Ons j-cttttiJU&falctd itêrmre INSCHRIJVINGSFORMULIER Jtyhotiómen VOOR MINDER SLANKEN Hiermee geef ik me op als abonné op het .ZEEUWSCH DAGBLAD" betalen De „barmhartigheid" van het Humanisme Echt lev-erUv-eAianqeri Vrijdag 7 JtiH 195C T ZEEUWSCH WEEKEND Pagina 4 zijn 42ste psalm in hun hart en op hun lippen: „Waarom ver geet Gy mij?" O! het krankbed kan zo'n plaats van kwelling des geestes worden, als Satan bij de lijder, die lichamelijk toch al zo weinig weerstand heeft, onophoudelijk de twijfel aanblaast en hem tot ongeloofsverzuchtingen aanport. Let dan op uw Heiland, be proefde ziel! Ook Hem heeft Satan zijn demonische strikken gespannen. Denk eens aan Zijn lange lijdensweg en de felle aan vallen van de vorst der duister nis op de Onschuldige- Telkens als de mensenmoorder van de beginne Hem onder helse hoon zijn vragen voorlegde, zweeg Hij en antwoordde hem niet één woord. Zijn geloof in Zijn he melse zending stond onwrikbaar vast. Hij wist, dat het Zijn ■Vader was, die "Tem sloeg en aan Hem hield Hij Zich vast, al verbergde Deze Zijn aan gezicht voor Hem om onzentwil. Standvastig bleef Hij zwijgen, vasthoudend aan Zijn Vader, die Hem geen Vader meer wilde zijn, rustig volbrengend de grote wil Zijns Gods, hoewel tegelijk wegzinkend in het van- God-verworpen-zijn. Daarmee heeft Hij toen al uw ongeloof, uw Satan-wél-antwoorden, uw Satan-half-en-half gelijkgeven verzoend. En op grond van die verzoe ning en voldoening van. Christus Jezus werd gij gedoopt en deed gij' belijdenis. Op grond daar van werd gij ingelijfd in het lichaam van Christus door het geloof. Van dat lichaam zijt gij misschien maar een heel klein hd, naar uw schatting een niets waardig lid, maar wat op zich zélf niets waard is, kan waarde hebben om en door het geheel, waarmee het onlosmakelijk is verbonden. Denk maar aan uw radio toestel, dat wellicht bij uw ledi kant staat. Als ge het uitwendige van zulk een apparaat bekijkt, merkt ge, dat het naast lampen en andere vitale delen, een in genieuze samenstelling is van allerlei schroefjes, moertjes, draadjes, veertjes, klemmetjes, enz. Op zich zelf hebben al die dingetjes niet de minste waar de. Toch zijt gij met het geheel uiterst voorzichtig en bewaart ge heel dat mechaniek in een schoon gepolijste, goed gesloten, zo mogelijk stofvrije kast, op dat er met het inwendige voor al niets kan gebeuren. En dat toch, terwijl zowel het kleine ijzeren boutje, als de bijzonder tere lamp op zich zelf nergens toe deugen. Al die materialen ontlenen hun waarde aan de plaats, die ze als min of meer belangrijk onderdeel van het geheel innemen. Indien zelfs het geringste onderdeel zou ontbreken, zou de ontvangst èf gestoord öf ge heel afgesneden zijn. Zo is het nu ook met het ge heel van Gods volk. De Here bewaart u, dekt u met zijn beschermende vleuge len, bewijst u Zijn barmhartig heid, maar beproeft en loutert en reinigt u ook, omdat ge lid van het geheel van Christus' kerk zijt, in het verbond geboren, en door het geloof uw Heiland ingeplant. En nu kan Satan u wel aan komen met zijn tartende en benauwende inblazingen en zeg gen: „Ziet ge wel, God wil uw gebed om genezing niet verho ren omdat gij Hem in uw ge zonde dagen niet voldoende hebt gediend", en dan moet uw consciëntie dat ook wel toestem men; gij zijt op u zelf ook een nietswaardige, te gering en te onheilig, dan dat de Here naar u zou omzienmaar Hij heeft u in Zijn welbehagen uw plaats aangewezen in het geheel van Gods volk, in