DrovinifeS&ww
r •t*
Was fout in topografische kaart oor
zaak van de ramp bjj Oslo
Bevolkingstoename en de landbouw.
Kiezen
De minderheden in Indonesië.
Korte Berichten.
De mening van de Directie van Aero-Holland.
aan de zeep
van ieders voorkeur!
Pagina 2
<Ssfo> <Ss^5> <3st$> <Ss?S> <&se> -as® ^5g> <a#5> <a#3>«a£S 0
KsOMeA-khAxM&tb
-e><&5:ö><a^s>o^5><5^E><aï:s>®^5><i>Orfï><a^><a^<5^g.<a?6><a;^^
(Van onze parlementaire redacteur)
Een roep om recht.
(Ingez. mededeling, advert.)
De Kamer houdt 't snelle tempc
aardig vol. In drie weken tüds
werden de Algemene Beschouwin
gen en de begrotingen van Bin
nenlandse- en Buitenlandse Zaken
en van Landbouw om de voor
naamste maan te noemen afge
handeld. Voorwaar geen peule
schilletje. Alleen kan men zich
wel afvragen of de behandeling
wel zo degelijk is als zij moet zijn
Maar ja, de Kamer heeft nu een
maal geen tijd en voorzitter Kor-
tenhorst, die er al een derde com
mies-griffier heeft bijgekregen om
maar te kunnen opschieten
zweept zijn mannen op tot het
uiterste. Het is bijna niet mense
lijk meer. Maar tot nu toe doet de
Kamer haar best al moet zij dan
de begrotingsren onderbreken
voor een Indonesisch debat, waar
over thans reeds alle ingewijden,
of degenen die zich verbeelden in
gewijd te zijn druk spreken. In „De
Witte" op het Plein zal Indië wel
het gesprek van de dag zijn. Maar
niet alleen in deze vermaarde so
ciëteit spreekt men er over. In
iedere gelegenheid waar „intel
lectueel" Den Haag bijeen pleegt
te komen het liefst in een tikje
artstieke sfeer, zo echt Haags
weet U zit men te rekenen hoe
het zal aflopen. Nog nooit is zo
dikwijls het twee-derde van 50
(het aantal Eerste Kamerleden)
uitgerekend. En nog nooit heeft
men zo dikwijls geconstateerd,
dat het in de Eerste Kamer waar
schijnlijk van de V.V.D. afhangt.
Telt amen, schrijfpapier en potlo
den zijn voor al deze belangstel
lenden op Sint Nicolaas uitnemen
de cadeaux! Maar spot er s.v.p.
niet mee! Wie zijn er weer de
dupe? De Kamerleden natuurlijk!
In twee dagen tijds mochten zij
zich in de uitgebreide stukken in
werken en een Voorlopig Verslag
uitbrengen. Het is bijna onmoge
lijk! Daarom is het besluit om dit
wetsontwerp in vieren te splitsen
een wijs besluit. Het verlicht de
arbeid. Maar veel meer dan de
haast drukt op onze Kamerleden
de verantwoordelijkheid. Van hun
beslissing hangt wellicht voor een
nt deel de toekomst van Ne-
md en Indonesië af. Neen, zij
hebben het niet gemakkelijk. In
tegendeel, zij hebben het zwaar
onze volksvertegenwoordigers.
Ontzaggelijk zwaar.
Nederland rekent, Nederland
telt. Nederland komt tot de ont
dekking dat als alles gaat zo
als men denkt de regering in
de Eerste Kamer geen stem moet
verliezen of het wetsontwerp
wordt verworpen.
Voelt U de spanning in „De
Witte
Begrijpt U de belangstelling in
den lande voor het komende Ka
merdebat
De grote drukte der Kamerle
den schijnt gelukkig nogal bevor
derlijk te zijn voor het humeur
van onze geachte afgevaardigden.
£>e kwinkslagen zijn tenminste
giet van de lucht. De meest ge-
ruikte woorden in onze volks
vertegenwoordiging zijn stellig:
„Mijnheer de Voorzitter". Dat
hoort men In iedere redevoering,
te pas of te onpas, talloze malen.
Èn toch kan men er zich nog in
vergissen. Tenminste als men in
het vuur van zijn betoog is. „Mijn
heer de Voorletter", of „Mijnheer
de Voorsteller" zijn zo de afwij
kingen die men de laatste week
kon horen. Dat zijn zo van die
echt menselijke vergissingen
Wie moet menserlijker zijn dan 'n
Kamerlid 7 die om het meest
strakke gezicht van het meest
ernstige Kamerlid, een verholen
glimlach doen spelen. En dan nog
altijd een sportieve glimlach.
