Tram verdient op Schouwen voorkeur boven bus. VMEH Zeeuwse C.J.M.V.ers bijeen op de Ernst Sillem Hoeve. APAAISON Goede verwachtingen t. o. v. de bevolkings ontwikkeling. Besprekingen op hoog niveau over N.-Guinea. bocht in de weg Het E. T. I. oordeelt (na gedegen onderzoek): Z|jpe en Zierikzee het belangrijkst. Verjaardag H. M. de Koningin. Handelsovereenkomst met Duitsland. Prachtig geslaagd Zeeuws weekend. Koninklijk gezin naar Oostenrijk vertrokken. Jacht met hindernissen De prijzen blijven stijgen. Korte Berichten. Dinsdag 21 Februari 1950 PROTESTANTS CHR1STE11]K DAGBI AD Pagina 2 Inzake het alternatief: tram-bus op Schouwen-Duiveland heeft het onderzoek de tram aangewe zen als het meest gewenste vervoermiddel op de hoofdlijn van Schouwen-Duiveland. Tot deze con clusie komt het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland na een gedegen onderzoek naar het meest gewenste vervoermiddel op Schouwen-Duiveland. Uitdrukkelijk wordt echter aan deze conclusie de opmerking vastgeknoopt, dat hieruit niet volgt, dat de gedachte, dat het eiland deel uitmaakt van het streekvervoergebied van de Zuid-Hollandse eilanden, kan worden aanvaard, met alle gevolgen van dien voor de opbouw van het vervoersysteem. Voordat het E.T.I. tot deze con clusie kwam, werd een groot aantal factoren in aanmerking genomen, alsook de daaruit waar schijnlijk voortvloeiende gevolgenvoor het vervoer in de toekomst. Met name werd studie gemaakt van de economische structuur van het eiland en de bevolkingsontwikkelingen, die daarvan het ge volg kunnen zijn. Na het onderzoek van de economische structuur van het eland, op welk onderzoek wjj ln een volgend artikel hopen terug te ko men, komt het E.T.I. tot de conclusie, dat er op grond van de huidige economische structuur geen aanleiding ls grote verwach tingen te koesteren ten aanzien van de bevolkingsontwikkeling. Derhalve zal de behoefte aan vervoersgelegenheid niet sterk toe- nemen. Treden er wèl veranderingen op en dit zou zeer ge wenst zijn dan zal er vermoedelijk slechts op een langzame ont wikkeling kunnen worden gerekend. Een uitzondering hierop kan worden gevormd door het recreatief vervoer, dat dan voorname lijk de Westhoek betreft. Ook het geboden comfort is niet beslissend in de 'keuze. Daar Schouwen-Duiveland verkeers technisch gezien een zeer moeilijk gebied is, maakt het aantal stop plaatsen van de R.T.M. weinig verschil met het door „De Eilan den" geprojecteerde aantal. Ook de frequentie van het aantal diensten van de R.T.M. is onge veer gelijk aan die van „De Ei landen". In het rapport wordt nog gewezen op de wenselijkheid van een late dienst voor de be woners van de Westhoek, daar de geprojecteerde late diensten van „De Eilanden" en van de R.T.M. geen aansluiting geven op de trei nen, die in de late namiddag in Roosendaal aankomen. Betreffen de de verbinding met Rotterdam wil „De Eilanden" 7 dagelijkse diensten onderhouden tegen de R. T.M. 2. Via Roosendaal zijn er echter toch reeds 6 verbindingen, zodat ook deze aangelegenheid niet beslissend is. De plaatsruim te is echter bij „De Eilanden" veel geringer. Daarom kan wor den aangenomen, dat noch de vervoersstoten op marktdagen, nóch het vacantievervoer zou kunnen worden verwerkt. De belangrijkste vervoersstro men van en naar het eiland gaan Via Zierikzee en Zijpe. Als cen trum van het eiland trekt Zierik zee vele reizigers, terwijl via Zie rikzeeKatsche Veer de verbin ding met Midden-Zeeland en ook de Hollanden (met de trein) wordt onderhouden. Via Zijpe gaat een vervoers stroom naar Rotterdam, Bergen op Zoom, Roosendaal en Dord recht, welke plaatsen