In en om de uraniummijnen der Sowjet-zöne. „Luchtïerpleging" op Midden-Java. Hoe de vorm van een schip bepaald wordt. Handhaving van de vrede eist zware offers. piet dendcaaiet De moderne oorlog stelt ongekend hoge eisen. Erbarmelijke toestanden voor de arbeiders. Semarangs vliegveld het drukst. Pseudo K.L.M.-piloot pleegde inbraak. Woensdag 23 Februari 1949 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 4 Een Reuter-correspondent beschrijft hier de schandelijke toestanden bij Aue, waar 70.000 Duitsers merendeels onder dwang het door de Russen zo begeerde uranium moeten delven. begonnen reeds gedurende de win ter te rotten. Er werden toen in allerijl groepen vrouwen opgeroe pen om de aardappelen te sorte ren. De goed gebleven exempla ren werden gedistribueerd maar tegelijkertijd werd het rant soen havermout, griesmeel e.d. ge heel opgeheven. „Stalin-pakketten". Behalve het brood' dat regelma tig verkrijgbaar is, ontbreekt er aan de toewijzing van het overige voedsel heel^wat. Zodra de voor- 30 is verminderd. En aangezien i er geen veevoe(jer beschikbaar is, zal van de koeien, die de boeren nu nog tot hun beschikking heb ben, een aanzienlijk deel moeten worden afgeslacht. geschreven hoeveelheid uranium is afgeleverd worden speciale voedselpakketten uitgedeeld, die boter, fruit en ander waardevol voedsel bevatten. Geschoolde voor- Aangezien de kranten de meest tegenstrijdige berichten gaven over uranlumdelvingen in de buurt van Aue, bij de Tsjechische grens in de Russische zone van Duitsland, nam ik de gelegenheid waar, toen ik voor een bezoek in die buurt moest zijn om persoonlijke inlichtingen te krijgen van de Duitsers die er werken. Het terrein beslaat grote vlakten ten Noorden en ten Zuiden van Aue, speciaal bjj Sehneeberg, Niederschlema en Oberschlema. Op het ogenbilk zijn daar ongeveer 70.000 arbeiders werkzaam, van wie do meesten gedwongen. Vroeger werd er ülver, bismuth en an dere delfstoffen uit de grond gehaald, maar deze metalen worden nu alleen gesorteerd en terzijde gelegd, .tien heeft alleen belang stelling voor liet actieve uranium, dat door Russische experts op kwaliteit wordt getest. De arbeidsvoorwaarden voor de werklieden zijn buitengewoon slecht. Slechts enkele schachten kunnen per lift worden bereikt en in de meeste gevallen moeten de mijnwerkers via ladders naar be neden klimmen. De schachten zijn in sommige gevallen 500 meter diep en de lagere gedeelten staan onder water. De ventilatie is on voldoende, wat speciaal onaange naam is aangezien alle erts door hakken en breken wordt gewon nen. De veiligheidsmaatregelen zijn eveneens onvoldoende, hetgeen veel gevaar oplevert, vooral om dat men maar roekeloos het aan tal arbeiders vergroot. In Sehnee berg bijvoorbeeld werken nu 800 arbeiders tegen vroeger 120. Sinds de mijnramp in October van het vorige jaar, waarbij 80 arbeiders om het leven kwamen, worden de veiligheidsmaatregelen meer in acht genomen. Zo is het thans heel gewoon, dat alle arbeiders met een stalen helm op werken en hierdoor enigszins tegen vallend gesteente beschermd zijn. De be schikbare gereedschappen zijn ook maar povertjes, de lifttouwen zijn ieder ogenblik stuk en het komt voor dat arbeiders een dag vacan- tie hebben omdat de lift weer moet worden gerepareerd. Ofschoon de meeste arbeiders er als dwangarbeiders werken, worden toch pogingen in het werk gesteld een aantal arbeiders bij el kaar te krijgen, dat zich vrijwillig aan een contract wil binden, er zijn er maar heel weinig voor te vinden. Er is een speciaal politiecorps aangesteld, dat uitgebreide vol machten heeft en de woonkwar- tieren van de arbeiders worden dikwijls 's nachts onverwacht doorzocht om te controleren of niemand het terrein zonder ver gunning heeft verlaten. De