Dr Plesman heelt een plan voor inter nationale samenwerking. Wegbereider voor het zakenleven. De „Egbert Wagenborg" verliet Terneuzen voor eerste reis. Mij „Zeeland" bestaat in Juni 75 jaar. Zeeuws Oorlogsmuseum opent morgen zgn poorten. Walcherse Veiling boekte in 1949 omzet van bijna f 1.400.000,- NIEUWS Geestelijke verzorging Emigranten. Benarde uren in een nauwe scnacht. SNIPPER PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Telkens moesten nieuwe moeilijkheden overwonnen worden. Vierhonderd automobilisten begonnen slapeloos etmaa Houdt men by de Herverkaveling te weinig rekening met de tuindersbeiangen Uitgave Stichting „Zeeuwsch Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr. 90, Tel. 2438, bij geen gehoor 2970, 2435 of 2364. Na kantoortijd voor advertenties alleen 2970. Giro 274289. Kantoren: Vlissingen, Walstraat 83, Tel. 2754; Middel burg, Korte Noordstraat 35; Tel. administratie 2009; Tel. redactie 2347; Temeuzen: Vlooswijkstraat, Telefoon 2052. ZEEUWSCH DAGBLAD 6e JAARGANG No. 1591 Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal Franco per post 4. Advertentieprijs 17 cent per m.m. Rubriek Kabouters 10 ct per woord VRIJDAG 23 JUNI 1950 Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Directeur: JACQ DE SMIT Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nleuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Temeuzen; H. Jansen, Meliskerke; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; Ds O. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen. Op- en ondergang van Zon en Maan, Zaterdag: Zon op 4.20 u., onder 21.04 u. Maan op 14.33 u., onder 0.48 u, Hoogwater op Zaterdag 24 Juni: Vlissingen: 8.28 u. 1.59 m., 20.45 u. 1.45 m. Terneuzen: 8.53 u. -.80 m., 21.12 u. 1.67 m. Wemeidinge: 9.50 u. 1.53 m., 22.11 u. 1.29 m. Zierikzee: 9.34 u. 1.34 m., 21.50 u. 1.10 m. LI et artikeltje „Geestelijke 1 1 verzorging Emigranten" in ons blad van 5 Juni j.l. be zorgde ons een lichte repriman de van de heer Mr O. A. Go bius, secretaris van de Her vormde Emigratie Commissie. Wij hadden o.m. geschreven: „Het komt dus voor en wat hier van de Geref. Kerken wordt gezegd, zal wel voor alle Ker- ken gelden dat er gemeente leden naar een vreemd land vertrekken zonder dat daaraan van kerkelijke zijde aandacht wordt "geschonken". Dat, aldus de heer Gobius, is mis. Onder overlegging van een aantal folders, welke ontworpen zijn door de Hervormde Emi gratie-Commissie, wijst hij er op, dat door de Nederl. Herv. Kerk wel degelijk en wel zeer behoorlijk aandacht aan het vertrek van emigranten naar het buitenland wordt geschon- ken. „En niet alleen dit, maar ook gaat onze Kerk en zeer ze ker ook de Geref. Kerken, blij kens de door deze Kerken uit gegeven schrifturen, de nazorg van haar leden in het buitenland ter harte." Wat mr Gobius hier opmerkt, was ons niet geheel onbekend, Maar daarover ging het niet. Wat wij bedoelden te zeggen, zoals dat uit het verband trou wens ook blijkt, was dit, dat ondanks alles wat op dit ge bied ook vanwege de Kerken gedaan wordt, het toch ngg voorkomt, dat door nalatigheid van kerkeraden en emigranten, die verzuimen de nodige gege vens te verstrekken, gemeente leden naar het buitenland ver trekken zonder dat ze door de daarvoor aangewezen instanties bereikt kunnen worden. YJUij zijn mr Gobius dankbaar vv voor wat hij schreef, om dat we daardoor in de gelegen heid zyn op deze belangrijke zaak opnieuw de aandacht te vestigen. En vooral ook, omdat we daardoor kennis konden maken met een aantal keurig verzorgde folders, ontworpen door de 8.E.C. Deze folders geven inlichtin gen op kerkelijk en sociaal-eco nomisch gebied voor de Ned. Herv. emigranten naar Austra lië, Canada, Frankrijk en Zuid- Afrika. Voorts is er nog een wel komstfolder van de Reformed Church in Amerika, die inlich tingen geeft omtrent te houden godsdienstoefeningen enz. plus een eenvoudige handleiding tot het volgen van Engelse diensten ïn Protestantse Kerken in