P.H.-T.E.R. „ROERMOND" IN ITALIË NEERGESTORT. Alle inzittenden (33) gedood, o.w. gezagvoerder Plesinan. L Brandend vliegtuig dreigde op stad neer te storten. Regeringsverklaring na terugkeer van minister Van Maarsereen. Het „Voortgezet gewoon: lager onderwijs". PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND Ramp voor K.L.M. op honderdste vlucht via Mauritius. Duitse verstekelingen in GEDOOD OP HON POST IN DE COCKPIT. SNIPPER De uitslag der raadsverkiezingen te Goes. Twee zetels voor Midden standspartij. Uitgave Stichting „Zeeuwsch Dagblad". Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst- str. 70, Tel. 2438, Giro 274289. Kantoren: Vlissingen, Walstraat 83, TeL 2754; Middelburg, Korte Noordstraat 35, Tel. admini stratie 2009; Telefoon redactie 2347; Terneuzen, Vlooswijkstraat, Telefoon 2052. ZEEUWSCH DAGBLAD 6e JAARGANG No. 1286 Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal Franco per post 4. Advertentieprijs 16 cent per m.m. Rubriek Kabouters 5 cent per woord VRIJDAG 24 Jt'NI 1949 Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Directeur: JACQ DE SMIT Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. Baron v. d. Feltz, Middelburg; Ds A. Gruppen, Biezelinge; Ds J. S. Hartjes, Vlissingen; J. S. Hoek, Middelburg; J. Hommes, Nieuwdorp; Dr K. Huizenga, Middelburg; J. Huijssen, Terneuzen; H. Jansen, Meliskerke; Ds J. Karelse, Goes; J. Laport, Goes; Ds C. Metselaar, Goes; Ds B. G. A. v. d. Wiel, Tholen. Op- en ondergang van Zon en Maan. Zaterdag: Zon op 4.20 u., onder 21.04 u. Maan op 2.49 u., onder 21.01 u. Hoogwater op Zaterdag 25 Juni: Vlissingen: 1.03 u. 1.70 m„ 13.28 u. 1.81 m. Terneuzen: 1.28 u. 1.90 m., 13.54 u. 2.01 m. Wemeldinge: 2.42 u. 1.50 m., 15.10 u. 1.63 m. Zierikzee: 2.28 u. 1.26 m., 14.56 u 1.38 m. L vfinister Rutten wil, nu met] l'-*- 1 Januari 1950 de achtjarige' leerplicht weer zal gelden, niet zo maar het onderwijs in de vroegere toestand laten terug vallen, maar verbeteringen aan brengen. Het is bekend, dat de lagere school geen bevredigend resul taat geeft. Enkele jaren geleden kwamen, naar aanleiding van een enquête, ingesteld bij het bedrijfsleven, allerlei klachten naar voren. Men vond het onderwijs te ab stract, dus te weinig passend bij de behoeften van het maatschap pelijk leven. Ook werd het te weinig kraktervormend geacht: verantwoordelijkheidsbesef, be leefdheid, netheid lieten nogal wat te wensen over. De aanslui ting by verder onderwijs, waar bij men vooral dacht aan de nijverheidsscholen, was ook niet dat. Tn onderwijskringen (en ook wel daarbuiten) meent men een beter resultaat te verkrij gen door het 7e en 8e leerjaar DE K.L.M.-CONSTELLATION P.H.-T.E.R. „Roermond" van de lijn Amsterdam— Batavia, die Dinsdag j.l. Batavia verliet, is gistermorgen om ongeveer tien uur G.M.T. bij de stad Ban in Italië verongelukt. Alle inzittenden, in totaal drie en dertig personen, waaronder drie gezinnen en vijf kinderen, kwamen om het leven. Hieronder bevindt zich ook de gezagvoerder J. H. Plesman, de één en dertig-jarige zoon van de K.L.M.