Komt er toch een Kanaaltnnnel
bracöt gunstig resultaat voor ons land
Rijkelui's brood- en klassedistributie.
delingen.
frmvtekfiieui
PROEFTÜNREL BINNEN VIJF JAAR BEREED.
^^^^MmCOWEBENTIE IN DENEMARKEN
Nederland fertjgt drie golf- 1 landen Is toegewezen, is bestemd
lengten in 1950. j Nederland kreeg het maximale
De Europese radioconferentie J31?4?4 golflengten dat onder de -«-<=
ui S S f?- riLT.' De IfSS^Vi^taïï^^Roem over de onderlian-
Postverbinding met onze militairen.
Per 1 October verlaagd tarief uitsluitend voor
luchtpostbiaden.
„Nederlanders lagen
dronken op de straat"
De critiek op de
Gezellige korte jasjes
Exportvoornitzichten
m pootaardappeien
niet gunstig.
reportage.
Verweer van Regerings
voorlichtingsdienst.
Dr Beelte Batavia
aangekomen.
„Be Waarheid" sloeg de
plank mis.
Donderdag 16 September 1948
ZEEUWSCH DAGBLAD
Pagina 2
Europees ontment doet de gedachte van de Kanaaltunnel weder-
lJdPnan-Z1CK-spreken- Een aantal Franse en Britse parlements
led,.,. Z?' ;j.e€n geweest ten eind® dit oude probleem opnieuw
uuuex UKcü IC ZICH.
De vorderingen van de techniek hebben de koene plannen van
wdeer ongetwijfeld nader tot hun verwezenlijking gebracht
Men heeft nu berekend, dat met de aanleg van een dubbele
zou°zijug Cen bedrag van f 45 6» millioen gemoeid
Kanaaltunnel, zo zij de oorlog al
niet had voorkomen, haar duur
in elk geval togh met twee jaar
had kunnen bekorten. Dit was
voor Ramsay MacDonald aanlei
ding om in 1324 alie nog in leven
zijnde oud-premiers van Groot-
Brittannië tot een conferentie
bijeen te roepen. Lloyd George,
Asquith en Lord Roseberry ver
enigden zich in Downing Street
met MacDonald voor een ge-
dachtenwisseling over de zaak.
In veertig minuten tijds waren j
de vier heren het er over eens,
dat van het plan niets moest ko
men. Maar zes jaren later be
haalde de voorstanders in het
Verschillende deskundigen me- voorzichtige Britten toch wel een
nen echter, dat hiermede niet compliment voor de scherpzin-
z*l kunnen worden volstaan en nige blik, waarmee zij de latere
dat naast de spoorbaan ook een1 grapjes van de heer Hitier toen T v~
ruimte voor motorverkeer be- reeds als mogelijkheid voorza-■Lagerhuis bijna de overwinning,
schikbaar moet blijven. Bij wij- gen. pi
ze van proef zou men willen be- -t ian txians
ginnen met een kleine tunnel Brits parlement bleef gemoderniseerd,
vij? jaar ty^gm'ee^kan'komemvoorzichtig. De dreigende nadering van de
hetgeen per jaar een millioen Het Britse mHmmf ki«.td I wereldoorlog, het_voor-
pond sterling zou kosten.
"ct, parlement hield dit E^getaS en Frank-"
grond van de daarmede opgeda- adviezen gT df
ne ervarmgen. zou dan de defi- gevers en zo bleef de verdere ^pi^n^meüJe argui^et
Zo kwam het plan in 1939 voor
nitieve aanleg kunen volgen. In aanleg van de tunnel steken.
het gunstigste geval zal het dus
Twee Nederlandersdie in
het begin vandit jaar een
reis naar Engeland maakten
bleken in een autobus in
Goldthorpe moeilijkheden te
h ebbe 7i met het Engelse
muntstelsel. De conductrice
mrs Ann Crick vit Womb-
wellSouth Yorks, kwam de
beide Nederlanders te- hulp.
Zij maakte hen wegwijs en
vertelde alles over de inde
ling van het Engelse munt
stelsel, dat van het onze heel
wat afwijkt
De Nederlanders keerden
naar ons land terug, maar zij
vergaten de beleefde bus-
conductrice niet, zo weet de
News Chroniclete melden.
Zij nodigden de bus-conduc
tricehaar man en haar beide
kinderen uit op hun kosten
een vacantie in 's-Graven-
hage door te brengen.
