Tweede Kamerleden bepleitten terugkeer der Mij „Zeeland" naar Vlissingen. De staking in de Amsterdamse haven. Veiligheidsraad stemde msg niet aver reselntie. Voor-ontwerp op de winkelsluiting. NIEUWS Huidige positie en toekomst van de textielhandel. Ontkerstening in Frankrijk. Buiten- inplaats van binnenhaven voor Breskens? „Lissekerk" in aanvaring met „Pulasky". PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND ,D{ Prinses Wilhelmina naar Sogstdtjk. Kennelijk een politieke nen is' we>'d door andere arbeiders achtergrond. Twee K, L. M.-vluchten naar Batavia. josgen. Iets ruimer luchtpostvervoer naar IndGnesië. Uitgave Stichting „Zeeuwsch Dagnlad". Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst- Str. 70, Tel. 2438, Giro 274289. Kantoren: Vlissingen, Walstraat 83, TeL 168; Middelburg, Korte Noordstraat 35, Tel. admini stratie 2009; Telefoon redactie 2347; Terneuzen, Vlooswijkstraat, Telefoon 2052. ZEEUWSCH DAGBLAD 4e JAARGANG No. 1162 Abonnementsprijs /3.90 p. kwartaal Franco per post ƒ4. Advertentieprijs 16 cent per m.m. Rubriek Kabouters 5 cent per woord Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA WOENSDAG 26 JAN. 1949 Directeur: JACQ DE SMIT Met vaste medewerking van: Mr W. F. E. BARON VAN DEK FELTZ, Middelburg; Ds J. S. HARTJES Vlissingen- Dr K. HU1ZENGA, Middelburg; H. JANSEN, Meliskerke; Ds J. KAKELSE, Goes; Ds R. SLOFSTKA, Vlissingen! Op- en ondergang van Zon en Maan. Donderdag: Zon op 8.28 u., onder 17.18 u. Maan op 8.15 u., onder 15.02 u. Hoogwater op Donderdag 27 Jan. Vlissingen: 0.50 u. 1.64 m., 13.14 u. 1.69 m. Terneuzen: 1.20 u 1.81 m., 13.40 u. 1.93 m. Wemeldinge: 2.27 u. 1.44 m., 14.49 u. 1.53 m. ke Nieuwe Eeuw". (R. K.), »*-' geeft een belangrijk artikel van dr A. v. d. Wey, over de ont kerstening in Frankrijk. Deze herinnert daarin o.m. aan de volgende uitspraak van het godsdienstig informatieblad „Lu- men Vitae' „De kerkelijke situatie is el lendig. Volgens het „Correspon dentieblad (Dec. '46, Eebr. '47), waren er toen reeds 350.000 vol komen heidense agrariërs en elf miliioen sleurkatholiekén, die nog iets doen aan de vier grote franse plechtigheden: Doop, Eerste H. Communie, kerkelijK huwelijk en begrafenis. In 1943 telde Frankrijk reeds acht millioen verheidenste arbeiders. Ongeveer 3.500.000 kin deren blijven buiten elke christe lijke invloed. Van de 25.000 in Toulouse krijgen 16.000 niet de minste godsdienstige voorlichting. Van wie ze wel ontvangen, vol hardt 10 nog drie jaar na de Eerste H. Communie. Verder blijkt 95 der onderwijzers aan de openbare scholen ongelovig". Verder herinnert hij aan de grote enquête van „La Vie Intel- iectuelle", die tot de volgende algemene indruk komt: „De eenheid van geloof en leven is vreselijk gehavend. De concrete geloofsrealiteit der levens is ver snipperd en geschonden. In plaats van de „christelijke totaliteit" is er een geseculariseerde, een „laie- ke" totaliteit gekomen, met een volkomen menselijke geest. Deze gang van zaken dateert reeds van af de franse Revolutie. De franse politiek heeft zich in naam der „humaniteit" antichristelijk ont wikkeld, terwijl vele katholieken, leken en geestelijken, ten onrech te bepaalde politieke vormen on losmakelijk verbonden hebben met het Christendom. Deze conserva tieven lieten de politieke arena te veel over aan de republikeinse pro-gees ie ven, tot schade van de openbare katholieke invloed". Dr v. d. Wey merkt hierbij op, dat, ais men honderd jaar ge leden in Frankrijk even bezorgd en actief was geweest van gees telijke zijde als nu, de kerk er wellicht heel wat beter voor zou staan. „Als men het Concilie van Tren- te vóór Luthers optreden had bij eengeroepen, dan zou Noord-Eu ropa waarschijnlijk een geheel ander relegieus beeld vertonen. Wij willen maar zeggen: Wij laten het dikwijls al te ver komen voor wij ongerust wakker schrikken en zinnen