alle beteke nis hebben als centrum-plaatsen Voor Schouwen-Duiveland. Boven dien is chouwen-Duivelan'd voor •en groot gedeelte economisch geörienteerd op Rotterdam, waar het overgrote deel der agrarische producten wordt afgezet. Verder ls het grootste deel der vacantie- gangers afkomstig uit Noord- grabant en West-Nederland en Voor zover men per openbaar ver voermiddel reist, geschiedt dit via Roosendaal en Rotterdam. Cijfers Over het aantal vervoerde perso nen over de lijn BurghZierikzee Zijpe—Steenbergen tonen aan, dat er sinds 1946 een regelmatige achteruitgang valt waar te ne men. Dit is overal het geval, doch In N.-Zeeland is deze achteruit uitgang bijzonder groot. Bij vergelijking van de 12-maandelijkse totalen uit de grafieken met cijfers van het jaar daaraan voorafgaand, is de ach teruitgang van dat jaar in Neder land, de Zuid-Hollandse eilanden •n Noord-Zeeland resp. 3 19 •n 22 Waarschijnlijk zal er in de toekomst een langzaam ver- rwakkende tendentie tot daling zijn. Het vervoer op de buslijn van de Fa Van Oeveren steekt gunstig af en bleef ongeveer ge- jk. De aantallen vervoerde per sonen via de 3 grootste veerver- bindingen, Numansdorp, Anna Jacobapolder en Katsche Veer, verhouden zich als 2:5:3. Ver schuivingen tekenen zich vooral af ten gunste van Anna Jacoba polder. Het vervoer via Katsche Veer is langzaam stijgend. De vervoersmiddelen. De huidige situatie is zodanig, dat de keuze bestaat tussen de tram en de autobus. Het vervoer per tram wordt verzorgd door de R.T.M., terwijl de N.V. „De Ei landen" i.o. gegadigde is, om de thans door de R.T.M. per tram geëxploiteerde lijnen per autobus te verzorgen. De R.T.M. onder houdt trouwens momenteel reeds een autobusdienst en wel de dienst ZijpeBruinisseSirjans- landDreischorKerkwerve ZierikzeeOuwerkerk. De Fa Vein Oeveren ouderhoudt per autobus de dienst Westen- schouwenZierikzee. De maat schappij „De Eilanden" wordt ge vormd door een aantal kleinere autobusondernemingen, o.a. de Fa Van Oeveren, waarvan er en kele reeds concessies in het R.T. M.-gebied hebben. Uit de opge stelde dienstregeling van „De Ei landen" blijkt, dat deze de af stand Schouwen-DuivelandRot terdam in 173 minuten wil af leggen tegen de R.T.M. in 212 minuten. Daar Rotterdam met de Ned. Spoorwegen via Goes of Roosendaal echter in 153 minuten bereikbaar is, betekent deze kor tere rijtijd geen voorkeur voor „De Eilanden" boven de R.T.M.1 R.T.M. heeft voorkeur. Strategisch beschouwd is de R.T.M. als momenteel aanwezige vervoerder in een gunstiger posi tie dan „De Eilanden", daar de nieuwe maatschappij niet enkel hetzelfde, maar een beter vervoer zou moeten garanderen om aan haar de voorkeur te geven. t Betreffende verbeteringen in 't vervoer wordt aangedrongen op meer coördinatie tussen de ver schillende vervoersondernemin gen, in het bijzonder tussen de R.T.M. en de Fa Van Oeveren. Betreffende het vrachtvervoer wordt opgemerkt, dat thans nog 30 van het suikerbietenvervoer dat het meest volumieus is, door de R.T.M. wordt verzorgd. Het vrachtvervoer is thans in veel mindere mate in handen van de R.T.M. dan voor de oorlog. Fruit, dat toen uitsluitend per tram ver voerd werd, wordt thans uitslui tend per vrachtauto vervoerd. Een goede veerverbinding met koplading, waarmee de eilandbe woners zeer gediend zouden zijn, zou, volgens opgaven van de Rijks waterstaat 1,4 millioen gulden kosten. Daar de R.T.M. eeuwig conces sionaris is voor de tramlijnen, kunnen haar concessies niet wor den ingetrokken. De exploitatie van de tramlijnen zou echter on mogelijk gemaakt worden, indien er naast de tram concurrentie van autobussen óp