Hildebrand (Nic. Beets) op de preekstoel. fCOOPTS ADA/iSON Toen de priesters in de kroeg zaten „Jonyens, Haas, ik heb het zo druk!" AKKERTJES De bocht in de wey pel Lonen en prijzen. s Verhoging bijzonder invoer recht op benzine. De trotse jager. begon in Nederland de Reformatie. Maandag 13 Februari 1950 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBT AD Pagina 2 (Van een speciale verslaggever). In de schier onafgebroken stroom van boeken, die in Nederland verschenen, Is deze winter een boek uitgekomen dat al langer dan een eeuw bjj het volk bekend is: de Camera Obscura van lil de- brand. De vijftigste druk kwam van de pers! En het zal waar schijnlijk niet de laatste druk wezen, gezien de populariteit van het werk. De Camera Obscura, wie kent haar niet? Over figuren als Pie- ter Stastok, Keesje het diakenhuismannetje en Nurks weet leder een mee te praten. Deze mensen verschaffen nog dagelijks ge noegen aan jong en oud. Zij genieten stellig grotere bekendheid, dan de man die ze in het leven riep: Nicolaas Beets, auteur van de Camera Obscura onder het pseudoniem Hildebrand. Toch weten de meeste mensen wel, dat Beets predikant en zelfs professor is geweest. Maar over de wfjze waarop hij deze waardig heden bekleedde, kunnen slechts weinigen inlichtingen geven. Daarom leek het ons nuttig, nu had beklommen in het toch dicht bij de Haarlemmerhout gelegen Heemstede, verdween Hildebrand vrijwel voor goed van het toneel. Om Hildebrand te vinden moe ten wij naar Haarlem, naar Lei- weest. Men trof in Beets een ijve rig werker, zowel in de gemeente als op de preekstoel. Zondag op Zondag kwamen mensen uit an dere plaatsen zijn prediking be luisteren. De collecten, die in 1840 tesamen f 360 opbrachten, stegen in 1841 (het eerste volle jaar dat Beets in Heemstede werkte) tot f 1076. Daarna klom men zij op tot f 1644. De preken waren niet buiten gewoon lang. Wel waren ze ge kenmerkt door een ouderwetse en breedvoerige indeling. Wij za gen een predicatie uit 1849, wel ke in vier punten gedeeld was; elk der vier punten was weer in twee of drie punten onderver deeld. In het geheel vijftien on- derwerpjes binnen het bestek van één preek. Kom er nou ereis om! De catechisanten volgden met plezier het onderricht van hun den of naar Heiloo. In dat laatste de vijfstigste druk van de Camera dorp woonde de vriend van Beets, domine. Hij had er slag van om verschenen is, eens in te gaan op ds J. P. Hasebroek. Daar heeft met 7X1 oni 'e gaan. Telkens ver- het leven van de schrijver en de Beets Ook zijn echtgenote van- gemakkelijkte Beets 't onderwijs Camera zelf ter zijde te laten. daan gehaald. Met Hasebroek 1 door middel van rijmpjes. Zo vat- Nicolaas Beets werd geboren in bleef Beets zijn hele leven in con- te hij de tien geboden aldus sa- 1814 te Haarlem en stierf in 1903 te Utrecht. Tussen deze twee data ligt een zeer werkzaam le ven. Beets studeerde theologie te Leiden en bekroonde zijn studiën door in 1839' te promoveren tot doctor in de godgeleerdheid. In datzelfde jaar verscheen de Ca mera voor het eerst. Er bestond destijds in de Her vormde kerk geen gebrek aan predikanten, zodat de proponent Beets die overigens relaties genoeg had tot October 1840 moest wachten aleer hij zijn in trede kon doen te Heemstede, zijn eerste gemeente. Daar bleef hij ruim dertien jaar. Utrecht werd zijn tweede en laatste stand plaats. Op zijn zestigste jaar be noemde koning Willem IH hem tot professor aan de Utrechtse academie. In 1884 werd Beets emeritus-hoogleraar. HERDER EN SCHAPEN. Uit zijn predikantsloopbaan willen wij speciaal de jaren te Heemstede belichten. Daartoe brachten we een bezoek aan die plaats. Het Heemstede van te genwoordig is een uitgestrekt villadorp. Maar een eeuw gele den, toen Beets er als predikant