DrovinifeS&ww r •t* Was fout in topografische kaart oor zaak van de ramp bjj Oslo Bevolkingstoename en de landbouw. Kiezen De minderheden in Indonesië. Korte Berichten. De mening van de Directie van Aero-Holland. aan de zeep van ieders voorkeur! Pagina 2 <Ssfo> <Ss^5> <3st$> <Ss?S> <&se> -as® ^5g> <a#5> <a#3>«a£S 0 KsOMeA-khAxM&tb -e><&5:ö><a^s>o^5><5^E><aï:s>®^5><i>Orfï><a^><a^<5^g.<a?6><a;^^ (Van onze parlementaire redacteur) Een roep om recht. (Ingez. mededeling, advert.) De Kamer houdt 't snelle tempc aardig vol. In drie weken tüds werden de Algemene Beschouwin gen en de begrotingen van Bin nenlandse- en Buitenlandse Zaken en van Landbouw om de voor naamste maan te noemen afge handeld. Voorwaar geen peule schilletje. Alleen kan men zich wel afvragen of de behandeling wel zo degelijk is als zij moet zijn Maar ja, de Kamer heeft nu een maal geen tijd en voorzitter Kor- tenhorst, die er al een derde com mies-griffier heeft bijgekregen om maar te kunnen opschieten zweept zijn mannen op tot het uiterste. Het is bijna niet mense lijk meer. Maar tot nu toe doet de Kamer haar best al moet zij dan de begrotingsren onderbreken voor een Indonesisch debat, waar over thans reeds alle ingewijden, of degenen die zich verbeelden in gewijd te zijn druk spreken. In „De Witte" op het Plein zal Indië wel het gesprek van de dag zijn. Maar niet alleen in deze vermaarde so ciëteit spreekt men er over. In iedere gelegenheid waar „intel lectueel" Den Haag bijeen pleegt te komen het liefst in een tikje artstieke sfeer, zo echt Haags weet U zit men te rekenen hoe het zal aflopen. Nog nooit is zo dikwijls het twee-derde van 50 (het aantal Eerste Kamerleden) uitgerekend. En nog nooit heeft men zo dikwijls geconstateerd, dat het in de Eerste Kamer waar schijnlijk van de V.V.D. afhangt. Telt amen, schrijfpapier en potlo den zijn voor al deze belangstel lenden op Sint Nicolaas uitnemen de cadeaux! Maar spot er s.v.p. niet mee! Wie zijn er weer de dupe? De Kamerleden natuurlijk! In twee dagen tijds mochten zij zich in de uitgebreide stukken in werken en een Voorlopig Verslag uitbrengen. Het is bijna onmoge lijk! Daarom is het besluit om dit wetsontwerp in vieren te splitsen een wijs besluit. Het verlicht de arbeid. Maar veel meer dan de haast drukt op onze Kamerleden de verantwoordelijkheid. Van hun beslissing hangt wellicht voor een nt deel de toekomst van Ne- md en Indonesië af. Neen, zij hebben het niet gemakkelijk. In tegendeel, zij hebben het zwaar onze volksvertegenwoordigers. Ontzaggelijk zwaar. Nederland rekent, Nederland telt. Nederland komt tot de ont dekking dat als alles gaat zo als men denkt de regering in de Eerste Kamer geen stem moet verliezen of het wetsontwerp wordt verworpen. Voelt U de spanning in „De Witte Begrijpt U de belangstelling in den lande voor het komende Ka merdebat De grote drukte der Kamerle den schijnt gelukkig nogal bevor derlijk te zijn voor het humeur van onze geachte afgevaardigden. £>e kwinkslagen zijn tenminste giet van de lucht. De meest ge- ruikte woorden in onze volks vertegenwoordiging zijn stellig: „Mijnheer de Voorzitter". Dat hoort men In iedere redevoering, te pas of te onpas, talloze malen. Èn toch kan men er zich nog in vergissen. Tenminste als men in het vuur van zijn betoog is. „Mijn heer de Voorletter", of „Mijnheer de Voorsteller" zijn zo de afwij kingen die men de laatste week kon horen. Dat zijn zo van die echt menselijke vergissingen Wie moet menserlijker zijn dan 'n Kamerlid 7 die om het meest strakke gezicht van het meest ernstige Kamerlid, een verholen glimlach