Demping van de oude haven van groot belang voor toekomst van Goes. Teoenover verlies aan schoonheid staan vele voordelen. Om de taekambt it-cui Goes krijg! volgend jaar een nieuwe jachthaven. Rijksweg door Goes behoeft dringend herstel. Zaterdag 22 Uctober 1949 PROTESTANTS CHRISTELIJK DAGBLAD Pagina 3 GELEIDE ONTWIKKELING VAN DE GANZESTAD Het Goese Kadeprobleem is weer aan de orde gesteld. Honderdveertig bewoners van de Kade en omgeving heb ben een adres gericht tot de gemeenteraad, waarin wordt verzocht het noordelijk stadsdeel meer leven in te blazen door de Kade te dempen en als parkeerplaats te gebruiken. Bewoners van de Beestenmarkt en de Nieuwstraat hebben hun instemming betuigd met dit adres. Het leek ons van belang hieraan eens op tamelijk uitgebrei de wijze aandacht te schenken. De lezer moet er echter reke ning mee houden, dat wjj leken zijn op het gebied van de stads uitbreiding en ons eigenlijk slechts aan het fantaseren hebben gezet over hetgeen zou kunnen geschieden. Het is maar een fantasie, doch een, die gegrond is op de werkelijkheid en reke ning houdt met de wensen van vele Goesenaren. de stad te maken tot een toon aangevend centrum. Er zijn meer dingen die in het oog gehouden moeten wor den, wanneer men spreekt over het al of niet dempen van de oude haven van Goes. Het is niet onmogelijk, dat binnen af zienbare tijd de kademuren onderhoud zullen vragen en dat zou wel eens zeer hoge kosten met zich kunnen brengen. Bo vendien zijn de kaden voor het tegenwoordige verkeer veel te smal en is het vooral 's winters en in het donker erg gevaarlijk, terwijl demping ook uit hygië nisch oogpunt aan te bevelen is. De verkeerssituatie. Wat zou men met zo'n ge- Busdienst door de hele stad. Want er zijn vele bewoners, die er niets voor voelen, dat de Kade gedempt wordt, omdat hiermee een mooi hoekje van de stad verloren gaat. Maar toch zouden wij willen opmer ken, dat dit verlies een oplos sing betekent van vele en grote problemen. Het komt ons voor, dat demping van de Kade voor de ontwikkeling van Goes van het grootste belang is. Wij geloven n.l., dat de ont wikkeling van Goes plaats zal vinden in die mate en in dat tempo zoals deze aangegeven worden door de gemeente zelf. Dit schetsje van onze teke- naar geeft een idee van de oude haven van Goes in ge dempte toestand. In het midden een wacht huisje. Met andere woorden: alles wat gedaan wordt ter verbetering van de stad zal de ontwikkeling der gemeente bevorderen. Nü is het zo, dat een groot deel van de stad uitgestorven is of in elk geval hard op weg is om uit te sterven. En wanneer de Kade veranderd zou worden in een parkeerterrein, bussta tion en bodestation, zal dit noordelijke gedeelte van Goes tot nieuwe bloei kunnen komen en zal de gemeente a.h.w. in zijn geheel „geëxploiteerd" kunnen worden. De redenering van hen, die zeggen, dat er op deze wijze met het stedenschoon geknoeid wordt, j kunnen wij begrijpen en wij geven toe, dat er inderdaad een i mooi plekje verdwijnt. Doch laten wij niet vergeten, dat hier een algemeen belang aan de i orde is. Geen lelijke plek. En bovendien is het in geen geval zo, dat Goes in het bezit komt van een lelijke plek. Bij- gaand plaatje, dat de Kade in gedempte toestand voorstelt, be wijst dat wel. Er is wel eens gezegd: demp de Westvest ten behoeve van j het parkeerterrein. Wanneer men hier echter ooit toe zou overgaan, zou de ongemeen fraaie entrée van Goes in één slag vernield zijn en dat is vol- j gens ons iets wat nu niét in t het belang van de stad is. Dem-1 ping van de Kade