Wat zeqt de. Uij&ei
wet Echtscheiding..
Amerikaansche hulp
aan Griekenland
en Turkije.
Wat gebeurt er met de
Commissie-Generaal?
Besprekingen in den Veiligheidsraad.
zending
PROTESTANTSCH CHRISTELIJK BLAD VOOR ZEELAND
interneeringsbnipen in indië.
Amerika en bet communisme.
De- wsólute- vUuUex»
Britsch-Russische
onderhandelingen.
Reünie Regiment Grenadiers.
Briefwisseling
Indonesische delegatie
en Comm.-Qeneraal.
Uitgave
Stichting „Zeeuweeh Dagblad"
Hoofdkantoor: Goes, L. Vorst-
str. 70, Tel. 2438, Giro 274280
Kantoren: Vlissingcn, Walstr.
83, Tel. 168; Middelburg, Rou-
aansehe Kaai 19, Tel, admini
stratie 2000; Tol. redactie
2347; Terneuzen, Vlooswijk-
straat, Telefoon 3052,
ZEEUWSCH DAGBLAD
Öpi SB <S9H
Zondag. Zon og 5,50 u., tafier
10.32 u. Maan op 8.08 u.,
3e JAARGANG No, 616
Zaterdag 12 April 194? 0Ddeï 10,15 01
Abonnementsprijs 13.30 per kwsriaai
Advertentieprijs 12'2 cent per m.m.
Rubriek Kabouters 5 cent per woord.
Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA Directeur: JA.CQ. DE SMIT
Met vaste medewerking vanBARON Mr W. F. E. v d. FELTZ te Middelburg, Dr K. HUIZENGA te Middelburg,
Ds J. KARELSE te Goes, Ds R, SLOFSTRA te Vlissingen en Dj W. VROEGINDEWEY te Poortvliet
Hoog water te Vlieelngft
Zondag 13 April:
0,54 s- 1-50 TB-I? u. 1.1P 3SL
De Bijbel is het huwelijks- d&t Hij (faarin niet sprak als
boe» bij uitnemendheid. wetgever of rechter, maar als
Daarin vinden wij een ant- prediker, die zich tot het ge-
woord op alle vragen, welke weten richtte, dat men het
verband houden met het hu- gebod over echtscheiding
'welijk. De Bijbel ontdekt ons recht gebruike en niet tot
de oorsprong van het huwe- een boevenstuk of eigenwil-
lijk. Hij legt ons tevens het ligheid tegen Gods gebod in.
wezen en doel van het huwe- Wij kunnen hier bezwaar
lijk bloot. Daarbij openbaart lijk al .de verklaringen der
hij de ontbindende en ver- godgeleerden over Mattheus
woestende macht der zonde in 19 en gelijkluidende plaatsen
de ontwrichting van het hu- weergeven, maar daar wij
welijksleven. Het Woord des deze in hoofdtrekken weer-
Heeren bespaart ons de ont- vinden bij den grooten
zettende gevolgen der zonde Schriftverklaarder Galvijn,
niet en verbergt ons daarbij laten wij diens commentaar
de gruwelijkheden van dit op Mattheus 19 hier volgen,
van God ingestelde huwe- 1 Dit woord (wie de verla-
lijksleven niet, opdat wij zou-1 tene trouwt enz.) is door vele
den weten, goed zouden we- uitleggers slecht verklaard,
ten, wie wij zijn in onze ver- die meenden, dat een onge-
dorvenheid. huwd leven werd voorge-
Wanneer dan ook de Fari- schreven in het algemeen en
zeërs tot den Heere Jezus zonder nadere beperking, zoo
komen met vragen aangaan- dikwerf overspel had plaats
de echtscheidingen antwoordt gehad: zoodat indien een man
Hij hen: „Hebt ge niet gele- zijn overspelige vrouw weg-
zen". Daarmee wees de Hei- zond, aan beide partijen ver-
land de Farizeën en ook ons der het ongehuwde leven was
den weg, waarin wij een ant- opgelegd. Alsof de vrijheid
woord ontvangen op al onze tot echtscheiding alleen be
vragen. 'stond in scheiding van bed;
Dat het Woord des Heëren alsof Christus niet duidelijk
spreke en ons onderwijze, veroorlooft, dat in dit geval
Doch nu schijnt het eerst geschiede, wat de Joden in
recht moeilijk te worden. Im- i het algemeen en naar wille-
mers is het met de Bijbel zoo, keur zich hadden aangema-
dat de een er juist het tegen- tigd als een gewoon recht,
overgestelde in leest dan de Dit is alzoo een al te erge
