Psalmen-onlusten te Westkapelle.
Ambtelijke bemoeiingen bij bouw
werken.
Hlu cUh Vcoaiec
De pretentieuze en bedillerige
Staat.
India's Kerk in stormgetij.
van een
Wachtgelden aan
burgemeesters.
Recruut.
KERK EN ZENDING.
Wat iedec Hededandee t/an het ei tnael
weien.
OFFICIËLE PUBLICATIES
Groot-Brittannië bindt de
strijd aan tegen de t.b.c.
Woensdag 6 April 1949
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 4
LXXIII.
Hoe het met de invoering der
nieuwe psalmen te Westkapelle
toeging is een geschiedenis apart
en wel de moeite waard hier te
vertellen.
Op aandrang van de ambachts
heer Martinus Johannes Veth van
de Perre en het gemeentebestuur
besloot Ds van der Sloot ook hier
de nieuwe psalmberijming in te
voeren. Een orgel was er niet in
de kerk, maar de schoolmeester
voorzanger had een flinke stem
en kon dus de gemeentezang lei
den. Echter slechts enkelen
zongen de nieuwe berijming, het
allergrootste deel der kerkgangers
zong wel mee, maar de psalmen
van Datheen. Ze hadden trouwens
geen boekjes met nieuwe psalmen
en hadden ook geen zin die te ko
pen, vooral niet op bevel, dan ken
je de Westkappelaars niet.
De nieuwe zingtrant.
Het stadje komt echter eerst in
rep en roer, als er besloten wordt
vanaf Zondag 17 Maart 1776 de
kortere zangwijze in te voeren. De
voorzanger met enkele notabelen
kon zo vlug zingen als hij wilde,
de meeste kerkleden hielden zich
aan de oude woorden en aan de
oude, slepende wijs. En al zette
meester Krijger zijn hoed op ten
teken dat hij klaar was en de pre
dikatie dus kon beginnen (op som
mige dorpen zitten soms nog wel
ouderwetse mannen met gedekten
hoofde naar de preek te luiste
ren), de dominee kon niet begin
nen vóór de langzame-zangers hun
vers hadden klaar gegalmd.
Dat heeft zo vele Zondagen ge
duurd, toen het stadsbestuur deze
onstichtelijkheid in de kerk moe
was en de publicatie uitvaardigde,
dat iedereen, die wanorde in de
kerk maakte, voor enige tijd uit
de gemeente zou verbannen wor
den.
De volgende Zondag waren er
••vee gerechtsdienaars in de kerk
om er op te letten, wie het hard^
ste nazongen. Verschillende „op
roermakers" werden opgeschreven
en moesten de volgende dag op
het stadhuis komen, waar ze er
danig van langs kregen. Men be
sloot de twee ergste dwarsdrij
vers te verbannen om die als af
schrikwekkend voorbeeld te stel
len. De éne was de kleermaker
Zacheus. Maar deze had een
vrouw en 4 .kinderen, die bij ver
banning van het gezinshoofd ten
laste van de armen zouden ko
men en dat kwam de gemeente
wat onvoordelig uit, dus kon Za
cheus met een dreigement naar
huis gaan.
Verbanning van Burggraaf.
Dan nummer twee. Dat was
Isebrand Leinse Burggraaf, tim
merman van beroep, een Friese
stijfkop met veel praats, die al
ruim 20 jaar in Westkapelle
woonde en er warmpjes bijzat. Hij
had een zachtaardige vrouw en
geen kinderen. Op 5 Juli 1777
kreeg hij de boodschap thuis, dat
hij binnen 2 maal 24 uur het
grondgebied van Westkapelle
moest verlaten, zonder enige op
gave van de reden waarom. Hij
gaat naar het stadsbestuur om op
heldering te vragen over de re
den van deze verbanning, maar
deze wordt hem geweigerd. Na
tuurlijk begreep hij het wel, hij
verliet Westkapelle en ging naar
Zoutelande, waar Ds Bosboom
stond, een tegenstander van de
nieuwe psalmen.
Grote beroering veroorzaakte
deze verbanning van Bruggraaf,
die wel geen echte Westkappelaar
was, maar wat veel hoger
waarde hau bekend stond als
een „kind van God". Na- een ruw
leven in de zonde was hij op
krachtdadige wijze tot bekering
gekomen.
