v Kon. Mij „De Schelde" bestaat 75 jaar Wat groeide uit de ideën van Tideman en de energie van Arie Smit Smit: verpersoonlijking van durf, energie en kunde. SOCIALE WETGEVING. Gauw en Grondig O Shampodor Ml'' Margery Lovell Zeeuws cMefiJUi FUNDAMENT VAN VLISSINGENS WELVAART Vlissingen groeide van van 9.000 tot 23.000 inwoners. LAXE ER-AKKERTJES Een naam, die een begrip werd in heel de wereld. Werfje fe Kinderdijk basis van vele grote ondernemingen. ZWARTKOP fe Echtgenote van Commissaris der Koningin zette Burgemeester van Goes „op de foto". De Kinderbijslaglijst. Koffie is duur geworden, Donderdag 5 October 1950 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD Pagina 1 Vllssingen herdenkt dit jaar verscheidene jubilea. De voornaamste vatf alle is het 75-jarlg be staan van de N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde", dat Zaterdag 6 October herdacht wordt; tonder veel fanfares overigens. Wanneer men wil weten van welk een enorme betekenis „De Schelde" voor Vllssingen geweest is, moet men zich trachten voor te stellen, hoe het 75 jaar ge leden met Vllssingen, ja met heel Zeeland was gesteld. In de eerste helft van de negentiende eeuw had Zeeland zijn voorspoed vrijwel geheel verloren zien gaan, door verzanding van havens en waterwegen en doordat handel en nijverheid zich meer op Holland gingen orienteren. Maar dank zij de mannen, die van «aanpakken en doorzetten wisten en de verlopen marinewerf deden uitgroeien tot een bedrijf van wereldformaat, is Vllssingen in 75 jaar gegroeid van een plaatsje met 9000, tot een stad met rond 23.000 inwoners. Neen, het Vlissingen van om- itreeks 1875 leek, economisch ge zien, in de verste verte niet op de stad van thans. De Schelde- atad was in verval geraakt, zoals trouwens heel Zeeland en slechts krachtige middelen konden nieu we perspectieven openen. Napo leon verplaatste in 1809 het Ma rine-etablissement naar Vlissin gen in de hoop de stad nieuwe voorspoed te kunnen bezorgen, het legde echter geen gewicht in de schaal. Er moest eerst een kanaal door Walcheren gegraven worden, een spoorlijn aangelegd en een stoom vaartmaatschappij „Zeeland" op gericht worden eer de groei van Vlissingen kon beginnen. Toen in 1869 de marinewerf op geheven werd en de „Directie der Marine" met de vele hoge offi cieren en manschappen Vlissin gen verlieten, scheen de stad ten ondergang gedoemd. Jarenlang leed de stad 'n kwijnend bestaan, totdat er twee mensen kwamen, die de fundering zouden leggen voor nieuwe welvaart. Het waren de hoofdingenieur der Marine te Vlissingelf* de heer- B. J. Tide man en de Slikkerveerse scheeps bouwer Arie Smit. Mislukte poging. Tideman was een buitengewoon knap man. In Vlissingen werd al vroeg zijn bekwaamheid erkend, door hem tot lid van de gemeen teraad te kiezen. Als 31-jarig jongmens heeft deze in 1865 een brochure uit gegeven, waarin hij een denk beeld opperde om te Vlissingen een dergelijke grote werf te stichten. Het benodigde kapitaal schatte hij op tien millioen gulden. Tideman ging onmiddellijk aan 't werk om dit kapitaal bijeen te brengen en stond dus niet stil bij het woord alleen. Hij polste de bankwereld en heeft 11 Septem ber 1865 aan de regering in een uitvoerig request een concessie gevraagd. Het is hem evenwel niet gelukt en mede daardoor werd niet Tideman, maar Arie Smit uiteindelijk de stichter van een der bloeiendste scheepswer ven in Nederland. Dus geen werf in Vlissingen. Toch scheen het beter te gaan voor de Zeeuwse handel en nij verheid. De Zeeuwse spoorweg werd aangelegd, het kanaal door Walcheren werd gegraven, men begon in Vlissingen een voor die tijd zeer groots opgezette haven aan te leggen, die in 1873 door de Koning feestelijk werd geopend. En het