Dr Plesman heelt een plan voor inter
nationale samenwerking.
Wegbereider voor het zakenleven.
De „Egbert Wagenborg" verliet
Terneuzen voor eerste reis.
Mij „Zeeland" bestaat in Juni 75 jaar.
Zeeuws Oorlogsmuseum opent morgen zgn poorten.
Walcherse Veiling boekte in 1949 omzet
van bijna f 1.400.000,-
NIEUWS
Geestelijke verzorging
Emigranten.
Benarde uren in een
nauwe scnacht.
SNIPPER
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Telkens moesten nieuwe moeilijkheden overwonnen worden.
Vierhonderd automobilisten
begonnen slapeloos etmaa
Houdt men by de Herverkaveling te weinig rekening
met de tuindersbeiangen
Uitgave
Stichting „Zeeuwsch Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorststr.
90, Tel. 2438, bij geen gehoor 2970,
2435 of 2364. Na kantoortijd voor
advertenties alleen 2970. Giro
274289. Kantoren: Vlissingen,
Walstraat 83, Tel. 2754; Middel
burg, Korte Noordstraat 35; Tel.
administratie 2009; Tel. redactie
2347; Temeuzen: Vlooswijkstraat,
Telefoon 2052.
ZEEUWSCH DAGBLAD
6e JAARGANG No. 1591
Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal
Franco per post 4.
Advertentieprijs 17 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 10 ct per woord
VRIJDAG 23 JUNI 1950
Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Directeur: JACQ DE SMIT
Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes,
Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nleuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Temeuzen;
H. Jansen, Meliskerke; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; Ds O. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen.
Op- en ondergang van
Zon en Maan,
Zaterdag: Zon op 4.20 u., onder
21.04 u. Maan op 14.33 u., onder
0.48 u,
Hoogwater op Zaterdag 24 Juni:
Vlissingen: 8.28 u. 1.59 m., 20.45
u. 1.45 m. Terneuzen: 8.53 u. -.80
m., 21.12 u. 1.67 m. Wemeidinge:
9.50 u. 1.53 m., 22.11 u. 1.29 m.
Zierikzee: 9.34 u. 1.34 m., 21.50 u.
1.10 m.
LI et artikeltje „Geestelijke
1 1 verzorging Emigranten" in
ons blad van 5 Juni j.l. be
zorgde ons een lichte repriman
de van de heer Mr O. A. Go
bius, secretaris van de Her
vormde Emigratie Commissie.
Wij hadden o.m. geschreven:
„Het komt dus voor en wat
hier van de Geref. Kerken wordt
gezegd, zal wel voor alle Ker-
ken gelden dat er gemeente
leden naar een vreemd land
vertrekken zonder dat daaraan
van kerkelijke zijde aandacht
wordt "geschonken".
Dat, aldus de heer Gobius, is
mis.
Onder overlegging van een
aantal folders, welke ontworpen
zijn door de Hervormde Emi
gratie-Commissie, wijst hij er
op, dat door de Nederl. Herv.
Kerk wel degelijk en wel zeer
behoorlijk aandacht aan het
vertrek van emigranten naar
het buitenland wordt geschon-
ken. „En niet alleen dit, maar
ook gaat onze Kerk en zeer ze
ker ook de Geref. Kerken, blij
kens de door deze Kerken uit
gegeven schrifturen, de nazorg
van haar leden in het buitenland
ter harte."
Wat mr Gobius hier opmerkt,
was ons niet geheel onbekend,
Maar daarover ging het niet.
Wat wij bedoelden te zeggen,
zoals dat uit het verband trou
wens ook blijkt, was dit, dat
ondanks alles wat op dit ge
bied ook vanwege de Kerken
gedaan wordt, het toch ngg
voorkomt, dat door nalatigheid
van kerkeraden en emigranten,
die verzuimen de nodige gege
vens te verstrekken, gemeente
leden naar het buitenland ver
trekken zonder dat ze door de
daarvoor aangewezen instanties
bereikt kunnen worden.
YJUij zijn mr Gobius dankbaar
vv voor wat hij schreef, om
dat we daardoor in de gelegen
heid zyn op deze belangrijke
zaak opnieuw de aandacht te
vestigen.
En vooral ook, omdat we
daardoor kennis konden maken
met een aantal keurig verzorgde
folders, ontworpen door de
8.E.C.
Deze folders geven inlichtin
gen op kerkelijk en sociaal-eco
nomisch gebied voor de Ned.
Herv. emigranten naar Austra
lië, Canada, Frankrijk en Zuid-
Afrika. Voorts is er nog een wel
komstfolder van de Reformed
Church in Amerika, die inlich
tingen geeft omtrent te houden
godsdienstoefeningen enz. plus
een eenvoudige handleiding tot
het volgen van Engelse diensten
ïn Protestantse Kerken in Ca
nada, Asutralië, Nieuw Zeeland
en Zuid-Afrika.