Vele pogingen werden aange
wend om het onrechtvaardige
vonnis te doen vernietigen en de
verbanning op te heffen. Het zijn
vooral de volgende personen, die
hierbij op de voorgrond treden:
Kornelis de Korte, een boer uit
Meliskerke, eveneens een kind
Gods, die meermalen met de bur
gemeester van Westkapelle heeft
gesproken;
Willem Wisse van de hofstede
Molembaix onder Grijpskerke,
van de Stadhouder werden er 40
ruiters en 30 man voetvolk op
Westkapelle gedetacheerd om de
rust te herstellen. Tevens werd
uit naam der Staten afgekondigd,
dat het besluit om Burggraaf te
rug te laten komen was afgeperst
en daarom „van nul en genei-
waarde" was, waardoor dus het
banvonnis over Burggraaf van
kracht bleef: op 20 November
1778, dus nog geen maand na zijn
glorieuze intocht, moet hij voor
de tweede keer Westkapelle ver-
eveneens een begenadigde Gods, iaten
mager en pokdalig, maar rad vanDe' ,}rje genoemde landbouwers
tong; de Korte, Wisse en Ingelse wor-
en dan Lourens Ingelse, een den eveneens gevangen genomen,
boer uit de Oranjepolder onder j Na een verblijf in de kerker van
Arnemuiden, driftig en opvliegend bijna een half jaar worden de
van aard, die graag het gezelschap i eerste twee vrijgelaten, maar Lou-
van Gods volk opzocht, maar vol- j rens Ingelse wordt uit Zeeland
gens zijn eigen zeggen er geenverbannenhij ging in het tegen
deel aan had, hij was nog „een 1 WOordige Zeeuwsch-Vlaanderen
onbekeerd beest"; (Hij heeft la- j wonen.
ter een paar boekjes geschreven! Ook drie Westkappelaars wer-
over deze gebeurtenissen en over den gestraft. Het waren de ver
zijn eigen bekeringsgeschiedenis).tegenwoordigers en woordvoerders
Ook de inwoners van Westka- Van het volk, dat de terugkeer
pelle gaan zich roeren, steeds er
ger. Tenslotte dreigen ze het von
nis zelf te vernietigen, wanneer
Burggraaf zijn vrijheid niet terug
krijgt.
van Burggraaf geëist had: Lou
rens Maartense Kaland wordt ge
geseld en voor 30 jaar uit Hol
land en Zeeland verbannen; Izak
.Ver-straten wordt eveneens gege-
Burggraaf u,,g «rugk„w„. (jjj SJ-JSSt&ÜSi
En voor dit dreigement is de te pronk gezet met een bord op
magistraat gezwicht. Op 27 Oc- de borst, waarop met grote let-
tober 1778, na meer dan een jaarters geschreven stondoproerma-
verbannen te zijn geweest, wordt ker; daarna kan hij Zeeland ook
de stadhuisklok geklept en van verraten. En deze vonnissen wer-
de pui wordt afgelezen, dat Burg- den uitgesproken, nadat ze reeds
graaf naar Westkapelle kan te- een half jaar gevangen hadden
rugkomen. Een vorst kon nietgezeten.
feestelijker ingehaald worden!; De bannelingen begaven zich
Door 50 boeren te paard en een naar Zeeuwsch-Vlaanderen, toen
grote menigte omgeven wordt hij, Staats-Vlaanderen geheten, en
gezeten op het paard van Ingelse,1 niet bij de provincie Zeeland be
weer in zijn oude woonplaats bin-horend, waar het hun dus toege-
nengebracht. Er wordt aan het staan was te wonen,
volk verzocht geen sterke drankHet was pas in 1787, dat ze uit
te gebruiken en dadelijk uiteen te hun ballingschap mochten terug
gaan, wat ook gebeurt. Maar in keren. (Verstrate was er gestor-
zijn woning houdt Burggraaf met ven). In dat jaar was Willem V
enkele vrienden een feestmaal, na de vernedering van hem en
waarbij Ds Bosboom voorgaat in
dankzegging tot God.
Inkwartiering en verbanning.
Inmiddels had het gemeentebe
stuur de Staten van Zeeland in
gelicht omtrent de oproerige be-
vloknig en deze besloten tussen
beide te komen. Met toestemming
prinses Wilhelmina door de pa
triotten met hulp van de koning
van Pruisen in zijn waardigheid
hersteld en op verzoek van hun
vrienden gaf hij de gestraften
toestemming naar Westkapelle te
rug te keren, waar ze in Augus
tus feestelijk werden ingehaald.
L. v. W.
In het Voorl. Verslag van de
Eerste Kamer over de begro
ting van Wederopbouw was een
vraag gesteld over onnodige ge
gevens welke op materiaalstaten
moeten worden ingevuld en
over de ambtelijke controle op
de ingevulde gegevens.
In zijn M. v. A. verklaarde
de minister niet te kunnen toe
geven, dat hier onnodige arbeid
wordt verricht.
De heer Kraaijvanger, een man
van de practijk, bleek daar an
ders over te denken.
„Ik vind het zo zeide hij
pijnlijk het te moeten zeggen,
maar het lezen van deze zin
snede was voor mij een grote
teleurstelling.
Voor al degenen, die vandaag
den dag met bouwen bemoeie
nis hebben, is het een ontstel
lende ergernis te ervaren hoe
moeilijk en moeizaam alles ver
loopt, hoe ontstellend veel vra
gen door ambtenaren worden
gedaan, hoe verschrikkelijk veel
wordt gecontroleerd, hoeveel in
stanties moeten worden gepas
seerd en hoeveel instanties wen
sen of eisen kenbaar maken,
die voor andere niet acceptabel
zijn.
