De zwarte Deviezenmarkt in Antwerpen DEP JC SCHUURPOEDER C.P.N. en woningnood. De vier dagen voor Pasen. Toen de veerverbïndïng Zijpe-Anna Jacoba- polder nog geen moeilijkheden opleverde. HET COMMUNISME en wat Churchill er van zegt. Waarom wordt er niet ingegrepen? De uitwerking van het West- Europese verdrag* SPAART ZEEP EN SCHUIMT De „verworpenen" (Van onze Antwerpse correspondent.) „I rancs, me nier fff" „Wat kosten ie?" *0". *°m maar mee, zulle!" ""En beiden verdwenen. I>e Nederlander met zijn guldens, dfe S]>oedig In andere handen zullen over gaan." liet is druk op de Antwerpse deviezenmarkt, bar druk zelfs. Op de bewuste hoek van de bewuste twee straten, die we maar niet met name zullen noemen, staan zeker twee honderd van deze uitgekookte zwarte Pieten samengepropt, druk onderhandelend en Players rokend. In de stamineekens is het van hetzelfde laken een pak. Dagelijks verdwijnen hier honderd duizenden guldens. Ze zien al spoedig aan je kof- mit". We dalen een trapje af en* fer, aan je» hulpeloos rond kijken komen in een grote ruimte, een of aan je neus, dat je een Ne- soort ruime kelder. Aan de vier derlander bent en dan stevent wanden zijn cellen gebouwd, iets een der vertegenwoordigers van ruimer dan een telefoonhokje, het zwarte gilde op je af. En Mijn begeleider, mijn Belgische wat kan je als reporter beter contactsman plus ondergeteken- doen dan de proef op de som de verdwijnen in één der vele nemen, fnside-informatlon, noe- cellen. De deur'wordt aan de binnenkant gesloten ende onderhandelingen kunnen begin nen. „Wleviel wollen Sle Ik noem een fantastisch he men we dat. „De koérs staat 9.80 menier. Maar dit zokske- is te groot veur mij zulle, kom maar mee naar dc beurs." Ik vermoed dat de „beurs" één van de vele kroeg- dragdat ik nog nooit bij elkaar Jes is, doch wei schetst mijn ver-heb gezien. Dat maakt de heren bazing als mijn begeleider me in- happig. Ik pingel, maar tegen derdaad mee naar de beurs i naijn Duits sprekende tegenpartij neemt. Daar in de hal is het een j is het moeilijk pingelen, want hij loven en bieden van belang. Men 1 is zo glad als een aal. Neen, za- spreekt er veel Duits en er is een opmerkelijk verschil tussen mijn neus en die van de Duits sprekende zwarte Pieten. Mijn begeleider fluistert enkele woor den met een goed gekleed heer schap, gesoigneerd, cleanshaven, een vijftiger ongeveer met zwaar met goud en diamanten beringde vingers. Die keral heeft voor meer geld aan zijn pink hangen dan uw correspondent in een jaar tijd kan "verdienen. Hij komt naar me toe: „Sprechen Sie Deutsch?" „Yes, Sir!" Even kijkt hij me wat aarze lend aan. „Kommen Sie bitte openbaar getolereerd. Ieder kroegje in deze wijk is een wis selkantoor, op de bewuste hoek staan enkele honderden wisse laars btjeen gedrongen. Honderd duizenden, millioenen guldens verdwijnen hier voor zwarte (lage) prijzen. De valutamarkt loopt gesmeerd en de interne or ganisatie is perfect. De handel is in handen van kapitaalkrachtige buitenlanders. De Belgen zijn slechts provisie-agenten of fili aalhouders, een enkele uitzonde ring daargelaten. In naburige banken hebben de heren hun eigen safe vooo de grotere trans acties.' Er wordt njet .geld ge smeten. Belgische, Franse, Zwitserse francs, ponden, dollars, gudens, escudo's, iedore valuta is op de ze zwarte deviezenmarkt te krij gen, zij het dan ook tegen koer sen, die de handelaren een vette winst waarborgen. In hoeverre de handel gepaarij gaat met cir culatie van valse bankbiljetten is zo niet te overzien. Op de eerste plaats is het een Nederlands belang, dat dit lek wordt gestopt. In het kader van de Benelux moest het zelfs on mogelijk zijn dat het in hgt open baar gebeurt. Nu dat wel moge lijk blijkt te zijn is het zeker een Benelux-vereiste, dat de politie snel en onverblddellijk ingrijpt, gelijk ze dat ook heeft gedaan in Brussel. De positie van onze gulden zal er wel bij varen. Iedere dag