Komt er toch een Kanaaltnnnel bracöt gunstig resultaat voor ons land Rijkelui's brood- en klassedistributie. delingen. frmvtekfiieui PROEFTÜNREL BINNEN VIJF JAAR BEREED. ^^^^MmCOWEBENTIE IN DENEMARKEN Nederland fertjgt drie golf- 1 landen Is toegewezen, is bestemd lengten in 1950. j Nederland kreeg het maximale De Europese radioconferentie J31?4?4 golflengten dat onder de -«-<= ui S S f?- riLT.' De IfSS^Vi^taïï^^Roem over de onderlian- Postverbinding met onze militairen. Per 1 October verlaagd tarief uitsluitend voor luchtpostbiaden. „Nederlanders lagen dronken op de straat" De critiek op de Gezellige korte jasjes Exportvoornitzichten m pootaardappeien niet gunstig. reportage. Verweer van Regerings voorlichtingsdienst. Dr Beelte Batavia aangekomen. „Be Waarheid" sloeg de plank mis. Donderdag 16 September 1948 ZEEUWSCH DAGBLAD Pagina 2 Europees ontment doet de gedachte van de Kanaaltunnel weder- lJdPnan-Z1CK-spreken- Een aantal Franse en Britse parlements led,.,. Z?' ;j.e€n geweest ten eind® dit oude probleem opnieuw uuuex UKcü IC ZICH. De vorderingen van de techniek hebben de koene plannen van wdeer ongetwijfeld nader tot hun verwezenlijking gebracht Men heeft nu berekend, dat met de aanleg van een dubbele zou°zijug Cen bedrag van f 45 6» millioen gemoeid Kanaaltunnel, zo zij de oorlog al niet had voorkomen, haar duur in elk geval togh met twee jaar had kunnen bekorten. Dit was voor Ramsay MacDonald aanlei ding om in 1324 alie nog in leven zijnde oud-premiers van Groot- Brittannië tot een conferentie bijeen te roepen. Lloyd George, Asquith en Lord Roseberry ver enigden zich in Downing Street met MacDonald voor een ge- dachtenwisseling over de zaak. In veertig minuten tijds waren j de vier heren het er over eens, dat van het plan niets moest ko men. Maar zes jaren later be haalde de voorstanders in het Verschillende deskundigen me- voorzichtige Britten toch wel een nen echter, dat hiermede niet compliment voor de scherpzin- z*l kunnen worden volstaan en nige blik, waarmee zij de latere dat naast de spoorbaan ook een1 grapjes van de heer Hitier toen T v~ ruimte voor motorverkeer be- reeds als mogelijkheid voorza-■Lagerhuis bijna de overwinning, schikbaar moet blijven. Bij wij- gen. pi ze van proef zou men willen be- -t ian txians ginnen met een kleine tunnel Brits parlement bleef gemoderniseerd, vij? jaar ty^gm'ee^kan'komemvoorzichtig. De dreigende nadering van de hetgeen per jaar een millioen Het Britse mHmmf ki«.td I wereldoorlog, het_voor- pond sterling zou kosten. "ct, parlement hield dit E^getaS en Frank-" grond van de daarmede opgeda- adviezen gT df ne ervarmgen. zou dan de defi- gevers en zo bleef de verdere ^pi^n^meüJe argui^et Zo kwam het plan in 1939 voor nitieve aanleg kunen volgen. In aanleg van de tunnel steken. het gunstigste geval zal het dus Twee Nederlandersdie in het begin vandit jaar een reis naar Engeland maakten bleken in een autobus in Goldthorpe moeilijkheden te h ebbe 7i met het Engelse muntstelsel. De conductrice mrs Ann Crick vit Womb- wellSouth Yorks, kwam de beide Nederlanders te- hulp. Zij maakte hen wegwijs en vertelde alles over de inde ling van het Engelse munt stelsel, dat van het onze heel wat afwijkt De Nederlanders keerden naar ons land terug, maar zij vergaten de beleefde bus- conductrice niet, zo weet de News Chroniclete melden. Zij nodigden de bus-conduc tricehaar man en haar beide kinderen uit op hun kosten een vacantie in 's-Graven- hage door te brengen. Mrs Crick is, zoals ze zei, er nu zeker vandat beleefd heid betaald wordt. „Boioen- Hen kost het niets. lonnfnn in lOKn voor zwakke zenders. te Elseneur in Denemarken is hnidlge omstandigheden konj tl Kerker>. inzake gisteren geëindigd. Zij is 25 Juniworden verwacht, begonnen en had tot doel de j „Met -het ook op het feit, dat huidige chaotische toestand te bijna alle Europese stations hun verbeteren door herverdeling golflengten moeten wijzigen, hun van de golflengten van alleI antennes moeten veranderen of Europese zenders. 