Goes gaat het volgende jaar feest vieren. Ter ere van zijn ontstaan. W est-Zeeuws-Vlaamse IBrievenI EKICiRTJi Practisclie hulp voor Merdekavrijheid, alleenstaanden. Verouderde provinciewet vraagt herziening. DE GROTE DAG DER BEVRIJDING. EDNA EARL Het ontstaan van het Pausdom. Schoenzolen van plastic Waar Goes ontstond. Bond van Christelijke Jonge Boeren- en Tuinders organisatie. feuilleton Een kou, een griep Zaterdag 22 October 1949 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD Pagina 4 Er liep door het gehucht een wonder gerucht. Nu moet men met geruchten altijd een beetje oppassen; er zijn allicht meer valse dan die op waarheid gegrond zijn. WU zullen maar direct met de deur In huls vallen en u zeggen, wat wjj enkele dagen geleden hoorden vertellen: Goes heelt het plan volgend jaar een groot leest te organiseren! Een leest ter ere van zjjn ontstaan. (waarover in een volgend artikel) I geeft in 1417 een oorkonde, dat zij Schout, schepenen ende Raden Merdeka! Dit woord aldus de „Maas- GEDIPLOMEERD BEDELAAR" bode*', zou men op de Ronde- Ds J. A. Vissccher, de geniale Tafel-conferentie, inalle zalen, onser goeder stede van der Goes oprichter van de Ver. Nederl. hotelkamers en -hallen, in alle consenteert (toestaat) het ver- Centrale voor Practische Hulp hoeken en gaten, waar formele sterken en voorzien dier stad met aan alleenstaanden te Groesbeek, 9 informele besprekingen wor- vesten en poorten". gebruikte deze naam meermalen gevoerd, in felstralend licht De zeven poorten van Goes zijn als ondertekening van een brand- m?f. schitteren, alle verdwenen, zoals in de meeste brief om contanten voor zijn in- Wont dit ene woord: merdeka steden (hulde aan Zierikzee, dat stelling, die dit jaar haar twintig- overheerst de gehele conferen- ze nog bezit), enkele namen her-'jarig bestaan vierde. I }i®" Vrijheid willen eisen I kerke en Nisse, gewilde woon- inneren er nog aan, de wallen be- Zijn Godsvertrouwen, doorzet- de Indonesiërs; en dan in van p sen van moerasvlogels enhoeven de stad niet meer te be- tingsvermogen en grote liefde d® toegezegde vorm van werke- Om de eerste ie e °a"ze"-. schermen tegen een dreigende vü- voor zijn minder bedeelde mede- v°üedige en onvoorwaar- de geboorte van Aardig verzonnen, maar nie- an(j zouden dat ook niet meer mens werden beloond, want thans delijke souvereimteit. opvangen moeten we vele eeuwen mand gelooft het meer. En toch kunnen en zljn in een wandelparkstaan er in het kleine Groesbeek' Paa"n ligt de sleutel van de terug in de geschiedenis. blijft de gans in het Goese wapen. herschap€n 6 tehuizen voorkinderen vrou-'ëehele conferentie, en waar- Als we de kroniekschrijvers, deEn men gaf de Zuidelijke poort J En om poorter te worden, be- wen en mannen. jschijnlijk ook van hetgeen ginds archieven en de oorkondeboeken zelfs de naam van Ganzenpoort hoeft men niet zoals vroeger een De Centrale P. H., heeft als op Java en Sumatra gebeurt. met als windwijzer een gans en i,ewjjs van goed gedrag te tonen,1 doel: Hulpverlening aan alleen-' Vrijheid, waarvan men alle °P t ogenblik is er nog een Gan- Qf een oortie was aan de kerk te staande nersnnpn van elke leef- geluk en welvaart verwacht. zenpoortstraat, poort uitliep. die eens op deze nagaan, zien we dat in het jaar 776 voor het eerst de naam voor komt. Niet de naam zoals we die tegenwoordig schrijven, maar we lezen daar de naam Gosaha, dat door alle historieschrijvers als de oudste aanduiding van Goes wordt beschouwd. het woord P°°rt®? le®str In het oorkondeboek van Hol-denkt aan een versterkte stad land en Zeeland wordt dit jaartal i muren en wallen. Dorp of stad? geven, een paar stopen wijn oftijd of gezindte, die door maat-! Vrijheid echter, die door velen, wat geld aan burgemeester enschappelijke oorzaken of persoon- °ok in Indonesië, met de groot baljuw, maarheeft men te- lijke aanleg niet in staat zijn zich- ste bezorgdheid wordt tegemoet genwoordig een vestigingsvergun-zelf te handhaven. Deze hulp be-1 gezien. Want vrijheid vereist ning nodig, om de Ganzenstad te staat in verzorging in gezinnen of naast rijpheid