Slechts 1 overlevende na ramp met K.L.M.'Constellation.
>..£i
Gehele bemanning vond de dood.
Bundeling van krachten vnor Zeeland's
ontwikkeling.
Toestel vloog na landingspoging tegen
hoogspanningsdraden.
In Memoriam.
NIEUWS
B IJ DE ONTZETTENDE RAMP, die de K.L.M. heeft getroffen door het
neerstorten van de Constellation „Nijmegen", welke op weg van Amsterdam
naar New York vlak voor de tussenlanding te Prestwick in Schotland is neer
gestort, heeft, volgens de laatste herich ■''echts een persoon het leven er af
gebracht, n.l. de heer W. G. Philippo uit Sassenheim, wiens toestand zeer
ernstig is.
DE OVERLEDEN PASSAGIERS.
Schiphol na de ramp.
Sjahrir is bereid
interimregering te
steunen.
Opstand in Korea
spoedig onderdrukt?
PROTESTANTS CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
SPECIALE SECTIE GAAT AAN DE STUDIE.
Grondstaf van vliegveld
Prestwick had het niet meer
onder controle.
SNIPPER
Uitgave
Stichting „Zeeuwsch Daguiad".
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst-
str. 70, Tel. 2438, Giro 274289.
Kantoren: Vlissingen, Walstraat
83, Tel. 168; Middelburg, Korte
Noordstraat 33, Tel. admini
stratie 2009; Telefoon redactie
2347; Temeuzen, Vlooswijkstraat,
Telefoon 2052.
ZEEUWSCH DAGBLAD
4e JAAR ANG No. 1082
Abonnementsprijs 3.90 p. kwartaal
franco per post 4.
Advertentieprijs 14 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 5 cent per woord
VRIJDAG 22 OCT. 1948
Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA
Directeur: JACQ DE SMIT
Met vaste medewerking van: Mr YV. F. E. BARON VAN DER FELTZ, Middelburg; Ds J. S. HARTJES, Vlissingen;
Dr K. HUIZENGA, Middelburg; H. JANSEN, Meliskerke; Ds J. KARELSE, Goes; Ds R. SLOFSTRA, Vlissingen.
Op- en ondergang van
Zon en Maan.
Zaterdag: Zon op 7.18 u., onder
17.30 u. Maan op 20.18 u., onder
13.42 u.
Hoogwater op Zaterdag 23 Oct.
Vlissingen: 4.42 u. 1.85 m., 17.02
u. 1.88 m. Wemeldinge: 6.35 u.
1.63 .11., 18.48 u. 1.68 m.
Gisterenmiddag heeft te Middelburg in de Confreriezaal van het
Schuttershof de „Sectie Ontwikkeling Zeeland", uitgaande van de
Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk haar
eerste vergadering gehouden. Deze sectie zal zich bezig houden met
de bestudering van velerlei aspecten van het Zeeuwse leven. Zij
zal een antwoord moeten zoeken op de vraag, of Zeeland in ver
gelijking met andere provincies achterstaat en zo ja, welke wegen
bewandeld moeten worden, om hierin verbetering te brengen. Er
zullen voorlopig zes sub-secties aan het werk gaan, terwijl liet de
bedoeling is een zevende sub-sectie in het leven te roepen.
Provinciaal besef zonder i "u de °sen m°sen sluiten voor
de noodzaak van industrialisatie,
hartstocht? Deze kan echter slechts worden
doorgevoerd met behoud en ver
dieping van de eigen cultuur.
Van de tien leden der bemanning, werden na het ongeval drie personen zwaar gewond in de staart
van het vliegtuig aangetroffen en naar het ziekenhuis vervoerd n.l. de stewardes Elsie Fey, de tweede
steward H. J. van Overbeek en de mecanicien J. Y. Beukenkamp. Zij zyn echter in de loop van de dag
overleden. Van de dertig passagiers werden de heer W. H. Philippo en de Amerikaanse Mathilda Rohrs
uit New Yersey zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht. De laatste overleed gistermorgen.