Ca nada, Asutralië, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika. Uit deze collectie folders blijkt, dat door de Hervormde Emigratie Commissie aan de I verzorging van de emigranten grote aandacht wordt geschon ken en dat wanneer de kerke raden volle medewerking ver lenen en de emigranten niet gaan „onderduiken", geen enkel Her vormd gemeentelid onverzorgd naar een vreemd land behoeft te vertrekken. In een toelichting op een door hem opgesteld plan voor inter nationale samenwerking heeft dr A. Plesman, president-directeur der K.L.M., er de nadruk op ge legd, dat dit plan niets te maken heeft met plannen als die van Schuman, Stikker e.a. Zijn plan, dat in 1944 ontstond, wil de wegbereider zijn voor het zakenleven en de ondernemingen. In het verband van de door hem bedoelde internationale samen werking kunnen de grote inter nationale werken ter hand wor den genomen. De kern van het voorstel is een instantie te maken in een land, In het kleine Noord-Zweedse stadje Ljusne is men uren bezig geweest met pogingen om een bouwarbeider te redden, die in 'n negen meter nauwe schacht was gevallen. Onder in bevond zich klei, waarin de man wegzakte. De ongelukkige, Larsson geheten, kon zijn armen niet gebruiken, omdat de schacht niet meer dan 30 cm doorsnede had. Met koorts achtige haast begonnen brand weerlieden en anderen een nieuwe schacht te graven, doch toen men nog slecht enkele voet diep had te graven, was Larsson reeds tot aan zijn kin weggezakt. Later lukte het een brandweer man met een touw onder zijn ar men In de put af te dalen en Larsson bij zijn haren tot het middel uit de klei te trekken. Toen men hem echter met een windas wilde ophalen bleek zijn voet bekneld te zijn, zodat beslo ten werd met het graven van de andere schacht voort te gaan. Tenslotte gelukte het hem zijn voet vrij te maken en men kon hem ophalen. De geredde werd in het zieken huis onderzocht, doch hij bleek geen lichamelijk letsel opgelopen te hebben. Wel was hij geheel van streek. die voor dat land verantwoorde lijk is en zo nodig een instantie voor de wereld, die verantwoorde lijk is voor de wereldsamenwer- king. Er wordt in elk land een direc teur-generaal voor de internatio nale samenwerking benoemd voor 7 jaar. De landen verbinden zich voor 30 jaar. De directeuren- generaal der aangesloten landen werken volgens dezelfde instruc ties. Voor dit instituut moet er een budget zijn. Gedacht is aan 7 pCt van het budget in elk land. Het geld wordt direct gestoken in internationale werken, die on middellijk of later rendabel zijn. Dr Plesman dacht hier aan grote internationale kanalen, een tun nel onder het Kanaal, hulpverle ning aan onontwikkelde gebieden, een vrijwillige landverhuizing, hulp bij grote rampen, onderwijs en opvoeding. De directeur-generaal kan af gezet worden, indien twee-derde deel der volksvertegenwoordigers daartoe besluiten. Ook, als twee derde van de directeuren-gene raals van mening zijn, dat één der directeuren-generaal niet kan aanblijven. nm Franse regering in gevaar. De Franse premier, Eidauit, heeft de vertrouwenskwestie ge steld, nadat de nationale verga dering tegen de wil der regering in een socialistisch voorstel tot verhoging der ambtenarensala rissen goedgekeurd had. De minister van financiën, Pet- sche, verklaarde, dat het voorstel strijdig was met de wet van Jan. waarbij de maximumcijfers der begroting van dit jaar werden vastgesteld. Over de vertrouwenskwestie zal Zaterdag gestemd worden. Er bestaat groot gevaar-, dat dan Bi- dault ten val zal worden gebracht. Britse regering stelt ver trouwenskwestie. De Britse regering heeft beslo ten het Lagerhuis te verzoeken het door haar ingenomen stand punt t.o.v. het plan-Schuman goed te keuren. Dit verzoek staat gelijk aan een vertrouwensvotum. De ministers besloten, dat de regering een amendement zal in dienen op de conservatief- libe rale motie, waarin wordt gevraagd dat Engeland aan de Zeslanden besprekingen te Parijs