biedt onge twijfeld goede perspectieven. Want niet alleen zou men ein delijk in het bezit zijn van een vurig begeerde ruime parkeer plaats, maar tevens zou het ver geten noordelijke stadsdeel in oude luister hersteld kunnen worden, iets wat niet alleen in het belang is van de bewoners van dit deel, maar wat heel Goes ten goede zal komen, als het de gemeente tenminste ernst is om dempte Kade al niet kunnen doen. Niet alleen zouden er auto's geparkeerd kunnen wor den en zouden op Dinsdag en op Vrijdag de bodewagens er een plaats kunnen vinden, maar bovendien zullen hier de bus haltes kunnen komen van de busdiensten op Middelburg en de plaatsen in Zuid-Beveland. Van belang is dan natuurlijk vooral, dat de parkeerplaats vlot toegankelijk is. Zijn wij echter goed ingelicht, dan heeft Ge meentewerken reeds plannen ontworpen, die zeer goed in het kader van een parkeerplaats op de Kade passen. Zo zou de ont worpen weg van de Middel burgsestraat achter de grasdro gerij van Timmerman langs naar de Zaagmolenstraat prach tig gebruikt kunnen worden voor het verkeer van en naar Middelburg, dat dan verder gaat door de Zaagmolenstraat en over de J. A. v. d. Goeskade en bij de brug toegang krijgt tot het parkeerterrein. Het verkeer van en naar het Oosten van Zuid-Beveland zou naar het par keerterrein kunnen komen van af de Patijnweg door de ge deeltelijk ontworpen en gereed zijnde Koninginneweg en de Heernisseweg naar de Oostsin gel, die op de hoek zonder veel moeite iets verbreed kan wor den. Eventueel zou men ook kunnen overgaan tot éénrich- tingverkeer. Wij zijn geen ver- keersdeskundigen en het is best mogelijk, dat deze vaklieden heel wat aan te merken hebben op onze voorstelling van zaken, maar het gaat slechts om de mogelijkheden, die er zijn, aan te wijzen. Wanneer het Kade plan verwezenlijkt zou worden en men vindt andere, betere oplossingen, ook dan heeft dit artikel aan zijn doel beant woord: slechts een attentie te zijn. Buslijn in stad. Stel nu eens dat de bus naar Middelburg langs de bovenge schetste route naar het parkeer terrein komt en vandaar langs de Oostsingel of als deze on geschikt is door het nieuwe stadsdeel, naar het station rijdt, wat krijgt men dan een prach tige buslijn door heel de stad. Dan zou tevens voldaan kunnen worden aan de vurige verlan gens van de bewoners van het Oostelijk stadsdeel, die nu een hele tippel moeten maken om de bus te bereiken. Wanneer de bus MiddelburgGoes zou stoppen in de (nog op papier staande) straat tussen de Zaagmolen en de Middelburgsestraat, vervol gens op het nieuwe parkeerter rein, daarna nog eens op de Oostsingel of in het nieuwe stadsdeel om dan naar het sta tion te gaan, dan zou aan de wensen van de bewoners van practisch alle delen der stad te gemoet gekomen worden. 10 jaar geleden. De geschiedenis van meer dan 10 jaar geleden herhaalt zich thans. Ook toen hadden de bewoners van de Kade en omgeving on der leiding van de heren de Kruyter en v. d. Velde een request gezonden naar het ge meentebestuur, waarin demping van de Kade verzocht werd. Overigens waren er toen nog twee adressen in omloop; een waarin het openhouden van de Kade bepleit werd en een waar in op het bouwen van een brug werd aangedrongen. De meeste stemmen waren echter voor dempipg. Eén kadebewoner was er die zijn naam op alle drie adressen zette! De kansen voor demping la gen toen veel gunstiger dan thans, want ruw geschat zou demping de gemeente niet meer kosten dan de aanleg van het wegdek. Het benodigde zand kon men toen volop krijgen uit de nieuwe haven welke