Want wat de één vandaag over
komt kan de ander morgen ge
beuren. Dat krijgt men als men
voortdurend voor het voetlicht
staat.
Nu moet men niet denken dat
het voorzitterschap zo'n gemak
kelijk karwei is. Dat is nog een
vak apart. Als er iemand is die
dat heeft ondervonden dan is het
wel onze meest markante afge
vaardigde in de Tweede Kamer
ds Zandt (S.G.P.). Deze dominee
die stellig geen onbekende is in de
Kamertechniek hij zit reeds
van 1935 af in 's lands vergader
zaal zag zich plotseling de taak
van voorzitter toegemeten, daar
de beide ondervoorzitters Donker
(Arb.) en Terpstra (A.R.) ver
hinderd waren. Als zijnde het oud
ste aanwezige lid, 69 jaar, precies
een maand ouder dan Welter (K.
N.P.) mocht hij zich gaan neer
vlijen in de gigantische voorzit-
tersstoel op wielen; trouw bege-
staan door griffier Schepel en
commies-griffier Tets van Goudri-
aan. Deze hulpen van de voorzitter
isten de ninee al gauw te le-
n wanneer 1 met de voorzitters
ïamer moest slaan en als de do-
Naar we vernemen zal as. Za
terdag te 's-Gravenhage een grote
landelijke vergadering worden ge
houden waar vertegenwoordigers
van de minderheden in Indonesië,
met name in Ambon, Timor en de
Minahassa.
Indonesiërs zullen hier een be-
Dr Laureano Gomez, conserva
tief en de enige candidaat voor 't
presidentschap, is voor de periode
19501954 tot president van de
republiek Columbia gekozen.
Kusslsche geleerden zouden,
volgens Radio Moskou aandachtig
op plantengroei op de planeet
Mars bestuderen, waar een hevige
i -r j i j koude heerst. Het „doel" is voor
mmee t t ?h vergat dan maakten roep doen op het Nederlandse de Russische landbouw nieuwe
zij hem er el op attent. Want 't i volk, om mee te werken de rech- soorten planten te vinden die te-
gaat, hoe 't gaat, maar in de Ka-1 ten der minderheden te verze- gen feue toude bestand zijn
mer moet de zaak perfect mar- keren. Volgens de „Sing Tao Ji Pao"
is een trein, waarmede communis
tische troepen werden vervoerd,
tussen Kanton en Kioekiang door
vliegtuigen van de n .tionalistische
luchtmacht gebombardeerd. Acht
wagons van de trein werden ver
nield. Onder de communistische
militairen vielen talrijke slachtof
fers. Ook een aantal paarden, dat
cheren. Zelfs iedere hamerklop is
een traditie. En het is juist deze
traditie die de Kamertechniek zo
moeilijk en voor een leek zo on
begrijpelijk maakt.
Mijnramp in Saksen.
Volgens het met Britse licentie
verschijnend Berlijnse blad „Tele-
graf", is Donderdag brand ont-
Verleden jaar schreven we naar staan in een urnaiummijn in Jo-
hr.nn-Georgenstadt in Saksen
(Russische zone van Duitsland).
aanleiding van de begroting van
Buitenlandse Zaken in de Tweede
Kamer, dat ook in de politiek de
eerste liefde heftig is. Zo enthou
siast was v. d. Goes van Naters
(Arb.) over het optreden van mi
nister Stikker. Deze rode jonk
heer verslikte zich bijna in zijn
fraaie loftuitingen. Diezelfde v. d.
Goes verweet de minister thans beid
een „laatdunkende welwillend
heid" en „een gebrek aan stuw-
kraaht".
Een heftige politieke liefde is
vaak een korte liefde! door kortsluiting was ontstaan.
Hierbij zounden 400 mijnwerkers j door de trein werd
om het leven zyn gekomen. De
brand sloeg over naar een bunker
met springstoffen.
Doordat de lift in brand vloog,
aldus het blad, konden slechts en
kele mijnwerkers zich in veilig
stellen. Reddingsploegen
gedood.
Chinese communistische troepen
bevinden zich thans op een af
stand van minder dan 20 km. van
de nationalistische hoofdstad
Tsjoengking, aldus een commu-
Zondagavond te 6 uur landde de PH-TFB van Aero-Holland, ko
mende uit Oslo, op Schiphol, met aan boord de stoffelijke over
schotten van de de vorige week om het leven gekomen bemanning
van de PH-TFA.
