Ons
j-cttttiJU&falctd
itêrmre
INSCHRIJVINGSFORMULIER
Jtyhotiómen
VOOR MINDER SLANKEN
Hiermee geef ik me op als abonné op het
.ZEEUWSCH DAGBLAD"
betalen
De „barmhartigheid" van het Humanisme
Echt lev-erUv-eAianqeri
Vrijdag 7 JtiH 195C
T ZEEUWSCH WEEKEND
Pagina 4
zijn 42ste psalm in hun hart en
op hun lippen: „Waarom ver
geet Gy mij?"
O! het krankbed kan zo'n
plaats van kwelling des geestes
worden, als Satan bij de lijder,
die lichamelijk toch al zo weinig
weerstand heeft, onophoudelijk
de twijfel aanblaast en hem tot
ongeloofsverzuchtingen aanport.
Let dan op uw Heiland, be
proefde ziel! Ook Hem heeft
Satan zijn demonische strikken
gespannen. Denk eens aan Zijn
lange lijdensweg en de felle aan
vallen van de vorst der duister
nis op de Onschuldige- Telkens
als de mensenmoorder van de
beginne Hem onder helse hoon
zijn vragen voorlegde, zweeg Hij
en antwoordde hem niet één
woord. Zijn geloof in Zijn he
melse zending stond onwrikbaar
vast. Hij wist, dat het Zijn
■Vader was, die "Tem sloeg en
aan Hem hield Hij Zich vast,
al verbergde Deze Zijn aan
gezicht voor Hem om onzentwil.
Standvastig bleef Hij zwijgen,
vasthoudend aan Zijn Vader, die
Hem geen Vader meer wilde
zijn, rustig volbrengend de
grote wil Zijns Gods, hoewel
tegelijk wegzinkend in het van-
God-verworpen-zijn. Daarmee
heeft Hij toen al uw ongeloof,
uw Satan-wél-antwoorden, uw
Satan-half-en-half gelijkgeven
verzoend.
En op grond van die verzoe
ning en voldoening van. Christus
Jezus werd gij gedoopt en deed
gij' belijdenis. Op grond daar
van werd gij ingelijfd in het
lichaam van Christus door het
geloof. Van dat lichaam zijt gij
misschien maar een heel klein
hd, naar uw schatting een niets
waardig lid, maar wat op zich
zélf niets waard is, kan waarde
hebben om en door het geheel,
waarmee het onlosmakelijk is
verbonden.
Denk maar aan uw radio
toestel, dat wellicht bij uw ledi
kant staat. Als ge het uitwendige
van zulk een apparaat bekijkt,
merkt ge, dat het naast lampen
en andere vitale delen, een in
genieuze samenstelling is van
allerlei schroefjes, moertjes,
draadjes, veertjes, klemmetjes,
enz. Op zich zelf hebben al die
dingetjes niet de minste waar
de. Toch zijt gij met het geheel
uiterst voorzichtig en bewaart
ge heel dat mechaniek in een
schoon gepolijste, goed gesloten,
zo mogelijk stofvrije kast, op
dat er met het inwendige voor
al niets kan gebeuren. En dat
toch, terwijl zowel het kleine
ijzeren boutje, als de bijzonder
tere lamp op zich zelf nergens
toe deugen. Al die materialen
ontlenen hun waarde aan de
plaats, die ze als min of meer
belangrijk onderdeel van het
geheel innemen.
Indien zelfs het geringste
onderdeel zou ontbreken, zou
de ontvangst èf gestoord öf ge
heel afgesneden zijn.
Zo is het nu ook met het ge
heel van Gods volk.
De Here bewaart u, dekt u
met zijn beschermende vleuge
len, bewijst u Zijn barmhartig
heid, maar beproeft en loutert
en reinigt u ook, omdat ge lid
van het geheel van Christus'
kerk zijt, in het verbond geboren,
en door het geloof uw Heiland
ingeplant.