'antennes moeten bijbouwen is 32 landen in Europa en het bepaald, dat eerst 15 Maart 1950 Nabije Oosten hebben aan de alie. Europese stations hun nïeu- conferentie deelgenomen, die we golflengten in gebruik zullen zich niet alleen voor ïngewik- "nemen. kelde technische problemen ge- i regeling voor de korte- Een ander geluid. In ons blad is melding ge maakt van de uitspraak van de de Chr. politieke partijen. Merkwaardig is, dat hiertegen van Duitse zijde geopponeerd werd. Reeds meermalen is er op ge wezen. dat in 1933 de loop van zaken in Duitsland misschien een geheel andere zou zijn geweest, indie^l de belijdende protestan ten lang tevoren tot politieke partijformatie waren gekomen plaatst zag, maar ook voor deli- golfzenders over grote afstanden had^c" 9e>w- cate politieke kwesties, zoals (Wereldomroep) moet nog wor-U,,denatwnaal-socialis toewijzing van golflengten aan den voltooid. Dit zal geschieden 1 v, leerstellingen. Duitsland en de verschillende °P een aparte conferentie, die 22 Europese Sowjct-republieken. i October te Mexico City begint au;-„ Op deze conferentie zalmen zich .bljnt behoeften der niet alleen met Europa, doch met 11 Jlf t? a worden voldaan |de gehele wereJd be^ghQllden, en wat Nederland betreft zullen j de luisteraars met genoegen ver- iil van all** vroonnvr. -i richt stijl van alle vroegere tunnel-1 met een kapitaal van Het uitbreken van de we- plnnnen. 450.000 aandelen van 4 shilling, reldoorlog verijdelde verdere die nog steeds ter beurze geno- j actie. En nu doet het vraagstuk schuld aan Australië. De Australische eerste minister Chifley, heeft gisteren verklaard, Napoleon I had reeds 4e£rd worden. Hun huidige koers van de tunnelaanleg wederom dat een Nederfandse delegatie in eennlan bedraagt ongeveer 60 pCt Voor van z ch spreken De Franse in- Australië wordt veracht voor een plan. en na de eerste wereldoorlogi genieur Basdevant heeft het plan besprekingen over de regeling der Reeds in 1802, na de vrede van hee4t men nog herhaalde pogm- zojuist gemoderniseerd door schulden 5die ontstaan zijn door txt1 w i don rrnrl 1,1 pnff<3 n*x ennnrhoon non viiiunrt 1 J Amiens, kwam Napoleon 1 met S™ gedaan om het plan te doen een tunnelplan voor de dag, dat herleven. Na de eerste wereld bij door een Frans ingenieur had oorlog kregen de voorstanders (luen ontwerpen. onverwachte gezaghebbende Hij vond daarvoor een gewil- f*™ van militaire zijde. Nie- lig oor bij de liberale Britse a v acuuiucii. uie omstaan zijn uuur t» aan een rj5we®,het huisvesten van Nederlandse te projecteren. troepen in Australië tijdens de Britten en Fransen ^steken op- oorlog en door de verkoop van nieuw de hoofden bijeen, maar Australische uitrusting in Nederl.- nu zowel als voorheen zullen Indië na de oorlog. het ongetwijfeld de militairen staatsman Charles James Fox, maarfbalk Foch deed de uit-1 zijn, die het laatste woord spre- doch, afgezien van het wantrou- spraak* dat het bestaan van een ken. wen van andere invloedrijke En gelsen, gooide zijn eigen onbe dwingbare veroveringszucht roet in het eten. De tunnelplannen werden voor lange tijd opgebor gen. In 1856 nam Napoleon III het denkbeeld nogmaals op. Er werd een nieuw Frans plan gemaakt, dat wederom in Engeland* een Tengevolge van het steeds toenemende postverkeer tussen fa- vriendêliïkë hplan miliebetrekkingen in Nederland met militairen in Indië, waardoor te, ckich weldra dl vlag Jc^st bet ^ntal brieven