op reactie!" Hij had er aan toe kunnen voe gen, dat, als gedurende de kerk vervolging, Frankrijk niet zoveel van zijn beste zonen om het leven had gebracht of over de grenzen gejaagd, de ontkerstening mis schien niet zulk een ontstellende omvang had gekregen, als nu het geval is. (Van onze parlementaire redacteur.) Minister Spitzen heeft drie dagen de tjjd gehad om na te den ken, wat hü antwoorden zou aan de zestien sprekers, die hem het vuur na aan de schenen hebben gelegd. Twee uren had hij daar voor nodig, uren, die bijna dagen leken. Zo mat en eentonig Ls zijn betoogtrant. Over Zeeland deed minister Spitzen enkele mededelingen, die hier volgen. Met inpoldering van de Braak man zal 850 ha worden gewon nen. De moeilijkheden met België over de afwatering zijn echter nog niet overwonnen. Het dempen van het ZuideY- ANDERE ZAKEN. Voorts deelde de minister nog mede, dat de voorfinanciëring door Amsterdam van het Am- j sterdam-—Rijnkanaal onaanvaard- baar voor hem is. Hij voelde er niet veel voor om kerkgangers in de gelegenheid te stellen zich Sloe levert 425 ha op. In 1950 zal Pr aut0 naar de kerk te laten i httrrntTrin Dit 1...— men voor het eerst gaan inzaaien. De haven van Breskens is een moeilijk vraagstuk. Aanvankelijk zou er een binnenhaven komen. Dit hield verband met de fabriek van Vein Melle. Oorspronkelijk was deze toezegging gedaan, zij het onder restrictie. Deze minis ter voelt echter meer voor een buitenhaven. De vaarlengte op de veren begeven. Dit zou aanleiding kun nen geven tot misbruik. De binnenvaart en de Ned. Spoorwegen, die ook Veel tongen in beweging hebben gebracht, had eveneens zijn volle aandacht. Het wagenpark van de A.T.O. is maar drie procent van alle vrachtauto's in Nederland. Doordat de Spoor wegen technisch steeds beter ge perfectioneerd worden, waardoor Wester-Schelde bedraagt resp. 4, een verhoging van de snelheid 6 en 12 km. 11 ij overweegt thans om overzetkosten even hoog te ma ken (voor auto's althans) als de rjjkosten zouden bedragen. mogelijk is, is het niet uitgeslo ten, dat de treinen ook weer op de de kleinere plaatsen zullen stop pen. Het vraagstuk, of deze even- DE „ZEELAND". Het hoofdstuk zeescheepvaart deed daarna bij de duplieken een viertal afgevaardigden vragen, waarom de Mij „Zeeland" nu eigenlijk niet naar Vlissingen wordt herplaatst. De eerste, die hiervoor het pleit voerde was de heer Algera(A.R.), die in de terugkeer een groot belang voor Zeeland zag. De heer Schilthuis (Arb.) wees er op, dat de Mij „Zeeland" een gemengde onderneming is. Ook het Rijk heeft aandelen. Het traject Vlis singenEngeland is korter dan de afstand Hoek van Holland Engeland. Bovendien: biedt Zee land geen grote toeristische mo gelijkheden De heer Lucas (K.V.P.) wees er op, dat Zeeland een gewest dreigt te worden, dat in de ver geten hoek komt te liggen. De regering is nu reeds twee jaar met de herplaatsing van deze maat schappij bezig. Hoe staat het er nu eigenlijk voor? De heer v. d. Feltz (C.H.) had als vierde spre ker niet veel meer te zeggen. Hij sloot zich bij de vorige sprekers aan en bepleitte de invoering van een dagelijkse dienst gedurende de zomermaanden, alsmede ge leidelijke terugkeer der „Zeeland". In verband met het plan van het koninklijk gezin om zich in Februari voor enige weken naar de wintersport in Oosten rijk en Zwitserland te begeven, ligt het in het voornemen van Prinses Wilhelmina gedurende die tijd verblijf te houden op paleis Soestdijk. Zij zal daar op verzoek van Koningin Juli ana tijdens afwezigheid van de ouders de zorg voor het jongste prinsesje op zich nemen. iZAL NEDERLAND ISRAËL ERKENNEN? I Minister Stikker zal vanavond 'per boot naar Londen vertrekken om deel te nemen aan de vjjf- mogendhedenconferentie op Vrij dag en Zaterdag. De erkenning van Israël zal een der voornaamste punten van be spreking uitmaken. Er