over het plan-Schuman zal deelnemen. Aan de Gem. Universiteit te Amsterdam slaagde voor het can- didaats-examen theologie de heer J. Geers te Middelburg. Vaartuigen in moeilijkheden. Een Engels particulier bergings vaartuig is gistermorgen op de Haaksgronden lek geslagen. Het kon in Den Helder worden bin nengesleept. De zeven opvarenden liepen geen letsel op. Gistermorgen vroeg werd het kustvissersvaartuig „Katwijk 66' ter hoogte van de Scheveningse vuurtoren door de hoge vloed op het strand geworpen. De drie op varenden konden, wadend door het water, vaste grond bereiken, Het vermoeden bestaat, dat er in de Britse onderzeeboot „Taliy- Ho", die thans op de werf van Devonport wordt opgeknapt, sa botage is gepleegd. Er is zand ge vonden in een vitaal onderdeel van Tie onderzeeboot. Officiële overdracht tijdens geslaagde proefvaart. Tjjdens do officiële proefvaart van Terneuzen naar Vlissingen Is gisteren do to Terneuzen gebouw de kustvaarder „Egbert Wagen borg" officieel overgedragen aan de N.V. Kederü en Expeditiebe drijf Wagenborg to Delfzijl. Woensdag 21 Juni had de tech nische proefvaart plaats gevon den, welke zeer vlot was verlopen en thans waren de verwachtingen hoog gespannen of het schip ook nu een goede beurt zou maken, Wat Inderdaad het geval was. Om 11 uur gistermorgen ver trok de „Egbert Wagenborg" met aan boord de directeuren van de Rederij, de directeuren van de N.V. Scheepsbouw Mij „Terneu zen", de heer J. F. de Klerk, de hoofdingenieur van de Rijkswa terstaat, ir J. v. d. Kerk en ande re genodigden. In verband met het slechte weer ging de proef vaart niet naar Zeebrugge doch naar Vlissingen. Om twaalf uur kon de kapitein, de heer J. Teek man, die zich direct thuis voelde op het nieuwe goed geoutilleerde schip, de scheepstelegraaf op „stop" zetten en werden de tros sen op de kade van de Vlissingse haven gegooid. Tijdens de proefvaart werd door de Scheepvaart-Inspectie 'n bianco certificaat uitgereikt tot het bevaren van alle wereldzeeën. Na de lunch aan boord van het schip, werd omstreeks 3 uur in de middag de terugtocht naar Terneuzen aanvaard, tijdens wel ke reis het schip door de heer De Klerk aan de reders werd over gedragen. De vlag van de Scheeps bouw Mij werd gestreken en die der Rederij gehesen. EERSTE REIS. Een der directeuren, de heer J. Tengevolge van het afbranden Van de voormalige marechaussee kazerne te Enschede, die werd bewoond door drie gezinnen en een alleenwonende vrouw, zijn 16 personen dakloos geworden, m Wagenborg, dankte voor de goede zorgen bij de bouw aan het schip besteed en herinnerde nog aan de stichter van de Rederij, de heer G. Wagenborg, van wie in de ka piteinskajuit een foto werd opge hangen. Om 4 uur werd te Terneuzen gemeerd. Enkele uren later ver liet de „Egbert Wagenborg" voor goed Terneuzen met bestemming Rotterdam, vanwaar de eerste reis r.aar Zweden wordt gemaakt met een lading zout. Een jubileum zonder feestelijkheden. Vrjjdag 1 Juli a.s. gaat de toeristendlenst Vlissingen-Folkestone weer varen. Tevoren zal een gezelschap uit Rotterdam in de Seheldest&d arriveren. Hoewel liet Instellen van deze dienst op zichzelf zeer verheugend is, betreurt Vlissingen het, dat de „Mail boten" niet meer vanaf de Scheldestad varen. Teleurstellend is liet ook, dat het personeel van de My. Zeeland, dat nog steeds op Walcheren verbleef en reisgeld ontving om tydens do weekends naar huis te kunnen gaan, thans moet kiezen tussen verhuizen naar Hoek van Holland of de reis zelf betalen. Dit laatste wordt te duur, zodat mag worden aangenomen, dat binnenkort pracüsch alle Zeeland-mensen hier zullen zijn vertrokken. Deze teleurstelling wordt des te groter, wanneer we bedenken, dat juist in deze dagen, n.l. 25 Juni a.s., het 75 jaar geleden zal zijn dat de Zeeland boten naar Engeland gingen varen. Truman benoemt nieuwe bevelhebber in Europa. President Truman heeft luite nant-generaal Manton Sprague Eddy benoemd tot opperbevelheb ber van de Amerikaanse