naar hen verzonden thans ongeveer cAlllrc oor xi/oolr hortrootrf mnf nnn n-niirS/>hf non mann I Naar verluidt, beloopt de schuld 10 tot 20 millioen Australische ponden. meter) kon worden verkregen en voor Hilversum II de golflengte 1007 kes (ongeveer 298 meter), en dat een eind zal komen aan de storing door andere zenders, keinse delegatie, Moh Roem, heeft Voorts is toegewezen een derde aan Antara medegedeeld: „Tot dusverre is er geen aanwijzing, dat een dode TTMnl in ri, gonlengte van 1594 kes (onge veer 182 meter). Deze golflengte, die ook aan een aantal andere Gevechten tussen republi keinse en Nederlandse strijdkrachten op Oost- Java. dat een dode punt In de onderhan- ■delïngen tussen de republiek en Nederland voorkomen kan wor den". Roem herhaalde, dat de re publikeinse delegatie blijft vast houden aan de voorstellen van Critchley en Dubois en dat zij het standpunt handhaaft, dat bespre kingen slechts kunnen worden hervat, indien de Nederlanders in staat zijn de diplomatieke immu niteit van de leden der republi- TJit republikeinse bron wordt keinse delegatie „welke, zoals hij vernomen, dat sedert «enige dagenzeide, reeds eenmaal was geschon- in door de Nederlanders gecontro- den", te garanderen, leerde gebieden van Oost-Java, in Er zou dan tegen de Hitler- vloed een sterke dam zijn ge- nu ontbrak. Dit werd n u van Duitse zijde onderstreept. De voorgestelde verklaring werd veel te negatief geacht. Vooral in dit tijdsgewricht nu alle partijen leven uit een ideologiezo werd betoogd, is het voor een christen niet meer mogelijk in een van de niet- De voorzitter van de republi- christelijke pa,r.tijen te gaan. Zo spraken de door schade en schande wijs geworden Duitsers, Jammer dat de conferentie naar deze waarschuwing niet heeft willen luisteren. Strafgevangenis Banken- bosch voor Indië- deserteurs. Bij beschikking van de minister het bijzonder ln de streek van Offir.Vpl nrnfesf te P ome- van justitie is een op het terrein R„n<rilJ „„„.„.n.,,™ UttlCleel Pr0tCSt te KOme" der rijkswerkinrichtingen Veen- 600.000 strijken voor een Brits ontwerp stuks F0* week bedraa£t met een gewicht van meer dan 6000 kg. van William Low I <ingearht de 89.000 dagbladen tot een gewicht van 1400 kg. die Tegen het einde der zeventiger jaren kwam het zelfs tot een be gin van uitvoering van het plan van William Low. Bij de Shakespeare Cliff maak te men een diepe schacht en daarna werd met de tunnelaan- leg begonnen. Bij wijze van proef bepaalde men zich tot een tun- evencens per luchtpost worden verzonden, is het noodzakelijk ge worden uit te zien naar maatregelen van bezuiniging, zo deelt het ministerie van oorlog mede. cent per 10 gram, voor Suriname boven het gewone port 30 cent per 5 gram en voor Aruba, Bon- Deze kan uiteraard niet eezocht aire' Cura5a0> Saba« St- Eustatius Deze kan uiteraard niet gezoent st Maarten 25 cent per 5 gram worden m een beperking van het Gewicht der brieven moet worden beperkt. Ban gil, Probolinggi, Klakah, u I Djember en Rambipoedji, gevech- huizen gebouwd kamp aangewezen I tussen rcpublE^ ,.n Ne- als strafinrichting voor de tenuit- j deriandse strijdkrachten zjjn nit- voerlegging van gevangenisstraf-„phroUpn fen, opgelegd aan de z.g. „Indië- deserteurs", onder de naam van I Volgens de zelfde bron hebben „strafgevangenis Bankenbosch" te de Nederlanders een nieuwe waar- Veenhuizen. De nieuwe strafinrichting gisteren in dienst gesteld. aantal brieven, dat verzonden mag nel van ongeveer zeven honderd worden Wel is het ecMer raogelijk a "Ifkwaar" I het gewicht te beperken. Brieven 1,„H„„ en n°e thans naar Indië gezonden wegen heden ten dage bestaat. Het plan wekte levendige be langstelling. De minister-presi dent Jos Chamberlain, belaamd