Tweede Kamerleden bepleitten terugkeer
der Mij „Zeeland" naar Vlissingen.
De staking in de Amsterdamse haven.
Veiligheidsraad stemde msg niet aver
reselntie.
Voor-ontwerp op de winkelsluiting.
NIEUWS
Huidige positie en toekomst van de
textielhandel.
Ontkerstening in
Frankrijk.
Buiten- inplaats van binnenhaven voor
Breskens?
„Lissekerk" in aanvaring met „Pulasky".
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
,D{
Prinses Wilhelmina naar
Sogstdtjk.
Kennelijk een politieke nen is' we>'d door andere arbeiders
achtergrond.
Twee K, L. M.-vluchten naar
Batavia.
josgen.
Iets ruimer luchtpostvervoer
naar IndGnesië.
Uitgave
Stichting „Zeeuwsch Dagnlad".
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst-
Str. 70, Tel. 2438, Giro 274289.
Kantoren: Vlissingen, Walstraat
83, TeL 168; Middelburg, Korte
Noordstraat 35, Tel. admini
stratie 2009; Telefoon redactie
2347; Terneuzen, Vlooswijkstraat,
Telefoon 2052.
ZEEUWSCH DAGBLAD
4e JAARGANG No. 1162
Abonnementsprijs /3.90 p. kwartaal
Franco per post ƒ4.
Advertentieprijs 16 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 5 cent per woord
Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
WOENSDAG 26 JAN. 1949
Directeur: JACQ DE SMIT
Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. BARON VAN DEK FELTZ, Middelburg; Ds J. S. HARTJES Vlissingen-
Dr K. HU1ZENGA, Middelburg; H. JANSEN, Meliskerke; Ds J. KAKELSE, Goes; Ds R. SLOFSTKA, Vlissingen!
Op- en ondergang van
Zon en Maan.
Donderdag: Zon op 8.28 u., onder
17.18 u. Maan op 8.15 u., onder
15.02 u.
Hoogwater op Donderdag 27 Jan.
Vlissingen: 0.50 u. 1.64 m., 13.14
u. 1.69 m. Terneuzen: 1.20 u 1.81
m., 13.40 u. 1.93 m. Wemeldinge:
2.27 u. 1.44 m., 14.49 u. 1.53 m.
ke Nieuwe Eeuw". (R. K.),
»*-' geeft een belangrijk artikel
van dr A. v. d. Wey, over de ont
kerstening in Frankrijk.
Deze herinnert daarin o.m. aan
de volgende uitspraak van het
godsdienstig informatieblad „Lu-
men Vitae'
„De kerkelijke situatie is el
lendig. Volgens het „Correspon
dentieblad (Dec. '46, Eebr. '47),
waren er toen reeds 350.000 vol
komen heidense agrariërs en elf
miliioen sleurkatholiekén, die nog
iets doen aan de vier grote franse
plechtigheden: Doop, Eerste H.
Communie, kerkelijK huwelijk en
begrafenis. In 1943 telde Frankrijk
reeds acht millioen verheidenste
arbeiders. Ongeveer 3.500.000 kin
deren blijven buiten elke christe
lijke invloed. Van de 25.000 in
Toulouse krijgen 16.000 niet de
minste godsdienstige voorlichting.
Van wie ze wel ontvangen, vol
hardt 10 nog drie jaar na de
Eerste H. Communie. Verder
blijkt 95 der onderwijzers aan
de openbare scholen ongelovig".
Verder herinnert hij aan de
grote enquête van „La Vie Intel-
iectuelle", die tot de volgende
algemene indruk komt:
„De eenheid van geloof en leven
is vreselijk gehavend. De concrete
geloofsrealiteit der levens is ver
snipperd en geschonden. In plaats
van de „christelijke totaliteit" is
er een geseculariseerde, een „laie-
ke" totaliteit gekomen, met een
volkomen menselijke geest. Deze
gang van zaken dateert reeds van
af de franse Revolutie. De franse
politiek heeft zich in naam der
„humaniteit" antichristelijk ont
wikkeld, terwijl vele katholieken,
leken en geestelijken, ten onrech
te bepaalde politieke vormen on
losmakelijk verbonden hebben met
het Christendom. Deze conserva
tieven lieten de politieke arena te
veel over aan de republikeinse
pro-gees ie ven, tot schade van de
openbare katholieke invloed".
Dr v. d. Wey merkt hierbij op,
dat, ais men honderd jaar ge
leden in Frankrijk even bezorgd
en actief was geweest van gees
telijke zijde als nu, de kerk er
wellicht heel wat beter voor zou
staan.
„Als men het Concilie van Tren-
te vóór Luthers optreden had bij
eengeroepen, dan zou Noord-Eu
ropa waarschijnlijk een geheel
ander relegieus beeld vertonen.