schijnt een neiging te bestaan onder.de vijf betrokken ministers om tot deze erkenning eventueel geza menlijk over te gaan. Het Nederlandse standpunt in deze is, zo schijnt het, nog niet bepaald, hqewel het waarschijn lijk lijkt, dat Nederland zich zal aansluiten bij elk voorstel, dat door de gezamenlijke overige leden der Westerse Unie zal wor den gedaan. Eén van de moeilijkheden, waar mede Nederland in deze materie heeft te kampen, is het grote aantal Mohammedanen in het In donesische deel van het Neder landse Rijk. Ernstig scheepsongeval op de Wester-Schelde. Eén dode, twee ernstig gewonden. het Amsterdamse Havenbe- van drijf, die de staking afkeurden en waaronder zich een aantal E.V.C.- leden bevond, gelost en is daarna naar zee vertrokken. De E.V.C. De Unie-Verkeer, gevormd door de Centrale Bond van Transport- arbeiders, de Ned. R.K. Bond vani! heeft echter de staking voortge- Transportarbeiders en de NederL ze£ en jn het middelpunt van haar nieuwe agitatie gesteld de eis tot betaling van de nachttoeslag aan S.H.B.-arbeiders. Getracht werd, Bond van Chr. Fabrieks- en Transportarbeiders, deelt het vol gende mede: „Aansluitende aan de in Am- ook de vaste arbeiders, in dienst tuele regeling niet de positie van sterdam door de E.V.C. reeds in van de maatschappij te Amster- de autobusondernemers in deze andere bedrijven uitgelokte con-dam, in de staking te betrekken. plaatsen in gevaar brengt, moet opgelost worden. Ondanks alle critiek sprak de minister nogmaals zijn verlossend woord over het solexrijwiel, rijwiel, aangedreven door bereid, flieten, die kennelijk een politieke maar dezen bleken niet achtergrond hebben, poogt de tot staking over te gaan. E.V.C. een grote staking in de! De besturen der bovengenoem- Amsterdamse haven in het leven de organisaties hebben de arbei- Dit te roepen. Aanleiding daartoe ders met klem geadviseerd, aan een werd gevonden in het conflict, deze staking niet deel te nemen. hulpmotor, zal op de rijwielpadenongeveer 14 dagen geleden bij het Zij doen dat te meer, omdat'over mogen rijden. Een voorwaarde Amsterdams havenbedrijf ont- de regeling van bestaanszekerheid hiervoor is echter, dat het niet harder rijdt dan 25 km. Dat is wel de uiterste grens. Overigens vindt de minister een snelheid van 25 km voor het snelverkeer even gevaarlijk als stilstaan. staan over de grootte der ploegen van de havenarbeiders te Amster- bij het werken met dubbele hijsen dam en te R'dam, welke uiter- op een Franse jneelboot. Hieruit aard ook de betaling van nacht- ontwikkelde zich een staking on- arbeid regelt, zowel met de re der een deel der arbeiders. De gering als de werkgevers bespre- boot, waarop het conflict begon- kingen gaande zijn en het huidige conflict op de spoedige totstand koming van een zo gunstig moge lijke regeling alleen maar nadelig en stagnerend kan werken". Gesneuveld voor recht en vrijheid. Zitting verdaagd tot morgen, wegen, Finn Moe, drong aan op1 Op 7 Januari 1949 is, zo deelt aanneming van de door de V.S. de regering tot liaar leedwezen De vergadering van de Veilig- c.s. ingediende ontwerp-resolutie. mede, in Indonesië gesneuveld heldsraad is gisteravond verdaagdHij deed op beide partijen een he- soldaat S. J. den Boer, afkomstig tot Donderdag vijf uur Neder- roep tot het doen van concessies, uit Zierikzee. landse tijd, zonder dat het tot Hij was van mening, dat een on- j een stemming over de resolutie middellijk terugtrekken der Ne- Mnnprïaanelart rlnnf Ifi-iji'irfp van de Ver. Staten c.s. is ge- derlandse troepen niet tot een ®ül!l Ud.iüMdl] ILÜF 10 Jdriyc vreedzame' oplossing zou bijdra gen. Een overgangsperiode is no dig, om de Republiek in staat te In vakkringen de meningen verdeeld. De landelijke middenstandsbon den hebben zich, naar gemeld wordt, nog niet over het voor ontwerp op de winkelsluiting kunnen uitspreken. Sommige van de voorgestelde regelingen waren reeds bekend, en daaromtrent is wel gebleken, dat bij de middenstand groot ver schil van mening bestaat. De ver lating van het sluitingsuur van 6 op 7 uur wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Vooral in de steden geldt de tijd van 6—8 uur s avonds als „dode tijd". Waar- Dezer dagen zullen de organi saties de hoofden bij elkaar ste ken om te trachten tot een ge- meenschappelijk standpunt t.a.v. dracht der souvereiniteit aan de het voorontwerp te komen. Men v.S.