stond, was het een rustiek dorp je, waar niet veel te beleven viel. Wel trok het in de zomer maanden wat bezoek van wande laars, die de bosrijke omgeving van Haarlem verkenden. En de werkzaamheden in de Haarlem mermeer brachten zo nu en dan wat vreemde arbeiders uit dat gebied in het dorp. Maar wij kun nen ons toch voorstellen, dat Beets te Heemstede het droom beeld van een rustige eerste ge meente volledig beleefde. Op de deur van de pastorie was een naambordje aangebracht „N. Beets, herder". Zo kon men de situatie ook het best typeren. Dominé Beets die in al zijn Heemsteedse jaren het ouderwet se predikantencostuum met de steek droeg! voelde zich met recht herder over de schapen, die in dit deel van de weide graas den. Het is een groot geluk, dat te midden van de boomrijke, maar toch karakterloze lanen van Heemstede een klein stukje van het oude dorp overeind bleef staan; het dorpspleintje met de kerk. Die kerk is wel gerestau reerd en uitgebreid, maar de ver anderingen zijn niet zo ingrijpend dat men de figuur van Beets in deze omgeving niet zou kunnen terugbrengen. Wij maakten een avonddienst mee in het bedehuis. Het was metterdaad een idylle. De ge meente, in flinke getale opgeko men, luisterde vol aandacht naar de predikant, die op dezelfde kansel waar Beets ontelbare ma len stond, zijn predicatie hield. Ook de „stof" kwam overeen. Want deze dominé behandelde 'n afdeling van de catechismus, ge lijk ook Beets dat gewoon was te doen in de namiddaggodsdienst oefeningen. Hoe vredig was- het hier! Het licht van de kronen verhoogde de stemmigheid van het Oudhollands kerkinterieur. Alleen om half 8 werd de rust verstoord door acht harde stompen op het kerkdak: de torenklok maakte met geweld het uur bekend. GEEN HILDEBRAND. Het is dus niet moeilijk om in het verrukkelijke kerkje van Heemstede, waar de romantiek voor het opscheppen ligt, een in druk te krijgen van Nicolaas Beets als prediker. Het is echter onmogelijk om in deze omgeving de figuur van Hildebrand terug te tact. Zij schreven elkaar stapels brieven, aanvankelijk in familiaire toon. Zo heet het in een epistel uit de Heemsteedse pastorie aan ds Hasebroek: „Jongens, Haas, ik heb het zo druk!" Kijk, dat zijn woorden van Hildebrand. Maar na enkele jaren verdwijnt ook in de correspondentie Hildebrand naar de achtergrond en wordt er niet meer over „Haas" gespro ken; „liefste vriend en broeder", luidt dan de aanspraak. Wij gevoelen het: Hildebrand is ondergegaan in dominé Beets. De schrijver van de Camera Obscura zal voortaan naam maken als de auteur van „Stichtelijke Uren", een serie van tien prekenbundels en als dichter, want zeer over vloedig is de poëzie, die Beets in het licht gaf. Hiermede is natuurlijk niet ge zegd, dat Beets zich schaamde voor de Camera. Integendeel; met genoegen beleefde hij er 21 drukken van en vlak voor zijn dood correspondeerde hij met zijn uitgever over de 22ste druk. Maar hij zei zelf: Mijn luim is in mijn Camera Mijn hart in mijn gedichten. GOEDE COLLECTEN. De jaren 18401854 zijn voor de Hervormde gemeente van Heemstede niet onvoordelig ge- Dient God altijd en God alleen; Buig nooit de knie voor hout of [steen; Misbruik Gods naam toch [nimmermeer, En houd Gods rustdag hoog in [eer; God zelf heeft eens dien [ingezet Dit's de eerste tafel van de [wet. Bemin uw ouders, eer ze [altoos; Wees nimmer driftig, toornig, [boos; Houd uw gedachten onbevlekt; Wees nooit oneerlijk, hoe [bedekt; Lieg niet: God hoort u als ge 't [doet; Benijd geen mens zijn geld" of [goed. Ziedaar de tien geboden samen, Bidt God dat gij ze nakomt. Amen. Het zal niemand verbazen, dat er geruime tijd na de dood van Beets nog bejaarde mensen in Heemstede werden gevonden, die deze samenvatting vlot opzegden! Later bundelde Beets zijn rijmre gels