men be zig was te graven. De beslissing was aan de gemeenteraad en de meerderheid van de leden alsook burgemeester Dussel- dorp, die uit schoonheidsover wegingen niets van het plan moest hebben was er voor, dat er een brug gebouwd zou worden, hetgeen dan ook ge schied is. Ons inziens staat de raad nu weer voor de taak het kadeplan onder de ogen te zien. En de vraag is weer: wat zal de raad doen? Ongetwijfeld zal het plan veel geld kosten en zal men er ook niet direct uitvoering aan kunnen geven. Dat is ook niet het ergste. Wanneer er maar aan gewerkt wordt, zodat de bewo ners van dit stadsdeel niet het gevoel krijgen dat er met hen geen rekening wordt gehouden. weg voor het „langzame-ver- keer". En onszelf „zagen" we ook, wandelend naast onze gade, die geen oog van de fraaie eta lages kon afhouden en wier win kelmiddag heel wat langer ge worden is sinds door de demping van de Kade dit stadsdeel nieuw leven werd ingeblazen. En wij liepen maar te mijmeren over de grote vooruitgang in de Gan- zestad. Nee, u hoeft werkelijk niet naar de Kade te gaan om te zien of zij al gedempt is. Dit is een kunststukje van onze fotograaf. Hij heeft het zonder wachthuisje gedaan en er alleen een booglamp geplaatst. Wat denkt u, zou de Kade werkelijk zoveel aan schoon heid verliezen? Redactie, tekenaar en foto graaf hebben samengewerkt om de lezer iets te laten zien van hetgeen er op een bepaald ge bied in Goes gebeurt. Als we ons realiseren hoe de oude Ganzen- stad de laatste jaren gegroeid is, kan het nuttig zijn ook een De watersport in Zeeland mag zich in een toenemende mate idee te geven van enkele pro-1 yan belangstelling verheugen. Steeds meer jachtjes gaan de blemen waarvoor het gemeente- brede Zeeuwse stromen op en in de nu toch wel voorbije zomer bestuur van Goes zich gesteld is er haast geen dag geweest of men zag de blanke zeilen van Dank zij activiteit van watersportvereniging. ziet. Het zijn er slechts enkele, want de voortdurende groei van de stad, die nu reeds 13.000 in woners telt, brengt vooral in deze tijd van tekorten vele en boten uit alle delen van het land en van vele scheepjes uit het buitenland, over het water scheren. Ook in Goes is de belangstel ling voor de mooie watersport _v_ sterk toegenomen. Was er vroe- grote moeilijkheden mee. Moei-1 ger slechts een enkele die zich 1 lijkheden, die overwonnen moe ten worden om Goes de centrale plaats op de Bevelanden te laten j behouden en het te maken tot een aantrekkelijke winkelstad. in het bezit van een boot mocht verheugen, sinds verleden jaar is er een watersportvereniging „De Werf", die niet minder dan een dertigtal leden telt. En van- woon- en zelfsprekend is het aantal jach ten naar evenredigheid toege- Demping van de Kade zou een nomen en is het thans zover dat oplossing betekenen van ver- het „zwaaihaventje" ze niet scheidene moeilijkheden, die nu meer kan bergen. Naarmate er niet overwonnen kunnen wor den. Het zal veel geld kosten om meer scheepjes kwamen, werd de kwestie van het bergen moei lijker. Daarom besloot de water sportvereniging om het oude het Kadeplan, zoals wij het heb- J ((zwaaihaventje" te vergroten en ben gedacht en op deze pagina er een goeti geoutilleerde jacht- hebben uiteengezet, te verwe- haven van te maken. De direc- zenlijken. Maar wij menen, dat teur van het Zeeuws Technisch het gemeentebestuur van Goes Instituut, de heer W. H. J. v. d. wel meer voor hete vuren ge-' ,00'c 'svan 'ff staan heeft en daarom hebbent en deskundig is op het 7. j gebied van waterwerken, stelde wij goede hoop, dat dit