Met hetzelfde toestel keerde terug de gedelegeerd commissaris
van de Aero-Holland, de heer Frits Diepen en technici van die
maatschappij, die bjj het onderzoek van de redenen die tot de ramp
hebben kunnen leiden, geassisteerd hebben.
Nog geen officiële conclusie. water van de Oslofjord moest
Daar het officiële onderzoek worden bereikt, een heuvel aan
nog niet is afgesloten, kunnen ui-van *64 meter.
konden niets uitrichten omdat zij ^Oo tbericht' ^"tsjoean ten
geen gasmaskers hadden. I ^-Opsteri van de hoofdstad aan
Vollens de „Telegraf" verklaar-de weg Hoenanszetsjoean gelegen,
den mijnwerkers, dat de brand b^ren door de comra"
Zeventig wagons met verjaar
dagsgeschenken zullen volgens 't
Berlijnse blad „Die Welt" (Britse
licentie) uit de Russische zone
van Duitsland aan Stalin worden,
r is reden tol vreugde Er is bewezen, dal Nederland
beschaafd geurende zeep verkiest boven alle andere.
Sinds Juli bevat Palmolive weer de volle 100% van
het beiaamde Palmolive parfum. En zie-- nóg meer
vrouwen vragen thans Palmolive! Daarom wordt
Palmolive Zeep thans feestelijk verpakt. Om de
beschaafde smaak van Neerlands vrouw te
complimenteren met de fijnste zeep, die geurend
en schuimend haar charme zo verhoogt.
Vraag nu Palmolive in de feestverpakking
(3 stukken: 90 cent).
gezonden. Ook de wagons en de
locomotieven zijn by „het ge
schenk" inbegrepen.
Met 21 saluutschoten is de Ame
rikaanse minister van defensie
Johnson begroet toen hy voor een
bezoek aan Berlijn op het vlieg
veld Tempelhof arriveerde.
k
teraard nog geen officiële conclu
sies worden getrokken.
deelt ons het volgende mede:
ONGEREGELDHEDEN NABIJ
JOHANNESBURG.
Te Pimville, bij Johannesburg,
heeft de politie het vuur geopend
op een tot twee stammen beho
rende groep inheemsen, die twee
andere inheemsen aanvielen. Het
waar genoemde twee zich
Do heuvel Gleinaas, waarop de anaere
machine verongelukte en die, de gebouw
De'dlrëctie°van"de Aero-Holland bomen niet medegerekend, 343 m. i jonden we^ IPet stenen bek°.
hoog Is, komt op deze kaart niet Een sterke politiemacht
opende daarop het vuur waardoor
„Uit de haar tot nu toe be- voor'
schikking staande gegevens meent
de directie van Aero-Holland ech
ter met stelligheid te mogen af
leiden, dat de berichten als zou
de machine uit zijn koers zijn ge
weest en hebben rondgecirkeld,
niet waar zijn.
De directie meent als vast
staand te kunnen aannemen:
1. dat de machine verongelukte
op een punt juist liggende op de
lijn, die de machine te volgen had
en vliegende volgens deze lijn.
2. dat de machine vloog op een
hoogte van 350 meter (ruim 1000
voet), welke hoogte nog radio-
telephonisoh aan de verkeerstoren
van Oslo werd gemeld.
3. dat de gezagvoerder meende
veilig op deze hoogte, die afweek
van de voorgeschreven hoogte, te
kunnen vliegen.
Er zijn verschillende redenen,
die de gezagvoerder hebben kun
nen dwingen om lager te vliegen
dan de officiële hoogte, waarover
het onderzoek van de tamelijk
compleet teruggevonden boord-
documenten vermoedelijk nader
licht zal verschaffen.
In zijn decisie zulks te doen, kan
een fout ln de topografische kaart
een belangrijke rol gespeeld heb
ben.
De vliegkaart geeft als hoogste
en enig obstakel voor het open
VLIEGTUIG OP HOL.
In de Amerikaanse staat Illi
nois heeft Zondag een sportvlieg-
tuig zonder bemanning een af
stand van 160 km afgelegd, waar
na het neerstortte.
De piloot had een landing ge
maakt omdat hij dacht dat zijn
benzine op raakte. Toen hij de
propeller aanraakte, sloeg de mo
tor aan en de verschrikte piloot
kon nog maar juist opzij springen.
160 km verder vond hij het wrak
van zijn toestel terug.
De gebruikte kaart was een
„Stanford"-kaart van de laatste
uitgave, die bij practisch alle
luchtvaartmaatschappijen in ge-
gebruik is, en ook, zoals later
bleek, door de Noorse autoriteiten
gebezigd wordt.