„Ik heb iets geraakt, ik sta in brand, ik tracht te stijgen". Dat
was het laatste radiobericht, dat de machine uitzond. Enkele ogen
blikken later stortte zy neer. Het was mistig en de bewoking hing
laag. Er was dus slecht zicht. De eerste landingspoging mislukte;
het toestel vloog te ver over de landingsbaan door en schynt toen,
wielsporen op een stuk land wijzen daar op de grond geraakt i
te hebben en vervolgens tegen de hoogspanningsdraden gevlogen
te zyn.
Het toestel moet toen in brand geraakt zijn en zyn neergestort.
Een commissie van onderzoek
bestaande uit de heren ir. C. A.
F. Falkenhagen van de R.L.D. en
de heer M. S. Komminga, even
een van de R.L.D., heeft thans
uitgemaakt, dat de hoogspan
ningsdraden geraakt zjjn. Een of
ficial van het Britse ministerie
van Luchtvaart verklaarde, dat
voorlopige rapporten er op wezen,
dat het vliegtuig wilde landen
volgens het zgn. „Ground Control
Approach". De landing geschied
de onder leiding van een lid van
het vllegveldpersoneel, die op de
landingsbaan met een radiotele
foon geposteerd was.
Doordat het vliegtuig volgens
de official ongeveer 100 voet van
de landingshaan aan de grond
kwam, startte en een nieuw cir
cuit begon was het niet meer on
der controle van de grondstaf
toen het ongeval geschiedde.
Het vliegtuig cirkelde twee
maal laag over het dorp Tarbol-
ton, voordat het viel. Een inwo
ner van het dorp. die zich naar
de plaats van het onheil begaf,
zeide, dat er vlammen en licht
schijnsels te zien waren op ver
scheidene delen van het vliegtuig
toen het over het dorp vloog.
De landbouwer Neil, op wiens
land de machine neerkwam, ging
te vopt naar het ongeveer ander
halve kilometer verder gelegen
dorp Tarbolton, om mensen te
waarschuwen. Geneeskundige
hulp, politie, brandweer werden
gealarmeerd. Zij begaven zich zo
snel mogelijk door de mist naar
de plek.
Toen de „Nijmegen" aan de
grond wa& gekomen, schoot zij
door een heg, stak de weg over
naar de boerderij, ging door de
aan de andere kant van weg
staande heg en kwam tot stil
stand op het land. Het toestel
vernielde de telefoonlijn, zodat de
verbinding van de boerderij met de
buitenwereld werd afgesneden.
Twee wielen van het toestel
werden circa tweehonderd meter
van het wrak aangetroffen. Het
derde viel werd nog tachtig me
ter verder gevonden. Eén der mo
toren lag op ongeveer honderd
meter afstand van de vliegma
chine.
De politiemannen en leden van
de hulpverleningsdienst zagen,
nadat zij gedurende vele uren in
het nachtelijk donker en de mist
hadden getracht hulp te bieden,
bij het aanbreken van de dag de
verschrikkelijke ravage.
Verbrande wrakstukken lagen
wijd en zijd verspreid. De gehele
romp met uitzondering van de
staart was verbrand.
De mannen, die het reddings
werk op zich hadden genomen,
troffen in 'de staart van de „Nij
megen" de vijf personen, die, hoe
wel gewond, het leven er hadden
afgebracht. Zjj hadden brandwon
den opgelopen.
Autoriteiten van de K.L.M. en
de politie, die bezig zijn te Prest
wick de ooggetuigen verklaringen
van waarnemers van het ongeval
met de „Nijmegen" te ziften, zijn
de mening toegedaan, dat toen
Parmentier zag dat er brand aan
1 boord was ontstaan, hij een nood
landing trachtte te maken in de
buurt van een boerderij even bui
ten het dorp Tarbolton. Hij heeft
tenslotte waarschijnlijk bemerkt
dat hij daarvoor niet de nodige
ruimte had en heeft toen getracht
door te vliegen, om elders een
noodlanding te proberen.