-directeur. De „Roermond", die gisterochtend om 5.08 uur Cairo verliet, was het vliegtuig, dat de groep Amerikaanse journalisten, die thans Indonesië bezoeken, had weggebracht. De machine maakte een z.g.n. „verdubbelingsvlucht", een extra vlucht terug. Deze vlucht was, en dit is wel zeer tragisch, een jubileumvlucht, n.l. de honderdste vlucht Ba taviaAmsterdam via Mauritius. De oorzaak van de ramp was bij het afdraaien dezer editie nog onbekend. Wel is bekend hoe de ramp zich heeft toegedragen. Omstreeks tien uur bevond het toestel zich boven Bari op ongeveer 5000 m. o Hü hoogte. Ooggetuigen zagen de Constellation rustig in het zonlicht tot een apart geheel te maken. Amsterdamse haven gepakt. door het luchtruim glijden. Plotseling scheen het in moeilijkheden In die klassen wil men dan te verkeren, het vroeger geleerde doen be- De vreemdelingenpolitie heeft H„t vliegtuig gleed af, het roer knapte en vlammen sloegen naar klijven door het nog eens door gisteren een drietal Duitse ver- aue kanten naar buiten. De reusachtige machine sloeg tweemaal te nemen (eventueel wat uit- stekelingen, die met het_ Amc- in de lucht over de kop en stortte toen na een scherpe glijvlucht gebreid) op een manier, die past rikaanse schip „Entre Rios" in over de stad Bari plotseling neer op ongeveer een kilometer uit bij de leeftijd van 13 tot 15 jaar. de Amsterdamse haven waren de kust. Een geweldige fontein van water spoot op. Dit alles Dus geen simpele herhaling! gearriveerd, aangehouden en speelde zich in enkele seconden af. Die twee jaren kunnen met een ook van belang zijn voor de godsdienstige en de karakter vorming. Het gezin is in ver schillende opzichten daartoe al leen niet zo goed in staat als in gevlucht. Het drietal had de samenwerking met de school, en ook het verenigingsleven niet. Denk maar aan het bijbrengen van Bijbelkennis en de „toepas sing" daarvan op het jeugdleven; ook aan de leiding in klasse- verband door een psychologisch geschoold onderwijzer. En zo kan, in de derde plaats, heel ons volksleven de vruchten plukken van goed onderwijs in de hoogste klassen, zodat het bedrijfsleven kan opgevoerd worden en geconcurreerd kan worden met het buitenland, waar in verschillende streken de achtklassige school ook reeds bestaat. IICIC VY VI U1U X UUU fe Y-A. i- - aantrekkingskracht van „die toestel bleek 90 voet onder water bezig met een onderzoek van de Heimat' bleek echter zo groot, te liggen. De reddingspogingen j zeer zwaar verminkte lijken. Uit dat zij niet konden nalaten, toen werden bemoeilijkt door de ruwe j zee opgeviste bagage en kleren hen van de treurige tijding op de hoogte stelde. Een tragische bijzonderheid is, dat de echtgenote van de gezag voerder met haar twee kinderen zich op Schiphol bevond. Wat de Constellation- fabrieken ervan zeggen. Een woordvoerder van de „Lock- heed"-vliegtuigfabrieken, die de „Constellation" vervaardigen, verklaarde, dat men denkt aan de mogelijkheid, dat de ramp met de „Roermond" veroorzaakt is door het tot ontploffing komen van één of ander voorwerp in de ba gage van één der passagiers. „Zeer kort voordat de ontplof fing plaats vond, zond de gezag voerder via radio-Bari een nor male radioboodschap, waarin hij meedgelde, dat aan boord „alles volkomen in orde was". De theo rie, dat een ontploffing in de ba gage de oorzaak is van de ramp, vindt steun in het feit, dat de gezagvoerder zich met zijn toe stel hoog genoeg bevond op ongeveer 4500 meter om mel ding te hebben kunnen maken van elke andere oorzaak van de ramp", aldus de woordvoerder. Zeist op 8 September 1918. Hij behaalde het diploma H.B.S.