plaat selijke inwoners hebben een spe ciaal zegel op hun identiteitsbe wijzen en zonder dit bewijs kun nen zij het gebied niet betreden. Geen woonruimte. Tot voor kort was het loon van de ongeschoolde arbeidskrachten heel wat beter dan elders. Een mechanicien verdiende ongeveer negen mark voor een acht-urige werkdag, maar kort geleden wer den de lonen met 40 verhoogd. Voor ondergronds werk wordt ex tra uitbetaald en getrouwde arbei ders krijgen ook extra boven hun loon uitgekeerd, wanneer zij door hun werk van hun vrouw geschei den moeten leven. Het is natuurlijk heel moeilijk voor zoveel mensen behoorlijke woonruimte te vinden en de huis eigenaren kregen bevel hen onder te brengen en zelf naar de klein ste vertrekken van hun eigen huis te retireren. In vele gevallen moe ten de mijnwerkers hun bed met een of meer kameraden delen; op sommige plaatsen zijn grote ba rakken voor hen ingericht. Het zal eventueel het betere voedsel zijn, dat de vrijwillige ar beiders zal lokken. De gemiddelde arbeider ontvangt een rantsoen- kaart voor zware arbeid, terwijl de ondergrondse arbeiders een kaart voor zeer zware arbeid ont vangen, plus nog de nodige extra's Maar er is een groot verschil tus sen theorie en practijk. Er zijn tij den dat de arbeiders in plaats van boter zich met olie op hun vet- rantsoenen tevreden moeten stel len. Zij ontvingen sinds de afge lopen lente aardappelmeel in plaats van aardappelen en dat duurde totdat de nieuwe oogst er was. In November werden de win teraardappelen afgeleverd juist toen de eerste vorstperiode haar intrede deed en de aardappelen mannen en technici ontvangen ■dan echte een „Stalinpakket" dat ongeveer het dubbele van de spe ciale rantsoenen bevat. Niettegen staande deze voorrechten zijn er diverse arbeiders, die als zij de kans schoon zien, heimelijk de uraniumstreek ontluchten. I Over het algemeen worden de j hoeveelheden voedsel voor de werkkampen door de boeren uit het desbetreffende district opge- bracht. In deze streek echter moet het altijd van andere plaatsen ko- j men, het is dikwijls heel moeilijk i het benodigde voedsel bij elkaar I te krijgen en nog meer dan in an- dere districten wordt streng de hand gehouden aan de inlevering van het voedsel door de boeren. Door de droogte was de oogst van 1947 ver beneden het gemid delde, waardoor de boeren niet in staat waren dé voorgeschreven hoeveelheden te leveren. Een van de dorpen stuurde een memoran dum, waarin werd verzocht een geringer hoeveelheid aardappelen te mogen leveren, maar dit werd de boeren niet toegestaan. Alle voorraden werden gevorderd, tot de pootaardappelen en aardappe len voor eigen gebruik van de boe ren toe, En de boeren ontvangen nu ook normale rantsoenkaarten. Een uitzonderlijk geval was dat van het dorpje Zschokken, waar een hagelbui 75 van de oogst vernielde. De verzekeringsmaat schappij stelde eep uitgebreid on derzoek in en betaalde op grond daarvan de boeren volledig uit, maat toch moesten zij de vereiste hoeveelheid voedsel leveren! Ik heb mij er persoonlijk van overtuigd, dat hun veestapel met Voedsel- en munitiedropping voor de militairen. Kali Banteng, het vliegveld van Semarang, ligt te blakeren in de hete middagzon. Gewoonlijk is het in de middaguren rond de start- baan stil en verlaten, maar op het anders zo rustige vliegveld is het nu een en al bedrijvigheid. Was het vroeger de dagelijkse dienst van de K.L.M. die nog wat leven in de brouwerij bracht, nu zwaai en Nedenlandso militairen hier de scepter, klinken er commando's en wordt er gesjouwd. NUTTIG WERK VAN HET SCHEEPSBOUW KUNDIG PROEFSTATION TE WAGENINGEN. Een schip, dat vaart, bevindt zich in zijn clement en alleen wie de scheepsbouw van nabij kent, kan zich een voorstelling maken van de