Wij willen maar zeggen: Wij laten
het dikwijls al te ver komen voor
wij ongerust wakker schrikken en
zinnen op reactie!"
Hij had er aan toe kunnen voe
gen, dat, als gedurende de kerk
vervolging, Frankrijk niet zoveel
van zijn beste zonen om het leven
had gebracht of over de grenzen
gejaagd, de ontkerstening mis
schien niet zulk een ontstellende
omvang had gekregen, als nu het
geval is.
(Van onze parlementaire redacteur.)
Minister Spitzen heeft drie dagen de tjjd gehad om na te den
ken, wat hü antwoorden zou aan de zestien sprekers, die hem het
vuur na aan de schenen hebben gelegd. Twee uren had hij daar
voor nodig, uren, die bijna dagen leken. Zo mat en eentonig Ls zijn
betoogtrant.
Over Zeeland deed minister
Spitzen enkele mededelingen, die
hier volgen.
Met inpoldering van de Braak
man zal 850 ha worden gewon
nen. De moeilijkheden met België
over de afwatering zijn echter nog
niet overwonnen.
Het dempen van het ZuideY-
ANDERE ZAKEN.
Voorts deelde de minister nog
mede, dat de voorfinanciëring
door Amsterdam van het Am- j
sterdam-—Rijnkanaal onaanvaard-
baar voor hem is. Hij voelde er
niet veel voor om kerkgangers
in de gelegenheid te stellen zich
Sloe levert 425 ha op. In 1950 zal Pr aut0 naar de kerk te laten
i httrrntTrin Dit 1...—
men voor het eerst gaan inzaaien.
De haven van Breskens is een
moeilijk vraagstuk. Aanvankelijk
zou er een binnenhaven komen.
Dit hield verband met de fabriek
van Vein Melle. Oorspronkelijk
was deze toezegging gedaan, zij
het onder restrictie. Deze minis
ter voelt echter meer voor een
buitenhaven.
De vaarlengte op de veren
begeven. Dit zou aanleiding kun
nen geven tot misbruik.
De binnenvaart en de Ned.
Spoorwegen, die ook Veel tongen
in beweging hebben gebracht, had
eveneens zijn volle aandacht. Het
wagenpark van de A.T.O. is maar
drie procent van alle vrachtauto's
in Nederland. Doordat de Spoor
wegen technisch steeds beter ge
perfectioneerd worden, waardoor
Wester-Schelde bedraagt resp. 4, een verhoging van de snelheid
6 en 12 km.
11 ij overweegt thans om
overzetkosten even hoog te ma
ken (voor auto's althans) als de
rjjkosten zouden bedragen.
mogelijk is, is het niet uitgeslo
ten, dat de treinen ook weer op
de de kleinere plaatsen zullen stop
pen. Het vraagstuk, of deze even-
DE „ZEELAND".
Het hoofdstuk zeescheepvaart
deed daarna bij de duplieken een
viertal afgevaardigden vragen,
waarom de Mij „Zeeland" nu
eigenlijk niet naar Vlissingen
wordt herplaatst.
De eerste, die hiervoor het pleit
voerde was de heer Algera(A.R.),
die in de terugkeer een groot
belang voor Zeeland zag. De heer
Schilthuis (Arb.) wees er op, dat
de Mij „Zeeland" een gemengde
onderneming is. Ook het Rijk
heeft aandelen. Het traject Vlis
singenEngeland is korter dan
de afstand Hoek van Holland
Engeland. Bovendien: biedt Zee
land geen grote toeristische mo
gelijkheden
De heer Lucas (K.V.P.) wees
er op, dat Zeeland een gewest
dreigt te worden, dat in de ver
geten hoek komt te liggen. De
regering is nu reeds twee jaar met
de herplaatsing van deze maat
schappij bezig. Hoe staat het er
nu eigenlijk voor? De heer v. d.
Feltz (C.H.) had als vierde spre
ker niet veel meer te zeggen. Hij
sloot zich bij de vorige sprekers
aan en bepleitte de invoering van
een dagelijkse dienst gedurende
de zomermaanden, alsmede ge
leidelijke terugkeer der „Zeeland".
In verband met het plan van
het koninklijk gezin om zich in
Februari voor enige weken
naar de wintersport in Oosten
rijk en Zwitserland te begeven,
ligt het in het voornemen van
Prinses Wilhelmina gedurende
die tijd verblijf te houden op
paleis Soestdijk. Zij zal daar
op verzoek van Koningin Juli
ana tijdens afwezigheid van de
ouders de zorg voor het jongste
prinsesje op zich nemen.
iZAL NEDERLAND ISRAËL
ERKENNEN?
