Ranter gelooft, dat de aanslag bij Woeste Hoeve geen toeval was. Met volle bewustzijn voor Christelijke organisatie. HU was de enige overlevende der vier inzittenden. Hoog bezoek bij het C.N.V. Goed begin voor tuin- bouwexport. Conferentie van Sumatra EerzameKamerleden werden spitse rechercheurs Tussen „neo-calvinlsme" en „doorbraak". Seys Inquart bezocht hem in Apeldoorn. bewusteloos? I naar Hamburg. Tenslotte kwam- De „Mutual Broadcasting iyélijk 56cip.po,d 'li I!l\1 £le cOiaam man de ÏÏlanLak Strüd om Duitse vertegenwoordiging in het buitenland Zaterdag 19 Maart 1949 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Gesprekken in de cel met Rauter. (IV) in /.yn gesprekken in de eel met prof. Posthumus en drs de Jong toonde Rauter zich trots, dat h'y de aanslag had overleefd, lly vertelde van de kogels in z(Jn lichaam: „Elf schüsse aeht schiisse", zeide h(j, zichzelf corrigerend. Toen hij in het ziekenhuis kwam, na zwaar gewond een nacht in de kou buiten te hebben gelegen zonder dat iemand hem te hulp kwam, gaven de doctoren niet veel meer voor zijn leven. Seyss-Inquart kwam hem nog de hand drukken: ze dachten, dat hij in de daaropvolgende nacht zou sterven. Dit is juist, want het Rijksinstituut heeft een telegram gevon den, dat Seyss daags na de aanslag aan Himmler heeft gezonden. Daarin stond letterlijk: „De verwonding van Rauter is levensge vaarlijk. Arts houdt acuut levensgevaar voor mogelijk. Legergroep zond specialisten. Ik laat mevrouw Rauter bericht sturen." reerd en uitgepompt. Ik had erg veel bloed verloren en kreeg twee maal bloedtransfusie. Er waren nog twee chirurgen by, beiden professoren, en ook nog een kaak- specialist, ook een professor, die constateerden, dat het er slecht met mij voorstond. De Rykscom- missaris kwam ook op bezoek. Zij allen verwachtten, dat ik die nacht zou sterven. Men consta teerde, dat ik een zeer sterk hart had. Toen kwam er echter nog een longontsteking en een borst vliesontsteking by en toen heb ik tien dagen lang tussen leven en dood gezweefd. Mijn borstkas was vol etter. Eerst heeft men mij 490 kubieke centimeter bloed en etter afgetapt en toen nog eens 2500. Mijn hart was volkomen naar rechts geschoven en kwam steeds hoger te zitten, zodat ik helemaal geen lucht meer kreeg. Toen werd ik naar de buurt van De Inzet van onze tulnbouw-ex- port is, naar uit Naaldwijk wordt gemeld, goed tg noemen. Vooral nu Duitsland meer perspectieven biedt, gaat de handel zich meer Instellen op een meer normale af zet. Het vorig jaar, toen vrywel uitsluitend de afwijkende kwali teit en hetgeen ln ons land on verkoopbaar bleef, naar Duits land werd gezonden, gaf aan de tuinbouw weinig bevrediging. Juist omdat Duitsland als het belangTijkste afzetgebied uit vroe ger jaren thans minder goede pro ducten ontving, ontstond de vrees dat onze kansen slechter zouden worden voor de toekomst. Boven dien ging er een prikkel verloren voor veel tuinders om een zo goed mogelijk product te kwaken. Dat Duitsland nu reeds veel tuinbouw producten afneemt, Is ln Januari gebleken, toen meer dan de helft van onze tulnbouw-export, die toen ruim 40.000 ton bedroeg, naar dat land werd gezonden. Vooral de uien-export was van grote bete- Enschede vervoerd, daarna naar zelf. Het feit, dat ze zo snel weg- Groningen op 2 April, en op 13 ken(s gelopen zijn, is een bewijs, dat het April ging ik naar Oldenburg, ten niet om u te doen was. Was u zuiden van Emden en van daaruit bewusteloos I naar Hamburg. Tenslotte kwam - De „Mutual „Am nachsten Tag in der frühe, Rauter: Nee, de anderen waren ik in Pioen terecht, waar ik op System" heeft de faciliteit van da lebte der Rauter noch", zo ver- onmiddellijk dood. Het gebeurde 9 Mei door de Engelsen werd ge-500 van zijn omroepstations in de telde Rauter verder. Na de aan- om kwart