arbeid, die er verricht is, eer dat sierlijke, sterke en veilige schip aan het water kon worden toevertrouwd, schrijft het orgaan van de Kon. Mij. „De Schelde" te Viissingen. Wanneer er een nieuw schip getipuwd moet worden, is een der opgaven voor de ingenieur Let bepalen van de onderwater- vorm van het vaartuig. In het beginstadium zijn door hem de hoofdafmetingen vastge steld en de totale hoeveelheid water, die verplaatst moet wor den, maar het is duidelijk dat men dan nog in ruime mate vrij blijft in de vormgeving van het onderwater-gedeelte. Men kan het schip aan de einden vol ma ken en in het midden slank of men kan een tegenovergestelde vorm modelleren. Er is echter maar èèn vorm, die de Juiste 2al zijn, om het schip met het klein ste vermogen en met de vereiste snelheid door het water te stu wen. In de oude glorietijd van onze scheepsbouwers was dit een op gave, die slechts aan weinigen toebedeeld kon worden, daar er een rijke ervaring en een goed oog voor nodig waren. ken, bleek hem n.l. dat de wrij vingsweerstand van het water zo goed als evenredig is met het oppervlak bij een bepaalde snel heid en concludeerde hij; Ik kan dus direct de wrijvingsweerstand uitrekenen van het schip, daar het huidoppervlak en de snelheid bekend zijn. Op overeenkomstige wijze is ook de wrijvingsweerstand van hot model te berekenen. De overblijvende restweer- stand (de luchtweerstand is slechts enkele procenten der to tale weerstand) is nu te bepalen door het model te slepen en van de weerstand, die daarvoor no dig is, de model wrijvingsweer stand af te trekken. De restweer- standen van model en schip blij ken n.l. in verhouding te vol doen aan een z.g. vergelij kings- wet, die hij als theoreticus ont wikkelde. Zijn methode leidde direct tot navolging en sindsdien zijn hele series van modellen, die een con- nr tiiforif VAiv FFXT t inue reeds van kleine verschil- engedIman. VAN l^nri™lng theb!fn> gesleept en de uitkomsten daarvan gepu bliceerd. Deze werken zijn heden ten dage de bron waaruit de ont- werp-ingenieur met het nodige beleid kan putten om zijn scheepsvorm gestalte te doen geven. Bovendien kan hij zijn ont worpen vorm laten beproeven in een proefstation, hetgeen hij, in dien het een groter schip be treft, zeer zeker, laat doen. ENGELSMAN. Naarmate de scheepsbouw ech ter groeide begon men dit vraag stuk meer van theoretische zijde te belichten en een dergenen, die hier baanbrekend werk verricht te, was William Froude, geboren in 1810 en Engelsman van natio- natliteit. Hij verdeelde de weer stand, die een schip op zee on- dervondt in verschillende com ponenten, te weten: wrijvings weerstand, restweerstand en luchtweerstand. Door uitgebreide proefnemin gen met modellen van schepen enerzijds en planken anderzijds, die hij in een bassin met water sleepte, was hem namelijk geble ken, dat men, indien de weer stand van een schaalmodel be kend is, in grote benadering de weerstand van het schip kan be palen. Door het slepen van de plan- door PIET VAN DAMME. Plaatjes van JAAP NONNEKES. HET SCHEEPSBOUWKUNDIG PROEFSTATION. Hier te lande kennen wij het Scheepsbouwkundig Proefstation te Wageningen, dat tot stand kwam uit gelden bijeengebracht door Nederlandse rederijen en werven, en doer een rijkssubsi die even groot als de gezamen lijk bijeen gebrachte som. Het werd in 1932 in dienst gesteld en heeft sindsdien vele modellen van uitgevoerde schepen ge sleept. Het bestaat uit een groot bas sin van 160 m. lengte, 10% m, breedte en 5% m. diepte. Aan weerszijden is een rail gelegd, waarover een wagen kan rijden, die over het bassin geplaatst is. Deze wagen trekt nu de model len door het water en door mid del van meetapparatuur is de weerstand te bepalen. Om de wagen met een con stante snelheid te