De verkoolde overblijfselen van
het vliegtuig liggen over een af
stand van ongeveer 300 meter in
een klein dal verspreid.
met de
De K.L.M.-Constellation „Nijmegen"
omgekomen bemanning.
Links bpven de directeur van de K.L.M. de heer H.
Veenendaal, de bij het ongeluk de dood vond. Daaronder
de „Viver", waarmede de piloot K. D. Parmentier (links
onder) in 1936 de Melbourne-race won. Verder v.l.n.r.
C. J. O'Brien, Ierland (2e piloot), H. W. Parks, Engeland
(3e piloot), J. Y. Beukenkamp, Amsterdam (le mecano),
B. Timmer, Veenhuizen (2e mecano), H. P. P. Hurst, Am
sterdam (le telegrajist)W. Bleuze, Amsterdam .(2e tele
grafist). Rechts boven: H. J. van Overbeek, Amsterdam
(2e steward), mej. E. A. M. Fey, Amsterdam (stewardes)
en J. C. Mink, Den Haag (le steward).
De enige overlevende de heer
W. G. Philippo uit Sassenheim
Op Schiphol wekte het bericht
van de ramp en het overlijden
van een der beste en bekendste
piloten van de K.L.M., Parmen
tier, en niet minder van de
K.L.M.-directeur H. Veenendaal,
die op Schiphol zijn dagelijks
werk deed, diepe verslagenheid.
Tal van K.L.M.-officials spoed
den zich naar het vliegveld om te
assisteren bij de werkzaamheden,
Onmiddellijk nadat de eerste
berichten over de verongeluk
te inzittenden waren ontvangen
op het kantoor van de stations
dienst en de adressen waren na
geslagen, werden maatregelen ge
troffen om de nabestaanden zo
snel mogelijk op de hoogte te stel
len van het rampzalige nieuws.
Bewijzen van deelneming.
Vele bewijzen van deelneming
werden door de K.L.M. ontvangen
Ook Prins Bernhard heeft een te
legram gezonden, waarin hij „zijn
diep medeleven met dit treurig
ongeluk" getuigde.
Elsie Annamarie Fey, de ste-
wardesse werd op 5 Mei 1924 te
Maastricht geboren. Zij was on
gehuwd en woonde het laatst te
Amsterdam. Na eerst tandarts
assistente en privé-secretaresse te
zijn geweest, trad zij op 11 Augus
tus van het vorige jaar in dienst
bij de K.L.M.
Kevin Joseph O'Brien, tweede
piloot, werd 11 Juni 1919 te
Dublin geboren. Hij was Cana
dees. Hii laat een vrouw en 1
dochter na. Zijn vrouw woont in
Ierland.
Humphrey Walter Wilson Parks
werd 14 October 1923 in Fanbu-
ry Wells, Engeland, geboren. Hij
was gehuwd, doch had geen kin
deren. Zijn echtgenote woont in
Haywards Heath, Sussex, Enge
land.
Henricus Petrus Paulus Hurts,
telegrafist, werd 29 Juni 1912 te
Amsterdam geboren. Hij trad op
17 Juli 1939 in dienst. Hij is ge
huwd, doch had geen kinderen.
Willem Bleuse, tweede telegra
fist, werd 27 Juli 1922 in Rotter
dam geboren. Hij was ongehuwd.
Zijn ouders wonen in Rotterdam.
Baltes Timmer, tweede boord
werktuigkundige, werd op 23 Juni
1921 te Veenhuizen geboren. Ook
hij was gehuwd, doch had geen
kinderen.
Jan Carel Mink, eerste steward,
werd 14 Juni 1909 in Ede geboren.
Hij was gehuwd, 1 zoon.