was bij die gelegenheid, dat Tideman (inmiddels van Vlis singen overgeplaatst naar de werf te Amsterdam) Koning Willem III wist te overtuigen van de wenselijkheid om de werf van de marine, die in Vlissingen toch ongebruikt lag, aan 'n particulier af te staan voor het bouwen van nieuwe schepen. De Koning droeg aan Tideman op om na te gaan, of er bij par ticulieren wel belangstelling be stond voor de failliete boedel in Vlissingen. Ingez mededeling, advert.) imtiuie&jft Arie Smit kwam. Juist in die dagen kwam Arie Smit uit Slikkerveer in Vlissin gen. Smit voelde wel voor over name van de oude marinewerf. En Tideman begon hoop te krij gen, dat de werf en Vlissingen zouden herleven! In October 1873 gingen zij bij Koning Willem UI op audiëntie en de Koning stemde in met het denkbeeld, dat Arie Smit de Vlis- slngse werf weer in bedrijf zou brengen. Twee jaar zijn er toen voorbij gegaan met onderhandelingen tussen Arie Smit en de Staat der Nederlanden. Al was de oude ma rinewerf 'n failliete boedel, daar? om deed de Staat er nog niet ge makkelijk afstand van. Op 8 October 1875 werd de op- richtingsacte gepasseerd van „De Schelde", scheepsbouw- en werk- tuigenfabriek. Tot directeur werd benoemd de heer J. van Raalte. Commissaris sen werden de heren Arie Smit, Slikkerveer; J. Rensburg en G. S. Pieters, Rotterdam; mr J. P. L. Buteux, griffier der Staten van Zeeland te Middelburg en F. Wi- baut te Vlissingen. Tideman bleef dus verder op de achtergrond. Niettemin beantwoordde het begin allerminst aan hetgeen Ti deman er zich van had voorge steld. Het kapitaal bedroeg slechts f 200.000 en de terreinen besloegen slechts 4 H.A. Het eerste schip. Het eerste schip was ook al niets geweldigs: een viskotter, „De Zeeuw" genaamd, was bouw- nummer 1. Voortdurend is „De Schelde" gegroeid, hoe groot ook met name in de eerste twintig jaren de moeilijkheden soms wa ren en met hoeveel vuur Arie Smit ook moest vechten voor het plaatsen van Nederlandse orders bij Nederlandse werven. Gestadig groeide het aantal ar beiders en ambtenaren: 20 in 1875, 200 in 1876, 850 in 1890, 1400 In 1905, 2312 in 1920, 4184 in 1949! Gestadig groeide ook het bedrag van lonen en salarissen. Van f 75.000 in 1876 tot t 3.647.000 in 1920 en f 10.607.000 in 1949! In 1879, vier jaar na de op richting, kwam de Koninklijke Marine met de eerste opdracht voor een Nederlandse oorlogs bodem. Het was een spartorpedo- boot, die In 1896 gevolgd werd door een pantserschip, de „Evert- sen", en in 1898 door een kruiser, de „Zeeland". In 1905 bouwde „De Schelde" op eigen initiatief een onderzee- (Inaez. mededeling, advert.) werken teoen verstopping boot, de „Luctor et Emergo", die in 1906 door de Koninklijke Ma rine werd overgenomen en in het jaar 1906 kwam ook de eerstè grote torpedoboot gereed, de G 1. In 1909 werden voor het eerst door „De Schelde" torpedoboot- jagers .afgeleverd en talrijke op drachten voor de Nederlandse marine zijn daarna nog gevolgd. In 1882 werden de eerste schepen gebouwd voor de „Roterdamse Lloyd", namelijk de „Batavia" en de „Soerabaja", terwijl de Maat schappij „Nederland" in 1896 voor het eerst een order voor een mail schip in Nederland plaatste. Hier een overzicht van hetgeen in de 75 jaren door „De Schelde" is ge bouwd en afgeleverd: Passagiersschepen 55 Vrachtschepen 45 Kleinere- en binnenvaar tuigen 69 Marine en gouvernements schepen 76 Ombouw schepen4 Scheeps- en landmachines 760 Scheeps- en landketels 1450 Constructiewerken 120 Koelinstallaties voor schepen en koelhuizen 85 Ook de werf en de fabrieken hebben voortdurend uitbreiding ondergaan. Besloeg de in 1875 opgerichte werf met inbegrip van de machinefabriek een terrein van 4 HA., thans beslaat het Scheldecomplex niet