kunnen laten lopen was het noodzakelijk, dat de rails zuiver horizontaal liggen en mede hierdoor heeft men het Nederlandse Proefstation een plaats toebedacht op zandgrond die tevens centraal gelegen is, 31. Hoe maakte boer Hooi van Gras en de veld wachter het in die tus sentijd? Vol goeden moed waren n.l. te Wageningen. ze de straat uitgereden I Behalve de eigenlijke sleep- nagekeken door Geertje,1 tank is er een werkplaats, waar de kastelein en bakker Blom. De veldwachter was nog in vol ornaat. Z'n sabel slingerde naast z'n zij en de eretekens sierden z'n borst. Ze reden over het markt pleintje en kwamen daar na bij de overweg. Nu konden ze twee kanten op. De ene weg ging Knuppeldorp en modellen gemaakt worden, een tank voor het onderzoek van schroeven en een complex kan toren voor het personeel. Ook C.N.V. neemt niet deel herdenking Februaristaking. Het C.N.V. deelt mede, dat 't Ver bond heeft beslotén in geen enkel naar comité zitting te nemen, waarin de» an- de C.P.N. of de E.V.C. is vertegen- dere liep naar de stad. „Welke weg moete me noe ebbe veld- woordigd. Nu het blijkbaar de be- wachter?" vroeg boer Hooi van Gras, die z'n hele vertrouwen doeling is, dat op de bijeenkomst in Hoekstra gesteld had. „Tja", zei Hoekstra en hij streek eens ter herdenking van de Februari- over z'n snor. „Welke weg? Daar vraag je zo wat! Die weg of.'staking, behalve de burgemeester edie hè." „Jae", zei Hooi van Gras en hij keek de veld- van Amsterdam, ook de heer F. wachter een beetje schaapachtig aan. „Die weg of die! Da's ze- Schoonenberg, hoofdredacteur van ker. As we noe 's nae de spore keke veldwachter, 'k Eb wè 's „De Waarheid" spreekt, zal de g'ore, dat ze zö dieve kunne vinde." christelijke vakbeweging aan deze „Dat gaat niet", zei de veldwachter, ,,'tls immers al een bijeenkomst in generlei vorm me- paar uur geleden, dat die dief hier langs gekomen is." Waarom dewerking verlenen, ben je ook niet direct naar me toe gekomen, domme man!" j Het N.V.V. en de K.A.B. hadden Hoekstra werd een beetje kwaad, omdat hij zelf ook niet wist reeds een besluit in gelijke zin ge- welke kant ze op moesten. nomen. De mannen van de infanterie en de pantsers hebben een zware week achter de rug, maar hun succesvol optreden was niet mo gelijk geweest, wanneer de an dere wapens niet daadwerkelijk hun steentje hadden bijgedragen. Daarom is nu het vliegveld van Semarang het' drukste vliegveld van Indonesië. Het geronk van de machtige vliegtuigmotoren Valt geen ogenblik stil. Het personeel van het Deta chement Luchtverpleging, onder deel van de Dienst van de Kwar tiermeester-Generaal, bestaat uit een groep militairen, waar niet- ingewijden weinig vaif weten. BELANGRIJKE BIJDRAGE. Hun bijdrage aan het succes volle verloop was echter van doorslaggevend belang. Thans? nu de voormalige republiek is doorkruist en alle grote steden zijn bezet, wordt hun taak nog intensiever. Het detachement Luchtverpleging zorgt, in samen werking met de vliegers van de Mil. Luchtvaart met hun Dako- ta-transportvliegtuigen, voor de bevoorrading vaiF de afzonder lijk opererende troepen. Er komt heel wat kijken voor dat Jan Soldaat via de lucht zijn natje en droogje ontvangt. In Semarang staat ergens een goedang, waar voor dag en dauw reeds de handen uit de mouwen worden gestoken. Hier worden de artikelen en voorwerpen, zo als accu's, jam, schoenen, ben zine, brood,, koffie, munitie, ver bandmiddelen, wapens, e.d. over- verpakt, voorzien van stootkus sens en parachutes. De grootte van zo'n „chute" hangt af van het gewicht van de vracht. Ook worden er z.g.' „clusters", be staande uit 2, 3 of 4 parachutes aan een pakket bevestigd. Voor dat deze „chute" aan het pakket wordt vastgemaakt, is deze door betrouwbare handen gevouwen. Een