I Minister Stikker zal vanavond
'per boot naar Londen vertrekken
om deel te nemen aan de vjjf-
mogendhedenconferentie op Vrij
dag en Zaterdag.
De erkenning van Israël zal een
der voornaamste punten van be
spreking uitmaken. Er schijnt
een neiging te bestaan onder.de
vijf betrokken ministers om tot
deze erkenning eventueel geza
menlijk over te gaan.
Het Nederlandse standpunt in
deze is, zo schijnt het, nog niet
bepaald, hqewel het waarschijn
lijk lijkt, dat Nederland zich zal
aansluiten bij elk voorstel, dat
door de gezamenlijke overige
leden der Westerse Unie zal wor
den gedaan.
Eén van de moeilijkheden, waar
mede Nederland in deze materie
heeft te kampen, is het grote
aantal Mohammedanen in het In
donesische deel van het Neder
landse Rijk.
Ernstig scheepsongeval op de Wester-Schelde.
Eén dode, twee ernstig
gewonden.
het Amsterdamse Havenbe-
van
drijf, die de staking afkeurden en
waaronder zich een aantal E.V.C.-
leden bevond, gelost en is daarna
naar zee vertrokken. De E.V.C.
De Unie-Verkeer, gevormd door
de Centrale Bond van Transport-
arbeiders, de Ned. R.K. Bond vani! heeft echter de staking voortge-
Transportarbeiders en de NederL ze£ en jn het middelpunt van haar
nieuwe agitatie gesteld de eis tot
betaling van de nachttoeslag aan
S.H.B.-arbeiders. Getracht werd,
Bond van Chr. Fabrieks- en
Transportarbeiders, deelt het vol
gende mede:
„Aansluitende aan de in Am- ook de vaste arbeiders, in dienst
tuele regeling niet de positie van sterdam door de E.V.C. reeds in van de maatschappij te Amster-
de autobusondernemers in deze andere bedrijven uitgelokte con-dam, in de staking te betrekken.
plaatsen in gevaar brengt, moet
opgelost worden.
Ondanks alle critiek sprak de
minister nogmaals zijn verlossend
woord over het solexrijwiel,
rijwiel, aangedreven door
bereid,
flieten, die kennelijk een politieke maar dezen bleken niet
achtergrond hebben, poogt de tot staking over te gaan.
E.V.C. een grote staking in de! De besturen der bovengenoem-
Amsterdamse haven in het leven de organisaties hebben de arbei-
Dit te roepen. Aanleiding daartoe ders met klem geadviseerd, aan
een werd gevonden in het conflict, deze staking niet deel te nemen.
hulpmotor, zal op de rijwielpadenongeveer 14 dagen geleden bij het Zij doen dat te meer, omdat'over
mogen rijden. Een voorwaarde Amsterdams havenbedrijf ont- de regeling van bestaanszekerheid
hiervoor is echter, dat het niet
harder rijdt dan 25 km. Dat is
wel de uiterste grens. Overigens
vindt de minister een snelheid van
25 km voor het snelverkeer even
gevaarlijk als stilstaan.
staan over de grootte der ploegen van de havenarbeiders te Amster-
bij het werken met dubbele hijsen dam en te R'dam, welke uiter-
op een Franse jneelboot. Hieruit aard ook de betaling van nacht-
ontwikkelde zich een staking on- arbeid regelt, zowel met de re
der een deel der arbeiders. De gering als de werkgevers bespre-
boot, waarop het conflict begon-
kingen gaande zijn en het huidige
conflict op de spoedige totstand
koming van een zo gunstig moge
lijke regeling alleen maar nadelig
en stagnerend kan werken".
Gesneuveld voor recht en
vrijheid.
Zitting verdaagd tot morgen, wegen, Finn Moe, drong aan op1 Op 7 Januari 1949 is, zo deelt
aanneming van de door de V.S. de regering tot liaar leedwezen
De vergadering van de Veilig- c.s. ingediende ontwerp-resolutie. mede, in Indonesië gesneuveld
heldsraad is gisteravond verdaagdHij deed op beide partijen een he- soldaat S. J. den Boer, afkomstig
tot Donderdag vijf uur Neder- roep tot het doen van concessies, uit Zierikzee.
landse tijd, zonder dat het tot Hij was van mening, dat een on- j
een stemming over de resolutie middellijk terugtrekken der Ne- Mnnprïaanelart rlnnf Ifi-iji'irfp
van de Ver. Staten c.s. is ge- derlandse troepen niet tot een ®ül!l Ud.iüMdl] ILÜF 10 Jdriyc
vreedzame' oplossing zou bijdra
gen. Een overgangsperiode is no
dig, om de Republiek in staat te
In vakkringen de meningen
verdeeld.