De steward II. J. van Overbeek
werd 3 October 1926 te Breda ge
boren. Hij was ongehuwd en
woonde te Amsterdam.
Tragisch is, dat zijn ouders gis
teravond op weg van Breda naar
Schiphol waren om vandaar per
vliegtuig naar Prestwick te gaan,
teneinde hun zoon, die toen nog
leefde, te bezoeken. Bij de aan
komst op de Nederlandse lucht
haven kon hun de treurige tijding
pas worden medegedeeld.
(Zie ook pag. 2 en 3).
Het aantal passagiers bestond
uit 19 buitenlanders en 11 Neder
landers.
De Nederlandse passagiers.
De namen der tien overleden
Nederlandse passagiers zijn:
Marie Katherina Fuld-War-
sehauer, Naarden; Edgar Fuld,
Naarden; Milly Mary Fuld, Naar
den; Karei Abraham de Leeuw,
Amsterdam; Arie Philippo, Sas
senheim; Eliazar Pinto, Amster
dam; Roseth Engelina Pinto-
Hertzberger, Amsterdam; Gijs-
bertus Sas (diplomatieke pas),
Washington; Hermanus Francis-
cus Tol, 's-Gravenhage en Hen
drik Veenendaal, directeur K.L.M.
Wassenaar.
De buitenlandse passagiers.
De namen van de buitenlanders
zijn:
Mary Badir, U.S.A.; Henry Fin-
nie, U.S.A.; Paul Christo Catse-
lides, Griekenland; Maria Gama-
nova, Tsjecho-Slowakije; David
Heumann, Duitsland; William Hi-
larius, Zuid-Afrika; Alfred Ho-
henlohn, Oostenrijk; Austin Fran
cis Ed. Mc Innerny, Gr. Brittan-
nië (Salesmanager der Lockheed-
Onderhandelingen mogen
ditmaal niet mislukken.
„De republikeinse regering heeft
op 27 Mei 1947 de vorming voor
gesteld van een interim-regering,
precies zoals zjj thans door de
Nederlandse regering in Den Haag
is ontworpen", aldus heeft Soe-
tan Sjahrir verklaard.
Op dat tijdstip bekleedde
Sjahrir, aldus het Chinese blad
„King Po", de functie van mi
nister-president. Sjahrir ver
klaarde, dat toentertijd de Ne
derlandse regering wrevelig
tegenover het voorstel stond en
zeide, zeer verbaasd te zijn, dat
Den Haag thans dit ontwerp
naar voren heeft gebracht. De
heer Sjahrir verklaarde verder,
dat ditmaal de onderhandelingen
niet mogen mislukken. Indien
het Nederlandse ontwerp ge
reed zou zijn en hem zou kun
nen overtuigen, zou hij trachten
te verhinderen, dat de onder
handelingen op een dood punt
zouden lopen.
BERLIJNSE KWESTIE.
Westelijke mogendheden
aanvaarden ontwerp
resolutie.
Van gezaghebbende zjjde ver
neemt Reuter, dat Frankrijk,
Groot-Brittannië en de V.S. het
het ontwerp voor een resolutie
aanvaard hebben, voor te leggen
aan de Veiligheidsraad op Vrijdag
22 October om veertien uur, be
treffende de Berlijnse kwestie.
fabrieken)James Rampas, U.S.A.
Jonh Reichel, U.S.A.; Maria Rei-
chel, Oostenrijk; Ludwig F.
Rohrs en Mathilda Rohrs,
U.S.A.; Floriance Schlumpf, Zwit
serland; William Francis Gale,
U.S.A.; Ruppert Wedermeyer,
U.S.A.; Emma Wedermeyer, U.S.
A.; Rubin Radzanowicz, Polen en
Hena Chaja Radzanowicz, Polen.
Vandaag wapenstilstand
in Palestina?
De waarnemende bemiddelaar
van de V.N. dr Ralphe Bunche,
heeft het begin van een nieuwe
wapenstilstand in Palestina vast
gesteld op hedenmiddag 12 uur
gmt.