in een catechisatieboekje, dat veel opgang heeft gemaakt. (Ingez. mededeling, advert.) Ei MAMIES per rol De grootste en de beste! Meerdere opbrengst f 40 millioen. Afwenteling op de consumenten? In de M. v. A. aan de Tweede Kamer betoogt de regering, dat al zijn de belastingen op het wegverkeer geleidelijk aan ver hoogd, een verhoging van speci fieke rechten bij een algemene stijging van de prijs in deze nog niet een vermeerdering van druk behoeft te betekenen. Vergelijkt men de kosten van het wegvervoer met die welke drukken op het vervoer per rail, mede in verband met de ver hoogde kolenprijzen, dan valt deze vergelijking niet ongunstig uit voor het wegvervoer. In verband met het Benelux- aspect, wordt erop gewezen, dat België het vrachtvervoer aan merkelijk zwaarder beiast dan Nederland. De hogere opbrengst van deze belasting wordt nader geraamd op 38 a 40 millioen gulden. Verder wordt betoogd, dat het mogelijk zal zijn deze belasting verhoging voor een aanmerkelijk deel af te wentelen op de con sumenten. Ook wordt het mogelijk ge acht, door het vervoer op een meer economische wijze te or ganiseren, o.a. door inkrimping van het rijden met ledige of gedeeltelijk beladen auto's be langrijk te bezuinigen. Met betrekking tot de voor land- en tuinbouw gevreesde nadelige gevolgen, wordt er nog de aandacht op gevestigd, dat de tractoren e.d., die in de land en tuinbouw worden gebruikt, veelal op andere brandstoffen dan op benzine lopen. Boycott van Ingrid Bergmans films. De staatssenaat van Georgie (V.S.) heeft heden met 23 tegen 6 stemmen besloten alle nieuws en films van Ingrid Bergman en Roberto Rossellini te censu reren. „Een zekere Stromboli Rosse- lini Spaghetti", aldus de aan genomen resolutie, „heeft klaar blijkelijk met een zekere Ingrid Bergman samengezworen om de vrije liefde in Amerika aan te prijzen. De overgrote meerder heid der burgers van de staat Georgie is hier niet van ge diend". - A vim ONVEILIG SEIN. Het ziet er onschuldig uit, het plannetje van de Spoorwegen met betrekking tot het beschik- j baar stellen van auto's. Zo op 't oog geen onaardig plan. Iemand stapt ergens uit de trein, huurt een auto en gaat daarmee naar een andere plaats waar hij ze in een daarvoor aan gewezen garage stalt. Eenvoudig en goedkoop. De Bond van Bedrijfsauto- houders (B.B.N.) is echter over dit plan maar slecht te spreken. Men vertrouwt de zaak niet. Als eerst een behoorlijk aan tal garages met auto's meedoen, dan, zo vreest men, zullen de 1 Spoorwegen trachten de zaken in eigen handen te nemen en zal het particuliere bedrijf het loodje moeten leggen. Men ducht herhaling van het oude drama: opslokking door d3 Spoorwegen. Vandaar dat over wogen wordt, krachtige verto gen te richten tot Regering en Staten-Generaal. Ik begrijp dat de B.B.N. het sein op onveilig zet. Maar is er geen ander en beter middel om'ban dit gevaar te ontkomen, dan door te pro testeren? Veel meer afdoende lijkt me, dat men poogt zelf te doen wat nu de Spoorwegen over- wegen. j De zaak waarom 'tgaat is niet zonder belang. En met nee-zeg gen, wordt weinig bereikt. VUURTOREN VAN WESTKAPELLE GERESTAUREERD. Ook de vuurtoren van Westkapelle werd tijdens de oorlogs handelingen deerlijk gehavend. Het was van het grootste belang deze toren, die uit het jaar 1470 stamt, maar die tot 1831 als kerktoren dienst deed, weer spoedig te restaureren. Thans is men met de werkzaamheden gereed gekomen en binnenkort zal de noodverlichting weer worden vervangen door het grote licht. De Westkappelse vuurtoren, met op de voorgrond twee Westkappelse schonen. Volgens een woordvoerder van het Britse ministerie van bui tenlandse zaken oefenen Enge land en de V.S. druk uit op Frankrijk, af te zien van het pachten van mijnen in het Saar- gebied. CHR. VAKBEWEGING. In