wachten betekent verlies aan deviezen voor Neder land. Iedere dag wachten bete kent een verdere ondermijning van de monetaire positie van de Waarom wordt dit alles in het gulden. ken hebben we niet gedaan. Mijn hele vermogen bestond n.l. uit 200 legale Belgische francs en na tien minuten nam de Duitser vloekend afscheid. De Belgische regering heeft be sloten het indienen van een wets ontwerp inzake d ratificatie van Brussel als een „spoedkwestie" te behandelen. Reuters diplomatieke correspon dent ziet aanwijzingen voor de omstandigheid, dat Engeland, Frankryk en de Benelux spoed In „De" Waarheid" lazen we dezer dagen een artikel, waar- i «aimitjA nt uo juciiciua auuru m werd gezegd dat elk zeven- zulIen £etraohten met de uit'voe_ de gezin in Nederland niet over ri van het vijfmogendhedenver- een eigen woning beschikt. drag Econoraische «.menwerking Het blad vond oat verschrik- en gemeenschappelijke velligheids- ri maatregelen worden als de meest Wij ook, zegt de „N. Ir. Gr. urgente punten voor gedetailleer- de uitwerking beschouwd. Volgen- Maar terwijl het al zo erg is, de zai de censnlatieve raad staken in Amstevdam honder den bouwvr karbeiders en trachtsel bijeenkomen, men ook elders deze arbeiders1 tot staking te bewegen. Die „men", die dat tracht, zijn de communisten, die de E. V. C. regeren. Ze lokken een volkomen zin loze staking uit, waarbij ze be taling van zwarte lonen eisen, die de patroons niet mógen uit keren. nen worden. Maar dat is ook niet de be doeling van de raddraaiers. Het doel is: sabotage van de bouwwerkzaamheden, vergro ting van de ellende in Neder land, om zo de bodem voor te bereiden voor de communisti sche revolutie. Eén ding erkennen we vol mondig: als die revolutie zou .,gen, dan zou er stellig in Ne derland niet meer gestaakt worden. Dan zou er hard gebouwd worden. Maar vooreerst met aan volks woningen. Wel aan gevangenissen, sla venkampen en crematoria. En dan zou er stellig binnen kort geen woningnood meer zijn, doch een overschot van woningen. Niet door nieuw bouw, maar door arrestatie, de portatie en uitroeiing van héél wat meer dan een zevende deel der bevolking. Deze voorgenomen oplossing van hot woningvraagstuk wordt natuurlijk niet in „De Waar- Er wordt spoed betracht. streven naar colectieve veiligheid r door het sluiten van regionale ver dragen in het kader van het Handvest der Ver. Naties. De term „regionaal" wordt als tame lijk rekbaar beschouwd. „Dit ver drag moest niet tot Europa be perkt blijven, doch alle vrije de mocratische landen omvatten. Ca nada zou aan een dergelijke" be weging willen deelnemen", aldus Canadese kringen. Sadak, de Turkse minister van buitenlandse zaken en leider van de Turkse delegatie der 16 landen- eonferentie, heeft te Parijs ver klaard, dat hij het niet de juiste tijd voor Turkije acht, zich bij het Brusselse vijfmogendhedenpact aan te sluiten. Hij voegde er ech ter aan tQe: „Wij volgen met de grootste belangstelling de vorming van deze kern van een Europese Unie. De houding van Turkije zal er een zijn van waakzaamheid en afwachting". In een uitzending ln het Engels heeft de Moskouse radiocommen tator, dr Lemin, verklaard, dat het Brusselse pact in werkelijk heid betekent, dat de onderteke nende regeringen er ln hebben toegestemd, dat hun land tot een militair strategisch punt wordt voor het Amerikaanse imperialis me ln zijn streven naar wereld overheersing. „De Westelijke Unie moet dienen om zich te kunnen mengen ln de buitenlandse aange legenheden van andere landen", aldus dr Lemin. van de Westelijke Unie te Brus- Men neemt aan dat de Belgische beslissing om het pact zo snel mogelijk door het parlement te doen goedkeuren, gevolgd zal wor den door soortgelijke stappen van de andere verdragspartners. Berichten ln de Parijse ochtend bladen over een beslissing aan gaande de instelling van een ver- enlgde mllltatre staf voor de Wes- Deze staking kan niet gewon- teIi|ke