Uit deze collectie folders
blijkt, dat door de Hervormde
Emigratie Commissie aan de I
verzorging van de emigranten
grote aandacht wordt geschon
ken en dat wanneer de kerke
raden volle medewerking ver
lenen en de emigranten niet gaan
„onderduiken", geen enkel Her
vormd gemeentelid onverzorgd
naar een vreemd land behoeft te
vertrekken.
In een toelichting op een door
hem opgesteld plan voor inter
nationale samenwerking heeft dr
A. Plesman, president-directeur
der K.L.M., er de nadruk op ge
legd, dat dit plan niets te maken
heeft met plannen als die van
Schuman, Stikker e.a.
Zijn plan, dat in 1944 ontstond,
wil de wegbereider zijn voor het
zakenleven en de ondernemingen.
In het verband van de door hem
bedoelde internationale samen
werking kunnen de grote inter
nationale werken ter hand wor
den genomen.
De kern van het voorstel is een
instantie te maken in een land,
In het kleine Noord-Zweedse
stadje Ljusne is men uren bezig
geweest met pogingen om een
bouwarbeider te redden, die in 'n
negen meter nauwe schacht was
gevallen. Onder in bevond zich
klei, waarin de man wegzakte.
De ongelukkige, Larsson geheten,
kon zijn armen niet gebruiken,
omdat de schacht niet meer dan
30 cm doorsnede had. Met koorts
achtige haast begonnen brand
weerlieden en anderen een nieuwe
schacht te graven, doch toen men
nog slecht enkele voet diep had
te graven, was Larsson reeds tot
aan zijn kin weggezakt.
Later lukte het een brandweer
man met een touw onder zijn ar
men In de put af te dalen en
Larsson bij zijn haren tot het
middel uit de klei te trekken.
Toen men hem echter met een
windas wilde ophalen bleek zijn
voet bekneld te zijn, zodat beslo
ten werd met het graven van de
andere schacht voort te gaan.
Tenslotte gelukte het hem zijn
voet vrij te maken en men kon
hem ophalen.
De geredde werd in het zieken
huis onderzocht, doch hij bleek
geen lichamelijk letsel opgelopen
te hebben. Wel was hij geheel van
streek.
die voor dat land verantwoorde
lijk is en zo nodig een instantie
voor de wereld, die verantwoorde
lijk is voor de wereldsamenwer-
king.
Er wordt in elk land een direc
teur-generaal voor de internatio
nale samenwerking benoemd voor
7 jaar. De landen verbinden zich
voor 30 jaar. De directeuren-
generaal der aangesloten landen
werken volgens dezelfde instruc
ties.
Voor dit instituut moet er een
budget zijn. Gedacht is aan 7 pCt
van het budget in elk land.
Het geld wordt direct gestoken
in internationale werken, die on
middellijk of later rendabel zijn.
Dr Plesman dacht hier aan grote
internationale kanalen, een tun
nel onder het Kanaal, hulpverle
ning aan onontwikkelde gebieden,
een vrijwillige landverhuizing,
hulp bij grote rampen, onderwijs
en opvoeding.
De directeur-generaal kan af
gezet worden, indien twee-derde
deel der volksvertegenwoordigers
daartoe besluiten. Ook, als twee
derde van de directeuren-gene
raals van mening zijn, dat één
der directeuren-generaal niet kan
aanblijven.
nm
Franse regering in gevaar.
De Franse premier, Eidauit,
heeft de vertrouwenskwestie ge
steld, nadat de nationale verga
dering tegen de wil der regering
in een socialistisch voorstel tot
verhoging der ambtenarensala
rissen goedgekeurd had.
De minister van financiën, Pet-
sche, verklaarde, dat het voorstel
strijdig was met de wet van Jan.
waarbij de maximumcijfers der
begroting van dit jaar werden
vastgesteld.
Over de vertrouwenskwestie
zal Zaterdag gestemd worden. Er
bestaat groot gevaar-, dat dan Bi-
dault ten val zal worden gebracht.
Britse regering stelt ver
trouwenskwestie.
De Britse regering heeft beslo
ten het Lagerhuis te verzoeken
het door haar ingenomen stand
punt t.o.v. het plan-Schuman
goed te keuren. Dit verzoek staat
gelijk aan een vertrouwensvotum.
De ministers besloten, dat de
regering een amendement zal in
dienen op de conservatief- libe
rale motie, waarin wordt gevraagd
dat Engeland aan de Zeslanden
besprekingen te Parijs over het
plan-Schuman zal deelnemen.
Aan de Gem. Universiteit te
Amsterdam slaagde voor het can-
didaats-examen theologie de heer
J. Geers te Middelburg.
Vaartuigen in moeilijkheden.
