Een retourtje naar Noord-Frankrijk is
doodgewoon.
Dossiers van de P. R. A. werden voor
chantagedoeleinden misbruikt.
II
Lezers grijpen naar
tie pen
Na gedwongen rust kans op verrassingen.
PROVINCIENIEUWS
Hooglopende ruzie om een
kamer.
Aardig treffen in Koudekerks. «Uel
Woensdag 8 Februari 1950
PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD
Pagina 5
Een dag met de chauffeurs van de
op stap.
.Interzeeland"
Door de beperkingen, die het Nederlandse transitovervoer
door België de laatste Hjd zijn opgelegd, is het werk van de
Zeeuwse buitenlandse vervoerders sterk op de voorgrond ge
treden. De belangstelling, die daardoor In brede kring voor het
werk van deze chauffeurs ontstond, bracht ons op het idee om
een reis mee te maken. Het was een doodgewone reis, zoals die
mannen er honderden en dagelijks maken; n.1. een reis met
mosselen vanuit Yerseke naar Bettignies aan de Frans-Belgische
grens.
Hun cabine is hun tweede
thuis.
Het is nog vroeg, over het al
gemeen pleegt men die tijd aan
te duiden als voor dag en dauw,
als de garagedeuren openzwaai
en. Het enige geluid, dat de
nachtelijke stilte verscheurt, is
het hanengekraai, dat een nieu
we dag voorspelt; een dag ech
ter waarvan nog niet meer dan
enkele lichtglansen aan de Oos
telijke hemel zichtbaar zijn.
Met het hanengekraai gaateenvoudig, maar er is heel wat
zich dan het geronk van de mo- ervaring en routine voor nodig,
toren vermengen en op een tijd,1 om een zware 20-tonner erdoor
dat de meeste mensen zich nog te brengen. Voor Joannes, die al
nergens van bewust zijn, krui- ruim 10 jaar dagelijks met auto's
daad overeenstemt met wat op
de bijbehorende papieren is aan
gegeven. Wanneer dan alles is
gecontroleerd en in orde bevon
den, gaat er een zeil over de la
ding en wordt het geheel met
een loodje verzegeld. Wanneer
dat gebeurd ls, is ondertussen
ruim een uur verstreken, maar
dan is ook aan alle eisen voldaan
en mogen we door België.
DOOR BELGIË.
Door Belgiël Het klinkt heel
pen de chauffeurs al achter het
stuur van hun wagens.
Op het programma van deze
dag staat een reis met mosselen
van Yerseke naar Frankrijk,
d.w.z. de Belgisch-Franse grens,
want verder mogen zij niet;
daar worden de mossels op de
trein gezet en zo komen zij dan
op hun uiteindelijke bestemming
terecht.
Over een nog slapend Zuid-
Beveland rijden wij naar Yer
seke. Daar is alles al in rep en
roer. Druk is men in de weer
om de mosselen te sorteren en
voor verzending gereed te ma
ken. Daar het tij de voorgaande
nacht niet gunstig is geweest,
heeft men nog niet voldoende
kunnen vissen en dus moeten we
nog wat wachten, voordat er
voldoende mosselen gereed zijn.
Maar eindelijk is het dan toch
jo ver en kan de auto weer ge
start worden.
De 135 paardekrachten van de
Mack worden ingespannen, de
motor gaat draaien en de reis
begint.
Een zware Mack te besturen
is een kunst op zichzelf; het eist
een bijzondere routine en vak
kennis die te besturen, wanneer
er nog 20 ton mosselen achter-
hangen. Het is de mannen van
de „Interzeeland" echter wel
toevertrouwd dat te doen. Rus
tig en zeker hanteren ze het
stuurrad. Joannes, die onze
Mack bestuurt, doet dat met
hetzelfde gemak als mijn buur
vrouw haar kinderwagen.
DE BELGISCHE GRENS.
Tot de Belgische grens zingt
de motor zijn eentonig lied. Wan
neer we echter Putte hebben be
reikt, is hjj een hele poos rustig,
want de douane-formaliteiten
vragen heel wat tijd. In de eerste
Slaats is daar de Nederlandse
ouane. Deze beperkt zich hoofd-
rakelijk tot de gewone passen-
contröle en wat daarmee samen
hangt. Wij persoonlijk werden
vrij nauwkeurig onderzocht op
verborgen deviezen. Een ander,
die tegelijkertijd gecontroleerd
werd, kon bijna zonder meer
doorgaan. Dat de douane niet
altijd over de nodige mensen
kennis beschikt, bleek later n.a.v.
dat onderzoek. De Belgische dou
ane neemt meer tijd in beslag.
Om te beginnen moet een amb
tenaar de transitovergunning uit
schrijven. Bovendien moet de
lading precies worden gecontro
leerd, om te zien, of die inder-
omgaat, is het maar een kleinig
heid. Antwerpen, Brussel, Mons
(Bergen) en vele daartussen lig
gende stadjes en dorpen, worden
rustig gepasseerd, en hij weet er
net zo goed de weg, als wij in
Goes. Het rijden in het buiten
land eist van de chauffeurs een
bijzondere kundigheid. Want als
we het vlakke Vlaanderen zijn
gepasseerd, komen we ln het
meer heuvelachtige midden van
België. Met een lichte, luxe wa
gen ls het een koud kunstje om
daar te rijden. Wanneer het
heuvel af gaat en een ge
wicht van 20.000 kg de wagen
naar beneden duwt, dan moet de
motor op de juiste wijze worden
bedwongen, .terwijl, wanneer het
li--vel ép gaat, die 20.000 kg het
uiterste van de motor vragen.