-B en kwam in 1936 bij de Rijksopleiding voor verkeersvliegers. Op 1 November 1940 kwam hij in dienst van de K.L.M. Tijdens de oorlog werkte hij bij de autobevrachtingsdienst in Den Haag en op het Rijksbureau voor Voedselvoorziening. De heer Plesman was gehuwd, had twee zoons en woonde in Den Haag. JACOBUS TUYT, vlieger 2e kl., Den Haag, oud 34 jaar, ge huwd, 1 kind. JAN VAN KUYK, vlieger 3e kl., Haarlem, oud 30 jaar, gehuwd, 3 kinderen. ALBERT GEORGE MODARD (Brit.), vlieger 3e kl., Amster dam, oud 32 jaar, ongehuwd. LEENDERT POST, radiotelegrafist 3e kl., Rotterdam, oud 28 jaar, gehuwd, geen kinderen. JACQUES MAR1NUS WILLEM HOUT, radiotelegrafist 3e kl., Haarlem, oud 29 jaar, ongehuwd. DIRK MARTINUS GRANDIA, macanicien le kl., Badhoevedorp, oud 39 jaar, gehuwd, 2 kinderen. JOHAN ALBERT VAN DER MEER, mecanicien 4e kl., Am sterdam, oud 23 jaar, ongehuwd. PIETER JELLES OVERBEEK, steward 2e kl., Amsterdam, oud 31 jaar, gehuwd, 1 kind. CORNELIA ANTOINNETTE TIMMERMANS, stewardesse, Nij megen, oud 28 jaar. JAN HENDRIK ROSS, boordkok, Amsterdam, 22 jaar, ongehuwd. JOHAN jCORNELIS PLESMAN, gezagvoerder, is geboren te Constellations uit dienst genomen? 1 inister Rutten is het in prin- ?r°e wa,rTen.' j l\l „ine pens met rie nas- boden Nederlands grondgebied te betreden. opgesloten. Een van hen blijkt een vroegere Duitse oorlogsvlie- Dadelijk voeren reddingsboten Cairo een andere „Slip-beman- ger te zijn, die in 1943 in Tunis uit. Vissers, die in de nabijheid ning" aan boord gekomen. Deze krijgsgevangen was gemaakt. De j voeren spoedden zich ook naar de had de plaats ingenomen van de andere twee waren uit Duitsland plaats van het onheil. bemanning, die het vliegtuig van gevlucht. Het drietal had de Duikers begaven zich onder Mauritius af gevlogen had. laatste jaren nagenoeg de ge- water om de lichamen te bergen. Italiaanse politie was gister- hele wereld rond gezworven. De Op zee dreven 23 lichamen. Het avond in hetlijkenhuis te Bari - pp x ix j1.j- op Schiphol, waar een zeer ge drukte stemming heerst, doen ge- j ruchten de ronde, dat de Con- deT EJntre *Rios" een "züid-'Ame-zee- De meeste lichamen waren van de slachtoffers werden zorg- stellations uit de circulatie geno- rikaanse haven aandeed, aan onherkenbaar. De identiteit der I vuldig nagegaan, doch er hebben men zullen worden tot de oorzaak i boord te sluipen en te trachten slachtoffers was moeilijk vast tetot dusverre nog weinig volkomen zo in Hamburg te komen De stellen, daar de papieren vernie- zekere identificaties plaats gevon- vreemdelingenpolitie onderzoekt tigd waren. j den. Een van deze was die van het thars of een van het drietal Op geïmproviseerde brancards stoffelyk overschot van gezag- misschien als oorlogsmisdadiger werden de stoffelijke overschotten voerder Plesman. wordt gezocht. Zo dat niet blijkt paar land vervoerd. De van alle Het wordt als bijna zeker be- Tiillpn 7ii Hwr rlaeen eedrieën kanten samengestroomde bevol-j schouwd, dat de nog niet gebor- over de grens worden gezet. Aan 5 king keek zwijgend naar dit treu-gen stoffelijke overschotten der boord van de „Entre Rios" be- ri8e schouwspel. i slachtoffers zich nog, door de rie- vonden z ich nog tien andere De inwoners van Bari noemenaan de zitplaatsen bevestigd, Duitsers, wier papieren wel in de piloot van het K.L.M.