doen spelen. En dan nog altijd een sportieve glimlach. Want wat de één vandaag over komt kan de ander morgen ge beuren. Dat krijgt men als men voortdurend voor het voetlicht staat. Nu moet men niet denken dat het voorzitterschap zo'n gemak kelijk karwei is. Dat is nog een vak apart. Als er iemand is die dat heeft ondervonden dan is het wel onze meest markante afge vaardigde in de Tweede Kamer ds Zandt (S.G.P.). Deze dominee die stellig geen onbekende is in de Kamertechniek hij zit reeds van 1935 af in 's lands vergader zaal zag zich plotseling de taak van voorzitter toegemeten, daar de beide ondervoorzitters Donker (Arb.) en Terpstra (A.R.) ver hinderd waren. Als zijnde het oud ste aanwezige lid, 69 jaar, precies een maand ouder dan Welter (K. N.P.) mocht hij zich gaan neer vlijen in de gigantische voorzit- tersstoel op wielen; trouw bege- staan door griffier Schepel en commies-griffier Tets van Goudri- aan. Deze hulpen van de voorzitter isten de ninee al gauw te le- n wanneer 1 met de voorzitters ïamer moest slaan en als de do- Naar we vernemen zal as. Za terdag te 's-Gravenhage een grote landelijke vergadering worden ge houden waar vertegenwoordigers van de minderheden in Indonesië, met name in Ambon, Timor en de Minahassa. Indonesiërs zullen hier een be- Dr Laureano Gomez, conserva tief en de enige candidaat voor 't presidentschap, is voor de periode 19501954 tot president van de republiek Columbia gekozen. Kusslsche geleerden zouden, volgens Radio Moskou aandachtig op plantengroei op de planeet Mars bestuderen, waar een hevige i -r j i j koude heerst. Het „doel" is voor mmee t t ?h vergat dan maakten roep doen op het Nederlandse de Russische landbouw nieuwe zij hem er el op attent. Want 't i volk, om mee te werken de rech- soorten planten te vinden die te- gaat, hoe 't gaat, maar in de Ka-1 ten der minderheden te verze- gen feue toude bestand zijn mer moet de zaak perfect mar- keren. Volgens de „Sing Tao Ji Pao" is een trein, waarmede communis tische troepen werden vervoerd, tussen Kanton en Kioekiang door vliegtuigen van de n .tionalistische luchtmacht gebombardeerd. Acht wagons van de trein werden ver nield. Onder de communistische militairen vielen talrijke slachtof fers. Ook een aantal paarden, dat cheren. Zelfs iedere hamerklop is een traditie. En het is juist deze traditie die de Kamertechniek zo moeilijk en voor een leek zo on begrijpelijk maakt. Mijnramp in Saksen. Volgens het met Britse licentie verschijnend Berlijnse blad „Tele- graf", is Donderdag brand ont- Verleden jaar schreven we naar staan in een urnaiummijn in Jo- hr.nn-Georgenstadt in Saksen (Russische zone van Duitsland). aanleiding van de begroting van Buitenlandse Zaken in de Tweede Kamer, dat ook in de politiek de eerste liefde heftig is. Zo enthou siast was v. d. Goes van Naters (Arb.) over het optreden van mi nister Stikker. Deze rode jonk heer verslikte zich bijna in zijn fraaie loftuitingen. Diezelfde v. d. Goes verweet de minister thans beid een „laatdunkende welwillend heid" en „een gebrek aan stuw- kraaht". Een heftige politieke liefde is vaak een korte liefde! door kortsluiting was ontstaan. Hierbij zounden 400 mijnwerkers j door de trein werd om het leven zyn gekomen. De brand sloeg over naar een bunker met springstoffen. Doordat de lift in brand vloog, aldus het blad, konden slechts en kele mijnwerkers zich in veilig stellen. Reddingsploegen gedood. Chinese communistische troepen bevinden zich thans op een af stand van minder dan 20 km. van de nationalistische hoofdstad Tsjoengking, aldus een