ook een diep ver mogen bewonen. tehuizen en het verschaffen van 1 antwoordelijkheidsbesef; en ze- Het is de bedoeling in de ko- passende arbeid, in algemeen ker niet minder de bereidheid nauwkeurieer aangeduid met I Tot het jaar 1405 wordt steeds mende maanden, in verband met christelijke geest en gezinssfeer, om de diep begeerde vrijheid rie*toevoeeine- Anno VIII glo- gesproken van het dorp Goes, het feestelijk herdenken van het In een gesticht horen ze niet, ook aan anderen te gunnen, haar riosi regis Karolï" dat betékent maar in dit jaar lezen we voor 't 1175-jarig bestaan op een jaar na in een zenuwinrichting evenmin, in anderen te eerbiedigen, in het iaar 8 van de regering van eerst van de stad in een brief van van het bloeiende centrum van maar in de tehuizen van de Cen-1 Durft men dit niet, kan men Karei de Crote Dat klont precies graaf Willem van Beieren (Wil-j Zuid-Beveland, waar geen ganstrale P. H. gaan ze zich onder het niet, dan verandert de voor lomi UT) /lie 1D...OV. uro4- man ItafUiOnVltnn 71)11 1 rrnntln nn Lnrmiir\/\n>4n Inirlinrr ittonn 7inVt vnlf ïrnflrmarton t tt. üUoirl In want deze bekende vorst is in 768 aan de regering gekomen. We moeten de naam lem VI), die „onse liever ende ge- wat men toch verwachten zou goede en begrijpende leiding weerj zichzelf verkregen vrijheid in trouwer stede van der Goes haar maar de ooievaar pas geleden de nuttig voelen, zodat ze na verloop een gruwelijke terreur voor de Gosaha rechten, priviliën, handvesten en 13.000ste inwoner bracht, enkele j van tijd hun plaats in de maat-anderen. En men behoeft de opvatten als een riviertje en te- gelijk als een nederzetting hier- aan. Want we lezen ook van de villa Gosaha; geen villa zoals er j nu zoveel fraaie aan de buiten- kant van Goes staan, maar een stevig huis of ook wel een troepje j Vergadering A.R. Statenleden van een stuk of zeven, acht bij elkaar. Dat zou dan de oorsprong keuren" bevestigt. En diens doch- historische artikelen over Goes en dochter Jacoba, de welbekende zijn wedervaren te plaatsen. I Ook ten aanzien van de verant woordingsplicht, zelfbestuur en de schappij weer kunnen in nemen, oren slechts te luisteren te leg- De oorlog heeft de gebouwengen, niet alleen in kringen van zwaar beschadigd en de vijand de minderheden, en de gewich- roofde de gehele inventaris. Nee, wij besparen u het droevige ver haal hierover, maar wij moeten u wel vertellen dat ondanks de oorlogsschuld van 200.000 gulden (Van onze Utrechtse corr.) I bevoegdheid inzake grenswijziging de arbeid weer op volle toeren an Goes zijn. Wanneer Goes ontstond. Wij noemden het jaar 776. En i of samenvoeging der gemeenten draait en dat het aantal verzorg- Op de te Utrecht gehouden ver- j^d de heer Jansen Maneschijn den in de tehuizen het maximum gadering der sectie Statenleden nog wel wat op zijn verlanglijstje, heeft bereikt, terwijl het aantal van 't verbond van verenigingen De meeste aandacht wijdde hij 1 aanvragen om hulp nog legio is. 'echter'aan het beleid der gedepu-j Er moet dus uitgebreid worden. ais we nu eens gaan reaene.., van ant,revolutionaire gemeente- teerde gtaten by het toezlcht opMaarhoe kanBdat met al die °e.s 1171 volgend jP en provinciebestuurders, heeft de gemeenten. De spreker achtte schuld? Er moet geld komen voor teld 1174 jaar bestaan Is dat nu ,|per j A j. Jansen ManeSchijn een aantal jaren om feestelijk te herdenken? In 1951 zou het 117o «-en inleiding gehouden over het slechts zes man kan bestaan. j nen maken want de mannen wil- Waarom niet binnen een zeke-len nuttig werk doen. Voor de jaar geleden ziji. t Je» rp. 1 're grens vrijlating van het aan- vrouwen moeten er weefgetouwen wat op, omdan ov na °P de helling tal? vroeg hij. Tot slot bepleitte gekocht worden want ze willen te* lenken. Konden de Goesenaars De spreker, die zich niet in ju- de heer Jansen Maneschijn de tot- handdoeken en^ theedoeken weven, niet een jaartje' wachten met ridische kwesties wilde verdiepen, standkoming feestvieren? Zijn ze jaloers ge worden op Zierikzee, dat deze zo mer feest heeft gevierd, maar dat dan ook precies 1100 jaar bestond, dat is tenminste een mooi getal met 2 nullen! Of zijn ze bang, dat de 'gulden behandelde alleen de practische me zijde van dit vraagstuk. Hij her innerde er aan, dat de provinciale wet dateert van 1850. Al is zij nadien 25 maal gewijzigd, toch vertoont zij nog de sporen van de vrees, die haar ontwerper, mi- nog eens zal devalueren en dat er nister Thorbecke, koesterde. Hij een jaar later helemaal geen geld was namelijk bezorgd, dat de sou- zal zijn om te feesten? 