De Kaffer kan de overgang naar de be schaving node verdragen. De Amerikaan, oppervlakkig doch gastvrij. In de kustplaatsen leiden excessen vaak tot moord en doodslag. De „Meteor"-jager, een tuinsproeier of een stofzuiger? EDNA EARL Het vervoer tijdens de eeuwfeesten te Zierikzee. Een opvarende van de „Tjerk Hiddes" vertelt. De melk wordt er zuur van, klagen de boeren. Ze zijn vfiorhü, voor dat ze er aan komen. PL0U¥3ER heeft DE schoenen. R.T.M. trof extra maatregelen SX Storm in een glas water. Maandag 1 Augustus 1949 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 2 NOGMAALS HET RASSENVRAAGSTUK. Het is duidelijk, dat, als in een land, waar een blanke minderheid woont, vermenging met het zwarte ras vrij wordt toegestaan, het blanke ras gedoemd is te verdwijnen. Het resultaat zal zijn een gekleurd ras, met variaties van licht bruin tot zwart. Goed. men kan aanvoeren, dat dit toch eigenlijk niet nood zakelijk is, maar dat dit geheel afhangt van de blanke be volking zelf. En toch is het probleem niet zo eenvoudig ais het lijkt, want als een vrije vermenging der rassen in een land als Zuid-Afrika zou worden toegestaan, zou dit eigen lijk ook met zich moeten medebrengen, dat de zwarten of andere gekleurde rassen dezelfde rechten in maatschappelijk hai^'vak dJohannesburg en politiek leven zouden hebben. verlangen door naar de goede tijden van hun ouders en groot ouders, toen krijg de enige en eerzaamste bezigheid was van de man, die zichzelf respeceerde. Levensgevaarlijk. In verband hiermede kan men zodra het donker is 's win ters tegen 6 uur en 's zomers tegen 7 uur moeilijk op straat gaan, tenzij in een auto waar bij men nimmer moet stoppen, indien zwarten proberen het ve hikel tot stilstand te brengen, want dat is levensgevaarlijk of indien men persé wil wande len, is het noodzakelijk een vuur. wapen bij zich te hebben. Dit geldt voor de voorsteden de „suburbs" maar ook voor de stillere gedeelten van het cen trum Johannesburg. Het gebeurt Om maar eens bij de zwarten te blijven, zij zouden in alle be roepen en functies concurrenten hartj worden aangevallen, gedood of [gewond, beroofd van al hun be- Excessen. zittingen, zelfs hun kleren. i Het is duidelijk, dat vrouwen Een .goed denkbeeld van het zich in het geheel niet zonder van de blanken worden. Waar j heimwee van de Kaffers naar ?eieide op straat kunnen bege- hun levensstandaard lager is dan het wilde, ongebonden natuur- yen van de blanken, zouden de blan- leven, krijgt men als men hen jn de kleinere plaatsen op het Zaterdagsavonds of Zondags-platteland waar de Kaffers nog avonds in het centrum van Jo- njej. z0 bedorven zijn als in een hannesburg of in de voorsteden voor ben verderfelijke omgeving gadeslaat wanneer zij zich uitle- als johannesburg, terwijl zij be ven in hun eigen milieu In de t onder controie worden ge- voorsteden, waar zij als huisbe- houden is de toestand gelukkig dienden, tumboys, hulpjes van ni t zo' ernstig maar in kust- de ambachtslieden op bouw wei- laatsen als Durban, East Lon ken, e.d., werkzaam zijn vormen gen en port Elizabeth is het toch keil op de duur in de meeste ge vallen deze concurrentie verlie zen. Door hun aantal zouden de zwarten gaan domineren, het staatsbestel in handen nemen, de levensstandaard der blanken snel omlaag drukken, waardoor een situatie zou worden verkre gen, die de weerstand der blan ken tegen vermenging belangrijk geringer zou doen worden. Dit is