ZEEUWSCH DAGBLAD
Yrachtdakota voor Nederlandse kust brandend in zee.
Oorzaak van de ramp
onbekend.
„Sociale verzekering ishet leggen van
een fundament van vertrouwen."
NIEUWS
Om 4.40 uur voor bet laatst contact.
lederlandse Rode Kruis is waakzaam.
Veehandelaren hielden protest
vergadering.
Scherpe critiek op de Gezondheidsdienst voor
Dieren.
Raad van Arbeid is paritair samengesteld.
Mosselenvervoer in de Tweede Kamer ter sprake
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
Zeven slachtoffers bij K.L.M.-ramp.
De vermoedelijke toedracht.
Ei' komen 5 rampendepots in Zeeland.
Mr A. G. VAN EPENHUIJSEN, voorzitter van de Raad van Arbeid te Middelburg:
Een koud karwei
SNIPPER
Na-schade door zout op
Walcheren dient te worden
vergoed.
Uitgave
Stichting „Zttuwich Dagblad"
Hoofdkantoor: Goaa, L. Vorst'
ttraat 90, TaL 2438, by geen ge
hoor 2485. Giro 274289.
Kantoren: Vllssingen, Walatraat
83, Tel 2754; Middelburg, Korte
Noordstraat 35; TeL admini
stratie 2009; Telefoon redactie
2347; Terneuzen, Vlooswijkstraat,
Telefoon 2052.
Be JAARGANG No. 1477
Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal
Franco per post ƒ4.—.
Advertentieprijs 16 cent per m m.
Rubriek Kabouters 5 cent per woord
VRIJDAG S FEBR. 1950
Hoofdredacteur: R. ZCIDEMA Directeur: JACQ DE SMIT
Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes,
Vllssingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Temeuzen;
H. Jansen, Meliskerke; Ds J. Kar else, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen.
Op- en ondergang van
Zon en Maan.
Zaterdag: Zon op 8.16 u., onder
17.33 u. Maan op 19.39 u., onder
9.18 u.
Hoogwater op Zaterdag 4 Febr.;
Vllssingen: 2.51 u. 2.09 m., 15.20
u. 2.21 m. Terneuzen: 3.23 u. 2.28
m., 15.49 u.2.38 m Wemeldinge:
4.44 u. 1.70 m„ 17.09 u. 1.87 m.
Zierikzee: 4.28 u. 1.42 m., 16.59 u.
1.60 m.
Opnieuw heeft een ramp de Nederlandse luchtvaart ge
troffen. Gisterochtend vroeg is de vrachtdakota van de
K.L.M., de P.H.T.E.U., brandend voor de Nederlandse
kust. ter hoogte van Hoek van Holland, in zee gestort. De
zeven personen, die zich aan boord bevonden, allen leden
van het vliegend personeel van de K.L.M., zijn om het leven
gekomen. Onder hen bevonden zich drie nog in opleiding
zijnde piloten.
De plaats waar het vliegtuig is neergestort, ligt even buiten
de vaarroute, ongeveer 14 mijl N.N.W. van het lichtschip Goeree
en 25 mijl ten Westen van Hoek van Holland. De zee is daar
ter plaatse ongeveer 29 meter diep.
Het Deense s.s. „Rigmor" maakte het eerst melding van de
ramp en seinde, dat men het vliegtuig had zien neerstorten.
De Deense kapitein vertelde, dat zjjn eerste stuurman een vlieg
tuigmotor had gehoord en daarbij had opgemerkt, dat deze vre-
s 'ijk aan het sputteren was. Ilij bleef de machine nakijken en
zag toen plotseling een vlam uit het toestel schieten, waarna het
vliegtuig als een toorts In zee schoot. De bemanning van de „Rig
mor" had geen wrakstukken Iiunr n ontdekken.
Men vermoedt, dat de ramp
zich als voigt heeft afgespeeld:
Het toestel vertrok gisterochtend
om 4.25 uur van Schiphol en
meldde om 4.40 uur, bij het pas
seren van de Nederlandse kust,
dat men het Nederlandse ver
keersgebied ging verlaten.