dezelfde lijnen zou komen. Dit zou de spoedige ondergang van één der maat schappijen tengevolge hebben. Bovendien is ook de R.T.M. gene gen het vervoer, indien nodig, per autobus te verzorgen. Bij velen uit het publiek be staat echter reeds een zekere sympathie voor „De Eilanden" i.o. vooral een gevolg van de fouten, die door de R.T.M. in het ver leden werden gemaakt en ook dank zij de activiteit van de Fa Van Oeveren, om direct na de bevrijding, voor de R.T.M., voor vervoer te zorgen. Gezien de grote belangen, die er b(j de R.T.M. op het spel staan en niettegenstaande gemotiveerde bezwaren tegen de R.T.M., wordt er ln het rapport toch de voor keur aan gegeven de R.T.M. een eerste kans te geven en daardoor een destructieve concurrentie te voorkomen. Daar het sociaal-economisch onderzoek de Westhoek van het eiland aanwees als het gebied, waar relatief voor de bevolkings ontwikkeling de meeste mogelijk heden liggen, wordt aandrang uitgeoefend om te komen tot co ördinatie van de twee vervoer maatschappijen op het eiland, teneinde zo snel mogelijk vervoer van Oost naar West en omge keerd mogelijk te maken. Wel licht zal het vacantievervoer in de toekomst bijzondere eisen stel len aan het vervoersapparaat; deze zullen afhangen van de ont wikkeling van Schouwen-Duive land als recreatiegebied. Overheidspersoneel op 1 Mei vry. Naar gemeld wordt, is thans officieel bepaald, dat het over heidspersoneel op Maandag 1 Mei, de viering van de verjaar dag van H. M. de Koningin, de gehele dag vrij zal zijn. Daar elk jaar voor Koninginnedag vrij wordt gegeven, heeft men ge meend ook nu, terwijl de ver jaardag op Zondag valt, een vrije dag te moeten geven en deze dan te laten vallen op de dag dat de verjaardag van H.M. gevierd wordt. De openbare scholen zullen eveneens vrij zijn, terwijl ver wacht wordt, dat de bijzondere scholen eenzelfde gedragslijn zullen volgen. Over vrij af op de viering van de nationale feestdag (5 Mei) is nog niets bekend. De door onze ministerraad goedgekeurde handelsovereen komst met Duitsland heeft ten doel, zowel de invoer als de uit voer op een milliard gulden per 'jaar te brengen. Door onze grote uitvoer naar Duitsland hebben wij de laatste maanden een gun stig saldo gekweekt van Ï270 millioen, zodat wij gedurende de eerste tijd in staat zijn, belang rijk meer uit Duitsland in te voeren, dan onze uitvoer be draagt. Het is nog niet te voorzien in hoeverre deze toenemende han del met Duitsland, dat ons voor zien kan met industriële uitrus ting, onze behoefte aan invoe ren uit dollargebied zal ver minderen. Wachtgeld- en Werkloos heidsverzekering voor de landbouw. De hoofdafdeling sociale zaken van de Stichting voor de Land bouw hield haar jaarlijkse bij eenkomst met de provinciale so ciale secties in de Esplanade te Utrecht. De voorzitter, de heer Bieuwinga, deelde mede, dat men in de hoofdafdeling overeen stemming had' bereikt over de afwijkende regeling die voor de landbouw zou gelden met be trekking tot de Wachtgeld- en Werkloosheidsverzekering. De hoofdpunten, waarop deze overeenstemming werd bereikt, zijn: De organisaties aanvaarden het aanhouden van een vaste kern op de bedrijven. Deze vaste kern wordt niet in stand gehouden door een aan stellingsgebod, doch door een ontslagverbod. Voor de vaste kernen worden normen gesteld; de verleden week hierover gepubliceerde cij fers zijn voorlopig als basis ge nomen. Wil de arbeider in aanmerking komen voor een wachtgeldrege ling, moet hij minstens 156 dagen onafgebroken bij één werkgever of 254 dagen bij verschillende werkgevers in de landbouw werkzaam geweest zijn. OP DE VUURTOREN VAN