slechts een simpele re denering, waarop uiteraard op velerlei wijze critiek kan worden uitgeoefend, doch in haar alge mene strekking is zij juist wat Zuid-Afrika betreft. Wat is ertegen? De vraag, die men thans kan stellen is, of er eigenlijk wat op tegen is dat de volkeren van verschllende kleur zich vermen gen! Dit ligt er natuurlijk hele maal aan hoe men tegenover het probleem staat. De Afrikaners hebben een zeer sterk ontwikkeld gevoel voor raszuiverheid. In het algemeen bschouwen zij de zwarte als een schepsel Gods, dat streng, doch rechtvaardig moet worden be handeld. Deze houding is ook al weer gebaseerd op de Bijbel. De zwarten, zo redeneren zij, zijn de afstammelingen van Cham. Zij behoren tot het gevloekte ras met als voor "hen de slot som, dat zij streng, doch recht vaardig moeten worden behan deld. Ook hier heeft men natuurlijk weer uitersten, want er zijn Afri kaners, «lie in onze ogen ontzet tend hard voor de Kaffers kunnen zijn. Dit doet echter niets af aan de algemene opvatting der Afri kaners. Het is echter wel duide lijk, dat zij absoluut afwjjzend staan tegenover elke vermenging van blank en zwart of bruin. „Apartheid" Het is dan ook in de Afrikaan se kringen, dat de veelbeteke nende „apartheid" wordt gepro pageerd. Het is de moeite waard zich in dit onderwerp te verdie pen, doch alvorens dit te doen is het misschien beter onze uit eenzetting betreffende de ver houding der onderscheidene be volkingsgroepen onderling voort te zetten. Wij hebben dus gezien hoe in het algemeen de Afrikaner de Kaffer of „naturel" beschouwt en behandelt. De Engelsspreken de mensen, die in Zuid-Afrika geboren zijn, hebben de neiging het op dit punt met de Afri kaners eens te zijn, hoewel hun houding wat liberaler is. Zij willen de Kaffer wel een kans geven, ofschoon zij vinden, dat men niet te hard van stapel moet lopen, daar het van de zijde der Kaffers dan onmiddellijk tot excessen zal komen. In zijn algemene strekking is dat onge twijfeld juist, want het is nog niet zo lang geleden dat de Zoe- loe's en Matabeli, elk levend wezen, blank en bruin, zonder genade op de gruwelijkste wijze vermoordden. De vaders en grootvaders van de huidige ge neratie behoorden tot deze wrede krijgslieden. De overgang van het wilde natuurleven, waar al leen het recht van de sterkste wet was, naar het beschaafde leven is voor hen te snel ge weest. zij groepen, die stadswaarts trekken. Al marcherende maken zij de, vreemdste bewegingen, gillen, niet veel beter. fluiten, schreeuwen, alles onder ZIEKTEVRIJE BLOEMEN CULTUUR OP GRIND. In samenwerking met de alge- men etechnische afdeling van de leiding van één der luidruchtigste knapen, waarbij zij zich dikwijls zo opwinden, dat zij niet meer orsanjsatie voor toegepast na- weten wat zij doen. Zij zijn dan fuurwetenschappelijk onderzoek tot ftllcs ih staat. Moord ©n dood- rm "vr /~v vippff ppn kvvpkpr tp slag zijn dikwyls het gevolg. Heemstede proeven genomen met Zij leven zich weer uit. In hun bloemencultuur op grind. Volgens eentonige gezangen breekt het T.N.O. zijn de resultaten gunstig. Nederlandse ogen en oren in Amerika Als opvarende van Hr. Ms. torpedobootjager „Tjerk Hiddes" is het mij mogelijk geweest tijdens ons verblijf te Honolulu (Hawaii- eilanden) en San Diego (Californië) enige indrukken op te doen van Amerika en het Amerikaanse volk. Deze indrukken hebben geenszins de pretentie volledig te zijn aangezien daarvoor ons verblijf