Ik wil hier geen verhaal op
hangen over mijn eigen practijk,
maar het is werkelijk ontstel
lend. Het is zo erg, dat het dik
wijls extra energie kost om nog
animo te behouden een bouw
plan te realiseren.
Indien het mogelijk ware, dat
de Minister gedurende een
maand de leiding van een inge
nieurs- of architectenbureau zou
voeren, dan ben ik er van over
tuigd, dat hij geen M. van A.
meer zou besluiten met de
woorden: „Dat hier in het alge
meen arbeid wordt verricht, die
niet strikt nodig is, kan niet
worden toegegeven."
Gisteren heb ik bij de begro-
door
PIET VAN DAMME.
Plaatjes van
JAAP NONNEKES.
67. De bruine merrie
zette er uit eigen beweging
de sokken in en weldra
kwam Knuppeldorp in
't zicht. Vanuit de verte
hoorde Pier telkens een
luid hoera-geroep. „Zou
d'r feest weze? Dan moe'k
er nae toe! Vort merrie.'
Hoe dichter Pier bij het
dorp kwam, hoe vaster z'n
overtuiging werd, dat er
iets te doen was in 't dorp.
„Da's waer ook", riep
Pier uit. „D'r zou vandaag
rienkrieërij weze in
Knuppeldorp. Wat dom
van me, da' 'k dae nie
eerder an gedocht 'eb!
Noe bluuf ik zeker een poosje."
Jullie moeten weten, dat Pier een groot liefhebber van ring-
rijden was. In z'n jonge jaren had hij zelf nog dikwijls meege
daan en menig prijsje in de wacht gesleept.
In Knuppeldorp aangekomen, begaf Pier zich dan ook direct
naar het terrein, waar de ring-rijderij gehouden werd. Het was
er een drukte van belang. De mensen juichten telkens als
iemand de ring gestoken had. De paarden briesten en wierpen
grote stofwolken op. Hier voelüe Pier zich beter op zijn gemak
dan in de speeltuin.
ting van Verkeer en Waterstaat
iets gezegd over de pretentieuze
Staat en over de bedillerige
Staat.
Ik zal dat hier niet herhalen,
maar ik zou hetzelfde kunnen
zeggen.
Alle instanties stellen eisen te
gen elkaar in. Wie ooit te maken
heeft gehad met bouwplannen,
waarbij door de Afdeling Finan
ciering eisen worden gesteld van
soberheid, die in conflict komen
met de eisen, door de welstand
gesteld, met eisen, door Bouw
en Woningtoezicht gesteld, die in
conflict zijn met de eisen, door
een stadsplan gesteld, met eisen,
gesteld door het Departement
van Onderwijs ten aanzien van
scholenbouw, welke in conflict
zijn met eisen van een stichting
als Stad en Landschap, zal moe
ten toegeven, dat door zo veel
instanties tegen elkaar in wordt
bedild, dat het een acrobatentoer
wordt nog iets goeds tot stand te
brengen.
En als wij in ons land weer iets
tot stand willen brengen en iets
willen herbouwen van wat in
vijf afschuwelijke jaren werd
verwoest, dan zal over al deze
instanties vaardig moeten wor
den een geest van elkander wil
len helpen en niet elkander in
de wielen willen rijden, van een
begrijpen van de moeilijkheden
en de wil om ze op te lossen en
zal men afstand moeten doen van
de glorie, die er blijkbaar in ge
legen is om een eigen standpunt
te doen zegevieren."
De Kaste-geest ook in de Kerk.
Tot heden gesloten deuren
gaan open.
India maakt een bewogen tijd
door. De gebeurtenissen wissel
tenen, deuren voor het Evan ilPennevruchten
gelie zijn opengegaan, die tot op
heden hermetisch gesloten
schenen.
Kerkgenootschappen. Over de toekomst valt weinig
In het overige gedeelte van te zeggen. In de stormwind van
India ontsprong de Kerk in heden staat de Kerk vooralsnog
nauw verband met de invasie j ongeschokt en opent Gods Geest
van Westerse politieke macht,haar ongekende mogelijkheden.
den elkaar met grote vaart af. ee'"st onder leiding van Portu-j Er is een Kerk in India. Het
Begin 1947 nog geen uitzicht op|8aJ en Frankrijk en later onder be„jn js gemaakt; veler harten
zijn
overeenstemming tussen de Brit- /?.se. bewind van de
se Regering en de voornaamste ?e, grote Britse en er is groei
politieke partijen in India, al Zendeling William Carey. ,ije Kerk.
verklaart Engeland, dat het I ^ff^w'aardige was, dat de \ye behoeven
haar vaste voornemen is India
binnen afzienbare tijd te ver
laten. Volgt de benoeming van
Lord Louis Mountbatten tot
onderkoning en de onverwachte
overeenkomst van 3 Juni. Reeds
15 Augustus wordt de onafhan
kelijkheidsdag gevierd en twee
nieuwe staten werden geboren,
de Indische Unie en Pakistan.