het zich beschikbaar om de plannen Kadeprobleem aandurft. Mits, voor uitbreiding te ontwerpen men er voor gewonnen kan wor- en om de leiding op zich te ne- den. En hieraan trachten wij men bij de uitvoering van het mee te werken. werk. Hoe het zou kunnen. Tenslotte iets over „hoe het zou kunnen worden". Bijgaande tekeningen geven een idee van hetgeen wij ons hadden voorge steld in onze stoute fantasieën. Het is slechts een idee, maar vindt U het ruime plein met het wachthuisje voor de buspassa giers en de booglamp lelijk? En zoudt U denken, dat er zoveel schoons verloren gaat, dat het niet opweegt tegen het ruime plein met zijn vele voordelen? In onze gedachten zagen wij op het plein een passend wachtlo kaal staan; zagen wij de bode wagens staan op hun eigen plek je, de bussen en personenauto's op hun terrein en zagen wij ach ter de kade-omzomende bomen, de geveltjes van de huizen. De buspassagiers stapten uit het aardige wachtlokaal in de voor rijdende bus en rond de ver- keerszuil bij de „brug" zwaaiden de auto's weg in de richting Middelburg en Kloetinge. Op een fatsoenlijk trottoir liepen de mensen te winkelen en op de voormalige Kleine Kade reden fietsers en handwagens op de Hier een tekening van de situatie zoals wij ons die heb ben voorgesteld. Een bomenrij aan de kant, het wacht lokaal voor de bussen in het midden met daaronder een standplaats voor autobussen. Rechts onder is de stand plaats voor vrachtauto'sde pijlen geven de rijrichting aan. Onhoudbare toestand op de hoofdweg door Zeeland^ Hier een foto van de Kade zoals deze er nu uitziet. „Langzaam rijden! Gevaarlijk wegdek." Dat is de waarschu wing, die de buschauffeur, de zakenman, de tourist en de wiel rijder krijgen als ze Goes bin nenrijden, zowel uit de richting Vlissingen als uit de richting Bergen op Zoom. Afgezien van het feit, dat deze waarschuwingsborden zeer op hun plaats zijn, biedt Goes de blijvende zowel als de doorgaan de reiziger wel een bijzonder fraai entrée. Het' komt, goed be schouwd, hier op neer, dat de reiziger bij het binnenkomen van de gemeente te horen krijgt: wees gewaarschuwd, hier in Goes is uw leven in gevaar! En laat nu niemand zeggen, dat dit overdreven is, want het is le vensgevaarlijk op dit gedeelte van de hoofdweg door Zeeland. Wanneer in de Wilhelminastraat een paar auto's elkaar passeren komt de wielrijder, die niet op het fietspad kan rijden, om dat daar auto's geparkeerd staan, in 't gedrang en hoe dikwijls gebeurt het niet, dat men de fietsers ziet afstappen, omdat ze hun leven liever niet willen wa gen in deze verkeersmallemolen. Het wegdek van straat en „fiets pad" vertoont een treffende ge lijkenis met het watervlak van de Schelde bij storm. En wan neer een wielrijder, die hier 's avonds rijdt, niet héél stevig op NU AAN DE ACHTER DEUR. Minister Spitzen van Verkeer en Waterstaat, heeft gezegd, dat hij de uitgaven tot de allernood zakelijkste moet beperken. Maar wanneer herstel van de Rijksweg door Goes niet noodzakelijk is, zal wel geen mens behalve minister Spitzen dan weten wat wél noodzakelijk is. B. en W. van Goes hebben getracht de kosten van herstel van de weg op de begroting voor 1949 te krijgen, maar dit mocht niet ge lukken. Zij hebben toen gepro beerd een voorschot op de be groting voor 1950 te krijgen, maar ook deze poging was tot mislukken gedoemd. En tenslot te bleek, dat zelfs op de begro ting voor 1950 geen enkel be drag uitgetrokken was voor het zo dringend noodzakelijke her stel van de weg. B. en W. heb ben getracht de minister te be wegen tot een gunstiger