Ï. omstreeks 1 Januari 1950 komen. Slechts drie sprekers voerden gisteren het woord. De vertegenwoordiger van In dia, Sir Benegel Rama Rau, drong er op aan, dat de Raad zal be velen, dat de Nederlandse troepen tegen midden Maart van het re publikeinse grondgebied zullen worden teruggetrokken en dat de Raad voorzieningen tot economi sche hulp aan de Republiek zal treffen. Behalve op een terugtrekken der Nederlandse troepen omstreeks 15 Maart, drong hij aan op over- vreest echter, dat dit verre van gemakkelijk zal zijn. Naar verluidt,, is het personeel vóór handhaving van het sluitings uur om 6 uur gedurende de gehele week en tegen elke verlating daarvan. en opheffing van alle handels belemmeringen. De afgevaardigde van Noor- De heer Van Os vap Delden, om7 zo vraagt men zich af, zouden hoofd van het lijnbedrijf Indone- de winkels dan tot 7 uur moeten 1 sië van de K.L.M., deelde mede, openblijven dat de K.L.M. vandaag en Vrijdagmotorop^eidrngscursus In de buitenwijken en op het a.s. telkens één vlucht naar Bata- platteland zijn echter wel winke-1 via organiseert. De eerste vlucht liers, die „iets zien" in de 7-uur j onder gezagvoerder De Haas met sluiting, omdat over het algemeen j de constellation „Franeker", gaat de mensen om 6 uur van kantoor van AmsterdamKhartoum of werkplaats thuis komen en dan ReunionPadang naar Batavia. van de gelegenheid tot kopen nog gebruik zouden willen maken. Wat de negen-uur sluiting op Donderdag aangaat, zou men kun nen zeggen, „dat er zoveel menin gen zijn als vakgroepen" en in de diverse vakgroepen is men het on derling ook al niet eens. Het per soneelsvraagstuk schijnt hierbij ook nogal een rol te spelen. Over de vrije middag op Dins dag bestaat al evenmin eensge zindheid. De vacantiesluiting is een nieuw element, waarover men zich nog niet heeft beraden. NOORDERLICHT BOVEN NEDERLAND. Gisteravond en vannacht was weer op verschillende plaatsen in ons land Noorderlicht te zien. Boven de kust van Noord-Hol land was het omstreeks het mid- Auto-ongeval eist twee doden. Gisterenavond - geraakte een vrachtauto van de firma Offringa te Uithuizermeeden tussen Noor- derhogebrug en Zuidwolde (bij Groningen), waarschijnlijk door de gladheid van de weg, in het Boterdiep. In de wagen bevonden zich een zestal personen, die de aan de M.T.S. te Groningen volgen. Twee personen, de chauffeur E. Kooi en de heer, C. Blok, beiden uit Uithuizermeeden, kwamen om het leven. De overige inzittenden kwamen gedeeltelijk met enige de vrij Gistermiddag omstreeks vijf stellen, op een ordelijke wijze het uur '.>eeft zichten drama voltrok- militaire bestuur over te nemen, ken in het perceel Grote Witten- De Egyptenaar Fawzi Bay burgerstraat 2 te Amsterdam, drong aan op een scherper stellen waarvan het verloop nog niet aan der resolutie, in dier voege, dat zij de ontruiming door de Neder landse troepen van het republi keinse grondgebied per 15 Maart zal bevelen. de politie bekend is. Toen de bewoonster van het huis omstreeks tien over vijf thuis kwam vond zij in de huis kamer een haar onbekende vrouw, badende in bloed, op de grond liggen. Alles wees er op, dat er in de kamer een hevige worsteling was geweest. Teve.is Besprekingen slechts na vrijlating republikeinse leiders In een rapport van de C.V.G.D. i vond zij er een hamer waarvan aan de Veiligheidsraad