Wat zeqt de. Uij&ei wet Echtscheiding.. Amerikaansche hulp aan Griekenland en Turkije. Wat gebeurt er met de Commissie-Generaal? Besprekingen in den Veiligheidsraad. zending PROTESTANTSCH CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND interneeringsbnipen in indië. Amerika en bet communisme. De- wsólute- vUuUex» Britsch-Russische onderhandelingen. Reünie Regiment Grenadiers. Briefwisseling Indonesische delegatie en Comm.-Qeneraal. Uitgave Stichting „Zeeuweeh Dagblad" Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst- str. 70, Tel. 2438, Giro 274280 Kantoren: Vlissingcn, Walstr. 83, Tel. 168; Middelburg, Rou- aansehe Kaai 19, Tel, admini stratie 2000; Tol. redactie 2347; Terneuzen, Vlooswijk- straat, Telefoon 3052, ZEEUWSCH DAGBLAD Öpi SB <S9H Zondag. Zon og 5,50 u., tafier 10.32 u. Maan op 8.08 u., 3e JAARGANG No, 616 Zaterdag 12 April 194? 0Ddeï 10,15 01 Abonnementsprijs 13.30 per kwsriaai Advertentieprijs 12'2 cent per m.m. Rubriek Kabouters 5 cent per woord. Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Directeur: JA.CQ. DE SMIT Met vaste medewerking vanBARON Mr W. F. E. v d. FELTZ te Middelburg, Dr K. HUIZENGA te Middelburg, Ds J. KARELSE te Goes, Ds R, SLOFSTRA te Vlissingen en Dj W. VROEGINDEWEY te Poortvliet Hoog water te Vlieelngft Zondag 13 April: 0,54 s- 1-50 TB-I? u. 1.1P 3SL De Bijbel is het huwelijks- d&t Hij (faarin niet sprak als boe» bij uitnemendheid. wetgever of rechter, maar als Daarin vinden wij een ant- prediker, die zich tot het ge- woord op alle vragen, welke weten richtte, dat men het verband houden met het hu- gebod over echtscheiding 'welijk. De Bijbel ontdekt ons recht gebruike en niet tot de oorsprong van het huwe- een boevenstuk of eigenwil- lijk. Hij legt ons tevens het ligheid tegen Gods gebod in. wezen en doel van het huwe- Wij kunnen hier bezwaar lijk bloot. Daarbij openbaart lijk al .de verklaringen der hij de ontbindende en ver- godgeleerden over Mattheus woestende macht der zonde in 19 en gelijkluidende plaatsen de ontwrichting van het hu- weergeven, maar daar wij welijksleven. Het Woord des deze in hoofdtrekken weer- Heeren bespaart ons de ont- vinden bij den grooten zettende gevolgen der zonde Schriftverklaarder Galvijn, niet en verbergt ons daarbij laten wij diens commentaar de gruwelijkheden van dit op Mattheus 19 hier volgen, van God ingestelde huwe- 1 Dit woord (wie de verla- lijksleven niet, opdat wij zou-1 tene trouwt enz.) is door vele den weten, goed zouden we- uitleggers slecht verklaard, ten, wie wij zijn in onze ver- die meenden, dat een onge- dorvenheid. huwd leven werd voorge- Wanneer dan ook de Fari- schreven in het algemeen en zeërs tot den Heere Jezus zonder nadere beperking, zoo komen met vragen aangaan- dikwerf overspel had plaats de echtscheidingen antwoordt gehad: zoodat indien een man Hij hen: „Hebt ge niet gele- zijn overspelige vrouw weg- zen". Daarmee wees de Hei- zond, aan beide partijen ver- land de Farizeën en ook ons der het ongehuwde leven was den weg, waarin wij een ant- opgelegd. Alsof de vrijheid woord ontvangen op al onze tot echtscheiding alleen be vragen. 