enkele weken tijds zijn meer dan- 500 nieuwe leden toegetre den tot de Ned. Chr. Landarbei- dersbond. Ingez. mededeling, advert. moe, huiverig Misschien voorboden van een griep. Doe er iets tegen: neem een'AKKERTJEV; In korte tijd voelt U zich weer fitn helpen direct f ten tonele gevoerde geestelijken en broeders waren een stelletje dronkelappen of mensen met heel eigenaardige principes. Wan neer deze voorlichting de men sen een beeld moet geven van de katholieke geestelijkheid, dan is de mentaliteit, zoals ik deze gekend en ervaren heb, nog bit ter weinig veranderd". Deze exclamaties klinken alle maal heel erg en wanneer de N.C.R.V. inderdaad haar best deed om de roomse kerk te be lasteren, zou een protest daar tegen op zijn plaats zijn. Maar daarvan is geen sprake. „Het Huis Lauernesse' geeft een stuk geschiedenis weer uit de refor- matietijd. Er komen r.k. geeste lijken in voor, niet zoals ze te genwoordig zijn, maar zoals ze in die tijd waren. En het oor deel over de geestelijkheid van toen, is nu eenmaal ongunstig. De briefschrijvers in „De Volkskrant" zouden goed doen wanneer zij een van hun eigen geloofsgenoten, prof. dr L. J. Rogier, hoogleraar te Nijmegen, daarover eens raadpleegden, vinden. Zodra Beets de kansel Deze heeft in zijn standaard- (Van onze Utrechtse correspondent.) Verschillende lezers van het r.-k. dagblad „De Volkskrant" hebben de laatste weken geprotesteerd tegen de uitzending van het hoorspel „Het Huis Lauernesse" door de N.C.R.V. Deze mensen zijn verschrikkelijk boos omdat de N.C.R.V. huns in ziens de roomse kerk door het slijk haalt. „In iedere be hoorlijke omgeving worden de principes van anderen ge respecteerd. Bij de Nederlandse Christel ij ke Radio-Vereni ging schijnt dat niet het geval te zijn", schrijft een heer uit 's-Hertogenbosch. „Het was louter reclame voor Luther", meent een inwoner van Zandvoort. Een meneer uit Haarlem, die werk „Geschiedenis van het Ku- zichzelf een bekeerling noemt, tholicisme in Noord-Nederland zegt er het volgende van; „De in de 16e en 17e eeuw" een ge documenteerd overzicht geschre ven van de levenswijze der geestelijken in de beginperiode der reformatie. Wie dit leest zal onmogelijk kunnen volhouden, dat mevr. BosboomToussaint in „Het Huis Lauernesse" een carieatuur geeft van de pries ters in die tijd. Wat zij schrijft, klopt volkomen met de werke lijkheid. CORRUPTE CLERUS. Prof. Rogier, die als roomS- katholiek geen reden heeft om zijn kerk zwart te maken en wiens boek ook kerkelijke goed keuring kreeg, spreekt zonder omwegen over een corrupte cle rus. Bandeloosheid, dronken schap en leven in concubinaat is aan de orde van de dag. Ten bewijze hiervan volgen enkele citaten uit het boek van prof. Rogier. De pastoor van Schalkwijk wordt (in 1570) een goed pastoor genoemd, al heeft hij kinderen bij zijn dienstbode en al is hij ruw in de mond, driftig en rap met het mes. Ka nunnik Buddingh te Kuilenburg gebruikt het kapittelzegel voor het opmaken van valse akten, brengt de geldkist van het ka pittel over naar zijn eigen huis, ontvreemdt vee en land, ranselt een mede-kanunnik in een ver gadering af, slaat in woede een ■gebrandschilderd kerkraam stuk, brengt nachten in de kroeg door en dobbelt met enkele collega's wie de mis zal opdragen! Aan de Buurkerk te Utrecht zijn (in 1569) 31 priesters ver bonden, van wie drie bekennen een bijzit en kinderen te heb ben en drie anderen van concu binaat worden verdacht, terwijl één stellig een dronkaard is en ook anderen van drankzucht be ticht worden. Bovendien oefe nen vrijwel geen der 31 pries ters de zielszorg uit. De kerkvisitatie in het land van Voorne wijst uit, dat de elf kanunniken der Sint Catharina- kerk te Brielle merendeels hun plichten verzuimen, zich te bui ten gaan aan