om zijn onberispelijke kledij, overwon zijn afkeer van stoffige plaatsen en daalde in eigen per soon in de tunnel af. Hij gebruik te er zelfs de lunch, maar bleef van het plan afkerig. Dit kwam doordat zijn militaire adviseurs een uitvoering van het werk sterk ontraden hadden. Welis waar zou de tunneluitgang met gemiddeld per stuk 10 a 11 gram. Luchtpostblad weegt slechts 4.7 gram. Werden alie brieven op luchtpostbladen geschreven, dan zou het aantal te verzenden kilo grammen post tot bijna de helft worden teruggebracht, wat een besparing van ruim f 2.000.000. per jaar zou betekenen. Dit deed de minister van oorlog extra). Zodra in Nederland over een voldoende hoeveelheid luchtpost papier en -omslagen zal kunnen worden beschikt, zal ook voor correspondentie, afkomstig van burgers en bestemd voor militai ren in Oost- en West-Indië, de verzending" van brieven tot en met 5 gram tegen het binnenlands ta rief worden toegelaten. Motorstoring Bristol- toestel op weg van Darwin naar Ambon. Een motor van een tweemoto- rig Bristol-toestel, op weg van Darwin (Noord-Australië) naar Ambon, weigerde, toen het toestel twee uur na het vertrek uit Dar win boven de Timorzee vloog. Aan boord bevonden zich achttien Ne derlanders en vier kinderen, die na een vacantie in Sydney naar Ambon terug keerden. Voorbereidingen voor reddings pogingen werden gemaakt, doch het toestel keerde terug naar Darwin, ofschoon het langzaam hoogte verloor. Het toestel be hoort aan een Britse maatschappij maar was gecharterd door de Shell EEN BAB ARTIKEL. Zeeuwen keren uit Indië terug. Met het troepenlransportschip „Zuiderkruis"", dat vermoedelijk 24 September te Rotterdam zal aankomen keren terug naar: Middelburg*. A. A. Lindenberg, P. Bostelaar, M. A. Klepper, Z. D. G-oorse. Vlissingen: W. Kruit, N. Kerlcvink, W. Pieters, P. Va der, P. J. Leeuwenburg. Goes: A. Leeuwen, J. W. Boutens, P. Weststrate. T e r n e u z e n: J. C. v. d. Het onafhankelijke weekblad SauiS; w p Hamerlmck, A. Óp- ,1 Europeo", dat het belangrijkste penheer. Souburg: H. J. Uil, J. Ma- schuwing aan de republikeinse plaatselijke autoriteiten gezondenf d weekbIad van Italië om de Strijd te beëindigen; indien ^kb,ad Itak® ji. ,n j is, bracht deze week, zo lezen we dit met geschiedt, zullen de nodige Volkskrant", een meer maatregelen genomen worden. De Amerikaanse militaire waarnemer kolonel Mayer, zou zich gisteren naar het republikeinse gebied be geven hebben, teneinde een bij eenkomst tussen de Nederlandse De opbrengst van de verkoop van Jubileumspeldjes bracht te Zonnemaire ruim f 111.op. en marine in overleg met zyn De heer B. Hofman, ambte ambtgenoot van overzeese ge- naar B.P.V.O. te Middelburg is waai zou ue biedsdelen besluiten, dat met in-benoemd tot 2de Ambtenaar ter een compagnie soldaten kunnen gang van 1 October a*s* het lucht" i Secretarie te Nieuw- en Sint worden verdedigd 70 redeneer- Postverkcer van Nederlandse Joosland, zulks met ingang van Nederland, bij welke maatschappij demen, doch ^trLicobleefbe- "?ct ,ia 16 September 1948. de Nederlanders in dienst zijn. ~T ttT 1 tegen verlaagd tarief uitsluitend staan, dat de Fransen wei eens "wordcn gemaaktvan een trein soldaten, vermomd als f touristen, zouden kunen zenden. I ,uchtFostbladen- Wanneer men bedenkt, dat ditZodra de oude postbladen zijn gezegd werd in een tijd, toen de verbruikt zullen nieuwe verkrijg- oorlog nog geheel naar de regels baar worden gesteld met groter der militaire welvoeglijkheid oppervlak om te beschrijven en werd gevoerd, dan verdienen despeciaal gemerkt indien bestemd j voor landmacht, K.N.I.L. of ma- L k nne. i De prijs van, een oud model luchtpostblad bedraagt 11 cent. daar dit postblad reeds van een frankeerzegel