-vlieg- jin het wrak van de „Roermond orde waren. Hun is echter ver- tuig een held voor de wijze waar- bevinden,^ dat ^op po- genoemde opvatting. Maar hij wil dit principe op eigen wijze uitwerken, waarbij opvalt, dat op hij zijn in 't ongerede geraakte dem van de Oceaan ligt. Twee „ni. rtf-n Y1 li 1 n 1— A VY, W machine over de huizen van de sleepboten van de Italiaanse ma- haven naar de open zee manoeu- r*ne on een drijvende kraan be- vreerde. Hoewel het vliegtuig vinden zich in de omgeving van YvxY"vxxxv-xi, "UY i x reeds in brand stond en de vleu- de plaats, waar het vliegtuig ge- hij in het onderwijs van de vtjijcgljp |C QIJ KflfflSl. Sels in de lucht afbraken wist hij Zor!*f,erl 's* v hoogste klassen allerlei variaties «pyouiiu 10 up ïvumuv. nQg te verroyden> dat Alle tot dusver geborgen lijken Nu met ingang van gisteren Constellation op de stad Bari Jv.ar®n slechts gedeeltelijk ge- boter en spijsolie van de bon zyn, neerstortte waardoor ongetwijfeld £1™, terwijl aan geen der stof- zullen ongetwijfeld vele huisvrou- nog meer slachtoffers gevallen lelijke overschotten schoenen wer- wen zich afvragen, of er ook olie zouden zijn. den aangetroffen. Dit feit heeft te krijgen zal zijn. De laatste tijd n r r nc xjh xtj is dit artikel immers slechts „ALLES NORMAAL sporadisch in de distributie ge- seinde de piloot. bra'ht. 1 Nogmaals, over de oorzaak tast het toestel te verlaten. Bij informatie te bevoegder men in dujsterj ai heeft men plaatse vernamen wij dat men van zjjde der Lockheed-fabrie- zich met ongerust behoeft te ma- ;,.en een theorie ontwikkeld, ken. Er wordt op het ogenblik Vast staat dat om 10.25 (Ne- volop spijsolie geproduceerd. De derlandse tijd) de gezagvoerder bevoorrading van de winkeliers is jkisitio van het vliegtuig aan reeds enige tijd aan de gang, aan- j,et luchtvaart-radiostation van gezien het aanvankelijk m de be- R0me meedeelde. Uit deze bood- doeling lag, met ingang van 15 sg^gp welke ook door het Rijks- Juli een keuzebon voor margarine radiostation van Amsterdam werd of olie in te voeren Al moet het opgevangen, bleek, dat alles vol- verloop van de markt eerst even tornen normaal was. worden afgewacht, men hoopt Zoals gebruikelijk was er te binnenkort de gehele behoefte aan spijsolie te kunnen dekken. Het publiek zal er echter wel reke ning mee moeten houden, dat er nog enige tijd nodig is om aan de plotseling gestegen vraag te kun nen voldoen. van het ongeluk zal zijn vastge steld. Het is ons niet gelukt een te genspraak noch een bevestiging van deze geruchten te verkrijgen. Wei wordt deze maatregel on waarschijnlijk geacht. Inmiddels is de P.H.T.C.E. (Edam) met aan boord verschei dene Nederlandse deskundigen die een onderzoek naar de oorzaak van de ramp zullen instellen en die om half zes vertrok, gister avond om twintig minuten voor middernacht te Bari gearriveerd. De omgekomen passagiers. In Batavia werden als pas sagiers voor het vliegtuig ge boekt: De heer M. S. Broos, me vrouw Broos en Ipnd. De heer W. van