het lichaam van Christus. Op die plaats, die naar Gods welbehagen op grond van Christus' verdienste u uit louter genade schonk, hebt gij u nu als een gelovig lidmaat van Christus tot Gods eer te open baren. Om u daartoe bij de voortduur te bekwamen, achtte de Here uw ziekbed noodzakelijk, dat Hij nu, tegen al uw bidden in, langer laat voortduren dan gij zoudt wensen, opdat Hij u ook door deze loutering en be proeving make tot een nuttig instrument in Zijn hand, dat, met zich-zelf-wegwerpende-oot- moedigheid leert roemen in de genade des Heren, ook als dag aan dag oude lasten blijven drukken en nieuwe verdrukkin gen het lijden vermeerderen. Voor de Nichtjes Bij het patroontje van Zeeuwsch Weekend van 23 Juni, pag. 3. We gaan wel veel praten over de vaeantie-tijd, maar het kan ook wel zijn, dat er een paar echte regendagen tussen komen. Dan is het.... weertje blijf in huis. Voor zulke dagen heb ik hier een handwerkje gegeven. Veel hoef ik er niet bij te ver tellen. Je ziet het patroontje. Elk blokje betekent een kruisje. Het is dus een kruissteekpatroontje. En wat moet je daar nu van maken? Wel een aardig tasje. Je begint aan moeder een stukje gaas te vragen, kies dan een paar aardige kleurtjes uit en je kunt gaan werken. Wil je het tasje heel rrooi maken dan moet je de ruimte, die open ge bleven is in het patroon met een zachte, ons niet te sterk spre kende kleur invullen. Je kunt beide kanten van het tasje een der maken, maar als je het te veel werk vindt om aan beide kanten het patroontje uit te tel len, dan kun je de hele achter kant alleen maar met die ene kleur eender invullen. Als je het hele patroontje hebt over genomen, vraag je weer eens aan je moeder of ze een lapje heeft voor de voering en die naai je er dan met kleine steek jes netjes tegen. Kijk dan in je spaarpot of je geld genoeg hebt om een ritssluiting te kopen. Dan moet je moeder of, als je die hebt, je grote zus maar eens lief aankijken of zij die rits-slui ting er in wil naaien, want dat is nogal een lastig en secuur werkje. Maar als dat alles goed gedaan is, hgb je ook een mooi tasje, dat je zelf kunt gebrui ken ofook aan een aardig nichtje cadeau geven op haar verjaardag. Je kunt als kleuren voor het patroon kiezen, rood en zwart en verder alles met licht grijs invullen. Heel mooi bruin met donker geel staat ook goed en verder met licht geel invullen. Maar je kunt ook zelf wat be denken en alleen gebruik ma ken van de kleurtjes, die je al hebt. Nu, ik hoop, dat jullie niet veel gelegenheid krijgen om het in deze vacantie te doen, door dat het steeds zulk mooi weer is. Dan bewaar je het patroon maar voor de kerstvacantie, maar.we weten het wel, het regent nogal eens in ons land. Hoor ik nog eens wie het ge maakt heeft? Dag allemaal. Pe7 om het daarna op g6 te brengen waar het beter dienst doet.) Correspondentie uitsluitend te richten aan: J. Joosse, Eigenhaardstraat 6. Middelburg. Hier twee partijen uit Pro motiewedstrijden. De eerste uit de wedstrijd Hoofdklasse K.N.S.B., de Pion (Eindhoven)Terneu- zen, waarin Zwart te veel heb ben wil en het deksel op zijn neus krijgt. Een kort eenzijdig partijtje. Het tweede is uit de wedstrijd Middelburg II-Kapelle voor de Z.S.B. Ie klasse, waar in Wit door een K.-aanval het spel besloot. Eerste partij. Wit: M. J. Quakkelaar (Terneuzen). Zwart: H. Verberne (de Pion). Siciliaanse partij. 1. e2-e4 c7-c5 2. Pgl-f3 e7-e6 (Een afwijking, die niet veel goeds heeft opgeleverd. Pc6 of d6 wordt hier meestal gespeeld.) 