Op Schiphol houdt men zich
uiteraarbezig met de vraag wat
er gebeurd is in de betrekkelijk
lange tijd, dat het vliegtuig in de
lucht is geweest. Uit net feit, dat
het toestel zich om 4.40 bij het
verlr 'en van het Nederlandse ver
keersgebied op Schiphol heeft af
gemeld, meent men te moeten
concluderen, dat het toestel bui
ten de Nederlandse zone in het
ongerede is geraakt. Zover men
echter heeft kunnen nagaan heeft
de verkeerstoren in Londen geen
contact met het toestel gehad.
Met de omstandigheid, dat hel
toestel is neergestort binnen het
Nederlandse verkeersgebied,
meent men te moeten afleiden,
dat de piloot wilde terugkeren
naar Nederland en dat daarna
het vliegtuig is neergestort. Nu
men geen enkel contact met het
vliegtuig heeft gehad, nadat het
zich had afgemeld, kan over de
oorzaak van het ongeval zeer
moeilijk een oordeel worden ge
vormd. Vast staat, dat noch op
Schiphol noch in Engeland enig
S.O.S.-sein van de Dakota is ont
vangen.
Viruly zocht mee.
Voordat van het vliegveld
Valkenburg een Mitchell, onder
gezagvoerder Haan, opsteeg en
de reddingboot de „President Jan
Leis" uit Hoek van Holland naar
de plaats, die het Deense schip
had opgegeven, uitvoer, had
reeds gezagvoerder Viruly, die
met een constellation uit Cura
sao de plaats van de ramp pas
seerde en die op de hoogte was
gebracht, boven de zee enkele
malen rondgecirkeld. Hij kon
echter niets ontdekken.
Later arriveerden de „Rig
mor" en a*, Pres. Jan Leis" op
de plaats van de ramp. Zij von
den, ondanks het feit, dat het
zicht door sneeuwstormen werd
belemmerd, enkele postzakken
en wrakstukken.
's Middags is ook de sleepboot
„Maas" van L. Smit Co's in
ternationale sleepdienst naar de
plaats van de ramp gevaren.
Nadat de „Rigmor" de gevon
den postzakken en de wrakstuk
ken o.a. stukken van roerklam-
pen en enkele kussentjes, aan
de reddingboot had overgegeven
DE BEMANNING VAN DE VERONGELUKTE DAKOTA.
Deze foto toont U dé bemanning van het verongelukte toestel: bovenste rij v.l.n.r. J. v. d. Heide,
vlieger eerste klasse, B. Slosser, vlieger derde klasse, F. J. de Raadt, vlieger derde klasse en
Alexander Legg, vlieger derde klasse. Onderste rij v.l.n.r. A. van Seumeren, telegrafist vierde
klasse, C. J. de Mink, boordwerktuigkundige vierde klasse en de stewardess Cath. Lamers.
Om in oorlogstijd en in geval
van nood, ook in vredestijd, op
grote schaal hulp te kunnen ver
lenen richt het Nederlandse Koo-
de Kruis tn alle streken en grote
plautsen van ons land rampen-
depots In. Van deze depots komen
er in Zeeland vjjf.
Vroeger was er in elke provin
cie een kringmagazijn gevestigd.
Daar moest men dan de materia
len, die men in een ander deel
van de provincie nodig had van
daan halen. De oorlog heeft ge
leerd, dat dit niet de manier was
om spoedig hulp te kunnen ver
lenen en daarom is het Ned. Roo-
de Kruis er toe overgegaan in
alle streken van ons land en ook
in gevaarlijk gelegen plaatsen, zo
als fabrieks- en havensteden,
rampendepots in te richten. Met
het project is een totaalbedrag
gemoeid van rond f 2.000.000.
Elk depot bestaat uit een tach
tigtal bedden en alle mogelijke
andere hulpmiddelen die nodig
zijn voor verpleging; de waarde
van elk depot is f 15.000.
De bedoeling van een en ander
is, de bedden te plaatsen in een
te requireren of beschikbaar ge
steld gebouw. Men is er van uit
gegaan, dat tweederde van de
depots gericht moet zijn op ver
zorging van vluchtelingen en min
der valide personen en voor een
derde reken.
IN ZEELAND.