Een Engels particulier bergings
vaartuig is gistermorgen op de
Haaksgronden lek geslagen. Het
kon in Den Helder worden bin
nengesleept. De zeven opvarenden
liepen geen letsel op.
Gistermorgen vroeg werd het
kustvissersvaartuig „Katwijk 66'
ter hoogte van de Scheveningse
vuurtoren door de hoge vloed op
het strand geworpen. De drie op
varenden konden, wadend door
het water, vaste grond bereiken,
Het vermoeden bestaat, dat er
in de Britse onderzeeboot „Taliy-
Ho", die thans op de werf van
Devonport wordt opgeknapt, sa
botage is gepleegd. Er is zand ge
vonden in een vitaal onderdeel
van Tie onderzeeboot.
Officiële overdracht tijdens
geslaagde proefvaart.
Tjjdens do officiële proefvaart
van Terneuzen naar Vlissingen Is
gisteren do to Terneuzen gebouw
de kustvaarder „Egbert Wagen
borg" officieel overgedragen aan
de N.V. Kederü en Expeditiebe
drijf Wagenborg to Delfzijl.
Woensdag 21 Juni had de tech
nische proefvaart plaats gevon
den, welke zeer vlot was verlopen
en thans waren de verwachtingen
hoog gespannen of het schip ook
nu een goede beurt zou maken,
Wat Inderdaad het geval was.
Om 11 uur gistermorgen ver
trok de „Egbert Wagenborg" met
aan boord de directeuren van de
Rederij, de directeuren van de
N.V. Scheepsbouw Mij „Terneu
zen", de heer J. F. de Klerk, de
hoofdingenieur van de Rijkswa
terstaat, ir J. v. d. Kerk en ande
re genodigden. In verband met
het slechte weer ging de proef
vaart niet naar Zeebrugge doch
naar Vlissingen. Om twaalf uur
kon de kapitein, de heer J. Teek
man, die zich direct thuis voelde
op het nieuwe goed geoutilleerde
schip, de scheepstelegraaf op
„stop" zetten en werden de tros
sen op de kade van de Vlissingse
haven gegooid.
Tijdens de proefvaart werd
door de Scheepvaart-Inspectie 'n
bianco certificaat uitgereikt tot
het bevaren van alle wereldzeeën.
Na de lunch aan boord van het
schip, werd omstreeks 3 uur in
de middag de terugtocht naar
Terneuzen aanvaard, tijdens wel
ke reis het schip door de heer De
Klerk aan de reders werd over
gedragen. De vlag van de Scheeps
bouw Mij werd gestreken en die
der Rederij gehesen.
EERSTE REIS.
Een der directeuren, de heer J.
Tengevolge van het afbranden
Van de voormalige marechaussee
kazerne te Enschede, die werd
bewoond door drie gezinnen en
een alleenwonende vrouw, zijn 16
personen dakloos geworden, m
Wagenborg, dankte voor de goede
zorgen bij de bouw aan het schip
besteed en herinnerde nog aan de
stichter van de Rederij, de heer
G. Wagenborg, van wie in de ka
piteinskajuit een foto werd opge
hangen.
Om 4 uur werd te Terneuzen
gemeerd. Enkele uren later ver
liet de „Egbert Wagenborg" voor
goed Terneuzen met bestemming
Rotterdam, vanwaar de eerste
reis r.aar Zweden wordt gemaakt
met een lading zout.
Een jubileum zonder feestelijkheden.
Vrjjdag 1 Juli a.s. gaat de toeristendlenst Vlissingen-Folkestone
weer varen. Tevoren zal een gezelschap uit Rotterdam in de
Seheldest&d arriveren. Hoewel liet Instellen van deze dienst op
zichzelf zeer verheugend is, betreurt Vlissingen het, dat de „Mail
boten" niet meer vanaf de Scheldestad varen. Teleurstellend is
liet ook, dat het personeel van de My. Zeeland, dat nog steeds op
Walcheren verbleef en reisgeld ontving om tydens do weekends
naar huis te kunnen gaan, thans moet kiezen tussen verhuizen
naar Hoek van Holland of de reis zelf betalen. Dit laatste wordt
te duur, zodat mag worden aangenomen, dat binnenkort pracüsch
alle Zeeland-mensen hier zullen zijn vertrokken.
Deze teleurstelling wordt des te groter, wanneer we bedenken,
dat juist in deze dagen, n.l. 25 Juni a.s., het 75 jaar geleden zal zijn
dat de Zeeland boten naar Engeland gingen varen.
Truman benoemt nieuwe
bevelhebber in Europa.
President Truman heeft luite
nant-generaal Manton Sprague
Eddy benoemd tot opperbevelheb
ber van de Amerikaanse troepen
in Europa. De president heeft de
Senaat verzocht de benoeming
van generaal Eddy goed te keu
ren, evenals het ontslag met
rangverhoging van generaal Hüb-
ner als opperbevelhebber in Eu
ropa en plaatsvervangend bevel
hebber in de Amerikaanse zone
van Duitsland.