te kort wordt, maar in de volgende regels zal ik trachten zonder opsmuk datgene te beschrijven, wat ik in Amerika gezien en gehoord heb. Het eerste, wat iedereen zich een zekere populariteit geniet die natuurlijk afvraagt is; wat merkt de Hollander bij de Amerikanen men van de houding van het Ame- tot welkome gast maakt, rikaanse volk ten aanzien van j En daarom leg ik er de nadruk onze Indonesische politiek. Het isop dat de Amerikaanse opinie he- mij echter gebleken, dat Ameri kaanse politiek en het Amerikaan se volk twee uiteenlopende be grippen zijn. De Amerikaanse po litiek is niet onverdeeld gunstig geweest ten opzichte van de In donesische kwestie en onze poli tiek is vaak zeer scherp aange vallen, weliswaar krachtig verde digd door enkele onzer kundigste diplomaten, maar dit kon vele Amerikaanse politici niet tot in- lemaal niet is zoals wij denken. Wij werden daar niet met rotte tomaten bekogeld, daarentegen, we werden ontvangen en onthaald op een wijze, die zijn weerga niet heeft. De gastvrijheid en behulpzaam heid van de Amerikaan, zoals wij dat van hen hebben ondervonden was fantastisch; iedereen beijver de zich om het ons zo aangenaam mogelijk te maken, in alle biogco- HET ZWEEDSE VRACHTSCHIP „C. A. Banck" dat op de beruchte stormdag 1 Maart van ait jaar op het Bloemendaalse strand aan de grond liep is vlot gekomen. Door de sleepboten „Maas" en „Blankenburg" werd het schip naar de haven van IJmuiden gesleept. De „Banck" in volle zee kort voor het binnenkomen in de haven van IJmuiden. Achter de „Banck" de sleepboot tJ/Iaas". „Kinderwerk" zeggen ze in Leeuwarden, Ais ge de vliegers van het Meteorsquadron op Leeuwarden moet geloven, dan is er niets gemakkelijker dan het vliegen met een Meteor straaljager. Kinderwerk; ge trekt maar aan een handeltje en hjj vliegt, ge drukt maar op een knopje en hjj schiet En die straalmotor, och het principe daarvan komt vrijwel overeen met dat van een draaiend tuinsproeiertje De boeren in Leeuwarden en omgeving denken er weer anders over. Zij zeggen dat hun koeien er minder melk door geven en dat die melk zelfs zuur is. En de soldaten van de vliegbasis praten over „de stofzuiger". Zo heeft ieder zijn eigen visie over de trots van de L.S.K., het 823e squadron Meteor IV straaljagers, dat onlangs deelnam aan de manoeuvres in Engeland. fires, die als overgangstypes na de normale lesvliegtuigen (Tiger Moth en Harvard) worden ge bruikt. Een Meteor is gebouwd om te vechten en als zodanig heeft hij zijn grote snelheid (maxmum 950 km.) per uur voor op propeller-jagers, en volgens de piloten vliegt hij makkelijker keer brengen omdat hen ten enen pen was gratis toegang, hier en male een duidelijk beeld van de situatie aldaar ontbreekt. Onoffi ciële en verdraaide berichten rou leerden door Amerika en werden op zo mogelijk nog sensationelere wijze weergegeven door de Ame rikaanse couranten. Dit heeft voor de mensen die zich er ook daar konden we tegen gereduceer de prijzen terecht, soms kreeg je in een restaurant iets voor je neus geschoven, dat je helemaal niet besteld had, maar dat was dan de milde gave van een andere gast, of, je werd door een Amerikaan ergens heengesleept en ais je dan maar enigszins in verdiept heb- het lef had om zelf te betalen, dan ben, voor zover dat bij de in het werden ze nog boos ook. Wel zeer algemeen oppervlakkige Ameri- j merkwaardig was, da& ze nooit kaan mogelijk is, de indruk ge- sigaretten