WESTKAPELLE. De vuurtoren van Westkapelle was in de oorlog een gemakke lijk mikpunt. Het bovenste ijzeren gedeelte is dan ook deerlijk gehavend uit de strijd gekomen. Klinkers, metaalbewerkers en schilders zijn om beurten bezig geweest met de herstelwerk zaamheden. Het noodlicht, dat nog steeds brandt, kan thans binnenkort worden vervangen door het grote licht. Op deze foto ziet U vuurtorenruachter Waterman, die met zorg het dub bele lenzenstel, met een sterkte van 1500 watt en een straal van 35 km., de dagelijkse poetsbeurt geeft. (Ingez. mededeling, advert.) Uw DrogM Op een persconferentie heeft de secretaris-generaal van 't minis terie van voorlichting der R.I.S., Roeslan Abdoelgani, t.a.v. Nieuw Guinea gezegd: „Gedurende de besprekingen tussen dr Soekarno en dr Hirschfeld, benevens de gouverneur van Nieuw-Guinea, de heer Waardenburg, welke voor het vertrek van de commissie- Soeparmo naar Nieuw-Guinea plaats vonden, werd het duidelijk, dat de Nederlanders de bevolking van Nieuw Guinea beschouwen als Nederlandse onderdanen, ter wijl de Indonesiërs zich op het standpunt stellen, dat de Irianen Indonesische burgers zijn. Beide partijen besloten dit vraagstuk op hoger niveau te behandelen. De onderhandelingen hierover zullen zo spoedig mogelijk aan vangen. Intussen is de regering van de R.I.S. er van overtuigd, dat de Irianen zillen voortgaan met hun Indonesisch burgerschap te verdedigen." Ten aanzien van de Daroel Is lam deelde hij mede, dat een commissie van de R.I.S. door on derhandelingen zal trachten te bereiken, dat troepen van de Da roel Islam in het leger van de R.I.S. worden ingeschakeld. De ontmanteling der suikerindustrie. Over de uitlatingen van de Voor de tweede keer had de Provinciale Commissie van het C.J.M.V. in Zeeland Zaterdag en Zondag een z.g.n. Zeeuws Week end georganiseerd op de Ernst Siliemhoeve, het conferentie-oord en Buitenhuis van het C.J.M.V. te Lage Vuursche. Wanneer de P. C. doorgaat met het organiseren van deze weekenden, dan belo ven deze, naast de nationale en de provinciale bondsdag, te wor den tot hoogtijdagen van de Zeeuwse C.J.M.V. Evenals het eerste, dat vorig jaar werd gehouden, is ook dit weekend weer ten volle geslaagd. Uit bijna alle delen van Zeeland kwamen de deelnemers en allen keerden zeer voldaan terug naar hun haardsteden. Zaterdagmiddag vertrok men in deelnemers tijdens een maaltijd, een tweetal bussen van de Fa. in de recreatiezaal en in het park Blanker naar de Hoeve, waar gelegenheid hadden om kennis reeds een aantal Zeeuwen ver bleven, die daar een week lang hadden vertoefd om het bij de E. S. H. behorende park en bos op te knappen. Op de E.S.H. werden de deelnemers allereerst welkom geheten door de heer J. C. Gor- deau, de districtssecretaris van het C.J.M.V. in Zeeland. Officieel werd het weekend Zaterdagavond geopend door ds A. de Vries, de met elkaar te maken. In de avondbijeenkomst van Zaterdagavond hield de schrijver Aart Romijn een inleiding over het onderwerp: „Voordragen op de C.J.M.V.". In zijn inleiding noemde spr. het dichten een gave Gods, die niet kan worden ge leerd. Het voordragen daarente gen was volgens hem een kunst, die geleerd kan worden, al moet voorzitter der P. C., nadat de men er wel een zekere aanleg (lns mededeling. advert.) DE"* mei narentie-eertilicaal» voor hebben. Hij noemde voordra gen de kunst van het herscheppen van wat een ander heeft gemaakt. Aan de hand van enkele voor beelden toonde de heer Romijn, hoe men wel. moet voordragen en ook hoe het niet moet. De dagsluiting werd verricht door de heer W. Oreel uit Mid- delb irg, n.a.v. de gelijkenis van de