De landelijke middenstandsbon
den hebben zich, naar gemeld
wordt, nog niet over het voor
ontwerp op de winkelsluiting
kunnen uitspreken.
Sommige van de voorgestelde
regelingen waren reeds bekend,
en daaromtrent is wel gebleken,
dat bij de middenstand groot ver
schil van mening bestaat. De ver
lating van het sluitingsuur van 6
op 7 uur wordt over het algemeen
niet gewaardeerd. Vooral in de
steden geldt de tijd van 6—8 uur
s avonds als „dode tijd". Waar-
Dezer dagen zullen de organi
saties de hoofden bij elkaar ste
ken om te trachten tot een ge-
meenschappelijk standpunt t.a.v. dracht der souvereiniteit aan de
het voorontwerp te komen. Men v.S.Ï. omstreeks 1 Januari 1950
komen.
Slechts drie sprekers voerden
gisteren het woord.
De vertegenwoordiger van In
dia, Sir Benegel Rama Rau, drong
er op aan, dat de Raad zal be
velen, dat de Nederlandse troepen
tegen midden Maart van het re
publikeinse grondgebied zullen
worden teruggetrokken en dat de
Raad voorzieningen tot economi
sche hulp aan de Republiek zal
treffen.
Behalve op een terugtrekken der
Nederlandse troepen omstreeks
15 Maart, drong hij aan op over-
vreest echter, dat dit verre van
gemakkelijk zal zijn.
Naar verluidt,, is het personeel
vóór handhaving van het sluitings
uur om 6 uur gedurende de gehele
week en tegen elke verlating
daarvan.
en opheffing van alle handels
belemmeringen.
De afgevaardigde van Noor-
De heer Van Os vap Delden,
om7 zo vraagt men zich af, zouden hoofd van het lijnbedrijf Indone-
de winkels dan tot 7 uur moeten 1 sië van de K.L.M., deelde mede,
openblijven dat de K.L.M. vandaag en Vrijdagmotorop^eidrngscursus
In de buitenwijken en op het a.s. telkens één vlucht naar Bata-
platteland zijn echter wel winke-1 via organiseert. De eerste vlucht
liers, die „iets zien" in de 7-uur j onder gezagvoerder De Haas met
sluiting, omdat over het algemeen j de constellation „Franeker", gaat
de mensen om 6 uur van kantoor van AmsterdamKhartoum
of werkplaats thuis komen en dan ReunionPadang naar Batavia.
van de gelegenheid tot kopen nog
gebruik zouden willen maken.
Wat de negen-uur sluiting op
Donderdag aangaat, zou men kun
nen zeggen, „dat er zoveel menin
gen zijn als vakgroepen" en in de
diverse vakgroepen is men het on
derling ook al niet eens. Het per
soneelsvraagstuk schijnt hierbij
ook nogal een rol te spelen.
Over de vrije middag op Dins
dag bestaat al evenmin eensge
zindheid.
De vacantiesluiting is een nieuw
element, waarover men zich nog
niet heeft beraden.
NOORDERLICHT BOVEN
NEDERLAND.
Gisteravond en vannacht was
weer op verschillende plaatsen in
ons land Noorderlicht te zien.
Boven de kust van Noord-Hol
land was het omstreeks het mid-
Auto-ongeval eist twee doden.
Gisterenavond - geraakte een
vrachtauto van de firma Offringa
te Uithuizermeeden tussen Noor-
derhogebrug en Zuidwolde (bij
Groningen), waarschijnlijk door
de gladheid van de weg, in het
Boterdiep. In de wagen bevonden
zich een zestal personen, die de
aan de
M.T.S. te Groningen volgen. Twee
personen, de chauffeur E. Kooi
en de heer, C. Blok, beiden uit
Uithuizermeeden, kwamen om het
leven. De overige inzittenden
kwamen gedeeltelijk met enige
de
vrij
Gistermiddag omstreeks
vijf
stellen, op een ordelijke wijze het uur '.>eeft zichten drama voltrok-
militaire bestuur over te nemen, ken in het perceel Grote Witten-
De Egyptenaar Fawzi Bay burgerstraat 2 te Amsterdam,
drong aan op een scherper stellen waarvan het verloop nog niet aan
der resolutie, in dier voege, dat
zij de ontruiming door de Neder
landse troepen van het republi
keinse grondgebied per 15 Maart
zal bevelen.
de politie bekend is.