Na een kort welkomstwoord
van de heer A. Schout, lid van
Ged. Staten, die bij ontstentenis
van de Commissaris der Konin
gin de vergadering opende en die
de aanwezigen dank bracht voor
hun bereidwilligheid zitting in de
ctie te nemen was het woord
an mr dr A. J. J. M. Mes, lid van
led. Staten en voorzitter der
actie.
REDE Mr Dr MES.
Reeds voor de oorlog, aldus de
leer Mes, hadden vele Zeeuwen
een gevoel van onbehagen met
betrekking tot de positie van deze
provincie t.o.v. het Westen. In
die tijd was er in Zeeland echter
.reinig merkbaar van hetgeen in
andere provincies leefde: een
drang tot bevordering van de
volkscultuur en een groei van het
regionale volksbewustzijn. Na de
oorlog ontstond deze drang in ze
kere zin ook hier, maar zij uitte
zich negatief, n.l. in de gedachte,
dat Zeeland als een stiefkind werd
beschouwd. Daarvoor bestond re
den; als gevolg van de oorlogs
verwoestingen leefde men in vele
steden en dorpen bekrompen en
onvoldoende, bedrijven werden
naar elders verplaatst enz. Spr.
herinnerde aan de grote protest
meeting in Vlissingen tot behoud
van Marine en „Zeeland", die
a.h.w. een uitbarsting was van
hetgeen er leefde Ook verscheen
de brochure „Erop of eronder",
die weliswaar hardhandig de vra
gen aan de orde stelde, maar die
bedoelde de Zeeuwen te wekken
uit hun apathische geestesgesteld
heid.
De Actie Rechtsgelijkheid Stad
en Platteland slaagde in Zeeland
niet, aldus de heer Mes. Over het
algemeen ging men de grote pro
blemen uit de weg.
Op initiatief van de heer C.
Lijnzaad, directeur der Stichting
Zeeland werd toen door het be
stuur besloten een speciale sectie
in het leven te roepen. Haar taak
zal niet eenvoudig zijn. Zij zal
allereerst ernstig rekening moe
ten houden met het feit, dat de
Zeeuwse bevolking religieus zeer
gedifferentiëerd is. Over één be
langrijke zaak zullen de sectie
leden het echter eens zijn, n.l. dat
onze maatschappij in een crisis
toestand is en dat geestelijke ver
nieuwing nodig zal zijn. Het zal
blijken, aldus spr., dat de waarde
der persoonlijkheid de basis is
voor de ontwikkeling der Zeeuwse
volkscultuur en het komen tot
een eigen Zeeuws leven.
GEEN „MACHINE
BESCHAVING".
Aantal doden en ge
wonden op 400 geschat.
De minister-president van
het door de Amerikanen be
zette gedeelte van Korea, Lee
Boek Soeck, heeft medegedeeld,
dat de communisten, die in
Zuid-Korea in opstand waren
gekomen, het heuvelland ont
vluchtten en door de troepen
van de regering werden achter
volgd. De minister-president
voorspelde, dat de opstand
spoedig onderdrukt zou zijn.
Hij schatte het aantal doden en
gewonden op ruim vierhonderd.
De staking in Frankrijk.
Verscheidene honderden leden
van de republikeinse veiligheids
troepen zijn per vliegtuig van de
pots te Parijs en Lyon naar het
departement Loire gebracht om
de troepen in het mijngebied te
versterken. Te St. Etienne heb
ben stakende mijnwerkers en
staalarbeiders tegen de politie
gevochten om het bezit van een
mijn, die sinds gisterochtend door
de politie is bezet. De aanvallers
werden afgeslagen. Aan beide zij
den vielen gewonden. Vijf stakers
werden gearresteerd.