'stond in scheiding van bed; Dat het Woord des Heëren alsof Christus niet duidelijk spreke en ons onderwijze, veroorlooft, dat in dit geval Doch nu schijnt het eerst geschiede, wat de Joden in recht moeilijk te worden. Im- i het algemeen en naar wille- mers is het met de Bijbel zoo, keur zich hadden aangema- dat de een er juist het tegen- tigd als een gewoon recht, overgestelde in leest dan de Dit is alzoo een al te erge ander. Dit geldt wel in het dwaling; want waar Christus bijzonder ook het antwoord als overspelige veroordeelt, van den Heere Jezus op de wie de verworpen echtgenoot vraag of het den menseh ge- trouwt, is het zeker, dat Hij oorloofd is zijn vrouw te ver- dit beperkt tot de ongeoor- laten om allerlei oorzaak. loofde en lichtzinnige echt- Nu vindt dit zijn oorzaak scheidingen. Zoo ook beveelt in het feit, dat wij altiid onze Paulus, dat ongehuwd zullen eigen gedachten in Gods blijven de vrouwen, die aldus Woord willen terugvinden, waren weggezonden, of dat Daarbij hebben wij noodig zij zich met hare mannen een geopend oog, daar wij verzoenen, daar toch door anders onverstandig en traag twisterijen en lichtzinnig van van hart zijn om te verstaan elkaar gaan het-huwelijk niet wat God ons in Zijn Woord wordt verbroken. Dit blijkt doet lezen. bij Marcus, waar met zooveel woorden wordt genoemd de Kot gaat hier dan om het geen wij lezen in Mattheus 5:32; 19:9 benevens Marcus 10 en Lukas 16:18. De Roomschen hebben om hun opvatting van het huwe lijk te rechtvaardigen daarin gelezen een verbod van een nieuw huwelijk. Zij lazen daarin een volkomen tegen stelling met hetgeen het Oude Testament leerde. In het Oude Testament vin den wij in de wegzending van Hagar door Abraham een echtscheiding welke door den Heere zelf bevestigd wordt. In Deuteronomium 24:1 vinden wij het echtschei dingsrecht onder Israël neer gelegd. Daar lezen wij van het geven van een scheid- brief aan een vrouw in wie v/at schandelijks gevonden werd. - i Nu had een deel der Schriftgeleerden aan dat wat schandelijks zulk een. uit breiding gegeven, dat prak tisch om allerlei reden een man zich van zijn vrouw kon laten scheiden. Van hieruit moeten wij het antwoord van den Heere Jezus verstaan, dat Hij op deze vragen gaf. ,Het valt op dat men dit ant woord van den Heere Jezus ais een nieuw gebod letter lijk heeft willen nemen, ter wijl hetgeen daar in Matth. 5 over den eed op volgt: maar ik zeg u zweert" ganschelijk niet, naar geheel tegenover gestelde uitlegkundige rege len verklaart. Het doet ook eigenaardig aan, dat men door een bepaalde exegese de woorden anders dan uit oor zaak van hoererij, van hun kracht en beteekenis tracht té berooven. Wij kunnen op dit alles in het korte bestek van dit ar tikel niet breeder ingaan. Wii kunnen dit ook gevoe gelijk laten rusten, omdat het niat de bedoeling is van dit artikel een persoonlijke meening weer te geven, maar u te laten zien, hoe de ker ken der Reformatie den Bij bel gelezen hebben. Daarop is het antwoord" niet moeilijk. Het is opmer kingswaardig, welk een vol komen overeenstemming er in dezen was. Waar ook ver schil over geweest moge zijn, niet over het vraagstuk der echtscheiding. Dit vermaant bij het staan naar verande ring tot groote voorzichtig heid en tot een bjjbelsch ge fundeerde weerlegging der Reformatoren. Luther legt het hart der zaak bloot als hij aangaande de uitspraken van den Hei land in Mattheus opmerkt; vrouw, die van haar man is weggeloopen; niet omdat het ,aan de vrouwen vrijstond haar mannen een scheldbrief te geven, dan voorzoover de Joden waren vervallen tot heidensche zeden; maar Mar cus wil aangeven, dat het ze denbederf, dat thans op vele plaatsen gewoonte was ge worden door den Heere be rispt wordt, namelijk dat men na een willekeurige scheiding beiderzijds tot een nieuw huwelijk overging; daarom wordt er dan ook bij hem van overspel geen ge wag gemaakt". In