Tram verdient op Schouwen voorkeur
boven bus.
VMEH
Zeeuwse C.J.M.V.ers bijeen op de
Ernst Sillem Hoeve.
APAAISON
Goede verwachtingen t. o. v. de bevolkings
ontwikkeling.
Besprekingen op hoog niveau over N.-Guinea.
bocht in de weg
Het E. T. I. oordeelt (na gedegen onderzoek):
Z|jpe
en Zierikzee het
belangrijkst.
Verjaardag H. M. de Koningin.
Handelsovereenkomst met
Duitsland.
Prachtig geslaagd Zeeuws weekend.
Koninklijk gezin naar
Oostenrijk vertrokken.
Jacht met hindernissen
De prijzen blijven stijgen.
Korte Berichten.
Dinsdag 21 Februari 1950
PROTESTANTS CHR1STE11]K DAGBI AD
Pagina 2
Inzake het alternatief: tram-bus op Schouwen-Duiveland heeft het onderzoek de tram aangewe
zen als het meest gewenste vervoermiddel op de hoofdlijn van Schouwen-Duiveland. Tot deze con
clusie komt het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland na een gedegen onderzoek naar
het meest gewenste vervoermiddel op Schouwen-Duiveland. Uitdrukkelijk wordt echter aan deze
conclusie de opmerking vastgeknoopt, dat hieruit niet volgt, dat de gedachte, dat het eiland deel
uitmaakt van het streekvervoergebied van de Zuid-Hollandse eilanden, kan worden aanvaard, met
alle gevolgen van dien voor de opbouw van het vervoersysteem. Voordat het E.T.I. tot deze con
clusie kwam, werd een groot aantal factoren in aanmerking genomen, alsook de daaruit waar
schijnlijk voortvloeiende gevolgenvoor het vervoer in de toekomst. Met name werd studie gemaakt
van de economische structuur van het eiland en de bevolkingsontwikkelingen, die daarvan het ge
volg kunnen zijn.
Na het onderzoek van de economische structuur van het eland,
op welk onderzoek wjj ln een volgend artikel hopen terug te ko
men, komt het E.T.I. tot de conclusie, dat er op grond van de
huidige economische structuur geen aanleiding ls grote verwach
tingen te koesteren ten aanzien van de bevolkingsontwikkeling.
Derhalve zal de behoefte aan vervoersgelegenheid niet sterk toe-
nemen. Treden er wèl veranderingen op en dit zou zeer ge
wenst zijn dan zal er vermoedelijk slechts op een langzame ont
wikkeling kunnen worden gerekend. Een uitzondering hierop kan
worden gevormd door het recreatief vervoer, dat dan voorname
lijk de Westhoek betreft.
Ook het geboden comfort is niet
beslissend in de 'keuze. Daar
Schouwen-Duiveland verkeers
technisch gezien een zeer moeilijk
gebied is, maakt het aantal stop
plaatsen van de R.T.M. weinig
verschil met het door „De Eilan
den" geprojecteerde aantal. Ook
de frequentie van het aantal
diensten van de R.T.M. is onge
veer gelijk aan die van „De Ei
landen". In het rapport wordt
nog gewezen op de wenselijkheid
van een late dienst voor de be
woners van de Westhoek, daar de
geprojecteerde late diensten van
„De Eilanden" en van de R.T.M.
geen aansluiting geven op de trei
nen, die in de late namiddag in
Roosendaal aankomen. Betreffen
de de verbinding met Rotterdam
wil „De Eilanden" 7 dagelijkse
diensten onderhouden tegen de R.
T.M. 2. Via Roosendaal zijn er
echter toch reeds 6 verbindingen,
zodat ook deze aangelegenheid
niet beslissend is. De plaatsruim
te is echter bij „De Eilanden"
veel geringer. Daarom kan wor
den aangenomen, dat noch de
vervoersstoten op marktdagen,
nóch het vacantievervoer zou
kunnen worden verwerkt.
De belangrijkste vervoersstro
men van en naar het eiland gaan
Via Zierikzee en Zijpe. Als cen
trum van het eiland trekt Zierik
zee vele reizigers, terwijl via Zie
rikzeeKatsche Veer de verbin
ding met Midden-Zeeland en ook
de Hollanden (met de trein)
wordt onderhouden.