Dan gaat het erom de 135 paar
dekrachten, die onder de stalen
motorkap zijn geconcentreerd, op
de juiste wijze In te schakelen,
opdat men, zij het langzaam (de
snelheidswijzer schommelt dan
meestal op ongeveer 10- km per
uur), bovenkomt.
In die omstandigheden is
letje drukdoenerige Fransen lost
de wagens. Bijna alle drukte op
dit station hangt, als wij er zijn,
samen met de Zeeuwse mosselen,
want tegelijk met ons zijn er nog
een paar andere Zeeuwse wagens
om hun mosselen te lassen. Ver
der is er bijna niets te doen op
het station. Wanneer de mosselen
in de wagon zijn, is de taak vol
bracht en kan de terugreis wor
den aanvaard.
DE WEG TERUG.
Door regen, wind en duister
nis gaat de weg terug. Rinus
heeft intussen het stuur over
genomen. Ook bij hem blijkt dat
in goede handen te zijn. Rustig
en monotoon zingt de motor zijn
steeds eendere Red, terwijl we
met een gelijkmatige snelheid
dwars door België rijden, onder
weg nog verschillende volgela
den mosselwagens passerend.
Steden en dorpen zijn niet
anders dan een verzameling
lichtjes en van de aardige ver
gezichten van dorpjes en boer
derijen tegen de heuvelhellingen
en in de dalen tussen de heu
vels, waar we 's middags van
konden genieten, is niets meer
zichtbaar dan wat lichtpunten
in de verte. Eentonig glijden de
kilometers onder de wielen door.
uit onze ogen verdrijft. De weg
schijnt daar n.l. niet breed ge
noeg te zijn voor een' luxe wa
gen naast de onze. Want als die
luxewagen wil passeren kan hij
dat niet zonder onze wagen te
raken. Een geweldige klap gaat
gepaard met de aanrijding. Als
wij de wagen uitkomen is de
betreffende auto niet direct
meer zichtbaar; een eind
verderop is hij tot stilstand ge
komen. De politie onderzoekt
onmiddellijk de zaak en komt
tot de conclusie, dat de chauf
feur van de andere wagen ge
heel aansprakelijk is voor het
gebeurde. De man had veel te
diep en te vaak in het glaasje
gekekenOnze wagen is er
betrekkelijk goed afgekomen,
slechts het spatbord en de lin-
kervoorband dragen sporen van
de aanrijding. De andere wagen
is zwaar beschadigd; geen won
der, men ramt met een luxe
wagen nu eenmaal niet straffe
loos een Mack. Wanneer de po
litie proces-verbaal heeft opge
maakt rijden we weer verder,
Zonder bijzondere wedervaren
bereiken we de Nederlandse
grens. Na een gewone controle
die vlot verloopt, komen we
weer op Nederlands grond
gebied. Na een klein uurtje rij
In de buurt van Antwerpen den zijn we in Biezelinge, het
komt er een onverwachte tegen- punt van uitgang, terug. Een
slag, die een opkomende slaap I leerzame dag is voorbij.
(Vervolg van pag. 2)
Bronzen borstbeeld van Prof.
Dr P. Zeeman voor
Zonnemaire.
B. en W. van Amsterdam zon
den de gemeenteraad de voor
dracht toe aan de gemeente Zon
nemaire, Zeeland, (Zeemans ge
boorteplaats) aan te bieden een
borstbeeld in beeldenbrons van
prof. dr P. Zeeman ter plaatsing
in het gemeentehuis aldaar.
Voor de aan deze aanbieding
verbonden uitgaven stellen B. en
W. voor een crediet van f2.000
beschikbaar te stellen.
BIGGEKERKB.
Ouderavond Clir. school op G.G.
Vrijdagavond werd in de Chr.
school een ouderavond gehouden.
De voorzitter, de heer Joh.
Kodde, sprak in zijn openings-
woord zijn blijdschap uit over de
chaufferen geen dilettantenwerk te belangstelling:
meer, maar is het mannenwerk, Met grote aandacht werd daar-
dat de gehele persoon van de na de 6les in aardrijkskunde ge-
volgd, die gegeven werd_ door de
routine en bekwaamheid eist.
Het Belgische heuvelland is
echter nog maar kinderwerk ver
geleken bij het rijden in bergach
tige streken. Ook daar echter ko
men de Zeeuwse chauffeurs met
hun wagens en ook daar brengen
zij het er steeds goed af.
IN FRANKRIJK.
Na ongeveer ruim 4 uur ge
reden te hebben, zijn we België
dwars doorgetrokken en komen
we aan de BelgischFranse
grenspost Bettignies, een belang
rijke doorlaatpost voor de Zeeuw
se mosselen.
Een Belgische beambte haalt
daar de loodjes van de lading en
dan gaat het de Franse grens
over. Daar doet zich een onver
wachte moeilijkheid voor. De la
ding van onze wagen is n.l. vol
gens de Fransen te zwaar voor
de wegen, die bijzonder kwets
baar zijn door de vorst. Daarom
moet een gedeelte van de lading
worden overgeladen. Het weer is
heer Stui. Volgens de door hem
uitgedachte methode, gebaseerd
op aanschouwelijk onderwijs en
de leerlingen van de derde klas
toonden hun kennis en kunnen.
Na de pauze was er gelegen
heid om het werk der leerlingen
te bezichtigen.
De bespreking, die volgde naar
aanleiding van het werk der leer
lingen, was zo geanimeerd, dat
niet alle vragen konden worden
beantwoord, daar de tijd ontbrak.