Sultan Hamid te Pontianak
door duizenden opgewacht.
Sultan Hamid II werd te Pon
tianak door duizenden opgewacht.
Na een officiële ontvangst maak
te hij een rijtoer, waarbij het volk
de auto voortduwde. Tijdens een
receptie verzochten vertegen
woordigers van bevolkingsgroepen
Hamid nadrukkelijk zich niet be
schikbaar te stellen voor een
functie in de R.I.S.
Van bevoegde zijde wordt ver
nomen, dat de sultan dit verzoek
ernstig in overweging zal nemen.
20 inheemsen gewond raakten.
Engels schip voor Zweedse
kust aan de grond.
Het Engelse stoomschip „Brit
kon" is in een zware storm voor
de Zweedse Zuidkust aan de
grond gelopen. Elf leden van de
uit 38 personen bestaande beman
ning zijn aan land gegaan. De
anderen besloten de dag af te
wachten in een motorboot, die zij
aan de leizijde van het schip had
den gelegd. Allen zijn thans gered.
IJmuiden legt 8 trawlers op.
129 man zonder werk.
Door de nood gedwongen, heb-
t i de IJmuidense reders, voor
het eerst na de oorlog, moeten
besluiten, een aantal grote traw
lers op te leggen. Acht schepen
zullen voorlopig uit de vaart wor
den genomen en, naar het zich
laat aanzien, zal het daar niet bij
blijven. Reeds heeft, buiten deze
acht om, nog een van de grootste
R.nuidense rederijen bekend ge
maakt, dat enige van haar traw
lers voor de eerste tijd haar laat
ste reis hebben gemaakt.
Tengevolge van het opleggen
van deze eerste acht trawlers, die
ieder met 16 koppen waren be
mand, komen 129 man zonder
werk.
De oorzaak van een en ander
is, dat practisch elke trawler, die
de pieren van IJmuiden binnen
viel, met verlies had gevaren. De
hoge kolenprijs is, ondanks het
dringende verzoek daartoe aan de
regering, niet verlaagd en voor 53
gulden per ton brandstof is een
lonende exploitatie vrijwel onmo
gelijk geworden. Reeds lang ver
wijten de trawler-reders de over
heid een negatief visserij-beleid in
het algemeen.
Franse Dakota neergestort.
Bij de grens tussen China en
Tongking is een Franse Dakota
brandend neergestort. Tien inzit
tenden kwamen om het leven.
Het toestel was opgestegen van
Hanoi, Noordelijk Indo-China, om
voorraden uit te werpen boven de
steden Langson en Caobang, die
aan de strategische weg langs de
grens liggen.
De Dakota was eigendom van
de Franse maatschappij „Aigle
ER UIT naar ambachtsschool of ander beroep!
Ir. GEUZE SPRAK TE ASSEN. 4400 bedragen. De landbouw kan
geen toeneming meer verdragen
en dat betekent, dat ieder jaar
in Nederland gemiddeld 63 van
de jongeren uit de kring van boe-
Op de in Assen geho len
najaarsvergadering van het
Drents Landbouw Genootschap
heeft de voorzitter van de
Zeeuwse Landbouw Mij., Ir M.
A. Geuze, gesproken over „En
kele landbouwvraagstukken in
deze tijd".
Hij sprak o.m, over de bevol
kingstoename in Nederland. Door
verkaveling, ontginning en inpol
dering wordt getracht meer ruim
te te verkrijgen voor de Neder
landse boeren. De mannelijke
agrarische beroepsbevolking is
echter sedert 1930 met 40.000
toegenomen. Volgens berekening
zal, aangenomen, dat 40 van
de opgroeiende jongens uit de
ren en landarbeiders zal moeten
afvloeien naar andere beroepen.
Een noodzaak, waarop men zich
zo snel mogelijk moet instellen,
aldus spr. „Er uit" is het parool,
zo vervolgde Ir. Geuze, naar de
ambachtsschool of een ander be
roep. Sprekende over de vaststel
ling van minimumprijzen, gaf Ir.
Geuze als zijn mening, dat, wan
neer de landbouw zijn netto-uit
voer met 340 millioen moet ver
groten, de landbouw-industrie met
410 millioen en de kracht-import
met 200.000 ton per jaar verlaagd
moet worden, er eer financiële in
jecties, dan aderlatingen toege-
(Ingez. mededeling advert.)
landbouw vanzelf wegtrekt, tot
Azur". Er waren vier passagiers 1962 de toeneming elk jaar ruim past zullen moeten worden.,,
aan boord en een bemanning van
zes koppen.