commu- Zondagavond te 6 uur landde de PH-TFB van Aero-Holland, ko mende uit Oslo, op Schiphol, met aan boord de stoffelijke over schotten van de de vorige week om het leven gekomen bemanning van de PH-TFA. Met hetzelfde toestel keerde terug de gedelegeerd commissaris van de Aero-Holland, de heer Frits Diepen en technici van die maatschappij, die bjj het onderzoek van de redenen die tot de ramp hebben kunnen leiden, geassisteerd hebben. Nog geen officiële conclusie. water van de Oslofjord moest Daar het officiële onderzoek worden bereikt, een heuvel aan nog niet is afgesloten, kunnen ui-van *64 meter. konden niets uitrichten omdat zij ^Oo tbericht' ^"tsjoean ten geen gasmaskers hadden. I ^-Opsteri van de hoofdstad aan Vollens de „Telegraf" verklaar-de weg Hoenanszetsjoean gelegen, den mijnwerkers, dat de brand b^ren door de comra" Zeventig wagons met verjaar dagsgeschenken zullen volgens 't Berlijnse blad „Die Welt" (Britse licentie) uit de Russische zone van Duitsland aan Stalin worden, r is reden tol vreugde Er is bewezen, dal Nederland beschaafd geurende zeep verkiest boven alle andere. Sinds Juli bevat Palmolive weer de volle 100% van het beiaamde Palmolive parfum. En zie-- nóg meer vrouwen vragen thans Palmolive! Daarom wordt Palmolive Zeep thans feestelijk verpakt. Om de beschaafde smaak van Neerlands vrouw te complimenteren met de fijnste zeep, die geurend en schuimend haar charme zo verhoogt. Vraag nu Palmolive in de feestverpakking (3 stukken: 90 cent). gezonden. Ook de wagons en de locomotieven zijn by „het ge schenk" inbegrepen. Met 21 saluutschoten is de Ame rikaanse minister van defensie Johnson begroet toen hy voor een bezoek aan Berlijn op het vlieg veld Tempelhof arriveerde. k teraard nog geen officiële conclu sies worden getrokken. deelt ons het volgende mede: ONGEREGELDHEDEN NABIJ JOHANNESBURG. Te Pimville, bij Johannesburg, heeft de politie het vuur geopend op een tot twee stammen beho rende groep inheemsen, die twee andere inheemsen aanvielen. Het waar genoemde twee zich Do heuvel Gleinaas, waarop de anaere machine verongelukte en die, de gebouw De'dlrëctie°van"de Aero-Holland bomen niet medegerekend, 343 m. i jonden we^ IPet stenen bek°. hoog Is, komt op deze kaart niet Een sterke politiemacht opende daarop het vuur waardoor „Uit de haar tot nu toe be- voor' schikking staande gegevens meent de directie van Aero-Holland ech ter met stelligheid te mogen af leiden, dat de berichten als zou de machine uit zijn koers zijn ge weest en hebben rondgecirkeld, niet waar zijn. De directie meent als vast staand te kunnen aannemen: 1. dat de machine verongelukte op een punt juist liggende op de lijn, die de machine te volgen had en vliegende volgens deze lijn. 2. dat de machine vloog op een hoogte van 350 meter (ruim 1000 voet), welke hoogte nog radio- telephonisoh aan de verkeerstoren van Oslo werd gemeld. 3. dat de gezagvoerder meende veilig op deze hoogte, die afweek van de voorgeschreven hoogte, te kunnen vliegen. Er zijn verschillende redenen, die de gezagvoerder hebben kun nen dwingen om lager te vliegen dan de officiële hoogte, waarover het onderzoek van de tamelijk compleet teruggevonden boord- documenten vermoedelijk nader licht zal verschaffen. In zijn decisie zulks te doen, kan een fout ln de topografische kaart een belangrijke rol gespeeld heb ben. De vliegkaart geeft als hoogste en enig obstakel voor het open VLIEGTUIG OP HOL. In de Amerikaanse staat Illi nois heeft Zondag een sportvlieg- tuig zonder bemanning een af stand van 160 km afgelegd, waar na het neerstortte. De piloot had een landing ge maakt omdat hij dacht dat zijn benzine op raakte. Toen hij de propeller aanraakte, sloeg de mo tor aan en de verschrikte piloot kon nog maar juist opzij springen. 