ZEEUWSCH DAGBLAD Yrachtdakota voor Nederlandse kust brandend in zee. Oorzaak van de ramp onbekend. „Sociale verzekering ishet leggen van een fundament van vertrouwen." NIEUWS Om 4.40 uur voor bet laatst contact. lederlandse Rode Kruis is waakzaam. Veehandelaren hielden protest vergadering. Scherpe critiek op de Gezondheidsdienst voor Dieren. Raad van Arbeid is paritair samengesteld. Mosselenvervoer in de Tweede Kamer ter sprake PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Zeven slachtoffers bij K.L.M.-ramp. De vermoedelijke toedracht. Ei' komen 5 rampendepots in Zeeland. Mr A. G. VAN EPENHUIJSEN, voorzitter van de Raad van Arbeid te Middelburg: Een koud karwei SNIPPER Na-schade door zout op Walcheren dient te worden vergoed. Uitgave Stichting „Zttuwich Dagblad" Hoofdkantoor: Goaa, L. Vorst' ttraat 90, TaL 2438, by geen ge hoor 2485. Giro 274289. Kantoren: Vllssingen, Walatraat 83, Tel 2754; Middelburg, Korte Noordstraat 35; TeL admini stratie 2009; Telefoon redactie 2347; Terneuzen, Vlooswijkstraat, Telefoon 2052. Be JAARGANG No. 1477 Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal Franco per post ƒ4.—. Advertentieprijs 16 cent per m m. Rubriek Kabouters 5 cent per woord VRIJDAG S FEBR. 1950 Hoofdredacteur: R. ZCIDEMA Directeur: JACQ DE SMIT Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vllssingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Temeuzen; H. Jansen, Meliskerke; Ds J. Kar else, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen. Op- en ondergang van Zon en Maan. Zaterdag: Zon op 8.16 u., onder 17.33 u. Maan op 19.39 u., onder 9.18 u. Hoogwater op Zaterdag 4 Febr.; Vllssingen: 2.51 u. 2.09 m., 15.20 u. 2.21 m. Terneuzen: 3.23 u. 2.28 m., 15.49 u.2.38 m Wemeldinge: 4.44 u. 1.70 m„ 17.09 u. 1.87 m. Zierikzee: 4.28 u. 1.42 m., 16.59 u. 1.60 m. Opnieuw heeft een ramp de Nederlandse luchtvaart ge troffen. Gisterochtend vroeg is de vrachtdakota van de K.L.M., de P.H.T.E.U., brandend voor de Nederlandse kust. ter hoogte van Hoek van Holland, in zee gestort. De zeven personen, die zich aan boord bevonden, allen leden van het vliegend personeel van de K.L.M., zijn om het leven gekomen. Onder hen bevonden zich drie nog in opleiding zijnde piloten. De plaats waar het vliegtuig is neergestort, ligt even buiten de vaarroute, ongeveer 14 mijl N.N.W. van het lichtschip Goeree en 25 mijl ten Westen van Hoek van Holland. De zee is daar ter plaatse ongeveer 29 meter diep. Het Deense s.s. „Rigmor" maakte het eerst melding van de ramp en seinde, dat men het vliegtuig had zien neerstorten. De Deense kapitein vertelde, dat zjjn eerste stuurman een vlieg tuigmotor had gehoord en daarbij had opgemerkt, dat deze vre- s 'ijk aan het sputteren was. Ilij bleef de machine nakijken en zag toen plotseling een vlam uit het toestel schieten, waarna het vliegtuig als een toorts In zee schoot. De bemanning van de „Rig mor" had geen wrakstukken Iiunr n ontdekken. Men vermoedt, dat de ramp zich als voigt heeft afgespeeld: Het toestel vertrok gisterochtend om 4.25 uur van Schiphol en meldde om 4.40 uur, bij het pas seren van de Nederlandse kust, dat men het Nederlandse ver keersgebied ging verlaten. Op Schiphol houdt men zich uiteraarbezig met de vraag wat er gebeurd is in de betrekkelijk lange tijd, dat het vliegtuig in de lucht is geweest. Uit net feit, dat het toestel zich om 4.40 bij het verlr 'en van het Nederlandse