't Is eenvereinlteitsposltle van de provin- grote vraag of de omstandigheden cle, zoals deze vóór 1795 bestond, nu zo schitterend zijn om feest zou terugkeren. Deze vrees bleek te houden, een vraag die door ve- j echter ongegrond, len verschillend beantwoord zal De provinciale wet is thans in worden. j studie genomen. Daarover kon de Maar in dit historisch artikellieer Jansen Maneschijn uiteraard hebben we ons neer te leggen bij geen mededelingen doen. Wel gaf het feit, de grote gebeurtenis voor hij aan welke wijzigingen zijns tn- Goes: Volgend jaar is het leest i ziens stellig noodzakelijk waren. In Goes! In de eerste plaats financiën. De Goesenaars zullen ongetwij-De provincie moet meer geld ont- feld wel een plausibele reden heb- vangen. Zij is in dit opzicht ten ben om geen jaar langer te wach- achter gesteld bij de gemeente. ten en zullen wel denken: wie bij een leeftijd van bijna 12 eeuwen op een jaartje ziet. is een knies oor, een onverbeterlijke pessimist! En ze hebben dan toch Zierik zee met bijna driekwart eeuw glansrijk geslagen! Over de naam. Die naam Gosaha moet dan la ter in de loop der tijden vervormd Ten tweede het preventief toe zicht. Alle besluiten der provin ciale staten moeten ter goedkeu ring aan de Kroon worden voor gelegd. Wanneer men bedenkt, dat dit dus ook voor zeer onderge schikte punten geldt, dan spreekt het vanzelf, dat de provinciewet op dit stuk zeer verouderd is. Meer zittingen. Als derde punt stelde de spre- zijn tot de tegenwoordige naam! A'? aerue punt sreioe ae spre- Goes Er zijn ook wel eens ande-J:er 'ie' aanda' zittingen der sta re meningen geweest over 't ont- ten aan, de orde. Bij de wet is be staan van de naam, maar deze PaaId. dat de staten tweemaal per worden tegenwoordig niet meer )aar bijeen moeten komen. Maar als aannemelijk beschouwd. Zo dat kan tegenwoordig onmogelijk heeft men de naam afgeleid van voldoende zijn. De heer Jansen het oud-Duitse woord Gusa, dat i Maneschijn, die reeds 26 jaar zit- gans betekent en waaraan de ting heeft in de staten van Zuid- stad zijn wapen (een gans) Holland, verhaalde, dat men in te danken had. Heel begrijpelijk, dit college soms 65 agendapunten zo redeneerden deze naamsuitleg-heeft te behandelen. Iedereen gers verder, want in oude tijden i voelt, dat op die manier het be recht- van de administratieve spraak door het college. De inleider was van mening, dat wijziging van het een en an der het provinciebestuur dat van een regeling waar zo'n grote behoefte aan is betrekking tot het voeren in alle tehuizen. De medewerkers en navolgers van ds Visscher en de verzorgden in de tehuizen van de Centrale, P. H. doen een beroep op u. Wees mild ais u de collecte-bus tegenwoordig grote betekenis tegen komt en mocht men u op hppft pn ant zirh in tnpnpmpnóp die manier met bereiken, t giro belangstelling verheugt - ten is: 182788 ten name van voornaam ding) veel langer Onze Staten de Ned. Centrale P. H. te Groes beek. tige belangen, maar evenzeer in die van de B.F.O., om spoedig te vernemen, dat daar een wer kelijke angst voor de Republiek bestaat. Verenigde Staten van Indone sië? Misschien twee, drie, vijf jaar. Maar dan komt de Repu bliek Indonesië met Djogja als enige hoofdstad. De negara's zullen verdwijnen, en daarmede de vrijheid voor minstens de helft van alle Indonesiërs. Vlaggen van nylon, Niet alleen de dames tonen belangstelling voor nylon. De Amerikaanse regering neemt momenteel proeven met vlaggen, die geheel van nylon zijn ver vaardigd. Katoenen of wollen vlaggen hebben een levensduur van gemiddeld niet langer dan 27 dagen. Bij de proeven