minder dan 41 H.A.I Uitbreidingen. Op 1 Juni 1880 brandde de oude machinefabriek volkomen af. Er werd een nieuwe voor in de plaats gebouwd, modern, veel groter dan de oude, aangepast aan de eisen des tijds. Desondanks waren reeds in de eerstvolgende jaren nieuwe uitbreidingen nodig. En intussen werden er bovendien bijgebouwd: 'n timmerfabriek, een electrische centrale, een nieuw kantoorge bouw, terwijl op het Eiland ter reinen werden verkregen voor verdere uitbreidingen. De sluizen werden te klein en het werd noodzakelijk, dat de re gering een nieuwe sluis bouwde. Dit geschiedde in 1927. In 1939 kwam het Eilanddok tot stand. Naast dit dok werden drie nieu we hellingen gebouwd, alle over dekt, die in de tweede wereldoor log geheel werden verwoest, maar thans hersteld zijn. Als Tideman dat alles eens had kunnen zien De jaren 1940—1945 waren uiteraard jaren van stilstand. Het zijn zware jaren geweest. Ernstige verwoestingen werden in het be drijf aangericht, er werd een schade veroorzaakt van vele mil- lioenen guldens. Thans is de schade hersteld en dat er na de bevrijding gewerkt is blijkt wel uit het volgende overzicht. De „Willem Ruys" (Kon. Rott. Lloyd), de „Borneo" (St. Mij Ne derland), de „Wain'gapoe" (Kon. Pake tv. Mij), de „Carbet" en de „Carimaré" (vrachtschepen voor de Comp. Gén. Transatlantique) en de Zeeuwse veerboten „Konin gin Juliana" en de „Prins Bern- hard" werden nieuw gebouwd. De „Koningin Emma" en de „Prinses Beatrix" (Stoomv. Mij Zeeland), de „Indrapoera" (Kon. Rott. Lloyd), de „Jagersfontein" (Ver. Ned. Scheepsv. Mij) „Stad Breda" (Halcyonlijn), de „Au- stanger" (Noorwegen) en het Franse s.s. „Colombie" (Comp. Gén. Transatlantique) werden volledig omgebouwd of afge maakt. KRONIEK VAN EEN GESLACHT. (Ingez. mededeling, advert) Acht van de tien mannen en vrouwen boven de veertig z(jn vatbaar voor Rheumatische pijnen. Dat komt omdat, als die eerste jeugd achter de rug is, de bloedzuiverende organen allengs trager gaan werken. En zo is het dan de hoogste tijd om regelma tig Kruschen te nemen. De zes minerale zouten van Kruschen hebben een natuurlijke aanspo rende werking op die bloedzui verende organen. Naarmate die nu weer op gang komen, krijgen de onzuiverheden in het bloed geen kans meer zich vast te zet ten en hun slopende werk te doen. Rheumatische pijnen maken cha grijnig, want ze verstoren Uw goede humeur; op de duur zit ge Uzelf en anderen in de weg. Wordt liever weer de oude. Neem Kruschen als een vaste dage lijkse gewoonte. Twee schepen voor België. Bij L. Smit en Zn. te Kinder dijk is deze maand de te water- lating te verwachten van het Casco" van een grote zelfvaren- ed stoomhopperzuiger, de „Ma- tadi", gebouwd voor rekening van het Belgische ministerie van overzeese gebiedsdelen. Dit is een zusterschip van de „Mateba", een schip, dat door Smit reeds werd afgeleverd en een goed ge slaagde proefvaart maakte. De „Matadi", een stoomhop perzuiger van bijna 68 M. lang, vaart op eigen kracht. Hopper- inhoud 800 M3., uitgerust met stoommachine van 1100 pk., de i ketels worden met olie gestookt. Beide schepen zijn vervaar digd voor werk in de Belgische Congo. Hun achternaam is Smit. Hun voornamen zjjn Jan, Kees, Leen- dert, Fop of Arie. Hun stamvader bouwde aan de Kinderdijk tus sen Botterdam en Dordrecht kleine scheepjes voor de rivier-vis vangst en zo nn en dan een beurtvaardertje. Thans zjjn vele grote Nederlandse ondernemingen, die over de gehele wereld bekend zjjn verbonden met de naain Smit: de scheepswerven van J. en K. Smit te Kinderdijk, de werven „Da Noord" en die van J. Smit Czn te Alblasserdam, de electromotorenfabriek Smit te Slikker veer, de E.M.F. te Dordrecht, de Transformatorenfabriek Smit te Nijmegen, de werf