deze woorden vinden wij de opvatting yan allen, die het ernstig nemen met de onontbindbaarheid van het huwelijk en toch de werke- 'lijkheid van deze zondige be deeling niet voorbijzien, weergegeven. Het klinkt eenigszins tegenstrijdig: het huwelijk onontbindbaar naar den Woorde Gods en toch te vens naar datzelfde Woord door de zonde het huwelijk verbroken. Wij zullen deze tegenstrijdigheid een volgen de maal allereerst nader met elkander moeten bezien. Thans besluiten wij met de woorden welke wij lazen in „Het Huwelijk in den. Bijbel" van Ds Th. Delleman: „Tot de Farizeën heeft de Christus gezegd, dat het ver laten van zijn vrouw om al lerlei oorzaak uit den booze is, een schandelijk misbruik van het echtscheidingsrecht door Mozes afgekondigd, om de hardigheid des harten. En wanneer de Christus ons „woestijnkindeTen" om paet Schilder te spreken, weer on der „paradijsbeslag" legt, ons stellende onder de oorspron kelijke gerechtigheid van den beginne,,dan vergeet Hij niet, dat wij niet meer in het pa radijs, maar in de woestijn zijn, want ook Hij staat echt scheiding toe, dan namelijk als de zonde der echtelijke ontrouw in overspel haar voleinding vindt. Ook echt scheiding is een ordening om der zonde wil", W. V. De regcering, aldus „Het Vrije Volk", heeft nog geen beslissing genomen inzake al of niet aanvullen van de door 'het aftreden van den heer De Bóer onvoltallig gewor den Commissie-Generaal. Naar verluidt zouden'twee mogelijkheden in de eerste plaats worden overwogen. Deze zijn vervanging van den heer De Boer, zoodat het aantal leden der Commissie- Generaal met inbegrip van dr van Mook weer vier zal bedragen of algeheele op heffing van dit lichaam. De oorspronkelijk voorge nomen uitbreiding van het ledental zal in elk geval Wel geen doorgang vinden. Ook het toevoegen vótn nieuwe fi- nancieele of economische ad viseurs uit Nederland zal, na de ervaringen met de hee- ren Verzijl en Postbuma, wel achterwege blijven. VOOR OEN ZONDAG. De Amerikaansche afge vaardigde in den Veiligheids raad, Warren Austin, heeft geantwoord op de beschuldi gingen der Sovjet-Unie, dat de Amerikaansche hulp voor Griekenland en Turkije in menging is in'de binnenland- sche aangelegenheden van 1 deze landen en niet in over eenstemming met de princi pes van 't Handvest der V.N. Hij verklaarde, dat de voorstellen van president Truman gedaan werden in antwoord op verzoeken van de regeeringen van Grieken land en Turkije. Het doel van de hulp was in overeenstem ming met de principes van het Handvest, aangezien zij bijdraagt tot het bewaren van de binnenlandsche rust en veiligheid van een staat. 1 Austin stelde een resolutie voor, waarin de Balkancom missie der V.N. Wordt ge vraagd vertegenwoordigers in Griekenland achter te la ten om toe te zien op den toe stand aan de Grieksche Noord-grens. Hij vroeg voorts dat een Sovjet-resolutie, i waarin wordt verzocht een commissie te vormen, welke toezicht houdt op de Ameri kaansche hulp aan Grieken land, zou worden aangehou den totdat het Congres een 'besluit heeft genomen en de jV.S. met Griekenland over eenkomsten hebben gesloten. Dr Oscar Lange (Polen) zegde zijn steun toe aan het Sovjet voorstel tot benoe ming van een commissie van toezicht op de hulp aan Grie kenland en kantte zich tegen Amerikaansche hulp aan Turkije. Hij noemde de mili taire hulp aan Griekenland „politiek dynamiet". Wat Turkije betreft verklaarde hij: „Waarom moeten de V.S. wanneer wij allen de bewape ning willen beperken, zich voornemen