De Indische Unie telt ongeveer
330 millioen inwoners in meer
derheid Hindoes, en Pakistan
ongeveer 70 millioen zielen,
grotendeels Muslims.
Velen hoopten dat deze ver
voor Christus opengegaan
en beweging in
ons maar even
Kerk hier in hoofdzaak groeide rea]jseren, dat op het Indi-
S?. C!n__St?A°n.' sche schiereiland één-vijfde deel
)jer jngnsjjgjd leeft om te besef
fen van hoe groet betekenis dit
feit is.
perende trek van haar groei is
de massa-overgang van gehele
groepen.
Op deze wijze is in betrekke
lijk korte tijd het aantal Chris
tenen geklommen tot 8 a 9 mil
lioen, waarvan de helft Room
sen en de andere helft Pro
testanten of Syrische Christenen.
De Protestanten worden gees
telijk verzorgd door ongeveer
2400 Indische predikanten, ter
wijl voor de oorlog ongeveer
5000 Zendingsarbeiders in India
werkten. Een zeer belangrijk
deling van India een einde zou onderdeel van het Zendingswerk
brengen aan de spanning tussen j wordt gevormd door de medische
Hindoes en Mohammedanen,dienst.
welke in sommige streken al tot
bloedbaden hadden geleid.
Helaas is deze verwachting
niet vervuld. In de Punjab-pro-
vincie waarvan het Westelijk ge
deelte aan Pakistan, het Oosten
aan de Indische Unie was toe
gewezen, braken de troebelen
erger uit dan ooit tevoren. Hin
De opleiding van de Indische
predikanten laat nog veel te
wensen over, evenals hun sala
riëring.
En vooral als gevolg van de
massa-overgangen, w.o. velen,
die voor hun overgang behoor
den tot de pariahs van India, is
de massa der Christenen onge-
does in Pakistan en Muslims in letterd en hopeloos arm, wat in
het Indische gedeelte van dehet oog van vele Hindoes een
Punjab vielen bij honderden als ernstige belemmering vormt
slachtoffers. j zich bij de Kerk te voegen, ter-
Millioenen voelden zich nietwijl omgekeerd de Christenen,
meer veilig in één van beidedie eeuwenlang verdrukt en
staten en begaven zich naar de vervolgd werden, niet gemakke-
andere staat, waar ze berooid
en wanhopig aankwamen, wan
neer ze zo gelukkig waren het
leven er af te brengen.
Bijzonder gevaarlijk werd de
situatie, toen het vuur van haat
en moord in September 1947
oversloeg naar Dehli, de hoofd
stad der Indische Unie. Geluk
kig werden beide Regeringen de
situatie langzamerhand meester,
maar het is slechts een uitwen
dige vrede; het vuur smeult nog
en kan elk ogenblik opnieuw
uitslaan.
De vraag komt op, hoe houdt
zich India's Kerk in deze storm
wind der gebeurtenissen?
Op deze vraag tracht ds mr
lijk een Mohammedaan of Hin
doe van hoge kaste in hun kring
opnemen.
Dat is misschien wel één van
de droevigste dingen: dat de
kastegeest ook in de Kerk nog
doorwerkt.
Ten tijde van de onafhanke
lijkheidsverklaring waren de
verwachtingen in de kringen
van Kerk en Zending hoog ge
spannen. Men voorzag wel moei
lijkheden van financiële en or
ganisatorische aard, maar daar
stond tegenover, dat de Kerk
nu eerst recht de kans kreeg,
een echt Indische Kerk te
worden.
Daarna zijn echter de bin-
nenlandse onlusten het beeld
r-, r, -,/r rr inrmctmuac umubicu liet ucciu
D. C. Mulder in een b« Kok te India's" jongste geschiedenis
K amnon irovenhnnnn Wnolrio In. I -
zijn
Kampen verschenen boekje „In-1 beheersen> al zijn er sommige
En weer ben je een groentje.
De eerste week in de kazerne
zal in de herinnering van de re-
cruut altijd de week van veel
geduldig en verdraagzaam wach
ten blijven. De burger moet in
deze week, althans aan de bui
tenkant worden omgevormd tot
mihtair. Er zit een zekere sen
satie in deze metamorphose.
Al heb je reeds vijf of zes
cigaretten uitgezogen voor de
deur van de rustkamer van dc
fouriertoch begin je de marte
ling van het passen met een ze
ker enthousiasme.
Vreemde, nieuwe kleren, en
alles groen. Sergeants graaien in
grote stapels militaire kleren,
passen, meten, schatten.