Mrs Crick is, zoals ze zei,
er nu zeker vandat beleefd
heid betaald wordt. „Boioen-
Hen kost het niets.
lonnfnn in lOKn voor zwakke zenders.
te Elseneur in Denemarken is hnidlge omstandigheden konj tl Kerker>. inzake
gisteren geëindigd. Zij is 25 Juniworden verwacht,
begonnen en had tot doel de j „Met -het ook op het feit, dat
huidige chaotische toestand te bijna alle Europese stations hun
verbeteren door herverdeling golflengten moeten wijzigen, hun
van de golflengten van alleI antennes moeten veranderen of
Europese zenders. 'antennes moeten bijbouwen is
32 landen in Europa en het bepaald, dat eerst 15 Maart 1950
Nabije Oosten hebben aan de alie. Europese stations hun nïeu-
conferentie deelgenomen, die we golflengten in gebruik zullen
zich niet alleen voor ïngewik- "nemen.
kelde technische problemen ge- i regeling voor de korte-
Een ander geluid.
In ons blad is melding ge
maakt van de uitspraak van de
de Chr. politieke partijen.
Merkwaardig is, dat hiertegen
van Duitse zijde geopponeerd
werd.
Reeds meermalen is er op ge
wezen. dat in 1933 de loop van
zaken in Duitsland misschien een
geheel andere zou zijn geweest,
indie^l de belijdende protestan
ten lang tevoren tot politieke
partijformatie waren gekomen
plaatst zag, maar ook voor deli- golfzenders over grote afstanden had^c" 9e>w-
cate politieke kwesties, zoals (Wereldomroep) moet nog wor-U,,denatwnaal-socialis
toewijzing van golflengten aan den voltooid. Dit zal geschieden 1 v, leerstellingen.
Duitsland en de verschillende °P een aparte conferentie, die 22
Europese Sowjct-republieken. i October te Mexico City begint
au;-„ Op deze conferentie zalmen zich
.bljnt behoeften der niet alleen met Europa, doch met
11 Jlf t? a worden voldaan |de gehele wereJd be^ghQllden,
en wat Nederland betreft zullen j
de luisteraars met genoegen ver-
iil van all** vroonnvr. -i richt
stijl van alle vroegere tunnel-1
met een kapitaal van Het uitbreken van de we-
plnnnen.
450.000 aandelen van 4 shilling, reldoorlog verijdelde verdere
die nog steeds ter beurze geno- j actie. En nu doet het vraagstuk
schuld aan Australië.
De Australische eerste minister
Chifley, heeft gisteren verklaard,
Napoleon I had reeds 4e£rd worden. Hun huidige koers van de tunnelaanleg wederom dat een Nederfandse delegatie in
eennlan bedraagt ongeveer 60 pCt Voor van z ch spreken De Franse in- Australië wordt veracht voor
een plan. en na de eerste wereldoorlogi genieur Basdevant heeft het plan besprekingen over de regeling der
Reeds in 1802, na de vrede van hee4t men nog herhaalde pogm- zojuist gemoderniseerd door schulden 5die ontstaan zijn door
txt1 w i don rrnrl 1,1 pnff<3 n*x ennnrhoon non viiiunrt 1 J
Amiens, kwam Napoleon 1 met S™ gedaan om het plan te doen
een tunnelplan voor de dag, dat herleven. Na de eerste wereld
bij door een Frans ingenieur had oorlog kregen de voorstanders
(luen ontwerpen. onverwachte gezaghebbende
Hij vond daarvoor een gewil- f*™ van militaire zijde. Nie-
lig oor bij de liberale Britse
a v acuuiucii. uie omstaan zijn uuur
t» aan een rj5we®,het huisvesten van Nederlandse
te projecteren.
troepen in Australië tijdens de
Britten en Fransen ^steken op- oorlog en door de verkoop van
nieuw de hoofden bijeen, maar Australische uitrusting in Nederl.-
nu zowel als voorheen zullen Indië na de oorlog.
het ongetwijfeld de militairen
staatsman Charles James Fox, maarfbalk Foch deed de uit-1 zijn, die het laatste woord spre-
doch, afgezien van het wantrou- spraak* dat het bestaan van een ken.
wen van andere invloedrijke En
gelsen, gooide zijn eigen onbe
dwingbare veroveringszucht roet
in het eten. De tunnelplannen
werden voor lange tijd opgebor
gen.