wordt ge-1 de houten steel was gebroken. Zij zegd, dat Soekarno en Hatta aan de bijeenkomst federaal overleg geantwoord hebben, dat de be spreking over de vorming van een interimregering alleen kan wor den overwogen, nadat de republi keinse leiders zijn vrijgelaten en de republikeinse regering gelegen heid heeft gehad om de uitnodi ging te overwegen. Het rapport zegt, dat de Neder landse regering nóg geen beslis sing nam inzake toestemming en faciliteiten voor de republikeinse vertegenwoordigers om naar Lake Success te reizen. Deze route werd reeds enigej verwondingen, gedeeltelijk: met tijd geleden ontworpen, doch de sckr'k vrij. nodige toestemmingen zijn eerst thans binnengekomen. Het geldt hier een proefneming en van het succes van deze proefvlucht zal het afhangen of de frequentie hiervan kan worden opgevoerd. Men stelt zich voor, deze vlucht driemaal per week uit te voeren. Met dit toestel zal 3% ton postf worden meegenomen. Deze route zal 4M dag in beslag nemen. In Khartoum wordt op 10 uur op onthoud gerekend en in Reunion op 29 uur. De tweede vlucht, welke Vrijdag a.s. aanvangt, volgt de route Am sterdamTunisSjarjahBang- De radio van de Chinese com munisten in Noord-Sjensi heeft gisteren medegedeeld, dat de com munisten bereid zijn met de na tionalisten vredesonderhandelin gen te beginnen, waarschijnlijk in Peiping. waarschuwde onmiddellijk de po litie, die het slachtoffer over bracht naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. Het bleek de 63-jarige mevr. B. te zijn, wo nende aan het Dapperplein. In de keuken op de benedenverdieping trof men een bebloede broek en een colbertjasje aan van de 16- jarige zoon des huizes, Johannes Paulides. Deze jongeman was, naar zijn moeder aan de politie verklaarde, wegens ziekte thuis gebleven. Alles wees er op, dat hij Gistermorgen om negen uur is op do Wester-Schelde voor Hans- weert het Nederlandse 8000 ton nietende Liberty-scliip „Lisse kerk" van de Verenigde Neder landse Scheepvaartmaatschappij en te 's-Gravenhage, dat uit Ant werpen op weg was naar Rotter dam, tijdens de mist in aanvaring gekomen met het 7083 ton b.r.t, metende Poolse schip „Pulasky" van de Gdynia-Amerikalijn. De „Pulasky" kwam van Santos in Argentinië en was met een la ding van 800 stuks koeien, be stemd voor Zwitserland, op weg naar Antwerpen. Ite gevolgen vap de aanvaring waren zeer ernstig. De „Pulasky" kreeg vlak ach ter de boeg aan stuurboordzijde een gat, dat aan de bovenzijde zeker zes meter breed was én vanaf de reling tot onder de waterlijn loopt. Het water stroomde met grote kracht naar binnen en het schip dreigde te zinken. Een ijlings toegeschoten sleep boot heeft liet echter op de Osse- nisseplaat, ongeveer een kilometer -voor de haven van Hansweert, omhoog weten te trekken, zodat direct gevaar verdwenen was. Het schip, dat 20 jaar oud is, was pas hersteld in de dokken van New-York. Toen wij 's middags een bezoek aan de „Pulasky" brachten, bleek ons eerst duidelijk hoe groot de schade was. Het voordek was aan de linker zijde één verwrongen massa staal, een laadmast hing achterover ge slagen over het dek heen. Een schepeling vertelde, "dat hij, bij de aanvaring, juist in zijn hut vertoefde, welke in de onmiddel lijke nabijheid van het gat lag. Dé hevige schok wierp hem om ver en een wand van de hut hoog plotseling naar binnen. „De vloer schoot onder me weg", vertelde hij, „en er'vlogen enkele stukken ijzer door een scheur naar binnen. Met moeite wist ik me echter vast te grijpen en het lukte me langs de ravage op het dek té komen." Drie opvarenden kwamen er echter slechter van af. Zij werkten juist in een ruimte waar scheepswerkzaamheden worden verricht. Het schip werd op deze plaats geraakt. Een van hen werd door een rondvliegend stuk staal getroffen en overleed. Ik twee anderen werden ernstig gewond en moesten onmiddellijk naar het Ziekenhuis „St.