is ge bleken, dat de nylon-vlaggen zeer duurzaam zijn en (ook een Werkmateriaal voor de piattelandsjeugd. Vanwege bovengenoemde Bond, die daarmee een verheugende ac tiviteit ontwikkelt zijn een paar boekjes verschenen, die de alge mene aandacht verdienen. Het zijn kleine boekjes, maar die toch voor onze Christelijke jonge boeren en tuinders en in 't algemeen voor onze jonge mensen van het platteland van veel bete kenis kunnen worden geacht. In de eerste plaats is er een werkje van J. W. Ooms, Kunst en Plattelandse ui tuur. Het is be VOLK IN BOEIEN. Tragisch in hoge mate zijn de berichten uit Tsjecho-Siowakije. Duizenden burgers zijn zonder vorm van proces uit hun hui zen gehaald en naar geuangenis- sen en kampen gesleept. Overvalwagens rijden af en aan en radeloze families zoeken tevergeefs naar de verblijfplaats van hun verwanten. Van de hooggeloofde rechten van de mensis niets overge bleven. Een volk in boeien! In vergelijking met landen ais doeld als een leidraad, ingedeeld1 Tsjecho-Siowakije genieten we in paragrafen, die elk op zich een hier nog grote voorrechten. basis geven voor een bespreking, j Maar laten we ons wat dit be- In een voorwoord, wordt door treft niet al te zeer vergissen, de besturen van de C.J.B.T.O. en Dezelfde gevaren dreigen ook de C.B.T.B. o.m. de opmerking ge-hier. maakt, dat bet ook tot de taak j Wanneer een volk zich los- van deze organisaties behoort, om naakt van God en Zijn dienst, mee te werken aan de culturele de mens autonoom wordt ver goede zou komen, zijn dan niet langer stemmen- machines, maar levende lichamen. Ter vergadering, die onder pre sidium stond van mr G. A. Die penhorst uit Zeist, werd nog breedvoerig over de provinciewet gediscussieerd. De V. S. hebben 23 mlllioen in validen, onder wie 750.000 die le dematen missen, aldus heeft dr Rusk, een Amerikaans deskundige ringsgebouwen in Washington en voor rehabilitatie van invaliden tede 1250 openbare gebouwen in Parijs verklaard. de rest van de V.S. te tooien. schoon blijven dan vlaggen van ander materiaal, De Amerikaanse regering heeft het niet geringe aantal van 10.000 tot 15.000 vlaggen per jaar nodig om de ca. 500 rege- XLIII. Vandaag 19 October 1949! zorgen, of voor een deel vergoe- En de gedachten van alle Aar- ding krijgen, maar, (och drukker, denburgers gaan uit naar 19 Oc tober 1944! En ik haal mijn dagboek uit die dagen weer eens te voorschijn: 19 October 1944: Laat ik deze dag met hoofdletters zetten: DE GROTE DAG DER BEVRIJ DING! En ik lees het verslag van die voor ons zo gedenkwaardige dag, die ons na zovele dagen van lijden de bevrijding bracht. En de be-deelde, ik ben pas woners van de andere dorpen van dienst terug, ons landje van Cadzand kunnen Vanavond was er een gemeen- zet het met hoofdletters) maar: DAT GEHEEL NEDERLAND DE LASTEN ZAL DRAGEN! Maar, zoals ik reeds schreef, ik ga daar nu niet nader op in. De Staten-Generaal zullen binnenkort de wet behandelen, laat behalve Lieftinck (alle respect) ook het hart spreken, of neen, het recht vaardigheidsgevoel. Zoals ik reeds hierboven mede- uit de kerk- lag de plaats te midden van moe-1 hoorlijk vervullen van de provin-hier voor 19 October een dag eer- schappelijke dienst van de Ned. -- v, II'OOBin A ri ri O ï-1 Cilllft T")P S t".I I ITS t rJ OO T" d P, SffltPTl- A F lofrtw tvlo Avi L1 tv, I TT - -3 AV. Ja rassen en kreken, waarin onder c'ale bestuurstaak door de staten-1 der of later invullen, maar hun de talrijke watervogels ook gan- leden in het nauw komt. Het1 aller gedachten zullen toch in zen rondzwommen. De Schenge in kwam de spreker nuttig voor, dat deze dagen teruggaan naar 1944. het Noorden, de Zwake meer in men in de wet het minimum aan- Toen na eindeloze dagen en nach- Zuidelijke richting, nu vruchtbaartal vergaderingen vastlegt en ver- ten in kelders en boerenschuren land, waar sommige polders nog der de provincies vrij laat om en -sloten, de bevrijding kwam. de naam ervan dragen; de Poel, naar behoefte te vergaderen. Gode zij dank, eindelijk, eindelijk! nog niet bijzonder hoog gelegen, I Nauw daarmede in verband En nu na 5 