ander. Dit geldt wel in het dwaling; want waar Christus
bijzonder ook het antwoord als overspelige veroordeelt,
van den Heere Jezus op de wie de verworpen echtgenoot
vraag of het den menseh ge- trouwt, is het zeker, dat Hij
oorloofd is zijn vrouw te ver- dit beperkt tot de ongeoor-
laten om allerlei oorzaak. loofde en lichtzinnige echt-
Nu vindt dit zijn oorzaak scheidingen. Zoo ook beveelt
in het feit, dat wij altiid onze Paulus, dat ongehuwd zullen
eigen gedachten in Gods blijven de vrouwen, die aldus
Woord willen terugvinden, waren weggezonden, of dat
Daarbij hebben wij noodig zij zich met hare mannen
een geopend oog, daar wij verzoenen, daar toch door
anders onverstandig en traag twisterijen en lichtzinnig van
van hart zijn om te verstaan elkaar gaan het-huwelijk niet
wat God ons in Zijn Woord wordt verbroken. Dit blijkt
doet lezen. bij Marcus, waar met zooveel
woorden wordt genoemd de
Kot gaat hier dan om het
geen wij lezen in Mattheus
5:32; 19:9 benevens Marcus
10 en Lukas 16:18.
De Roomschen hebben om
hun opvatting van het huwe
lijk te rechtvaardigen daarin
gelezen een verbod van een
nieuw huwelijk. Zij lazen
daarin een volkomen tegen
stelling met hetgeen het
Oude Testament leerde.
In het Oude Testament vin
den wij in de wegzending
van Hagar door Abraham
een echtscheiding welke
door den Heere zelf bevestigd
wordt. In Deuteronomium
24:1 vinden wij het echtschei
dingsrecht onder Israël neer
gelegd. Daar lezen wij van
het geven van een scheid-
brief aan een vrouw in wie
v/at schandelijks gevonden
werd. - i
Nu had een deel der
Schriftgeleerden aan dat wat
schandelijks zulk een. uit
breiding gegeven, dat prak
tisch om allerlei reden een
man zich van zijn vrouw kon
laten scheiden. Van hieruit
moeten wij het antwoord van
den Heere Jezus verstaan,
dat Hij op deze vragen gaf.
,Het valt op dat men dit ant
woord van den Heere Jezus
ais een nieuw gebod letter
lijk heeft willen nemen, ter
wijl hetgeen daar in Matth.
5 over den eed op volgt: maar
ik zeg u zweert" ganschelijk
niet, naar geheel tegenover
gestelde uitlegkundige rege
len verklaart. Het doet ook
eigenaardig aan, dat men
door een bepaalde exegese de
woorden anders dan uit oor
zaak van hoererij, van hun
kracht en beteekenis tracht
té berooven.
Wij kunnen op dit alles in
het korte bestek van dit ar
tikel niet breeder ingaan.
Wii kunnen dit ook gevoe
gelijk laten rusten, omdat
het niat de bedoeling is van
dit artikel een persoonlijke
meening weer te geven, maar
u te laten zien, hoe de ker
ken der Reformatie den Bij
bel gelezen hebben.
Daarop is het antwoord"
niet moeilijk. Het is opmer
kingswaardig, welk een vol
komen overeenstemming er
in dezen was. Waar ook ver
schil over geweest moge zijn,
niet over het vraagstuk der
echtscheiding. Dit vermaant
bij het staan naar verande
ring tot groote voorzichtig
heid en tot een bjjbelsch ge
fundeerde weerlegging der
Reformatoren.
Luther legt het hart der
zaak bloot als hij aangaande
de uitspraken van den Hei
land in Mattheus opmerkt;
vrouw, die van haar man is
weggeloopen; niet omdat het
,aan de vrouwen vrijstond
haar mannen een scheldbrief
te geven, dan voorzoover de
Joden waren vervallen tot
heidensche zeden; maar Mar
cus wil aangeven, dat het ze
denbederf, dat thans op vele
plaatsen gewoonte was ge
worden door den Heere be
rispt wordt, namelijk dat
men na een willekeurige
scheiding beiderzijds tot een
nieuw huwelijk overging;
daarom wordt er dan ook bij
hem van overspel geen ge
wag gemaakt".