Toen de bewoonster van het
huis omstreeks tien over vijf
thuis kwam vond zij in de huis
kamer een haar onbekende
vrouw, badende in bloed, op de
grond liggen. Alles wees er op,
dat er in de kamer een hevige
worsteling was geweest. Teve.is
Besprekingen slechts na
vrijlating republikeinse leiders
In een rapport van de C.V.G.D. i vond zij er een hamer waarvan
aan de Veiligheidsraad wordt ge-1 de houten steel was gebroken. Zij
zegd, dat Soekarno en Hatta aan
de bijeenkomst federaal overleg
geantwoord hebben, dat de be
spreking over de vorming van een
interimregering alleen kan wor
den overwogen, nadat de republi
keinse leiders zijn vrijgelaten en
de republikeinse regering gelegen
heid heeft gehad om de uitnodi
ging te overwegen.
Het rapport zegt, dat de Neder
landse regering nóg geen beslis
sing nam inzake toestemming en
faciliteiten voor de republikeinse
vertegenwoordigers om naar Lake
Success te reizen.
Deze route werd reeds enigej verwondingen, gedeeltelijk: met
tijd geleden ontworpen, doch de sckr'k vrij.
nodige toestemmingen zijn eerst
thans binnengekomen. Het geldt
hier een proefneming en van het
succes van deze proefvlucht zal
het afhangen of de frequentie
hiervan kan worden opgevoerd.
Men stelt zich voor, deze vlucht
driemaal per week uit te voeren.
Met dit toestel zal 3% ton postf
worden meegenomen. Deze route
zal 4M dag in beslag nemen. In
Khartoum wordt op 10 uur op
onthoud gerekend en in Reunion
op 29 uur.
De tweede vlucht, welke Vrijdag
a.s. aanvangt, volgt de route Am
sterdamTunisSjarjahBang-
De radio van de Chinese com
munisten in Noord-Sjensi heeft
gisteren medegedeeld, dat de com
munisten bereid zijn met de na
tionalisten vredesonderhandelin
gen te beginnen, waarschijnlijk in
Peiping.
waarschuwde onmiddellijk de po
litie, die het slachtoffer over
bracht naar het Onze Lieve
Vrouwe Gasthuis. Het bleek de
63-jarige mevr. B. te zijn, wo
nende aan het Dapperplein. In de
keuken op de benedenverdieping
trof men een bebloede broek en
een colbertjasje aan van de 16-
jarige zoon des huizes, Johannes
Paulides. Deze jongeman was,
naar zijn moeder aan de politie
verklaarde, wegens ziekte thuis
gebleven. Alles wees er op, dat hij
Gistermorgen om negen uur is
op do Wester-Schelde voor Hans-
weert het Nederlandse 8000 ton
nietende Liberty-scliip „Lisse
kerk" van de Verenigde Neder
landse Scheepvaartmaatschappij
en te 's-Gravenhage, dat uit Ant
werpen op weg was naar Rotter
dam, tijdens de mist in aanvaring
gekomen met het 7083 ton b.r.t,
metende Poolse schip „Pulasky"
van de Gdynia-Amerikalijn.
De „Pulasky" kwam van Santos
in Argentinië en was met een la
ding van 800 stuks koeien, be
stemd voor Zwitserland, op weg
naar Antwerpen.
Ite gevolgen vap de aanvaring
waren zeer ernstig.
De „Pulasky" kreeg vlak ach
ter de boeg aan stuurboordzijde
een gat, dat aan de bovenzijde
zeker zes meter breed was én
vanaf de reling tot onder de
waterlijn loopt.
Het water stroomde met grote
kracht naar binnen en het schip
dreigde te zinken.
Een ijlings toegeschoten sleep
boot heeft liet echter op de Osse-
nisseplaat, ongeveer een kilometer
-voor de haven van Hansweert,
omhoog weten te trekken, zodat
direct gevaar verdwenen was.
Het schip, dat 20 jaar oud is,
was pas hersteld in de dokken
van New-York.
Toen wij 's middags een bezoek
aan de „Pulasky" brachten, bleek
ons eerst duidelijk hoe groot de
schade was.
Het voordek was aan de linker
zijde één verwrongen massa staal,
een laadmast hing achterover ge
slagen over het dek heen.
Een schepeling vertelde, "dat hij,
bij de aanvaring, juist in zijn hut
vertoefde, welke in de onmiddel
lijke nabijheid van het gat lag.
Dé hevige schok wierp hem om
ver en een wand van de hut hoog
plotseling naar binnen. „De vloer
schoot onder me weg", vertelde
hij, „en er'vlogen enkele stukken
ijzer door een scheur naar binnen.
Met moeite wist ik me echter vast
te grijpen en het lukte me langs
de ravage op het dek té komen."
