Een retourtje naar Noord-Frankrijk is doodgewoon. Dossiers van de P. R. A. werden voor chantagedoeleinden misbruikt. II Lezers grijpen naar tie pen Na gedwongen rust kans op verrassingen. PROVINCIENIEUWS Hooglopende ruzie om een kamer. Aardig treffen in Koudekerks. «Uel Woensdag 8 Februari 1950 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD Pagina 5 Een dag met de chauffeurs van de op stap. .Interzeeland" Door de beperkingen, die het Nederlandse transitovervoer door België de laatste Hjd zijn opgelegd, is het werk van de Zeeuwse buitenlandse vervoerders sterk op de voorgrond ge treden. De belangstelling, die daardoor In brede kring voor het werk van deze chauffeurs ontstond, bracht ons op het idee om een reis mee te maken. Het was een doodgewone reis, zoals die mannen er honderden en dagelijks maken; n.1. een reis met mosselen vanuit Yerseke naar Bettignies aan de Frans-Belgische grens. Hun cabine is hun tweede thuis. Het is nog vroeg, over het al gemeen pleegt men die tijd aan te duiden als voor dag en dauw, als de garagedeuren openzwaai en. Het enige geluid, dat de nachtelijke stilte verscheurt, is het hanengekraai, dat een nieu we dag voorspelt; een dag ech ter waarvan nog niet meer dan enkele lichtglansen aan de Oos telijke hemel zichtbaar zijn. Met het hanengekraai gaateenvoudig, maar er is heel wat zich dan het geronk van de mo- ervaring en routine voor nodig, toren vermengen en op een tijd,1 om een zware 20-tonner erdoor dat de meeste mensen zich nog te brengen. Voor Joannes, die al nergens van bewust zijn, krui- ruim 10 jaar dagelijks met auto's daad overeenstemt met wat op de bijbehorende papieren is aan gegeven. Wanneer dan alles is gecontroleerd en in orde bevon den, gaat er een zeil over de la ding en wordt het geheel met een loodje verzegeld. Wanneer dat gebeurd ls, is ondertussen ruim een uur verstreken, maar dan is ook aan alle eisen voldaan en mogen we door België. DOOR BELGIË. Door Belgiël Het klinkt heel pen de chauffeurs al achter het stuur van hun wagens. Op het programma van deze dag staat een reis met mosselen van Yerseke naar Frankrijk, d.w.z. de Belgisch-Franse grens, want verder mogen zij niet; daar worden de mossels op de trein gezet en zo komen zij dan op hun uiteindelijke bestemming terecht. Over een nog slapend Zuid- Beveland rijden wij naar Yer seke. Daar is alles al in rep en roer. Druk is men in de weer om de mosselen te sorteren en voor verzending gereed te ma ken. Daar het tij de voorgaande nacht niet gunstig is geweest, heeft men nog niet voldoende kunnen vissen en dus moeten we nog wat wachten, voordat er voldoende mosselen gereed zijn. Maar eindelijk is het dan toch jo ver en kan de auto weer ge start worden. De 135 paardekrachten van de Mack worden ingespannen, de motor gaat draaien en de reis begint. Een zware Mack te besturen is een kunst op zichzelf; het eist een bijzondere routine en vak kennis die te besturen, wanneer er nog 20 ton mosselen achter- hangen. Het is de mannen van de „Interzeeland" echter wel toevertrouwd dat te doen. Rus tig en zeker hanteren ze het stuurrad. Joannes, die onze Mack bestuurt, doet dat met hetzelfde gemak als mijn buur vrouw haar kinderwagen. DE BELGISCHE GRENS. Tot de Belgische grens zingt de motor zijn eentonig lied. Wan neer we echter Putte hebben be reikt, is hjj een hele poos rustig, want de douane-formaliteiten vragen heel wat tijd. In de eerste Slaats is daar de Nederlandse ouane. Deze beperkt zich hoofd- rakelijk tot de gewone passen- contröle en wat daarmee samen hangt. Wij persoonlijk werden vrij nauwkeurig onderzocht op verborgen deviezen. Een ander, die tegelijkertijd gecontroleerd werd, kon bijna zonder meer doorgaan. Dat de douane niet altijd over de nodige mensen kennis beschikt, bleek later n.a.v. dat onderzoek. De Belgische dou ane neemt meer tijd in beslag. Om te beginnen moet een amb tenaar de transitovergunning uit schrijven. Bovendien moet de lading precies worden gecontro leerd, om te zien, of die inder- omgaat, is het maar een kleinig heid. Antwerpen, Brussel, Mons (Bergen) en vele daartussen lig gende stadjes en dorpen, worden rustig gepasseerd, en hij weet er net zo goed de weg, als wij in Goes. Het