In Zeeland komen voorlopig
vijf depots: twee op Walcheren,
één In West- en één in Oost-
Zeeuwsch Vlaanderen en op
Schouwen Duiveland.
Het depot voor het eiland Wal
cheren komt te Middelburg en
was er al geweest wanneer men
bergruimte had gehad. Wegens
zijn bijzonder karakter heeft ook
Vllssingen een depot, waarvoor
ongeveer een maand geleden de
„Inhoud" gekomen is en dat straks
definitief in het Politiebureau ge
vestigd zal worden.
Deze week is te Oostburg het
depot gevestigd in de Ambachts
school en te Axel in het gemeen
tehuis.
Voor Schouwen Duiveland zal
het in Zierikzee een plaats krij
gen. Voor Zuid- en Noord-Beve-
land wordt gebruik gemaakt van
het Kringmagazijn. Omdat bij een
eventueel tekort de andere stre
ken van Zeeland hier aanvullend
materiaal moeten halen, krijgt dit
magazijn een capaciteit van vier
maal de bestaande.
Het Hoofdbestuur van het Roo-
de Kruis heeft Tholen onder Ber
gen op Zoom willen ressorteren,
maar momenteel zijn besprekiir-
ï«n gaande om voor dit eiland
ook een eigen depot te krijgen,
omdat in geval de brug opgebla
zen zou worden, Bergen op Zoom
niet te bereiken is.
GEEN RADIODIENST.
Het bericht, dat dezer dagen in
een Zeeuws Vlaams blad te lezen
stond, als zou de afdeling Ter
neuzen van het Roode Kruis, een
radio-afdeling krijgen, is totaal
onjuist. Ter bevoegder plaatse
deelde men ons mede, dal alleen
het Gewestelijk Commando Gel
derland een radio-afdeling heeft
en deze wel het idee heeft ge
opperd in geval van calamiteiten
de radiozendamateurs in te scha
kelen.
Hiervan zal echter wel niets
komen, zo werd ons gezegd. Dat
van regeringswege vrijstelling
zou zijn toegezegd aan de tele
grafisten van de (niet bestaande)
radio-afdeling, is natuurlijk even
eens fantasie.
is het schip doorgevaren naar
Londen. Daar zullen waarschijn
lijk luchtvaartdeskundigen van
de Rijksluchtvaardienst en de
K.L.M. besprekingen voeren met
de kapitein, en de bemanning.
Ook Ltz. ter zee-vlieger de
Haan, gezagvoerder van de Mit
chell, heeft, toen hij de zee on
danks het slechte zicht had af
gezocht, enkele wrakstukken
zien drijven. Later is het vlieg
tuig, evenals een andere Mit
chell, die was opgestegen om de
eerste Mitchell af te lossen, naar
de basis teruggekeerd.
De besprekingen over de
Belgische koningskwestie.
De besprekingen tussen eerste-
minister Eyskens, de minister
zonder portefeuille graaf Carton
de Wiart, de minister van lands
verdediging Deveze, de minister
van justitie Lilar, en de socialis
tische ministers van staat, Paul-
Henri Spaak, Max Buset en Ka-
miel Huysmans, die gistermiddag
werden gehouden hebben twee en
half uur geduurd.
Op deze bijeenkomst is van ge
dachten gewisseld over de moge
lijkheid de koningskwestie op an
dere wijze dan door een volks
raadpleging op te lossen.
Na afloop van de vergadering
werd geen enkele verklaring af
gelegd.
In katholieke kringen is men
van mening, dat de onderhande
lingen niet veel resultaat zullen
opleveren en men ziet in de ver
daging van het debat tot Vrijdag
in het algemeen een nieuwe ver-
tragingsmonoeuvre van de zijde
der socialisten. In het algemeen
is men in de C.V.P. van oordeel,
dat de socialisten geen andere op
lossing kunnen voorstellen dan
een troonsafstand, iets dat men
niet zal kunnen aanvaarden.
Wie betreft dit?
De inspecteur van politie te
Goes verzoekt te worden bekend
gemaakt met de naam en het
adres van degene, die, tijdens de
St. Nicolaas-actie van de Goese
Middenstand, zijn bonnen tot een
hoeveelheid van ongeveer 980,
vermoedelijk heqft verloren, en
als mogelijk gevolg daarvan niet
in aanmerking is gekomen voor
een prijs.