Turkije te helpen zijn gewapende macht uit te breiden? Indien Turkije's onafhankelijkheid wordt be dreigd moet de staat,, die ,dit land zou bedreigen, met na me worden genoemd en ver zocht worden voor dep Vei ligheidsraad te verschijnen". De Grieksche vertegen woordiger Basilios Dendra- mis, verklap ~de, dat de oor zaak van de blijvende moei lijkheden in Griekenland is de steun, welke van buiten Griekenlands Noordelijke grenzen wordt gegeven aan een zeer kleine minderheid die het land door dwangmid delen onder communistische dictatuur tracht te brengen. De raad ging tot Maandag uiteen. Twee vertegenwoordigers van het Internationale Roode Kruis,, vergezeld van Dr A. v. Rossum van het Nederland- sche- en Dr Samsoeddin van het Indonesische Roode Kruis hebben een bezoek gebracht aan het interneeringskamp te Magelang. Volgens het repu- blikeinsche persbureau Anta- ra hebben zij het kamp in goeden toestand bevonden. Alle geïnterneerden gemeten een uitstekende gezondheid met uitzondering van twee malaria-patienten. De verte genwoordigers zijn thans naar Solo vertrokken voor een be zoek aan de interneerings- kampen aldaar. Dat is alles heel mooi. Maar wanneer worden de geïnter neerden vrij gelaten? Wan neer wordt de in December door de Tweede Kamer m.a.s. aangenomen motie uitgevoerd? Naar te Buenos Aires in welingelichte diplomatieke kringen wordt vernomen, zal de nieuwe politiek van de' re geering der V.S. tegenover het Communisme het voor naamste onderwerp zijn van de conferentie van Ameri kaansche ministers van Bui- tenlandsche Zaken, welke zeer spoedig na den terug keer van Marshall uit Mos kou zal worden, bijeengeroe pen. Naar wordt aangenomen, zal-Argentinië met steun van de V.S. het initiatief nemen door buiten de wet stelling van het Communisme voor te stellen. Naar verluidt zal binnen kort tussehen Buenos Aires en Washington een geheime overeenkomst" inzake dit on derwerp worden geparafeerd, welke overeenkomst zou worden gevolgd door maatre gelen van de Axgentijnsjhe regeering om het Communis me in haar land te onder drukken. In semi-officieele Argentijnsche kringen wordt verklaard, dat de Argentijri- scheambassadeur, die thans op weg is naar zijn post te Moskou, binnen twee maan den naar Buenos Aires zal te- rugkeeren, terwijl de Sovjet- Russische ambassadeur in Argentinië spoedig „met ver lof" naar Moskou zal gaan en de vertegenwoordiger van het officieele Sovjet-nieuws agentschap, die teruggeroe pen is, niet zal worden ver vangen. „Simon Petrut teide tot hen: Ut ga visschen." JohSIS. Nuchterder kan het niet. Men moet zioh dat even in denken. Deze meneohen hebben op dracht gekregen om naar Qa- lilea te gaan na de opstan ding: „en aldaar tullen ze Mij zien". Het zijn een zevental, en zij komen in Galilea en zien niets. Nu kan men na tuurlijk over allerlei dvngen gaan mediteeren, zelfs gaan tobben m zoo'n geval. Er lagen hier inderdaad heel wat vra gen. Waar zouden ze Jezus zien, $n wemneer. Hoelang zou het weekten duren, waarom moesten ze nu precies in Ga lilea Hem ontmoeten, en wat zon de bedoeling zijn. Men kan daar in een kring van discipelen, die nog onder den indruk van de verrassende op standing verkeeren, lang en breed, en diepgaandmaar tegelijk zeer onvruchtbaar over praten. Daar is nog nooit een mensch beter van geworden. En één onder hen is er, die dat ook duidelijk inziet. Die alle speculatie en fantasie over: hoe zou dit zijn en hoe zou dat komen, bij den wor tel afsnijdt. Het is avond ge worden. Er liggen schepen