Unle onder leidlng van veldmaarschalk Montgomery, hoofd van de generale staf van het Britse Imperium, zijn door een woordvoerder van de Britse dele gatie overdreven genoemd. Zeker is, dat Montgomery's be zoek aan Brussel ter Inspectie van de Belgische militaire installaties op uitnodiging van de Belgische regering tevens zal dienen ter be spreking van gezamenlijke verde digingsmaatregelen binnen het kader van het Woensdag geteken de verdrag, 'aldus Reuters corres pondent. De belangstelling van waarnemers neemt toe voor de kwestie, wat precies „de Ameri kaanse ondersteuning van de ver dedigingsclausule van het vijfmo- gendhedenverdrag, toegezegd door president Truman" zal betekenen. Indien het Brusselse verdrag uitgroeit tot een verbond met an dere staten, zal Canada bereid zijn zich hieraan te verbinden, zo verklaart men ln officiële Canade se regeringskringen. Er moet een „bijzondere betekenis" gehecht worden aan de verklaring ln het Canadese Lagerhuis van de Cana dese premier, Mackenzie King, heid" afgedrukt. Maar Oost- waarin hij zegt, dat Canada zijn Europa lévert ons de bewijzen. volle aandeel zal hebben bij leder Ontploffing in Brits officiershotel te Wenen. Vrijdagavond heeft in het Parkhotel in de Engelse sector van Wenen, waar Engelse of ficieren gehuisvest zijn, door onbekende oorzaak een ontplof fing plaats gehad. Een persoon werd gedood en elf gewond, on der wie 4 Engelse officieren. De ontploffing had plaats in een iuimte naast een grote salon, waar talrijke Engelse officie ren iedere Vrijdagavond samen komen. In de "ïüuur van het ho tel is een gat geslagen van 5 nieter breed en 10 meter hoog. Men gelooft met een aanslag te doen te hebben. 'n Erdal-produddus goed Deze week voor Pasen wordt de stille week genoemd. De Roomsen spreken ook wel van de goede week. Al is de Vrijdag de belangrijkste dag. toch dra gen de andere drie ook een af zonderlijke naam, die minder algenjpen bekend zijn. Sohartel Woensdag. Op deze dag worden in de Roomse kerk de klokken niet meer geluid. De touwen worden opgeschort (opgebonden). Ook het orge] zwijgt dan tot de vroe ge Paasmorgen. Witte Donderdag. Deze naam is meer bekend, wellicht niet zijn betekenis. In de eerste Christengemeente was het de gewoonte, dat de cate chumenen of a.s. lidmaten, die des Zaterdags voor Pasen ge doopt zouden worden, op Don derdag in het wit gekleed zijnde, zich aan de gemeente vertoon den. Op deze dag wordt ook de voetwassing, door Jezus bij zijn discipelen gedaan, herdacht. De paus wast de voeten van 12 ar me mannen, die daarna een ge meenschappelijke maaltijd krij gen. Ook de bisschop van Middel burg (15611573) wies op die dag de voeten van 12 mannen'. Sinds de Hervorming gebeurde dat in ons land niet meer, totdat de bisschop van Haarlem in 1932 de voetwassing weer instelde. Goede Vrijdag. Zowel bij de Protestanten als bij de Rooms-Khtholieken is de ze dag de voornaamste der vier dagen voor Pasen, daar 't ster ven van Jezus op Golgotha wordt herdacht. Hij heeft gele den en is gestorven voor onze zonden. Die dag was dus voor ons goed. In navolging van de vrijlating van de moordenaar Barabbas in plaats van de on schuldige Jezus, werd ejk jaar te Middelburg óp Goede Vrijdag uit 's-Gravensteen (de gevangenis die op de Burgt stond en in 1827 is afgebroken) een gevangene vrijgelaten. Natuurlijk moest hij daarbij «beloven zijn leven te ver beteren. Soms kregen op die dag twee personen kwijtschelding; want in 1539 b.v. staat van Go- vaert van de Linde en Griete Boels aangetekend: „Ende heeft cp Goeden Vrijdag gracie gekre- ghen". In België werden de vrij gelaten gevangenen „Goevrij- dagskinderen" genoemd. Op 17 April 1582, dus 8 jaar na de Hervorming in Middelburg, werd aldaar de gewoonte om gevangenen op Goede Vrijdag los te laten, afgeschaft. Stille Zaterdag. Jezus lag in 't graf. In yele gemeenten is het verboden op deze dag of de gehele week openbare vermakelijkheden