Op spoedige aanmelding, hetzij
mondeling, hetzij schriftelijk,
wordt prijs gesteld.
Op Dinsdag 17 Januari j.l. sprak de plv. directeur van de Ge
zondheidsdienst voor dieren te Goes, dr Grootenhuis, voor de Z.-
Bevelandse C.B.T.B.-ers over de Bestrijding van de rundveetu-
berculose. Tijdens zijn rede heeft dr Grootenhuis o.m. gezegd,
dat het bjj de bestrijding der rundvev T.B.C. gaat om aller mede
werking, doch dat vooral de veehandelaren liet meewerken. Hier
tegen zijn de veehandelaren in verzet geksmen en gistermiddag
werd in Middelburg een protestvergadering gehouden, waarbij
scherpe critiek is geuit aan het adres van de Gezondheidsdienst.
Nadat de voorzitter van de
Zeeuwse Bond van Veehandela
ren, de heer C. Noordhoek, had
meegedeeld, dat er overal verzet
was gerezen tegen de uitlatingen
van dr Grootenhuis, nam de se
cretaris van de Bond, de heer A.
M. Zuidweg Burger, het woord.
Spr. zei, dat de T.B.C.-bestrijding
zeer noodzakelijk is, doch dat er
thans besehuldigingen tegen de
veehandelaren werden ingebracht,
die men niet nam. Boeren en vee
handelaren moeten samenwerken,
aldus betoogde de secretaris en
deze laatsten hebben steeds weer
getracht tot een goede samen
werking te geraken. Bij de vast
stelling van het reglement, is des
tijds verzocht, zo deelde spr. me
de, op te nemen, dat alleen te
goeder naam en faam bekend
staande veehandelaren aan de
handel mochten deelnemen, doch
deze zin is geschrapt, ondanks,
dat men herhaaldelijk op opne
ming had aangedrongen.
BESPREKINGEN.
De heer Westerveld, secretaris
van de landelijke Bond zei ver
volgens, dat de goede samenwer
king met de Gezondheidsdienst en
met haar directeur, dr G. Wage
naar, steeds goed was geweest.
Tevens deelde spr. mede, dat er
na het gezegde van dr Grooten
huis opnieuw besprekingen zijn
gevoerjl, waarbij van die zijde is
gezegdj dat er scherper is gespro
ken, dan de bedoeling was. De
heer Westerveld zei verder, dat
de zaak niet zo erg was, als het
zich liet aanzien. De secretaris
wees er nog op, dat er bij de
T.B.C.-bestrijding vele moeilijk
heden zijn te overwinnen, daar de
is dan de praktijk uitwijst. Nu
zijn er wel veehandelaren, aldus
spr., die het met de voorschriften
niet zo nauw nemen, maar daar
om is er nog geen reden om ze
allen over één kam te scheren.
Een der andere bestuursleden
pleitte vervolgens voor voortzet
ting der samenwerking, opdat
Zeeland het eerste gewest zal
zijn, dat T.B.C.-vrij is. Een lid
deed de suggestie om met de Ge
zondheidsdienst de mogelijkheid
te bespreken, dat alle veehande
laren lid van de T.B.C.-bestrij
ding worden, waarop de heer Wes
terveld zei, dat dit o.m. in Lim
burg ook is gebeurd. Het bestuur
zal deze zaak met dr Wagenaar
opnemen.
GRIEVEN.
Talrijk waren de grieven, die
naar voren werden gebracht. Een
handelaar, die lid van de Gezond
heidsdienst was, kreeg omdat hij
handelaar is, ondanks het feit,
dat hij een T.B.C.-vrije stal heeft,
geen witte verklaring. Wordt er
nu niet met twee maten geme
ten, aldus deze spr.
Een ander had critiek op de
wijze waarop zonder overleg
met de bond door het Provin
ciaal bestuur de provinciale ver
ordening is vastgesteld. Deze
spreker drong aan op een natio
nale regeling van het onderzoek
en pleitte verder voor vrijheid
van de slachtverzekeringen.