drinken en vech ten (tot in het koor der kerk toe) en in concubinaat leven. In Oudenhoorn is een pastoor, die zo aan de drank is dat de paro chianen een kapelaan hebben aangenomen om de mis te doen. In Zuidland woont een pastoor die een lange baard draagt, geen Latijn kent, zich midden op de dag naakt in de haven baadt, in de kroegen op de „duitse pijp" speelt en in concubinaat leeft. De pastoor van Korendijk heeft een bijzit met drie kinde ren. In Poortugaal staat een pastoor, die kortweg een „boef" genoemd wordt, in Charlois een, die zo van de pokken geschon den is dat niemand bij hem wil komen biechten. De vice-deken van Abbenbroek heeft een con cubine met een kind, pleegt oij een visitatie ontucht met een pastoorsmeid en vertelt dit met trots. In het dekenaat Heusden is de situatie niet veel gunstiger. De FEUILLETON door TO VAN TH1EL. 6) „Derk van IJzendoorn staat voor jou op wacht hè?" „Ja, ik heb een remplagant. 'k Mot selfers in de bakkerij zijn hoewel ik met zulke daoge drommels graog de héle dag bo ven op de diek bin," „Maar Japik, hoe zit het, is de vrouw al op? Ik wou de meisjes meteen meenemen in de wagen, 'tls veel te koud om te fietsen. 't Heeft vannacht eventjes zestien graden gevro ren." „Jaan,... Jaaaan!" „Joee!" Met de koffiepot in de hand komt de bakkersvrouw aanlo pen, Verrast blijft ze staan als ze „haar meneer' in de gaten krijgt. „Zo Jaan, de koffie al bruin? 'kHeb best zin in een bakje na zo'n koud tochtje." In de kamer is het al lekker warm. De meisjes worden uit bed ge trommeld en het hele stel zit om i klokslag half acht al aan het I ontbijt. Meneer van Regteren doet voor de gezelligheid ook maar mee! „O, gunst paps, helpt u ont houden dat we straks even bij Dore-meu aanrijden? We heb ben gisteren zo iets moois van haar gekregen." ,,'tKomt in orde", belooft va der. Vrolijk wórdt er afscheid ge nomen. Jaan stopt de meisjes warm in. Kranten om de benen, de voeten en onder de mantels. Op het laatste ogenblik grijpt ze twee pakjes van de toon bank en duwt Ally en Els ieder een in de hand. Meneer start al. Even wuiven. De auto suist de hoek om. Nieuwsgierig bevoelen de meisjes hun pakje. „Ik weet het!" gilt Els op eens. Voorzichtig wikkelt ze de courant er af. Een gemberpot! En Ally ook een! Verrukt be kijken ze hun cadeau van alle kanten. En er zit ook iets in. Drie mooie verse punten van Japik. Wat een schatten zijn het toch! Ranggg. De remmen gieren hartverscheurend. De meisjes krijgen een schok, kijken ver schrikt op. De auto staat al voor het huisje van de baker. Ze zou den het helemaal vergeten heb- jben. Hals over kop duwen ze de couranten van de voeten en springen uit de wagen. Als ze even later terugkomen dragen ze ieder onder hun arm een groot pak, dat ze doodvoorzich tig en met geheimzinnige ge zichten achterin deponeren. Dore-meu, die net aan het flodderweske was, wuift met druipende zeepsophanden de auto na. Dan gaat het in flinke vaart binnendoor over de hardbevro- ren wegen naar huis. HOOFDSTUK H. Die Maandag is vreemd en roezig. Langs de dijk staat het de hele dag zwart van de mensen, die getuigen willen zijn van de majestueuze krachtsontplooiing van het ijs. Het water, vriend en vijand tegelijk, bevroren en dan losgeraakt, kan grote ram pen met zich meebrengen. „D'ruut, d'ruut, de Waol die kruut" was de oude bekende noodkreet, waarmee men elkan der waarschuwde. Bij de mensen langs de dijk leeft nog in hun onderbewust zijn als iets angstigs en schrik- aanjagends de winter van '26. iToen schepen en aanlegsteigers gekraakt werden, een schokker die in de rivier lag door de zware schollen meegesleurd werd en als een blikken doosje tegen de dijk in elkaar gedrukt. Steenfabrieken werden door de kruiende ijsmassa's verwoest. Het hoge water drong de huisjes op