zullen ronddelen zoals wekt, dat er een complete oorlog wij dat gewend zijn, ieder moet aan de gang is en dat we daarvoor zijn eigen piraatjes zorgen, vechten tegen een geordende staat Ec heb niet getracht een vol- bestuurd door kundige Indonesiërs !edig beeld van Amerika te geven, en dat we daar op onbarmhartige want nogmaals, ik ben er te kort wijze onschuldige Indonesiërs do- geweest, ik heb alleen enkele los den waar we dat ook maar kun- van elkaar staande indrukken ge nen doen. En wat denkt het Amerikaanse volk in het algemeen ervan? Wel, geven die mij daar verbaasden en die in Holland vrij onbekend zijn. En omdat zij onbekend zijn breng het Amerikaanse volk denkt er ik ze in dit artikel onder uw ogen helemaal niet over, ze weten nau-1 .Ter leringe ende vermaeck". welijks waar Indië ligt, alleen Bali heeft een bekende klank in hun oren. Het volk kent de Hollan der alleen als de goedmoedige man, die in Holland zijn klompen aan heeft en tussen de tulpen en molens wandelt en in Amerika Als je de C-5's en de C-108's van de vooroorlogse militaire luchtvaart nog gekend hebt, is zo'n Meteor eigenlijk een fan tastische machine. Was een 200 km. met zo'n C-5 al razend snel, de Meteor begint eigenlijk pas te leven boven de 600 km. Dan eerst krijgt de straalmotor zijn grootste rendement. Brengt hij de kist dan ook nog boven de 10.000 meter dan is hij pas in zijn element. Slokt alles Maar dan wordt er ook hier en daar wat lucht weg geslagen. Vol toeren draaiend verplaatsen de twee Rolls Royce motoren van de Meteor per minuut te zamen een gewicht aan lucht van 80 a 90 ton, waarbij de voort stuwende kracht van elke motor 1700 kg. is. Je kunt er bijna el ke vliegbare brandstof in gooien, zo werd ons op Leeuwarden ver zekerd. De Meteors gebruiken als brandstof Kerosine, wat onge veer neerkomt op huis-, tuin- en keukenpetroleum. Wat echter weer niet zeggen wil, dat die Meteors zo voordelig in het ge bruik zijn. Wie er vliegen. Het 323e squadron, dat onder commando staat van majoor vl. Flinterman bestaat voor een deel uit vliegers, die in de oor log hun sporen bij de R.A.F. verdiend hebben en voor een deel uit jonge vliegers, die hun Meteor-opleiding op de basis Twente hebben gekregen. Hier is ook de Meteor-trainer gesta- tionneerd, een tweezitter, in te genstelling met de standaardty pes, die voor één man bestemd zijn. Veelal krijgen deze jonge- G. W. BAKKER Ltz II KMR.ren eerst een opleiding op Spit- (Ingez. mededeling, advert.) FEUILLETON Naar het Amerikaans door BESSY KIVING 9 zj o Toen Edna het tweeëntwintig ste vers van het volgende hoofdstuk las, legde het kind haar magere handjes op het boek om haar aandacht te trek ken. „Edna, geloof je dat? „Alle dingen die gij biddend begeert, gelooft dat gij ze ontvangen zult en zij zullen u geworden." Jezus heeft dat gezegd en ais ik bid, dat mijn ogen geopend mogen worden, geloof je dan, dat ik zal zien? Men heeft mij gezegd, dat -dat vader niet in het leven zal blijven. O! denk je, dat als ik dag en nacht bid en ik geloof en, o, ik wil, ik zal geloven denk je, dat Je zus mij hem zal laten zien mijn vader vóór hij sterft? Ais ik maar eenmaal zijn lief gelaat mocht zien, dan zou ik bereid zijn daarna weer blind te zijn. Heel mijn leven heb ik zijn gelaat gevoeld en ik ken het door mijn vingers, maar c, ik kan het niet bevoelen in het graf! Ik heb zo ernstig en veel gebeden, sede. t de dokter ge zegd heeft, dat hij moet