En nu kan Satan u wel aan
komen met zijn tartende en
benauwende inblazingen en zeg
gen: „Ziet ge wel, God wil uw
gebed om genezing niet verho
ren omdat gij Hem in uw ge
zonde dagen niet voldoende hebt
gediend", en dan moet uw
consciëntie dat ook wel toestem
men; gij zijt op u zelf ook een
nietswaardige, te gering en te
onheilig, dan dat de Here naar
u zou omzienmaar Hij heeft
u in Zijn welbehagen uw plaats
aangewezen in het geheel van
Gods volk, in het lichaam van
Christus. Op die plaats, die naar
Gods welbehagen op grond van
Christus' verdienste u uit louter
genade schonk, hebt gij u nu
als een gelovig lidmaat van
Christus tot Gods eer te open
baren. Om u daartoe bij de
voortduur te bekwamen, achtte
de Here uw ziekbed noodzakelijk,
dat Hij nu, tegen al uw bidden
in, langer laat voortduren dan
gij zoudt wensen, opdat Hij u
ook door deze loutering en be
proeving make tot een nuttig
instrument in Zijn hand, dat,
met zich-zelf-wegwerpende-oot-
moedigheid leert roemen in de
genade des Heren, ook als dag
aan dag oude lasten blijven
drukken en nieuwe verdrukkin
gen het lijden vermeerderen.
Voor de Nichtjes
Bij het patroontje van Zeeuwsch
Weekend van 23 Juni, pag. 3.
We gaan wel veel praten over
de vaeantie-tijd, maar het kan
ook wel zijn, dat er een paar
echte regendagen tussen komen.
Dan is het.... weertje blijf in
huis. Voor zulke dagen heb ik
hier een handwerkje gegeven.
Veel hoef ik er niet bij te ver
tellen.
Je ziet het patroontje. Elk
blokje betekent een kruisje. Het
is dus een kruissteekpatroontje.
En wat moet je daar nu van
maken? Wel een aardig tasje.
Je begint aan moeder een
stukje gaas te vragen, kies dan
een paar aardige kleurtjes uit
en je kunt gaan werken. Wil je
het tasje heel rrooi maken dan
moet je de ruimte, die open ge
bleven is in het patroon met een
zachte, ons niet te sterk spre
kende kleur invullen. Je kunt
beide kanten van het tasje een
der maken, maar als je het te
veel werk vindt om aan beide
kanten het patroontje uit te tel
len, dan kun je de hele achter
kant alleen maar met die ene
kleur eender invullen. Als je
het hele patroontje hebt over
genomen, vraag je weer eens
aan je moeder of ze een lapje
heeft voor de voering en die
naai je er dan met kleine steek
jes netjes tegen. Kijk dan in je
spaarpot of je geld genoeg hebt
om een ritssluiting te kopen.
Dan moet je moeder of, als je
die hebt, je grote zus maar eens
lief aankijken of zij die rits-slui
ting er in wil naaien, want dat
is nogal een lastig en secuur
werkje. Maar als dat alles goed
gedaan is, hgb je ook een mooi
tasje, dat je zelf kunt gebrui
ken ofook aan een aardig
nichtje cadeau geven op haar
verjaardag.
Je kunt als kleuren voor het
patroon kiezen, rood en zwart
en verder alles met licht grijs
invullen. Heel mooi bruin met
donker geel staat ook goed en
verder met licht geel invullen.
Maar je kunt ook zelf wat be
denken en alleen gebruik ma
ken van de kleurtjes, die je al
hebt.
Nu, ik hoop, dat jullie niet
veel gelegenheid krijgen om het
in deze vacantie te doen, door
dat het steeds zulk mooi weer
is. Dan bewaar je het patroon
maar voor de kerstvacantie,
maar.we weten het wel, het
regent nogal eens in ons land.
Hoor ik nog eens wie het ge
maakt heeft?