Het hoofd der school, de heer
A. v. d. Heijden, sloot de samen
komst.
VROUWENPOLDER.
-Vergadering Z.L.M.
De afdeling Vrouwenpolder
der Z.L.M. vergaderde onder
voorzitterschap van de heer H.
Maljaars, Een bijzonder woord
van welkom kreeg Zr G. Stolp.
Nadat de huishoudelijke zaken
afgedaan waren, zette ir Stolp,
aan de hand van een kaart, op
zeer duidelijke wijze de bodem-
ondertussen slechter geworden en cartering uiteen. Vele vragen
Mede door het ongunstige weer
en het feit dat tegelijk een an
dere vergadering werd gehou
den, was de belangstelling ge
ring.
Medewerking werd verleend
door de Chr. Gem. Zangver. „De
Lofstem", die een tweetal zang
stukjes uitvoerde.
BRESKENS.
Gunning bouw scholen.
B. en W. van Breskens en het
bestuur van de School met de
Bijbel, hebben de bouw van een
O.L.S. en een Chr. school gegund
aan de laagste inschrijver, de
firma Heikamp te Middelburg,
voor f129000.
De scholen komen in één com
plex met resp. 6 en 4 lokalen.
Kerk en Zending.
Getuigenis Wereldraad van
Kerken.
het overladen moet gebeuren in
een stromende regen. Wanneer
dat achter de rug is, gaat het
weer verder naar het naastbij-
liggende spoorstation, ongeveer
15 km over de grens. Een stel-
Particuliere inlichtingen- loop van het verdere onderzoek
diensten werkten geheimzinnig I kwam de politie nog meer on-
roffolmnrianoHori r>r\ hot ennnr
cn gewichtig.
Het onderzoek, dat leidde tot
de arrestatie van het ex-hoofd
van de Rotterdamse P.O.D., de
heer T.E., en zijn medewerker
J.P.S., die korte tijd geleden
werden aangehouden, heeft, zo
wordt van doorgaans welinge
lichte zijde vernomen, licht ge
worpen op de methoden, die na
de oorlog ontstane particuliere
inlichtingendiensten toepassen
en de sfeer, waarin vele agenten
dezer diensten werken.
Particuliere inlichtingendien
sten waren op tal van gebieden
actief. Doorgaans waren de top
mensen van deze organisaties
betrouwbare personen, die meen
den, dat de opsporingsorganen
en veiligheidsdiensten der over
heid niet voldoende resultaat
boekten. Hun aandacht was
voornamelijk gericht op de be
strijding van bewegingen, die
gelijk het nationaal-socialisme,
in wezen totalitair en dictato
riaal waren. Tal van „tipgevers"
en agenten namen zij in dienst,
onder welke agenten vogels van
zeer diverse pluimage voor
kwamen. Men vond er goedwil-
lenden onder en betrouwbare
mensen, maar ook duistere figu
ren, die hun diensten hadden
aangeboden, om een middel te
vinden, zichzelf te verrijken en
eigen duistere practyken uit te
oefenen.
Hun salaris variëerde van ge
middeld 100 tot 240 gulden per
maand.
Daar naast trokken zij dikwijls
niet onaanzienlijke inkomsten
uit hoge onkostennota's, die, be
staande uit somtijds gefingeer
de uitgaven, meestal werden ge
regelmatigheden op het spoor.
Men constateerde, dat agenten
van particuliere inlichtingen
diensten, die lid van de P.R.A.
of P.O.D. waren geweest, uit de
eerste tijd na de bevrijding door
slagen van processen-verbaal
hadden achtergehouden en ge
hele dossiers verduisterd hadden.
Dergelijke papieren werden soms
gebruikt om lieden, voor wie ze
compromitterend waren, te be
wegen tot het geven van inlich
tingen of tot de uitlevering van
geheime stukken.
STAPELS VERDUISTERDE
DOSSIERS.
Bij een huiszoeking werden
stapels verduisterde dossiers
aangetroffen. Andere agenten
gebruikten compromitterende
papieren voor chantagedoel-
einden.
Op deze wijze intrigeerde men
onderling tegen elkaar in, maar
resultaten bij de bestrijding
van totalitaire bewegingen wer
den niet of bijna niet behaald.
Wèl zorgden de agenten ervoor,
dat zij steeds weer met fantas
tische verhalen bij hun op
drachtgevers verschenen, uit
vrees, dat zij anders hun sala
ris zouden verliezen. Werden
deze verhalen op de juiste
waarde getoetst, dan bleef er
veelal niets van over. Aldus
werden verschillende particu
liere inlichtingendiensten steeds
meer een dekmantel voor de
intriges van sommige hunner
agenten. Geheimzinnigheid en
gewichtigheid waren de succes
volle middelen, waarmede zij
ook een aantal argeloze amb-
teenaren wisten te bewegen tot
afgifte van vertrouwelijke pa
pieren. Deze ambtenaren leefden
werden gesteld n.a.v. deze cau
serie.
Verder vertoonde ir Stolp een
mooie film over de hoogtijdagen
geweest in 1949 van de Z.L.M.
Aan het einde dankte de oud
voorzitter, de heer J. Francois
(wegens zyn a.s. vertrek naar
de N.O.P.) ir Stolp voor de
prettige samenwerking in de
Z.L.M.
's-GRA VENPOLDER.
De stichting van
een verenigingsgebouw.
Maandagavond werd vanwege
Het dagelijks bestuur van de
Wereldraad van Kerken zal 24
Februari bijeenkomen, o.m. ter
bespreking van een eventueel
getuigenis ten aanzien van de
fabricatie van de waterstofbom,
In tal van kerken hield Zon
dag de tekstkeuze verband met
de gevaren van de waterstof
bom.