In deze woorden vinden
wij de opvatting yan allen,
die het ernstig nemen met de
onontbindbaarheid van het
huwelijk en toch de werke-
'lijkheid van deze zondige be
deeling niet voorbijzien,
weergegeven. Het klinkt
eenigszins tegenstrijdig: het
huwelijk onontbindbaar naar
den Woorde Gods en toch te
vens naar datzelfde Woord
door de zonde het huwelijk
verbroken. Wij zullen deze
tegenstrijdigheid een volgen
de maal allereerst nader met
elkander moeten bezien.
Thans besluiten wij met de
woorden welke wij lazen in
„Het Huwelijk in den. Bijbel"
van Ds Th. Delleman:
„Tot de Farizeën heeft de
Christus gezegd, dat het ver
laten van zijn vrouw om al
lerlei oorzaak uit den booze
is, een schandelijk misbruik
van het echtscheidingsrecht
door Mozes afgekondigd, om
de hardigheid des harten. En
wanneer de Christus ons
„woestijnkindeTen" om paet
Schilder te spreken, weer on
der „paradijsbeslag" legt, ons
stellende onder de oorspron
kelijke gerechtigheid van den
beginne,,dan vergeet Hij niet,
dat wij niet meer in het pa
radijs, maar in de woestijn
zijn, want ook Hij staat echt
scheiding toe, dan namelijk
als de zonde der echtelijke
ontrouw in overspel haar
voleinding vindt. Ook echt
scheiding is een ordening om
der zonde wil",
W. V.
De regcering, aldus „Het
Vrije Volk", heeft nog geen
beslissing genomen inzake al
of niet aanvullen van de door
'het aftreden van den heer
De Bóer onvoltallig gewor
den Commissie-Generaal.
Naar verluidt zouden'twee
mogelijkheden in de eerste
plaats worden overwogen.
Deze zijn vervanging van
den heer De Boer, zoodat het
aantal leden der Commissie-
Generaal met inbegrip van
dr van Mook weer vier zal
bedragen of algeheele op
heffing van dit lichaam.
De oorspronkelijk voorge
nomen uitbreiding van het
ledental zal in elk geval Wel
geen doorgang vinden. Ook
het toevoegen vótn nieuwe fi-
nancieele of economische ad
viseurs uit Nederland zal,
na de ervaringen met de hee-
ren Verzijl en Postbuma, wel
achterwege blijven.
VOOR OEN ZONDAG.
De Amerikaansche afge
vaardigde in den Veiligheids
raad, Warren Austin, heeft
geantwoord op de beschuldi
gingen der Sovjet-Unie, dat
de Amerikaansche hulp voor
Griekenland en Turkije in
menging is in'de binnenland-
sche aangelegenheden van
1 deze landen en niet in over
eenstemming met de princi
pes van 't Handvest der V.N.
Hij verklaarde, dat de
voorstellen van president
Truman gedaan werden in
antwoord op verzoeken van
de regeeringen van Grieken
land en Turkije. Het doel van
de hulp was in overeenstem
ming met de principes van
het Handvest, aangezien zij
bijdraagt tot het bewaren
van de binnenlandsche rust
en veiligheid van een staat.
1 Austin stelde een resolutie
voor, waarin de Balkancom
missie der V.N. Wordt ge
vraagd vertegenwoordigers
in Griekenland achter te la
ten om toe te zien op den toe
stand aan de Grieksche
Noord-grens. Hij vroeg voorts
dat een Sovjet-resolutie,
i waarin wordt verzocht een
commissie te vormen, welke
toezicht houdt op de Ameri
kaansche hulp aan Grieken
land, zou worden aangehou
den totdat het Congres een
'besluit heeft genomen en de
jV.S. met Griekenland over
eenkomsten hebben gesloten.
Dr Oscar Lange (Polen)
zegde zijn steun toe aan het
Sovjet voorstel tot benoe
ming van een commissie van
toezicht op de hulp aan Grie
kenland en kantte zich tegen
Amerikaansche hulp aan
Turkije. Hij noemde de mili
taire hulp aan Griekenland
„politiek dynamiet". Wat
Turkije betreft verklaarde
hij: „Waarom moeten de V.S.
wanneer wij allen de bewape
ning willen beperken, zich
voornemen Turkije te helpen
zijn gewapende macht uit te
breiden? Indien Turkije's
onafhankelijkheid wordt be
dreigd moet de staat,, die ,dit
land zou bedreigen, met na
me worden genoemd en ver
zocht worden voor dep Vei
ligheidsraad te verschijnen".