Aan het einde van de vergade
ring kwamen een aantal klachten
ter tafel, die het navolgende in
hielden. Door de heer J. de Kok
te Goes, vertrouwensman van de
Gezondheidsdienst, zijn van een
drietal boeren in Zierikzee koeien
zaak op papier wel eens anders opgekocht, die leden aan open
Er zullen in ons land weinig mensen zjjn, die nog nooit met de
Raad van Arbeid te maken hebben gehad. Dat is goed verklaar
baar, want deze instelling, die sedert 1919 zo'n groot gedeelte
van het sociale leven In ons land bestrijkt, heeft voor millioenen
Nederlanders vaak grote betekenis.
Aan de Spanjaardstraat te Middelburg staat het gebouw van de
Raad van Arbeid voor Zeeland. Er werken in totaal 95 man, van
wio 14 ambtenaren voor de buitendienst. Zeeland is voor het werk
van de Raad verdeeld in 9 districten.
Voorzitter van deze Raad is mr A. C. van Epenhuijsen en deze
heeft ons, tezamen met de heer Chr. de Bruin, referendaris, heel
veel over doel, taak en werk van de Raad verteld.
„Kunt u iets vertellen over
de achtergrond van het ontstaan
van de Raden van Arbeid en
hun ontwikkeling?"
„Talma, in zijn tijd, dacht over
zelfstandige organen, autonoom-
regelend, met verordenende be
voegdheid, voor het gehele ter
rein van de arbeid. Zijn ideeën
gingen in de richting van een ge
bouw in iedere plaats van enige
omvang, waar ieder zou terecht
kunnen met alle mogelijke vragen
over sociale aangelegenheden. Hij
kreeg niet helemaal zijn zin, want
die verordenende bevoegdheid
sneuvelde in de parlementaire
strijd. 4
De zelfstandigheid is gebleven.
De Raden van Arbeid zijn geen
onderdelen van departementen".
De samenstelling van de Raad.
„Hoe is eigenlijk de samen
stelling van de Raden geregeld?"
„In elke Raad hebben twee
werkgevers en twee werknemers
zitting. Een paritaire samenstel
ling dus. En dit tekent wel heel
duidelijk de gedachten, die tot
het ontstaan van de Raden heb
ben geleid. Typisch, dat deze pa
riteitsgedachte na vele jaren ook
tot uiting komt in andere orga
nen, b.v. de Stichting van de Ar
beid. Werkgevers-leden zijn voor
do Zeeuwse Raad de heren G. P.
A. v. d. Berg, directeur van de
l'Azöte te Sluiskil en A. Smit, di
recteur van „De Schelde" te Vlls
singen, terwijl als hun plaatsver
vangers optreden de heren drs J.
J. Knibbe te Goes en ir. A. A.
Brevet te Middelburg. Arbeiders
leden zijn de heren P. Raas te
's-Heerenhoek en L. J. Geers te
Middelburg en hun plaatsvervan
gers resp. de heren Th. v. Himst
te Goes en Jac. de Jonge te Mid
delburg".
Grote uitbreiding.
„Als ik me niet vergis, heeft
het werk van de Raden van Ar
beid zich gedurende de laatste
30 jaar wel sterk uitgebreid?"
„Het is net een kerstboom,
waaraan iedere keer weer wat
nieuws werd gehangen. Dat was
ook mogelijk, omdat de Raden
zich konden specialiseren in de
uitvoering der sociale verzeke
ringswetten. De Raden kregen
het vertrouwen der mensen. Weer
moet ik de naam Talma noemen.
Hij heeft begrepen, dat een uit
voeringsorgaan zelfstandig moet
zijn en dat sociale verzekering is:
het leggen van een fundament
van vertrouwen.
Dat sluit ook in, dat sociale
verzekering een zaak van recht
is. Dit uitgangspunt leidt ertoe,
dat leder, voor wie dat noodzake
lijk is, de gelegenheid heeft van
een eerste beslissing in beroep te
gaan".