-Joanna" te Goes worden vervoerd. Eén van hen, de 23-jarige Pool Casimir St o ja, was gisteravond nog niet bij kennis en voor zijn leven wordt ernstig gevreesd. Tragisch is het vooral, dat, zo als onze zegsman vertelde, de jongen in Gdynia wilde afmonste- ren om een studie te gaan volgen voor zee-officier. Men is 's middags begonnen een deel van het vee over te laden in enkele kleinere schepen. Scheepsagenten en Poolse con sulaire ambtenaren uit Antwerpen brachten een bezoek aan de „Pu lasky". De „Lissekerk", welke aan stuurboordzijde onder de anker- kluis schade opliep, is na het on geluk naar Vlissingen gevaren en vandaar naar Rotterdam ver trokken. TIJDELIJK MINDER VLEES. Extra kaas als compensatie, De levering van slachtvee op de binnenlandse markten alsmede de invoer (met name uit Argen tinië en Denemarken) bfijven nog steeds beneden de gestelde ver wachtingen. Aangezien onder deze omstan digheden het handhaven van het tegenwoordige rantsoen vlees een te sterke aantasting zou betekenen van de voorraden, wordt m.i.v. 28 Januari a.s. het vleesrantsoen uitsluitend voor de A-, B- en C- groepen tijdelijk verlaagd tot 300 gram per veertien dagen. Ter compensatie zal aan de zelfde groepen een extra kaas rantsoen van 200 gram per veer tien dagen worden verstrekt. Nu, blijkens mededeling van de K.L.M. aan de P.T.T., het weer mogeljjk is geworden enkele vluchten naar Indonesië uit te voeren, kan het luchtpostvervoer een kleine verruiming ondergaan. In verband daarmede maakt de P.T.T. bekend, dat de aan het pu bliek gevraagde beperking, om niet meer dan een brief per week zich verkleed had en daarna per te posten, voorlopig kan vervallen. rijwiel met onbekende bestem- j ming is vertrokken. De politie heeft zijn opsporing verzocht. Zij öJMilr Mi LiK i neemt aan, dat de jongeman po- gingen doet zich naar het buiten land te begeven en vermoedelijk zal trachten bij boeren onderdak te vinden. Alle politie- en grens- I posten zijn gewaarschuwd. Kravtsjenko schoof de kaart terzijde. Het merendeel van de tijd, die bestemd werd aan het getuigen verhoor bij de hervatting van het proces tegen het Franse comm. weekblad „Les Lettres Frangal- ses", werd in beslag genomen door een woordenwisseling tussen de Franse communist Granier en Kravtsjenko. Granier zei, dat in Kravtsjenko's boek een beschrij ving voorkwam van de plaats Asjchabad, welke plaats omge doopt zou zijn tot Staiinabad. Asjchabad had echter nog nooit een andere naam gekregen. Men verzocht Kravtsjenko de twee plaalsen op de kaart aan te wij zen. Hij schoof de kaart terzijde en antwoordde: „Dit betekent allemaal niets. Namen van Sow- jet-plaatsen worden steeds ver-_ anderd". PRINSES ELIZABETH HEEFT MAZELEN. Prinses Elisabeth van Engeland lijdt aan mazelen, aldus is offi cieel medegedeeld. De ziekte neemt, volgens de mededeling, een normaal verloop. De prinses blijft met .de kleine prins Charles in Sandringham Castle. Inspecteur der Registratie en bankdirecteur te Zierikzee staan terecht. Vrijdagmorgen zal de Arrop- dissementsrechtbank te Middel burg de zaken behandelen tegen R. G., Inspecteur der Registratie en Successie en C. v. d. V-, bank directeur, beiden te Zierikzee. Zij hebben in 1946 handelingen verricht, die in strijd waren met het bepaalde bij de Effecten-regi stratie. V. d. V., die in zijn functie effecten in bewaring had gekre gen, heeft deze effecten, waarvan nog niet was beslist over de er kenning van eigendom, noch over de zakelijk rechten daarop rus lende, over het rechtsherstel of overgang naar de staat, toch overgedragen gan R. G., die te vens penningmeester van de Zie- rikzeese Nutsspaarbank is. Ernstige aanrijding te Middelburg. Maandagavond is op de Noord- weg te Middelburg, ter hoogte van de Klarenbeeklaan, een uit de richting St.