man, die zijn huis op zand grond bouwde. Met het gezamen lijk z;ngen van „Sterk door 't ge loof, ja dat zij onze leuz", werd de eerste dag besloten, waarna men onder de wol ging. De Zondag. Zondagmorgen bezocht men 'n kerkd'enst in de Noorderkapel te Billhoven, waarin voorging ds Pop, de directeur van „Kerk en Wereld" te Driebergen. Zondagmiddag, na de maaltijd, kregen de aanwezigen de gelegen heid datgene te luchten, wat zij op het hart hadden. Verschillende voorvallen, o.a. een gestoorde nachtrust, werden bij deze gele genheid vermeld en gecommenta rieerd. 's Middags sprak ds G. E. E. Polanen, de bekende negerpredi kant van de Evangelische Broe dergemeente in Suriname, over: „Suriname zending, voorheen en thans". Uitvoerig schetste hij de grote aanhankelijkheid, waar mede het volk van Suriname hangt aan Nederland en de grote verknochtheid aan het Huis van Oranje. Grote waardering en die pe dankbaarheid vervulde hem t-.CILLETON door TO VAN THIEL. 12) Beide stukjes zijn het werk van Jaap Verdongen, de man van Lotty, Else's vriendin. Een beetje moe in de benen van het „lange staan in de win kel, vlijt Else zich behagelijk in een hoekje van de bank. Een paar kussens duwt ze achter haar rug en ze zet de roodlede- ren pouf onder de voeten. Hè, nou zit ze echt fijn? Een rag fijne kanten blouse en een doos met zijde heeft ze naast zich neergezet. Als Al nou komt, kunnen ze gezellig hier zitten. Maar, haar vriendin laat op zich wachten. De Friese klok tikt rustig en kalm veTder en wijst half negen. Als ze niet gauw komt, zal Els vragen of vader en moeder beneden thee drinken. Da's ge zellig! Haar ouders komen alleen maar in Elses kamer zitten, als zü hen roept. Ze willen hun kind helemaal vrij laten om rustig de boekhouding in orde te houden of 's avonds nog eens met een vriendin wat te bab belen. Eindelijk kwart voor negen gaat de bel. Els springt over eind, knipt het licht in de win kel aan en roept halverwege al: „Ik kom". Hè, t is Ally niet. En als ze het slot omdraait, staan voor haar twee figuren met gummij assen aan, die glim men van de regen. Jaap en Lotty! „Hè, wat leuk, kom binnen jongens", nodigt Else. „Ik ver wachtte Al, maar die is niet op komen dagen." Even later zit het getrouwde paartje dicht bij de haard. Lotty, het tengere vrouwtje, met een smal gezichtje, het haar in 't mid den gescheiden en de zwarte vlechten in een krans om haar hoofd, zit met haar grote don kere ogen stil dromend in het vuur te staren en glimlacht. Jaap, lang, breed-geschouderd met een benig hoekig gezicht, is een ernstig werker; een tikje aan de pessimistische kant. Hij is innig gelukkig met zijn jong, naïef vrouwtje en hij is er wat trots op, dat hü over een paar maanden vader zal worden. Lotty is nieuwsgierig aan het rommelen in Els' fijne collec tie. „Zeg Els, hoe ver is het met m'n baby-uitzet? 'k Wil eind volgende maand graag alles m orde hebben. O zeg, de wieg is vandaag gekomen. Een snoesje gewoon, hè Jaap!" Jaap knikt verstrooid. Onge merkt heeft hij een schetsboek te voorschijn gehaald. Maar na tuurlijk, net als hij de eerste streep op papier wil zetten, staat Else op om thee te schen ken. Hij duwt haar met een krach tige armbeweging weer op de bank. ,Toe, jullie zitten daar in zo'n ongedwongen houding samen te babbelen, dat wil ik graag even vastleggen. 't Kan me te pas komen voor een boek-illustratie." En terwijl z'n blikken heen en weer vliegen van het papier naar z'n modellen, denkt hij: „Wat sneu toch eigenlijk voor die goede Els, dat haar het ge luk altijd voorbijgaat. Zonde en jammer, dat ze nooit over het verlies van Rein heen schijnt te komen, 'tls anders zo'n kwieke, fleurige meid. Ze kon zo een man gelukkig maken." Lotty en Jaap blijven niet lang. 