rijden in het buiten land eist van de chauffeurs een bijzondere kundigheid. Want als we het vlakke Vlaanderen zijn gepasseerd, komen we ln het meer heuvelachtige midden van België. Met een lichte, luxe wa gen ls het een koud kunstje om daar te rijden. Wanneer het heuvel af gaat en een ge wicht van 20.000 kg de wagen naar beneden duwt, dan moet de motor op de juiste wijze worden bedwongen, .terwijl, wanneer het li--vel ép gaat, die 20.000 kg het uiterste van de motor vragen. Dan gaat het erom de 135 paar dekrachten, die onder de stalen motorkap zijn geconcentreerd, op de juiste wijze In te schakelen, opdat men, zij het langzaam (de snelheidswijzer schommelt dan meestal op ongeveer 10- km per uur), bovenkomt. In die omstandigheden is letje drukdoenerige Fransen lost de wagens. Bijna alle drukte op dit station hangt, als wij er zijn, samen met de Zeeuwse mosselen, want tegelijk met ons zijn er nog een paar andere Zeeuwse wagens om hun mosselen te lassen. Ver der is er bijna niets te doen op het station. Wanneer de mosselen in de wagon zijn, is de taak vol bracht en kan de terugreis wor den aanvaard. DE WEG TERUG. Door regen, wind en duister nis gaat de weg terug. Rinus heeft intussen het stuur over genomen. Ook bij hem blijkt dat in goede handen te zijn. Rustig en monotoon zingt de motor zijn steeds eendere Red, terwijl we met een gelijkmatige snelheid dwars door België rijden, onder weg nog verschillende volgela den mosselwagens passerend. Steden en dorpen zijn niet anders dan een verzameling lichtjes en van de aardige ver gezichten van dorpjes en boer derijen tegen de heuvelhellingen en in de dalen tussen de heu vels, waar we 's middags van konden genieten, is niets meer zichtbaar dan wat lichtpunten in de verte. Eentonig glijden de kilometers onder de wielen door. uit onze ogen verdrijft. De weg schijnt daar n.l. niet breed ge noeg te zijn voor een' luxe wa gen naast de onze. Want als die luxewagen wil passeren kan hij dat niet zonder onze wagen te raken. Een geweldige klap gaat gepaard met de aanrijding. Als wij de wagen uitkomen is de betreffende auto niet direct meer zichtbaar; een eind verderop is hij tot stilstand ge komen. De politie onderzoekt onmiddellijk de zaak en komt tot de conclusie, dat de chauf feur van de andere wagen ge heel aansprakelijk is voor het gebeurde. De man had veel te diep en te vaak in het glaasje gekekenOnze wagen is er betrekkelijk goed afgekomen, slechts het spatbord en de lin- kervoorband dragen sporen van de aanrijding. De andere wagen is zwaar beschadigd; geen won der, men ramt met een luxe wagen nu eenmaal niet straffe loos een Mack. Wanneer de po litie proces-verbaal heeft opge maakt rijden we weer verder, Zonder bijzondere wedervaren bereiken we de Nederlandse grens. Na een gewone controle die vlot verloopt, komen we weer op Nederlands grond gebied. Na een klein uurtje rij In de buurt van Antwerpen den zijn we in Biezelinge, het komt er een onverwachte tegen- punt van uitgang, terug. Een slag, die een opkomende slaap I leerzame dag is voorbij. (Vervolg van pag. 2) Bronzen borstbeeld van Prof. Dr P. Zeeman voor Zonnemaire. B. en W. van Amsterdam zon den de gemeenteraad de voor dracht toe aan de gemeente Zon nemaire, Zeeland, (Zeemans ge boorteplaats) aan te bieden een borstbeeld in beeldenbrons van prof. dr P. Zeeman ter plaatsing in het gemeentehuis aldaar. Voor de aan deze aanbieding verbonden uitgaven stellen B. en W. voor een crediet van f2.000 beschikbaar te stellen. BIGGEKERKB. Ouderavond Clir. school op G.G. Vrijdagavond werd in de Chr. school een ouderavond gehouden. De voorzitter, de heer Joh. Kodde, sprak in zijn openings- woord zijn blijdschap uit over de chaufferen geen dilettantenwerk te belangstelling: meer, maar is het mannenwerk, Met grote aandacht werd daar- dat de gehele persoon van de na de 6les in aardrijkskunde ge- volgd, die gegeven werd_ door de routine en bekwaamheid eist. Het Belgische heuvelland is echter nog maar kinderwerk ver geleken bij het rijden in bergach tige streken. Ook daar echter ko men de Zeeuwse chauffeurs met hun wagens en ook daar brengen zij het er steeds goed af. IN FRANKRIJK. Na ongeveer ruim 4 uur ge reden te hebben, zijn