Deelnemers Shell-jubileumrit
ook te Goes gestart.
Op 25 Juni 1875 werd een ver-
keersovereenkomst gesloten tus
sen de Mij. Zeeland, de Mij. tot
exploitatie van de Staatsspoor
wegen en „The London-Chatham
and Dover Railwaycompany", be
treffende het vervoer van passa
giers en post.
Op 3 October 1876 werd met de
Staat een overeenkomst gesloten
aangaande het postvervoer en
krachtens die overeenkomst werd
vanaf 15 Mei 1878 mail vervoerd.
De eerste jaren waren er vele
moeilijkheden te overwinnen;
eigenlijk heeft de „Zeeland" heel
haar bestaan moeten strijden,
want de weg liep niet over rozen.
Het vervoer nam vanaf de op
richting tot 1930 voortdurend toe.
In 1875 werden 4789 passagiers
vervoerd; in 1880 was het 59.426
passagiers, 35.425 ton goederen en
43.487 kg. post; in 188a waren de
cijfers resp. 68.308, 30.030,
160.000; in 1890 76.333, 44.698,
1.231.664; in 1900: 95.227, 55.626,
1.965.743; in 1913: 169.705, 70.901,
4.186.361.
Na 1930 trad een daling in in
verband met het luchtpostver-
keer.
In 1880 kwam tot stand een di
recte verbinding BerlijnVlissin
genLonden. Tot 1910 werd ge
varen op VlissingenQueensbo-
rough, sedert 1887 niet alleen des
nachts maar ook overdag.
Concurrentie.
In 1910 werd het eindpunt ver
legd van Queensborough naar
Folkestone teneinde de concur
rentie tegen de lijn Rotterdam
Harwich te kunnen volhouden.
Dit betekende minder vracht,
maar een betere positie in het
internationale verkeer. Bovendien
werd in 1910 de vloot gemoderni
seerd, wat natuurlijk enorme
sommen kostte.
Gedurende de eerste wereld
oorlog van 1914 tot 1918 verloor
de maatschappij 4 van de 7 sche
pen. Na 1918 raakte men in ern
stige financiële moeilijkheden. De
directie ging toen over naar Wil
liam H. Muller te Rotterdam,
terwijl de nachtdienst op 1 Juni
1922 werd opgeheven.
Weliswaar kwam men de moei
lijkheden te boven, maar telkens
vroegen nieuwe problemen de
aandacht. De jongste oorlog
bracht de Mij. Zeeland wederom
ernstige slagen toe, zoals velen
zich zullen herinneren.
Geen feest.
Menig Vlissinger zal straks ge
nieten, als hij het zo vertrouwde
silhouet van de mailboot vanaf de
Boulevards op het golvende
Scheldevvater ziet komen en gaan,
maar de gedachten zullen terug
gaan naar de jaren voor de oorlog
toen de dienst VlissingenEnge
land nog regelmatig elke dag ge
varen werd en de mailtrein door
het Zeeuwse land daverde. Maar
Vlissingens levensader is verlegd
naar Holland en het lijkt er nog
steeds niet veel op, dat dit nog
eens weer veranderd zal worden.
Vlissingen hoopt echter nog
steeds op een terugkeer van de
Mij. Zeeland naar de Scheldestad,
met een verwachting die levend
gehouden wordt door de zich
meer en meer uitbreidende be
trekkingen met het Duitse ach
terland. Als in die tussentijd de
„Zeeland" zich in Hoek van Hol
land maar niet consolideert
Het jubileum van de Mij. „Zee
land" zal zonder feestelijkheden
en officieel vertoon herdacht wor
den en dat is misschien maar
goed, want een jubileumfeest zou
Vlissingen pijn doen.
Vanochtend om acht uur zjjn
in veertien plaatsen van ons land
do deelnemers gestart voor de
Shell-jubileumrit, waaraan in to
taal vierhonderd automobilisten
deelnemen. Te Goes startten de
meeste deelnemers, aangezien
dezo startplaats het grootste aan
tal te behalen punten oplevert.
Reeds gisteravond stonden vele
tientallen wagens op de vrolijk
met Shell-vlaggen versierde
Markt op de speciale genummer
de parkeerplaatsen opgesteld. Er
waren wagens bij uit alle hoeken
van Nederland. De bestuurders en
hun kaartlezers zaten rustig in de
hotels, achter een biertje of
zachtjes de route besprekend; de
meesten kropen echter vroeg on
der de wol, want 24 uur kris en
kras door het land rijden is niet
zo eenvoudig.