3. d2-d4 c5xd4 4. Pf3xd4 Pg8-f6 5. Pbl-c3 Lf8-b4 6. e4-e5 Pf6-e4 (te verkiezen was Pd5) 7. Ddl-g4 (het spel gaat beginnen. 7Dd8-a5 (op Lc3t volgt bc3; Pc3; Dg7; Tf8; Lh6 enz. Op Pc3 kan ook Dg7 volgen, b.v. Pc3; Dg7; Pd5f; c3, enz.). 8. Dg4xe4 Lb4xc3t 9. b2xc3 Da5xc3t 10. Kel-dl! Dc3xal Diagram 1. (Zwart is nu uitgespeeld en de Dame moet nu machteloos toe zien hoe of het spel verloren gaat). (Zie diagram I.) 11. Pd4-b5 Ke8-d8 12. c2-c3 (sluit de diagonaal). 12Dalxa2 13. De4-h4t f7-f6 (wat anders?) 14. e5xf6 Da2-d5f 15. Kdl-c2 Dd5-a2t 16. Lcl-b2 Kd8-e8 17. Pb5-d6t Ke8-f8 18. f6xg7t en Zwart gaf op. Er volgt mat in 3 of 4 zetten. Wie zoekt het?? Tweede partij. Wit: H. P. Swets (Middelburg). Zwart: A. Cabboort (Kapelle). Colle-systeem. 1. d2-d4 d7-d5 2 Pgl-f3 Pb8-c6 (deze zet is niet direct fout, maar beter is hier toch Pf6 en het bPaard op d7. Nu blijft de c-pion achter). 3. e2-e3 e7-e6 4. Lfl-d3 Pg8-f6 5. c2-c3 Lf8-d6 6. Pbl-d2 a7-a6 7. 0-0 b7-b5 (Zwart wil wat op de Dame vleugel beginnen, maar zover komt het niet. Beter lijkt mij d5xe4 Pf6xe4 Lc8-d7 ook speelbaar.) Ld6xe5 Ta8-b8 8. e3-e4 9. Pd2xe4 10. Ld3xe4 (Loper b7 was 11. Pf3-e5 12. d4xe5 13. Ddl-h5 (De Koningsaanval gaat begin nen.) 13h7-h6 14. Lcl-e3 g7-g6 (Zwart gaat Wit dwingen een verklaring. Zwart is goede zetten verlegen.) 15. Le4xg6 f7xg6 16. Dh5xg6t Ke8-f8 (Zie diagram II.) 17. Le3xk6t (ook Lc5f, Pe7, Df6t, Kg8, was goed geweest). 17Th8 x h6 18. Dg6Xh6f Kf8-f7 19. Dh6-h7t Kf7-f8 20. Dh7-h8f Kf8-e7 21. Dh8-g7t Ke7-e8 22. Tal-dl! (Nu dreigt de T erbij te komen via d3 naar h3.) 22 tot om Le7 Pc6-e7 Pe7-f5 Ke8-e7 Ke7-e8 Zwart stukken Pf5-e7 23. Tdl-d3 24. Dg7-g8t 25. Dg8-h7f 26. Tfl-dl! (Nu gaat het kosten.) 26. (een andere mogelijkheid is er niet). 27. Dh7-h5f Ke8-f8 28. Td3xd7 en Zwart gaf op. Diagram. d c a e i g Partij stand QuakkelaarVerberne na de 10de zet van Zwart. Partystand SwetsCabboort na de 16de zet van Zwart. Ik haat de wezens, die heren zyn en geen mannen. De grote wereld is een gemas kerd bal. Het zijn owze hoogste wensen die ons beletten gelukkig te zijn per week Ik wil per maand per kwartaal Naam Adres Woonplaats Invullen en in gesloten enveloppe opzenden aan „Zeeuwsch Dagblad", Lange Vorststraat 90, Goes. Ook de minder slanke vrouw gaat graag goed gekleed. Zij moet ech ter vooral oppassen niet te strakke kleding te kiezen, want die zou haar vormen nog meer accentueren. Be ter is het, de japon en de mantel iets ruimer te nemen, ofschoon weer niet te wijd en vooral glad met hoogstens een klokkende rok. De wat gezette vrouw kan meestal een laag halsje, vierkant of V-vor- mig, best dragen, omdat ze gevulde schouders heeft. Bovendien is zo'n halsje slankkledend De nieuwe voorjaars- en zomercollecties van bijna alle grote modehuizen hebben ditmaal een aantal modellen, wel ke speciaal geschikt zyn voor de minder slanke vrouw. Wy beelden er hierbij een drietal af. K 3903/8 Een eenvoudige voorjaars- en zomermantel, speciaal voor gro te maten. De deelnaden geven een aardig effect en kleden slank af. De mantel heeft een plat kraagje en de mouwen krijgen apart opgezette manchetten. Benodigd voor 124 centimeter bovenwijdte 4.50 me ter stof van 140 centimeter breedte. K 3904/8 Heel aardig is deze japon. De schouderstukjes hebben een aparte garnering, die erg goed staat, doch natuuriyk ook kan worden weggelaten. De rok heeft enkele plooien, die aan de binnenkant tot heuphoogte worden