Via Zijpe gaat een vervoers
stroom naar Rotterdam, Bergen
op Zoom, Roosendaal en Dord
recht, welke plaatsen alle beteke
nis hebben als centrum-plaatsen
Voor Schouwen-Duiveland. Boven
dien is chouwen-Duivelan'd voor
•en groot gedeelte economisch
geörienteerd op Rotterdam, waar
het overgrote deel der agrarische
producten wordt afgezet. Verder
ls het grootste deel der vacantie-
gangers afkomstig uit Noord-
grabant en West-Nederland en
Voor zover men per openbaar ver
voermiddel reist, geschiedt dit via
Roosendaal en Rotterdam. Cijfers
Over het aantal vervoerde perso
nen over de lijn BurghZierikzee
Zijpe—Steenbergen tonen aan,
dat er sinds 1946 een regelmatige
achteruitgang valt waar te ne
men. Dit is overal het geval, doch
In N.-Zeeland is deze achteruit
uitgang bijzonder groot.
Bij vergelijking van de
12-maandelijkse totalen uit de
grafieken met cijfers van het jaar
daaraan voorafgaand, is de ach
teruitgang van dat jaar in Neder
land, de Zuid-Hollandse eilanden
•n Noord-Zeeland resp. 3 19
•n 22 Waarschijnlijk zal er in
de toekomst een langzaam ver-
rwakkende tendentie tot daling
zijn. Het vervoer op de buslijn
van de Fa Van Oeveren steekt
gunstig af en bleef ongeveer ge-
jk. De aantallen vervoerde per
sonen via de 3 grootste veerver-
bindingen, Numansdorp, Anna
Jacobapolder en Katsche Veer,
verhouden zich als 2:5:3. Ver
schuivingen tekenen zich vooral
af ten gunste van Anna Jacoba
polder. Het vervoer via Katsche
Veer is langzaam stijgend.
De vervoersmiddelen.
De huidige situatie is zodanig,
dat de keuze bestaat tussen de
tram en de autobus. Het vervoer
per tram wordt verzorgd door de
R.T.M., terwijl de N.V. „De Ei
landen" i.o. gegadigde is, om de
thans door de R.T.M. per tram
geëxploiteerde lijnen per autobus
te verzorgen. De R.T.M. onder
houdt trouwens momenteel reeds
een autobusdienst en wel de
dienst ZijpeBruinisseSirjans-
landDreischorKerkwerve
ZierikzeeOuwerkerk.
De Fa Vein Oeveren ouderhoudt
per autobus de dienst Westen-
schouwenZierikzee. De maat
schappij „De Eilanden" wordt ge
vormd door een aantal kleinere
autobusondernemingen, o.a. de
Fa Van Oeveren, waarvan er en
kele reeds concessies in het R.T.
M.-gebied hebben. Uit de opge
stelde dienstregeling van „De Ei
landen" blijkt, dat deze de af
stand Schouwen-DuivelandRot
terdam in 173 minuten wil af
leggen tegen de R.T.M. in 212
minuten. Daar Rotterdam met de
Ned. Spoorwegen via Goes of
Roosendaal echter in 153 minuten
bereikbaar is, betekent deze kor
tere rijtijd geen voorkeur voor
„De Eilanden" boven de R.T.M.1
R.T.M. heeft voorkeur.
Strategisch beschouwd is de
R.T.M. als momenteel aanwezige
vervoerder in een gunstiger posi
tie dan „De Eilanden", daar de
nieuwe maatschappij niet enkel
hetzelfde, maar een beter vervoer
zou moeten garanderen om aan
haar de voorkeur te geven. t
Betreffende verbeteringen in 't
vervoer wordt aangedrongen op
meer coördinatie tussen de ver
schillende vervoersondernemin
gen, in het bijzonder tussen de
R.T.M. en de Fa Van Oeveren.
Betreffende het vrachtvervoer
wordt opgemerkt, dat thans nog
30 van het suikerbietenvervoer
dat het meest volumieus is, door
de R.T.M. wordt verzorgd. Het
vrachtvervoer is thans in veel
mindere mate in handen van de
R.T.M. dan voor de oorlog. Fruit,
dat toen uitsluitend per tram ver
voerd werd, wordt thans uitslui
tend per vrachtauto vervoerd.
Een goede veerverbinding met
koplading, waarmee de eilandbe
woners zeer gediend zouden zijn,
zou, volgens opgaven van de Rijks
waterstaat 1,4 millioen gulden
kosten.