Dag allemaal.
Pe7 om het daarna op g6 te
brengen waar het beter dienst
doet.)
Correspondentie uitsluitend te richten aan:
J. Joosse, Eigenhaardstraat 6. Middelburg.
Hier twee partijen uit Pro
motiewedstrijden. De eerste uit de
wedstrijd Hoofdklasse K.N.S.B.,
de Pion (Eindhoven)Terneu-
zen, waarin Zwart te veel heb
ben wil en het deksel op zijn
neus krijgt. Een kort eenzijdig
partijtje. Het tweede is uit de
wedstrijd Middelburg II-Kapelle
voor de Z.S.B. Ie klasse, waar
in Wit door een K.-aanval het
spel besloot.
Eerste partij.
Wit:
M. J. Quakkelaar (Terneuzen).
Zwart: H. Verberne (de Pion).
Siciliaanse partij.
1. e2-e4 c7-c5
2. Pgl-f3 e7-e6
(Een afwijking, die niet veel
goeds heeft opgeleverd. Pc6 of
d6 wordt hier meestal gespeeld.)
3. d2-d4 c5xd4
4. Pf3xd4 Pg8-f6
5. Pbl-c3 Lf8-b4
6. e4-e5 Pf6-e4
(te verkiezen was Pd5)
7. Ddl-g4
(het spel gaat beginnen.
7Dd8-a5
(op Lc3t volgt bc3; Pc3; Dg7;
Tf8; Lh6 enz. Op Pc3 kan ook
Dg7 volgen, b.v. Pc3; Dg7; Pd5f;
c3, enz.).
8. Dg4xe4 Lb4xc3t
9. b2xc3 Da5xc3t
10. Kel-dl! Dc3xal
Diagram 1.
(Zwart is nu uitgespeeld en de
Dame moet nu machteloos toe
zien hoe of het spel verloren
gaat). (Zie diagram I.)
11. Pd4-b5 Ke8-d8
12. c2-c3
(sluit de diagonaal).
12Dalxa2
13. De4-h4t f7-f6
(wat anders?)
14. e5xf6 Da2-d5f
15. Kdl-c2 Dd5-a2t
16. Lcl-b2 Kd8-e8
17. Pb5-d6t Ke8-f8
18. f6xg7t
en Zwart gaf op. Er volgt mat
in 3 of 4 zetten. Wie zoekt het??
Tweede partij.
Wit: H. P. Swets (Middelburg).
Zwart: A. Cabboort (Kapelle).
Colle-systeem.
1. d2-d4 d7-d5
2 Pgl-f3 Pb8-c6
(deze zet is niet direct fout,
maar beter is hier toch Pf6 en
het bPaard op d7. Nu blijft de
c-pion achter).
3. e2-e3 e7-e6
4. Lfl-d3 Pg8-f6
5. c2-c3 Lf8-d6
6. Pbl-d2 a7-a6
7. 0-0 b7-b5
(Zwart wil wat op de Dame
vleugel beginnen, maar zover
komt het niet. Beter lijkt mij
d5xe4
Pf6xe4
Lc8-d7
ook speelbaar.)
Ld6xe5
Ta8-b8
8. e3-e4
9. Pd2xe4
10. Ld3xe4
(Loper b7 was
11. Pf3-e5
12. d4xe5
13. Ddl-h5
(De Koningsaanval gaat begin
nen.)
13h7-h6
14. Lcl-e3 g7-g6
(Zwart gaat Wit dwingen
een verklaring. Zwart is
goede zetten verlegen.)
15. Le4xg6 f7xg6
16. Dh5xg6t Ke8-f8
(Zie diagram II.)
17. Le3xk6t
(ook Lc5f, Pe7, Df6t, Kg8,
was goed geweest).