De oorzaak van het ongeluk is
nog niet bekend. Onderzocht
wordt, of het hier een technisch
ongeval betreft of dat het vlieg
tuig door leden van de Vietminh
is neergehaald.
172 Zeeuwen keren huiswaarts.
ICe-ut <wU uw fnufr af zaan tne-t de-
„lahah. van &lde-i>i&acK,w/e,tt" te-cu-%- 0
Met het troepentransportschip Tholen: J. C. de Heer.
„Joh. van Oldenbarneveldt" dat I VUssingen: G. W. van Belzen,
op 12 November uit Tandjong- j p. j. v. d. Berg, J. G. Groenouwe,
Priok is vertrokken en vermoede- g. de Koning, k. Koper, p. La-
lijk op 8 December te Amster
dam zal arriveren komen de vol
gende Zeeuwen mee:
sinds er geen moeder meer is in hoofd zetten.
2)
zijn huis?De bijl ligt te
roesten in een plasje water, dat
zeker uit de omgekeerde teil is
gelektDe fietspomp, die hij
moet hebben, hangt op z'n
clr<v J. Z. J. Haze.noek plaats, aan de spijker, die Marie
er indertijd nog voor heeft be
stemdZo leeft ze voort in
allerlei kleine dingen, nadat ze
Vervelend, dat hij nu weer
eerst pompen moet. Hij herin
nert zich, dat hij uit gemak
zucht al een paar dagen op een
zachte voorband fietst. Geen
tijd, geen tijdheeft hij tel
kens gedacht. Nu, op het meest
ongelegen ogenblik, nu móét hij
't euvel wel verhelpen. Deze
keer geldt het geen tochtje van
drie minuten, zoals anders,
wanneer hij fietst van en naar
de school, waar hij onderwijzer
,De eerste jaren kan lk er
gerust op rekenen dat ik voor
m'n kinderen voor kostwinner
en voor moeder tegelijk moet
optreden", denkt hij mismoedig.
„In 't begin heb ik me nog wel
eens iets voorgesteld van be
taalde hulp, maar nee'kheb
al heel wat ondervinding wat
al verscheidene maanden dood dat betreft, maar 't is allemaal
isVeel sterker en veel lan-j niets gedaan
ger echter zal ze voortleven in
zijn herinnering. Want ze wa
ren samen niet zo fortuinlijk
geweest als hij gehoopt had,
maar wèl gelukkig, heel geluk
kig.... Teer als Marie was, had
hij haar zo veel mogelijk ver
wend, en zij van haar kant zag
tegen hem op, en bewonderde
hem in alles wat hij deed
Toen Marie nog gezond en wel
Is.... Z'n schoonouders wonen' naast hem leefde, had Wim zich
een half uur bij hem vandaan, tot alles in staat geacht. En nu.
En de landweg is slecht
Hij moet nu al blij zijn als
Als hij zenuwachtig bedrijvig hij 't klaar speelt zijn gezin
de schuur in gaat, breekt hij gaande te houden. In het eerste
bijna z'n benen over de rommel: jaar van*zijn huwelijk heeft hij
een teil, emmers, een keuken- j een jongensboek geschreven.
trapje, rollen oud zeil, en lappen
behangselpapier, alles chaotisch
door en over elkaar. Er zou no
dig eens moeten worden opge
ruimd. Maar wie zal dat doen
Volgens zijn plannen van die
tijd had een tweede en een
derde al lang moeten volgen
Maar dergelijke successen kan
hü zich voorlopig wel uit het
Hij drukt de slang op het
ventiel van zijn voorwiel. Daar
na pompt hij zo haastig en wild,
dat z'n zwarte krullen naar vo
ren vallen. Tot drie maal toe
schiet de slang met een plotse
ling gesis van het ventiel los. Hij
moppert.
„Enfin, zo moet de band maar
hard genoeg zijn
Vóór hij vertrekt, kijkt hü
door een van de zijramen nog
even de achterkamer m, waar
Hansje en Loesje zijn. Janny
ziet hij niet, die is zeker ln de
keuken.... De kinderen sprin
gen op en komen voor het
raam. Loes klopt gevaarlijk
hard met een kegel van het ke
gelspel'tegen de ruit....
„Loes, niet doen, laat dat",
roept Wim gebiedend.