over tien. Het was zeer arresteerd. Ik kwam toen meteen V.S. aangeboden aan de Sowjet- slag lag hij maandenlang in ver- koud, daarom was er vrywel geen in de gevangenis terecht. functionaris Jacob Lokamin, ten- schillende ziekenhuizen. Tenslotte mens op de weg. Uit de richting] r n einde hem in staat te stellen, zijn werd hy in Pioen op 9 Mei door Apeldoorn kwamen twee vracht- - beschuldiging te staven als zouden de Engelsen gearresteerd en aan auto's voorbij. Ik heb een paar) tegen represailles? de V.S. onder censuur leven, de Nederlandse justitie uitgele- schoten gelost, maar onze wagen j Vraag: Wat hebt u met Seyss- verd. stond helemaal aan de kant. DoorInquart besproken, toen hij u in In de cel te Arnhem werd het het gerammel van de auto's heeft Apeldoorn bezocht? volgende gesprek gevoerd: men my niet gehoord. Pas 's och-j Rauter: Ik kon niet spreken. Vraag: Was de aanslag op u tends om 7 uur ben ik gevonden.j We hebben elkaar alleen de hand geen toeval Er kwam een troep infanterie gedrukt. Rauter: Nee, geen toeval. Ik voorbij met paarden, en die wil-j Vraag: En wist u van de gijze- heb aldoor het gevoel gehad, dat den ook voorbij rijden. Ik riep hen laars het geen toeval was. In Didam, zo hard als ik kon. Eén kwam op Rauter: Pas veertien dagen la- enige dagen tevoren, is het mij mij toe. Hij dacht eerst, dat ik ter hoorde ik dat. Schöngarth, opgevallen, dat ik geschaduwd dronken was. Ik kon haast niet mijn plaatsvervanger, vertelde werd. spreken, alleen maar stamelen.het mij. Toen heb ik me ontzet- Vraag: Door wie? 1 Maar toen zag hy, wat er gebeurd tend opgewonden. Ten eerste leef- Rauter: Door mensen van de was. i de ik nog, en ten tweede heb ik verzetsbeweging, dat merkt men Vraag: Wat hebben ze toen ge- j juist in mijn dienstverband deze dadelijk. Ik heb mijn omgeving daan I geschiedenis als hoogst ongewenst gewaarschuwd, dat de mannenRauter: Men heeft toen dadelijk beschouwd en nooit een straf te gen de bevolking gewild. Ik zou dat met Himmler wel hebben klaargespeeld. Schöngarth was van oordeel, dat dat niet zou Wall Negara van Oost-Suma- tra, dr Mansur, heeft een uitno diging aan onderscheidene gebie den van Sumatra gezonden, waar in hy zegt, dat de voortschrijden de politieke ontwikkeling in In donesië meer en meer duidelyk maakt, dat het voor de volken van Sumatra nuttig en gewenst is tot nauwere en betere samen werking te geraken. Hij zegt daarom het initiatief genomen te hebben tot een conferentie van Sumatra, te houden te Medan en aanvangend op 28 Maart. De con ferentie zal ongeveer vijf dagen duren en heeft tot doel het leg gen wn het eerste contact tussen de onderscheidene gebieden en volken van Sumatra. Uitgenodigd werden: Atjeh, Sabang, Tapanoeli, Nias, Minang- De Parlementaire Enquêtecommissie, bestaande uit de heren Donker (Arb.), voorzitter, Schilthuis (Arb.), Algera (A.R.), v. Dis (S.G.P), Jvr. Wttewaal van Stoetwegen (C.H.), Korthals (V.V.D.), Koersen (K.V.P.) en Stokvis (C.P.N.), die op 12 November 1947 werd samengesteld, is met haar eerste werk voor de dag gekomen. De heer Fievez S) (K.V.P.)die sinds geruime tijd zeer ernstig ziek is, heeft helaas dit verslag niet kunnen ondertekenen. Als men de 5 eerste twee delen doorleest, dan zal men ongetwijfeld tot A de ontdekking komen, dat een dergelijke commissie een X) zware taak heeft. Van eerzaam Kamerlid zijn de leden dei- ja commissie spitse rechercheurs geworden, die weliswaar 5 weinig recalcitrante getuigen hebben te verhoren (slechts (ft drie moesten gedagvaard worden, de anderen verschenen 5 na een vriendelijk briefje), maar die toch evenzeer op hun 0 qui vive moeten zijn als een Inspecteur Vlijmscherp. De commissie is langzamerhand uitgegroeid tot een klein y apparaat. Drie subcommissies en evenveel wetenschappe- y (f> lijke