te houden. Schouwburg en bioscoop b.v. zijn dan gesloten. Was het reeds stil door 't niet luiden der werkklokken, ook in 't openbare leven moet die stilte te merken zijn. Spanjaarden doorwaadden het Zijpe. Door de ingebruikneming van de veerpont „Greveiingen" is het verkeer van Sehouwen-Duiveland ©en stapje nader tot de oplos sing gekomen. Het smalle, maar xo diepe Zijpe, welks veer reed» zoveel pennen in beweging heeft gebracht, was 250 jaar geleden slechts een ondiepe waterplas, met m het Zuiden een handrug, waarop bij eb niet meer dan 1.25 meter water stond. Geschiedschrijvers vertelden, dat in de nacht van 28 Sep- I tember 1545, 1700 Spanjaar den, Duitsers en Walen, aan gevoerd door de Spaanse bevel hebber Joan Orsorio de UUoa, j het Zijpe hebben doorwaad, tussen het eiland St.-Philips- land en het Zuideinde van de 'polder Bruinisse op Duiveland. Zij werden in galeien en 'schuiten van St.-Annaland naar St.-Philipsland overgebracht en de groot-commandeur Don Louis de Requesens wees de manschappen aan, die hij voor doorwading geschikt achtte. Zij marcheerden twee of drie in gelid over de rug van êen zandbank tussen de 26 Hol- llandse en Zeeuwse oorlogssche- j pen door, die onder bevel van de gouverneur van Middelburg I Karei Boisot, het doorwaden niet konden beletten, omdat het wegens de lage waterstand niet mogelijk was de plaats van de overtocht te bereiken. Hoewel verschillende der I Spanjaarden verdronken en de achterhoede door het opkomend getij verplicht waren naar St.- Phiiipsland- terug te keren, be reikte de bende met haar aan voerder het schor, dat voor de dijk van Bruinisse nabij Harde- mee aanwezig was. De dijk werd bestormd en vaste voet op Duiveland ver kregen. Zeegevecht op het Slaak. Het grote vaarwater tussen het Keeten en het Krammer liep toen tussen St.-Philipsland en Tholen en verder door het Slaak van Meerlo. Op dat Slaak had dan ook 12 September 1631 een zee gevecht plaats tossen de Spaan se en Nederlandse vloten, waar bij ruim 4600 Spanjaarden ge vangen genomen werden. Tussen de zich aan de West zijde van St.-Philipsland bevin dende zandplaat en de zeedijk van Bruinisse lag het nieuwe Zijpe, waarvan het Zuidelijk ge deelte na het jaar 1671, toen daar een kaag gezonken was, waarvan de mast lang werd ge zien, het Mastgat genoemd werd. Het nieuwe Zijpe was echter omstreeks 1700 evenmin een diep vaarwater, want een zekere Jacob van Thein had dikwijls het verhaal gedaan, dat zijn moeder omstreeks 1700 van de Stoofpolder tot op de schorren van Rumoirt, te voet het toen malige vaarwater is doorgegaan, terzelfder plaatse waar in 1760 bij laag water ongeveer 12 M. water stond en waar nu me^r dang 30 M. gepield worda. (On geveer op de plaats waar nu de peilschaal van de Rijkswater staat is gebouwd). Andere kreken werden minder diep. Naarmate het nieuwe Zijpe in diepte toenam, verontdiepte het Slaak en de verdere kreken i die tussen het Krammer en het I Keeten gelegen waren. Om streeks 1700 en tussen genoemd Ijaar en 1750 werd de Roompot aanzienlijk ruimer, zowel het Noorderstrand van Walcheren 'als de Zuidwestpunt van Schou wen bij Westen Schouwen en uBrghsluis namen af, zowel hier als op Noord-Beveland gingen verschillende polders verloren. Langzamerhand verdwenen de slikken en schorren, die om- streeks 1700 langs de Zuidwést- kust van Duiveland aanwezig i waren en het Keeten werd een (goed bevaarbaar water. Ook het meerdere vloedwater, dat na de toedamming van de Hals tusgen Goeree en Over- fiakkee in 1751 op Greveiingen en Krammer werd gestuwd, deed het bijne om het Zijpe te verwijden en te verdiepen. Polder Bruinisse oala- miteus verklaard. Reeds in 1756 werd Brui nisse, waarlangs het nieuwe Zijpe stroomde, tot een cala- miteuze polder verklaard. Veel werd gedaan om de be dreigde zeedijken' van Bruinisse van de dreigende stroomschu- ringen te ontlasten. De Blinde Dam in het Mast- gast werd in 1768 gelegd, meer dere blinde dammen werden ontworpen, ook op de tegen overliggende plaat en schorren van Rumoirt werden dammen gelegd, waarvan later bleek, dat zij het kwaad hadden vergerd in plaats van gekeerd. Ook werd veel nagelaten, dat noodzakelijk had moeten ge beuren. Reeds een jaar nadat de Blinde Dam gelegd was, werd zij ernstig beschadigd en ver- dweeft een stuk in de diepte. Oever en dijkvallen komen na die tijd bijna ieder jaar voor. In 1785. 