Zo heeft de aartsbisschop van
York, dr Cyril Garbett, op een
na de hoogste hoogwaardig
heidsbekleder in de kerk van
Engeland, in zijn preek de wa
terstofbom beschreven als een
duivels wapen, als een afgrijse
lijke bedreiging voor het mens
dom. We staan voor de keus:
overeenstemming of ondergang.
Protestanten niet naar Rome!
Een lezer schrijft ons:
Het komt mij voor, dat de
Utrechtse correspondent van uw
blad in het nummer van 1 Fe
bruari j.l. onder „Rome een pok
dalige dame?", zij het onbewust,
propaganda heeft gemaakt voor
„Rome"
Immers, hij stemt er tenvolle
mede in, dat „Rome roept!",
waarbij door hem a.h.w. vele
aantrekkelijkheden met betrek
king tot die stad worden uitge
stald, uitnodigend tot een be
zoek.
Enige maanden geleden las ik
het bestuur der stichting „Ons in een R.K. dagblad met grote
Dorpsleven" tot oprichting en t letters „Honderden Nederlandse
instandhouding van een vereni- Protestanten hebben nu al logies
gingsgebouw voor belangstellen- in Rome besproken, om straks,
den een vergadering belegd in wanneer het heilige jaar zal be
de oude o.l. school. gonnen zijn, tegenwoordig te
Door de voorzitter der stich- kunnen zijn bij de door de Paus
ting werd een uiteenzetting ge- j te openen heilige deur",
geven, waarbij het plan voor deDat Rome het vorenstaande
inrichting van een vergader-ook als een propagandamiddel
lokaal werd besproken en toe- aangrijpt behoeft verder geen
zoekreer<^ zonc*er na|ier onder- daarbij in de veronderstelling,
VERDUISTERING UIT
ILLEGALE FONDSEN.
Op een zeker moment kwam
aan het licht, dat het voormalige
hoofd van de P.O.D. te Rotter-
T. E., tot een bedrag van
45.000 gulden uit illegale fond
sen had verduisterd. In het ver
dat zij door het geven van in
lichtingen de vaderlandse zaak
dienden. Twee van deze ambte
naren zyn intussen gearresteerd,
namelijk de kapitein J. M. van
de ryptologische dienst aan het
ministerie van Oorlog en de
Haagse rechercheur van politie
A. V.
gelicht.
Getracht zal worden met vrij
willige arbeidskrachten de ver
bouwing tot stand te brengen.
Tevens bestaat het plan om
renteloze aandelen uit te geven
ter gedeeltelijke dekking van de
verbouwingskosten.
Enkele vragen der aanwezi
gen werden beantwoord.
Pl.m. 25 personen waren op
deze vergadering aanwezig.
ST.-LAURENS.
Film Rekkense Inrichtingen.
Maandagmiddag werd in het
gem. Verg.lokaal een kinder
voorstelling gegeven vanwege de
Rekkense Inrichting voor ver
pleging van zwakzinnigen. Des
avonds werd de film „Terug
naar de Hoofdweg" vertoond. Ds
Keyzer opende de bijeenkomst
met gebed en Schriftlezing. De
propagandist, de heer Husen,
lichtte de film toe en vertelde
op fc 'ende wijze over 't zegen
rijke werk van deze inrichtin
gen en spoorde aan tot steun.
RADAR BESCHERMT DE
VOGELS.
De dierentuin in Londen gaat
een nieuwe manier gebruiken
om zijn zeldzame vogels te be- van de „zo goed geslaagde'
schermen tegen vossen en an
dere plunderaars. Een radar
lamp is zo geplaatst, dat het
met een ronddraaiende straal
met een radius van 15 yards
het eiland waarop de vogels
wonen, geheel kan bestrijken.
Zodra de straal door een dier
of mens wordt gebroken, begint
automatisch een alarmsignaal
te werken in de bewakers
woningen.
betoog.
Daarom Protestanten, „niet
naar Rome!!"
Daarom Protestants-Christe
lijke pers, moedig het bezoek
aan Rome niet aan!
Bovendien, of Rome het „best-
bewaarde bolwerk der Christe
lijke kerk" is, staat nog te be
zien. Zou het niet veeleer het
hechtste bolwerk van on- en
bijgeloof kunnen worden ge
noemd?
Hoevele van de daar aanwe
zige kerken zullen wellicht hun
bouw verschuldigd zijn aan de
opbrengst van de verfoeilijke en
zielsmisleidende aflaathandel,
waartegen Luther zo te velde
trok?
Tenslotte, heeft Rome voor
ons Protestanten, wel zo veel
aantrekkelijks?
Is het niet de stad, van waar
uit de decreten zijn uitgegaan
met betrekking tot de uitroeiing
van de Waldenzen, de Albigen-
zen en vervolgens, waar beslo
ten werd tot algehele verdelging
van alle z.g. ketters in de gehele
Christenheid?
Is de St. Pieterskerk niet het
beruchte bouwwerk, waar door
de toenmalige Paus een mis
werd gezongen ter gelegenheid
Bar-
tholomeusnacht?
Zegt Luther niet van Rome:
hoe dichter bij Rome, hoe bruter
de openbaring van on- en bij
geloof?
Daarom, Protestantse lezer
noem Rome met Dr v. Koetsveld
gerust een „pokdalige dame" en
kom Rome niet in het geviel om
deel te nemen aan een reis daar
heen tijdens het z.g. heilige jaar.
Politierechter te Middelburg.