Thans z\ju ze onderweg, puzze
lend aan een taak, die de orga
nisatoren met „raffinement" heb
ben samengesteld, met als eind
doel de Houtrusthallen in Den
Haag, waar de deelnemers elkaar
Zaterdagmiddag om 2 uur weer
hopen to ontmoeten.
De route is vrij naar keuze te
maken, wat een heel zorgvuldige
voorbereiding noodzakelijk maak
te. De controleposten, waarvan er
14 verplicht zijn gesteld en 14
naar verkiezing aangedaan kun
nen worden in garage Centrum
te Vlissingen in zo'n vrije post
gevestigd zijn slechts geduren
de een beperkte tijd geopend. Het
komt er nu op aan, dat iedere
deelnemer, rekening houdmd met
deze uren, het vermogen van zijn
wagen en de te venvachten ver
traging, een route kiest, die hem
langs een zo groot mogelijk aan
tal contróleposten leidt. Een ele
ment van verrassing vormt de
verplichte rustpauze, die de deel
nemer bij een niet bekende con
trólepost zal worden opgelegd
waardoor in sommige gevallen 't
nodig kan zijn, in alle haast een
nieuwe route te improviseren. De
kaartlezer zal hier een taak krij
gen, die zeker niet mals is. De
rijder mag niet van plaats ver
wisselen. Een loodje rond zijn
pols garandeert, dat de bestuur
de- geen kans krijgt in deze een
geheime controle te ontduiken.
St.-Maartensdijk wacht groot
zangconcours.
Wegenwacht naar Tholen.
Ter gelegenheid van het dertig
jarig jubileum van het Gemengd
Zangkoor „De Lofstem" te St
Maartensdijk zal door de Zeeuw
se Zangersbond „Zang Veredelt'
op 1 Juli een groot zangconcours
gehouden worden op het terrein
van de „Stichting Gemeenschap
St Maartensdijk".
Voor het eiland Tholen, dat de
laatste tijd wel zeer in de belang
stelling staat, is deze gebeurtenis
des te aardiger, omdat voor het
eerst de wegenwacht van de A.N.
W.B. naar het eiland zal komen.
Niet minder dan 1000 zangers
in totaal 23 verenigingen ver
tegenwoordigend zuilen, na 'n
officiële ontvangst ten stadhuize
om 10 uur, o.l.v. de heer J. C. Ge
luk, vice-voorzitter-directeur van
„De Lofstem" een massale zang-
hulde brengen voor het stadhuis
Na een muzikale wandeling
door de gemeente zal om 11.30
uur het concours aanvangen.
De heer J. P. P. de Blécourt ontwierp ingenieus
mechaniek voor maquette.
Wanneer Zaterdagmiddag de
Staatssecretaris van Oorlog, mr
W. H. Eockema Andreae, door
omdraaien van een knop het
Zeeuws Oorlogsmuseum in de
Vleeshal van het Gotkische stad
huis te Middelburg officieel zal
openen, zal een ingenieus mecha
niek gaan werken. Dit mechaniek
is het hart van de grote maquet
te van Walcheren. De ontwerper
van deze ingenieuze vinding is de
heer J, P. P. de Blécourt, oud
leraar van de Middelburgse Am
bachtsschool.
Het Zeeuws Oorlogsmuseum
werd op 3 Augustus 1946 opge
richt. Het werd te Middelburg
voorlopig gevestigd in de oude
garage van de voormalige Am
sterdamse Bank aan de Simpel-
huisstraat. In deze garage was
toen een noodschool ingericht,
doch deze verdween spoedig. De
inrichting van het museum was
vrij primitief, doch trok niette
min duizenden bezoekers. Het
werd geopend door de wnd. Com
missaris der Koningin in tegen
woordigheid van de bevrijder van
Walcheren, generaal Hakewell
Smith. Het terrein van het mu
seum was toen ai door de ge
meente onteigend en men wist te
voren, dat men op een kwade dag
voor moeilijkheden zou komen te
staan. Tot en met 1948 kon het
Oorlogsmuseum op deze plaats
worden afgebroken. Het materiaal
werd in kisten voorlopig opge
slagen.
NA.AR DE VLEESHAL.
Men dacht oorspronkelijk aan
het Militair Hospitaal, doch toen
dit gebouw weer als kazerne
moest dienst doen, kwam daar
niets van. In die dagen werd een
comité opgericht, dat moest zoe
ken naar een speciale attractie
voor Middelburg. Vele grote en
dure plannen zijn bedacht en
tenslotte kwam men met het idee
het Oorlogsmuseum in de Vlees
hal te vestigen en tevens een gro
te maquette van Walcheren te
laten maken als de grote attrac
tie. De Vleeshal, die in de loop
der tijden al van veiling tot fiet
senstalling en later tot bodenhuis
was gemaakt, werd voor dit doel
afgestaan.