1786, 1789', 1790 en 1803 hadden dijkdoorbraken plaats. De gemaakte inlaag inundeerde enige hofsteden, ge bouwen en batterij der z.g. Ad miraliteit liggen thans op de bodem van het Zijpe. o Bij werkzaamheden op het dale van de boerderij van de landbouwer A. de Jonge te Kloe- tinge kwam de timmerman J. v. d. Plasse te vallen. Hij werd met een gebroken dijbeen en in wendige kneuzingen in het zie kenhuis in Goes opgenomen. vum Beneden de maat. „In de Waagschaal", het blad waarvan prof. Miskotte de hoofdredacteur is, meent zich verdienstelijk te maken, door de spot te drijven met de Chr. Vrouwenorganisaties die wei gerden aan de tentoonstelling „De Vroute" mee te werken, Op deze wijze: Gelijk hebben ze. Men is rots of men is het niet. De vrouwelijke Christelijke rotsen zagen hun lotsstrijd ten slotte met de overwinning be kroond." „En dus zal de tentoonstelling de hele Zondag gesloten zijn,. Zo ziet men, wat in de bran ding van het wereldleven aan christelijkheid gewonnen kan worden, als er maar rotsen zijn." Vermoedelijk hebben we hier te doen met een proeve van doorbraak"-geestigliejd. Een proeve die beneden de maat is gebleven. Het is een geestigheid die de Chr. Vrouwenbonden niet deert en die als te licht bevonden „In de Wraagschaal niet siert. „Hotstreamguard". De staking van liet eleetri- citoits- en verwarmingsperso- neel in Buckinghampalace duurt nog steeds voort. De „Grenadier Guards", die het stoken van de verwarmings ketels hebben overgenomen, heeft men de benaming ge geven „hotstreamguards". M.T.S.-ers- manifesteren tegen de gebeurtenissen in Tsjecho-Slowakije. Studenten van do Middelbaar Technische Hogescholen in ons land hebben zich in een manifest Tot de Nederlandse regering ge richt teneinde hun afkeuring uit te spreken over de gebeurtenissen in Tsjecho-Slou akije. In dit mani fest wordt o.m. gezegd: - „De houding van de Nederland se studenten, die hun' adheasie hebben betuigd met het verzet van hun Tsjechische collega's en die bovendien ten strijde zijn getrok ken tegen de communistische In vloeden in ons eigen land, verdient niet alleen onze grote bewonde ring en waardering, maar boven dien en vooral onze navolging. Wij M.T.S.-ers vormen een groot en voornaam deel van de stude renden in NederlaricT. Daarom is het noodzakelijk dat alle M.T.S.- ers doordrongen van het feit dat aan een dergelijke communistische penetratie in ons land paal en perk moet worden gesteld, aller eerst eensgezind een beroep doen, tezamen met buitenlandse stude renden, op de regeringen van de West-Europese landen tot vor ming van een blok hiertegen en het scheppen van een gezonde eco nomische verhouding die aan de Russische praktijken het hoofd kan bieden. Wij kunneitfdaartoe, als toekom stige schakel tussen de hoogste in stanties in het bedrijfsleven en de arbeiders, een zeer voornaam deel bijdragen". Feuilleton. door H. KINGMANS. 43) -o- Hy kwam in Hamburg op een schip terecht en liet zich' aanmonsteren. Het zeemansle- ven viel hem bitter tegen. De zonde moge verder tijdelijk ge not verschaffen, op de duur trek je toch aan het kortste eind. Dat was hij gewaar ge worden. Innerlijk had zich bij hem een proces voltrokken, waaraan hij geen naam kon geven. Te mid den van zijn hard lot, vol te genslagen, herinnerde hij zich de waarschuwingen en verma ningen van zijn vader en moe der. Hij werd, gegrepen, als hij werd, tenslotte een getrouwe copie van de verloren zoon: „Ik zal opstaan en toe mijn vader gaan en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u". Hij gaf zich met geheel zijn ziel aan Jezus en hij was gered. 