass. 3 Kp. St. Vincent. NESTOR pass. 4 Finisterre. SOESTDIJK 2 te Mobile. STAD BREDA 4 te Antwerpen. STAD DORDRECHT 3 te Palermo. TALISSE pass. 3 Finisterre. TERO pass. 4 Finisterre. VENUS 3 van Alexandrië naar Latakia. WILLEMSTAD 4 te Antwerpen. ALDABI 4 van R'dam naar Buenos Aires. BOSCHFONTEIN 4 van Daressalaam naar Zanzibar. DELFS- HAVEN 3 dwars Riogrande. GRROTE- 'KERK pass. 3 Kp. St. Vincent. MAPIA 30 te Belawan. PRINS FREDERIK HEN DRIK 2 van Montreal naar Hamburg. PRINS WILLEM V 2 van Chicago naar Montreal. THESEUS 3 te Bari. TITUS 4 te Rotterdam. TROMPENBERG 3 van Charleston naar Le Havre. VULCANUS 2 te Izmir. PASSAGIERS- EN TROEPEN TRANSPORTSCHEPEN OP INDONESIË CHIT RAL 3 te Aden naar Rotterdam. GENERAL C. C. BALLOU pass. 3 Kp. Degata naar Rotterdam. GENERAL S. D. STURGIS 3 400 mijl O.Z.O. Malta naar A'dam. SKAUGUM 29 van Fre mantle naar Djakarta. HAVEN VAN VLISSINGEN. Te Vlissingen aangekomen 3 October: Sleepboot THEEMS van Hoek van Hol land. Van Vlissingen vertrokken 3 October: EUROPA naar Ipswich. ADM. DE RUIJ- TER naar Dublin. PIETER naar zee. Gepasseerd naar Antwerpen 3 October: HERA van Hamburg. STAD BREDA van Karlstad. 4 October: AAGTEDIJK van Rotterdam. WILLEMSTAD van Plymouth. Gepasseerd van Antwerpen 3 October: TOLENKERK naar Dakar. OCEAAN naar Bari. BREEHELLE naar Hamburg. RAPID naar Rotterdam. MIZAR N naar Lissabon. 4 October: HERCILIA naar Rotterdam. <9s?e> q) Op Zondag 8 October js f hopen onze geliefde v Ouders SW. KURVINK en O M. J. KURVINK— HEIJBOER, A /e, hun 25-jarige Echtver- g) S eniging te herdenken. (S ft Dat zij nog lang ge- g) X spaard mogen blijven is de wens van hun doch- 3) ters a JANNIE en NELLIE. Poortvliet, October 1950 <&fS> <as=5> <a?ë> 0#=ë> <as=E> De J.V. op G.G. „De Heere is onze Banier", te Veere, geeft met diep leedwezen kennis van het overlijden van ons aller vriend en medelid ADRIE KASSE, in de bloeiende leeftijd van 21 jaar. Moge God zijn diep bedroefde familie met Zijn vertroostende ge nade nabij zijn, en dit sterven vooi ons allen een aansporing zijn om ons leven in Zijn dienst te besteden. Namens de vereniging: W. KASSE, voorzitter. J. LUIJK, secretaris. Heden nam God tot Zich ons zoontje WOUTER JACOB, in de leeftijd van zeven maanden. P. VAN DER VEEN. J. C. VAN DER VEEN- HONDIUS. Middelburg, 3 Oct. 1950 In ieder Christelijk gezin het Christelijke daqbladl Heden overleed zacht en kalm, mijn echtge noot en vader, behuwd- en grootvader MATTHEUS MARIJS, in de ouderdom van 74 jaar. Uit aller naam: J. MARIJS—ROELSE. en kinderen. Biggekerke 3 Oct. 1950 A. v. d. HAGE P. v. d. HAGE—MAAS, betuigen, mede namens de kinderen, allen hartelijk dank voor.de zeer grote be langstelling bij hun 50-jarig huwelijk ondervonden. Domburg, October 1950. Noordstraat E 199. Voor de zeer vele blijken van deelneming, zowel van hier als uit onze vorige woon plaats ons betoond na het overlijden van ons innig ge liefd