17Th8 x h6
18. Dg6Xh6f Kf8-f7
19. Dh6-h7t Kf7-f8
20. Dh7-h8f Kf8-e7
21. Dh8-g7t Ke7-e8
22. Tal-dl!
(Nu dreigt de T erbij te komen
via d3 naar h3.)
22
tot
om
Le7
Pc6-e7
Pe7-f5
Ke8-e7
Ke7-e8
Zwart stukken
Pf5-e7
23. Tdl-d3
24. Dg7-g8t
25. Dg8-h7f
26. Tfl-dl!
(Nu gaat het
kosten.)
26.
(een andere mogelijkheid is er
niet).
27. Dh7-h5f Ke8-f8
28. Td3xd7
en Zwart gaf op.
Diagram.
d c a e i g
Partij stand
QuakkelaarVerberne na de
10de zet van Zwart.
Partystand SwetsCabboort na
de 16de zet van Zwart.
Ik haat de wezens, die heren
zyn en geen mannen.
De grote wereld is een gemas
kerd bal.
Het zijn owze hoogste wensen
die ons beletten gelukkig te zijn
per week
Ik wil per maand
per kwartaal
Naam
Adres
Woonplaats
Invullen en in gesloten enveloppe opzenden aan
„Zeeuwsch Dagblad", Lange Vorststraat 90, Goes.
Ook de minder slanke vrouw gaat
graag goed gekleed. Zij moet ech
ter vooral oppassen niet te strakke
kleding te kiezen, want die zou haar
vormen nog meer accentueren. Be
ter is het, de japon en de mantel
iets ruimer te nemen, ofschoon
weer niet te wijd en vooral glad
met hoogstens een klokkende rok.
De wat gezette vrouw kan meestal
een laag halsje, vierkant of V-vor-
mig, best dragen, omdat ze gevulde
schouders heeft. Bovendien is zo'n
halsje slankkledend De nieuwe
voorjaars- en zomercollecties van
bijna alle grote modehuizen hebben
ditmaal een aantal modellen, wel
ke speciaal geschikt zyn voor de
minder slanke vrouw. Wy beelden
er hierbij een drietal af.
K 3903/8 Een eenvoudige voorjaars-
en zomermantel, speciaal voor gro
te maten. De deelnaden geven een
aardig effect en kleden slank af. De
mantel heeft een plat kraagje en de mouwen krijgen apart opgezette
manchetten. Benodigd voor 124 centimeter bovenwijdte 4.50 me
ter stof van 140 centimeter breedte.
K 3904/8 Heel aardig is deze japon. De schouderstukjes hebben een
aparte garnering, die erg goed staat, doch natuuriyk ook kan worden
weggelaten. De rok heeft enkele plooien, die aan de binnenkant tot
heuphoogte worden ingestikt. Benodigd voor 112 centimeter boven
wijdte 2.75 meter stof van 140 centimeter breedte.
K 3906/8 Simpel is deze blouse. De mouwen zijn gerimpeld aan een
strakke manchet gezet. Het model wordt in de rok gedragen. Benodigd
voor 98 centimeter bovenwijdte 2.25 m. stof van 90 centimeter breedte.
De knippatronen van deze modellen zijn a 0,95 by „Bella" Patronen
Service, Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht, te bestellen.
K 3903/8 is verkrijgbaar voor de bovenwijdten van 108, 116 en 124
cm., K 3904/8 voor 106, 112 en 118 cm. en K 3906/8 voor 98, 106 en
112 cm. bovenwüdte.
behorende bij het
ZEEUWSCH DAGBLAD
van Vrijdag 7 Juli 1950, No. 1608
Exploitantc
Oosterbaan Le Cointre N.V„
Goes
eei/u/scf/
u/eexem
VOOB DE ZONDAG.
Het maandblad voor de Piot
Chr. Reclasserings-vereniging be
vat een hoofdartikel, waarin won
derlijke dingen worden medege
deeld over het moderne gevange
niswezen.