Hasselt, mevrouw van Hasselt en kind. De heer W. J. van Dort, me vrouw van Dort en kind. Dr Ir A. G. A. fdenhurg, functionaris van de K.L.M. Mevrouw H. Esser en twee kinderen, een jongen en een meisje. Mevrouw J .C. C. Meelhuy- zen. De heer S. C. van 't Hof en echtgenote. De volgende passagiers wa ren in Cairo ingestapt: F. Dikkers (Ned.), indus trieel te Delden. Mohammed Mustafa Ahmed, Mahmud Ibrahim Albaki, Taha Ahmed Eltauchi, Mohammed Ghasi, Mohammed Abdellatich Mohassam Bey, Egyptenaren. hoogste wil mogelijk maken. Minister Rutten weet, dat het leven niet eenvormig is en dus ook de school gevarieerd moet zijn. Allereerst wil hij twee ver volgen op de zes klassen moge lijk maken: een zevende en een achtste klas aan de zesklassige school verbonden (maar met eigen karakter), bi een afzon derlijke school voor die klassen, een z.g. school voor voortgezet gewoon lager onderwijs (v.g.l.o.) Verder kunnen meisjes, die zes leerjaren hebben doorlopen, naar een nijverheidsschool over gaan, of (zoals ook het geval is met jongens uit de zesde klas) naar Ulo, H.B.S., Gymnasium of Lyceum. Jongens, die het zeven de leerjaar of het eerste van een school voor v.g.l.o. dóór zijn, kunnen een ambachtsschool, een lagere land-, of een lagere tuin bouwschool gaan bezoeken. De leerlingen, die naar geen van de genoemde scholen over gaan, blijven op de v.g.l.o.-school, zolang zij leerplichtig zijn. Er zit nog meer variatie- mogelijkheid in het ontwerp- Rutten. Meisjes en jongens kunnen apart onderwijs krijgen, voor hun verschillende geaardheid en t.e- komstige taak. Bij beide groepen kan nog weer gerekend worden met belangstelling en aanleg. (Bij jongens kan b.v. de trek zijn naar techniek, maar ook naar de mening doen postvatten, dat gezagvoerder Plesman, toen het vliegtuig zijn val in de richting van de zee begon, opdracht gaf Schiphol na de ramp. Op Schiphol wachtte gistermid dag een groot aantal familieleden en bekenden van de passagiers en bemanning der Constellation „Roermond", toen, nadat het vliegtuig lang over tijd was, be kend werd, welke ramp zich had afgespeeld. Direct werden de aanwezigen naar de conferentiezaal in het restaurant gebracht, waar men Volkshogeschool voor Zeeland opgericht. Gistermiddag is tijdens een bij eenkomst in de Confreriezaal van het Schuttershof te Middelburg opgericht een Volkshogeschool voor Zeeland. Het dagelijks bestuur bestaat land- en tuinbouw, of admini- uit de heren B. A. Hesselink, stratie. \Taar bij alle variatie wil Minister Rutten toch deze eenheid, dat het onderwijs meer dan tot dusver zal opleiden voor de levenspractijk en dus ook aan „de vorming van het gemoeds leven" aandacht zal geven. Het intellectualisme, dat de school nog lang niet uit is, het nadruk leggen dus op het ver voorzitter, H. Pieters, secretaris en J. J. Tevel, penningmeester. Overvloed van copy noodzaakte ons een verslag van deze samen komst uit te stellen tot morgen. zamelen van veel kennis, op het veel-van-buiten-leren (vaak van waardeloze dingen) moet de school uit. M. H. Goedhart en Vermeer gaan vragen stellen. (Van onze parlementaire redacteur.) In ruim één uur tijds werkte de Tweede Kamer zich gisteren door een groot aantal wetsont werpen heen. De heer Goedhart (Arb.) trok zijn