de Waalbandijk binnen. Hals over kop moest men vluehten. Vee verdronk. Dit alles wordt weer opge haald. Aangedikt. Tegen de avond stijgt de span ning! Men hoort de rivier „kra ken". Een zeker teken, dat hij gauw weer los komt. De veerbaas bij de Waterpoort, die meteen een kroeg houdt, heeft het nog nooit zo druk ge had. Bij hem komen de berich ten binnen, die hij dan met een stuk krijt op een groot zwait bord schrijft. En vertellen dat de veerbaas kan! Daar is het eind van weg. De mannen weten van geen weggaan, en drinken onder het praten, ongemerkt het ene gleske klaore voor het andere na. Eindelijk tegen twaalven wordt het rustig. Er is nog geen ver andering gekomen. De mensen gaan naar bed. De dijkwachten waken. Zij zijn paraat! (Wordt vervolgd.) pastoor van Babylonieënbroek is aan de drank en verwaasloost zijn ambtsplichten; de kapelaan te Almkerk zit te veel in de herberg; de pastoor van Zwa- luwe is aan de drank; de pastoor van Zevenbergen bekent, dat hij een volwassen dochter heeft; de kapelaan aldaai is alcoholist en heeft kinderen bij zijn dienst bode. De pastoor te Made is een drinkebroer, een twistzoeker en een vechtersbaas; hij is boven dien nalatig in het vervullen van zijn ambtelijke plichten. Te Brakel, waar de koster een dronkaard is, staan een pastoor en een vicaris, die beiden in concubinaat leven en kinderen hebben. In Zuilichem, Gameren en Zaltbommel is het eender. De pastoor van Capelle woont samen met een weggelopen be gijn. De pastoor te Bunschoten is schuldig aan „dagelijkse dron kenschap, hoerdom, dobbelen en tuisen". In het bisdom Roermond nemen van de tweehonderd pas toors maar zes de gelofte van kuisheid in acht. Van de 72 priesters in het dekenaat Hoorn zijn er slechts twee, die onbe rispelijk leven. Groot is ook de verwording in Friesland; de meerderheid der geestelijken leeft in concubinaat. Er zijn daar zelfs priesters die moor den hebben begaan. In de kloos ters treft men gelijke toestan den aan. DE REFORMATIE. Wij moeten vooral niet den ken, dat er op het gewone voik niets te zeggen viel. Prof. Rogier merkt op; „Elke generatie krijgt ook de clerus die zij verdient. Als het zedelijk peil van da geestelijkheid in bepaalde tijden of op bepaalde plaatsen laag was, moeten wij aannemen, dat de lekenmaatschappij nog lager gestaan heeft. Immers kunnen zelfs de ergste excessen ons niet uit het oog doen verliezen, hoe zeer het tegen de rede is, aan te nemen, dat er ooit een tijd geweest is waarin de maat schappij haar uitschot tot gees telijke leiders koos, of een gods dienst, die speciaal de zwarte schapen de sacramenten liet toedienen". Wel hebben deze toestanden de reformatie in de Nederlanden verhaast, althans in gebieden, waar de geestelijkheid volko men corrupt was. Prof. Rogier toont dat aan. Er zijn plaatsen in de noordelijke Nederlanden, waar trouwe herders hebben gearbeid. Het volk hechtte aan zijn priester en bleef hem vol gen. In zulke plaatsen heeft de reformatie schipbreuk geleden. Zo zien wij dus, dat „Het Huis Lauernesse" geenszins beoogt de geestelijkheid zwart te maken, want zij was al zwart! Ieder die zich verdiept in de historie van die tijd, weet van deze ex cessen. Het zou echter dwaas en onrechtvaardig zijn om de r.k. kerk van tegenwoordig gelijk te stellen met de r.k. kerk in de 16e eeuw. Dat wil niemand en zeker de N.C.R.V. niet. Doch wanneer deze omroepvereniging een beeld wil geven van de toe standen in de 16e eeuw, mag zij niet verzwijgen dat de clerus toentertijd in diep verval was, TVAr. Dr A. van Rhijn, voorzit- ter van de Interdeparte mentale Looti- en Prijscommis sie heeft voor de radio een ant woord gegeven op gestelde vra gen inzake de door de regering genomen maatregel tot 5 pet. j loonsverhoging. Hierop antwoordde mr van Rhijn