In een nota aan de TweedeDe korporaal troont op een
Kamer over een begrotingswij'zi- grote stapel schoenen, maten
ging voor 1947 zegt de minister vragend en geërgerd mopperend
van Binnenlandse Zaken o.m., dat als hij een bepaalde schoen niet
in totaal 50 burgemeesters uit hunviug genoeg uit de berg weet te
ambt ontheven zijn met toeken- voorschijn te toveren
ning van een wachtgeld, ingevolge Het mooiste komt echter pas
art. 9 van het K.B. van 18 Nov. als op de kamer de officiële
1932. zoals het sedertdien is ge- kleedpartij begint. Alles ivat
wijzigd. j burger
is verdwijnt, en ieder
Van deze oud-burgemeesters ge- tracht te ontdekken hoe hij wel
nieten thans 16 geen wachtgeld staat met dat militaire pakkie
meer, 4 zijn in overheidsdienst De baretten worden van leeuw-
herplaatst en ontvangen nog een tjes voorzien en model op het
aanvullend wachtgeld. Van de hoo/d gezet. Kisten aan de voe-
resterende 30 oud-burgemeesters i ten, een stijve koppel en en-
heeft inmiddels een achttal de 60-.keistukken. En alles groen. Ja,
jarige leeftijd bereikt. J groen zijn we. Want zoals we
j daar staan zijn we verklede
Jakob Kaiser, de door de Sow- burgers, militaire groentjes. Van
jets afgezette voorzitter van de binnen en van buiten groen.
christen-democraten in de Oos- j Maar als deze phase voorbij is
telijke zone, heeft bij de Wes- en we allemaal van buiten mili-
telijke bezettende mogendhedentairen zijn komt de tijd dat we
erop aangedrongen vredesonder- j ook aan de binnenkant militairen
handelingen met de Duitse rege- moeten worden en daarom een
ring te beginnen zodra de grond- volgende keer over Orde en
wet van Bonn van kracht wordt. Discipline. RECRUUT.
Bond Geref. Vrouwenverenigingen Het zijn: prof. dr J. H. Bavinck;
De bondsdag van de Bond van Onze kerk zendingskerk; ds A.
Geref. Vrouwenver. zal dit jaar! Pos- Het licht van Tambaram;
op 31 Mei in Haarlem worden ge- Louise Goemaat: Onder Javaanse
houden. Sprekers (spreeksters) I vrouwen> ds J- A- c- Kuilman:
dias Kurk in stormwind eon'streken waar van"1 spanning niets
antwoord te geven. t merken vau
Daartoe geeft hij eerst een, Een massaieemigratie - in
de Punjab trekken millioenen
van Oost naar West en van West
naar Oost heeft de regel
matige voortgang van de Zen
ding in gevaar gebracht, terwijl
j i de Christenen, die tot nu toe
verliest in de nevels van de eer- ,door beide p'artijen geSpaard
ste eeuwen na Christus. Al heelwerden economisch zeer zwaar
vroeg vinden we de bewijzengetroffen werden.
aanwezigheid van een1
overzicht van het ontstaan en
de geschiedenis der Kerk in
India.
Deze Kerk is niet van giste
ren of eergisteren. Haar geschie
denis gaat terug tot zij zich
van de
Christelijke Kerk in Malabar,
verbonden met de Nestoriaanse
Kerk in Iraq en Perzië. En toen
de Mongolenstorm in de 14, eeuw
na Christus de uitroeiing van
de Kerk in Azië tengevolge had,
bleven de Malabar-Christenen
in hun uithoek gespaard en zet
ten de oude tradities voort, hoe
wel afgesneden van de rest der
Christenheid.
Aan hun isolement kwam een
einde toen de Portugezen in de
16e eeuw op de Westkust van
India landden en de Syrische
Christenen dwongen zich te voe
gen onder het gezag van de paus
te Rome. Door de komst dei-
Nederlanders in de volgende
eeuw, werd deze stap deels on
gedaan gemaakt. Een deel der
Syrische Christenen brak de
band met Rome en thans treft
men in deze streken een krach
tig bloeiende en economisch
sterke Christelijke gemeenschap
aan van ongeveer twee millioen
zielen, verdeeld over een viertal
Maar de andere kant van de
zaak is, dat mede door h.et zelf-
zullen zijn mevr. v. Heuzeveldt-
v. d. Lelie van Slikkerveer en
mevr. KokWijmenga van
Enschedé over „De grote
waarde van gezond gezins
leven" en ds J. J. Beukenkamp
van Deventer, dr N. J. Hommes
van Hilligerjsberg en ds Joh. Mey-
nen van Den Haag-West over „De
plaats van de vrouw in de kerk".
De bijeenkomsten worden in drie
gebouwen gehouden.
Organisten.
De Geref. Organistenvereniging
zal haar algemene vergadering
houden op Zaterdag 14 Mei te
Utrecht.
Zendingslectuur.
Onder auspiciën van het Zen
dingscentrum te Baarn, versche
nen bij Kok te Kampen in de
„Zendingsreeks" enige boekjes, die
de algemene aandacht verdienen.
Het Oosten op drift; dr mr D. C.
Mulder: India's kerk in stormwind
Vooral de twee laatstgenoemde
boekjes zijn niet alleen zeer inte
ressant, maar ook in hoge mate
belangwekkend.
Aanmelding- en aangifte voor de
bevolkingsregisters.