troepen in Europa. De president heeft de Senaat verzocht de benoeming van generaal Eddy goed te keu ren, evenals het ontslag met rangverhoging van generaal Hüb- ner als opperbevelhebber in Eu ropa en plaatsvervangend bevel hebber in de Amerikaanse zone van Duitsland. Deelnemers Shell-jubileumrit ook te Goes gestart. Op 25 Juni 1875 werd een ver- keersovereenkomst gesloten tus sen de Mij. Zeeland, de Mij. tot exploitatie van de Staatsspoor wegen en „The London-Chatham and Dover Railwaycompany", be treffende het vervoer van passa giers en post. Op 3 October 1876 werd met de Staat een overeenkomst gesloten aangaande het postvervoer en krachtens die overeenkomst werd vanaf 15 Mei 1878 mail vervoerd. De eerste jaren waren er vele moeilijkheden te overwinnen; eigenlijk heeft de „Zeeland" heel haar bestaan moeten strijden, want de weg liep niet over rozen. Het vervoer nam vanaf de op richting tot 1930 voortdurend toe. In 1875 werden 4789 passagiers vervoerd; in 1880 was het 59.426 passagiers, 35.425 ton goederen en 43.487 kg. post; in 188a waren de cijfers resp. 68.308, 30.030, 160.000; in 1890 76.333, 44.698, 1.231.664; in 1900: 95.227, 55.626, 1.965.743; in 1913: 169.705, 70.901, 4.186.361. Na 1930 trad een daling in in verband met het luchtpostver- keer. In 1880 kwam tot stand een di recte verbinding BerlijnVlissin genLonden. Tot 1910 werd ge varen op VlissingenQueensbo- rough, sedert 1887 niet alleen des nachts maar ook overdag. Concurrentie. In 1910 werd het eindpunt ver legd van Queensborough naar Folkestone teneinde de concur rentie tegen de lijn Rotterdam Harwich te kunnen volhouden. Dit betekende minder vracht, maar een betere positie in het internationale verkeer. Bovendien werd in 1910 de vloot gemoderni seerd, wat natuurlijk enorme sommen kostte. Gedurende de eerste wereld oorlog van 1914 tot 1918 verloor de maatschappij 4 van de 7 sche pen. Na 1918 raakte men in ern stige financiële moeilijkheden. De directie ging toen over naar Wil liam H. Muller te Rotterdam, terwijl de nachtdienst op 1 Juni 1922 werd opgeheven. Weliswaar kwam men de moei lijkheden te boven, maar telkens vroegen nieuwe problemen de aandacht. De jongste oorlog bracht de Mij. Zeeland wederom ernstige slagen toe, zoals velen zich zullen herinneren. Geen feest. Menig Vlissinger zal straks ge nieten, als hij het zo vertrouwde silhouet van de mailboot vanaf de Boulevards op het golvende Scheldevvater ziet komen en gaan, maar de gedachten zullen terug gaan naar de jaren voor de oorlog toen de dienst VlissingenEnge land nog regelmatig elke dag ge varen werd en de mailtrein door het Zeeuwse land daverde. Maar Vlissingens levensader is verlegd naar Holland en het lijkt er nog steeds niet veel op, dat dit nog eens weer veranderd zal worden. Vlissingen hoopt echter nog steeds op een terugkeer van de Mij. Zeeland naar de Scheldestad, met een verwachting die levend gehouden wordt door de zich meer en meer uitbreidende be trekkingen met het Duitse ach terland. Als in die tussentijd de „Zeeland" zich in Hoek van Hol land maar niet consolideert Het jubileum van de Mij. „Zee land" zal zonder feestelijkheden en officieel vertoon herdacht wor den en dat is misschien maar goed, want een jubileumfeest zou Vlissingen pijn doen. Vanochtend om acht uur zjjn in veertien plaatsen van ons land do deelnemers gestart voor de Shell-jubileumrit, waaraan in to taal vierhonderd automobilisten deelnemen. Te Goes startten de meeste deelnemers, aangezien dezo startplaats het grootste aan tal te behalen punten oplevert. Reeds gisteravond stonden vele tientallen wagens op de vrolijk met Shell-vlaggen versierde Markt op de speciale genummer de parkeerplaatsen opgesteld. Er waren wagens bij uit alle hoeken van Nederland. De bestuurders en hun kaartlezers zaten rustig in de hotels, achter een biertje of zachtjes de route besprekend; de meesten kropen echter vroeg on der de wol, want 24 uur kris en kras door het land rijden is niet zo