ver keersgebied op Schiphol heeft af gemeld, meent men te moeten concluderen, dat het toestel bui ten de Nederlandse zone in het ongerede is geraakt. Zover men echter heeft kunnen nagaan heeft de verkeerstoren in Londen geen contact met het toestel gehad. Met de omstandigheid, dat hel toestel is neergestort binnen het Nederlandse verkeersgebied, meent men te moeten afleiden, dat de piloot wilde terugkeren naar Nederland en dat daarna het vliegtuig is neergestort. Nu men geen enkel contact met het vliegtuig heeft gehad, nadat het zich had afgemeld, kan over de oorzaak van het ongeval zeer moeilijk een oordeel worden ge vormd. Vast staat, dat noch op Schiphol noch in Engeland enig S.O.S.-sein van de Dakota is ont vangen. Viruly zocht mee. Voordat van het vliegveld Valkenburg een Mitchell, onder gezagvoerder Haan, opsteeg en de reddingboot de „President Jan Leis" uit Hoek van Holland naar de plaats, die het Deense schip had opgegeven, uitvoer, had reeds gezagvoerder Viruly, die met een constellation uit Cura sao de plaats van de ramp pas seerde en die op de hoogte was gebracht, boven de zee enkele malen rondgecirkeld. Hij kon echter niets ontdekken. Later arriveerden de „Rig mor" en a*, Pres. Jan Leis" op de plaats van de ramp. Zij von den, ondanks het feit, dat het zicht door sneeuwstormen werd belemmerd, enkele postzakken en wrakstukken. 's Middags is ook de sleepboot „Maas" van L. Smit Co's in ternationale sleepdienst naar de plaats van de ramp gevaren. Nadat de „Rigmor" de gevon den postzakken en de wrakstuk ken o.a. stukken van roerklam- pen en enkele kussentjes, aan de reddingboot had overgegeven DE BEMANNING VAN DE VERONGELUKTE DAKOTA. Deze foto toont U dé bemanning van het verongelukte toestel: bovenste rij v.l.n.r. J. v. d. Heide, vlieger eerste klasse, B. Slosser, vlieger derde klasse, F. J. de Raadt, vlieger derde klasse en Alexander Legg, vlieger derde klasse. Onderste rij v.l.n.r. A. van Seumeren, telegrafist vierde klasse, C. J. de Mink, boordwerktuigkundige vierde klasse en de stewardess Cath. Lamers. Om in oorlogstijd en in geval van nood, ook in vredestijd, op grote schaal hulp te kunnen ver lenen richt het Nederlandse Koo- de Kruis tn alle streken en grote plautsen van ons land rampen- depots In. Van deze depots komen er in Zeeland vjjf. Vroeger was er in elke provin cie een kringmagazijn gevestigd. Daar moest men dan de materia len, die men in een ander deel van de provincie nodig had van daan halen. De oorlog heeft ge leerd, dat dit niet de manier was om spoedig hulp te kunnen ver lenen en daarom is het Ned. Roo- de Kruis er toe overgegaan in alle streken van ons land en ook in gevaarlijk gelegen plaatsen, zo als fabrieks- en havensteden, rampendepots in te richten. Met het project is een totaalbedrag gemoeid van rond f 2.000.000. Elk depot bestaat uit een tach tigtal bedden en alle mogelijke andere hulpmiddelen die nodig zijn voor verpleging; de waarde van elk depot is f 15.000. De bedoeling van een en ander is, de bedden te plaatsen in een te requireren of beschikbaar ge steld gebouw. Men is er van uit gegaan, dat tweederde van de depots gericht moet zijn op ver zorging van vluchtelingen en min der valide personen en voor een derde reken. IN ZEELAND. In Zeeland komen voorlopig vijf depots: twee op Walcheren, één In West- en één in Oost- Zeeuwsch Vlaanderen en op Schouwen Duiveland. Het depot voor