Men weet dat de „moderne"
opvatting van de tegenwoordige
regering er op gericht is het ka
rakter van straf zoveel moge-
hjk aan het gevangenisleven te
onttrekken. De gevangene moet
worden „opgevoed" tot een beter
leven, dat is het doeL
Nu willen wy in dit artikel niet
gaan spreken over de vraag of de
Overheid hier een taak heeft. De
Schrift zegt dat de Overheid ge
steld is om het kwaad te wreken.
Zy draagt het zwaard niet te ver
geefs, tot straf degene die kwaad
doet, zegt Rom. 13. Maar het
strafrechteriyk karakter van het
vonnis, dat in Naam der Koningin,
dat is in Naam van de Overheid
die by de gratie Gods regeert
wordt tegenwoordig geloochend.
De humanistische idee, dat straf
betekent verbetering van de mens
vindt hoe langer hoe meer ingang.
Maar nog eens, dat vraagt mo
menteel niet onze aandacht.
Bovengenoemd maandblad ves
tigt in dit verband de aandacht
op iets anders. Men gaat het tot
de taak van het gevangeniswezen
rekenen; de gedetineerden zoveel
mogeiyk afleiding te bezorgen. Er
wordt aan sport en spel gedaan,
er worden revue's vertoond en
dat alles gaat niet alleen in de
week maar ook op de Zondagen
door.
Het blad schryft: „Vooral jonge
gedetineerden worden hier voor
een moeiiyke keuze geplaatst.
Men moet zich de geestestoestand
van zo'n jonge man indenken. De
keuze te hebben: samen op een
•verbhjfzaal of alleen in de cel de
Zondagmiddag door te brengen of
met gehjken in de vrye natuur
ontspanning te vinden in het
voetbalspel. In het ouderlijk huis
is hem van kindsbeen voorgehou
den zyn Zondag niet op deze wy-
ze te ontheiligen en hier wordt
van 's Rijkswege, (in veel ongun
stiger omstandigheden dan toen
hy nog in het ouderbjk huis ver
keerde), de gelegenheid geboden.
De jonge man is reeds afgeweken
van de weg, welke hem door zyn
ouders werd voorgehouden en
hier wordt hem de gelegenheid
geschonken nog verder van die
weg af te wyken. Een tweede
punt even teer als het eerste
betreft de opvoering en by-
woning van revue's. In veel ge
vallen zal de geest, welke er in
de revue heerst, niet de onze zyn.
Natuurlijk zal de inhoud verant
woord wezen maar dat is nog
iets anders dan dat deze in onze
geest gegeven wordt. Wat blijft
er op deze wijze van de zegening
van de godsdienstoefening over?
De gelegenheid om in stilte het
gebrachte Woord te overden
ken en op zich in te laten wer
ken wordt door zo'n opvoering
weggenomen. Wij vragen: welk
bezwaar is er tegen op een avond
in de week een revue te brengen?
Waarom ook weer van 's Ryks-
wege gelegenheid tot Zondagsont
heiliging gegeven? Een derde
punt is de gelegenheid, welke er
tot het kaartspel wordt geschon
ken. Rondweg gezegd: dit vinden
wy meer dan funest. Wanneer er
één spel is, dat cfe laagste harts
tochten van de mens kan opwek
ken, dan is dit het kaartspel wek
Gelijke bezwaren als wy bij het
voetbalspel naar voren brachten,
gelden ook hier. Gelukkig zhn er
nog weel buisgezbmec, waarin
het kaartspel contrabande is en
ook hier krijgt de jonge man tij
dens zijn gevangenschap gelegen
heid en onderricht. Tegen het
kaartspel is echter nog een groter
bezwaar. Vele jonge mensen zyn
gevallen door de omgang met
verkeerde vrienden. Samen werd
de omgang in een café voortgezet,
waar de avond onder een genoeg-
hjkü spelletje kaart wordt door
gebracht. De ouders mogen dan
hun zoon nog zo gesmeekt hebben
de omgang met zijn vrienden af
te breken: het café en het kaart
spel hebben eenmaal hun vat op
de jonge man gekregen en de
eerste stappen op de gevaariyke
helling zyn gezet. Kaartspel is
zonder drankgebruik büna on
denkbaar. Ja in de gevangenis
moet het nu eenmaal zonder een
glaasje, doch de grootste aantrek
kelijkheid tot cafébezoek wordt
hem echter wel geschonken".