jaar. Het eerste in de richting van 's-Heer Abts- staat de vrijheid om commissies lustrum der herdenking! van bijstand in het leven te roe-Ik ben nu niet in stemming, nu pen. Tot nog toe hebben de sta-'we uit de kerkdienst thuis zijn, te 1 ming van dankbaarheid, dat we ten die vrijheid niet; wil het pro- gaan mopperen over het meer dan weer mogen leven in een vrij land, vlnclaal bestuur beter werken, langzame tempo, waarmede de re-dat God ons dat weer heeft ge- I dan zal het zeker over deze com- J gering ons geeft, waarop we me-geven. We werden weer bepaald j missies moeten beschikken, waar- nen recht te hebben, dat namelijk t"1" 1\-1 r,a„.a do hovo+_ Herv., de Doopsgezinden en de Gereformeerden. Een mooie ure. Ds Blom, Ds Nolthenius en Ds v. d. Meulen herdachten het verle den en richtten het oog naar de toekomst. Ik ga daar geen verslag van geven, alleen een impressie, een gevoelsindruk. En dan is de eerste, de stem- bij dan tevens dient te worden'].et gehele Nederlandse volk de toegestaan, dat de commlsstele-lasten draagt. Dat niet de oor den presentiegeld ontvangen. logsgetroffenen zelf maar moeten bij de bange dagen van de bezet ting, we zagen weer alles voor ons, zoals we dat 4 jaar lang heb ben beleefd, maar ook zagen we Naar het Amerikaans door BESSY KIVING naar het Zuiden met mevrouw Murray?" „Ja, ik ga mee om een lieve vriend op te zoeken die waar- Laat ons tot dat ogenblik met geduld biddende zijn." De ontroering en angst wa- 161) o— „Ik bid voortdurend voor hem. Mijn laatste ademtocht zal een gebed voor zijn redding zijn. Zijn eeuwig welzijn is bijna ren voorbij; de trekken van haar even kostbaar voor mij als wit gelaat hadden weer hun 't mijne. Maar mevrouw Mur- koele beslistheid aangenomen; ray, zijn vrouw kan ik niet zijn. en de ongelukkige moeder zag, Als hij er inderdaad naar streeft dat verder aanhouden eenvou afdwalen? Neen, neen, zelfs niet te zeggen, dat ie mee moet gaan uw smekingen, lieve mevrouw j om hem te bezoeken? Je behoeft Murray hoeveel ik van u houd! niet te aarzelen, wat Norman God, die alleen mij zien kan, zal betreft; want tenzij je hem zou. mij helpen mijn eenzaamheid te, wensen te ontmoeten, kun je er j schijnlijk stervende is. dragen. Hij alleen kan mij troos-zeker van zijn hem niet te zien. „O, Edna, wat zal er dan van ten en mij staande houden; en'Hij is te trots om zich aan mij worden?" op Zijn tijd zal hij Norman Ar-! iemand op te dringen, des te' thur redden en de vrede doenmeer nog, waar het jou betreft, wonen in zijn verwarde ziel. i Edna Earl." dig een bespotting zou zijn. Zij stond op en liep de kamer voor zijn vorig leven te boeten, dan zal hij ook zonder mijn in vloed gered kunnen worden, en als zijn berouw hem niet zou te rugbrengen, dan zou ook de lieide, die hij voor mij koestert, dat niet kunnen volbrengen. Ik ken mijn plicht in dezen mijn geweten laat mij geen ruimte tot twijfel over en van het besluit, dat ik bij het graf van Annie genomen heb, mag ik niet afwijken. Ik heb het u toever trouwd. hoe volkomen mijn lief de hem toebehoort, hoe vruch teloos mijn pogingen zijn, hem te vergeten. Ik heb u verteld, welk een bitter lijden mij deze dat scheiding kost, en dus zult u be- genheid en aanhankelijkheid grijpen, hoe nutteloos het is er voor mij koesterde, die mij hoop verder bij mij op aan te drin- gaven te zullen slagen. Jij hebt gen. O! als ik de klacht van mijn eigen eenzaam pijnlijk hart kon weerstaan, wat zou er dan kun nen zijn, dat mij van het vaste pad van plicht zou kunnen doen in zijn „Ik zal met u meegaan, me vrouw Murray en in de pastorie blijven tenminste voor die tijd." „Ik denk nauwelijks, dat me neer Hammond de lente haien zal en hij zal gelukkig zijn, jou bij zich te hebben." Mevrouw Murray sloeg haar i sjaal om en trok haar hand- enige malen op en neer. Einde- schoenen aan. lijk zei Edna: „Ik zal het hier druk met „Hoe lang blijft u in New- Estelle hebben, maar natuurlijk York?" kom je wel even naar het hotel „Twee dagen, Edna; ik ben om haar te bezoeken, en wij zul- hier gekomen tegen de zin van len overmorgen dan naar huis mijn