De Grieksche vertegen
woordiger Basilios Dendra-
mis, verklap ~de, dat de oor
zaak van de blijvende moei
lijkheden in Griekenland is
de steun, welke van buiten
Griekenlands Noordelijke
grenzen wordt gegeven aan
een zeer kleine minderheid
die het land door dwangmid
delen onder communistische
dictatuur tracht te brengen.
De raad ging tot Maandag
uiteen.
Twee vertegenwoordigers
van het Internationale Roode
Kruis,, vergezeld van Dr A. v.
Rossum van het Nederland-
sche- en Dr Samsoeddin van
het Indonesische Roode Kruis
hebben een bezoek gebracht
aan het interneeringskamp te
Magelang. Volgens het repu-
blikeinsche persbureau Anta-
ra hebben zij het kamp in
goeden toestand bevonden.
Alle geïnterneerden gemeten
een uitstekende gezondheid
met uitzondering van twee
malaria-patienten. De verte
genwoordigers zijn thans naar
Solo vertrokken voor een be
zoek aan de interneerings-
kampen aldaar.
Dat is alles heel mooi. Maar
wanneer worden de geïnter
neerden vrij gelaten? Wan
neer wordt de in December
door de Tweede Kamer m.a.s.
aangenomen motie uitgevoerd?
Naar te Buenos Aires in
welingelichte diplomatieke
kringen wordt vernomen, zal
de nieuwe politiek van de' re
geering der V.S. tegenover
het Communisme het voor
naamste onderwerp zijn van
de conferentie van Ameri
kaansche ministers van Bui-
tenlandsche Zaken, welke
zeer spoedig na den terug
keer van Marshall uit Mos
kou zal worden, bijeengeroe
pen.
Naar wordt aangenomen,
zal-Argentinië met steun van
de V.S. het initiatief nemen
door buiten de wet stelling
van het Communisme voor te
stellen.
Naar verluidt zal binnen
kort tussehen Buenos Aires
en Washington een geheime
overeenkomst" inzake dit on
derwerp worden geparafeerd,
welke overeenkomst zou
worden gevolgd door maatre
gelen van de Axgentijnsjhe
regeering om het Communis
me in haar land te onder
drukken. In semi-officieele
Argentijnsche kringen wordt
verklaard, dat de Argentijri-
scheambassadeur, die thans
op weg is naar zijn post te
Moskou, binnen twee maan
den naar Buenos Aires zal te-
rugkeeren, terwijl de Sovjet-
Russische ambassadeur in
Argentinië spoedig „met ver
lof" naar Moskou zal gaan en
de vertegenwoordiger van
het officieele Sovjet-nieuws
agentschap, die teruggeroe
pen is, niet zal worden ver
vangen.
„Simon Petrut teide tot hen: Ut ga visschen."
JohSIS.
Nuchterder kan het niet.
Men moet zioh dat even in
denken.
Deze meneohen hebben op
dracht gekregen om naar Qa-
lilea te gaan na de opstan
ding: „en aldaar tullen ze Mij
zien". Het zijn een zevental,
en zij komen in Galilea en
zien niets. Nu kan men na
tuurlijk over allerlei dvngen
gaan mediteeren, zelfs gaan
tobben m zoo'n geval. Er lagen
hier inderdaad heel wat vra
gen. Waar zouden ze Jezus
zien, $n wemneer. Hoelang zou
het weekten duren, waarom
moesten ze nu precies in Ga
lilea Hem ontmoeten, en wat
zon de bedoeling zijn. Men
kan daar in een kring van
discipelen, die nog onder den
indruk van de verrassende op
standing verkeeren, lang en
breed, en diepgaandmaar
tegelijk zeer onvruchtbaar over
praten. Daar is nog nooit een
mensch beter van geworden.
En één onder hen is er, die
dat ook duidelijk inziet. Die
alle speculatie en fantasie
over: hoe zou dit zijn en hoe
zou dat komen, bij den wor
tel afsnijdt. Het is avond ge
worden. Er liggen schepen met
netten op het.strand; Simon
Petrus zegt: Ik ga visschen.