ingestikt. Benodigd voor 112 centimeter boven wijdte 2.75 meter stof van 140 centimeter breedte. K 3906/8 Simpel is deze blouse. De mouwen zijn gerimpeld aan een strakke manchet gezet. Het model wordt in de rok gedragen. Benodigd voor 98 centimeter bovenwijdte 2.25 m. stof van 90 centimeter breedte. De knippatronen van deze modellen zijn a 0,95 by „Bella" Patronen Service, Kromme Nieuwe Gracht 66, Utrecht, te bestellen. K 3903/8 is verkrijgbaar voor de bovenwijdten van 108, 116 en 124 cm., K 3904/8 voor 106, 112 en 118 cm. en K 3906/8 voor 98, 106 en 112 cm. bovenwüdte. behorende bij het ZEEUWSCH DAGBLAD van Vrijdag 7 Juli 1950, No. 1608 Exploitantc Oosterbaan Le Cointre N.V„ Goes eei/u/scf/ u/eexem VOOB DE ZONDAG. Het maandblad voor de Piot Chr. Reclasserings-vereniging be vat een hoofdartikel, waarin won derlijke dingen worden medege deeld over het moderne gevange niswezen. Men weet dat de „moderne" opvatting van de tegenwoordige regering er op gericht is het ka rakter van straf zoveel moge- hjk aan het gevangenisleven te onttrekken. De gevangene moet worden „opgevoed" tot een beter leven, dat is het doeL Nu willen wy in dit artikel niet gaan spreken over de vraag of de Overheid hier een taak heeft. De Schrift zegt dat de Overheid ge steld is om het kwaad te wreken. Zy draagt het zwaard niet te ver geefs, tot straf degene die kwaad doet, zegt Rom. 13. Maar het strafrechteriyk karakter van het vonnis, dat in Naam der Koningin, dat is in Naam van de Overheid die by de gratie Gods regeert wordt tegenwoordig geloochend. De humanistische idee, dat straf betekent verbetering van de mens vindt hoe langer hoe meer ingang. Maar nog eens, dat vraagt mo menteel niet onze aandacht. Bovengenoemd maandblad ves tigt in dit verband de aandacht op iets anders. Men gaat het tot de taak van het gevangeniswezen rekenen; de gedetineerden zoveel mogeiyk afleiding te bezorgen. Er wordt aan sport en spel gedaan, er worden revue's vertoond en dat alles gaat niet alleen in de week maar ook op de Zondagen door. Het blad schryft: „Vooral jonge gedetineerden worden hier voor een moeiiyke keuze geplaatst. Men moet zich de geestestoestand van zo'n jonge man indenken. De keuze te hebben: samen op een •verbhjfzaal of alleen in de cel de Zondagmiddag door te brengen of met gehjken in de vrye natuur ontspanning te vinden in het voetbalspel. In het ouderlijk huis is hem van kindsbeen voorgehou den zyn Zondag niet op deze wy- ze te ontheiligen en hier wordt van 's Rijkswege, (in veel ongun stiger omstandigheden dan toen hy nog in het ouderbjk huis ver keerde), de gelegenheid geboden. De jonge man is reeds afgeweken van de weg, welke hem door zyn ouders werd voorgehouden en hier wordt hem de gelegenheid geschonken nog verder van die weg af te wyken. Een tweede punt even teer als het eerste betreft de opvoering en by- woning van revue's. In veel ge vallen zal de geest, welke er in de revue heerst, niet de onze zyn. Natuurlijk zal de inhoud verant woord wezen maar dat is nog iets anders dan dat deze in onze geest gegeven wordt. Wat blijft er op deze wijze van de zegening van de godsdienstoefening over? De gelegenheid om in stilte het gebrachte Woord te overden ken en op zich in te laten wer ken wordt door zo'n opvoering weggenomen. Wij vragen: welk bezwaar is er tegen op een avond in de week een revue te brengen? Waarom ook weer van 's Ryks- wege gelegenheid tot Zondagsont heiliging gegeven? Een derde punt is de gelegenheid, welke