met netten op het.strand; Simon Petrus zegt: Ik ga visschen. Heel resoluut. Gelukkig. In Thessalonica hebben ze later Paulus hooren spreken over de wederkomst van Chris tus. Toen Paulus weggegaan was, zijn daar wonderlijke din gen gebeurd. Ze zijn gaan mijmeren over die wederkomst. Do vrouwen bij de waschtobbe, de mannen op de mcirfct; ia de winkels, in de werkplaatsen, op de akkers, overal wordt maar over een onderwerp ge sproken: de parousie, de wederkomst van Christus. De een weed ditde ander heeft Paulus dat hooren zeggen; samen weten ze, dat het in de lucht hangt, Intusschen blèef het werk liggen. Waar om zou iemand zich nog in spannen nu de wereld op in storten staat. Dat gevaar was er aan de orde, toen de 'discipelen in Galilea kwamen. En dat ge vaar is zeker vandaag niet denkbeeldig. De mensch van heden heeft een moeitevollen arbeid onder de zon. Het is een heel verleidelijke tijd ook voor den christen, om. de ar men over elkaar te leggen en lezijden den weg 1e gaan zit ten. Het helpt immers toch allemaal niets! Wie kan er rondkomenWie kan wat op sparen voor den ouden dag! Wij leven in getroffen gebie den. We kijken met angst uit naar de noodwet Walcheren. Er wórdt met tranen gezaaid en onder vele zuchten ge- bouwdi Eenmaal oorlogsslacht offer blijft oorlogsslachtoffer. Er worat véél beloofd, weinig nagekomen. Wie zich ergeren wü vindt eiken dag tientallen redenen. Waarom zouden we dan de hand aan den ploeg slaan! Aan den ploeg! Laat dat ding roesten! Neen, loot nfèts roesten/ Polijsten die ploagsohaar, dit moet gebeuren! Want wij wer ken nidt naar den maatstaf van den overste dezer wereld, die zegt, dat alleen werk waar in een stevige winst is, van belang moet worden geacht. Wij werken omdat God dat van ons vraagt. Omdat Hij om dagen en wren en nachten geeft om ze te gebruiken. De God der krachten, die den dood liet komen over onze ge bieden, die Zijn adem liet trekken over Zuid-Nederland,- maar die óók Zijn. krachten liet werken in het graf van den Paaschdag, die God jaagt ons weer de akkers op om te ploegen, en de zee op om te visschen. We hebben geen tijd om te mediteeren, in de wacht- uren voor Christus' weder komst, We hebben ons mor gengebed: Geef ons heden ons dagelijksch brood. We hebben ons avondgebed: Wij danken zoowel voor de nooddruft als voor den overvloed en zoo staat de christen tussehen de verschrikkingen. Zijn oog is op God zijn hand aan het net. En in hem leeft de stormvaste zekerheid.: Laai Hem besturen, waken, 'tls wijsheid wat Hij doet Zoo zal Hij alles maken, Dat g' u verwond'ren moet. Simon Petrus ceide: Ik ga visschen. Het was tijdens dezen ar beid, dat hij en de andere discipelen Jezus ontmoetten. V. J. H. Volgens de laatste bij het hoofdbestuur van het Ameri kaansche roode kruis ontvan gen gegevens, zijn door de tornado van Woensdag in het gebied van Texas en Oklahoma 132 menschen om het leven gekomen en 1256 gewond. m Te. Oldenzaal is een complot van 24 personen ontdekt, dat distributiekaarten opkocht van gezinnen met veel kinderen. Deze kaarten werden met groote winst verhandeld. Er zijn reeds verschillende arres taties verricht, AARDBEVING TE LOS ANGELES. De stad Los Angeles is Donderdagmiddag door een hevige aardbeving geschokt. De schok werd ook te Ban Diego en naburige gemeenten gevoeld. Te Long Beaeh kon men de gebouwen heen en weer zien bewegen. De duur van de aardbeving wordt ge schat op 40 tot 50 seconden. Volgens nadere berichten heeft de schok, ofschoon 'zij zeer hevig was, in