De heer D. F. P. Hoegen is in
de gisteravond gehouden vergade
ring van de Middelburgse midden
standsvereniging „Handelsbelan
gen" tot voorzitter gekozen als
opvolger van de heer H. A. Wey-
burg.
ZONDER H ARTSTOCHT
Spr. citeerde enige zinsneden
uit een artikel van de N.R.C.,
waarin gewezen werd op de be
trekkelijke onvruchtbaarheid van
Zeeland, waar weinig saamhorig
heidsgevoel is en waar wel een
provinciaal besef leeft, maar zon
der hartstocht.
Het intellect trekt weg. De
heer Més vroeg zich af, of dit al
les inderdaad zo is en of er wer
kelijk meer afstotende dan sa
menbindende factoren zijn.
Is het verschil in geaardheid
of de geografische ligging ,die
vorig jaar een historicus deed op
merken, dat Zeeland niet bestaat,
maar dat er wel zeven eilanden
zijn? Er zijn vele zaken .aldus
spr., die Zeeland niet in eigen
hand heeft en het is niet doenlijk
voor de sectie een concreet werk
programma aan te geven.
Enkele studiepunten wilde spr.
noemen, o.a. de samenvoeging van
gemeenten en in verband daar
mede de uitvoering van de wijk-
gedaehte, de arbeidsmarkt, het
vertrek vooral van de jongeren,
de arbeidsvoorwaarden enz.
ZUCHT NAAR
CENTRALISATIE.
De heer Mes was van mening,
dat de zucht naar centralisatie
van Den Haag groot is en dat
daar wel eens vergeten wordt, dat
dit funeste gevolgen kan hebben
voor het platteland, wat Zeeland
eigenlijk als geheel is.
Na erop gewezen te hebben, dat
alles erop gericht moet zijn, met
eigen krachten een behoorlijk
verzorgingspeil voor de Zeeuwse
bevolking te bereiken, besloot spr.
zijn belangrijke rede met het uit
spreken van de hoop, dat de sec
tie niet alleen een min of meer
lezenswaardig rapport mag uit
brengen, doch bovenal zal kunnen
bijdragen tot bloei en tot zegen
van onze provincie.
DE DISCUSSIE.
Nadat de heer Schout mr dr
Mes dank had gebracht was er
gelegenheid tot discussie.
De heer A. Hoolhorst te Oost
burg wees erop, dat al het moge
lijke moet worden gedaan om de
Zeeuwse gedachte ingang te doen
vinden en de regionale of plaatse
lijke gedachte los te laten. Het
moet een zaak worden van de
Zeeuwen en niet van enkele
Zeeuwse „meneren".
Op verzoek van de heer C. Kui
per te Goes werd de oorspronke-
iijke naam der sectie, n.l. „Be-
Gelukkig is het Zeeuwse volk lemmering Ontwikkeling Zee-
aanmerkelijk minder aangetast
door de grote ziekte van deze tjjd,
het materialisme, dan de grote
steden. Evenmin heeft de machine
de Zeeuwen in hun persoonlijk
heid getroffen en dodelijk gewond.
De massamens is in Zeeland nog
niet het gewone type, mede door
de agrarische structuur der pro
vincie. Dit wil niet zeggen, dat
land", gewijzigd. Het woord „be
lemmering zal worden weggela
ten.
De heer J. M. Mullié uit Kort-
gene verzocht de vergadering zich
niet op een dwaalspoor te laten
leiden. Er gebeurt nog wel het
een en ander in Zeeland. Maar de
Zeeuw gaat niet vlug met iets
mee; hij houdt niet van massa
demonstraties; hij is eigenlijk
anti-revolutionair in hart en nie
ren! Dit is specifiek Zeeuws en
Idat moet behouden blijven. Als de
Zeeuwen buiten de provincie ko
men, kennen zij het saamhorig
heidsgevoel.
DE SUB-SECTIES.