we België dwars doorgetrokken en komen we aan de BelgischFranse grenspost Bettignies, een belang rijke doorlaatpost voor de Zeeuw se mosselen. Een Belgische beambte haalt daar de loodjes van de lading en dan gaat het de Franse grens over. Daar doet zich een onver wachte moeilijkheid voor. De la ding van onze wagen is n.l. vol gens de Fransen te zwaar voor de wegen, die bijzonder kwets baar zijn door de vorst. Daarom moet een gedeelte van de lading worden overgeladen. Het weer is heer Stui. Volgens de door hem uitgedachte methode, gebaseerd op aanschouwelijk onderwijs en de leerlingen van de derde klas toonden hun kennis en kunnen. Na de pauze was er gelegen heid om het werk der leerlingen te bezichtigen. De bespreking, die volgde naar aanleiding van het werk der leer lingen, was zo geanimeerd, dat niet alle vragen konden worden beantwoord, daar de tijd ontbrak. Het hoofd der school, de heer A. v. d. Heijden, sloot de samen komst. VROUWENPOLDER. -Vergadering Z.L.M. De afdeling Vrouwenpolder der Z.L.M. vergaderde onder voorzitterschap van de heer H. Maljaars, Een bijzonder woord van welkom kreeg Zr G. Stolp. Nadat de huishoudelijke zaken afgedaan waren, zette ir Stolp, aan de hand van een kaart, op zeer duidelijke wijze de bodem- ondertussen slechter geworden en cartering uiteen. Vele vragen Mede door het ongunstige weer en het feit dat tegelijk een an dere vergadering werd gehou den, was de belangstelling ge ring. Medewerking werd verleend door de Chr. Gem. Zangver. „De Lofstem", die een tweetal zang stukjes uitvoerde. BRESKENS. Gunning bouw scholen. B. en W. van Breskens en het bestuur van de School met de Bijbel, hebben de bouw van een O.L.S. en een Chr. school gegund aan de laagste inschrijver, de firma Heikamp te Middelburg, voor f129000. De scholen komen in één com plex met resp. 6 en 4 lokalen. Kerk en Zending. Getuigenis Wereldraad van Kerken. het overladen moet gebeuren in een stromende regen. Wanneer dat achter de rug is, gaat het weer verder naar het naastbij- liggende spoorstation, ongeveer 15 km over de grens. Een stel- Particuliere inlichtingen- loop van het verdere onderzoek diensten werkten geheimzinnig I kwam de politie nog meer on- roffolmnrianoHori r>r\ hot ennnr cn gewichtig. Het onderzoek, dat leidde tot de arrestatie van het ex-hoofd van de Rotterdamse P.O.D., de heer T.E., en zijn medewerker J.P.S., die korte tijd geleden werden aangehouden, heeft, zo wordt van doorgaans welinge lichte zijde vernomen, licht ge worpen op de methoden, die na de oorlog ontstane particuliere inlichtingendiensten toepassen en de sfeer, waarin vele agenten dezer diensten werken. Particuliere inlichtingendien sten waren op tal van gebieden actief. Doorgaans waren de top mensen van deze organisaties betrouwbare personen, die meen den, dat de opsporingsorganen en veiligheidsdiensten der over heid niet voldoende resultaat boekten. Hun aandacht was voornamelijk gericht op de be strijding van bewegingen, die gelijk het nationaal-socialisme, in wezen totalitair en dictato riaal waren. Tal van „tipgevers" en agenten namen zij in dienst, onder welke agenten vogels van zeer diverse pluimage voor kwamen. Men vond er goedwil- lenden onder en betrouwbare mensen, maar ook duistere figu ren, die hun diensten hadden aangeboden, om een middel te vinden, zichzelf te verrijken en eigen duistere practyken uit te oefenen. Hun salaris variëerde van ge middeld 100 tot 240 gulden per maand. Daar naast trokken zij dikwijls niet onaanzienlijke inkomsten uit hoge onkostennota's, die, be staande uit somtijds gefingeer de uitgaven, meestal werden ge regelmatigheden op het spoor. Men constateerde, dat agenten van particuliere inlichtingen diensten, die lid van de P.R.A. of P.O.D. waren geweest, uit de eerste tijd na de bevrijding door slagen van processen-verbaal hadden achtergehouden en ge hele dossiers verduisterd hadden. Dergelijke papieren werden soms gebruikt om lieden, voor wie ze compromitterend waren, te be wegen tot het geven van inlich tingen of tot de uitlevering van geheime stukken. STAPELS VERDUISTERDE DOSSIERS. Bij een huiszoeking werden stapels verduisterde dossiers aangetroffen. Andere agenten gebruikten compromitterende