van 10 is voorzien. De prijs van het nieuwe lucht postblad zal 1 cent bedragen, ter wijl dit blad met een postzegel van 10 cent zal moeten worden De vooruitzichten voor de ex- gefrankeerd. De mogelijkheid van i. Van onze Haagse redacteur.) port van pootaardappeien zijn niet bepaald gunstig te noemen. Hoe wel de besprekingen met enkele landen nog moeten plaats hebben, is het wel duidelijk, dat de voor naamste importerende landen ei sen stellen waaraan ons land on- daarvan. Bovendien moet er dan mogelijk zal kunnen voldoen, de aanduiding „per luchtpost" op Slechts na zeer moeizame onder handelingen bleek het mogelijk tot een compromis te komen, een vergelijk waarbij Nederland een van 10 cent, worden automatisch flinke veer heeft moeten laten, per zeepost verzonden. Het staat wel vast, dat wij om al thans een groot gedeelte van ons pootgoed te kunnen exporteren niet kunnen ontkomen aan een verlaging van de maten en de prijzen. Wil Nederland echter zijn exportpositie zo goed mogelijk handhaven dan zal het om aan de concurrentie van andere landen het hoofd te kunnen bieden uit sluitend betere kwaliteiten op de gram en niet zijn gefrankeerd, Deze korte jasjes zyn een prach tige oplossing voor de overgang naar de langere rokkenmode. Het staat heel erg lelijk, wanneer een rok of japon enige centimeters onder een mantel uitkomt. Bij. een kort jasje komt de lengte van de rok er niet op aan, dus van een te korte lange man tel kan heel goed een practische, moderne, korte mantel worden gemaakt. Hier geven wij twee voorbeel den van verandering. Wanneer U cleze modellen maakt zult U er zeker geen spijt van hebben hier Uw oude zomermantel aan te hebben opgeofferd. M. 2374/8. Een elegant fanta siejasje, dat bij verschillende rokken en japonnen kan worden gedragen. Maakt U dit jasje van nieuwe stof, dan is hier, voor een bovenwijdte van 90 c.m., c.a. 1.60 m. stof van 130 cjn. breed nodig. M. 2378/8. Bij dit losse model met grote, ronde jas, die twee maal is doorgestikt, kan het heste een gladde rok worden gedragen. Voor 100 c.m. bovenwijdte, is ongeveer 2.40 m. stof van 1.30 c.m. breed nodig. De patronen van deze modellen zijn a fO.95 bij de admini stratie van „BELLA", Kromme Nieuwe GrAcht 66, Utrecht, verkrijgbaar, brieven mogen niet zwaarder dan m. 2374/8 in de bovenwijdte 9096 en 102 c.m. 5 gram zijn. De luchtpostverzen-M. 2378/8 voor de bovenwijdte 8894 en 100 cm. ding kan portvrij geschieden. 1 Brieven echter, die zwaarder zijn dan 5 gram, doch lichter dan 20 burgers blijft geopend om gewone brieven (dus geen luchtpostbla den) te verzenden, maar voor deze brieven geldt het gewone luchtposttarïef naar Indië, en wel 30 cent per 10 gram of gedeelte vermeld worden. Brieven t. en m. een gewicht van 20 gram, gefran keerd tegen het verlaagde tarief Nederlandse militairen in Ne derland moeten voor hun corres pondentie met militairen in Ned. Oost-Indië en West-Indië gebruik maken van luchtpostpapier. Deze V8-yy-SDO Naar aanleiding van de critiek, die van verschillende zijden ge leverd is op de radio-reportage over de inhuldigings-plechtigheid ln de nieuwe kerk te Amsterdam, deelt de rcgerings-voorlichtings- dienst het volgende mede: Bij de vaststelling van de ver moedelijke duur der plechtigheid was men er van uitgegaan, dat de eedsaflegging, resp. de plech tige verklaring van de leden der staten-generaal meer tijd in be slag zou nemen dan in werkelijk heid het geval bleek te zijn. Dien overeenkomstig was ook het hele uitzendingsplan opgesteld en wa ren maatregelen getroffen, om te voorkomen, dat de aandacht van de luisteraars zou verslappen ten gevolgeivan de te verwachten lan ge duur van de aflegging van eed of belofte, waardoor mogelijk af breuk