'tWas maar een „inwip- pertje". Half tien stappen ze op. En als Els voor de tweede keer de winkeldeur heeft gesloten, ruimt ze meteen de theekopjes op en gaat naar boven. Als Els binnenkomt is vader aan het voorlezen. Dat doet hy vaak 's avonds. Moeder zit dan rustig te handwerken en schenkt thee en ze genieten samen van een artikel uit een of ander tijd schrift. „Nog even Els, 't is zo uit." Els knikt. In 't voorbijgaan geeft ze moeder een zoen en dan schikt ze gezellig bij. Geïnteres seerd luistert ze naar vaders stem, die zo prettig aanhoort. Met passie draagt hij voor wat hij leest, zodat het altijd indruk maakt en de geest gespannen houdt. Vader laat juist een paar re producties zien, die bij het ar tikel behoren. Els, over moeders schouder gebogen, bekijkt ze aandachtig. Maar als ze geïnteresseerd de mannenportreiten bestudeert, trekt er opeens een zenuwtril ling langs haar lippen. Haar hand, die het blad vasthoudt, beeft. Ze staart op de foto en hoort niet wat moeder er van zegt. Ze kijkt maar naar die ogen. die grote sprekende ogen in dat witte tere gezicht. Die zijn van haar Rein! Zwijgend geeft ze vader het boek terug, dan nestelt ze zich in haar stoeltje bij de haard, draait haar gezicht zo, dat vader en moeder het niet kunnen zien en geeft zich over aan de her innering. (Wordt vervolgd.) .t.o.v. de Duitse zendelingen der Broedergemeente, van wie er ve len hun leven gaven in Suriname. Als hocfdoorzaak van de genegen heid der Surinamers voor Neder land, noemde spr. de afschaffing der slavernij in 1863. Grote waar dering had spr. voor het werk van de in Vlissingen geboren dr de Groot, die midden in de bin nenlanden van Suriname werkt onder ae bosnegers. Met grote ernst wees ds Polanen op de moei lijkheden, waarmede de zending in Suriname heeft te worstelen. Hij noemde de velden in Surina me wit om te oogsten, doch daar er geen middelen en gÊën mensen zijn, moet er veel noodzakelijk werk ongedaan blijven. Bovendien wordt de protestantse zending bedreigd door een overwoekering door het Rooms-Katholicisme. Hij deed daarom een dringend beroep op de aanwezigen om de bosne gers, die nog gebonden zijn door het heidendom en die vragen: Kom over en help ons, zoveel mo gelijk te helpen. Het hartstoch telijke beroep van ds Polanen maakte diepe indruk op de aan wezigen. De avond werd gevuld met een gezellig opdrachtenspel o.l.v. de heren J. C. Gordeau en M. Alle- wijn. De pseudo ring Walcheren wist de meeste punten te verza melen en won daarmee deze wed strijd. Het weekend werd daarna of ficieel gesloten door ds de Vries. Tot thema voor zijn dagsluiting had deze gekozen Ps. 121. Na het dankgebed werd nog gezongen „Dankt, dankt nu allen God" en daarmee behoorde dit tweede Zeeuwse weekend, dat, evenals 't eenste, prachtig slaagde, tot het verleden. Gistermorgen in alle vroegte stapte men weer in de bussen en werd de reis naar het Zuid-Westen aanvaard. voorzitter van het suikersyndi caat, prof. Koningsberger, met betrekking tot de suikerpositie in Midden-Java, zeide hij: „Ik be treur de uitspraken van Prof. Koningsberger, de ontmanteling waarover hij sprak is niet ver oorzaakt door de Indonesiërs na hun terugkeer in Djogja, doch is een gevolg van de Japanse bezet ting, de koloniale oorlogen daar na en de politiek der verschroeide aarde. De economische situatie is voorts niet geheel afhankelijk van de suikerindustrie, zoals prof. Koningsberger liet voorkomen. De oorzaken van de slechte eco nomische situatie zijn meer gele gen in de acht