160 km verder vond hij het wrak van zijn toestel terug. De gebruikte kaart was een „Stanford"-kaart van de laatste uitgave, die bij practisch alle luchtvaartmaatschappijen in ge- gebruik is, en ook, zoals later bleek, door de Noorse autoriteiten gebezigd wordt. Sultan Hamid te Pontianak door duizenden opgewacht. Sultan Hamid II werd te Pon tianak door duizenden opgewacht. Na een officiële ontvangst maak te hij een rijtoer, waarbij het volk de auto voortduwde. Tijdens een receptie verzochten vertegen woordigers van bevolkingsgroepen Hamid nadrukkelijk zich niet be schikbaar te stellen voor een functie in de R.I.S. Van bevoegde zijde wordt ver nomen, dat de sultan dit verzoek ernstig in overweging zal nemen. 20 inheemsen gewond raakten. Engels schip voor Zweedse kust aan de grond. Het Engelse stoomschip „Brit kon" is in een zware storm voor de Zweedse Zuidkust aan de grond gelopen. Elf leden van de uit 38 personen bestaande beman ning zijn aan land gegaan. De anderen besloten de dag af te wachten in een motorboot, die zij aan de leizijde van het schip had den gelegd. Allen zijn thans gered. IJmuiden legt 8 trawlers op. 129 man zonder werk. Door de nood gedwongen, heb- t i de IJmuidense reders, voor het eerst na de oorlog, moeten besluiten, een aantal grote traw lers op te leggen. Acht schepen zullen voorlopig uit de vaart wor den genomen en, naar het zich laat aanzien, zal het daar niet bij blijven. Reeds heeft, buiten deze acht om, nog een van de grootste R.nuidense rederijen bekend ge maakt, dat enige van haar traw lers voor de eerste tijd haar laat ste reis hebben gemaakt. Tengevolge van het opleggen van deze eerste acht trawlers, die ieder met 16 koppen waren be mand, komen 129 man zonder werk. De oorzaak van een en ander is, dat practisch elke trawler, die de pieren van IJmuiden binnen viel, met verlies had gevaren. De hoge kolenprijs is, ondanks het dringende verzoek daartoe aan de regering, niet verlaagd en voor 53 gulden per ton brandstof is een lonende exploitatie vrijwel onmo gelijk geworden. Reeds lang ver wijten de trawler-reders de over heid een negatief visserij-beleid in het algemeen. Franse Dakota neergestort. Bij de grens tussen China en Tongking is een Franse Dakota brandend neergestort. Tien inzit tenden kwamen om het leven. Het toestel was opgestegen van Hanoi, Noordelijk Indo-China, om voorraden uit te werpen boven de steden Langson en Caobang, die aan de strategische weg langs de grens liggen. De Dakota was eigendom van de Franse maatschappij „Aigle ER UIT naar ambachtsschool of ander beroep! Ir. GEUZE SPRAK TE ASSEN. 4400 bedragen. De landbouw kan geen toeneming meer verdragen en dat betekent, dat ieder jaar in Nederland gemiddeld 63 van de jongeren uit de kring van boe- Op de in Assen geho len najaarsvergadering van het Drents Landbouw Genootschap heeft de voorzitter van de Zeeuwse Landbouw Mij., Ir M. A. Geuze, gesproken over „En kele landbouwvraagstukken in deze tijd". Hij sprak o.m, over de bevol kingstoename in Nederland. Door verkaveling, ontginning en inpol dering wordt getracht meer ruim te te verkrijgen voor de Neder landse boeren. De mannelijke agrarische beroepsbevolking is echter sedert 1930 met 40.000 toegenomen. Volgens berekening zal, aangenomen, dat 40 van de opgroeiende jongens uit de ren en landarbeiders zal moeten afvloeien naar andere beroepen. Een noodzaak, waarop