van P. Smit te Rotterdam, de beroemde L. Smit en Co's Sleepdienst te Botterdam en de K.M.S. te Vlissingen. Smit werkte voor China, Zuld-Afrika, Argentinië, Turkije, de Suez-Kanaal Mi), ja voor vrijwel Ieder land ter wereld. ter in ons land zijn naam en zijn werf groeide met de dag. Fop Smit grondlegger. Het was Fop Smit die een ra dersleepboot bouwde en te Helle- voetsluis stationneerde. Dit werd het eerste vaartuig van de later door zijn zoon opgerichte L. Smit en Co's Sleepdienst. Het was Fop Smit die een rederij stichtte voor het verkeer op de grote rivieren en er de raderboten voor bouwde. Het was Fop Smit die met de gewezen zee-officier W. Cores de Vries en Willem Ruys een pakket dienst oprichtte voor het onder houden van de verbindingen tus sen Java en de andere Oost-In dische eilanden. De voorgangster van de K.P.M. was geboren en de eerste schepen werden door Smit gebouwd. Het was Fop Smit die, toen er geen lading was voor zijn zeilschepen, rijst kocht en er mee in de handel ging. En toen de rijstpellers in de Zaanstreek en te Zwijndrecht hem buiten de rijsthandel wilden houden en zijn rijst slecht pelden, brak hij het monopolie van de Zaankanters door zelf een pelmolen te bouwen. Dat alles, dat grote aantal werkplaatsen, werven, rederijen en constructiewerkplaatsen is ontstaan uit het werfje in het dijkdorpje Kinderdijk. Daar had den reeds vele Smitten ais scheepstimmerman gewerkt. De grote bloei begon in 1823. Toen werkte daar Fop Smit, die vier zoons had, Pieter, Jan, Leendert en Fop. De „ouwe" Fop was reeds 46 jaar toen hij eindelijk de kans zag iets anders te bouwen dan klein spul voor de rivier vaart. Het eerste grote stoomschip van Fop Smit, de „Willem 1" werd een succes en al spoedig kwamen er meer opdrachten voor de bouw van raderboten De naam Smit was gevestigd en de werf briedde zich uit. Maar aangezien de wereldzeeën nog beheerst wer den door het zeilschip en niemand Smit zo'n schip liet bouwen, bouwde hij voor eigen rekening een flinke galjoot, geschikt voor de vaart op Brazilië en de Mid dellandse Zee. Zo werd hij van bouwer ook reder en in Rotter dam werd zijn naam bekend. Willem Ruys, de grondlegger van de Rotterdamse Lloyd, liet hem het eerste schip van zijn vloot bouwen en later nog vele andere. Op 46 jarige leeftijd was Fop Smit nog een onbetekend scheepsbouwertje; tien jaar later kende iedere reder en bouwmees- Ingez. mededeling, advert.) r ten v#e\daad Uw haan fl FEUILLETON. door EMILY S. HOLT. 16) -o— 17) o— „Nu", zei hrij beleefd, „we zul len voor het ogenblik maar niet verder doorgaan over die kwes tie, maar begrijp goed, mijn dochter, dat dit boek de vrese lijkste ketterjj bevat! Heeft Broeder Rous dat ook niet ge zegd? Allerlei dwalingen komen er in voor, die door jonge men sen niet te onderscheiden zijn, maar wel door de vaders van de kerk, die ze aan hen, die nede rig en zachtmoedig zjjn, kunnen verklaren." Hij hield op, blijkbaar van me ning, dat hij grote indruk had gemaakt. Op Margery's ant woord had hij helemaal niet ge rekend „Ik weet heel goed, eerwaarde vader", zei ze, „dat ik nog heel jong en onwetend ben; maar ik geloof niet, dat ik te jong ben, om de woorden van Christus te begrijpen. Zegt Hij niet,Zo iemand Gods wil doet, die zal van deze leer erk" oen, of zij uit God is?" Zegt Hij ook niet: „Onderzoekt de Schrif ten?" Tegen wie zegt Hg dat, vader? Tegen de vaders van de kerk? Neen, maar tegen ongelo vige Joden, en niet tegen chris tenen. Zegt Hij daarenboven ook niet: „Hij, die Mij veracht en Mijn woorden niet aanneemt, heeft die hem oordeelt. Hat woord, dat Ik tot hem gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage"? Hoe kan ik nu het woord leren kennen, dat mij zal oordelen, eerwaarde