eenvoudig. Thans z\ju ze onderweg, puzze lend aan een taak, die de orga nisatoren met „raffinement" heb ben samengesteld, met als eind doel de Houtrusthallen in Den Haag, waar de deelnemers elkaar Zaterdagmiddag om 2 uur weer hopen to ontmoeten. De route is vrij naar keuze te maken, wat een heel zorgvuldige voorbereiding noodzakelijk maak te. De controleposten, waarvan er 14 verplicht zijn gesteld en 14 naar verkiezing aangedaan kun nen worden in garage Centrum te Vlissingen in zo'n vrije post gevestigd zijn slechts geduren de een beperkte tijd geopend. Het komt er nu op aan, dat iedere deelnemer, rekening houdmd met deze uren, het vermogen van zijn wagen en de te venvachten ver traging, een route kiest, die hem langs een zo groot mogelijk aan tal contróleposten leidt. Een ele ment van verrassing vormt de verplichte rustpauze, die de deel nemer bij een niet bekende con trólepost zal worden opgelegd waardoor in sommige gevallen 't nodig kan zijn, in alle haast een nieuwe route te improviseren. De kaartlezer zal hier een taak krij gen, die zeker niet mals is. De rijder mag niet van plaats ver wisselen. Een loodje rond zijn pols garandeert, dat de bestuur de- geen kans krijgt in deze een geheime controle te ontduiken. St.-Maartensdijk wacht groot zangconcours. Wegenwacht naar Tholen. Ter gelegenheid van het dertig jarig jubileum van het Gemengd Zangkoor „De Lofstem" te St Maartensdijk zal door de Zeeuw se Zangersbond „Zang Veredelt' op 1 Juli een groot zangconcours gehouden worden op het terrein van de „Stichting Gemeenschap St Maartensdijk". Voor het eiland Tholen, dat de laatste tijd wel zeer in de belang stelling staat, is deze gebeurtenis des te aardiger, omdat voor het eerst de wegenwacht van de A.N. W.B. naar het eiland zal komen. Niet minder dan 1000 zangers in totaal 23 verenigingen ver tegenwoordigend zuilen, na 'n officiële ontvangst ten stadhuize om 10 uur, o.l.v. de heer J. C. Ge luk, vice-voorzitter-directeur van „De Lofstem" een massale zang- hulde brengen voor het stadhuis Na een muzikale wandeling door de gemeente zal om 11.30 uur het concours aanvangen. De heer J. P. P. de Blécourt ontwierp ingenieus mechaniek voor maquette. Wanneer Zaterdagmiddag de Staatssecretaris van Oorlog, mr W. H. Eockema Andreae, door omdraaien van een knop het Zeeuws Oorlogsmuseum in de Vleeshal van het Gotkische stad huis te Middelburg officieel zal openen, zal een ingenieus mecha niek gaan werken. Dit mechaniek is het hart van de grote maquet te van Walcheren. De ontwerper van deze ingenieuze vinding is de heer J, P. P. de Blécourt, oud leraar van de Middelburgse Am bachtsschool. Het Zeeuws Oorlogsmuseum werd op 3 Augustus 1946 opge richt. Het werd te Middelburg voorlopig gevestigd in de oude garage van de voormalige Am sterdamse Bank aan de Simpel- huisstraat. In deze garage was toen een noodschool ingericht, doch deze verdween spoedig. De inrichting van het museum was vrij primitief, doch trok niette min duizenden bezoekers. Het werd geopend door de wnd. Com missaris der Koningin in tegen woordigheid van de bevrijder van Walcheren, generaal Hakewell Smith. Het terrein van het mu seum was toen ai door de ge meente onteigend en men wist te voren, dat men op een kwade dag voor moeilijkheden zou komen te staan. Tot en met 1948 kon het Oorlogsmuseum op deze plaats worden afgebroken. Het materiaal werd in kisten voorlopig opge slagen. NA.AR DE VLEESHAL. Men dacht oorspronkelijk aan het Militair Hospitaal, doch toen dit gebouw weer als kazerne moest dienst doen, kwam daar niets van. In die dagen werd een comité opgericht, dat moest zoe ken naar een speciale attractie voor Middelburg. Vele grote en dure plannen zijn bedacht en tenslotte kwam men met het idee het Oorlogsmuseum in de Vlees hal te vestigen en tevens een gro te maquette van Walcheren te laten maken als de grote attrac tie. De Vleeshal, die in de loop der tijden al van veiling tot fiet senstalling en later tot bodenhuis was