't Was zijn bedoeling geweest, bij terugkeer in Duitsland af te monsteren, naar huis te gaan en, na bekomen vergeving voor zijn wangedrag, in de zaak van zijn vader te gaan werken. Helaas I op de terugtocht werd de grote Duitse bark dit ge deelte van 't relaas wist Jochem needs uit de verhalen van de slaven in Cairo door Alge rijnse zeerovers overvallen en na een bitte* en bloedig gevecht overmeesterd. „En nu zit je hier", zegt Jo chem. „Thuis kom je niet meer. Praat me niet van een God van liefde. Wat héb je er nu aan, dat je Hem bent gaan dienen?" „Vrede voor het hart, mak ker", heeft Lemarque vrolijk geantwoord. „Het aardse leven gaat voorbij.Het is een scha duw. Veel lijden kunnen we hier ondergaan, maar eenmaal komt de heerlijkheid. Het lot, dat ons nu treft, heb ik ver diend, want 'k heb alles ver kondigd. Gelóóf me, het kost me nog wel eens strijd, om te be rusten, maar dan staat Jezus aan mijn zijde en ondersteunt mij. Vurig hoop ik, nog eens vrij te worden en naar Hessen te kunnen terugkeren. Wat zal ik dan mijn vader en moeder een vreugde doen beleven! Maar als nat niet kan, als God het niet wil, dan ontmoeten we elkaar in de hemel". Dit rotsvaste geloof, Jochem begrijpt het niet. Hij veinst ook de onverschillige. De werkelijk heid is, dat hij van jalousie is vervuld. Hij wil dat geloof ook wel bezitten. Je hebt het dan zo'n stuk gemakkelijker, meent hij. Maar dan wordt hem toch duidelijk: als je daarom geloof wilt he'oben, dan heeft het geen zin, dat is niet dan puur egoïs me. Het moet zijn, zoals het je thuis van jongsaf is ingeprent. Je moet je zondestaat kennen en beseffen, dat je alleen van genade leven kunt. Wat het eten betreft, hebben zfj zich blij gemaakt met een dode mus. Het blijkt, dat zij slechts éénmaal per week rijst en vlees ontvangen. Voor de rest is elke maaltijd, als de eerste avond: abrikozen, worte len, oranjeappelen en citroenen, door elkaar gestampt. Ze be hoeven zich niet te wegen, om te weten, dat zij in een week ponden zijn afgevallen. Na enkele nachten heeft de natuur overwonnen: ondanks het lawaai, dat de insecten ma ken, slapen zij dan als marmot ten. Het komt voor, dat zij 's morgens bloed op hun naakte lichamen -zien, veroorzaakt door de wondjes, die de beestjes heb ben gevreten. Maarzij heb ben er niets van bemerkt. Een paar weken later bemerkt Jochem, dat zij nog minder be handeld worden dan de bees ten. Eén van de slaven, een Duitser is ziek. De man behoeft het niet te vertellen, het is hem aan te zien, al enkele dagen. Nu kan hij niet meer. Maar er is bij de betrokken opzichter geen aasje medelijden. Integendeel: hard als staal is de vent. On barmhartig striemt de zweep over het zieke lichaam, dat in éénkrimpt van pijn en geen en kele tegenstand vermag te bie den. Tegen de avond, als de rust komen gaat, loopt het bloed met straaltjes van zijn boddy. Er is nü gemor onder de slaven. Zij zijn veel gewend, maar dit loopt de spuigaten-uit. Een Duit ser, die zich verwonderlijk vlug het taaltje, dat zij dagelijks ho ren, eigen heeft gemaakt, tracht zich met de opzichter te ver- Het -is niet alleen een leer. Het ls een plan de campagne. Een communist ls niet alleen een dra ger van bepaalde opvattingen, hij ls de met hart en ziel verknochte ingewijde ln een wei-doordacht middel om. deze door te voeren. De ontleedkunde der ontevreden heid en der revolutie is bestu deerd in iedere phase en uit iedere gezichtshoek en men heeft een nauwkeurig omschreven, van een wetenschappelijke geestdoordron- gen 'systeem ontworpen om alle bestaande instellingen omver te werpen. Het geweld ls evenzeer een deel van het communisme als de leer zelf. Eerst worden de prin cipes van het liberalisme en van de democratie te hulp geroepen om de organisatie op haar eerste schreden te beschermen. Vrijheid van het woord, het recht