be schikking, maar zijne excellen tie was niet te vermurwen. En daar zit Zeeland dan weer. Met een verschrikkelijke weg, zoals ER MOET NOG HEEL WAT GEBEUREN. Voor aan het eigenlijke werk kan worden begonnen moet er echter nog heel wat gebeuren. De situatie rond het haventje is nogal ingewikkeld, want de om liggende gronden zijn van ver schillende eigenaren, terwijl het water van de gemeente Goes is. Bereids werd dan ook in overleg getreden met de eigenaren en pachters van de grond. Aanvan kelijk waren er wat moeilijkhe den, maar thans is het toch zo ver, dat, als er geen kink in de kabel komt, men in het ko mende voorjaar aan het karwei kan beginnen. Het haventje, dat nu haast op een punt uitloopt, zal van ach teren 30 meter breed worden. Men wil het met een dragline uitbaggeren, zodat in totaal on geveer 2000 kub. meter grond verzet worden. Rondom zal een goede beschoeiing aangebracht worden, terwijl .aan de zijde waar de schepen gemeerd lig gen en aan de achterkant een grind- of tegelpad gelegd zal worden. In verband met het af scheiden van de in het bezit van verschillende eigenaren zijnde gronden, zal de toegang komen tussen de toegangsweg naar de Shell en het bestaande pad naar het haventje. Een moeilijke kwestie is, waar men de vrijge komen grond moet laten. Men kon dit laten vervoeren tegen grote kosten natuurlijk, maar een betere oplossing vond men toen men het plan opvatte de kade en omgeving van de jachthaven er mee op te hogen. Wat nog beter zou zijn, is dat de ge meente een steentje zou bijdra gen in de kosten en op haar rekening de grond zou laten vervoeren, bijv. naar de kade, wanneer deze gedempt zou wor den. Er is voor de demping van de kade wel veel meer grond nodig, maar deze 2000 kub. M. zal de gemeente niet veel kosten. ZUINIG. Overigens valt het toch te be treuren, dat de gemeente niet meer daadwerkelijk medehelpt aan de uitbreiding van de jacht haven. Dit is toch ook in haar eigen belang, want thans mogen schepen langer dan 20 meter niet keren in de zwaaihaven, wat een groot ongemak voor de schippers is! Trouwens wanneer men ziet wat er op het gebied van de veldsport gedaan wordt door de gemeente, dan komt de watersport er maar erg zui nig af. Maar goed, misschien vindt de gemeente straks nog een op lossing om de lasten, die de leden van de watersportvereni ging vrijwillig op zich genomen hebben, te verlichten. De bedoe ling is n.l. dat het ongeveer 6000.kostende werk aan de jachthaven door de leden geza menlijk opgebracht wordt; afge zien nog van de vele arbeid, die ze reeds hebben verricht en nog zullen verrichten. Op de tekening kunt U zien hoe de nieuwe jachthaven van Goes er uit zal komen te zien. De oorspronkelijke grootte is circa 900 kub. m., maar wan neer de uitbreiding een feit is zal de grootte ongeveer 1700 kub. m. bedragen. Er zullen zeven steigers in de haven aan gebracht worden, waartussen de schepen komen te liggen. Daar de haven van achteren het breedst is zullen de grotere boten achterin ligplaats hebben, omdat ze vóór in de haven geen ruimte hebben om tussen de steigers te varen. VOORBEELD. Wanneer het werk klaar is komt er voor de watersportver eniging een nieuwe moeilijkheid. Dan is het namelijk noodzake lijk, dat er iemand komt om toezicht te houden op de jach ten, die een grote waarde ver tegenwoordigen. Dit zal de ver eniging zelf niet kunnen beta len, maar mogelijk dat de op lossing gevonden kan worden door iemand aan te stellen die tevens tegen betaling de sche pen onderhoudt en de noodzake lijke karweitjes opknapt, voor zover de eigenaars dat zelf niet kunnen of willen doen. De op merking is wel eens gemaakt, dat de „schippers" hun boot niet hebben om er mee te varen, doch om er aan te werken! Dat hier veel waars in zit kunt U gewaar worden, wanneer U bijv. 