gemaakt, werd voor dit doel afgestaan. Door de restauratie van deze hal, die op de ramen na voltooid is, is een bijzonder fraai geheel verkregen. De maquette is opge steld in het achterste gedeelte en staat achter een muurtje. DE MAQUETTE. De maquette moest vier phases aangeven, n.l. Walcheren vóór de oorlog, tijdens de inundatie, na de inundatie en in de tegenwoordige toestand. Men wilde eerst vier maquettes maken, doch dit werd blijven, doch toen moest alles te kostbaar. Daarom gal men op dracht aan Hoorns Maquette Stu dio te Eindhoven om één grote maquette te vervaardigen, waar bij door een mechaniek alle pha- sen zich in deze éne maquette zouden afspelen. Er kwamen hierbij twee problemen aan de orde, n.l. de dijkdoorbraak en de verandering der kleuren, waarbij vooral het accent moest worden gelegd op de modderkleur na het droogvallen. Zowel de heren der studio als de heer de Blécourt de laatste zonder dat iemand het wist - zijn aan het puzzelen ge slagen. De heer de Blécourt ontwierp een ingenieus mechaniek, waar van wij de lezer de technische details zullen besparen. Hij maak te gebruik van allerlei electrisch materiaal, doch ook van een fiets wiel, een slang van een gasmas ker, wasketels enz. Het voornaam ste is echter, dat het alles uit stekend voldoet en deze Middel burger in hart en ziel zal eer van zijn werk hebben. Ook de verlich ting is door de heer de Blécourt ontworpen. De N.V. Philips, die in opdracht van de maquettemakers aan het experimenteren was ge gaan, vond er iets op met grote lampen, doch de heer de Blécourt verscheen met een vrij eenvoudig apparaat, dat dezelfde resultaten opleverde. Het mechaniek zorgt ervoor, dat alle phasen in een kwartier aan het oog van de toe schouwer voorbij trekken. - T_ I zeischap naar de Vleeshal. De maquette ligt geheel m hetl water, en dit staat 1 cm hoger J dan de bodem van Walcheren. Als eerste phase ziet men Wal cheren in het zonlicht. Ais de zon verdwijnt, verdwijnen in volgorde van de bombardementen de dij ken en stroomt Walcheren onder. Intussen worden enkele lichtbeel den (alle automatisch) vertoond. Even later wordt Walcheren weer droog, terwijl daarbij ook weer lichtbeelden worden vertoond, en men ziet daarop Walcheren na de inundatie. In de laatste phase gaat de zon 'weer schijnen en krijgt het eiland weer de normale kleuren. DOCUMENTATIE. Voor de documentatie zijn door de architect, die de Vleeshal res taureerde, de heer M. J. J. van Beveren, een aantal fraaie tafels ontworpen, waarvoor met de di recteur der Ambachtsschool, de heer E. Visscher, en het bestuur van deze school werd overeenge komen, dat de tafels door de leer lingen o.l.v. hun leraar, de heer P. Wilschut, zouden worden ver vaardigd. Zodoende heelt men 'n zeer overzichtelijke expositie ver kregen van allerlei documentatie materiaal. Verder zijn er mijnen te bezichtigen alsmede allerlei ander oorlogstuig, waarbij o.m. een éénmanstorpedo. De gasten zullen Zaterdagmiddag om -twee uur door het bestuur van het Zeeuws Oorlogsmuseum in res taurant „De Huifkar" aan de Markt worden ontvangen. IJier zullen ook de toespraken worden I gehouden en daarna gaat het ge- Gistermorgen had in de veilingzaal van de Coöp. Veiling Wal cheren" te Middelburg de jaarlijkse algemene iedenvergaderinir plaats. De omzet over 1919 heeft 1.861.795,88 bedragen, d 1 ge middeld t 2583 per lid, doch bijna t 24.000 minder dan in 1948 Het bruto batig saldo bedroeg f 6296,12. Het beroep, dat on dé leden is gedaan om tegen een rente van 8 geiden ter leen te geven, waardoor de eerste jaren de aflossingsplicht niet zo zwaar zal drukken, is onvoldoende beantwoord gebleven. Daar er slechts f 20.000 binnenkwam, zal opnieuw aan de leden gevraagd worden gelden beschikbaar te stellen. "oraen dam, zei in zijn overzicht, dat '49 een duur jaar is geweest in ver band met de bouwkosten. Ook zei de heer Kweidam, dat er nogal iets mankeert aan sortering en gewicht, en hij bepleitte centrali satie van de