„Bij de oprichting in 1919 heeft,
naast de later tot hoofdtaak der
Raden geworden uitvoering der
sociale verzekering, ook de regio
nale behartiging van het alge
meen sociaal leven een rol ge
speeld. Op deze grondslag konden
na de laatste wereldoorlog onder
werpen als de mede-uitvoering
der wet op het Consumentencre-
diet, de looncontröle Ingevolge
het Buitengewoon Besluit Ar
beidsverhoudingen en bovenal de
Noodwet Ouderdomsvoorziening,
alle drie taken buiten het eigen
lijke verzekeringsterrein, aan de
Raden worden toevertrouwd.
Datgene wat ten doel heeft het
stimuleren van de sociale wel
vaart der bevolking kan dus in
beginsel tot de sfeer der Raden
worden gerekend. Langzamer
hand zijn echter voor vele dezer
objecten aparte organen in het
leven geroepen".
(Vervolg op pag. 2
Militaire plechtigheid te
Middelburg,
Donderdagmiddag zijn op het
Molenwater te Middelburg zeven
officieren der C.O.A.K., t.w. de
heren L. H. v. d. Veen, P. van
Dijke, C. 't Hart,. A. Hurkmans,
P. Zwijnenberg, A. Stolk en J.
Oudkerk, wegens hun overgang
naar het beroepspersoneel, door
de Inspecteur der Militaire Ad
ministratie, kolonel W. J. Pluijm,
beëdigd.
Het bataljon was daartoe in
carré opgesteld onder commando
van de Commandant der C.O.A.K.
majoor J. Potteboom, waarbij was
ingedeeld het Stafmuziekkorps
van het Regt. Stoottroepen uit
Den Bosch.
Om drie uur arriveerden de ge-
neraal-majoor J. A. A. Sitsen en
de kolonel Pluijm. Na het openen
van de ban werden de Koninklijke
Besluiten voorgelezen, waarna ko
lonel Pluijm de officieren de eed
afnam.
Een korte toespraak van de In
specteur en felicitaties gingen het
défilé voor de beëdigden vooraf.
Baron v. d. Feltz verdedigde Zeeuwse belangen.
De Zeeuwse afgevaardigde, Mr
W. F. E. Baron v. d. Feltz, ver-
Taste gisteren de Tweede Kamer
door aan de Minister Spitzen en
kele vragen te stellen over het
mosselvervoer naar Frankrijk.
Hij vroeg of het de minister
bekend was dat het transitover-
keer door België door de Belgi
sche autoriteiten onmogelijk was
gemaakt en dat tengevolge daar
van thans Belgische en Franse
auto's d mosselen komen halen,
waardoor de Zeeuwse wegver
voerders, verenigd in de „Inter-
zeeland" worden uitgesloten,
waardoor zij een belangrijke bron
van inkomsten moeten missen.
Ook werd gevraagd of de minis
ter niet van oordeel was dat dit
verbod in strijd is met' de te
Geneve met België en Frankrijk
aangegane overeenkomsten waar
bij transitoverkeer door België
werd toegestaan. Tenslotte werd
de minister gevraagd om in af
wachting van nader overleg met
de Belgische en Franse autoritei
ten onmiddellijk maatregelen
te hemen, opdat verhinderd wordt
dat de Zeeuwse wegvervoerders
VOOR DETECTIVES VAN
BEVIN.
Drie Italiaanse detectives,
die voor de bewaking van de
slaapwagen van Bevih, de
Engelse minister van buiten
landse zaken, waren aange
wezen, konden, huiverend
van de koude, eerst gister
morgen hun uitkijkpost dp
het dak van het station te
Rome verlaten, omdat zij de
gehele nacht opgesloten had
den gezeten. Hun opdracht
was zo geheim gehouden, dat
niemand van het stationsper-
soneel ervan wist. In de
vroege morgenuren werd de
leur naar het dak zoals altijd
door de portier van het sta
tion gesloten. Toen de detec
tives afgelost zouden wor
den, konden hun collega's
noch de sleutel noch de por
tier vinden, terwijl de detec
tives op het dak volgens hun
opdracht geen opzien moch
ten baren en zich dus stil
hielden.