vader, als ik het niet lees? Zijn woord verachten, dat doen wij toch ze ker, als wij het veronachtzamen. Hoe kan u daarenboven zeggen, dat dit boek ketterij, en verkeer de leer bevat! Zou Christus, de Zoon van God, een verkeerde leer kunnen onderwijzen? Doet God kwaad? Zal God hen be driegen, die naar Zijn waarheid vragen? Neen, Vader, ik geloof, dat u niet ten volle beseft, wat u gezegd heeft; want Hij onze Heer, is de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Hem." De Abt was sprakeloos. Zwij gend keek hij Lord Marnell aan. „Nu ziet u, eerwaarde vader", zei Lord Marnell knorrig, „hoe dit boek haar geest al bedorven heeft. Noem je het een klein kwaad, Madge, dat jij je leer meester, als hij je wil onderrich ten, durft tegenspreken, met woorden uit een boek? Schaam je je niet?" ,Neen, ik schaam mij er hele maal niet voor", antwoordde Margery kalm, „want de eer waarde vader leert mij de woor den van mensen, en de woorden uit mijn boek zijn de woorden van Christus; en als het komt tot een strijd tussen Christus en de mensen, is er geen twijfel, wie de overwinnaar zal zijn." De Abt zat haar nog steeds zwijgend aan te staren. Haar ge zichtje gewoonlijk zo kalm en bleek, werd terwijl zij sprak, ge heel verhelderd, maar met een licht, dat niet van deze aarde was; en hij kon het niet begrij pen. Haar optreden, zo rustig, en toch zo beslist, zo vriendelijk, maar toch zo weinig bevredi gend, was hem een raadseL Hij zag alleen het omhulsel en kon niet ontdekken, waarin haar grote kracht lag. „Lord Marnell", zei hij versla gen, „ik zou u wel even afzon derlijk willen spreken. Wil u ons daartoe vergunning geven, Lady Marnell?" Margery stond op, boog en verliet meteen het vertrek, maar zij nam haar boek mee, en nie mand belette haar, dit te doen. Milord", zei de Abt, toen zij weg was, „ik ben geheel ver bijsterd. Ik weet niet, wat ik met uw vrouw beginnen moet. Het beste zal, dunkt mij zijn, om haar eerst met zachtmoedigheid te behandelen; en als zij geen berouw toont, dan Hij voleindigde de zin niet, maar Lord Marnell begreep hem. HOOFDSTUK IV. Bericht van huis. Het was een prachtige heldere avond. De maan schoot haar zil veren stralen uit over de verla ten stille straten van Londen, en bij haar licht kon men een man in reistenue onderscheiden, die langzaam voortliep door Fleet- street, en alle huizen aankeek, alsof hij niet precies wist, waar hij wezen moest. In de reiziger herkennen wij Richard Pynson, hoewel hij er veel ouder uitziet, dan toen wij hem het laatst ontmoetten. Opeens blijft hij staan en kijkt nqar boven. Uit een erker vlak boven zijn hoofd, bereikt hem het geluid van een zachte stem, die een bekend Latijns lied zingt. Hij twijfelt niet langer, wat betreft het huls, maar klopt met een aan de poort. In de stem van Margery Lovell zou hij zich nooit kunnen vergissen. De oude por tier, half in slaap, kwam naar de poort en riep, alsof hij een schildwacht was: „Werda!" „Een vriend, een bode van me vrouw Lovell, die graag een ogenblik Lady Marnell zou wil len spreken." Zodra de portier de naam Lo vell hoorde, gooide hij de poort open en zei: „Komt u binnen." (Wordt vervolgd.) Op 88-jarige leeftijd overleed Fop Smit als een rijk en algemeen be kend man. Energie en durf. Zijn zoons zetten het werk van hun ondernemende vader voort en die werden weer opgevolgd door hun zoons. En al deze man nen met de goede oude familie namen van Jan, Kees, Fop, Leen dert en Arie, hadden dezelfde energie en durf als hun grote voorganger. Toen men' in Amsterdam en Rotterdam nog met petroleum- en gaslampen zijn ogen verknoei de gloeiden in Kinderdijk reeds electrische lampen gevoed door 'n centrale, die door een Smit was gebouwd. Alleen was de centrale nog