papieren voor chantagedoel- einden. Op deze wijze intrigeerde men onderling tegen elkaar in, maar resultaten bij de bestrijding van totalitaire bewegingen wer den niet of bijna niet behaald. Wèl zorgden de agenten ervoor, dat zij steeds weer met fantas tische verhalen bij hun op drachtgevers verschenen, uit vrees, dat zij anders hun sala ris zouden verliezen. Werden deze verhalen op de juiste waarde getoetst, dan bleef er veelal niets van over. Aldus werden verschillende particu liere inlichtingendiensten steeds meer een dekmantel voor de intriges van sommige hunner agenten. Geheimzinnigheid en gewichtigheid waren de succes volle middelen, waarmede zij ook een aantal argeloze amb- teenaren wisten te bewegen tot afgifte van vertrouwelijke pa pieren. Deze ambtenaren leefden werden gesteld n.a.v. deze cau serie. Verder vertoonde ir Stolp een mooie film over de hoogtijdagen geweest in 1949 van de Z.L.M. Aan het einde dankte de oud voorzitter, de heer J. Francois (wegens zyn a.s. vertrek naar de N.O.P.) ir Stolp voor de prettige samenwerking in de Z.L.M. 's-GRA VENPOLDER. De stichting van een verenigingsgebouw. Maandagavond werd vanwege Het dagelijks bestuur van de Wereldraad van Kerken zal 24 Februari bijeenkomen, o.m. ter bespreking van een eventueel getuigenis ten aanzien van de fabricatie van de waterstofbom, In tal van kerken hield Zon dag de tekstkeuze verband met de gevaren van de waterstof bom. Zo heeft de aartsbisschop van York, dr Cyril Garbett, op een na de hoogste hoogwaardig heidsbekleder in de kerk van Engeland, in zijn preek de wa terstofbom beschreven als een duivels wapen, als een afgrijse lijke bedreiging voor het mens dom. We staan voor de keus: overeenstemming of ondergang. Protestanten niet naar Rome! Een lezer schrijft ons: Het komt mij voor, dat de Utrechtse correspondent van uw blad in het nummer van 1 Fe bruari j.l. onder „Rome een pok dalige dame?", zij het onbewust, propaganda heeft gemaakt voor „Rome" Immers, hij stemt er tenvolle mede in, dat „Rome roept!", waarbij door hem a.h.w. vele aantrekkelijkheden met betrek king tot die stad worden uitge stald, uitnodigend tot een be zoek. Enige maanden geleden las ik het bestuur der stichting „Ons in een R.K. dagblad met grote Dorpsleven" tot oprichting en t letters „Honderden Nederlandse instandhouding van een vereni- Protestanten hebben nu al logies gingsgebouw voor belangstellen- in Rome besproken, om straks, den een vergadering belegd in wanneer het heilige jaar zal be de oude o.l. school. gonnen zijn, tegenwoordig te Door de voorzitter der stich- kunnen zijn bij de door de Paus ting werd een uiteenzetting ge- j te openen heilige deur", geven, waarbij het plan voor deDat Rome het vorenstaande inrichting van een vergader-ook als een propagandamiddel lokaal werd besproken en toe- aangrijpt behoeft verder geen zoekreer<^ zonc*er na|ier onder- daarbij in de veronderstelling, VERDUISTERING UIT ILLEGALE FONDSEN. Op een zeker moment kwam aan het licht, dat het voormalige hoofd van de P.O.D. te Rotter- T. E., tot een bedrag van 45.000 gulden uit illegale fond sen had verduisterd. In het ver dat zij door het geven van in lichtingen de vaderlandse zaak dienden. Twee van deze ambte naren zyn intussen gearresteerd, namelijk de kapitein J. M. van de ryptologische dienst aan het ministerie van Oorlog en de Haagse rechercheur van politie A. V. gelicht. Getracht zal worden met vrij willige arbeidskrachten de ver bouwing tot stand te brengen. Tevens bestaat het plan om renteloze aandelen uit te geven ter gedeeltelijke dekking van de verbouwingskosten. Enkele vragen der aanwezi gen werden beantwoord. Pl.m. 25 personen waren op deze vergadering aanwezig. ST.