-Laurens komende motorrijder tegen een langs de kant van de weg geparkeerd staande auto gereden. De auto, die binnen de voorgeschreven af stand van een straatlantaarn stond, is blijkbaar door de motor rijder v. B. te laat opgemerkt Van B., die uit Dordrecht af komstig is, moest met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis worden overgebracht, waar men Directeur van de Chr. Textiel- bond hield rede te Middelburg In de middagvergadering van de Chr. Texiielbond afd. Zeeland, die gisteren in het Schuttershof te Middelburg plaats vond, heeft de directeur van deze bond, de kok-Batayia en op de terugweg heor H van Eysdeilj rede ge_ Batavia Bangkok Sjarjah Cal-ivouden over de huidige positie van ro—Amsterdam. |de textielhandel en de vooruit- Deze vlucht wordt gemaakt met échten voor de naaste toekomst. de constellation „Batavia", onder gezagvoerder J. J. Moll. Ook op der-nachtelijk uur duidelijk waar- deze route zal 3ton post wor- neembaar. Het was een rode den meegenomen. was gloed, die uitliep in brede banen, waarvan de kleur varieerde van wit tot groen. Een paars tot pur per-rood licht zagen de West landers omstreeks elf uur aan de Noordwestelijke horizon en uit Alle verkeer o[5 Yangtse gestaakt. Naar zijn mening loopt de tex tieldistributie in ons land op zijn laatste benen, hoewel onmiddel lijke afschaffing nog niet te ver wachten is. De heer Van Eysden begon zijn rede met een korte beschouwing De Chinese regering heeft bevel over de economische problemen gegeven tot het stopzetten van van ons land en de Marshall-hulp Doetinchèm werd gemeld, dat hetalle verkeer op de Yangtse van die mede nodig was voor. een be- Noorderlicht daar reeds de ge- heden af. De spoorlijn Nanking- tere textielvoorziening. hele avond, zij het nu eens wat Sjanghai is gereserveerd voor militair verkeer, zodat er geen sterker, dan weer wat zwakker, Men heeft op deze verdeling ernstige critiek uitgeoefend, aldus de directeur. Wanneer men de textielvoorziening in 1938 heeft nagerekend en deze neerkomt op 200 punten per jaar per persoon, dan zijn we nu nog slechts op 60 pCt van de vooroorlogse voor ziening. De prijzen van de textielgoede- ren zijn momenteel driemaal zo hoog als voor de oorlog, terwijl de omzet in 1948 bijna gelijk is gebleven aan die over 1947, waar uit geconstateerd kan worden, dat 1948 niet slechter was dan het voorgaande jaar. Spr. voorzag, dat door het Directoraat van de I Amerikaanse eis, dat 117 Duitse fabrieken, die zouden worden ont- noemde hjj de import van garens manteld, behouden blijven. Over uit België. Men zal moeten trach- de bestemming van 50 andere ten de handel in Nederland in fabrieken wordt nog beraad- 1949 zoveel mogeljjk gelijk te slaagd. Generaal Smuts heeft schakelen met dio van België en'Slsteren bll de Zuid-Afrikaanse Luxemburg. operatief ingrijpen noodzakelijk Engeland en Frankrijk hebben i vond. De toestand van het slacht- beginsel ingestemd met de offer werd gisteravond opgegeven Afschaffing van de distributie zal tengevolge hebben, dat de prijsbeheersing tot het verleden wetgevende vergadering een mo tie van wantrouwen tegen de re gering ingediend. De „Bristol 175" is een nieuw Brits vliegtuig type, waarvan er reeds 25 zjjn be gaat behoren, waardoor vrjje con-steld. In 1953 zullen deze vlieg- currentie weer mogelijk wordt. Detuigen, een kleinere editie van het vriie handel, door afschaffing van i „oiivpnvliocrtnitr Rraba- als redelijk en vooruitgaand. De politie, die v. B. nog niet heeft kunnen verhoren, zal een nader onderzoek instellen naar de oor zaak van dit ongeval. Auto-ongeluk te Goes. Toen gisteravond tegen zes uur de heer P. Vermue uit 's-Graven- polder met zijn auto uit de Voor stad te Goes de spoorwegovergang naar de Kloetingseweg wilde oversteken, reed hij tegen een uit vrije handel, door afschaffing van j Britse' reuzenvliegtuig „Braba- §fL"j?11auto^beftumd^M- "de distributie in