eierhandel. Tenslotte gaf de directeur een overzicht van de aangevoerde producten. Aan hard fruit werd geveild voor f230.293,26; klein fruit f42.058,77 kasfruit f 27.398,90; vroege aard appelen f 66.970,21; late aardap pelen f 20.651,04 en groenten f 653.609,24. De winst zou zeker 1' 13.000 hebben bedragen, wanneer niet 't verlies op de oorlogsschadereke- nmg vorig jaar geheel was afge schreven, verklaarde hij. De ba ten van de vereniging hebben f 99.458,81 bedragen, terwijl het batig saldo zal worden aange wend voor afschrijving op de ge bouwen. nog inundatie- moeilijkheden. Nadat de heren W. J. de Schip per en P. Ton Czn, waren herko zen als bestuursleden en de heren A. H. Geertse en T. Staat als le den van de Raad van Toezicht, werden nog enkele vragen gesteld. De heer De Schipper dankte de bouwcommissie voor 't vele werk, dat zij heeft verricht. Over dó bouw van de poterbewaarplaats werd meegedeeld, dat zodra de tekeningen binnen zijn met de be langhebbenden over de stichting ervan zai worden vergaderd. Ten slotte werd nog 't woord gevoerd door de hoofdassistent van de Rijkstuinbouwvoorlich tingsdiens t, de heer M. Wattel. Deze zei, dat zijn dienst alle moeite doet om de teelt op Walcheren in nieuwe ba nen te leiden, waardoor ook de veiling wordt gesteund. Hij was het niet eens met de voorzitter betreffende het dooi de Herverkavelingscommissie ge voerde beleid en zei, dat alle tuin ders straks hun mening naar vé ren zullen kunnen brengen. Dq heer Wattel wees er voorts op, dat nog niet alle moeilijkheden, die met de inundatie samenhan gen, zijn overwonnen. Italiaanse oorlogsgewonden dringen Senaatsgebouw binnen Een groep Italiaanse oorlogs gewonden is Donderdagavond het Senaatsgebouw binnengedrongen, onder uitroepen van protest tegeil de langzame gang van zaken met betrekking tot de verhoging vaii hun pensioenen. „Bezige Handen" trekt veel bezoek. Het aantal bezoekers van de Provinciale Huisvlijttentoonstel- ling „Bezige Handen" te Middel burg was gisteravond reeds tot meer dan 3000 gestegen. In de middaguren was het niet direct druk, maar zowel Woensdagavond als gisteravond trokken velen naar Schuttershof en Kunstmu seum om de grote verzameling huisvlijt te bezichtigen. In de morgenuren bezochten tal van schoolkinderen deze aantrek kelijke en voor hen zeer leerzame expositie. Deel van de Stationsbrug te Middelburg gearriveerd. Het einde van de bruggenroi- sère te Middelburg is in zicht. Gisteren is het eerste deel, n,j, het vaste bruggedeeite aan de zij de der Stationsstraat, gelegd. Met een grote drijvende bok was dit vaste bruggedeeite naar Middel burg gebracht. Naar men nu mag aannemen zal de draaibrug ih September volgen, zodat om streeks 1 October de nieu-.ve brug zal kunnen worden geopend. Vijftig jaren vis- en garnalen- leurster. Mej. G. Martijn-Schuit te Ar- nemuiden heeft haar 50-jarig ju bileum gevierd als vis-en garna- ienleurster. Al die jaren komt zij in Roosendaal met het heerlijk zeebanket. Als kind ging zij met haar moeder mee en van haar leerde zij het werk. Van klanten uit Roosendaal ontving zij een bloemenmand en telegrafische gelukwensen als blijken van waardering. De heer M. de Jonge te Krabbendijke overleden. Terwijl de heer M. de Jonge, één der raadsleden van Krabben dijke, zich naar zijn werk begaf, werd hij plotseling onwel. Hij zakte op straat in elkaar en over leed kort daarna. De heer De Jonge Was 63 jaar en was raads lid van September 1939 tot 1941 en van 1946 tot heden voor Ge meentebelangen. De voorzitter, de heer B. Koole zei, na de aanwezigen welkom te hebben geheten, dat 1949 voor di rectie en bestuur een jaar van grote zorg is geweest. Vele moei lijkheden moesten overwonnen worden in verband met de bouw en ook met de financiën. Het af gelopen jaar was behoudens en kele uitzonderingen, voor de tuin ders een goed jaar. De prijzen wa ren in het begin van 1950 goed te noemen en vooral de aard appelen zijn tot op heden zeer goed. Spr. zei