sterven; gebeden, dat Jezus genadig voor mij mocht zijn en mij hem een maal laten zien. Vannacht droomde ik, dat Jezus Christus bij mij kwam en Zijn hand op mijn ogen legde en tegen mij zei: „Uw geloof heeft u gezond gemaakt". Ik werd schreiend wakker en met mijn eigen vin gers probeerde ik mijn ogen open te drukken, maar het is nog alles donker. Edna, wil je niet met mij bidden? En ge loof je, dat ik hem zien zal?" Edna nam het bevende ge zichtje in haar zachte handen eu kuste haar lippen verscheiden malen. kracht om verleiding en zonde de haar hand op Huida's sehou- te weerstaan, Jezus ons de Hei- der. Zij nam haar mee naar de lige Geest zendt om allen bij te voordeur. staan, die werkelijk streven naar het doen van Gods wil. Maar, lieve Hulda, één ding is heel zeker, zelfs al ben je blind in deze wereld, er zal een dag komen, dat God je ogen zal ope nen en je zult Hem zien die ie lief hebt van aangezicht tot aangezicht, „want er zal geen nacht zijn" in die Stad der Rust geen behoefte aan zon of maan, want „Het Lam is hare kaars". Hulda - mijn dochter! „Hulda, is meneer Murray hier wel ooit eerder geweest?" „O, ja, heel dikwijls, maar hij komt gewoonlijk later. Hij brengt al de wijn, die mijn arme vader mag drinken en heel dik wijls perziken en druiven. O, bij is zo goed voor ons. Ik ben zo blij, als ik hem de stoep op hoor komen en dikwijls, als vader slaapt, zit ik hier 's avonds te luisteren of ik de hoefslag van meneer Murray's paard ook hoor. Hoe het komt, weet ik Het kind gleed snel naar de niet, maar ik voel mij zo veilig, krib en rondziende, kon Edna als hij hier is, alsof niets ver- i haar zinnen niet geloven; wanti keerd kan gaan, zolang hij in lieve Hulda, je weet,f daar aan de zijde van de zieke! huis is." dagen van wonderen, stond een gestalte, die zo geleek „Waarom heb je mij dit nooit 1 op Murray, dat haar hart pijn- eerder verteld? Waarom heb je „Mijn dat de dagen van voorbij zijn en Jezus wandelt nu niet meer op aarde om de zie-lijk begon te kloppen. ken te genezen? De hoek van de kamer wa? „Maar Hij zit naast de troon donker en schaduwrijk, maar van God en Hij kon een engel i een sterke diepe stem verdreef zenden om mijn ogen aan te ra-1 spoedig alle twijfel. ken en mij mijn lieve vader la ten zien. O, al was het maar eenmaal! Hij is dezelfde Jezus nog. Die medelijden had met Bartimeüs. En waarom zou Hij ook geen medelijden hebben „Ik hoop, dat je wat beter bent, vandaag, Reed. Hier zijn wat druiven, die je zullen ver frissen en je kunt er zoveel van eten, als je trek hebt." Murray legde een prachtige met mij? Ik bid en geloof en tros druiven in de uitgeteerde dat is, wat Hij gezegd heeft, dat' handen en zette het mandje ik moest doen." I neer op de grond naast de krib. „ik denk, dat de belofte slaat j Toen hij een stoel van de muur op geeste.ijke dingen en bete- nam en er op ging zitten, sloop kent, dat als wij bidden om1 Edna stil de kamer door en leg- nooit over hem gesproken? „Omdat hij mij opdroeg nooit met iemand er over te spreken hij zei, dat hij het niet be kend wilde hebben, dat hij wel eens hier kwam. Hoor, vader roept mij. Wilt u niet binnen komen en met hem spreken?" „Vanavond niet. Goeden dag, Hulda. Ik zal gauw eens weer komen." Edna boog zich voorover en kuste het kind haastig en ging heen. Zij was nog niet verder dan het hek, toen Murray het huis uitkwam. (Wordt vervolgd.) elk 600 granaatjes per minuut kunnen uitgooien. Een modern