zoon, om zijn voorspraak vertrekken." te zijn bij jou en je te smeken Zij keerde zich naar de deur, met mij naar huis te komen, maar Edna greep haar vast. Hij kende je beter, naar het „Mevrouw Murray, geef mij schijnt, dan ik, want hij heeft een kus voor u weggaat, en zeg mij dit resultaat voorspeld, en mij, dat u mij vergeeft, dat ik wenste mij dit verdriet te be- verplicht ben u zulk een ver sparen; maar ik bleef hardnek- driet te doen." kig vasthouden aan het geloof, Maar het trotse gelaat nam jij gevoelens van toegene- geen tederder uitdrukking aan; de moeder schudde haar hoofd, maakte zich van haar los, en verliet de kamer, mij de ogen geopend. Een uur daarna kwam Felix Meneer Hammond wacht je. de kamer binnen, en ging naar vol verlangen, en het zal een' de sofa waar zijn gouvernante diepe teleurstelling voor de lag te rusten en zei op haastige oude man zijn, als ik zonder joutoon: terugkeer. Is het nog nodig je „Is het waar, Edna? Ga ja „Ik zal maar enkele weken wegblijven „Ik heb een afschuwelijke angst, dat, als je een keer weg gaat, je niet meer zult komen! Verlaat mij niet! Niemand heeft je half zo nodig als ik. Eens heb je me gezegd, dat je me nooit verlaten zou. Denk aan je be lofte!" „Mijn lieve, kleine jongen, ik ga je niet verlaten; ik zal alleen maar een betrekkelijk kort poosje van je gescheiden zijn; en het is mijn plicht mijn zieke vriend op te gaan zoeken. Kijk niet zo bedroefd heus, ik zal bij je terugkomen." „Dat denk je nu; maar je oude vrienden zullen je overre den te blijven, en je zult mij vergeten, en en Hij keerde zich om en verborg zijn gezichtje achter de rug van de stoel. Het was tevergeefs dat zij poogde door beloften en liefko zingen, hem met haar tijdelijke afwezigheid te verzoenen. Hij wilde niet getroost worden; en zijn betraand, treurig en bleek gezichtje, zoals zij het de avond bij het afscheid zag, vervolgde haar voortdurend op haar reis naar het Zuiden. (Wordt vervolgd.) weer de dag der vrijheid komen. En aan het slot bepaalde Ds v. d. Meulen ons bij de ernstige vraag: Waarom zijn wij gespaard geble ven, wat ia onze taak nog in de toekomst En dan word je even stil. Dan vallen even weg schadevergoeding en alles. Waarom zijn wij gespaard ge bleven en wat is onze taak voor de toekomst? Dat is de tweede indruk. Onze taak, ais christenen, voor de toe komst. Och, we zijn toch eigenlijk zulke onnozele schapen. We hebben nog niets geleerd. Het is net als vóór Mei 1940. Ik heb het in persoonlijk ge sprek wel eens vergeleken met 't volgende: Daar buiten, vóór de deur staat een inbreker met geladen revol ver, En binnenshuis weten we heel goed, dat die inbreker daar staat, hij rammelt aan de deur of aan het raam. Maar, wij, bin nenshuis, maken er ruzie over, of de Bijbel in de voor- of in de ach terkamer dient te liggen en intus sen gaat de inbreker rustig zijn gang, komt binnen en gooit onze Bijbel in een hoek. Smaakt u de vergelijking niet, geef er dan maar een andere voor in de plaats, maar het zal per slot van rekening op hetzelfde neerkomen. Ik wil eindigen met de oproep: Niet: Proletariërs van alle lan den verenigt u, maar met de op roep: Christenen van alle schakering, behoudt, wat u hebt, maar vere nigt u! Wilt ge een lange, principiële uiteenzetting, ik wil ze geven, maar liever geef ik een beeld: Toen we uit de kerkdienst kwa men, onder de indruk van het gehoorde, passeerden we de Socië teit en daar werd, TER ERE VAN DE BEVRIJDING GEDANST. Nederland danst op de graven van hen, die vielen. Aan u het slotwoord. verheffing van het platteland en zijn bevolking .Vandaar het ver schijnen van deze leidraad, waar door een deur die helaas voor velen gesloten was geweest verder wordt open gezet. De eerste paragrafen zijn ge wijd aan de betekenis van cultuur en kunst speciaal met betrekking tot het platteland, waarna een behandeling volgt van de diverse kunst-stijlen en de boerderij- bouw. De laatste paragraaf handelt over „Onze rijkdom en onze taak" Enkele zinnen schrijven wij hier over: In deze tijd, nu op alle terrei nen ernstige afval en hopeloze ver vlakking aan het