Door de restauratie van deze
hal, die op de ramen na voltooid
is, is een bijzonder fraai geheel
verkregen. De maquette is opge
steld in het achterste gedeelte en
staat achter een muurtje.
DE MAQUETTE.
De maquette moest vier phases
aangeven, n.l. Walcheren vóór de
oorlog, tijdens de inundatie, na de
inundatie en in de tegenwoordige
toestand. Men wilde eerst vier
maquettes maken, doch dit werd
blijven, doch toen moest alles te kostbaar. Daarom gal men op
dracht aan Hoorns Maquette Stu
dio te Eindhoven om één grote
maquette te vervaardigen, waar
bij door een mechaniek alle pha-
sen zich in deze éne maquette
zouden afspelen. Er kwamen
hierbij twee problemen aan de
orde, n.l. de dijkdoorbraak en de
verandering der kleuren, waarbij
vooral het accent moest worden
gelegd op de modderkleur na het
droogvallen. Zowel de heren der
studio als de heer de Blécourt
de laatste zonder dat iemand het
wist - zijn aan het puzzelen ge
slagen.
De heer de Blécourt ontwierp
een ingenieus mechaniek, waar
van wij de lezer de technische
details zullen besparen. Hij maak
te gebruik van allerlei electrisch
materiaal, doch ook van een fiets
wiel, een slang van een gasmas
ker, wasketels enz. Het voornaam
ste is echter, dat het alles uit
stekend voldoet en deze Middel
burger in hart en ziel zal eer van
zijn werk hebben. Ook de verlich
ting is door de heer de Blécourt
ontworpen. De N.V. Philips, die in
opdracht van de maquettemakers
aan het experimenteren was ge
gaan, vond er iets op met grote
lampen, doch de heer de Blécourt
verscheen met een vrij eenvoudig
apparaat, dat dezelfde resultaten
opleverde. Het mechaniek zorgt
ervoor, dat alle phasen in een
kwartier aan het oog van de toe
schouwer voorbij trekken. - T_
I zeischap naar de Vleeshal.
De maquette ligt geheel m hetl
water, en dit staat 1 cm hoger J
dan de bodem van Walcheren.
Als eerste phase ziet men Wal
cheren in het zonlicht. Ais de zon
verdwijnt, verdwijnen in volgorde
van de bombardementen de dij
ken en stroomt Walcheren onder.
Intussen worden enkele lichtbeel
den (alle automatisch) vertoond.
Even later wordt Walcheren weer
droog, terwijl daarbij ook weer
lichtbeelden worden vertoond, en
men ziet daarop Walcheren na de
inundatie. In de laatste phase
gaat de zon 'weer schijnen en
krijgt het eiland weer de normale
kleuren.
DOCUMENTATIE.
Voor de documentatie zijn door
de architect, die de Vleeshal res
taureerde, de heer M. J. J. van
Beveren, een aantal fraaie tafels
ontworpen, waarvoor met de di
recteur der Ambachtsschool, de
heer E. Visscher, en het bestuur
van deze school werd overeenge
komen, dat de tafels door de leer
lingen o.l.v. hun leraar, de heer
P. Wilschut, zouden worden ver
vaardigd. Zodoende heelt men 'n
zeer overzichtelijke expositie ver
kregen van allerlei documentatie
materiaal. Verder zijn er mijnen
te bezichtigen alsmede allerlei
ander oorlogstuig, waarbij o.m.
een éénmanstorpedo. De gasten
zullen Zaterdagmiddag om -twee
uur door het bestuur van het
Zeeuws Oorlogsmuseum in res
taurant „De Huifkar" aan de
Markt worden ontvangen. IJier
zullen ook de toespraken worden
I gehouden en daarna gaat het ge-
Gistermorgen had in de veilingzaal van de Coöp. Veiling Wal
cheren" te Middelburg de jaarlijkse algemene iedenvergaderinir
plaats. De omzet over 1919 heeft 1.861.795,88 bedragen, d 1 ge
middeld t 2583 per lid, doch bijna t 24.000 minder dan in 1948
Het bruto batig saldo bedroeg f 6296,12. Het beroep, dat on dé
leden is gedaan om tegen een rente van 8 geiden ter leen te
geven, waardoor de eerste jaren de aflossingsplicht niet zo zwaar
zal drukken, is onvoldoende beantwoord gebleven. Daar er slechts
f 20.000 binnenkwam, zal opnieuw aan de leden gevraagd worden
gelden beschikbaar te stellen. "oraen
dam, zei in zijn overzicht, dat '49
een duur jaar is geweest in ver
band met de bouwkosten. Ook zei
de heer Kweidam, dat er nogal
iets mankeert aan sortering en
gewicht, en hij bepleitte centrali
satie van de eierhandel. Tenslotte
gaf de directeur een overzicht
van de aangevoerde producten.