Drie opvarenden kwamen er
echter slechter van af. Zij
werkten juist in een ruimte waar
scheepswerkzaamheden worden
verricht. Het schip werd op deze
plaats geraakt. Een van hen werd
door een rondvliegend stuk staal
getroffen en overleed. Ik twee
anderen werden ernstig gewond
en moesten onmiddellijk naar het
Ziekenhuis „St.-Joanna" te Goes
worden vervoerd.
Eén van hen, de 23-jarige Pool
Casimir St o ja, was gisteravond
nog niet bij kennis en voor zijn
leven wordt ernstig gevreesd.
Tragisch is het vooral, dat, zo
als onze zegsman vertelde, de
jongen in Gdynia wilde afmonste-
ren om een studie te gaan volgen
voor zee-officier.
Men is 's middags begonnen een
deel van het vee over te laden
in enkele kleinere schepen.
Scheepsagenten en Poolse con
sulaire ambtenaren uit Antwerpen
brachten een bezoek aan de „Pu
lasky".
De „Lissekerk", welke aan
stuurboordzijde onder de anker-
kluis schade opliep, is na het on
geluk naar Vlissingen gevaren en
vandaar naar Rotterdam ver
trokken.
TIJDELIJK MINDER
VLEES.
Extra kaas als compensatie,
De levering van slachtvee op
de binnenlandse markten alsmede
de invoer (met name uit Argen
tinië en Denemarken) bfijven nog
steeds beneden de gestelde ver
wachtingen.
Aangezien onder deze omstan
digheden het handhaven van het
tegenwoordige rantsoen vlees een
te sterke aantasting zou betekenen
van de voorraden, wordt m.i.v.
28 Januari a.s. het vleesrantsoen
uitsluitend voor de A-, B- en C-
groepen tijdelijk verlaagd tot 300
gram per veertien dagen.
Ter compensatie zal aan de
zelfde groepen een extra kaas
rantsoen van 200 gram per veer
tien dagen worden verstrekt.
Nu, blijkens mededeling van de
K.L.M. aan de P.T.T., het weer
mogeljjk is geworden enkele
vluchten naar Indonesië uit te
voeren, kan het luchtpostvervoer
een kleine verruiming ondergaan.
In verband daarmede maakt de
P.T.T. bekend, dat de aan het pu
bliek gevraagde beperking, om
niet meer dan een brief per week
zich verkleed had en daarna per te posten, voorlopig kan vervallen.
rijwiel met onbekende bestem- j
ming is vertrokken. De politie
heeft zijn opsporing verzocht. Zij öJMilr Mi LiK i
neemt aan, dat de jongeman po-
gingen doet zich naar het buiten
land te begeven en vermoedelijk
zal trachten bij boeren onderdak
te vinden. Alle politie- en grens-
I posten zijn gewaarschuwd.
Kravtsjenko schoof de kaart
terzijde.
Het merendeel van de tijd, die
bestemd werd aan het getuigen
verhoor bij de hervatting van het
proces tegen het Franse comm.
weekblad „Les Lettres Frangal-
ses", werd in beslag genomen door
een woordenwisseling tussen de
Franse communist Granier en
Kravtsjenko. Granier zei, dat in
Kravtsjenko's boek een beschrij
ving voorkwam van de plaats
Asjchabad, welke plaats omge
doopt zou zijn tot Staiinabad.
Asjchabad had echter nog nooit
een andere naam gekregen. Men
verzocht Kravtsjenko de twee
plaalsen op de kaart aan te wij
zen. Hij schoof de kaart terzijde
en antwoordde: „Dit betekent
allemaal niets. Namen van Sow-
jet-plaatsen worden steeds ver-_
anderd".
PRINSES ELIZABETH
HEEFT MAZELEN.
Prinses Elisabeth van Engeland
lijdt aan mazelen, aldus is offi
cieel medegedeeld.
De ziekte neemt, volgens de
mededeling, een normaal verloop.
De prinses blijft met .de kleine
prins Charles in Sandringham
Castle.
Inspecteur der Registratie en
bankdirecteur te Zierikzee
staan terecht.
Vrijdagmorgen zal de Arrop-
dissementsrechtbank te Middel
burg de zaken behandelen tegen
R. G., Inspecteur der Registratie
en Successie en C. v. d. V-, bank
directeur, beiden te Zierikzee.
Zij hebben in 1946 handelingen
verricht, die in strijd waren met
het bepaalde bij de Effecten-regi
stratie.
V. d. V., die in zijn functie
effecten in bewaring had gekre
gen, heeft deze effecten, waarvan
nog niet was beslist over de er
kenning van eigendom, noch over
de zakelijk rechten daarop rus
lende, over het rechtsherstel of
overgang naar de staat, toch
overgedragen gan R. G., die te
vens penningmeester van de Zie-
rikzeese Nutsspaarbank is.
Ernstige aanrijding te
Middelburg.