In 1856 nam Napoleon III het
denkbeeld nogmaals op. Er werd
een nieuw Frans plan gemaakt,
dat wederom in Engeland* een
Tengevolge van het steeds toenemende postverkeer tussen fa-
vriendêliïkë hplan miliebetrekkingen in Nederland met militairen in Indië, waardoor
te, ckich weldra dl vlag Jc^st bet ^ntal brieven naar hen verzonden thans ongeveer
cAlllrc oor xi/oolr hortrootrf mnf nnn n-niirS/>hf non mann I
Naar verluidt, beloopt de schuld
10 tot 20 millioen Australische
ponden.
meter) kon worden verkregen en
voor Hilversum II de golflengte
1007 kes (ongeveer 298 meter),
en dat een eind zal komen aan
de storing door andere zenders, keinse delegatie, Moh Roem, heeft
Voorts is toegewezen een derde aan Antara medegedeeld: „Tot
dusverre is er geen aanwijzing,
dat een dode TTMnl in ri,
gonlengte van 1594 kes (onge
veer 182 meter). Deze golflengte,
die ook aan een aantal andere
Gevechten tussen republi
keinse en Nederlandse
strijdkrachten op Oost-
Java.
dat een dode punt In de onderhan-
■delïngen tussen de republiek en
Nederland voorkomen kan wor
den". Roem herhaalde, dat de re
publikeinse delegatie blijft vast
houden aan de voorstellen van
Critchley en Dubois en dat zij het
standpunt handhaaft, dat bespre
kingen slechts kunnen worden
hervat, indien de Nederlanders in
staat zijn de diplomatieke immu
niteit van de leden der republi-
TJit republikeinse bron wordt keinse delegatie „welke, zoals hij
vernomen, dat sedert «enige dagenzeide, reeds eenmaal was geschon-
in door de Nederlanders gecontro- den", te garanderen,
leerde gebieden van Oost-Java, in
Er zou dan tegen de Hitler-
vloed een sterke dam zijn ge-
nu ontbrak.
Dit werd n u van Duitse zijde
onderstreept.
De voorgestelde verklaring
werd veel te negatief geacht.
Vooral in dit tijdsgewricht
nu alle partijen leven uit een
ideologiezo werd betoogd, is
het voor een christen niet meer
mogelijk in een van de niet-
De voorzitter van de republi- christelijke pa,r.tijen te gaan.
Zo spraken de door schade en
schande wijs geworden Duitsers,
Jammer dat de conferentie
naar deze waarschuwing niet
heeft willen luisteren.
Strafgevangenis Banken-
bosch voor Indië-
deserteurs.
Bij beschikking van de minister het bijzonder ln de streek van Offir.Vpl nrnfesf te P ome-
van justitie is een op het terrein R„n<rilJ „„„.„.n.,,™ UttlCleel Pr0tCSt te KOme"
der rijkswerkinrichtingen Veen-
600.000
strijken voor een Brits ontwerp stuks F0* week bedraa£t met een gewicht van meer dan 6000 kg.
van William Low I <ingearht de 89.000 dagbladen tot een gewicht van 1400 kg. die
Tegen het einde der zeventiger
jaren kwam het zelfs tot een be
gin van uitvoering van het plan
van William Low.
Bij de Shakespeare Cliff maak
te men een diepe schacht en
daarna werd met de tunnelaan-
leg begonnen. Bij wijze van proef
bepaalde men zich tot een tun-
evencens per luchtpost worden verzonden, is het noodzakelijk ge
worden uit te zien naar maatregelen van bezuiniging, zo deelt het
ministerie van oorlog mede.
cent per 10 gram, voor Suriname
boven het gewone port 30 cent
per 5 gram en voor Aruba, Bon-
Deze kan uiteraard niet eezocht aire' Cura5a0> Saba« St- Eustatius
Deze kan uiteraard niet gezoent st Maarten 25 cent per 5 gram
worden m een beperking van het
Gewicht der brieven
moet worden beperkt.
Ban gil, Probolinggi, Klakah,
u I Djember en Rambipoedji, gevech-
huizen gebouwd kamp aangewezen I tussen rcpublE^ ,.n Ne-
als strafinrichting voor de tenuit- j deriandse strijdkrachten zjjn nit-
voerlegging van gevangenisstraf-„phroUpn
fen, opgelegd aan de z.g. „Indië-
deserteurs", onder de naam van I Volgens de zelfde bron hebben
„strafgevangenis Bankenbosch" te de Nederlanders een nieuwe waar-
Veenhuizen.
De nieuwe strafinrichting
gisteren in dienst gesteld.
aantal brieven, dat verzonden mag
nel van ongeveer zeven honderd worden Wel is het ecMer raogelijk
a "Ifkwaar" I het gewicht te beperken. Brieven
1,„H„„ en n°e thans naar Indië gezonden wegen
heden ten dage bestaat.