A. P. de M., landarbeider t«
Oostburg, had L Bouwens mis
handeld met een riek, waardoor
B. bloedend werd verwond. De
Politierechter te Middelburg
strafte de M. met f 20 of 10 d. en
2 weken gevang, voorw. proeftijd
2 jaar
M. M. C. d. V., echtg. van J.
de H., werkster te Middelburg,
had dubbeltjes weggenomen uit
haar gasmeter. Ze kreeg 1 week
gevang.
J. Th. C. H., werkzaam bij de
D.U.W. te Gapinge, had te Se-
rooskerke een arrestant uit de
handen van de wachtmeester der
Rijkspolitie H. Leijten, getracht
te trekken. Bovendien had hij een
auto bulten- en binnenband van
H. Jansen vernield met een mes.
3 weken gevang, en betaling van
f30 vergoeding.
A. C., winkelbediende te Mid
delburg, was door B. en W. ge
last zijn bovenachterkamer ter
beschikking te stellen van het ge
zin van M. G. de Hooge. Hij deed
het echter niet en kreeg nu f75
of 25 d.
C. J. H., bankwerker te Mid
delburg; F. C. M. S., timmerman
te Middelburg en J. H. S., lood
gieter te Eindhoven, tijdelijk ver
blijvende te Middelburg, hadden
zich voor de politierechter te
Middelburg te verantwoorden,
wegens mishandeling van M. G.
de Hooge.
Op 24 Aug. 1949 was aan de
Hooge door B. en W. een kamer
toegewezen op de bovenverdie
ping van zijn woning. Deze bo
venverdieping was bewoond door
de familie A. C. Eén en ander
was niet naar de zin van de fa
milie C., welke familie bedoelde
kamer bij het verlaten van de
vorige bewoner eigendunkelijk in
gebruik hadden genomen. Reeds
eerder hadden de bovenbewoners
te kennen gegeven, dat, wanneer
zij die kamer zouden moeten ont
ruimen, dit voor de Hooge niet
goed zou aflopen. Toen in de
nacht van 24 op 25 Aug. de fa
milie de Hooge kwam, ontstond
er een woordenwisseling over de
in de vestibule geplaatste rijwie
len. De H., die wel begreep, dat
het er om te doen was hem te
mishandelen, wilde de woning
verlaten om naar de politie te
gaan en deze te vragen hoe met
de rijwielen gehandeld moest
worden. Dit werd hem echter
door de verdachte S., die bij de
familie C. op bezoek waren, belet.
Ook enige vrouwen bemoeiden
zich met de ruzie en één van deze
liep de straat op om de verdachte
H., die enige huizen verder woon
de, te gaan halen. Toen ook deze,
die zich alvast maar had gevya-
pend met een muur-klopper, aan
wezig was, hebben de verdachten
de Hooge geslagen en geschopt,
waar ze hem maar konden raken.
Bij deze mishandeling werden de
H. verschillende wonden toege
bracht, welke van die aard wa
ren, dat hy zich in een zieken
huis moest laten behandelen.
Daarna heeft hij nog enige weken
rust moeten nemen, zodat hij zijn
beroep gedurende die tijd niet
heeft kunnen uitoefenen.
Wegens deze laffe mishande
lingen werden de verdachten
thans veroordeeld en wel: C. J.
H. tot 6 weken gev.straf en tot
betaling van de gestelde civiele
vordering ad f40; F. C. M. S. tot
f50 of 20 d.; J. H. S., tot 1 mnd.
gev.straf en betaling van de ge
stelde civiele vordering ad f 40.
ZATERDAGMIDDAGVOETBAL.
's-H. Arendskerke II.
Na enkele vrye dagen plegen
de uitslagen op de eerste nieuwe
wedstrijddag vaak verrassingen
op te leveren. Gedwongen rust
doet vele spelers geen goed en
verwaarlozing van de training
gedurende de vrije weken kan
vaak fatale gevolgen hebben. Zo
kan het Zaterdag wel eens an
ders uitlopen dan de papieren
theoretisch uitwijzen. Het pro
gramma voor Zaterdag lykt dan
ook gemakkelijk te bekijken en
voorspellen, maar de vorst zou de
spelers ook hier wel eens in de
benen kunnen zitten.
Ie KLASSE: Arnemuiden I
Wemeldinge I; Col(jnspl. Boys I
Wolphaartsdyk I; Kioetinge I
Rillandia I; V.C.K. I—Nieuvv-
dorp I.
Met belangstelling zien we de
wedstrijden in deze klasse tege
moet en het kon wel eens zo uit
lopen, dat Krabbendijke en Arne
muiden van een gevaarlijk outsi
der verlost worden. Nieuwdorp
toch staat tegen V.C.K. voor een
zeer zware taak. We zouden V.
C.K. niet by voorbaat succes dur-
veii voorspellen, maar 't belooft
een aardige ontmoeting te wor
den en Nieuwdorp kon wel eens
voor een heet vuur komen te
staan. Gemakkelyker heeft het
Arnemuiden, dat in Wemeldinge
geen zware party treft. De hek
kensluiters weren zich behoorlijk
en het kon wel eens zijn, dat zy
door een overwinning op Woi-
phaartsdyk aan Wissekerke de
rode lantaarn overgeven. Kioe
tinge heeft de beste kansen tegen
Rillandia, maar mag zich toch
niet al te zeker van de overwin
ning voelen.
2e KLASSE A: Krabbendijke II
Kioetinge H; Rillandia HKa-
pelle I.