Maandagavond is op de Noord-
weg te Middelburg, ter hoogte
van de Klarenbeeklaan, een uit
de richting St.-Laurens komende
motorrijder tegen een langs de
kant van de weg geparkeerd
staande auto gereden. De auto,
die binnen de voorgeschreven af
stand van een straatlantaarn
stond, is blijkbaar door de motor
rijder v. B. te laat opgemerkt
Van B., die uit Dordrecht af
komstig is, moest met ernstige
verwondingen naar het ziekenhuis
worden overgebracht, waar men
Directeur van de Chr. Textiel-
bond hield rede te Middelburg
In de middagvergadering van
de Chr. Texiielbond afd. Zeeland,
die gisteren in het Schuttershof
te Middelburg plaats vond, heeft
de directeur van deze bond, de
kok-Batayia en op de terugweg heor H van Eysdeilj rede ge_
Batavia Bangkok Sjarjah Cal-ivouden over de huidige positie van
ro—Amsterdam. |de textielhandel en de vooruit-
Deze vlucht wordt gemaakt met échten voor de naaste toekomst.
de constellation „Batavia", onder
gezagvoerder J. J. Moll. Ook op
der-nachtelijk uur duidelijk waar- deze route zal 3ton post wor-
neembaar. Het was een rode den meegenomen.
was
gloed, die uitliep in brede banen,
waarvan de kleur varieerde van
wit tot groen. Een paars tot pur
per-rood licht zagen de West
landers omstreeks elf uur aan de
Noordwestelijke horizon en uit
Alle verkeer o[5 Yangtse
gestaakt.
Naar zijn mening loopt de tex
tieldistributie in ons land op zijn
laatste benen, hoewel onmiddel
lijke afschaffing nog niet te ver
wachten is.
De heer Van Eysden begon zijn
rede met een korte beschouwing
De Chinese regering heeft bevel over de economische problemen
gegeven tot het stopzetten van van ons land en de Marshall-hulp
Doetinchèm werd gemeld, dat hetalle verkeer op de Yangtse van die mede nodig was voor. een be-
Noorderlicht daar reeds de ge- heden af. De spoorlijn Nanking- tere textielvoorziening.
hele avond, zij het nu eens wat Sjanghai is gereserveerd voor
militair verkeer, zodat er geen
sterker, dan weer wat zwakker,
Men heeft op deze verdeling
ernstige critiek uitgeoefend, aldus
de directeur. Wanneer men de
textielvoorziening in 1938 heeft
nagerekend en deze neerkomt op
200 punten per jaar per persoon,
dan zijn we nu nog slechts op 60
pCt van de vooroorlogse voor
ziening.
De prijzen van de textielgoede-
ren zijn momenteel driemaal zo
hoog als voor de oorlog, terwijl
de omzet in 1948 bijna gelijk is
gebleven aan die over 1947, waar
uit geconstateerd kan worden, dat
1948 niet slechter was dan het
voorgaande jaar. Spr. voorzag,
dat door het Directoraat van de
I Amerikaanse eis, dat 117 Duitse
fabrieken, die zouden worden ont-
noemde hjj de import van garens manteld, behouden blijven. Over
uit België. Men zal moeten trach- de bestemming van 50 andere
ten de handel in Nederland in fabrieken wordt nog beraad-
1949 zoveel mogeljjk gelijk te slaagd. Generaal Smuts heeft
schakelen met dio van België en'Slsteren bll de Zuid-Afrikaanse
Luxemburg.
operatief ingrijpen noodzakelijk
Engeland en Frankrijk hebben i vond. De toestand van het slacht-
beginsel ingestemd met de offer werd gisteravond opgegeven
Afschaffing van de distributie
zal tengevolge hebben, dat de
prijsbeheersing tot het verleden
wetgevende vergadering een mo
tie van wantrouwen tegen de re
gering ingediend. De „Bristol
175" is een nieuw Brits vliegtuig
type, waarvan er reeds 25 zjjn be
gaat behoren, waardoor vrjje con-steld. In 1953 zullen deze vlieg-
currentie weer mogelijk wordt. Detuigen, een kleinere editie van het
vriie handel, door afschaffing van i „oiivpnvliocrtnitr Rraba-
als redelijk en vooruitgaand. De
politie, die v. B. nog niet heeft
kunnen verhoren, zal een nader
onderzoek instellen naar de oor
zaak van dit ongeval.
Auto-ongeluk te Goes.