Het plan wekte levendige be
langstelling. De minister-presi
dent Jos Chamberlain, belaamd
om zijn onberispelijke kledij,
overwon zijn afkeer van stoffige
plaatsen en daalde in eigen per
soon in de tunnel af. Hij gebruik
te er zelfs de lunch, maar bleef
van het plan afkerig. Dit kwam
doordat zijn militaire adviseurs
een uitvoering van het werk
sterk ontraden hadden. Welis
waar zou de tunneluitgang met
gemiddeld per stuk 10 a 11 gram.
Luchtpostblad weegt slechts 4.7
gram. Werden alie brieven op
luchtpostbladen geschreven, dan
zou het aantal te verzenden kilo
grammen post tot bijna de helft
worden teruggebracht, wat een
besparing van ruim f 2.000.000.
per jaar zou betekenen.
Dit deed de minister van oorlog
extra).
Zodra in Nederland over een
voldoende hoeveelheid luchtpost
papier en -omslagen zal kunnen
worden beschikt, zal ook voor
correspondentie, afkomstig van
burgers en bestemd voor militai
ren in Oost- en West-Indië, de
verzending" van brieven tot en met
5 gram tegen het binnenlands ta
rief worden toegelaten.
Motorstoring Bristol-
toestel op weg van
Darwin naar Ambon.
Een motor van een tweemoto-
rig Bristol-toestel, op weg van
Darwin (Noord-Australië) naar
Ambon, weigerde, toen het toestel
twee uur na het vertrek uit Dar
win boven de Timorzee vloog. Aan
boord bevonden zich achttien Ne
derlanders en vier kinderen, die
na een vacantie in Sydney naar
Ambon terug keerden.
Voorbereidingen voor reddings
pogingen werden gemaakt, doch
het toestel keerde terug naar
Darwin, ofschoon het langzaam
hoogte verloor. Het toestel be
hoort aan een Britse maatschappij
maar was gecharterd door de Shell
EEN BAB ARTIKEL.
Zeeuwen keren uit Indië
terug.
Met het troepenlransportschip
„Zuiderkruis"", dat vermoedelijk
24 September te Rotterdam zal
aankomen keren terug naar:
Middelburg*. A. A.
Lindenberg, P. Bostelaar, M. A.
Klepper, Z. D. G-oorse.
Vlissingen: W. Kruit,
N. Kerlcvink, W. Pieters, P. Va
der, P. J. Leeuwenburg.
Goes: A. Leeuwen, J. W.
Boutens, P. Weststrate.
T e r n e u z e n: J. C. v. d.
Het onafhankelijke weekblad SauiS; w p Hamerlmck, A. Óp-
,1 Europeo", dat het belangrijkste penheer.
Souburg: H. J. Uil, J. Ma-
schuwing aan de republikeinse
plaatselijke autoriteiten gezondenf d weekbIad van Italië
om de Strijd te beëindigen; indien ^kb,ad Itak®
ji. ,n j is, bracht deze week, zo lezen we
dit met geschiedt, zullen de nodige Volkskrant", een meer
maatregelen genomen worden. De
Amerikaanse militaire waarnemer
kolonel Mayer, zou zich gisteren
naar het republikeinse gebied be
geven hebben, teneinde een bij
eenkomst tussen de Nederlandse
De opbrengst van de verkoop
van Jubileumspeldjes bracht te
Zonnemaire ruim f 111.op.
en marine in overleg met zyn De heer B. Hofman, ambte
ambtgenoot van overzeese ge- naar B.P.V.O. te Middelburg is
waai zou ue biedsdelen besluiten, dat met in-benoemd tot 2de Ambtenaar ter
een compagnie soldaten kunnen gang van 1 October a*s* het lucht" i Secretarie te Nieuw- en Sint
worden verdedigd 70 redeneer- Postverkcer van Nederlandse Joosland, zulks met ingang van Nederland, bij welke maatschappij
demen, doch ^trLicobleefbe- "?ct ,ia 16 September 1948. de Nederlanders in dienst zijn.
~T ttT 1 tegen verlaagd tarief uitsluitend
staan, dat de Fransen wei eens "wordcn gemaaktvan
een trein soldaten, vermomd als f
touristen, zouden kunen zenden. I ,uchtFostbladen-
Wanneer men bedenkt, dat ditZodra de oude postbladen zijn
gezegd werd in een tijd, toen de verbruikt zullen nieuwe verkrijg-
oorlog nog geheel naar de regels baar worden gesteld met groter
der militaire welvoeglijkheid oppervlak om te beschrijven en
werd gevoerd, dan verdienen despeciaal gemerkt indien bestemd
j voor landmacht, K.N.I.L. of ma-
L k
nne.
i De prijs van, een oud model
luchtpostblad bedraagt 11 cent.
daar dit postblad reeds van een
frankeerzegel van 10 is voorzien.