niet bijzonder sterk en iedereen in Kinderdijk wist 'c avonds, wan neer Jan Sm.it die om zijn lichaamsgewicht ter onderschei ding van gelijknamige neven „Dikke Jan" werd genoemd naar boven naar zijn slaapkamer ging. Want „Dikke Jan" bezat de eerste lift in ons land en die had zoveel stroom nodig dat dan overal het licht uitging! Een der eerste telefoontoestel len welke Bell in Europa verkocht ging naar een Jan Smit, die het ding cadeau gaf aan zijn twee neven Jan en Kees, die ieder een werf hadden; de een te Kinder dijk de ander in Krimpen aan de Lek. Als de twee broers iets van elkaar moesten weten, ging een kantoorbediende met een bootje de rivier over. „Het is veel ge makkelijker wanneer jullie een telefoon hebben", zei oom Jan. Jan en Kees legden met behulp van neef Willem, die in Slikker veer een fabriek voor electrische apparaten had, een kabel door de rivier en spaarden veel tijd uit. Tientallen jaren later kwam de Strijd tegen T.B.C. in Zeeland begonnen. Zes en tachtig procent van Goese bevolking meldde zich voor onderzoek. De strijd tegen volksvijand no. 1, de T.B.C., is gisteren in Goes begonnen. In één der zalen van het Schuttershof heeft de echt genote van de Commissaris van de Koningin, mevr. de Casembroot V. d. Feltz, door een druk-op-de-knop haar hulp verleend bij het maken van de eerste foto. Degene, die liet eerst „voor de lens" kwam, was de burgemeester van Goes, mr W. C. ten Kate, tevens voorzitter van de commissie, die zich te Goes met het voorbereidend werk beeft belust. Dr H. Doeleman, arts te Goes, sprak een woord van welkom tot de aanwezigen, onder wie ook dr J. R. v. d. Borgh, Geneeskundig inspecteur voor Zeeland, de heer A. Buijs, wethouder van Goes en de gemeentesecretaris, de heer B. Burger. Een speciaal woord richtte hij tot mevr. de Casembroot, die, omdat haar echtgenoot wegens ziekte niet aanwezig kon zijn, zo bereidwillig was geweest de officiële opening te verrichten. Spreker hoopte, dat de gehele Zeeuwse bevolking, niemand uit gezonderd aan dit onderzoek zal meewerken. Ook Mevr. de Casembroot, die Couponboekjes voor zieken fondspremie worden in prijs verhoogd. Van de zijde van de zieken fondsraad wordt medegedeeld binnenkort zullen voor de premie der verplichte ziekenfondsverze kering couponboekjes worden verkrijgbaar gesteld, waarvan de prijs, vergeleken bij die van de tegenwoordige couponboekjes, verdubbeld. Met nadruk wordt er de aandacht op gevestigd, dat dit geen premieverhoging betekent, Het bedrag, dat de werkgevers voor een couponboekje betalen, is een voorschot op de door hen te betalen premie. Dat bedrag wordt in mindering gebraent op hetgeen de werkgevers op een later tijd stip aan de Raad van Arbeid of de bedrijfsvereniging, waarbij zij zijn aangesloten, aan premie voor de verplicme ziekenfondsverzeke ring hebben te voldoen. De nieuwe couponboekjes welke ook een ander model zullen hebben worden niet alle op één tijdstip, maar geleidelijk in om loop gebracht. Waar nog een voorraad van bepaalde series boekjes van het oude model aan wezig is, zal deze eerst worden uitverkocht. Van 1 Januari 1951 af zullen echter uitsluitend cou ponboekjes van het nieuwe model verkrijgbaar zijn. P.T.T., die het monopolie van het telefoonverkeer bezat tot de ontdekking dat de twee Smitten elkaar interiocaal belden zonder er een cent voor te betalen! Leeuw van Vlaanderen. Van Kinderdijk zwermden de Smitten uit naar andere plaatsen in Nederland.. Arie Smit vestigde zich in Vlissingen, waar hij de verlopen marinewerf overnam. Het werfje werd een grote werf: de Koninklijke Maatschappij „De Schelde" en een Arie Smit is er directeur. De oude Arie Smit, die als velé) Smitten ook een uitstekend di plomaat was/%i om zijn krachti