Daar de R.T.M. eeuwig conces
sionaris is voor de tramlijnen,
kunnen haar concessies niet wor
den ingetrokken. De exploitatie
van de tramlijnen zou echter on
mogelijk gemaakt worden, indien
er naast de tram concurrentie
van autobussen óp dezelfde lijnen
zou komen. Dit zou de spoedige
ondergang van één der maat
schappijen tengevolge hebben.
Bovendien is ook de R.T.M. gene
gen het vervoer, indien nodig, per
autobus te verzorgen.
Bij velen uit het publiek be
staat echter reeds een zekere
sympathie voor „De Eilanden" i.o.
vooral een gevolg van de fouten,
die door de R.T.M. in het ver
leden werden gemaakt en ook
dank zij de activiteit van de Fa
Van Oeveren, om direct na de
bevrijding, voor de R.T.M., voor
vervoer te zorgen.
Gezien de grote belangen, die
er b(j de R.T.M. op het spel staan
en niettegenstaande gemotiveerde
bezwaren tegen de R.T.M., wordt
er ln het rapport toch de voor
keur aan gegeven de R.T.M. een
eerste kans te geven en daardoor
een destructieve concurrentie te
voorkomen.
Daar het sociaal-economisch
onderzoek de Westhoek van het
eiland aanwees als het gebied,
waar relatief voor de bevolkings
ontwikkeling de meeste mogelijk
heden liggen, wordt aandrang
uitgeoefend om te komen tot co
ördinatie van de twee vervoer
maatschappijen op het eiland,
teneinde zo snel mogelijk vervoer
van Oost naar West en omge
keerd mogelijk te maken. Wel
licht zal het vacantievervoer in
de toekomst bijzondere eisen stel
len aan het vervoersapparaat;
deze zullen afhangen van de ont
wikkeling van Schouwen-Duive
land als recreatiegebied.
Overheidspersoneel op 1 Mei vry.
Naar gemeld wordt, is thans
officieel bepaald, dat het over
heidspersoneel op Maandag 1
Mei, de viering van de verjaar
dag van H. M. de Koningin, de
gehele dag vrij zal zijn. Daar elk
jaar voor Koninginnedag vrij
wordt gegeven, heeft men ge
meend ook nu, terwijl de ver
jaardag op Zondag valt, een
vrije dag te moeten geven en
deze dan te laten vallen op de
dag dat de verjaardag van H.M.
gevierd wordt.
De openbare scholen zullen
eveneens vrij zijn, terwijl ver
wacht wordt, dat de bijzondere
scholen eenzelfde gedragslijn
zullen volgen.
Over vrij af op de viering van
de nationale feestdag (5 Mei) is
nog niets bekend.
De door onze ministerraad
goedgekeurde handelsovereen
komst met Duitsland heeft ten
doel, zowel de invoer als de uit
voer op een milliard gulden per
'jaar te brengen. Door onze grote
uitvoer naar Duitsland hebben
wij de laatste maanden een gun
stig saldo gekweekt van Ï270
millioen, zodat wij gedurende de
eerste tijd in staat zijn, belang
rijk meer uit Duitsland in te
voeren, dan onze uitvoer be
draagt.
Het is nog niet te voorzien in
hoeverre deze toenemende han
del met Duitsland, dat ons voor
zien kan met industriële uitrus
ting, onze behoefte aan invoe
ren uit dollargebied zal ver
minderen.
Wachtgeld- en Werkloos
heidsverzekering voor de
landbouw.
De hoofdafdeling sociale zaken
van de Stichting voor de Land
bouw hield haar jaarlijkse bij
eenkomst met de provinciale so
ciale secties in de Esplanade te
Utrecht. De voorzitter, de heer
Bieuwinga, deelde mede, dat men
in de hoofdafdeling overeen
stemming had' bereikt over de
afwijkende regeling die voor de
landbouw zou gelden met be
trekking tot de Wachtgeld- en
Werkloosheidsverzekering.
De hoofdpunten, waarop deze
overeenstemming werd bereikt,
zijn:
De organisaties aanvaarden
het aanhouden van een vaste
kern op de bedrijven.
Deze vaste kern wordt niet in
stand gehouden door een aan
stellingsgebod, doch door een
ontslagverbod.
Voor de vaste kernen worden
normen gesteld; de verleden
week hierover gepubliceerde cij
fers zijn voorlopig als basis ge
nomen.
Wil de arbeider in aanmerking
komen voor een wachtgeldrege
ling, moet hij minstens 156 dagen
onafgebroken bij één werkgever
of 254 dagen bij verschillende
werkgevers in de landbouw
werkzaam geweest zijn.