assistenten, daarnaast losse medewerkers, een staf van y 15 typistes en Kamerstenographen werkten mee aan de. y totstandkoming 'van dit eerste verslag. Niet minder dan (f> j y zestig vergaderingen moest de commissie houden, hetgeen y f echter nog niets is vergeleken bij het aantal getuigen dat tot nu toe is gehoord, n.l. ruim 500. De getuige, die het y langst onder het mes is geweest, is de oud-gouverneur van y Indië Tjarda, die van 's ochtends 10 uur tot des avonds y (c half acht, met een onderbreking van een half uur, werd y verhoord. Als men dat allemaal weet, gaat men begrijpen y S waarom de leden der commissie nog maar zo weinig in de Tweede Kamer zitten en men begrijpt dan ook dat het y j f uitreiken van het eerste deel werkelijk een voldoening voor (e de leden is geweest. Daarom was het Polygoon toegestaan y de uitreiking van deze boeken aan de parlementaire pers 0 y te filmen. Men is anders niet zo filmachtig in onze Volks- y vertegenwoordiging. 0 Z> MENSELIJKE TRAGIEK. Van een mij onbekend schrij ver, las ik de volgende uitspra ken: „De mens is het doeltreffendst voor de eensgezindheid ingesteld, maar tegelijk is hij hetdie de vijandschap en de haat tot de bloedigste tragedies opvoert. Wij kunnen niet zonder de maatschappij leven en toch kun nen wij die maatshappij niet duurzaam houden. Wij wensen in gemeenschap te verkeren, maar kunnen er geen vrede be waren. Wij zoeken elkaar en als wij andere mensen hebben ge vonden, verscheuren wij elkaar. Van nature sociaal, d.w.z. op el kaar aangewfpen, krijgen tvij on enigheid door onze kwade be geerten". Het portret van de mens is hier maar al te jvist getekend. En het tragische is. dat dit ook geldt van hen, die in Christus Jezus belijden te geloven. De apostel Paulus wist er van mee te praten. „Ik weet, dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont". „Het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik". „Ik. ellendig mens". Maar Goeie zij dank, dit was niet zijn laatste woord. Er is een uitweg uit deze im passe. Ik dank God, door Jezus Chris tus, onze Here! PROF. VAN NIFTRIK: wat voorzichtiger moesten zijn. Ik de omgeving afgezocht. Dat was heb de indruk dat de telefoon- natuurlijk onzin. Die mensen dienst, de verzetsmensen bij de te-J brachten me toen water en ik liet lefoondienst, een rol hierin ge- een van hen om een ziekenauto speeld hebben. Onze telefoonge- telefoneren. Om acht uur kwam gaan, het was toch onmogelijk om sprekken werden voortdurend af- j die aangereden. Aan de sergeant j de Höhere SS- und Polizeiführer geluisterd. Mijn ordonnans-offi- gaf ik het bevel, de kaartenmap zomaar te laten doodschieten zon- cier heeft drie uur voor ons ver- en mijn actetas onmiddellijk bij1 der enige repressaille. Ik beweer- trek een telefoongesprek gevoerd mijn tweede staf in Apeldoorn af j de echter, dat ik dat by Himmler en zich daarbij onvoorzichtig uit- te geven. Ik werd toen naar Apel- wel zou hebben bereikt. Voor my kabau. Benkalis, Indragiri, Djam- gelaten. Ook dit gesprek zal doorn gebracht. Dr Fischer van zou het een persoonlijke genoeg- bi, Riouw, Bangka, Billiton, Zuid- waarschijnlijk zijn afgeluisterd en de Wehrmacht heeft mij daar in 1 doening geweest zijn, als er ter Sumatra en Bengkoelen. de ondergrondse wist dus, dat ik het Wehrmachtslazarett geope- wille van mij niets was gebeurd. om die bepaalde tijd zou vertrek ken, zodat ik ben opgewacht. Nu wordt er gezegd dat men een voedseltransport wilde overvallen, maar bepaalde observaties op het laatste ogenblik voor de aanslag doen my' toch aannemen, dat het een persoonlijke aanslag was. Rauter hield zich dood. Vraag: Welke observaties? (Van onze Utrechtse correspondent.) Op het bondsbureau van het Christelijk Nationaal Vakver bond te Utrecht ontving men een dezer dagen hoog bezoek. De heer Lee R. Smith, adviseur van de E.C.A.