van openbare mening, Iedere vorm van wettige politieke actie en consti tutioneel vastgelegde rechten wor den rondgebazuind en geëist. Aan sluiting wordt gezocht bij iedere, populaire links georiënteerde be weging. Het scheppen van een mild Bberaal of socialistisch re giem tijdens de een of andere mijl paal. Maar nauwelijks is dit ge vestigd of het wordt omverge worpen. Smarten en leed, die voortkomen uit verwarring, moe- staan: hij zal dubbel zo hard tiekken, al moest hij er bij neer vallen, maar laat men dan zijn lotgenoot, die aan hem gekluis terd is, los maken en in zijn hut leggen, om beter té worden. Wat hebben ze tenslotte aan een dooie slaaf! Ach, wat weet de man er van: om een dooie slaaf bekommert zich de Turk ook al niet. Voor hém een ander. Tenslotte heeft hij goedkope en goede werk krachten aan hen. De opzichter, die de Duitser begrijpt, al spreekt die zeer gebroken zijn taal, schaterlacht. Wat een mop, v/at een mop! Welja, ze zullen die zieke vent als die ziek is, want die blanken kunnen ge ducht simuleren, hij weet er al les van in zijn lange loopbaan als een schoothondje behande len en( in zijn hut leggen! Wou- ie sonis* ook nog een medicijn meester er bij halen?. Ha, ha, haEnde zweep striemt weer. Voor half dood ligt de Duitser 's avonds in zijn hut en hij walgt van het eten, dat hem voorgezet wordt.... Maar de volgende morgen moet hij weer vóór de ploeg. 1 (Wordt vervolgd.) ten worden geëxploiteerd. Botsin gen, zo mogelijk gepaard met' bloedvergieten, worden op touw gezet tussen de agenten van de nieuwe regering en de werkende massa. Er moeten martelaren ge kweekt worden. Een verontschul digende houding by de regeerders moet zo gunstig mogelijk worden uitgebuit. Pacifistische propagan da moet dienen tot het maskeren van een haat, zoals er nimmer on der de mensen heeft geleefd. Geen vertrouwen mag er worden ge steld ln nlet-communisten. Iedere daad van goede wil, van verdraag zaamheid, van verzoening, van ge nade of grootmoedigheid, betoond door regeringen of staatslieden, moet worden benut tot hun eigen ondergang. Dan moet, wanneer de tijd rijp ls en het ogenblik ge schikt, Iedere vorm van vernieti gend geweld, zowel ln de gedaante van massa-revolutie als van sluip moord, zonder beperking of wroe ging worden toegepast. Het bol werk zal worden bestormd onder de banieren van vrijheid en demo cratie: en zodra het machtsappa raat ln handen is van de kamera den, moet alle oppositie, iedere te gengestelde mening worden ge smoord. Democratie is slechts een werktuig, dat echter later wordt vernietigd: vrijheid is slechts een sentimentele dwaasheid de redelij ke denker onwaardig. De absolute heerschappij van een zelf-gekozen priesterschap ln overeenstemming met de dogma's, die het van bui ten heeft geleerd, wordt de mens heid zonder enige beperking voor altijd opgelegd. Dit alles, uiteen gezet in prozaïsche handhoeken en met bloed geschreven in de ge schiedenis van verschillende mach tige landen, is dc leer en het doel van het communisme. Wie ge waarschuwd ls, kan zich in acht nemen! („Grote Tijdgenoten". Vertaling ontleend aan „Politela". (Ultg. Elsevier). Melkrantsoenen voor volwassenen van 4 op 5 lifer. De ruimere melkproductie maakt het mogelijk het 14- daagse melkrantsoen voor volwassenen, houders van A- kaarten, van 4 liter op 5 liter te brengen en wel met ingang van 24 April a.s. Het ministerie van Land bouw, Visserij en Voedsel voorziening voegt aan deze mededeling toe, dat, zoals ook uit de onderhavige maatregel blijkt, het voorshands niet in de bedoeling ligt de melk- industrie op te heffen. In de Woensdag gehouden ver gadering van de afd. Haamstede- Burgli van de N.C.L.B. werden.de heren J. Frederlks en P. Slager tot bestuurslid gekozen. (Ingez. Med.) XXXII. Dc dom van Veere. (I.) De simpele vermelding: „1348, de kerk van Veere wordt een zelfstandige parochiekerk", is aanleiding voor me om over de kerk van Veere