men zich zo snel mogelijk moet instellen, aldus spr. „Er uit" is het parool, zo vervolgde Ir. Geuze, naar de ambachtsschool of een ander be roep. Sprekende over de vaststel ling van minimumprijzen, gaf Ir. Geuze als zijn mening, dat, wan neer de landbouw zijn netto-uit voer met 340 millioen moet ver groten, de landbouw-industrie met 410 millioen en de kracht-import met 200.000 ton per jaar verlaagd moet worden, er eer financiële in jecties, dan aderlatingen toege- (Ingez. mededeling advert.) landbouw vanzelf wegtrekt, tot Azur". Er waren vier passagiers 1962 de toeneming elk jaar ruim past zullen moeten worden.,, aan boord en een bemanning van zes koppen. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. Onderzocht wordt, of het hier een technisch ongeval betreft of dat het vlieg tuig door leden van de Vietminh is neergehaald. 172 Zeeuwen keren huiswaarts. ICe-ut <wU uw fnufr af zaan tne-t de- „lahah. van &lde-i>i&acK,w/e,tt" te-cu-%- 0 Met het troepentransportschip Tholen: J. C. de Heer. „Joh. van Oldenbarneveldt" dat I VUssingen: G. W. van Belzen, op 12 November uit Tandjong- j p. j. v. d. Berg, J. G. Groenouwe, Priok is vertrokken en vermoede- g. de Koning, k. Koper, p. La- lijk op 8 December te Amster dam zal arriveren komen de vol gende Zeeuwen mee: sinds er geen moeder meer is in hoofd zetten. 2) zijn huis?De bijl ligt te roesten in een plasje water, dat zeker uit de omgekeerde teil is gelektDe fietspomp, die hij moet hebben, hangt op z'n clr<v J. Z. J. Haze.noek plaats, aan de spijker, die Marie er indertijd nog voor heeft be stemdZo leeft ze voort in allerlei kleine dingen, nadat ze Vervelend, dat hij nu weer eerst pompen moet. Hij herin nert zich, dat hij uit gemak zucht al een paar dagen op een zachte voorband fietst. Geen tijd, geen tijdheeft hij tel kens gedacht. Nu, op het meest ongelegen ogenblik, nu móét hij 't euvel wel verhelpen. Deze keer geldt het geen tochtje van drie minuten, zoals anders, wanneer hij fietst van en naar de school, waar hij onderwijzer ,De eerste jaren kan lk er gerust op rekenen dat ik voor m'n kinderen voor kostwinner en voor moeder tegelijk moet optreden", denkt hij mismoedig. „In 't begin heb ik me nog wel eens iets voorgesteld van be taalde hulp, maar nee'kheb al heel wat ondervinding wat al verscheidene maanden dood dat betreft, maar 't is allemaal isVeel sterker en veel lan-j niets gedaan ger echter zal ze voortleven in zijn herinnering. Want ze wa ren samen niet zo fortuinlijk geweest als hij gehoopt had, maar wèl gelukkig, heel geluk kig.... Teer als Marie was, had hij haar zo veel mogelijk ver wend, en zij van haar kant zag tegen hem op, en bewonderde hem in alles wat hij deed Toen Marie nog gezond en wel Is.... Z'n schoonouders wonen' naast hem leefde, had Wim zich een half uur bij hem vandaan, tot alles in staat geacht. En nu. En de landweg is slecht Hij moet nu al blij zijn als Als hij zenuwachtig bedrijvig hij 't klaar speelt zijn gezin de schuur in gaat, breekt hij gaande te houden. In het eerste bijna z'n benen over de rommel: jaar van*zijn huwelijk heeft hij een teil, emmers, een keuken- j een jongensboek geschreven. trapje, rollen oud zeil, en lappen behangselpapier, alles chaotisch door en over elkaar. Er zou no dig eens moeten worden opge ruimd. Maar wie zal dat doen Volgens zijn plannen van die tijd had een tweede en een derde al lang moeten volgen Maar dergelijke successen kan hü zich voorlopig wel uit het Hij drukt de slang op het ventiel van zijn voorwiel. Daar na pompt hij zo haastig en wild, dat z'n zwarte krullen naar vo ren