Aan het eind van de vergade
ring stelde mr dr Mes voor een
zestal sub-secties te vormen, n.l.
een economische-, een agrarische-,
een sociaal-culturele sectie en
Kracht is massa maal versnel
ling. Dit leerde men Uw penne-
voerder toen de „jongenskiel" nog
niet van de schouderen was ge
gleden. En laat nu toch een 21.000
kg. wegende ketel, die men insecties voor de classificatie (die
Standaardbuiten op het terrein alles wat op financieel terrein ligt
van een vlasserij aan het rivier- Zal onderzoeken), voor het onder-
tje „De Mark" over een paar bal- wijs en voor de volksgezondheid,
ken van een auto wilde laten rol-Een zevende sub-sectie zal de
len, die wet in toepassing bren-staatsrechtelijke positie der pro
gen. Niet te stuiten rolde het ge-1 vincie bestuderen. Het secreta-
vaarte door en plonsde in het riaat berust bij de Stichting Zee
water. En daar ligt de ketel nu op land en iedere sub-sectie kan zo
de bodem. Trouwens, het Ame-nodig andere deskundigen om me-
rikaanse raket-vliegtuig S.X. 1 is I dewerking verzoeken,
ook niet voor de poes. Dat ding! Tenslotte deelde de heer Mes
vliegt 1600 km. per uur en zoiets mede, dat over ca. drie maanden
hou je ook niet tegen. „We heb
ben er genoeg van", zeiden twee
Russische officieren en ze gingen
niet naar Vadertje Rusland terug
nadat hun bommenwerper in
Linz (Am. zóne) een noodlanding
had gemaakt. 70 van het Rus
sische volk is tegen het regiem,
zei één hunner. Hmm. „Dat Ilse
Koch maar vier jaar heeft gekre
gen", verklaarde Clay op een
persconferentie, komt, omdat de
een volgende plenaire zitting zal
worden gehouden, waarin de zeer
voorlopige resultaten besproken
zullen worden.
Goese „Wilhelmiria-
school" voor B.L.O.
'nt in Januari 1949.
Naar wij vernemen bestaat de
rmogelijkheid, dat reeds begin Ja-
tegen haar gerichte beschuldigin-1 nuari a.s. de „Wilhelminaschool",
gen geuit waren op „horen zeg-1 de B.L.O.-inrichting te Goes haar
gen". Toch geloofde hij wel dat zedeuren zal openen, Het heeft ge
naakbare dingen" had gedaan.ruime tijd geduurd, voordat de
DE BILT ZEGT:
Nu en dan motregen.
Weersverwachting tot Vrijdag
avond.
Meest zwaar bewolkt met voor
al aanvankelijk op vele plaatsen
nu en dan enige motregen. Matige
tot krachtige wind uit richtingen
tussen Zuidwest en Zuid. Weinig
verandering in temperatuur.
Maastricht geboren. Zjj was ge-
Nogmaals Hmmm! In een dessa
bij Poerwokerto is een dessahoofd
diens vrouw en een politieman
door een gewapende bende ver
moord. Ten Zuiden van Poer
wokerto werd de sneltrein Bata
viaBandoeng beschoten. Er vie
len geen slachtoffers. Gister
morgen heeft een lichte brand ge
woed in het houten vliegtdienst-
gebouw van het vliegveld Valken
burg. In Noordwijkerhout zijn
drie personen verdronken, door
dat hun vrachtwagen in het wa
ter reed en over de kop sloeg.
moeilijkheden tot het verkrijgen
van een geschikt schoolgebouw
waren overwonnen. Deze dagen
zijn de besprekingen echter met
gunstig resultaat bekroond.
Deze school wordt, zoals be
kend, gevestigd in de villa van de
Fam. Kakebeeke aan de Voorstad
waar eens „Kinderzorg" haar te
huis had.
Naast de heer G. Vleugel, die
zijn benoeming als hoofd heeft
aanvaard, zijn nog benoemd de
heer v. d. Haspel uit Katwijk en
mej. Brouwer uit Twello.