interpellatie in, maar niet nadat hij verlof had ge vraagd om samen met zyn partij genoot Vermeer nog een aantal vragen te stellen, n.l. over de plannen van de regering tot het repatriëren en demobiliseren van de troepen, het uitzenden van af lossingscontingenten en vragen inzake klachten over het militaire optreden in Indonesië. Voorts vroeg hij, welke maat regelen de regering wil nemen voor de repatriërênden. Daarna beklom prof. Romme (K.V.P.) het spreekgestoelte. Hij vroeg, of de regering van plan was mede delingen aan de Kamer te doen over de uitwerking van de van Royen-Roem-verklaring. Mr Kor- tenhorst zeide, dat dr Drees van mening was, dat bij het merendeel van het kabinet daartegen geen bezwaar zou bestaan, maar dan na de terugkeer van minister van Maarseveen uit Indonesië over een dag of acht. OVERNEMING SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN Het enige wetsontwerp, waar over nog even werd gesproken, was de gedeeltelijke overneming van de spoorweg MechelenTer- Honderden meisjes bijeen te Zierikzee. I Van de mast van de provinciale boot van Katsehe Veer naar Zie rikzee waaide Donderdagmorgen een vrijwel onbekende geel-blau- j we vlag. Deze was in top gehesen ter ere van de honderden meisjes i en jonge vrouwen uit geheel Zee land, die met deze boot naar Zie rikzee gingen, om daar samen de provinciale bondsdag van de C. J. V. F. (Christen Jonge Vrouwen- Federatie) te houden. Na een wandeling door Zierik zee kwam men samen in de Grote Kerk. Hier werd de bondsdag ge opend door de presidente, Mevr. H. A. Hendrikse-Jonker. Deze herinnerde in haar openingsrede aan de laatst gehouden ledenver gadering, op 11 Mei, te Utrecht en aan de nationale bondsdag, vo rig jaar in Den Haag gehouden, waar men zich, evenals gisteren in Zierikzee, een stuk van het grote verbond, in nog groter ver band de wereldbond voelde. Zij riep de meisjes op goede ver bondsleden te zijn en daardoor ook iets voor anderen te betekenen. Vervolgens besprak zij nader de betekenis van het insigne van de C.J.V.F., de driehoek, omsloten door een cirkel. Dit insigne mag niet enkel herkenningsteken zijn, maar ook ideaal. Dit ideaal mag men nooit uit het oog verliezen, al zal men het ook nooit volbren gen. De begrippen, die het in houdt, moeten de draagsters aan spreken. neuzen. De heer Algera (A.R.) vroeg zich af, of niet het gevaar zal bestaan, dat het personenver voer geschaad zal worden, als de Staat dit lijntje gedeeltelijk over- Vervolgens verklaarde spr. de neemt t.b.v. de spoorwegen. Zalbetekenis van de drie zijden van er bij de veranderingen wel in vol-de driehoek, n.l. lichamelijke, ver doende mate overleg met de standelijke en geestelijke ontwik streek worden gepleegd? Ook de keling. Het lichaam is een ge- heren Posthumus (Arb.) en Mae- schenk van God en men moet het nen (K.V.P.) voerden nog het goed verzorgen, op prijs stellen en woord. De eerste vroeg rekening rein houden. Ook het verstand te houden met de ontwikkeling moet ontwikkeld worden. De der Benelux. Hij was er een beetje maatschappelijke ontwikkeling huiverig voor het vervoer per rail, dat in die streek vrij goed voldoet, te vervangen door ver voer per autobus. Minister Spit zen vond dit lijntje economisch niet rendabel. De II. S. nemen dit lijntje over met een somber gemoed. Men zal moeten afwachten, of het vervoer in O.Z.