vallen. Tot drie maal toe schiet de slang met een plotse ling gesis van het ventiel los. Hij moppert. „Enfin, zo moet de band maar hard genoeg zijn Vóór hij vertrekt, kijkt hü door een van de zijramen nog even de achterkamer m, waar Hansje en Loesje zijn. Janny ziet hij niet, die is zeker ln de keuken.... De kinderen sprin gen op en komen voor het raam. Loes klopt gevaarlijk hard met een kegel van het ke gelspel'tegen de ruit.... „Loes, niet doen, laat dat", roept Wim gebiedend. H(j wil op een verstandige manier van zijn kinderen hou den, en hen vooral niet verwen nen. Hij is trots op hen, en hij wil dat hij trots op hen blijven kan.... Gelukkig is noch aan Hans noch aan Loes te zien, dat ze geboren werden in de oor logsjaren, en dat hun moeder is bezweken aan de longen Het moeten flinke kinderen zijn, en flinke mensen worden, die opgewassen zijn tegen de moei lijke tijd Voor hém, hun vader, is het leven óók moeilijk. En als er iemand weinig op is voorbereid geweest, dan is hij het, jamjier genoeg.Tot veel dingen zou hü zich nog in staat voelen, maar juist in hetgeen er thans van hem gevraagd wordt, voelt hü zich onhandig, hulpeloos ,,'kHoop tenminste dat Marie d'r ouders raad weten te schaf fen", denkt hü- „Zó gaat het niet langer. Ik loop in alle op zichten vast" De kinderen blüven allebei voor het raam staan. Hansje, die al een beetje verantwoordelük- heidsgevoel krijgt, heeft z'n zusje de kegel afgenomen. (Wordt vervolgd.) Aardenburg: M. P. Verwulst, J. J. Duininck (St Kruis). Axel: J. J. Brugge, J. van Doe selaar, A. J, C. v. d. Gouwe, J. Scheeie en C. Scheele. Baarland: M. J. Melio en G. Riemens. Bergen op Zoom: A. Boon, J. J. Burger, P. C. Dekker, P. C. Del- hez, P. J. Grootzwagers, C. P. Hees, C. Hoppenbrouwers M. A. Jacobs, J. G. Leenders, A. Mus ter, J. C. M. Nagtzaam, A. Nuü- ten, J. P. Nuü'ten, H. C. Tebbens, G. A. Valk, J. C. Verboven, C. Verheezen, J. v. d. Water en H. de Werk. Biervliet: J. A. Vermeulen. Biggekerke: C. Calje. Borssele: A. Walhout. Breskens: J. Hage, Fr. Ooster- brugge, J. H. v. d. Sande. Bruinisse: J. W. Kik. Brouwershaven: K. J. v. Schel ven. Cadzand: D. van Wichen. Clinge: G. A. J. Jouret, P. E J. Jouret en C. Vermeulen. Domburg: A. Boogaard, J. Maas en J. Riemens. Dreischor: L. Dooge, Goes: M. C. Dagevos, P. v. d, Geest, J. Hengsdük, I. Hoek van Düke, A. L. Janssens, J. Jobse, A. van Oost, A. C. Verrijzer, M. C. Walraven en W. de Witte. Graauw: E. Boon. 's-Gravenpolder: J. Almekin ders en J. Verdonk. Groede: A. T. M. v. d. Hemel. Haamstede: A. G. Bom, C. Boot, J. v. d. Bos, L. Fonteine en A. J, van Kuük. Hansweert: J. A. Kruidenier, D, Lokerse, E. Louwerse en A. Steu- tel. s-Heer Abtskerke: C. L. Braam- se. 's-HeerenhoekA. v. d. Berge. HeinkenszandB. van Damme, P. A. Rijk en P. C. Verbart. Hoedekenskerke: M. Provoost Hoek: C. J. de Fouw en L. de Kraker. Hontenisse: F. van Denderen en J. Goethem. Hulst: R. F. J. de Brouwer en J. Schelfout. Kamperland: L. C. Westerweele. Kapelle-Biezelinge: G. Cabboort en G. Verhulst. Kats: P. M. Slimmen. Kattendijke: J. Smit. Kortgene: P. I. Markusse. Koudekerke: C. Wagenaar. Krabbendyke: P. Hollestelle, G. Tramper en M. J. Visscher. Kruiningen: C. Dijl (Vlake). Kwadendamme: J. C. Remeyn. Middelburg: D. P. Antheunisse, C. Gideonse, W. Joziasse, A. Kerkhoven, J. Koppejan, C. J. Meijer, H. B. Tres, G. D. Verstra ten. Meliskerke: J. Riemens. Nieuwdorp: J. Baaüens, M. C. Daminicus, A. J. Dommisse, J. Otte en A. Rük. Nieuw- en St Joosland: G. Del- lebeke, J. van Eenennaam en W. J. Pleijte. Nieuwerkerk: P. J. v. Klinken, Nieuw-Vossemeer: J. D. v. Dam. Oostburg: J. J. Adriaansen, M. E. Barre en J. D. Contant. Oosterland: C. de Bruine, Oostkapelle: J. Janse. Ossenisse: E. J. J. Vi d. Kinde ren en P. F. de Kort. Ovezande: L. Boonman, W. de Jonge en J. de Winter. Renesse: J. L. Prummel. Retranchement: J. Risseeuw. Rüland-Bath: A. C. Stevense en J. van Zweden. Sas van Gent: E. H. v. d. Abeele en W. Garskamp Schoondijke: C. H. Doolaege. Schore: C. B. v. d. Borght. Sluiskil: C. A. v. Aerde, W. C. de Feüter, C. Verhelst, J. A, de Wael en P. Witte, Souburg: A. Arendse, A. Ie Due, Klap, C. lenburg. J. Klap, C. Reünoudt en L. Wal- Stavenisse: M. A. v. Blokpoel. St Annaland: C. M. Goedege- buure, M, v. d. Reest en J. Ver- hoole. St Jansteen: Th. A. Boussen, J. A. F. Herwigh, C. L. d'Hooge en G. F. Strooband. St Maartensdijk: C. J. Splunter. Terneuzen: J. Albregtse, C. van Boven, R. V. de Clerck, W.'Elve M. M. Gulden, K. C. Hamelink, C, A. Hoek en O, L, Warren, bruijere, T. A. S. v. d. Linden, N. Pels, G. J. Ravestein, P. Ie Roy en J. Sinke. Vogelwaarde: G. C. M. Her mans, C. de Poorter, A. E. van Leemput (Hengstdijk) en P. J. de Waal (Hengstdijk). Waterlandkerkje: G. J. van Pa- melen. Wemeldingc: C. W. Nieuwdorp en S. Weststrate. Westdorpe: A. P. Audenaerd en A. J. Roelandt. Westkapelle: J. Peene en M. A. Vaardegem. Wilhelminadorp: A. Braamse. Wissekerke: I. P. Flipse en C. J. Vermeule (Kamperland). Wolfaartsdijk: C. M. v. d. Velde. Yerseke: J. Bol, C. J. Bos, J. C. van Damme, T. v. d. Have en J. Scheele. Zaamslag: A. C. Hamelink, A. de Putter en G. C. v. d. Vrede. Zierikzee: J. v. d. Graaf. Zuidzande: J. C, Verkeste (post Oostburg. Evenals het Directoraat Ver keerswezen kunnen we geen ver- antwoordelükheid op ons nemen, voor de gevolgen van eventuele onjuistheden en drukfouten die blijkens de ervaring, in de aan ons verstrekte passagierslüsten voor komen. Deze fouten zijn, aldus het Directoraat Verkeerswezen, on danks een zo nauwkeurig moge- lüke bewerking, onvermijdeUjk. Wij verstrekken voorts, ook over niet-Zeeuwen, gaarne inlich tingen (Tel. 2438, Goes van 9- 5.30 uur). HOGE COMMISSARIS. In verband met de a.s. sou- vereiniteits-overdracht, heeft de heer H. J. Lovink ontslag ge vraagd als Hoge Vertegenwoor diger van de Kroon in Indone sië. Daarmee is een belangrijk tijdperk in de geschiedenis van Nederland en Indië afgesloten. De laatste Landvoogd ver dwijnt. De regeringdie veel waarde ring heeft voor het optreden van de heer Lovink, zou hem gaarne hebben benoemd tot Hoge Com missaris in Indië. Maar dat gaat niet door. Ik heb er onlangs al op ge wezen, dat wij ook wat dit be treft, niets meer te vertellen hebben. Soekarno c.s. hebben uitge maakt, dat de figuur van Lo vink teveel herinnert aan het koloniale systeem. Zij lusten hem niet. Daarom moet Lovink ver dwijnen. In Den Haag heeft men al een opvolger op 't oog. Maar zijn naam wordt niet genoemd. Dat zullen we straks wel uit Indië horen. Als de republikei nen gesproken hebben. BERGEN OP ZOOM KRIJGT EEN DRAF- EN RENBAAN. De raad der gemeente Bergen op Zoom heeft na zeer uitvoerig® besprekingen besloten B. en W. een crediet toe te staan van f27.030, voor de aanleg van een draf- en renbaan op het terrein Kijk in de Pot Proefvaart van m.s. „Carbet" begonnen. Het voor Franse rekening door de K.M. „De Schelde" te Vlissin- gen gebouwde motorschip „Car bet" is eerst gisterochtend met zün technische proefvaart begon nen. Zowel technische redenen als de weersomstandigheden hebben een uitstel noodzakelük gemaakt. Zoals reeds is gemeld, lag het aanvankelük in de bedoeling, dat