-LAURENS. Film Rekkense Inrichtingen. Maandagmiddag werd in het gem. Verg.lokaal een kinder voorstelling gegeven vanwege de Rekkense Inrichting voor ver pleging van zwakzinnigen. Des avonds werd de film „Terug naar de Hoofdweg" vertoond. Ds Keyzer opende de bijeenkomst met gebed en Schriftlezing. De propagandist, de heer Husen, lichtte de film toe en vertelde op fc 'ende wijze over 't zegen rijke werk van deze inrichtin gen en spoorde aan tot steun. RADAR BESCHERMT DE VOGELS. De dierentuin in Londen gaat een nieuwe manier gebruiken om zijn zeldzame vogels te be- van de „zo goed geslaagde' schermen tegen vossen en an dere plunderaars. Een radar lamp is zo geplaatst, dat het met een ronddraaiende straal met een radius van 15 yards het eiland waarop de vogels wonen, geheel kan bestrijken. Zodra de straal door een dier of mens wordt gebroken, begint automatisch een alarmsignaal te werken in de bewakers woningen. betoog. Daarom Protestanten, „niet naar Rome!!" Daarom Protestants-Christe lijke pers, moedig het bezoek aan Rome niet aan! Bovendien, of Rome het „best- bewaarde bolwerk der Christe lijke kerk" is, staat nog te be zien. Zou het niet veeleer het hechtste bolwerk van on- en bijgeloof kunnen worden ge noemd? Hoevele van de daar aanwe zige kerken zullen wellicht hun bouw verschuldigd zijn aan de opbrengst van de verfoeilijke en zielsmisleidende aflaathandel, waartegen Luther zo te velde trok? Tenslotte, heeft Rome voor ons Protestanten, wel zo veel aantrekkelijks? Is het niet de stad, van waar uit de decreten zijn uitgegaan met betrekking tot de uitroeiing van de Waldenzen, de Albigen- zen en vervolgens, waar beslo ten werd tot algehele verdelging van alle z.g. ketters in de gehele Christenheid? Is de St. Pieterskerk niet het beruchte bouwwerk, waar door de toenmalige Paus een mis werd gezongen ter gelegenheid Bar- tholomeusnacht? Zegt Luther niet van Rome: hoe dichter bij Rome, hoe bruter de openbaring van on- en bij geloof? Daarom, Protestantse lezer noem Rome met Dr v. Koetsveld gerust een „pokdalige dame" en kom Rome niet in het geviel om deel te nemen aan een reis daar heen tijdens het z.g. heilige jaar. Politierechter te Middelburg. A. P. de M., landarbeider t« Oostburg, had L Bouwens mis handeld met een riek, waardoor B. bloedend werd verwond. De Politierechter te Middelburg strafte de M. met f 20 of 10 d. en 2 weken gevang, voorw. proeftijd 2 jaar M. M. C. d. V., echtg. van J. de H., werkster te Middelburg, had dubbeltjes weggenomen uit haar gasmeter. Ze kreeg 1 week gevang. J. Th. C. H., werkzaam bij de D.U.W. te Gapinge, had te Se- rooskerke een arrestant uit de handen van de wachtmeester der Rijkspolitie H. Leijten, getracht te trekken. Bovendien had hij een auto bulten- en binnenband van H. Jansen vernield met een mes. 3 weken gevang, en betaling van f30 vergoeding. A. C., winkelbediende te Mid delburg, was door B. en W. ge last zijn bovenachterkamer ter beschikking te stellen van het ge zin van M. G. de Hooge. Hij deed het echter niet en kreeg nu f75 of 25 d. C. J. H., bankwerker te Mid delburg; F. C. M. S., timmerman te Middelburg en J. H. S., lood gieter te Eindhoven, tijdelijk ver blijvende te Middelburg, hadden zich voor de politierechter te Middelburg te verantwoorden, wegens mishandeling van M. G. de Hooge. Op 24 Aug. 1949 was aan de Hooge door B. en W. een kamer toegewezen op de bovenverdie ping van zijn woning. Deze bo venverdieping was bewoond door de familie A. C. Eén en ander was niet naar de zin van de fa milie C., welke familie bedoelde kamer bij het verlaten van de vorige bewoner eigendunkelijk in gebruik hadden genomen. Reeds eerder hadden de bovenbewoners te kennen gegeven, dat, wanneer zij die kamer zouden moeten ont ruimen, dit voor de Hooge niet goed zou aflopen. Toen in de nacht van 24 op 25 Aug. de fa milie de Hooge kwam, ontstond er een woordenwisseling over de in de vestibule geplaatste rijwie len. De H., die wel begreep, dat het er om te doen was hem te mishandelen, wilde de woning verlaten om naar de politie te gaan en deze te vragen hoe met de rijwielen gehandeld moest worden. Dit werd hem echter door de verdachte S., die bij de familie C. op bezoek waren, belet. Ook enige vrouwen bemoeiden zich met de ruzie en één van deze liep de straat op om de verdachte H., die enige huizen verder woon de, te gaan halen. Toen ook deze, die zich alvast maar had gevya- pend met een muur-klopper, aan wezig was, hebben de verdachten de Hooge geslagen en geschopt, waar ze hem maar konden raken. Bij deze mishandeling werden de H. verschillende wonden toege bracht, welke van die aard wa ren, dat hy zich in een zieken huis moest laten behandelen. Daarna heeft hij nog enige weken rust moeten nemen, zodat hij zijn beroep gedurende die tijd niet heeft kunnen uitoefenen. Wegens deze laffe mishande lingen werden de verdachten thans veroordeeld en wel: C. J. H. tot 6 weken gev.straf en tot betaling van de gestelde civiele vordering ad f40; F. C. M. S. tot f50 of 20 d.; J. H. S., tot 1 mnd. gev.straf en betaling van de ge stelde civiele vordering ad f 40. ZATERDAGMIDDAGVOETBAL. 