werkje, dat uiterst secuur moet gebeuren. De pakketten worden daarna 'per vrachtauto naar het vliegveld gebracht, waar een laadploeg wordt aan gewezen, die het transportvlieg tuig laadt. De laadcontroleur kijkt na het inlanden alles nog eens terdege na en inmiddels is er een dropploeg aangewezen, die tot taak heeft, de goederen af Leestafel. te werpen. Deze ploeg bestaat uit 4 man, voorzien .van seinpis- tool, kapmes en een „personnel chute", waarvan het harnas tij dens de vlucht wordt gedragen, terwijl de „chute" in geval van nood voor het grijpen ligt. Dan breekt het moment van opstij gen aan. DE OPDRACHT. De opdracht luidt: „Dropping voor het KNIL-Bataljon Ma- dioen". De goederen zullen bo ven het stadion worden uitge worpen. Er bestaat een radio verbinding tussen vliegtuig en de grond, hetgeen het afwerpen aanmerkelijk gemakkelijker maakt. Herkenningslappen of het afschieten van seinpatronen kun nen achterwege blijven. Na een half uur vliegen over een eenzaam gebied, waar hier en daar nog enkele branden woeden, komt Madioen in zicht. Even wordt laag over het vlieg veld Maos-Pati gevlogen. De be zetting wuift naar de inzittenden van de Dakota, die snel weer stijgt en vliegt naar het enkele kilometers verder liggende af- werpterrein. De stad glijdt on der het toestel door. Driemaal achtereen wordt gebeld, ten te ken, dat de eerste vracht voor het afwerpen moet worden klaargezet. Van de dropploeg, die De mannen van het detache- tijdens het vliegen heeft kunnen ment Luchtverpleging, die de Vrijdagavond is in Fort d'Atelier (Oost-Frankrijk) een locomo tief op de stilstaande sneltrein MetzDyon gereden. Vijftig per sonen zijn hierbij om het leven gekomen, terwijl dertig zwaar gewonden zijn opgenomen in het ziekenhuis van Vesoul. De ra vage, die werd aangericht, was vooral zo erg, doordat de sneltrein uit een aantal oude houten rijtuigen bestond. ZWOEGEN EN ZWETEN. Niet minder dan 16 ronden moeten wor4en gemaakt, wat wil zeggen, dat 16 maal van vlieg tuigbemanning en dropploeg bij zondere nauwkeurigheid in da len, afwerpen en stijgen wordt gevraagd. Drie kwartier aan een stuk door wordt gezwoegd en het zweet gutst de jongens dan ook van het gezicht. Ten afscheid wordt nog eenmaal over het sta tion en het vliegveld gevlogen, waarna de terugreis wordt aan vaard. uitblazen, wordt nu het uiterste gevergd. Opnieuw klinkt een bel. Deze keer eenmaal, wat wil zeg gen, dat de vracht kan worden uitgeworpen. Met de tong tussen de tanden wordt met man en macht het pakket naar buiten gewerkt, terwijl tegelijkertijd een man het trekkoord, dat de „chute" moet openen, vasthoudt en te vens kijkt of de „chute" zich wel opent. Is dat gebeurd, dan wordt het trekkoord ingehaald en op zij gelegd. Tijdens het afwerpen daalt het vliegtuig nog enkele tientallen meters om laag over de grond scherend direct weer aan hoogte te winnen, te draaien en opnieuw in de richting van het afwerpterrein te vliegen. eerste dagen zonder ophouden met al him krachten meewerk ten, omdat ze wisten dat „de an deren daar" Ket nodig hadden. Door toedoen van dit detache ment werden op Kerstdag op verschillende plaatsen Kerstpak ketten uitgeworpen voor de troepen, die aan de spits gingen. Zij besteedden speciale zorg aan de post van thuis, zonder een woord te zeggen maakten zij, na een dag van hard werken tegen liet vallen van de nacht, nog een extra vlucht, met als vracht een kleine hoeveelheid peniciline, die nodig was om een gewonde ka meraad, die in levensgevaar ver keerde, te redden. („Wapenbroeders") Kerken van vele landen, door Jonkvrouwe C. M. van Asch van Wijck. Uitgeverij: „De Graafschap", Aalten. Dit is een boekje waarop wij gaarne de aandacht vestigen. „Het wil, naar de schrijfster in het voorwoord opmerkt, een ele