Aan hard fruit werd geveild voor
f230.293,26; klein fruit f42.058,77
kasfruit f 27.398,90; vroege aard
appelen f 66.970,21; late aardap
pelen f 20.651,04 en groenten
f 653.609,24.
De winst zou zeker 1' 13.000
hebben bedragen, wanneer niet 't
verlies op de oorlogsschadereke-
nmg vorig jaar geheel was afge
schreven, verklaarde hij. De ba
ten van de vereniging hebben
f 99.458,81 bedragen, terwijl het
batig saldo zal worden aange
wend voor afschrijving op de ge
bouwen.
nog inundatie-
moeilijkheden.
Nadat de heren W. J. de Schip
per en P. Ton Czn, waren herko
zen als bestuursleden en de heren
A. H. Geertse en T. Staat als le
den van de Raad van Toezicht,
werden nog enkele vragen gesteld.
De heer De Schipper dankte de
bouwcommissie voor 't vele werk,
dat zij heeft verricht. Over dó
bouw van de poterbewaarplaats
werd meegedeeld, dat zodra de
tekeningen binnen zijn met de be
langhebbenden over de stichting
ervan zai worden vergaderd. Ten
slotte werd nog 't woord gevoerd
door de hoofdassistent van de
Rijkstuinbouwvoorlich tingsdiens t,
de heer M. Wattel. Deze zei, dat
zijn dienst alle moeite doet om de
teelt op Walcheren in nieuwe ba
nen te leiden, waardoor ook de
veiling wordt gesteund.
Hij was het niet eens met de
voorzitter betreffende het dooi
de Herverkavelingscommissie ge
voerde beleid en zei, dat alle tuin
ders straks hun mening naar vé
ren zullen kunnen brengen. Dq
heer Wattel wees er voorts op,
dat nog niet alle moeilijkheden,
die met de inundatie samenhan
gen, zijn overwonnen.
Italiaanse oorlogsgewonden
dringen Senaatsgebouw binnen
Een groep Italiaanse oorlogs
gewonden is Donderdagavond het
Senaatsgebouw binnengedrongen,
onder uitroepen van protest tegeil
de langzame gang van zaken met
betrekking tot de verhoging vaii
hun pensioenen.
„Bezige Handen" trekt veel
bezoek.
Het aantal bezoekers van de
Provinciale Huisvlijttentoonstel-
ling „Bezige Handen" te Middel
burg was gisteravond reeds tot
meer dan 3000 gestegen. In de
middaguren was het niet direct
druk, maar zowel Woensdagavond
als gisteravond trokken velen
naar Schuttershof en Kunstmu
seum om de grote verzameling
huisvlijt te bezichtigen.
In de morgenuren bezochten tal
van schoolkinderen deze aantrek
kelijke en voor hen zeer leerzame
expositie.
Deel van de Stationsbrug te
Middelburg gearriveerd.
Het einde van de bruggenroi-
sère te Middelburg is in zicht.
Gisteren is het eerste deel, n,j,
het vaste bruggedeeite aan de zij
de der Stationsstraat, gelegd. Met
een grote drijvende bok was dit
vaste bruggedeeite naar Middel
burg gebracht. Naar men nu mag
aannemen zal de draaibrug ih
September volgen, zodat om
streeks 1 October de nieu-.ve brug
zal kunnen worden geopend.
Vijftig jaren vis- en garnalen-
leurster.
Mej. G. Martijn-Schuit te Ar-
nemuiden heeft haar 50-jarig ju
bileum gevierd als vis-en garna-
ienleurster. Al die jaren komt zij
in Roosendaal met het heerlijk
zeebanket. Als kind ging zij met
haar moeder mee en van haar
leerde zij het werk. Van klanten
uit Roosendaal ontving zij een
bloemenmand en telegrafische
gelukwensen als blijken van
waardering.
De heer M. de Jonge te
Krabbendijke overleden.
Terwijl de heer M. de Jonge,
één der raadsleden van Krabben
dijke, zich naar zijn werk begaf,
werd hij plotseling onwel. Hij
zakte op straat in elkaar en over
leed kort daarna. De heer De
Jonge Was 63 jaar en was raads
lid van September 1939 tot 1941
en van 1946 tot heden voor Ge
meentebelangen.
De voorzitter, de heer B. Koole
zei, na de aanwezigen welkom te
hebben geheten, dat 1949 voor di
rectie en bestuur een jaar van
grote zorg is geweest. Vele moei
lijkheden moesten overwonnen
worden in verband met de bouw
en ook met de financiën. Het af
gelopen jaar was behoudens en
kele uitzonderingen, voor de tuin
ders een goed jaar. De prijzen wa
ren in het begin van 1950 goed
te noemen en vooral de aard
appelen zijn tot op heden zeer
goed. Spr. zei verder, dat een
spreiding der producten, zolang
de export nog niet is hersteld,
noodzakelijk zal zijn.