het eiland Wal cheren komt te Middelburg en was er al geweest wanneer men bergruimte had gehad. Wegens zijn bijzonder karakter heeft ook Vllssingen een depot, waarvoor ongeveer een maand geleden de „Inhoud" gekomen is en dat straks definitief in het Politiebureau ge vestigd zal worden. Deze week is te Oostburg het depot gevestigd in de Ambachts school en te Axel in het gemeen tehuis. Voor Schouwen Duiveland zal het in Zierikzee een plaats krij gen. Voor Zuid- en Noord-Beve- land wordt gebruik gemaakt van het Kringmagazijn. Omdat bij een eventueel tekort de andere stre ken van Zeeland hier aanvullend materiaal moeten halen, krijgt dit magazijn een capaciteit van vier maal de bestaande. Het Hoofdbestuur van het Roo- de Kruis heeft Tholen onder Ber gen op Zoom willen ressorteren, maar momenteel zijn besprekiir- ï«n gaande om voor dit eiland ook een eigen depot te krijgen, omdat in geval de brug opgebla zen zou worden, Bergen op Zoom niet te bereiken is. GEEN RADIODIENST. Het bericht, dat dezer dagen in een Zeeuws Vlaams blad te lezen stond, als zou de afdeling Ter neuzen van het Roode Kruis, een radio-afdeling krijgen, is totaal onjuist. Ter bevoegder plaatse deelde men ons mede, dal alleen het Gewestelijk Commando Gel derland een radio-afdeling heeft en deze wel het idee heeft ge opperd in geval van calamiteiten de radiozendamateurs in te scha kelen. Hiervan zal echter wel niets komen, zo werd ons gezegd. Dat van regeringswege vrijstelling zou zijn toegezegd aan de tele grafisten van de (niet bestaande) radio-afdeling, is natuurlijk even eens fantasie. is het schip doorgevaren naar Londen. Daar zullen waarschijn lijk luchtvaartdeskundigen van de Rijksluchtvaardienst en de K.L.M. besprekingen voeren met de kapitein, en de bemanning. Ook Ltz. ter zee-vlieger de Haan, gezagvoerder van de Mit chell, heeft, toen hij de zee on danks het slechte zicht had af gezocht, enkele wrakstukken zien drijven. Later is het vlieg tuig, evenals een andere Mit chell, die was opgestegen om de eerste Mitchell af te lossen, naar de basis teruggekeerd. De besprekingen over de Belgische koningskwestie. De besprekingen tussen eerste- minister Eyskens, de minister zonder portefeuille graaf Carton de Wiart, de minister van lands verdediging Deveze, de minister van justitie Lilar, en de socialis tische ministers van staat, Paul- Henri Spaak, Max Buset en Ka- miel Huysmans, die gistermiddag werden gehouden hebben twee en half uur geduurd. Op deze bijeenkomst is van ge dachten gewisseld over de moge lijkheid de koningskwestie op an dere wijze dan door een volks raadpleging op te lossen. Na afloop van de vergadering werd geen enkele verklaring af gelegd. In katholieke kringen is men van mening, dat de onderhande lingen niet veel resultaat zullen opleveren en men ziet in de ver daging van het debat tot Vrijdag in het algemeen een nieuwe ver- tragingsmonoeuvre van de zijde der socialisten. In het algemeen is men in de C.V.P. van oordeel, dat de socialisten geen andere op lossing kunnen voorstellen dan een troonsafstand, iets dat men niet zal kunnen aanvaarden. Wie betreft dit? De inspecteur van politie te Goes verzoekt te worden bekend gemaakt met de naam en het adres van degene, die, tijdens de St. Nicolaas-actie van de Goese Middenstand, zijn bonnen tot een hoeveelheid van ongeveer 980, vermoedelijk heqft verloren, en als mogelijk gevolg daarvan niet in aanmerking is gekomen voor een prijs. Op spoedige aanmelding, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk, wordt prijs gesteld. Op Dinsdag 17 Januari j.l. sprak de plv. directeur van de Ge zondheidsdienst voor dieren te Goes, dr Grootenhuis, voor de Z.