mentair, populair overzicht geven Van het ontstaan, de geschiedenis en de voornaamste kenmerken der verschillende kerken. Er is daarbij vooral gedacht aan het gewone kerklid. Op vragen van theologi sche aard wordt hier niet inge gaan, al worden déze wel hier en daar aangegeven. Er wordt gener lei aanspraak gemaakt op weten schappelijkheid." Achtereenvolgens wordt hier gehandeld over de Oostens-Ortho- doxe kerk, de oud-Katholieke kerk, de Anglikaanse kerk, de Lutherse kerken, de Gereformeer de kerken, de vrije kerken van Engeland en Amerika, de jonge kerken en de Oecumenische be weging. Naar het ons voorkomt is de schrijfster er voorzover dat in zo kort bestek mogelijk was, in ge slaagd, een objectief beeld te schetsen. Dit geldt echter niet van het laatste hoofdstuk. De schrijf ster toont zich hier een warm voorstandster der Oecumenische beweging zoals deze zich in de Wereldraad der kerken presen teert, zonder dat van de ernstige bezwaren die hiertegen zijn en worden ingebracht, melding wordt gemaakt. Het is om meer dan een reden jammer, dat de schrijfster aan haar aanvankelijk voornemen, om de inhoud na de oorlog nauwkeu rig bij te werken, (het boekje is voor een groot deel tijdens de be zetting geschreven) geen gevolg heeft gegeven. Thuisvaart,'door Henk Mon- dria. Uitgave J. H. Kok, Kam pen. In de Gouden Poort-reeks ver scheen als derde nummer: „Thuis vaart" door Henk Mondria. Een zeer gelukkige greep. We hebben hier een vissersroman uit de tijd dat met de droogmaking van de Zuiderzee een aanvang werd ge maakt, door het leggen van de af sluitdijk. Uitermate spanend, hui veringwekkend soms is de schilde ring van de strijd tegen de woe dende golven en het kruiende ijs. De vis wordt inderdaad duur be taald soms. En niet minder span nend is de tekening van de moei lijkheden in de vissersgezinnen, van de stormen die daar konden woeden, als gevolg van de droog legging die het, "nodig maakte het roer om te leggen. Uitstekend is de tekening i'an de eerzuchtige vader met zijn .hoekig karakter, die in eigen kracht sterk meent te staan, maar die tenslotte de trotse nek buigt en zich gevangen geeft onder het juk van Christus, en van dë zachtmoedige moeder, die het „trekken" van het water niet verstaat, wat bij de opvoeding van de kinderen niet geringe moeilijk heden met zich brengt. Een goed boek. Mooi uitgevoerd. En toch, dank zij de Gouden Poort-voorwaarden, ongewoon goedkoop. Nederland staat niet meer als voor de oorlog, alléén in 't ru moer der volken. Tot op 1940 was ons land neu traal. Geen enkele verbintenis werd aangegaan. Met het gevolg, dat toen de oorlog uitbrak ook geen bondgenoten klaar stonden om ons te helpen. Dal is nu anders geworden. Het Verdrag van Brussel is tot stand gekomen en toetreding tot het Atlantic Verdrag moest wel volgen. Dit betekent, dat er van ons land zware offers zullen worden gevraagd, zware geldelijke niet minder zware persoonlijke offers. Wij moeten daar niet licht over denken. De N. R. Crt. heeft er onlangs terecht op gewezen, dat de oor log in zijn tegenwoordige vorm uitermate zware eisen stelt aan de soldaat. De verschrikkingen, waaraan de strijders blootstaan zijn der mate zenuwslopend, dat alleen jonge mannen met een kernge zond, gehard lichaam en bezield met een hoog moreel, er bestand tegen kunnen zijn. Deze jonge mannen mogen in de strijd niet voor omstandigheden worden ge plaatst, die hun vreemd zijn; zij behoren gedurende hun oplei- dingstijd het fluiten van mitrail leurkogels, het springen van ar tillerieprojectielen, het gieren van laagvliegende vliegtuigen te hebben gehoord, en het uit een nevel opduiken van vechtwagens te hebben gezien. Zij zullen voorts bedreven möeten zijn in het hanteren van de moderne in gewikkelde wapens en