De prijs van het nieuwe lucht
postblad zal 1 cent bedragen, ter
wijl dit blad met een postzegel
van 10 cent zal moeten worden
De vooruitzichten voor de ex- gefrankeerd. De mogelijkheid van
i. Van onze Haagse redacteur.)
port van pootaardappeien zijn niet
bepaald gunstig te noemen. Hoe
wel de besprekingen met enkele
landen nog moeten plaats hebben,
is het wel duidelijk, dat de voor
naamste importerende landen ei
sen stellen waaraan ons land on- daarvan. Bovendien moet er dan
mogelijk zal kunnen voldoen, de aanduiding „per luchtpost" op
Slechts na zeer moeizame onder
handelingen bleek het mogelijk
tot een compromis te komen, een
vergelijk waarbij Nederland een van 10 cent, worden automatisch
flinke veer heeft moeten laten, per zeepost verzonden.
Het staat wel vast, dat wij om al
thans een groot gedeelte van ons
pootgoed te kunnen exporteren
niet kunnen ontkomen aan een
verlaging van de maten en de
prijzen. Wil Nederland echter zijn
exportpositie zo goed mogelijk
handhaven dan zal het om aan de
concurrentie van andere landen
het hoofd te kunnen bieden uit
sluitend betere kwaliteiten op de gram en niet zijn gefrankeerd,
Deze korte jasjes zyn een prach
tige oplossing voor de overgang
naar de langere rokkenmode. Het
staat heel erg lelijk, wanneer een
rok of japon enige centimeters
onder een mantel uitkomt. Bij.
een kort jasje komt de lengte
van de rok er niet op aan, dus
van een te korte lange man
tel kan heel goed een practische,
moderne, korte mantel worden
gemaakt.
Hier geven wij twee voorbeel
den van verandering. Wanneer
U cleze modellen maakt zult U
er zeker geen spijt van hebben
hier Uw oude zomermantel aan
te hebben opgeofferd.
M. 2374/8. Een elegant fanta
siejasje, dat bij verschillende
rokken en japonnen kan worden
gedragen. Maakt U dit jasje van
nieuwe stof, dan is hier, voor
een bovenwijdte van 90 c.m., c.a.
1.60 m. stof van 130 cjn. breed nodig.
M. 2378/8. Bij dit losse model met grote, ronde jas, die twee
maal is doorgestikt, kan het heste een gladde rok worden
gedragen.
Voor 100 c.m. bovenwijdte, is ongeveer 2.40 m. stof van 1.30
c.m. breed nodig.
De patronen van deze modellen zijn a fO.95 bij de admini
stratie van „BELLA", Kromme Nieuwe GrAcht 66, Utrecht,
verkrijgbaar,
brieven mogen niet zwaarder dan m. 2374/8 in de bovenwijdte 9096 en 102 c.m.
5 gram zijn. De luchtpostverzen-M. 2378/8 voor de bovenwijdte 8894 en 100 cm.
ding kan portvrij geschieden. 1
Brieven echter, die zwaarder zijn
dan 5 gram, doch lichter dan 20
burgers blijft geopend om gewone
brieven (dus geen luchtpostbla
den) te verzenden, maar voor
deze brieven geldt het gewone
luchtposttarïef naar Indië, en wel
30 cent per 10 gram of gedeelte
vermeld worden. Brieven t. en m.
een gewicht van 20 gram, gefran
keerd tegen het verlaagde tarief
Nederlandse militairen in Ne
derland moeten voor hun corres
pondentie met militairen in Ned.
Oost-Indië en West-Indië gebruik
maken van luchtpostpapier. Deze
V8-yy-SDO
Naar aanleiding van de critiek,
die van verschillende zijden ge
leverd is op de radio-reportage
over de inhuldigings-plechtigheid
ln de nieuwe kerk te Amsterdam,
deelt de rcgerings-voorlichtings-
dienst het volgende mede:
Bij de vaststelling van de ver
moedelijke duur der plechtigheid
was men er van uitgegaan, dat
de eedsaflegging, resp. de plech
tige verklaring van de leden der
staten-generaal meer tijd in be
slag zou nemen dan in werkelijk
heid het geval bleek te zijn. Dien
overeenkomstig was ook het hele
uitzendingsplan opgesteld en wa
ren maatregelen getroffen, om te
voorkomen, dat de aandacht van
de luisteraars zou verslappen ten
gevolgeivan de te verwachten lan
ge duur van de aflegging van eed
of belofte, waardoor mogelijk af
breuk zou zijn gedaan aan het
plechtige karakter van de inhul-
diging, voorzover deze door de haar gemaakt wat ze nu is. een
radio-ontvangtoestellen kon wor
den gevolgd.