-Viaanderen rendabel is. In ieder geval was het voor hem een bewijs, dat deze streek niet ver geten wordt. Het wetsontwerp werd z.h.s. aangenomen. Stembureaux Schuttershof Hervormde Noodschool Dusseidorpschool Zeeuws Techn. Instituut R.L.W. School Winkel Piccardstraat R.K. Bewaarschool R.H.B.S Gymnastieklokaal Kreukehnarkt R.K Jongensschool Totaal Totaal geldige stemmen in 1946: 6509. Totaal geldige stemmen in 1949 6705. De zetelverdeling In de raad is thans als volgt: £'u'TTd" „A' 4 z,eteIs (1&46 3 zetels>- welke bezet worden door A. Buijs, P. de Munck, J. S. Visscher en Ph. Haverhoek. G-'yVty' zetels t1946 4 zetels), welke bezet worden door J. van Mellle, F."Polderman en Mr J Seper* ad 3 zet®k <1946 2 zetels),welke bezet worden door J. Roose, M. J. Bakker, W. Vroome. „„Jm,SGP- 2 zetels (1946 2 zetels), welke bezet worden door R. Zuidema, A. Vingerling. taij'P' ze (1946 2 zetels), welke bezet wordt door A. de Roo. Middenstands Partij 2 zetels (nieuwe partij), welke bezet worden door A. Vermalre en J. Merison. tn de raad keren niet terug de heren H. B. Bouwman (P. v. d. A.), J. Duvekot en L. Goeman (C.H.U.), die zich geen van bei den herkiesbaar stelden; Ir. M. J. Stoel Feuerstein (V.V.D.). Vroome (KV-P*)6" dUS de heren A' Vermaire en J- Merison (Middenstandspartij), Mr J, Sepers (C.H.U.), en de heer W, P: v. d. A. C. H. U. K. V. P. A.R. en S.G.P. V. V. D. Middenst. Pij 1946 1949 1946 1948 1946 1949 1946 1949 1946 1949 1946 1949 174 114 221 131 187 182 136 144 88 84 122 120 108 83 80 64 31 288 199 188 148 88 79 125 86 79 72 49 204 147 225 183 155 100 144 100 140 56 71 270 272 277 137 110 101 129 152 76 46 57 151 140 164 94 90 51 276 165 232 164 155 150 118 138 49 51 122 269 274 197 143 136 114 115 79 48 45 24 203 148 200 150 136 92 107 112 87 53 85 395 252 187 118 103 94 119 61 73 29 34 2079 1842 1727 1422 1070 1159 993 1046 640 590 646 De raadsverkiezing van gisteren heeft een in meer dan één opzicht onverwacht resultaat gehad. De voornaamste verrassing was wel dat de Middenstandspartij met twee zetels uit de bus kwam. Dat deze groep een zetel zou ver krijgen werd wel min of meer ver wacht, maar zeker niet dat zij twee zetels zou behalen. Dat de V.V.D. zwak stond, was bij vorige verkiezingen reeds ge bleken, maar er scheen reden te zijn voor de verwachting, dat haar positie thans zou worden ver sterkt. Dat de C.H.U. kans liep door de actie van de Middenstands partij een zetel te verliezen was bekend, maar weinigen zullen verwacht hebben, dat de P. v. d. A. meer dan 200 st. zou verliezen en daardoor een zetel verspelen. Dat overigens het evenredig kiesrecht niet altijd evenredig werkt, blijkt hieruit dat de A.R. en S.G.P. lijst 2 zetels kreeg toe gewezen met 1046 st. of 523 st, per zetel en de Middenstandspar tij eveneens 2 zetels met 646 st. of 323 st. per zetel. Maar wat hiervan ook zij, Goes krijgt een nieuwe gemeenteraad met een vijftal nieuwe leden en zterk gewijzigde verhoudingen. dient om de meisjes gereed te ma ken voor de taak in het maat schappelijk leven. Ook hierin kan de vereniging in belangrijke mate bijdragen. De cirkel is het sym bool van de geestelijke