- Bevelandse C.B.T.B.-ers over de Bestrijding van de rundveetu- berculose. Tijdens zijn rede heeft dr Grootenhuis o.m. gezegd, dat het bjj de bestrijding der rundvev T.B.C. gaat om aller mede werking, doch dat vooral de veehandelaren liet meewerken. Hier tegen zijn de veehandelaren in verzet geksmen en gistermiddag werd in Middelburg een protestvergadering gehouden, waarbij scherpe critiek is geuit aan het adres van de Gezondheidsdienst. Nadat de voorzitter van de Zeeuwse Bond van Veehandela ren, de heer C. Noordhoek, had meegedeeld, dat er overal verzet was gerezen tegen de uitlatingen van dr Grootenhuis, nam de se cretaris van de Bond, de heer A. M. Zuidweg Burger, het woord. Spr. zei, dat de T.B.C.-bestrijding zeer noodzakelijk is, doch dat er thans besehuldigingen tegen de veehandelaren werden ingebracht, die men niet nam. Boeren en vee handelaren moeten samenwerken, aldus betoogde de secretaris en deze laatsten hebben steeds weer getracht tot een goede samen werking te geraken. Bij de vast stelling van het reglement, is des tijds verzocht, zo deelde spr. me de, op te nemen, dat alleen te goeder naam en faam bekend staande veehandelaren aan de handel mochten deelnemen, doch deze zin is geschrapt, ondanks, dat men herhaaldelijk op opne ming had aangedrongen. BESPREKINGEN. De heer Westerveld, secretaris van de landelijke Bond zei ver volgens, dat de goede samenwer king met de Gezondheidsdienst en met haar directeur, dr G. Wage naar, steeds goed was geweest. Tevens deelde spr. mede, dat er na het gezegde van dr Grooten huis opnieuw besprekingen zijn gevoerjl, waarbij van die zijde is gezegdj dat er scherper is gespro ken, dan de bedoeling was. De heer Westerveld zei verder, dat de zaak niet zo erg was, als het zich liet aanzien. De secretaris wees er nog op, dat er bij de T.B.C.-bestrijding vele moeilijk heden zijn te overwinnen, daar de is dan de praktijk uitwijst. Nu zijn er wel veehandelaren, aldus spr., die het met de voorschriften niet zo nauw nemen, maar daar om is er nog geen reden om ze allen over één kam te scheren. Een der andere bestuursleden pleitte vervolgens voor voortzet ting der samenwerking, opdat Zeeland het eerste gewest zal zijn, dat T.B.C.-vrij is. Een lid deed de suggestie om met de Ge zondheidsdienst de mogelijkheid te bespreken, dat alle veehande laren lid van de T.B.C.-bestrij ding worden, waarop de heer Wes terveld zei, dat dit o.m. in Lim burg ook is gebeurd. Het bestuur zal deze zaak met dr Wagenaar opnemen. GRIEVEN. Talrijk waren de grieven, die naar voren werden gebracht. Een handelaar, die lid van de Gezond heidsdienst was, kreeg omdat hij handelaar is, ondanks het feit, dat hij een T.B.C.