OP DE VUURTOREN VAN WESTKAPELLE.
De vuurtoren van Westkapelle was in de oorlog een gemakke
lijk mikpunt. Het bovenste ijzeren gedeelte is dan ook deerlijk
gehavend uit de strijd gekomen. Klinkers, metaalbewerkers en
schilders zijn om beurten bezig geweest met de herstelwerk
zaamheden. Het noodlicht, dat nog steeds brandt, kan thans
binnenkort worden vervangen door het grote licht. Op deze
foto ziet U vuurtorenruachter Waterman, die met zorg het dub
bele lenzenstel, met een sterkte van 1500 watt en een straal van
35 km., de dagelijkse poetsbeurt geeft.
(Ingez. mededeling, advert.)
Uw DrogM
Op een persconferentie heeft de
secretaris-generaal van 't minis
terie van voorlichting der R.I.S.,
Roeslan Abdoelgani, t.a.v. Nieuw
Guinea gezegd: „Gedurende de
besprekingen tussen dr Soekarno
en dr Hirschfeld, benevens de
gouverneur van Nieuw-Guinea, de
heer Waardenburg, welke voor
het vertrek van de commissie-
Soeparmo naar Nieuw-Guinea
plaats vonden, werd het duidelijk,
dat de Nederlanders de bevolking
van Nieuw Guinea beschouwen
als Nederlandse onderdanen, ter
wijl de Indonesiërs zich op het
standpunt stellen, dat de Irianen
Indonesische burgers zijn. Beide
partijen besloten dit vraagstuk
op hoger niveau te behandelen.
De onderhandelingen hierover
zullen zo spoedig mogelijk aan
vangen. Intussen is de regering
van de R.I.S. er van overtuigd,
dat de Irianen zillen voortgaan
met hun Indonesisch burgerschap
te verdedigen."
Ten aanzien van de Daroel Is
lam deelde hij mede, dat een
commissie van de R.I.S. door on
derhandelingen zal trachten te
bereiken, dat troepen van de Da
roel Islam in het leger van de
R.I.S. worden ingeschakeld.
De ontmanteling
der suikerindustrie.
Over de uitlatingen van de
Voor de tweede keer had de Provinciale Commissie van het
C.J.M.V. in Zeeland Zaterdag en Zondag een z.g.n. Zeeuws Week
end georganiseerd op de Ernst Siliemhoeve, het conferentie-oord
en Buitenhuis van het C.J.M.V. te Lage Vuursche. Wanneer de P.
C. doorgaat met het organiseren van deze weekenden, dan belo
ven deze, naast de nationale en de provinciale bondsdag, te wor
den tot hoogtijdagen van de Zeeuwse C.J.M.V. Evenals het eerste,
dat vorig jaar werd gehouden, is ook dit weekend weer ten volle
geslaagd. Uit bijna alle delen van Zeeland kwamen de deelnemers
en allen keerden zeer voldaan terug naar hun haardsteden.
Zaterdagmiddag vertrok men in deelnemers tijdens een maaltijd,
een tweetal bussen van de Fa. in de recreatiezaal en in het park
Blanker naar de Hoeve, waar gelegenheid hadden om kennis
reeds een aantal Zeeuwen ver
bleven, die daar een week lang
hadden vertoefd om het bij de E.
S. H. behorende park en bos op
te knappen. Op de E.S.H. werden
de deelnemers allereerst welkom
geheten door de heer J. C. Gor-
deau, de districtssecretaris van
het C.J.M.V. in Zeeland. Officieel
werd het weekend Zaterdagavond
geopend door ds A. de Vries, de
met elkaar te maken.
In de avondbijeenkomst van
Zaterdagavond hield de schrijver
Aart Romijn een inleiding over
het onderwerp: „Voordragen op
de C.J.M.V.". In zijn inleiding
noemde spr. het dichten een gave
Gods, die niet kan worden ge
leerd. Het voordragen daarente
gen was volgens hem een kunst,
die geleerd kan worden, al moet
voorzitter der P. C., nadat de men er wel een zekere aanleg
(lns
mededeling. advert.)
DE"* mei narentie-eertilicaal»
voor hebben. Hij noemde voordra
gen de kunst van het herscheppen
van wat een ander heeft gemaakt.