DE FINANCIëN.
Sprekend over de bouwkosten
zei de heer Koole, dat het opge
nomen kapitaal aanzienlijk is en
hij riep de leden op om allen
f 500 in de zaak te steken voor
5 of 10 jaar, tegen een rente van
3 Tenslotte deelde de voorzit
ter nog mede, dat op 14, 15 en 16
September a.s. in de Veiling een
tentoonstelling zal worden gehou
den, tezamen met de afdeling
Walcheren van de Kon. Mij voor
Tuinbouw en Plantkunde, waarbij
zal worden getoond wat door de
Walcherse kwekers na de inun
datie is gepresteerd.
Tenslotte wierp de heer Koole
de vraag op hoe het zal gaan bij
de herverkaveling. „Ik ben bang,"
zei hij, „dat deze zaak over en
zonder ons wordt beslist door één
of meer ambtenaren. Er wordt
aan een tuinder nooit advies ge
vraagd, ondanks het feit, dat deze
beslissing al eens door de Herver-
kavellngscommissie is genomen'
JAARVERSLAG.
De secretaris, de heer L. Jozi-
asse, zei in zijn jaarverslag, dat
er in het bestuur enige wijziging
is gekomen, daar de heer W. J,
de Schipper de heer M. Arendse
heeft opgevolgd als vice-voorzit-
ter. Het aantal leden liep met 34
terug en bedroeg eind 1949 583.
1-Iet vaste personeel bestond uit
22 leden.
Voorts gaf de heer Joziasse 'n
overzicht van de voorbereidingen
voor het zetten der nieuwe gebou
wen en de ingebruikneming daar
van. De oude gebouwen werden
ten dele verkocht aan de N.V.
Agelink van Rentergem, deels
aan de heer A. L. Louws te
Grijpskerke en een deei bleef in
eigen bezit voor opslag van ex
portproducten. Tenslotte zei de
secretaris, dat men met tevreden
heid mag terugzien op het afge
lopen boekjaar.
De directeur, de heer W. Kwel-
Prof. Dragomirescu, de Roe
meense gezant te Rome, heeft
ontslag genomen en weigert naar
zijn land terug te keren. Tru
man heeft medegedeeld, dat Char
les Spofford de Amerikaanse af
gevaardigde naar de bestuurs
commissie van het Noord-Atlan
tisch verdrag zal zijn, Enge
land zal hout kopen van de Sow-
jet-Unie tegen lagere prijs dan
voor Zweeds hout wordt betaald.
- De bevelhebber van het Britse
Rijnleger heeft de invrijheidsstel-
ling van de soldaat Linseil bevo
len, die door 'n militair gerechts
hof ter dood veroordeeld was we
gens het doodschieten van een
Duitse agent van politie. Er is
een nieuwe treinverbinding tus
sen China en de Sowjet-Unie ge
opend, waardoor Mantsjoeli, in
Noord-West Mandsjoerije, met
Moskou wordt verbonden. Het
bevolkingscijfer van België be
droeg in 1949 8.625.084 zielen te
gen 8.602.611 in 1948 en 8.512.195
in 1947. De conferentie van de
ministers der Beneluxlanden zal
op 31 Juli te Brussel of te Oost
ende worden geopend. Het over
leg zou tot 2 Augustus duren.
De Belgische consul-generaal te
Djakarta, P. van der Sticheien, is
benoemd tot Belgisch gezant bij
de regering der Ver. Staten van
Indonesië Te Ottersum is op
het bedrijf van de landbouwer K.
vogelpest geconstateerd. Nadat 90
dieren waren gestorven heeft men
de rest van de kippenstapel (to
taal ca. 200 stuks) verbrand.
De viei'de dader van de overval
op de Jockeyclub in Den I-Iaag, is
gearresteerd. Het is een zekere
W. H. van der W., geboren in
Bandoeng, die er ook van wordt
verdacht te zijn betrokken bij een
aantal taxi-overvailen De ha
ringvloot heeft de grootste vang
sten gemaakt sedert het begin
van de nieuwe teelt. De Katwijk-
se vloot haalde zelfs gemiddeld
28 kantjes per schip boven water.
Twee inbrekers te Amsterdam
zijn op heterdaad betrapt bij het
forceren van een brandkast in het
veilinggebouw „Odeon" aan het
Singel. Van 1947 af tot heden
zijn niet minder dan 25.000 Ne
derlanders naar Canada geëmi
greerd. Voor 1951 wordt op
10.000 emigranten gerekend.
DE BILT ZEGT»
Weersverwachting geldig tot
vanavond:
Wisselend bewolkt.
Wisselend bewoikt en overwe
gend droog weer. Matige, af en
toe nog vrij krachtige Zuid-Wes
telijke wind. Weinig verandering
jn temperatuur.