licht treden, zal het platteland een tegenwicht moeten zijn. Defaitisten zeggen misschien: Maar dat is onmo gelijk! Neen, dat is niet onmogelijk! Wij zouden er van versteld staan, als we zouden zien, welke krach ten de plattelandsbevolking nog zou kunnen opbrengen. Maar de basis van ons leven en handelen zal moeten zijn: ons geloof! Als bij kunstenaars Jezus Christus en het Christendom het klaard, niet gebonden aan god delijke wetten, dan komen on herroepelijk de volksvrijheden in gevaar. Dan is alles mogelijk. Oók in ons land. Want welke waarborg is er, dat partijen die met goede bedoelingen in Indië de weg banen voor het communisme, hier, als de revolutie aan de deur komt kloppen, stand zullen houden? Dat is het gevaarlijke van deze tijd. Maar hier ligt ook de waar schuwing voor alle Christusbe- lijders, om zich principieel te wapenen, en niet door hun slap heid mee te helpen het gevaar te vergroten. De onrust in Oost- en Midden-Java. Veroorzaakt door „de zwarte kat-brigade"? Van doorgaans goed ingelich te militaire zijde vernam Reu ter, dat een guerillabende, die zichzelf „de zwarte kat-brigade" centrum van hun geestelijk leven noemt en onder leiding staat van is, zullen ze christelijke kunst1 een communist, die bekend staat voortbrengen. I onder de naam Abidin Effendi, Als de plattelandsjongeren het voornaamste oorzaak is van geloof in de Gekruisigde bezitten de huidige wanordelijke situatie als een levend goed, zullen zij in Qost- en Midden-Java. Vol- üaadwerkelijk meebouwen aan n gens bedoelde zegslieden zou de God-gewijde cultuur en aan een sterkte van deze bende 2000 God-gewijde kunst". j manj mogelijk meer, bedragen. Wij bevelen de lezing van ditee t.N.I. zou deze zwarte katten boekje, dat a f l.- bij het secre- njej. drastisch willen aanpakken tariaat te Siddeburen verkrijg baar is, van harte aan. Ditzelfde geldt ook van Enige Schetsen, uitgegeven door de C.J. B.T.O. Een uiterst practised werkje waarin na een schets over „Het natuurjaar in de Bijbel", een elf tal punten van practische aard worden behandeld. Blijkens de aankondiging is dit reeds de derde bundel van deze aard. Een goed teken. Hier wordt uitstekend werk materiaal aangeboden. Laat er door onze jongeren een goed ge bruik van worden gemaakt! om redenen van interne politie ke aard. Volgens welingelichte Nederlandse zijde is deze bri gade een geheim genootschap, onder communistische leiding en is haar doel, chaos te verwek ken. In Indonesische politieke kringen was men niet geneigd commentaar te geven. tlngez. mededeling, advert.) Tanden blank en rein; adem fris als morgendauw. Over dit onderwerp heeft dr D. geschiedenis vaix,het Pausdom na- Jacobs een verhandeling geschre- gaat, kunnen we hem daarbij niet ven, die door de Willem de Zwij- op de voet volgen, maar dan blijkt ger-Stichting te 's-Gravenhage hoe pas in de loop der geschiede- is uitgegeven. nis Rome's bisschop een bijzon- Dr Jacobs toont hier aan, dat dere en zelfstandige plaats heeft het onjuist is, het primaat van de gekregen en dat het zeer lang ge- paus op de Heilige Schrift te duurd heeft, eer erkend werd dat tunderen. Hij wijst er op, dat Pe- de bisschop van Rome hoger ge- trus, die dan de eerste paus zou zag zou hebben, dan anderen en zijn geweest, nergens van een op-dat zijn uitspraak een beslissende (Ingez. mededeling, advert.) koorts en pijnen, drijft U uit door de kracht der genezing van SANAPIRIN Buisje 25 tabl. 40 ct; 50 tabl. 75 ct. Een jonge Haarlemse huisva der, die na zijn krijgsgevangen schap in Duitsland voor de noodzakelijkheid stond een nieuwe bestaansmogelijkheid voor zijn gezin te creëren, heeft enige tijd geleden plastic schoen zolen uitgevonden. Thans is hij er toe overgegaan zijn uitvin ding op de markt te brengen. De stof bevindt zich in stroperige vorm in een blikje. Wanneer men de stroop uitsmeert op de leren zool en daarna laat dro gen, wordt de stof buigzaam en veerkrachtig als rubber. Voordat de plastic-zool dezer dagen op de markt kwam, had de uitvinder reeds aanvragen om inlichtingen en monsters uit practisch alle Europese landen