T.B.C. Deze dieren moeten zo
spoedig mogelijk worden geslacht
in een abbattoir. Voor deze koei
en, die ongeveer f 500.h f 600.
waard waren, wérd f250.— ge
boden. De Kok drong er daarbij,
zo luidde een der Wachten, op
aan, dat er met niemand over
deze transactie zou worden ge
sproken. Waarom, zo vroeg men
zich af, mag de Kok de open
T.B.C.-lyders wel opkopen en niet
de vrije handel, terwijl de boeren
door het lage bod nog werden be
nadeeld bovendien? Er zit hier
iets scheef, aldus de heer Zuid-
weg, doch ik wil niemand be
schuldigen. Naar de voorzitter
nog meedeelde, ligt het thans in
de bedoeling, dat ook de veehan
delaren koeien, die lijden aan open
T.B.C. op kopen, waarbij men dan
zal afwachten welke maatregelen
zullen worden genomen.
Van de zijde van de Gezond
heidsdienst was ter vergadering
niemand aanwezig.
de dupe worden van het verbod
van het transitovervoer door Bel
gië, doordat het mosselenvervoer
van Zeeland naar Frankrijk,
waarvan de campagne deze week
is begonnen, alleen door Belgische
en Franse vrachtauto's zal ge
schieden, zulks zonder dat aan
de Zeeuwse mosselhandelaren
schade wordt veroorzaakt?
Minister Spitzen moest de eer
ste vragen bevestigend beant
woorden. Wat de derde vraag be
treft merkte hij op, dat er juist
strijd bestaat over de definitie
„transitohandel".
Onmiddellijke maatregelen zou
den niet anders dan represaille
maatregelen kunnen zijn. Wij mo
gen niet, aldus de minister, onze
eigen verplichtingen schenden
door vreemde vervoerders te we
ren. Van Nederlandse zijde zijn
terstond de nodige stappen geno
men om tot de oplossing der moei.
Ujkheden te geraken. De bespre-
kingen zijn in volle gang, doch er
zijn nog geen resultaten geboekt.
Bij de replieken merkte baron v.
d. Feltz op, dat thans liet gehela
mosselenvervoer door de Belgen,
en Fransen geschiedt. Minister
Spitzen was van mening, dat het
niet direct mogelijk b om de
Zeeuwse vervoerders te helpen.
De Tweede Kamer nam giste
ren z.h.s. het wetsontwerp op de
ondernemingsraden aan. Alleen
de communisten en de staatkun
dig gereformeerden verklaarden
dat zij tegen dit ontwerp waren.
Geheel Zaltbommel was giste
ren in rep en roer, doordat een
3-tal heren (tussen 4 en 6 jaar)
in plaats naar de bewaarschool
te gaan, aan de wandel was ge
gaan. Eerst gistermiddag om vier
uur werd het drietal op verschei
dene kilometers afstand gesigna
leerd en herademde Zaltbommel.
Men had onderwijl reeds als vast
staand aangenomen dat de kin
deren door het Ijs waren gezakt.
Wegens het foutief invullen van
een belastingaangiftebiljet werd
een Rotterdams koopman veroor
deeld tot een maand gevangis-
straf. In hoger beroep is de
journalist Lunshof veroordeeld
tot f300.boete of 30 dagen
hechtenis. Hij had geweigerd in
lichtingen te verstrekken over de
bron, waaruit hy bepaalde gege
vens had ontvangen. De chef
van de Amerikaanse marinestaf
in Tokio heeft verklaard dat
Amerika haar marine in de Stille
Oceaan zal versterken. Zweden
en Tsjecho-Slowakije hebben de
R.I.S. erkend. De leiders van
de drie grootste Britse partyen,
de Labour, de conservatieve en
de liberale party, hebben giste
ren gezameniyk een kerkdienst
bügewoond. In de dienst werd
Gods leiding afgesmeekt voor het
Britse volk by de keuze van zyn
nieuwe regering. „Het moraal
van de wereld is 2000 jaar terug
gezet", aldus verklaarde het offi
cieuze blad van het Vaticaan
n.a.v. Truman's besluit tot fabri
cage van de waterstofbom. Deze
wapens waren „voor-christehjk",
aldus het blad. In de U.S.A.
heeft de dooi vele overstromingen
veroorzaakt; in Oost Arkansas
werden 20.000 mensen door het
vloedwater uit hun huizen ver
dreven. Gisteren zqn de namen
bekend gemaakt van 7 Ameri
kaanse officieren, die de West-
Europese rege; igen van advies
zullen dienen -ij hun militaire
problemen. In Den Haag zal ko
men vice-„.,miraal E. P. Fore
stall, die tijdens de oorlog vocht
in de Stille Oceaan.