er tot het kaartspel wordt geschon ken. Rondweg gezegd: dit vinden wy meer dan funest. Wanneer er één spel is, dat cfe laagste harts tochten van de mens kan opwek ken, dan is dit het kaartspel wek Gelijke bezwaren als wy bij het voetbalspel naar voren brachten, gelden ook hier. Gelukkig zhn er nog weel buisgezbmec, waarin het kaartspel contrabande is en ook hier krijgt de jonge man tij dens zijn gevangenschap gelegen heid en onderricht. Tegen het kaartspel is echter nog een groter bezwaar. Vele jonge mensen zyn gevallen door de omgang met verkeerde vrienden. Samen werd de omgang in een café voortgezet, waar de avond onder een genoeg- hjkü spelletje kaart wordt door gebracht. De ouders mogen dan hun zoon nog zo gesmeekt hebben de omgang met zijn vrienden af te breken: het café en het kaart spel hebben eenmaal hun vat op de jonge man gekregen en de eerste stappen op de gevaariyke helling zyn gezet. Kaartspel is zonder drankgebruik büna on denkbaar. Ja in de gevangenis moet het nu eenmaal zonder een glaasje, doch de grootste aantrek kelijkheid tot cafébezoek wordt hem echter wel geschonken". Wat hier geschreven wordt opent ons een tójk op die z.g. hu manistische tendenz, die ook ons gevangeniswezen eens zal aanpas sen aan de moderne opvatting van het karakter van straffen. „Opvoeding" heet dat. We zwijgen er nu nog maar verder over, dat by die Zondags ontheiliging in de gevangenis ook christehjke ambtenaren betrok ken z«n, die toezicht moeten oefenen by de voetbalmatch en bij de revue's. Dat deze mensen ook nog een gewetensovertuiging kun nen hebben wordt maar even over het hoofd gezien. Het verdwaasde humanisme heeft al wat kwaad gebrouwen in deze ongelukkige wereld. En tel kens staat het voor de ontgooche ling van zyn idealen. Prof. Opzo- mer schreef in de vorige eeuw ook al zo mooi over dat humanis me. Een bekend woord van hem was: bouwt scholen en ge kunt de gevangenissen sluiten. M.a.w. geeft het kind goed onderwys en de criminaliteit verdwynt van zelf Mijn ziel dorst Hoort ge haar niet, de sme king, die int zovele mensen harten wordt opgezonden Een onstuimig verlangen ver vult de schepselen, die in al lerlei toonaard eenzelfde wens te kennen geven: laat me toch leven! En, naarmate er zwar ter schaduwen vallen, wordt deze roep aangrijpender. Lé ven wil de mens, die van alle kanten juist het bericht op vangt, dat hij sterven gaat.. In deze hartstochtelijke drang naar 't leven valt nog op te merken de afkomst van de mens. Hoe verworden alles is, in de roep naar 't leven ligt het, vaak onbewuste, vragen naar de bron, waar de levens stroom begonnen is. Vragen om te leven, dat is ten diepste: vragen naar God! Hier moet het licht opgaan over dat begeren, dat door de schepping heentrilt, en dat het schepsel van zichzelf niet on derkennen kan. Alleen het Woord zégt het, wat dat on rustige is, dat de mens zoeken de doet dolen op de aarde. Dorsten naar God...., dat is het waarachtige levensverlan gen. Dat is de traan van de balling, die het huis wil terug zien, dat voor hem gesloten werd. Dat is de opstandige kreet van de verslagene, die onder het leed gebogen gaat. Dat is de angst van de schul- naar God. Psalm 42 3a. dige, die vertwijfeld naar be vrijding tast. Maar, dat kómt eerst te recht, als de zoeker naar 't le ven de rust van Gods tempel weet. Zoals de dichter van Ps. 42 deze genoten had. Dan gaat hét verlangen om te leven over in het grijpen naar Gods openbaring. In het behoeftig