Aan de hand van enkele voor
beelden toonde de heer Romijn,
hoe men wel. moet voordragen en
ook hoe het niet moet.
De dagsluiting werd verricht
door de heer W. Oreel uit Mid-
delb irg, n.a.v. de gelijkenis van
de man, die zijn huis op zand
grond bouwde. Met het gezamen
lijk z;ngen van „Sterk door 't ge
loof, ja dat zij onze leuz", werd
de eerste dag besloten, waarna
men onder de wol ging.
De Zondag.
Zondagmorgen bezocht men 'n
kerkd'enst in de Noorderkapel te
Billhoven, waarin voorging ds
Pop, de directeur van „Kerk en
Wereld" te Driebergen.
Zondagmiddag, na de maaltijd,
kregen de aanwezigen de gelegen
heid datgene te luchten, wat zij
op het hart hadden. Verschillende
voorvallen, o.a. een gestoorde
nachtrust, werden bij deze gele
genheid vermeld en gecommenta
rieerd.
's Middags sprak ds G. E. E.
Polanen, de bekende negerpredi
kant van de Evangelische Broe
dergemeente in Suriname, over:
„Suriname zending, voorheen
en thans". Uitvoerig schetste hij
de grote aanhankelijkheid, waar
mede het volk van Suriname
hangt aan Nederland en de grote
verknochtheid aan het Huis van
Oranje. Grote waardering en die
pe dankbaarheid vervulde hem
t-.CILLETON
door
TO VAN THIEL.
12)
Beide stukjes zijn het werk
van Jaap Verdongen, de man
van Lotty, Else's vriendin.
Een beetje moe in de benen
van het „lange staan in de win
kel, vlijt Else zich behagelijk in
een hoekje van de bank. Een
paar kussens duwt ze achter
haar rug en ze zet de roodlede-
ren pouf onder de voeten. Hè,
nou zit ze echt fijn? Een rag
fijne kanten blouse en een doos
met zijde heeft ze naast zich
neergezet. Als Al nou komt,
kunnen ze gezellig hier zitten.
Maar, haar vriendin laat op
zich wachten. De Friese klok
tikt rustig en kalm veTder en
wijst half negen.
Als ze niet gauw komt, zal
Els vragen of vader en moeder
beneden thee drinken. Da's ge
zellig!
Haar ouders komen alleen
maar in Elses kamer zitten, als
zü hen roept. Ze willen hun
kind helemaal vrij laten om
rustig de boekhouding in orde
te houden of 's avonds nog eens
met een vriendin wat te bab
belen.
Eindelijk kwart voor negen
gaat de bel. Els springt over
eind, knipt het licht in de win
kel aan en roept halverwege al:
„Ik kom".
Hè, t is Ally niet.
En als ze het slot omdraait,
staan voor haar twee figuren
met gummij assen aan, die glim
men van de regen.
Jaap en Lotty!
„Hè, wat leuk, kom binnen
jongens", nodigt Else. „Ik ver
wachtte Al, maar die is niet op
komen dagen."
Even later zit het getrouwde
paartje dicht bij de haard. Lotty,
het tengere vrouwtje, met een
smal gezichtje, het haar in 't mid
den gescheiden en de zwarte
vlechten in een krans om haar
hoofd, zit met haar grote don
kere ogen stil dromend in het
vuur te staren en glimlacht.
Jaap, lang, breed-geschouderd
met een benig hoekig gezicht,
is een ernstig werker; een tikje
aan de pessimistische kant. Hij
is innig gelukkig met zijn jong,
naïef vrouwtje en hij is er wat
trots op, dat hü over een paar
maanden vader zal worden.
Lotty is nieuwsgierig aan het
rommelen in Els' fijne collec
tie.
„Zeg Els, hoe ver is het met
m'n baby-uitzet? 'k Wil eind
volgende maand graag alles m
orde hebben. O zeg, de wieg
is vandaag gekomen. Een snoesje
gewoon, hè Jaap!"
Jaap knikt verstrooid. Onge
merkt heeft hij een schetsboek
te voorschijn gehaald. Maar na
tuurlijk, net als hij de eerste
streep op papier wil zetten,
staat Else op om thee te schen
ken.
Hij duwt haar met een krach
tige armbeweging weer op de
bank.
,Toe, jullie zitten daar in zo'n
ongedwongen houding samen te
babbelen, dat wil ik graag even
vastleggen.
't Kan me te pas komen voor
een boek-illustratie."