In de vergadering van de Ver,
van Burgemeesters en Secretaris
sen op Walcheren deelde de voor-
zitter, burgemeester J. L. Derg-
mans van,Koudekerke en Bigge-
kerke, gistermiddag mede, dat
namens de Vereniging een adres
zal worden verzonden aan de mi.
nister van wederopbouw en volks
huisvesting, waarin de aandacht
wordt gevestigd op het feit, dat
nog steeds schade wordt onder
vonden van de inwerking van het
zout op reeds geruime tyd her
stelde woningen, de z.g. na-scha
de. In het adres wordt hiervoor
een algemene tegemoetkoming
verzocht.
In deze vergadering waren
aanwezig de heren dr W. Ungeft
Ryksarchivaris voor Zeeland, mi
dr R. W. Graaf van Lynden,
voorzitter van de Polder Walche
ren en de heer W. A. v. d. Werfr,
hoofd van het Bureau Ruilver
kaveling, om te spreken over dé
benaming van de Waleherse we
gen, oude zowel als nieuwe. Spe
ciaal echter liep de bespreking
over de naamsgeving van de z.g;.
intercommunale wegen, wegen
dus, die de verbinding tussen en-
kele gemeenten vormen en die
thans heel dikwijls met meer dan
één naam worden aangeduid, het
geen verwarring kan stichten. Het
is de bedoeling, dat deze wegen
in de toekomst over de gehele
lengte met één naam zullen wor
den aangeduid. Voorstellen hier
toe zullen aan de raden der Wal
eherse gemeenten worden voor
gelegd.
Tenslotte werd gesproken doop
de heer A. Geschiere J.Hzn. te
Grijpskerke, lid der Herverkave
lingscommissie, die de aanwezige
burgemeesters met klem verzochf
inwoners van hun gemeenten, dié
daarvoor in aanmerking komen,
te animeren voor verplaatsing
naar de Noord Oost Polder of
naar een andere plaats op Wal.
cheren. De figuur dreigt n.l. t«
ontstaan, dat in sommige gemeen»
ten agrariërs niet alleen nief
naar buiten Zeeland wensen té
vertrekken, doch ook niets gevoer
len voor verhuizing op het eilancj
zelf. Men begrppt, dat op dezê
wqze de sanering van de land
bouw dreigt te mislukken, het
geen in strqd is met de belangen
van .de Waleherse boer in het al
gemeen.
Amerikanen overwegen tegen
maatregelen tegen Berlijnse
blokkade.
Het Amerikaanse departement
van buitenlandse zaken heeft be
kend gemaakt, dat het een tegen,
blokkade van de Sowjet-zone ais
repressaille voor de Russische
verkeersbelemmeringen op de we
gen naar Berlijn „in actieve over
weging" heeft.
Er bestaat nog geen gevaar
voor de voorziening van Berlijn,
daar de reserve voorraden daar
groot genoeg zqn, zo zeide
MeDermott, de perschef van het
ministerie. Een wederinstelling
van de luchtbrug op dit ogenblik
is waarschynlijk nog niet nodig,
doch „wy biyven bereid hiertoe
over te gaan, als dit nodig mocht
biyken".
In diplomatieke kringen te Lon
den gelooft men, dat Engeland,
Frankrijk en de Verenigde Sta
ten besprekingen voeren over het
nemen van tegen-maatregelen te
gen de Russische „sluipende blok
kade".
DE BILT ZEGT:
Nu en dan regen.
Weersverwachting geldig
tot
vanavond: Aanvankelyk krachtige
tot harde, in de kustprovincies
stormachtige Zuidelijke wind, in
de loop van de dag ruimend naar
Zuid-West en weer afnemend.
Meest zwaar bewolkt met nu en
dan regen.