verder, dat een spreiding der producten, zolang de export nog niet is hersteld, noodzakelijk zal zijn. DE FINANCIëN. Sprekend over de bouwkosten zei de heer Koole, dat het opge nomen kapitaal aanzienlijk is en hij riep de leden op om allen f 500 in de zaak te steken voor 5 of 10 jaar, tegen een rente van 3 Tenslotte deelde de voorzit ter nog mede, dat op 14, 15 en 16 September a.s. in de Veiling een tentoonstelling zal worden gehou den, tezamen met de afdeling Walcheren van de Kon. Mij voor Tuinbouw en Plantkunde, waarbij zal worden getoond wat door de Walcherse kwekers na de inun datie is gepresteerd. Tenslotte wierp de heer Koole de vraag op hoe het zal gaan bij de herverkaveling. „Ik ben bang," zei hij, „dat deze zaak over en zonder ons wordt beslist door één of meer ambtenaren. Er wordt aan een tuinder nooit advies ge vraagd, ondanks het feit, dat deze beslissing al eens door de Herver- kavellngscommissie is genomen' JAARVERSLAG. De secretaris, de heer L. Jozi- asse, zei in zijn jaarverslag, dat er in het bestuur enige wijziging is gekomen, daar de heer W. J, de Schipper de heer M. Arendse heeft opgevolgd als vice-voorzit- ter. Het aantal leden liep met 34 terug en bedroeg eind 1949 583. 1-Iet vaste personeel bestond uit 22 leden. Voorts gaf de heer Joziasse 'n overzicht van de voorbereidingen voor het zetten der nieuwe gebou wen en de ingebruikneming daar van. De oude gebouwen werden ten dele verkocht aan de N.V. Agelink van Rentergem, deels aan de heer A. L. Louws te Grijpskerke en een deei bleef in eigen bezit voor opslag van ex portproducten. Tenslotte zei de secretaris, dat men met tevreden heid mag terugzien op het afge lopen boekjaar. De directeur, de heer W. Kwel- Prof. Dragomirescu, de Roe meense gezant te Rome, heeft ontslag genomen en weigert naar zijn land terug te keren. Tru man heeft medegedeeld, dat Char les Spofford de Amerikaanse af gevaardigde naar de bestuurs commissie van het Noord-Atlan tisch verdrag zal zijn, Enge land zal hout kopen van de Sow- jet-Unie tegen lagere prijs dan voor Zweeds hout wordt betaald. - De bevelhebber van het Britse Rijnleger heeft de invrijheidsstel- ling van de soldaat Linseil bevo len, die door 'n militair gerechts hof ter dood veroordeeld was we gens het doodschieten van een Duitse agent van politie. Er is een nieuwe treinverbinding tus sen China en de Sowjet-Unie ge opend, waardoor Mantsjoeli, in Noord-West Mandsjoerije, met Moskou wordt verbonden. Het bevolkingscijfer van België be droeg in 1949 8.625.084 zielen te gen 8.602.611 in 1948 en 8.512.195 in 1947. De conferentie van de ministers der Beneluxlanden zal op 31 Juli te Brussel of te Oost ende worden geopend. Het over leg zou tot 2 Augustus duren. De Belgische consul-generaal te Djakarta, P. van der Sticheien, is benoemd tot Belgisch gezant bij de regering der Ver. Staten van Indonesië Te Ottersum is op het bedrijf van de landbouwer K. vogelpest geconstateerd. Nadat 90 dieren waren gestorven heeft men de rest van de kippenstapel (to taal ca. 200 stuks) verbrand. De viei'de dader van de overval op de Jockeyclub in Den I-Iaag, is gearresteerd. Het is een zekere W. H. van der W., geboren in Bandoeng, die er ook van wordt verdacht te zijn betrokken bij een aantal taxi-overvailen De ha ringvloot heeft de grootste vang sten gemaakt sedert het begin van de nieuwe teelt. De Katwijk- se vloot haalde zelfs gemiddeld 28 kantjes per schip boven water. Twee inbrekers te Amsterdam zijn op heterdaad betrapt bij het forceren van een brandkast in het veilinggebouw „Odeon" aan het Singel. Van 1947 af tot heden zijn niet minder dan 25.000 Ne derlanders naar Canada geëmi greerd. Voor 1951 wordt op 10.000 emigranten gerekend. DE BILT ZEGT» Weersverwachting geldig tot vanavond: Wisselend bewolkt. Wisselend bewoikt en overwe gend droog weer. Matige, af en toe nog vrij krachtige Zuid-Wes telijke wind. Weinig verandering jn temperatuur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 1