's-H. Arendskerke II. Na enkele vrye dagen plegen de uitslagen op de eerste nieuwe wedstrijddag vaak verrassingen op te leveren. Gedwongen rust doet vele spelers geen goed en verwaarlozing van de training gedurende de vrije weken kan vaak fatale gevolgen hebben. Zo kan het Zaterdag wel eens an ders uitlopen dan de papieren theoretisch uitwijzen. Het pro gramma voor Zaterdag lykt dan ook gemakkelijk te bekijken en voorspellen, maar de vorst zou de spelers ook hier wel eens in de benen kunnen zitten. Ie KLASSE: Arnemuiden I Wemeldinge I; Col(jnspl. Boys I Wolphaartsdyk I; Kioetinge I Rillandia I; V.C.K. I—Nieuvv- dorp I. Met belangstelling zien we de wedstrijden in deze klasse tege moet en het kon wel eens zo uit lopen, dat Krabbendijke en Arne muiden van een gevaarlijk outsi der verlost worden. Nieuwdorp toch staat tegen V.C.K. voor een zeer zware taak. We zouden V. C.K. niet by voorbaat succes dur- veii voorspellen, maar 't belooft een aardige ontmoeting te wor den en Nieuwdorp kon wel eens voor een heet vuur komen te staan. Gemakkelyker heeft het Arnemuiden, dat in Wemeldinge geen zware party treft. De hek kensluiters weren zich behoorlijk en het kon wel eens zijn, dat zy door een overwinning op Woi- phaartsdyk aan Wissekerke de rode lantaarn overgeven. Kioe tinge heeft de beste kansen tegen Rillandia, maar mag zich toch niet al te zeker van de overwin ning voelen. 2e KLASSE A: Krabbendijke II Kioetinge H; Rillandia HKa- pelle I. De puntjes biy'ven wel in Krab- bendyke, want Kioetinge H zal de eerste punten wel niet aan Krabbendyke H afhandig weten te maken. Het is ook niet waar- schynlyk, dat Kapelle zich door Rillandia II in de luren gaat la ten leggen. De Kapellenaren doen ongetwyfeld de volgende stap naar het kampioenschap, dat hen byna niet meer ontgaan kan. (Ingez. mededeling advert.) V eilinqsHeric.hf en. ROTTERDAM. Veemarkt van Dinsdag 7 Februari: Aanvoer in totaal 4665. Vette koeien en os sen 910; gebruiksvee 926; gras kalveren 176; nuchtere kalveren 1553; varkens 207; biggen 486; paarden 215; veulens 7; scha pen of lammeren 85; weide- zuiglammeren 3; bokken of gei ten 97. Prijzen: Vette koeien 2,10— 2,35, 2,00—2,10, 1,90—2,00 per kg.; graskalveren 290, 230, 150, nuchtere kalveren 50, 45, 42, big gen 42, 38, 35, alles per stuk; slachtpaarden 1,60, f 1,40, f 1,20, lammeren 2,10, 1,90, 1,80 per kg.; kalfkoeien 925, 825, 700; melkkoeien 925, 825, 700; vare koeien 580, 480, 400; vaarzen 600, 500, 400; pinken 500, 400, 325, alles per stuk. Burgerlijke Stand. MIDDELBURG. Geboren: Fer dinand J., z. v. J. G. van Loon en J. Klomp; Evert C., z. v. W. Koppejan; janna H., d. v. P. Dieleman en J. Kluijfhout; Wil lem, z. v. H. Dekker en J. J. Verstraate; Martien A., z. v. R. O. Mulder en P. M. de Rijk; Tannetje P., d. v. M. Schout en P. B. Boone; Adriaan, z. v. L. Barentsen en J. Ovaa; Hendrika J., d. v. H. J. Tax en M. K. Jan sen; Stephanus, z. v. W. J. Lo- kerse en P. Peene; Petronella C., d. v. A. W. van Nunen en A. J. M. Groenendaal; Arend, z. v. J. C. Mijnheer en J. van Keulen; Leuntje E., d. v. L. Ka- land en P. Lievense. Ondertrouwd: M. Baijens, 26 en W. C. M. Verhage, 24 j.; A. Blok, 25 j. te Eindhoven en P. C. Reijnoudt, 26 j.; J. C. Ka reis, 21 j. te Goes en D. Volkers, 22 j.; H. A. Hondman, 29 j. en J. IJzer, 31 j.; I. Dellebeke, 32 j. en C. J. v. d. Werve, 28 j. te Rotterdam; T. J. F. Mes, 23 j. en T. Montaan, 21 j.; C. de Boks, 26 en G. v. d. Molen, 23 j.; D. D. van Dijk, 23 j. en M. Brugge- man, 19 j. Gehuwd: J. Plantefeber, 24 j. en C. v. d. Wolf, 24 j.; L. Dijke, 27 j. en J .G. van Sluijs, 27 j. AAGTEKERKE. Geboren: Eli zabeth, d. v. M. de Visser en T. Wisse. In Kapelle zal hét spannen tus sen twee gelykwaardige ploegen. Kapelle kan aan het langste eind trekken als het terreinvoordeel ten volle