jaren oorlog en deze situatie is een erfenis van het koloniale bestuur. Niettemin wordt door het ministerie van de fensie een onderzoek ingesteld naar de door prof. Koningsberger beweerde feiten over de ontman teling", aldus de secretaris-gene raal van het ministerie van voor lichting. Luide knallen van donderbus sen en hartelijke goede reiswen- sen .klonken gistermorgen om streeks zeven uur over het sta tion Baarn, toen de koninklijke trein zich in beweging stelde en H. M. de Koningin met de Prin sesjes Beatrix, Irene en Margriet de vacantiereis naar Sankt Anton aanving. Dat dit afscheid in goe de. aarde viel, bleek wel uit de glundere gezichtjes van de prin sesjes, die, verrast door serpen tines die door de geopende ramen het statierijtuig in dwarrelden, lachend en „tot ziens" terugrie pen. De reis ging met de koninklijke trein. In Visé werden de salon rijtuigen achter de internationale D-trein naar Bazel gekoppeld. In de wagons wordt daar de nacht doorgebracht en vanmiddag komt het hoge gezelschap in Sankt An ton aan. Daar wordt dan juist carnaval gevierd en de prinses jes hopen zo vertelde de alge meen secretaris van het konink lijk huis, Mr Dr I. G. van Maas dijk dat zij nog iets van dit feest kunnen meemaken. De kleine Prinses Marijke, die pas drie jaar is geworden, maakt de reis niet mee. Zij blijft bij haar grootmoeder, Prinses Wilhelmina, met wie zij gistermiddag naar 't Paleis het Loo ging. Z. K. H. Prins Bernhard zal zich, zodra hij uit Amerika is te ruggekeerd, eveneens naar Sankt Anton begeven. VERKIEZINGEN. Deze week is van meer dan gewone betekenis. In de eerste plaats voor En geland waar Donderdag de ver kiezingen worden gehouden. Maar wat Donderdag in En geland gebeurt is ook voor an dere landen van belang. 't Gaat daarbij niet alleen over specifiek Britse belangen, maar ook om belangen van interna tionale aard. In 1945 hebben de kiezers hun nationale held Churchill naar huis gestuurd. De socialisten kregen toen hun kans en ze hebben daarvan gebruik gemaakt om tal van socialistische maat regelen door te voeren. En nu, staande voor de verkiezingen, .tracht men de kiezers op zijn hand te houden door opnieuw allerlei moois in uitzicht te stel len. Maar merkwaardig, de kiezers geven blijk, dat deze dingen hen maar matig interesseren. Zij voelen zich niet op hun gemak. Zij zijn onder de indruk van het uit Rusland dreigende ge vaar. Men is er niet gerust op, dat het socialistische regime in staat zal zijn de rode vloedgolf te keren. En nu herinnert men zich Churchill. Hij is wel oud, maar nog niet op. En zijn voorslag om straks Stalin in zijn rode hol op te zoe ken en rechtstreeks met hem t onderhandelen, heeft diepe in druk gemaakt by het volk, dat in de eerste plaats verlangt naar rust en vrede. Donderdag zal blijken aan wie straks het roer van staat wordt toevertrouwd. Verscheidene leden der Eerste Kamer hebben, zoals blijkt uit het Voorl. Verslag over de be groting Economische Zaken, met zorg waargenomen, dat de prij zen van 15 September tot 15 De cember 1949 reeds met vier per cent waren gestegen. De totale stijging zal nu waarschijnlijk boven de toegestane vijf percent loonsverhoging uitkomen. Deze stijging betekent een daling van het werkelijke loon. De ministers van Economische Zaken en van Landbouw dra gen, aldus deze leden, een grote verantwoordelijkheid voor het prijspeil. Nu verschillende prij zen met vijf percent zijn ver hoogd, doch de lonen, na aftrek van de belasting, met minder dan vijf percent, stemt dit alles tot ernstige bezorgdheid. Dit geldt te meer, nu ook de tarie ven by de Spoorwegen omhoog zijn gegaan, terwijl