zou zijn gedaan aan het plechtige karakter van de inhul- diging, voorzover deze door de haar gemaakt wat ze nu is. een radio-ontvangtoestellen kon wor den gevolgd. Toen tijdens de plechtigheden bleek, dat de genomen maatrege len niet dn practijk toehoefden te worden gebracht, was het in het samenspel tussen radio-verslag gever en radio-staf in de nieuwe kerk welhaast ondoenlijk wijziging te brengen in het tevoren opge stelde plan. Het zou dan ook onbillijk zijn, de Nederlandse radio-unie m dit opzicht een foutieve opvatting van test tegen de gemelijke, smerige haar taak te verwijten, aldus de en leugenachtige onzin in het ar- r.V.D. tikel zal zeggen. nmssen. Zierikzee: C.J. Gouds- dan schandelyk arükel vpn Nicola waard. Adelfi over de kroningsfeesten inD r e i s c h o r: C. L. A. de Nederland. De Nederlandse gezant Murmink. gezant te Rome, graaf Van Bey-1 Y e r s e k e: J. A. D. v. d. landt, heeft een officieel protest I Have, D. de Oude. ingediend bjj de Italiaanse rege-1 Arne muiden; C. van Dalen. 's-H. Hendiikskin- deren: D. Priester, Heinkenszand: J. P. Hoondert. Baarland: P. Traas, 's- Gravenpolder: M. W. Jacobusse. Zoutelande: C. Klei- nepier. T h o 1 e n: M. C. van Stee. De officiële passagierslijst met de namen van alle opvpaTenden ligt op ons bureau te Goes ter inzage. ring wegens de enormiteiten, die de Italiaanse journalist daarin ten beste geeft over prinses Wilhel- min» en het Nederlandse volk. Wij zullen onze lezers de onzin, die deze scribent over de Prinses, die hij betiteld als „de rijkste vrouw ter wereld" en over de Ko ningin, die „rijke en pompeuze feesten geëist had om een streep te zetten achter de treurige tijd van oorlog en bezetting", maar sparen. Ter typering van het geheel, halen we echter enkele gekuiste fragmenten aan van de beschrij ving der feesten: „Zeven dagen lang hebben de Nederlanders stro men Bols gedronken. Zij lagen dronken op de straat.Zij aten als wilden, staande aan de kar retjes met lekkernijen, mannen en vrouwen, ouden en kinderen, zon der er op te letten, dat zij zich bevuilden. Jonge moeders sleep ten zuigelingen in kinderwagens mee, dag en nacht, met brandende ogen. In de eerste dagen waren de feestelijkheden doordrenkt van schijnheiligheid. De Nederlanders beweerden, dat zij zoveel aten en dronken, zongen en dansten omdat ze treurig waren, dat -de oude Ko ningin afstand deed van de troon. Toen dit eenmaal voorbij was, was er geen reden meer voor rouw en daarmee was het laatste hek van. de dam„De nieuwe Konin- tgin heeft een treurige jeugd ge- had„Prins Bernhard heeft j^p vrouw, die haar eigen weg weet te gaan en niet bang is tegen haar moeder in opstand te komen. De Nederlanders zijn trots op haar, al zijn er velen, die haar te vrij en t«e modern vinden en het hoofd schuddenEnzovoort en zo verder. Met belangstelling zal Neder land, dat alleszins voor een vrije en onafhankelijke pers is, afwach ten, wat de Italiaanse regering in antwoord op het officiële pro- wereldmarkt moeten brengen tegen concurerende prijzen. Als men bedenkt dat in het tijdvak van 1 September 1947 tot 1 Juni 1948 pootaardappeien zijn geëx porteerd voor een totaal bedrag van bijna f 100.000.000.