Toen tijdens de plechtigheden
bleek, dat de genomen maatrege
len niet dn practijk toehoefden te
worden gebracht, was het in het
samenspel tussen radio-verslag
gever en radio-staf in de nieuwe
kerk welhaast ondoenlijk wijziging
te brengen in het tevoren opge
stelde plan.
Het zou dan ook onbillijk zijn,
de Nederlandse radio-unie m dit
opzicht een foutieve opvatting van test tegen de gemelijke, smerige
haar taak te verwijten, aldus de en leugenachtige onzin in het ar-
r.V.D. tikel zal zeggen.
nmssen.
Zierikzee: C.J. Gouds-
dan schandelyk arükel vpn Nicola waard.
Adelfi over de kroningsfeesten inD r e i s c h o r: C. L. A. de
Nederland. De Nederlandse gezant Murmink.
gezant te Rome, graaf Van Bey-1 Y e r s e k e: J. A. D. v. d.
landt, heeft een officieel protest I Have, D. de Oude.
ingediend bjj de Italiaanse rege-1 Arne muiden; C. van
Dalen.
's-H. Hendiikskin-
deren: D. Priester,
Heinkenszand: J. P.
Hoondert.
Baarland: P. Traas,
's- Gravenpolder: M.
W. Jacobusse.
Zoutelande: C. Klei-
nepier.
T h o 1 e n: M. C. van Stee.
De officiële passagierslijst met
de namen van alle opvpaTenden
ligt op ons bureau te Goes ter
inzage.
ring wegens de enormiteiten, die
de Italiaanse journalist daarin ten
beste geeft over prinses Wilhel-
min» en het Nederlandse volk.
Wij zullen onze lezers de onzin,
die deze scribent over de Prinses,
die hij betiteld als „de rijkste
vrouw ter wereld" en over de Ko
ningin, die „rijke en pompeuze
feesten geëist had om een streep
te zetten achter de treurige tijd
van oorlog en bezetting", maar
sparen.
Ter typering van het geheel,
halen we echter enkele gekuiste
fragmenten aan van de beschrij
ving der feesten: „Zeven dagen
lang hebben de Nederlanders stro
men Bols gedronken. Zij lagen
dronken op de straat.Zij aten
als wilden, staande aan de kar
retjes met lekkernijen, mannen en
vrouwen, ouden en kinderen, zon
der er op te letten, dat zij zich
bevuilden. Jonge moeders sleep
ten zuigelingen in kinderwagens
mee, dag en nacht, met brandende
ogen. In de eerste dagen waren de
feestelijkheden doordrenkt van
schijnheiligheid. De Nederlanders
beweerden, dat zij zoveel aten en
dronken, zongen en dansten omdat
ze treurig waren, dat -de oude Ko
ningin afstand deed van de troon.
Toen dit eenmaal voorbij was, was
er geen reden meer voor rouw en
daarmee was het laatste hek van.
de dam„De nieuwe Konin-
tgin heeft een treurige jeugd ge-
had„Prins Bernhard heeft
j^p
vrouw, die haar eigen weg weet
te gaan en niet bang is tegen haar
moeder in opstand te komen. De
Nederlanders zijn trots op haar,
al zijn er velen, die haar te vrij
en t«e modern vinden en het hoofd
schuddenEnzovoort en zo
verder.
Met belangstelling zal Neder
land, dat alleszins voor een vrije
en onafhankelijke pers is, afwach
ten, wat de Italiaanse regering
in antwoord op het officiële pro-
wereldmarkt moeten brengen
tegen concurerende prijzen. Als
men bedenkt dat in het tijdvak
van 1 September 1947 tot 1 Juni
1948 pootaardappeien zijn geëx
porteerd voor een totaal bedrag
van bijna f 100.000.000.— zal het
duidelijk zijn, dat alles in het
werk wordt gesteld om deze de-
viezenbron te behouden.
De concurrentie van Denemar
ken en andere landen is buiten
gewoon scherp. Het valt echter
niet te verwachten dat wij voet
stoots onze leidende positie zullen
moeten prijsgeven. Er zijn echter
belangrijke factoren, die afbreuk
doen al een al te groot optimisme.
Nu langzamerhand de wereld-
graanpositie verbetert, zal het
aardappelverbruik minder worden.