de dicht bevolkte gebieden geen ern stige schade veroorzaakt. Er vielen geen slachtoffers. MIJNRAMP IN PENNSYLVANIA. Tengevolge van een mijn- gas-explosie in een anthra- cietmijn te Exeter in Pennsyl vania kwamen 9 personen om het leven, terwijl er even eens -9 werden gewond. HET BUCHENWALD- PROCES. Gisteren werd te Dachau het proces geopend tegen 31 Nazi-functionarissen van het concentratiekamp Buchen- wald. Deze personen zullen door een Amerikaansch mili tair gerechtshof worden be recht, beschuldigd van mis daden tegen de menschelijk- heid. O.a. zal getuigenis wor den afgelegd door Leon Blum, die in dit kamp gevangen heeft gezeten. Het proces zal naar verwachting twee maanden, duren en is het eerste tegen de bestuurders van een van Duitschlands grootste en bekendste moord kampen, waar 51.000 perso nen zijn omgekomen. Gnder deze personen be vindt zich prins Josias zu Waldeck, die naar men ge looft, de eerste Duitscher van Koninklijken bloede is, die wegens oorlogsmisdaden terecht staat. Hij wordt be schuldigd van het bevel ge ven tot „doodenmarschen" ten tijde van de vorderingen der geallieerden en het ver oorzaken van den docd van honderden zwakke gevange nen. BELGISCHE DAKOTA IN SCHOTLAND VERONGELUKT. Een Belgische Dakota, die van Brussel naar Pretwick vloog, is in het heuvelland van Kircudbrightshire met zes passagiers verongelukt. Alle inzittenden zijn om het leven gekomen. Kort voor het ongeluk vloog de machine op 700 M. hoogte en kreeg aanwijzin gen om te stijgen, daar zich tot op 1000 M. hoogte obsta kels bevonden. Hierna is niets meer van het vliegtuig vernomen, totdat de politie hoorde, dat er een machine verongelukt was. De Dakota behoorde aan de Belgische Sabena-Lucht- vaartmij. Alle inzittenden wa ren leden van de bemanning en van Belgische nationali teit. FRANSCHE JODEN NIET NAAR PALESTINA. Op verzoek van de Britsche regeering om te helpen de il legale immigratie in Pale stina van Fransche havens uit te verhinderen, heeft de Fransche regeering besloten de inspectie van identiteits papieren en paspoorten strenger te doen uitvoeren. Werdén tijdelijk afgebroken. Agence France Presse meldt dat de onderhandelingen in zake een herziening van het bondgenootschapsverdrag tus sehen Groot-Brittannië en de Sowjet-Unie tijdelijk afgebro ken zijn. Dit bericht is door Welinge lichte leringen te Londen be vestigd. De door Rusland voorge stelde clausule, volgens welke Groot-Brittannië er in zou moeten toestemmen geen land te steunen, dat Rusland vijan dig gezind is en alle vijandige propaganda te vermijden, wordt in Londen niet, zooals in de V. S. geïnterpreteerd als een bewuste poging om Groot- Brittannië van de V, S. te iso- leeren. In kringen, die in nauw con tact staan met het Britsche ministerie van Buitenlandsche Zaken, geeft men echter toe, dat besloten is de onderhan delingen niet voort te zetten, totdat men tijd gehad heeft met zorg het Russische voor stel te bestudeeren en alle mogelijke consequenties ervan. De bestudeering van het voorstel zal waarschijnlijk en kele dagen in beslag nemen. Volgens Reuter zouden Vrij dagavond te Moskou weer be sprekingen gehouden zijn, Waarom op Zondag? Op Zondag 11 Mei a.s. zal een reünie worden gehouden van het regiment grenadiers, dat in Mei 194Ö deel nam aan de gevechtshandelingen op de vliegvelden Ypenburg en Oc- kenburg, aldus deelt de ma joor J. K de Visser, destijds waarnemend commandant van dit regiment, mede. Onder meer is aan deze reünie een kranslegging verbonden, welke op de