De puntjes biy'ven wel in Krab-
bendyke, want Kioetinge H zal
de eerste punten wel niet aan
Krabbendyke H afhandig weten
te maken. Het is ook niet waar-
schynlyk, dat Kapelle zich door
Rillandia II in de luren gaat la
ten leggen. De Kapellenaren doen
ongetwyfeld de volgende stap
naar het kampioenschap, dat hen
byna niet meer ontgaan kan.
(Ingez. mededeling advert.)
V eilinqsHeric.hf en.
ROTTERDAM. Veemarkt van
Dinsdag 7 Februari: Aanvoer in
totaal 4665. Vette koeien en os
sen 910; gebruiksvee 926; gras
kalveren 176; nuchtere kalveren
1553; varkens 207; biggen 486;
paarden 215; veulens 7; scha
pen of lammeren 85; weide-
zuiglammeren 3; bokken of gei
ten 97.
Prijzen: Vette koeien 2,10—
2,35, 2,00—2,10, 1,90—2,00 per
kg.; graskalveren 290, 230, 150,
nuchtere kalveren 50, 45, 42, big
gen 42, 38, 35, alles per stuk;
slachtpaarden 1,60, f 1,40, f 1,20,
lammeren 2,10, 1,90, 1,80 per
kg.; kalfkoeien 925, 825, 700;
melkkoeien 925, 825, 700; vare
koeien 580, 480, 400; vaarzen
600, 500, 400; pinken 500, 400,
325, alles per stuk.
Burgerlijke Stand.
MIDDELBURG. Geboren: Fer
dinand J., z. v. J. G. van Loon
en J. Klomp; Evert C., z. v. W.
Koppejan; janna H., d. v. P.
Dieleman en J. Kluijfhout; Wil
lem, z. v. H. Dekker en J. J.
Verstraate; Martien A., z. v. R.
O. Mulder en P. M. de Rijk;
Tannetje P., d. v. M. Schout en
P. B. Boone; Adriaan, z. v. L.
Barentsen en J. Ovaa; Hendrika
J., d. v. H. J. Tax en M. K. Jan
sen; Stephanus, z. v. W. J. Lo-
kerse en P. Peene; Petronella
C., d. v. A. W. van Nunen en
A. J. M. Groenendaal; Arend,
z. v. J. C. Mijnheer en J. van
Keulen; Leuntje E., d. v. L. Ka-
land en P. Lievense.
Ondertrouwd: M. Baijens, 26
en W. C. M. Verhage, 24 j.;
A. Blok, 25 j. te Eindhoven en
P. C. Reijnoudt, 26 j.; J. C. Ka
reis, 21 j. te Goes en D. Volkers,
22 j.; H. A. Hondman, 29 j. en
J. IJzer, 31 j.; I. Dellebeke, 32
j. en C. J. v. d. Werve, 28 j. te
Rotterdam; T. J. F. Mes, 23 j. en
T. Montaan, 21 j.; C. de Boks, 26
en G. v. d. Molen, 23 j.; D.
D. van Dijk, 23 j. en M. Brugge-
man, 19 j.
Gehuwd: J. Plantefeber, 24 j.
en C. v. d. Wolf, 24 j.; L. Dijke,
27 j. en J .G. van Sluijs, 27 j.
AAGTEKERKE. Geboren: Eli
zabeth, d. v. M. de Visser en T.
Wisse.
In Kapelle zal hét spannen tus
sen twee gelykwaardige ploegen.
Kapelle kan aan het langste eind
trekken als het terreinvoordeel
ten volle wordt uitgebuit. Seroos-
kerke krygt geen lastige klip te
omzeilen, maar een klipje is 's-
Heer Arendskerke II toch altyd.
We geven de Walchenaren de
beste kansen, maar 's-Heer
Arendskerke II is altyd in staat
om iedere ploeg uit vorm te spe
len en voor een verrassing te
zorgen.
VEEL MODDER
WEINIG WEDSTRIJDEN.
De meeste velden waren Zater
dag jl. nog te weinig door-dooid
en werden afgekeurd, zodat het
gros der Zaterdagvoetballers een
extra vrye middag had.
De belangryke ontmoeting tus
sen Wissekerke en de hekkeslui-
ters Colynspl. Boys ging door. en
had een verrassend grote over
winning van die hekkesluiters als
resultaat. De Boys beten geducht
van zich af en Wissekerke beet
in het zand (62). Kioetinge liet
verstek gaan tegen Rillandia.
Voor de tweede klasse gaf Veere
een goed nummertje weg door
Wolphaartsdyk H te kloppen
(42). Voor het overige zege
vierde Koning Modder.
Sportnieuws.
STAVENISSE.
Damclub „De Denkers".
Uitslag Competitie-Bekerwed
strijd: A. StoutjesdykM. Smits
20; M. SmitsA. Stoutjesdyk
11; A. StoutjesdykG. de
Ryke 0—2; G. de Rijke—A.
Stoutjesdijk 0—2; C. van Beve-
renM. v. Oudenaarde 11;
M. v. OudenaardeC. v. Beve-
ren 20; A. StoutjesdykG. de
Rijke 20; M. PotappelM.
Smits 20; A. StoutjesdijkM.
v. Oudenaarde 11; M. Smits
G. de Ryke 02.
Nr. 1 eerste klasse staat M.
v. Oudenaarde; nr. 2 tweede
klasse M. Potappel.
CITA (t.) 6 van Heysham naar Hamble.
MANUELA (t.) 6 van Liverpool naar
A'dam. MIRZA (t.) 6 te Miri. M1TRA
(t.) 6 van Stavanger naar Heysham.