ge figuur, zijn tomeloze energie en zijn patriarchale hoofd wel de „Leeuw van Vlaanderen" werd genoemd, kreeg in 1889 het ver zoek burgemeester van Vlissingen te worden. „Goed", zei de leeuw, stak zijn klauw uit en veegde met één slag alle tegenstand en voor ingenomenheid weg, welke de vooruitgang van de stad tegen hield Toen hij negen jaar later aftrad, was Vlissingen gegroeid van 9500 tot 22.5000 inwoners! (Vrij naar „Succes"). Dezer dagen staat de kinder bijslaglijst weer in het middel punt der belangstelling. Vorige week was de laatste van een ka lenderkwartaal en deze week de eerste van een nieuw kalender kwartaal. Deze week dienen de kinderbijslaglijsten van het ver streken kwartaal te worden in gezonden. Meer dan 600.000 ge zinshoofden krijgen dan een taak te vervullen. Wie deze taak ver waarloost, ondervindt daar zelf de onaangename gevolgen van. Want men ontvangt geen uitke ring. Is men te laat met inzen den, dan werkt dat ook vertra gend op de uitkering. Er zijn heel wat arbeiders, die een uitgesproken tegenzin tegen de -kinderbijslaglijst hebben en desondanks toch vlot geholpen willen worden. Die deze lijst zien als eea kinderlijk examen op hun correctheid en zorgyuldig- heid. Die zich stoten aan de uit drukkingen, moeten, niet mogen en dienen. De woorden moeten en moet komen op iedere lijst zevenmaal voor. Ja, ja, er moet heel wat voor gedaan worden om in 't bezit van de bijzondere postwissel te komen. Laten we de lijst eens nader bekijken. Bekijken is eigenlijk het goede woord niet. Grondig lezen is be ter, want geen der 27 vragen mag onbeantwoord ^lijven. Maar dit is nog maar een on derdeel van al het werk. Iedere lijst moet verder een nauwkeu rige opgave bevatten van de na men en adressen van de werk gevers, bij wie men werkte, het aantal dagen, waarop werd ge werkt en het loon, dat werd ont vangen. Bovendien moet men dan nog opgeven, bij welk or gaan de werkgever voor de uit voering der kinderbijslagwet is aangesloten en onder welk num mer en tenslotte wordt dan nog een handtekening voor accoord- verklaring van de werkgever gevraagd. Het is te begrijpen, dat heel wat arbeiders hier weinig van terechtbrengen. Een soort aan geboren slordigheid doet hun pas naar de kinderbijslaglijst grijpen als anderen de centen al op zak hebben. Het wekelijks noteren der gewerkte dagen met het ont vangen loon wordt achterwege gelaten. Da handtekening van de werkgever wordt lAbak pas ge vraagd, als men er weken gelo den ontslagen werd. En steeds is men achter, stelt men uit, ver gist men zich, enz., met het ge volg, dat moeder de vrouw de zo dringend nodige kinderbijslag niet ontvangt. En dat men gaat moppeien op het uitvoerings orgaan dat maar niet uitbetaait. Terwijl de fout volstrekt bij zichzelf gezocht moet worden. Het grootste gedeelte der ar beiders is evenwel van ander hout gesneden. Die zorgen, dat de eerste dagen van het nieuwe kalenderkwartaal de lijsten keu rig en volledig ingevuld zijn verzonden. Die weten, dat zij dan na 2 of 3 weken het bedrag van deze spaarregeling in huis kunnen hebben. Want de kwar- taalsgewijze uitkering der kin derbijslag werkt als een zeer ge waardeerde spaarregeling voor bizondere uitgaven. Het totaal bedrag aan kinderbijslag, dat ieder kwartaal op deze wijze in de gezinnen komt, gaat de veer tig millioen te boven en is van zeer grote betekenis. Dezer dagen is de wetswijzi ging afgekondigd, die diverse wijzigingen bevat van de be staande Kinderbijslagwet. Deze herziening is aangeduid als een zuiver technische, doch is ingrij pend genoeg om in een volgend artikel te behandelen. vervolgens het woord voerde, wees op de noodzaak dat nie mand mag achterblijven. BEVREDIGE D RESULTAAT. Dr van Joost, de derde T.B.C.