vizier zorgt daarbij voor auto matische afstandbepaling. Van voren is de piloot be schermd door kogelvrij glas en achter en opzij van de cockpit is een bepantsering aangebracht. „Valt een van de motoren uit", zo zeide de le It. Linzel, „dan is het nog niet zo erg, want met één motor ben je nog sneller dan elke propellermachine en boven dien kun je nog 6000 meter hoog te houden. Het is duidelijk, dat het vlie gen op grote hoogte speciale voorzorgsmaatregelen nodig maakt. Daarom dragen Meteor- piloten zuurstofmaskers en is de cockpit een z.g. drukcabine. Dat dit nodig is bewijst het feit, dat een Meteor in ongeveer ander halve minuut van 40.000 voet naar de grond kan komen. Dus lezer als V soms in uw vacantie in Friesland vertoeft en een fluitend geluid hoort ge volgd door iets dat heel veel weg - heeft van het gerommel van de dan welk propellertype, ^k bir^ dm k»nt v dat lage snelheden, tot 250 km. per v een 'Meteor gezien hebt Maar uur toe. II moet snel kijken, want, Bewapening. zoals een Friese boer zei: „Ze De bewapening bestaat uit zijn voorbij, uoordat ze er aan- vier 20 m.m. kanonnen, die er komen...." Voor wie de drukte wil trotseren. Door de Rotterdamsche Tram- «orden vastgesteld, weg Maatschappij zijn voor de feesten te Zierikzee de volgende maatregelen getroffen Inzake het reizigersvervoer VEERDIENST ZIJPE—ANNA JACOBA POLDER. De maximum laadcapaciteit van het s.s. Grevelingen bedraagt 20— 25 personenauto's per vaart. Daarom wordt de automobilisten in overweging gegeven hun auto's te Anna Jacoba Polder, waar een parkeerterrein met toezicht zal worden ingericht, te laten staan en zich verder per veerboot en tram naar en van Zierikzee te be geven. Om toch de capaciteit in het veer op te voeren zal, wanneer dit nodig is, tussen elke vaart van het s.s. Grevelingen in een extra vaart uitsluitend voor personen auto's met het s.s. Schouwen-Dui- veland worden gemaakt. Voor het maken van deze extra vaarten zal dit vaartuig 's morgens en tot ca. 16.00 uur gereed liggen te Anna- Jacoba Polder en daarna te Zijpe. Het s.s. Grevelingen zal nauw keurig volgens de zomerdienstre geling varen. Van zijpe vertrekt dit vaartuig te 5.30, 6.10, 6.50, 7.30 uur en zo vervolgens elke 40 minuten tot 22.10 uur. Van Anna Jacoba Polder te 5.50 6.30, 7.10, 7.50 en zo vervolgens elke 40 minuten tot 22.30 uur. Zo nodig zal na afloop van de dienst nog een extra vaart worden uitge voerd welke van Zijpe vertrekt te 22.50 en op Donderdag 4 en Zater dag 6 Augustus bovendien te 23.30 en 0.10 uur. Het s.s. Schouwen-Duiveland vertrekt bij druk vervoer telkens 20 minuten na het s.s. Grevelin gen, zodat dan een 20-minuten- dienst in het veer ZijpeAnna Jacoba Polder ontstaat. De totale capaciteit van het veer kan op deze wijze opgevoerd worden tot ruim 50 personen auto's per uur. Voor het personen vervoer zal bovendien extra ge varen worden met 2 motorboten, zodat passagiers en rijwielen op drukke tijden een 10-minuten- dienst in het veer ter beschikking staat. Het "vervoer in het veer Zijpe Anna Jacoba Polder zal ook voor autobussen en vrachtauto's in het algemeen in volgorde van aan komst te Anna Jacoba Polder resp. Zijpe geschieden. Groepen autobussen wordt aan geraden zich minstens 8 dagen van te voren met de Directie der Parkeerterrein te Anna Jacoba Polder. Op het parkeerterrein te Anna Jacoba Polder zullen duidelijke aanwijzingen worden geplaatst hoe een wagen geparkeerd moet worden. Automobilisten