enkele artikeltjes te schrijven, omdat deze ge beurtenis jnist 600 jaar" geleden plaats vond. De oudste kerk uit deze omge ving ls echter niet die van Veere, maar de kerk van Zandijk. Een eeuw vóór bovengenoemd jaar stond hier reeds een kerk met een toren, voorzien van klokken om de gelovigen öp te roepen hun godsdienstplichten waar te ne men. Processies en plechtige omme gangen werden gehouden, behalve door de bewoners van Zajidijk ook bijgewoond door de Veerenaars en de schaarse bevolking van de pol der van Onze Lieve Vrouwe (het tegenwoordige Vrouwenpolder). Toen echter Campveer, de oude naam van Veere, grotér werd, ge voelde men de behoefte ln de plaats zelf een bedehuis te hebben, en men stichtte hier een kapel aan de kade op de hoek van het straatje, dat nog altijd de Kapel straat heet. Deze kapel bestaat echter "al in geen 4 eeuwen meer. Paus Clemens VI te Avignon geeft nu vergunning om een eigen kerk te stichten, een dochterkerk dus van het godshuis op Zandijk, dat we dan ook de moederkerk van Veere kunnen noemen. Deze kerk nu werd gebouwd in 1348. De bekende kroniekschrijver Rey- gersbergh noemt als jaar 1332, maar vermoedelijk is men in dit jaar met de bouw begonnen, ter wijl de voltooiing plaat* had in 1348, Let wel: dit ls niet het tegen woordige grote gevaarte, maar het vorstelijk gedeelte, dat thans nog herbouwd en gemoderni seerd door de Ned. Hervormde gemeente voor de dienst gebruikt wordt. Veere breidde zich gestadig uit en nam steeds in bloei toe, dank zij de veilige rede en de grote handel en visserij. Toen besloot men westelijk te gen het oude kerkje een grote nieuwe kerk te bouwen, de tegen woordige kathedraal, gewijd aan Onze Lieve Vrouwe. Bijna 100 jaar later (1435) was men met de bouw zover gevor derd, dat de oude kerlt kon ver laten worden en de nieuwe ln ge bruik kon worden genomen, die 2 jaar later door de bisschop van Utrecht gewijd werd. De muur tussen beide kerken werd wegge broken en de oude parochiekerk werd gebruikt als priesterkoor. Nu moet u niet denken, dat de ze grote kerk reeds voltooid was. Net als aan de tempel te Jeru zalem in Jezus' dagen werd aan deze kerk nog jaren lang ge bouwd, o.a, onder leiding van het bekende bouwmeesters-geslacht Kelderman. Met de „steenhouwer uit Mecheien"jr Anthoni Kelder man wordt een verdrag gemaakt, waarbij hij dienst zou doen ais op zichter tegen een daggeld van 2 schellingen, een jaarlijks tracte- ment van 2.10,— Vlaams, onge veer f 15.in onze tegenwoordige munt (1479). In het begin der vol gende eeuw wordt eenzelfde con tract gesloten 'met diens zoon Rombout Kelderman, die zijn va der als opzichter opvolgt. De bedoeling was van de kerk een kruiskerk te maken, zoals dat bij de meeste Roomse kerken het geval is, maar dit doel ls niet ge heel bereikt, waarschijnlijk wel door gebrek aan de nodige midde len. Evenmin ls de toren voltooid, nu ls het stompe gevaarte 40 ra. hoog, maar de bedoeling was een toren te bouwen, die drie maal zo hoog was. U kent misschien wel het verhaaltje dat echter ook bij de bouw van andere torens ver teld wordt van de schepen, die met bouwmaterialen onderweg waren, maar door de storm ver gingen; het geld was juist op om een nieuwe voorraad in te kopen en daardoor kon de toren niet worden afgebouwd. L. v, W, Wervelstorm bij Cheribon. Een wervelstorm heeft deze week grote schade, aangericht in het regentschap Cheribon. Door de hevige windvlagen die ongeveer een uur aanhielden, werd een persoon gedood en enkele anderen gewond. 240 huizen werden vernield en 52 andere huizen liepen lichte I schade op. Ruim 1600 personen werden dakloos. Van bestuurszijde is aan de getroffen bevolking rijst uitge deeld. Prinses Juliana naar Zwitserland vertrokken- Zaterdagochtend is Prinses Juliana met de twee jongste prinsesjes van vliegveld Soest- djjk per vliegtuig naar Zwit serland vertrokken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1948 | | pagina 2