deze technische proefvaart Don derdag j.l. zou worden begonnen. Indien zü voldoet, zal waarschün- hjk aanstaande Donderdag de of ficiële proefvaart worden gehou den, tüdens welke het schip aan de rederij zal worden overgedra gen. Arjosvergadering te Goes. Het streekverband Zuid-Beve land van de A.R. Jongeren- studieclubs hield Zaterdagmid dag, onder leiding van de heer Boucherie, in de Melksalon Bustraan te Goes, een vergade ring, waarop door de heer H. Koetsveld gesproken werd over de Publiekrechtelüke Bedrüfs- organisatie. Hierbij wees spreker ook op de houding van het C.N.V. en de Prot.-Chr. partüen, die tegen het ontwerp stemden. Ten slotte werden nog enkele vragen beantwoord en enkele huishou- delüke zaken behandeld. De op komst stelde vast, dat de activi teit nog belangrük kan worden opgevoerd. Benoemingen. Benoemd tot lid van de Dijk- raad voor de waterkering van de calamiteuze Jonkvrouw Anna- polder, ais vertegenwoordiger van de Oostpolder (N.B.), I. L. J. van der Maas te Kats (Kortgene): Tot plaatsvervanger van de dijkgra if van de Oostpolder (N.B.), J. J. de Looff te Kort gene. Alg. Vergadering Kamer van Koophandel. Woensii i' vergadering te Goes. Woen:. \igmiddag zal in Hotel de „Ko nbeurs" te Goes de tiende a pmene vergadering van de Kam. I van Koophandel en Fabrieken in Zeeland worden ge houden. I tan de orde komt het opmaken van een aanbeveling voor de b j oeming door de Minis ter van iicou, Zaken van een voorzitter en drie plaatsvervan gende voorzitters, wegens perio dieke aftreding van de tegenwoor dige functionarissen. Om eenzelf de reden zullen er een aantal le den van de Raad van Bijstand der Kamer moeten worden benoemd. Tevens wordt door het bestuur van de K.V.K. voorgesteld deel te nemen in het garantiefonds voor de in 1953 te Middelburg te hou den Algemeen Zeeuwse tentoon stelling. Voorgesteld wordt, deel te nemen van de in het leven te roepen Stichting voor deze ten toonstelling en daarvoor af ta zonderen een bedrag van f50, uit het vermogen der Kamer. Ver volgens deel te nemen in het ga rantiefonds tot een maximumbe drag van f 10.000,—. Aan deze deelnan.e wil 't bestuur de voor waarde verbonden zien, dat de tentoonstelling een demonstratie zal zün van alle Zeeuwse groepe ringen en dat duidelük het pro vinciaal karakter der tentoon stelling zal blijken. Bovendien stelt het bestuur voor te komen tot vorming van een extra-reser vefonds uit het batig slot der dienstjaren 1949, 1950, 1951, en 1952 ieder jaar een storting in dit fonds te doen van f2500,—. Mocht na beëindiging der ten toonstelling storting in het garan tiefonds niet voor het volle be drag of in het geheel niet nodig zijn, dan kan het saldo op het stamkapitaal van de Kamer wor den overgeboekt. Tenslotte zal ook de begroting voor 1950 aan de orde worden gesteld, ter goedkeu ring door de leden. YGRKEERD PAKKEREN OP VEERBOOT f25,— BOETE. Niets is volmaakt in deze we reld en ook aan Europa's grootste veerboot, de „Koningin Juliana", waarop Zeeland trots is, kleven gebreken. Deze boot heeft n.I. een groot zijdek, waarvan het midden gedeelte voor vrachtwagens is be stemd. Links en rechts daarvan kunnen op een smal- en lager deel personenauto's een plaats vinden. Deze plaats is voor grote Amerikaanse personenauto's wat smal uitgevallen en toen de koop man M. P. uit Middelburg in dat deel zün auto wilde verlaten, scheurde hij zün jas. Een volgend keer weigerde hü deze gang op nieuw in te rijden, probeerde het middengedeelte en weigerde aan (Zie vervolg pag- 3).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 2