— zal het duidelijk zijn, dat alles in het werk wordt gesteld om deze de- viezenbron te behouden. De concurrentie van Denemar ken en andere landen is buiten gewoon scherp. Het valt echter niet te verwachten dat wij voet stoots onze leidende positie zullen moeten prijsgeven. Er zijn echter belangrijke factoren, die afbreuk doen al een al te groot optimisme. Nu langzamerhand de wereld- graanpositie verbetert, zal het aardappelverbruik minder worden. De behoefte aan pootgoed wordt daardoor kleiner. Bovendien be staat in de meeste landen de nei ging tot zelfvoorziening. In de eerste plaats zullen deze landen De stichting voor hoger onder die producten gaan kweken, die wijs in de actuariële weten- in grote hoeveelheden nodig en schappen, welke is toegelaten tevens duur zijn. Een van deze tot het vestigen van twee bij producten is de pootaardappel. Al zondere leerstoelen aan de ge- deze factoren doet ook het Be- meente universiteit van Amster- drijfschap van Zaai- en Pootgoed van mening zijn, dat het uitge sloten moet worden geacht dat dit seizoen evenals de vorige ex portperiode 400 a 500 duizend ton pootaardappeien zullen kunnen worden uitgevoerd. worden alleen per zeepost verzon- V.™"j,';;Z-lr. ,,«.1.1, .lat of grijza Tp™d voor algemeen afvoer gjas k© woorden over „Rijkelui's brood van de minister, de totale sub- en distributieschandaal." t sidielast de kanker van onze Het „Alg. Handelsblad" maakte;loon- en prijspolitiek vermin- daarop de volgende opmerkingen: deren zal. „De communistische Waarheid Bovendien ontstaat hierdoor pleegt trouw en gehoorzaam de meer prijsrealiteit en strekt deze uit Moskou opgegeven lesjes na1 maatregel dus tot een absorte te praten. Maar soms gaat het,van „zwevende koopkracht' en blad in zijn ijver nog verder dantot een gezonder evenwicht tus- de meester. En wat het nu over sen inkomens en prijzen. Zij .klasse-distributie" als jongste heeft een bij uitstek sociale zij de, omdat hierdoor wordt tege moet gekomen aan de moge lijk zelfs van communistische zijde onlangs bij de schrifte lijke behandeling van het wets ontwerp tot verhoging van en kele belastingen gedane sugges tie om de subsidies te vermin deren door prijsdifferentiatie bij de gedistribueerde goederen. Wie wittebrood begeert en dc hogere prijs daarvoor wenst te betalen, die zal daartoe in de ge legenheid worden gesteld. Al te zeer heeft men in ons distribu tiestelsel vastgehouden aan te geringe differentiatie, en aan het sijsteem om ieder, met volkomen Dr Beel is gisteren te Batavia aangekomen. Hij werd verwel komd door raden Abdoelkadir, de heer Neher, luitenant-gene raal Spoor en vele militaire en burgerlijke autoriteiten. V erzekeringswetenschap aan de Amsterdamse Universiteit. dah, heeft benoemd: tot bijzon der hoogleraar in de actuariële leer der levensverzekering Dr J. Engelfriet te Arnhem en tot bijzonder hoogleraar in de actua- riële leer der sociale verzeke- ter juist m alle opzichten toe- „distributie-schandaal" signa leert gaat zover over de schreef, dat men er'zelfs in Moskou het hoofd over zal moeten schudden. Want nu gaat het blad iets af keuren, dat in Moskou sinds lang in zwang was. Bij de geest van -Tito, laat men oppassen! De Waarheid heeft dan haar batterijen in het vuur gebracht tegen de aangekondigde maatre gel van minister Mansholt om, teneinde een prijsverhoging van het volksbrood te voorkomen, het wittebrood (tegenwoordig betrekkelijke luxe) in prijs te laten stijgen. Deze maatregel verdient ech ring Dr C. Campagne te Baarn. juiching: de prijs van het bruine miskenning van zijn wensen en voorkeur, een vast distributie- brood vrij van distributie kwam, slaago. pakket te geven, plns f 55 per jaar subsidie, onverschillig of dit voor iedereen nit sociaal oogpunt nodig is. Neen, dan hebben de Russi sche vrienden van de Waarheid het met hun distributie- en prijs- systeem reëler, zij het minder sociaal bekeken. Weliswaar heet de distributie daar nu opgehe ven, zelfs wel iets te vroeg om sociaal geen schade aan te rich- was de prijs voor roggebrood 1.3 roebel, voor tarwebrood van tweede kwaliteit 2 roebel, van eerste kwaliteit 3.2 roebel. Van „rijkelui's brood" en „klasse distributie" gesproken'. Aldus dan de communistische gelijkmakerij. Maai' in Neder