-missie voor Ne- derland inzake vakbondsaangelegenheden werd namelijk ve Rauter. Toen de beschieting be- utrecht ontvangen en rondgeleid langs verschillende instel- eindigd was (275 schoten zyn eriingen van bet c.N.V. op de kleine B.M.W. gelost, ik had acht schoten) viel het me op, dat een van hen het schijnsel van de lantaarn naar beneden richtte, naar de nummerplaat. Dat doet men alleen, wanneer men zich teert en die inzonderheid hand werkslieden onder haar leden telt; dan de Congress Industrial Organization (C.I.O.), een orga nisatie hoofdzakelijk van fa brieksarbeiders, opgericht in 1935 en de Railroad Brother hood, welke speciaal het spoor wegpersoneel omvat. Zoals men ziet is er van confessionele scheiding geen sprake. Amerika is het land van de De heer Smith was bereid en-voornaamste. kele mededelingen te doen over De bezoeker prees de voor-;gr°<f getallen. De A.F.L. telt zijn werk hier te lande. Hij is treffelijke samenwerking, die jr ;*cht millioen leden, de C.I.O. nog maar enkele maanden in bestaat tussen de Marshall-staf heeft er zes mihoen en het le- Nederland doch zal er enige tijd e« de vakbonden. Wat de vak- j dental van de R.B. bedraagt on- .to, J i.i4. -utt ..kil. iïpvppr ppn mi linpn Vptpp pkpn overtuigen wil, dat het de goede blijven om volledig ingelicht 13'beweging zelf aangaat: hij achttegeveer een millioen. Vergeleken auto is. Ten tweede: toen de worden aangaande de arbjió'de Stichting van de Arbeid een "ij deze massale organisatie schoten gevallen waren, kwam der vr;je vakorganisaties Daar- bijzonder nuttig instituut, dat1 moet de heer Smith de Neder- ecn der aanvallers van rechts toe zoekt hij contact ,^et het vooral in een klein land als Ne-1 Jandse vakbeweging wel erg naar voren gelopen en scheen me CKV de K A B en het NVV 'derland effectief werkzaam kan I klel" gevonden hebben en spc- in het gezicht. Ik wilde mijn re- In die kringen" wil Mj 'de zijn. - - - - volver trekken en hem in het ge- Marshall-gedachte propageren. zicht schieten. Ik heb me echter Want zo merkte de bezoek|r 0 dood gehouden, mijn gezicht was wil de Amerikaanse hulp wer helemaal bebloed. Ik overlegde, of I ciaal het C.N.V., dat in de rij der kelijk vruchten voortbrengen, ik zou schieten of niet. Wy hadden dan dienen het in de eerst^ belangryke kaarten m de wagen, plaats de arbeiders te zijn> di. DE AMERIKAANSE I vakbonden de onderste plaats VAKORGANISATIES.«"leemt. Niettemin toonde hy i zich zeer verrast toen de heren Daar de heer Smith al meer dan dertig jaar meewerkt in j F. P. Fuykschot, J. H. Wernsen en R. Hagoort (respectievelijk secretaris, penningmeester en want ik zou de volgende dag naar hun schouders er 0nder zetten.- hij is vice-president van de 1 van"^! generaal Blumentritt Sfn. Ik Als eerste voorwaarde voor het, vakbond der spoorwegmensenl ff* aarzelde: schieten of met schie- welsl van het Marshall- liet hij graag iets horen over i ,e.n n ten met het oog op de kaarten.;k jn d verhoging van de vakbeweging in Amerika. Erle.te" zlen' °aar?? k®? SU'kSmnóS ™5 h«' b~' "ll 1,81 is dood", als men mij niet her- (Van onze Utrechtse correspondent.) Voor de zoveelste maal na de bevrijding heeft een christelijke organisatie zich bezig gehouden met een discussie over haar recht van bestaan. Ditmaal roerde het „Verbond van Protestants-Christe lijke Werkgevers in Nederland'' Donderdag te Utrecht in jaarver gadering bijeen deze materie aan. Daar waren wei oorzaken voor De heer A. Borst Pz., voor- sen van de „doorbraak" zich. zitter van het Verbond, zeide in Die vinden dat ze het evange- zijn openingswoord, dat een or- lie voor 1949 op de rechte wijze ganisatie die 31 jaren telt (of ui begrepen hebben, zeide prof. de oude vorm al 58) de kinder- I Van Niftrik. schoenen wel ontwassen is. VoorNu ben ik