- arts, die zich speciaal met dit on derzoek belast, toonde zich tevre den over de medewerking die men in Goes ondervindt bij de bevol king. Zes en tachtig heeft zich voor het onderzoek opgegeven. Hij was er echter zeker van, dat van de resterende 14 waar van velen kortelings geloden zijn onderzocht, degenen, die nog twij felen, zich alsnog zullen opgeven. Hierna kon het onderzoek be ginnen en trok burgemeester Ten Kate welwillend jas en vest uit om in het toestel plaats te nemen. Inmiddels was de schooljeugd gearriveerd' en konden de drie dames, die achter een tafel vol- gestapeld met gereed liggende formulieren, aan de slag gaan. Het maken van de foto gaat zeer eenvoudig. De betrokkene heeft niets anders te doen dan op een klein platform plaats te ne men, waarna het toestel enkele seconden wordt gesloten. In die tijd moet men de adem even in houden en wordt de foto gemaakt. Interessant is, te weten, dat da kaart met de gegevens van de onderzochte direct mee gefoto grafeerd wordt, zodat eventuele vergissingen uitgesloten zijn. (Ingez. mededeling, advert.) *T og nooit hebt U zo- veel voor koffie be taald als U straks gaat doenwant hoe dan óók. Uw kopje koffie wilt U toch niet missen! Nog nooit is het tuut zo- peel belang geweest om de krachtigste en geurigste koffie te kiezen, want U wenst toch zeker wdir voor Uw dure geld! Nog nooit heeft De Gruyter's koffie met 10% korting zoveel voor een huisvrouw betekend, want daardoor betaalt U voor de beste kwaliteit minder dan waór ookl Wat een uiiAomsl in deze tijd! Daarom juist nu met Uw koffiebonnen naar De Gruyter: de koffie-en thee zaak. Breedsprakige vroedschap. Tot de geregeld terugkerenda taken van de journalist behoort het verslaan van gemeenteraads vergaderingen. Al naar gelang de lengte van de agenda en de aard van de daarop voorkomende punten kan zo'n vergadering, bezien vanuit het standpunt van de verslaggever, interessant, ver velend of zelfs taai zijn. De ge meenteraadsvergaderingen in Zierikzee dragen steeds een bij zonder cachet. Vanaf de wanden van de historische raadszaal zien leden van de vroegere Zierik- zeese vroedschap neer. Af en toe meent men een trek van ver wondering, verbazing, schrik en soms ook van verontwaardiging te bespeuren op de eerbied waar dige oude gezichten. De proble men die zij in deze zelfde raads zaal bespraken waren ook wel heel anders van aard dan die waarover de huidige stadsbe stuurders zich het hoofd breken. Het Zierikzee van thans is niet meer het Zierikzee van vroeger. Zierikzee is, ondanks zijn 1100- jarig verleden, vooruitstrevend. Dat blijkt bij meerdere gelegen heden. Ook bij de raadsvergade ringen. Zo komt het geregeld voor, dat groepen leerlingen van het gemeentelijk lyceum de ge meenteraadsvergaderingen be zoeken. De gehele raad fungeert dan als docent in heemkunde. De leerlingen maken van dicht bij kennis met allerlei proble men, de stad betreffende. Dins dagmiddag troffen ze het niet bijzonder. Er zat geen schot in de agenda. De raadsleden namen er i e tijd voor om verschillende problemen eens breedvoerig te bespreken. Toen de scholieren na ruim l'A uur weggingen was de vroedschap nog bezig met punt 2: Ingekomen stukken. Burgemeester Jhr Mr J. Schuur- beque Boeye maakte bij hun ver trek de opmerking: „Ik hoop dat ze veel geleerd hebben". De op merking die een der raadsleden daarop maakte getuigde wel van een heel andere waardering ten opzichte van de verhandelingen in de raad. Hij zei n.l.: „Mis schien hebben ze leren zwam men!" De 15-jarige Henri Hubler ts van de eerste omgang van de Elf» feitoren naar beneden gesprongen, omdat hij een slecht rapport van school had. Hij kwam om het le ven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 3