dienen zich stipt aan deze aanwijzingen en die der parkeerwachters te houden ten einde een zo vlot mogelijk af- en aanrijden mogelijk te maken. Tramdienst ZierikzeeZijpe. Waar nodig zal de bestaande 1 Yi uurdienst uitgebreid worden tot een uurdienst in aanslui ting op elke vaart van het s.s. Grevelingen in het veer Zijpe Anna Jacoba Polder. Bovendien zal, om extra vervoersstoten op te vangen, 's morgens te Zijpe en in de middag en de avond te Zierik zee een groot extra tramstel in reserve worden gehouden. In ieder geval zal dagelijks te 23.30 uur een extra tram in de richting Zijpe vertrekken. Ti amdienst ZierikzeeBrouwers havenBurgh. Op dit baanvak blijft de be staande zomerdienstregeling ge handhaafd, doch zuilen zonodig voor- of volgtrams worden inge legd. De tram, welke dagelijks te 23.06 uur van Zierikzee uit naar Brouwershaven vertrekt, zal ge durende de feestweek van Zierik zee af 20 minuten later rijden en doorgaan in de richting Burgh. AHitoilienst Zierikzee-Ouwerkerk- Kerkwerve-Dreischor-Sirjansland. Na afloop van het openlucht spel op Donderdag 4 en Zaterdag 6 Augustus zal een extra autobuS- dienst naar Ouwerkerk, Kerk- werve, Dreischor en Sirjansland worden ingelegd. Op de andere dagen van de feestweek vertrekt een extra autobus naar bovengenoemde plaatsen om 23.30 uur. Nieuw Pelgrimsschip voor de Kon. Rotterdamse Lloyd. Vanmiddag zal het nieuwe pel grimsschip van de Kon. Rotter damsche Lloyd, de „Blitar", zijn eerste reis naar Batavia aanvaar den, zij het dan dat het dit jaar voor pelgrimsreizen die toch maar eenmaal per jaar gemaakt kunnen worden te laat is. De „Blitar" is gebouwd bij Wil- ton-Fijenoord te Schiedam en zal ook Antwerpen en Londen R.T.M. te Rotterdam, Rosestraat doen voor het innemen van lading. 3, tel. 72719 te verstaan, opdat in TZ ort na de Pinksterdagen ver- i*- schenen in verschillende kranten vrij alarmerende berich ten over ernstige beschadigingen aan de nieuwe ferryboot „Konin- ging Juliana". Gesproken en geschreven werd over misdragingen van het pu bliek, over opzettelijke vernielin gen niet minder. Verhalen werden opgehangen over losgerukte deuren en ver dwenen voorwerpen, over inge kraste initialen op allerlei plaat sen en beschadigingen van de verf vrijwel overal. Kortom, ieder die deze „gruwel verhalen" over onze prachtige nieuwe ferryboot te lezen kreeg, moest wel tot de gedachte komen, dat het daar op het veer tussen Vlissingen en Breskens gedurende de Pinksterdagen een bende, een „beestenboel" was geweest, een vandalisme van je welste. En de verdere conclusie lag voor de hand. Als wij Zeeuwen zo mei onze prachtige ferryboot omgaan, dan zijn we absoluut geen "kosteloze veren waard. a enige dagen kwam echter bij velen nadere bezinning. Zij, die toen een reis met de „Koningin Juliana" gingen maken en een ravage'van belang dachten te aanschouwen, zagen wel de keurige inrichting van onze ferry boot, doch met uitzondering van een enkel krasje hier en daar, blonk alles in de zon. Waren de „gruwelverhalen" dan inderdaad zo ernstig overdreven als door sommigen reeds gemom peld was? Waren ze werkelijk van bepaal de zijde minder gunstig ge stemd voor de vrije veren met een niet minder bepaalde bedoe ling aan de kranten toegezonden? Het Statenlid Mr W. F. E. Ba ron van der Feltz, wilde hierover nadere klaarheid hebben en hij stelde daarom een aantal vragen aan ons College van Ged. Staten. Lang, erg lang, bleef het ant