zelf, zo ging da buitenstaanders klinkt het daar- spreker voort, noch neo-caivi- om vreemd, dat het Verbond na mst, noch doorbraakman. Nocli- zoveel jaren het pleit gaat voe- tans heb ik de christelijke orga- ren voor zijn goed recht alsnisatie lief op het terrein van christelijke organisatie. Dat dit onderwijs, politiek en vakbewe- nodig was, verklaarde de heer ging. Wanneer de „doorbraak" Borst enerzijds uit de aanwezig- ue mensen uit iiet diensthuis dei heid van een door de macht van christelijke organisaties v.il lei- de bezetter aanvaarde eenheids- J den, dan is het effect van dit ondernemersorganisatie, ander- streven, dat de christelijke or- zijds door 'de nog steeds uitge- ganisaties zich nö.' dieper in spraken weigering van eenboren, groep industriële werkgevers omWanneer het u erns 1 is met te erkennen het recht en de u a appèl op allpn die Christus noodzakelijkheid van de pro- belijden zo voegde prof. Van testants-christelijke onderne- Niftrik het Werkgeversverbond mersgroep tot zelfstandige or- j toe dan zult gij u niet kon- ganisatie op economisch en so- nen vastleggen op een bepaalde ciaal terrein. theologie, bijvoorbeeld op de Terwijl de Landstand door de neo-calvinistisehe. In dat geval boeren tot een paskwil gemaakt zie ik geen toekomst voor welk' is en de kracht van het Arbeids- protestants-christelijke organi front voornamelijk door confes- satie ook. sionele arbeiders werd gebro- Ik heb op de doorbraak tegen, ken, hebben industriële- en han- dat hij redeneert vanuit het delskringen de even ongrond- Koninkrijk Gods. Ik maak be wettelijk tot stand gekomen Or- 1 zwaar tegen het neo-calvinisrr.e ganisatie-Woltersom gezien ais omdat het argumenteert vanuit de ideale vervulling van hun de Schepping. Nu is de Schep- streven naar eenheid. ping voor ons even onbekend De Woltersomse organisatie als het Koninkrijk Gods. Maar verkeert in stadium van liqui- van die twee partijen vind ik datie, aldus de heer Borst. Ue de doorbraak het gevaarlijkst, weg naar de ontplooiing der Want speculatie op de Schep- vrije organisaties ligt dus open. pingsordeningen stuit nog op kend had? Vraag: Is dat wel overtuigend? Rauter: Ik had brede gouden epauletten, hy moet gezien heb ben dat het een hooggeplaatst of ficier was. Dat heeft mij persoon- lijk de overtuiging gegeven, dat het inderdaad om mij ging. Vraag: Als dat werkelijl»zo ge weest was, hadden ze u dan zo laten liggen? Rauter: Dat is iets, wat ik ook niet begrepen heb. Infanteriegroep vond Rauter. Vraag: Als ze geweten hadden, dat u Rauter was, hadden ze ze ker de wagen onderzocht en u (Ingez. mededeling, advert.) VITA VONK BIRD'S EYE Vn*t i» wfcMfe WINTERZON KRISTAL 1948 voor een ton heeft uitge keerd aan steun van t.b.c.-lij- ders. Later op de dag bezocht hij in het sanatorium Sonne- vanck te Harderwijk de pavil- 1 joens van het C.N.V. Voorts oe- zichtigde hij het vacantie-oord te Putten en de drukkerij waar men elke veertien dagen 165.000 exemplaren van het C.N.V.- orgaan „De Gids" drukt. De heer Lee R. Smith hoopt zich binnenkqrt opieuw met hec C.N.V. in verbinding te stellen, daar hij uiteraard in een dag onmogelijk een indruk krijgen kon van al het werk der chris telijke vakbeweging. FEUILLETON F. HORACE ROSE 75 ons zyn zegen zou geven." Hierover maakte Treso een scherpe opmerking door hem te Hoofdstuk XXXIX. EEN HUWELIJK WORDT UITGESTELD. Het nieuwtje van het op han den zijnde huwelijk tussen lijk een huwelijk als geldig be schouwen, dat zonder de tussen komst van de kerk was voltrok ken. Bij ontstentenis van een priester bleef haar dus niets an ders over dan er op te staan, dat die gedeelten van de huwe- Treso en Thara ging rond als lyxsdienst zouden worden voor een lopend vuurtje; het was ook gelezen, dat zij zich nog zo goed zinloos en onmogelijk om het kon