Heel resoluut.
Gelukkig.
In Thessalonica hebben ze
later Paulus hooren spreken
over de wederkomst van Chris
tus. Toen Paulus weggegaan
was, zijn daar wonderlijke din
gen gebeurd. Ze zijn gaan
mijmeren over die wederkomst.
Do vrouwen bij de waschtobbe,
de mannen op de mcirfct; ia
de winkels, in de werkplaatsen,
op de akkers, overal wordt
maar over een onderwerp ge
sproken: de parousie, de
wederkomst van Christus. De
een weed ditde ander heeft
Paulus dat hooren zeggen;
samen weten ze, dat het in
de lucht hangt, Intusschen
blèef het werk liggen. Waar
om zou iemand zich nog in
spannen nu de wereld op in
storten staat.
Dat gevaar was er aan de
orde, toen de 'discipelen in
Galilea kwamen. En dat ge
vaar is zeker vandaag niet
denkbeeldig. De mensch van
heden heeft een moeitevollen
arbeid onder de zon. Het is
een heel verleidelijke tijd ook
voor den christen, om. de ar
men over elkaar te leggen en
lezijden den weg 1e gaan zit
ten. Het helpt immers toch
allemaal niets! Wie kan er
rondkomenWie kan wat op
sparen voor den ouden dag!
Wij leven in getroffen gebie
den. We kijken met angst uit
naar de noodwet Walcheren.
Er wórdt met tranen gezaaid
en onder vele zuchten ge-
bouwdi Eenmaal oorlogsslacht
offer blijft oorlogsslachtoffer.
Er worat véél beloofd, weinig
nagekomen. Wie zich ergeren
wü vindt eiken dag tientallen
redenen. Waarom zouden we
dan de hand aan den ploeg
slaan! Aan den ploeg! Laat
dat ding roesten!
Neen, loot nfèts roesten/
Polijsten die ploagsohaar, dit
moet gebeuren! Want wij wer
ken nidt naar den maatstaf
van den overste dezer wereld,
die zegt, dat alleen werk waar
in een stevige winst is, van
belang moet worden geacht.
Wij werken omdat God dat
van ons vraagt. Omdat Hij
om dagen en wren en nachten
geeft om ze te gebruiken. De
God der krachten, die den
dood liet komen over onze ge
bieden, die Zijn adem liet
trekken over Zuid-Nederland,-
maar die óók Zijn. krachten
liet werken in het graf van
den Paaschdag, die God jaagt
ons weer de akkers op om te
ploegen, en de zee op om te
visschen. We hebben geen tijd
om te mediteeren, in de wacht-
uren voor Christus' weder
komst, We hebben ons mor
gengebed: Geef ons heden ons
dagelijksch brood. We hebben
ons avondgebed: Wij danken
zoowel voor de nooddruft
als voor den overvloed en
zoo staat de christen tussehen
de verschrikkingen.
Zijn oog is op God zijn
hand aan het net. En in hem
leeft de stormvaste zekerheid.:
Laai Hem besturen, waken,
'tls wijsheid wat Hij doet
Zoo zal Hij alles maken,
Dat g' u verwond'ren moet.
Simon Petrus ceide: Ik ga
visschen.
Het was tijdens dezen ar
beid, dat hij en de andere
discipelen Jezus ontmoetten.
V. J. H.
Volgens de laatste bij het
hoofdbestuur van het Ameri
kaansche roode kruis ontvan
gen gegevens, zijn door de
tornado van Woensdag in het
gebied van Texas en Oklahoma
132 menschen om het leven
gekomen en 1256 gewond.
m Te. Oldenzaal is een complot
van 24 personen ontdekt, dat
distributiekaarten opkocht van
gezinnen met veel kinderen.
Deze kaarten werden met
groote winst verhandeld. Er
zijn reeds verschillende arres
taties verricht,
AARDBEVING
TE LOS ANGELES.
De stad Los Angeles is
Donderdagmiddag door een
hevige aardbeving geschokt.
De schok werd ook te Ban
Diego en naburige gemeenten
gevoeld. Te Long Beaeh kon
men de gebouwen heen en
weer zien bewegen. De duur
van de aardbeving wordt ge
schat op 40 tot 50 seconden.