H(j wil op een verstandige
manier van zijn kinderen hou
den, en hen vooral niet verwen
nen. Hij is trots op hen, en hij
wil dat hij trots op hen blijven
kan.... Gelukkig is noch aan
Hans noch aan Loes te zien, dat
ze geboren werden in de oor
logsjaren, en dat hun moeder is
bezweken aan de longen
Het moeten flinke kinderen zijn,
en flinke mensen worden, die
opgewassen zijn tegen de moei
lijke tijd
Voor hém, hun vader, is het
leven óók moeilijk. En als er
iemand weinig op is voorbereid
geweest, dan is hij het, jamjier
genoeg.Tot veel dingen zou
hü zich nog in staat voelen,
maar juist in hetgeen er thans
van hem gevraagd wordt, voelt
hü zich onhandig, hulpeloos
,,'kHoop tenminste dat Marie
d'r ouders raad weten te schaf
fen", denkt hü- „Zó gaat het
niet langer. Ik loop in alle op
zichten vast"
De kinderen blüven allebei
voor het raam staan. Hansje, die
al een beetje verantwoordelük-
heidsgevoel krijgt, heeft z'n
zusje de kegel afgenomen.
(Wordt vervolgd.)
Aardenburg: M. P. Verwulst,
J. J. Duininck (St Kruis).
Axel: J. J. Brugge, J. van Doe
selaar, A. J, C. v. d. Gouwe, J.
Scheeie en C. Scheele.
Baarland: M. J. Melio en G.
Riemens.
Bergen op Zoom: A. Boon, J. J.
Burger, P. C. Dekker, P. C. Del-
hez, P. J. Grootzwagers, C. P.
Hees, C. Hoppenbrouwers M. A.
Jacobs, J. G. Leenders, A. Mus
ter, J. C. M. Nagtzaam, A. Nuü-
ten, J. P. Nuü'ten, H. C. Tebbens,
G. A. Valk, J. C. Verboven, C.
Verheezen, J. v. d. Water en H.
de Werk.
Biervliet: J. A. Vermeulen.
Biggekerke: C. Calje.
Borssele: A. Walhout.
Breskens: J. Hage, Fr. Ooster-
brugge, J. H. v. d. Sande.
Bruinisse: J. W. Kik.
Brouwershaven: K. J. v. Schel
ven.
Cadzand: D. van Wichen.
Clinge: G. A. J. Jouret, P. E
J. Jouret en C. Vermeulen.
Domburg: A. Boogaard, J. Maas
en J. Riemens.
Dreischor: L. Dooge,
Goes: M. C. Dagevos, P. v. d,
Geest, J. Hengsdük, I. Hoek van
Düke, A. L. Janssens, J. Jobse, A.
van Oost, A. C. Verrijzer, M. C.
Walraven en W. de Witte.
Graauw: E. Boon.
's-Gravenpolder: J. Almekin
ders en J. Verdonk.
Groede: A. T. M. v. d. Hemel.
Haamstede: A. G. Bom, C. Boot,
J. v. d. Bos, L. Fonteine en A. J,
van Kuük.
Hansweert: J. A. Kruidenier, D,
Lokerse, E. Louwerse en A. Steu-
tel.
s-Heer Abtskerke: C. L. Braam-
se.
's-HeerenhoekA. v. d. Berge.
HeinkenszandB. van Damme,
P. A. Rijk en P. C. Verbart.
Hoedekenskerke: M. Provoost
Hoek: C. J. de Fouw en L. de
Kraker.
Hontenisse: F. van Denderen en
J. Goethem.
Hulst: R. F. J. de Brouwer en
J. Schelfout.
Kamperland: L. C. Westerweele.
Kapelle-Biezelinge: G. Cabboort
en G. Verhulst.
Kats: P. M. Slimmen.
Kattendijke: J. Smit.
Kortgene: P. I. Markusse.
Koudekerke: C. Wagenaar.
Krabbendyke: P. Hollestelle, G.
Tramper en M. J. Visscher.
Kruiningen: C. Dijl (Vlake).
Kwadendamme: J. C. Remeyn.
Middelburg: D. P. Antheunisse,
C. Gideonse, W. Joziasse, A.
Kerkhoven, J. Koppejan, C. J.
Meijer, H. B. Tres, G. D. Verstra
ten.
Meliskerke: J. Riemens.
Nieuwdorp: J. Baaüens, M. C.
Daminicus, A. J. Dommisse, J.
Otte en A. Rük.
Nieuw- en St Joosland: G. Del-
lebeke, J. van Eenennaam en W.
J. Pleijte.
Nieuwerkerk: P. J. v. Klinken,
Nieuw-Vossemeer: J. D. v. Dam.
Oostburg: J. J. Adriaansen, M.
E. Barre en J. D. Contant.
Oosterland: C. de Bruine,
Oostkapelle: J. Janse.
Ossenisse: E. J. J. Vi d. Kinde
ren en P. F. de Kort.