herinneren, dat zij ze op kon kunnen omdat je de godsdienst gebruikt hebt bij een atheïstische trou werij." Ondanks deze tegenwerpingen geheim te houden. Ik nam niet de moeite om de uitwerking er van na te gaan, hoewel ik er vrij zeker van was, dat het de po pulariteit van Fredrigo niet zou was ze ook nog een keer bruids- verhogen bij diegenen die voor1 meisje geweest bij het huwelijk zichzelf op bevordering hoop- van een vriendin, ten. Maar al heel gauw kwam er tydelijk een kink in de kabel, die mij niet weinig satirisch vermaak bezorgde. Zover als het die gemeenschap van overtuigde atheïsten betrof, zou men wel het Sowjetmodel voor dergelijke ceremonieën hebben willen volgen. Bij aan komst handen geven door beide partyen en een over de tafel ge schoven schriftelijk bewijs, daarmee zou de plechtigheid zijn afgelopen. Maar Treso stond er op, dat het wat kerkelijker zou toegaan dan op deze manier. Door haar opvoeding in het klooster, en ook haar hele gedachtengang en levenshouding, kon zij onmoge- fers te brengen. „Ik zal dat formulier wel le zen als je het maar zo duidelijk opschrijft, dat ik het lezen kan", zei haar vader, in brommend protest, ,,'t Is trouwens toch il- lemaal onzin. Ik twijfel er niet aan of je zult God's Naam er zoveel mogelijk bij slepen, ter wijl je verstand je toch moet zeggen, dat God, als er een God is, niets te maken heeft met mensen die dwaas genoeg zijn om te trouwen, of als Hij er wat mee te maken heeft, dan ze- Treso, die zich niet bewust j ker evenveel om ze weer te doen was van de humor van het ge-scheiden. In elk geval zou H'j val, stelde een ultimatum aan j lachen bij de gedachte aan een haar vader, die dit allemaal I kerkdienst voor je huwelijk met walgelijk vond, dat zij slechts i een atheïst." met Thara wilde trouwen op) „Ik ben er ook nog niet zo deze voorwaarde, dat hij, Fre- zeker van, dat Hij mij hier niet zeggen de Naam van God niet hield Treso vast, dat het huwc- op zijn lippen te nemen. En wat j lijk niet zou plaats vinden voor het altaar van Ibel Therter be-ze van het huwelijksformulier treft, dit was een heidens altaar,1 had opgeschreven, zoveel als zij en gebruikt om er bloedige of- zich er nog van herinnerde, oi schrijven. Toen ze nog op de kloosterschool ging had ze ver scheidene huwelijken bijge woond en na haar schooljaren drigo, officieel zou voorlezen het formulier, terwijl bruid en brui degom, in tegenwoordigheid van voor zal straffen", zei Treso, behalve dat ik hem nu al om vergeving heb gevraagd en de de hele gemeenschap, voor eengelofte heb afgelegd om, zodra geïmproviseerd altaar stonden. Het idee ergerde Fredrigo en amuseerde Thara. „Waarom laten we de plech tigheid niet plaats vinden bij het oude altaar van Ibel-Therter?" stelde hij voor. „Bovendien woont daar ergens in de krater holte één of andere godheid, die ik in een beschaafd Christelijk land terug kom, naar de pries ter om absolutie zal gaan." „Die geeft hij vast niet", was het vinnige weerwoord van haar vader. „En als hij het deed, zou het alleen maar een zinloze vorm zijn. De kans is veel groter dat hij je zou excommuniceren ook een paar gebeden, die haar verontwaardigde vader zou moeten voorlezen. En daar net geheugen van Treso niet al te best werkte en ik twijfel of iemand anders het er beter af zou brengen met een huwelijks formulier, zelfs voor je eigen huwelijk moest deze vreemde „kerkelijke" plechtigheid nood gedwongen van de morgen wor den verschoven tot wanneer ze klaar was. Kadek was het die één van de meest sarcastische commentaren leverde op dit unieke huwelijk terwijl Spezha de andere maakte. Kadek: Zeg Faos kun jij de senhorita niet helpen haar bruidsdagen te verkorten door de gebeden uit te schrijven voor het lange leven en geluk van Thara en zijn bruid speciaal voor Thara? Spezha: Geheel tot je dienst, Faos, waarom laat je mij eigenlijk niet een van de toverdokters van Teg Telerae halen, die zou stellig niet bijge- loviger zijn dan één van julhe eigen dominees, en het zou stel lig minder kosten! (Wordt vervolgd.) Wat doen wij? Kiezen wij voor een humanistische geestesrich ting, die uitgaat van de voor treffelijkheid des mensen, of voor een christelijke geeestes- richting, die de doemwaardig heid van de mens aanvaardt, maar die óók weet van de vrij making door Jezus Christus? DE GEEST VAN ERASMUS. By de beantwoording van deze vraag liet men zich voor lichten door prof. d r G. C. van Niftrik, hoogleraar aan de stedelijke Universiteit te Amsterdam. Ons volk, zo begon de hoog geleerde spreker, is de geest van Erasmus nooit kwijt geraakt. Van oudsher wordt <je liberale geestesgesteldheid zowel bij hu manistisch als bij rooms en pro testant georganiseerden aange troffen. Wij willen vrij zijn, ook in het organisatieleven. Wij kie zen onze eigen organisatievorm. Voor rooms-katholieken spreekt de aparte confessionele organi satie vanzelf, krachtens de bo vennatuurlijke beïnvloeding van het natuurlijke leven. Voor de kerkelijk gereformeerden was christelijke organisatie ook haast vanzelfsprekend. Bij de her vormden ging dat minder auto matisch en de geestesgesteldheid in de hervormde kerk na de be vrijding maakt het voor elke christelijke organisatie moeilijk. Men erkent in de hervormde kerk wel het historisch recht van confessionele organisatie in de vorige eeuw. Maar zo roept men ons toe er is een grotere openheid voor de chris telijke boodschap in de neutrale organisaties van tegenwoordig. Bovendien geeft de kerk thans leiding op verschillend terrein, zodat christelijke organisatie hoe nodig ook in een vorige pe riode, niet toe te juichen is Want dat wordt maar een pseudo-kerk. De gereformeer den, zo oordeelt men, zien krachtens hun wedergeboorte- leer in de christelijke organisa tie de partij en het leger van de Heere God. Dat alles wordt dan als neo-ealvinistisch aange merkt. Door die bewering voe len hervormden zich onzeker in het midden ener christelijke or ganisatie. HET EFFECT VAN DE DOORBRAAK. Tegenover de neo-calvinisti- Genesis 3 (de val des mensen;. Speculatie op het Koninkrijk Gods heeft geen remmen meer. Wij mogen echter noch het ver leden verabsoluteren (de Schep ping) noch de toekomst (het Koninkrijk Gods). WAT DAN? Hoe zal dan onze houding moeten wezen? Prof. van Nif trik 'formuleerde haar aldus: wij dienen van ogenblik -tot ogenblik en van stap tot stap te ■•ragen: „Spreek Heer, want Uw knecht hoort". Ik kies, zei de hoogleraar, met volle bewust heid voor de christelijke orga nisatie omdat ik er Christus ontmoet. Wie Jezus ontmoet be - 1 reedt Golgotha en komt met de liefde in aanraking. Maar even goed met het recht en wel met het recht Gods. Op Golgotha werd Gods liefde en recht in énen openbaar. Welnu, op deze belijdenis ontmoeten wij alkan der. Al denken we wellicht ver schillend over de Schepping en over het Koninkrijk Gods; over het offer van Christus hebben we een gelijke mening. Door die gemeenschappelijke belijdenis moet onze practijk bepaald wor den. Zo werken wij samen als protestants-christelijke werkge vers in een vijftal punten sa men. Ten eerste zal men zelf standig de Heilige Schrift moe ten lezen. Het horen van de preek 's Zondags ontheft ons daar niet van. Door het persoon lijk lezen van de Heilige Schrift leren wij hoe ons leven (ook het maatschappelijk leven) er uit moet zien. Voorts zal de chris telijke ox-ganisatie er zijn om de continuïteit der Wet te hand haven. In de derde plaats zal met de christelijke organisatie de .ascese verbonden zijn, net zich onthouden van de wereid. Ten vierde organiseert men zich ln christelijk verband uit piëteit voor het verleden. Nederland