De behoefte aan pootgoed wordt
daardoor kleiner. Bovendien be
staat in de meeste landen de nei
ging tot zelfvoorziening. In de
eerste plaats zullen deze landen
De stichting voor hoger onder
die producten gaan kweken, die wijs in de actuariële weten-
in grote hoeveelheden nodig en schappen, welke is toegelaten
tevens duur zijn. Een van deze tot het vestigen van twee bij
producten is de pootaardappel. Al zondere leerstoelen aan de ge-
deze factoren doet ook het Be- meente universiteit van Amster-
drijfschap van Zaai- en Pootgoed
van mening zijn, dat het uitge
sloten moet worden geacht dat
dit seizoen evenals de vorige ex
portperiode 400 a 500 duizend ton
pootaardappeien zullen kunnen
worden uitgevoerd.
worden alleen per zeepost verzon-
V.™"j,';;Z-lr. ,,«.1.1, .lat of grijza Tp™d voor algemeen
afvoer gjas
k© woorden over „Rijkelui's brood van de minister, de totale sub-
en distributieschandaal." t sidielast de kanker van onze
Het „Alg. Handelsblad" maakte;loon- en prijspolitiek vermin-
daarop de volgende opmerkingen: deren zal.
„De communistische Waarheid Bovendien ontstaat hierdoor
pleegt trouw en gehoorzaam de meer prijsrealiteit en strekt deze
uit Moskou opgegeven lesjes na1 maatregel dus tot een absorte
te praten. Maar soms gaat het,van „zwevende koopkracht' en
blad in zijn ijver nog verder dantot een gezonder evenwicht tus-
de meester. En wat het nu over sen inkomens en prijzen. Zij
.klasse-distributie" als jongste heeft een bij uitstek sociale zij
de, omdat hierdoor wordt tege
moet gekomen aan de moge
lijk zelfs van communistische
zijde onlangs bij de schrifte
lijke behandeling van het wets
ontwerp tot verhoging van en
kele belastingen gedane sugges
tie om de subsidies te vermin
deren door prijsdifferentiatie bij
de gedistribueerde goederen.
Wie wittebrood begeert en dc
hogere prijs daarvoor wenst te
betalen, die zal daartoe in de ge
legenheid worden gesteld. Al te
zeer heeft men in ons distribu
tiestelsel vastgehouden aan te
geringe differentiatie, en aan het
sijsteem om ieder, met volkomen
Dr Beel is gisteren te Batavia
aangekomen. Hij werd verwel
komd door raden Abdoelkadir,
de heer Neher, luitenant-gene
raal Spoor en vele militaire en
burgerlijke autoriteiten.
V erzekeringswetenschap
aan de Amsterdamse
Universiteit.
dah, heeft benoemd: tot bijzon
der hoogleraar in de actuariële
leer der levensverzekering Dr J.
Engelfriet te Arnhem en tot
bijzonder hoogleraar in de actua-
riële leer der sociale verzeke- ter juist m alle opzichten toe-
„distributie-schandaal" signa
leert gaat zover over de schreef,
dat men er'zelfs in Moskou het
hoofd over zal moeten schudden.
Want nu gaat het blad iets af
keuren, dat in Moskou sinds
lang in zwang was. Bij de geest
van -Tito, laat men oppassen!
De Waarheid heeft dan haar
batterijen in het vuur gebracht
tegen de aangekondigde maatre
gel van minister Mansholt om,
teneinde een prijsverhoging van
het volksbrood te voorkomen,
het wittebrood (tegenwoordig
betrekkelijke luxe) in prijs te
laten stijgen.
Deze maatregel verdient ech
ring Dr C. Campagne te Baarn. juiching: de prijs van het bruine
miskenning van zijn wensen en
voorkeur, een vast distributie- brood vrij van distributie kwam, slaago.
pakket te geven, plns f 55 per
jaar subsidie, onverschillig of dit
voor iedereen nit sociaal oogpunt
nodig is.
Neen, dan hebben de Russi
sche vrienden van de Waarheid
het met hun distributie- en prijs-
systeem reëler, zij het minder
sociaal bekeken. Weliswaar heet
de distributie daar nu opgehe
ven, zelfs wel iets te vroeg om
sociaal geen schade aan te rich-
was de prijs voor roggebrood 1.3
roebel, voor tarwebrood van
tweede kwaliteit 2 roebel, van
eerste kwaliteit 3.2 roebel. Van
„rijkelui's brood" en „klasse
distributie" gesproken'.
Aldus dan de communistische
gelijkmakerij. Maai' in Neder
land zegt De Waarheid: „Ver
zwaar de subsidies. Laat de rij-
Dialect- en Volkskunde-
onderzoek.