En terwijl z'n blikken heen
en weer vliegen van het papier
naar z'n modellen, denkt hij:
„Wat sneu toch eigenlijk voor
die goede Els, dat haar het ge
luk altijd voorbijgaat. Zonde en
jammer, dat ze nooit over het
verlies van Rein heen schijnt te
komen, 'tls anders zo'n kwieke,
fleurige meid. Ze kon zo een
man gelukkig maken."
Lotty en Jaap blijven niet
lang. 'tWas maar een „inwip-
pertje". Half tien stappen ze op.
En als Els voor de tweede keer
de winkeldeur heeft gesloten,
ruimt ze meteen de theekopjes
op en gaat naar boven.
Als Els binnenkomt is vader
aan het voorlezen. Dat doet hy
vaak 's avonds. Moeder zit dan
rustig te handwerken en schenkt
thee en ze genieten samen van
een artikel uit een of ander tijd
schrift.
„Nog even Els, 't is zo uit."
Els knikt. In 't voorbijgaan
geeft ze moeder een zoen en dan
schikt ze gezellig bij. Geïnteres
seerd luistert ze naar vaders
stem, die zo prettig aanhoort.
Met passie draagt hij voor wat
hij leest, zodat het altijd indruk
maakt en de geest gespannen
houdt.
Vader laat juist een paar re
producties zien, die bij het ar
tikel behoren.
Els, over moeders schouder
gebogen, bekijkt ze aandachtig.
Maar als ze geïnteresseerd de
mannenportreiten bestudeert,
trekt er opeens een zenuwtril
ling langs haar lippen. Haar
hand, die het blad vasthoudt,
beeft. Ze staart op de foto en
hoort niet wat moeder er van
zegt.
Ze kijkt maar naar die ogen.
die grote sprekende ogen in dat
witte tere gezicht. Die zijn van
haar Rein!
Zwijgend geeft ze vader het
boek terug, dan nestelt ze zich
in haar stoeltje bij de haard,
draait haar gezicht zo, dat vader
en moeder het niet kunnen zien
en geeft zich over aan de her
innering. (Wordt vervolgd.)
.t.o.v. de Duitse zendelingen der
Broedergemeente, van wie er ve
len hun leven gaven in Suriname.
Als hocfdoorzaak van de genegen
heid der Surinamers voor Neder
land, noemde spr. de afschaffing
der slavernij in 1863. Grote waar
dering had spr. voor het werk
van de in Vlissingen geboren dr
de Groot, die midden in de bin
nenlanden van Suriname werkt
onder ae bosnegers. Met grote
ernst wees ds Polanen op de moei
lijkheden, waarmede de zending
in Suriname heeft te worstelen.
Hij noemde de velden in Surina
me wit om te oogsten, doch daar
er geen middelen en gÊën mensen
zijn, moet er veel noodzakelijk
werk ongedaan blijven. Bovendien
wordt de protestantse zending
bedreigd door een overwoekering
door het Rooms-Katholicisme. Hij
deed daarom een dringend beroep
op de aanwezigen om de bosne
gers, die nog gebonden zijn door
het heidendom en die vragen:
Kom over en help ons, zoveel mo
gelijk te helpen. Het hartstoch
telijke beroep van ds Polanen
maakte diepe indruk op de aan
wezigen.
De avond werd gevuld met een
gezellig opdrachtenspel o.l.v. de
heren J. C. Gordeau en M. Alle-
wijn. De pseudo ring Walcheren
wist de meeste punten te verza
melen en won daarmee deze wed
strijd.
Het weekend werd daarna of
ficieel gesloten door ds de Vries.
Tot thema voor zijn dagsluiting
had deze gekozen Ps. 121. Na het
dankgebed werd nog gezongen
„Dankt, dankt nu allen God" en
daarmee behoorde dit tweede
Zeeuwse weekend, dat, evenals 't
eenste, prachtig slaagde, tot het
verleden. Gistermorgen in alle
vroegte stapte men weer in de
bussen en werd de reis naar het
Zuid-Westen aanvaard.
voorzitter van het suikersyndi
caat, prof. Koningsberger, met
betrekking tot de suikerpositie
in Midden-Java, zeide hij: „Ik be
treur de uitspraken van Prof.
Koningsberger, de ontmanteling
waarover hij sprak is niet ver
oorzaakt door de Indonesiërs na
hun terugkeer in Djogja, doch is
een gevolg van de Japanse bezet
ting, de koloniale oorlogen daar
na en de politiek der verschroeide
aarde. De economische situatie is
voorts niet geheel afhankelijk van
de suikerindustrie, zoals prof.