-vrije stal heeft, geen witte verklaring. Wordt er nu niet met twee maten geme ten, aldus deze spr. Een ander had critiek op de wijze waarop zonder overleg met de bond door het Provin ciaal bestuur de provinciale ver ordening is vastgesteld. Deze spreker drong aan op een natio nale regeling van het onderzoek en pleitte verder voor vrijheid van de slachtverzekeringen. Aan het einde van de vergade ring kwamen een aantal klachten ter tafel, die het navolgende in hielden. Door de heer J. de Kok te Goes, vertrouwensman van de Gezondheidsdienst, zijn van een drietal boeren in Zierikzee koeien zaak op papier wel eens anders opgekocht, die leden aan open Er zullen in ons land weinig mensen zjjn, die nog nooit met de Raad van Arbeid te maken hebben gehad. Dat is goed verklaar baar, want deze instelling, die sedert 1919 zo'n groot gedeelte van het sociale leven In ons land bestrijkt, heeft voor millioenen Nederlanders vaak grote betekenis. Aan de Spanjaardstraat te Middelburg staat het gebouw van de Raad van Arbeid voor Zeeland. Er werken in totaal 95 man, van wio 14 ambtenaren voor de buitendienst. Zeeland is voor het werk van de Raad verdeeld in 9 districten. Voorzitter van deze Raad is mr A. C. van Epenhuijsen en deze heeft ons, tezamen met de heer Chr. de Bruin, referendaris, heel veel over doel, taak en werk van de Raad verteld. „Kunt u iets vertellen over de achtergrond van het ontstaan van de Raden van Arbeid en hun ontwikkeling?" „Talma, in zijn tijd, dacht over zelfstandige organen, autonoom- regelend, met verordenende be voegdheid, voor het gehele ter rein van de arbeid. Zijn ideeën gingen in de richting van een ge bouw in iedere plaats van enige omvang, waar ieder zou terecht kunnen met alle mogelijke vragen over sociale aangelegenheden. Hij kreeg niet helemaal zijn zin, want die verordenende bevoegdheid sneuvelde in de parlementaire strijd. 4 De zelfstandigheid is gebleven. De Raden van Arbeid zijn geen onderdelen van departementen". De samenstelling van de Raad. „Hoe is eigenlijk de samen stelling van de Raden geregeld?" „In elke Raad hebben twee werkgevers en twee werknemers zitting. Een paritaire samenstel ling dus. En dit tekent wel heel duidelijk de gedachten, die tot het ontstaan van de Raden heb ben geleid. Typisch, dat deze pa riteitsgedachte na vele jaren ook tot uiting komt in andere orga nen, b.v. de Stichting van de Ar beid. Werkgevers-leden zijn voor do Zeeuwse Raad de heren G. P. A. v. d. Berg, directeur van de l'Azöte te Sluiskil en A. Smit, di recteur van „De Schelde" te Vlls singen, terwijl als hun plaatsver vangers optreden de heren drs J. J. Knibbe te Goes en ir. A. A. Brevet te Middelburg. Arbeiders leden zijn de heren P. Raas te 's-Heerenhoek en L. J. Geers te Middelburg en hun plaatsvervan gers resp. de heren Th. v. Himst te Goes en Jac. de Jonge te Mid delburg". Grote uitbreiding. „Als ik me niet vergis, heeft het werk van de Raden van Ar beid zich gedurende de laatste 30 jaar wel sterk uitgebreid?" „Het is net een kerstboom, waaraan iedere keer weer wat nieuws werd gehangen. Dat was ook mogelijk, omdat de Raden zich konden specialiseren in de uitvoering der sociale verzeke ringswetten. De Raden kregen het vertrouwen der mensen. Weer moet ik de naam Talma noemen. Hij heeft begrepen, dat een uit voeringsorgaan zelfstandig moet zijn en dat sociale verzekering is: het leggen van een fundament van vertrouwen. Dat sluit ook in, dat sociale verzekering een zaak van recht is. Dit uitgangspunt leidt ertoe, dat leder, voor wie dat noodzake lijk is, de gelegenheid heeft van een eerste beslissing in beroep te gaan". „Bij de oprichting in 1919 heeft, naast de later tot hoofdtaak der Raden geworden uitvoering der sociale verzekering, ook de regio nale behartiging van het alge meen sociaal leven een rol ge speeld. Op deze grondslag konden na de laatste