vragen naar Jezus! Dót is de wederkeer uit de vervreem ding naar de bescherming, de omkeer van de dood naar 't le ven. Dat is de stap, die zeker brengt op de weg naar het gc- lulc. Kent ge zó, het dorsten naar God? G. S. wei. Het resultaat is geweest, dat de criminaliteit minstens zo sterk groeide als het intellect en dat scholenbouw door gevangenis- bouw op de voet wordt gevolgd. De wortel van deze zelfmisleiding ligt in het niet willen aanvaarden van, en een zich niet willen bui gen onder het Wpord van God, de Bybel, die ons leert, dat de oor zaak van alle kwaad niet in de omstandigheden maar in het menseiyk hart zelf ligt. De mens is ongeschikt tot enig goed en ge neigd tot alle kwaad, zeg de Ca techismus hard en scherp, maar volkomen juist, tenzy de mens door de Geest Gods wederom ge boren wordt. De moderne mens met zyn humanistische opvattin gen denkt barmhartiger te zyn dan God in Zyn Woord tot ons. Maar zyn humaniteit is de barm hartigheid van de goddeloze, '«e de mens, óók de arme gevangene, meer kwaad doet dan goed. Wat hier mensen, die er dage lijks mede te meiken krijgen, er van zeggen, spreekt duideiyke taal Ik kreeg van de weke bericht van de mensen van de krant as- dat het Zeeuwsch Weekend weer voor een tiedje wordt stop gezet, net as verleje jare. Noe het komt me weer goed te pas, want het is aerdig drok in het land. We we ten wel wat we te doen hebben. Nou heb ik zeivers nogal wat eigen krachten en de meisjen hel pen ook goed, zodat ik me eige der wel deur ken siaen. Noe dan zalle we maar afscheid nemen van mekaere voor een tiedje. Een jare is al weer gauw om en as ik zo is terug kieke op wat ik julder geschreven heb, dan be kent 't wel een allegaertje. Zoa van alles wat Der zullen er onder julder wel geweest hebben, die der hoofd geschod hebben over mien geschrief en der eigen af vragen: mot dat allegaer noe in de krante? Maar ik heb ook heel wat briefies ontvangen van men sen, die me graag is wouwen schrieven zo over het een en an der. As je zo de krante leest denk ie, dat je met al die geleerde men sen toch niet overweg ken, al lees je wat ze schrieven, maar as er dan zo eentje tussen zit, die ook maar zo geweun weg zeit wat 'm op het harte leidt, wel dan ken je bie je eigen wel is denken; met hom zou ik wel is naders kennis willen maeken. Noe dat ken je dan doen, middels julder briefje en daar ben ik dankbaar voor. Want op de duur is het toch net asof je één grote kranten- fermilie ben..Je hoort zo bie me kaere. Waer of niet? En dan denk ik wel: het is toch een zegen as dat we in Zeeland ook nog een eigen christehjke krant er op na kennen houwen. Vooral as je een gezin heit, voel je wel dat je die toch eigenhjk niet ken missen. As ouwer wezende wil je toch een stempel op je gezin zetten en je kinders een opvoeding geven in de geest waarin je zeivers opge voed ben. En dat gong in vroeger dagen heel wat gemakkebjker as teugeswoordig. Vroeger, was je ailenig de baas in je eigen gezin, met je vrouwe samen dan netuur- bjk, as het goed was. Maar hoe is het teugeswoordig? An alle kanten wordt er an je kinders ge trokken. De radio brengt allerlei dingen in je huus. Je kinders kommen met allerhande andere jonge mensen in aanraking en je kriegt soms redenaties te horen, dat je je eiges afvraagt: kind waar haal je noe die taal van daan? De geest van de wereld is veul sterker as vroeger. Toen had je het meer in de grote steden. Maar dat is noe aeres. Het plat teland is wat dat