daarbij hun zenuwen zodanig in be dwang moeten hebben, dat zij die munitie-verslindende wapens niet onoordeelkundig gebruiken. Men denke in dit verband eens aan de infanterie met haar ge weren, pistolen, machine-pisto len, mitrailleurs, granaatgewe ren, mortieren, pantserafweerge- schut, stootwapens en handgra naten, radiomaterieel en auto's. Men stelle zich de moderne ca valerist voor in dat uiterst inge wikkelde toestel, dat men vecht- wagen noemt. Men realiseere zich de radio verbinding tusschen de infante rie en de haar steunende artille rie, alsmede de verbinding tus sen infanterie, gevechtsvliegers en vechtwagens en die tussen de artillerie en de artillerie-waar- nemers in vliegtuigen. Laten wij de pioniers niet vergeten^ de aan- en afvoertroepen en "last but not least de luchtstrijd krachten. Het zou moreel onverantwoor delijk zijn om onze jonge mannen ten strijde te zenden, wanneer zij niet een langdurige opleiding zou den hebben genoten, zodat zü on volledig voorbereid in de oorlog zouden gaan. Ook behoren hun kleding en uitrusting en hun bewapening van zodanige aard te zijn dat onze soldaten als gelijkwaardige tegenstanders de vijand tegemoet kunnen treden. Tenslotte dient het kader ten volle voor zijn zware taak berekend te zijn. Een kostbare opleiding is daar voor nodig. Volgens deskundigen zal een eerste oefening van twee jaar een gebiedende eis zijn, indien men personeel wenst, dat tegen de moderne oorlogsinvloeden be stand zal' zijn. Een lange opleiding brengt met zich, dat twee lichtingen te gelijk onder de wapenen zullen zijn, met als gevolg de noodzake lijkheid van dubbele kazerne ruimte en grotere kaders. Voorts zullen belangrijke bedragen ge moeid zijn met de bij de oplei ding te verschieten scherpe mu nitie, alsmede met kleding en voedsel. Toen Montgomery enige tijd geleden in Nederland bespre kingen voerde over de Westerse verdediging, werd hem van Ne derlandse zijde gewezen op de zware militaire taak, welke wij in Indonesië te vervullen heb ben Zijn onveranderlijk ant woord was: that is not my job, In deze woorden lag allerminst een veroordeling van ons werk overzee; daarmede gaf de Britse maarschalk slechts te kennen, dat zijn taak in West-Europa lag. Maar evenzeer verklaarde hij onomwonden, dat Nederland zich een grotere militaire inspanning zal moeten getroosten: onze jaar lijkse lichtingen zijn te klein en onze bewapening is te zeer op In- dië gericht. Grote offers zullen nodig zijn. Offers zo zwaar, dat ze alleen met de hulp van Amerika ge bracht zullen kunnen worden. Honderden millioen zullen in deze herbewapening wegzinken. Maar het gaat om de veiligheid van West-Europa, van Neder land. Diep is de algemene over tuiging, dat alleen een dergelijke, werkelijke effectieve bewape ning een derde wereldoorlog kan afwenden. Veiligheid krijgt men nu een maal niet voor niets of alleen met de offers van anderen. Veiligheid eist bereidheid tot offers. En daarin, de geschiedenis heeft het geleerd, is ons volk nooit sterk geweest. Herhaaldelijk bleek op critie- ke momenten denk aan 1672 dat leger en vloot schandelijk verwaarloosd waren. Burgerlijke Stand. GOES. Geboren: Elvira C., d. v. L. Back en C. van Paassen; Cornelia R. M., d. v. H. Huige en K. Driedijk; Henriëtte J. M„ d. v. M. J. M. Stieger en M. L. Ve'tte; Maria J., d. v. F Visser en J. P. Hirdes. Gehuwd: F. J. Cobben, 48 j. en K. F. Zwartepoorte, 37 j.; J. A. Neuschwanger, 25 j. te Gorin- chem en P. A. Olivier, 22 j.; A. J. M. van Geelen, 28 j. en J. Wattez, 26 j. Overledert: J. Reinhoud, 76 j. te 's-H. Arendskerke, weduwn. van I. Verheule; P. H. Israël, 55 j. te Kortgene, echtgen. van P v. Hoorn; P. Verdonk, 53 j-, cent- gen. van J. J. de Witte; A. Kik, 62 j. echtgen. van A. P. Have. v. d. Hij