de vergoe ding van een gulden per gezins lid voor de duurdere kolen on voldoende is om da grotere kos ten te dekken. Bijproducten van atoombom voor medische doeleinden. De merkwaardigste chemische werkplaats ter wereld is Zater dag in het nationaal laborato rium van de Amerikaanse com missie voor de atoomenergie te Oak Ridge geopend. Hier wordt gewerkt met bij producten van de atoombom, on gelooflijk kleine hoeveelheden radio-actieve isotopen voor me dische en andere proefnemingen. De werkplaats is een wonderland van spiegels, periscopen, be schermingsapparaten en con trolewerkzaamheden op een af stand. Zo worden bijv. flessen gevuld en van een capsule voor zien van achter een beschermen de laag van 60 centimeter dik. Sommige dezer „hete atomen" worden op dezelfde wijze als ra dium en X-stralen voor directe behandeling van bepaalde ziek ten gebruikt. De productie van deze bijpro ducten van de atoombom zal waarschijnlijk worden in ounces, waar duizenden arbeiders een jaar voor moeten werken. Maar wanneer dit materiaal aan op lossingen wordt toegevoegd of zich met vaste mengsels ver bindt, ontstaat een geweldige ra dio-actieve kracht. VRACHTAUTO BIJ BOGOR BESCHOTEN. Een bende, bestaande uit 50 man, heeft een vrachtauto in de tuinen van de rubberonderne ming Pasir Maoeng, 10 km. ten Oosten van Bogor, onder vuur genomen. Een employé en de chauffeur werden gewond. De vrachtauto is geheel uitgebrand. Franse regeringsmaatregelen tegen sabotage. Het Franse ministerie van Bin nenlandse Zaken heeft de pre fecten instructies doen toeko men, om tegen de Franse lands verdediging gerichte sabotage te voorkomen en om de voorne mens der communisten, die de verscheping van wapens en voorraden voor de Franse troe pen in Indo-China willen belet ten, te verijdelen. De prefecten kunnen op alle Franse burgerlijke en militaire veiligheidsdiensten een beroep doen om hen te helpen in hun strijd tegen daden van sabotage. De missie tot opsporing van vermiste personen uit de bezet tingstijd, waarvan de volledig» opheffing per 1 Januari 1950, we gens bezuiniging op de overheids uitgaven in het voornemen lag, heeft een belangrijke bijdrage van het Nationale Steunfonds ontvan gen. Hierdoor zal de missie in staat zijn de nog resterende ge vallen van vermisten te onderzoe ken en de reeds ter hand geno men opsporingen te voltooien. Wilhelm Zaisser, die tot nogtoa met de opleiding van de politie in Oost-Duitsland belast was, is be noemd tot eerste minister voor da veiligheid van de Oost-Duitse re publiek, Erich Mielke tot staats secretaris van dit ministerie. Alle orkesten van het district Auerbach (Saksen), hebben be sloten alleen dansmuziek te spe len, „die past bij de Duitse geest" aldus „Der Abend". Alle musici, die niet deelnemen aan „deza strijd tegen de Amerikaanse dans" zullen geboycot worden. New Yorks burgemeester, Wil liam O. Dwyer, heeft bekend ge maakt, stappen gedaan te hebben om een „regenmaker" in dienst ta nemen, die zou moeten zorgen voor meer dan 4000 millioen liter water, die New York nodig heeft voor de zomer. De Officier van Justitie bij da Arrondissementsrechtbank ta 's-Hertogenbosch heeft bevesti ging geëist van de vonnissen dia door de kantonrechter waren uit gesproken over een tiental getui gen van Jehova uit Eindhoven, die tot geldboetes tussen zes en tien gulden waren veroordeeld. De Zweedse zeilschipvereniging heeft besloten aan de regering ta verzoeken de Nederlandse sche pen van minder dan duizend ton niet meer toe te staan deel ta nemen aan het z.g.n. „Inner"» .vrachtvervoer in Zweden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 2