wereldoorlog onder werpen als de mede-uitvoering der wet op het Consumentencre- diet, de looncontröle Ingevolge het Buitengewoon Besluit Ar beidsverhoudingen en bovenal de Noodwet Ouderdomsvoorziening, alle drie taken buiten het eigen lijke verzekeringsterrein, aan de Raden worden toevertrouwd. Datgene wat ten doel heeft het stimuleren van de sociale wel vaart der bevolking kan dus in beginsel tot de sfeer der Raden worden gerekend. Langzamer hand zijn echter voor vele dezer objecten aparte organen in het leven geroepen". (Vervolg op pag. 2 Militaire plechtigheid te Middelburg, Donderdagmiddag zijn op het Molenwater te Middelburg zeven officieren der C.O.A.K., t.w. de heren L. H. v. d. Veen, P. van Dijke, C. 't Hart,. A. Hurkmans, P. Zwijnenberg, A. Stolk en J. Oudkerk, wegens hun overgang naar het beroepspersoneel, door de Inspecteur der Militaire Ad ministratie, kolonel W. J. Pluijm, beëdigd. Het bataljon was daartoe in carré opgesteld onder commando van de Commandant der C.O.A.K. majoor J. Potteboom, waarbij was ingedeeld het Stafmuziekkorps van het Regt. Stoottroepen uit Den Bosch. Om drie uur arriveerden de ge- neraal-majoor J. A. A. Sitsen en de kolonel Pluijm. Na het openen van de ban werden de Koninklijke Besluiten voorgelezen, waarna ko lonel Pluijm de officieren de eed afnam. Een korte toespraak van de In specteur en felicitaties gingen het défilé voor de beëdigden vooraf. Baron v. d. Feltz verdedigde Zeeuwse belangen. De Zeeuwse afgevaardigde, Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, ver- Taste gisteren de Tweede Kamer door aan de Minister Spitzen en kele vragen te stellen over het mosselvervoer naar Frankrijk. Hij vroeg of het de minister bekend was dat het transitover- keer door België door de Belgi sche autoriteiten onmogelijk was gemaakt en dat tengevolge daar van thans Belgische en Franse auto's d mosselen komen halen, waardoor de Zeeuwse wegver voerders, verenigd in de „Inter- zeeland" worden uitgesloten, waardoor zij een belangrijke bron van inkomsten moeten missen. Ook werd gevraagd of de minis ter niet van oordeel was dat dit verbod in strijd is met' de te Geneve met België en Frankrijk aangegane overeenkomsten waar bij transitoverkeer door België werd toegestaan. Tenslotte werd de minister gevraagd om in af wachting van nader overleg met de Belgische en Franse autoritei ten onmiddellijk maatregelen te hemen, opdat verhinderd wordt dat de Zeeuwse wegvervoerders VOOR DETECTIVES VAN BEVIN. Drie Italiaanse detectives, die voor de bewaking van de slaapwagen van Bevih, de Engelse minister van buiten landse zaken, waren aange wezen, konden, huiverend van de koude, eerst gister morgen hun uitkijkpost dp het dak van het station te Rome verlaten, omdat zij de gehele nacht opgesloten had den gezeten. Hun opdracht was zo geheim gehouden, dat niemand van het stationsper- soneel ervan wist. In de vroege morgenuren werd de leur naar het dak zoals altijd door de portier van het sta tion gesloten. Toen de detec tives afgelost zouden wor den, konden hun collega's noch de sleutel noch de por tier vinden, terwijl de detec tives op het dak volgens hun opdracht geen opzien moch ten baren en zich dus stil hielden. T.B.C. Deze dieren moeten zo spoedig mogelijk worden geslacht in een abbattoir. Voor deze koei en, die ongeveer f 500.h f 600. waard waren, wérd f250.