legitimeerde zich met spoorwegabonnement. Verleden week bemerkten .'oorbij gangers langs het bureau van publieke werken te Over- veen, dat er was ingebroken. Een onderzoek bracht aan het licht, dat vier zware kantoor machines ter waarde van f 2500 waren verdwenen In de loop van de week achterhaalde men een telmachine bij een Amsterdamse opkoper. Deze verklaarde, dat de machine hem was verkocht door een man, die zich had gelegimi- teerd met behulp van een spoorwegabonnement Dit bericht werd over de Telex aan de diverse poiitiebureaux doorgegeven. Een Haarlems re chercheur herinnerde zich daar op, dat de 29-jarige Amsterdam se havenarbeider en oud politiek delinquent die hij verleden week had verbaliseerd wegens' het on rechtmatig dragen van een K.L. M.-uniform met onderscheidings tekenen, zich eveneens met een spoorwegabonnement had gele- gimiteerd. Deze pseudo-piloot die reeds eerder wegens diefstallen is veroordeeld, zeide aanvanke lijk van niets te weten, gaf ver volgens toe dat hij in Amsterdam een telmachine had verkocht, er kende een paar uur later ook nog de verkoop van een schrijf machine en tenslotte nam hij de rechercheur mee naar het bos van Elswout bij Overveen, waar hij de twee overige machines on der het zapd vandaan haalde. Hij bleef volhouden, dat hij de ma chines alleen had verkocht en bij de diefstal niet betrokken was geweestt De politie nam 'Vervolgens de rijksspeurhondendienst in de ar men. Men had n.l. in- de om trek van het gebouw een hamer aangetroffen, waarmede ver moedelijk een ruit was ingesla gen. Door het toepassen van de zogenaamde sorteerproef identi ficeerde de speurhond de geur van de hamer met die van de verdachte. Een kwartier later had de man bekend. G. S. van Overijssel hebben zich tot de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting gewend om een grotere woningtoewijzing te bepleiten. In het textielindustriecentrum Twente, zo wordt gezegd is vooral in de grotere steden, grote behoef te aan woningen voor arbeiders en leidend personeel en voor fo rensen. Wat brengt de radio? PROGRAMMA VOOR HEDENAVOND. Beide zenders 8 en 11 uur Nieuws. HILV. I (301 M.) NCRV 6.00 Gemengde Zangverenigingen. 6.30 Reg. Uitz. 7.00 Nieuws. 7.15 Prik- kebeen. 7.30 Actueel geluid. 7.45 Engelse les. 8.15 Concretgebouw- orkest. 9.20 Lezing dr A. van der Hoeven. 9.45 Concertgebouwor kest. 10.25 Zang en piano. 10.45 Avondoverdenking. HILV. II (415 M.) VARA 6.00 Nieuws. 6.20 King Cole Trio. 6.30 Klein maar fein. 7.00 Lezing „De Volkswoningbouw" 7.15 Reg. Uitz. VPRO 7.30 Koor en orkest. 7.40 Jeugdnieuws. 7.45 Lezen in de By- bel. VARA 8.05 Dingen van de dag 8.20 Promenade-orkest, Dir. Bene dict Silberman. 9.15 Je kunt hef nooit weten. 10.30 Piano-duo. 11.15 Bruce Lowe zingt, aan het orgel Cor Steyn. Donderdag 24 Februari. Beide zenders 7, 8 en 1 u. Nieuws. HILV. I (301 M.) KRO 8.15 Pluk de dag. 9.05 Muziek houdt fit! 9.40 Schoolradio. NCRV 10.00 Sonate. 10.15 Morgendienst. 10.45 NCRV-kwartet. KRO 11.00 De Zonnebloem. 11.40 Schoolradio. 12.03 Sopraan en P>an°- 1-j» Lichte orkestwerken. NCRV 2.00 Promenade orkest. 2.40 Even on der ons. 3.00 Piano. 3.15 Kamer orkest 4.00 Bijbellezing. 4.45 Brandenburgs concert. 5.00 Radio Jeugdjournaal. 5.30 Overzicht der Vocale Kwartetliteratuur. HILV. II (415 M.) VPRO 7.50 Dagopening. AVRO 8.15 Ochtend- varia. 9.00 Strijkkwartet. 9.35 Gram. 10.00 Orgelconcert door Cor Kee. 11.45 Zijn Middenstan ders kettinggangers. 12.33 In 't spionnetje. 12.38 Pierre Palla. 1.20 The Skymasters. 1.50 Orgel en piano. 2.00 Zang en guitaar. 2.15 Solistenconcert. 3.00 Voor zieken en gezonden. 4.00 Assortimento. 5.00 Kaleidoscoop. 5.20 Welk dier deze week? 5.35 Kwintet Johnny Meyer. 5.50 Reg. Uitz.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 4