zoontje en broertje PIETER, zeggen wij langs deze weg onze oprechte dank. L. v. GOUDSWAARD. J. v. GOUDSWAARD— ZWEMER. Grijpskerke, October 1950. Middelburgseweg 53. en wij maken van ELKE TAART Banketbakkerij-Tearoom M. H. DE VOS, Nieuwe Burg - Middelburg - Tel. 2791 (K 1180) Wensen en verlangens ten aanzien van de inhoud onzer courant, worden gaarne bij onze hoofdredactie ingewacht. tijdens *de Goese WINKELWEEK i) Heerlijke Patate Frites Croquetten - Warme Worstjes Koffie en Thee met gebak Slagroombekers IJs met slagroom Soep van de dag Biefstuk, enz. enz. Beleefd aanbevelend, P VAN DE VISSE Er is extra voor gezorgd dames en herenI Een overweldigende keus prima kwa- liteits-artikelen zoals u van ons gewoon bent, wachten op u in onze zaak. Zeer velen kochten reeds een pracht Profiteert óók, nu nog tegen oude prijs gaan. U weet bij ons geen seriegoed. GEMEENTE NIEUW EN ST. JOOSLAND Sollicitanten worden opge roepen voor de betrekking van Jaarwedde 2208.tot 2808.(5 eenj. verhogin gen) excl. 5 Diplomatoe lagen max. 216.Bekend heid met het decimale regi stratuurstelsel der Ver. v. Ned. Gemeenten vereist. Di ploma G.A.I. strekt tot aan beveling. Diensttijd in an dere gemeenten kan mede tellen voor per. verh. Desgewenst woning be schikbaar. Eigenhandig ge schreven sollicitaties binnen 10 dagen na verschijning van dit blad aan de burge meester. Voor een nieuw naar Ook namens mijn kinde ren, behuwd- en kleinkinde ren, mijn hartelijke dank voor de vele gelukwensen en blijken van belangstelling ondervonden op mijn 75e ge boortedag. D. SMALLEGANGE. Biezelinge, Nw Kerkstraat. Wie is er genegen mij te helpen aan WERK op de baan. Motor aanwezig. Brieven onder No. A 3026, bureau van dit blad, Goes. Uw reis haalt u er dubbel uit, door te kopen bij Voorstad 23 GOES Plaatst ook Uw familie. berichten in ^ns blad. SCHORTENSTOFFEN geheel nieuw assortiment in moderne dessins en tinten 80 cm breed en wasecht, per meter JAPONSTOFFEN in diverse modetinten 130 cm breed, wollen kwaliteiten vanaf MANTELSTOFFEN in fraaie sortering 140 cm breed diverse modetinten en dessins vanaf WOLLEN TWEKA ONDERJURKEN in diverse tinten en modellen thans nog zeer voordelig vanaf HEREN PYAMA'S prima gestreept flanel, goede pasvorm 14,98 en afwerking alle maten Ga eerst eens kijken bij OPRIL GROTE MORKT 13 GOES Winkelweek-bonnen Telefoon 2687 Telefoon 2687 SUNLIGHT Het ideaal van vele dames is een te bezitten. Komt U vrijblijvend onze collectie BLEYLE japonnen en DEUX-PIÈCES in zien. Lange Vorsfsfraat 42-44-54 Telefoon 2712 ÖX& Uw- $amW-tchufaju-eAfo en visitekaartjes worden vlug en netjes klaargemaakt bij Lange Vorststraat 88 - Goes ABONNEERT U OF DIT BLAD GOE5 TELEFOON 2447 KLOKSTRAAT 21 FLANELLEN NACHTHEMDEN 19,35) 110,65) 110,95) 112,89 KATOENEN NACHTHEMDEN f 9,95 ZIJDEN NACHTHEMDEN f 9,95) 1 13,95 INTERLOCK NACHTHEMDEN 1 15,95

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 5