Volgens nadere berichten
heeft de schok, ofschoon 'zij
zeer hevig was, in de dicht
bevolkte gebieden geen ern
stige schade veroorzaakt. Er
vielen geen slachtoffers.
MIJNRAMP
IN PENNSYLVANIA.
Tengevolge van een mijn-
gas-explosie in een anthra-
cietmijn te Exeter in Pennsyl
vania kwamen 9 personen
om het leven, terwijl er even
eens -9 werden gewond.
HET BUCHENWALD-
PROCES.
Gisteren werd te Dachau
het proces geopend tegen 31
Nazi-functionarissen van het
concentratiekamp Buchen-
wald. Deze personen zullen
door een Amerikaansch mili
tair gerechtshof worden be
recht, beschuldigd van mis
daden tegen de menschelijk-
heid. O.a. zal getuigenis wor
den afgelegd door Leon Blum,
die in dit kamp gevangen
heeft gezeten. Het proces zal
naar verwachting twee
maanden, duren en is het
eerste tegen de bestuurders
van een van Duitschlands
grootste en bekendste moord
kampen, waar 51.000 perso
nen zijn omgekomen.
Gnder deze personen be
vindt zich prins Josias zu
Waldeck, die naar men ge
looft, de eerste Duitscher
van Koninklijken bloede is,
die wegens oorlogsmisdaden
terecht staat. Hij wordt be
schuldigd van het bevel ge
ven tot „doodenmarschen"
ten tijde van de vorderingen
der geallieerden en het ver
oorzaken van den docd van
honderden zwakke gevange
nen.
BELGISCHE DAKOTA
IN SCHOTLAND
VERONGELUKT.
Een Belgische Dakota, die
van Brussel naar Pretwick
vloog, is in het heuvelland
van Kircudbrightshire met
zes passagiers verongelukt.
Alle inzittenden zijn om het
leven gekomen.
Kort voor het ongeluk
vloog de machine op 700 M.
hoogte en kreeg aanwijzin
gen om te stijgen, daar zich
tot op 1000 M. hoogte obsta
kels bevonden. Hierna is
niets meer van het vliegtuig
vernomen, totdat de politie
hoorde, dat er een machine
verongelukt was.
De Dakota behoorde aan de
Belgische Sabena-Lucht-
vaartmij. Alle inzittenden wa
ren leden van de bemanning
en van Belgische nationali
teit.
FRANSCHE JODEN
NIET NAAR PALESTINA.
Op verzoek van de Britsche
regeering om te helpen de il
legale immigratie in Pale
stina van Fransche havens
uit te verhinderen, heeft de
Fransche regeering besloten
de inspectie van identiteits
papieren en paspoorten
strenger te doen uitvoeren.
Werdén tijdelijk
afgebroken.
Agence France Presse meldt
dat de onderhandelingen in
zake een herziening van het
bondgenootschapsverdrag tus
sehen Groot-Brittannië en de
Sowjet-Unie tijdelijk afgebro
ken zijn.
Dit bericht is door Welinge
lichte leringen te Londen be
vestigd.
De door Rusland voorge
stelde clausule, volgens welke
Groot-Brittannië er in zou
moeten toestemmen geen land
te steunen, dat Rusland vijan
dig gezind is en alle vijandige
propaganda te vermijden,
wordt in Londen niet, zooals
in de V. S. geïnterpreteerd als
een bewuste poging om Groot-
Brittannië van de V, S. te iso-
leeren.
In kringen, die in nauw con
tact staan met het Britsche
ministerie van Buitenlandsche
Zaken, geeft men echter toe,
dat besloten is de onderhan
delingen niet voort te zetten,
totdat men tijd gehad heeft
met zorg het Russische voor
stel te bestudeeren en alle
mogelijke consequenties ervan.
De bestudeering van het
voorstel zal waarschijnlijk en
kele dagen in beslag nemen.
Volgens Reuter zouden Vrij
dagavond te Moskou weer be
sprekingen gehouden zijn,
Waarom op Zondag?
Op Zondag 11 Mei a.s. zal
een reünie worden gehouden
van het regiment grenadiers,
dat in Mei 194Ö deel nam aan
de gevechtshandelingen op de
vliegvelden Ypenburg en Oc-
kenburg, aldus deelt de ma
joor J. K de Visser, destijds
waarnemend commandant van
dit regiment, mede. Onder
meer is aan deze reünie een
kranslegging verbonden, welke
op de algemeene begraafplaats
te 's-Gravenhage zal plaats
hebben.