algemeene begraafplaats te 's-Gravenhage zal plaats hebben. Merkwaardig, dat deze reü nie op Zondag wordt gehou den. 1 Het geldt hier toch een al gemeene zaak. Waarom moeten zij, die den Zondag als den dag des Hee- ren ais rustdag beschouwen en. die zeker niet minder dap per dan anderen gevochten zullen hebben, van een derge lijke nationale plechtigheid worden uitgesloten? CONTROLE OP ATOOMENERGIE. I Geen eenstemmigheid. De Sovjet-Unie heeft in den Veiligheidsraad gewei gerd haar toestemming te verleenen tot het bespreken van aard en samenstelling der toekomstige instantie voor de controle op de atoom énergie, voordat alle leden der V.N. een overeenkomst hebben geteekend, inhouden de een verbod op atoomwa pens. Een Amerikaansch voorstel tot het houden van een der gelijke bespreking werd door 10 van de 12 leden der com missie voor atoomenergie aangenomen. De Sovjet-Unie en Polen onthielden zich van stemming na hun bezwaren onder woorden te hebben ge bracht Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Oldenzaal, G. L. Bonman te Hardenberg; te Vollenhové, W. Moerman te Nieuwkoop; te .Ouden hoorn, W. E. M. Eggink, em.- pred. te Nijega-Opeinde; te Scheveningen (2e maal), A. J. de Jong te Ederveen. Aangenomen naar Zuid broek, J. H. Loorbach te Hij laar d. Bedankt voor Aalst, J. Bak ker te Veenendaal; voor Huizum, K. - Beks te Harlin- genvoor Losdorp, J. Schweitzer te Balk. Beroepen tot pred.-zen- deling op Midden-Celebes (terrein Geref. Zend. Bond), K. Schippers te Goudswaard, De thans gepubliceerde briefwisseling tussehen de In donesische delegatie en de Commissie-Generaal heeft al leen betrekking op de gebeur tenissen van den Taatsten tijd. De gewisselde brieven staan in verband met de onderteeke- ning van Linggadjati. Iets nieuws wordt hier niet gegeven. Het komt kortweg hierop nur, dat de republiek er niet aan denkt de Nederlandsche interpretatie van het basis- accoord te erkennen en .dat de C.G. verklaart, dat het niet in de bedoeling van de Neder landsche regeering heeft ge legen om. haar interpretatie van de ontwerp-overeenkomst eenzijdig aan de regeering van de republiek op te leggen. Het is dus een vrijblijvende overeenkomst, waaraan elk der partijen haar eigen uitleg kan geven. Een overeenkomst, die wat betreft de uitwerking van de artikelen tot niets bindt, maar die voor de republiek dit voordeel biedt, dat zg thans officieel is erkend. Te Rome zijn de restaurants, lunchrooms, café's en derge lijke als protest tegen de jong ste besluiten van de regeering om de vervaardiging en ver koop van versnaperingen, vleesch, brood en andere dis tributie-artikelen te beperken, gesloten. - Op de Maas kantelde ter hoogte van Urmond in Lim burg een roeibootje, waarin zeven menschen zaten. Drie er van verdronken, Te Rotterdam werd de grootste autobusgarage van Nederland geopend: het is een garage van de R.E.T., die 200 bussen kan bevatten. - Geref. Kerken. Beroepen te Bergen op Zoom, H. Mulder te Deven ter; te Gaastmeer, J, EL M. Binnema, cand. te Lands meer; te Nijega-Opende, H. Hempel të Schouwerzijl, die bedankte voor Boxum; te Putten, K. Blom te Goënga; te Zwolle (vac. dr J, Thijs), A. V. d. Weg te Bussum; te Genemuiden, Joh. Spoelstra te Anna Jacobapolder. (Geref. Kerken (art 31 K.Q.) Bedankt voor Berge'ntheim, F. Boonstra te Leens;' voor Eindhoven, D. Nieuwenhuis te Zuidwolde. Chr. Geref. Kerk. Beroepen te Leerdam, D, Driessen te YlaudUngen,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch Dagblad | 1947 | | pagina 1