wordt uitgebuit. Seroos- kerke krygt geen lastige klip te omzeilen, maar een klipje is 's- Heer Arendskerke II toch altyd. We geven de Walchenaren de beste kansen, maar 's-Heer Arendskerke II is altyd in staat om iedere ploeg uit vorm te spe len en voor een verrassing te zorgen. VEEL MODDER WEINIG WEDSTRIJDEN. De meeste velden waren Zater dag jl. nog te weinig door-dooid en werden afgekeurd, zodat het gros der Zaterdagvoetballers een extra vrye middag had. De belangryke ontmoeting tus sen Wissekerke en de hekkeslui- ters Colynspl. Boys ging door. en had een verrassend grote over winning van die hekkesluiters als resultaat. De Boys beten geducht van zich af en Wissekerke beet in het zand (62). Kioetinge liet verstek gaan tegen Rillandia. Voor de tweede klasse gaf Veere een goed nummertje weg door Wolphaartsdyk H te kloppen (42). Voor het overige zege vierde Koning Modder. Sportnieuws. STAVENISSE. Damclub „De Denkers". Uitslag Competitie-Bekerwed strijd: A. StoutjesdykM. Smits 20; M. SmitsA. Stoutjesdyk 11; A. StoutjesdykG. de Ryke 0—2; G. de Rijke—A. Stoutjesdijk 0—2; C. van Beve- renM. v. Oudenaarde 11; M. v. OudenaardeC. v. Beve- ren 20; A. StoutjesdykG. de Rijke 20; M. PotappelM. Smits 20; A. StoutjesdijkM. v. Oudenaarde 11; M. Smits G. de Ryke 02. Nr. 1 eerste klasse staat M. v. Oudenaarde; nr. 2 tweede klasse M. Potappel. CITA (t.) 6 van Heysham naar Hamble. MANUELA (t.) 6 van Liverpool naar A'dam. MIRZA (t.) 6 te Miri. M1TRA (t.) 6 van Stavanger naar Heysham. MUIDERKERK 6 van Le Havre. NES TOR 6 van Izmir naar Iatanboel. NI- GERSTROOM 6 van Boma naar Point Noire. ONDINA (t.) 6 te Muntok. PRINS ALEXANDER 6 van Antwerpen. RIJN LAND 6 te Las Palmas. SOESTDIJK 6 van Penang. SOMMELSDITK 5 van Singapore naar Djakarta. TANKHAVEN 3 (t.) 6 te Tjoébau. TJIBESAR 6 van Cheribon naar Belawan. TJIPANAS 6 van Fremantle naar Adelaide. TRITON 6 te Paramaribo. UTRECHT 7 te Dur ban. VAN RIEMSDIJK 6 van Semarang, AARDIJK 6 te Mobile. AKKRUMDITK 6 te Havanna. AMSTELLAND 3 te San tos. ANTONIA (t.) 4 van Balikpapan naar Makassar. ARENDSDIJK 6 te Tri nidad. BLIJDENDIJK pass. 6 Finisterre 8 verw. Antwerpen. DELFSHAVEN pass. 6 Fernando Noronha. GAROET pass. 6 Malta. INDRAPOERA 4 te Makassar. JOBSHAVEN 6 te Dakar. MAASLAND 6 van Las Palmas. MADOERA 4 te Soe- rabaja. POLYPHEMUS 6 te Penang. STAD DORDRECHT pass. 6 Gibraltar. TABIAN S van Gibraltar. TABINTA 7 te Suez. VOLENDAM 5 te Djakarta verw. WAAL 6 van New Orleans naar Willemstad. WATERMAN pass. 6 Fini sterre. HAVEN VAN VLISSINGEN. Te Vlissingen aangekomen 6 Februari! BLANKENBURG van Maassluis. PRINS BERNHARD van Antwerpen. RUILHA- VEN van Antwerpen. 7 FebruariOR- FEO van zee. Van Vlissingen vertrokken 6 Februari: SCHELDE naar Maassluis. ZEEMEEUW naar Tynemouth. 7 Februari: PRINS BERNHARD naar Esbjerg. HARING HAVEN naar Casablanca. Gepasseerd naar Antwerpen 6 Februari f MULAN van Svendbarg. 7 Februari i HENRICA van zee naar Gent. NAS- SAUHAVEN van Amsterdam. Gepasseerd van Antwerpen 6 Februari JOOST VAN GENT naar Rotterdam. PRINS ALEXANDER naar St. John. MERWEHAVEN naar Rotterdam. AT LANTA naar Shoreham. 7 Februari t CETAS naar Hamburg. PASSAGIERS- EN TROEPENSCHEPEN OP INDONESIË. ATLANTIS 6 van Djakarta. DOR SETSHIRE 6 in Rode Zee. EMPIRE BRENT 6 van Aden. GAROET 6 120 mijl Oost van Malta. JOH. v. OLDEN. BARNEVELT 6 van Aden. KOTA AGOENG 6 pass. Ouessant. MODJÖ- KERTO 7 te Singapore. TABINTA 6 te Liverpool. ZUIDERKRUIS 6 van Aden. Waterstanden. Keulen 63 (plus 0.03)Ruhrort 142 (plus 0.03); Lobith 858 (plus 0.03); Nij megen 636 (plus 0.05)Arnhem 664 (plus 0.04)Eefde 252 (plus 0.17)Deventer 1.67 (plus 0.13)Borgharen 42.27 (plus 0.84)Belfeld 1235 (plus 0.50)Grave 493 (plus 0.14); Lith 149 (plus 0.22); Vreeswijk 0.31 (0). SCHEEPSTIJDINGEN. GROTE VAART. AAGTEKERK 6 te Melbourne. ALDE- BARAN 6 te Galveston. ALKAID 6 van Ratones. AMSTELKERK 6 op reede Port Harcourt. ANDIJK 6" te Vera Cruz. AN- NENKERK pass. 6 Stromboli. BLITTAR pass. 6 Kp. Bon. BLIJDENDIJK. pass. 6 Finisterre. BOSCHFONTEIN 6 van Port Soedan. CONGOSTROOM 6 te Le Havre. CORILLA (t.) 6 van Curacao naar Piraeus. DELFSHAVEN pass. 6 Fer nando Noronha. GROOTEKERK 6 van Breinen naar A'dam. HERA 6 van Puer to Cabello naar