de hand gewerkt, zon-, de Constellations en Boeings i heer De Boer uR Middelbure zal echter met zich meebrengen, op de Transatlantische lijnen ver- beer dat de winstmarges zulien dalen, vangen. Het toestel zal 100 km z^ali naar d^ overtent van waar tegenover een grotere omzet sneller vliegen en zal zijn uit- ™g én kwam in df heg naast S zal komen te staan. gerust met 38 bedden. - Maan- weg en Kwam Jn ae neg naasl - De middenstanders zullen alle dag a.s. beginnen te Londen zeilen moeten bijzetten om hun Brits-Nederlandse handelsbespre- zaken te bevorderen. Tevens zul-'kingen, waarbij het programma len zich financieringsmoeilijk- VOOr het handelsverkeer in dit heden voordoen, waaraan de mid-jjaar zal worden vastgesteld, denstandsbonden thans reeds aan- De Chinese gemeenschap in Ma- dacht moeten schenken. dioen heeft de territoriaal be"!moest spoorwegovergang terecht. In de vaart werden echter twee zich op het fietspad bevindende dames tegen de grond geworpen. De éne, mevr. Hermes uit Goes, kwam er goed af. Haai- nicht, mevr. Bers uit Bergen op Zoom, in café Jacobs binnen- „We moeten niet terug naar de stuureadviseur dringend verzocht, j dragen worden, waar dokter - spr.Jde Nederlandse troepen met te-|Grfep haar behandelde. Gelukkig tcur- J ruS trekken. Naar schatting b]eek ze licht gewond te zijn. Prijzen binnenkort weer aan de winstmarge zal worden getornd.1 oudo toestanden", aldus De bevoorrading van de handel I „waarbij door moordende concur- noemde spr. niet al te best, ter-renlio elkaar schade werd toe- ver ïjven wijl de uitverkoop in vele zaken gebracht. Een goede organisatie S er toe heeft meegewerkt, dat kan in dit verband goed werk P „„"ui te Djogja thans nog eveneens in het Noordwesten teburgers uit Nanking kunnen wor- zien was. De kleur was daar rood1 den weggevoerd. t0' r°se' met witte banen. j In gewoonlijk betrouwbare krin- f ju Ult, Middelburg en gen wordt gezegd, dat de rege- Eindhoven kwamen Noorderlicht-ring alle troepen ten Noorden meldingen binnen. Vroeg in devan de Yangtse terugtrekt, be- avond had men in het Noorden halve een divisie, die de taak zou des lands het natuurverschijnsel hebben de tegenpartij te verhin- al gezien. puntenmoeilijkheden zjjn verdwe- Inen. DE TOEKOMST Wat de textieldistributie be treft, zei spr., dat de regering hierbij uitging van vier punten. In de eerste plaats moet rekening worden gehouden met de vrij gro- de heer Van Eysden, dat de Be te behoefte aan textiel van onsnelux <lit jaar een eind zal ma- leger, met de technische weefsels, j ken aan de textieldistributie. De met de export en met de binnen- j opheffing zal echter alleen dan landse "behoefte. Dit alles maakt mogeljjk zjjn, als er grotere aan doen." Het ideaal van de teur was een textielcpnventie op deren Nanking te bombarderen, een straffe rantsoenering nodig, voer textiel komt. In dit verband hebben kommiezen di_drie smokkelaars gearresteerd, die in twee kisten acht levende K6vers vervoerden, waarvan de L I waarde geschat wordt op f3000. Wat de toekomst aangaat, zei kledingfabrikanten ge De Haarlemse politie betrapte Een geanimeerde bespreking eergiêternacht twee 15-jarige jon- volgde op deze rede. igens op heterdaad bij het stelen De heer P. J. Hamming, voorz. van sigarenaanstekers, broches, der afd. Zeeland, dankte de spre- etc. in een winkel. De boefjes blij- ker, die daarna in dankgebed ken nog meer inbraken te Haar- voorging. lem te hebben gepleegd. De beide chauffeurs kwamen met de schrik vrij. De schade aan de auto's was echter aanzienlijk. later wind. DE BILT ZEGT: Weinig verandering. Aaanvankelijk zwakke, toenemende Zuidoostelijke Enkele overdrijvende wolken velden met hier en daar tijdelijk ochtendnevel of mist, maar over wegend droog weer. Ongeveer de zelfde temperatuur als vandaag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1949 | | pagina 1