o.m., dat wie een loons verhoging krijgt, verwacht meer artikelen te kunnen kopen. Maar die meerdere artikelen moeten dan ook eerst worden voortge bracht. Wanneer de productie verhoging uit zou blijven, zul len de artikelen welke de arbei ders met hun 5 pet. loonsverho ging willen kopen ontbreken, en dan ontstaat een nieuwe prijs stijging. De productieverhoging moet er dus komen. Mr van Rhijn is op dit gebied een deskundige van de eerste rang. Toch rijst de vraag of hier da logica niet een weinig zoek is. Het gaat bjj deze loonsverho ging toch niet om het kopen van méér, maar om te voorkomen, dat de massa genoodzaakt zal zijn minder te kopen; om moge lijk te maken, dat in de be staande behoeften kan worden voorzien. En het is goed beschouwd in het algemeen ook niet juist, dat de gevolgen van de loonsverho ging door een verhoogde pro ductie kunnen worden opgevan gen. Voor een deel van de wer kers kan dit juist zijn. Maar het geldt niet voor de overgrote meerderheid van ambtenaren, onderwijzers, mensen die be trokken zijn bij kunst en amu sement en zeer veel anderen. Meer doeltreffend zou zijn ge weest, wanneer inplaats van een loonsverhoging over de gehele linie, ingrijpende maatregelen waren genomen, om de prijzen te verlagen en zo nodig de con sumptie te beperken. De regering heeft de weg van de minste weerstand gekozen. Maar het staat nu dan ook reeds van te voren vast, dat oo deze wijze het gewenste doel niet zal worden bereikt en dat prijsstijging als gevolg van de genomen maatregel, met in het vooruizicht een nieuwe loon- ronde, niet te voorkomen zal zijn. Amerika protesteert bij Chinese Nationalisten. De V.S. hebben bij de Chinese nationalistische regering gepro testeerd tegen „opzettelijke luchtaanvallen" op Amerikaans bezit in het door de communisten bezette Sjanghai. Terreur in Frans dorp. In het Franse dorp La Croisée, dat 500 inwoners telt, heerst sinds enkele weken een ter reur. Zeven plaatselijke boerde rijen zijn afgebrand, nadat de boer enkele dagen te voren een sigarettendoosje met verbrand stro op zijn deur geprikt vond. Een paar dagen geleden werd een boer door een geheimzinni ge schutter in de schouder ge schoten, toen hij op een nacht zijn schuur bewaakte. Daarop werd hü door twee mannen in een auto getrokken en in een bos aan de handen in een boom opgehangen. De politie zoekt naar de mis dadigers en ook de bevolking 'maakt 's nachts jacht op hen. Bevan had het moeilijk. Menigte riep: „Good old Winnie" Minister Aneurin Bevan, da begaafdste redenaar van de Britse Labour-politici, heeft in Bristol de woeligste vergade ring van zijn verkiezingstocht meegemaakt. Op een ogenblik moest Bevan verklaren, dat hij zijn gehoor nog vijf minuten gaf om tot rust te komen, daar hij anders da zaal zou verlaten. Tenslotte gaf men hem da gelegenheid zich althans ver staanbaar te maken. Toen de minister zijn rede be gon, riep een deel van zijntoe hoorders; „Good old Winnia (Churchill)" en maakte het V- teken. POLITIEKE GEVOLGEN VAN EEN KONINKLIJK HUWELUK Sinds de Britse staatsman Benjamin Disraëü de mee.^ndëlen Britse }mPJJ™my fln jfon;ng Faroek met de.l6-jange Narriman Sadek te zullen worden beïnvloed. Faroek is name- Ibk door dit impopulaire huwelijk in een positie gekomen, die hem ntet toestaat de bedoelingen van Nahas Pasja, de Egyptische pre mier te dwarsbomen. Dat betekent, dat Engeland het gebied van 'het Suez-kanaal waarschijnlijk zal moeten ontruimen. Als een verdere consequentie geldt, dat Faroek zich niet meer ver zetten zal tegen de plannen om Irak en Syne onder een monar chaal bewind van Irak te verenigen en voorts, dat de jongs staat Israël dientengevolge tegenover een versterkte macht van de Arabische Liga zal komen te staan.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 2