betreft heus niet zo veul beter as de grote stad. En zo bennen der een hoop dingen. Er is overal in de omge ving de bioscoop, er wordt veul meer an sport gedaan as vroeger, er worden allerlei boeken thuus gebracht waarvan je vroeger nooit van ze leven gehoord had. En zo ken je deur gaan. En daarom zeg ik, is het zo'n zegen as je nog een krant iedere dag in je huus kriegt die z'n eigen anpast an de geest in je gezin. Ik weet wel, dat die krant ook al niet volmaakt is. Wat is er wei volmaakt in deze waereld? Maar julder zouwen toch is raer staen kieken as die krante er niet meer was en je angewezen wier op een blad, dat in stried komt met de geest die je in je gezin hebben wil. Je ken het al an de advertenties zien. De wae- reldse geest dringt overal deur heen. Hoofdzaak is sport en de dingen van deze waereld. In de krante van Zaterdag ken je dan nog een toegiffie kriegen van een bybeltekst, maar 's Maandags worden weer vroiyk de sportuut- slagen van Zundag* gegeven en niemand bekreunt er z'n eigen om dat het de dag des Heren was. Daarom is het een zegen as we nog ons christeiyk dagblad heb ben. Kiek, dat wou ik julder noe toch ook is zeggen. Want bie alle kritiek, die we hebben op onze krante maggen we dat toch niet over het hoofd zien, denk je ook niet? En noe maek ik er een end an, aeres gae je nog dinke asdat ik voor eigen parochie aan 't preken ben. Ik wens julder allegaer een goeie zeumer, veul kracht voor het werk, een goeie oegst, maar bovenal de vrede in julder harten, die er gelokkig ook ken wezen al wordt d'n oegst nog zo slecht. As we goed staan motten we het Ha- bakuk kennen nazeggen: alhoe wel de vygeboom niet bloeien zal en er geen vrucht aan de wünstok zyn zal enz. zo zal ik nochtans in de Here van vreugde opsprin genJulder kennen de tekst even zo goed as ik. Maar ik den- ke, dat het met julder net zal wezen as met mien, zoverre as Habakuk hebben we het nog niet gebracht. Maar noe slae ik an 't preken en dat most ik an de doomnic overlaete, hie ken 't jae zo goed as ikke. Mensen het beste dan maer en as 't wezen mag tot laeter, Julder FLIP BRAMSE. AAN ONZE LEZERS. Evenals het vorige jaar zullen we ook nu enkele we ken vacantie nemen. In de drukke zomermaanden is er niet zo heel veel tijd tot le zen en daarom zullen we het bijvoegsel, ons jZEEUWSCH WEEKEND" even laten pau zeren. Het doet ons genoe gen, steeds weer te mogen horen, dat dit gratis bijvoeg sel van ons dagblad er in wil en als een welkome gast aan het einde der week wordt tegemoet gezien. Ook de me dewerkers merken, dat er een band met jong en oud is'ge legd en dat heeft het mooie werk gestimuleerd en tot een steeds weerkerende vreugde gemaakt. En nu dus maar weer tot het volgende seizoen! Uitgevers en redactieleden wensen al de lezers een pret tige zomer, zourel bij in- als bij ontspanning en zo de Heere het geeft: tot ziens! Uitgevers en Redactie „Zeemosch Weekend" Weet je nog, door Anna Frank, met tekeningen van Kees Kels- kens, en Het achterhuis Idem. Uitgave Uitgeverij Contact, Amsterdam. Het eerste boek schreef Anne Frank, toen ze nog een kind van veertien, vyftien jaar was. Het zyn verhalen, sprookjes en legenden. Om iets van dit begaafde kind, te begrijpen dienen we eigen lijk eerst het tweede boek te bespreken: „Het Achterhuis". Anne's dagboek wordt hier gepresenteerd. Wie dit kind ge weest is? Een joods meisje, dat lange jaren, tijdens de Duitse

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 5