B. en XV. van Middelburg, gelet op
het bepaalde' in artikel 112 van het be
sluit bevolkingsboekhouding, staatsblad
1936, no. 342; herinneren dc bevolking
aan haar verplichtingen, omschreven in
de artikelen 3 tot en met 16 van ge
noemd besluit
brengen als voornaamste ter openbare
kennis:
le. dat, behoudens afwijkingen, ieder,
die in Nederland nachtrust of de daar
voor in de plaats tredende rust geniet,
onverwijld moet worden opgenomen in
één der bevolkingsregisters;
2e. dat ieder moet worden opgenomen in
het bevolkingsregister der gemeente, waar
hij voornemens is duurzaam of voor on
bepaalde tijd als regel zijn nachtrust of
de daarvoor in de plaats tredende rust
te genieten;
3e. dat in geval van onzekerheid om
trent het onder 2e. vermelde bijzondere
voorschriften gelden;
4e. dat, behoudens afwijkingen, ieder,
die Nederland verlaat, onverwijld van het
bevolkingsregister moet worden afgevoerd;
3e. dat bij adresverandering binnen de
gemeente de nodige wijzigingen in het
bevolkingsregister moeten worden aan
gebracht.
Voorts, in verband niet het boven
staande:
a. dat aangifte van vertrek uit of van
verhuizing binnen de gemeente mondeling
of schriftelijk moet geschieden op de dag
van, of uiterlijk vijf dagen na het vertrek
(bij het verlaten van Nederland, ten hoog
ste vijf dagen tevoren) of na de adres
verandering, met opgave van net laatste
adres en van de naam der gmeenie, of
van het land en de plaats, waarheen ver
trokken en het nieuwe adres (zo nodig
met opgave van de naam van het hoofd
van het gezin)
b. dat aan de aangever van een ver-
terk, behoudens bijzondere gevallen, on
middellijk een verhuiskaart wordt uitge
reikt of toegezonden, welke hem dient als
bewijs van afmelding en welke binnen
vijf dagen moet_ worden ingeleverd bij
het bestuur der Nederlandse gemeente, in
welker bevolkingsregister de persoon
moet worden opgenomen;
c. dat ieder, die in de gemeente nacht
rust of de daarvoor in de plaats tredende
rust geniet en die nog niet in een be
volkingsregister is opgenomen of die ten
onrechte nog in het bevolkingsregister
ener andere gemeente is opgenomen, zich
binnen vijf dagen na zijn aankomst in
persoon moet aanmelden bij het gemeen
tebestuur onder_ overlegging van een pas
poort: of ander identiteitsbewijs, indien hij
uit een plaats buiten Nederland en van
écn verhuiskaart of legitimatiebewijzen,
indien hij uit een andere gemeente van
Nederland is gekomen, tenzij hij overeen
komstig de desbetreffende bepalingen is
vrijgesteld van aanmelding;
d. dat bestuurders van instellingen, ge
stichten of schepen waarin personen on-
:cr enig bestuur inwonen, alsmede hotel
houders, pensionhouders cu kamerver-
I huurders uiterlijk vijf dagen na de op
neming of huisvesting of na het vertrek,
mededeling moeten doen van de geslachts
naam en de voornamen van ieder per
soon, die langer dan veertien dagen in
j de instelling, het gesticht, schip, hotel,
I pension of huis wordt of is opgenomen
of gehuisvest, alsmede van ieder zodanig
persoon, die daaruit vertrekt;
e. dat overtreding van de voorschriften
Wordt gestraft volgens de wet;
f. dat voor persoonlijke aanmelding en
voor mondelinge aangifte voor het be
volkingsregister gelegenheid zal worden
gegeven op werkdagen van 9 tot en met
12 uur bij de 3e Afdeling der gemeente
secretarie, gelegen Wagen aarstraat 12.
Kiezerslijst.
Burgemeester en Wethoutfers van Mid
delburg maken bekend, dat de op 22 Fe
bruari j.l. vastgestelde kiezerslijst, zoals
deze thans luidt, van 1 April 1949 tot 1
April van het volgende jaar van kracht
blijft, behoudens de wijzigingen daarin
ten gevolge van rechterlijke uitspraken,
welke wijziging der lijst bevelen, te bren
gen.
De kiezerslijst blijft voor een ieder op
de secretarie der gemeente ter inzage
nedergelegd en, tegen betaling der kosten,
stemdistrictsgewijze, in uittreksel, ver
krijgbaar.
Na-uitreiking Bonkaarten.
De Directeur van de Distributiekring
Walcheren maakt bekend dat de Na-uit
reiking van de bonkaarten K/L 905 en
Tcxtielkaarten VA 905 als volgt is ge
regeld
VL1SSINGEN, Brouwenaarstraat 4: 8
April 1949 zelfverzorgers en Niet-zelfver-
2orgers.
MIDDELBURG, Dam 43: 11 April 1949
zelfverzorgers en niet-zelfverzorgers, bei
den letter A t.m. K. 12 April 1949 zelf
verzorgers en niet-zelfverzorgers, beiden
leter L t.m. Z.