Merkwaardig, dat deze reü
nie op Zondag wordt gehou
den. 1
Het geldt hier toch een al
gemeene zaak.
Waarom moeten zij, die den
Zondag als den dag des Hee-
ren ais rustdag beschouwen
en. die zeker niet minder dap
per dan anderen gevochten
zullen hebben, van een derge
lijke nationale plechtigheid
worden uitgesloten?
CONTROLE OP
ATOOMENERGIE.
I Geen eenstemmigheid.
De Sovjet-Unie heeft in
den Veiligheidsraad gewei
gerd haar toestemming te
verleenen tot het bespreken
van aard en samenstelling
der toekomstige instantie
voor de controle op de atoom
énergie, voordat alle leden
der V.N. een overeenkomst
hebben geteekend, inhouden
de een verbod op atoomwa
pens.
Een Amerikaansch voorstel
tot het houden van een der
gelijke bespreking werd door
10 van de 12 leden der com
missie voor atoomenergie
aangenomen. De Sovjet-Unie
en Polen onthielden zich van
stemming na hun bezwaren
onder woorden te hebben ge
bracht
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Oldenzaal, G.
L. Bonman te Hardenberg;
te Vollenhové, W. Moerman
te Nieuwkoop; te .Ouden
hoorn, W. E. M. Eggink, em.-
pred. te Nijega-Opeinde; te
Scheveningen (2e maal), A.
J. de Jong te Ederveen.
Aangenomen naar Zuid
broek, J. H. Loorbach te
Hij laar d.
Bedankt voor Aalst, J. Bak
ker te Veenendaal; voor
Huizum, K. - Beks te Harlin-
genvoor Losdorp, J.
Schweitzer te Balk.
Beroepen tot pred.-zen-
deling op Midden-Celebes
(terrein Geref. Zend. Bond),
K. Schippers te Goudswaard,
De thans gepubliceerde
briefwisseling tussehen de In
donesische delegatie en de
Commissie-Generaal heeft al
leen betrekking op de gebeur
tenissen van den Taatsten tijd.
De gewisselde brieven staan
in verband met de onderteeke-
ning van Linggadjati.
Iets nieuws wordt hier niet
gegeven.
Het komt kortweg hierop
nur, dat de republiek er niet
aan denkt de Nederlandsche
interpretatie van het basis-
accoord te erkennen en .dat de
C.G. verklaart, dat het niet
in de bedoeling van de Neder
landsche regeering heeft ge
legen om. haar interpretatie
van de ontwerp-overeenkomst
eenzijdig aan de regeering van
de republiek op te leggen.
Het is dus een vrijblijvende
overeenkomst, waaraan elk
der partijen haar eigen uitleg
kan geven.
Een overeenkomst, die wat
betreft de uitwerking van de
artikelen tot niets bindt,
maar die voor de republiek
dit voordeel biedt, dat zg
thans officieel is erkend.
Te Rome zijn de restaurants,
lunchrooms, café's en derge
lijke als protest tegen de jong
ste besluiten van de regeering
om de vervaardiging en ver
koop van versnaperingen,
vleesch, brood en andere dis
tributie-artikelen te beperken,
gesloten.
- Op de Maas kantelde ter
hoogte van Urmond in Lim
burg een roeibootje, waarin
zeven menschen zaten. Drie
er van verdronken,
Te Rotterdam werd de
grootste autobusgarage van
Nederland geopend: het is een
garage van de R.E.T., die 200
bussen kan bevatten. -
Geref. Kerken.
Beroepen te Bergen op
Zoom, H. Mulder te Deven
ter; te Gaastmeer, J, EL M.
Binnema, cand. te Lands
meer; te Nijega-Opende, H.
Hempel të Schouwerzijl, die
bedankte voor Boxum; te
Putten, K. Blom te Goënga;
te Zwolle (vac. dr J, Thijs),
A. V. d. Weg te Bussum; te
Genemuiden, Joh. Spoelstra
te Anna Jacobapolder.
(Geref. Kerken (art 31 K.Q.)
Bedankt voor Berge'ntheim,
F. Boonstra te Leens;' voor
Eindhoven, D. Nieuwenhuis
te Zuidwolde.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen te Leerdam, D,
Driessen te YlaudUngen,