Ovezande: L. Boonman, W. de
Jonge en J. de Winter.
Renesse: J. L. Prummel.
Retranchement: J. Risseeuw.
Rüland-Bath: A. C. Stevense en
J. van Zweden.
Sas van Gent: E. H. v. d. Abeele
en W. Garskamp
Schoondijke: C. H. Doolaege.
Schore: C. B. v. d. Borght.
Sluiskil: C. A. v. Aerde, W. C.
de Feüter, C. Verhelst, J. A, de
Wael en P. Witte,
Souburg: A. Arendse, A. Ie Due,
Klap, C.
lenburg.
J. Klap, C. Reünoudt en L. Wal-
Stavenisse: M. A. v. Blokpoel.
St Annaland: C. M. Goedege-
buure, M, v. d. Reest en J. Ver-
hoole.
St Jansteen: Th. A. Boussen, J.
A. F. Herwigh, C. L. d'Hooge en
G. F. Strooband.
St Maartensdijk: C. J. Splunter.
Terneuzen: J. Albregtse, C. van
Boven, R. V. de Clerck, W.'Elve
M. M. Gulden, K. C. Hamelink,
C, A. Hoek en O, L, Warren,
bruijere, T. A. S. v. d. Linden, N.
Pels, G. J. Ravestein, P. Ie Roy en
J. Sinke.
Vogelwaarde: G. C. M. Her
mans, C. de Poorter, A. E. van
Leemput (Hengstdijk) en P. J. de
Waal (Hengstdijk).
Waterlandkerkje: G. J. van Pa-
melen.
Wemeldingc: C. W. Nieuwdorp en
S. Weststrate.
Westdorpe: A. P. Audenaerd en
A. J. Roelandt.
Westkapelle: J. Peene en M. A.
Vaardegem.
Wilhelminadorp: A. Braamse.
Wissekerke: I. P. Flipse en C.
J. Vermeule (Kamperland).
Wolfaartsdijk: C. M. v. d. Velde.
Yerseke: J. Bol, C. J. Bos, J. C.
van Damme, T. v. d. Have en J.
Scheele.
Zaamslag: A. C. Hamelink, A.
de Putter en G. C. v. d. Vrede.
Zierikzee: J. v. d. Graaf.
Zuidzande: J. C, Verkeste (post
Oostburg.
Evenals het Directoraat Ver
keerswezen kunnen we geen ver-
antwoordelükheid op ons nemen,
voor de gevolgen van eventuele
onjuistheden en drukfouten die
blijkens de ervaring, in de aan ons
verstrekte passagierslüsten voor
komen. Deze fouten zijn, aldus het
Directoraat Verkeerswezen, on
danks een zo nauwkeurig moge-
lüke bewerking, onvermijdeUjk.
Wij verstrekken voorts, ook
over niet-Zeeuwen, gaarne inlich
tingen (Tel. 2438, Goes van 9-
5.30 uur).
HOGE COMMISSARIS.
In verband met de a.s. sou-
vereiniteits-overdracht, heeft de
heer H. J. Lovink ontslag ge
vraagd als Hoge Vertegenwoor
diger van de Kroon in Indone
sië.
Daarmee is een belangrijk
tijdperk in de geschiedenis van
Nederland en Indië afgesloten.
De laatste Landvoogd ver
dwijnt.
De regeringdie veel waarde
ring heeft voor het optreden van
de heer Lovink, zou hem gaarne
hebben benoemd tot Hoge Com
missaris in Indië.
Maar dat gaat niet door.
Ik heb er onlangs al op ge
wezen, dat wij ook wat dit be
treft, niets meer te vertellen
hebben.
Soekarno c.s. hebben uitge
maakt, dat de figuur van Lo
vink teveel herinnert aan het
koloniale systeem. Zij lusten
hem niet.
Daarom moet Lovink ver
dwijnen.
In Den Haag heeft men al een
opvolger op 't oog. Maar zijn
naam wordt niet genoemd.
Dat zullen we straks wel uit
Indië horen. Als de republikei
nen gesproken hebben.
BERGEN OP ZOOM KRIJGT
EEN DRAF- EN RENBAAN.
De raad der gemeente Bergen
op Zoom heeft na zeer uitvoerig®
besprekingen besloten B. en W.
een crediet toe te staan van
f27.030, voor de aanleg van een
draf- en renbaan op het terrein
Kijk in de Pot
Proefvaart van m.s. „Carbet"
begonnen.
Het voor Franse rekening door
de K.M. „De Schelde" te Vlissin-
gen gebouwde motorschip „Car
bet" is eerst gisterochtend met
zün technische proefvaart begon
nen. Zowel technische redenen als
de weersomstandigheden hebben
een uitstel noodzakelük gemaakt.