Mede te brengen stamkaart met de af
geknipte inwisselingsbon van de bonkaart
K/L 903.
Gemeente Vlissingen.
Aangifte van nieuwe leerlingen voor de
Openbare Lagere Scholen.
Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen brengen .ter kennis van belang
hebbenden, dat vanaf Maandag 4 April
beid bestaat tot aangifte van nieuwe leer-
tot en met Zaterdag 9 April a.s. gelcgcn-
Iingen voor de openbare lagere scholen
ter gemeentesecretarie, le afdeling (ka
mer No. 2) en wel op iedere werkdag van
9—12 uur en van 1417 uur (des Zaterdags
van 912 uur).
Het nieuwe schooljaar begint 1 Sep
tember 1949.
Toegelaten kunnen wórden de kinde
ren, die vóór 1 October 1949 zes jaar
zullen zijn geworden.
Er worden tegenwoordig in Ne
derland heel veel eieren gebruikt,
veel meer dan voor 1940. Daarvan
is de geringe distributie van vlees
o.m. de oorzaak.
Tegen Pasen is het gebruik ex
tra groot. Het Paaseitje is traditie
in Nederland.
In de laatste jaren worden de
eieren, die in de handel komen,
op regerings voorschrift in ge
wichtsklassen verdeeld. Dat ge
schiedt machinaal. De eiersorteer-
machine geeft de eieren van elke
klasse een stempel (thans in
zwarte inkt), met een cijfer in een
ovale ring.
De sortering is als volgt:
Eieren met het cijfer 0 gemjd-
deld gewicht 68 a 69 gram; eieren
met het cijfer 1 gemiddeld ge
wicht 60 a 67 gram; eieren met
het cijfer 2 gemiddeld gewicht-62
a 63 gram; eieren met het cijfer
3 gemiddeld gewicht 57 a 58 gram;
eieren met het cijfer 4 gemiddeld
gewicht 52 a 53 gram; eieren met
het cijfer 5 gemiddeld gewicht 47
a 48 gram; eieren met het cijfer
6 gemiddeld gewicht 42 a 43 gram.
In het onderlinge gewicht van
iedere klasse is^ een speling van
5 gram toegestaan, dus in eieren
van klasse 3 mogen er voorkomen
van 5560 gram, in klasse 4 van
5055 gram.
Voor eieren bestaan geen maxi
mumprijzen meer. De zwaarste
Het komt voor, dat eieren door
handelaren opzettelijk verkeerd
worden gestempeld, dan maakt
zo'n handelaar een extra winst
van 1 cent per ei ten koste van
de gebruikers.
De winkelier koopt de eieren
van een handelaar, hij stempelt
dus zelf niet, maar is wel verant
woordelijk voor het gewicht.
Ongestempelde eieren mogen
door de handel niet worden ver
kocht. Controle op het gewicht
en op de kwaliteit is helaas wel
nodig. Huismoeders, let op of u
eieren van het juiste gewicht
krijgt, alsmede eieren met schone
schalen, want vuilschalige zijn 2e
soort eieren en minder waard!
Het gewicht is het best te con
troleren door 5 of 10 eieren te
wegen.
10 eieren met het stempel 1
moeten dus ca. 660 gram wegen,
10 met het stempel 3 570 gram.
Ook aan ziekenhuizen, hotels,
broodjeswinkels enz. mogen uit
sluitend gestempelde eieren wor
den geleverd. Vooral deze instel
lingen en zaken dienen terdege
controle uit te oefenen.
de inhoud gerekend.
Wijziging van de Drankwet.
Een voorstel tot wijziging van
de Drankwet, bedoelende ver
hoging van het minimumrecht
voor andere dan hotelvergunnin
gen en van het verlofrecht, werd
in de afdelingen der Tweede Ka-
eieren zijn natuurlijk het hoogste mer met weinig instemming be-
in prijs, maar het voordeligst naar I groet.
I Betreurd werd, dat geen over
leg werd gepleegd met het be-
j drijfsleven omtrent de vraag, of
i het wel verantwoord is bedoelde
J ondernemingen en dan in de
'eerste plaats die met de kleinste
omzetten, nieuwe lasten op te
leggen.
Er werd o.m. op gewezen, dat
de ontvangsten in de hier in het
geding zijnde bedrijfstak reeds
sedert enige tijd een neiging tot
dalen vertonen, welke daling een
steeds grotere omvang aanneemt
terwijl stijging van de lasten,
o.a. door verhoging van de ac
cijns, de omzetbelasting en de
huren, in het verschiet ligt.
Duizenden mensen in Engeland,
Schotland en Wales zullen bij wij
ze van proefneming worden inge
ënt met het doel, de verspreiding
der tuberculose tegen te gaan.
Dit experiment gaat uit van het
Engelse- en van liet Schotse de
partement voor openbare gezond
heid. Er zal voor de inenting een
nieuw vaccin worden gebruikt, het
zogenaamde B.C.G. (Bacilla Cal-
mett Guerin).