Wat hier geschreven wordt
opent ons een tójk op die z.g. hu
manistische tendenz, die ook ons
gevangeniswezen eens zal aanpas
sen aan de moderne opvatting
van het karakter van straffen.
„Opvoeding" heet dat.
We zwijgen er nu nog maar
verder over, dat by die Zondags
ontheiliging in de gevangenis ook
christehjke ambtenaren betrok
ken z«n, die toezicht moeten
oefenen by de voetbalmatch en bij
de revue's. Dat deze mensen ook
nog een gewetensovertuiging kun
nen hebben wordt maar even over
het hoofd gezien.
Het verdwaasde humanisme
heeft al wat kwaad gebrouwen in
deze ongelukkige wereld. En tel
kens staat het voor de ontgooche
ling van zyn idealen. Prof. Opzo-
mer schreef in de vorige eeuw
ook al zo mooi over dat humanis
me. Een bekend woord van hem
was: bouwt scholen en ge kunt
de gevangenissen sluiten. M.a.w.
geeft het kind goed onderwys en
de criminaliteit verdwynt van zelf
Mijn ziel dorst
Hoort ge haar niet, de sme
king, die int zovele mensen
harten wordt opgezonden
Een onstuimig verlangen ver
vult de schepselen, die in al
lerlei toonaard eenzelfde wens
te kennen geven: laat me toch
leven! En, naarmate er zwar
ter schaduwen vallen, wordt
deze roep aangrijpender. Lé
ven wil de mens, die van alle
kanten juist het bericht op
vangt, dat hij sterven gaat..
In deze hartstochtelijke
drang naar 't leven valt nog
op te merken de afkomst van
de mens. Hoe verworden alles
is, in de roep naar 't leven ligt
het, vaak onbewuste, vragen
naar de bron, waar de levens
stroom begonnen is. Vragen
om te leven, dat is ten diepste:
vragen naar God!
Hier moet het licht opgaan
over dat begeren, dat door de
schepping heentrilt, en dat het
schepsel van zichzelf niet on
derkennen kan. Alleen het
Woord zégt het, wat dat on
rustige is, dat de mens zoeken
de doet dolen op de aarde.
Dorsten naar God...., dat is
het waarachtige levensverlan
gen. Dat is de traan van de
balling, die het huis wil terug
zien, dat voor hem gesloten
werd. Dat is de opstandige
kreet van de verslagene, die
onder het leed gebogen gaat.
Dat is de angst van de schul-
naar God.
Psalm 42 3a.
dige, die vertwijfeld naar be
vrijding tast.
Maar, dat kómt eerst te
recht, als de zoeker naar 't le
ven de rust van Gods tempel
weet. Zoals de dichter van Ps.
42 deze genoten had. Dan gaat
hét verlangen om te leven
over in het grijpen naar Gods
openbaring. In het behoeftig
vragen naar Jezus! Dót is de
wederkeer uit de vervreem
ding naar de bescherming, de
omkeer van de dood naar 't le
ven. Dat is de stap, die zeker
brengt op de weg naar het gc-
lulc.
Kent ge zó, het dorsten naar
God?
G. S.
wei. Het resultaat is geweest, dat
de criminaliteit minstens zo sterk
groeide als het intellect en dat
scholenbouw door gevangenis-
bouw op de voet wordt gevolgd.