— ge boden. De Kok drong er daarbij, zo luidde een der Wachten, op aan, dat er met niemand over deze transactie zou worden ge sproken. Waarom, zo vroeg men zich af, mag de Kok de open T.B.C.-lyders wel opkopen en niet de vrije handel, terwijl de boeren door het lage bod nog werden be nadeeld bovendien? Er zit hier iets scheef, aldus de heer Zuid- weg, doch ik wil niemand be schuldigen. Naar de voorzitter nog meedeelde, ligt het thans in de bedoeling, dat ook de veehan delaren koeien, die lijden aan open T.B.C. op kopen, waarbij men dan zal afwachten welke maatregelen zullen worden genomen. Van de zijde van de Gezond heidsdienst was ter vergadering niemand aanwezig. de dupe worden van het verbod van het transitovervoer door Bel gië, doordat het mosselenvervoer van Zeeland naar Frankrijk, waarvan de campagne deze week is begonnen, alleen door Belgische en Franse vrachtauto's zal ge schieden, zulks zonder dat aan de Zeeuwse mosselhandelaren schade wordt veroorzaakt? Minister Spitzen moest de eer ste vragen bevestigend beant woorden. Wat de derde vraag be treft merkte hij op, dat er juist strijd bestaat over de definitie „transitohandel". Onmiddellijke maatregelen zou den niet anders dan represaille maatregelen kunnen zijn. Wij mo gen niet, aldus de minister, onze eigen verplichtingen schenden door vreemde vervoerders te we ren. Van Nederlandse zijde zijn terstond de nodige stappen geno men om tot de oplossing der moei. Ujkheden te geraken. De bespre- kingen zijn in volle gang, doch er zijn nog geen resultaten geboekt. Bij de replieken merkte baron v. d. Feltz op, dat thans liet gehela mosselenvervoer door de Belgen, en Fransen geschiedt. Minister Spitzen was van mening, dat het niet direct mogelijk b om de Zeeuwse vervoerders te helpen. De Tweede Kamer nam giste ren z.h.s. het wetsontwerp op de ondernemingsraden aan. Alleen de communisten en de staatkun dig gereformeerden verklaarden dat zij tegen dit ontwerp waren. Geheel Zaltbommel was giste ren in rep en roer, doordat een 3-tal heren (tussen 4 en 6 jaar) in plaats naar de bewaarschool te gaan, aan de wandel was ge gaan. Eerst gistermiddag om vier uur werd het drietal op verschei dene kilometers afstand gesigna leerd en herademde Zaltbommel. Men had onderwijl reeds als vast staand aangenomen dat de kin deren door het Ijs waren gezakt. Wegens het foutief invullen van een belastingaangiftebiljet werd een Rotterdams koopman veroor deeld tot een maand gevangis- straf. In hoger beroep is de journalist Lunshof veroordeeld tot f300.boete of 30 dagen hechtenis. Hij had geweigerd in lichtingen te verstrekken over de bron, waaruit hy bepaalde gege vens had ontvangen. De chef van de Amerikaanse marinestaf in Tokio heeft verklaard dat Amerika haar marine in de Stille Oceaan zal versterken. Zweden en Tsjecho-Slowakije hebben de R.I.S. erkend. De leiders van de drie grootste Britse partyen, de Labour, de conservatieve en de liberale party, hebben giste ren gezameniyk een kerkdienst bügewoond. In de dienst werd Gods leiding afgesmeekt voor het Britse volk by de keuze van zyn nieuwe regering. „Het moraal van de wereld is 2000 jaar terug gezet", aldus verklaarde het offi cieuze blad van het Vaticaan n.a.v. Truman's besluit tot fabri cage van de waterstofbom. Deze wapens waren „voor-christehjk", aldus het blad. In de U.S.A. heeft de dooi vele overstromingen veroorzaakt; in Oost Arkansas werden 20.000 mensen door het vloedwater uit hun huizen