ontwikke ling. Deze mag echter op de ver eniging niet langs ons heen gaan, aldus spr. Als men zich goed op dit ideaal bezint, dan zal men tot het besef komen, dat men God zeer nodig heeft bij de verwerke lijking daarvSn. In een vergadering van de Ham- burgse gemeenteraad is medege deeld, dat België en Nederland de teruggave eisen van 480 moderne tankschepen van totaal 400.000 ton. De mijn, waarop de „Prin- cesse Astrid" is gelopen, is gis teren ter hoogte van Blanken- bergh gesignaleerd. De 64-jari- ge Lord Milverton heeft bedankt als lid van het Engelse Hogerhuis i.v.m. het plan tot nationalisatie der staalindustrie. Er zouden voor de socialistische eenheids partij in Duitsland, de S.E.D., se dert begin van dit jaar 634.288 HET MORGENPROGRAMMA. Nadat o.l.v. mej. Cijsouw en kele liederen waren ingestudeerd, sprak mej. W. ten Kate uit Utrecht. Zij vertelde over de er- U I T li UI Q varingen, die zij opdeed toen zij U H U °P uitnodiging van de Ameri kaanse Y.W.C.A. enkele maanden in Amerika verbleef. Zij vergeleek daarbij het Nederlandse werk on der jonge vrouwen en meisjes met het Amerikaanse. Hieruit bleek, dat het Amerikaanse, in tegen stelling met het Nederlandse, dat vooral op geestelijke vorming is gericht, gebaseerd is op sociaal werk. Verder vertelde zij interes sante dingen over het Nederland, zoals de Amerikanen zich dat voorstellen. DE MIDDAGSAMENKOMST. 's Middags werd de geel-blauwe vlag met driehoek in cirkel gehe- leden hebben bedankt. Besloten sen op het sportveld. Hier werden zou zijn nu ook jongens van 16 de aanwezigen bezig gehouden jaar toe te laten en hen, die de met volksdansen en enkele spelen. laatste tijd bedankten, naar de uraniummijnen te sturen. Het aantal werklozen in de Bizone was op 15 Juni j.l. tot 1.240.777 gestegen. Volgens radio-Athene is in Montenegro een opstandige beweging tegen het regiem van Tito ontstaan. Te Rotterdam bgeft Prins Bernhard gisteren een naar hem genoemd dok in wer king gesteld. De veilig-ver- keersaetie te Dordrecht nam gis teren een tragisch einde, doordat de heer J. van Keulen, die als „Bob" optrad, door een hartver lamming werd getroffen. De Eerste Kamer heeft gisteren o.m. aangenomen de wet ter bestrij ding van de aardappelmoeheid. Aan Mr W. H. Fockema Andreae, staatssecretaris van oorlog, is het bronzen kruis toegekend als re servemajoor van de Grenadiers wegens zijn moedig optreden op 10 Mei 1940 als commandant van een sectie Grenadiers. Gister avond sprak minister Rutten voor de radio over de Anjerdag. In de kerk werd o.l.v. mej. Cij souw nog weer gezongen. Mevr. G. M. C. den Hollander-Dalebout sprak een bezielend slotwoord. Breskens. Geldige st. 1473, on geldige st. 115. Lijst 1 Prot. Chr. 431 (2 z.: '46 2); lijst 2 Vrije lijst 383 2 z.; '46 2); lijst 3 P. v. d. A. 659 (3 z.; '46 3). Gekozen: 1. J. van Haneghem, C. D. de Feijter; 2. A. J. Cambier, S. M. de Vuyst; 3. P. J. Note- baart, A. J. Vermeulen, H. de Baare. DE BILT ZEGT: Wisselend bewolkt. Weersverwachting, geldig tot vanavond: Wisselende bewolking en over wegend droog weer. Zwakke tot matige wind hoofdzakelijk tussen Noord en Oost. Middagtempera- turen oplopend tot ongeveer de- z ,'fde waarden als gisteren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 1