woord uit, doch eindelijk is het dan nu verschenen. En het resultaat van het on derzoek, door Ged. Staten inge steld We konden het allen lezen. Stootblokjes voor deuren zijn losgegaan, één zegge één schuifdeur was enigszins ontzet en enige stoppen met kettinkjes van wasbakken waren verdwe nen. Terwijl, wat de initialen en andere beschadigingen betreft, deze zich tot de relingen beperk ten. Mening van ons Gedeputeerd College is dan ook, dat er niet steeds baldadigheid en vandalisme in het spel was en dat de bescha digingen in verband met het zeer drukke vervoer moeten worden beschouwd. Onbevooroordeelde conclusie kan dus zijn, dat hier gespro ken moet worden van „een storm in een glas water". Evenals zo vele andere „gruwel verhalen" kan ook dit over van dalisme op de „Koningin Juliana" gerust naar het rijk der fabelen worden verwezen. Of het daarmee echter tegelijk uit aller hoofden verdwenen is? Vooral uit die van hen en die zijn er ook in onze provincie die de vrije veren liefst zo gauw mogelijk weer zien opge doekt Ged. Staten achten het mis plaatst in de strijd rond het al of niet kosteloos zijn van de veren veel aandacht aan de beschadigin gen van de ferryboot te besteden. Naar hun mening dient deze strijd zich te bewegen rond de vraag of de uitzonderlijke ligging van Z.-Vlaanderen ten opzichte van overig Nederland het uit na tionale motieven een plicht maakt het verkeer over de Scheldemond te bevorderen. En dan staan zü op het stand punt dat het daardoor noodzake lijk is, dat de veren kosteloos zijn. Dit standpunt deel en onder schrijf ik ten volle. We moeten echter bij de be schouwing van het geheel niet vergeten dat de minister van ver keer en waterstaat in de Tweede Kamer absoluut afwijzend tegen over de vrije veren stond en al riep de Eerste Kamer hem ook ditmaal een krachtig „Halt!" toe het volgend jaar hem allicht even onverzettelijk zal vinden. En dan zijn het soms kleinig heden, dan zijn het ook wel eens „stormpjes in een glas water", welke de doorslag geven. Over publicaties inzake grens wijzigingen was ons Gedeputeerd College ernstig ontstemd. Niet minder sterke ontstemming moge bij hen zijn over de sterk overdreven „gruwelverhalen" be treffende de ferryboot „Koningin Juliana". Ons Zeeuwse belang is er zeker niet mee gediend. Ook al was het dan gelukkig maar een storm in een glas water! N. J. Hs. (Ged. Staten hebben eerst zeer geruime tijd na de Tweede Pink sterdag een onderzoek ingesteld. Toen waren de meeste beschadi gingen reeds hersteld, zodat van een volledig en gedetailleerd on derzoek zeer bezwaarlijk meer ge sproken kon worden. Dat nochtans bleek, dat de schade toen meeviel, verheugt iedere Zeeuw. Niettemin blijft het een feit, dat het publiek als een wildeman is opgetreden. Dit mag niet alleen, maar dit moet ook ge zegd worden. De pers heeft be halve een voorlichtende ook een opvoedende taak. De mededelingen omtrent de gebeurtenissen op Tweede Pink sterdag ontvingen wij van een zijde, die op behoud der vrije veren prijs stelt. Men moet hier twee factoren duidelijk onderscheiden. De eerste: het publiek moet zich behoorlijk gedragen. En de tweede: uit nationale motieven dienen de vrije veren behouden te blijven. Wijzen op onjuiste toe standen met betrekking tot de bootdiensten betekent niet het prijsgeven van de overtuiging, dat de veren kosteloos dienen te zijn. Red. Z. Dagblad),

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 2