land zegt De Waarheid: „Ver zwaar de subsidies. Laat de rij- Dialect- en Volkskunde- onderzoek. Voor een aantal plaatsen in £uid- en Noord-Beveland, waar nog steeds geen of nog niet vol doende medewerking is, zoekt het Dialect- en Voikskunde-bu- reau, Kloveniersburgwal 29 te Amsterdam, medewerkers die bereid zijn de beide vragenlijs ten (voor het onderzoek van de vollistaal en de folklore) in te vullen, die eens per jaar worden uitgezonden. Deze plaatsen zijn: Baarland, Biezelinge, Ellewoutsdijk, Goes, 's-Gravenpolder, Hansweert, 'Heinkenszand, 's-Heer Abtsker- ke, s-Heer Hendrikskinderen, Yerseke, Kapelle, Kats, Katten- dijke, Krabbendijke, Lewedorp, Nisse, Oost dijk, Oud-SaBbinge, Ovezande, Pauluspolder, Schore, Wilhelminadorp, Wollaartsdijk. Walcherse christelijke onderwijzers bijeen. Voor de afd. Walcheren van de Vereniging van Chr. Onder wijzers sprak Zaterdag j.l. te Middelburg de heer W. Ver molen te Den Haag over „Indië roept!" Spr. gaf een historisch overzicht van het onderwijs in Indië. Hij stond iets langer stil bij de Zendingsscholen, 3-jarige cursussen. Later, na 1912 'kwa men de Chr. scholen met 6 a 7 leerjaren, met Hollands als voer taal. Nederland heeft Indië veel gebracht dat tot verwereldlij king heeft bijgedragen: biosooop, machine, openbaar onderwijs. Het Chr. onderwijs poogt deze machten tegen te gaan, door in nerlijk en karakter van de kin deren christelijk te beïnvloeden. Er is nu veel vraag naar onder wijs. Maar als er bijv. 200 leer lingen zich aangeven, kunnen er maar 50 geplaatst worden. De 150 kinderen, die afgewezen moeten worden, liggen voor re ken ervoor betalen en laat de armen wittebrood eten Maar m van christelijk Neder- Rusland gaat het anders. 'land. Er is gebrek aan Hollandse En tegenover de kleppermans- Ee onderwijzers. Jaren stond ook economie van De Waarheid wil- de opleiding van Indonesische len wij dan ook nog even stel- krachten stil. Spr. deed een be ien wat de Britse Labourminis- j loep 0p de daarvoor in aamner- ter Sir Stafford Cripps de vorige jcipg komenden, het christelijk ten, want in het voorjaar heers te te Moskou een acuut broodge brek, zodat er slechts aardappe len verkrygbaar waren. Maar in de staatswinkels en coöperaties was daar tijdens de distributie steeds brood boven week tot de vergadering van bet Britse Vakverbond heeft gezegd. Volgens hem bedroegen de voor uitdeling beschikbare winsten der Britse ondernemingen (na aftrek van belastingen) in 1947 320 millioen pond, dat is niet meer dan één zestiende van de door haar betaalde lonen en sa larissen. Volkomen wègbelasting van deze winsten zou op zijn best een loonsverhoging van 4 onderwijs in Indië te dienen. Bespreking met minister van Verkeer en Waterstaat. Over financiële moeilijkheden „Vrije van Skiïs". De leden van "Ged. Staten (2e afdeling) de heren C. Phiiipse en C. Hamelink en de chef der het officiële rantsoen „vrij" en pence in het pond, ofwel één12e afdeling van de Prov. Grif- tegen „vrije prijzen" verkrijg- zestigste, mogelijk maken. fie, Mr J. M. Pilaar, hebben tegen „vrije prijzen" verkrijg baar, zoveel als men maar wilde. De officiële prijs voor distribu tiebrood was in 1946 3.40 roebel per kg. De prijs voor „vrij" brood 7.50 roebel. Na de geldzuivering, toen het zestigste, mogelijk Misschien zou De "Waarheid op papier hiervan de arbeiders uit sluitend wittebrood kunnen ver- fie, Maandag ten departemente in Den Haag een onderhoud gehad met* de ministeT van Verkeer en schaffen Zijn Russische vrien-1 Waterstaat over de financiële den ziin daarin met hun staats- moeilijkheden, waarmede het industrie echter nog niet ge-1 Wa' n „Het Vrije te kampen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1948 | | pagina 2