ver dreven. Gisteren zqn de namen bekend gemaakt van 7 Ameri kaanse officieren, die de West- Europese rege; igen van advies zullen dienen -ij hun militaire problemen. In Den Haag zal ko men vice-„.,miraal E. P. Fore stall, die tijdens de oorlog vocht in de Stille Oceaan. In de vergadering van de Ver, van Burgemeesters en Secretaris sen op Walcheren deelde de voor- zitter, burgemeester J. L. Derg- mans van,Koudekerke en Bigge- kerke, gistermiddag mede, dat namens de Vereniging een adres zal worden verzonden aan de mi. nister van wederopbouw en volks huisvesting, waarin de aandacht wordt gevestigd op het feit, dat nog steeds schade wordt onder vonden van de inwerking van het zout op reeds geruime tyd her stelde woningen, de z.g. na-scha de. In het adres wordt hiervoor een algemene tegemoetkoming verzocht. In deze vergadering waren aanwezig de heren dr W. Ungeft Ryksarchivaris voor Zeeland, mi dr R. W. Graaf van Lynden, voorzitter van de Polder Walche ren en de heer W. A. v. d. Werfr, hoofd van het Bureau Ruilver kaveling, om te spreken over dé benaming van de Waleherse we gen, oude zowel als nieuwe. Spe ciaal echter liep de bespreking over de naamsgeving van de z.g;. intercommunale wegen, wegen dus, die de verbinding tussen en- kele gemeenten vormen en die thans heel dikwijls met meer dan één naam worden aangeduid, het geen verwarring kan stichten. Het is de bedoeling, dat deze wegen in de toekomst over de gehele lengte met één naam zullen wor den aangeduid. Voorstellen hier toe zullen aan de raden der Wal eherse gemeenten worden voor gelegd. Tenslotte werd gesproken doop de heer A. Geschiere J.Hzn. te Grijpskerke, lid der Herverkave lingscommissie, die de aanwezige burgemeesters met klem verzochf inwoners van hun gemeenten, dié daarvoor in aanmerking komen, te animeren voor verplaatsing naar de Noord Oost Polder of naar een andere plaats op Wal. cheren. De figuur dreigt n.l. t« ontstaan, dat in sommige gemeen» ten agrariërs niet alleen nief naar buiten Zeeland wensen té vertrekken, doch ook niets gevoer len voor verhuizing op het eilancj zelf. Men begrppt, dat op dezê wqze de sanering van de land bouw dreigt te mislukken, het geen in strqd is met de belangen van .de Waleherse boer in het al gemeen. Amerikanen overwegen tegen maatregelen tegen Berlijnse blokkade. Het Amerikaanse departement van buitenlandse zaken heeft be kend gemaakt, dat het een tegen, blokkade van de Sowjet-zone ais repressaille voor de Russische verkeersbelemmeringen op de we gen naar Berlijn „in actieve over weging" heeft. Er bestaat nog geen gevaar voor de voorziening van Berlijn, daar de reserve voorraden daar groot genoeg zqn, zo zeide MeDermott, de perschef van het ministerie. Een wederinstelling van de luchtbrug op dit ogenblik is waarschynlijk nog niet nodig, doch „wy biyven bereid hiertoe over te gaan, als dit nodig mocht biyken". In diplomatieke kringen te Lon den gelooft men, dat Engeland, Frankrijk en de Verenigde Sta ten besprekingen voeren over het nemen van tegen-maatregelen te gen de Russische „sluipende blok kade". DE BILT ZEGT: Nu en dan regen. Weersverwachting geldig tot vanavond: Aanvankelyk krachtige tot harde, in de kustprovincies stormachtige Zuidelijke wind, in de loop van de dag ruimend naar Zuid-West en weer afnemend. Meest zwaar bewolkt met nu en dan regen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1950 | | pagina 1