Koningsberger liet voorkomen.
De oorzaken van de slechte eco
nomische situatie zijn meer gele
gen in de acht jaren oorlog en
deze situatie is een erfenis van
het koloniale bestuur. Niettemin
wordt door het ministerie van de
fensie een onderzoek ingesteld
naar de door prof. Koningsberger
beweerde feiten over de ontman
teling", aldus de secretaris-gene
raal van het ministerie van voor
lichting.
Luide knallen van donderbus
sen en hartelijke goede reiswen-
sen .klonken gistermorgen om
streeks zeven uur over het sta
tion Baarn, toen de koninklijke
trein zich in beweging stelde en
H. M. de Koningin met de Prin
sesjes Beatrix, Irene en Margriet
de vacantiereis naar Sankt Anton
aanving. Dat dit afscheid in goe
de. aarde viel, bleek wel uit de
glundere gezichtjes van de prin
sesjes, die, verrast door serpen
tines die door de geopende ramen
het statierijtuig in dwarrelden,
lachend en „tot ziens" terugrie
pen.
De reis ging met de koninklijke
trein. In Visé werden de salon
rijtuigen achter de internationale
D-trein naar Bazel gekoppeld. In
de wagons wordt daar de nacht
doorgebracht en vanmiddag komt
het hoge gezelschap in Sankt An
ton aan. Daar wordt dan juist
carnaval gevierd en de prinses
jes hopen zo vertelde de alge
meen secretaris van het konink
lijk huis, Mr Dr I. G. van Maas
dijk dat zij nog iets van dit
feest kunnen meemaken.
De kleine Prinses Marijke, die
pas drie jaar is geworden, maakt
de reis niet mee. Zij blijft bij haar
grootmoeder, Prinses Wilhelmina,
met wie zij gistermiddag naar 't
Paleis het Loo ging.
Z. K. H. Prins Bernhard zal
zich, zodra hij uit Amerika is te
ruggekeerd, eveneens naar Sankt
Anton begeven.
VERKIEZINGEN.
Deze week is van meer dan
gewone betekenis.
In de eerste plaats voor En
geland waar Donderdag de ver
kiezingen worden gehouden.
Maar wat Donderdag in En
geland gebeurt is ook voor an
dere landen van belang.
't Gaat daarbij niet alleen over
specifiek Britse belangen, maar
ook om belangen van interna
tionale aard.
In 1945 hebben de kiezers hun
nationale held Churchill naar
huis gestuurd. De socialisten
kregen toen hun kans en ze
hebben daarvan gebruik gemaakt
om tal van socialistische maat
regelen door te voeren. En nu,
staande voor de verkiezingen,
.tracht men de kiezers op zijn
hand te houden door opnieuw
allerlei moois in uitzicht te stel
len.
Maar merkwaardig, de kiezers
geven blijk, dat deze dingen hen
maar matig interesseren.
Zij voelen zich niet op hun
gemak.
Zij zijn onder de indruk van
het uit Rusland dreigende ge
vaar. Men is er niet gerust op,
dat het socialistische regime in
staat zal zijn de rode vloedgolf
te keren.
En nu herinnert men zich
Churchill.
Hij is wel oud, maar nog
niet op.
En zijn voorslag om straks
Stalin in zijn rode hol op te zoe
ken en rechtstreeks met hem t
onderhandelen, heeft diepe in
druk gemaakt by het volk, dat
in de eerste plaats verlangt naar
rust en vrede.
Donderdag zal blijken aan wie
straks het roer van staat wordt
toevertrouwd.
Verscheidene leden der Eerste
Kamer hebben, zoals blijkt uit
het Voorl. Verslag over de be
groting Economische Zaken, met
zorg waargenomen, dat de prij
zen van 15 September tot 15 De
cember 1949 reeds met vier per
cent waren gestegen. De totale
stijging zal nu waarschijnlijk
boven de toegestane vijf percent
loonsverhoging uitkomen. Deze
stijging betekent een daling van
het werkelijke loon.