MUIDERKERK 6 van Le Havre. NES
TOR 6 van Izmir naar Iatanboel. NI-
GERSTROOM 6 van Boma naar Point
Noire. ONDINA (t.) 6 te Muntok. PRINS
ALEXANDER 6 van Antwerpen. RIJN
LAND 6 te Las Palmas. SOESTDIJK
6 van Penang. SOMMELSDITK 5 van
Singapore naar Djakarta. TANKHAVEN
3 (t.) 6 te Tjoébau. TJIBESAR 6 van
Cheribon naar Belawan. TJIPANAS 6
van Fremantle naar Adelaide. TRITON
6 te Paramaribo. UTRECHT 7 te Dur
ban. VAN RIEMSDIJK 6 van Semarang,
AARDIJK 6 te Mobile. AKKRUMDITK
6 te Havanna. AMSTELLAND 3 te San
tos. ANTONIA (t.) 4 van Balikpapan
naar Makassar. ARENDSDIJK 6 te Tri
nidad. BLIJDENDIJK pass. 6 Finisterre
8 verw. Antwerpen. DELFSHAVEN pass.
6 Fernando Noronha. GAROET pass. 6
Malta. INDRAPOERA 4 te Makassar.
JOBSHAVEN 6 te Dakar. MAASLAND
6 van Las Palmas. MADOERA 4 te Soe-
rabaja. POLYPHEMUS 6 te Penang.
STAD DORDRECHT pass. 6 Gibraltar.
TABIAN S van Gibraltar. TABINTA 7
te Suez. VOLENDAM 5 te Djakarta
verw. WAAL 6 van New Orleans naar
Willemstad. WATERMAN pass. 6 Fini
sterre.
HAVEN VAN VLISSINGEN.
Te Vlissingen aangekomen 6 Februari!
BLANKENBURG van Maassluis. PRINS
BERNHARD van Antwerpen. RUILHA-
VEN van Antwerpen. 7 FebruariOR-
FEO van zee.
Van Vlissingen vertrokken 6 Februari:
SCHELDE naar Maassluis. ZEEMEEUW
naar Tynemouth. 7 Februari: PRINS
BERNHARD naar Esbjerg. HARING
HAVEN naar Casablanca.
Gepasseerd naar Antwerpen 6 Februari f
MULAN van Svendbarg. 7 Februari i
HENRICA van zee naar Gent. NAS-
SAUHAVEN van Amsterdam.
Gepasseerd van Antwerpen 6 Februari
JOOST VAN GENT naar Rotterdam.
PRINS ALEXANDER naar St. John.
MERWEHAVEN naar Rotterdam. AT
LANTA naar Shoreham. 7 Februari t
CETAS naar Hamburg.
PASSAGIERS- EN TROEPENSCHEPEN
OP INDONESIË.
ATLANTIS 6 van Djakarta. DOR
SETSHIRE 6 in Rode Zee. EMPIRE
BRENT 6 van Aden. GAROET 6 120
mijl Oost van Malta. JOH. v. OLDEN.
BARNEVELT 6 van Aden. KOTA
AGOENG 6 pass. Ouessant. MODJÖ-
KERTO 7 te Singapore. TABINTA 6
te Liverpool. ZUIDERKRUIS 6 van
Aden.
Waterstanden.
Keulen 63 (plus 0.03)Ruhrort 142
(plus 0.03); Lobith 858 (plus 0.03); Nij
megen 636 (plus 0.05)Arnhem 664 (plus
0.04)Eefde 252 (plus 0.17)Deventer
1.67 (plus 0.13)Borgharen 42.27 (plus
0.84)Belfeld 1235 (plus 0.50)Grave
493 (plus 0.14); Lith 149 (plus 0.22);
Vreeswijk 0.31 (0).
SCHEEPSTIJDINGEN.
GROTE VAART.
AAGTEKERK 6 te Melbourne. ALDE-
BARAN 6 te Galveston. ALKAID 6 van
Ratones. AMSTELKERK 6 op reede Port
Harcourt. ANDIJK 6" te Vera Cruz. AN-
NENKERK pass. 6 Stromboli. BLITTAR
pass. 6 Kp. Bon. BLIJDENDIJK. pass.
6 Finisterre. BOSCHFONTEIN 6 van
Port Soedan. CONGOSTROOM 6 te Le
Havre. CORILLA (t.) 6 van Curacao naar
Piraeus. DELFSHAVEN pass. 6 Fer
nando Noronha. GROOTEKERK 6 van
Breinen naar A'dam. HERA 6 van Puer
to Cabello naar Curacao. HESTIA pass.
6 Portland. ITTERSUM 6 nog anker bij
Mississippi. JOOST v. d. VONDEL
SCHELDE-VAART
Heden passeerden alhier per 6 Februari
1950 onderstaande schepen naar de vol
gende bestemmingen.