zou Nederland niet zijn els daar niet ae heroïsche strijd op schoolge bied en politiek terrein ware ge streden. Er zit in de christelijke organisatie een sterk eerbied wekkend verleden, dat tegen woordig zo maar wordt ver waarloosd. Tenslotte bestaat er ook nog zoiets als paedagogische barm hartigheid. De gedurfdheid waarmede de jongeren soms verwezen worden naar neutrale organisaties, door hun predi kanten, noem ik huiveringwek kend. Het is pastorale onbarm hartigheid wanneer men een jongere, die amper belijdenis heeft gedaan alleen zet in een neutrale organisatie om „lien- tend licht en zoutend zout" te zijn, beweerde prof. Van Niftrik. Gesteld al, dat men zijn aposto lische roeping het best in een neutrale organisatie zou vervul len. H. DIEMER. „De beste turf zat onder in het schip." Aldus kwalificeerde de tweede spreker, de heer H. D i e m e r, de rede van prof. Van Niftrik. De heer Diemer, oud-direc teur van „De Rotterdammer", zette in een gedocumenteerd betoog uiteen hoe de organisa- tie-Woltersom tot stand was ge komen en hoe zij nu weer zou vervallen, al was hij er van overtuigd, dat met de volledige afwikkeling nog jaren gemoeid zijn. Zo hield men zieh op de jaar vergadering van. het Verbond niet principiële en practische za ken bezig. Zeer snel werden enige huishoudelijke kwesties afgehandeld. Het jaarverslag, een boekwerkje waarvan de in houd was opgesteld door de he ren mr J. van Aartsen en mr J. Kramer, secretarissen, kreeg hartelijk applaus. Op een desbetreffende vraag deelde de heer Borst mede, dat er weldra nader nieuws over het komende „Derde Christelijk Sociaal Congres" te wachten is. Het ontwerp voor de bezin- ningsarbeid is gereed. De con grescommissie kon niet worden gevormd door organisaties, maar zal uit personen bestaan. In het bestuur van het Ver bond koos men oud-minister mr J. Meynen, directeur van de A.K.U. te Arnhem. Ter jaarvergadering waren mensen over wie Jezus Christus aanwezig de heren mr dr J. J- heerschappij oefent. En dat kan R. Schmal en H. Kikkert na- nooit worden uitgeleefd in een neutrale organisatie. Prof. van Niftrik vatte net goed recht der organisatie van mens de C.H. Tweede Kamer fractie en A. Stapelkamp na mens de A.R. Tweede Kamer fractie. sche opvattingen stellen de men-, den en wier opvattingen niet over- De Duitse Sociaal Democratische eenkomen met die der meeste te- Party heeft de Duitse autoriteiten genwoordige Duitsers. Men van het Bizonale Economische Be- twijfelt verder ae stuur ervan beschuldigd, heimelijk vertegenwoordigers maatregelen te treffen voor de trop's ministerie in staai zu en oprichting van een nieuw ministe- zijn vertrouwen te vi e en in ie rie van Buitenlandse betrekkingen buitenland. dat t.z.t. de buitenlandse betrek- Het Amerikaanse orgaan spreekt kingen van de West-Duitse bond de overtuiging uiit, lat Duitse m- voor rijn rekening zou kunnen ne" i f^reSe werk voor de bui- DÓ Amerikaanse militaire rege-ltenlandse vertegenwoordiging zul- gering richt zich vooral tegen het len moeten gaan verrichten, ten- heimelijke karakter van deze voor. jj®' a" bereidingen. Volgens de socialis- invloeden te onttrekken. De ïn- ten willen Dr Volrath van Malt- richting van een buitenlandse ver- zahn en Dr Schn'uwind de samen- tegenwoordiging, waarmede na de stelling van het toekomstige con- instelling der Bondsregering een sulaire corps onttrekken aan de begin kan worden gemaakt zou toekomstigi bondsregering. Vol- het karakter van een handekver- gens de Amerikanen wil men het tegenwoordiging hebben. Het ligt buitenlandse bestuur monopolise- evenwel in de bedoeling aan de ren in handen van Duitsers, die handelsvertegenwoordigers ook aan de oude tradities zijn gebon- politieke (waarnemende) opdracht te geven.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 4