Curacao. HESTIA pass. 6 Portland. ITTERSUM 6 nog anker bij Mississippi. JOOST v. d. VONDEL SCHELDE-VAART Heden passeerden alhier per 6 Februari 1950 onderstaande schepen naar de vol gende bestemmingen. WILLIANE, VerstraetenMOETRA- GET, Gotz; NAVEX 1, Blommaertt AVONTUUR, Canon; PIEJO, van Dijkei AMSTEL 8, Heijboer; AMSTEL 7, Schel- tens; ENERGIE, van Groezen; CHA TEAU YGNE, Bastiaan; CORBIERES, Buitendijk; TELEGRAAF 4, Heijstek; TELEGRAAF 8, Lindhout; RHENUS 43, Albers; EXPRESS 31. Grootveld; ODEN- WALD, Koster; RUDOLPH, Verbunt; ROTONDO, de Bruijn; ZURICH, van Ingen; SILVAPLANA, Ruck; AMSTEL 9, Akkermans; INDUSTRIE 75, Ioefler; ZEELANDS LUISTER I, v. d. Vliet; ANJO, v. d. Vliet; WILCOR, van Meel; WIPI, Jiskoc/t; CARNOT, Kiebooin; LU XOR, Hengen; NAUTILUS XI, Bou- cliaute; VIRGINIA, Steutel; AVON TUUR, Visser; JOMA, van Meel; MA DELEINE, Wigens; ANJA, van Vijven; VLAARDINGEN, Bokslag; SALF 4, Rijcquaert; AEOLUS, Biemans; ANTA, Iiovestad; RES NOVA, Hovestad; ALI CE, van Dessel; ELEONORA, Michiels; STAD AMSTERDAM 8, Waterham; SPREE, Meertens; SIMONE, Haver- berghe; LUXTOR, van der Molen; FUR- KA, Huijzen; JULIA, van Houten; TO NALE, v. d. Vliet; BORUSSIA, Bus ker; BAVARIA, Versluijs"; MAJO, Klein; STAD AMSTERDAM 1, Merrelaar; ENERGIE, Waardenberg; STAD AM STERDAM 7, Schouwenaar; STAD AM STERDAM 10, Sponselee; STAD AM STERDAM 4, Been; RHEINUNION 1, Carpentier; FIAT, Hut; CAPELLA, Burm; ALLER, Blom; ST. MARIA, Je- ger; ANJO, Vegter; allen Antwerpen, WILADCOR, de Been; ONDERNEMING v. d. Wel; KOOPHANDEL, Droog; allen Brussel. CATH. ALIDA, Verduin, Me- 6 van Leith naar Narvik. KLIPFONTEIN chelen. JACO, Scheermeyer, Schoonaarde. 6 van Lorenzo Marques. LARENBERG LEMA, van Zaten, Brussel. RIKA, Kor- A'dam-West-Afrika, pass. 6 Ouessant. poraal, Capelle. SULPHER, Duit, Hobo- LEMSTERKERK pass. 6 Finisterre. ken. CONTACT, de Ruijter; CITERNA, LEOPOLDSKERK 6 van Port Said. LU- van Houwelingen; beiden Ruijsbroeck. Amsterdamsche Effectenbeurs. Slotkoersen op 7 Februari medegedeeld door Aan de Universiteit te Leiden, slaagde voor Economisch Docto raal Indologie, de heer J. A. C. van Burg te Waarde. Grootboek-Obligation Nederland 1948 Dito 1947 Dito 1937 Dollarleniüg 1947 Invest. Certificaten Nederland 1962-64 ex. Dito cum Nederland N.W.S. Spaarcertificaten Indië 1937 A Grootboek 1946 Kol. Bank Ned. Ind. Handelsbank Ned. Handel Mij A.K.U. Berghs Jurgeni v. Berkcl Patent Calvé Delft Centrale Suiker Fokker Gelder Zonen Kon. Hoogovens Lever Br. Unilever Ned. Ford Ned. Kabelfabr. Philips' Gloeil. de Incasso-Bank N.V., Goes. 100^ 98J4 98/2 98J4 99 100 100 8154 100?4 9754 98H 9154 1063* 16754 182J4 3275* 11654 1395* 190 13054 155 193 225?* 3085* 230 Dito 6 Cum. Pref. Wd. 1675* Wilton Billiton I rubr. Dito II rubr. Dordtsche Petr. Dito Pref. Kon. Olie Dito onder aand. Moeara Enim A'dam Rubber Bandar Rubber Deli Bat. Rubber Kendeng Lemboe Oost Java Rubber De Oostkust Serbadjadi Holl. Am. Lijn Java-China Jap.lijn 152 271 26654 289 2935* 29354 505 15154 143 131 65J* 129 68)1 1595* 1435* 100 100 915* 106?* 164?4 18254 3285* 11654 141 1885* 1305* 1555* 194 2255* 30654 296 2925* 505 153 145 131 1295* 675* 129 71*4 16054 136 Kon. Boot 134 138 Kon. Paketvrt. 148 150 Ned. Sch. Unie 151?* 1535* v. Ommeren's Scheepv. 174 174 Rott. Lloyd 1445* Stv. Mij Ned. 151?* H.V.A. 162 162J4 Java Cult. 915* 93 N.I.S.U. 1055* 107 Vorstenlanden 445* 445* Deli Bat. Mij Deli Mij 1335* 1335* 150 150 Senembah 13254 Muller Co. 157 15654 Amsterd. Bank 178 1775* Holl. Bank Unie 2175* 21754 Cert. Javasche Bk. 15554 Herstelbank Pr. 98 Ned. Ind. Esc. Mij 81 825* Ned Bk. v. Zd. Afr. 190 18954 Rotterd. Bank 183 182 Surinaamsche Bk. Twentsche Bank 181 17954 Am. Smelting 61?* 62 Anaconda Copper 315* 315* Bethl. Steel 1085* 108 Chrysler 71 73 Gen. Motors 80 82 Intern. Nickel 31?* 3154 5854 Kennecott 5854 27?* Rep. Steel 28 Standard Brands 6 6 U.S. Steel 96?* 97 Cities Service 775* 7654 North Am. 21?* 22 Cont. Oil 61 6154 Midcont. Oil 43 43 Philips Oil 645* 65 Shell Union 38-5* 3854 Tidewater 26 2554 Baltimore 115* U54 Miss. K. Texas 55* 55* 1354 185* New York Ccntr. 135* 1854 Pennsylvania Canadian Pac. 16)* 1654

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 5