WILLIANE, VerstraetenMOETRA-
GET, Gotz; NAVEX 1, Blommaertt
AVONTUUR, Canon; PIEJO, van Dijkei
AMSTEL 8, Heijboer; AMSTEL 7, Schel-
tens; ENERGIE, van Groezen; CHA
TEAU YGNE, Bastiaan; CORBIERES,
Buitendijk; TELEGRAAF 4, Heijstek;
TELEGRAAF 8, Lindhout; RHENUS 43,
Albers; EXPRESS 31. Grootveld; ODEN-
WALD, Koster; RUDOLPH, Verbunt;
ROTONDO, de Bruijn; ZURICH, van
Ingen; SILVAPLANA, Ruck; AMSTEL
9, Akkermans; INDUSTRIE 75, Ioefler;
ZEELANDS LUISTER I, v. d. Vliet;
ANJO, v. d. Vliet; WILCOR, van Meel;
WIPI, Jiskoc/t; CARNOT, Kiebooin; LU
XOR, Hengen; NAUTILUS XI, Bou-
cliaute; VIRGINIA, Steutel; AVON
TUUR, Visser; JOMA, van Meel; MA
DELEINE, Wigens; ANJA, van Vijven;
VLAARDINGEN, Bokslag; SALF 4,
Rijcquaert; AEOLUS, Biemans; ANTA,
Iiovestad; RES NOVA, Hovestad; ALI
CE, van Dessel; ELEONORA, Michiels;
STAD AMSTERDAM 8, Waterham;
SPREE, Meertens; SIMONE, Haver-
berghe; LUXTOR, van der Molen; FUR-
KA, Huijzen; JULIA, van Houten; TO
NALE, v. d. Vliet; BORUSSIA, Bus
ker; BAVARIA, Versluijs"; MAJO, Klein;
STAD AMSTERDAM 1, Merrelaar;
ENERGIE, Waardenberg; STAD AM
STERDAM 7, Schouwenaar; STAD AM
STERDAM 10, Sponselee; STAD AM
STERDAM 4, Been; RHEINUNION 1,
Carpentier; FIAT, Hut; CAPELLA,
Burm; ALLER, Blom; ST. MARIA, Je-
ger; ANJO, Vegter; allen Antwerpen,
WILADCOR, de Been; ONDERNEMING
v. d. Wel; KOOPHANDEL, Droog; allen
Brussel. CATH. ALIDA, Verduin, Me-
6
van Leith naar Narvik. KLIPFONTEIN chelen. JACO, Scheermeyer, Schoonaarde.
6 van Lorenzo Marques. LARENBERG LEMA, van Zaten, Brussel. RIKA, Kor-
A'dam-West-Afrika, pass. 6 Ouessant. poraal, Capelle. SULPHER, Duit, Hobo-
LEMSTERKERK pass. 6 Finisterre. ken. CONTACT, de Ruijter; CITERNA,
LEOPOLDSKERK 6 van Port Said. LU- van Houwelingen; beiden Ruijsbroeck.
Amsterdamsche Effectenbeurs.
Slotkoersen op 7 Februari
medegedeeld door
Aan de Universiteit te Leiden,
slaagde voor Economisch Docto
raal Indologie, de heer J. A. C.
van Burg te Waarde.
Grootboek-Obligation
Nederland 1948
Dito 1947
Dito 1937
Dollarleniüg 1947
Invest. Certificaten
Nederland 1962-64 ex.
Dito cum
Nederland N.W.S.
Spaarcertificaten
Indië 1937 A
Grootboek 1946
Kol. Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Ned. Handel Mij
A.K.U.
Berghs Jurgeni
v. Berkcl Patent
Calvé Delft
Centrale Suiker
Fokker
Gelder Zonen
Kon. Hoogovens
Lever Br. Unilever
Ned. Ford
Ned. Kabelfabr.
Philips' Gloeil.
de Incasso-Bank N.V., Goes.
100^
98J4
98/2
98J4
99
100
100
8154
100?4
9754
98H
9154
1063*
16754
182J4
3275*
11654
1395*
190
13054
155
193
225?*
3085*
230
Dito 6 Cum. Pref. Wd. 1675*
Wilton
Billiton I rubr.
Dito II rubr.
Dordtsche Petr.
Dito Pref.
Kon. Olie
Dito onder aand.
Moeara Enim
A'dam Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat. Rubber
Kendeng Lemboe
Oost Java Rubber
De Oostkust
Serbadjadi
Holl. Am. Lijn
Java-China Jap.lijn
152
271
26654
289
2935*
29354
505
15154
143
131
65J*
129
68)1
1595*
1435*
100
100
915*
106?*
164?4
18254
3285*
11654
141
1885*
1305*
1555*
194
2255*
30654
296
2925*
505
153
145
131
1295*
675*
129
71*4
16054
136
Kon. Boot
134
138
Kon. Paketvrt.
148
150
Ned. Sch. Unie
151?*
1535*
v. Ommeren's Scheepv.
174
174
Rott. Lloyd
1445*
Stv. Mij Ned.
151?*
H.V.A.
162
162J4
Java Cult.
915*
93
N.I.S.U.
1055*
107
Vorstenlanden
445*
445*
Deli Bat. Mij
Deli Mij
1335*
1335*
150
150
Senembah
13254
Muller Co.
157
15654
Amsterd. Bank
178
1775*
Holl. Bank Unie
2175*
21754
Cert. Javasche Bk.
15554
Herstelbank Pr.
98
Ned. Ind. Esc. Mij
81
825*
Ned Bk. v. Zd. Afr.
190
18954
Rotterd. Bank
183
182
Surinaamsche Bk.
Twentsche Bank
181
17954
Am. Smelting
61?*
62
Anaconda Copper
315*
315*
Bethl. Steel
1085*
108
Chrysler
71
73
Gen. Motors
80
82
Intern. Nickel
31?*
3154
5854
Kennecott
5854
27?*
Rep. Steel
28
Standard Brands
6
6
U.S. Steel
96?*
97
Cities Service
775*
7654
North Am.
21?*
22
Cont. Oil
61
6154
Midcont. Oil
43
43
Philips Oil
645*
65
Shell Union
38-5*
3854
Tidewater
26
2554
Baltimore
115*
U54
Miss. K. Texas
55*
55*
1354
185*
New York Ccntr.
135*
1854
Pennsylvania
Canadian Pac.
16)*
1654