Zoals reeds is gemeld, lag het
aanvankelük in de bedoeling, dat
deze technische proefvaart Don
derdag j.l. zou worden begonnen.
Indien zü voldoet, zal waarschün-
hjk aanstaande Donderdag de of
ficiële proefvaart worden gehou
den, tüdens welke het schip aan
de rederij zal worden overgedra
gen.
Arjosvergadering te Goes.
Het streekverband Zuid-Beve
land van de A.R. Jongeren-
studieclubs hield Zaterdagmid
dag, onder leiding van de heer
Boucherie, in de Melksalon
Bustraan te Goes, een vergade
ring, waarop door de heer H.
Koetsveld gesproken werd over
de Publiekrechtelüke Bedrüfs-
organisatie. Hierbij wees spreker
ook op de houding van het C.N.V.
en de Prot.-Chr. partüen, die
tegen het ontwerp stemden. Ten
slotte werden nog enkele vragen
beantwoord en enkele huishou-
delüke zaken behandeld. De op
komst stelde vast, dat de activi
teit nog belangrük kan worden
opgevoerd.
Benoemingen.
Benoemd tot lid van de Dijk-
raad voor de waterkering van de
calamiteuze Jonkvrouw Anna-
polder, ais vertegenwoordiger van
de Oostpolder (N.B.), I. L. J. van
der Maas te Kats (Kortgene):
Tot plaatsvervanger van de
dijkgra if van de Oostpolder
(N.B.), J. J. de Looff te Kort
gene.
Alg. Vergadering Kamer van
Koophandel.
Woensii i' vergadering te Goes.
Woen:. \igmiddag zal in Hotel
de „Ko nbeurs" te Goes de
tiende a pmene vergadering van
de Kam. I van Koophandel en
Fabrieken in Zeeland worden ge
houden. I tan de orde komt het
opmaken van een aanbeveling
voor de b j oeming door de Minis
ter van iicou, Zaken van een
voorzitter en drie plaatsvervan
gende voorzitters, wegens perio
dieke aftreding van de tegenwoor
dige functionarissen. Om eenzelf
de reden zullen er een aantal le
den van de Raad van Bijstand der
Kamer moeten worden benoemd.
Tevens wordt door het bestuur
van de K.V.K. voorgesteld deel te
nemen in het garantiefonds voor
de in 1953 te Middelburg te hou
den Algemeen Zeeuwse tentoon
stelling. Voorgesteld wordt, deel
te nemen van de in het leven te
roepen Stichting voor deze ten
toonstelling en daarvoor af ta
zonderen een bedrag van f50,
uit het vermogen der Kamer. Ver
volgens deel te nemen in het ga
rantiefonds tot een maximumbe
drag van f 10.000,—. Aan deze
deelnan.e wil 't bestuur de voor
waarde verbonden zien, dat de
tentoonstelling een demonstratie
zal zün van alle Zeeuwse groepe
ringen en dat duidelük het pro
vinciaal karakter der tentoon
stelling zal blijken. Bovendien
stelt het bestuur voor te komen
tot vorming van een extra-reser
vefonds uit het batig slot der
dienstjaren 1949, 1950, 1951, en
1952 ieder jaar een storting in dit
fonds te doen van f2500,—.
Mocht na beëindiging der ten
toonstelling storting in het garan
tiefonds niet voor het volle be
drag of in het geheel niet nodig
zijn, dan kan het saldo op het
stamkapitaal van de Kamer wor
den overgeboekt. Tenslotte zal
ook de begroting voor 1950 aan de
orde worden gesteld, ter goedkeu
ring door de leden.
YGRKEERD PAKKEREN OP
VEERBOOT f25,— BOETE.
Niets is volmaakt in deze we
reld en ook aan Europa's grootste
veerboot, de „Koningin Juliana",
waarop Zeeland trots is, kleven
gebreken. Deze boot heeft n.I. een
groot zijdek, waarvan het midden
gedeelte voor vrachtwagens is be
stemd. Links en rechts daarvan
kunnen op een smal- en lager
deel personenauto's een plaats
vinden. Deze plaats is voor grote
Amerikaanse personenauto's wat
smal uitgevallen en toen de koop
man M. P. uit Middelburg in dat
deel zün auto wilde verlaten,
scheurde hij zün jas. Een volgend
keer weigerde hü deze gang op
nieuw in te rijden, probeerde het
middengedeelte en weigerde aan
(Zie vervolg pag- 3).