De wortel van deze zelfmisleiding
ligt in het niet willen aanvaarden
van, en een zich niet willen bui
gen onder het Wpord van God, de
Bybel, die ons leert, dat de oor
zaak van alle kwaad niet in de
omstandigheden maar in het
menseiyk hart zelf ligt. De mens
is ongeschikt tot enig goed en ge
neigd tot alle kwaad, zeg de Ca
techismus hard en scherp, maar
volkomen juist, tenzy de mens
door de Geest Gods wederom ge
boren wordt. De moderne mens
met zyn humanistische opvattin
gen denkt barmhartiger te zyn
dan God in Zyn Woord tot ons.
Maar zyn humaniteit is de barm
hartigheid van de goddeloze, '«e
de mens, óók de arme gevangene,
meer kwaad doet dan goed.
Wat hier mensen, die er dage
lijks mede te meiken krijgen, er
van zeggen, spreekt duideiyke
taal
Ik kreeg van de weke bericht
van de mensen van de krant as-
dat het Zeeuwsch Weekend weer
voor een tiedje wordt stop gezet,
net as verleje jare. Noe het komt
me weer goed te pas, want het is
aerdig drok in het land. We we
ten wel wat we te doen hebben.
Nou heb ik zeivers nogal wat
eigen krachten en de meisjen hel
pen ook goed, zodat ik me eige
der wel deur ken siaen. Noe dan
zalle we maar afscheid nemen
van mekaere voor een tiedje. Een
jare is al weer gauw om en as
ik zo is terug kieke op wat ik
julder geschreven heb, dan be
kent 't wel een allegaertje. Zoa
van alles wat Der zullen er onder
julder wel geweest hebben, die
der hoofd geschod hebben over
mien geschrief en der eigen af
vragen: mot dat allegaer noe in
de krante? Maar ik heb ook heel
wat briefies ontvangen van men
sen, die me graag is wouwen
schrieven zo over het een en an
der. As je zo de krante leest denk
ie, dat je met al die geleerde men
sen toch niet overweg ken, al
lees je wat ze schrieven, maar as
er dan zo eentje tussen zit, die
ook maar zo geweun weg zeit wat
'm op het harte leidt, wel dan
ken je bie je eigen wel is denken;
met hom zou ik wel is naders
kennis willen maeken. Noe dat
ken je dan doen, middels julder
briefje en daar ben ik dankbaar
voor. Want op de duur is het toch
net asof je één grote kranten-
fermilie ben..Je hoort zo bie me
kaere. Waer of niet? En dan
denk ik wel: het is toch een zegen
as dat we in Zeeland ook nog een
eigen christehjke krant er op na
kennen houwen. Vooral as je een
gezin heit, voel je wel dat je die
toch eigenhjk niet ken missen. As
ouwer wezende wil je toch een
stempel op je gezin zetten en je
kinders een opvoeding geven in
de geest waarin je zeivers opge
voed ben. En dat gong in vroeger
dagen heel wat gemakkebjker as
teugeswoordig. Vroeger, was je
ailenig de baas in je eigen gezin,
met je vrouwe samen dan netuur-
bjk, as het goed was. Maar hoe
is het teugeswoordig? An alle
kanten wordt er an je kinders ge
trokken. De radio brengt allerlei
dingen in je huus. Je kinders
kommen met allerhande andere
jonge mensen in aanraking en je
kriegt soms redenaties te horen,
dat je je eiges afvraagt: kind
waar haal je noe die taal van
daan? De geest van de wereld is
veul sterker as vroeger. Toen had
je het meer in de grote steden.
Maar dat is noe aeres. Het plat
teland is wat dat betreft heus
niet zo veul beter as de grote
stad. En zo bennen der een hoop
dingen. Er is overal in de omge
ving de bioscoop, er wordt veul
meer an sport gedaan as vroeger,
er worden allerlei boeken thuus
gebracht waarvan je vroeger
nooit van ze leven gehoord had.
En zo ken je deur gaan.