Toen gisteravond tegen zes uur
de heer P. Vermue uit 's-Graven-
polder met zijn auto uit de Voor
stad te Goes de spoorwegovergang
naar de Kloetingseweg wilde
oversteken, reed hij tegen een uit
vrije handel, door afschaffing van j Britse' reuzenvliegtuig „Braba- §fL"j?11auto^beftumd^M- "de
distributie in de hand gewerkt, zon-, de Constellations en Boeings i heer De Boer uR Middelbure
zal echter met zich meebrengen, op de Transatlantische lijnen ver- beer
dat de winstmarges zulien dalen, vangen. Het toestel zal 100 km z^ali naar d^ overtent van
waar tegenover een grotere omzet sneller vliegen en zal zijn uit- ™g én kwam in df heg naast S
zal komen te staan. gerust met 38 bedden. - Maan- weg en Kwam Jn ae neg naasl -
De middenstanders zullen alle dag a.s. beginnen te Londen
zeilen moeten bijzetten om hun Brits-Nederlandse handelsbespre-
zaken te bevorderen. Tevens zul-'kingen, waarbij het programma
len zich financieringsmoeilijk- VOOr het handelsverkeer in dit
heden voordoen, waaraan de mid-jjaar zal worden vastgesteld,
denstandsbonden thans reeds aan- De Chinese gemeenschap in Ma-
dacht moeten schenken.
dioen heeft de territoriaal be"!moest
spoorwegovergang terecht. In de
vaart werden echter twee zich op
het fietspad bevindende dames
tegen de grond geworpen. De
éne, mevr. Hermes uit Goes,
kwam er goed af. Haai- nicht,
mevr. Bers uit Bergen op Zoom,
in café Jacobs binnen-
„We moeten niet terug naar de stuureadviseur dringend verzocht, j dragen worden, waar dokter
- spr.Jde Nederlandse troepen met te-|Grfep haar behandelde. Gelukkig
tcur- J ruS trekken. Naar schatting b]eek ze licht gewond te zijn.
Prijzen binnenkort weer aan de
winstmarge zal worden getornd.1 oudo toestanden", aldus
De bevoorrading van de handel I „waarbij door moordende concur-
noemde spr. niet al te best, ter-renlio elkaar schade werd toe- ver ïjven
wijl de uitverkoop in vele zaken gebracht. Een goede organisatie S
er toe heeft meegewerkt, dat kan in dit verband goed werk P „„"ui
te Djogja thans nog
eveneens in het Noordwesten teburgers uit Nanking kunnen wor-
zien was. De kleur was daar rood1 den weggevoerd.
t0' r°se' met witte banen. j In gewoonlijk betrouwbare krin-
f ju Ult, Middelburg en gen wordt gezegd, dat de rege-
Eindhoven kwamen Noorderlicht-ring alle troepen ten Noorden
meldingen binnen. Vroeg in devan de Yangtse terugtrekt, be-
avond had men in het Noorden halve een divisie, die de taak zou
des lands het natuurverschijnsel hebben de tegenpartij te verhin-
al gezien.
puntenmoeilijkheden zjjn verdwe-
Inen.
DE TOEKOMST
Wat de textieldistributie be
treft, zei spr., dat de regering
hierbij uitging van vier punten. In
de eerste plaats moet rekening
worden gehouden met de vrij gro- de heer Van Eysden, dat de Be
te behoefte aan textiel van onsnelux <lit jaar een eind zal ma-
leger, met de technische weefsels, j ken aan de textieldistributie. De
met de export en met de binnen- j opheffing zal echter alleen dan
landse "behoefte. Dit alles maakt mogeljjk zjjn, als er grotere aan
doen." Het ideaal van de
teur was een textielcpnventie op
deren Nanking te bombarderen, een straffe rantsoenering nodig, voer textiel komt. In dit verband
hebben kommiezen
di_drie smokkelaars gearresteerd,
die in twee kisten acht levende
K6vers vervoerden, waarvan de
L I waarde geschat wordt op f3000.
Wat de toekomst aangaat, zei kledingfabrikanten ge De Haarlemse politie betrapte
Een geanimeerde bespreking eergiêternacht twee 15-jarige jon-
volgde op deze rede. igens op heterdaad bij het stelen
De heer P. J. Hamming, voorz. van sigarenaanstekers, broches,
der afd. Zeeland, dankte de spre- etc. in een winkel. De boefjes blij-
ker, die daarna in dankgebed ken nog meer inbraken te Haar-
voorging. lem te hebben gepleegd.
De beide chauffeurs kwamen
met de schrik vrij. De schade aan
de auto's was echter aanzienlijk.
later
wind.
DE BILT ZEGT:
Weinig verandering.
Aaanvankelijk zwakke,
toenemende Zuidoostelijke
Enkele overdrijvende wolken
velden met hier en daar tijdelijk
ochtendnevel of mist, maar over
wegend droog weer. Ongeveer de
zelfde temperatuur als vandaag.