ontvangen. De Haarlemmer, die zijn product „toverzolen" noemt," is van plan voorlopig zelf zijn onderneming in handen te hou den. volger weet, Als Petrus sterven gaat, dan voelt hij het als zijn plicht om de gelovigen nog eens te schrijven, opdat zij ook na zijn heengaan telkens weer aan deze dingen, voor hun geloof zo nodig, mogen denken. Het was hier geheel op zijn plaats geweest om hen te vermanen zich aan zijn opvolger te houden en zich door hem te la ten leiden. Doch geen woord daar van. Petrus wist toen blijkbaar nog niet, wat de R.K. Kerk later zo goed wist. Petrus wist de kerk des Hee- ren .toevertrouwd aan Christus, den Opperherder. Hij wist dat de H. Geest die in haar midden woonde, haar eeuw in eeuw uit kon leiden in de grazige weiden Zijns woords. Petrus en de andere apos telen lieten na hun verscheiden 't Woord Gods, de H. Schrift na en dat was hun genoeg. Daarop moet de gemeente acht geven. Dr Jacobs wijst er verder op, dat er gedurende de eerste eeuwen van het Christendom van het Pausdom, van een stedehou der van Christus, geen sprake is. De door Rome hiertegen aan gevoerde argumenten worden door hem gewogen en te licht be vonden. Petrus zelf was apostel en geen bisschop, ook niet in de zin van opziener. Petrus behoorde tot de apostelen en niet tot de ouderlin gen wier ambt een geheel ander karakter had. De bisschoppen van zou zijn. In de synode van Antiochië (314) werd zelfs heftig geprotes teerd tegen het optreden van de bisschop van Rome. En wel werd door de synode van Konstantinopel (381) aan da bisschop van Rome de eerste rang toegekend, boven andere bis schoppen, maar dat hij de plaats van Petrus zou innemen en da stedehouder van Christus zou zijn bleef buiten beschouwing, een voudig omdat daaraan zelfs niet gedacht werd. Eerst in 348 begon de reeks van decreten waarin Rome's bis schoppen hun aanspraken doen gelden op de heerschappij over a '.ere kerken en begonnen zij hun collega's te beschouwen en te behandelen ais hun onderge schikten. In het begin der vijfde eeuw, begon het Pausdom zich af te le- kc .en en werden met name door Leo I pogingen gedaan, om het Pausdom een Schriftuurlijke ba sis te geven. Aan Petrus, zo leer de hij, is door de Heiland de vol macht van binden en ontbinden gegeven, en van hem hebben de andere apostelen hun volmacht ontvangen. Hij staat tussen hen en de Heiland en is meer dar. zij. Van Petrus als het hoofd stromen de gaven door het gehele lichaam. Wie zich van Petrus, d.i. de stoel van Rome afscheidt, verliest de genadegaven en vaart ter helle. Sindsdien is er over dit vraag- Rome, die als opvolgers van Pe- stuk een voortdurende strijd ge- trus worden aangeduid hadden tQt einde]ijk in 1870 een plaa sel.jke taak en konden Laus do0r Rome als allerheerser met tegelijk het am t p is erkend en de on Bijbelse leer Er1sVdann<;ok nergens 'n woord >fet pausdom officieel is aan- van Petrus te vinden, waarin hij I een ouderling of bisschop met zijn volmacht over de ganse kerk be kleed heeft. Van officiële Roomse zijde wordt trouwens toegegeven, dat er geen enkel bewijs is voor de stelling, dat Petrus ook bisschop van Ro me is geweest. Men komt niet verder dan het uiten van onder stellingen. Het episcopaat van Petrus hangt in de lucht. Voorts betoogt de schrijver, dat er bij de oude kerkvaders ner gens wordt gezinspeeld op het monarchistisch episcopaat. Zij kennen alleen een bestuur door een college van personen, die af wisselend als episcopen (opzie ners) en presbyters (ouderlingen) worden aangeduid. Als dr Jacobs dan verder de Eigen dorp voor ouden van dagen. Aan de rand van Dordrecht is een dorp voor ouden van dagen geprojecteerd. Het zal bestaan uit kleine woningen van één verdieping en verrijzen in een fraai plantsoen. Midden in het complex komt een „flat-toren" van tien verdiepingen. Zeshon derd alleenstaande oudjes, dia niet meer voor zich zelf kunnen zorgen, zullen daar hun thuis krijgen. In de flattoren komen ook logeerkamers en restaura tiezalen. Een soortgelijk dorp is in Nederland nog niet gebouwd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 4