En daarom zeg ik, is het zo'n
zegen as je nog een krant iedere
dag in je huus kriegt die z'n eigen
anpast an de geest in je gezin.
Ik weet wel, dat die krant ook al
niet volmaakt is. Wat is er wei
volmaakt in deze waereld?
Maar julder zouwen toch is
raer staen kieken as die krante
er niet meer was en je angewezen
wier op een blad, dat in stried
komt met de geest die je in je
gezin hebben wil. Je ken het al
an de advertenties zien. De wae-
reldse geest dringt overal deur
heen. Hoofdzaak is sport en de
dingen van deze waereld. In de
krante van Zaterdag ken je dan
nog een toegiffie kriegen van een
bybeltekst, maar 's Maandags
worden weer vroiyk de sportuut-
slagen van Zundag* gegeven en
niemand bekreunt er z'n eigen om
dat het de dag des Heren was.
Daarom is het een zegen as we
nog ons christeiyk dagblad heb
ben. Kiek, dat wou ik julder noe
toch ook is zeggen. Want bie alle
kritiek, die we hebben op onze
krante maggen we dat toch niet
over het hoofd zien, denk je ook
niet?
En noe maek ik er een end an,
aeres gae je nog dinke asdat ik
voor eigen parochie aan 't preken
ben. Ik wens julder allegaer een
goeie zeumer, veul kracht voor
het werk, een goeie oegst, maar
bovenal de vrede in julder harten,
die er gelokkig ook ken wezen al
wordt d'n oegst nog zo slecht. As
we goed staan motten we het Ha-
bakuk kennen nazeggen: alhoe
wel de vygeboom niet bloeien zal
en er geen vrucht aan de wünstok
zyn zal enz. zo zal ik nochtans in
de Here van vreugde opsprin
genJulder kennen de tekst
even zo goed as ik. Maar ik den-
ke, dat het met julder net zal
wezen as met mien, zoverre as
Habakuk hebben we het nog niet
gebracht.
Maar noe slae ik an 't preken
en dat most ik an de doomnic
overlaete, hie ken 't jae zo goed
as ikke.
Mensen het beste dan maer en
as 't wezen mag tot laeter,
Julder FLIP BRAMSE.
AAN ONZE LEZERS.
Evenals het vorige jaar
zullen we ook nu enkele we
ken vacantie nemen. In de
drukke zomermaanden is er
niet zo heel veel tijd tot le
zen en daarom zullen we het
bijvoegsel, ons jZEEUWSCH
WEEKEND" even laten pau
zeren. Het doet ons genoe
gen, steeds weer te mogen
horen, dat dit gratis bijvoeg
sel van ons dagblad er in wil
en als een welkome gast aan
het einde der week wordt
tegemoet gezien. Ook de me
dewerkers merken, dat er een
band met jong en oud is'ge
legd en dat heeft het mooie
werk gestimuleerd en tot een
steeds weerkerende vreugde
gemaakt.
En nu dus maar weer tot
het volgende seizoen!
Uitgevers en redactieleden
wensen al de lezers een pret
tige zomer, zourel bij in- als
bij ontspanning en zo de
Heere het geeft: tot ziens!
Uitgevers en Redactie
„Zeemosch Weekend"
Weet je nog,
door Anna Frank, met
tekeningen van Kees Kels-
kens, en
Het achterhuis
Idem. Uitgave Uitgeverij
Contact, Amsterdam.
Het eerste boek schreef Anne
Frank, toen ze nog een kind
van veertien, vyftien jaar was.
Het zyn verhalen, sprookjes en
legenden.
Om iets van dit begaafde kind,
te begrijpen dienen we eigen
lijk eerst het tweede boek te
bespreken: „Het Achterhuis".
Anne's dagboek wordt hier
gepresenteerd. Wie dit kind ge
weest is? Een joods meisje, dat
lange jaren, tijdens de Duitse