's Zaterdagsmiddags eens een kijkje gaat nemen bij de jacht haven. Maar hoe het ook zij, wanneer voorjaar 1950 begonnen wordt aan de uitvoering van het werk, dat ongeveer zes weken in beslag zal nemen, geeft de nauwelijks een jaar bestaande Goese Watersportvereniging een bewijs van activiteit die de stad Goes ten goede komt en waar aan heel velen een voorbeeld kunnen nemen! Deze tekening van de heer van der Hooft laat duide lijk zien welk een mooi jachthaventje Goes volgend voorjaar zal krijgen. Zo kan men in Goes tenminste ook eens gasten ontvangen, die per schip komen. GOES. Vergadering „De Jonge Kerk". Donderdagavond vergaderde „De Jonge Kerk" in de „Prins er in heel Holland geen te vin-|^ Óranje" Deze vergadeNng 1 Vu 1 hoofVegen|stond bjjJ ontstentenis Kvan vVm V 0I>7 I voorzitter onder leiding van wikau,Sai vtnSaueiuc hoofdweg door Zeeland, waar de Zeeuw, die, na een kort ope- het Nijtengo-comité. Men besloot mugswoord, het woord gaf aan de het kleine voordelige saldo de vraag: „Wat moet de Kerk zijn?" Deze vraag werd in de verschillende groepen in een le vendige discussie besproken en beantwoord. Nijtengo VII ha<l klein batig saldo Een dezer dagen vergaderde risten gebruik van moeten ma- ken. is een weg vol kuilen, ge- eerS(. 0p da(. pe Jonge Kerk" sa vaarlijke randen en losliggende I men moe{ komen om te getuigen j en niet om maar het een of an- heer d'Olivat. Deze merkte aller- van Nijtengo VII in het reserve stenen. Burgemeester en Wethoudersdere onderwerp te beluisteren. zijn fiets zit, zorgt één van de van Goes weten dit alles maar Chiistus zei: vele kuilen of een losliggende kei wel, dat fiets en berijder ge scheiden worden, vrijwillig of onvrijwillig. Onlangs deden wij op een avond zonder het te weten een poging zo'n kei doormidden te rijden, 't Gelukte vanzelfsprekend niet, maar wel schoot het stuur uit onze han den en bijna had de juist pas serende automobilist, zonder er iets aan te kunnen doen, ons tot zyn slachtoffer gemaakt. al te goed en daarom zullen ze blijven aandringen bij de minis ter, om de nodige gelden te krij gen voor verbetering. Weliswaar heeft de minister hen de voor deur uitgezet, maar ze morrelen al aan de achterdeur om te zien of ze langs deze weg iets kun nen bereiken. Laten we hopen, dat hun pogingen succes zullen hebben en spoedig aan het her stel van de belangrijkste weg in Zeeland kan worden begonnen! Gij zult Mijne ge tuigen zijn". „De Jonge Kerk" moet allereerst voldoen aan haar opdracht het Apostolaat te be trachten, dus het Evangelie uit te dragen. „De Jonge Kerk" moet de boodschap overal heen uitdra fonds te storten. Het ligt in de bedoeling om niet in 1950, maar in 1951 Nijtengo VIII te organi seren. Verkiezing Prov. Staten. De afd. Goes van de P. v. d. A. heeft voor de komende verkie zing van de Prov. Staten als candidaten aangewezen: Mr II. gen. Men moet dan echter ook j B-, Bouwman, jGoes; J. S. Vis- weten wat men te zeggen heeft. Daarvoor zijn „De Jonge Kers avonden nodig om te bespreken welke moeilijkheden men heeft gehad bij de vervulling van de op dracht. Spreker stelde tenslotte scher, Goes; P. C. Kerkhove, Goes; C. v. Ginkel, Goes; A. Weststrate, Kruiningen; H. de Vriend, Baarland; O. Tissing, 's-Gravenpolder en D. Schipper, Kloetinge.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 3