Calmett yn Guerin zijn de na
men van de beide Franse doctoren,
die dit middel uitvonden.
Naar verluidt, is B.C.G. in vele
landen met zeer groot succes toe
gepast.
De inënting is geen kuur tegen
de tuberculose, maar een middel
om haar te voorkomen.
Schotland zal bij deze proefne
ming een vooraanstaande plaats
innemen, omdat daar meer tuber
culose voorkomt dan in Engeland
en Wales en wel speciaal in het
Westen. Edinburgh en enige an
dere gebieden in Noord Oost
Schotland behoren echter ook tot
het gebied, waar de inëntingen
zullen worden gedaan.
De tunnel door de Mont-Blanc
Het internationaal congres tot
het boren van een tunnel onder
de Mont Blanc is te Aosta be
gonnen. Verscheidene Franse,
Zwitserse en Italiaanse persoon
lijkheden nemen er aan deel. Op
de eerste vergadering is be
paald, dat de drie landen, die
belang hebben bij de verwezen
lijking van dit plan, de verbin
tenis hebben aangegaan elk een
zestiende der kosten, dat is zes
De dominee, die maar één tekst
had
Het is bekend, dat sommige
dominees de ontkerstening me
nen te kunnen tegen gaan, door
„actueel" te preken. Over so
ciale vraagstukken, over liet
cultuurprobleem, over genera-
tieverschillen enz.
Daarom is 'het leerzaam te le
zen, wat de heer Ad. Kuiper in
het „Geref. Jongelingsblad" ver
telt over een gesprek met een
rector van een gymnasium in
Duitsland. Het gaat over een
dominee, die maar één tekst had.
Het verhaal is aldus:
„Enkele weken geleden ont
moette ik een oude Duitse rec
tor. Hij was 71 jaar oud en nog
of weer? in functie, om
dat er te weinig rectoren in
Duitsland zijn. Ik vroeg hem:
hoe gaat het met Duitsland? Hij
vroeg mij: wat bedoelt U, met
de geest of met het brood? fk
zei hem, dat mij het eerste het
meest interesseerde.
Zijn antwoord was: Duitsland
geeft mij zeker geen toekomst
meer, althans geen God gewijde
toekomst.
Ik: Waarom niet? Hij: Omdat
wij geen dominees hebben, al
thans geen goede. Onze domi
nees bederven het volk. Zij zijn
bar knap, houden referaten op
de preekstoel met een politieke
inslag, met een aesthetische in
slag, met een philosophische in
slag, ja vooral met een sociale
inslag!
Maar het Woord, het Woord
dat horen we niet meer.
Een flits van licht heb ik ge
zien, vertelde de rector. In mijn
stadje is enkele maanden gele
den een nieuwe dominee geko
men. Er was voor dat geval een
vrij goede opkomst, 'n vijftig
mensen; anders dertig, in een
grote kerk.
De dominee zei bij zijn intrede,
dat hij maar één tekst had voor
al zijn preken. Hij wilde dat
maar vast vooruit zeggen, om
veel teleurstelling te voorko
men. Die ene tekst was: „Wie in
de Zoon gelooft heeft eeuwig
leven; doch wie de Zoon onge
hoorzaam is, zal het leven niet
zien maar de toorn Gods blijft
op hem". Joh. 3 36. Ik zal deze
tekst elke week als funaament
en als achtergrond van mijn
preek hebben, zei hij; ik weet
niets anders te vertellen, maar ik
zal het 52 keer per jaar va
riëren. Na de preek kwamen de
ouderlingen met witte gezichten
vertellen, dat 't zó toch werke
lijk niet ging. Bij zulke harde
ouderwetse pieken loopt de
kerk leeg; het laatste beetje
blijft weg en tenslotte is zelfs
het salaris van de predikant niet
meer bij elkaar le krijgen.
Over dat salaris haalde de
dominee zijn schouders óp en
over zijn preek zei hij heel een
voudig: wat kan ik dan anders
vertellen?
En nu, na een half jaar, is
't zo, zei de oude rector en hij
sloeg me op mijn schouder, ter
wijl de tranen in zijn ogen ston
den, nu is 't zó dat een half uur
voor de deuren open gaan, ae
mensen al in de rij staan. De
kerk is vol; voor 'teerst na ja
ren. Er wordt fel geluisterd. Ook
door de arbeiders. Als de domi
nees maar het Woord brachten,
het Woord, dan zag mijn land
er anders uit. Ik begrijp niet,
waarom zij die heel eenvoudige
boodschap niet geven, waarom
zij wat anders brengen. Een do
minee, een Christen, kan toch
millioen Zwitserse francs, te
dragen De werken, die binnen- j niet anders zeggen dan dat ene:
kort zullen beginnen, zullen aan I wie gelooft zal leven en wie
3000 Franse en Italiaanse arbei- niet gelooft, die wordt
ders werk verschaffen. doemd".