Voor een aantal plaatsen in
£uid- en Noord-Beveland, waar
nog steeds geen of nog niet vol
doende medewerking is, zoekt
het Dialect- en Voikskunde-bu-
reau, Kloveniersburgwal 29 te
Amsterdam, medewerkers die
bereid zijn de beide vragenlijs
ten (voor het onderzoek van de
vollistaal en de folklore) in te
vullen, die eens per jaar worden
uitgezonden.
Deze plaatsen zijn: Baarland,
Biezelinge, Ellewoutsdijk, Goes,
's-Gravenpolder, Hansweert,
'Heinkenszand, 's-Heer Abtsker-
ke, s-Heer Hendrikskinderen,
Yerseke, Kapelle, Kats, Katten-
dijke, Krabbendijke, Lewedorp,
Nisse, Oost dijk, Oud-SaBbinge,
Ovezande, Pauluspolder, Schore,
Wilhelminadorp, Wollaartsdijk.
Walcherse christelijke
onderwijzers bijeen.
Voor de afd. Walcheren van
de Vereniging van Chr. Onder
wijzers sprak Zaterdag j.l. te
Middelburg de heer W. Ver
molen te Den Haag over „Indië
roept!" Spr. gaf een historisch
overzicht van het onderwijs in
Indië. Hij stond iets langer stil
bij de Zendingsscholen, 3-jarige
cursussen. Later, na 1912 'kwa
men de Chr. scholen met 6 a 7
leerjaren, met Hollands als voer
taal. Nederland heeft Indië veel
gebracht dat tot verwereldlij
king heeft bijgedragen: biosooop,
machine, openbaar onderwijs.
Het Chr. onderwijs poogt deze
machten tegen te gaan, door in
nerlijk en karakter van de kin
deren christelijk te beïnvloeden.
Er is nu veel vraag naar onder
wijs. Maar als er bijv. 200 leer
lingen zich aangeven, kunnen er
maar 50 geplaatst worden. De
150 kinderen, die afgewezen
moeten worden, liggen voor re
ken ervoor betalen en laat de
armen wittebrood eten Maar m van christelijk Neder-
Rusland gaat het anders. 'land. Er is gebrek aan Hollandse
En tegenover de kleppermans- Ee onderwijzers. Jaren stond ook
economie van De Waarheid wil- de opleiding van Indonesische
len wij dan ook nog even stel- krachten stil. Spr. deed een be
ien wat de Britse Labourminis- j loep 0p de daarvoor in aamner-
ter Sir Stafford Cripps de vorige jcipg komenden, het christelijk
ten, want in het voorjaar heers
te te Moskou een acuut broodge
brek, zodat er slechts aardappe
len verkrygbaar waren.
Maar in de staatswinkels en
coöperaties was daar tijdens de
distributie steeds brood boven
week tot de vergadering van bet
Britse Vakverbond heeft gezegd.
Volgens hem bedroegen de voor
uitdeling beschikbare winsten
der Britse ondernemingen (na
aftrek van belastingen) in 1947
320 millioen pond, dat is niet
meer dan één zestiende van de
door haar betaalde lonen en sa
larissen. Volkomen wègbelasting
van deze winsten zou op zijn
best een loonsverhoging van 4
onderwijs in Indië te dienen.
Bespreking met minister
van Verkeer en
Waterstaat.
Over financiële moeilijkheden
„Vrije van Skiïs".
De leden van "Ged. Staten (2e
afdeling) de heren C. Phiiipse
en C. Hamelink en de chef der
het officiële rantsoen „vrij" en pence in het pond, ofwel één12e afdeling van de Prov. Grif-
tegen „vrije prijzen" verkrijg- zestigste, mogelijk maken. fie, Mr J. M. Pilaar, hebben
tegen „vrije prijzen" verkrijg
baar, zoveel als men maar wilde.
De officiële prijs voor distribu
tiebrood was in 1946 3.40 roebel
per kg. De prijs voor „vrij" brood
7.50 roebel.
Na de geldzuivering, toen het
zestigste, mogelijk
Misschien zou De "Waarheid op
papier hiervan de arbeiders uit
sluitend wittebrood kunnen ver-
fie,
Maandag ten departemente in
Den Haag een onderhoud gehad
met* de ministeT van Verkeer en
schaffen Zijn Russische vrien-1 Waterstaat over de financiële
den ziin daarin met hun staats- moeilijkheden, waarmede het
industrie echter nog niet ge-1 Wa' n „Het Vrije
te kampen.