De ministers van Economische
Zaken en van Landbouw dra
gen, aldus deze leden, een grote
verantwoordelijkheid voor het
prijspeil. Nu verschillende prij
zen met vijf percent zijn ver
hoogd, doch de lonen, na aftrek
van de belasting, met minder
dan vijf percent, stemt dit alles
tot ernstige bezorgdheid. Dit
geldt te meer, nu ook de tarie
ven by de Spoorwegen omhoog
zijn gegaan, terwijl de vergoe
ding van een gulden per gezins
lid voor de duurdere kolen on
voldoende is om da grotere kos
ten te dekken.
Bijproducten van atoombom
voor medische doeleinden.
De merkwaardigste chemische
werkplaats ter wereld is Zater
dag in het nationaal laborato
rium van de Amerikaanse com
missie voor de atoomenergie te
Oak Ridge geopend.
Hier wordt gewerkt met bij
producten van de atoombom, on
gelooflijk kleine hoeveelheden
radio-actieve isotopen voor me
dische en andere proefnemingen.
De werkplaats is een wonderland
van spiegels, periscopen, be
schermingsapparaten en con
trolewerkzaamheden op een af
stand. Zo worden bijv. flessen
gevuld en van een capsule voor
zien van achter een beschermen
de laag van 60 centimeter dik.
Sommige dezer „hete atomen"
worden op dezelfde wijze als ra
dium en X-stralen voor directe
behandeling van bepaalde ziek
ten gebruikt.
De productie van deze bijpro
ducten van de atoombom zal
waarschijnlijk worden in ounces,
waar duizenden arbeiders een
jaar voor moeten werken. Maar
wanneer dit materiaal aan op
lossingen wordt toegevoegd of
zich met vaste mengsels ver
bindt, ontstaat een geweldige ra
dio-actieve kracht.
VRACHTAUTO BIJ BOGOR
BESCHOTEN.
Een bende, bestaande uit 50
man, heeft een vrachtauto in de
tuinen van de rubberonderne
ming Pasir Maoeng, 10 km. ten
Oosten van Bogor, onder vuur
genomen. Een employé en de
chauffeur werden gewond. De
vrachtauto is geheel uitgebrand.
Franse regeringsmaatregelen
tegen sabotage.
Het Franse ministerie van Bin
nenlandse Zaken heeft de pre
fecten instructies doen toeko
men, om tegen de Franse lands
verdediging gerichte sabotage te
voorkomen en om de voorne
mens der communisten, die de
verscheping van wapens en
voorraden voor de Franse troe
pen in Indo-China willen belet
ten, te verijdelen.
De prefecten kunnen op alle
Franse burgerlijke en militaire
veiligheidsdiensten een beroep
doen om hen te helpen in hun
strijd tegen daden van sabotage.
De missie tot opsporing van
vermiste personen uit de bezet
tingstijd, waarvan de volledig»
opheffing per 1 Januari 1950, we
gens bezuiniging op de overheids
uitgaven in het voornemen lag,
heeft een belangrijke bijdrage van
het Nationale Steunfonds ontvan
gen. Hierdoor zal de missie in
staat zijn de nog resterende ge
vallen van vermisten te onderzoe
ken en de reeds ter hand geno
men opsporingen te voltooien.
Wilhelm Zaisser, die tot nogtoa
met de opleiding van de politie in
Oost-Duitsland belast was, is be
noemd tot eerste minister voor da
veiligheid van de Oost-Duitse re
publiek, Erich Mielke tot staats
secretaris van dit ministerie.
Alle orkesten van het district
Auerbach (Saksen), hebben be
sloten alleen dansmuziek te spe
len, „die past bij de Duitse geest"
aldus „Der Abend". Alle musici,
die niet deelnemen aan „deza
strijd tegen de Amerikaanse
dans" zullen geboycot worden.
New Yorks burgemeester, Wil
liam O. Dwyer, heeft bekend ge
maakt, stappen gedaan te hebben
om een „regenmaker" in dienst ta
nemen, die zou moeten zorgen
voor meer dan 4000 millioen liter
water, die New York nodig heeft
voor de zomer.
De Officier van Justitie bij da
Arrondissementsrechtbank ta
's-Hertogenbosch heeft bevesti
ging geëist van de vonnissen dia
door de kantonrechter waren uit
gesproken over een tiental getui
gen van Jehova uit Eindhoven,
die tot geldboetes tussen zes en
tien gulden waren veroordeeld.
De Zweedse zeilschipvereniging
heeft besloten aan de regering ta
verzoeken de Nederlandse sche
pen van minder dan duizend ton
niet meer toe te staan deel ta
nemen aan het z.g.n. „Inner"»
.vrachtvervoer in Zweden.